Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.292 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:09
YakuzA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

De Russen zeggen dat het oekrainse raketten waren iig.
Twee stuks
Occupational authorities report 2 missiles were shot down near Kerch bridge, and no damage to the bridge
Of toch eentje :?
Russian Ministry of Defense says S200 missile was shot down near Kerch bridge
zonder beelden van ontbrekende wegdekdelen en pijlers is het alleen maar hopen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:03
DJvL schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:00:
Hier een filmpje van de rokende brug. Lastig te zien wat er nu precies aan de hand is.

[Twitter]

Plus een foto die wat breder weergeeft.
[Afbeelding]

Tevens een goede analyse over het verloop van de oorlog, die mijn vermoedens bevestigen.

[Twitter]
Hoe kan je tegenwoordig zo'n thread op Twitter lezen?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

IJzerlijm schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
Er is ook geen teken van enig luchtafweervuur en het is op klaarlichte dag.
Jawel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Spykie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Het Twitter.com deel in de url vervangen door nitter.nl ;)
Of threadreader app e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-08-2023 13:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:36
Spykie schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Hier de link voor mensen zonder Twitter account.

https://nitter.net/robert...AKiJfEIFJ-BImkpaMg_Q&s=19

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Lijkt helaas weinig aan de hand te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
YakuzA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Het Twitter.com deel in de url vervangen door nitter.nl ;)
Of threadreader app e.d.
Prima analyse.
Lezen kan hier via nitter, bijvoorbeeld.
Of via threadreader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ik heb deze hier nog niet langs zien komen, maar blijkbaar worden er russische troepen verplaatst vanuit de Cherson regio richting Zaporizja, m.n. de omgeving van Orikiv waar de russen het zwaar lijken te hebben.

Dat geeft dan mogelijk ook extra duiding aan de berichten over landingen van UA op de linkeroever van de Dnipro:
(1/5) Russia has likely redeployed airborne forces’ (VDV) units from the Kherson region to the heavily contested Orikiv sector in Zaporizhzhia Oblast. The 58th Combined Arms Army (58 CAA) has been in combat facing Ukrainian assaults since 4 June 2023.
(2/5) As early as 11 July 2023, the then commander of 58 CAA was sacked, likely partially because of his insistence that elements of his force needed to be relieved.
(3/5) Reports suggest that the 70th and 71st Motor Rifle Regiments have faced particularly intense attrition and heavy combat on the front line.
(4/5) There is a realistic possibility that the arrival of VDV will finally allow elements of these regiments to be pulled out for rest and recovery.
(5/5) However, the redeployment will likely leave Russia’s defences near the east bank of the Dnipro River weaker, where they are increasingly harassed by Ukrainian amphibious raids.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:55
De dag is nog niet voorbij;

[ Voor 29% gewijzigd door mir4dor op 12-08-2023 14:15 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:09

Spotmatic

Ken sent me

Af en toe wat aanvallen op de Krimbrug. Altijd leuk. Dat die maar gauw volkomen in puin ligt.

Ik haal vast wat popcorn. 😅

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Benieuwd wanneer er echt uitsluitsel gaat komen. Op Google te zien of er verkeer rijdt over de brug? Op Google zie ik nu dat hij tijdelijk is gesloten. Geen idee hoe accuraat dat is?

[ Voor 29% gewijzigd door Sunri5e op 12-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:15
RoD schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Een paar zijn van rookmachines (die witte)
Iedereen hier vind het kennelijk vanzelfsprekend, maar waarom hebben de Russen rookmachines op de brug staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
Ze zeggen dat het om S200s gast, dus dat zullen proef aanvallen zijn om de verdediging te testen, onrust te veroorzaken of de aanpassingen van de raket te testen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Sunri5e schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:40:
Benieuwd wanneer er echt uitsluitsel gaat komen. Op Google te zien of er verkeer rijdt over de brug? Op Google zie ik nu dat hij tijdelijk is gesloten. Geen idee hoe accuraat dat is?
Dat vraag ik me dus ook af. Er staat nu veel meer file (richting Crimea) dan pak m beet, 4,5 uur geleden. En ook op de brug zelf is er nu een donkerrood lijntje.
Volgens Nexta staan er nogal wat auto's, ook de andere kant op.

[ Voor 10% gewijzigd door mir4dor op 12-08-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
analogworm schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Iedereen hier vind het kennelijk vanzelfsprekend, maar waarom hebben de Russen rookmachines op de brug staan?
Dat is onderdeel van de beveiliging van de brug. Met minder zicht is het lastiger om hem te raken (voor b.v. raketten met beeldherkenning)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 26-09 21:04
redwing schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Dat is onderdeel van de beveiliging van de brug. Met minder zicht is het lastiger om hem te raken (voor b.v. raketten met beeldherkenning)
Je zou toch denken dat dat op basis van GPS gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Sunri5e schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Hey is vaak een combinatie van verschillende dingen. GPS kan gejammed worden, dus worden er ook andere detectoren gebruikt om op de goede plek uit te komen. Visueel is daarvan 1 van de verschillende opties.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Onwetendheid van mijn kant; maar infrarood kan wel gewoon door rook heen “kijken” toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
De badgasten op de Krim leggen de luchtverdediging perfect vast op beeld;

Zal wel verboden worden straks.

[ Voor 19% gewijzigd door mir4dor op 12-08-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

De rook zal voornamelijk voor/tegen navaldrones bedoeld zijn; die hebben wel direct zicht nodig om iets te kunnen raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Veel moderne systemen hebben tegenwoordig INS, oftewel "inertial navigational systems".
die systemen hebben in de laatste 10 jaar een enorme vooruitgang geboekt op het gebied van accuraatheid en betaalbaarheid.

Deze systemen werken idd, met inertia, elke koers of snelheidsverandering word gemeten, en word met de laatst bekende positie verrekend. En die zij de laatste tijd enorm accuraat geworden.

Heb er een tijdje geleden een uitleg over gehad van een expert hoe het werkt en is zeker interessante technologie en heb er zelf veel mee gewerkt.
(kort uitgelegd, verschillen in tijdmeting vanaf een nulpunt in de azimuth, dmv een shift in de frequentie van een laserpuls. Enorm accuraat maar fouten zijn cumulatief zoals met elke dead reckoning )

Buiten INS heb je natuurlijk nog GPS, wat uiteraard gejamd kan worden, waarna INS het natuurlijk over kan nemen, en is er nog optische plaatsbepaling dmv landmarks en dergelijke en is er ook nog radar.

Dus ter plaatse bij de brug zal GPS gejamd worden, zijn de rookgeneratoren bedoeld om de optische systemen in de war te brengen, zijn er radarreflectoren geplaatst om de radarbeelden onbruikbaar te maken, maar dan is er altijd nog de INS.

[ Voor 7% gewijzigd door ZenTex op 12-08-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

Bronnen melden dat het om een S200 zou gaan. Die zijn in gebruik sinds 1967 en GPS werd voor het eerst gelanceerd in 1978. Dat is midden koude oorlog. GPS was eerst militair en vervolgels pas civiel. Dat laatste gebeurde in 1983, 16 jaar na introductie van de S200. De S300 was er toen ook al.

Hoewel GPS nu vanzelfsprekend, en niet meer is weg te denken uit ons dagelijks leven, was dat tot 1983 wel anders. Dus ga er niet vanuit dat de S200 geretrofit is met GPS.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Veel moderne systemen hebben tegenwoordig INS, oftewel "inertial navigational systems".
die systemen hebben in de laatste 10 jaar een enorme vooruitgang geboekt op het gebied van accuraat eis en betaalbaar eind.
Ongeveer sinds de V1 hebben raketten dat ;) . Voordeel natuurlijk is dat behalve systemen nu beter zijn geworden, hoeven ze ook alleen het stukje te kunnen vanaf het moment dat GPS of camera geleiding niet meer werkt door bijvoorbeeld jamming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Sissors schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Ongeveer sinds de V1 hebben raketten dat ;) . Voordeel natuurlijk is dat behalve systemen nu beter zijn geworden, hoeven ze ook alleen het stukje te kunnen vanaf het moment dat GPS of camera geleiding niet meer werkt door bijvoorbeeld jamming.
Ietsje beter ja, de V1 had zo ongeveer een klok die na x seconden aangaf dat de raket naar beneden moet.

Nu is INS geïntrigeerd met GPS ed en is de fout in de tijdmeting in de orde van fracties van picoseconden, en niet te vergeten, word de acceleratie zowel als koerswijzigengen gemeten (dus ook die door externe invloeden zoals zijwind) ipv "over 2000 seconden naar beneden".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als de russen zeggen "niks aan de hand en doorlopen" word ik echt heel erg nieuwsgierig *knip* speculatief, achterwege laten.

vorige aanval was ongeveer 14 pilaren naar rechts v.d brug gezien
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1WiCwwaIAAfIcB?format=jpg&name=medium
bron https://twitter.com/NotVonBayern/status/1681428208317779968

hier zie ik toch wat meer aan de linker kant
mir4dor schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
Verschillende kleuren rook, meerdere plekken, nogal uitgestrekt. Lijkt me sterk dat het toevallig een aanslag en smokescreen is. Of wordt dat laatste ingezet bij een aanval op de brug?
Mooi panorama plaatje;
[Twitter]
btw ook een schip naar verluid ?

* vso nurriet het liedje kerch bridge on fire

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 13-08-2023 20:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 26-09 19:11
vso schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:32:
Als de russen zeggen "niks aan de hand en doorlopen" word ik echt heel erg nieuwsgierig en ben ik zeer positief gestemt over een gelukte aanslag

vorige aanval was ongeveer 14 pilaren naar rechts v.d brug gezien
[Afbeelding]
bron https://twitter.com/NotVonBayern/status/1681428208317779968

hier zie ik toch wat meer aan de linker kant

[...]

btw ook een schip naar verluid ?

* vso nurriet het liedje kerch bridge on fire
Via die Twitter link zie je wat meer foto's waaronder 1 waarbij de brug op meerdere plekken is ingestort en er weer een trein staat te fikken. Is dat van nu? Of van die vorige trein die gepakt werd? Het eerste zou mooi zijn >:)

Edit: ik lees nu iets over foto's vd eerste strike, dus zal wel van de eerste keer zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerd001 op 12-08-2023 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Een paar zijn van rookmachines (die witte)
Precies, dat denk ik ook. De witte/lichtgrijze rookmachine, maar de donkergrijze rookpluimen zijn hits.

In dit filmpje brengt men een analyse

Op 3 min zegt hij dat dat het treingedeelte is. Op 4 min is hetzelfde viewpoint maar dan een filmpje. Hij heeft het dan ook over 3 mogelijk zelfs 4 hits.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 13-08-2023 00:05 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:03:
[...]

Precies, dat denk ik ook. De witte/lichtgrijze rookmachine, maar de donkergrijze rookpluimen zijn hits.

In dit filmpje brengt men een analyse

[YouTube: Kerch Bridge Destroyed, Russia Helpless? | Breaking News With The Enforcer]

Op 3 min zegt hij dat dat het treingedeelte is. Op 4 min is hetzelfde viewpoint maar dan een filmpje. Hij heeft het dan ook over 3 mogelijk zelfs 4 hits.
https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1690488414183813121 heeft het ook over 4 hits maar jou filmpje laat andere beelden zien.. of deze zijn ervoor gemaakt .. maar de locaties komen naar mijn idee niet overeen met elkaar + ik mis de rookgenerator(s) op die van chuck (en wolken zijn anders?)

er staat er 1 nog in de comments overgens lijkt ook andere locatie te zijn getroffen?

zouden we de Duitse Taurus als geleverd kunnen beschouwen :?

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:56
Recente ontwikkeling, de bevrijding van Urozhaine:
YouTube: RUSSIANS GAVE UP! Ukraine LIBERATES Urozhaine and establishes solid ...

En een werkelijk enorm stuk over de achtergrond van de aanpak van deze strijd rond Urozhaine (en andere plaatsen) door Oekraïne.

https://www.dailykos.com/...cross-the-Dnipro#comments

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 02:25:
[...]

https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1690488414183813121 heeft het ook over 4 hits maar jou filmpje laat andere beelden zien.. of deze zijn ervoor gemaakt .. maar de locaties komen naar mijn idee niet overeen met elkaar + ik mis de rookgenerator(s) op die van chuck (en wolken zijn anders?)

er staat er 1 nog in de comments overgens lijkt ook andere locatie te zijn getroffen?

zouden we de Duitse Taurus als geleverd kunnen beschouwen :?
:/
Als Chuck zegt dat het raak was, zijn ze waarschijnlijk allemaal mis gegaan dus :(

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ysv4-tF6iZxNVOwiTeOPO64vl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTaJ2oG2SLC5SR1fyG6NtJf3.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De teller gaat nu over de 30k heen.
Uiteraard is dit een absolute ondergrens. Anderhalve maand geleden waren het er nog 26.800, dus er is 12% bij gekomen in die tijd, behoorlijk wat. Uiteraard zit er een soort vertragingseffect in, aangezien de data uit open bronnen komt (familieleden horen niet altijd direct dat er iemand is omgekomen), maar toch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een bestelling bij Rheinmetall, dit keer een nieuw type drone voor Oekraïne:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Appear where you are not expected.
de kracht van drones https://twitter.com/DefenceU/status/1690679596432465920

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:43

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
user109731 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:57:
Weer een bestelling bij Rheinmetall, dit keer een nieuw type drone voor Oekraïne:
[Twitter]
Observatiedrones die je vanaf een schip of vrachtauto kan lanceren (met katapult). 100km range (begrenst door communicatie) en 12u flight time.

Ideaal voor artillerie ondersteuning.

https://www.rheinmetall.c...cts/unmanned-systems/luna

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:50
Hoe verhouden de 250k gesneuvelden uit dit plaatje tot de 1 post later genoemde 30k? Zit nog al wat lucht tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CousinBoneless schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Hoe verhouden de 250k gesneuvelden uit dit plaatje tot de 1 post later genoemde 30k? Zit nog al wat lucht tussen?
Van veel zijn geen bewijzen online te vinden. Een arme sloeber uit een gehucht in Buryatia zal minder kans hebben op een 'in memoriam' op VKcontact dan iemand uit een grote stad.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:28
CousinBoneless schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

DIr heb ik ook al eens gevraagd en toen kreeg ik een barrage van kritiek over me heen.

Maar ik doe het toch. Het plaatje heeft het over liquidated personell. Liquidated betekent letterlijk "gedood". Maar ze hadden beter het woord "casualties" kunnen gebruiken. Dat ze dat na 1.5 jaar nog niet aangepast hebben is me een raadsel.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapstobbe op 13-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Voor de volgers trouwens; RFU heeft vandaag weer een aflevering.

Ik kijk dit pas savonds als de tv van mij is :)

Moderatie comment:
Eerst s.v.p. kijken voordat je plaatst, dan kan je er ook iets over vertellen. Zo is dit niet meer dan een linkdump

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 13-08-2023 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

jaapstobbe schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

DIr heb ik ook al eens gevraagd en toen kreeg ik een barrage van kritiek over me heen.

Maar ik doe het toch. Het plaatje heeft het over liquidated personell. Liquidated betekent letterlijk "gedood". Maar ze hadden beter het woord "casualties" kunnen gebruiken. Dat ze dat na 1.5 jaar nog niet aangepast hebben is me een raadsel.
Omdat ze er vrij duidelijk over zijn dat ze ook echt gedood bedoelen.

En 30k geconfirmeerd is echt maar het topje van de ijsberg. Het zal een hele puzzel zijn om de overlijdensberichten uit te pluizen en na te gaan hoe en of waar iemand aan gestorven is, en dat kan eigenlijk alleen maar als het ook specifiek ergens vermeld staat dat iemand gesneuveld is.
van de Russische overheid hoef je niets te verwachten. Vergeet niet dat officieel, volgens het Kremlin dan, de Moskva niet door vijandelijke aktie gezonken is.

De werkelijke cijfers zullen we nooit te weten komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen laat nu de cijfers-discussie rusten. Zonder nieuwe informatie heeft het geen zin te blijven speculeren over de verschillen. Alle ideeën erover zijn in de topics al meermalen langsgekomen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DJvL schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:00:
Tevens een goede analyse over het verloop van de oorlog, die mijn vermoedens bevestigen.

[Twitter]

Link voor de mensen zonder Twitter account:
Hier de link voor mensen zonder Twitter account.

https://nitter.net/robert...AKiJfEIFJ-BImkpaMg_Q&s=19
Mooi draadje met 31 (!) tweets. Het is vooral een mooie samenvatting van wat er gaande is aan het zuidfront, conclusies mogen lezers zelf maken.

Het plaatje met de vernietigde Russische artillerie springt er wel uit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3RdhbOWQAAzQPJ?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/robert_bor/status/1690097300201152512

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30

BeaM-R

Powerrrrr

Reuters weet te melden dat de Russen waarschuwingsschoten hebben gelost naar een vrachtschip voor de kust van Bulgarije. Het schip was onderweg naar de Roemeense haven Sulina.

https://www.reuters.com/w...ence-ministry-2023-08-13/

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
BeaM-R schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:03:
Reuters weet te melden dat de Russen waarschuwingsschoten hebben gelost naar een vrachtschip voor de kust van Bulgarije. Het schip was onderweg naar de Roemeense haven Sulina.

https://www.reuters.com/w...ence-ministry-2023-08-13/
Ik hoop voor de Russen dat die boot in internationale wateren voer ... En niet binnen de grenzen van Bulgarije ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
duvekot schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Ik hoop voor de Russen dat die boot in internationale wateren voer ... En niet binnen de grenzen van Bulgarije ...
Ik ben het volledig eens met je bericht, maar toch besluipt mij het gevoel van ‘en wat dan?’. Als dit zo zou zijn, staat er wel weer ergens iemand binnen de NAVO te blaten dat het een foutje was van Rusland en we hiervoor niks activeren. En ja, dit is mijn gedachte en ik hoop bij God dat ik het mis heb…

per aspera ad astra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
LAD93 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Ik ben het volledig eens met je bericht, maar toch besluipt mij het gevoel van ‘en wat dan?’. Als dit zo zou zijn, staat er wel weer ergens iemand binnen de NAVO te blaten dat het een foutje was van Rusland en we hiervoor niks activeren. En ja, dit is mijn gedachte en ik hoop bij God dat ik het mis heb…
Waarna een week later Oekraine plotseling anti-schip wapens krijgt met een groot bereik. Je moet bij dit soort dingen wat meer kijken naar wat er gebeurd en minder naar wat er gezegd wordt. Bij meer van dit soort provocaties is het inderdaad afgedaan als 'foutje', maar werden wel steevast opgevolgd door plotselinge leveringen/toezeggingen van extra wapens aan Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
LAD93 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:17:
Oo gaat niet over "artikel 5" .. maar meer .. waarom zou je niet binnen de grenzen van de EU/NAVO landen blijven varen? (De 22/44km van de kust). Het zal wat langer varen zijn .. zo langs de kust .. maar voor een schip een stuk veiliger.

En als een Russisch schip wel binnen die 22/44 km is gekomen ... Dan vraag ik me af waarom daar dan geen reactie op is gekomen .. stuur er maar een vliegtuig op af .. en een schip.

Dus de vraag is .. waar heeft dit incident precies plaatsgevonden. (Reuters zegt het niet direct)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:27:
[...]

Oo gaat niet over "artikel 5" .. maar meer .. waarom zou je niet binnen de grenzen van de EU/NAVO landen blijven varen? (De 22/44km van de kust). Het zal wat langer varen zijn .. zo langs de kust .. maar voor een schip een stuk veiliger.

En als een Russisch schip wel binnen die 22/44 km is gekomen ... Dan vraag ik me af waarom daar dan geen reactie op is gekomen .. stuur er maar een vliegtuig op af .. en een schip.

Dus de vraag is .. waar heeft dit incident precies plaatsgevonden. (Reuters zegt het niet direct)
De naam van het schip staat in het bericht. Daarmee kan je de afgelegde route vinden op marinetraffic.com.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Daarnaast zijn de Russen blijkbaar ook aan boord geweest om een inspectie uit te voeren. Aan boord gekomen middels een helikopter.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er zou weer een Ka-52 minder zijn:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
At night, the Russians attacked Odesa three times, using 15 combat drones and eight Kalibr sea-launched missiles.
When shooting down the missiles, which the enemy fired at the center of Odesa city, fragments damaged a dormitory of one of the educational institutions and a supermarket.
https://www.ukrinform.net...ed-at-odesa-at-night.html
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF3d0ZpkXYAA1YFl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2023 08:55 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Z7UwJ1-_AS2hOWmJV-38GWnT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMzNwgtLY3sawsbKBwsd7ZE7.png?f=fotoalbum_large

Route van de Sukru Okan. Dit is het schip wat door de Russen tot stoppen is gedwongen omdat het naar Oekraïne zou varen. Dit is de route, en geeft niet aan waar het schip is geenterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
asing schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:41:
[Afbeelding]

Route van de Sukru Okan. Dit is het schip wat door de Russen tot stoppen is gedwongen omdat het naar Oekraïne zou varen. Dit is de route, en geeft niet aan waar het schip is geenterd.
geënterd? Heb je daar een bron van? Dat staat hier niet: https://www.reuters.com/w...ence-ministry-2023-08-13/

edit: Ja, geënterd:
The Russian military boarded the vessel with the help of a Ka-29 helicopter, the ministry said.

[ Voor 10% gewijzigd door Spykie op 14-08-2023 08:55 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 17:54
Staat daar eigenlijk wel.
The Russian military boarded the vessel with the help of a Ka-29 helicopter, the ministry said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
NeutraleTeun schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Staat daar eigenlijk wel.

[...]
I stand corrected.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U91OdDiw18hPWTXYFtS_Pgof31c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4o3EjvzfkPn9bGxQtdyvEcP.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

+27 artillerie en +8 tanks, UA is toch echt wel hard bezig om een hoop te slijten.

De +1 Ka52 ontbreekt alleen in dit plaatje ;-)

Dit zal vast al wel eens gevraagd zijn, maar is er ergens een open dashboard waar je door een tijdlijn kan schuiven om te zien hoe het per dag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Snow_King schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

+27 artillerie en +8 tanks, UA is toch echt wel hard bezig om een hoop te slijten.

Dit zal vast al wel eens gevraagd zijn, maar is er ergens een open dashboard waar je door een tijdlijn kan schuiven om te zien hoe het per dag gaat?
jazeker : https://war-bi.prozorro.sale/#/

Als je een beetje rondklikt vind je wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
[...]

https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

@teacup is dit linkje wat voor de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

jazeker : https://war-bi.prozorro.sale/#/

Als je een beetje rondklikt vind je wat je zoekt.
Dank!

Als je daar dus kijkt zie je dat er sinds Mei/Juni 2023 een stijgende lijn artillerie verliezen. De rest lijkt redelijk stabiel, maar artillerie stijgt wel behoorlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Heb em bij de informatieve links erbij gezet.
Gezien de vergelijkingen met Oryx, en alle extra analyses vind ik deze nog steeds beter dan de droge grafiekjes van alleen de UA gemelde getallen.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2023 09:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
[...]

Die is blijkbaar ergens deze ochtend neergehaald. Het dagelijks plaatje gaat over de getallen van de dag ervoor, dus morgen zou de Ka52 in het lijstje erbij moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik las dat gisteren al. Had niet gedacht dat jullie het boeiend hadden gevonden.

Het schip vaart onder de vlag van Palau. Een of ander miezerig eilandje in de Stille. Ja, dan durft het grote Rusland wel, hahaha. Met de indrukwekkende inspectie want ja, er zouden wel eens wapens in kunnen zitten. Storm in een glas water. Leuk gebitje hoor, dat wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:45:
Ik las dat gisteren al. Had niet gedacht dat jullie het boeiend hadden gevonden.

Het schip vaart onder de vlag van Palau. Een of ander miezerig eilandje in de Stille. Ja, dan durft het grote Rusland wel, hahaha. Met de indrukwekkende inspectie want ja, er zouden wel eens wapens in kunnen zitten. Storm in een glas water. Leuk gebitje hoor, dat wel.
Dat heeft een reden. Meestal varen ze onder de vlag van Panama. De reden is dat de bemanning onder de wet valt van het land waaronder het schip vaart. Dus ook hun salaris, toeslagen en rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:29
Jerie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:45:
Het schip vaart onder de vlag van Palau. Een of ander miezerig eilandje in de Stille. Ja, dan durft het grote Rusland wel, hahaha.
Volgens mij zit Palau gewoon onder de beschermende paraplu van de US of A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:03:
Geen idee waar dit terecht hoort, maar het is toch van de zotte dat rusland de MH-17naar beneden haalt
en wij nog steeds dit soort "geintjes" accepteren...

Doe god....e net als Turkije NEERHALEN en dan zeggen sry, wat was de bedoeling van die bommenwerper?

https://www.rtlnieuws.nl/...r-rusland-oorlog-oekraine
Dat gebeurt al jaren regelmatig, waarom weet ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens mij was deze nog niet gepost, of ik heb het gemist. Het overzicht van Naalsio van de verliezen aan het Zaporizhia front, een paar dagen geleden geupdated. Wat opvalt is dat UA nog steeds meer verliezen heeft dan ru. Nu begon het offensief zwaar negatief voor UA (1:2 qua verliezen tov rusland), en kruipt het de laatste tijd wat meer naar elkaar toe, maar nog altijd zijn er meer UA verliezen genoteerd dan ru. En dat terwijl we op Oryx zien dat rusland stelselmatig meer verliest, met regelmatig 1:2 of 1:3. Blijft toch opvallend. Zou kunnen dat van veel ru verliezen geen geolocatie is, maar dat betwijfel ik eigenlijk. Hoe dan ook lijkt het erop dat ru het meeste materiaal elders verliest en het offensief aan het Zaporizhia front een uiterst moeizame grind blijft voor UA.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een bijzonder kijkje bij een kort gesprek met Russen in bezet Oekrains gebied, weet niet exact wat de source is van dit filmpje, maar de poster lijkt wel een officiele functie binnen de EC te hebben:

Als Rus krijg je in bezet gebied (Kherson/Zaporizhzhia) blijkbaar expres bij de pomp minder/geen benzine met de opmerking dat je de rest maar bij Putin moet gaan halen :+

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2023 12:51 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:13:
Een bijzonder kijkje bij een kort gesprek met Russen in bezet Oekrains gebied, weet niet exact wat de source is van dit filmpje, maar de poster lijkt wel een officiele functie binnen de EC te hebben:
[Twitter]
Carl Bildt is oud-premier van Zweden, was mediator in de Balkan medio jaren '90 en - hier relevant - hij was een vroege voorvechter voor steun aan de Euromaidan in 2013, waarna hij in 2015 benoemd werd tot adviseur van president Poroshenko. Hij was anno 2013 schijnbaar 'best connected' staatsman op social media.

Moet daarbij zeggen dat hij een flinke reputatie heeft van z'n mond voorbij te praten en onvoldoende dossiekennis te hebben over de dingen waar hij zich over uitlaat. Hij kreeg stevige kritiek in ex-YU wegens schijnbaar bagetelliseren van de moorden bij Srebrenica, terwijl hij ten tijde van de Euromaidan juist andere kant op doorsloeg, onnauwkeurige vergelijkingen maakte tussen Yanukovic en Vidkun Quisling NO variant op Anton Mussert. Maar goed, linksom of rechtsom is hij een eminence grise van de internationale diplomatieke kringen en zijn opvattingen over en steun voor UA zijn de afgelopen 10 jaar helder geweest.
Als Rus krijg je in bezet gebied blijkbaar expres bij de pomp minder benzine met de opmerking dat je de rest maar bij Putin moet gaan halen :+
Dat filmpje is oorspronkelijk gepost door Anton Gerashenko, die wel vaker met dit soort filmpje komt. Het blijft frappant, Russen die klagen over hoe ze 25 jaar terug probleemloos verwelkomd werden in UA, maar nu om voor hen ondoorgrondelijke reden als onwelkome uitschot behandeld worden. Onbegrijpelijk... 8)7

Het is opvallend hoe open dit soort verzet is tegen de bezetter - en hoe mensen die waarschijnlijk allemaal van huis uit RU spraken toch "Western Ukrainian dialects" zijn gaan praten als verzetsdaad, zelfs hier. Ik verwacht als grotere plaatsen in handen UA vallen beelden als bij de bevrijding van Kherson - het moge duidelijk zijn waar de hearts & minds van deze mensen liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Dat filmpje is oorspronkelijk gepost door Anton Gerashenko, die wel vaker met dit soort filmpje komt. Het blijft frappant, Russen die klagen over hoe ze 25 jaar terug probleemloos verwelkomd werden in UA, maar nu om voor hen ondoorgrondelijke reden als onwelkome uitschot behandeld worden. Onbegrijpelijk... 8)7

Het is opvallend hoe open dit soort verzet is tegen de bezetter - en hoe mensen die waarschijnlijk allemaal van huis uit RU spraken toch "Western Ukrainian dialects" zijn gaan praten als verzetsdaad, zelfs hier. Ik verwacht als grotere plaatsen in handen UA vallen beelden als bij de bevrijding van Kherson - het moge duidelijk zijn waar de hearts & minds van deze mensen liggen.
Tnx, dan zit het idd mogelijk zoals ik een beetje verwachtte richting de propaganda hoek.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Het is opvallend hoe open dit soort verzet is tegen de bezetter - en hoe mensen die waarschijnlijk allemaal van huis uit RU spraken toch "Western Ukrainian dialects" zijn gaan praten als verzetsdaad, zelfs hier.
Denk dat daar ook wel een praktische kant aan zit: het is handig niet begrepen te worden door de bezetter. De oorlog is anderhalf jaar oud, en lijkt er niet op dat het snel over zal zijn: tijd zat dus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:04
Helixes schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat het iets complexer is dan dit. Rusland test inderdaad, met enige regelmaat, de respons van de NAVO. Dat doen ze allicht ook om een goede indruk te krijgen van de NAVO-respons, en responstijden. Maar, er is nog een reden.

Rusland stuurt meestal oud, zo goed als afgeschreven materieel. NAVO antwoordt steevast met een sortie van twee moderne gevechtsvliegtuigen, niet zelden F-35. Dat kost geld - veel meer dan het Rusland kost. Nog even los van het feit dat ieder land dan weer z'n eigen QRA-team moet laten opstijgen.

Bovendien zorgt het voor slijtage. Best veel slijtage ook. Zo veel uren zitten er nou ook weer niet op zo'n airframe. Dat is de reden dat Taiwan is gestopt met reageren op (PR-) Chinese incursies.

En, ja. NAVO is best vriendelijk. Tot schermutselingen komt het nooit. En, bovendien kan Rusland zichzelf de luis in de pelts van de grote gevaarlijke buur tonen. Win-win-win, kortom, voor Rusland.
Er wordt regelmatig een QRA geoefend, een zogenaamde tango-scramble (Tango = t = training).
Dat doen ze zo wel eens bij andere militaire kisten, zoals een US Air Force C17 of C-130 Hercules o.i.d.

Het is niet zo dat elk land zelf een QRA weg stuurt, zo wisselen Nederland en Belgie dit (+- elk halfjaar) met elkaar.

Typisch is wel dat de Britten samen met Eurofighters, ook een tankvliegtuig meesturen.
En ja, dat kost wel veel geld inderdaad... Maar m.i. zinvoller dan die trainingsvluchten met een transportkist of een keer een commerciele kist die zn radiovolume op 0 heeft gezet, verkeerde frequentie ingevoerd heeft of wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:23

Shabbaman

Got love?

RoD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:40:
Wat opvalt is dat UA nog steeds meer verliezen heeft dan ru. Nu begon het offensief zwaar negatief voor UA (1:2 qua verliezen tov rusland), en kruipt het de laatste tijd wat meer naar elkaar toe, maar nog altijd zijn er meer UA verliezen genoteerd dan ru.
[Twitter]
Als je hier naar de afzonderlijke regels kijkt i.p.v. naar het getal onder de streep krijg je toch een ander beeld:
- ja, verliezen van UA zijn 322 stuks tegenover de 313 van RU
- maar tanks bijvoorbeeld 55 vs 73
- en vrachtwagens 4 vs 55

Het is maar waar je waarde aan wil toekennen. Misschien zijn die vrachtwagens wel heel belangrijk voor Rusland... ik denk dat het nu voor UA prettig is dat ze duidelijk meer artillerie (en dan vooral de MRLS en SPA) uitschakelen dan ze verliezen. Idem tanks. En dat zijn nou ook precies de plaatjes die wij te zien krijgen.

Ook wel opvallend dat beide zijden veel "armoured fighting vehicles" verliezen, maar dat UA ze achterlaat en dus wellicht ooit nog eens weer aan de praat krijgt. Misschien iets teveel nuance, maar op die manier lijkt die 322 ineens een stuk minder groot.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Shabbaman schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Als je hier naar de afzonderlijke regels kijkt i.p.v. naar het getal onder de streep krijg je toch een ander beeld:
- ja, verliezen van UA zijn 322 stuks tegenover de 313 van RU
- maar tanks bijvoorbeeld 55 vs 73
- en vrachtwagens 4 vs 55

Het is maar waar je waarde aan wil toekennen. Misschien zijn die vrachtwagens wel heel belangrijk voor Rusland... ik denk dat het nu voor UA prettig is dat ze duidelijk meer artillerie (en dan vooral de MRLS en SPA) uitschakelen dan ze verliezen. Idem tanks. En dat zijn nou ook precies de plaatjes die wij te zien krijgen.

Ook wel opvallend dat beide zijden veel "armoured fighting vehicles" verliezen, maar dat UA ze achterlaat en dus wellicht ooit nog eens weer aan de praat krijgt. Misschien iets teveel nuance, maar op die manier lijkt die 322 ineens een stuk minder groot.
Ja goed punt. UA verliest natuurlijk ook veel AFVs omdat die bij aanvallen veelvuldig worden ingezet (zie aan de andere kant maar eens hoeveel ru verloren heeft gedurende de oorlog), en zeker in het begin toen de blitzkrieg tactiek nog werd gehanteerd zijn er veel verloren gegaan. Dat fenomeen treedt op andere fronten (Loegansk, Bachmoet sector) veel minder op aan UA zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:27
RoD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:40:
Volgens mij was deze nog niet gepost, of ik heb het gemist. Het overzicht van Naalsio van de verliezen aan het Zaporizhia front, een paar dagen geleden geupdated. Wat opvalt is dat UA nog steeds meer verliezen heeft dan ru. Nu begon het offensief zwaar negatief voor UA (1:2 qua verliezen tov rusland), en kruipt het de laatste tijd wat meer naar elkaar toe, maar nog altijd zijn er meer UA verliezen genoteerd dan ru. En dat terwijl we op Oryx zien dat rusland stelselmatig meer verliest, met regelmatig 1:2 of 1:3. Blijft toch opvallend. Zou kunnen dat van veel ru verliezen geen geolocatie is, maar dat betwijfel ik eigenlijk. Hoe dan ook lijkt het erop dat ru het meeste materiaal elders verliest en het offensief aan het Zaporizhia front een uiterst moeizame grind blijft voor UA.
[Twitter]
Dat is waarom ik altijd met liefde naar je updates en vergelijkingen kijk, wetende dat het puur om je eigen gevoel gaat.

Ze kunnen 100 dagen 2:1 winnen. Als ze letterlijk 2 units ombrengen ten koste van 1, om vervolgens op dag 101 800:1000 te realiseren (0,8:1), dan staan ze toch echt achter.

Positieve is natuurlijk, zoals je zelf stelt, dat het vooral het begin is die de cumulatieve klappen heeft gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

asing schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Dat heeft een reden. Meestal varen ze onder de vlag van Panama. De reden is dat de bemanning onder de wet valt van het land waaronder het schip vaart. Dus ook hun salaris, toeslagen en rechten.
Er bleek wel een Turkse bemanning op te zitten, dus toen durfde ze toch ineens niet zoveel meer 🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
BeaM-R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Er bleek wel een Turkse bemanning op te zitten, dus toen durfde ze toch ineens niet zoveel meer 🤡
Ze gingen ook buiten hun boekje, de bestemming van het schip was heel duidelijk en niet Oekraïne. Oftewel de Russische marine is aan het bully-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe ammo top-up:
US Secretary of State Antony Blinken announced a new package of security assistance for Ukraine, including air defense munitions, artillery rounds, anti-armor capabilities, and additional mine-clearing equipment.

The package is worth $200 million, and comes from “previously authorized Presidential Drawdown Authority” — money that remained after the Defense Department’s accounting error.
https://edition.cnn.com/e...cf82a3d6e6876fda8727d4c06
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF3gDnsuXMAAvjP1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2023 17:33 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dat Turkse schip dat ge-enterd was door RU blijft een apart verhaal:
The general dry cargo ship was empty at the time of the incident and was on the way to pick up grain from Danube ports to carry to European and Turkish ports, in what was a "routine" journey, according to the official of the shipping company.

The official said that it is routine for the ship to go to the Romanian port of Sulina first before carrying on to Ukraine's Izmail port, but also said that at some point overnight, a crew member logged the Sukru Okan's destination as Izmail.

The Danube grain corridor is separate from the Black Sea grain corridor that was once protected by the now-defunct UN-brokered grain deal.
https://edition.cnn.com/e...b8a50e65018f6b87f63dfe297

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2023 17:11 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Maestro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:12:

WTF moet die russische bommenwerper daar?
Oefenen, provoceren. En sommigen, zoals jij, happen. Maar je hoeft je er eigenlijk niet druk over te maken.
In internationale wateren, maar wel op het Europees continentaal plat.
Internationale wateren, dat mag gewoon. Als we daar moeilijk over gaan doen, is het hek van de dam. Sea Shepherd maakt hier ook handig gebruik van (mbt Japanse walvisvaart). Heeft een legal B) naar gekeken, daar kun je donder op zeggen. Rusland heeft datzelfde ook al eens misbruikt jegens een actie van Greenpeace (nabij de Noordpool); vond ook plaats in internationale wateren, en dan mag je een schip niet enteren of gevangen nemen. Ze zijn hier volgens maritiem recht ook over op de vingers getikt. En terecht.

Op de korte duur kun je misschien op deze wijze intimideren, op de lange duur trek je aan het kortste eind. Dus onverstandig, tenzij je die korte duur nodig hebt om uit te buiten. Ik denk dat we dat wel samen kunnen vatten in 1 woord: kortzichtig.

Overigens begrijp ik je frustratie wel hoor. Het liefst deden we mee in deze oorlog, dan was het zo afgelopen (met de oorlog, en misschien ook met de mensheid :P).

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 14-08-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

In het algemeen gezegd denk ik dat menig Nato-militair/stoelwarrior als "triggerhappy" beschouwd kan worden, politiek is dat echter het laatste wat men wil.

Nu kunnen we redelijk veel out-dated meuk naar UA schuiven, dat is cru maar goed voor iedereen ook erna.

Reken er maar op dat inmiddels 300 scenario's besproken zijn binnen NATO met 1 doel Rusland verder "demilitairizeren met harde hand" dat weet men ook in Rusland en slimme russen zitten daar niet op te wachten.

maar politiek gezien (voor het volk) is vechten tegen UA wel een enorme nederlaag, moraal booster is de NATO meuk die geleverd is uitvergroot in beeld, dat die paar westerse tanks, arty en andere meuk vernietigt is (of straks F16) al is het per toeval / ongeluk van de bestuurder/piloot is niet relevant.

Stiekem geloof ik wel dat die engelse/nederlandse/deense piloten en de hele "chain of command" wel "schiet ze maar neer" hadden willen zeggen.. alleen wat ik net uitleg dat kan escaleren in wat minder makkelijke situatie. (leveren naar UA word lastiger want we hebben het zelf nodig)

ik zeg niet dat het juist is dat we "veel meer tollereren dan voorheen" maar ik denk dat Oekraine is er wel veel meer mee geholpen dat alle energie op hun helpen gericht is.. ipv de russen direct aandacht te geven.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Maestro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Misschien heb ik na alle ellende die rusland heeft veroorzaakt inmiddels minder moeite met glijdende schaal argumenten dan dat elitaire Westerse geschuil achter 'de regeltjes'.
"Elitair geschuil"?
Je bedoelt dat de Westerse democratieën/rules based societies, die nu een strijd steunen tegen een dictatuur/power based society, maar eventjes alle 'rules' overboord gooien en zich niet houden aan de eigen westerse normen en waarden?

Je hoeft je echt niet als fascist te gedragen om fascisten te bestrijden. Iets met 'badwater' en 'kind'...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Weer een pakketje hulp ter waarde van $200 miljoen van USA;

Ik zal als gewone sterveling maar niet proberen te denken aan al die miljarden, begint te duizelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
mir4dor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:29:

Ik zal als gewone sterveling maar niet proberen te denken aan al die miljarden, begint te duizelen.
Laten we wel wezen, de spullen uit voorraad is geld wat al lang uitgegeven is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

bedoel je deze ?

https://twitter.com/ukraine_map/status/1691017025945018368
Ukrainian Forces 🇺🇦 report shooting down a Russian Ka-52 Alligator Attack Helicopter in the Bakhmut Region today
of is deze voor morgen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 14-08-2023 18:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:09
Denk het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBOceq1QLlMV4mCxFJzqNwkiJA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLMQMilBRshtgCkQ3UFi0Idk.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Baserk schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

"Elitair geschuil"?
Je bedoelt dat de Westerse democratieën/rules based societies, die nu een strijd steunen tegen een dictatuur/power based societies, maar eventjes alle 'rules' overboord gooien en zich niet houden aan de eigen westerse normen en waarden?

Je hoeft je echt niet als fascist te gedragen om fascisten te bestrijden. Iets met 'badwater' en 'kind'...
Nee, ik zeg niet dat alle regels overboord moeten worden gegooid. Wel dat er eenzijdig aanvullende regels mogen komen richting de partij die het spel toch al niet speelt zoals ooit afgesproken.
Jij bent van mening dat deze westerse regels ten alle tijde voor iedereen moeten gelden? Ik vind dat daar een grens aan zit, zonder gelijk zelf de moraal en ethiek achter die regels volledig los te laten als die grens wordt overschreden. En bijv. een afspraak tussen NL en DK óf in Europees óf in NAVO verband om deze dreiging in het vervolg effectiever aan te pakken dekt het m.i. voldoende af zolang er geen problemen in eigen coalitie ontstaan.

Overigens zijn die genoemde westerse normen en waarden in de praktijk überhaupt vaak van toepassing tot het even niet meer uitkomt. Ik heb slechtere redenen gezien om er vanaf te wijken...

Dus.... kind niet laten verzuipen s.v.p., maar ook geen 12 weken in bad laten zitten 'omdat het nog steeds goed gaat'
Jerie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Overigens begrijp ik je frustratie wel hoor. Het liefst deden we mee in deze oorlog, dan was het zo afgelopen (met de oorlog, en misschien ook met de mensheid :P).
Nou vind ik dat er nog wel een klein verschil tussen een Sea Shepherd boot en een bommenwerper zit, maar soit: van mijn kant (meer dan) genoeg over het neerschieten van bommenwerpers op deze plek, inderdaad gevoed door frustratie. (Dat laatste vrees ik ook :P)

[ Voor 15% gewijzigd door Maestro op 14-08-2023 19:10 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
XWB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Laten we wel wezen, de spullen uit voorraad is geld wat al lang uitgegeven is.
En een deel van de spullen stond op de nominatie om afgevoerd te worden. Of te verstoffen in een loods omdat niemand er nog wat mee ging doen. En aan de andere kant hadden de MinDefs uiteraard een wensenlijstje met nieuwe spullen. Dus "out with the old, in with the new".

Ik had in januari wat aandeeltjes Rheinmetall moeten kopen. De tikten toen amper de 100 euro aan, nu de 270. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:23

Fiber

Beaches are for storming.

Wat wordt er bedoeld met 'water trailers'...?

Soort giertank voor drinkwater?

https://www.google.nl/search?q=water+trailer&tbm=isch

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne zou voor het eerst een Russische 9M337 Sosna-R vernietigd hebben:

[Twitter: https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1691145653802381317]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3goAYHWMAMsfD0?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Lekkere click bait. Ze vlogen ten Noorden van Schotland in Internationaal luchtruim.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
Spykie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Lekkere click bait. Ze vlogen ten Noorden van Schotland in Internationaal luchtruim.
Had je iets anders verwacht van de NOS? ;)

Ik vraag mij serieus af wat de Rusland aan het doen is. Is dit een simpel antwoord op wat de NAVO/VS doet en kopieer gedrag, of een waarschuwing aan het westen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
murphydrz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Ik vraag mij serieus af wat de Rusland aan het doen is. Is dit een simpel antwoord op wat de NAVO/VS doet en kopieer gedrag, of een waarschuwing aan het westen?
Ze doen het al tientallen jaren, lekker negeren.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:00

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gewoon trollen, omdat het kan. Het is niet alsof we boven internationale wateren opeens die Bears gaan neerschieten, dus ze hebben niks te vrezen, maar kunnen wel even rondvliegen, kijken of er nog iets nieuws gebeurd is, en even 'dreigen' dat ze echt misschien wel iets onder de vleugel hebben. Dit is het equivalent van een vuist 5 centimeter voor iemands neus heen en weer zwaaien, het is geen aanval waar je grof op mag reageren, maar wel vervelend.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:23

Fiber

Beaches are for storming.

murphydrz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Is niks nieuws volgens mij, doen die Russen al sinds de koude oorlog. Bij Noord Amerika vliegen die Bears volgens mij vrijwel continu langs de west kust van Alaska tot Mexico en weer terug. Niks van aantrekken, alleen in de gaten houden is het devies.

(Van mij persoonlijk mag je ze ook neerhalen hoor, maar er zijn zeker goede argumenten om dat toch maar niet te doen.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijkbaar is het spoor op de Krimbrug buiten dienst? Is dat sinds de laatste aanval?

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid