Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
In de topic start staan de mogelijkheden en hoe het in zijn werk gaat…

• RonnyB1986
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:47
Lizardz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:08:
Mijn ouders zijn recent overgestapt op Delta. Nu valt hen het WiFi bereik heel erg tegen. Zij hebben de standaard Nokia XS-2426G-B router/modem. Ik twijfel nu om een andere router te plaatsen zodat het bereik beter is, of om te gaan voor WiFi extenders. Online lees ik dat het niet mogelijk is om de Nokia in Bridge modus te zetten. Wat raden jullie aan om in dit geval te doen?
Als het alleen om Wifi bereik gaat kan je prima een mesh set achter de Nokia zetten, tenzij je een beetje handig bent met netwerken en het erg leuk vindt om te spelen (maar dat zou ik dan toch liever thuis doen ipv bij je ouders).

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:19
EWS99 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Klinkt bijna alsof er een relatie is met het warme weer van de afgelopen dagen.

Misschien even een ventilator er op zetten?
Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.

de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?

Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”

[ Voor 9% gewijzigd door Paul2 op 25-05-2026 21:49 ]

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Paul2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Een ventilator heb ik helaas niet maar ga ik morgen even proberen, net heb ik hem nog even helemaal laten afkoelen, gecontroleerd op stof aan de binnenkant van de UDM (brandschoon) maar na 6 min weer het zelfde verhaal.

de SFP is altijd rond de 58c en de UDM 50c, dat moet toch geen probleem zijn?

Iemand ook enig idee wat het volgende voor gevolgen kan hebben “Laser output power low warning : On”
Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/sfp-port-temperatures-reaching-89c-installed-a-fan-and-v0-lztbokg6t9uc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=0758722b891d1283a7a6c5d392ab42aedea3f2ec

Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• stevieyh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-05 18:48
Al jaren lang gebruik ik mijn eigen Modem, de Nokia NS-010X-Q. Indertijd heeft R3d mij nog geholpen om de modem up te daten, in verband met overheating problemen die er indertijd gaande waren met het modem.

Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg. Het modem is erg heet valt mij op. Tijdens dat het internet weg valt, zijn de lichtjes van de PON en Data ook uit.

Ik ben erg benieuwd of iemand anders dit probleem heeft gehad, of ik hiervoor Delta moet bellen om te kijken wat er mis is, of dat het komt, omdat toch het modem is gesneuveld, en dat ik een nieuwe moet aanschaffen.

Alvast bedankt!
stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:23:
Al jaren lang gebruik ik mijn eigen Modem, de Nokia NS-010X-Q. Indertijd heeft R3d mij nog geholpen om de modem up te daten, in verband met overheating problemen die er indertijd gaande waren met het modem.

Helaas is de power adapter kapot gegaan, na een stroomstoring, en sinds dien valt mijn internet steeds weg.
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?
Het modem is erg heet valt mij op.
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.

RIPE Atlas probe: 1005104

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Je kunt de power adaptor toch zelf vervangen door een vergelijkbare (met wellicht wat meer Watts/A's) zodat je wellicht kunt testen of je Nokia nog goed funktioneerd.

Je zou ook wat koeling kunnen toevoegen (ventialtor op je modem richten)

Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.

Dus de bal ligt bij jou om aktie te ondernemen

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• stevieyh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-05 18:48
ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
En heb je dan nu een nieuwe adapter in gebruik?
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.
ernstoud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
Hoe heet? Kun je hem nog vasthouden? Dan is het kastje nog beneden de 40 graden. Het is nu buiten ook warm, dus zal koeling wat minder zijn.
Ik kan hem nog vasthouden, maar niet comfortabel. Ik heb zojuist om de test op de proef te stellen het modem tussen twee koel elementen gelegd, die uit de vriezer komen. Kijken of dit iets uithaalt, want dan kan ik met zekerheid zeggen dat het vanwege overheating problemen komt.
psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:45:
Als je Delta belt zullen ze zeggen sluit ons meegeleverde modem aan en het zal weer werken, of het word weer werkzaamgemaakt.
Daar was ik al bang voor. Daarom sluit ik nu eerst alles uit om te kijken of het probleem bij mij ligt, of dat het toch verderop in de verdeel kast van Delta ligt.

--

Als toch blijkt dat mijn test met de twee koel elementen de problemen oplost, wat is het beste om te doen? Ik kan helaas geen ventilator installeren in mijn meterkast voor het modem. Is het verstandig om een nieuw modem aan te schaffen, of zijn er nog andere opties? Misschien een nieuwe firmware?
stevieyh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Ja ik heb een nieuwe Adapter in gebruik. Helaas kon ik niet een replica vinden, aangezien Nokia niet losse adapters verkoopt.
Zelfde spanning (12V) en stroomsterkte (2A dacht ik)?

Ik denk dat deze vervangende AC Adapter het eerste is waar je aan moet denken, gezien het feit dat alle lampjes uit gaan.

RIPE Atlas probe: 1005104

psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Op Reddit verscheen enige tijd terug iemand die tbv van een UDM een kleine Fan op de rackmount oren plaatste: zie : Topic op reddit

[Afbeelding]

Wellicht een idee, maar een test met een ventilator is natuurlijk altijd te proberen
In dit topic is deze ook voorbij gekomen in de afgelopen jaren, incl voorbeelden :)

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:19
psdata schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:11:
[...]

[Afbeelding]

Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.

Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Paul2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Dat is wel een mooie oplossing, zoiets ga ik ook proberen te maken.

Ik heb er voor nu een heatsink van een oude print op ge-tyrapt en dat lijkt toch wel een positief effect te hebben…
Eerder gepost, voor mn 3910 met Fs het op de volgende manier opgelost. Nu inmiddels net wat mooier afgewerkt, maar principe is het zelfde…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akuRJaz_9UWR_YLP-noqyVmndYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qga5JxoA2e4Xgv8AaxmW6M4T.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.