Ik heb mijn aansluiting een half jaar ongeveer. Een belletje naar de helpdesk en 10min later was de CGNAT eraf.SnowDude schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:11:
Zijn er hier nog mensen met een nieuwe aansluiting zonder CGNAT? Ik heb mijn 1GB aansluiting besteld, maar bij mijn broer een paar straten verder op is alleen CGNAT mogelijk volgens de delta helpdesk.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 00:07
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nieuwe aansluiting is altijd met CGNAT. Totdat je het via de helpdesk omzet naar dynamisch IP.SnowDude schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:11:
Zijn er hier nog mensen met een nieuwe aansluiting zonder CGNAT? Ik heb mijn 1GB aansluiting besteld, maar bij mijn broer een paar straten verder op is alleen CGNAT mogelijk volgens de delta helpdesk.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heb je een abonnement vanmorgen minder dan 1 Gbps.? Dan is er in deze thread wel succes gemeld om via de helpdesk deze set te krijgen.Evertt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
Kan je al bestaande Delta aangeven dat de losse modem wilt samen met de wifi 7. Zodat je eigen router kan gebruiken?
Op de Delta website staat dat na maart 2026 gecommuniceerd wordt hoe dat voor andere bestaande klanten gaat lopen:
:strip_exif()/f/image/rLTi6eqae8fz2DNBPueDc98j.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/
Bij mij stelde ze het zelf voor toen mijn verbinding instabiel werd met de Nokia modem/router icm met een eigen router daarachter.Evertt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
Kan je al bestaande Delta aangeven dat de losse modem wilt samen met de wifi 7. Zodat je eigen router kan gebruiken?
Dus nu heb ik de losse Nokia ONT en Sagemcom router. Alleen die router zit nog in de doos en ligt op zolder, want heb dus mijn eigen router aan de ONT handen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Uberhaupt blijkt dit beleid niet duidelijk bij veel Delta medewerkers. De ene tweaker lukt het probleemloos, de andere niet.
[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 10-12-2025 16:28 ]
1ste lijn heeft meerdere malen gezegd dat het kon. Maar je kan dus het formulier niet invullen met dat mac adres, lijkt geblokkeerd te zijn. En 2de lijns zegt inderdaad wij mogen dit niet activeren. Dus inderdaad super verwarrend maar ze gaan voor mij een nieuwe Nokia ONT opsturen met aparte router dus dan zou het opgelost moeten zijn. Vind het alleen zonde van de oude appratuur.robertwebbe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:25:
@Sen Ik begrijp je verhaal misschien niet helemaal goed. Bedoel je nu te zeggen dat de eerstelijns had gezegd dat het wel kon en vervolgens de tweedelijns niet?
Uberhaupt blijkt dit beleid niet duidelijk bij veel Delta medewerkers. De ene tweaker lukt het probleemloos, de andere niet.
Ik ben niet bekend met het formulier, maar als het macadres het probleem is, dan vul je daar wat anders in. In principe zou het juiste serienummer, ALCF... genoeg moeten zijn. Macadres is niet van belang voor juiste werking.Sen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:31:
[...]
Maar je kan dus het formulier niet invullen met dat mac adres, lijkt geblokkeerd te zijn.
Dit verhaal had nog een bijzondere wending. Blijkbaar is de mail om een afspraak te maken naar het @DELTA mailedrs verzonden. Een ander adres dan waar alle andere technische mail heen gaat (bv ipadres aanpassingen enz enz).justdaboo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:24:
[...]
Dit is de brief met de uiteenzetting:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze is gister bezorgd bij een klant van me in IJsselstein.
De brief klopt ook niet helemaal (niet dat ik het erg vind) hij had eerst een Genexis welke in bridge kon. Later helaas omgewisseld door een monteur. Dus ik heb de SFP in zijn UDM gestopt…
Desalniettemin prima, kom maar op met die Nokia.
Dus de klant zat eergister vanaf 13u ineens zonder. Na een belletje bleek idd dat de migratie al was uitgevoerd. De doos met de Nokia en Sagemcom stond (blijkbaar) al een paar dagen buiten onder de tuintafel.
Aangezien ik op een groot project buiten de deur zit de klant zelf even de ONT aan laten sluiten, zodat deze kon "wakker worden". Vanmorgen om 6:00 (voor ik naar het project moest) even een SFP+ > Ethernet in de UDM gepropt op de plek van de Module uit de Genexis en binnen 5 min live....
DUS! Verlies je @Delta adres niet uit het oog! Je weet maar nooit
Ik heb een nokia xs-010x-q modem gekocht. Deze is geactiveerd door delta.
Op de nokia xs-010x-q brandt de PON LED constant groen.
Ik heb in mijn router VLAN ID 100 ingesteld maar ik krijg geen IP-adres/verbinding.
Mijn Computer doet altijd precies wat ik zeg maar nooit wat ik wil.
Misschien domme vraag, maar toch wel vlan 100 op de WAN poort... je zou niet de eerste zijn die dat aan de lan kant insteld en het niet werkend krijgt.Geuvert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:16:
Is het al iemand gelukt om delta glasvezel werkend te krijgen met een Synology Router; RT1900ac? Of vergelijkbaar?
Ik heb een nokia xs-010x-q modem gekocht. Deze is geactiveerd door delta.
Op de nokia xs-010x-q brandt de PON LED constant groen.
Ik heb in mijn router VLAN ID 100 ingesteld maar ik krijg geen IP-adres/verbinding.
[Afbeelding]
@Duumke, daar was ik ook even bang voor maar deze instellingen zitten onder de ISP settings dus ik verwacht dat ik de juiste optie te pakken heb.
En ik twijfel nu aan het vinkje erboven. Moet die aan om de eerste waarde eronder in te kunnen vullen? Zo niet, dan uitvinken.
En wat staat er in het tabblad ervoor voor waardes?
[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 12-12-2025 17:16 ]
Wat zie je als je op die knop met 'ISP Settings' klikt, zonder VoIP en iptv? Want volgens de plaatjes op internet heeft jouw router een WAN aansluiting en een 4xLAN en in dit venster zie ik alleen de lan aansluitingen staan.Geuvert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:41:
Bedankt @robertwebbe, dit ga ik zeker proberen.
@Duumke, daar was ik ook even bang voor maar deze instellingen zitten onder de ISP settings dus ik verwacht dat ik de juiste optie te pakken heb.[Afbeelding]
Op mijn router (een totaal andere dan jou) werkte internet in ieder geval meteen nadat ik de Nokia ont had aangesloten en vlan ingesteld.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En bij zakelijke abonnementen VLAN107.RonnyB1986 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:19:
Ik lees niet ver genoeg: als je de andere poorten leeg laat in dit scherm gaat vlan 100 ook daar gelden. Maar je kan het proberen. En een longshot van de site van Schenk ICT: “ Er rest je dan nog 1 ding te doen en dat is het instellen van de VLAN voor je internet aansluiting (WAN), deze moet op 100 staan (in sommige gevallen werkt vlan 100 niet maar 500 wel).”
Ik had de waarde wel opgeslagen. Ik wissel nu steeds terug naar mijn andere ISP. ik was iets te haastig met het maken van een screenshot.robertwebbe schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:13:
@Geuvert In je laatste screenshot staat er geen 100 bij de internet VLAN ID. Had je de waarde wel opgeslagen na het invoeren?
En ik twijfel nu aan het vinkje erboven. Moet die aan om de eerste waarde eronder in te kunnen vullen? Zo niet, dan uitvinken.
En wat staat er in het tabblad ervoor voor waardes?
Als ik het vinkje uit zet dan worden alle velden greyed out.
Als ik op 'ISP Settings' klik krijg ik het volgende te zien.Ozzie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:13:
[...]
Wat zie je als je op die knop met 'ISP Settings' klikt, zonder VoIP en iptv? Want volgens de plaatjes op internet heeft jouw router een WAN aansluiting en een 4xLAN en in dit venster zie ik alleen de lan aansluitingen staan.
Op mijn router (een totaal andere dan jou) werkte internet in ieder geval meteen nadat ik de Nokia ont had aangesloten en vlan ingesteld.
:strip_exif()/f/image/FnCsZUTIIlXXyiJ23oJwhAJA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze velden zijn, als ik het goed begrijp, alleen noodzakelijk als ik me bij mijn ISP aan moet melden met bepaalde gegevens.
Het MAC adres is van mijn router (deels verwijderd). Ik heb ook geprobeerd om deze leeg te laten en om het MAC adres van mijn eigen glasvezel modem in te vullen.
Mijn desktop zit bekabeld aangesloten op LAN1.RonnyB1986 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:43:
Volgens de handleiding van Synology lijkt Geuvert alles goed te doen. Alle verkeer dat via Wireless, lan1 of lan2 de router ingaat zou aan de wan zijde dan een vlan tag meekrijgen. Dus… is je pc bekabeld of draadloos verbonden met de router, en als bekabeld, dan in Lan1 of Lan2? Just checking…
Ik heb het ondertussen geprobeerd met VID 100 en met VID 500.
Helaas allemaal zonder succes.
Ik kan nog proberen om via discord een MAC flush aan te vragen maar mijn eigen modem zit ondertussen al 6 dagen aangesloten dus ik weet niet hoeveel nut dat dan nog heeft.
Misschien kan ik nog vragen om een ander VMK profiel te pakken. Er zijn twee die zouden moeten werken met de Nokia xs-010x-q. Toen ik mijn eigen modem wilde aanmelden kreeg deze geen verbinding (PON bleef knipperen) dus na een chatsessie met Delta hebben zij het ingesteld maar ik weet niet met welk profiel.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heb je een notebook met RJ45? Dan kun je die eens koppelen aan de Nokia en kijken of je internet hebt. Dan moet je in de driver settings van die notebook VLAN 100 opgeven, niet alle Windows ethernet drivers kunnen dat:Geuvert schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:40:
Bedankt voor het meedenken tot zover.
[...]
Ik had de waarde wel opgeslagen. Ik wissel nu steeds terug naar mijn andere ISP. ik was iets te haastig met het maken van een screenshot.
Als ik het vinkje uit zet dan worden alle velden greyed out.
[...]
Als ik op 'ISP Settings' klik krijg ik het volgende te zien.
[Afbeelding]
Deze velden zijn, als ik het goed begrijp, alleen noodzakelijk als ik me bij mijn ISP aan moet melden met bepaalde gegevens.
Het MAC adres is van mijn router (deels verwijderd). Ik heb ook geprobeerd om deze leeg te laten en om het MAC adres van mijn eigen glasvezel modem in te vullen.
[...]
Mijn desktop zit bekabeld aangesloten op LAN1.
Ik heb het ondertussen geprobeerd met VID 100 en met VID 500.
Helaas allemaal zonder succes.
Ik kan nog proberen om via discord een MAC flush aan te vragen maar mijn eigen modem zit ondertussen al 6 dagen aangesloten dus ik weet niet hoeveel nut dat dan nog heeft.
Misschien kan ik nog vragen om een ander VMK profiel te pakken. Er zijn twee die zouden moeten werken met de Nokia xs-010x-q. Toen ik mijn eigen modem wilde aanmelden kreeg deze geen verbinding (PON bleef knipperen) dus na een chatsessie met Delta hebben zij het ingesteld maar ik weet niet met welk profiel.
Dit was ik ook al tegen gekomen. Ik heb een Intel I211 netwerk chipset. Deze optie zit er bij mij niet in.ernstoud schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:04:
[...]
Heb je een notebook met RJ45? Dan kun je die eens koppelen aan de Nokia en kijken of je internet hebt. Dan moet je in de driver settings van die notebook VLAN 100 opgeven, niet alle Windows ethernet drivers kunnen dat:
[Afbeelding]
Ik las dat het ook via powershell kan maar met mijn kennis ben ik bang dat ik het instellen van het VLAN ID op mijn computer niet meer ongegaan dan maken.
Misschien lukt het wel op mijn laptop met Linux Mint. Ik zal het eens proberen.
Ik heb een desktop met linux mint rechtstreeks aangesloten op mijn nokia modem. Ik kon geen verbinding krijgen. Ik weet echter niet zeker of het VLAN ID correct heb ingesteld.ernstoud schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:04:
[...]
Heb je een notebook met RJ45? Dan kun je die eens koppelen aan de Nokia en kijken of je internet hebt. Dan moet je in de driver settings van die notebook VLAN 100 opgeven, niet alle Windows ethernet drivers kunnen dat:
[Afbeelding]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Lijkt me goed. Vermoedelijk doet de Nokia niet zijn werk.Geuvert schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb een desktop met linux mint rechtstreeks aangesloten op mijn nokia modem. Ik kon geen verbinding krijgen. Ik weet echter niet zeker of het VLAN ID correct heb ingesteld.[Afbeelding]
Beste is op Discord in het # Support kanaal een ticket aanmaken: https://discord.gg/Hs3crHce dan kijkt er een engineer naar.
Hoe kom jij aan die aanbieding?THM0 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:28:
Vorige week maar eens gebeld om op te zeggen cq te verlengen. Uiteindelijk gekozen om te upgraden van 2 naar 5gbit, met een 24-maanden contract, en 25 euro/maand korting gedurende de hele loopduur van het contract.
Ik krijg alleen deze aanbiedingen:
Verleng met 1 jaar
Verleng je abonnement met een jaar en krijg 12 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 2 jaar
Verleng je abonnement met twee jaar en krijg 24 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 3 jaar
Verleng je zakelijke abonnement met 3 jaar en profiteer van de maximale korting. Je ontvangt gedurende de hele looptijd 10 euro korting per maand. Dat is in totaal maar liefst 360 euro voordeel. Zo zit je voorlopig dus goed.
Ze noemen het 'Jouw persoonlijke verlengaanbod'. Misschien is het iets persoonlijks, dat verklaart ook het ongepaste tutoyeren, want hoe tevreden ik ook ben; we zijn nou eenmaal geen vrienden.
Zelf gebeld, om op te zeggen. Vergeet die standaard verleng aanbiedingen.MindBender schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:22:
[...]
Hoe kom jij aan die aanbieding?
Ik krijg alleen deze aanbiedingen:
Verleng met 1 jaar
Verleng je abonnement met een jaar en krijg 12 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 2 jaar
Verleng je abonnement met twee jaar en krijg 24 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 3 jaar
Verleng je zakelijke abonnement met 3 jaar en profiteer van de maximale korting. Je ontvangt gedurende de hele looptijd 10 euro korting per maand. Dat is in totaal maar liefst 360 euro voordeel. Zo zit je voorlopig dus goed.
Ze noemen het 'Jouw persoonlijke verlengaanbod'. Misschien is het iets persoonlijks, dat verklaart ook het ongepaste tutoyeren, want hoe tevreden ik ook ben; we zijn nou eenmaal geen vrienden.
Maar kan zijn dat het uitmaakt hoe lang je al abonnee bent en hoe lang je al vrij bent om weg te gaan, ik ken de commerciële regels niet die ze hanteren.
Na een ticket op discord aan te hebben gemaakt bleek het verkeerde VMK profiel geselecteerd te zijn.ernstoud schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:05:
[...]
Lijkt me goed. Vermoedelijk doet de Nokia niet zijn werk.
Beste is op Discord in het # Support kanaal een ticket aanmaken: https://discord.gg/Hs3crHce dan kijkt er een engineer naar.
Ik had VMK-01 geselecteerd maar voor mijn modem (nokia xs-010x-q) moet VMK-03 geselecteerd worden.
Het bijzondere is dat Delta op de site aangeeft dat VMK-01 en VMK-03 geschikt zijn voor mijn modem.
Iedereen super bedankt voor het meedenken!
Heb IPv6 aangezet op OPNsense achter mijn Nokia XS-010.
Wan poort op DHCPv6 met prefix delegation 56
1 van mijn LAN poorten op Track interface.
Via een telefoon wel internet (Android). Op Windows niet
/f/image/ZbRR9LoqJhLhWJ5yMtUHpxeP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s5SFmGVRHn7JHzbIJzHaxffe.png?f=fotoalbum_large)
In Windows heb ik wel gewoon een IPv6 adres:
Physical Address. . . . . . . . . : 70-D8-23-E9-7F-32
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:4c3c:8b0b:cb04:d3f9:90a0:fcfd:6e31(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:4c3c:8b0b:cb04:1c1:9573:7966:53cc(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2d5d:8409:725e:8c8d%14(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.254.39(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 16 december 2025 21:39:19
Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 17 december 2025 00:56:41
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::f6ce:46ff:fea8:b46a%14
192.168.254.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.254.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 342939683
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-2D-2D-F7-59-70-D8-23-E9-7F-32
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 9.9.9.9
86.54.11.100
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
[ Voor 39% gewijzigd door Flappie op 16-12-2025 21:40 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Beetje mosterd na de maaltijd: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"Geuvert schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:02:
[...]
Na een ticket op discord aan te hebben gemaakt bleek het verkeerde VMK profiel geselecteerd te zijn.
Ik had VMK-01 geselecteerd maar voor mijn modem (nokia xs-010x-q) moet VMK-03 geselecteerd worden.
Het bijzondere is dat Delta op de site aangeeft dat VMK-01 en VMK-03 geschikt zijn voor mijn modem.
Iedereen super bedankt voor het meedenken!
VMK_01 is voor een xs-010x alleen als het de KPN versie is (soms op MP te koop).
Ziet er op het eerste gezicht toch prima uit. Misschien je browser sluiten / openen. Of zelfs je Windows opnieuw opstarten?Flappie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:37:
Iemand hier ook ervaring met IPv6 met een eigen router?
Heb IPv6 aangezet op OPNsense achter mijn Nokia XS-010.
Wan poort op DHCPv6 met prefix delegation 56
1 van mijn LAN poorten op Track interface.
Via een telefoon wel internet (Android). Op Windows niet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In Windows heb ik wel gewoon een IPv6 adres:
Physical Address. . . . . . . . . : 70-D8-23-E9-7F-32
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:4c3c:8b0b:cb04:d3f9:90a0:fcfd:6e31(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:4c3c:8b0b:cb04:1c1:9573:7966:53cc(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2d5d:8409:725e:8c8d%14(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.254.39(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : dinsdag 16 december 2025 21:39:19
Lease Expires . . . . . . . . . . : woensdag 17 december 2025 00:56:41
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::f6ce:46ff:fea8:b46a%14
192.168.254.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.254.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 342939683
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-2D-2D-F7-59-70-D8-23-E9-7F-32
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 9.9.9.9
86.54.11.100
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Je DNS zit nog op IPv4, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Wat geeft een ping6 naar een ipv6 adres? Bijv. ping6 www.google.nl? Of de quad9 DNS server: ping6 2620:fe::9
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik kan mijn default gateway wel pingen.
Op mijn laptop geen internet en de laptop van mijn vrouw ook niet.
Bij wan dhcp v6 client heb ik 2 settings anders:
Vlan prio :0
Request prefix only: aangevinkt
Grappig, gaan ze nu actief omzetten ipv passief? Of ben je nieuwe klant/overstapper?MischaBoender schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:45:
Zojuist een brief van Delta gekregen dat mijn verbinding gemigreerd gaat worden naar XGS-PON. Volgens hun gegevens zou ik een Genexis bridge gebruiken, maar de glasvezel gaat direct mijn switch in. Ik zou nu een uitnodiging van Guidion moeten krijgen om nieuwe apparatuur aan te sluiten. Dat wordt dan "een nieuw modem (ONT), een glasvezel-bridge, en een nieuwe router (Sagemcom)". Bijzonder om te zien dat de ONT en glasvezel bridge 2 verschillende apparaten zijn 🤔. Wordt dus tijd om mijn Zaram SFP op te gaan zoeken...
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Ja, ze gaan actief omzetten naar een passief optisch netwerk.Sjakie0101 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:34:
[...]
Grappig, gaan ze nu actief omzetten ipv passief? Of ben je nieuwe klant/overstapper?
Recent precies het zelfde gezien bij een klant van me, je krijgt op je Delta mailadres een trigger voor de afspraak.MischaBoender schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:39:
[...]
Ja, ze gaan actief omzetten naar een passief optisch netwerk.
Bij mijn klant was het het zelfde verhaal, daar had ik ook de optic uit de genexis direct in de UDM geprikt.
Alleen werd hij "plotseling" zonder hij het wist omgezet omdat hij zijn Delta mail niet leest.... Wel had hij een ONT en Sagemcom ontvangen, maar die bleek al even onder de tuintafel te staan zonder hij het wist hahaha
Wordt gestuurd na het mailadres wat je aan Delta hebt opgegeven. Als je die niet hebt gegeven gaat het idd naar degene die wel bekend is, het Delta mailadres. Daarnaast heeft die nog een sms en mail gekregen voor het maken van een afspraak voor installatie. Ook weer gestuurd naar de bekende mail en mobielnummer. Geld ook weer, niks opgegeven dan krijg je niks. En dan krijg je ook nog een melding in de PostNL app dat er een pakket na je onderweg is. Maar als je die ook niet hebt dan houdt het idd op.justdaboo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:42:
[...]
Recent precies het zelfde gezien bij een klant van me, je krijgt op je Delta mailadres een trigger voor de afspraak.
Wordt al een tijdje gedaan, maar gaat klant voor klant, PoP voor PoP aangezien niet iedereen tegelijkertijd kan.Sjakie0101 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:34:
[...]
Grappig, gaan ze nu actief omzetten ipv passief?
Nou hierbij mijn update. Dus precies hetzelfde scenario als Sen.Sen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:41:
Ik ben dus ook redelijk recent overgestapt van odido naar delta. Maar ik had het wat druk dus had die modem maar aan gesloten maar gaf wat problemen met mijn eigen router die er gewoon achter hing. Dus ik vragen of ik die Nokia ONT van odido kon gebruiken. En dat was geen probleem en kon gewoon. Ik heb het geprobeerd maar je kan het formulier gewoon niet verzenden en na ik bij de 2de lijn was gekomen kan het dus gewoon niet.
Ubiquiti Cloudgateway Fiber besteld, maar slecht leverbaar dus duurde even voor die er was.
Vandaag proberen om te zetten. De 1e lijns zei dus dat met de Odido ONT het géén probleem was. Ik kon het formulier dus ook niet verzenden. Na 1,5 uur met de 1e lijns gechat en gebeld te hebben, kreeg ik een 2e lijns. Die zei gelijk 'ik heb je chat van laatst terug gekeken. Je wilt een odido ONT registreren. Dat gaat niet'
Uit coulance gaan ze nu een eigen ONT opsturen, degene die je bij het wifi 7 modem krijgt. Maar wat een frustratie.. man man man...
De tekst in het topic klopt dus 100%
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat loopt al langer, ik werd ook omgezet zonder reden van mijn kant.Sjakie0101 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:34:
[...]
Grappig, gaan ze nu actief omzetten ipv passief? Of ben je nieuwe klant/overstapper?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dan is er volgens de administratie van Delta ooit een Titanium 22 op je adres geleverd. Dat kan uiteraard lang geleden zijn.MischaBoender schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:45:
Zojuist een brief van Delta gekregen dat mijn verbinding gemigreerd gaat worden naar XGS-PON. Volgens hun gegevens zou ik een Genexis bridge gebruiken, maar de glasvezel gaat direct mijn switch in.
Nee hoor, je krijgt een Nokia ONT en een WiFi 7 router/accesspoint. Twee devices dus, geen drie.Ik zou nu een uitnodiging van Guidion moeten krijgen om nieuwe apparatuur aan te sluiten. Dat wordt dan "een nieuw modem (ONT), een glasvezel-bridge, en een nieuwe router (Sagemcom)". Bijzonder om te zien dat de ONT en glasvezel bridge 2 verschillende apparaten zijn 🤔. Wordt dus tijd om mijn Zaram SFP op te gaan zoeken...
Je kunt de ONT als bridge tussen glas en ethernet zien (maar hij doet nog veel meer).
Als de verbinding werkt kun je via mijn.delta.nl de Zaram registreren. Of je gebruikt de ONT en ga je met ethernet naar WAN van je router.
Dat zou heel goed kunnen. Ik had al vanaf Caiway de fiber direct in mijn switch, dus het pakket van Delta is ongeopend de schuur in gegaan. Zal even graven worden als ze dat terug moeten hebben.ernstoud schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:37:
Dan is er volgens de administratie van Delta ooit een Titanium 22 op je adres geleverd. Dat kan uiteraard lang geleden zijn.
Dat is precies de reden dat ik het bijzonder vind dat ze de ONT en bridge als 2 aparte devices aangeven. 🤣ernstoud schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:37:
Nee hoor, je krijgt een Nokia ONT en een WiFi 7 router/accesspoint. Twee devices dus, geen drie.
Waarschijnlijk is dit bericht geschreven door iemand van marketing en communicatie en is het niet gecheckt door een technisch persoon.MischaBoender schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:51:
[...]
[...]
Dat is precies de reden dat ik het bijzonder vind dat ze de ONT en bridge als 2 aparte devices aangeven. 🤣
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Het overzicht van de VMK profielen in de Topic Start (robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") is op verzoek van Delta aangepast.
Sta je op het punt eigen apparatuur te registreren kijk hier dan nog even goed naar.
Gelukkig werkt de verbinding op mn tweede FB5530 via Youfone wel, AON is wat dat betreft makkelijker en vergeeflijker. Per 30/12 ben ik dus weg bij Caiway, maar over een jaartje - mits de aanbieding scherp is - zou ik zomaar weer terug kunnen zijn.
Ik neem aan dat je de SFP even uit je FB hebt gehaald (minimaal 10 seconden wachten) en daarna opnieuw er in. Dan is een ticket aanmaken op Discord inderdaad de juiste vervolgstap.MOmax schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:17:
Gisteren is mijn FB5530 glasvezel en SFP kort losgekoppeld geweest. SFP is hot swappable bij mijn weten, maar de verbinding wordt niet opnieuw opgebouwd. Nokia modem doet dat wel. Ik heb maar een ticket laten aanmaken...
Ik ga over een aantal weken verhuizen naar een huis met Delta glasvezel aansluiting. Waarschijnlijk het 500 mbps abonnement, want dat is meer dan genoeg voor ons.
Situatie is als volgt:
- Glasvezel aansluiting zit langs de trap naar de kelder
- Huidige bewoners hebben tijdens de renovatie zo'n 15 UTP (cat7) aansluitingen gecreëerd + 4 aansluitingen voor camera's aan de buitenkant (PoE). Dit komt allemaal samen in de kelder. Ik zal hier dus met een switch moeten werken met 24 poorten en (op een aantal poorten) PoE.
- Voor de apparaten die niet bekabeld worden aangesloten zou ik graag willen zorgen voor een goede Wifi dekking in het hele huis (begane grond + 1e verdieping + 2e verdieping) middels access points
Op basis van mijn huidige kennis (ik ben absoluut geen expert) is mijn idee:
[list]
• Ik gebruik alleen de ONT die door Delta wordt geleverd door Delta
• Achter het ONT zet ik een Deco BE65
• Achter de Deco zet ik een switch (bijv Aruba Instant On 1930 24G 370w)
• Ik plug 2 a 3 Deco units in de UTP aansluitingen in het huis voor goede wifi dekking
Mijn vragen:
• Is dit een goede / werkbare set-up op deze manier?
• Moet ik eerst de Delta router gebruiken om de verbinding tot stand te brengen voordat ik deze loskoppel en de Deco plaats?
• Nog andere feedback? Is het syteem overkill voor mijn gebruik (grotendeels bekabeld, hoogstens een Teams meeting via wifi)? Ik zou ook BE25 in kunnen zetten ipv BE65 natuurlijk.
Alvast dank voor het meedenken!
Is zo'n Deco ook een router? Dacht dat dat een mesh wifi ding was.jim_1992 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:02:
Dag allen,
Ik ga over een aantal weken verhuizen naar een huis met Delta glasvezel aansluiting. Waarschijnlijk het 500 mbps abonnement, want dat is meer dan genoeg voor ons.
Situatie is als volgt:Nou weet ik dat Delta het Wifi 7 modem met extra "wifi-punten" levert, probleem is alleen dat ik die wifi-punten heel erg lelijk vind qua design en ze liever niet in m'n interieur heb (ik zal wel een zeikerd zijn..).
- Glasvezel aansluiting zit langs de trap naar de kelder
- Huidige bewoners hebben tijdens de renovatie zo'n 15 UTP (cat7) aansluitingen gecreëerd + 4 aansluitingen voor camera's aan de buitenkant (PoE). Dit komt allemaal samen in de kelder. Ik zal hier dus met een switch moeten werken met 24 poorten en (op een aantal poorten) PoE.
- Voor de apparaten die niet bekabeld worden aangesloten zou ik graag willen zorgen voor een goede Wifi dekking in het hele huis (begane grond + 1e verdieping + 2e verdieping) middels access points
Op basis van mijn huidige kennis (ik ben absoluut geen expert) is mijn idee:
[list]
• Ik gebruik alleen de ONT die door Delta wordt geleverd door Delta
• Achter het ONT zet ik een Deco BE65
• Achter de Deco zet ik een switch (bijv Aruba Instant On 1930 24G 370w)
• Ik plug 2 a 3 Deco units in de UTP aansluitingen in het huis voor goede wifi dekking
Mijn vragen:
• Is dit een goede / werkbare set-up op deze manier?
• Moet ik eerst de Delta router gebruiken om de verbinding tot stand te brengen voordat ik deze loskoppel en de Deco plaats?
• Nog andere feedback? Is het syteem overkill voor mijn gebruik (grotendeels bekabeld, hoogstens een Teams meeting via wifi)? Ik zou ook BE25 in kunnen zetten ipv BE65 natuurlijk.
Alvast dank voor het meedenken!
Ik heb in ieder geval Delta ONT - > Router -> 4x PoE WiFi door het huis heen. En nog wat apparaten bedraad aangesloten op switches (thuisservers, nas, printer).
Thanks! Ja, volgens mij wel. Dus die Deco's (in ieder geval de BE25 en BE65, maar misschien andere modellen ook) kunnen direct op de ONT worden aangesloten als ik het goed begrijp.Ozzie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:06:
[...]
Is zo'n Deco ook een router? Dacht dat dat een mesh wifi ding was.
Ik heb in ieder geval Delta ONT - > Router -> 4x PoE WiFi door het huis heen. En nog wat apparaten bedraad aangesloten op switches (thuisservers, nas, printer).
Welke router en "4x PoE wifi" heb jij als ik vragen mag?
Ik heb een mikrotik router (hEX PoE) en 4 mikrotik ap's (cAP ax, cAP ac en wAP ac) die allemaal bedraad zijn aangesloten. Maar tenzij je een hobby erbij zoekt zou ik die niet aanraden. Anders wel, want je kan zo'n beetje alles wat er mogelijk is instellen/configureren.jim_1992 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:26:
[...]
Thanks! Ja, volgens mij wel. Dus die Deco's (in ieder geval de BE25 en BE65, maar misschien andere modellen ook) kunnen direct op de ONT worden aangesloten als ik het goed begrijp.
Nou, de FB werkt nog niet. Het Nokia modem weer wel. De support medewerker ‘mocht’ mij niet helpen met het heraanmelden van het eigen modem, want daar was nu een eigen pagina voor… Helemaal niet!?! In mijn ‘Mijn Caiway’ omgeving is niets te zien en na enig eigen speurwerk in een testaccount moest hij toegeven dat dit in de uit te faseren omgeving van Caiway niet geïmplementeerd was.Ecke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:17:
[...]
Ik neem aan dat je de SFP even uit je FB hebt gehaald (minimaal 10 seconden wachten) en daarna opnieuw er in. Dan is een ticket aanmaken op Discord inderdaad de juiste vervolgstap.
Feitelijk zijn we hier voor t komende jaar nu over op Youfone en Caiway stopt per 30/12 dus ik laat t er maar bij zitten denk ik… ;
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Als dat 30/12 dit jaar is heeft het allemaal geen zin meer. Via een ticket op Discord was het binnen korte tijd geregeld denk ik,MOmax schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:56:
[...]
Nou, de FB werkt nog niet. Het Nokia modem weer wel. De support medewerker ‘mocht’ mij niet helpen met het heraanmelden van het eigen modem, want daar was nu een eigen pagina voor… Helemaal niet!?! In mijn ‘Mijn Caiway’ omgeving is niets te zien en na enig eigen speurwerk in een testaccount moest hij toegeven dat dit in de uit te faseren omgeving van Caiway niet geïmplementeerd was.
Feitelijk zijn we hier voor t komende jaar nu over op Youfone en Caiway stopt per 30/12 dus ik laat t er maar bij zitten denk ik… ;
Weet niet of je er nog wat aan hebt, maar die Deco werkt volgens mij helemaal prima dus doen als je daar comfortabel mee bent. Ik denk wel dat het overkill is, maar dan heb je wel gewoon spul dat werkt en er verder geen omkijken naar. Alleen dat het cloudmanaged is vind ik persoonlijk een bezwaar, dus heb ik zelf Ubiquity spul voor wifi en POE en OpenWRT op mijn router (banana pi). Maar voor mij is het ook wel een beetje hobby…jim_1992 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:26:
[...]
Thanks! Ja, volgens mij wel. Dus die Deco's (in ieder geval de BE25 en BE65, maar misschien andere modellen ook) kunnen direct op de ONT worden aangesloten als ik het goed begrijp.
De app is echt een hork van een applicatie. Ontzettend traag, haalt regelmatig geen data op. Maar als het dan wel werkt is het ook nog een heel onduidelijk... Mijn dochter is over gegaan naar Delta. Dat abonnement stond nog op 500mb omdat ik er op moment van aanvraag nog geen toepassing voor had. Toen ik de verhuizing ingezet had heb ik die limiet flink opgehoogd (want ja, dochters..). Bleek die wijziging niet doorgevoerd bij Delta. Kreeg vorige week een mail dat het pas per 1/1 actief werd. Prettige wedstrijd, maar het is even niet anders..
Kijk ik gister in de app, staat haar data op 0. Niet vreemd natuurlijk met 500mb. Netjes SMS gehad ook. Prima. Ik kijk nog extra bij "buiten bundel". Staat 0 euro. Vraag nog aan haar, kun je nog internetten? "Ja werkt nog". Ok vreemd..
Kijk ik vanochtend, staat het plafond op 50,-. Delta noemt dat nog "In de bundel". Dus tot 50,- zie je dan niet in de app als "buiten bundel" internet. De tegel "Buiten bundel" blijft op €0,- staan. Plafond op 0,- gezet. De tekst is letterlijk: "Zodra je de buiten bundel limiet wijzigt, kun je maximaal €0,00 buiten je bundel kosten maken. De limiet wordt per direct aangepast."
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat die zin betekend? Want volgens Delta betekend dat "Ongelimiteerd". En de tegel "Buiten bundel" blijft dan op €0 euro staan.
Voor nu maar even op €10,- gezet. Straks maar eens kijken of ik een manager kan spreken bij Delta Mobiel...
Gebruik de app amper omdat het mijn “zakelijke” nummer is en er alleen op wordt gebeld. Ik zie dit staan in de app.EWS99 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:52:
Delta mobiel gebruikers hier? Ik ben best tevreden over Delta glasvezel internet, maar over Delta Mobiel kan ik inmiddels een boek schrijven...
De app is echt een hork van een applicatie. Ontzettend traag, haalt regelmatig geen data op. Maar als het dan wel werkt is het ook nog een heel onduidelijk... Mijn dochter is over gegaan naar Delta. Dat abonnement stond nog op 500mb omdat ik er op moment van aanvraag nog geen toepassing voor had. Toen ik de verhuizing ingezet had heb ik die limiet flink opgehoogd (want ja, dochters..). Bleek die wijziging niet doorgevoerd bij Delta. Kreeg vorige week een mail dat het pas per 1/1 actief werd. Prettige wedstrijd, maar het is even niet anders..
Kijk ik gister in de app, staat haar data op 0. Niet vreemd natuurlijk met 500mb. Netjes SMS gehad ook. Prima. Ik kijk nog extra bij "buiten bundel". Staat 0 euro. Vraag nog aan haar, kun je nog internetten? "Ja werkt nog". Ok vreemd..
Kijk ik vanochtend, staat het plafond op 50,-. Delta noemt dat nog "In de bundel". Dus tot 50,- zie je dan niet in de app als "buiten bundel" internet. De tegel "Buiten bundel" blijft op €0,- staan. Plafond op 0,- gezet. De tekst is letterlijk: "Zodra je de buiten bundel limiet wijzigt, kun je maximaal €0,00 buiten je bundel kosten maken. De limiet wordt per direct aangepast."
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat die zin betekend? Want volgens Delta betekend dat "Ongelimiteerd". En de tegel "Buiten bundel" blijft dan op €0 euro staan.
Voor nu maar even op €10,- gezet. Straks maar eens kijken of ik een manager kan spreken bij Delta Mobiel...
Het vervelende is, de app is de enige plek waar je wat kunt instellen of opvragen. Dus als dat niet werkt, dan vaar je blind.wbschenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:14:
[...]
Gebruik de app amper omdat het mijn “zakelijke” nummer is en er alleen op wordt gebeld. Ik zie dit staan in de app.
[Afbeelding]
Zie jij wel je facturen? Mijn laatste factuur in de app is van oktober.
Ik ga de incasso uitzetten/storneren totdat ze die facturen op orde hebben. Ik weet het, dat is een slecht idee, maar ik ben er inmiddels wel klaar mee. Ik kan mijn klanten ook niet om geld vragen zonder eerst een fatsoenlijke factuur te sturen. Wil gewoon weten waar ik voor betaal..
Ik moet zeggen, we hebben 3 Delta mobiel abonnementen, nooit gedoe mee eigenlijk.EWS99 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:19:
[...]
Het vervelende is, de app is de enige plek waar je wat kunt instellen of opvragen. Dus als dat niet werkt, dan vaar je blind.
Zie jij wel je facturen? Mijn laatste factuur in de app is van oktober.
Ik ga de incasso uitzetten/storneren totdat ze die facturen op orde hebben. Ik weet het, dat is een slecht idee, maar ik ben er inmiddels wel klaar mee. Ik kan mijn klanten ook niet om geld vragen zonder eerst een fatsoenlijke factuur te sturen. Wil gewoon weten waar ik voor betaal..
Ja de app en ook de website is een drama op het moment. Deed poging om facturen van een jaar te downloaden voor mn aangifte, niet te doen. Uiteindelijk via de chat gedaan, kreeg netjes alles via de mail.
Die €50 zijn we een keer in het buitenland achter gekomen, maar had ik kunnen weten
Binnenlands geen issues omdat het drie unlimited abonnementen zijn…
Maar de app en site is al paar maandjes zo, wordt wel tijd, dat wel…
[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 27-12-2025 10:41 ]
Ik kan niet controleren of de mijne eerder aangemeld is geweest, maar hij heeft een Delta sticker en registreren ging zonder problemen via de chat, maar dat was voordat er een pagina voor is gepubliceerd. Proberen kan geen kwaad als je hem al hebt.mdrop schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:39:
Ik meen eerder in dit topic gelezen te hebben dat een Nokia XS-010X-Q ONT die reeds aangemeld is geweest binnen het DELTA/Caiway-netwerk niet meer opnieuw (zelfstandig) aan te melden is op een andere locatie? Is dit nog altijd het geval of is dit inmiddels wel mogelijk, bijvoorbeeld middels de helpdesk?
Hier een kleine ervaring over dit onderwerp, (bestaande klant naar ONT)
Sinds kort een Dream Router 7 besteld voor wat camera's om het huis en in het Unifi netwerk te rollen.
Vorige week contact gehad met Delta, stel 1 vraag: Goedenavond! Is het mogelijk om de nieuwe ONT te ontvangen zodat ik mijn eigen router kan draaien?
Geen probleem, bij deze wordt het opgestuurd!
Vandaag ontvangen, ONT in de glasvezel aansluiting, stroom erop, voordat ik mijn VLAN op 100 had gezet was de ONT al volledig actief.
Kortom, fantastische ervaring met Delta.
edit;
Thanks voor de informatie in dit topic, maakte ook de technische stap vlekkeloos
[ Voor 7% gewijzigd door Renect op 30-12-2025 22:49 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Top!Renect schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:45:
Hey allemaal,
Hier een kleine ervaring over dit onderwerp, (bestaande klant naar ONT)
Sinds kort een Dream Router 7 besteld voor wat camera's om het huis en in het Unifi netwerk te rollen.
Vorige week contact gehad met Delta, stel 1 vraag: Goedenavond! Is het mogelijk om de nieuwe ONT te ontvangen zodat ik mijn eigen router kan draaien?
Geen probleem, bij deze wordt het opgestuurd!
Vandaag ontvangen, ONT in de glasvezel aansluiting, stroom erop, voordat ik mijn VLAN op 100 had gezet was de ONT al volledig actief.
Kortom, fantastische ervaring met Delta.
Welke snelheid in het abonnement? Want tot 1 Gbps. is bekend dat je de ONT kunt krijgen, daarboven is het moeilijker. Officieel zegt Delta dat dit in maart bekend gemaakt wordt.
Het gaat om de 1 GB inderdaad. Het enige wat hier gebeurt is gamen en standaard video diensten.ernstoud schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:51:
[...]
Top!
Welke snelheid in het abonnement? Want tot 1 Gbps. is bekend dat je de ONT kunt krijgen, daarboven is het moeilijker. Officieel zegt Delta dat dit in maart bekend gemaakt wordt.
Zie het probleem niet voor 1GB + want de poort support 10GB zag ik.
Heb ik zeker wat aan dank. Kwam ondertussen tot dezelfde conclusie en heb een aantal X50's (tweedehands) op de kop getikt. Voor mij is het puur "1x installeren en het moet gewoon goed zijn" en wat minder hobbymatig, dus wil er vooral geen tijd aan kwijt zijnRonnyB1986 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:54:
[...]
Weet niet of je er nog wat aan hebt, maar die Deco werkt volgens mij helemaal prima dus doen als je daar comfortabel mee bent. Ik denk wel dat het overkill is, maar dan heb je wel gewoon spul dat werkt en er verder geen omkijken naar. Alleen dat het cloudmanaged is vind ik persoonlijk een bezwaar, dus heb ik zelf Ubiquity spul voor wifi en POE en OpenWRT op mijn router (banana pi). Maar voor mij is het ook wel een beetje hobby…
Wat is slim? Gewoon de XS-010X-Q aanmelden en gebruiken, of proberen via Delta hun nieuwe ONT te verkrijgen en die te installeren?
Op het installatiefilmpje https://www.delta.nl/klan...ernet/wifi-7-installeren/ lijkt het om bijna dezelfde ONT te gaan. Enige verschil is dan dat ik niet eerst de glasvezel kabel uit die Nokia XS-2426G-B zou moeten schroeven.
Wel zie ik nu berichten dat Delta zelf klanten omzet van GPON naar XGS-PON.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Is exact dezelfde ONT, en zoals hierboven gezegd; gewoon die van jou gebruiken. Wordt ook door Delta beheerd met updates e.d.mcurlym schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:42:
Ik kocht een paar maand geleden via schenkict de nokia XS-010X-Q ONT. Door uitstelgedragnog niet van gekomen om die te installeren/aan te melden. Gaat er nu wel van komen. Maar nu lees ik in een aantal recente posts dat gebruikers via Delta een nieuwe Delta ONT kunnen bemachtigen.
Wat is slim? Gewoon de XS-010X-Q aanmelden en gebruiken, of proberen via Delta hun nieuwe ONT te verkrijgen en die te installeren?
Op het installatiefilmpje https://www.delta.nl/klan...ernet/wifi-7-installeren/ lijkt het om bijna dezelfde ONT te gaan. Enige verschil is dan dat ik niet eerst de glasvezel kabel uit die Nokia XS-2426G-B zou moeten schroeven.
Ook zijn alle berichten over wel/niet de Delta ONT/router kunnen bemachtigen door bestaande abonnees tegenstrijdig. Niet iedereen lukt het. Laatste bericht was dat het alleen voor abonnementen tot 500 Mbps. zou zijn. In ieder geval boven 1 Gbps. lukt dat niet.
Delta heeft gezegd in maart hier verder over te communiceren.
Bij 1Gbps lukt het wel in ieder geval, want ik heb hem toegestuurd gekregen vorige maand.ernstoud schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Is exact dezelfde ONT, en zoals hierboven gezegd; gewoon die van jou gebruiken. Wordt ook door Delta beheerd met updates e.d.
Ook zijn alle berichten over wel/niet de Delta ONT/router kunnen bemachtigen door bestaande abonnees tegenstrijdig. Niet iedereen lukt het. Laatste bericht was dat het alleen voor abonnementen tot 500 Mbps. zou zijn. In ieder geval boven 1 Gbps. lukt dat niet.
Delta heeft gezegd in maart hier verder over te communiceren.
Hier valt over de opschorting van de omruil te lezen:Ozzie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Bij 1Gbps lukt het wel in ieder geval, want ik heb hem toegestuurd gekregen vorige maand.
https://www.delta.nl/inte...51c634896bbe493c47470dfdd
Delta gebruikt AON en XGS-PON, geen GPON.Sjakie0101 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:07:
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zoals ik al zei, daar staat dat er vanaf maart meer nieuws komt.Sjakie0101 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Hier valt over de opschorting van de omruil te lezen:
https://www.delta.nl/inte...51c634896bbe493c47470dfdd
Mijn migratie van AON naar XGS-PON is uitgesteld. Afspraak van gisteren was geannuleerd vanwege uitval van de monteur. Hopelijk gewoon door de omstandigheden en niets ernstigs... Volgende afspraak kon pas over 2 weken, dus nog even afwachten.Sjakie0101 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:07:
Ik meen dat de actieve uitgifte van Wifi7 is uitgesteld.
Ik heb nu een 1GB abo en voor XGS-PON kreeg ik de Nokia XS-010X-R en Sagemcom CS 39000 F@st 5598 Delta Wifi 7 router.
[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 06-01-2026 14:52 ]
Geen idee, maar dit nummer stond direct onder "Sagemcom" op een sticker onderop de router, daarom ging ik er vanuit dat het de model aanduiding was. Verder staat er niet echt iets op wat op een modelnummer lijkt.robertwebbe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:52:
Volgens mij is CS 39000 je voeding, niet de router. Toch?
Edit: CS 39000 is deel van het adres 🤣
[ Voor 5% gewijzigd door MischaBoender op 06-01-2026 14:57 ]
[ Voor 34% gewijzigd door robertwebbe op 06-01-2026 15:00 ]
Klopt inderdaad. Via het PN (Partnumber?) kwam ik hier uit: https://support.sagemcom.com/en/gateways/fast-5598-deltarobertwebbe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:59:
Volgens mij is het de Sagemcom Fast 5598 Delta Wi-Fi 7 Gateway.
Begrijp ik het goed, als ik nu als nieuwe klant bij delta kom met 500mb, dat ik een xgs-pon verbinding ga krijgen met een nokia ont, die ik veilig in bridgemode kan zetten?
Ik wil mij huidige openwrt router behouden rechtstreeks erop, dus dan is het alleen vlan100 op de wan poort erbij zetten en moet het gaan werken?
Glasvezel en je OpenWRT router (VLAN 100 op WAN poort) aansluiten op de Nokia ONT en het zou moeten werken. De Nokia ONT werkt als een bridge en hoef je niets aan te configureren.kroonen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:38:
Hoi,
Begrijp ik het goed, als ik nu als nieuwe klant bij delta kom met 500mb, dat ik een xgs-pon verbinding ga krijgen met een nokia ont, die ik veilig in bridgemode kan zetten?
Ik wil mij huidige openwrt router behouden rechtstreeks erop, dus dan is het alleen vlan100 op de wan poort erbij zetten en moet het gaan werken?
Er worden geen aansluitingen meer gerealiseerd op het AON netwerk dus je krijg een XGS-PON aansluiting.kroonen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:28:
Ok dank je. Nu is het alleen nog de vraag als ik een nieuwe klant wordt met 500mb of ik een xgs-pon verbinding dan krijg met een standaard nokia ont
Ik ben op 30 december 2025 omgezet van Caiway naar Delta. Hiervoor een Nokia XS-010X-R ONT ontvangen. Het gaat om een 2 Gbps verbinding.
Omzetting ging vlekkeloos. Op de 30ste in de ochtend viel de verbinding weg met de oude apparatuur. Nieuwe ONT aangesloten en voor nu met een ethernetkabel aangesloten op de WAN van de Unifi Fiber. ONT online, VLAN op 100 en het werkt.
Door het vele meelezen hier ging het extra soepel
Ik las veel over tot 1 Gbps een ONT voor eigen modem, maar ik heb het dus met 2Gbps.
Verder heb ik nog een Zaram XGS-PON ONU SFP+ liggen die ik nog rechtstreeks in de Unifi Fiber wil stoppen. Weet iemand toevallig of de huidige ONT dan zijn verbinding verliest als ik deze SFP aanmeld? Of zal ik het gewoon lekker laten werken zoals het nu werkt?
Thanks voor alle informatie.
Je kan maar 1 ONT actief hebben, dus je huidige ONT zal zijn verbinding verliezen. In de startpost hebben we een uitgebreide uitleg hoe je de Zaram aanmeld. Als het niet lukt kun je altijd weer je Nokia XS-010X-R via dezelfde procedure aanmelden. En anders kunnen we je hier wel helpen, of op Discord.nickbock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:46:
Hi,
Ik ben op 30 december 2025 omgezet van Caiway naar Delta. Hiervoor een Nokia XS-010X-R ONT ontvangen. Het gaat om een 2 Gbps verbinding.
Omzetting ging vlekkeloos. Op de 30ste in de ochtend viel de verbinding weg met de oude apparatuur. Nieuwe ONT aangesloten en voor nu met een ethernetkabel aangesloten op de WAN van de Unifi Fiber. ONT online, VLAN op 100 en het werkt.
Door het vele meelezen hier ging het extra soepel
Ik las veel over tot 1 Gbps een ONT voor eigen modem, maar ik heb het dus met 2Gbps.
Verder heb ik nog een Zaram XGS-PON ONU SFP+ liggen die ik nog rechtstreeks in de Unifi Fiber wil stoppen. Weet iemand toevallig of de huidige ONT dan zijn verbinding verliest als ik deze SFP aanmeld? Of zal ik het gewoon lekker laten werken zoals het nu werkt?
Thanks voor alle informatie.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Had je 1 Gbps. AON? Want ook ik kreeg in juni jl. met dat abonnement 2 Gbps., helaas nog met de Nokia xs-2426g-b. Vanaf maart lijkt dat ook naar een losse ONT te kunnen.nickbock schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:46:
Hi,
Er kan maar 1 device tegelijk aangemeld zijn, maar registratie gaat tegenwoordig heel snel in mijn.delta.nl, dus het is aan jou. Met de SFP scheelt het een device en heb je iets lagere energiekosten. Voor de rest maakt het niets uit.Verder heb ik nog een Zaram XGS-PON ONU SFP+ liggen die ik nog rechtstreeks in de Unifi Fiber wil stoppen. Weet iemand toevallig of de huidige ONT dan zijn verbinding verliest als ik deze SFP aanmeld? Of zal ik het gewoon lekker laten werken zoals het nu werkt?
Thanks, als ik een keer de tijd heb, zal ik het eens omzetten.EWS99 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:05:
[...]
Je kan maar 1 ONT actief hebben, dus je huidige ONT zal zijn verbinding verliezen. In de startpost hebben we een uitgebreide uitleg hoe je de Zaram aanmeld. Als het niet lukt kun je altijd weer je Nokia XS-010X-R via dezelfde procedure aanmelden. En anders kunnen we je hier wel helpen, of op Discord.
Yes, ik had 1Gbps AON. ONT was inmiddels ongeveer 11 jaar oud en ik had aangegeven dat ik een bridged verbinding wilde behouden. Daarna heel lang niets gehoord van Caiway, tot december.ernstoud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Had je 1 Gbps. AON? Want ook ik kreeg in juni jl. met dat abonnement 2 Gbps., helaas nog met de Nokia xs-2426g-b. Vanaf maart lijkt dat ook naar een losse ONT te kunnen.
[...]
Thanks!ernstoud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
Er kan maar 1 device tegelijk aangemeld zijn, maar registratie gaat tegenwoordig heel snel in mijn.delta.nl, dus het is aan jou. Met de SFP scheelt het een device en heb je iets lagere energiekosten. Voor de rest maakt het niets uit.
Wie krijgt het druk? Want denk dat ze honderden klanten per dag aansluiten daar. Eentje meer zullen ze niet echt merken denk ikzantenr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:03:
Ze krijgen het druk 22-jan ga ik ook over van Caiway naar Delta . Maak gebruik van bride-modus , nog geen HW ontvangen . Krijg 2 Gbps lijn.
Ik ga ook op de 22ste van Caiway naar Delta met 2000Mbps over. Heb ook nog geen hardware ontvangen of bericht gekregen dat het onderweg is.zantenr schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:03:
Ze krijgen het druk 22-jan ga ik ook over van Caiway naar Delta . Maak gebruik van bride-modus , nog geen HW ontvangen . Krijg 2 Gbps lijn.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- Glasvezel
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ter geruststelling; ik heb het even opgezocht: ik ontving 13 dagen voor de omzetting een bericht dat de hardware onderweg was.MPvDam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Ik ga ook op de 22ste van Caiway naar Delta met 2000Mbps over. Heb ook nog geen hardware ontvangen of bericht gekregen dat het onderweg is.
Dat zal dus wel goed komen bij je.
Bij mijn overgang van Caiway naar Delta kreeg ik helemaal geen nieuwe hardware.MPvDam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Ik ga ook op de 22ste van Caiway naar Delta met 2000Mbps over. Heb ook nog geen hardware ontvangen of bericht gekregen dat het onderweg is.
Het glas netwerk was hetzelfde, dat was al gewijzigd naar XGS-PON bij de start van het Caiway abbo.
De TV decoders kregen een remote update om van software/logo te wisselen...
Zal je altijd zienernstoud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:57:
[...]
Ter geruststelling; ik heb het even opgezocht: ik ontving 13 dagen voor de omzetting een bericht dat de hardware onderweg was.
Dat zal dus wel goed komen bij je.
Je kan instellen dat alle mail automatisch wordt doorgestuurd naar een ander mailadres.
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.