• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 18:08
Raziel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Klopt, zodat ik de 22e alleen maar de Caiway kabel eruit te halen en de Delta kabel erin. Volgens Delta hoef ik niets te doen met de Wifi 7 router?

Is er wat veranderd of geeft Delta verkeerde info door?
De ervaringen die we hier hebben zijn vooral gebaseerd op de Nokia XS-2426-G (een all-in-one router / ONT). In dat geval werd de provisioning van de diensten getriggert met het aansluiten van dat apparaat.

Ik weet niet precies wat de provisioning triggert in deze "nieuwe" setup. Of het de ONT is of de Wifi7 router. Ik denk dat het goed is om zeker te weten dat alles werkt voordat je je eigen apparatuur aan gaat sluiten. Ik snap dat je zo min mogelijk downtime wil hebben, maar als er iets scheef schiet in het hele proces heb je misschien wel meer downtime.

De processen bij Delta veranderen ook continu, wij weten hier ook niet alles. En hebben ook niet overal zicht op. We varen op basis van ervaringen van anderen. Be my guest om je router meteen aan te sluiten en je ervaringen te delen hier. Mooi in ieder geval dat ze nu een losse ONT leveren. Maakt "eigen router" weer een stuk makkelijker.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Ik vermoed dat de ONT al de provisioning triggert. Die communiceert immers met de OLT. Maar misschien de router ook (via TR-069).

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ergens richting het eind van het vorig jaar is het aangepast en kan het nu ook via de router. Bij mij kon de Nokia ONT blijven hangen bij de overstap van Solcon naar Delta. De WiFi 7 router aansluiten was genoeg om het abonnement te starten.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 22:36
Ik ga het wel eerst zonder proberen en dan laat ik het weten. Heb nu nog zo'n enorm oud Caiway melkpak glasvezel modem, dus het staat in elk geval wat opgeruimder met die Nokia ONT.

• RonnyB1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-02 19:08
Raziel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:48:
Ik ga het wel eerst zonder proberen en dan laat ik het weten. Heb nu nog zo'n enorm oud Caiway melkpak glasvezel modem, dus het staat in elk geval wat opgeruimder met die Nokia ONT.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Als ik wat in dit forum lees goed begrijp communiceert een ONT zonder een apparaat erachter eigenlijk helemaal niet? Iig niet op IP niveau want VLAN 100 begint pas op de router toch? Niet dat ik goed weet wat een ONT precies doet natuurlijk. We lezen het vast de 22e.

Edit: robertwebbe geeft al aan dat de ONT wel communiceert, dus vergeet deze opmerking;). Nog steeds nieuwsgierig, dat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnyB1986 op 15-01-2026 22:12 ]

RonnyB1986 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Als ik wat in dit forum lees goed begrijp communiceert een ONT zonder een apparaat erachter eigenlijk helemaal niet? Iig niet op IP niveau want VLAN 100 begint pas op de router toch? Niet dat ik goed weet wat een ONT precies doet natuurlijk. We lezen het vast de 22e.
De ONT heeft drie functies; conversie van glas naar RJ-45, encryptie/decryptie en beheer (OMCI).
Dat alles gebeurt geheel transparant voor TCP/IP en VLANs e.d.

RIPE Atlas probe: 1005104

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-01 17:24
Gisteren overgestapt van Caiway naar Delta. Ik gebruikte al een eigen modem, Nokia XS-010X-G en ik ontving van Delta een XS-010X-Q.
Ik kreeg netjes een bericht dat de verbinding van Delta om 6:00 gereed staat. Caiway werkte nog, om ongeveer 9 uur de omzetting gedaan.

Kastje verwisseld zonder de UTP kabel erin, sokken aangedaan (extreem belangenrijk in het proces), lampje PON brand, UTP kabel erin (opnsense firewall), klaar.

Ik kan nu zelfs nog mijn eigen Nokia XS-010X-G gebruiken via de website, maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in. Wel heel lekker dat het kan.

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
NEVERMIND, ik heb mijn broertje gebeld en ik maak wat denkfouten. Is opgelost.

Ik heb Delta 8Gbit met eigen router. Werkt vanaf dag één uitstekend door de informatie uit dit topic. Ik heb vaste telefonie toegevoegd aan het abonnement, maar hoorde na de bestelbevestiging niets. Vandaag kreeg ik via Whatsapp te horen dat je je telefoon moet aansluiten voor activatie. Ik denk dat ik het zo goed heb ingesteld, maar hoor het graag als dat niet zo is. Ook hoor ik graag of iemand ervaring heeft met hoe lang het duurt voordat de activatie plaatsvindt na het aansluiten van je telefoon. Uiteraard hangt het basisstation (Gigaset) aan poort 4 van de router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmLfGnU77VBA_dK00RMaClGMZec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUfr67oIAc204daSHVnQdHEA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hans C op 16-01-2026 15:09 ]

3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 13:00
afgelopen vrijdag post van Glaspoort.

Nog voor Delta dus een schep in de grond heeft gestoken hier gaar een andere glas leverancier ermee vandoor.
maarja Delta is ook pas ruim 3 jaar bezig met beloftes hier
madbwr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:50:
afgelopen vrijdag post van Glaspoort.

Nog voor Delta dus een schep in de grond heeft gestoken hier gaar een andere glas leverancier ermee vandoor.
maarja Delta is ook pas ruim 3 jaar bezig met beloftes hier
Glaspoort of KPN zal overal voor een groot deel de KPN koper vervangen.
Dat is niets nieuws. Er zitten nog heel veel dorpen en dorpskernen en steden in de planning, alleen is er ook hier een tekort aan graaf- en aansluitploegen. Veelal zijn het dezelfde mensen die graven met een ander hesje.

Wat me toch wel verbaasd is dat men niet meteen beide aanlegt of gewoon een deal maakt dat Delta gaat leveren via Glaspoort of KPN via DFN.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• madbwr
volgens mijn nam glaspoort ook een vracht delta aansluitingen over

[ Voor 40% gewijzigd door madbwr op 20-01-2026 11:10 ]

Dat klopt, in buitengebieden. Maar daar moet de ACM nog iets van vinden. Die procedure loopt nog.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• madbwr
Sjakie0101 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:13:
Dat klopt, in buitengebieden. Maar daar moet de ACM nog iets van vinden. Die procedure loopt nog.
Postcode 9905PV huisnummer 6

als ik nog iets meer buitengebied word zit ik in Duitsland :+

• TeQ99
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:17
Nou vanochtend om 9 uur internet er af omdat ik ook over ging van Caiway naar Delta.
Om 10 uuur was alles in de lucht met mijn eigen modem en de ont van Delta.
Ik zie het nu nog niet in van een 2 gig verbinding maar ach we zien het wel.
Zijn jullie ook bestookt met emails, sms en zelfs telefoontjes van Guidion over afspraak maken voor installatie?

• Raziel
TeQ99 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:13:
Nou vanochtend om 9 uur internet er af omdat ik ook over ging van Caiway naar Delta.
Om 10 uuur was alles in de lucht met mijn eigen modem en de ont van Delta.
Ik zie het nu nog niet in van een 2 gig verbinding maar ach we zien het wel.
Zijn jullie ook bestookt met emails, sms en zelfs telefoontjes van Guidion over afspraak maken voor installatie?
Ja, maar die afspraak heb ik afgezegd. Ben de afgelopen dagen bestookt met e-mails en sms'jes. Vandaag ga ik over ergens maar wanneer ... doodse stilte. Volgens de Delta site word ik ergens vandaag gedisconnect bij Caiway en een half uur later mag ik de Delta spullen gaan aansluiten. Heb ook geen zin om er over te gaan bellen.

• MischaBoender
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50
TeQ99 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:13:
Ik moest over van Delta PtP naar Delta PON en had geen andere optie dan een afspraak maken met Guidion. Op de dag van de afspraak in de ochten een melding gekregen van storing en internet viel inderdaad weg. Had al het vermoeden dat dat was omdat de monteur bezig was met ompatchen. Nokia er aan gehangen en na een tijdje kwak PON online. Alles aangesloten, VLAN 107 er op en gaan met die banaan.

Guidion monteur heeft nog even foto gemaakt van de aangesloten Nokia en handtekening gekregen, dus die was in een paar minuten klaar.
Raziel schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:32:
Ja, maar die afspraak heb ik afgezegd. [...] Heb ook geen zin om er over te gaan bellen.
Ik heb wel geprobeerd om de afspraak af te zeggen en alleen een datum/tijd van migratie te krijgen, maar Delta eerste lijn support... |:( Ik ga nog liever een week naar Plopsaland dan dat ik nog een keer de helpdesk moet bellen. Ter info, volgens de helpdesk zat mijn fiber al op PON en kon ik de Nokia gewoon aansluiten. Dit terwijl ik gewoon een werkede PtP verbinding had...

• Raziel
MischaBoender schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Ter info, volgens de helpdesk zat mijn fiber al op PON en kon ik de Nokia gewoon aansluiten. Dit terwijl ik gewoon een werkede PtP verbinding had...
Zou me ook niets verbazen eerlijk gezegd, misschien dat ik zo toch maar even ga bellen. Morgen ben ik niet thuis en is mijn vrouw alleen thuis en dan zal je zien dat Caiway dan wel weg valt.

Edit: toch te ongeduldig. Gebeld, moest wachten totdat de verbinding weg viel. Half zes zag ik inderdaad dat ik geen internet meer had. Caiway melkpak verwijdert, bedrading aangesloten van de ONT. Netjes (oké, bijna) een half uur gewacht. Stroom op de ONT gezet, gewacht tot de twee lampjes branden.

Vlan aangemaakt voor de wan interface in OpenWrt. Makkelijkste manier (vind ik) is de wan interface editten, in het device dropdown panel onderin wan.100 te typen en op te slaan.

Et presto!

Hoefde dus inderdaad niet aan de slag met de router van Delta. Van het weekend de ATA aansluiten, want ik zag weinig in de meterkast nu.

[ Voor 40% gewijzigd door Raziel op 22-01-2026 18:09 ]

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-02 17:43
Ik ben sinds deze week klant bij Delta. Alles is probleemloos verlopen op 1 ding na. Ik gebruik voor wifi eigen TP deco units. Altijd in acces point mode laten werken met ethernet backhaul vanwege de betonvloeren. Maar daar zit hem dus het probleem. Met de Sagem wifi 7 is ethernet backhaul van de TP units onmogelijk. Zodra je naast de hoofddeco een deco unit ergens in de keten in een lan poort prikt valt het internetverkeer totaal uit.

Gedachte was gebruik dan maar een eigen router met VLAN 100 op de WAN. Met mijn te goedkope ;) deco units in router functie was die instelling op WAN niet mogelijk (M5 en PX50). Dus voor een MikroTik hAP AX Lite gegaan met daar achter weer de decos in AP.

Het is bemoedigend dat iedereen succesvol een eigen router aansluit. Maar ik heb nu een groen knipperend data ledje op de nokia ONT (van delta). En er is wel internet maar niet volledig. Google doet het, google maps doet het, overheidssite als WOZ Waarde loket doet het. Maar nu.nl, speedtest doen het niet. Zit er ergens nog iets van een sessie lock op of zo? Ik heb geen idee. Ik ga komend weekend de huidige configuratie van de Mirko Tik nog maar weer eens wissen en opnieuw beginnen. Mogelijk heb ik ergens iets verkeerd staan.

Of heeft er hier iemand een idee wat het is dat deze symptomen kan veroorzaken?
Gugi101 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
Ik ben sinds deze week klant bij Delta. Alles is probleemloos verlopen op 1 ding na. Ik gebruik voor wifi eigen TP deco units. Altijd in acces point mode laten werken met ethernet backhaul vanwege de betonvloeren. Maar daar zit hem dus het probleem. Met de Sagem wifi 7 is ethernet backhaul van de TP units onmogelijk. Zodra je naast de hoofddeco een deco unit ergens in de keten in een lan poort prikt valt het internetverkeer totaal uit.

Gedachte was gebruik dan maar een eigen router met VLAN 100 op de WAN. Met mijn te goedkope ;) deco units in router functie was die instelling op WAN niet mogelijk (M5 en PX50). Dus voor een MikroTik hAP AX Lite gegaan met daar achter weer de decos in AP.

Het is bemoedigend dat iedereen succesvol een eigen router aansluit. Maar ik heb nu een groen knipperend data ledje op de nokia ONT (van delta). En er is wel internet maar niet volledig. Google doet het, google maps doet het, overheidssite als WOZ Waarde loket doet het. Maar nu.nl, speedtest doen het niet. Zit er ergens nog iets van een sessie lock op of zo? Ik heb geen idee. Ik ga komend weekend de huidige configuratie van de Mirko Tik nog maar weer eens wissen en opnieuw beginnen. Mogelijk heb ik ergens iets verkeerd staan.

Of heeft er hier iemand een idee wat het is dat deze symptomen kan veroorzaken?
Zie mijn reactie in het Delta gebruikersforum

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:53
Ben gisteren van Caiway naar Delta met een losse Nokia ont en de wifi7 router. Nu gebruik ik een Netgate 8200 als router dus het Wifi7 modem in de kast gedaan. Ik zie tot mijn verbazing dat als ik in mijn.delta.nl mijn SIP gegevens wil opvragen of wijzigen dat dit alleen maar gaat in combinatie met het her registreren van de Nokia ont? Is er een mogelijk om alleen je SIP gegevens aan te passen?
MPvDam schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:31:
Ben gisteren van Caiway naar Delta met een losse Nokia ont en de wifi7 router. Nu gebruik ik een Netgate 8200 als router dus het Wifi7 modem in de kast gedaan. Ik zie tot mijn verbazing dat als ik in mijn.delta.nl mijn SIP gegevens wil opvragen of wijzigen dat dit alleen maar gaat in combinatie met het her registreren van de Nokia ont? Is er een mogelijk om alleen je SIP gegevens aan te passen?
Je hebt de Nokia ONT toch in gebruik? Of heb je een SFP in de Netgate?

• MPvDam
ernstoud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Je hebt de Nokia ONT toch in gebruik? Of heb je een SFP in de Netgate?
Ik heb de Nokia ont in gebruik. Bij een nieuwe poging zojuist op mijn.delta.nl zag ik dat ik alleen het MAC address van mijn router op moest geven en daarna kon ik de SIP gegevens instellen. _/-\o_

• Raziel
MPvDam schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Ik heb de Nokia ont in gebruik. Bij een nieuwe poging zojuist op mijn.delta.nl zag ik dat ik alleen het MAC address van mijn router op moest geven en daarna kon ik de SIP gegevens instellen. _/-\o_
Heb je dat werkend gekregen? Ik ben gisteren over gegaan. Via Delta mijn router geregistreerd, MAC address van mijn WAN poort opgegeven, SIP gegevens geüpdatet. Vervolgens apply. Toen kwam de melding: je wijziging wordt binnen een half uur verwerkt. Mailtje gehad van Delta die ging over de registratie van een eigen modem, wat ik vreemd vind, maar ik weet zeker dat ik daar niets mee gedaan heb. Gegevens ingevuld in mijn ATA conform info van Delta. Username een paar keer op de juiste plekken, SIP server, port. Allemaal goed denk ik, maar geen telefoon. Als ik nu in mijn Delta kijk staat er bij registreer eigen router dat dat niet gaat icm het modem dat ik heb (de ONT van Delta zelf). Heel vreemd.

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15
Die vreemde meldingen op de delta website had ik ook na het aanmelden van mijn eigen router.
Dat levert inderdaad een hoop verwarring op, want het werkte wel gewoon bij mij.
Het kan zijn dat je ATA nog wat andere instellingen nodig heeft als wat je in de meeste lijstjes tegenkomt.

Voor mijn Fritz router moest ik poort 5060, VLAN 102 en PBit 5 invullen.
Dat PBit was ik nog nergens tegengekomen maar was wel echt nodig.

• MPvDam
Raziel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Heb je dat werkend gekregen? Ik ben gisteren over gegaan. Via Delta mijn router geregistreerd, MAC address van mijn WAN poort opgegeven, SIP gegevens geüpdatet. Vervolgens apply. Toen kwam de melding: je wijziging wordt binnen een half uur verwerkt. Mailtje gehad van Delta die ging over de registratie van een eigen modem, wat ik vreemd vind, maar ik weet zeker dat ik daar niets mee gedaan heb. Gegevens ingevuld in mijn ATA conform info van Delta. Username een paar keer op de juiste plekken, SIP server, port. Allemaal goed denk ik, maar geen telefoon. Als ik nu in mijn Delta kijk staat er bij registreer eigen router dat dat niet gaat icm het modem dat ik heb (de ONT van Delta zelf). Heel vreemd.
Ja, ik heb het werkend gekregen. Ik maak gebruik van een Pfsense router. Na wat uitzoekwerk kan ik in en uitgaand bellen. Als ATA gebruik ik een Grandstream HT802. Kijk even naar je STUN instelling die bij mij op automatisch staat.

• RonnyB1986
[b]Sjakie0101 in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"Sjakie0101 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:01[/
Wat me toch wel verbaasd is dat men niet meteen beide aanlegt of gewoon een deal maakt dat Delta gaat leveren via Glaspoort of KPN via DFN.
Ik heb wel eens gehoord dat de kabelaars verdienen aan de graafwerkzaamheden. Dus als je het tegelijk zou doen moet je die opbrengst delen. Dan helpt zon wetje ook niet waarin partijen verplicht zijn om andere kabelaars gebruik te laten maken van dezelfde geul ook niks natuurlijk, en ligt de stoep dus twee keer open. Hier was de doorlooptijd van Delta ook bijna drie jaar, Glaspoort begon anderhalf jaar later en was ruim eerder klaar.

• RonnyB1986
ernstoud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Huh? Je wilt niet weten wat het kost! Verdienen aan graven? Nee.
Ik weet wat graven kost ja. En ik geef toe dat de verklaring van Google best waar zou kunnen zijn:
Hier zijn de belangrijkste redenen:
Verschillende Belangen & Beheerders: Elke netbeheerder (elektra, gas, water, telecom) is verantwoordelijk voor zijn eigen netwerk en planning, wat leidt tot afzonderlijke graafwerkzaamheden.
Technische Eisen: Kabels verschillen in omvang en materiaal; stroomkabels hebben bijvoorbeeld andere bescherming nodig dan glasvezelkabels.
Ruimtegebrek & Onderhoud: De ondergrond is zeer vol, en bij reparaties of vervangingen is het efficiënter als een kabel niet met andere kabels is verweven.
Kosten & Planning: Het coördineren van graafwerkzaamheden tussen verschillende bedrijven is complex en vaak duurder dan individueel graven, ondanks dat dit tot meer overlast leidt.

En toch zei iemand die bij een gemeente dit soort werk coordineert dat er aan verdiend wordt.

[ Voor 61% gewijzigd door RonnyB1986 op 23-01-2026 20:05 ]

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er al meer bekend over de oorzaak van een lage uploadsnelheid bij sommige Zaram modules?

Ik had al een Zaram SFP+ module en UniFi Dream Machine Pro in gebruik en dat werkt prima. Op een tweede locatie heb ik nu dezelfde setup met een nieuwe module en daar was de uploadsnelheid in eerste instantie < 1 Mbps. Met de Zaram van locatie 1 haal ik wel de verwachte uploadsnelheid (4.8+ Gbps) net zoals met een tweede nieuwe module (dank voor het omruilen @wbschenk).

Dus 2 modules werken prima en 1 geeft een lage upload.
Joni schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:02:
Is er al meer bekend over de oorzaak van een lage uploadsnelheid bij sommige Zaram modules?

Ik had al een Zaram SFP+ module en UniFi Dream Machine Pro in gebruik en dat werkt prima. Op een tweede locatie heb ik nu dezelfde setup met een nieuwe module en daar was de uploadsnelheid in eerste instantie < 1 Mbps. Met de Zaram van locatie 1 haal ik wel de verwachte uploadsnelheid (4.8+ Gbps) net zoals met een tweede nieuwe module (dank voor het omruilen @wbschenk).

Dus 2 modules werken prima en 1 geeft een lage upload.
Dat is een enkele keer eerder gemeld. En dan is het bijzondere dat de SFP met een lage upload bij een andere gebruiker wel gewoon goed werkt. En bij Zaram in Korea gewoon door alle testen komt. En het is altijd in een Unifi router… en nog altijd weten we niet wat het veroorzaakt, mede omdat Zaram het niet kan reproduceren.

• Raziel
Heel de dag zitten klooien met Homey icm Google Home. Devices waren niet meer benaderbaar, kon niet meer reconnecten, vreemde dingen. Connectie weggegooid, maar opnieuw toevoegen ging niet.

Heel de dag homey herstarten, opnieuw af- en aanloggen, firewall settings controleren. Allemaal niets. Uiteindelijk in een hail mary de MTU van vlan100 verlaagt naar 1492, probleem opgelost.

Althans ... ik kon weer koppelen, werkt nog niet 100%

[ Voor 6% gewijzigd door Raziel op 24-01-2026 15:09 ]

Raziel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:06:
Heel de dag zitten klooien met Homey icm Google Home. Devices waren niet meer benaderbaar, kon niet meer reconnecten, vreemde dingen. Connectie weggegooid, maar opnieuw toevoegen ging niet.

Heel de dag homey herstarten, opnieuw af- en aanloggen, firewall settings controleren. Allemaal niets. Uiteindelijk in een hail mary de MTU van vlan100 verlaagt naar 1492, probleem opgelost.

Althans ... ik kon weer koppelen, werkt nog niet 100%
Werkte het ooit wel?

• Raziel
Zeker, bij Caiway eigenlijk nooit issues gehad met Google/Homey en OpenWRT als router OS.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:17
Ik ben sinds kort over op Delta, heb een DFN Nokia XS-010X-R, gekoppeld aan mijn Unifi Cloud Gateway Max. Ik krijg het maar niet voor elkaar om ipv6 stabiel te krijgen, wellicht doe ik wat verkeerd.

Ik zet bij de internet settings onder IPv6 configuration het volgende aan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ9NLnGk7IYga_8hTsTV2p0yU7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hsxPh5V292MlKBNCcJwqINMV.png?f=user_large

Ik krijg daarna netjes een ipv6 adres toegewezen vanuit Delta, beginnend met 2001:4c3c Ik kan vervolgens succesvol ipv6 testjes draaien op het internet. Het probleem zit hem erin dat ik na een aantal minuten die ipv6 lease verlies en niet automatisch vernieuwt.

Ik heb de prefix delegation op Auto, 56 en 64 gehad, ik heb het ONT al eens een half uurtje stroomloos gehad, Cloud Gateway reboot. De verbinding zelf met ipv4 is gewoon stabiel. Geen packet loss of andere ellende. Snelheid wordt gewoon behaald, mooi lage en stabiele ping.

Iemand enig ervaring of idee?

Unifi OS 5.05
Network 10.0.162

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:45
Kan iemand mij vertellen of de Zaram SFP ook werkt op een 1GB/1GB XGS-PON verbinding? Zal in een UCG-Fiber geplaatst worden dus wel een SFP+ wan poort. En zijn er nog steeds issues met de Zaram in een UCG-Fiber / Unifi dat de web interface aangeeft dat de verbinding down is?

[ Voor 64% gewijzigd door qwasd op 25-01-2026 19:18 ]

• Raziel
ernstoud schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:23:
[...]

En welke router gebruik je nu? Misschien een firewall instelling?
Xiaomi AX3200 met OpenWRT. Aan de firewall kant heb ik niets veranderd tov Caiway. Heb alleen een nieuw vlan device aangemaakt en die aan mijn wan interface gekoppeld. Met een MTU van 1492 op het vlan 100 device kon ik Homey weer koppelen aan Google Assistant en lijkt alles weer oké. Mijn VOIP vlan heeft wel een default MTU van 1500. Kan het weer eens terugzetten, kijken wat hij doet, maar geloof niet dat het nadelig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Raziel op 25-01-2026 19:40 ]

qwasd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:45:
Kan iemand mij vertellen of de Zaram SFP ook werkt op een 1GB/1GB XGS-PON verbinding? Zal in een UCG-Fiber geplaatst worden dus wel een SFP+ wan poort.
Ja, dat werkt. Zolang de cage maar SFP+ is.
En zijn er nog steeds issues met de Zaram in een UCG-Fiber / Unifi dat de web interface aangeeft dat de verbinding down is?
Geef eens aan waar je dit leest (en dan dus “issues” als meervoud, dus meerdere links). Ik herken dit niet. In Unifi routers is een paar keer (op > 1000 geleverde SFP+) geconstateerd dat de upload extreem laag was. Dan werkte de Zaram omwisselen voor een ander exemplaar (gewoon garantie) direct wel. En werkte dat omgewisselde exemplaar ook bij een ander en constateerde Zaram in Korea ook geen afwijkingen.

Kortom; een niet goede reproduceerbaar problerm(pje), ook altijd in een Unifi router (dat is geschat wel 80% van de gebruikers, dus wellicht gewoon daardoor bij Unifi vaker geconstateerd).

• qwasd
ernstoud schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:02:
[...]

Ja, dat werkt. Zolang de cage maar SFP+ is.

[...]

Geef eens aan waar je dit leest (en dan dus “issues” als meervoud, dus meerdere links). Ik herken dit niet. In Unifi routers is een paar keer (op > 1000 geleverde SFP+) geconstateerd dat de upload extreem laag was. Dan werkte de Zaram omwisselen voor een ander exemplaar (gewoon garantie) direct wel. En werkte dat omgewisselde exemplaar ook bij een ander en constateerde Zaram in Korea ook geen afwijkingen.

Kortom; een niet goede reproduceerbaar problerm(pje), ook altijd in een Unifi router (dat is geschat wel 80% van de gebruikers, dus wellicht gewoon daardoor bij Unifi vaker geconstateerd).
Daarom ook de vraag want ik zit te twijfelen tussen de module van Zaram en fs. Ik begreep wel dat er een "vernieuwde" versie is nu van de Zaram en/of misschien is dit inmiddels gefixed met een bepaalde versie van Unifi.

https://community.ui.com/...8163435b5e?page=1&reply=7
https://unifi-forum.nl/on...on-eigen-sfp-module.7393/
https://community.odido.n...-met-zaram-sfp-ont-377860

• dvanroosmalen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:42
qwasd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:45:
Kan iemand mij vertellen of de Zaram SFP ook werkt op een 1GB/1GB XGS-PON verbinding? Zal in een UCG-Fiber geplaatst worden dus wel een SFP+ wan poort. En zijn er nog steeds issues met de Zaram in een UCG-Fiber / Unifi dat de web interface aangeeft dat de verbinding down is?
Nee die issues zijn opgelost: de Unifi web interface geeft in de recente firmware de status van de SFP correct weer. Dus niet als down terwijl de verbinding gewoon werkt.

• Renpetra
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-01 20:58
hallo vraagje.

Probeer via de website van delta een Nokia XS-010X-Q aan te melden.
Maar ik kan de aanvraag niet versturen.
Al geprobeerd via verschillende browsers op verschillende computers.

Heeft iemand hier ook problemen mee gehad.
Telefonisch contact gehad met een medewerker die zegt dat ze niet meer handmatig kunnen registreren.
Renpetra schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:07:
hallo vraagje.

Probeer via de website van delta een Nokia XS-010X-Q aan te melden.
Maar ik kan de aanvraag niet versturen.
Al geprobeerd via verschillende browsers op verschillende computers.

Heeft iemand hier ook problemen mee gehad.
Telefonisch contact gehad met een medewerker die zegt dat ze niet meer handmatig kunnen registreren.
Ticket maken op Discord in het #Support kanaal: https://discord.gg/E7rABNkT.

• Renpetra
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-01 20:58
Bedankt ernstoud voor je antwoord.

Blijkt dus al een gebruikte Nokia te zijn zojuist bevestigd door delta medewerker.

Ze sturen me nu dus een pakket met Nokia ont en wifi 7 router toe.

Probleem opgelost dus.

• qwasd
Weet iemand ongeveer de levertijd bij schenk van de zaram sfp? De website geeft aan: Standaard snelle levering voor alle pakketten: voor 13:30 uur besteld is dezelfde werkdag verzonden. Ik heb echter geen bevestiging ontvangen van verzending en ik heb vanmorgen besteld. Ik zit momenteel zonder internet omdat mijn huidige ONT defect is en mijn provider werkt niet echt mee.

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:23

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
qwasd schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:44:
Weet iemand ongeveer de levertijd bij schenk van de zaram sfp? De website geeft aan: Standaard snelle levering voor alle pakketten: voor 13:30 uur besteld is dezelfde werkdag verzonden. Ik heb echter geen bevestiging ontvangen van verzending en ik heb vanmorgen besteld. Ik zit momenteel zonder internet omdat mijn huidige ONT defect is en mijn provider werkt niet echt mee.
Toevallig weet ik dat wel! Alle orders vandaag tot 13:30 zijn netjes verzonden. Stuur me even een pb met je order nummer!

• qwasd
wbschenk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Toevallig weet ik dat wel! Alle orders vandaag tot 13:30 zijn netjes verzonden. Stuur me even een pb met je order nummer!
Ik heb je een pb gestuurd. Bedankt alvast.

• Erik van Putten
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 11:26
Ik heb een brief van Delta gekregen ivm onderhoud en mondernisering van het netwerk. Daarbij gaven ze aan dat na de werkzaamheden (vanmorgen vroeg) ik een nieuw vast IP-adres zouden krijgen.
Bij een eigen router moet je VLAN op 107 zetten en IP adres via DHCP (dit uiteraard ingesteld in de router)

Vanmorgen om 07:00 viel de verbinding weg maar kwam niet terug met het Zaram modem.
Na de helpdesk gebeld te hebben hebben ik hun Nokia B router opnieuw geactiveerd.
Die kwam i.d.d. binnen 10 minuten online met een werkend internet.

Daarna heb ik opnieuw mijn eigen modem geregisteerd (de Zaram) bij Delta.
Echter na 1 uur is er nog steeds geen verbinding.

(Meteen nog een extra vraag, het Zaram modem heeft een MAC adres maar mijn router geeft ook een MAC adres aan voor de SFP poort. Ik heb MAC adres van de Zaram doorgegeven. Kan het daar aan liggen ?)

Iemand hier mee bekend, of een idee ?

[ Voor 12% gewijzigd door Erik van Putten op 27-01-2026 13:59 ]

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 12:58
hi erik ik heb precies hetzelfde! hier ook geen internet al meerdere keren gebeld maar kennelijk is het een hyper complex iets om een eigen modem te hebben voor de servicedesk :/
hoe heb je hem geregistreerd?
ZRMT##### ( met het serie nummer van je ONT?)

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Mocht je tegen problemen aan lopen log dan een ticket op de discord server zie hier boven item van @ernstoud 5a 6 post's omhoog.
ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Dan word het probleem 9 van de 10 keer opgelost door delta techneuten

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Erik van Putten
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 11:26
Hoi Harry,
Ja je registeert hem met ZRMT en dan het 8 cijferige nummer achter ZarmCN.
Het MAC adres heb ik uit de post van Ernst Oud. (Geen idee of jouw Zaram van hem komt)
Vervolgens kies je VMK_02 als het profiel speciaal voor de Zaram.
In principe zou het dan na tussen de 10 minuten en maximaal 4 uur moeten werken....
(Niet dus bij mij)

• MrHarry
ik heb het mac adres van mijn eigen firewall gebruikt...maar dat moet dus een andere zijn?
Erik van Putten schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb een brief van Delta gekregen ivm onderhoud en mondernisering van het netwerk. Daarbij gaven ze aan dat na de werkzaamheden (vanmorgen vroeg) ik een nieuw vast IP-adres zouden krijgen.
Bij een eigen router moet je VLAN op 107 zetten en IP adres via DHCP (dit uiteraard ingesteld in de router)

Vanmorgen om 07:00 viel de verbinding weg maar kwam niet terug met het Zaram modem.
Na de helpdesk gebeld te hebben hebben ik hun Nokia B router opnieuw geactiveerd.
Die kwam i.d.d. binnen 10 minuten online met een werkend internet.

Daarna heb ik opnieuw mijn eigen modem geregisteerd (de Zaram) bij Delta.
Echter na 1 uur is er nog steeds geen verbinding.

(Meteen nog een extra vraag, het Zaram modem heeft een MAC adres maar mijn router geeft ook een MAC adres aan voor de SFP poort. Ik heb MAC adres van de Zaram doorgegeven. Kan het daar aan liggen ?)

Iemand hier mee bekend, of een idee ?
Ik had hier vooraf al meerdere keren contact over gehad, aangezien er in de brief geen tijdstip stond. Het bleek idd om een geautomatiseerde omzetting te gaan. Eerst gaf men aan dit ook op een eerder moment te kunnen uitvoeren, zodat ik bij alle klantlocaties dit rustig kon doen. Dit bleek vrijdag (toen ik bij klant 1 zat) dus toch niet te kunnen.

Vanmorgen om 7:04 waren er 4 lijnen voor +/- 7 min plat. Alle 4 de lijnen gebruiken een eigen modem, in dit geval 3x een FS en 1x een Nokia.

Rond 7:11 kwamen ze weer online op VLAN100 maar met een nieuw IP -EN- CGNAT. Vervolgens VLAN107 ingesteld. Een aantal kwamen direct online met -fixed ip-, andere moesten even wachten op (wat ik vermoed) de DHCP lease.om 8u waren alle locaties weer online, inclusief alle site-to-site VPN's e.d.
@MrHarry @Erik van Putten
Eigenlijk dien je hier het MAC address van je router te zetten. Maar de OLT checkt wat er aan de andere kant hangt en gebruikt die dan automatisch. Het registeren van het MAC address komt volgens mij nog uit de tijd van COAX modems. Ze hebben denk ik een bestaand proces hergebruikt zonder deze te optimaliseren.

• MrHarry
heb het weer werkend, ook na restore van mn unifi console werkte het niet. Servicedesk gebeld die heeft de ont registratie weg gehaald daarna kon ik hem weer registreren en kwam die wel online.
2x dit geprobeerd met backup terug zetten beide keren werkte dit niet (basis config bij mij was al vlan 107 met dhcp). Heel vreemd maar ik heb iig weer internet!

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-01 21:21
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,

[ Voor 13% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 20:14 . Reden: stylen ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat hoort alleen niet, dus er gaat iets niet goed. Beste is waarschijnlijk even melden via Discord. Dan kunnen ze het goed zetten.
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,
Ik lees van meer mensen dat ze de registratie opnieuw moeten doen, ben benieuwd of er ook overeenkomende aansluitingen zijn waarbij het wel goed ging?

In mij geval 3x FS en 1x Nokia gingen zonder problemen. Zelfs zonder aanpassing internet (met CG NAT) op VLAN100, daarna na omzetting naar 107 alles weer snel online!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-02 16:40
Had vanmiddag hetzelfde: https://gathering.tweaker...message/84512004#84512004
Vast IPV4 zakelijk op VLAN 100, zou ook omgezet worden. Nu al sinds 07:20 geen internet meer, helpdesk heeft de Nokia modem kort opnieuw geactiveerd, daarna de Zaram opnieuw geregistreerd maar zonder resultaat. Net door iemand van Delta gebeld en die zegt dat hun kant wel een vast IPV4 uit lijkt te geven. Zal dadelijk hem nog eens opnieuw registreren of met CG NAT proberen en anders even op Discord melden.

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-01 21:21
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_

[ Voor 216% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 21:16 ]

• qwasd
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?

• Rabitos
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:52:
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_
Ja, de service via Discord is echt top, snel en efficient :) helaas alleen nog geen oplossing. De Delta modem krijgt kennelijk het juiste static IP op 107 zodra die is aangesloten. De Zaram op de UDM pro kreeg oorspronkelijk geen IP op zowel 100/107, maar door een aanpassing net van de discord-experts krijg ik wel een (cgnat) IP nu op vlan100, maar op vlan107 (en 507) blijf ik helaas geen IP krijgen terwijl mijn vaste ipv4 voor vlan107 dus kennelijk wel bekend/toegewezen is in de dhcp van Delta (zie delta modem die dit krijgt). Er is kennelijk wel L1 connectiviteit, maar geen mac-identificatie etc ondanks reboots/plug-in-out van de zaram, etc. Ga er even nachtje over slapen, anders morgen eens proberen met een oude usg pro of even kijken of het ssh'en op de zaram nog werkt en of daar wat nieuws te halen valt...

[ Voor 6% gewijzigd door Rabitos op 27-01-2026 23:50 ]

• Rabitos
qwasd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:05:
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?
Heeft hier altijd gewerkt op auto-negotiate en negotiate altijd 10 GbE uit zichzelf.

• MrHarry
ik had precies hetzelfde mijn modem wilde met geen mogelijkheid online komen, de truuk uiteindelijk was in de portal de ONT opnieuwe te registeren (als die er al staat laten verwijderen door ze). En dan je firewall online laten staan dan +- 30 minuten later komt die online.
Let wel op, ik MOEST een wipe doen van mijn config. Met een schone unifi wilde die het wel doen...ben er de hele dag mee bezig geweest en toen ik eenmaal internet had dacht ik fuck it maak wel alles opnieuw aan zolang ik maar internet heb...
zal me benieuwen of dit bij jullie ook zo is!
Mijn config is een Zaram ook met een dream machine se.

• Rabitos
Voor diegenen die eenzelfde probleem hebben en alleen CGNAT op VLAN100 krijgen en geen IP op VLAN107 kan ik inderdaad aanraden een ticket te maken op de DFN discord. Zojuist is dat probleem hier opgelost door de experts daar!
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:40:
Voor diegenen die eenzelfde probleem hebben en alleen CGNAT op VLAN100 krijgen en geen IP op VLAN107 kan ik inderdaad aanraden een ticket te maken op de DFN discord. Zojuist is dat probleem hier opgelost door de experts daar!
Welke ONT gebruik je?

• Rabitos
De Zaram ZXOS11NPI SFP+ (uit de 1e batch via ernst/tweakers)
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Dus ook... interessant 8)

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 23:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Daar vragen ze inderdaad nogal snel om, maar het is aperte onzin; Uit mijn vele telefoontjes van de afgelopen dagen blijkt dat ze mijn modem gegevens, zoals PONID, serienummer, MAC, etc. gewoon bij je klantgegeven hebben staan, dus dat opnieuw registeren kunnen ze gewoon zelf.
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:52:
@Rabitos... maar de jongens zijn mega fast ...
Dat zou niet mijn woordkeuze zijn: Ik heb 8(!) telefoontjes moeten plegen om na 48 uur(!) pas weer online te zijn.
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:15:
Ik ook. Ik kreeg geen DHCP response op VLAN 100 en 107. 507 Heb ik niet geprobeerd. Maar ondertussen werkt het weer; Eind goed, al goed.

DNS A records geupdate, en lijken inmiddels ook al doorgepropageerd te zijn. Hoe herken ik een CGNAT adres?

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:56
MindBender schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:12:
[...]

DNS A records geupdate, en lijken inmiddels ook al doorgepropageerd te zijn. Hoe herken ik een CGNAT adres?
Als je WAN ip in je router begint met 100.x.x.x
Of als je WAN ip in je router niet overeenkomt met het ip wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt.

[ Voor 46% gewijzigd door dunkiegaming op 29-01-2026 09:15 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 23:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

dunkiegaming schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:14:
Als je WAN ip in je router begint met 100.x.x.x
Of als je WAN ip in je router niet overeenkomt met het ip wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt.
Ik heb er eentje in de 62.45.x.y reeks gekregen en dat is ook wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt. Dus we zitten goed! Dank je.

[ Voor 9% gewijzigd door MindBender op 29-01-2026 09:18 ]

• Rabitos
MindBender schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Dat zou niet mijn woordkeuze zijn: Ik heb 8(!) telefoontjes moeten plegen om na 48 uur(!) pas weer online te zijn.
[...]
Delta B2C chat heeft wel meteen de standaard pogingen gedaan, zoals een eigen modem herregistratie en wat knopjes omzetten maar dat bracht helaas niets. Hun conclusie was dan ook even afwachten en de volgende ochtend even kijken of het weer werkt, anders opnieuw contact opnemen.

Delta Zakelijk wilde eerst niet helpen want 'eigen modem' en 'u heeft geen recht op een vast IP' terwijl hun brief voor aankondiging onderhoud voor me lag met: " Je hebt op <adres> een internetverbinding met een vast IP", uiteindelijk hebben ze een ticket aangemaakt voor me. Werd nog wel een keer teruggebeld met wat het nieuwe IP zou moeten worden en dat ik die dan misschien maar 'vast op mijn modem moest inprogrammeren', maar dat was het.

Toen zelf maar via de Discord met DFN contact gezocht, ticket daar gemaakt en een uurtje of 2 later hadden ze iets gedaan waardoor VLAN100 (met CGNAT) weer werkte, maar VLAN107 en vaste IP weigerden nog steeds. Hun eerste conclusie was dat het toch aan mijn eigen apparatuur moest liggen (want VLAN100 en Delta Modem op 100/107 deden het wel). Volgende dag nog maar wat info via ssh uit de zaram getrokken (die was verder gewoon 'operational'), 's avonds heeft DFN er nog een keer naar gekeken en toen hebben ze iets aan hun kant gedaan waardoor VLAN107 op eigen ONT ineens ook werkte en werd bevestigd dat het niet aan mijn kant lag. Exacte reden 'onbekend', maar dat zouden ze intern opvolgen.

Moest wel af en toe de Delta modem er weer even aan hangen, UDMP paar keer herstarten e.d., maar was super tevreden over de DFN support daar, zeker ook dat ze in de avonduren er nog tijd voor vrijmaakten _/-\o_ Delta Zakelijk en mijn ticket status daar heb ik tot op heden niets meer van vernomen, die schrijven waarschijnlijk over 5 dagen dat ik het zelf mag uitzoeken met mijn eigen modem 8)

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:26
Helaas hier ook al enige tijd problemen om het weer goed in te regelen. Ik ben begin dit jaar overgestapt van Delta Zakelijk naar privé. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost dat goed door te voeren, maar uiteindelijk heb ik op het Delta modem iig internet.

Nu lukt het niet om van de CGNAT af te komen. Heb al meerdere keren voor gechat, maar het wil niet vlotten. Dit moet eerst geregeld zijn voor ik de Zaram weer kan aanmelden.. Zal eens op Discord kijken.
DieterKoblenz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:13:
Helaas hier ook al enige tijd problemen om het weer goed in te regelen. Ik ben begin dit jaar overgestapt van Delta Zakelijk naar privé. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost dat goed door te voeren, maar uiteindelijk heb ik op het Delta modem iig internet.

Nu lukt het niet om van de CGNAT af te komen. Heb al meerdere keren voor gechat, maar het wil niet vlotten. Dit moet eerst geregeld zijn voor ik de Zaram weer kan aanmelden.. Zal eens op Discord kijken.
Op Discord ticket aanmaken in het #Support kanaal: https://discord.gg/nbCv3XNn

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:26
ernstoud schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Op Discord ticket aanmaken in het #Support kanaal: https://discord.gg/nbCv3XNn
Ja, echt binnen een uur geregeld. Top.
Kan nu ook de Delta Fiber monteur afbellen voor morgen.

• pjbloknl
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-02 13:18
Hallo, ik heb sinds een poosje nu een Huawei ONT. Het doel was om met FreeBSD een redundant firewall/router te maken met carp en tegelijk ipv6 prefix delegation te realiseren. Ik heb eigenlijk geen redundant router nodig, maar als ik een router reboot dan wil ik niet iedere keer horen "Pap doe jij iets met het internet?"
Dat doel is gerealiseerd.
Maar de telefonie niet. Ik heb verschillende apparaten geprobeerd, als laatste een gigaset N300IP en ik krijg "401 not authorized" terug. Dit lijkt mij op een configuratie probleem of verkeerde credentials, maar ik heb het password dat ik gekozen heb opgeslagen en ben 99.9% zeker dat dit correct is.

Het omzetten van het Delta modem naar de ONT ging niet vlekkeloos. Het had een "zetje" nodig. Delta geeft geen support op telefonie en heeft de instellingen toch gecontroleerd en deze zouden in orde zijn. Delta stelde voor om terug te gaan naar het oude modem en dan opnieuw over te zetten naar ONT om te kijken of het dan wel automatisch goed gaat en dan het probleem misschien opgelost wordt. Wellicht was er toch iets niet goed gegaan.

Dat wil ik best doen, maar ik wilde eigenlijk weten of anderen ook dit ervaren hebben en dat dit de boel oplost.
Discord benaderen... Die weten daar wel raad mee en kunnen je advies geven.
Ik heb wel vaker gehoord dat wanneer je het orginele modem er aan zet, de settings gereset worden. Daarna je eigen modem en klaar.

• MPvDam
pjbloknl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:45:
Hallo, ik heb sinds een poosje nu een Huawei ONT. Het doel was om met FreeBSD een redundant firewall/router te maken met carp en tegelijk ipv6 prefix delegation te realiseren. Ik heb eigenlijk geen redundant router nodig, maar als ik een router reboot dan wil ik niet iedere keer horen "Pap doe jij iets met het internet?"
Dat doel is gerealiseerd.
Maar de telefonie niet. Ik heb verschillende apparaten geprobeerd, als laatste een gigaset N300IP en ik krijg "401 not authorized" terug. Dit lijkt mij op een configuratie probleem of verkeerde credentials, maar ik heb het password dat ik gekozen heb opgeslagen en ben 99.9% zeker dat dit correct is.

Het omzetten van het Delta modem naar de ONT ging niet vlekkeloos. Het had een "zetje" nodig. Delta geeft geen support op telefonie en heeft de instellingen toch gecontroleerd en deze zouden in orde zijn. Delta stelde voor om terug te gaan naar het oude modem en dan opnieuw over te zetten naar ONT om te kijken of het dan wel automatisch goed gaat en dan het probleem misschien opgelost wordt. Wellicht was er toch iets niet goed gegaan.

Dat wil ik best doen, maar ik wilde eigenlijk weten of anderen ook dit ervaren hebben en dat dit de boel oplost.
Heb je VLAN 102 gekoppeld aan je telefonie netwerk. Via VLAN 100 is het niet mogelijk om je telefoon te koppelen.

• pjbloknl
Jazeker. Vlan 102 wordt gebruikt. Ik heb dat ook geverifieerd met wireshark

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 08:14
Ik ben al vijf jaar klant bij Delta en altijd aangesloten geweest op het AON-netwerk. Vandaag is mijn aansluiting echter plotseling omgezet naar XGS-PON en stond er een monteur voor de deur. Ik heb een 1Gbps-abonnement en er zijn nu een Nokia XS-010X-R ONT en een Delta WiFi 7-router aangesloten. Zodra de monteur vertrokken was, is de modem uitgezet en heb ik de Nokia via UTP aangesloten op mijn Omada-router, de VLAN-instellingen op de WAN-poort geconfigureerd en meteen weer internet gehad, zonder iets te hoeven registreren al met al maar een uurtje uit de lucht geweest

Ik wil echter zo min mogelijk apparatuur gebruiken en liever terug naar de ‘oude situatie’, waarbij ik geen converter nodig heb.

Thuis heb ik een FTU met twee poorten, waarbij ik destijds zelf een nieuwe kabel heb aangesloten die aan beide uiteinden een SC-APC-connector (groen) heeft. Deze kabel is via een "optic-sfp-3524S-20-SC"-module direct verbonden met mijn TP-Link Omada-router.

Als ik het goed begrijp, zal ik dus een nieuwe SFP-module moeten aanschaffen…
Klopt. Een Zaram of FS versie, zie de startpost.
Je zegt dat je geen converter wil gebruiken. Die heb je altijd nodig, bij de SFP zit die gewoon geïntegreerd. Of bedoelde je ‘zo min mogelijk apparatuur er tussen’?

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 08:14
robertwebbe schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:36:
Klopt. Een Zaram of FS versie, zie de startpost.
Je zegt dat je geen converter wil gebruiken. Die heb je altijd nodig, bij de SFP zit die gewoon geïntegreerd. Of bedoelde je ‘zo min mogelijk apparatuur er tussen’?
Je hebt gelijk, zo min mogelijk apparatuur. Flink prijsverschil tussen de Zaram en FS! Heb trouwens een Delta Zakelijk abonnement maar draait toch op VLAN 100.

[ Voor 7% gewijzigd door thafusion op 05-02-2026 16:43 ]

• pjbloknl
Ik heb de business pack destijds afgesloten en heb een vast ip adres op vlan 107, maar kwam er ook achter na een foutje dat ik gewoon een ip adres krijg op vlan 100.
thafusion schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Je hebt gelijk, zo min mogelijk apparatuur. Flink prijsverschil tussen de Zaram en FS! Heb trouwens een Delta Zakelijk abonnement maar draait toch op VLAN 100.
Inderdaad is de SFP van fs.com een stuk duurder. De Zaram is ook prima. Voordeel van de module van fs.com is dat deze ook in een SFP cage werkt (dan met max. 1 Gbps. uiteraard). De Zaram vereist een SFP+ cage die minimaal 2.5 Gbps. ondersteunt.

thafusion schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:41:
[...]

De zakelijke abonnementen werken vaak “gewoon” op vlan 100 maar dan met CGNAT, dus ik zou zeker 107 proberen.

Zijn veel Zaram gebruikers hoor… ik gebruik persoonlijk de FS. Werkt erg goed.

• marcogos
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
Blaffeh schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:40:
Ik ben sinds kort over op Delta, heb een DFN Nokia XS-010X-R, gekoppeld aan mijn Unifi Cloud Gateway Max. Ik krijg het maar niet voor elkaar om ipv6 stabiel te krijgen, wellicht doe ik wat verkeerd.

Ik zet bij de internet settings onder IPv6 configuration het volgende aan:[Afbeelding]

Ik krijg daarna netjes een ipv6 adres toegewezen vanuit Delta, beginnend met 2001:4c3c Ik kan vervolgens succesvol ipv6 testjes draaien op het internet. Het probleem zit hem erin dat ik na een aantal minuten die ipv6 lease verlies en niet automatisch vernieuwt.

Ik heb de prefix delegation op Auto, 56 en 64 gehad, ik heb het ONT al eens een half uurtje stroomloos gehad, Cloud Gateway reboot. De verbinding zelf met ipv4 is gewoon stabiel. Geen packet loss of andere ellende. Snelheid wordt gewoon behaald, mooi lage en stabiele ping.

Iemand enig ervaring of idee?

Unifi OS 5.05
Network 10.0.162
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook met een Unifi Gateway Lite en de Unifi Gateway Max icm de Nokia XS-010X-R en nu ook met Unifi Gateway Fiber icm Zaram. Omgeveer 10 minuten ipv6 en een PD en daarna is die weer weg. Geen idee waar het aan ligt.

• pjbloknl
Ik had hetzelfde probleem maar dan met FreeBSD router. Het bleek een firewall issue te zijn. Toen ik de volgende regel aanbracht was het probleem over.
pass out quick on wan0 inet6 proto ipv6-icmp from (wan0) to ff02::1/16 icmp6-type { 128, 133, 134, 135, 136, 137 } keep state
Ik weet nog niet welk icmp6-type hier eigenlijk voor verantwoordelijk was, maar ipv6 blijft werken.
Alle zoektochten op internet gaven default rules aan waar de inkomende icmp6-type werden toegelaten, maar niet de uitgaande. Wellicht helpt dit

• J.verhulst
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:40
Misschien dat iemand dit weet, ik heb de FS ont module (FS XGS-ONU-25-20NI). Alleen wat is nu het juiste PON ID/Serienummer dat ik moet invullen bij vrije modem keuze?

Ik heb GPONSERIENUMMER geprobeerd maar dat is meer dan 12 karakters. Het serienummer begint met een G en als ik PON toe voeg dan heb ik nog steeds 2 karakters te veel. Moet ik de eerste 2 cijfers droppen van het serienummer en alleen de rest invullen?

Of moet ik inloggen in die module en daar informatie uithalen of aanpassen om het werkent te krijgen?

• marcogos
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
pjbloknl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:59:
Ik had hetzelfde probleem maar dan met FreeBSD router. Het bleek een firewall issue te zijn. Toen ik de volgende regel aanbracht was het probleem over.
pass out quick on wan0 inet6 proto ipv6-icmp from (wan0) to ff02::1/16 icmp6-type { 128, 133, 134, 135, 136, 137 } keep state
Ik weet nog niet welk icmp6-type hier eigenlijk voor verantwoordelijk was, maar ipv6 blijft werken.
Alle zoektochten op internet gaven default rules aan waar de inkomende icmp6-type werden toegelaten, maar niet de uitgaande. Wellicht helpt dit
Helaas lijkt ook dat niet te werken. Toch bedankt.
@J.verhulst Als het nergens staat, mail dan even naar je contactpersoon bij FS en vraag naar de Telnet credentials van je bestelling. De username is altijd je PON-ID. Je hoeft verder niets met Telnet te doen, het is gewoon de makkelijkste methode om hem op te vragen. Vreemd genoeg zet FS dat niet op het label.
J.verhulst schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:30:
Misschien dat iemand dit weet, ik heb de FS ont module (FS XGS-ONU-25-20NI). Alleen wat is nu het juiste PON ID/Serienummer dat ik moet invullen bij vrije modem keuze?

Ik heb GPONSERIENUMMER geprobeerd maar dat is meer dan 12 karakters. Het serienummer begint met een G en als ik PON toe voeg dan heb ik nog steeds 2 karakters te veel. Moet ik de eerste 2 cijfers droppen van het serienummer en alleen de rest invullen?

Of moet ik inloggen in die module en daar informatie uithalen of aanpassen om het werkent te krijgen?
Hier alle gegevens hoe je het wachtwoord voor inloggen kunt genereren:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

De PON-ID is GPONxxxxxxxx en kun je alleen met het serienummer dat op de stick staat bij FS.COM opvragen.

Volgens mij kan Schenk ICT je die gegevens ook verstrekken als je de SFP bij hem gekocht hebt, toch @wbschenk ?

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Hier alle gegevens hoe je het wachtwoord voor inloggen kunt genereren:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

De PON-ID is GPONxxxxxxxx en kun je alleen met het serienummer dat op de stick staat bij FS.COM opvragen.

Volgens mij kan Schenk ICT je die gegevens ook verstrekken als je de SFP bij hem gekocht hebt, toch @wbschenk ?
Bij de modules die ik lever zet ik het PON-OD op de pakbon erbij!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Krijg jij ze vanuit fs.com met die gegevens of is er een tool voor? 8)
Beide ;)
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.