Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.291 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49
XWB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:21:
Blijkbaar is het spoor op de Krimbrug buiten dienst? Is dat sinds de laatste aanval?

[Twitter]
Bij de eerste van de laatste 2 aanvallen zag je nog beelden vanuit de trein. Dat was na de aanval dus de treinen reden toen nog. Als er nu geen treinein meer kunnen rijden dan kwam dat door de aanval afgelopen weekend.

Het doet in ieder geval afbreuk aan de Russische bewering dat er niks aan de hand was en ze alle aanvallen hebben afgeslagen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook Def Mon heeft wat bruggennieuws te melden:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3f56Y3WkAEZzQz?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:04:
Oekraïne zou voor het eerst een Russische 9M337 Sosna-R vernietigd hebben:

[Twitter]

[Afbeelding]
De tweet is weg in ieder geval.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zoveel tijd als iedereen besteed aan het inkloppen van reacties, zo weinig tijd gaat er naar de beslissing in welk topic er eigenlijk moet worden gepost.

Kan toch niet zo moeilijk zijn? Bommenwerpers boven Schotland/Denemarken hebben alles te maken met het gedrag van een groot land dat een te grote broek aan heeft. Maar het heeft niets, helemaal niets, met de dagelijkse strijd in Oekraïne te maken.

En oh, wat zou dat grote land het geweldig vinden als wij collectief een koppeling leggen tussen een rondslingerende Bear en die strijd in Oekraïne. Daar gaat het dat land nu juist om. Laten wij daarom vooral ons best doen om niet slaafs achter die frame aan te lopen en informatie over dit onderwerp in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 te plaatsen.

Zoals wij hier in UKR posten wordt beinvloedt door internationale propaganda. Laten wij ons hier alsjeblieft, - alsjeblieft! - bewust van zijn. De keuze in welk topic we onderwerpen posten bepaalt mede of we ons door propaganda laten beïnvloeden of dat we onszelf daartegen juist verzetten.

Door de Bear(s) in de neutrale [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 los te laten ontkoppelen we het gegeven van de strijd in Oekraïne en wordt ze behandeld waar ze thuis hoort, in een topic over de relatie tussen EU/GB en Rusland.

Geen posts meer hier over rondvliegende Russische bommenwerpers boven EU/GB of hun wateren. Nieuwe posts worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:45:
Ook Def Mon heeft wat bruggennieuws te melden:

[Twitter]

[Afbeelding]
Ik heb even zitten kijken, er zijn daar een paar bruggen die nog heel zijn. Bij Armyansk ligt het beste doelwit. Daar staat nu een file overheen dus dat is druk. Dan moet er nog wat strategisch vernietigd worden en dan moeten ze echt heel ver gaan omrijden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En dan nog een draadje met satellietfoto's over de Russische tankproductie, wellicht ook interessant voor @Garyu

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Ik heb even zitten kijken, er zijn daar een paar bruggen die nog heel zijn. Bij Armyansk ligt het beste doelwit. Daar staat nu een file overheen dus dat is druk. Dan moet er nog wat strategisch vernietigd worden en dan moeten ze echt heel ver gaan omrijden.
Je hebt gelijk dat Armiansk een choke point is maar enkel voor weg. Want dat spoor bij Armiansk loopt naar Kherson. Spoor bruikbaar voor RU is choke points Chondohar en Kerch. Maar ook Kerch en Tokmak, bijvoorbeeld. Kerch moet hoe dan ook plat maar daarnaast zijn er meer opties.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlmJsY40XzT6Q4nW4Vl3zd1gR_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DeMh6pe8Kj6ogVd15rbMtoGx.png?f=fotoalbum_large

@Snow_King je heli staat er bij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door beany op 15-08-2023 08:16 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oryx update tijd. De attritie gaat door.

Eerst de UA verliezen
17 stuks. Geen bijzonderheden, dit is ok.

De ru verliezen
Weer een lijstje met behoorlijk wat verliezen, 41 stuks. 13 tanks, waarvan 11 in de T-80 serie en daarnaast nog twee T-90M. Heel mooi. Slechts 1x artillerie, maar wel 2x anti air.

Dit is weer dik 1:2 met forse tankverliezen voor ru. Prima update weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
De ratio neergehaalde raketten is vrij laag deze keer:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een piloot minder. Dit was in Krasnodar dus waarschijnlijk waren het trainingen voor de oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51

Zewatanejo

Fine Thanks!

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:11:
De ratio neergehaalde raketten is vrij laag deze keer:

[Embed]
Ja viel mij ook op. Ik vermoed dat de Russen hun tactiek wat aangepast hebben. Veel raketten tegelijkertijd en van verschillende typen. En dan ook op doelen die mogelijk wat minder beschermd worden door UA.

Echt alles om zo veel mogelijk dood en verderf te zaaien....

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
En niet zomaar een piloot maar de commandant van de luchtmacht basis zelf.
Nice. Really nice.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:02:
En dan nog een draadje met satellietfoto's over de Russische tankproductie,
thx, op zich best intressant dit zegt best wel wat over de (on)afhankelijkheid van westers materiaal en de technische capaciteit van het Russische volk.

Kwam gisteren een YT kanaal tegen die een 3 luik had over de kwaliteit van de RU navy .. detail is dat de Admiral_Kuznetsov blijkbaar gestolen is van Oekraine (waar het gebouwd is) de rest is funny van de filmpjes maar 99% weten we hier al.

In het begin v.d oorlog toen onvoorzichtig roken net begon, tot heden + sancties is vast en zeker wel een terug gang in productie maar hoeveel en wat is nog steeds lastig te vinden .

Zeker omdat in het draadje bv ook niet gezegd (kan) worden of het gereviseerd of vanaf 0 gebouwd .. zelf denk ik logischer is dat het reviseren makkelijker/sneller is..en hierom de 20 per maand (nog hoog imho) van de brand rollen

Blijft me verbazen hoeveel er gesloopt word door Oekraine, o ja waarom zette ik de Navy erbij ? overmorgen is alles op de zwarte zee weer "doelwit" omdat de 2 weken rustperiode over zijn .. toch?

*knip offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 15-08-2023 11:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:34
Even inzoomen op de Artillerie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LmUYzHuoALrb8msrEFnMydP-ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cObAng2a2NuMjF04ZhIawJ3k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxzyj91cdUR_kHB9qGf6sLZQTPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/burxnAZlj6nPEDrfhgxejzgn.png?f=fotoalbum_large

Bron

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Je ziet wel duidelijk dat de focus hier op is gezet.
Tot nu toe nog steeds een stijgende lijn, nog geen plateau bereikt. je zou zeggen dat op een gegeven moment de artillerie schaarser wordt, dus kunnen ze er minder spotten en uitschakelen, maar dat is nu nog niet bereikt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gise schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Tot nu toe nog steeds een stijgende lijn, nog geen plateau bereikt. je zou zeggen dat op een gegeven moment de artillerie schaarser wordt, dus kunnen ze er minder spotten en uitschakelen, maar dat is nu nog niet bereikt in ieder geval.
Denk dat het huidige aantal makkelijk moet verdubbelen of zelfs 3x voordat we daar zijn..

Als RU AA nu 90% tot 99% uitgeschakeld kan zijn dan word het interresant voor de f16 enzv

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Denk dat het huidige aantal makkelijk moet verdubbelen of zelfs 3x voordat we daar zijn..

Als RU AA nu 90% tot 99% uitgeschakeld kan zijn dan word het interresant voor de f16 enzv
Dan heb je de manpads nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
gise schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Rusland heeft zeer grote voorraden artillerie uit USSR tijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de F16s nu al interessant kunnen zijn:

- Als RU de Heli's buiten range van AA / Manpads laat vliegen om equipment van UA te targetten, dan kan mogelijk de F16 hier een rol in spelen. om ook buiten RU AA range te opereren en de heli's te targetten.

- F16s kunnen gaten vullen in de huidige AA van UA, door bijvoorbeeld cruise missiles uit te schakelen. doordat ze mobiel zijn kunnen ze overal gaten vullen die op dat moment slechter gedekt zijn door conventionele AA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 22:26
om de post van @gise verder op te volgen is hier wat meer informatie:

https://www.kyivpost.com/...em%20out%20of%20the%20sky.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Rusland heeft zeer grote voorraden artillerie uit USSR tijd.
Dat is strategisch relevant, maar operationeel minder. Door de aanhoudende verstoring van RU logistieke lijnen (vooral spoor bij Kerch en Vuhledar) zijn ze nu slecht in staat om vernietigde artillierie aan het front te vervangen, waardoor UA lokaal overwicht krijgt qua artillierie. Dat is ook hoe de vooruitgang bij Orhiv-Robotyne en Staromaiorske-Urozhaine geboekt wordt. Duizenden stuks vervangende artillierie in de file bij Rostov helpen dan niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:18
gise schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat de F16s nu al interessant kunnen zijn:

- Als RU de Heli's buiten range van AA / Manpads laat vliegen om equipment van UA te targetten, dan kan mogelijk de F16 hier een rol in spelen. om ook buiten RU AA range te opereren en de heli's te targetten.

- F16s kunnen gaten vullen in de huidige AA van UA, door bijvoorbeeld cruise missiles uit te schakelen. doordat ze mobiel zijn kunnen ze overal gaten vullen die op dat moment slechter gedekt zijn door conventionele AA.
Buiten Ru AA zit je verder van de heli dan het bereik van een F16 radar, ik denk dat de russische S300 en S400 een groot deel van het Oekraïense luchtruim bereiken..... Met een F16 kan je wel HARM inzetten om deze lam te leggen maar ook dat zal erg risky zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:35

Het is nog steeds mijn inschatting dat RU eerder klaar is met het uitschakelen van de GBAD van UA dan andersom. Rusland heeft altijd zijn GBAD / AA geprioritiseerd (tegen erfvijand NAVO / VS) en het is wat mij betreft voorbarig om te dromen van het uitputten daarvan. Bovendien is er nog een laag van gevechtsvliegtuigen die voorlopig dominant is in diens air suppression, en de vraag is of F-16's die situatie drastisch gaan veranderen.

UA heeft door die strategie ook veel GBAD assets geërfd van de SSSR. Hoewel, als je naar de lijstjes kijkt, dan zie je dat daar ook het een en ander gesneuveld is in de laatste week. Ja, er zijn patriot- en IRIS-T installaties geleverd aan UA, maar dat is geen directe vervanging van de equivalent die RU (in ieder geval voor de oorlog) daar tegenover kan zetten.

UA kan proberen om grotere spreiding van GBAD-assets af te dwingen, bijvoorbeeld met drone- en kruisraketaanvallen - zeker. Maar voorlopig zie ik nog niet het einde van de diepte van die assets om nu al te fantaseren over air dominence...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

Helixes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Rusland heeft altijd zijn GBAD / AA geprioritiseerd (tegen erfvijand NAVO / VS) en het is wat mij betreft voorbarig om te dromen van het uitputten daarvan. ..
Daar kan een drone swarm a la shaheds bij helpen, al dan niets ter ondersteuning van de dure kruisraketten.

UA was al bezig met goedkope, door pulsjets aangedreven raketten. Stuur die met de kruisraketten mee, of naar een ander doel in Die richting (zeer groot doel dan)

Ze hebben dan weliswaar enorm veel S300 raketten, maar als die voorraad snel genoeg naar beneden gaat moet RU we wel meer van produceren, met nog een aanslag in het budget CQ beroepsbevolking. (ze worden niet meer gemaakt)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Helixes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
Maar voorlopig zie ik nog niet het einde van de diepte van die assets om nu al te fantaseren over air dominence...
Ground Based Air Defence (GBAD) bedoel je dat ? oftewel fijn dat we niet van uitgaan dat elke afkorting even bekend is .. en dus de onverkorte versie soms door de tekst heen slingeren zodat misverstanden in het dyslectische enzv enzv .. + voorkomen ..

Dromen over F16 tja @gise had wel leuke toevoeging (y)

Over begrip gesproken ;) : ik denk dat GBAD eerder van de kaart is gevecht dan de overdaad aan arty die de russen nog steeds schijnen te hebben, waarna het wel makkelijker word die arty op te sporen en alsnog naar een zeer laag cijfer te krijgen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:35
ZenTex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:55:
Daar kan een drone swarm a la shaheds bij helpen, al dan niets ter ondersteuning van de dure kruisraketten.

UA was al bezig met goedkope, door pulsjets aangedreven raketten. Stuur die met de kruisraketten mee, of naar een ander doel in Die richting (zeer groot doel dan)

Ze hebben dan weliswaar enorm veel S300 raketten, maar als die voorraad snel genoeg naar beneden gaat moet RU we wel meer van produceren, met nog een aanslag in het budget CQ beroepsbevolking. (ze worden niet meer gemaakt)
Je... begrijpt dat je argument ook andersom werkt, en dat Rusland (a la Shahed) er op dit moment beter in slaagt UA te belagen dan andersom.

En dat het uitputten van GBAD-assets (Ground-based Air Defence, inderdaad @vso ) het luchtruim van de tegenstander ontsluit, die dan verder kunnen gebruikt worden om de air-assets van de tegenstander te onderdrukken. En dat de Russen hun AAM-rakketen (bijv. R-37) op dit moment nog steeds een langere range hebben dan die van UA. De timing voor wat betreft wie er eerst is in slaagt de GBAD-assets van de tegenstander uit te putten is zeer belangrijk, en ik heb niet het gevoel dat UA daarin op dit moment voorop loopt....

Begrijp me niet verkeerd. Ik hoop ook op de best mogelijke afloop voor UA in deze oorlog. Maar, dat sentiment zou onze analyse niet mogen beïnvloeden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Helixes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik hoop ook op de best mogelijke afloop voor UA in deze oorlog. Maar, dat sentiment zou onze analyse niet mogen beïnvloeden.
jou analyse / gedachte mag je best zeggen ..

Afgezien waar gehakt word vallen spaanders vind ik het best meevallen dat we "oude meuk" sturen die eigenlijk supper effectief blijkt te zijn tegen rusland.

+ de drones die bizar effectief blijken te zijn

enig waar ik zeer sentimenteel over word is de enorme hoeveelheid Oekrainse verminkten, doden van jong tot oud. huis kan je immers opnieuw bouwen.

Zolang de huidige leveranciers (westen/polen/usa/nato of hoe je het ook wilt noemen) blijven leveren is het voor rusland een kweste van tijd ..

Teminste ik zie geen tekenen dat Rusland er geweldig voorstaat op een front. enige is dat sommige fronten er nog wat "frisser" bijstaan maar dat is meer optische bedrog.. terwijl Oekraine niet alleen weer terug bouwt wat beschadigd is maar nog eens het centrum aan het worden is van oorlogs-spul-productie + er is constante flow van vanalles het land inwaarts.. (export is .gestrekte russen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Helixes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Je... begrijpt dat je argument ook andersom werkt, en dat Rusland (a la Shahed) er op dit moment beter in slaagt UA te belagen dan andersom.
Vandaar dat ik naar shaheds refereerde. En voorzover ik weet is dat nog geen strategie van UA, maar de Russen lukt het prima, dus kan Oekraïne het ook, zij het dat de Russische voorraden enorm veel groter zijn, maar de vijand dwingen een miljoen uit te geven om een drone van 50k uit te schakelen is gewoon win win. En mochten die westerse straaljagers er komen is dat een enorme bonus.
Oekraïne is momenteel bezig met een uitputtingsslag met artillerie. De zijn ze aan het winnen, iets dat een jaar geleden onmogelijk leek gezien de enorme voorraden artillerie en granaten die Rusland had. Hetzelfde geld in mindere mate voor tanks.

Laat de Russen de productielijnen voor S300 raketten maar weer opstarten, en als dat niet lukt is in iedergeval de voorraad flink geslonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Vandaar dat ik naar shaheds refereerde. En voorzover ik weet is dat nog geen strategie van UA, maar de Russen lukt het prima, dus kan Oekraïne het ook, zij het dat de Russische voorraden enorm veel groter zijn, maar de vijand dwingen een miljoen uit te geven om een drone van 50k uit te schakelen is gewoon win win. En mochten die westerse straaljagers er komen is dat een enorme bonus.
Oekraïne is momenteel bezig met een uitputtingsslag met artillerie. De zijn ze aan het winnen, iets dat een jaar geleden onmogelijk leek gezien de enorme voorraden artillerie en granaten die Rusland had. Hetzelfde geld in mindere mate voor tanks.

Laat de Russen de productielijnen voor S300 raketten maar weer opstarten, en als dat niet lukt is in iedergeval de voorraad flink geslonken.
De Shaheds lijken inmiddels niet meer uit Iran te komen maar door kinderarbeid in Rusland tot stand te komen.

De Russen gebruiken bepaalde methodes die wij in het Westen om diverse redenen niet hanteren.

Propagandafilmpjes waarbij mensen eerst zwaar worden geïntimideerd (zie bijvoorbeeld contrast in deze analyse door Matt van STT), Oekraïense kinderen ontvoeren en dwangarbeid laten leveren, de meatgrinder inclusief gevangenen en mensen uit ingenomen land (Krim, Donbas) of straatarme gebieden. Huurlingenleger als 'bedrijf in UA en Afrika'. Vluchtelingen importeren per vliegtuig, en dan over de grens met Polen dumpen. De bevolking massaal voorliegen. Trollenfarms hebben we hier ook niet, en onze bevolking is eenvoudiger te beïnvloeden dan wij die van RU. Zelfs als we de waarheid en het moraal aan onze kant hebben.

Ook mag UA van Musk Starlink niet gebruiken voor bijvoorbeeld drones. Dat het wel lukt om bruikbare, goedkope drones op lange afstand in te zetten is dan ook een prestatie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
De Shaheds lijken inmiddels niet meer uit Iran te komen maar door kinderarbeid in Rusland tot stand te komen.
Ze hadden idd 1 Shahed gevonden waarvan ze dachten dat die in RU gefabriceerd was?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een Oekraïense eenheid heeft weer een video gemonteerd (SFW): de bestorming van Russische loopgraven (gebeurtenissen dateren van juli).

Vergeet de automatische ondertitels niet aan te zetten :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ze hadden idd 1 Shahed gevonden waarvan ze dachten dat die in RU gefabriceerd was?
Twee, maar relevanter is dat RU heeft gezegd in 2024 deze dingen geheel intern te willen produceren (nou kan dat niet want het zal hoe dan ook componenten uit China moeten kopen maar OK laten we het houden op minstens de assemblage). Het ligt ook niet voor de hand dat deze twee slechts twee prototypes zijn. Verder is het ook zo dat mbt die kinderarbeid van kinderen ook daadwerkelijk een Shahed fabriek betreft, in Tatarstan. De kinderen zijn misleid om dat werk te doen. Zijn diverse bronnen over te vinden, o.a. o.a. https://mastodon.social/@ChrisO_wiki/110866587403950804

Dat ze UA kinderen kinderarbeid laten doen en UA burgers loopgraven laten graven is ook niets nieuws. Dat ze UA kinderen Shaheds laten maken dan weer niet maar dat is ook nogal dom ivm de belangen (o.a. expertise en sabotage). Als je Pietje het werk van Jantje kunt laten doen, en dan Jantje iets high profile dan is onder de streep effectief het zo dat mocht Pietje niet (meer) bestaan dat werk toch gedaan moet worden door iemand. Misschien wel door Jantje (al heb je ook Bullshit Jobs ;))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een aantal dagen was er een filmpje van 3-4 Russische voertuigen die een aardig gecoördineerd uitziende aanval uitvoerde.

Gelukkig is er nu beeld opgedoken van diezelfde voertuigen maar dan verlaten en uitgebrand.

Analyze:

https://twitter.com/Milit.../1691448052496912385?s=20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:57
gise schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:22:
Een aantal dagen was er een filmpje van 3-4 Russische voertuigen die een aardig gecoördineerd uitziende aanval uitvoerde.

Gelukkig is er nu beeld opgedoken van diezelfde voertuigen maar dan verlaten en uitgebrand.

Analyze:

https://twitter.com/Milit.../1691448052496912385?s=20
+ waarschijnlijk ervaren militairen van Rusland.
Filmpjes waren vanochtend op meerdere Youtube kanalen te zien. Bijvoorbeeld Reporting from Urkraine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ff chillen bij het legeronderdeel wat bij Robotyne aan het knokken is:
President Volodymyr Zelensky made a working trip to Zaporizhzhia region and visited the locations of brigades conducting offensive operations in Melitopol direction.
https://www.ukrinform.net...-melitopol-direction.html
As the President’s Office reports, Zelensky met with Oleksandr Tarnavskyi, the commander of the operational and strategic group of troops "Tavria", and visited the locations of the 3rd Colonel Petro Bolbochan Operational Brigade of the National Guard of Ukraine, the 47th Separate Mechanized Brigade "Magura", the 117th Separate Mechanized Brigade, the 15th Hero of Ukraine Lieutenant Bohdan Zavada Operational Brigade of the National Guard of Ukraine, the 65th Separate Mechanized Brigade, the 116th Separate Mechanized Brigade, as well as at the frontline command posts of the 46th Separate Airmobile Brigade of the Air Assault Forces of the Armed Forces of Ukraine and the 118th Separate Mechanized Brigade.

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Dit is ook weer zo slim van UA (als het waar is natuurlijk) bron: Denys Davydov
UA mijn detectie. Overdag warmen de mijnen op door de zon, als de avond valt stuur je er drones op af met thermal sight. De lucht koelt af maar de mijnen zijn nog warm;
https://t.me/pilotblog/6051

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mir4dor schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:17:
Dit is ook weer zo slim van UA (als het waar is natuurlijk) bron: Denys Davydov
UA mijn detectie. Overdag warmen de mijnen op door de zon, als de avond valt stuur je er drones op af met thermal sight. De lucht koelt af maar de mijnen zijn nog warm;
https://t.me/pilotblog/6051
slim ? noem het eerder geniale vondst >:)

btw cnn heeft er ook een stuk over YouTube: CNN follows Ukrainian team clearing mines from battlefield (vanaf deze timestamp) alleen je ziet het op 2:47

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 15-08-2023 18:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:58
YakuzA schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

hier een analyse waaruit zou moeten blijken

https://storymaps.arcgis....31acd4112b0aecece5b2a283c

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Sweden announced another military support package for Ukraine, worth about $315 million, the country’s Ministry of Defense said in a statement Tuesday.
https://edition.cnn.com/e...5f1d94670bb64a3848d77db0c

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

slim ? noem het eerder geniale vondst >:)

btw cnn heeft er ook een stuk over YouTube: CNN follows Ukrainian team clearing mines from battlefield (vanaf deze timestamp) alleen je ziet het op 2:47
Als ik de reacties lees op het Telegram kanaal; waarom is dit wereldkundig gemaakt? Nu weet RU het ook etcetera.
Tja wel een dingetje. Ik kan niets anders verzinnen dan dat RU de mijnen zou kunnen voorzien van hitte werende verf ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
mir4dor schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Als ik de reacties lees op het Telegram kanaal; waarom is dit wereldkundig gemaakt? Nu weet RU het ook etcetera.
Tja wel een dingetje. Ik kan niets anders verzinnen dan dat RU de mijnen zou kunnen voorzien van hitte werende verf ofzo?
Dat sommige journalisten er niet van wisten zegt niet zoveel natuurlijk.

uit 2021:
https://www.flir.eu/news-...ocating-buried-landmines/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Dat is iets dat ik bij dit conflict erg vaak denk. “Waarom is dit wereldkundig gemaakt?” Ik hoop ook echt dat mocht het ooit tot levering van atacms of taurus komen dit een keer NIET wereldkundig word gemaakt op voorhand.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

die verf werkt ook averrechts .. dan zie je extreem koudere plekken ..

Daarnaast wat begraven is, staat op scherp .. en vermoed niet dat men nauwkeurig bij hield waar op welke hoogte etc etc ..

het is winst maar geen wondermiddel

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 14:05
Tens schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:48:
[...]Dat sommige journalisten er niet van wisten zegt niet zoveel natuurlijk.
uit 2021:
https://www.flir.eu/news-...ocating-buried-landmines/
En nog ouder, uit januari 2020:
https://www.pix4d.com/blo...ing-thermal-camera-drone/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
had gewoon de eerste uit een google search gepost, als je echt naar datum zoekt ga je naar de oertijd van thermal imaging nog voor 2000 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

had gewoon de eerste uit een google search gepost, als je echt naar datum zoekt ga je naar de oertijd van thermal imaging nog voor 2000 denk ik.
Je moet nog wel goed materiaal hebben. Bijvoorbeeld mijn FLIR zou dit niet kunnen, veel te lage resolutie. Heb je echt professioneel (of sommig Chinees!) spul voor nodig ivm exportrestricties. Ook duur spul. Aan de andere kant, zou zo'n drone heel laag vliegen is het al accurater, en deze is van afstand lastiger te zien. En de drone zelf hoeft niet duur te zijn. Plus de overlay camera kun je later vervangen met map. Als je het goed wilt automatiseren gaat er nog best wat werk in zitten. Ik hoop/gun ze dat ze met dit soort dingetjes hulp krijgen. Al hoeft dat niet aan de grote klok gehangen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 10:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een detail bespreking van het landmijnen ruimen vanaf hier graag voortzetten in Wapens en wapensystemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://twitter.com/Ukrai...tatus/1691513053714558976
#HIMARS struck #Russian S-300 air defense missile systems in the #Kherson region.

Three launchers were destroyed and two radars were damaged.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wauw, dit is echt wel een forse tik. Jammer genoeg staan niet alle claims op beeld. Zie:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Waarschijnlijk dachten de russen dat ze daar veilig stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag me af waarom die als erg waardevol wordt beschouwd. Volgens mij hebben de russen echt heel veel van die systemen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Apache4u schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:01:
Ik vraag me af waarom die als erg waardevol wordt beschouwd. Volgens mij hebben de russen echt heel veel van die systemen.
Dat er veel zijn betekent niet dat ze niet waardevol zijn. Er zijn ook veel diamanten, maar die zijn ook heel waardevol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:01:
Volgens Wikipedia heeft/had rusland 200 launchers van dit type. Van de oudere S300P serie zouden er 1900 zijn gemaakt maar de vraag is hoeveel er in service zijn. Als je dan een paar moderne launchers uitschakelt is dat wel een mooie tik. En dan ook nog 2 radars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
*knip* maak een TR aan daarvoor

[ Voor 174% gewijzigd door polthemol op 16-08-2023 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rusland heeft buitgemaakte voertuigen tentoongesteld in een park. Allemaal voorzien van NATO logo, en een bordje met uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3loxLwWgAAKUwm?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3lpCepWIAwV1I5?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3loqfFWIAQDnCN?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3lo_XGWcAABXP8?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3losvkWoAAj6Ii?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3lpFNbWIAMxC02?format=jpg&name=large

Bron: https://twitter.com/TheDe...tatus/1691498353404641280 en https://twitter.com/TheDe...tatus/1691498715125559296

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:41:
Rusland heeft buitgemaakte voertuigen tentoongesteld in een park. Allemaal voorzien van NATO logo, en een bordje met uitleg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron: https://twitter.com/TheDe...tatus/1691498353404641280 en https://twitter.com/TheDe...tatus/1691498715125559296
wat is wat ? verder dan tanks en iets anders kom ik niet ;)

in het begin las ik een artikel over Hertling in de Bullwark(website) daarmee waren de russen ook al aan het pronken met buitgemaakte meuk .. ze zijn nog steeds trots op hun turret popping machines wasis de conclusie

Een aantal items staan hoog op het verlanglijstje van uncle sam (en andere landen) om uit elkaar getrokken te worden voor inspectie ..en daarvan word leering uit getroken .. meer zeg ik niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 15-08-2023 23:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

Die laatste foto laat een Franse AMX-10 RC zien, waarvan Oekraïne 40 stuks ontvangen had en minstens twee verloren heeft:
Those 40 AMX-10RC reconnaissance vehicles that France donated to the Ukrainian marine corps—they’re not tanks.

As if the marines didn’t already know this, Russian artillery brutally reminded them on June 5, as the Ukrainian navy’s 37th Marine Brigade assaulted Russian positions in Velyka Novosilka in southern Donetsk Oblast.

The Washington Post spoke to Ukrainian veterans of the costly but successful assault. One marine told the Post Russian artillery fragments penetrated the thin armor on the 37th Brigade’s six-wheel AMX-10RCs as the brigade rolled toward Velyka Novosilka.

The brigade eventually moved its 15-ton AMX-10RCs from the front of the assault force to the back. But that didn’t save those two damaged AMX-10RCs that independent analysts confirmed the Ukrainians abandoned last week. It’s unclear whether the Ukrainians have recovered the immobilized recon vehicles in order to repair them.
In elk geval weten we nu wat er met minstens één van die twee uitgeschakelde AMX-10 RC voertuigen gebeurd is.
It’s unclear whether the Ukrainians have recovered the immobilized recon vehicles in order to repair them.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 16-08-2023 00:02 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:57:
[...]
Die laatste foto laat in elk geval een Franse AMX-10 RC zien, waarvan Oekraïne 40 stuks ontvangen had en minstens twee verloren heeft:
[...]
In elk geval weten we nu wat er met minstens één van die twee uitgeschakelde AMX-10 RC voertuigen gebeurd is.
thx, humor blijft het dat UA alles wat ze vangen zoveel mogelijk kunnen en zullen recyclen en tegen de vijand gebruiken ..

De russen mogen ze van mij best ter display zetten

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jezus, wat is dat Engelse gedrocht dan?

Edit: was ff zoeken. AT 105 Saxon APC blijkbaar
Lijkt wel iets uit WO I

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2023 07:32 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 21:40
Urozhaine officieel bevrijd:

De hoeveelheid mijnen op foto waarvan Oekraïne o.a. last heeft:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3lyb4kW8AgtJtB?format=jpg&name=medium

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Emryte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:32:

[Embed]

[Embed]

[Afbeelding]
Wat bizar veel! Maar ook weer een mooie vondst om dus thermische camera's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Snow_King schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

Wat bizar veel! Maar ook weer een mooie vondst om dus thermische camera's te gebruiken.
Mag ik hopen dat Rusland niet zo clever geweest is om ook die plastic antipersoneelsmijnen er doorheen te strooien om de opruimers te dwasbomen.
Maar rusland kennende zullen ze dat wel doen.

Ik zou bijna hopen dat UA half rusland volstrooit met mijnen.

over 50 jaar zullen nog hele gebieden gevaarlijk blijven voor zowel voertuigen als mensen/dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Snow_King schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

Het hele gebied is ook plat gegooid met allerhande projectielen, die zie je natuurlijk ook op de beelden terug. Het zal dus nog een enorme klus zijn om uit te zoeken wat een mijn is en wat een stuk shrapnel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

Das raar, er zitten namelijk geen ‘Navo’ tanks bij in de getoonde foto’s ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 13:40

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse posts over de copecages verplaatst naar wapentopic

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:15
Paar nieuwe beelden van de sea drone aanvallen. Die van het moment van impact op de burg had ik nog niet eerder zien langskomen:

https://edition.cnn.com/2...ike-video-intl/index.html

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HfdG8E9e_B7DP9lrG4u1ray_Eo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xvhrgaMyc3oqqRodUmUQPg2F.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Wren schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:23:
Paar nieuwe beelden van de sea drone aanvallen. Die van het moment van impact op de burg had ik nog niet eerder zien langskomen:

https://edition.cnn.com/2...ike-video-intl/index.html
Maar die grote boem + brandende trein was toch een drone boot? Niet de geclaimde vrachtwagen? Of heb ik heel veel gemist en was het al langer bekend dat het een drone boot was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 14:15
TrekDr0p schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Maar die grote boem + brandende trein was toch een drone boot? Niet de geclaimde vrachtwagen? Of heb ik heel veel gemist en was het al langer bekend dat het een drone boot was?
Je hebt het over de eerste aanval op de brug die met een vrachtwagen was gedaan. Daarna zijn er meerdere aanvallen op de brug gedaan (drie? vier?).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:51
Ondertussen in Zapo

Russische militairen krijgen het onderling met elkaar aan de stok. Er wordt geschoten, met automatische wapens en granaatwerpers. 20 doden… laat ze asjeblieft vaker dit soort veldslagen hebben..

https://www.kyivpost.com/post/20576

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
Emryte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:32:

[Embed]

[Embed]

[Afbeelding]
Kleine kanttekening is dat het niet allemaal mijnen zijn. Dit is letterlijk alles wat heeft staan bakken in de zon en bij zonsondergang nog warmte uitstraalt. Dus ook kapotte mijnen, kapotte raketten, delen van wagens, stukken baksteen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TrekDr0p schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Nee, nee en nee. :)

En ja die laatste aanval met 2 drone boten was allang van duidelijk dat het drone boten waren.
Daar zat de schade inderdaad van onderen en stonden de vangrails nog bovenop.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2023 09:12 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The first ship left the Odesa seaport along the temporary corridor for civilian vessels.

"The JOSEPH SCHULTE container ship (Hong Kong flag) has left the port of Odesa and is moving along the temporary corridor established for civilian vessels to/from the Black Sea seaports of Ukraine," the Ministry for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine (Ministry for Restoration) posted on Telegram.

It is noted that the corridor will primarily be used for the evacuation of ships that were in the Ukrainian ports of Chornomorsk, Odesa, and Pivdennyi at the time of the Russian full-scale invasion.
https://www.ukrinform.net...g-temporary-corridor.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...nes-damage-granaries.html
"As a result of enemy strikes on one of the Danube ports, warehouses and granaries were damaged. Fires were promptly put out by employees of the State Emergency Service," Oleh Kiper, Head of the Odesa Regional Military Administration, posted on Telegram.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ook interessant: de accuraatheid van mortieren vs drones:
A quick anecdote to underscore the value of drones for Ukraine.

This weekend I sat down with a Ukrainian SOF drone operator, and he described an operation in which a Ukrainian mortar unit fired 46 120 mm rounds at a Russian target — only 1 out of those 46 shots was a direct hit.

The SOF drone team then took over.

Using a single drone, they flew four back-to-back sorties and dropped four 120 mm rounds (taken from the nearby mortar unit) on the Russian target. Four out of four direct hits. The target was done.

In an attritional war in which ammunition supplies are a limiting factor, drones are a potent force multiplier.

They are an invaluable way to increase precision — both through ISR, as well as strikes — in order to maximize the effect of available ammunition.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat is interessant. Dat schip vaart onder de vlag van China (Hong Kong), daar durven de russen geen poot naar uit te steken schat ik zo in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Standeman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Dat is interessant. Dat schip vaart onder de vlag van China (Hong Kong), daar durven de russen geen poot naar uit te steken schat ik zo in.
Voorlopig zijn dit schepen die in Februari 2022 in de haven lagen, en met de graancorridor nog niet mochten/konden vertrekken.
Een chinees schip zullen ze idd wel extra voorzichtig voor zijn.

Ben wel benieuwd of ze iets als dit ook kunnen doen voor graanschepen in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2023 10:30 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierop terugkomend, blijkt dat rusland die voertuigen zelf heeft zitten oppoetsen om het meer te laten lijken dan het is

Edit: nog eentje

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 16-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 10:39
HvdBent schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Buiten Ru AA zit je verder van de heli dan het bereik van een F16 radar, ik denk dat de russische S300 en S400 een groot deel van het Oekraïense luchtruim bereiken..... Met een F16 kan je wel HARM inzetten om deze lam te leggen maar ook dat zal erg risky zijn
Als ik de wiki pagina https://en.wikipedia.org/...ile_system#Specifications en https://en.wikipedia.org/wiki/S-400_missile_system van beide systemen bekijk dan valt het met die range voor de S300 systemen reuze mee. De raketten die daar gebruikt lijken te worden hebben een bereik van meestal rond de 100 km en zullen toch niet direct aan de grens staan. Dus dan hebben we het over Himars achtige range, maar dat betekent dat UA iets achter de linies redelijk veilig zou moeten kunnen opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 12:56
Hoe zit het eigenlijk met die neef / broer van Kadyrov die ineens van de radar verdween? Is die inmiddels weer boven water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

BootVluchteling schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
Hoe zit het eigenlijk met die neef / broer van Kadyrov die ineens van de radar verdween? Is die inmiddels weer boven water?
https://nos.nl/artikel/24...anonefabrieken-in-rusland

De vraag is hoe het met Kadyrov zelf gaat. Er gingen toen berichten dat hij ziek zou zijn, en daarna heb ik er niets meer over gelezen.

nvm:
https://www.kyivpost.com/post/19021

[ Voor 11% gewijzigd door Crp op 16-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing

What is Kerch Bridge doing? Zo te zien is er nog maar 1 wegdeel over. De brug is zo beschadigd dat er een 3e deel tussen wordt gemaakt. Ook de railbrug ziet er niet al te fris meer uit maar Suchomimus heeft het niet over treinverkeer. Wel dat de scheepvaart nu niet van 2 doorvaarten, maar van maar één doorvaart gebruik kan maken. Het gevoig is een file op het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:15:
[YouTube: New Satellite Images of the Crimean Bridge Show Russia Building a Third Section to Help with Repairs]

What is Kerch Bridge doing? Zo te zien is er nog maar 1 wegdeel over. De brug is zo beschadigd dat er een 3e deel tussen wordt gemaakt. Ook de railbrug ziet er niet al te fris meer uit maar Suchomimus heeft het niet over treinverkeer. Wel dat de scheepvaart nu niet van 2 doorvaarten, maar van maar één doorvaart gebruik kan maken. Het gevoig is een file op het water.
De brug kan idd wel een paar likjes verf gebruiken O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 10:17
asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:15:
[YouTube: New Satellite Images of the Crimean Bridge Show Russia Building a Third Section to Help with Repairs]

My bad, scratch that.

Belangrijk detail is wel dat dit dus puur na de aanval van mid-juli was, niet na die van afgelopen weekend. Toen waren er ook 8 rookpluimen op de brug, die kennelijk in ieder geval deels uit rookmachines kwamen. Maar omdat er meerdere kleuren en patronen rook waren, is het niet zeker of dat alles was. Het enige dat zeker is, is dat Russische luchtafweer actief is geweest, want daar waren foto's van.

Van wat ik heb kunnen vinden, is er sinds dit weekend niet of nauwelijks nog wegverkeer mogelijk, maar gaan er wel nog steeds schepen door de zeestraat. Maar: ik heb nog 0 geen beeldmateriaal kunnen vinden van hoe de brug er nu bijstaat. Dat zegt natuurlijk niks, al is het wel nieuw - vorige aanvallen werd ofwel snel schade gepost door ramptoeristen of gebrek aan schade door de Russische overheid. Maar de Russen zijn maar heel kort blijven hangen op 'niks aan de hand' en zijn gelijk doorgeschoten naar een zware vergelding (die aanval op Lviv, o.a.), retoriek dat Oekraïne nu écht die brug met rust moet laten (omdat ze anders écht gaan aanvallen :+ ) en wordt de brug verder gewoon doodgezwegen. Ik ben dus heel benieuwd naar de volgende satellietbeelden... Alles van niks aan de hand tot volledig buiten gebruik kan nog; ik ga uit van het eerste en hoop op het tweede.

Er gaat trouwens op Twitter etc veel speculatie rond over die ophopingen van schepen en het ontbreken van transpondersignalen onder de brug, maar dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon signaalverstoring of iets dergelijks. Schepen verdwijnen aan de ene kant en verschijnen aan de andere, dus het ligt voor de hand dat ze het tussenliggende stukje wel gewoon gevaren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Uitladen van gewonden:

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 16-08-2023 21:36 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Twam schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Belangrijk detail is wel dat dit dus puur na de aanval van mid-juli was, niet na die van afgelopen weekend.
De raketaanval op de Kerch brug was 12 augustus (https://www.reuters.com/w...s-over-crimea-2023-08-12/) en het sattelietbeeld is 13 augustus 08:45, dus na de aanval dat weekend.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wederom een nieuwe actievideo (SFW):

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 10:17
asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

De raketaanval op de Kerch brug was 12 augustus (https://www.reuters.com/w...s-over-crimea-2023-08-12/) en het sattelietbeeld is 13 augustus 08:45, dus na de aanval dat weekend.

:)
Oh, kak, die is wél nieuw! Wat goed! Ik had 'm f verward met beelden die ik eerder al aantal keer had gezien. Dan heb ik niks gezegd, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Twam schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:25:
Oh, kak, die is wél nieuw! Wat goed! Ik had 'm f verward met beelden die ik eerder al aantal keer had gezien. Dan heb ik niks gezegd, excuus.
Hoeft niet op de zelfde plek te zijn natuurlijk ... Die brug is erg lang nml ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Wren schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Je hebt het over de eerste aanval op de brug die met een vrachtwagen was gedaan. Daarna zijn er meerdere aanvallen op de brug gedaan (drie? vier?).
Klopt, ik weet ook dat er meerdere aanvallen nog waren geweest alleen was mij niet duidelijk welke aanval dit was. Vandaar mijn twijfel, ook omdat het best een flinke boem was voor zo een klein bootje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
TrekDr0p schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Klopt, ik weet ook dat er meerdere aanvallen nog waren geweest alleen was mij niet duidelijk welke aanval dit was. Vandaar mijn twijfel, ook omdat het best een flinke boem was voor zo een klein bootje.
klein bootje met 850 kg springstof.
Klein, snel, wendbaar en vol explosieven: de Sea Baby is de schrik van de Russische marine

Oekraïne heeft voor het eerst details vrijgegeven over zijn oppervlaktedrones. Anders dan hun naam doet vermoeden zijn de Sea Baby’s uiterst efficiënte oorlogsmachines, die al verschillende keren met succes Russische strategische doelen hebben bestookt.

Tachtig kilometer per uur, heel wendbaar, dik 5 meter lang en geladen met tot 850 kilo explosieven. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen van de Sea Baby, de drone die Oekraïne steeds vaker inzet om strategische Russische doelen te treffen. Kiev had tot nu het zwijgen bewaard over het nieuwe wapen. Zelfs de aanvallen die eraan toegeschreven werden, werden nooit officieel bevestigd. Bij CNN deed Vasyl Maliuk, het hoofd van de inlichtingendienst SBU, dat verrassend wel. Hij kon wel wat “prijzen” op tafel leggen. Begin deze maand werd het landingsschip Olengorskiy Gornyak zwaar beschadigd in de Russische haven Novorossisk aan de Zwarte Zee. Een dag later kreeg de olietanker SIG, die brandstof vervoert voor het leger, een voltreffer te verwerken vlakbij de straat van Kertsj, de toegang tot de Zee van Azov.

Half juli werd de Kertsj-brug, die de Krim met Rusland verbindt, zwaar getroffen. Op beelden die de Amerikaanse zender toonde, is te zien hoe de Sea Baby inslaat en een van de betonnen brugpijlers beschadigt. Tegelijkertijd slaan twee drones in op de brug en vernielen de spoorweg en het wegdek.

[ Voor 67% gewijzigd door Tens op 16-08-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
TrekDr0p schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

De Telegraaf produceerde een artikel over de Sea Baby zoals het ding genoemd wordt : https://www.telegraaf.nl/...k-van-de-russische-marine

Het artikel gaat grotendeels over de aanvallen met deze bootjes op de Kerch brug, dus ik vond het hier iets meer on topic dan in het wapentopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://twitter.com/Ukrai...tatus/1691872295260721250
#HIMARS strikes at a #Russian training ground in the south.

8 occupants were killed, 4 wounded, and the training base was damaged.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 08:18
Is er trouwens een ander (groot / recent) voorbeeld waarin een land zo heeft moeten vechten tegen indringers.
Of gaan we dan een flink stuk terug in de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:16:
https://twitter.com/Ukrai...tatus/1691513053714558976

himars schiet aantal 3x s300 naar de maan + 2x radars (beschadigd) + 1 fuel trucks?
Dit schijnen 100mil USD systemen te zijn (per stuk) afgezien van de fuel trucks natuurlijk en niet erg veel.

Wat significant is dat de Himars tezien bij Artur Rhei "aan het front" stond zie hier vid is op deze timecode 8:07 in url

of je kijkt zelf naar Timestamp 8:07 (hele stuk van T=7:28 tot 9:49 YouTube: Two Pontoon Bridges Deployed over the Dnipro! | New Ruzzian Mobiliza... )

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 16-08-2023 20:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
NeutraleTeun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:13:
Is er trouwens een ander (groot / recent) voorbeeld waarin een land zo heeft moeten vechten tegen indringers.
Afghanistan, 2 wereldmachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Ik zag deze ook al voorbij komen. Acht 200 en vier 300 is best een waste of Himars. Gaat meer om het signaal dat UA wil afgeven neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:13:
Georgië, Tsjetsjenië etc bedoel je?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 08:18
phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Afghanistan, 2 wereldmachten.
Eigenlijk meer zoals de huidige situatie.
Dat het aangevallen land eigenlijk niets verkeerds deed, er een heuse invasie plaats vond en dat een gedegen leger hun eigen land moest verdedigen.

[ Voor 29% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-08-2023 20:44 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid