Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:40
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:21:
Ik heb voor de aardigheid die eBay seller van de xs-010g-x gevraagd hoeveel hij er (nog) heeft… het loopt hard :) .
Zo te zien is de voorraad nu op. Mooi hieraan te kunnen bijdragen :7

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooie uitgebreide uiteenzetting moet ik zeggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:36
Hammetje schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb er nog 1 kunnen bestellen, mocht ik je hulp nodig zijn kan ik je dan een PB sturen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
[...]

Toen ik er gisteravond eentje bestelde gaf Ebay aan dat er max 44 beschikbaar waren. Of er zijn nog een hoop mensen die er een gekocht hebben, de voorraad is door de verkoper bijgesteld of iemand heeft alles opgekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 15:22
ernstoud schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:59:
[...]

Waarschijnlijk in stedelijk gebied? Woonwijk?

Ik zit hier in buitengebied en merk helemaal niets van vollopen van de bandbreedte van POP of infra daarboven. Wel zo fijn.
Een dorp, één POP en een aggressieve campagne om zoveel mogelijk huizen op DFN aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
ratje_nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:17:
[...]

Ik heb er nog 1 kunnen bestellen, mocht ik je hulp nodig zijn kan ik je dan een PB sturen ?
Geen probleem. Informatie is prima te vinden in de TS, maar als je vragen hebt, help ik je graag.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
Kevsk schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:42:
[...]

Toen ik er gisteravond eentje bestelde gaf Ebay aan dat er max 44 beschikbaar waren. Of er zijn nog een hoop mensen die er een gekocht hebben, de voorraad is door de verkoper bijgesteld of iemand heeft alles opgekocht?
Er staat nu: 63 verkocht. Hopelijk komen deze inderdaad niet met een soort scalpers marge op marktplaats.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-08 14:32
Vannacht een lange debugsessie met R3D gehouden.. het lijkt er op dat er in de fiber een probleem zit ...daar moet een signaalmonteur voor langskomen.

Alleen heb ik heb ik nu helemaal geen internet meer ..niet op de zaram en niet op de nokia.. :-( ik hoop dat R3D de nokia nog een duwtje kan geven....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:38
sh623661 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:04:
[...]

Kun je vertellen waarom de Asus 89X niet (lekker) werkte in jouw situatie?
Ik heb deze namelijk ook en was van plan deze in de toekomst ook in te zetten.
Ik had een onstabiele asus ac86u, die om de dag gereset moest worden om weer full speed data te krijgen.
De asus 89x is aangekocht om beter bereik op zolder en stabieler netwerk te verkrijgen, echter liepen we bij het installeren tegen best wat bijzonderheden aan dit beest operationeel te krijgen.
De volgende dag bleek de verbinding om de 5 minuten eruit te klappen en was thuiswerken en gamen onmogelijk tot mega frustaties bij de kids en vrouwlief. Wifi bereik was beperkter en ook direct bedraad gaf geen oplossing. Door het grote formaat paste hij ook niet meer in de meterkast dus om te zorgen dat ik werd opgehangen thuis heb ik de router terug gebracht.
De 89x is dus groot, heeft een andere chipset dan de overige routers, hij heeft een licht hoorbare fan. Ik heb niet de tijd thuis gekregen om andere firmware te draaien of beter te verdiepen in de instellingen. Maar plug and play was het niet in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
Misschien een gekke vraag, maar aangaande het niet werken van iptv en voip met een eigen ont.
Is het niet mogelijk om een switch die vlans ondersteunt achter de ont te zetten en die de vlans voor iptv, voip en internet af te laten splitsen en daar dan de router voor het normale internet weer achter te zetten?
Of maak ik nu een elementaire denkfout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

DCG909 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:19:
Geen elementaire denkfout (ook al zou ik het zonde vinden om een managed switch in te zetten daar waar een behoorlijke router ook volstaat). Volgens mij gaat tv niet meer via een apart VLAN en gaat het dus alleen om VoIP. En daar zijn, voor zover ik weet, alternatieven voor.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Waarom dat members only eigenlijk?

Hoezo denk je dat als je van de beschikbare bandbreedte het grootste deel gebruikt, er dan geen impact zou zijn op de latency? Dat zou zijn als je QoS gebruikt. En ICMP packets krijgen sowieso lage prioriteit dus als de switch core in de router het druk heeft is niet gezegd dat er geen impact voor ICMP packets zou zijn.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Ja, hij had er dus 63. En die waren in twee dagen dus op. Of er zijn heel wat meer Tweakers hier die meekijken (“leeches”) of iemand heeft de hele partij gekocht en denkt er aan te kunnen verdienen ;) .

Heb even met die gedachte gespeeld (niet met het oogmerk van winst overigens) maar ik heb de handen vol aan de Zaram SFP’s. Interesse voor nog een bestelling gaat alweer richting de 40 stuks :Y .

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 03-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien een gekke vraag, maar aangaande het niet werken van iptv en voip met een eigen ont.
Is het niet mogelijk om een switch die vlans ondersteunt achter de ont te zetten en die de vlans voor iptv, voip en internet af te laten splitsen en daar dan de router voor het normale internet weer achter te zetten?
Dat zou kunnen, er zijn idd voorbeelden online te vinden, al kies ik liever voor een andere oplossing…

TV werkt gewoon via VLAN 100 (als je de setup box gebruikt) de Delta/Caiway apps op SmartTV werken gewoon als je een Deltay/Caiway WAN Ip hebt. (Hier hebben achter elke TV een AppleTV hangen dus de SetupBox staat op kantoor op de testbank)

Voip is ook niet zo’n probleem, dan moet je dus een “virtual wan” maken en bridgen naar een andere poort en daar je VOIP devices op aansluiten, of intern routeren naar een lokaal VLAN.

Bij de ene router gaat dat makkelijker dan bij de ander, maar ik had het zo aan de praat.

[ Voor 10% gewijzigd door justdaboo op 03-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renpetra
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-07 21:32
Hallo allemaal bijna 1 maand alle fora over DFN en eigen router paar keer doorgelezen en flink wijzer geworden wat mogelijk is en wat niet.
Vrijdag mijn aangekochte Huawei uit polen aangesloten en alles werkte meteen.

Ik heb zelf een ASUS GT-AX11000 de eerste uitvoering.
IPTV op 100 gezet en alles werk goed zelf ipv6 werkt naar behoren.

De Huawei aangesloten op de 2.5gbit aansluiting van de ASUS met een cat8 kabel.
Verdere kabels aan de router zijn cat 7 om nergens verlies te creëren.

Bij snelheidstesten die in de modem zelf zitten al redelijke snelheden tot 1750 mbps gemeten.
Bij aangesloten computers max haalbare snelheid van 940 - 950 mbps.

Ben er wel achter dat verschillende protocollen voor beveiliging de zogenaamde airprotection.
De snelheden flink kan drukken.

Heb dus nu alleen de firewall voor ipv4 en ipv6 aanstaan voor volle snelheid.

Mijn vraag is heeft het zin om de router te vervangen door de nieuwste van ASUS de 16000 serie.
Heeft iemand daar al ervaring mee.

Heb het 2gig abonnement van delta.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pasc66
Pasc66 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:52:
Vannacht een lange debugsessie met R3D gehouden.. het lijkt er op dat er in de fiber een probleem zit ...daar moet een signaalmonteur voor langskomen.

Alleen heb ik heb ik nu helemaal geen internet meer ..niet op de zaram en niet op de nokia.. :-( ik hoop dat R3D de nokia nog een duwtje kan geven....
En R3D heeft eea een duwtje gegeven (dank, hulde) en alles werkt weer. Nu een monteur regelen die de glasconnectie gaat nameten…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renpetra
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-07 21:32
Wat ik niet begrijp dat bijna alle smart televisie’s maar een 100mbit netwerk aansluiting hebben.
Terwijl ik als ik 4K kijk via Netflix of een andere aanbieder geregeld uitschieters zie tot 150mbps.

Dit opgelost door een 1gig usb to network dongle aan te sluiten op de televisie die nu ook kan profiteren
Van de hogere snelheden.

En ja ook de beeldkwaliteit is omhoog gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Renpetra op 03-12-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
ernstoud schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:35:
[...]
Hoezo denk je dat als je van de beschikbare bandbreedte het grootste deel gebruikt, er dan geen impact zou zijn op de latency? Dat zou zijn als je QoS gebruikt. En ICMP packets krijgen sowieso lage prioriteit dus als de switch core in de router het druk heeft is niet gezegd dat er geen impact voor ICMP packets zou zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pasc66
Renpetra schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:16:
Wat ik niet begrijp dat bijna alle smart televisie’s maar een 100mbit netwerk aansluiting hebben.
Terwijl ik als ik 4K kijk via Netflix of een andere aanbieder geregeld uitschieters zie tot 150mbps.

Dit opgelost door een 1gig usb to network dongle aan te sluiten op de televisie die nu ook kan profiteren
Van de hogere snelheden.

En ja ook de beeldkwaliteit is omhoog gegaan.
Dat is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Wij techneuten vormen echt een kleine minderheid ..de meeste consumenten hebben geen idee waar ze mee bezig zijn - en al helemaal niet op netwerkgebied. Aangezien televisies een volumeproduct zijn en elke euro telt en de consument er geen snars van snap...komen ze ermee weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:34:
Jammer dat ISP’s dit als hun beroepsgeheim zien want het is interessante materie.
Groot deel van je klanten zien niet dat ze minder krijgen dan het abonnement maar hoeveel klanten wel, en gaan ze dan klagen?
Wat vind je als ISP acceptabel?

Als ik fora van KPN lees dan lees ik best wel veel klachten over niet gehaalde snelheden. Zou leuk zijn om te weten hoe een ISP de benodigde upstream bandbreedte berekent.
Vroeger in de xDSL en COAX Internet tijden was dat gewoon bekend geworden op een gegeven moment :
- Chello/UPC/Ziggo = 1:teveel
- KPN = 1:40
- BBned = 1:25
- Versatel = Hetzelfde als BBned op voorwaarde dat ik het goed heb onthouden...
- @Home/DELTA/Kabelfoon/enz. weet ik niet meer helaas, maar waarschijnlijk ook 1:teveel net als hun grootste COAX concurrent uit die tijd :)
Je gebruikt Google Chrome zo te zien en dat is sowieso een "resources hog" zoals dat heet... :X :/

Verder heb ik Fritz!Box produkten altijd al troep gevonden dus dat verbaast me niet echt ;)
marz01 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:16:
De asus 89x is aangekocht om beter bereik op zolder te hebben.
Dat is echt totaal de verkeerde manier om je WiFi te verbeteren! ;)

- Zet de WiFi op je huidige Router UIT.
- Trek overal CAT6 UTP kabels.
- Plaats op elke verdieping minimaal 1 Accesspoint.

En je hebt je geld veel beter besteed! :Y)
Dat kan, maar is eigenlijk een depricated manier om de boel aan te sluiten i.c.m. IPTV in sommige gevallen, want IP adressen die gerouteerd moeten worden via het WAN IPTV VLAN ;)

VoIP geloof ik ook :?

Bij Delta/Caiway is IPTV echter geen probleem, want IPTV gaat tegenwoordig via je WAN Internet VLAN.
justdaboo schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:01:
Voip is ook niet zo’n probleem, dan moet je dus een “virtual wan” maken en bridgen naar een andere poort en daar je VOIP devices op aansluiten, of intern routeren naar een lokaal VLAN.

Bij de ene router gaat dat makkelijker dan bij de ander, maar ik had het zo aan de praat.
Bij Routers die afhankelijk zijn van Offloading Chips/Features wordt dat vaak een probleem, want al dat verkeer moet via de zwakke CPU en soms worden dan ook automatisch ook alle Offloading Features uitgezet dus kijk uit daarmee !! ;)
Renpetra schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:13:
Ik heb zelf een ASUS GT-AX11000 de eerste uitvoering.

Ben er wel achter dat verschillende protocollen voor beveiliging de zogenaamde airprotection.
De snelheden flink kan drukken.

Heb dus nu alleen de firewall voor ipv4 en ipv6 aanstaan voor volle snelheid.

Mijn vraag is heeft het zin om de router te vervangen door de nieuwste van ASUS de 16000 serie.
Heeft iemand daar al ervaring mee.

Heb het 2gig abonnement van delta.
Als je dat echt goed wilt doen dan moet je gewoon aan de DIY Router en daar is op GoT een heel mooi apart Topic voor : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)
Renpetra schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:16:

Van de hogere snelheden.
Daarom heb ik ook een Nvidia Shield TV (2017) 16GB waar een nette 1 Gbps LAN aansluiting op zit :Y)

Het probleem is alleen dat de LG WebOS TV omgeving op mijn LG OLED TV minder irritant is dan de Google Android TV zooi op de Nvidia Shield TV en al helemaal dankzij de Developer Mode die ik heb ontdekt en ik dus toch liever de TV zoveel mogelijk gebruik... :/

#FirstWorldProblems :$ O-) :+
Pasc66 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:36:
Dat is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Wij techneuten vormen echt een kleine minderheid ..de meeste consumenten hebben geen idee waar ze mee bezig zijn - en al helemaal niet op netwerkgebied.
Aangezien televisies een volumeproduct zijn en elke euro telt en de consument er geen snars van snap...komen ze ermee weg...
Het wordt alleen een beetje belachelijk als je een € 2000+ model hebt gekocht en je nog steeds een snellere verbinding via de 2x2 WiFi hebt dan de 100 Mbps LAN poort terwijl er een prachtige 8 x 1 Gbps Switch bij het TV meubel staat... :') ;w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janssenrk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 18:40
Mijn antwoorden t.b.v. Delta en de ONT bridge

Ik heb niet al te specifieke wensen:

1. Gebruik maken van mijn NAS, juist buitenshuis en indien nodig daar ook beheer op uitoefenen.
2. Gebruik maken van domotica en dat kunnen beheren.
3. Gebruik maken van camera's in huis. Uitlezen en besturen.
4. Gebruik maken van TV en Radio en vaste telefoon.

Ik heb begrepen dat niet alles van het bovenstaande met het standaard geleverde modem kan.
Nu heb ik ook een modem in bridgemodus met een router erachter.

Ik denk dat er nogal wat meer gebruikers (niet noodzakelijk Tweakers) zijn die een vergelijkbaar gebruik zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

janssenrk schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:47:
Mijn antwoorden t.b.v. Delta en de ONT bridge

Ik heb niet al te specifieke wensen:

1. Gebruik maken van mijn NAS, juist buitenshuis en indien nodig daar ook beheer op uitoefenen.
2. Gebruik maken van domotica en dat kunnen beheren.
3. Gebruik maken van camera's in huis. Uitlezen en besturen.
4. Gebruik maken van TV en Radio en vaste telefoon.

Ik heb begrepen dat niet alles van het bovenstaande met het standaard geleverde modem kan.
Nu heb ik ook een modem in bridgemodus met een router erachter.

Ik denk dat er nogal wat meer gebruikers (niet noodzakelijk Tweakers) zijn die een vergelijkbaar gebruik zouden willen.
Als je de keuze hebt, zou ik naar een andere isp kijken en jezelf gedoe besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 16:58
marz01 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:16:
[...]

Ik had een onstabiele asus ac86u, die om de dag gereset moest worden om weer full speed data te krijgen.
De asus 89x is aangekocht om beter bereik op zolder en stabieler netwerk te verkrijgen, echter liepen we bij het installeren tegen best wat bijzonderheden aan dit beest operationeel te krijgen.
De volgende dag bleek de verbinding om de 5 minuten eruit te klappen en was thuiswerken en gamen onmogelijk tot mega frustaties bij de kids en vrouwlief. Wifi bereik was beperkter en ook direct bedraad gaf geen oplossing. Door het grote formaat paste hij ook niet meer in de meterkast dus om te zorgen dat ik werd opgehangen thuis heb ik de router terug gebracht.
De 89x is dus groot, heeft een andere chipset dan de overige routers, hij heeft een licht hoorbare fan. Ik heb niet de tijd thuis gekregen om andere firmware te draaien of beter te verdiepen in de instellingen. Maar plug and play was het niet in mijn situatie.
Bedankt voor de info.
Bij mij is de RT-AX89X al 2 jaar superstabiel met een ASUS RT-AX86U als node.
Je hebt hem in ieder geval aan het werk gekregen begrijp ik.
Dan ga ik het tzt in ieder geval proberen, kan de SFP+ module anders wel weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

ernstoud schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:08:
[...]

Ach, het gras bij de buurman lijkt groen, maar kom je dichtbij zie je ook het onkruid, de molshopen en de kale plekken.
Haha, vast wel, maar het ontbreken van NAT Hairpinning is wel heel klote als je dingen wilt hosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
ernstoud schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:08:
[...]

Ach, het gras bij de buurman lijkt groen, maar kom je dichtbij zie je ook het onkruid, de molshopen en de kale plekken.
Grappig, ik ken hem zo: Het gras van de buurman is zo groen, omdat er nog veel meer shit onder zit dan je eigen tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-08 20:33
@ernstoud @Pasc66

Voor testen van de bandbreedte direct op de RB5009+ kan je ook de mikrotk BTest gebruiken (Iperf is niet ondersteund direct volgens mij)
zie dit forum post: https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=104266

Ik gebruik deze BTest server zo nu en dan en kan mijn 1gpbs verbinden helemaal vol trekken (1007/963 Mbps)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hammetje
robertwebbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:40:
@jinglewood Heb je bij Networks ook IPv6 ingesteld?

[Afbeelding]

@fagao meldde dat IPv6 bij nieuwe aansluitingen het nu standaard meegeleverd wordt. Bestaande zullen waarschijnlijk in batches de komende maanden worden voorzien. Maar als je niet kunt wachten, kun je wellicht de klantenservice vragen of ze dit direct al aan kunnen zetten voor je.
Alweer een bericht van een kleine 2 maanden geleden, maar dit bleek (voor mij) relevant om IPv6 te krijgen.

Op mijn UDM Pro SE de volgende dingen aangepast:
- Internet > DHCPv6 en prefix delegation op 56
- Network > tabje IPv6 > prefix delegation aangezet en tabje manual aangevinkt. Instellingen stonden zoals bij @robertwebbe

Blij mee :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
@ernstoud

For what purposes are Tweakers ONT bridges used (and desired)?
I think it's clear by now there are generally 3 types of users, novice, intermediate and advanced.
I believe the first - just need a working solution, they take what's given to them and don't even know what we are talking about. The intermediate ones (me one of them), already setup some MESH system at home /plan to do it, and rather use that system for setup all the network/keeep current settings. And the latter group I think it's clear.
Who are the target groups for the ONT bridge?
As mentioned above. I do think that ISPs should understand that almost everyone that live in something bigger than a small apartment should use MESH system and therefor, either the modem/router should support it, or maybe a standalone modem + MESH system makes more sense.
Why wouldn't you want to use free modem choice?
Following up on the move to Delta, I now see that modem for Fiber is another level than for older systems. Not that easy plus not easy to get the HW needed. For the intermediate use who doesn't wish to spend more than 100€ on a device. (Advanced users seems to have more expensive system behind so it's fine for them to put extra € on their system). I would love for example to get a modem from the ISP, so I know it's getting updates and managed by them.
To what extent do you need TV/Voice services over the ONT bridge with a free modem choice?
TV - depends on the price, almost not used, VOIP - nope.
What features/wishes are still available for the target group (i.e. Tweakers)?
Buy/rent/get a modem.
Are you interested in FUT/customer panel groups?
Yes sure, as long as is doesn't affect the home internet.
Is there a need for a specialist (paid) service product?
a. Not sure if relevant, but I think it would be good to see/check if the installation is needed. Clear to me GUIDON just wants to make money. But for me there was actually no need for them to come to my house and waste my time / Delta's money.
b. I think for the novice user - it would be great if Delta would install Mesh systems as they can greatly improve the network usability across the house. Maybe also helping to improve the position in the house (for example by cabling CAT cables to certain points.

Thanks for the visit and this information.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Itay
Got an answer from the Ebay seller, they currently don't know when they will have more stock. Said to keep an eye on their store.

Bonus question from my side. I see the seller also have this one:
Nokia ONT XS-2426G-A
Which Maybe Caiway is using. Is there an option this one will be working on Delta (assuming we can turn on the Bridge Mode)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Itay schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:22:
Got an answer from the Ebay seller, they currently don't know when they will have more stock. Said to keep an eye on their store.

Nokia ONT XS-2426G-A
Which Maybe Caiway is using. Is there an option this one will be working on Delta (assuming we can turn on the Bridge Mode)
Caiway and Delta both used the Nokia A, both use the Nokia B now because of the 2.5Gbps LAN port. Nokia A only has 1Gbps LAN ports.

Before you buy one I think it's best to ask @R3D or @fagao what will happen. Because if you get their Delta firmware flashed then you certainly don't have bridge mode.

I would also ask the buyer which firmware the Nokia currently has.

[ Voor 17% gewijzigd door bjusterbaarlik op 04-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Itay schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:22:

Nokia ONT XS-2426G-A
Both A and B model don’t support bridge mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:27:
[...]

Both A and B model don’t support bridge mode.
Iets van een jaar geleden is er al eens een bericht voorbij gekomen dat het er wel inzat maar dat de optie niet werkte.

De firmware vanuit Delta is ook specifiek voor Delta Caiway. Kan dus zijn dat er wel een firmware ergens rond zweeft die de optie wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itay
@ernstoud
@bjusterbaarlik

I realized the same while asking, that Delta might overwrite the "open" firmware with their "closed" one.

Was there no conversation/timeline while visiting when the Nokia B is going to get a non closed firmware?

Regards,

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Itay schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:10:
@ernstoud
@bjusterbaarlik

I realized the same while asking, that Delta might overwrite the "open" firmware with their "closed" one.

Was there no conversation/timeline while visiting when the Nokia B is going to get a non closed firmware?

Regards,
This was not discussed in detail other than that bridge mode in those models is not enabled due to bugs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
ernstoud schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:53:
[...]

This was not discussed in detail other than that bridge mode in those models is not enabled due to bugs.
Wondering if those "bugs" are technical or just marketing related (read: inability to easily upsell their mesh wifi+TV+phone services to novice users who are likely to overwhelm the helpdesk with non-standard questions if things don't work out of the box)...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ta_chi79 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:16:
[...]

Wondering if those "bugs" are technical or just marketing related (read: inability to easily upsell their mesh wifi+TV+phone services to novice users who are likely to overwhelm the helpdesk with non-standard questions if things don't work out of the box)...
If you think that marketing in such a competitive environment would on purpose act like you suggest, you don’t understand the market that ISP’s operate in.

From the non-verbal communication of the technicians that we spoke to during our visit, it is clear to me that they were unhappy with these bugs and the support of suppliers to solve those bugs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

bjusterbaarlik schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:15:
[...]

Caiway and Delta both used the Nokia A, both use the Nokia B now because of the 2.5Gbps LAN port. Nokia A only has 1Gbps LAN ports.

Before you buy one I think it's best to ask @R3D or @fagao what will happen. Because if you get their Delta firmware flashed then you certainly don't have bridge mode.

I would also ask the buyer which firmware the Nokia currently has.
With or without the Delta fw, if you don't know what you're doing you will have Bricked-mode.
The bridge functionality on the modem is complex and needs "root" acces to make changes to the core config, failing to do so while putting it in bridge-mode will make the modem unuseable.
But if you feel confident enough, please proceed!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Itay schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:10:
@ernstoud
@bjusterbaarlik

Regards,
NOT gonna happen.
The config hold sensitive information which will not be publicly displayed.
For the base config, you will need admin/root access to extract and read/write.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

What @ernstoud says, ISP's don't create/uphold bugs.
That's like killing your whole business model.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:30
N.a.v. het download probleem. Ik heb de OM3 en een OM4 kabel binnen van FS.

Hier de resultaten met de OM3 kabel zoals voorgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yczCTv97nuLJfVaPwrg1s5khaL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTwonlH3HhPbcVzVEmbCY88g.png?f=fotoalbum_large

Hier de resultaten met de OM4 50/125 multimode kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT3hWVtjRm2I96Yr7JqRsdI93pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPcxJhSy4Sbylf6D2YGm2Eoi.png?f=fotoalbum_large

Het probleem blijft dus bestaan....

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52
carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:08:
N.a.v. het download probleem. Ik heb de OM3 en een OM4 kabel binnen van FS.

Hier de resultaten met de OM3 kabel zoals voorgesteld:
[Afbeelding]

Hier de resultaten met de OM4 50/125 multimode kabel
[Afbeelding]

Het probleem blijft dus bestaan....
Dit haal je ook met het door Delta geleverde Nokia modem direct op de FTU? Zo ja, dan moet je een ticket aanmelden omdat er iets niet lekker lijkt met de vezel vanaf de POP of de montage van die vezel in de FTU. Kun je niet zelf oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Ik heb dus deze module.

Maar bij compatible kan ik ook Unifi aanklikken, ik heb dus nu FS. Zou dat het euvel zijn, dat ik 2 verkeerde heb bestel. Ik snap dus nog steeds niet waarom ik als upload wel gewoon de snelheid haal.

@THM0, ja daar haal ik het wel, en via de UMD pro ook gewoon. Het ligt aan de connectie tussen m'n router en de switch.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:20:
[...]

Dit haal je ook met het door Delta geleverde Nokia modem direct op de FTU? Zo ja, dan moet je een ticket aanmelden omdat er iets niet lekker lijkt met de vezel vanaf de POP of de montage van die vezel in de FTU. Kun je niet zelf oplossen.
Klopt, daar waren we al achter, waren er idd achter dat het tussen zn router en switch zat welke met glas verbonden zijn... :) Soort lopend verhaal :) Dus het zit niet in de kabel.

@carpebios wat is de afstand tussen je twee devices?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:50:
[...]

Klopt, daar waren we al achter, waren er idd achter dat het tussen zn router en switch zat welke met glas verbonden zijn... :) Soort lopend verhaal :) Dus het zit niet in de kabel.

@carpebios wat is de afstand tussen je twee devices?
Ik plaats even een fotootje van de setup. Maar ze hangen onder elkaar, met een kabel van 20cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VlWm2rBw6f6rU-eOEgFh-0wwQs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jUJkjKIRxpPQ8yObLeY4cdVO.gif?f=fotoalbum_large

Vanuit de muur naar rechtsboven de delta glasvezelkabel. Daaronder de kabel die naar de switch gaat. En daaronder dan de kabel die naar de OWC gaat met een RJ45 dtp kabel.

[ Voor 37% gewijzigd door carpebios op 04-12-2023 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:05
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:21:
Ik heb voor de aardigheid die eBay seller van de xs-010g-x gevraagd hoeveel hij er (nog) heeft… het loopt hard :) .
Hier 2 besteld. Op 27-12 maak ik overstap van Delta (gpon) naar Caiway (hopelijk xgs-pon). En dan kan het Genexis prut modem/router vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:52:
[...]

Ik plaats even een fotootje van de setup. Maar ze hangen onder elkaar, met een kabel van 20cm.

[Afbeelding]

Vanuit de muur naar rechtsboven de delta glasvezelkabel. Daaronder de kabel die naar de switch gaat. En daaronder dan de kabel die naar de OWC gaat met een RJ45 dtp kabel.
Vanaf welk device doe je de test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
R3D schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:04:
[...]

Vanaf welk device doe je de test?
Mijn MacBook Pro M1 middels deze.
Het ligt niet aan Delta, daar haal ik gewoon netjes de 8GB.

Tevens merk ik via wifi hier ook een snellere upload dan een download....
Snap er echt even niets meer van.

[ Voor 46% gewijzigd door carpebios op 04-12-2023 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:06:
[...]

Direct op je UDM had je met een RJ45 module een toch geen issue!

Ik denk persoonlijk dat die modules overkill zijn op die 20cm, ik zou persoonlijk DAC kabels gebruiken in deze, scheelt ook nog ns stroom :)

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 04-12-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:15:
[...]

Ik denk persoonlijk dat die modules overkill zijn op die 20cm, ik zou persoonlijk DAC kabels gebruiken in deze, scheelt ook nog ns stroom :)
Zoals deze?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Waar woon je? Ik heb (als je eerst wil testen) wel wat universele DAC’s liggen, mocht je willen testen. Ik woon vlakbij IJsselstein langs de A2 onder Utrecht (Lopikerkapel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:19:
[...]

Waar woon je? Ik heb (als je eerst wil testen) wel wat universele DAC’s liggen, mocht je willen testen. Ik woon vlakbij IJsselstein langs de A2 onder Utrecht (Lopikerkapel)
Dank, woon in gemeente Terneuzen, dus helaas niet in de beurt. Ik zal die eens bestellen. Maar ook al is het overkill dan zou hij het wel moeten doen, ik snap niet zo goed dat de up zo veel hoger is dan de download op dat apparaat en nu met de wifi ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:22:
[...]

Dank, woon in gemeente Terneuzen, dus helaas niet in de beurt. Ik zal die eens bestellen. Maar ook al is het overkill dan zou hij het wel moeten doen, ik snap niet zo goed dat de up zo veel hoger is dan de download op dat apparaat en nu met de wifi ook.
Das ff tuffen ja. Maar als ik je foto zo zie zitten je wifi devices niet in je UDM maar in je switch, waar dus je uplink probleem tussen zit… ik zou die DAC even afwachten want ik denk echt dat die kabel te kort is voor het vermogen van deze module, of er is ooit een verkeerde (kleur) kabel in geprikt waardoor de optics zijn beschadigd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:26:
[...]

Das ff tuffen ja. Maar als ik je foto zo zie zitten je wifi devices niet in je UDM maar in je switch, waar dus je uplink probleem tussen zit… ik zou die DAC even afwachten want ik denk echt dat die kabel te kort is voor het vermogen van deze module, of er is ooit een verkeerde (kleur) kabel in geprikt waardoor de optics zijn beschadigd…
Dank, wordt vervolgd weer!
Die wifi devices zitten in die switch vanwege de PoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:30:
[...]

Dank, wordt vervolgd weer!
Die wifi devices zitten in die switch vanwege de PoE
Snap ik want je hebt geen UDM SE, maar de bottleneck blijft de zelfde, daar waren we gelukkig al achter vorige keer! Morgen in huis zag ik dus, morgen horen we het wel <+:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@carpebios ik wilde meer hetzelfde punt maken als @justdaboo .
Als je de test van achter de laatste switch doet en ook nog eens over wifi heb je een aantal Unifi hindernissen.
Er zitten “by default” wat domme opties die de snelheid drukken.
Ik kwam daar laatst achter nadat ik een U6 Pro op poort 11 van mijn UDM aansloot en maar een magere 200/200 haalde uit een 1G lijn.
Alles opties uit “auto” voor wifi en ik haal nu 980/950.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
R3D schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:56:
@carpebios ik wilde meer hetzelfde punt maken als @justdaboo .
Als je de test van achter de laatste switch doet en ook nog eens over wifi heb je een aantal Unifi hindernissen.
Er zitten “by default” wat domme opties die de snelheid drukken.
Ik kwam daar laatst achter nadat ik een U6 Pro op poort 11 van mijn UDM aansloot en maar een magere 200/200 haalde uit een 1G lijn.
Alles opties uit “auto” voor wifi en ik haal nu 980/950.
Ja die auto settings van de AP’s is ook niet echt optimaal, vooral op 5G kan het goed instellen en kiezen van je band grote snelheidswinst behalen, maar dat is offtopic :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 10:34
[...]

Mooi Rack O+
heb je misschien IDS aanstaan of wat suricata ook precies doet ? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:27:
Het ligt aan de connectie tussen m'n router en de switch.
Dat hele UniFi UDR/UDM/UDM Pro/UDM SE verhaal is gewoon zo brak als maar kan!

Heb je al de TIPS die staan in Mr. Jinx in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel" geprobeerd, zoals alles op 1 Gbps zetten en dan opnieuw testen :?

Kan je anders een andere Router neerzetten die misschien helaas alleen een lagere snelheid kan halen, maar dan wel synchroon gewoon ??

En is die monteur al langs geweest die @R3D voor jou geregeld zou hebben ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:34:
[...]

Snap ik want je hebt geen UDM SE, maar de bottleneck blijft de zelfde, daar waren we gelukkig al achter vorige keer! Morgen in huis zag ik dus, morgen horen we het wel <+:)
Hij is verzonden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
Tweak_IT schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:47:
[...]

Mooi Rack O+
heb je misschien IDS aanstaan of wat suricata ook precies doet ? :)
Dank! Nee staat niet aan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
nero355 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:00:
[...]

Dat hele UniFi UDR/UDM/UDM Pro/UDM SE verhaal is gewoon zo brak als maar kan!

Heb je al de TIPS die staan in Mr. Jinx in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel" geprobeerd, zoals alles op 1 Gbps zetten en dan opnieuw testen :?

Kan je anders een andere Router neerzetten die misschien helaas alleen een lagere snelheid kan halen, maar dan wel synchroon gewoon ??

En is die monteur al langs geweest die @R3D voor jou geregeld zou hebben ?!
Helpt helaas ook niet, ook Smart Queues aangezet en op 0 gezet, maar dat helpt allemaal niet.
Router neerzetten gaat momenteel niet, omdat ik dan de mensen die tv kijken pest.

Ik wacht de kabel af morgen en hopelijk is het euvel dan verholpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
Volgens de “helpdesk” van Delta is mijn “internetstoring” opgelost.

Onderstaande screenshot zegt genoeg denk ik (2 Gbit abbo, getest op 1gbit nic). Ik wacht even af of de bekende tweakers dit kunnen verhelpen maar ik vraag me toch echt af hoe de gemiddelde consument dit zonder hulp van een jurist moet oplossen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1mTSV3YGTRTmfpGnPhkIT7LUP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhQnCaq6ZxmLjs0RrMX2cp0S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pasc66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:40:
Volgens de “helpdesk” van Delta is mijn “internetstoring” opgelost.

Onderstaande screenshot zegt genoeg denk ik (2 Gbit abbo, getest op 1gbit nic). Ik wacht even af of de bekende tweakers dit kunnen verhelpen maar ik vraag me toch echt af hoe de gemiddelde consument dit zonder hulp van een jurist moet oplossen…

[Afbeelding]
Is er dan een monteur geweest om een (OTDR) meting te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasc66
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:48:
[...]

Is er dan een monteur geweest om een (OTDR) meting te doen?
Nee nog niet - dat is namelijk wat ik op advies van de "Delta FTTH engineer" moest regelen. Maar als je dan contact opneemt met helpdesk om dit te regelen (en het verzoek ook netjes uitlegt) loop je tegen een muur van onwil & incompetentie op waar je stil van wordt. Er worden ook gewoon zaken beweerd die gewoon niet waar zijn.

Op maandagochtend beweren ze glashard dat er een ticket is en dat ik teruggebeld wordt voor een afspraak (is niet waar?)
Als ik in de middag een email ontvang dat het de "internetstoring" verholpen is (was ie zondag al..met dank aan ....) en navraag hoe het zit de signaalmonteur wordt er glashard beweerd dat er software aanpassingen gedaan zijn en dat de beloofde snelheid gehaald wordt (is ook niet waar).

Die bovenstaande situatie is echt vergelijkbaar met de Ziggo ellende van 20 jaar geleden (Docsis 1.0) etc..

Nu hebben wij hier het geluk dat we de nodige contacten hebben die dit soort dingen kunnen oplossen maar een gewone consument komt hier dus niet doorheen en rest dan niets anders dan een jurist te inschakelen. Te bizar voor woorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik ben zelf met kpn en Ziggo gewend dat je tussen de 5 en 10 keer contact moet hebben met de klantenservice voordat je werkelijk iemand ervoor krijgt die het probleem kan verhelpen. Vooralsnog is dat bij Delta rond de 2 keer, dus dat valt nog mee. :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Pasc66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:31:
Als ik in de middag een email ontvang dat het de "internetstoring" verholpen is (was ie zondag al..met dank aan ....) en navraag hoe het zit de signaalmonteur wordt er glashard beweerd dat er software aanpassingen gedaan zijn en dat de beloofde snelheid gehaald wordt (is ook niet waar).
Klinkt een beetje zoals bij mijn oma die nog coax heeft. Delta had haar trage internetverbinding "opgelost" met wat aanpassingen in de configuratie. Blijkt dat ze de Cloudflare DNS IP's hebben aangepast naar die van Delta zelf.

Tja, dat gaat veel helpen als het signaal van de wifi slecht is... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09
Ik heb hem besteld voor 86,96 ex btw maar ik moet bij de overboeking het adres van invoeren maar de Poolse tekens worden niet geaccepteerd. Het is offtopic maar heeft iemand anders dit ook bij de hand gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedxd
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:46
Freezhost schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb hem besteld voor 86,96 ex btw maar ik moet bij de overboeking het adres van invoeren maar de Poolse tekens worden niet geaccepteerd. Het is offtopic maar heeft iemand anders dit ook bij de hand gehad?
Ik heb de Poolse tekens vervangen in de overboeking, dus tnv CDR PROSTA SPOLKA AKCYJNA. Een dag later kreeg ik de melding dat de order was verzonden, en hij is gisteren netjes aangekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09
@cedxd Thnx! ik heb dat ook gedaan dus het is fijn om te weten dat het bij jou goed is gedaan. Ik wacht nu op de bank die moeten de overboeking nog verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 13:33
Freezhost schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:58:
@cedxd Thnx! ik heb dat ook gedaan dus het is fijn om te weten dat het bij jou goed is gedaan. Ik wacht nu op de bank die moeten de overboeking nog verwerken.
Ik heb ook vorige week besteld en gisteren geleverd gekregen. Ik wacht nog even met aansluiten om te kijken of het met jullie goed gaat. Denk niet dat mijn vrouw het waardeert als ze een dag zonder internet zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 23:00
Zijn Sint en Piet toevallig al gesignaleerd met een zak Zaram’s?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
bass1984 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:27:
Zijn Sint en Piet toevallig al gesignaleerd met een zak Zaram’s?
Nee, helaas.

En ik weet ook niet waarom, de aflevering zou vandaag zijn, maar de status via de DHL Express app is al drie dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSx1JvbViB2SWTKh-W0WW98AWQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NtEY2TMvLSoFOeQaT9Lada4.jpg?f=fotoalbum_large

Het is natuurlijk erg druk zo rond deze tijd. Mijn kontaktpersoon bij Zaram gaat er vanuit hun kant achteraan. En zie ik morgen nog geen verdere status of bijgewerkte afleverdag ga ik bellen.

Stay tuned.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Itay
There was suddenly another XS-010G-Q on EBAY available.

Ordered. Now 64 sold.
So, worth refreshing from time to time.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is er iets aan de hand met de dhcpv6 server, ik krijg geen lease/prefixes meer? (dhcp6c Sending Solicit, maar verder niks)

Ik had mijn Nokia XS-010X-Q even spanningsloos gemaakt om een watt meter er tussen te hangen. Lijkt er op dat die ~7W verbruikt bij een 2.5G ethernet link.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• van_druten
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-03 22:03
Ben inmiddels online bij Delta en dit zijn de stappen die ik doorlopen heb:
Nokia modem aangesloten, getest en DMZ ingesteld voor eigen modem (Fritzbox)
CGNAT uit laten zetten via helpdesk, knopje op mijnDelta werkte blijkbaar niet goed.
Internet en TV werken echter VPN niet.
Toch maar een XS-010X-Q aangeschaft via marktplaats en aangesloten op de voeding van het Nokia Modem.
ONT heeft firmware 3FE49337AOCK68 (active)
Vrijdag om 13 uur ONT laten registreren door helpdesk. ONT aangesloten, knipperend PON ledje, zoals verwacht. Fritzbox via WAN port aangesloten op de ONT. Profiel Delta/Caiway ingesteld.
Maandag morgen om 07:14 ONT online PON led groen, internet online op Fritzbox inclusief IPV4 en IPV6 adres. Vandaag nog even firmware gecontroleerd en die is blijkbaar met provisioning gelijk geupdate naar 3FE49337BOCK21. Strak!
Gisteren ontving ik de SIP gegevens (ongevraagd) van de telefoon en na deze ingevoerd te hebben in de Fritzbox werkt dit nu ook.
Dit aansluiten werd mogelijk dankzij de uitstekende informatie en inzet van vele forum leden hier. En ik heb weer wat geleerd :) Dank hiervoor.
Ik was blij verrast dat alles in een keer werkte en daarom een compliment aan Delta en de 2 warriors die ons dag en nacht helpen bij problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans83lopik
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09 12:11
@R3D het valt me op dat de zaram sfp regelmatig paar uur geen internet krijgt
afgelopen nacht heet de Zaram meer dan 3 uur geen werkende verbinding gehad met de vlan 100
via UDM SE UniFi OS v3.2.7

PS de Nokia xs-2426g-b die kreeg wel gewoon verbinding

kan jij zien waar het mis ging ik vermoed dat het bij delta ergens iets fout is gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frans83lopik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
@R3D het valt me op dat de zaram sfp regelmatig paar uur geen internet krijgt
afgelopen nacht heet de Zaram meer dan 3 uur geen werkende verbinding gehad met de vlan 100
via UDM SE UniFi OS v3.2.7

PS de Nokia xs-2426g-b die kreeg wel gewoon verbinding

kan jij zien waar het mis ging ik vermoed dat het bij delta ergens iets fout is gegaan
Oudere berichten zie ik nu even niet meer maar er wordt snachts gewerkt in Lopik, dus wellicht nu ook, zie komende data:

https://status.weserve.nl...ud-delta-fiber-nederland/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans83lopik
@justdaboo er stont geen werkzaamheden gepland.
maar dan is het wel raar dat de Nokia xs-2426g-b wel gewoon werkte
waar Zaram geen verbinding kon maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frans83lopik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:43:
@justdaboo er stont geen werkzaamheden gepland.
maar dan is het wel raar dat de Nokia xs-2426g-b wel gewoon werkte
waar Zaram geen verbinding kon maken
Oke dat is idd vreemd dan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans83lopik
@justdaboo @R3D ik denk dat het ergens in de administratie
van eigen modems iets aan de hand is geweest
De Zaram kreeg wel een IP adres maar niet de Delta profiel binnen op de vlan 100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Zoals @justdaboo al aangaf waren er geplande werkzaamheden in Lopik.
Ip toewijzing is op basis van klant-id en mac-adres, als je tijdens de lease periode switched van device kan je problemen krijgen doordat je hetzelfde ip aanvraagt op verschillende mac-adressen met hetzelfde klant-id.
In die periode zal dus maar 1 mac-adres ip binding krijgen tot de lease verlopen is.
Iets met mac-flush “works as designed”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans83lopik
@R3D dan is het wel raar dat het via Vlan 101 wel bleef werken
het betreft deet alleen Vlan 100 niet en op de site van delta stond geen geplande werkzaamheden voor mijn postcode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52
Frans83lopik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:28:
@R3D dan is het wel raar dat het via Vlan 101 wel bleef werken
het betreft deet alleen Vlan 100 niet en op de site van delta stond geen geplande werkzaamheden voor mijn postcode
Je kunt natuurlijk geplande maar niet aan klanten gecommuniceerde werkzaamheden hebben…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Er zal dan iets in de communicatie voor jouw postcode niet goed gegaan zijn. Deze werkzaamheden zijn weken van te voren gepland en aangekondigd. (Puntje voor de communicatie afdeling)
Het netwerk draait in active/active en in sommige gevallen active/passive (redundant) opstelling.
Met werkzaamheden word de ene kant eerst gedaan waar de ander actief blijft om outage te voorkomen.
Dat verklaart waarom je wel een bepaalde dienst werkend had, maar wel vreemd dat je vlan100 volledig is weggevallen.
Kan meerdere oorzaken hebben, zou ik zo niet kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:37:
Er zal dan iets in de communicatie voor jouw postcode niet goed gegaan zijn.
Deze werkzaamheden zijn weken van te voren gepland en aangekondigd. (Puntje voor de communicatie afdeling)

Wel vreemd dat je vlan100 volledig is weggevallen.
I am sorry to inform you, but...

Mijn ervaring, maar ook die van andere medeTweakers in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 is helaas dat die twee dingen toch wel vaak mis zijn gegaan in het verleden! :/

Daarom kennen we ondertussen ook https://status.weserve.nl/ heel goed helaas...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:34:
[...]

Ik heb hem binnen, en ondanks dat er 10GB Connect in de portmanager staat, haal ik nu down 880+ mb en upload 600+ mb. Nog steeds niet het gewenste resultaat dus....

Dan terug de oude situatie en dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFj18R7nZQxU3adp4UxcoRGBDfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dceyab5RPQATbkLErSTYMBN0.png?f=fotoalbum_large

En toen bedacht ik mij opeens, iCloud private Relay staat aan.
Dus uit en dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4onxmLjAQhCHNsdzTjEbZbcKOXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZerR2i5IUMqwBtliE9YYAiuP.png?f=fotoalbum_large

Zal nog eens testen met de DAC morgen of overmorgen :)

[ Voor 50% gewijzigd door carpebios op 05-12-2023 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:15:
[...]

Ik heb hem binnen, en ondanks dat er 10GB Connect in de portmanager staat, haal ik nu down 880+ mb en upload 600+ mb. Nog steeds niet het gewenste resultaat dus....

Dan terug de oude situatie en dan krijg ik dit:
[Afbeelding]
Die bottleneck is weg, want je haalde eerst 2xx down toch? Dan kan je het nu in andere dingen gaan zoeken denk ik. Was dit een iPerf test over meerdere streams?

Update:
Idd met DAC maar vooral een “echte” test.

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 05-12-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
justdaboo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:25:
[...]

Die bottleneck is weg, want je haalde eerst 2xx down toch? Dan kan je het nu in andere dingen gaan zoeken denk ik. Was dit een iPerf test over meerdere streams?
Nee, dit is dus even via de browser met een speedtest. Prima snelheden, alleen het verschil in down en up kan ik niet verklaren. Maar goed, met deze snelheden boven de 600 vind ik het prima allemaal. Ik zal nog met die DAC kabel zonder iCloud private relay proberen :)

Maar dat moet ik even op een moment doen dat de rest niet op internet zit.

[ Voor 6% gewijzigd door carpebios op 05-12-2023 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:27:
[...]

Nee, dit is dus even via de browser met een speedtest. Prima snelheden, alleen het verschil in down en up kan ik niet verklaren. Maar goed, met deze snelheden boven de 600 vind ik het prima allemaal. Ik zal nog met die DAC kabel zonder iCloud private relay proberen :)

Maar dat moet ik even op een moment doen dat de rest niet op internet zit.
Ik gebruik op de mac iPerfman Pro leuke iPerf3 gui met genoeg opties.

In mn album op mn profiel staan wat screenshots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
R3D schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:37:
Er zal dan iets in de communicatie voor jouw postcode niet goed gegaan zijn. Deze werkzaamheden zijn weken van te voren gepland en aangekondigd. (Puntje voor de communicatie afdeling)
Het netwerk draait in active/active en in sommige gevallen active/passive (redundant) opstelling.
Met werkzaamheden word de ene kant eerst gedaan waar de ander actief blijft om outage te voorkomen.
Dat verklaart waarom je wel een bepaalde dienst werkend had, maar wel vreemd dat je vlan100 volledig is weggevallen.
Kan meerdere oorzaken hebben, zou ik zo niet kunnen zeggen.
drankje voor de opheldering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit topic is voor Delta, maar geldt dit ook allemaal voor Caiway ? En waar ik niet helemaal achter kom, is dat je dus verschillende merken modems kunt gebruiken die hier in de opening post genoemt worden.
Maar nu de hamvraag, betekent dat dat ze allemaal in bridge kunnen, of is alleen de werking getest ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
nt2nitro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:33:
Dit topic is voor Delta, maar geldt dit ook allemaal voor Caiway ? En waar ik niet helemaal achter kom, is dat je dus verschillende merken modems kunt gebruiken die hier in de opening post genoemt worden.
Maar nu de hamvraag, betekent dat dat ze allemaal in bridge kunnen, of is alleen de werking getest ?
Ik denk dat je de TS nog even goed moet lezen. Het bovenste gedeelte legt uit wat je krijgt van Delta of Caiway. Onder het kopje “Geschikte apparatuur” worden devices genoemd die je kunt gebruiken als je met de door Delta of Caiway geleverde apparatuur niet uit de voeten kunt.

En afgezien van de daar genoemde Fritzbox zijn de andere 7 genoemde devices juist bedoeld om gebruikt te worden met een eigen router, ze bieden een bridge tussen glas en ethernet of tussen glas en SFP+ cage.

En ja, alles werkt op Delta, Caiway en andere ISP’s op de DFN infra.

Tenminste als je XGS-PON hebt. Te herkennen aan het feit dat je een Nokia xs-2426g-b geleverd hebt gekregen. Heb je een Genexis device gekregen dan heb je AON en is deze hele thread niet van toepassing.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dank voor je goede uitleg ! Ik heb inderdaad vanaf 18 december helaas XGS-PON en vandaag de Nokia XS-2426G-B ontvangen. Vandaar dat ik nu op Tweakers aan het inlezen ben om mijn eigen Opnsense straks weer aan te sluiten. Dank, ik ga een modem uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hebben meer mensen er last van dat ze geen ipv6 prefix meer krijgen?

Sinds gisteren ~16u30 krijg ik geen ipv6 prefix meer (nadat ik de ONT spanningsloos gemaakt heb om het stroom verbruik te kunnen meten), ik zie alleen maar dat de dhcp6c client "Sending Solicit" de deur uit stuurt maar er komt nooit een response, wel krijg ik een router via fe80::2%igc0.100 welke ik kan pingen.

Ik heb al redelijk wat geprobeerd, maar het enigste wat ik nog kan testen in vanavond het modem van Delta aan te sluiten en kijken of deze wel ipv6 krijgt.

Het heeft twee weken stabiel gewerkt via een Nokia XS-010X-Q en pfSense.

Spontaan werkt het weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OMUI-KS323dptuSEuF2DZSBNq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7VO4z2wgrHdmbwtV8As6T1j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Xanthorax op 06-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:35:
[...]

Nee, helaas.

En ik weet ook niet waarom, de aflevering zou vandaag zijn, maar de status via de DHL Express app is al drie dagen:

[Afbeelding]

Het is natuurlijk erg druk zo rond deze tijd. Mijn kontaktpersoon bij Zaram gaat er vanuit hun kant achteraan. En zie ik morgen nog geen verdere status of bijgewerkte afleverdag ga ik bellen.

Stay tuned.
Update van de update: volgens DHL Express klantenservice is er geen speciaal probleem zover zij kunnen zien maar vermaken de SFPs zich prima wachtend voor de ambtenaren van de douane. Het is er druk zei DHL. Komen er of zijn er problemen bij de douane dan zou ik dat vanzelf horen.

Sitting duck spelen past niet bij mijn karakter :'( .

Vorige zending nam 1 uur bij de douane, deze ligt er nu al vier dagen. En dit is dus de zakelijke tak van DHL… lekker dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:15:
[...]

Update van de update: volgens DHL Express klantenservice is er geen speciaal probleem zover zij kunnen zien maar vermaken de SFPs zich prima wachtend voor de ambtenaren van de douane. Het is er druk zei DHL. Komen er of zijn er problemen bij de douane dan zou ik dat vanzelf horen.

Sitting duck spelen past niet bij mijn karakter :'( .

Vorige zending nam 1 uur bij de douane, deze ligt er nu al vier dagen. En dit is dus de zakelijke tak van DHL… lekker dan.
Voor het eind van het jaar nog even je stock updaten voor de huidige prijzen... welkom in December...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:37

duderuud

Sliden is koel

Gelukkig heb ik geen haast @ernstoud :)

Motor-Forum.nl

Pagina: 1 ... 28 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.