@jvdlely Ik heb dit ook lange tijd gehad en kreeg het ook niet goed, ondanks dat Delta zei alles goed te hebben staan. Uiteindelijk heb ik het opgelost door een ander end device op de ONT aan te sluiten en vanaf toen kreeg ik een ander IP. Daarna weer de router aangesloten en bleef dat nieuwe IP van toepassing. Je zou dus je laptop op je Nokia ONT kunnen aansluiten, IP instellingen even handmatig wijzigen (want de ONT doet niet aan DHCP) en kijken of dit bij jou ook gaat werken. Een tijdje terug heb ik in deze post laten zien hoe je een laptop direct op een ONT kunt aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 09-09-2026 17:02 ]

jvdlely schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:50:
Ik ben sinds een week (ook) aangesloten op Delta. Had wat voeten in de aarde want er zat een breuk in de glasvezel in de FTU. Maar de ONT (XS-010X-R van Delta) is aangesloten, daarachter mijn Ubiquity Cloud Gateway Ultra aangesloten. Ingesteld op VLAN100 en DHCP, werkt allemaal. Maar: ik heb een CGNAT ip adres... dus kan mijn VPN (naar huis), dynamic DNS en port forwarding niet gebruiken. Balen... Heb met de klanteservice gebeld en die hebben CGNAT voor mij uitgezet. Alles gereboot, van stroom gehaald, van netwerk gehaald etc. Maar nog steeds een CGNAT adres. Heb ook een ticket aangemaakt op Discord maar heb niet de indruk dat dat opgepakt wordt (vorige week vrijdag aangemaakt; wellicht ben ik te ongeduldig :) ). Heeft iemand nog suggesties? In Mijn Delta staat bij mijn abonnement wel 'Dynamisch IP4 adres' dus wat dat betreft zou het goed moeten zijn. Maar wat ik ook restart of reconnect: ik blijf een CGNAT adres houden. Ideeen zijn meer dan welkom!
Jammer dat de support via Discord nu te wensen overlaat. Ik heb de contactpersoon (nickname aldaar Krozant) hier naar gevraagd.

RIPE Atlas probe: 1005104

• eco
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:19

eco

inheems

Hier een beetje hetzelfde verhaal.

Een jaar met eigen Fritzbox 5590 direct op XGSPON gezeten met CGNAT uit. Vorige week merkte ik dat het weer aan stond, dus probeer ik het uit te krijgen.

Eerste contact met Delta was niet vriendelijk of constructief. Na het tweede contact het Nokia XS-2426G-B modem terug aangesloten na eerst de 'eigen modem' stappen te hebben doorlopen. Dit modem kwam niet online dus weer contact met de helpdesk.

Nadat het modem uiteindelijk online kwam CGNAT laten uitschakelen en hiervan ook een mail ontvangen, echter vandaag nog steeds in de 100.x range. Weer contact opgenomen en er is me verteld dat ik minimaal twee dagen moet wachten, men kan verder niets voor me betekenen.

Vorige week ook een ticket op Discord geopend, maar daarop geen reactie ontvangen.

www.steenbreek.nl

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:34
robertwebbe schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:57:
@jvdlely Ik heb dit ook lange tijd gehad en kreeg het ook niet goed, ondanks dat Delta zei alles goed te hebben staan. Uiteindelijk heb ik het opgelost door een ander end device op de ONT aan te sluiten en vanaf toen kreeg ik een ander IP. Daarna weer de router aangesloten en bleef dat nieuwe IP van toepassing. Je zou dus je laptop op je Nokia ONT kunnen aansluiten, IP instellingen even handmatig wijzigen (want de ONT doet niet aan DHCP) en kijken of dit bij jou ook gaat werken. Een tijdje terug heb ik in deze post laten zien hoe je een laptop direct op een ONT kunt aansluiten.
Dank voor de suggestie. Heb mijn OpenSuse laptop aangesloten op de ONT (heb geen Windows laptop, behalve van werk maar die is dichtgetimmerd :) ). Laptop heeft connectie met internet (kan browsen en zo) maar laptop krijgt hetzelfde CGNAT IP adres. Had jij daarna nog de ONT of router herstart of stroomloos gemaakt? Wel balen dit, als het zo blijft wil ik van Delta af (nu al....) maar dat zal wel weer niet kunnen....

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC; Delta Fiber, 1Gb u/d, Ubiquity router, AP's en switches

Je hebt toch 14 dagen bedenktijd?
Als je geen Ziggo coax aansluiting thuis hebt, dan is Ziggo misschien nog een betere optie.

[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 09-09-2026 20:28 ]

• jvdlely
robertwebbe schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:27:
Je hebt toch 14 dagen bedenktijd?
Als je geen Ziggo coax aansluiting thuis hebt, dan is Ziggo misschien nog een betere optie.
Ik kom juist van Ziggo (coax)... Is trouwens nog niet opgezegd dus coax modem er weer tussen schuiven kan natuurlijk. Maar ja, ben niet voor niks naar glasvezel overgestapt. En ik snap het probleem ook niet, ik ken genoeg mensen die ook Delta hebben met een dynamisch IP adres.
Geen idee trouwens wanneer die bedenktijd ingegaan is. Bij de activatie van de verbinding? Dan heeft Delta nog 6 dagen om het op te lossen...

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC; Delta Fiber, 1Gb u/d, Ubiquity router, AP's en switches

• jvdlely
ernstoud schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:10:
[...]

Jammer dat de support via Discord nu te wensen overlaat. Ik heb de contactpersoon (nickname aldaar Krozant) hier naar gevraagd.
Is Discord een officieel support kanaal van Delta? Of wordt het gerund door Delta medewerkers in hun vrije tijd?

• jvdlely
ernstoud schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:33:
[...]

Dat laatste. Maar sinds de publiciteit rond agressieve colportatie hebben medewerkers weinig vrijheid meer direct naar buiten te treden heb ik begrepen.
ok, thx, helder. In dat geval zal ik de Klantenservice weer eens bellen.

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:39
Uit Cg-nat pool halen lukte mij ook niet via website en vervolgens klantenservice. Discord hielp wel, maar dat zou toch niet de weg moeten zijn vind ik.

Ipv6 gebruiken?

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 13:50
ernstoud schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:33:
[...]

Dat laatste. Maar sinds de publiciteit rond agressieve colportatie hebben medewerkers weinig vrijheid meer direct naar buiten te treden heb ik begrepen.
En dat is in veel gevallen best jammer. Zo zijn eigen fora gesloten en er zijn geen plannen om een nieuw forum of een community te starten. Delta was altijd al een gesloten boek, maar dat ze zich zo laten afschrikken door één incident.... daar vind ik wel iets van.

Het draagt juist bij aan begrip wanneer af en toe een medewerker netjes reageert. En dat kan ook op vriendelijke toon.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
jvdlely schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:50:
Ik ben sinds een week (ook) aangesloten op Delta. Had wat voeten in de aarde want er zat een breuk in de glasvezel in de FTU. Maar de ONT (XS-010X-R van Delta) is aangesloten, daarachter mijn Ubiquity Cloud Gateway Ultra aangesloten. Ingesteld op VLAN100 en DHCP, werkt allemaal. Maar: ik heb een CGNAT ip adres... dus kan mijn VPN (naar huis), dynamic DNS en port forwarding niet gebruiken. Balen... Heb met de klanteservice gebeld en die hebben CGNAT voor mij uitgezet. Alles gereboot, van stroom gehaald, van netwerk gehaald etc. Maar nog steeds een CGNAT adres. Heb ook een ticket aangemaakt op Discord maar heb niet de indruk dat dat opgepakt wordt (vorige week vrijdag aangemaakt; wellicht ben ik te ongeduldig :) ). Heeft iemand nog suggesties? In Mijn Delta staat bij mijn abonnement wel 'Dynamisch IP4 adres' dus wat dat betreft zou het goed moeten zijn. Maar wat ik ook restart of reconnect: ik blijf een CGNAT adres houden. Ideeen zijn meer dan welkom!
Probeer eens de meegeleverde router aan te sluiten? Daarna de boel een paar keer herstarten totdat je geen CGNAT adres meer hebt

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• jvdlely
EWS99 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:16:
[...]

Probeer eens de meegeleverde router aan te sluiten? Daarna de boel een paar keer herstarten totdat je geen CGNAT adres meer hebt
Heb ik al gedaan, hielp niet... Maar ik geef toe dat ik maar 1x herstart heb... Misschien vanavond nog eens proberen. Dank voor het meedenken!

• jvdlely
gjvdh schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:12:
Uit Cg-nat pool halen lukte mij ook niet via website en vervolgens klantenservice. Discord hielp wel, maar dat zou toch niet de weg moeten zijn vind ik.

Ipv6 gebruiken?
Heb ook aan ipv6 gedacht. Twee reden om nog heel even hiermee te wachten:
- Delta biedt de mogelijkheid voor een (niet CGNAT) dynamisch IPv4 adres. Dan moeten ze dat ook wel kunnen uitvoeren. Bied het anders niet aan....
- heb best wel een flink home network, veel IoT dus sensoren en zo. Weet niet of alles zo naar ip6 kan (ben niet onbekend met ipv6 maar weet niet of buitenkant ipv6 kan zijn en binnen ipv4 ). Ik weet wel dat de Synology NAS niet altijd fijn reageert op ipv6.

Sjakie0101 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:45:
[...]

En dat is in veel gevallen best jammer. Zo zijn eigen fora gesloten en er zijn geen plannen om een nieuw forum of een community te starten. Delta was altijd al een gesloten boek, maar dat ze zich zo laten afschrikken door één incident.... daar vind ik wel iets van.

Het draagt juist bij aan begrip wanneer af en toe een medewerker netjes reageert. En dat kan ook op vriendelijke toon.
Inderdaad. KPN medewerkers hier op Tweakers leveren perfecte technische support en lossen problemen snel op. Delta en ook Odido blijven daar volledig in achter. Erg jammer. Als ik KPN glasvezel zou hebben zou ik daarom overstappen. Maar KPN biedt hier 15 Mbps. via koper …

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:30:
[...]

Inderdaad. KPN medewerkers hier op Tweakers leveren perfecte technische support en lossen problemen snel op. Delta en ook Odido blijven daar volledig in achter. Erg jammer. Als ik KPN glasvezel zou hebben zou ik daarom overstappen. Maar KPN biedt hier 15 Mbps. via koper …
Zeker mooi dat het er is, maar de klantenservice van KPN zelf is echt extreem slecht. Dus als je een technisch probleem hebt, wat je niet zelf kan oplossen, ben je de sjaak. Als je hier niet bekent mee bent.

Heb wel meer dan honderd keer gebeld met de klantenservice van verschillende providers (ook namens anderen). Delta is naar mijn mening echt stukken minder slecht dan KPN. Bij KPN moet je tegen de 10 keer bellen, vaak over meerdere dagen voor een oplossing. Bij Delta is dat helemaal niet zo.

Je krijgt gewoon bij KPN zelden iemand die het snapt en ze schakelen je niet door naar iemand met meer kennis. Delta doet het wel, of ze vragen een college of andere afdeling. In mijn ervaring is het dan meestal de eerste keer ook opgelost.

Veel efficiëntere klantenservice heb ik het idee doordat je niet 10 keer voor hetzelfde moet bellen en dus 10 keer alles moet uitleggen. KPN zal wel geld te veel hebben. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 10-09-2026 13:05 ]

• jvdlely
jvdlely schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:42:
[...]

ok, thx, helder. In dat geval zal ik de Klantenservice weer eens bellen.
ok, ff op mezelf reageren :) Heb met de Delta Klantenservice gebeld. Situatie uitgelegd over CGNAT en dat dat maar niet verdwijnt. Helpdeskmedewerker (vriendelijk en meedenkend, erg fijn), toch nog een keer gekeken of CGNAT echt (administratief) uit staat. Dat is het geval. Wat nu vroeg ik. Er blijkt een storing te zijn in het uitzetten van CGNAT wat al een poos duurde(??) en ja, dat heb ik gemerkt.... Uiteindelijk is er een ticket aangemaakt voor mij, voor de backoffice. Heb aangevegen dat als het niet lukt, ik helaas ga opzeggen (ben sinds 2 september aangesloten, heb nog tot 16 september bedenktijd..). Ik wil helemaal niet opzeggen maar als CGNAT een blijvertje is, ga ik dat wel doen.

• jvdlely
robertwebbe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:51:
Ik ben benieuwd hoe snel dit opgelost is. Het zou mij niet verbazen als dit maanden gaat duren.
Hmm, dan zet ik de Ziggo modem weer terug (had Ziggo nog niet opgezegd :)) En dan kom ik af en toe in dit topic eens lezen of het al opgelost is. Baart mij trouwens wel zorgen als dat maanden duurt. Hoe in control over je Infra ben je dan ?

• eco

eco

inheems

Ook ik krijg CGNAT maar niet uit, bellen, chatten, ticket op Discord, modem herstarten, ander modem, het helpt allemaal niet.

www.steenbreek.nl

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:09
Toevallig gisteren ook bij iemand CGNAT laten uitschakelen naar een dynamisch IPv4 adres na omruilen van los ONT en modem.

Maar dit blijft ook nog hangen op CGNAT, zou 4 uur maximaal moeten duren beweren ze.. Gaat iets niet lekker daar..

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 14:29

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:51:
Ik ben benieuwd hoe snel dit opgelost is. Het zou mij niet verbazen als dit maanden gaat duren.
Maanden? Dat is wel heel erg lang? Vanwaar dat pessimisme?

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

Als het een relatief eenvoudige issue was, dan zou het inmiddels wel opgelost zijn. Maar dat is het niet dus ik denk dat ze dan een ticket bij de vendor hebben ingediend. Ook daar weer wordt er dan gekeken of het snel opgelost kan worden en dat is (nog) niet gebeurd. Dus mogelijk is dit een bug naar aanleiding van een update. Dan wordt het weer wachten op de volgende update. Maar ja, het is een aanname. We gaan zien hoe snel het opgelost gaat worden. Ik hoop voor degenen die er nu last van hebben snel wat het is natuurlijk kwalitatief uitermate teleurstellend zo.

• jvdlely
Het is een beetje laat (of vroeg, ligt er aan hoe je het bekijkt) maar tot mijn grote verbazing en nog grotere vreugde heb ik sinds vanavond een echt publiek IPv4 adres :*)
Ik heb vanavond de Delta router weer een keer aangesloten, laptop aangesloten en ik moest 2x kijken maar daar stond toch echt GEEN 100.x.x.x adres meer!
Ik ben super blij, de engineer in mij vraagt zich uiteraard wel af wat er is gebeurd.
Was het het belletje naar de Klantenservice die een ticket voor de BackOffice hebben aangemaakt (en heeft de BackOffice het voor mij gefixed)? Zo ja, dan hoop ik dat ze het voor iedereen gefixed hebben.
Of was het toch het aansluiten van de Delta router die het triggerde? Al had ik al eerder een paar keer de Delta router aangesloten, toen zonder dat ik een 'echt' ipv4 adres kreeg.
Als de BackOffice het gefixed heeft: mijn grote dank _/-\o_ _/-\o_
Als het adres blijft, dan hoef ik niet terug naar Ziggo en heeft Delta er een voor nu tevreden klant bij (las in voorgaande berichten dat bij sommigen het dynamische adres 'spontaan' was verdwenen).

Dank aan ieder voor het meedenken en voor de gedane suggesties!!.
Als je hetzelfde issue hebt: Klantenservice bellen en een ticket voor BackOffice laten aanmaken. Denk zo maar dat zij het gefixed hebben.

• TinuZ1973
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 14:53
TinuZ1973 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:12:
Mogelijk subscriber-isolatie lek zichtbaar op ONT-poort (442 unieke MAC's in ~15 min)

Situatie
Ik gebruik voor mijn Delta glasvezelaansluiting (XGS-PON) niet de Delta-modem/router, maar een losse XGS-PON SFP+ ONT-module (FS.com) die rechtstreeks in een SFP-poort van mijn eigen managed switch (UniFi) zit. Vandaar gaat de verbinding door naar pfSense.

Op de switchpoort waar de ONT op aangesloten is, worden binnen ~15 minuten al 442 unieke MAC-adressen geleerd — allemaal getagd op VLAN 100 ("WAN INET"), exact dezelfde VLAN die mijn eigen internetverkeer (DHCP/gateway) gebruikt. Voor een normaal geïsoleerde abonnee-aansluiting is dat veel te veel.

Vermoeden
XGS-PON is natuurlijk van nature point-to-multipoint op de fysieke laag — één OLT-poort bedient via een passieve splitter meerdere ONT's op dezelfde fiber-trunk, dat is inherent aan PON. Dat gedeelde medium hoort echter door isolatie op de OLT (bijv. 1:1 VLAN-mapping per abonnee, MAC-forced-forwarding, of de encryptie die GPON/XGS-PON standaard op het downstream-verkeer toepast) alsnog niet zichtbaar te zijn richting de eindgebruiker. Het punt is dus niet dat het medium gedeeld is — dat is inherent aan PON — maar dat de isolatie daarbovenop hier kennelijk niet (volledig) werkt: broadcast-/ARP-verkeer van (een deel van) andere abonnees op hetzelfde segment lijkt ook bij mij binnen te komen, en vermoedelijk andersom ook.

Waarom dit meer is dan cosmetisch
  • Het vervuilt niet alleen mijn eigen netwerk-discovery (UniFi's topologie-overzicht is door de ruis inmiddels onbruikbaar), maar wijst op een structureel isolatieprobleem.
  • Als dit klopt, wordt een deel van het broadcastdomein — en dus in potentie ARP/discovery-verkeer — gedeeld tussen abonnees die dat niet zouden moeten kunnen zien. Dat opent in theorie de deur naar ARP-spoofing/MITM tussen abonnees onderling, en is sowieso niet hoe een geïsoleerde FTTH-aansluiting hoort te werken.
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd het lokaal te mitigeren met een MAC-address filter op die switchpoort (alleen de ONT en het via pfSense's ARP-tabel opgehaalde gateway-MAC toestaan), maar dat brak mijn eigen verbinding — Dit lijkt dus geen probleem dat ik veilig aan mijn eigen kant kan oplossen.

Voorbeeld (5 van de 442, rest beschikbaar op verzoek)
code:
1
2
3
4
5
00:c8:96:58:--:--   VLAN 100
94:f7:17:78:--:--   VLAN 100
04:b6:be:2b:--:--   VLAN 100
00:c8:96:58:--:--   VLAN 100
30:60:0a:ea:--:--   VLAN 100
Vraag
Ik heb dit al gemeld bij de reguliere supportlijn (schijnen hier Delta Engineers rond te hangen :) ), en zij hebben mij geadviseerd het hier te melden — vandaar dit topic. Kan iemand bevestigen of dit een bekend probleem is, en of er op de OLT/PON-configuratie iets gedaan kan worden om subscriber-isolatie op deze poort/VLAN goed af te dwingen? Denk graag verder mee als dat helpt.
UPDATE 11-9-2026:

op 26-8 eindelijk een link ontvangen om de volledige MAC Adres tabel aan te leveren.

Op 11-9 SMS en email ontvangen 'dat probleem opgelost is', Nog steeds 430 MAC adressen op VLAN 100. Ticket wederom verzocht te openen/dan wel toe te lichten.

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik ben al ruim drie weken bezig om mijn Fritzbox 5590 te registreren als eigen modem bij Delta. In het verleden dezelfde 5590 gebruikt bij Caiway.

Het webformulier werkt niet, het kan niet op een andere manier worden doorgegeven en de helpdesk belooft dat het binnen 2 dagen is opgelost.

Meer mensen dat probleem?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• Dennis Blomaard
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 12:11
Ik heb ook een Cloud Gateway Fiber, maar ik heb via de chat contact gehad met een medewerker, uitgelegd dat ik een ONT wilde en zij hebben zelf verder alles op de achtergrond in orde gemaakt. Installatie verliep na ontvangst van het ONT ook vrij soepel!

Ik heb ook issues met CGNAT, want dat had ik 's avonds ook gevraagd om aan te laten passen naar een publiek adres. Als ik in m'n Unifi console kijk staat daar na een week nog steeds een IP adres in de 100.x.x. range, maar als ik via "whatsmyip" kijk, zie ik daar wel een ander IP adres vermeld staan....(momenteel in de 72.x.x range en vorige week was dit nog de 62.x.x. range zag ik). Geen idee of dit nou goed is of niet, maar oke... haha :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis Blomaard op 11-09-2026 15:55 ]

iRacing Profile | My Rig | Twitch Account

• eco

eco

inheems

jvdlely schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 00:18:
Het is een beetje laat (of vroeg, ligt er aan hoe je het bekijkt) maar tot mijn grote verbazing en nog grotere vreugde heb ik sinds vanavond een echt publiek IPv4 adres :*)
Ik heb vanavond de Delta router weer een keer aangesloten, laptop aangesloten en ik moest 2x kijken maar daar stond toch echt GEEN 100.x.x.x adres meer!
Ik ben super blij, de engineer in mij vraagt zich uiteraard wel af wat er is gebeurd.
Was het het belletje naar de Klantenservice die een ticket voor de BackOffice hebben aangemaakt (en heeft de BackOffice het voor mij gefixed)? Zo ja, dan hoop ik dat ze het voor iedereen gefixed hebben.
Of was het toch het aansluiten van de Delta router die het triggerde? Al had ik al eerder een paar keer de Delta router aangesloten, toen zonder dat ik een 'echt' ipv4 adres kreeg.
Als de BackOffice het gefixed heeft: mijn grote dank _/-\o_ _/-\o_
Als het adres blijft, dan hoef ik niet terug naar Ziggo en heeft Delta er een voor nu tevreden klant bij (las in voorgaande berichten dat bij sommigen het dynamische adres 'spontaan' was verdwenen).

Dank aan ieder voor het meedenken en voor de gedane suggesties!!.
Als je hetzelfde issue hebt: Klantenservice bellen en een ticket voor BackOffice laten aanmaken. Denk zo maar dat zij het gefixed hebben.
Geluksvogel. Hier nog kommer en kwel, ik ga nu beginnen aan contactpoging nummer 6. Het is echt een beproeving.

www.steenbreek.nl

• Dennis Blomaard
eco schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:54:
[...]

Geluksvogel. Hier nog kommer en kwel, ik ga nu beginnen aan contactpoging nummer 6. Het is echt een beproeving.
Ik hoor graag of het werkt!
Wat laat "whatsmyip.org" in jouw geval zien, ondanks dat de Unifi console 100.x.x toont?

• jvdlely
Dennis Blomaard schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:56:
[...]

Ik hoor graag of het werkt!
Wat laat "whatsmyip.org" in jouw geval zien, ondanks dat de Unifi console 100.x.x toont?
Dacht dat het (ongeveer) zo werkt met CGNAT:

- je router krijgt een IP adres, bijna altijd in de range 100.64.0.0 tot 100.127.255.255)

- Delta tunnelt jouw verkeer (en het verkeer van andere abonnees) door 1 normaal uitziend publiek ip adres

- en de rest van het Internet ziet alleen dat gedeelde publieke adres (dus ook whatsmyip.org).

Zolang je op je router een 100.x.x.x adres ziet, heb je CGNAT

• Dennis Blomaard
jvdlely schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:09:
[...]

Dacht dat het (ongeveer) zo werkt met CGNAT:

- je router krijgt een IP adres, bijna altijd in de range 100.64.0.0 tot 100.127.255.255)

- Delta tunnelt jouw verkeer (en het verkeer van andere abonnees) door 1 normaal uitziend publiek ip adres

- en de rest van het Internet ziet alleen dat gedeelde publieke adres (dus ook whatsmyip.org).

Zolang je op je router een 100.x.x.x adres ziet, heb je CGNAT
Als dat zo is kan ik voor de 3e keer met de klantenservice aan de slag, want ze hebben het 2x bevestigd dat het in orde zou zijn tot nu toe.

De eerste keer kreeg ik wel een specifieke melding in m'n Unifi console dat Delta gebruik maakt van CGNAT in mijn geval. Na het eerste contact met de klantenservice is die melding wel verdwenen...

• jvdlely
Dennis Blomaard schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:16:
[...]

Als dat zo is kan ik voor de 3e keer met de klantenservice aan de slag, want ze hebben het 2x bevestigd dat het in orde zou zijn tot nu toe.

De eerste keer kreeg ik wel een specifieke melding in m'n Unifi console dat Delta gebruik maakt van CGNAT in mijn geval. Na het eerste contact met de klantenservice is die melding wel verdwenen...
Heb je nog steeds een 100.x.x.x adres staan in de Unify console? Staat er geen 'i' met een rondje bij dat adres? Dat had ik namelijk nadat ik die CGNAT melding links boven had weggeklikt. Als je op die 'i' met rondje klikt, krijg je de melding dat het een CGNAT adres is.

• Dennis Blomaard
Klantenservice vanavond wederom:
Ik heb aan mijn kant een paar dingen geregeld, dus zorg er alsjeblieft voor dat je de modem weer 5 minuten uitschakelt en kijk of het nu in orde is
vrijdag 11 september 2026 16:45
Zo niet, dan zijn we er van onze kant al mee bezig
Uiteraard verder niets veranderd na heropstarten van ONT en UCGF

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis Blomaard op 11-09-2026 19:51 ]

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 19:07

No13

/me was here

Ik had in juli een lastig verhaal, al jaren een Delta abbo hier met een dynamisch public IP, in een SFP+ via @ernstoud destijds in de inkoopactie. We gingen 3 weken op vakantie naar Canada.

Na dag 1 van mijn vakantie kreeg ik een mailtje van mijn dynDNS script dat mijn public IP veranderd zou zijn. Bleek na verder zoeken dat ik thuis dus een 100.x.x.x adres gekregen had. Zomaar vanuit het "niets" in mijn beleving (later bleek dat die dag mijn 'korting ivm verlengen' is verlopen, mogelijk zit daar een relatie?)

Dus vanuit Canada in de chat geklommen met de servicedesk en die zouden CGNAT uitzetten.
Een dag later (laatste dag hotel met wifi) nog niks. Opnieuw de chat in geklommen en situatie uitgelegd. Ik moest eerst het Delta modem aansluiten voor ze iets mee wilde denken. Ik heb verzocht een ticket te maken voor de 2e lijn omdat ik gewoon weken niet thuis ben. Geen duidelijkheid gekregen of dat ook gedaan is.

Ondertussen iets met een wireguard VPN naar een VPS lopen kloten via een remote ingang die gelukkig nog werkte (outbound VPN). Wat klooien met Traefik om de websites etc weer online te krijgen...

Na 2 weken vakantie ineens weer een eigen adres??? Alles lijkt weer normaal te werken. Uiteraard geen terugkoppeling gekregen van Delta dus mijn kant van het verhaal blijft vooral berust op speculaties...

Voorlopig houd ik de VPS in place zodat ik een uitwijk mogelijkheid heb maar helemaal lekker voelt het nog niet :)

• Dennis Blomaard
jvdlely schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:54:
[...]

Heb je nog steeds een 100.x.x.x adres staan in de Unify console? Staat er geen 'i' met een rondje bij dat adres? Dat had ik namelijk nadat ik die CGNAT melding links boven had weggeklikt. Als je op die 'i' met rondje klikt, krijg je de melding dat het een CGNAT adres is.
Nee die (i) staat er niet meer...

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 07:53
ernstoud schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:44:
Er zijn hier ongetwijfeld ook speedtest (command line versie) gebruikers, zien jullie ook problemen met gebruik er van?

ernstoud in "Ookla SpeedTest storing?"
Ja, bedankt voor het melden ook hier geen monitoring via de cli version. Overige App of web tools die Ookla gebruiken doen het wel.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 13:21
Ter info voor de CGNAT problematiek.

Mij werd dit ook verteld en is sinds gisteren verholpen. Lijkt erop dat dit algemene probleem van de baan is.

Misschien idee voor de rest die tegen dit probleem loopt om te kijken of het bij hun is opgelost en anders via discord een ticket aanmaken.

Mijn ervaring is dat dingen via de klantenservice niet goed wordt opgepakt/doorgezet zodra het te technisch wordt, via discord nu tot 2x toe goed geholpen 🙂

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 15:18
dominition schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:21:
Ter info voor de CGNAT problematiek.

Mij werd dit ook verteld en is sinds gisteren verholpen. Lijkt erop dat dit algemene probleem van de baan is.

Misschien idee voor de rest die tegen dit probleem loopt om te kijken of het bij hun is opgelost en anders via discord een ticket aanmaken.

Mijn ervaring is dat dingen via de klantenservice niet goed wordt opgepakt/doorgezet zodra het te technisch wordt, via discord nu tot 2x toe goed geholpen 🙂
Ik zou wel in alle gevallen eerst de route via de klantenservice volgen. Dat zorgt er voor dat de Discord optie ook echt beschikbaar blijft voor probleemgevallen.

• Dennis Blomaard
Dennis Blomaard schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:50:
Klantenservice vanavond wederom:
Ik heb aan mijn kant een paar dingen geregeld, dus zorg er alsjeblieft voor dat je de modem weer 5 minuten uitschakelt en kijk of het nu in orde is
vrijdag 11 september 2026 16:45
Zo niet, dan zijn we er van onze kant al mee bezig
Uiteraard verder niets veranderd na heropstarten van ONT en UCGF
Inmiddels een week verder zonder reactie vanuit Delta.
Heb vanmorgen even een ticket aangemaakt op Discord, misschien dat dit beter werkt

• eco

eco

inheems

De laatste jaren verschillende Fritzbox modellen gehad, momenteel een 5590 direct aangesloten. Daarvoor lange tijd pFsense en daarvoor m0nowall. Nu is het zo dat de Fritzbox een terugkerend bufferbloat probleem heeft. Ik merk dit met gamen maar ook gewoon met browsen. Dit zou met de laatste 8.25 versie van de firmware opgelost zijn, maar bij mij in ieder geval niet. Een fix zou zijn om 'hardware acceleration' uit te zetten maar dat helpt ook niet.

Wat wel helpt is de router herstarten, dan gaat het een aantal uren prima maar dat is een knullige oplossing.

Destijds ben ik naar Fritz overgestapt vanwege de eenvoud, wifi werkt allemaal goed en ook het simpel instellen en beheren van clients en een gastennetwerk is prima.

Nu ben ik weer aan het rondkijken naar routersoftware, grote kanshebber is Openwrt want goede SQM met CAKE en Wifi. OPNsense zou ook kunnen met aparte accespoints (single threaded PPPoe is dan wel weer een ding).

Ik was er altijd gebrand op om direct een SFP in de router te kunnen steken, want hoe minder er in het pad zit hoe beter was de gedachtegang. Maar ik begin nu toch met de gedachte te spelen een Nokia ONT te installeren om flexibiliteit te hebben om met verschillende routers te testen, zonder elke keer het modem wissel traject bij Delta te doorlopen. Dat heb ik recent gedaan en eindigde in een week lang bellen/chatten/tickets maken met Delta omdat iets in hun systeem niet goed kwam.

De vraag is hoe het Nokia 010 ONT effect heeft op de verbinding. Buffert het ding packets? Kan het een invloed hebben op de snelheid en latency van de verbinding? Ik weet dat het een glas > koper omzetter is, maar in tegenstelling tot eenvoudigere modellen zie ik dat deze een webinterface heeft en daardoor wellicht wat meer aan boord heeft. Heeft iemand weleens metingen uitgevoerd met en zonder ONT?

www.steenbreek.nl

eco schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:53:

De vraag is hoe het Nokia 010 ONT effect heeft op de verbinding. Buffert het ding packets? Kan het een invloed hebben op de snelheid en latency van de verbinding? Ik weet dat het een glas > koper omzetter is, maar in tegenstelling tot eenvoudigere modellen zie ik dat deze een webinterface heeft en daardoor wellicht wat meer aan boord heeft. Heeft iemand weleens metingen uitgevoerd met en zonder ONT?
Het is een intelligente media converter. En zal zich houden qua functionaliteit aan de XGS-PON normen. En dus net zo functioneren als een SFP. Je abonnement en de OSI lagen boven de onderste twee zijn meer beperkend dan die van een ONT.

• eco

eco

inheems

ernstoud schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:57:
[...]

Het is een intelligente media converter. En zal zich houden qua functionaliteit aan de XGS-PON normen. En dus net zo functioneren als een SFP. Je abonnement en de OSI lagen boven de onderste twee zijn meer beperkend dan die van een ONT.
OSI lagen?

www.steenbreek.nl

• jvdlely
een beetje off-topic maar zie Wikipedia: OSI model, Het OSI model is een model dat de hele communicatie stack opdeelt in logische lagen. Van de fysieke laag (hoe ziet de stekker er uit, welke spanningen, stroompjes etc), naar de link tussen twee punten, naar de pakketjes die over die link moeten, naar de protocollen die die pakketjes moeten gebruiken tot aan de applicatie aan toe. De ONT zet fysiek glas om naar koper en doet iets met de link en signalering denk ik... de rest doet je router, fw, applicatie. Beetje versimpeld maar zo werkt het ongeveer.

[ Voor 16% gewijzigd door jvdlely op 20-09-2026 18:25 ]

• Dennis Blomaard
Dennis Blomaard schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:14:
[...]

Inmiddels een week verder zonder reactie vanuit Delta.
Heb vanmorgen even een ticket aangemaakt op Discord, misschien dat dit beter werkt
Afgelopen weekend een ticket aangemaakt op Discord en “Krozant” heeft hem doorgezet naar de juiste mensen. Vanmorgen al terugmelding dat m’n IP adres nu werkelijk veranderd is + dat zie ik nu ook in de Unifi console! Is nu een adres in de 81.x.x.x range ipv in de 100.x.x.x range

Als iets goed is mag het ook gemeld worden dus vandaar 🙂

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.