Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Momenteel is de opstelling als volgt : glas in de Nokia XS-010. UTP van Nokia naar mn ASUS router. Vanaf daar verder in huis.
Stroom is 45 min van de Nokia en Asus geweest. Helaas nog steeds geen internet op de cliënten. Ze kunnen wel met wifi verbinding maken. Maar verder dan dat komt het niet.
Bij Schenk een glasvezel kabel gekocht met slede en een Zaram ZXOS11NPI.
Stappen uit de TS gevolgd: MAC van UCG Fiber, PON ID: ZRMTxxxxxxxx van het doosje overgenomen en gekozen voor profiel VMK_02. Alles tripple check, maar...
Opslaan geeft foutmelding:
[ Voor 12% gewijzigd door HaZee op 18-04-2026 01:40 . Reden: Scherm afdruk aangepast ]
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Bijzonder. Andere browser proberen?HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 01:06:
Wat doe ik fout? Ik heb werkend Delta glasvezel internet 1Gb met een Nokia modem.
Bij Schenk een glasvezel kabel gekocht met slede en een Zaram ZXOS11NPI.
Stappen uit de TS gevolgd: MAC van UCG Fiber, PON ID: ZRMTxxxxxxxx van het doosje overgenomen en gekozen voor profiel VMK_02. Alles tripple check, maar...
Opslaan geeft foutmelding:
[Afbeelding]
Anders even ticket aanmaken in #Support op Discord: https://discord.gg/YhKgmVgjv
Ik had alles in iPad browser gedaan. Op jouw advies even via de laptop met Chrome browser geprobeerd en dat werkt prima, dank!ernstoud schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:38:
[...]
Bijzonder. Andere browser proberen?
Anders even ticket aanmaken in #Support op Discord: https://discord.gg/YhKgmVgjv
Dus dat klinkt wat vreemd en dubbel....
Dus ik ben benieuwd of ik nu moet wachten tot een medewerker iets doet, want inmiddels is het meer dan 30 minuten geleden en dat stond op de site gemeld als doorlooptijd, maar goed het is nu ook weekend...
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Safari op iPad neem ik aan? Die houdt bij mij ook van alles tegen. DigID bijvoorbeeld opent niet als je bijvoorbeeld bij de Belastingdienst wil inloggen. In Chrome wel.HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:16:
[...]
Ik had alles in iPad browser gedaan. Op jouw advies even via de laptop met Chrome browser geprobeerd en dat werkt prima, dank!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Zeker! Zoals je schermafdruk zegt: registreren en dan eigen modem aansluiten. Niet wachten.HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:41:
Klopt inderdaad. Weet je of ik nu nog moet wachten op een medewerker, of kan ik gewoon gaan omprikken?
Glasvezel aangesloten op de UCG-Fiber en de verbinding knippert lekker, maar hoe kom ik nu weer bij dat ding om het vlan in te stellen?
Uiteraard geen internet nu...
Je kan toch lokaal inloggen op de UCG-Fiber?HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:23:
Hmm, voel me wel amateur nu;
Glasvezel aangesloten op de UCG-Fiber en de verbinding knippert lekker, maar hoe kom ik nu weer bij dat ding om het vlan in te stellen?
Uiteraard geen internet nu...
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Welk “ding” bedoel je? VLAN stel je in op de router mocht je de SFP bedoelen.HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:23:
Hmm, voel me wel amateur nu;
Glasvezel aangesloten op de UCG-Fiber en de verbinding knippert lekker, maar hoe kom ik nu weer bij dat ding om het vlan in te stellen?
Uiteraard geen internet nu...
Maar uiteindelijk is dat gelukt en kon ik het VLAN instellen en gelijk kwam het internet weer op 👍🏻
Goed geregeld. Top en dankjewel allemaal voor de ondersteuning!
[ Voor 0% gewijzigd door HaZee op 19-04-2026 23:48 . Reden: Verwarring mbt 'fiber' ]
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Router.HaZee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:19:
Het was even wat gedoe om met een laptop in te loggen op de Fiber.
Je stelt niets in op de SFP.
Nee, wel goed. Zijn apparaat heet Unifi Cloud Gateway Fiber, hij refereert daar aan als Fiber
Klopt helemaal, dat was wat onduidelijk inderdaad, dus ik heb mijn bericht ook even aangepast.Ethefox schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:00:
[...]
Nee, wel goed. Zijn apparaat heet Unifi Cloud Gateway Fiber, hij refereert daar aan als Fiber
Kan ik nu het abonnement verlagen naar 500/500?
En hoe zit dat dan met het eigen modem (Nokia XS-010X-Q) ?
Eerder moest je bij een wijziging je oude modem eerst weer aansluiten. Is dat nog steeds zo?
Gisteren heb ik ook weer een poging gewaagd en aangegeven dat het inmiddels al bijna Mei is en ze al vanaf Januari beloven dat bestaande Delta klanten aangeschreven zouden worden. Nou niet dus.ernstoud schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:31:
Zou Delta weten dat het al 9 maart is?
https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/
[Afbeelding]
Ben het toen wat scherper gaan stellen : Dus begrijp ik het goed , nieuwe Delta klanten gaan voor bestaande klanten welke al 30 jaar een abo hebben en die moeten het maar doen met verouderde apparatuur ?
Toen veranderde de toon en wilde ze precies weten wat ik wilde.
Ik heb duidelijk aangegeven dat jullie mij van AON naar XGS-PON hebben overgezet , ik mijn genexus moest inleveren en een Nokia geleverd kreeg welke NIET in bridge kan. Ik heb 2 TP-Link's Deco BE-85's , 1 van de meest krachtigste op de markt welke ik nu alleen als acceptant kan gebruiken. Ik wil het nieuwe modem wat jullie aan nieuwe XGS-PON klanten geven en wat kennelijk WEL in bridge kan.
Na nog wat gemopper over vrije modem keuze etc. kreeg ik ineens te horen : We hebben u wensen opgeschreven en doorgezet en we zullen de verantwoordelijke afdeling er naar laten kijken. Heel soms maken ze een uitzondering maar ik kan u niets beloven. 12 uur later : Mail van Delta .... Uw bestelling is onderweg. Zoals Jetten zou roepen ...... HET KAN DUS WEL !!!!!!!
De vraag is nu wel alleen , klopt het wat Delta telkens aangeeft :
“Krijg ik een echte bridge (publiek IP direct op eigen router), of alleen IP passthrough/DMZ?”
[ Voor 4% gewijzigd door AndreR op 22-04-2026 21:52 ]
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
De aanhouder wint. Hoop ik.AndreR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:29:
[...]
“Krijg ik een echte bridge (publiek IP direct op eigen router), of alleen IP passthrough/DMZ?”
Je krijgt nu een Nokia xs-010x-q ONT. Daar komt 10 Gbps. ethernet uit. Dat gaat in je Deco BE-85 router.
VLAN100 in je Deco BE-85 router taggen aan WAN en klaar.
Daarnaast krijg je een Sagemcom WiFi 7 router/accesspoint. Die ga je dus niet gebruiken en kan in de kast.
Zo heb ik het begrepen , want je moet interactieve TV ook kwijt , maar kan het mis hebben. FF afwachten wat in het pakket zit morgen
Of je hebt het verkeerd begrepen of het klopt niet wat ze zeiden.AndreR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:33:
Volgens mij blijft mijn huidige ONT gewoon op zijn plek en hoef ik alleen het huidige Nokia modem te verwisselen met de die nieuwste Sagecom . Dan WiFi daarop uitzetten en BRIDGE aan.
Zo heb ik het begrepen , want je moet interactieve TV ook kwijt , maar kan het mis hebben. FF afwachten wat in het pakket zit morgen
Als je nu een Nokia B gateway (ONT + router in één) hebt, ga je naar Nokia ONT met losse Sagecom router met WiFi 7. Deze Sagecom ga je dan niet gebruiken, maar alleen de Nokia ONT met je eigen Deco als router.
Eigen IPv4 adres heeft hier alleen niks mee te maken. Dat heeft er mee te maken als CG-NAT aan of uit staat bij Delta. Als je een eigen IPv4 adres wil moet Delta CG-NAT uit zetten. Maar dit gebruik je alleen bij port forwarding.
[ Voor 13% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-04-2026 22:45 ]
Maar goed , is er nog wel de kwestie interactieve TV .
Zal ik gewoon de ONT rechtstreeks met de BE-85 op de 10GB poort. Dan vanaf de 2-de10GB poort van de deco naar de 10GB switch .... en daar de interactieve TV op knallen ?
"Update (vanaf 1/9/2025): Nieuwe klanten die 500 Mbps of 1 Gbps kiezen krijgen een losse Nokia XS-010X-R ONT en een Delta Wifi 7 Router (= Sagemcom Fast 5598 Delta Wi-Fi 7 Gateway). Dan is het wel mogelijk om je eigen router aan te kunnen sluiten. Deze sluit je dan aan op de ONT op de rood omrande ethernet poort, deze ondersteunt 10, 5, 2.5 en 1 Gbps. Vervolgens moet je nog even je VLAN ID van de WAN poort wijzigen naar 100 (of 107 bij zakelijk)."
Nu heb ik een 500/500 DELTA Glasvezel Flexpakket afgesloten maar krijg alleen een Nokia XS2426G-B opgestuurd en geen ONT.
Hoe kom ik aan een ONT van Delta?
COTE!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Volgens berichten hier geldt inderdaad ook voor 500 Mbps. dat je geen losse ONTen WiFi 7 router krijgt. Dus helaas.Bontje Blauw schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:19:
In de TS staat:
"Update (vanaf 1/9/2025): Nieuwe klanten die 500 Mbps of 1 Gbps kiezen krijgen een losse Nokia XS-010X-R ONT en een Delta Wifi 7 Router (= Sagemcom Fast 5598 Delta Wi-Fi 7 Gateway). Dan is het wel mogelijk om je eigen router aan te kunnen sluiten. Deze sluit je dan aan op de ONT op de rood omrande ethernet poort, deze ondersteunt 10, 5, 2.5 en 1 Gbps. Vervolgens moet je nog even je VLAN ID van de WAN poort wijzigen naar 100 (of 107 bij zakelijk)."
Nu heb ik een 500/500 DELTA Glasvezel Flexpakket afgesloten maar krijg alleen een Nokia XS2426G-B opgestuurd en geen ONT.
Hoe kom ik aan een ONT van Delta?
Je zou eens kunnen bellen en proberen of het toch lukt.
Ik ben daardoor op het verkeerde been gezet.
En ik krijg een doos met de Nokia, zonder welkomsbrief. Maar een retourformulier :-)
COTE!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
De berichten zijn soms tegenstrijdig over wat mogelijk is. Ik zal dat opnemen in de TS.Bontje Blauw schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:47:
Zet het dan liever niet in de TS.
Ik ben daardoor op het verkeerde been gezet.
Maar dat Delta iedere keer het beleid verandert is niet bij te houden…
Dit staat er ook op de website (https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/):
:strip_exif()/f/image/4dtT2fGgd5EXTfn9C2suixEN.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Delta leeft in een andere tijdzone of zo en heeft niet door dat we nu twee maanden verder zijn.
Update: bovenstaande is onder de aandacht gebracht bij Delta en wordt opgepakt.
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2026 16:00 ]
Het kopje "activatie" is nog actueel neem ik aan?
Het is in ieder geval duidelijk uitgelegd.
COTE!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Ja, is nog actueel. Gewoon via mijn.delta doen.Bontje Blauw schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:06:
Ik heb inmiddels een Nokia XS-010X-Q XGS-PON ONT van MP gehaald.
Het kopje "activatie" is nog actueel neem ik aan?
Het is in ieder geval duidelijk uitgelegd.
Ik heb altijd bij KPN gezeten zakelijk en prive maar ze zijn wel duur tegenwoordig. KPN bijna 20 euro nu, terwijl Delta op 7.50 euro zit per maand. Dat is 150 euro verschil per jaar.
Werkt telefoon/mobiel bij Delta net zo betrouwbaar als KPN of is het iets waar ik me niet druk om moet maken?
[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie0101 op 30-04-2026 12:04 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dit is natuurlijk het Eigen modem Topic, maar als voor weinig wil kunnen bellen en met wat hoekige dienstverlening kunt leven werkt het allemaal prima. Let even op buitenland en databundels als je dat ook belangrijk vind, goed lezen helpt.kujinshi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:01:
Ik heb een korte vraag over Delta mobiel (netwerk) telefoneren.
Ik heb altijd bij KPN gezeten zakelijk en prive maar ze zijn wel duur tegenwoordig. KPN bijna 20 euro nu, terwijl Delta op 7.50 euro zit per maand. Dat is 150 euro verschil per jaar.
Werkt telefoon/mobiel bij Delta net zo betrouwbaar als KPN of is het iets waar ik me niet druk om moet maken?
Ik heb nu odido glas via delta en de mobiel vs odido.
Heeft iemand ervaring met overstappen van odido naar delta volledig? Dus ook met de mobiel.
Hoe is de tv kwaliteit? Betere bitrate/codexs dan odido? Of hetzelfde? (Vind odido tv echt slecht)
Met de wifi 7 lees ik dat je de nokio ont krijgt die ik nu ook al heb van odido?
Ivm eigen router die ik al heb.
Zijn er meer verschillen? Ip adres bijvoorbeeld?
Dank alvast
Overstap reden ivm lagere kosten.
Delta heeft op 12 zenders na alles in HD met een betere kwaliteit en ESPN UHD.
Codec is H.264 op de UHD zender na.
Nokia ONT is tegenwoordig standaard.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Alleen bij het 1 Gbps. abonnement.Sjakie0101 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:55:
Nokia ONT is tegenwoordig standaard.
Genoeg in hd voor mij weet dat niet precies. Ik kijk voornamelijk de eerste 12 kanalen en espn. De standaard tv zenders zijn gewoon van mindere kwaliteit. Zelfs nos is vaak drama.Sjakie0101 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:55:
Ik heb een aantal wedervragen, heeft Odido veel HD? Want hun zenderlijst lijkt niet up to date.
Delta heeft op 12 zenders na alles in HD met een betere kwaliteit en ESPN UHD.
Codec is H.264 op de UHD zender na.
Nokia ONT is tegenwoordig standaard.
Espn is wel nu in de betere kwaliteit tegenwoordig. Wil een eens omlaag gaan in kwaliteit.
Vind de nokia ont sowieso belangrijk
- Een Nokia XS-010X-Q ONT plaatsen en die via ethernet doorprikken naar de WAN-poort van de Cloud Gateway Fiber.
- Een Zaram XGS-PON ONU SFP+ rechtstreeks in de SFP+ WAN-poort van de Cloud Gateway Fiber steken en daar de glasvezel op aansluiten.
Glasvezel-patchkabel: ik heb nog een lege originele (spare) inschuiflade van de FTU. Klopt het dat ik bij Delta een groene glasvezelkabel moet nemen die ik in die lade monteer? (Erg handig dat ik trouwens hier ook extra lange lengtes kan nemen) Ik raak een beetje in de war omdat ik bij bijvoorbeeld Schenk ICT ook blauwe kabels (ook als kit) zie staan voor een XGS-PON-aansluiting.
Ik meen dat bij nieuwe abonnementen de Wifi 7 Router standaard is.
Wisselen is vanaf 1 Gbps.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dan zou ik me geen zorgen maken. ESPN krijg je naast de normale kanalen die in 1080P zijn ook nog eens ESPN UHD standaard erbij. De eerste 10/12 kanalen zijn in een hogere bitrate.SmasterS schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Genoeg in hd voor mij weet dat niet precies. Ik kijk voornamelijk de eerste 12 kanalen en espn. De standaard tv zenders zijn gewoon van mindere kwaliteit. Zelfs nos is vaak drama.
Espn is wel nu in de betere kwaliteit tegenwoordig. Wil een eens omlaag gaan in kwaliteit.
Vind de nokia ont sowieso belangrijk
Mocht je de Android decoder krijgen (dat is dacht ik alleen bij het Ulimitedpakket) dan zorgt deze voor prima beeld.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dat klinkt top!Sjakie0101 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:31:
[...]
Dan zou ik me geen zorgen maken. ESPN krijg je naast de normale kanalen die in 1080P zijn ook nog eens ESPN UHD standaard erbij. De eerste 10/12 kanalen zijn in een hogere bitrate.
Mocht je de Android decoder krijgen (dat is dacht ik alleen bij het Ulimitedpakket) dan zorgt deze voor prima beeld.
Iemand ervaring met de mobiele abonnement? Is van odido zo ver ik weet.
Dus die ervaring heb je zelf al :-)
Ik vind zelf het grootste nadeel dat er geen E-SIM afgenomen kan worden bij Delta vooralsnog.
Maar ik heb zelf geen mobiel abo, mede om die reden.
Tot slot: je kan ook voor in de trein bij Ziggo gaan zitten, die hebben voor testers een hele leuke actiekorting.
Binnenkort is Ziggo voor iedereen verkrijgbaar!
[ Voor 32% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-05-2026 15:37 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Klopt. Je kunt ook de door Delta geleverde lade en kabel gebruiken, daar zit aan de andere zijde een groene SC/APC connector. In de Zaram moet een blauwe SC/UPC, dus via een koppelstukje en een SC/APC groenenaar SC/UPC blauwe kabel,kan ook.Svennos1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:06:
IKlopt het dat ik bij Delta een groene glasvezelkabel moet nemen die ik in die lade monteer?
OK ... Dus een patch kabel met een SC/UPC connector, is dus een kabel waar ik de groene kant monteer in de schuiflade en de andere kant die blauw is in de SFP+ module steek of eventueel de XS-010X-Q?ernstoud schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Klopt. Je kunt ook de door Delta geleverde lade en kabel gebruiken, daar zit aan de andere zijde een groene SC/APC connector. In de Zaram moet een blauwe SC/UPC, dus via een koppelstukje en een SC/APC groenenaar SC/UPC blauwe kabel,kan ook.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Correct.Svennos1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:46:
[...]
OK ... Dus een patch kabel met een SC/UPC connector, is dus een kabel waar ik de groene kant monteer in de schuiflade en de andere kant die blauw is in de SFP+ module steek …
Nee. In de Nokia ONT gaat een groene SC/APC.… of eventueel de XS-010X-Q?
ernstoud schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Correct.
[...]
Nee. In de Nokia ONT gaat een groene SC/APC.
Groen-Groen= Nokia Ont
Groen-Blauw= SFP Module
Het is handiger om de kabel aan de kant van je Nokia los te maken. Aan de onderkant zit 1 schroefje en dan kun je m zo los koppelen.Svennos1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Dank U!
Groen-Groen= Nokia Ont
Groen-Blauw= SFP Module
Die sledes zijn lastig los te krijgen, omdat ze soms nogal vast klikken
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Daarna heeft de Delta monteur ook de Zaram ZXOS11NPI aangesloten (met groen-blauwe kabel) op de SFP+ poort van de UCG-fiber, en alles aangemeld bij Delta. Na bevestiging van Delta krijg ik geen IPv4-adres. Wel branden de lampjes op de UCG-Fiber. VLAN staat ingesteld op 100 en via de Discord kreeg ik te horen dat er een offer gedaan is naar mijn opgegeven mac adres, en dat er geen antwoord is gekomen.
Nu heb ik na een tijdje wél een IPv6 verkregen op de WAN poort, maar geen IPv4. De UCG-fiber valt gelukkig terug op een Odido Klik & Klaar verbinding die op een ethernet WAN (wan2) zit. Ik heb dus wel internet thuis, maar heb liever de gigabit verbinding.
Iemand enig idee wat hier mis gaat?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Mooi. Dus de verbinding is goed.mtvanb schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:05:
Vorige week is de monteur gekomen om Delta glasvezel (nieuwbouw) aan te sluiten en te activeren. Met de Nokia ONT en Wifi7 modem van Delta had ik direct na installatie ruim 1Gbit.
Dat is bijzonder; een monteur die bereid is - en kennis heeft - om eigen apparatuur aan te sluiten.Daarna heeft de Delta monteur ook de Zaram ZXOS11NPI aangesloten (met groen-blauwe kabel) op de SFP+ poort van de UCG-fiber, en alles aangemeld bij Delta.
Blauwe connector in de Zaram hoop ik?
Is het goede PON ID geregistreerd? Is dat door Delta gecontroleerd? Dus ZRMTxxxxxxxx zoals op de stick staat?Na bevestiging van Delta krijg ik geen IPv4-adres. Wel branden de lampjes op de UCG-Fiber. VLAN staat ingesteld op 100 en via de Discord kreeg ik te horen dat er een offer gedaan is naar mijn opgegeven mac adres, en dat er geen antwoord is gekomen.
Ik denk dat hij al lang blij was dat hij geen kabels hoefde te trekken en wifi punten aan te sluiten. Hij vond het wel mooi, heeft even de bijgeleverde kabel 'schoongemaakt' en inderdaad groen in de Delta aansluiting en blauw in de Zaram.ernstoud schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:04:
Dat is bijzonder; een monteur die bereid is - en kennis heeft - om eigen apparatuur aan te sluiten.
Blauwe connector in de Zaram hoop ik?
Dit is het enige dat ik niet gecheckt heb. Heb het zojuist nog even in de discord gevraagd.ernstoud schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:04:
Is het goede PON ID geregistreerd? Is dat door Delta gecontroleerd? Dus ZRMTxxxxxxxx zoals op de stick staat?
Ja! daar heb ik bevestiging van gekregen.ernstoud schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:04:
Is het goede PON ID geregistreerd? Is dat door Delta gecontroleerd? Dus ZRMTxxxxxxxx zoals op de stick staat?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Probeer eens UCG uit, Zaram er uit halen, UCG aan en wachten tot hij helemaal opgestart is en dan Zaram er in.
Gaat dat soms weer automatisch aan? Na updates of storing?
Nog nooit meegemaakt in nu ruim een jaar Delta.SmasterS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:54:
Als je cgnat ofzo uitzet in mijndelta.
Gaat dat soms weer automatisch aan? Na updates of storing?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
CGNAT uitzetten kan alleen via de helpdesk zover ik weet. Wat bedoel je met “of zo”?SmasterS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:54:
Als je cgnat ofzo uitzet in mijndelta.
Gaat dat soms weer automatisch aan? Na updates of storing?
Er is wel eens gemeld hier dat opeens CGNAT weer enabled was, maar dat was tijden geleden.
Omdat ik geen verstand van heb.. lees alleen dat je het kan uitzetten.ernstoud schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:22:
[...]
CGNAT uitzetten kan alleen via de helpdesk zover ik weet. Wat bedoel je met “of zo”?
Er is wel eens gemeld hier dat opeens CGNAT weer enabled was, maar dat was tijden geleden.
Dank voor de informatie alle!
Geprobeerd, maar dat loste niets op. Een factory reset op de UCG-fiber ook niet trouwens.ernstoud schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Probeer eens UCG uit, Zaram er uit halen, UCG aan en wachten tot hij helemaal opgestart is en dan Zaram er in.
Op verzoek van de Delta helpdesk op Discord wel weer even de Nokia ONT en Wifi7 router van Delta succesvol verbonden.
Kan het aan de kabel (groen -> blauw) liggen, of kunnen we dat uitsluiten als ik wél een ipv6 adres kan krijgen?
Of kan het aan de Zaram ONT liggen? is er een manier om daar nog e.e.a. te checken?
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Kabel probleem kan het niet zijn lijkt me. Verder heb ik weinig suggesties. DHCP op de UCG staat aan? Heb je een normaal consumenten abonnement?mtvanb schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:58:
[...]
Geprobeerd, maar dat loste niets op. Een factory reset op de UCG-fiber ook niet trouwens.
Op verzoek van de Delta helpdesk op Discord wel weer even de Nokia ONT en Wifi7 router van Delta succesvol verbonden.
Kan het aan de kabel (groen -> blauw) liggen, of kunnen we dat uitsluiten als ik wél een ipv6 adres kan krijgen?
Of kan het aan de Zaram ONT liggen? is er een manier om daar nog e.e.a. te checken?
Ja. Ook even de UCG-Fiber op de Nokia ONT aangesloten via een ethernet kabel met de VLAN op 100, en daarbij kreeg ik direct een verbinding.ernstoud schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:27:
Kabel probleem kan het niet zijn lijkt me. Verder heb ik weinig suggesties. DHCP op de UCG staat aan? Heb je een normaal consumenten abonnement?
Met de Zaram in SFP+ werkt het alleen nog niet. Waar zou het dan aan kunnen liggen?
Dan lijkt het erop dat je Zaram niet succesvol is geregistreerd, er kan er zoals ik lees op Discord en dit forum maar 1 apparaat tegelijk actief kan zijn. Nog eens de registratie proberen? Klinkt te simpel, ik besef het, maar soms is het gewoon simpel…mtvanb schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Ja. Ook even de UCG-Fiber op de Nokia ONT aangesloten via een ethernet kabel met de VLAN op 100, en daarbij kreeg ik direct een verbinding.
Met de Zaram in SFP+ werkt het alleen nog niet. Waar zou het dan aan kunnen liggen?
Heb je de speed van de Zaram SPF wel op 10G vast gezet? denk het wel het is wel een must.mtvanb schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Ja. Ook even de UCG-Fiber op de Nokia ONT aangesloten via een ethernet kabel met de VLAN op 100, en daarbij kreeg ik direct een verbinding.
Met de Zaram in SFP+ werkt het alleen nog niet. Waar zou het dan aan kunnen liggen?
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Goede suggestie. De Zaram doet geen 1 Gbps. op het SFP+ interface. (Uiteraard wel op het glas.)psdata schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:59:
[...]
Heb je de speed van de Zaram SPF wel op 10G vast gezet? denk het wel het is wel een must.
- Nokia ONT met Wifi7 modem werkt
- Nokia ONT met UCG-Fiber (vlan 100) werkt
- Zaram ONT met UCG-Fiber werkt niet
UCG ondertussen opnieuw gestart, zelfs terug naar de fabrieksinstellingen. Dat werkte allemaal niet. Mijn vermoeden is dat er iets in de Zaram ONT niet helemaal lekker gaat. Is dit op e.o.a. manier te checken, zonder een tweede Zaram ONT bij de hand te hebben?
Op een UDM Pro werkt het zo (check zelf even hoe dit moet voor de UCG-Fiber):
Met root inloggen en daarna de volgende stappenuit te voeren:
code:
|
Ingelogd op de Zaram kun je dit commando uitvoeren:
- sfp info (deze zou tussen de 3.7-8 dBm moeten liggen)
Wees wel heel voorzichtig met de overige opties want je kan daarmee de SFP+ stuk maken.
Je kan in dit topic meerdere berichten hierover teruglezen.
Een andere optie is het met een static IP te testen via een media converter. Zie ook deze uitleg:
ernstoud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:53:
Ter info.
Als de eigen router geen 10 Gbps SFP+ poort maar wel genoeg RJ-45 ethernet poorten heeft, dan kan een SFP+ via een mediaconverter aan de router aangesloten worden.
Tot voor kort was eigenlijk de enige goed leverbare optie de ACT AC4450 media converter (o.a. te koop bij https://www.routershop.nl...sfp-media-converter-82298). Maar de combi SFP+ en de ACT AC4450 was dan wel erg prijzig.
Sinds kort is echter de TP-Link MC420L leverbaar (o.a. te koop bij https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart) voor een derde van de prijs (!) van de ACT AC4450.
Ik heb deze vandaag getest (althans het RJ-45 interface naar de SFP+ toe, dus door de shell van het OS op de SFP+ te benaderen via SSH en/of telnet, dus niet met verkeer op de glasvezel want ik heb hier nog AON).
Getest zijn de fs.com SFP+ (https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni) en de Zaram ZXOS11NPI SFP+ (https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1).
Deze twee SFP+ modules werken prima in de ACT AC4450 en met een kleine uitzondering ook in de TP-Link MC420L.
We weten dat de Zaram SFP+ geen 1 Gbps. op het host interface ondersteunt en dat deze daardoor niet in een 1 Gbps. media converter zoals de TP-Link MC220L werkt. De fs.com SFP+ doet dat wel.
De uitzondering is dat als de Zaram SFP+ gebruikt wordt in de TP-Link MC420L dan werkt deze alleen als de aan de RJ-45 aangesloten ethernet poort van de router minimaal 2.5 Gbps. biedt. Het lijkt er op dat de MC420L de snelheid van de RJ-45 ethernet poort ook gebruikt voor het interface met de SFP+ module er in.
TL;DR - Beide SFP+ modules werken in de TP-Link MC420L, de Zaram SFP+ alleen als de ethernet poort waaraan de MC420L aangesloten wordt minimaal 2.5 Gbps. biedt.
Ik heb met Delta gebeld voor omzetten van CGNAT naar PON.
Het telefoonnummer is anders dan in de opening post, die werkte niet.
Ik heb gebeld naar 0118225575 en ben daarna doorverbonden voor het uitschakelen van CGNAT.
Echter werd mij verteld dat dat niet nodig is voor het aanmelden van een eigen modem. Dit zou automatisch omgezet worden als je een eigen modem aanmeld.
Anyway, aanmelden eigen modem aan omzetten was zeer snel gebeurt.
Vrijwel direct weer internet.
Wel een eigen Nokia ONT aangesloten, die zat niet bij mijn 500/500 internet abbo.
COTE!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Top!Bontje Blauw schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:02:
Vandaag van Ziggo naar Delta gegaan, alles goed en wel verlopen.
Ik heb met Delta gebeld voor omzetten van CGNAT naar PON.
Het telefoonnummer is anders dan in de opening post, die werkte niet.
Ik heb gebeld naar 0118225575 en ben daarna doorverbonden voor het uitschakelen van CGNAT.
Echter werd mij verteld dat dat niet nodig is voor het aanmelden van een eigen modem. Dit zou automatisch omgezet worden als je een eigen modem aanmeld.
Anyway, aanmelden eigen modem aan omzetten was zeer snel gebeurt.
Vrijwel direct weer internet.
Wel een eigen Nokia ONT aangesloten, die zat niet bij mijn 500/500 internet abbo.
Dat CGNAT bij eigen apparatuur direct disabled wordt zat al heel lang in de planning. Lijkt er op dat het dan eindelijk geïmplementeerd is.
edit. Na goed lezen helemaal helder 🤓Bontje Blauw schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:02:
Vandaag van Ziggo naar Delta gegaan, alles goed en wel verlopen.
Ik heb met Delta gebeld voor omzetten van CGNAT naar PON.
Het telefoonnummer is anders dan in de opening post, die werkte niet.
Ik heb gebeld naar 0118225575 en ben daarna doorverbonden voor het uitschakelen van CGNAT.
Echter werd mij verteld dat dat niet nodig is voor het aanmelden van een eigen modem. Dit zou automatisch omgezet worden als je een eigen modem aanmeld.
Anyway, aanmelden eigen modem aan omzetten was zeer snel gebeurt.
Vrijwel direct weer internet.
Wel een eigen Nokia ONT aangesloten, die zat niet bij mijn 500/500 internet abbo.
[ Voor 13% gewijzigd door RonnyB1986 op 08-05-2026 20:05 ]
Is het een van de onderstaande vermogens, waar ik dan naar op zoek ben? Deze info komt uit de UCG interface bij het poort overzicht.Ecke schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:49:
Je kan proberen op je fiber een ssh verbinding op te zetten met de Zaram:
Op een UDM Pro werkt het zo (check zelf even hoe dit moet voor de UCG-Fiber):
Met root inloggen en daarna de volgende stappenuit te voeren:Wachtwoord is terug te vinden in de handleiding.
code:
1 2 3 4 ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9 iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE ping 192.168.200.1 ssh admin@192.168.200.1
Ingelogd op de Zaram kun je dit commando uitvoeren:
- sfp info (deze zou tussen de 3.7-8 dBm moeten liggen)
Wees wel heel voorzichtig met de overige opties want je kan daarmee de SFP+ stuk maken.
Je kan in dit topic meerdere berichten hierover teruglezen.
Een andere optie is het met een static IP te testen via een media converter. Zie ook deze uitleg:
[...]

Met de Nokia ONT van Delta werkt het wel gewoon, dus ik kan die ook aansluiten en dan werkt het. Blijf het frustrerend vinden dat de Zaram niet werkt.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Deze waardes zijn ok. Dit betekent dat de OLT in de wijkcentrale licht ziet en dus ook licht geeft. En andersom. Het is dus - wisten we al - geen glas probleem.mtvanb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:32:
[...]
Is het een van de onderstaande vermogens, waar ik dan naar op zoek ben? Deze info komt uit de UCG interface bij het poort overzicht.
[Afbeelding]
Met de Nokia ONT van Delta werkt het wel gewoon, dus ik kan die ook aansluiten en dan werkt het. Blijf het frustrerend vinden dat de Zaram niet werkt.
Wellicht een defecte Zaram. Als hij bij Schenk ICT vandaan komt even @wbschenk benaderen.
o Transmit power -3 ... -9 dBm
o Receive power -3 ... -21 dBm
Kan je een andere router (met SFP+ poort) lenen om te testen? Of een andere SFP module?
[ Voor 3% gewijzigd door lier op 09-05-2026 00:03 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Die TX waarde die je noemt is nooit negatief. Dus dat klopt niet. Kijk maar, dit zegt mijn Delta xs-2426g-b:lier schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:02:
Vreemd dat het uitgangsvermogen positief is. Exact gekeken valt dat niet binnen de waarden die Delta eist:
o Transmit power -3 ... -9 dBm
o Receive power -3 ... -21 dBm
Kan je een andere router (met SFP+ poort) lenen om te testen? Of een andere SFP module?
sfp-wavelength: 1310.32nm
sfp-temperature: 39C
sfp-supply-voltage: 3.296V
sfp-tx-bias-current: 20mA
sfp-tx-power: -5.519dBm
sfp-rx-power: -7.272dBm
Eerst het probleem, dan de oplossing
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
0 dBm = 1 mW laser licht. Negatieve waardes van richting de -6 dBm zou betekenen dat je laser 0,025 mW laserlicht geeft, en dat over kilometers naar de OLT? Veel te weinig.lier schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:
Ken alleen negatieve waarden. Ben maar even in mijn MikroTik doosje gaan kijken:
[...]
Specs van de Zaram tonen dit:
Dus iets van 4 mW.
Negatieve waardes begrijp ik echt niet.
Google AI:
[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 09-05-2026 18:33 ]
Is dat wel een zaram xgs-pon module? Zo ja dan ben ik wel jaloers op de lage temperatuur. Die van mij is momenteel 66 graden in de mikrotik.lier schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:
Ken alleen negatieve waarden. Ben maar even in mijn MikroTik doosje gaan kijken:
[...]
Tx-power +6.6 dBm
Rx-power -13.0 dBm
Dit niet helemaal wat ik zocht want ik ben vooral benieuwd naar de info die je uit de Zaram haalt. Ik sluit me verder aan bij de reactie van @ernstoud de waarden in de UCG Fiber zien er goed uit.mtvanb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:32:
[...]
Is het een van de onderstaande vermogens, waar ik dan naar op zoek ben? Deze info komt uit de UCG interface bij het poort overzicht.
[Afbeelding]
Met de Nokia ONT van Delta werkt het wel gewoon, dus ik kan die ook aansluiten en dan werkt het. Blijf het frustrerend vinden dat de Zaram niet werkt.
ik heb in December 2023 een Zaram SFP module gekocht via de collective inkoop hier op Tweakers. Het heeft tot sinds kort zonder problemen gewerkt maar sinds 2 maanden wat problemen en misschien kunnen jullie mij helpen of de module een probleem is of toch delta.
UDM Pro 5.1.12, network 10.3.58
Eerder had ik al problemen met wegvallende verbinding, delta gebeld en die wilde perse een monteur langs sturen, die heeft de kabels schoongemaakt en de verlengkabel direct in de delta aansluiting geplaatst (verbinding stukje is dus er tussenuit) maar de verbinding was alweer hersteld vanzelf.
Nu de afgelopen 2 dagen weer wegvallende verbinding, UDM geeft aan “Faulty SFP EEPROM Detected” in de afgelopen 24 uur.
Zie ook steeds dat de UDM steeds wel/geen SFP in de poort herkent, kan op dat moment ook niets ophalen via SSH.
Vannacht helemaal geen verbinding gehad maar vanochtend tot ergens 14:00 prima verbinding zonder onderbreking, en sinds 14:00 tot weer geen verbinding.
Net nog even de UDM uit, SFP er uit, 5 min wachten en toen werkte het weer even voor 3-5 min.
Lijkt echt random te ontstaan, enkele dagen aan te houden en dan weer te verdwijnen.
hopelijk kunnen jullie mij helpen dit te troubleshooten (we moeten beide thuiswerken😅) en vergeef me voor de foto’s ipv code.
:strip_exif()/f/image/qun4vUr5tKcw88VqLWENtGUf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NiXCOCg5FGQ0ELt1ch3536qT.jpg?f=fotoalbum_large)
Update: Deze ochtend is de verbinding weer stabiel tot waarschijnlijk ergens in de middag.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT23090005
Date code : 230310
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 21.184 mA
Laser output power : 2.3272 mW / 3.67 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0509 mW / -12.93 dBm
Module temperature : 59.75 degrees C / 139.55 degrees F
Module voltage : 3.3081 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : Off
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : Off
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : Off
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : On
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm |
[ Voor 56% gewijzigd door Paul2 op 25-05-2026 10:13 ]
Klinkt bijna alsof er een relatie is met het warme weer van de afgelopen dagen.Paul2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:13:
Hallo Allemaal,
ik heb in December 2023 een Zaram SFP module gekocht via de collective inkoop hier op Tweakers. Het heeft tot sinds kort zonder problemen gewerkt maar sinds 2 maanden wat problemen en misschien kunnen jullie mij helpen of de module een probleem is of toch delta.
UDM Pro 5.1.12, network 10.3.58
Eerder had ik al problemen met wegvallende verbinding, delta gebeld en die wilde perse een monteur langs sturen, die heeft de kabels schoongemaakt en de verlengkabel direct in de delta aansluiting geplaatst (verbinding stukje is dus er tussenuit) maar de verbinding was alweer hersteld vanzelf.
Nu de afgelopen 2 dagen weer wegvallende verbinding, UDM geeft aan “Faulty SFP EEPROM Detected” in de afgelopen 24 uur.
Zie ook steeds dat de UDM steeds wel/geen SFP in de poort herkent, kan op dat moment ook niets ophalen via SSH.
Vannacht helemaal geen verbinding gehad maar vanochtend tot ergens 14:00 prima verbinding zonder onderbreking, en sinds 14:00 tot weer geen verbinding.
Net nog even de UDM uit, SFP er uit, 5 min wachten en toen werkte het weer even voor 3-5 min.
Lijkt echt random te ontstaan, enkele dagen aan te houden en dan weer te verdwijnen.
hopelijk kunnen jullie mij helpen dit te troubleshooten (we moeten beide thuiswerken😅) en vergeef me voor de foto’s ipv code.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update: Deze ochtend is de verbinding weer stabiel tot waarschijnlijk ergens in de middag.
[Afbeelding]code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Connector : 0x01 (SC) Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR Encoding : 0x06 (64B/66B) BR, Nominal : 10300MBd Rate identifier : 0x00 (unspecified) Length (SMF,km) : 20km Length (SMF) : 20000m Length (50um) : 0m Length (62.5um) : 0m Length (Copper) : 0m Length (OM3) : 0m Laser wavelength : 1270nm Vendor name : Zaram Vendor OUI : 00:0b:6f Vendor PN : ZXOS11NPI Vendor rev : 1B Option values : 0x22 0x02 Option : RX_LOS implemented Option : Power level 2 requirement Option : Power level 3 requirement BR margin, max : 0% BR margin, min : 0% Vendor SN : ZRMT23090005 Date code : 230310 Optical diagnostics support : Yes Laser bias current : 21.184 mA Laser output power : 2.3272 mW / 3.67 dBm Receiver signal average optical power : 0.0509 mW / -12.93 dBm Module temperature : 59.75 degrees C / 139.55 degrees F Module voltage : 3.3081 V Alarm/warning flags implemented : Yes Laser bias current high alarm : Off Laser bias current low alarm : Off Laser bias current high warning : Off Laser bias current low warning : Off Laser output power high alarm : Off Laser output power low alarm : Off Laser output power high warning : Off Laser output power low warning : On Module temperature high alarm : Off Module temperature low alarm : Off Module temperature high warning : Off Module temperature low warning : Off Module voltage high alarm : Off Module voltage low alarm : Off Module voltage high warning : Off Module voltage low warning : Off Laser rx power high alarm : Off Laser rx power low alarm : Off Laser rx power high warning : Off Laser rx power low warning : Off Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V Module voltage high warning threshold : 3.5000 V Module voltage low warning threshold : 3.1000 V Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
Misschien even een ventilator er op zetten?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
In de topic start staan de mogelijkheden en hoe het in zijn werk gaat…Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
Als het alleen om Wifi bereik gaat kan je prima een mesh set achter de Nokia zetten, tenzij je een beetje handig bent met netwerken en het erg leuk vindt om te spelen (maar dat zou ik dan toch liever thuis doen ipv bij je ouders).Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.EWS99 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Klinkt bijna alsof er een relatie is met het warme weer van de afgelopen dagen.
Misschien even een ventilator er op zetten?
de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?
Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”
[ Voor 9% gewijzigd door Paul2 op 25-05-2026 21:49 ]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op redditPaul2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.
de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?
Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”

Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg. Het modem is erg heet valt mij op. Tijdens dat het internet weg valt, zijn de lichtjes van de PON en Data ook uit.
Ik ben erg benieuwd of iemand anders dit probleem heeft gehad, of ik hiervoor Delta moet bellen om te kijken wat er mis is, of dat het komt, omdat toch het modem is gesneuveld, en dat ik een nieuwe moet aanschaffen.
Alvast bedankt!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:23:
Al jaren lang gebruik ik mijn eigen Modem, de Nokia NS-010X-Q. Indertijd heeft R3d mij nog geholpen om de modem up te daten, in verband met overheating problemen die er indertijd gaande waren met het modem.
Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg.
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.Het modem is erg heet valt mij op.
Je zou ook wat koeling kunnen toevoegen (ventialtor op je modem richten)
Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.
Dus de bal ligt bij jou om aktie te ondernemen
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?
Ik kan hem nog vasthouden, maar niet comfortabel. Ik heb zojuist om de test op de proef te stellen het modem tussen twee koel elementen gelegd, die uit de vriezer komen. Kijken of dit iets uithaalt, want dan kan ik met zekerheid zeggen dat het vanwege overheating problemen komt.ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.
Daar was ik al bang voor. Daarom sluit ik nu eerst alles uit om te kijken of het probleem bij mij ligt, of dat het toch verderop in de verdeel kast van Delta ligt.psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:45:
Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.
--
Als toch blijkt dat mijn test met de twee koel elementen de problemen oplost, wat is het beste om te doen? Ik kan helaas geen ventilator installeren in mijn meterkast voor het modem. Is het verstandig om een nieuw modem aan te schaffen, of zijn er nog andere opties? Misschien een nieuwe firmware?
https://www.kabelshop.nl/Gembird-USB-ventilator-Gembird-O-10-cm-360-draaibaar-Zwart-NF-03-i33089.html?
of bij de hema in een mooi kleurtje:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/elektrische-apparaten/ventilatoren/mini-ventilatoren/oplaadbare-handventilator-7x22cm-paars-41800436.html
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Zelfde spanning (12V) en stroomsterkte (2A dacht ik)?stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.
Ik denk dat deze vervangende AC Adapter het eerste is waar je aan moet denken, gezien het feit dat alle lampjes uit gaan.
In dit topic is deze ook voorbij gekomen in de afgelopen jaren, incl voorbeeldenpsdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit
[Afbeelding]
Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit
[Afbeelding]
Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Eerder gepost, voor mn 3910 met Fs het op de volgende manier opgelost. Nu inmiddels net wat mooier afgewerkt, maar principe is het zelfde…Paul2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.
Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Mede dankzij alle info in dit topic, ben ik er gisteren in geslaagd om ook mijn eigen router aan te sluiten. Voor mij de eerste keer dat ik met glasvezel kabeltjes aan de gang moest, maar gelukkig is dat noob-proof gemaakt. Als hardware heb ik gekozen voor een UCG Fiber met Zaram ONT.
Ik heb eerst de Zaram geregistreerd via de Mijn Delta webpagina. Daarna heb ik de Nokia uitgeschakeld en alles afgekoppeld. Fiber kabels aangesloten en de blauwe kant in de Zaram. Stroom erop en na een uurtje wachten had ik een stabiele internetverbinding
Is me 100% meegevallen! Nu maar eens kijken wat ik allemaal in moet gaan stellen...
f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
:strip_exif()/f/image/ZWhuj7HUL0bfITh2HqsiqRH1.jpg?f=fotoalbum_large)