Gewoon even om mijn ervaring te delen.
Nieuwe Delta Fiber klant sinds vanochtend (Heinkenszand, Provincie Zeeland)
In onze vorige woning (letterlijk een straat verder) hadden we in 2013 een Delta/Zeelandnet Glasvezel aansluiting, maar die was erg onstabiel in die tijd. Toen er voor gekozen om naar KPN te switchen; "ouderwetse" DSL lijn met 100/30 verbinding. Zodoende klant gebleven, verhuisd in 2024 naar onze huidige woning, ook weer hetzelfde abonnement gepakt, echter op het nieuwe adres slechts een 85/12mbit snelheid aansluiting.
In gebruik genomen en op wat issues na die ik heb kunnen oplossen tussentijds, nooit problemen gehad. Ik heb wel vorig jaar geinvesteerd in een volledige Unifi setup die achter mijn KPN V12 box zat.
Dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en de overstap gewaagd naar Delta Fiber.
Enkele buren gaven aan dat ze zelf momenteel stabiel glasvezel internet hadden van Delta, dus dat stelde me enigszins gerust.
Probleem was echter dat ik verouderde apparatuur in de meterkast (Grote Cisco RF over Glas FTU). Die moest dus vervangen worden.
Zo'n 3 weken lang regelmatig met de klantenservice aan de lijn gehangen om het opgelost te krijgen (m.a.w. een monteur over de vloer te krijgen). Van Delta Fiber werd ik naar Delta Netwerk gestuurd en terug. Tot ik uiteindelijk na wat doorpakken iemand aan de lijn kreeg die ik het nogmaals uitgelegd had en het ook leek te begrijpen. Zodoende werd er een ticket aangemaakt bij Circet die uiteindelijk weer de opdracht doorstuurden naar HVM uit Made.
De monteur is vorige week langsgeweest en kwam de FTU aansluiting vervangen, zodat de connectie uiteindelijk XGS-PON zou worden. Dit lukte, echter leek er een storing op de lijn. Blijkbaar zat de kabel in de centrale in de verkeerde poort gestoken, wat binnen 15 minuten gelukkig verholpen was (laserpen aan onze kant op de draad gezet).
Vandaag online gegaan en na wat troubleshooting met een vriend (meer vanwege mijn beperkte kennis van netwerken en Unifi apparatuur) de verbinding live gekregen.
Doordat ik een 500mbit abo had gekozen, kreeg ik blijkbaar een Nokia Modem (had ik van te voren niet goed genoeg uitgezocht; ik wilde namelijk geen Wifi 7 modem en 1GB abonnement vanwege kosten en m'n eigen Unifi apparatuur) en geen ONT, maar deze heb ik vanmorgen alsnog aangevraagd en zal later arriveren.
So far, so good :)
Foto van de nieuwe FTU toen de monteur nog bij ons was.
Oude situatie met KPN V10A boven de Cisco RF over Glas box (de Cisco box hoorde bij de originele Delta/Zeelandnet aansluiting en was dus niet in gebruik). Het KPN kastje zit rechts in de meterkast.