In de topic start staan de mogelijkheden en hoe het in zijn werk gaat…Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
Als het alleen om Wifi bereik gaat kan je prima een mesh set achter de Nokia zetten, tenzij je een beetje handig bent met netwerken en het erg leuk vindt om te spelen (maar dat zou ik dan toch liever thuis doen ipv bij je ouders).Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.EWS99 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Klinkt bijna alsof er een relatie is met het warme weer van de afgelopen dagen.
Misschien even een ventilator er op zetten?
de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?
Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”
[ Voor 9% gewijzigd door Paul2 op 25-05-2026 21:49 ]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op redditPaul2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.
de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?
Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”

Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Al jaren lang gebruik ik mijn eigen Modem, de Nokia NS-010X-Q. Indertijd heeft R3d mij nog geholpen om de modem up te daten, in verband met overheating problemen die er indertijd gaande waren met het modem.
Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg. Het modem is erg heet valt mij op. Tijdens dat het internet weg valt, zijn de lichtjes van de PON en Data ook uit.
Ik ben erg benieuwd of iemand anders dit probleem heeft gehad, of ik hiervoor Delta moet bellen om te kijken wat er mis is, of dat het komt, omdat toch het modem is gesneuveld, en dat ik een nieuwe moet aanschaffen.
Alvast bedankt!
Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg. Het modem is erg heet valt mij op. Tijdens dat het internet weg valt, zijn de lichtjes van de PON en Data ook uit.
Ik ben erg benieuwd of iemand anders dit probleem heeft gehad, of ik hiervoor Delta moet bellen om te kijken wat er mis is, of dat het komt, omdat toch het modem is gesneuveld, en dat ik een nieuwe moet aanschaffen.
Alvast bedankt!
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 16:39
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Fritz Fritz!Box 5590 Fiber
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:23:
Al jaren lang gebruik ik mijn eigen Modem, de Nokia NS-010X-Q. Indertijd heeft R3d mij nog geholpen om de modem up te daten, in verband met overheating problemen die er indertijd gaande waren met het modem.
Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg.
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.Het modem is erg heet valt mij op.
Je kunt de power adaptor toch zelf vervangen door een vergelijkbare (met wellicht wat meer Watts/A's) zodat je wellicht kunt testen of je Nokia nog goed funktioneerd.
Je zou ook wat koeling kunnen toevoegen (ventialtor op je modem richten)
Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.
Dus de bal ligt bij jou om aktie te ondernemen
Je zou ook wat koeling kunnen toevoegen (ventialtor op je modem richten)
Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.
Dus de bal ligt bij jou om aktie te ondernemen
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?
Ik kan hem nog vasthouden, maar niet comfortabel. Ik heb zojuist om de test op de proef te stellen het modem tussen twee koel elementen gelegd, die uit de vriezer komen. Kijken of dit iets uithaalt, want dan kan ik met zekerheid zeggen dat het vanwege overheating problemen komt.ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.
Daar was ik al bang voor. Daarom sluit ik nu eerst alles uit om te kijken of het probleem bij mij ligt, of dat het toch verderop in de verdeel kast van Delta ligt.psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:45:
--
Als toch blijkt dat mijn test met de twee koel elementen de problemen oplost, wat is het beste om te doen? Ik kan helaas geen ventilator installeren in mijn meterkast voor het modem. Is het verstandig om een nieuw modem aan te schaffen, of zijn er nog andere opties? Misschien een nieuwe firmware?
Klien ventialtor op USB zie
https://www.kabelshop.nl/Gembird-USB-ventilator-Gembird-O-10-cm-360-draaibaar-Zwart-NF-03-i33089.html?
of bij de hema in een mooi kleurtje:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/elektrische-apparaten/ventilatoren/mini-ventilatoren/oplaadbare-handventilator-7x22cm-paars-41800436.html
https://www.kabelshop.nl/Gembird-USB-ventilator-Gembird-O-10-cm-360-draaibaar-Zwart-NF-03-i33089.html?
of bij de hema in een mooi kleurtje:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/elektrische-apparaten/ventilatoren/mini-ventilatoren/oplaadbare-handventilator-7x22cm-paars-41800436.html
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Zelfde spanning (12V) en stroomsterkte (2A dacht ik)?stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.
Ik denk dat deze vervangende AC Adapter het eerste is waar je aan moet denken, gezien het feit dat alle lampjes uit gaan.
In dit topic is deze ook voorbij gekomen in de afgelopen jaren, incl voorbeeldenpsdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit
[Afbeelding]
Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit
[Afbeelding]
Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Eerder gepost, voor mn 3910 met Fs het op de volgende manier opgelost. Nu inmiddels net wat mooier afgewerkt, maar principe is het zelfde…Paul2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.
Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Hoi allemaal,
Mede dankzij alle info in dit topic, ben ik er gisteren in geslaagd om ook mijn eigen router aan te sluiten. Voor mij de eerste keer dat ik met glasvezel kabeltjes aan de gang moest, maar gelukkig is dat noob-proof gemaakt. Als hardware heb ik gekozen voor een UCG Fiber met Zaram ONT.
Ik heb eerst de Zaram geregistreerd via de Mijn Delta webpagina. Daarna heb ik de Nokia uitgeschakeld en alles afgekoppeld. Fiber kabels aangesloten en de blauwe kant in de Zaram. Stroom erop en na een uurtje wachten had ik een stabiele internetverbinding
Is me 100% meegevallen! Nu maar eens kijken wat ik allemaal in moet gaan stellen...
Mede dankzij alle info in dit topic, ben ik er gisteren in geslaagd om ook mijn eigen router aan te sluiten. Voor mij de eerste keer dat ik met glasvezel kabeltjes aan de gang moest, maar gelukkig is dat noob-proof gemaakt. Als hardware heb ik gekozen voor een UCG Fiber met Zaram ONT.
Ik heb eerst de Zaram geregistreerd via de Mijn Delta webpagina. Daarna heb ik de Nokia uitgeschakeld en alles afgekoppeld. Fiber kabels aangesloten en de blauwe kant in de Zaram. Stroom erop en na een uurtje wachten had ik een stabiele internetverbinding
Is me 100% meegevallen! Nu maar eens kijken wat ik allemaal in moet gaan stellen...
f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef
Ik heb hier een rare.
oude setup, een nokia hier van het forum en daar een Asus ax88u achter, werkt naadloos voor 8 jaar.
De ax88u begint problemen te krijgen en wordt vervangen door een ax88u Pro.
Ik krijg echter geen ip van Delta op deze router, de Nokia al een uurtje afgehad met stekker eruit.
geen IP, sluit ik de oude aan , meteen en pak ik een andere reserve router, die pakt hij ook meteen.
Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkt. ik heb nu met mijn oude router weer mijn oude 81,xx,xx,xxx nummer.
De nieuwe modern werkt op een 4 g modem gewoon, geen problemen, maar op het delta netwerk blijft het laatste lampje oranje knipperen.
moet ik nog wat extra's instellen, ik zie namelijk bij de pro nog een optie voor Vlan op de wan poort.
iemand een idee /
oude setup, een nokia hier van het forum en daar een Asus ax88u achter, werkt naadloos voor 8 jaar.
Ik krijg echter geen ip van Delta op deze router, de Nokia al een uurtje afgehad met stekker eruit.
geen IP, sluit ik de oude aan , meteen en pak ik een andere reserve router, die pakt hij ook meteen.
Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkt. ik heb nu met mijn oude router weer mijn oude 81,xx,xx,xxx nummer.
De nieuwe modern werkt op een 4 g modem gewoon, geen problemen, maar op het delta netwerk blijft het laatste lampje oranje knipperen.
moet ik nog wat extra's instellen, ik zie namelijk bij de pro nog een optie voor Vlan op de wan poort.
iemand een idee /
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
VLAN100 taggen aan WAN.fazertje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:53:
Ik heb hier een rare.
iemand een idee /
Zit bij Asus routers verborgen bij de IPTV settings.
Ik heb hier sinds 2 weken ook last van met internet verbinding die weg valt. Na een reboot deed alles het weer maar sinds gister dus helemaal niet meer.Paul2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:13:
Hallo Allemaal,
ik heb in December 2023 een Zaram SFP module gekocht via de collective inkoop hier op Tweakers. Het heeft tot sinds kort zonder problemen gewerkt maar sinds 2 maanden wat problemen en misschien kunnen jullie mij helpen of de module een probleem is of toch delta.
UDM Pro 5.1.12, network 10.3.58
Eerder had ik al problemen met wegvallende verbinding, delta gebeld en die wilde perse een monteur langs sturen, die heeft de kabels schoongemaakt en de verlengkabel direct in de delta aansluiting geplaatst (verbinding stukje is dus er tussenuit) maar de verbinding was alweer hersteld vanzelf.
Nu de afgelopen 2 dagen weer wegvallende verbinding, UDM geeft aan “Faulty SFP EEPROM Detected” in de afgelopen 24 uur.
Zie ook steeds dat de UDM steeds wel/geen SFP in de poort herkent, kan op dat moment ook niets ophalen via SSH.
Vannacht helemaal geen verbinding gehad maar vanochtend tot ergens 14:00 prima verbinding zonder onderbreking, en sinds 14:00 tot weer geen verbinding.
Net nog even de UDM uit, SFP er uit, 5 min wachten en toen werkte het weer even voor 3-5 min.
Lijkt echt random te ontstaan, enkele dagen aan te houden en dan weer te verdwijnen.
hopelijk kunnen jullie mij helpen dit te troubleshooten (we moeten beide thuiswerken😅) en vergeef me voor de foto’s ipv code.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update: Deze ochtend is de verbinding weer stabiel tot waarschijnlijk ergens in de middag.
[Afbeelding]code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Connector : 0x01 (SC) Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR Encoding : 0x06 (64B/66B) BR, Nominal : 10300MBd Rate identifier : 0x00 (unspecified) Length (SMF,km) : 20km Length (SMF) : 20000m Length (50um) : 0m Length (62.5um) : 0m Length (Copper) : 0m Length (OM3) : 0m Laser wavelength : 1270nm Vendor name : Zaram Vendor OUI : 00:0b:6f Vendor PN : ZXOS11NPI Vendor rev : 1B Option values : 0x22 0x02 Option : RX_LOS implemented Option : Power level 2 requirement Option : Power level 3 requirement BR margin, max : 0% BR margin, min : 0% Vendor SN : ZRMT23090005 Date code : 230310 Optical diagnostics support : Yes Laser bias current : 21.184 mA Laser output power : 2.3272 mW / 3.67 dBm Receiver signal average optical power : 0.0509 mW / -12.93 dBm Module temperature : 59.75 degrees C / 139.55 degrees F Module voltage : 3.3081 V Alarm/warning flags implemented : Yes Laser bias current high alarm : Off Laser bias current low alarm : Off Laser bias current high warning : Off Laser bias current low warning : Off Laser output power high alarm : Off Laser output power low alarm : Off Laser output power high warning : Off Laser output power low warning : On Module temperature high alarm : Off Module temperature low alarm : Off Module temperature high warning : Off Module temperature low warning : Off Module voltage high alarm : Off Module voltage low alarm : Off Module voltage high warning : Off Module voltage low warning : Off Laser rx power high alarm : Off Laser rx power low alarm : Off Laser rx power high warning : Off Laser rx power low warning : Off Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V Module voltage high warning threshold : 3.5000 V Module voltage low warning threshold : 3.1000 V Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
Ik gebruik een UCG Fiber met Zaram module. Zou het toch kunnen liggen aan de warmte? Heeft de ventilator installeren dit probleem verholpen?
voor nu maar even de oude modem van delta terug gezet zodat ik in ieder geval internet heb maar zou mijn eigen unifi netwerk toch wel snel weer werkend willen hebben.
En voordat ik een nieuwe Zaram module of kabel aanschaf wil ik de rest eerst even uitsluiten
En als dat niet werkt het MAC adres van je WAN overnemen van je oude routerernstoud schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:57:
[...]
VLAN100 taggen aan WAN.
Zit bij Asus routers verborgen bij de IPTV settings.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Uit nieuwsgierigheid, wordt de Zaram module ook heet bij 1Gbps? (Ik heb zelf een los Nokia modem van Delta)
In plaats van een nieuwe module kan je Delta vragen of ze je een ONT willen leveren.DaWheelz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:24:
[...]
Ik heb hier sinds 2 weken ook last van met internet verbinding die weg valt. Na een reboot deed alles het weer maar sinds gister dus helemaal niet meer.
Ik gebruik een UCG Fiber met Zaram module. Zou het toch kunnen liggen aan de warmte? Heeft de ventilator installeren dit probleem verholpen?
voor nu maar even de oude modem van delta terug gezet zodat ik in ieder geval internet heb maar zou mijn eigen unifi netwerk toch wel snel weer werkend willen hebben.
En voordat ik een nieuwe Zaram module of kabel aanschaf wil ik de rest eerst even uitsluiten
Als ik de ONT plaats in plaats van de Zaram module, dan kan ik de ucg fiber aansluiten via RJ45 kabel naar de ONT toch? Wellicht dat hij dan een stuk koeler blijft en alles weer gaat werkenOesie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:00:
[...]
In plaats van een nieuwe module kan je Delta vragen of ze je een ONT willen leveren.
Vlan 100 was de oorzaak, die staat bij de ax88u en ax88u pro op twee verschillende plekken...
Naar een chat met Delta. die me niet op het juiste been konden zetten. Boden ze een hun nieuwste consumenten OMT aan, een xs-010x-q, om mijn huidige xs-10x-q te vervangen.
Naar een chat met Delta. die me niet op het juiste been konden zetten. Boden ze een hun nieuwste consumenten OMT aan, een xs-010x-q, om mijn huidige xs-10x-q te vervangen.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Zoals ik hier zei: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"fazertje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:33:
Vlan 100 was de oorzaak, die staat bij de ax88u en ax88u pro op twee verschillende plekken...
De xs-010x-q bestaat al jaren. En ik denk dat je die al hebt dus.
dat klopt, de mijne is ook via dat topic, maar volgens haar was het de allernieuwste die aangeboden werd aan consumenten.
Ik denk dat ik het bod acceteer en het oude originele modem terug stuur. voorraad is altijd goed.
Ik denk dat ik het bod acceteer en het oude originele modem terug stuur. voorraad is altijd goed.
Heeft weinig voordeel, kan er wel voor zorgen dat het administratief mis gaat en je geen internet meer hebt. Kans dat je hierdoor zonder internet komt te zitten is een stuk groter dan dat je zonder internet komt te zitten door een defecte ONT is mijn ervaring.fazertje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:41:
dat klopt, de mijne is ook via dat topic, maar volgens haar was het de allernieuwste die aangeboden werd aan consumenten.
De Nokia XS-010X-Q leveren ze nieuw niet meer uit, laatste jaren is het de Nokia XS-010X-R. Als het een Nokia XS-010X-Q dan is het een gebruikte.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
R = Realtek chipsetbjusterbaarlik schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:15:
[...]
Heeft weinig voordeel, kan er wel voor zorgen dat het administratief mis gaat en je geen internet meer hebt. Kans dat je hierdoor zonder internet komt te zitten is een stuk groter dan dat je zonder internet komt te zitten door een defecte ONT is mijn ervaring.
De Nokia XS-010X-Q leveren ze nieuw niet meer uit, laatste jaren is het de Nokia XS-010X-R. Als het een Nokia XS-010X-Q dan is het een gebruikte.
Q = Qualcomm chipset
Zelfde functionaliteit.
Ja de Zaram module ondersteund gewoon 1Gbps+ snelheid, echter heeft hij het bij mij niet lang gedaan en na een paar weken kreeg ik steeds vaker netwerk connectie issues waarschijnlijk omdat de module te heet werd. Na een chat met Delta hebben ze mij een ONT opgestuurd en heb ik de oude Nokia modem terug moeten sturen. Dit werkt vooralsnog super! En kan nu gewoon mijn eigen Unifi hardware gebruiken.gjvdh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:54:
Uit nieuwsgierigheid, wordt de Zaram module ook heet bij 1Gbps? (Ik heb zelf een los Nokia modem van Delta)
Mijn Zaram module wel. Gaat dan wel om een andere provider maar dat ding wordt zo enorm heet in mijn Unifi Cloud Gateway Fiber. Ook een 1 Gbps verbinding.gjvdh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:54:
Dat is precies de reden waarom de Zaram module bij mij het snel begaf. En ik nu ben overgestapt naar de ONT van Delta. Werkt net zo goedqwasd schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:21:
[...]
Mijn Zaram module wel. Gaat dan wel om een andere provider maar dat ding wordt zo enorm heet in mijn Unifi Cloud Gateway Fiber. Ook een 1 Gbps verbinding.
Vandaag valt mijn OpenVPN verbinding naar huis telkens na 5..50 seconden weg. Opnieuw verbinden brengt hem weer terug, maar niet voor veel langer. pfSense box al gereset, en het maakt niet uit op ik het hotel Wifi of cellular gebruik. Gisteren niet online geweest, maar verder heeft het de afgelopen weken probleemloos gewerkt.
Hebben anderen hier ook last van?
Hebben anderen hier ook last van?
Momenteel kun je bij delta geen eigen modem registreren via de mijn delta omgeving. Hierin zit een storing waardoor de gegevens niet versturen. Delta heeft hier een incident van gemaakt en werken eraan.
Zodra ik weer bericht krijg van ze over de oplossing dan post ik dat hier.
Zodra ik weer bericht krijg van ze over de oplossing dan post ik dat hier.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Enige tijd geleden stond op de website van Delta dat ze in maart aan bestaande klanten zouden communiceren hoe die een losse ONT en de “WiFi 7 router” konden krijgen.
Niets gehoord.
Wat staat er nu:
:strip_exif()/f/image/WyKIGZy7mFYezanOb1rgnDvw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/
Zonder jaartal
.
Enfin, ben benieuwd.
Niets gehoord.
Wat staat er nu:
:strip_exif()/f/image/WyKIGZy7mFYezanOb1rgnDvw.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder jaartal
Enfin, ben benieuwd.
@ernstoud Gokje, in december wordt het weer gewijzigd naar maart.
Ben ik blij dat ik dat via eigen infra regelernstoud schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:49:
Enige tijd geleden stond op de website van Delta dat ze in maart aan bestaande klanten zouden communiceren hoe die een losse ONT en de “WiFi 7 router” konden krijgen.
Niets gehoord.
Wat staat er nu:
[Afbeelding]
Zonder jaartal.
Enfin, ben benieuwd.
Knoop doorgehakt, UCG-Fiber besteld. Ben heel benieuwd of ik de Zaram gewoon kan omprikken van de Ruckus naar de UCG-Fiber. Wish me luck 😂
Waarschijnlijk gaat het niet in 1 keer werken. Mogelijk moet je via de Discord support even een MAC flush vragen. Zodra dat gedaan is leest de OLT het nieuwe MAC adres van je nieuwe router, koppelt die aan je account en gaan met die banaan. Maar mogelijk is dit inmiddels anders of geautomatiseerd en is dit niet meer nodig. Ben benieuwd, laat nog even je bevindingen weten.
Ik heb ook een UCG fiber, maar heb het nog niet aangedurfd... keep us posted...MischaBoender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:16:
Knoop doorgehakt, UCG-Fiber besteld. Ben heel benieuwd of ik de Zaram gewoon kan omprikken van de Ruckus naar de UCG-Fiber. Wish me luck 😂
Gisteren een op marktplaats gekochte nokia xs-010x-q aangemeld via Mijn Delta. Binnen paar minuten 2 groene lampjes en de Cloud Gateway Max verbonden. Direct volledige snelheid binnen abonnement getest 600/600 mbps. Dhcpv6 op Wan stond al goed. Op netwerken SLAAC ingesteld. Lijkt allemaal goed te werken.
In de avond merk ik dat internet niet stabiel lijkt. In unifi dashboard zie ik zeer wisselende snelheid van nog geen 1mbps. Stroom even van router gehaald, maakt geen verschil. Stroom even van ONT gehaald, ook geen verbetering. Om uit te sluiten even de adapter van het Delta modem eraan gehangen, geen verbetering.
Deze ochtend even laptop direct aan ONT gehangen.
Optical power -14.2 dBm (dacht ik vrij normaal?)
Active software version 3FE49337BOCK21.
Omdat ik de utp kabel toch los had, even een andere patchkabel ertussen. Speedtest 300/300 mbps, nog niet alles, maar wel een hele verbetering.
Helaas na ongeveer kwartier weer terug naar het onstabiele internet...
Enig idee wat ik nog kan proberen?
In de avond merk ik dat internet niet stabiel lijkt. In unifi dashboard zie ik zeer wisselende snelheid van nog geen 1mbps. Stroom even van router gehaald, maakt geen verschil. Stroom even van ONT gehaald, ook geen verbetering. Om uit te sluiten even de adapter van het Delta modem eraan gehangen, geen verbetering.
Omdat ik de utp kabel toch los had, even een andere patchkabel ertussen. Speedtest 300/300 mbps, nog niet alles, maar wel een hele verbetering.
Geen bijzonder hoge omgevingstemperatuur? Probeer anders even de adapter te checken/wisselen. (Overheen gelezen)Budel schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:53:
Gisteren een op marktplaats gekochte nokia xs-010x-q aangemeld via Mijn Delta. Binnen paar minuten 2 groene lampjes en de Cloud Gateway Max verbonden. Direct volledige snelheid binnen abonnement getest 600/600 mbps. Dhcpv6 op Wan stond al goed. Op netwerken SLAAC ingesteld. Lijkt allemaal goed te werken.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Hij zegt: “Om uit te sluiten even de adapter van het Delta modem eraan gehangen, geen verbetering.”justdaboo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:27:
[...]
Geen bijzonder hoge omgevingstemperatuur? Probeer anders even de adapter te checken/wisselen.
Dus dat is het niet. Ik vermoed dat een FW update nodig is. In Discord een ticket aanmaken wellicht.
Wat bedoel je met "merk ik dat internet niet stabiel lijkt", @justdaboo ?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Die passage is denk ik van een ander. Ik had het over temperaturen en voeding (maar dit laatste was al getest)lier schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:55:
Wat ik hiermee bedoelde is dat het van volledige snelheid 600 mbps naar enkele kbps gaat. Nu is het weer een aantal uren stabiel. Ik moet het eigenlijk proberen te loggen. In unifi test hij maar eens per dag, dan zie je niks. Ik ga daar eens naar kijken. Bedankt alvast voor het meedenken.lier schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:55:
Aha, ik heb bij temperatuur issues veel vreemd gedrag gezien… En dat komt ook elk jaar in de zomer af en toe weer terug op het forum… vandaarBudel schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:58:
[...]
Wat ik hiermee bedoelde is dat het van volledige snelheid 600 mbps naar enkele kbps gaat. Nu is het weer een aantal uren stabiel. Ik moet het eigenlijk proberen te loggen. In unifi test hij maar eens per dag, dan zie je niks. Ik ga daar eens naar kijken. Bedankt alvast voor het meedenken.
Het was eigenlijk zo makkelijk als het klinkt, wel met wat voorbereidingen.MischaBoender schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:16:
Ik had op een Mikrotik switch een SFP portje met VLAN 107 (ik heb Delta zakelijk) aangemaakt en daar een DHCP servertje aan gehangen. Dus bij het voor het eerst inschakelen van de UCG-Fiber kon ik meteen de Delta config er in zetten, zonder meteen mijn "echte" internet verbinding om te gooien. Daarna beetje op verkenning gegaan door de interface (had tot nu toe alleen de network controller op een VM voor AP beheer) en de minimale config er in gegooid (VLANs, e.d).
Vandaag het "moment of truth", Zaram uit de Ruckus getrokken, UCG afgekoppeld van zijn "fake" Delta en verplaatst naar waar de fiber binnenkomt, Zaram er in geprikt, stroom er weer op... verbinding!
Geen mac flush oid, gewoon omprikken en gaan!
Enigzins offtopic, maar hier zitten vast mensen die het weten. Mijn huidige glasvezel kabel tussen de FTU en mijn Nokia modem is beschadigd. Internet werkt nog, maar vervangen lijkt mij het beste. Nu is Delta ouderwets behulpzaam met hun AI chatbot, dus ik sta op het punt zelf maar een nieuwe glaskabel te bestellen. Alleen lijkt de inschuifslede van Attema in de FTU muurvast te zitten. Is er een manier om deze normaal los te krijgen? Clipje naar voren buigen en naar beneden uitschuiven zou toch gewoon moeten werken? Of mis ik iets?
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Als het met enige (niet teveel!) kracht niet lukt, dan zit de slede klem achter een klepje dat de aansluiting dicht houdt als er geen slede in zit.xxxneoxxx schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:57:
Enigzins offtopic, maar hier zitten vast mensen die het weten. Mijn huidige glasvezel kabel tussen de FTU en mijn Nokia modem is beschadigd. Internet werkt nog, maar vervangen lijkt mij het beste. Nu is Delta ouderwets behulpzaam met hun AI chatbot, dus ik sta op het punt zelf maar een nieuwe glaskabel te bestellen. Alleen lijkt de inschuifslede van Attema in de FTU muurvast te zitten. Is er een manier om deze normaal los te krijgen? Clipje naar voren buigen en naar beneden uitschuiven zou toch gewoon moeten werken? Of mis ik iets?
Dat zie je hier: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Er rest je dan niets anders dan een monteur te regelen. Of je moet de FTU zelf openmaken. Maar dat ding is niet je eigendom. Maak je het dan stuk wordt het duur.
Lijkt er op dat dit inderdaad het issue is. Binnenkort maar weer eens aan de chat wagen dan. De score tot nu toe is met een, ik vermoed AI gechat te hebben om duidelijk te maken dat de kabel schade heeft, waar uit is gekomen dat Delta besloten heeft iets nieuws op te sturen, vermoedelijk een modem.. Voor een beschadigd kabeltje.. Zucht. In ieder geval bedankt voor het meedenken, goed om te lezen dat dit waarschijnlijk niet aan mijn eigen onkunde ligt maar er gewoon fysiek iets niet helemaal lekker zit.ernstoud schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:31:
[...]
Als het met enige (niet teveel!) kracht niet lukt, dan zit de slede klem achter een klepje dat de aansluiting dicht houdt als er geen slede in zit.
Dat zie je hier: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Er rest je dan niets anders dan een monteur te regelen. Of je moet de FTU zelf openmaken. Maar dat ding is niet je eigendom. Maak je het dan stuk wordt het duur.
Eerste wat je in moet tikken op de chat is “medewerker”. Dan wordt je in de wachtrij gezet voor een beschikbare medewerker.xxxneoxxx schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
[...]
Lijkt er op dat dit inderdaad het issue is. Binnenkort maar weer eens aan de chat wagen dan. De score tot nu toe is met een, ik vermoed AI gechat te hebben om duidelijk te maken dat de kabel schade heeft, waar uit is gekomen dat Delta besloten heeft iets nieuws op te sturen, vermoedelijk een modem.. Voor een beschadigd kabeltje.. Zucht. In ieder geval bedankt voor het meedenken, goed om te lezen dat dit waarschijnlijk niet aan mijn eigen onkunde ligt maar er gewoon fysiek iets niet helemaal lekker zit.
Eigenlijk 9/10 keer alles positief en snel geregeld op die manier.
Er is namelijk een hardware revisie geweest op de Attema. Van de buitenkant is niet (niet dat ik weet althans) te zien welke versie je hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 12-08-2026 08:46 ]
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
En die revisie lost dit euvel op?justdaboo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Er is namelijk een hardware revisie geweest op de Attema. Van de buitenkant is niet (niet dat ik weet althans) te zien welke versie je hebt.
Zojuist gesproken met delta en ze hebben bevestigd dat de ONT alleen geleverd word in het 1gb abonnement en niet die van 500 mbps
En als je om bridge functie vraagt? Die Nokia router zou dat niet kunnen, waardoor je mogelijk alsnog een ONT kan krijgen.7890Quentin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:18:
Zojuist gesproken met delta en ze hebben bevestigd dat de ONT alleen geleverd word in het 1gb abonnement en niet die van 500 mbps
Als je nog binnen je 14 dagen proeftermijn zit, kun je misschien nog opzeggen en voor Ziggo gaan (mits er geen Ziggo aansluiting aanwezig is), daar krijg je wel een losse ONT bij. Of dit aan hen laten weten. Mogelijk is er dan een coulanceregeling.7890Quentin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:18:
Ja klopt, het is zelfs zo dat bij bepaalde gebieden waar Delta een (redelijk) recent netwerk heeft overgenomen ze alle FTU’s door de aannemer zijn vervangen voor nieuwe. De oude zijn vernietigd.
Dus daar ga ik van uit, ook de sledes MOESTEN vervangen worden.
[ Voor 9% gewijzigd door justdaboo op 12-08-2026 19:49 ]
Ik ga volgende week verhuizen dus netjes verhuizing doorgegeven per datum x.
Delta stuurde nu weer een nieuw modem op voor het nieuwe adres, had stiekem de hoop de wifi 7 set-up te krijgen maar helaas ging die vlieger niet op...
Heb nu de 2e Nokia die in de doos kan verstoffen, gaat alleen even uit de doos voor activatie op nieuwe adres, daarna weer erin..
Snap sowieso niet helemaal waarom ze me een nieuw modem opsturen, nu moet er ook weer 1 retour en ze sturen me voor saus een nieuwe
Delta stuurde nu weer een nieuw modem op voor het nieuwe adres, had stiekem de hoop de wifi 7 set-up te krijgen maar helaas ging die vlieger niet op...
Heb nu de 2e Nokia die in de doos kan verstoffen, gaat alleen even uit de doos voor activatie op nieuwe adres, daarna weer erin..
Snap sowieso niet helemaal waarom ze me een nieuw modem opsturen, nu moet er ook weer 1 retour en ze sturen me voor saus een nieuwe
Mogelijk subscriber-isolatie lek zichtbaar op ONT-poort (442 unieke MAC's in ~15 min)
Situatie
Ik gebruik voor mijn Delta glasvezelaansluiting (XGS-PON) niet de Delta-modem/router, maar een losse XGS-PON SFP+ ONT-module (FS.com) die rechtstreeks in een SFP-poort van mijn eigen managed switch (UniFi) zit. Vandaar gaat de verbinding door naar pfSense.
Op de switchpoort waar de ONT op aangesloten is, worden binnen ~15 minuten al 442 unieke MAC-adressen geleerd — allemaal getagd op VLAN 100 ("WAN INET"), exact dezelfde VLAN die mijn eigen internetverkeer (DHCP/gateway) gebruikt. Voor een normaal geïsoleerde abonnee-aansluiting is dat veel te veel.
Vermoeden
XGS-PON is natuurlijk van nature point-to-multipoint op de fysieke laag — één OLT-poort bedient via een passieve splitter meerdere ONT's op dezelfde fiber-trunk, dat is inherent aan PON. Dat gedeelde medium hoort echter door isolatie op de OLT (bijv. 1:1 VLAN-mapping per abonnee, MAC-forced-forwarding, of de encryptie die GPON/XGS-PON standaard op het downstream-verkeer toepast) alsnog niet zichtbaar te zijn richting de eindgebruiker. Het punt is dus niet dat het medium gedeeld is — dat is inherent aan PON — maar dat de isolatie daarbovenop hier kennelijk niet (volledig) werkt: broadcast-/ARP-verkeer van (een deel van) andere abonnees op hetzelfde segment lijkt ook bij mij binnen te komen, en vermoedelijk andersom ook.
Waarom dit meer is dan cosmetisch
Ik heb geprobeerd het lokaal te mitigeren met een MAC-address filter op die switchpoort (alleen de ONT en het via pfSense's ARP-tabel opgehaalde gateway-MAC toestaan), maar dat brak mijn eigen verbinding — Dit lijkt dus geen probleem dat ik veilig aan mijn eigen kant kan oplossen.
Voorbeeld (5 van de 442, rest beschikbaar op verzoek)
Ik heb dit al gemeld bij de reguliere supportlijn (schijnen hier Delta Engineers rond te hangen
), en zij hebben mij geadviseerd het hier te melden — vandaar dit topic. Kan iemand bevestigen of dit een bekend probleem is, en of er op de OLT/PON-configuratie iets gedaan kan worden om subscriber-isolatie op deze poort/VLAN goed af te dwingen? Denk graag verder mee als dat helpt.
Situatie
Ik gebruik voor mijn Delta glasvezelaansluiting (XGS-PON) niet de Delta-modem/router, maar een losse XGS-PON SFP+ ONT-module (FS.com) die rechtstreeks in een SFP-poort van mijn eigen managed switch (UniFi) zit. Vandaar gaat de verbinding door naar pfSense.
Op de switchpoort waar de ONT op aangesloten is, worden binnen ~15 minuten al 442 unieke MAC-adressen geleerd — allemaal getagd op VLAN 100 ("WAN INET"), exact dezelfde VLAN die mijn eigen internetverkeer (DHCP/gateway) gebruikt. Voor een normaal geïsoleerde abonnee-aansluiting is dat veel te veel.
Vermoeden
XGS-PON is natuurlijk van nature point-to-multipoint op de fysieke laag — één OLT-poort bedient via een passieve splitter meerdere ONT's op dezelfde fiber-trunk, dat is inherent aan PON. Dat gedeelde medium hoort echter door isolatie op de OLT (bijv. 1:1 VLAN-mapping per abonnee, MAC-forced-forwarding, of de encryptie die GPON/XGS-PON standaard op het downstream-verkeer toepast) alsnog niet zichtbaar te zijn richting de eindgebruiker. Het punt is dus niet dat het medium gedeeld is — dat is inherent aan PON — maar dat de isolatie daarbovenop hier kennelijk niet (volledig) werkt: broadcast-/ARP-verkeer van (een deel van) andere abonnees op hetzelfde segment lijkt ook bij mij binnen te komen, en vermoedelijk andersom ook.
Waarom dit meer is dan cosmetisch
- Het vervuilt niet alleen mijn eigen netwerk-discovery (UniFi's topologie-overzicht is door de ruis inmiddels onbruikbaar), maar wijst op een structureel isolatieprobleem.
- Als dit klopt, wordt een deel van het broadcastdomein — en dus in potentie ARP/discovery-verkeer — gedeeld tussen abonnees die dat niet zouden moeten kunnen zien. Dat opent in theorie de deur naar ARP-spoofing/MITM tussen abonnees onderling, en is sowieso niet hoe een geïsoleerde FTTH-aansluiting hoort te werken.
Ik heb geprobeerd het lokaal te mitigeren met een MAC-address filter op die switchpoort (alleen de ONT en het via pfSense's ARP-tabel opgehaalde gateway-MAC toestaan), maar dat brak mijn eigen verbinding — Dit lijkt dus geen probleem dat ik veilig aan mijn eigen kant kan oplossen.
Voorbeeld (5 van de 442, rest beschikbaar op verzoek)
code:
Vraag1
2
3
4
5
| 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 94:f7:17:78:--:-- VLAN 100 04:b6:be:2b:--:-- VLAN 100 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 30:60:0a:ea:--:-- VLAN 100 |
Ik heb dit al gemeld bij de reguliere supportlijn (schijnen hier Delta Engineers rond te hangen
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Interessant. Ik heb een link hiernaartoe op Discord doorgezet naar een Delta engineer. Hoor ik wat laat ik het weten.TinuZ1973 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:12:
Mogelijk subscriber-isolatie lek zichtbaar op ONT-poort (442 unieke MAC's in ~15 min)
Situatie
Vermoeden
Waarom dit meer is dan cosmetischWat ik al geprobeerd heb
- Het vervuilt niet alleen mijn eigen netwerk-discovery (UniFi's topologie-overzicht is door de ruis inmiddels onbruikbaar), maar wijst op een structureel isolatieprobleem.
- Als dit klopt, wordt een deel van het broadcastdomein — en dus in potentie ARP/discovery-verkeer — gedeeld tussen abonnees die dat niet zouden moeten kunnen zien. Dat opent in theorie de deur naar ARP-spoofing/MITM tussen abonnees onderling, en is sowieso niet hoe een geïsoleerde FTTH-aansluiting hoort te werken.
Voorbeeld (5 van de 442, rest beschikbaar op verzoek)code:Vraag
1 2 3 4 5 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 94:f7:17:78:--:-- VLAN 100 04:b6:be:2b:--:-- VLAN 100 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 30:60:0a:ea:--:-- VLAN 100
Ik heb dit al gemeld bij de reguliere supportlijn (schijnen hier Delta Engineers rond te hangen), en zij hebben mij geadviseerd het hier te melden — vandaar dit topic. Kan iemand bevestigen of dit een bekend probleem is, en of er op de OLT/PON-configuratie iets gedaan kan worden om subscriber-isolatie op deze poort/VLAN goed af te dwingen? Denk graag verder mee als dat helpt.
Ben benieuwd wat de echte netwerk experts er over te zeggen hebben. Want ik ben wel benieuwd of dit überhaubt te voorkomen is. Tot aan de border router is het namelijk gewoon een geswitched netwerk. En zo vreemd is het niet dat een switch dan MAC adressen leert van dat netwerk.TinuZ1973 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:12:
Situatie
Vermoeden
1 2 3 4 5 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 94:f7:17:78:--:-- VLAN 100 04:b6:be:2b:--:-- VLAN 100 00:c8:96:58:--:-- VLAN 100 30:60:0a:ea:--:-- VLAN 100
Ik heb dit al gemeld bij de reguliere supportlijn (schijnen hier Delta Engineers rond te hangen), en zij hebben mij geadviseerd het hier te melden — vandaar dit topic. Kan iemand bevestigen of dit een bekend probleem is, en of er op de OLT/PON-configuratie iets gedaan kan worden om subscriber-isolatie op deze poort/VLAN goed af te dwingen? Denk graag verder mee als dat helpt.
Eigenlijk is het een ontwerpfout in je netwerk waar je nu last van hebt. Je knoopt 2 verschillende netwerken zones aan elkaar op je switch (even de aanname dat je die switch ook voor je LAN gebruikt). Normaal vangt de router dit al af.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Volgens mij heb ik dit in het begin van eigen ONT’s al eens met @R3D besproken maar dat is al lang geleden. Volgens mij was toen het antwoord dat alle down- en uploadstreams per cliënt op hetzelfde distributieframe uniek versleuteld zijn. Je ziet elkaar dus wel maar “afluisteren” gaat niet lukken vanwege de versleuteling.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
De terugkoppeling door een Delta engineer was dat een ticket via klantenservice het beste is in een geval als dit. Dat heb je gedaan. Echter, ik denk dat met de verwijzing door klantenservice naar deze thread er geen intern ticket is doorgezet.TinuZ1973 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:12:
Situatie
Vermoeden
Aangeraden wordt om op Discord even een ticket te maken (in #Support), dan komt het wel bij tweede lijn:
https://discord.gg/ZBHPkARFn
Succes.
Heb een ticket aangemaakt bij Delta, kijken waar het schip deze keer strand (of niet).
Mijn discord account is wegens inactiviteit per 1 augustus verwijderd, maar blijkbaar in een tijdelijke staat van disabled. Kan dus geen discord post maken.
Er is niets vreemd aan om via een switch poort je WAN equipment te copplen in een eigen VLAN. Heb een hele specifieke reden om dat te doen: Mijn Router heeft koper porten en de ONT in een mediaconverter had ik liever niet.
Ik heb een Ubiquiti Enterprise switch met SFP+, dus daar zit de ONT in.
Bijkomend voordeel is dat ik met een VM untagged in het vlan van de ONT, de ONT met telnet kan beheren zonder kabels te verwisselen en het huishouden offline te gooien.
Dat je het 'niet ziet' bij direct in een WAN poort steken betekent niet dat het het juist geconfigureerd is op de Delta OLT of Mijn ONT. Kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Overigens was het jaren geleden (was een van de eerste met de FS.com ONT destijds) niet het geval dat er honderden andere subscribers zichtbaar waren.
Kan ook door een update van de Ubiquiti firmware zijn geweest hoor, niet ondenkbaar dat daar het probleem zit (niet waarschijnlijk).
Configuratie van poort isolation/authenticatie van MAC op de WAN poort op de switch lijkt mij ook niet direct de beste oplossing om die honderden MAC's te laten verdwijnen.
Maar wil het zeker weten, want irritant is het wel om een switchpoort in de TOPO te hebben die 500 MAC's laat zien die irrelevant zijn voor het netwerk gedeelte dat onder mijn beheer valt.
We wachten het af.. Ik zal de uitkomst sowieso terug melden.
Mijn discord account is wegens inactiviteit per 1 augustus verwijderd, maar blijkbaar in een tijdelijke staat van disabled. Kan dus geen discord post maken.
Er is niets vreemd aan om via een switch poort je WAN equipment te copplen in een eigen VLAN. Heb een hele specifieke reden om dat te doen: Mijn Router heeft koper porten en de ONT in een mediaconverter had ik liever niet.
Ik heb een Ubiquiti Enterprise switch met SFP+, dus daar zit de ONT in.
Bijkomend voordeel is dat ik met een VM untagged in het vlan van de ONT, de ONT met telnet kan beheren zonder kabels te verwisselen en het huishouden offline te gooien.
Dat je het 'niet ziet' bij direct in een WAN poort steken betekent niet dat het het juist geconfigureerd is op de Delta OLT of Mijn ONT. Kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Overigens was het jaren geleden (was een van de eerste met de FS.com ONT destijds) niet het geval dat er honderden andere subscribers zichtbaar waren.
Kan ook door een update van de Ubiquiti firmware zijn geweest hoor, niet ondenkbaar dat daar het probleem zit (niet waarschijnlijk).
Configuratie van poort isolation/authenticatie van MAC op de WAN poort op de switch lijkt mij ook niet direct de beste oplossing om die honderden MAC's te laten verdwijnen.
Maar wil het zeker weten, want irritant is het wel om een switchpoort in de TOPO te hebben die 500 MAC's laat zien die irrelevant zijn voor het netwerk gedeelte dat onder mijn beheer valt.
We wachten het af.. Ik zal de uitkomst sowieso terug melden.
Via de website is ook wel en nummer te vinden. Uiteindelijk die gebeld, uitgelegd aan de super vriendelijk support medewerker die ook de volgende dag een engineer klaar had staan. Die heeft uiteidejnlijk net wat meer geweld gebruikt om de pigtail er uit te trekken en dat werkte.justdaboo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Eerste wat je in moet tikken op de chat is “medewerker”. Dan wordt je in de wachtrij gezet voor een beschikbare medewerker.
Eigenlijk 9/10 keer alles positief en snel geregeld op die manier.
ik heb een Netgear RAXA 300 ,, die krijg ik wel aan de praat met die VLAN 100 maar dan hoest ie ip6 adressen in mijn lan kan, zet ik de provider modem weer aan krijg ik wel Ip4 ,, heb gevraagd om CGNAT uit te zetten en een IP4 . heb het mac adres van de provide gespooft maar maakt weinig uit ,, veel internet diensten werken niet of niet goed,, kan wel sites bereiken maar vaak niet inloggen, , wel mailen . ik ben niet zo kapot van die provider router wifi 7 . veel lagere wifi snelheden in mb/s en minder range, en ik had 2,4/5/6/6E op een eigen ssd omdat sommige apparten te lage verbinding namen ondanks voorkeur instelling is niet mogelijk op de provider router.
had Delta het mac adres gegeven van mijn router gegeven, verschillende keren gebeld en gechat , jammer dat ze geen e-mail communicatie gebruiken
had Delta het mac adres gegeven van mijn router gegeven, verschillende keren gebeld en gechat , jammer dat ze geen e-mail communicatie gebruiken
[ Voor 9% gewijzigd door dj.verhulst op 22-08-2026 23:02 ]
niet gehindert door enige vorm van inzicht
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Kortom, je eigen router doet geen DHCP request voor IPv4. Ergens staat een instelling verkeerd. Moet jezelf verbeteren, Delta gaat je daar niet bij helpen. Dit ligt niet aan hun. Zoals je merkt als je de Delta router gebruikt.dj.verhulst schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:00:
ik heb een Netgear RAXA 300 ,, die krijg ik wel aan de praat met die VLAN 100 maar dan hoest ie ip6 adressen in mijn lan kan, zet ik de provider modem weer aan krijg ik wel Ip4
Uit persoonlijke interesse; waarom gebruik je twee komma’s achter elkaar in zinnen?
het gekke is dat de laptops en kabelde computer wel dan verbinding hebben ,, kan niet meer verbinding maken met de router dan door de ene poort die ik moest uitvinken , dan krijg ik wel mijn eigen ip range en kan ik de router weer in.ernstoud schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Kortom, je eigen router doet geen DHCP request voor IPv4. Ergens staat een instelling verkeerd. Moet jezelf verbeteren, Delta gaat je daar niet bij helpen. Dit ligt niet aan hun. Zoals je merkt als je de Delta router gebruikt.
Uit persoonlijke interesse; waarom gebruik je twee komma’s achter elkaar in zinnen?
ik gebruik dubbel komma omdat ik dat prettig vind
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Wanneer? Wat bedoel je? Je punt was dat je geen IPv4 adres kreeg. Maar nu suggereer je dat dat wel goed gaat?dj.verhulst schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:17:
[...]
het gekke is dat de laptops en kabelde computer wel dan verbinding hebben ,,
Wat is je probleem dan?
Poort uitvinken? Eigen IP range? Hier begrijp ik niet wat je bedoelt. Misschien iemand anders wel.kan niet meer verbinding maken met de router dan door de ene poort die ik moest uitvinken , dan krijg ik wel mijn eigen ip range en kan ik de router weer in.
Prima joh, maar zorg wel dat de lezer hier het ook prettig vindt om te lezen (staat ook zo in de huisregels van Tweakers) dan krijg je meer reacties. Hoofdletters, normale interpunctie en dergelijke is gewoon prettig om te lezen.ik gebruik dubbel komma omdat ik dat prettig vind
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 23-08-2026 22:16 ]
Hij deelt op het interne LAN ip6 uit ,, heeft ook een ip6 WAN, maar als ik de provider router weer aansluit is alles weer ip4 . en allerlei vage problemen kan bepaalde websites niet gebruiken en als ze het wel doen kan ik geen logins doen, wissel ik de routers weer om kan alles weer.ernstoud schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:14:
[...]
Wanneer? Wat bedoel je? Je punt was dat je geen IPv4 adres kreeg. Maar nu suggereer je dat dat wel goed gaat?
Wat is je probleem dan?
[...]
Poort uitvinken? Eigen IP range? Hier begrijp ik niet wat je bedoelt. Misschien iemand anders wel.
[...]
Prima joh, maar zorg wel dat de lezer hier het ook prettig vindt om te lezen (staat ook zo in de huisregels van Tweakers) dan krijg je meer reacties. Hoofdletters, normale interpunctie en dergelijke is gewoon prettig om te lezen.
Mijn Netgear RAXA 300 doet gewoon iets niet goed, Delta zegt alleen VLAN 100 en verder vertellen ze je niet zoveel.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Ok. Het niet werken van websites e.d. is omdat die sites dan geen IPv6 ondersteunen.dj.verhulst schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:50:
[...]
Hij deelt op het interne LAN ip6 uit ,, heeft ook een ip6 WAN, maar als ik de provider router weer aansluit is alles weer ip4 . en allerlei vage problemen kan bepaalde websites niet gebruiken en als ze het wel doen kan ik geen logins doen, wissel ik de routers weer om kan alles weer.
Inderdaad zit dit probleem in die Netgear router Raxe 300. Je kunt dus het beste hulp zoeken in fora over Netgear appratuur. Dit is geen Delta gerelateerd probleem. En Delta is niet verplicht apparatuur anders dan die van hunzelf te ondersteunen, dus Delta gaat je niet helpen.Mijn Netgear RAXA 300 doet gewoon iets niet goed, Delta zegt alleen VLAN 100 en verder vertellen ze je niet zoveel.
In de internet WAN settings IPv4 DHCP goed instellen, misschien eens proberen IPv6 juist uit te zetten.
@dj.verhulst Misschien dat een volledige reset van je router helpt? En dan weer vers opnieuw instellen. Heb in het verleden wel eens soortgelijke problemen gehad en dit verhielp het probleem.
is een idee ..al heb ik dat recent ook gedaan en de laatste firmware erop gezet vanwege wifi 6E problemenrobertwebbe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:28:
@dj.verhulst Misschien dat een volledige reset van je router helpt? En dan weer vers opnieuw instellen. Heb in het verleden wel eens soortgelijke problemen gehad en dit verhielp het probleem.
Dat was het eerste wat ik uit heb gezet ,ernstoud schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:01:
[...]
Ok. Het niet werken van websites e.d. is omdat die sites dan geen IPv6 ondersteunen.
[...]
Inderdaad zit dit probleem in die Netgear router Raxe 300. Je kunt dus het beste hulp zoeken in fora over Netgear appratuur. Dit is geen Delta gerelateerd probleem. En Delta is niet verplicht apparatuur anders dan die van hunzelf te ondersteunen, dus Delta gaat je niet helpen.
In de internet WAN settings IPv4 DHCP goed instellen, misschien eens proberen IPv6 juist uit te zetten.
Delta had een gewone bridge mode moeten gebruiken dan heb je geen vlans nodig en was het heel simpel en snel .
maar ik krijg ook een ander WAN als ik mijn router of die van hen gebruik en ook als ik het mac adres poof veranderd het
Met een bridge heb je juist wel VLANs nodig. Een bridge moet het verkeer 1-op-1 doorzetten, dus inclusief VLANs.dj.verhulst schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
Delta had een gewone bridge mode moeten gebruiken dan heb je geen vlans nodig en was het heel simpel en snel .
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
VLANs en bridge mode hebben weinig met elkaar te maken. En VLANs zijn uitermate belangrijk om het verkeer van de diverse providers op de DFN infra te scheiden en om het VoIP verkeer te sturen naar de SIP servers.dj.verhulst schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
dat zal allemaal maar dat zou eigenlijk op de ONT moeten gebeuren
De ONT zet het (XGS) PON signaal om naar standaard ethernet (en vice versa), meer niet. Het doet verder niets met de VLANs die binnen komen. Als het PON verkeer met een VLAN tag binnenkomt gaat het er aan de andere kant ook ook met een VLAN. Daardoor kunnen er dus ook meerdere VLANs op het netwerk worden aangeboden aan de klant. Internet, VoIP, TV, etc.dj.verhulst schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:06:
dat zal allemaal maar dat zou eigenlijk op de ONT moeten gebeuren
Ik ben sinds vandaag geen klant meer bij delta (nog wel bij deltafiber). Gek genoeg kreeg ik een mailtje met het verzoek om mijn "genexis wifi modem" terug te sturen. Terwijl ik een genexis titanium bridge modem gebruikte en volgens hun eigen website (https://www.delta.nl/klantenservice/abonnement/retourneren/) deze naar de milieustraat gebracht mag worden. Een belletje met de klantenservice bracht daar geen verandering in, in die zin dat ze het oude titanium modem evengoed terug willen ontvangen. Mocht je dus overstappen let dan op als je nog een oud modem hebt, deze wil men dus wel terug.
@ernstoud moest idd het titanium 'melkpak' model zijn, bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door BvH op 27-08-2026 12:36 . Reden: Correctie modem model ]
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Bridge modem was de Titanium, het “melkpak”, geschoven op de FTU.BvH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:29:
Ik ben sinds vandaag geen klant meer bij delta (nog wel bij deltafiber). Gek genoeg kreeg ik een mailtje met het verzoek om mijn "genexis wifi modem" terug te sturen. Terwijl ik een genexis platinum bridge modem gebruikte en volgens hun eigen website (https://www.delta.nl/klantenservice/abonnement/retourneren/) deze naar de milieustraat gebracht mag worden. Een belletje met de klantenservice bracht daar geen verandering in, in die zin dat ze het oude platinum modem evengoed terug willen ontvangen. Mocht je dus overstappen let dan op als je nog een oud modem hebt, deze wil men dus wel terug.
De Platinum is een witte platte router met vezel naar de FTU.
De Genexis Titanium schuif je niet op de FTU. Je kunt 'm gewoon ophangen aan schroefjes en plaatst hem in de buurt van de FTU. Er komt een glasvezelkabeltje tussen.ernstoud schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:12:
[...]
Bridge modem was de Titanium, het “melkpak”, geschoven op de FTU.
De Platinum is een witte platte router met vezel naar de FTU.
[ Voor 20% gewijzigd door bjusterbaarlik op 27-08-2026 13:16 ]
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Oorspronkelijk was er wel degelijk een grondplaat voor. Ik heb er hier meerdere liggen. Later met de Attema FTU zal het gemonteerd zijn zoals op de foto.bjusterbaarlik schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
De Genexis Titanium schuif je niet op de FTU. Je kunt 'm gewoon ophangen aan schroefjes en plaatst hem in de buurt van de FTU. Er komt een glasvezelkabeltje tussen.
[Afbeelding]
Maar goed mijn post ging om de verwarring rond Titanium en Platinum.
- ernstoud
- Fritz Fritz!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- CG-NAT
- Vrije modemkeuze
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Nokia XS-010X-Q
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Netwerkaccessoires
- Nokia
- Fritz
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- Glasvezel
Ik denk dat Delta hem graag terug wil, er zijn nog AON gebieden vermoed ik en als dan iemand bridge wil kunnen ze hem doorleveren. Hij wordt nieuw niet meer gemaakt.BvH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:29:
Ik ben sinds vandaag geen klant meer bij delta (nog wel bij deltafiber). Gek genoeg kreeg ik een mailtje met het verzoek om mijn "genexis wifi modem" terug te sturen. Terwijl ik een genexis titanium bridge modem gebruikte en volgens hun eigen website (https://www.delta.nl/klantenservice/abonnement/retourneren/) deze naar de milieustraat gebracht mag worden. Een belletje met de klantenservice bracht daar geen verandering in, in die zin dat ze het oude titanium modem evengoed terug willen ontvangen. Mocht je dus overstappen let dan op als je nog een oud modem hebt, deze wil men dus wel terug.
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.