• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:13
Nou gisteren bij onze MY21 Enyaq ook het klepje weer vast. Voor de 2e keer want deze solonoid is al een keer in de garantie termijn vervangen.

Na veel trek en duw werk wel opgen gekregen maar wel een scheur in de tank klep aan de buitenkant. Meteen die "finnetjes" van het open en sluit mechanisme afgeknipt zodat dit niet weer kan gebeuren. Auto staat toch op eigen oprit en zonder V2L ben ik toch niet bang dat ze hem leeg halen. Tankklepje kan ik wel weer los bestellen en op kleur laten spuiten. Kon helaas geen silver "refurbished" vinden, alleen zwart.

• FrankFe
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-12 12:40
Ik heb de Enyaq facelift. Ik ervaar sinds enige tijd problemen met Google Assistant. Als ik op de knop druk dan stopt G.A. al binnen een seconden. Soms moet ik 8x drukken voor ik wel een spraakopdracht kan geven.

Wat al geprobeerd:
- Andoird auto verwijderen
- Andere telefoon
- Auto terug naar fabrieksinstellingen

Meer mensen hier last van, en wat was de oplossing?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:18
vanochtend Skoda aan de telefoon, ze hadden melding van de auto gehad. beste man wist mij te vertellen dat ze hier vaak meldingen van kregen maar wilde/kon niets zeggen over hoe ze het gingen oplossen en hoeveel het ging kosten. Blijft wonderlijk dat ze verwachten dat je maar klakkeloos een afspraak maakt en de portemonnee trekt

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
haakjesluiten schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:24:
vanochtend Skoda aan de telefoon, ze hadden melding van de auto gehad. beste man wist mij te vertellen dat ze hier vaak meldingen van kregen maar wilde/kon niets zeggen over hoe ze het gingen oplossen en hoeveel het ging kosten. Blijft wonderlijk dat ze verwachten dat je maar klakkeloos een afspraak maakt en de portemonnee trekt
Als de auto verder niets aangeeft, en de dealer wil niet aangeven wat de auto tegen hun "verteld" heeft, zou ik in ieder geval geen afspraak maken.
If it ain't broken, don't fix it.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 12:03
haakjesluiten schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:01:
Ik merk net dat mijn home assistant integratie is gestopt met werken ongeveer tegelijk met de sos waarschuwing zou daar een verband zijn?
Zou ondertussen gefixt moeten zijn?
Bij mij althans wel.
Wel ff HA herstarten ook.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:47
Senaxx schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:54:
Nou gisteren bij onze MY21 Enyaq ook het klepje weer vast. Voor de 2e keer want deze solonoid is al een keer in de garantie termijn vervangen.

Na veel trek en duw werk wel opgen gekregen maar wel een scheur in de tank klep aan de buitenkant. Meteen die "finnetjes" van het open en sluit mechanisme afgeknipt zodat dit niet weer kan gebeuren. Auto staat toch op eigen oprit en zonder V2L ben ik toch niet bang dat ze hem leeg halen. Tankklepje kan ik wel weer los bestellen en op kleur laten spuiten. Kon helaas geen silver "refurbished" vinden, alleen zwart.
Misschien een rare tip, maar bij mijn Enyaq is er destijds (3 maanden terug ofzo) wat verkeerd gegaan en had de dealer er twee liggen terwijl er maar één nodig was. Kleur brilliant silver. Betreft Pon in Nijkerk, wellicht hebben ze deze nog liggen.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45
haakjesluiten schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:01:
Ik merk net dat mijn home assistant integratie is gestopt met werken ongeveer tegelijk met de sos waarschuwing zou daar een verband zijn?
Ik had een vergelijkbaar probleem met evcc, die niet meer kon verbinden met de auto. Blijkbaar heeft Skoda iets gewijzigd aan de manier van inloggen, waardoor de HA integratie (en ook evcc) een update nodig heeft om weer verbinding te kunnen maken:
https://github.com/skodaconnect/myskoda/pull/487

Ik heb nu de nightly versie van evcc draaien waarin dit al verwerkt is. Die werkt weer naar behoren. Even afwachten wanneer de officiële release komt. In evcc release 0.209.8 is het opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Melvin15397 op 13-11-2025 11:53 ]

• Senaxx
RandomNick schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:00:
[...]

Misschien een rare tip, maar bij mijn Enyaq is er destijds (3 maanden terug ofzo) wat verkeerd gegaan en had de dealer er twee liggen terwijl er maar één nodig was. Kleur brilliant silver. Betreft Pon in Nijkerk, wellicht hebben ze deze nog liggen.
Oeh, dankjewel. :D Ik ga die even bellen morgen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
FrankFe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:59:
Ik heb de Enyaq facelift. Ik ervaar sinds enige tijd problemen met Google Assistant. Als ik op de knop druk dan stopt G.A. al binnen een seconden. Soms moet ik 8x drukken voor ik wel een spraakopdracht kan geven.

Wat al geprobeerd:
- Andoird auto verwijderen
- Andere telefoon
- Auto terug naar fabrieksinstellingen

Meer mensen hier last van, en wat was de oplossing?
Ik heb hier ook wel eens (maar niet altijd) last van. Het gaat met name fout als ik binnen Spotify iets wil zoeken via een voice opdracht. Helaas geen oplossing voor gevonden.

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-11 16:18
Hi allemaal, is het al iemand gelukt de sleutel te koppelen aan een profiel? Mij helaas nog steeds niet:-(

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:15
estenm schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:33:
Hi allemaal, is het al iemand gelukt de sleutel te koppelen aan een profiel? Mij helaas nog steeds niet:-(
Kan zijn dat het ook nog jaar/software afhankelijk is?
Ik heb een MY25 pre-facelift en naar mijn weten kan ik de sleutel niet aan een profiel koppelen maar selecteer ik profiel waarop de stoel (en spiegels?) zich aanpassen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
estenm schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:33:
Zover ik weet is dit er in een vroegere ME versie uitgehaald, dus werkt nu bij geen één jaargang meer..

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-11 16:18
Solarman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:33:
[...]

Zover ik weet is dit er in een vroegere ME versie uitgehaald, dus werkt nu bij geen één jaargang meer..
En dat noemen ze simply clever?

Mijn vorige Tiguan, Tarraco hadden dit al en dan heeft het nieuwste model dit opeens niet meer? Vind ik best wel een domper. Mijn vrouw zit zowat tegen het stuur dus instappen om profiel te wisselen lukt bijna niet. Kan natuurlijk op een memory knop drukken en daarna instappen, maar bij regen is dat niet grappig kan ik je zeggen....

• Solarman
  • Niet online
estenm schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:26:
[...]

En dat noemen ze simply clever?

Mijn vorige Tiguan, Tarraco hadden dit al en dan heeft het nieuwste model dit opeens niet meer? Vind ik best wel een domper. Mijn vrouw zit zowat tegen het stuur dus instappen om profiel te wisselen lukt bijna niet. Kan natuurlijk op een memory knop drukken en daarna instappen, maar bij regen is dat niet grappig kan ik je zeggen....
Don't shoot the messenger ;) .
Is niet alleen verdwenen op het huidige model maar ook op de vorige jaargangen
Wij hebben dat opgelost met de afspreek dat mijn vrouw voor het uitzetten mijn profiel kiest.
Werkt best goeed moet ik zeggen, ook voor haar.

Al zou ik ook voorstander zijn via de sleutel hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 15-11-2025 11:49 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• x-cessive
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 22:59
Ik lees beetje passief mee in dit draadje, wil graag een occasion EV kopen om de zelf opgewekte stroom beter te benutten. Voorkeur gaat uit naar de Enyaq als goede gezinsauto. Lees hier toch veel problemen die worden gerapporteerd met deze auto (laadklep/software), die ik niet echt lees in het Volkswagen topic (ID.4 is de andere kanshebber). Is dit nu paranoia omdat je meer zoekt over de auto waar de voorkeur naar uitgaat of ook echt zo. En zouden jullie als Enyaq gebruikers deze auto aanraden als occasion?

• cryptapix
  • Laatst online: 20:11
x-cessive schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:26:
Ik lees beetje passief mee in dit draadje, wil graag een occasion EV kopen om de zelf opgewekte stroom beter te benutten. Voorkeur gaat uit naar de Enyaq als goede gezinsauto. Lees hier toch veel problemen die worden gerapporteerd met deze auto (laadklep/software), die ik niet echt lees in het Volkswagen topic (ID.4 is de andere kanshebber). Is dit nu paranoia omdat je meer zoekt over de auto waar de voorkeur naar uitgaat of ook echt zo. En zouden jullie als Enyaq gebruikers deze auto aanraden als occasion?
Nou ik lees in dit topic inderdaad wel eens wat over de laadklep, maar het is niet dat het hier klachten regent. Ik zou een Enyaq zeker aanraden; ook met de oude software (heb ik zelf ook). De ID4 is eigenlijk dezelfde auto maar dan met een Volkswagen logo. Ik vond hem alleen wat meer plastic/goedkoper overkomen tov de Enyaq. Maar
smaken verschillen.

Er is ook een ID4 topic, dus stel daar je vraag ook eens. Het zou mij niet verbazen als de klachten hetzelfde zijn; het is immers dezelfde auto binnen dezelfde VAG.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 15-11-2025 20:06 . Reden: typo, auto ipv oude. ]

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20
Wij hebben zowel een Enyaq als een ID4 in de familie. Zelfde kwaaltjes, klep en sos systeem.
Maar wat je vergeet is dat veel gaat over wat niet werkt of anders zou moeten. We gaan het niet de hele tijd hebben over het knopje dat het gewoon doet of het naadje van de bekleding die niet loslaat.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier is sinds een weekje een nieuwe Enyaq 85 2026 aangekomen. Eerste elektrische auto dus veel nieuws te ontdekken :)

Positieve punten
  • Aantrekkelijk interieur! Ik betwijfel of het allemaal mooi blijft, maar ik voel mij een koning :)
  • Veel vermogen. Ik rij met een zeer lichte voet rond en kan zeer vlot met het verkeer mee rijden.
  • Sfeerverlichting in de deuren is mooi
  • Stilte in de auto.
  • De standaard speakers geven meer detail dan mijn vorige auto.
  • Spraakherkenning is bruikbaar
  • Vering is voor mij prima.
  • Veel binnenruimte, ook voor de kinderen
  • Auto voorverwarmen is heerlijk
  • Graphite Grey smoelt goed met de lichter gekleurde skirts
  • Fysieke knoppen op het stuur (dat we dat nog moeten aanstippen als voordeel zegt eigenlijk genoeg)
Negatieve punten
  • Entertainment scherm reageerde al niet fatsoenlijk direct na het uitrijden van de garage :X
  • Ik heb al een Android Auto disconnect gehad
  • GPS locatie met Android Auto was op een bepaald punt van het traject helemaal van slag
  • De zak voor de laadkabel past niet in het zijvak van de koffer!
  • Alle zooi zoals bandenkitje, brandblusser en EHBO kit steekt los in de zijvakken van de koffer. Niet netjes...
  • Kwaliteit van de achteruitrijcamera is bijzonder ondermaats
  • Snelheidswaarschuwing is onbruikbaar... op veel plekken een verkeerde of verouderde snelheid
  • Ik kom makkelijk met mijn knie tegen de onderkant van het stuur, wellicht nog te verbeteren met een andere rijhouding
  • Cruise control snelheidsregeling per 10km/u
Nu klinkt het alsof ik veel negatieve punten heb maar de basis zit goed. De auto rijdt heerlijk en daar ga ik veel plezier aan hebben :) Ik moet nog wel ontdekken welke rijmodus ik aangenaam vind en beter leren werken met de ACC. Ik heb gemerkt dat de auto onnodig afremt bij flauwe bochten bij het gebruik van ACC en dat is niet fijn.

• Tomas33
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 10:22
Admiral Freebee schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:35:
Hier is sinds een weekje een nieuwe Enyaq 85 2026 aangekomen. Eerste elektrische auto dus veel nieuws te ontdekken :)

Negatieve punten
Denk dat je dat nog iets meer op ontdekking moet. De knop naar je toehalen is +1, de set knop opnieuw indrukken -1. Omhoog of omlaag is idd +10 en -10.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Admiral Freebee Zet de snelheids voorspelling uit, net als het reageren op borden. Bij sommige afslagen op de snelweg remt hij opeens af tot 70, 50 of zelfs 30...
Je moet het stuur en de stoel dus nog instellen...
Cruise control werkt per -1-km/u, maar dan moet je of het knopje op de kop van het pookje indrukken (vertragen), of het pookje naar je toe trekken... probeer maar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cryptapix
Admiral Freebee schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:35:
Negatieve punten
  • De zak voor de laadkabel past niet in het zijvak van de koffer!
  • Alle zooi zoals bandenkitje, brandblusser en EHBO kit steekt los in de zijvakken van de koffer. Niet netjes...
  • Kwaliteit van de achteruitrijcamera is bijzonder ondermaats
  • Ik kom makkelijk met mijn knie tegen de onderkant van het stuur, wellicht nog te verbeteren met een andere rijhouding
- zak? Nergens voor nodig. Kabel los in het zijvak;
- zit die zooi niet in 1 zak die met klittenband vast zit? Bij mij staat er in het rechter vak iets en dat zit vrij vast. Geen idee wat er in zit eigenlijk;
- mijn achteruitrijdcamera is prima;
- stuur omhoog en stoel omlaag?;
- cruise control kan ook per km: even geen idee hoe.
[…] beter leren werken met de ACC. Ik heb gemerkt dat de auto onnodig afremt bij flauwe bochten bij het gebruik van ACC en dat is niet fijn.
Ik denk niet dat ACC dat doet, maar travel assist. Maar hoe dan ook, die optie kun je uitzetten ergens in het menu.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tomas33 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:45:
[...]

Denk dat je dat nog iets meer op ontdekking moet. De knop naar je toehalen is +1, de set knop opnieuw indrukken -1. Omhoog of omlaag is idd +10 en -10.
Juist! Dat had ik in de handleiding gelezen. Wel niet intuïtief dus dat wordt oefenen.
cryptapix schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:51:
- zak? Nergens voor nodig. Kabel los in het zijvak;
- zit die zooi niet in 1 zak die met klittenband vast zit? Bij mij staat er in het rechter vak iets en dat zit vrij vast. Geen idee wat er in zit eigenlijk;
- mijn achteruitrijdcamera is prima;
- stuur omhoog en stoel omlaag?;
- cruise control kan ook per km: even geen idee hoe.
De achteruitrijcamera is gewoon een veel lagere resolutie dan die van mijn vorige auto. En daar zat hij achter een klepje dus altijd mooi schoon en geen vervelende druppels of spinnenwebben. Ik ben dus wel behoorlijk verwend geweest op dat vlak.

De zooi zit bij mij dus allemaal gewoon los in dat bakje of in een single use plastic zakje. Ik heb wel geen transport pack dus mogelijk maakt dat nog een verschil.

Het stuur kan helaas niet hoger. De stoel zal nog wel lager kunnen maar dat is een kwestie van nog wat experimenteren met een goede houding. Altijd even zoeken met een nieuwe auto :)
onetime schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:46:
@Admiral Freebee Zet de snelheids voorspelling uit, net als het reageren op borden. Bij sommige afslagen op de snelweg remt hij opeens af tot 70, 50 of zelfs 30...
Cruise control werkt per -1-km/u, maar dan moet je of het knopje op de kop van het pookje indrukken (vertragen), of het pookje naar je toe trekken... probeer maar.
Het automatisch overnemen van de snelheidsbeperking had ik al direct uitgezet. Dat gaat, zeker in België, voor geen meter werken.

[ Voor 56% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-11-2025 22:40 ]

• Hoofdprutser
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:12
@onetime
Wil je vertellen waar ik deze instelling kan vinden?

• onetime
  • Niet online
- instellingen hulpsystemen : front assist : remfunctie voor afslaan
- instellingen hulpsystemen : snelheidsbegrenzer : voorspelling toegestane snelheid
- instellingen hulpsystemen : verkeersteken herkenning : snelheidswaarschuwing : weergave

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:24

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Mr.Viper schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:53:
Sorry, net van de week een breedte set gehaald via marktplaats om een setje onbeschadigde MAK Speciale velgen. Zal een foto plaatsen als ze er onder zitten :) .

[Afbeelding]

Nu de uitdaging voor sneeuwkettingen om met de kerstdagen veilig in de bergen van Oostenrijk te rijden, heeft iemand tips voor "goedkopere" sneeuwkettingen? Heb al wel deze gevonden RUD GRIP 4095, heeft iemand daar ervaring mee
Zoals beloofd, de wielen wissel vandaag ff gedaan. Dus van 21" Skoda Betria naar 19" MAK Speciale gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb4yhNzlWYRL1jNzBqqd4_giis8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVZZkodY8WKyJ2SRC4cjaoxZ.jpg?f=fotoalbum_large

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Hoofdprutser
@onetime Bedankt voor de reactie.
Wijzigingen doorgevoerd.
Alleen de eerste stond bij mij nog aan.

Kijken hoe dit gaat.

• hk12nl
  • Laatst online: 01-12 11:58
x-cessive schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:26:
Wat @Currry zegt. De kwaaltjes en problemen worden op een forum nu eenmaal uitgelicht omdat men hier een oplossing voor zoekt. Hierdoor lijkt het alsof de auto veel problemen kent maar vaak zijn dit maar details. Ik heb de auto nu een paar maanden en ben super tevreden.

©2004

• x-cessive
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 22:59
Dank allen voor de reacties, ik ga in ieder geval letten op de paar genoemde aandachtspunten!

• elektriekert
Admiral Freebee schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:18:
[...]

Juist! Dat had ik in de handleiding gelezen. Wel niet intuïtief dus dat wordt oefenen.

[...]

De achteruitrijcamera is gewoon een veel lagere resolutie dan die van mijn vorige auto. En daar zat hij achter een klepje dus altijd mooi schoon en geen vervelende druppels of spinnenwebben. Ik ben dus wel behoorlijk verwend geweest op dat vlak.

De zooi zit bij mij dus allemaal gewoon los in dat bakje of in een single use plastic zakje. Ik heb wel geen transport pack dus mogelijk maakt dat nog een verschil.

Het stuur kan helaas niet hoger. De stoel zal nog wel lager kunnen maar dat is een kwestie van nog wat experimenteren met een goede houding. Altijd even zoeken met een nieuwe auto :)

[...]

Het automatisch overnemen van de snelheidsbeperking had ik al direct uitgezet. Dat gaat, zeker in België, voor geen meter werken.
Mocht je slecht zicht hebben op je achteruitrijcamera, dan kan je nog de achterruit schoon sproeien, dan pakt ie automagisch de camera mee.

• Senaxx
x-cessive schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:51:
Dank allen voor de reacties, ik ga in ieder geval letten op de paar genoemde aandachtspunten!
En de software is met de nieuwere MY23 modellen dacht ik opgelost. Tenminste daar hoor ik weinig tot geen klachten over. Als ik mij niet vergis worden de MY23 versies geleverd met de nieuwere software en geupgrade entertainment systeem. Dus als je naar een occasion kijkt zou ik naar een

Ik weet niet of ze het laadklepjes probleem hebben opgelost bij de nieuwere modellen, dit probleem komt doordat het motortje wat er achter zit niet waterdicht is en hier treed na een tijdje corrosie op en gaat deze vastzitten.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nog even een follow up hier. De cruise control instelling werkt inderdaad op deze manier. Ik werk aan mijn muscle memory ;)

Wat het reageren op het traject en snelheidswisselingen betreft bij het gebruik van ACC: dit was een instelling onder Hulpsystemen > AAC. Die heb ik nu uitgezet. Ik wil bij ACC graag dat er enkel gereageerd wordt op de voorganger. Anders begon het systeem bij elke flauwe bocht op de lokale 70km/u weg flink af te remmen, alsmede voor kruispunten die eigenlijk foutief in de navigatie staan (uitrit van een privé parkeerterrein bijvoorbeeld).

• Martini8v
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-11 10:36
Solarman schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:48:
[...]

Don't shoot the messenger ;) .
Is niet alleen verdwenen op het huidige model maar ook op de vorige jaargangen
Wij hebben dat opgelost met de afspreek dat mijn vrouw voor het uitzetten mijn profiel kiest.
Werkt best goeed moet ik zeggen, ook voor haar.

Al zou ik ook voorstander zijn via de sleutel hoor.
Zo herkenbaar probleem. Vrouwlif is ook kopje kleiner en vergeet nog wel eens op juiste profiel te zetten.. 8)7

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:55
Ik zoek al een tijdje een Skoda Enyaq occasion, en Travel Assist is een must have. Het staat echter niet altijd goed in de advertenties. Hoe herken ik deze optie? Als het bijv. File assistent heeft, kan ik er dan vanuit gaan dat deze ook Travel assist heeft? Ik wil geen Sportline, waar het m.i. standaard op zit.

[ Voor 9% gewijzigd door mmmmarc op 18-11-2025 07:39 ]

• cryptapix
mmmmarc schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:36:
Ik zoek al een tijdje een Skoda Enyaq occasion, en Travel Assist is een must have. Het staat echter niet altijd goed in de advertenties. Hoe herken ik deze optie? Als het bijv. File assistent heeft, kan ik er dan vanuit gaan dat deze ook Travel assist heeft? Ik wil geen Sportline, waar het m.i. standaard op zit.
Geen idee wat file assistent is. Voor TA (op MY23 of eerder (en voor de 60 ook nog MY24)) geldt dat je het knopje op het stuur en het pookje links achter het stuur nodig hebt. Maar als de auto dat heeft, betekent dat nog niet dat er ook TA op zit. Daar kom je alleen achter door het te proberen/na te vragen. Of er moet een foto zijn van het menu waaruit het blijkt.

Of het echt een must-have is weet ik niet. Het houdt je auto heel fijn binnen de lijntjes en ik vind het heel prettig, maar absolute must-have?

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 18-11-2025 08:55 ]

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Voor de gebruikers van erWin, deze is per 18 dexember 2025 niet meer toegankelijk voor consumenten. Gisteravond onderstaand bericht ontvangen:
Dear erWin User,

We would like to inform you that, as of 18-12-2025, the erWin Webshop will no longer be available to private customers but exclusively to business customers.
Of course, you may continue to use your active flatrate subscriptions until the end of their contractually agreed term – even beyond the above-mentioned discontinuation date.
Should you have any questions, please contact our support team at https://skoda.erwin-store.com/erwin/showRequestSupport.do .
Thank you for your understanding.

Kind regards,
Your erWin Team ŠKODA AUTO a.s.

Trida Vaclava Klementa 869, 29360 Mlada Boleslav, Czech Republic

• mmmmarc
cryptapix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:54:
[...]

Geen idee wat file assistent is. Voor TA (op MY23 of eerder (en voor de 60 ook nog MY24)) geldt dat je het knopje op het stuur en het pookje links achter het stuur nodig hebt. Maar als de auto dat heeft, betekent dat nog niet dat er ook TA op zit. Daar kom je alleen achter door het te proberen/na te vragen. Of er moet een foto zijn van het menu waaruit het blijkt.

Of het echt een must-have is weet ik niet. Het houdt je auto heel fijn binnen de lijntjes en ik vind het heel prettig, maar absolute must-have?
Bedankt voor de toelichting. Ja, ik vind het wel een hele toffe feature, en daarmee voor mij een must-have. Lijkt me heerlijk op lange stukken, en praktisch autonoom rijden in de file (met handen aan het stuur).

Het knopje op het stuur is me bekend, maar welk pookje bedoel je? Dezelfde als die van de cruise control links onder het stuur?

• elektriekert
mmmmarc schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Ja, ik vind het wel een hele toffe feature, en daarmee voor mij een must-have. Lijkt me heerlijk op lange stukken, en praktisch autonoom rijden in de file (met handen aan het stuur).

Het knopje op het stuur is me bekend, maar welk pookje bedoel je? Dezelfde als die van de cruise control links onder het stuur?
Een "losse" hand is voldoende.

Zodra 2 handen de norm zou worden word mijns inziens de functie onprettig.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20
elektriekert schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:38:
[...]

Een "losse" hand is voldoende.

Zodra 2 handen de norm zou worden word mijns inziens de functie onprettig.
Ik weet niet of dit model jaar afhankelijk is, maar de pre facelift heeft twee handen op de bovenste helft van het stuur. Ik erger me er vaak aan dat je zelfs een stuur beweging moet maken om de waarschuwing weg te krijgen.

• cryptapix
mmmmarc schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:52:
[...]

Pookje: ja dat ja.
TA: nou praktisch autonoom rijden in de file klinkt veel mooier dan dat het in werkelijkheid is. Sterker nog, ik vind het in de file helemaal niet zo relaxt en zet het dan meestal zelfs uit. Paar redenen. 1. Als je te lang stil staat, valt het uit en moet je het zelf weer activeren. 2. Het reageert best hokkerig; soms gaat de auto ineens versnellen om dan tot de conclusie te komen dat hij hard op de rem moet. Dat gebeurt je niet als je zelf rijdt. 3. In bochten (bijv splitsingen van snelwegen) in de file werkt het minder goed omdat hij de belijning dan niet helemaal goed doorheeft. Ook bij rechte stukken is dat soms een beetje. Waarschijnlijk door de korte afstand tot je voorligger.

Ik loop het nu wat af te kraken, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het op snelwegen waar geen file is heerlijk.

• cryptapix
Currry schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:29:
[...]

Ik weet niet of dit model jaar afhankelijk is, maar de pre facelift heeft twee handen op de bovenste helft van het stuur. Ik erger me er vaak aan dat je zelfs een stuur beweging moet maken om de waarschuwing weg te krijgen.
Mijn pre facelift (een MY24 60) hoef ik niet enorm veel te bewegen. Vastpakken is doorgaans voldoende; boven of onder aan het stuur. En anders een hele lichte beweging.

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:08:
[...]

Pookje: ja dat ja.
TA: nou praktisch autonoom rijden in de file klinkt veel mooier dan dat het in werkelijkheid is. Sterker nog, ik vind het in de file helemaal niet zo relaxt en zet het dan meestal zelfs uit. Paar redenen. 1. Als je te lang stil staat, valt het uit en moet je het zelf weer activeren. 2. Het reageert best hokkerig; soms gaat de auto ineens versnellen om dan tot de conclusie te komen dat hij hard op de rem moet. Dat gebeurt je niet als je zelf rijdt. 3. In bochten (bijv splitsingen van snelwegen) in de file werkt het minder goed omdat hij de belijning dan niet helemaal goed doorheeft. Ook bij rechte stukken is dat soms een beetje. Waarschijnlijk door de korte afstand tot je voorligger.

Ik loop het nu wat af te kraken, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het op snelwegen waar geen file is heerlijk.
Ik herken me hier totaal niet in. In de file werkt het prima, heel soms heeft ie het gedrag wat je hierboven beschrijft, maar dat is echt heel sporadisch.
Ook in bochten volgt hij netjes de voorganger, al moet ik hier wel meer meesturen om hem netjes in de bocht te houden.
cryptapix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:09:
[...]

Mijn pre facelift (een MY24 60) hoef ik niet enorm veel te bewegen. Vastpakken is doorgaans voldoende; boven of onder aan het stuur. En anders een hele lichte beweging.
Hier kan ik me dan wel weer in herkennen, beide handen onder aan of zijkant boven aan het stuur is meer dan voldoende om het systeem te laten herkennen dat je het stuur vast hebt.
Al zou de herkenning nog wel wat beter mogen, je moet hem wel echt goed vasthouden om de herkenning actief te krijgen.
Als je je hand een beetje laat rusten, dat is niet altijd voldoende.
En op een bochtig weggetje kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar op een snelweg die kilometers lang alleen maar rechtdoor gaat, en de auto zich prima staande weet te houden tussen de lijntjes, daar vind ik het irritant dat ie om de zoveel seconden dan begint te mekkeren dat je je stuur VAST moet houden.
Dan kan ik met 1 vinger die auto nog tussen de lijntjes houden, ook als TA uit zou staan.

• cryptapix
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:26:
[...]

Ik herken me hier totaal niet in. In de file werkt het prima, heel soms heeft ie het gedrag wat je hierboven beschrijft, maar dat is echt heel sporadisch.
Ook in bochten volgt hij netjes de voorganger, al moet ik hier wel meer meesturen om hem netjes in de bocht te houden.
[…]
Dat laatste is toch precies het probleem dat ik beschrijf in bochten bij files? Maar valt bij jou TA niet uit als je lang stil staat? Er staat een melding in het scherm als de auto in de file uit zichzelf stopt (iets met actief of stand-by). Na een tijd verdwijnt dat. Als de auto’s voor je dan gaan rijden, blijft de Enyaq stilstaan.

Op welke stand heb jij de afstand tov je voorligger staan? Als ik hem heel kort zet, zijn de issues veel duidelijker aanwezig. Maar als je hem te ver zet, dan gaan er de hele tijd mensen tussen en wordt het er ook niet veiliger op.

• BGFG
  • Laatst online: 22:13
cryptapix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:32:
[...]

Dat laatste is toch precies het probleem dat ik beschrijf in bochten bij files? Maar valt bij jou TA niet uit als je lang stil staat? Er staat een melding in het scherm als de auto in de file uit zichzelf stopt (iets met actief of stand-by). Na een tijd verdwijnt dat. Als de auto’s voor je dan gaan rijden, blijft de Enyaq stilstaan.

Op welke stand heb jij de afstand tov je voorligger staan? Als ik hem heel kort zet, zijn de issues veel duidelijker aanwezig. Maar als je hem te ver zet, dan gaan er de hele tijd mensen tussen en wordt het er ook niet veiliger op.
Ik vind het helemaal top en wil het voor geen goud missen. Gebruik het eigenlijk altijd. Tijdens het wachten op mijn nieuwe auto een paar Enyaqs gereden die TA niet hadden, alleen Lane assist. Ik vond het niks. Hij valt niet uit, als je het stuur maar (losjes) vasthoudt al je stilstaat. Dat geeft ie ook aan in het schermpje. Ook jouw andere bezwaren herken ik niet, behalve als je het stuur niet goed vasthoudt. Mijn vorige Enyaq sw 3.7, moest ik inderdaad soms even “wobbelen” aan het stuur, bij mijn nieuwe sw 5.6, gebeurt dat eigenlijk niet meer.

• cryptapix
BGFG schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:19:
[...]

Ik vind het helemaal top en wil het voor geen goud missen. Gebruik het eigenlijk altijd. Tijdens het wachten op mijn nieuwe auto een paar Enyaqs gereden die TA niet hadden, alleen Lane assist. Ik vond het niks. Hij valt niet uit, als je het stuur maar (losjes) vasthoudt al je stilstaat. Dat geeft ie ook aan in het schermpje. Ook jouw andere bezwaren herken ik niet, behalve als je het stuur niet goed vasthoudt. Mijn vorige Enyaq sw 3.7, moest ik inderdaad soms even “wobbelen” aan het stuur, bij mijn nieuwe sw 5.6, gebeurt dat eigenlijk niet meer.
Ik vrees dat ik het uitval-probleem nu begrijp; ik laat mijn stuur dus altijd langdurig los in de file ;)

Ik heb ook in een Enyaq gereden zonder TA (namelijk ds mijne toen het nog niet werkte door een productiefout :+) en zou het ook niet willen missen, maar ik zou een 2e hands Enyaq ook weer niet per definitie laten staan omdat er geen TA op zit.

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25
Grappig hoe verschillend de ervaringen met TA kunnen zijn. Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd op mijn 2025 Enyaq, tijdens de terugrit van vakantie (snelwegen). In de basis vond ik het best prettig rijden, maar ik moest het stuur opvallend vaak stevig(er) vastpakken vanwege waarschuwingen (onder aan het stuur). Voor mijn gevoel zelfs steviger dan wanneer ik zonder TA rijd. Daardoor zat ik wat onrustiger achter het stuur, steeds wachtend op de volgende waarschuwing. Uiteindelijk heb ik het dan ook niet meer gebruikt.

• cryptapix
SparksNL schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:58:
Grappig hoe verschillend de ervaringen met TA kunnen zijn. Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd op mijn 2025 Enyaq, tijdens de terugrit van vakantie (snelwegen). In de basis vond ik het best prettig rijden, maar ik moest het stuur opvallend vaak stevig(er) vastpakken vanwege waarschuwingen (onder aan het stuur). Voor mijn gevoel zelfs steviger dan wanneer ik zonder TA rijd. Daardoor zat ik wat onrustiger achter het stuur, steeds wachtend op de volgende waarschuwing. Uiteindelijk heb ik het dan ook niet meer gebruikt.
Mijn ietwat slechte ervaring met TA is louter in file. Dus stilstaan, lostrekken, stilstaan, etc. Gewoon rijdend, is het heel fijn en hoef ik mijn stuur echt niet heel stevig vast te houden. Maar soms heb ik wel dat hij mijn hand niet goed lijkt te registreren en dan krijg ik meldingen. Iets met weer en vochtigheid denk ik.

• cryptapix
Over meldingen gesproken, ik zette vandaag de auto aan en kreeg een oranje melding dat kilometerstand (of iets met een stand/afstand) niet kan worden getoond , zoek garage op. De melding verdween ook weer heel snel. Iemand die dit herkent?

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:32
Iemand nog aanraders voor een bepaalde merk/type winterbanden voor de Enyaq 80 met 20 inch velgen.

• cryptapix
qwasd schreef op woensdag 19 november 2025 @ 04:10:
Iemand nog aanraders voor een bepaalde merk/type winterbanden voor de Enyaq 80 met 20 inch velgen.
Daar gaat het regelmatig over in dit topic. Je zou even kunnen zoeken. Ik heb Pirelli Scorpion Winter 2 op mijn (60, 20”) Enyaq omdat die in dit topic wel eens werd genoemd en ik ben daar (ook?) wel tevreden over. Maar veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:32:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat het een hulp-systeem is en dat je zelf nog altijd de regie moet houden.

Ik heb mijn ACC op de kortste afstand staan en bij mij krijg ik een melding dat ACC standby is als de auto tot stilstand is gekomen.
Op het moment dat ze voor me weer gaan rijden én ik mijn stuur vast (dat is volgens mij wel een voorwaarde) dan gaat de auto vanzelf weer rijden.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 12:04
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:26:
[...]
Op het moment dat ze voor me weer gaan rijden én ik mijn stuur vast (dat is volgens mij wel een voorwaarde) dan gaat de auto vanzelf weer rijden.
Bij mijn eerste (lease destijds) was het wel zo dat als ze te lang stil staan je wel even het gaspedaal moest intrappen om weer te gaan rijden. Daarna ging die weer netjes verder. Weet even niet meer precies hoe lang het was dat je maximaal stil kon staan om automatisch weer te gaan rijden.

• cOOlrUnnINgs
JoostSlager schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:30:
[...]

Bij mijn eerste (lease destijds) was het wel zo dat als ze te lang stil staan je wel even het gaspedaal moest intrappen om weer te gaan rijden. Daarna ging die weer netjes verder. Weet even niet meer precies hoe lang het was dat je maximaal stil kon staan om automatisch weer te gaan rijden.
Klopt, dat had ik met mijn vorige auto's die ACC hadden ook, dan moest je of kort het gaspedaal aantikken of de ACC-hendel kort naar je toe halen.
Maar met de Enyaq heb ik dat niet meer, die gaat vanzelf weer rijden.

• onetime
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:12:
[...] Klopt, dat had ik met mijn vorige auto's die ACC hadden ook, dan moest je of kort het gaspedaal aantikken of de ACC-hendel kort naar je toe halen.
Maar met de Enyaq heb ik dat niet meer, die gaat vanzelf weer rijden.
Bij mij is het zo dat als ik langer dan ~10 seconden stil sta eerst zelf weer het versnellingspedaal moet aan tikken, misschien werkt de acc pook ook, nooit geprobeerd.

edit: na die ~10sec gaat de tekst van klaar om weg te rijden of zo iets weg...

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 19-11-2025 12:33 ]

• elektriekert
Currry schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:29:
[...]

Bij mijn pre-facelift 85 met software 5.2 volstaat alleen linksonder ook.

• cOOlrUnnINgs
onetime schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:25:
[...]
Bij mij komt de tekst volgens mij weer terug als ik het stuur dan weer vastpak.

• mmmmarc
Zo te horen is Travel Assist wel de moeite waard :)

Mocht er iemand wellicht binnenkort afscheid willen nemen van zijn zwarte of Arctic Silver Enyaq iV 80 met TA, < 90.000 km en geen Sportline, stuur me gerust even een DM :)

[ Voor 5% gewijzigd door mmmmarc op 19-11-2025 17:06 ]

• agentcharlie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:52
Benieuwd naar jullie mening. Wij zijn op zoek naar een EV. Zowel nieuw als occasion. Nieuw zou het een Tesla MY AWD LongRange (Juniper) worden maar ik heb nu ook deze zien staan. Enyaq 80 Sportline. Prijsverschil met de Tesla is aanzienlijk en ik vind de Enyaq in de basis een mooiere auto (in Sportline uitvoering).

Nu wil ik voor een occasion rond de 35k. uitgeven met een kleine plus. Ik heb me proberen bij te lezen over een 80 vs 85 editie maar ben benieuwd of jullie denken dat het een goede koop is? Of stay put en echt voor een 85 gaan?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:45
agentcharlie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:29:
Benieuwd naar jullie mening. Wij zijn op zoek naar een EV. Zowel nieuw als occasion. Nieuw zou het een Tesla MY AWD LongRange (Juniper) worden maar ik heb nu ook deze zien staan. Enyaq 80 Sportline. Prijsverschil met de Tesla is aanzienlijk en ik vind de Enyaq in de basis een mooiere auto (in Sportline uitvoering).

Nu wil ik voor een occasion rond de 35k. uitgeven met een kleine plus. Ik heb me proberen bij te lezen over een 80 vs 85 editie maar ben benieuwd of jullie denken dat het een goede koop is? Of stay put en echt voor een 85 gaan?
Echt voor 85 gaan. Is zo’n groot verschil. PK’s, software / hardware.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• cryptapix
utbone schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:23:
[...]
Ja het is een groot verschil, maar de grote vraag is: wat is de meerprijs van die 85. Voor een paar duizend zou ik het absoluut overwegen, maar ik vrees dat de 85 veel duurder is omdat die pas net uit is. Overigens vind ik 35k voor een 80 ook wel serieus geld, al is deze ook wel erg jong en weinig km. En we moeten ook niet doen alsof de 80 ineens een waardeloze auto is omdat de 85 bestaat. Dat werkt alleen bij Tesla zo; die zijn zowel voor als na de facelift per definitie k*t.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 19-11-2025 21:23 ]

• BGFG
[...]

Klopt. Net de overstap gemaakt. 100% waar.

• elektriekert
cryptapix schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:57:
[...]
Dat werkt alleen bij Tesla zo; die zijn zowel voor als na de facelift per definitie k*t.
_O-

• Hoofdprutser
Hoofdprutser schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:45:
@onetime Bedankt voor de reactie.
Wijzigingen doorgevoerd.
Alleen de eerste stond bij mij nog aan.

Kijken hoe dit gaat.
Even terugkoppeling:
Bij mijn Enyaq (80 uit 2021, met 3.7) gaat de "Remmen voor afslaan" automatisch weer aan.

• agentcharlie
Mijn dank is groot. Ik laat deze mooi aan mij voorbijgaan.

• Cafe Del Mar
Je kan na +10 sec stilstand ook met de cruise control hendel de auto terug in beweging brengen.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:45

TD-91

XC40 P8

univex schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
Eerder deelde ik hier dat ik vaak meldingen kreeg over het niet meer werken van diverse hulpsystemen. Onder andere Emergency Assist, Lane Assist en Front Assist. Mijn hele dashboard kleurt dan geel met icoontjes. Dit duurt dan 2-10 seconden waarna alles weer werkt.

Mijn Enyaq is nu 1 maand oud en inmiddels heb ik een patroon ontdekt. Namelijk dat deze reeks meldingen te reproduceren zijn op exact dezelfde locaties. Hebben meer mensen hier last van?
De kerstboom aan lampjes had ik vanavond ook. In totaal 4 meldingen (emergency assist, verkeersteken ass, lane ass en travel ass niet beschikbaar). Echter verdwenen de meldingen niet (ook niet na 100km). Sensoren nog gecheckt bij een tankstation, niks te zien. Startknop geprobeerd, hielp ook niet.
Iemand dat vaker gehad? Zijn er reset mogelijkheden die ik gemist heb?
Nu aan de laadpaal en wellicht/hopelijk morgen geen meldingen meer door achtergrond resets.

85 facelift / versie 5.6 (maand oud)

• SparksNL
Vanmorgen voor het eerst (onverwachts) moeten krabben. Wat me daarbij opviel: de achterruitverwarming gaat weer uit zodra je de auto verlaat. Lekker handig, haha. Iemand enig idee hoe je dat kunt voorkomen?
Ik heb in ieder geval meteen een temperatuurplan aangemaakt, zodat de auto morgenochtend op tijd is verwarmd, inclusief voorruitverwarming. Dus als het goed is, hoef ik morgen niet te krabben :9

• onetime
  • Niet online
@SparksNL TopicStart; zie gordel verlenger...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De koude is daar en ook ik heb "rariteiten"
- de aanraak lampjes en andere aanraak knopjes boven werken soms niet :F
- hoog verbruik bij lage temperatuur, aja verwarming moet op of ruiten dampen allemaal aan

Anyway, aan't kijken voor velgen voor de winterbanden, heeft er iemand suggesties of nieuwe velgen voor de all seasons en dan de winter op de huidige velgen leggen?

Momenteel de standaard 19" zilver kleurige: https://imgur.com/QEAMNDC

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• onetime
  • Niet online
@Damic 19", die banden (en velgen?) zijn goedkoper 20" en 21".

edit: na het zien van de foto; ik heb precies deze velgen eigenlijk met dat doel via marktplaats gekocht.
En ik reed meteen een stuk zuiniger. (de 20" was een breed set, de 19" niet)

[ Voor 59% gewijzigd door onetime op 21-11-2025 01:07 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

onetime schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:05:
@Damic 19", die banden (en velgen?) zijn goedkoper 20" en 21".

edit: na het zien van de foto; ik heb precies deze velgen eigenlijk met dat doel via marktplaats gekocht.
En ik reed meteen een stuk zuiniger. (de 20" was een breed set, de 19" niet)
Ja sorry, winter banden zijn ook 19" en zelfde maat als de all seasons.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Solarman
  • Niet online
Even een algemene opmerking over zomer-, winter- en all seasonbanden.
Bij de enyaq's 85 vanaf 2024 is het niet aan te raden aan de achterzijde breedte 235 te nemen.
De enyaq's 85 vanaf 2024 hebben nl. een veel hoger koppel.
Voor 2024 was het koppel van de enyaq 80 rond de 310 Nm, maar vanaf de 85 2024 is dit rond de 545 Nm.
Ze hebben dus bewust vanaf de 85 standaard 20" en 255 breed achter gezet.
Maar dat mag een ieder voor zich bepalen natuurlijk...... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Solarman op 21-11-2025 07:55 ]

• BGFG
SparksNL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:30:
Vanmorgen voor het eerst (onverwachts) moeten krabben. Wat me daarbij opviel: de achterruitverwarming gaat weer uit zodra je de auto verlaat. Lekker handig, haha. Iemand enig idee hoe je dat kunt voorkomen?
Ik heb in ieder geval meteen een temperatuurplan aangemaakt, zodat de auto morgenochtend op tijd is verwarmd, inclusief voorruitverwarming. Dus als het goed is, hoef ik morgen niet te krabben :9
Niet gaan kl**ien met het voor de gek houden van systemen dmv workarounds die daar niet voor bedoeld zijn. Is ook helemaal niet nodig, want je kunt heel makkelijk zoals je zelf al aangaf, preheating programmeren, inclusief ruitverwarming en stoel- en stuurverwarming als je dat wilt. Ook indien nodig af-hoc via de app. Werkt meer dan prima en daar is het ook voor bedoeld.

• BGFG
Solarman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:54:
Even een algemene opmerking over zomer-, winter- en all seasonbanden.
Bij de enyaq's 85 vanaf 2024 is het niet aan te raden aan de achterzijde breedte 235 te nemen.
De enyaq's 85 vanaf 2024 hebben nl. een veel hoger koppel.
Voor 2024 was het koppel van de enyaq 80 rond de 310 Nm, maar vanaf de 85 2024 is dit rond de 545 Nm.
Ze hebben dus bewust vanaf de 85 standaard 20" en 255 breed achter gezet.
Maar dat mag een ieder voor zich bepalen natuurlijk...... ;)
Klopt. Ik zou trouwens nooit een smallere band of een met een lager draagvermogen toepassen dan de fabrikant heeft gemonteerd. Dat doen ze echt niet voor niks. Is volgens mij bij in Duitsland geregistreerde auto’s zelfs verboden als ze niet “eingetragen” zijn door de Tuv.

• SparksNL
BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:46:
[...]

Niet gaan kl**ien met het voor de gek houden van systemen dmv workarounds die daar niet voor bedoeld zijn. Is ook helemaal niet nodig, want je kunt heel makkelijk zoals je zelf al aangaf, preheating programmeren, inclusief ruitverwarming en stoel- en stuurverwarming als je dat wilt. Ook indien nodig af-hoc via de app. Werkt meer dan prima en daar is het ook voor bedoeld.
De gordelverlenger waarnaar wordt verwezen, daar begin ik sowieso niet aan. Dat vind ik echt belachelijk voor een auto van €57.000.

Vanmorgen stapte ik in een heerlijk voorverwarmde auto, dus dat werkt helemaal prima! Mijn accu had nog maar 20% lading (ongeveer 80 km actieradius), en ik was positief verrast dat ondanks die lage lading alles gewoon verwarmd werd.

Het enige nadeel is dat het vervelend kan zijn als je een keer spontaan weg moet en de achterruit bevroren is. Dan moet je alsnog de auto uit om te krabben (of wachten tot hij ontdooit), en dan is het niet handig dat de achterruitverwarming automatisch uit gaat. Maar eerlijk gezegd komt dat bijna nooit voor, dus daar kan ik wel mee leven.

• BGFG
SparksNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:08:
[...]

De gordelverlenger waarnaar wordt verwezen, daar begin ik sowieso niet aan. Dat vind ik echt belachelijk voor een auto van €57.000.

Vanmorgen stapte ik in een heerlijk voorverwarmde auto, dus dat werkt helemaal prima! Mijn accu had nog maar 20% lading (ongeveer 80 km actieradius), en ik was positief verrast dat ondanks die lage lading alles gewoon verwarmd werd.

Het enige nadeel is dat het vervelend kan zijn als je een keer spontaan weg moet en de achterruit bevroren is. Dan moet je alsnog de auto uit om te krabben (of wachten tot hij ontdooit), en dan is het niet handig dat de achterruitverwarming automatisch uit gaat. Maar eerlijk gezegd komt dat bijna nooit voor, dus daar kan ik wel mee leven.
En daar heb je ook een achteruitrij camera voor. Die achterruitverwarming werkt trouwens lekker vlot.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 12:04
onetime schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:25:
[...]

Bij mij is het zo dat als ik langer dan ~10 seconden stil sta eerst zelf weer het versnellingspedaal moet aan tikken, misschien werkt de acc pook ook, nooit geprobeerd.

Ja dit bedoel ik ja, misschien niet duidelijk uitgelegd

• BGFG
Inmiddels de eerste kilometers op mijn nieuwe Enyaq staan. Overgestapt van een Business Edition 80 my2022 naar een Sportline 85 met panodak en Business Upgrade pakket - Advanced in de kleur Olibogroen. Krijg veel positieve reacties op de kleur, is inderdaad erg mooi. Ik ben er blij mee. Los van het feit dat deze auto echt veeel sneller is, is ie door de Sportline uitvoering ook veeeel completer. Auto heeft SW 5.6. Opvallend:

-Ik heb nu HUD, had niet gedacht dat dat zo handig zou zijn. Toont ook aanwijzingen van Google Maps trouwens
-de sportstoelen vinden wij veel echt lekkerder zitten dan de standaard stoelen maar dat is persoonlijk uiteraard
-elektrische verstelling is makkelijk, alleen jammer dat je dat niet kunt koppelen aan een profiel/sleutel. Gemiste kans!
-massage is best geinig, maar gebruik je in de praktijk niet veel
-Canton audio; klinkt goed maar of het zoveel meerwaarde heeft ben ik nog niet achter. Het kost best wel wat ruimte in de kofferbak door de subwoofer
-360 gr camera:top!
-lightband voor; leuk maar als ik erin zit zie ik het niet😉
-LED Matrix koplampen met mistlampen en bochtverlichting; echt helemaal geweldig, wat een bak licht geeft dat zonder dat tegenliggers er last van hebben. In ieder geval nog niet gemerkt. Grootlicht staat altijd op automatisch bij mij, werkt prima.
-automatisch sluiten als je wegloopt; makkelijk, maar volgens mij werkt dat niet als de auto op slot is en je alleen wat in de kofferbak wil leggen. Als je dan wegloopt gaat ie volgens mij niet meer op slot. Nog eens goed testen
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij.
-SW 5.6: echt een verademing tov de 3.8 van mijn vorige auto. Dit is echt razendsnel, direct bij de les na het starten en compleet; je kunt nu bijvoorbeeld preheating van de accu ook manueel starten vanaf het startscherm.
-verbruik; tsja ik had gehoopt dat ie zuiniger zou zijn dan de 80, maar dat merk ik nog niet. Maar het was ook dramaweer met ontzettend veel regen, kou en een paar lange snelwegritten 😜. Bewust gekozen voor de standaard 20 inch sportline velgen ivm het verbruik en het feit dat 21 inch gegarandeerd gaat zorgen voor stoeprandschade. Denk dat ik er binnenkort wel winterbanden onder laat zetten trouwens. O ja, geen warmtepomp meer, op advies van een aantal techneuten op dit forum. Kan nog niet oordelen of dit ook zorgt voor een hoger verbruik, het is wel warm genoeg in de auto

En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL34v9mp7vdyDk5aiFwbeTVgRaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIqG1U9JYbJnHwg4Z5FowHfS.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:40:
Inmiddels de eerste kilometers op mijn nieuwe Enyaq staan. Overgestapt van een Business Edition 80 my2022 naar een Sportline 85 met panodak en Business Upgrade pakket - Advanced in de kleur Olibogroen. Krijg veel positieve reacties op de kleur, is inderdaad erg mooi. Ik ben er blij mee. Los van het feit dat deze auto echt veeel sneller is, is ie door de Sportline uitvoering ook veeeel completer. Auto heeft SW 5.6. Opvallend:

-Ik heb nu HUD, had niet gedacht dat dat zo handig zou zijn. Toont ook aanwijzingen van Google Maps trouwens
-de sportstoelen vinden wij veel echt lekkerder zitten dan de standaard stoelen maar dat is persoonlijk uiteraard
-elektrische verstelling is makkelijk, alleen jammer dat je dat niet kunt koppelen aan een profiel/sleutel. Gemiste kans!
-Canton audio; klinkt goed maar of het zoveel meerwaarde heeft ben ik nog niet achter. Het kost best wel wat ruimte in de kofferbak door de subwoofer
-LED Matrix koplampen met mistlampen en bochtverlichting; echt helemaal geweldig, wat een bak licht geeft dat zonder dat tegenliggers er last van hebben. In ieder geval nog niet gemerkt. Grootlicht staat altijd op automatisch bij mij, werkt prima.
-automatisch sluiten als je wegloopt; makkelijk, maar volgens mij werkt dat niet als de auto op slot is en je alleen wat in de kofferbak wil leggen. Als je dan wegloopt gaat ie volgens mij niet meer op slot. Nog eens goed testen
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij.
-SW 5.6: echt een verademing tov de 3.8 van mijn vorige auto. Dit is echt razendsnel, direct bij de les na het starten en compleet; je kunt nu bijvoorbeeld preheating van de accu ook manueel starten vanaf het startscherm.
-verbruik; tsja ik had gehoopt dat ie zuiniger zou zijn dan de 80, maar dat merk ik nog niet. Maar het was ook dramaweer met ontzettend veel regen, kou en een paar lange snelwegritten 😜. Bewust gekozen voor de standaard 20 inch sportline velgen ivm het verbruik en het feit dat 21 inch gegarandeerd gaat zorgen voor stoeprandschade. Denk dat ik er binnenkort wel winterbanden onder laat zetten trouwens. O ja, geen warmtepomp meer, op advies van een aantal techneuten op dit forum. Kan nog niet oordelen of dit ook zorgt voor een hoger verbruik, het is wel warm genoeg in de auto

En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee![Afbeelding]
Dat automatisch sluiten werkt bij mij soms ook niet, ik dacht eerst dat het te maken had met kofferbak openende maar dat is het ook niet.
Gisteren bijvoorbeeld stap ik uit, loop ik weg en gaat de auto gewoon niet op slot.

Kan de auto wellicht de sleutel niet meer signaleren als zijnde dat het signaal zwakker wordt met weglopen omdat het signaal bijvoorbeeld ineens wegvalt?

Ik weet het nog steeds niet.
Overigens vind ik de subwoofer nogal matig, die hoor je vooral in de kofferbak. Er zit ook geen opening ergens in die tempex behuizing. Ik denk dat de driver ook aan de kleine kant is om een beetje lage tonen te kunnen verzetten.

• cOOlrUnnINgs
...
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij
....
Als je weet waar je moet "schoppen" gaat het eigenlijk altijd wel goed bij mij.
Bij mij is het precies tussen de S en de K op de achterklep (en dan natuurlijk onder de auto voor de bijdehandjes onder ons ;-) )

• BGFG
elektriekert schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:46:
[...]

Dat automatisch sluiten werkt bij mij soms ook niet, ik dacht eerst dat het te maken had met kofferbak openende maar dat is het ook niet.
Gisteren bijvoorbeeld stap ik uit, loop ik weg en gaat de auto gewoon niet op slot.

Kan de auto wellicht de sleutel niet meer signaleren als zijnde dat het signaal zwakker wordt met weglopen omdat het signaal bijvoorbeeld ineens wegvalt?

Ik weet het nog steeds niet.
Overigens vind ik de subwoofer nogal matig, die hoor je vooral in de kofferbak. Er zit ook geen opening ergens in die tempex behuizing. Ik denk dat de driver ook aan de kleine kant is om een beetje lage tonen te kunnen verzetten.
Het rare is dat ie altijd keurig op slot gaat als ik wegloop, maar als de auto op slot is en je doet, terwijl je van achteren komt aanlopen, de kofferbak open om er iets in te leggen, dan gaan ook alle deuren van het slot. Als je dan de achterklep sluit (met de knop op de klep) gaat de auto niet op slot als je weglooopt. Ik ben er nog niet helemaal achter waarom. Lijkt op een bugje.
Die subwoofer kan mij inderdaad nog niet helemaal overtuigen. Merk alleen wat bij hogere volumes en dat hoeft nou ook weer niet altijd….

• BGFG
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
[...]

Als je weet waar je moet "schoppen" gaat het eigenlijk altijd wel goed bij mij.
Bij mij is het precies tussen de S en de K op de achterklep (en dan natuurlijk onder de auto voor de bijdehandjes onder ons ;-) )
Ja dat weet ik. Net als dat ie bij SW 5.6 pas sluit als je 2 meter wegloopt van de auto en niet meer als je er nog onder staat, wel zo handig, Maar ik vind het eigenlijk wat overdreven en ziet er ook wat achterlijk uit als je meerdere keren moet schoppen voordat er iets gebeurt. De knop indrukken is sneller

• cOOlrUnnINgs
BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:56:
[...]

Ja dat weet ik. Net als dat ie bij SW 5.6 pas sluit als je 2 meter wegloopt van de auto en niet meer als je er nog onder staat, wel zo handig, Maar ik vind het eigenlijk wat overdreven en ziet er ook wat achterlijk uit als je meerdere keren moet schoppen voordat er iets gebeurt. De knop indrukken is sneller
Oh, het gaat om het sluiten, ik ging uit van openen.
Sluiten doe ik altijd met het knopje in de klep.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:45

TD-91

XC40 P8

TD-91 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:47:
[...]

De kerstboom aan lampjes had ik vanavond ook. In totaal 4 meldingen (emergency assist, verkeersteken ass, lane ass en travel ass niet beschikbaar). Echter verdwenen de meldingen niet (ook niet na 100km). Sensoren nog gecheckt bij een tankstation, niks te zien. Startknop geprobeerd, hielp ook niet.
Iemand dat vaker gehad? Zijn er reset mogelijkheden die ik gemist heb?
Nu aan de laadpaal en wellicht/hopelijk morgen geen meldingen meer door achtergrond resets.

85 facelift / versie 5.6 (maand oud)
Vanmorgen enkel nog de emergency melding. Lijken toch de sensoren te zijn zoals meer mensen hier aangeven (nog maar eens voor de vorm een doek overheen gehaald).

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:56:
[...]

Zo slecht als de klep opengaat zo makkelijk sluit deze als je eronder staat en je voet onder de auto zet (bij ons al meerdere keren voorgekomen....... :'( ).
Dus is de oplossing hiervoor in ME5.6 best goed. (y)

• Solarman
  • Niet online
Bij ons gaat af en toe de auto ook bij weglopen niet automatisch op slot, is vrij random.
Wel zie je dan op de sleutel het rode lampje snel knipperen, geeft volgens mij aan dat de sleutel de koppeling met de auto kwijt is.
Je moet dan 2x op sluiten drukken om de auto op slot te doen.

Het snel knipperen en 2x op de sleutelknop moeten drukken staat in de handleiding als dat er een meervoudige bediening van de sleutel is geweest waarbij de auto niet in de buurt was, en waarbij de sleutel dann de koppeling met het voertuig heeft verloren.

Lijkt op een bug die ik zijdelings bij Electrified Speicher al eens heb zien langskomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 21-11-2025 12:09 ]

• BGFG
Solarman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:05:
Bij ons gaat af en toe de auto ook bij weglopen niet automatisch op slot, is vrij random.
Wel zie je dan op de sleutel het rode lampje snel knipperen, geeft volgens mij aan dat de sleutel de koppeling met de auto kwijt is.

Het snel knipperen en 2x op de sleutelknop moeten drukken staat in de handleiding als dat er een meervoudige bediening van de sleutel is geweest waarbij de auto niet in de buurt was, en waarbij de sleutel dann de koppeling met het voertuig heeft verloren.

Lijkt op een bug die ik zijdelings bij Electrified Speicher al eens heb zien langskomen.
Dat zou kunnen. Ik zal er eens op letten. De sleutel zit eigenlijk altijd in mijn broekzak….

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Solarman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:05:

ik/we denken een patroon ontdekt te hebben. Als je alleen in de auto zit en dan uitstapt werkt het (denken we) eigenlijk altijd goed. Als je met 2 of meer uitstapt en degene met de sleutel is al een paar meter van de auto weggelopen voordat de laatste de auto deur sluit, dan werkt het niet.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee![Afbeelding]
Bedankt voor het delen, ik kan ‘m maandag 1 december ophalen. Ben ook benieuwd hoe MY2025 zich gaat verhouden ten opzichte van MY2021 die ik nu rij.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V154 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Cafe Del Mar
Ik heb een 85 sinds eind januari en het sluiten... er zit echt geen logica op.
Vaak werkt het wel, soms eens niet. Waarom vaak wel en soms niet? Geen idee. Ik zie er geen patroon in.
Gelukkig is er dan nog de sleutel en de app om alsnog op slot te doen.

• Solarman
  • Niet online
helloitsme schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:52:
[...]

ik/we denken een patroon ontdekt te hebben. Als je alleen in de auto zit en dan uitstapt werkt het (denken we) eigenlijk altijd goed. Als je met 2 of meer uitstapt en degene met de sleutel is al een paar meter van de auto weggelopen voordat de laatste de auto deur sluit, dan werkt het niet.
Ik zal dit eens in de gaten houden de aankomende tijd. Thanks

• agentcharlie
[...]

Het is een 2024 ID.4 Pro Business geworden met uitgebreide features geworden. Kon hem niet laten staan :).

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:49
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:04:
Ik heb een 85 sinds eind januari en het sluiten... er zit echt geen logica op.
Vaak werkt het wel, soms eens niet. Waarom vaak wel en soms niet? Geen idee. Ik zie er geen patroon in.
Gelukkig is er dan nog de sleutel en de app om alsnog op slot te doen.
Heb je de handleiding op dit onderdeel al eens doorgenomen? Bij de ID4 werkt dit systeem namelijk hetzelfde(gelezen in de handleiding/instructieboekje) en er zijn er paar specifieke scenario’s waarbij het keyless systeem inderdaad (bewust) niet functioneert.

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Vandaag opgehaald.
Nu lekker spelen met de instellingen 🫣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGCumx-lR3_vZ2xz9_EC79ioE1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OV1bkiAAYXA4ZGZltzCuVrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmaUZuQghtAy76jiuo6Kd_yvQto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9ZbNPN7odOnncRg7UrvIiE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkOJujJ495KQrDKLY2fDLjLPpHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6ekSPWgrIboSUA7xKLUr1G2.jpg?f=fotoalbum_large

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
Gearloose schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:51:
Vandaag opgehaald.
Nu lekker spelen met de instellingen 🫣
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hé je verwart Skoda met BMW qua parkeerpositie.
:+

Mooie bak zo, toffe kleur. Veel plezier ermee

• onetime
  • Niet online
TD-91 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:18:
[...] Vanmorgen enkel nog de emergency melding. Lijken toch de sensoren te zijn zoals meer mensen hier aangeven (nog maar eens voor de vorm een doek overheen gehaald).
Ik had vandaag, rijdend tegen een laagstaande felle zon in, in de stad, opeens over een meter of 10 de melding dat de front assistentie systemen maar beperkt beschikbaar waren. Ging vanzelf weer weg.

• elektriekert
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:10:
[...]

Oh, het gaat om het sluiten, ik ging uit van openen.
Sluiten doe ik altijd met het knopje in de klep.
Mocht ik met een krat staan die er nog uit moet dan pak ik de sleutel erbij in een hand. Paar seconden de knop vasthouden terwijl je wegloopt en hij sluit ook. :9

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:29
Aangezien ik hier meerdere reacties lees dat de SW5.6 toch wel een behoorlijke verbetering is t.o.v. de SW3.8 die ik nu heb en dat de rijeigenschappen die ik al erg goed vind bij de iv80 (2021) ook verbeterd zijn, overweeg ik toch een proefrit om te kijken of een nieuwe Enyaq 85 Business Edition toch op de shortlist voor volgend jaar kan.

Om niet helemaal hetzelfde dashboard te hebben denk ik aan Eco-Suite + Racing Blue of Oblido Green met dit keer 21" Aquarius velgen. Qua opties op de warmte pomp alles max aangevinkt.

Paar dingen die ik uit de brochure gezien apart vind of niet helemaal duidelijk.
- Bij Eco-Suite staat dat het geventileerde stoelen zijn. Is dit actieve ventilatie ergo, stoelkoeling of meer het idee van "ademende" stoelen.
- De 60 kan volgens de brochure tot 165kW snelladen, de 85 echter tot max 135kW. Ik dacht dat dit in de loop der jaren wel meer verbeterd was, of in ieder geval andersom zou moeten zijn. Klopt dit wel of mis ik iets?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10

rammes

koekebakker 1e klas

Dat laden zou ik me niet druk om maken, beide varianten doen van er uiteindelijk even lang over om tot 80% te laden

Ik zou het doen!

• BGFG
FJP84 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:21:
Paar dingen die ik uit de brochure gezien apart vind of niet helemaal duidelijk.
- Bij Eco-Suite staat dat het geventileerde stoelen zijn. Is dit actieve ventilatie ergo, stoelkoeling of meer het idee van "ademende" stoelen.
- De 60 kan volgens de brochure tot 165kW snelladen, de 85 echter tot max 135kW. Ik dacht dat dit in de loop der jaren wel meer verbeterd was, of in ieder geval andersom zou moeten zijn. Klopt dit wel of mis ik iets?
Is “actieve” ventilatie, er zit dan een vinnetje in de stoel die lucht door de gaatjes blaast. Stel je er niet teveel van voor. Bovendien is er kans dat de gaatjes snel gaan dichtzitten in de praktijk. Kan volgens mij niet icm sportstoelen. De laadcurve van een 85 is anders dan van een 60 waardoor de totale snellaadtijd niet veel verschilt. En dat speelt alleen een rol als je de accu volledig snellaadt en dat is sowieso niet verstandig.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:29
Tnx. Is dat Eco-Suite echt (dierlijk/nappa) leder of kunst leder?
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.