Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
mir4dor schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Ik zag deze ook al voorbij komen. Acht 200 en vier 300 is best een waste of Himars. Gaat meer om het signaal dat UA wil afgeven neem ik aan?
Vind het zelf best aardig. $21.000 per dode Rus. Als alle door Oekraïne geclaimde 255.570 dode Russen zoveel zouden hebben gekost, hebben we het over $5.366.970.000. Ik denk dat er al 10 keer zoveel aan hulp aan Oekraïne is gegeven. Ik snap dat er geen oneindige voorraad aan M31 GMLRS-raketten is, maar deze lijkt me efficiënt ingezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

NeutraleTeun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Eigenlijk meer zoals de huidige situatie.
Dat het aangevallen land eigenlijk niets verkeerds deed, er een heuse invasie plaats vond en dat een gedegen leger hun eigen land moest verdedigen.
Eigenlijk off topic, maar vooruit, een compleet overzicht, dan is het gelijk maar klaar ook...: Wikipedia: List of invasions :7

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 16-08-2023 20:59 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:13:
Is er trouwens een ander (groot / recent) voorbeeld waarin een land zo heeft moeten vechten tegen indringers.
Of gaan we dan een flink stuk terug in de tijd.
Polen, begin WOII. Van twee kanten hard genaaid. Holodomor & The Great Purge. Eigenlijk geldt dat voor de gehele 'Bloodlands' (dus ook Baltische staten). Daarna kreeg Polen als toetje nog even tientallen jaren communisme.

En we hebben deels onze vrijheid aan Polen te danken. Poolse piloten vlogen voor de RAF (die hadden materiaaltekort maar ook vooral pilotentekort). Amerikaanse trouwens ook, ook voor Pearl Harbor.

Meestal gaat het wel goed die korte oorlogen van RU/SU. Maar deze dus niet, en Afghanistan ook niet.

Bijv wat ging goed zo'n beetje alles van RU sinds 1991, en SU bijv eerdergenoemde maar ook Tjechoslowakijke 1968, Hongarije 1958.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 16-08-2023 21:34 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Eigenlijk meer zoals de huidige situatie.
Dat het aangevallen land eigenlijk niets verkeerds deed, er een heuse invasie plaats vond en dat een gedegen leger hun eigen land moest verdedigen.
Dat is toch vanuit oogpunt van degene die wordt aangevallen de situatie bij elke invasie? Alleen een hoop blijven bij schermutselingen hangen, zoals aanvallen van Azerbeidzjan op Armenië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

Jerie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Polen, begin WOII. Van twee kanten hard genaaid. Holodomor & The Great Purge. Eigenlijk geldt dat voor de gehele 'Bloodlands'. Daarna kreeg Polen als toetje nog even tientallen jaren communisme. En we hebben deels onze vrijheid aan Polen te danken. Poolse piloten vlogen voor de RAF (die hadden materiaaltekort maar ook vooral pilotentekort). Amerikaanse trouwens ook, ook voor Pearl Harbor.

Meestal gaat het wel goed die korte oorlogen van RU/SU. Maar deze dus niet, en Afghanistan ook niet.
Jemen, Irak, Afghanistan, om maar een paar landen in het midden oosten te noemen. Als je dichterbij wilt kijken dan lijkt me de Joegoslavië oorlog nog wel een kandidaat, hoewel misschien officiëel als burgeroorlog te boek staand wa het daar Servië dat de andere delen probeerde te veroveren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En zo ziet het er vanbinnen uit wanneer een pantservoertuig over een landmijn rijd:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 21:44
[...]

Ik zag deze ook al voorbij komen. Acht 200 en vier 300 is best een waste of Himars. Gaat meer om het signaal dat UA wil afgeven neem ik aan?
Die Tungsten munitie maakt van alles wat daar staat een vergiet. Iedere Rus die een kijkje gaat nemen waarom Igor niet meer reageert krijgt de boodschap.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Hiervoor is een uitstapje gemaakt om de strijd in Oekraïne wat in context van andere strijdperken te kunnen plaatsen .

Dat vergelijken houdt alleen nooit op. Om te voorkomen dat dit te veel reacties oplevert hierbij het verzoek om het bij het voorgaande te laten. Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne is een topic waar hiervoor iets meer ruimte is.

Vergelijken is in zijn algemeenheid lastig. In de regel is het aantal verschillen groter dan de overeenkomsten. Een ander stijdperk als referentiekader noemen om argumentatie te ondersteunen is daarom snel onderuit te halen (false equivalence). Steek er daarom maar niet teveel energie in.

Laten we hier de vergelijkingsdiscussie in ieder geval stoppen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
[...]

Meer beeld, geolocation en blijkbaar dus 2 raketten: https://www.reddit.com/r/...ge_got_hit_with_a_himars/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een nieuwe documentaire over de oorlogsmisdaden van Rusland:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:49

servies

Veni Vidi Servici

XWB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:20:
Een nieuwe documentaire over de oorlogsmisdaden van Rusland:

[Twitter]
"Grappig", ik zit dat filmpje te kijken en zie "Kruidvat" paracetamol langskomen wanneer er medicijnen worden uitgedeeld...
*knip* geen dehumanificatie, ongeacht je emoties

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 17-08-2023 07:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er is weer een Oryx update. De laatste was twee dagen geleden, dus de lijstjes zijn niet lang. Maar wel lang genoeg om weer vast te stellen dat de attritie-oorlogsvoering doorgaat.

De UA-verliezen:
9 stuks, geen bijzonderheden.

de ru-verliezen:
27 stuks, dus 1:3, heel mooi. Daarbij zitten 2x een S300V-launcher, 2x een radar, een beschadigde Pantsir, en een vernietigde Zhitel (wordt gebruikt om oa drones te verstoren).

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Edit: dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door RoD op 16-08-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*knip* zie modbreak: vergelijkingen maken tussen diverse oorlogen ket deze oorlog hoort niet thuis in dit topic

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 17-08-2023 07:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En weer één bij Bakhmut. Ik hoop dat hier nog beelden van zijn.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3tX_x8WkAAOFHB?format=jpg&name=900x900

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 17-08-2023 07:48 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:06

Shabbaman

Got love?

De tweede deze week... zou het een trend worden?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3IdMENIz8ZnCQS6qtXSHCjbKLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOCzAIDVX39lHbke3YHo1dUh.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56
Een ander slachtoffer van deze oorlog, de natuur:

https://www.nytimes.com/2...lphin-deaths-ukraine.html

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:21
Shabbaman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:53:
De tweede deze week... zou het een trend worden?
twee vanmorgen zelfs:

liveuamap meldt ze ook.
Another Ka-52 helicopter was shot down with MANPADS near Robotyne of Zaporizhzhia region
Ukrainian Air defense forces shot down Ka-52 helicopter at Bakhmut frontline
De situatie is blijkbaar zo dat de piloten meer risico moeten nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 17-08-2023 09:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Tens schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:31:
...

Eerder in dit topic werd gesproken over de levering van nieuwe AA systemen (volgens mij van de Britten) met meer bereik. Best kans dat we die nu in actie zien.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 08:06

Shabbaman

Got love?

Standeman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Eerder in dit topic werd gesproken over de levering van nieuwe AA systemen (volgens mij van de Britten) met meer bereik. Best kans dat we die nu in actie zien.
Daar dacht ik inderdaad ook al aan. Het gaat om ASRAAM op een truck gemonteerd. UA had veel last van deze aanvalshelicopters, dus een nieuwe dynamiek kan interessant resultaat opleveren.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
The first ship to depart from Odesa since collapse of grain deal has left Ukrainian waters

A container ship laden with grain has reached Romanian waters in the Black Sea after departing from Ukraine's southern port of Odesa Wednesday.

The Hong Kong-flagged Joseph Schulte is the first vessel to use a temporary Black Sea shipping corridor established following the breakdown of a UN-brokered grain deal last month, according to Ukrainian authorities.

Data from MarineTraffic on Thursday showed the vessel traveling south toward the Turkish port of Ambarli. It is carrying more than 30,000 metric tons of cargo, including food products, Ukrainian Infrastructure Minister Oleksandr Kubrakov said Wednesday.
https://edition.cnn.com/e...1d64d1aab78fa77c2ad627997

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 19:37
Onder de vlag van Hong Kong.. die zullen de russen inderdaad wel met rust laten, die willen China ook niet boos hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

twee vanmorgen zelfs:

[Twitter]

liveuamap meldt ze ook.

[...]

[...]

Altijd fijn als er ook beeld is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

En mogelijk ook Strela 10 luchtafweer, zie XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6" en XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

March of the Eagles

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Hopelijk kunnen ze genoeg AA plaatsen bij die havens met graansilo's. Afgelopen nacht weer een silo kapot geschoten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Deze kwam gisteren al langs op Twitter maar nu ook door Dmitri vertaald:

Lang verhaal maar de tl;dr is dat de Amerikaanse cluster munitie enorm dodelijk is voor de Russen.

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 17-08-2023 11:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
@user109731 Inderdaad een lang verhaal, hierbij de samenvatting:

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 22:38
XWB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:02:
@user109731 Inderdaad een lang verhaal, hierbij de samenvatting:

[Twitter]
Deze vind ik mooi:
4. Russia should have tried harder to block the supply of cluster munitions to Ukraine by declaring they wouldn't be used by Russia and pressuring European countries where they are banned. But instead Russia boasted about having huge stockpiles.
Heeeerlijk die schadenfreude.

[ Voor 38% gewijzigd door Avalaxy op 17-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
Avalaxy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Deze vind ik mooi:

[...]

Heeeerlijk die schadenfreude.
en onderstaande springt er voor mij ook uit:
8. The scale of casualties from cluster munitions is likely already in the hundreds or thousands over the past couple weeks. Precise figures should not be publicized to avoid aiding the enemy.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
Spykie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

en onderstaande springt er voor mij ook uit:

[...]
Ik las die initieel verkeerd... Ik dacht dat er stond "hundreds of thousands" en kon het niet geloven :+

Wishful thinking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
En dat terwijl internetbronnen aangaven dat cluster munitie helemaal niet zo effectief zou zijn, zeker niet met loopgraven. :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tens
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
En dat terwijl internetbronnen aangaven dat cluster munitie helemaal niet zo effectief zou zijn, zeker niet met loopgraven. :+
in loopgraven weinig effectief inderdaad, alles wat onder maaiveld zit is beschermd tegen rondvliegende fietskogeltjes en zo.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
Nu moet ik wel zeggen dat ik die uitspraken nooit echt logisch heb gevonden. Clustermunitie komt juist overal, dus waarom zou je er in een loopgraaf veilig voor zijn? Het hele idee van clustermunitie is juist dat je alles op een groot oppervlak raakt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Tja, we hebben allemaal dat filmpje kunnen zien van Russische troepen die uit Urozhaine wegliepen en vervolgens neergemaaid werden door clustermunitie. Dat laat toch zien dat het aantal slachtoffers snel kan oplopen.

March of the Eagles

• Tens
redwing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Nu moet ik wel zeggen dat ik die uitspraken nooit echt logisch heb gevonden. Clustermunitie komt juist overal, dus waarom zou je er in een loopgraaf veilig voor zijn? Het hele idee van clustermunitie is juist dat je alles op een groot oppervlak raakt.
Precies het oppervlak, zo lang er geen deelgranaat in de foxhole/loopgraaf valt zit je save. Do the math: xx m² doelgebied, xx stuks deel munitie, xx m² loopgraaf/foxhole: xx stuks deelmunitie in loopgraaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Idee van een loopgraaf is dat je veilig bent voor alle area-of-effect van explosies. Submunitie dat in de loopgraaf terecht komt is dodelijk, maar zolang het er niet recht in valt doet het je niets. Komt bij: dak op delen van loopgraaf maken je vrijwel immuun voor clustermunitie.

Wil niet zeggen dat iemand in loopgraaf vrolijk wordt van een clusterbom op z'n dak, maar in vergelijking met iemand in open veld is het dag en nacht verschil.

Oslik blyat! Oslik!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19
*knip* dit soort oproepen voegen niets toe aan een discussie

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 17-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Azov strijders hebben weer een trainingsvideo gepubliceerd, wederom met Prokopenko in beeld:

Ze delen de laatste tijd opvallend veel media op hun account, maar nu is ook meegedeeld dat ze terugkeren naar het front:

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook een crewlid dat het niet heeft overleefd, al gaat het niet om de piloot.

Feitje:

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
dion_b schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Idee van een loopgraaf is dat je veilig bent voor alle area-of-effect van explosies. Submunitie dat in de loopgraaf terecht komt is dodelijk, maar zolang het er niet recht in valt doet het je niets. Komt bij: dak op delen van loopgraaf maken je vrijwel immuun voor clustermunitie.

Wil niet zeggen dat iemand in loopgraaf vrolijk wordt van een clusterbom op z'n dak, maar in vergelijking met iemand in open veld is het dag en nacht verschil.
Als je ziet hoe clustermunitie werkt zal er genoeg in die loopgraven vallen. Daarbij werkt zo'n dak alleen als ie stevig genoeg is, maar ook nog eens groot genoeg. Munitie dat net naast de opening valt dringt uiteindelijk heel ver door naar binnen. Oftewel als je niet meters ver naar binnen zit, is de kans dat je gewond raakt alsnog heel groot. Je ziet dit ook in de filmpjes regelmatig gebeuren, ook degene die uit de loopgraven komen lopen meestal mank of anders ongemakkelijk.

In de praktijk zie je dan ook dat die clustermunitie toch wel heel effectief is, zelfs bij loopgraven.

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Het argument dat het niet zo veel effect zou hebben was gestoeld op het idee dat de meeste mensen zich in een ‘bunker’ stuk van de loopgraaf verschansen als ze beschoten worden met arty, waar de charge van 1 cluster niet voldoende was om genoeg schade aan te richten.

Als iedereen in zo’n bunker stuk zit, zal het weinig doen idd. Maar over het algemeen zit niet iedereen daar verschanst.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De crowdsource voor 10.000 FPV drones ging aardig snel in UA:
The Ukrainians have donated UAH 235 million for 10,000 FPV drones as part of the Operation Unity fundraising project.
https://www.ukrinform.net...drones-in-three-days.html

Blijft toch bijzonder, dat je dit soort dingen tegenwoordig in een oorlog via crowdsourcing binnen kan halen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
We kunnen onderling eindeloos over de effectiviteit van de Oekraïnse clustermunitie tegen Russische loopgraven discussiëren.

Maar de uitspraak van die Russische kolonel Shuvalov, is voor mij afdoende.
The enemy has learned (yes, imagine, they are also learning!) to cut off the path of reinforcements or withdrawal of forces with artillery, and trenches do not save from cluster munitions. You can’t save yourself with a bandage or a tourniquet, after being hit with cluster munitions you need solid medical care, if you managed to survive.
En de schadenfreude is inderdaad nice, really nice.
There was a chance. But they played us, we happily fell for it and declared that we had these clusters munitions, whole landfills of them, not just stockpiles.
Meneer de kolonel klinkt niet overtuigd over de eigen voorraad.
Yes, we have many. You can search for photos. For the most part, it’s an illiquid asset killed by time, the rest - is morally and technically obsolete. And things are not very good with carriers either.
https://twitter.com/wartranslated/status/1692075250308022555

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
YakuzA schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:11:

[...]

Blijft toch bijzonder, dat je dit soort dingen tegenwoordig in een oorlog via crowdsourcing binnen kan halen.
Dat is iets van alle tijden.. Een goed voorbeeld is WW2, waar Hitler lobbyde bij onder andere Henry Ford en Hugo Boss om "iets" te financieren. (andere partijen schieten mij even niet snel te binnen)
Dat deze 'investeerders' in de maling werden genomen kwam pas later uit toen de centen al waren uitgegeven, maar feit is dat dit fenomeen altijd wel gebeurde, zij het op een andere manier dan nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:37

[...]

Dat bestaat al zeker meer dan een eeuw. Dit is gewoon een moderne variant van 'war bonds'. Verschil met war-bonds is wel dat die ook gebruikt werden om de inflatie te drukken je je geld terug kon krijgen; het was namelijk een vorm van een obligatie. Maar het is wel een vorm van crowd-funding.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het is alweer een tijdje terug dat de discussie over hoeveel clustermuntie RU had gebruikt en dat UA het zou krijgen.

Maar die talloze burgers die RU er mee geraakt heeft vind ik toch zwaar wegen versus een generaal die jankt dat zijn troepen er last van hebben.

Wat we ook makkelijker "vergeten" is dat men recent een schatting gemaakt heeft hoeveel werk het kost om alles weer veilig te maken 750+ jaar komt de teller op uit (in manuren ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:36
Ook bewegend beeld van de helikopter niet neergaat, wel verweg.
En ja, ik zou ook juichen :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:28
XWB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:57:
En zo ziet het er vanbinnen uit wanneer een pantservoertuig over een landmijn rijd:

[Twitter]
Kunnen we er van uit gaan dat deze strijders nog even rennen en dan bezwijken aan interne verwondingen?

Pff, ik zou helemaal gek worden in zo een hummer, velen zouden toch letterlijk in hun broek kakken?

Ik heb eens een enorme stres situatie meegemaakt (aanhangwagen as gebroken langs het kanaal welke vol met zand zat)
Ik kon het niet meer houden!!! Letterlijk!!!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Kunnen we er van uit gaan dat deze strijders nog even rennen en dan bezwijken aan interne verwondingen?

Pff, ik zou helemaal gek worden in zo een hummer, velen zouden toch letterlijk in hun broek kakken?

Ik heb eens een enorme stres situatie meegemaakt (aanhangwagen as gebroken langs het kanaal welke vol met zand zat)
Ik kon het niet meer houden!!! Letterlijk!!!
Dat lijkt me wel een groot verschil.

Ik heb 2x in mijn leven meegemaakt een dodelijk ongeluk voor mijn neus (<= 50 meter). Een keer een slingerende auto (ruzie), een keer bij een stoplicht dat we besloten rechtdoor te gaan ipv rechtsaf. Als we rechtsaf waren gegaan (ook een gangbare route) waren wij het geweest die van de zijkant vol zouden zijn geraakt door een door rood rijdende auto. En hard, heel hard. De bestuurder van die auto (die naar rechts ging) had het niet overleeft...

Jouw situatie is ook plotseling. Ik bedoel, anders zou je er niet mee rijden, of je zou weten hij is gammel ik neem het risico.

Terwijl een mijnenveld doorheen rijden, je weet dan dat je dat doet of je weet het niet. Maar je zit ook in een oorlogssituatie aan het front. Dat is toch wezenlijk anders.

Wat betreft dat filmpje van KA-52 het heeft geen zin om in te zoomen zonder optische zoom :P verder wel heel nice. Op het filmpje zie je de helikopter niet eens! Enkel de ontploffing. Het lijkt wel clear sky. Mogelijk dat ze wel visual hadden maar de camera niet goed genoeg is, of dat er een spotter is geweest (bijv SOF?).

edit:
Het is ook een kwestie van switchen en aanpassen. Je krijgt een flinke dosis adrenaline en daar moet je mee om kunnen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 17-08-2023 13:46 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:11:
Je zit in een loopgraaf ook 99% van de tijd zonder actie. Opeens is er een aanval, grote kans dat die niet netjes van te voren aangekondigd wordt namelijk.
Eens, maar als je in je Humvee bij het front rijdt, dan kun je gewoon e.e.a. verwachten. Je ziet volgens mij ook dat ze met artillerie worden bestookt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Veldheren #22 is na 4 weken online, ze zijn terug van vakantie. Het onderwerp van de podcast is Is het Oekraïense tegenoffensief mislukt?
De Veldheren zijn terug van zomervakantie! In deze aflevering staan ze uitgebreid stil bij de ontwikkelingen van de afgelopen weken. Wat heeft het Oekraïense tegenoffensief tot nu toe opgeleverd? Hoe staan de Russen ervoor? Hoe zorgen Poetin en Zelensky voor voldoende en gemotiveerde soldaten? En wat gebeurt er op de Zwarte Zee?

Én we hebben leuk nieuws: 'Veldheren' gaat de theaters in! En we mogen alvast twee data met jullie delen, op 16 september zijn we te zien in Openluchttheater Valkenburg [edit: Limburg, niet Zuid-Holland] en op 30 september staan we in de Stadsschouwburg Haarlem. Dit najaar zijn we op nog veel meer plekken te zien, daarover houden we je op de hoogte. Kaarten voor de eerste twee avonden zijn nu te koop via de website van het theater of check cortimedia.nl/live
Ze gaan uitgebreid en met nuances op de vraag in, dus die ga ik hier ook niet in het kort beantwoorden. Het is ook deels een (relatief summiere) opsomming van wat we de afgelopen weken hebben waar kunnen nemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Avalaxy

[...]

Met veel liefde weer m'n steentje bijgedragen :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Edit: Excuus, hierboven ook al besproken, had m'n pagina nog niet refreshed voor de laatste berichten 8)7

Hieronder de vertaling van een bericht van een RU Colonel:
"And again about cluster munitions. It's hard for me to understand why we need to manipulate statistics if the response we’re getting for showing off results in collossal, real difficulites.

I already wrote about cluster munitions before - https://t.me/shouvalov/20.

Basically, nothing has changed, but a lot needs to be added. Information, now in full measure, reached the authorities that everything was not as it seemed in the initial reports. It is impossible not to take into account the factor of modern Western cluster munitions - they shamelessly mow down both fighters at the front (not only at the front) and civilian infrastructure in the rear.

Civil infrastructure is a separate topic. Recently, there was an arrival in Tokmak, which terribly slashed trucks and drivers. The Defense Ministry decided not to focus on this, because there was a risk of reciprocal publication of data from the enemy with arguments that the civilian targets were not quite simple and not very civilian.

But there were comrades in the camp of military correspondents who unleashed their anger towards the vile NATO members on the heads of readers, and attached videos as proof. This is something the enemy might not have had. And now the enemy can quite boldly show that the goals were legal from a military point of view. And all by our hands...

We had to throw all our efforts into blocking the supply of cluster munitions to Ukraine: to declare that we would not use such munitions, to tear apart the Europeans, who have cluster munitions banned. There was a chance. But they played us, we happily fell for it and declared that we had these clusters munitions, whole landfills of them, not just stockpiles.

Yes, we have many. You can search for photos. For the most part, it’s an illiquid asset killed by time, the rest - is morally and technically obsolete. And things are not very good with carriers either.

Now you can’t roll back the situation, and when you are caught being weak, it’s silly to try and scare them. The General Staff already understands this, but they cannot bring the situation even higher, there is no solution. The guys on the front line are taking the beating, and it's not easy at all. In the context of problems with medicine, wounds from cluster munitions often result in death, and this is a very painful and terrible death. The enemy has learned (yes, imagine, they are also learning!) to cut off the path of reinforcements or withdrawal of forces with artillery, and trenches do not save from cluster munitions. You can’t save yourself with a bandage or a tourniquet, after being hit with cluster munitions you need solid medical care, if you managed to survive.

In the trenches, a terrible mess is formed from the living and the dying, who are sometimes completely impossible to help.

In such cases, the enemy methodically waits for those of our forces that rush to help their comrades. I saw all this in Chechnya, when a sniper left a wounded man to pull other guys to him. This happened in single occasions, but with cluster munitions, everything is the same, but scaled tens and hundreds of times. We need counter-battery fire, but it is not there. We need a lot of things, but first of all, need to finally admit the problem exists and start solving it, and not throw around the words like “we’re going to smash you!”.

It is not some colonel in a hospital bed that is yelling about the cluster munitioins - the voices of hundreds of guys dying in terrible agony in the trenches and the widows of hundreds killed by them in just these couple of weeks are shouting to you about these problems. And I specifically do not specify whether there are really hundreds, or already thousands - we will not please the enemy with statistics.
The army needs a solution. The cluster situation is terrible, and worst of all, we try to silence the problem when we need a solution. And this is already beyond the capabilities of individual generals and commanders. We made threats with words, now let's get down to business."
Paar dingen die mij opvallen:
- Hij heeft het over manipuleren van statistieken, algemeen bekend natuurlijk. Maar als ze niet doorgeven aan de hogere echelons hoe erg ze in de pan gehakt worden door de cluster munities, dan veranderd er ook niks aan hun kant natuurlijk, wat uiteindelijk in het voordeel van UA uitpakt.
Op deze manier kan de propaganda, ook het rapporteren van propaganda cijfers intern om werkelijke cijfers te verdoezelen wel eens een nare uitkomst geven voor RU, mooi om te lezen.

- Cluster munitie doet pijn.

- Hij geeft aan dat ze niet (voldoende) de equipment hebben om te kunnen counteren.

Bron:

https://twitter.com/wartr...3Dtrueis_nightmode%3Dtrue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:12

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie over de vermeende effectiviteit van clustermunitie hoort niet thuis in het dit topic over het dagelijkse strijdverloop. Men kan deze discussie voeren in het wapentopic wat als doel heeft dergleijke discussie te faciliteren

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
NATO’s support to Ukraine to continue until it wins — Stoltenberg
Ukraine alone decides when conditions right for peace talks- NATO's Stoltenberg
https://www.reuters.com/w...s-stoltenberg-2023-08-17/

ene Stian Jensen moet mss maar een andere baan zoeken, en/of geen interviews met tabloids meer doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:14
mir4dor schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:43:
[Twitter]
Als 1 het overleeft heeft, heeft het eject-systeem blijkbaar gewerkt? Of is de ontploffing die je in de verte ziet, het eject-systeem in werking. De rotors worden namelijk eerst afgeworpen, daarna worden de schietstoelen gebruikt.

Vanaf 1:29 uitleg:
YouTube: How does the Ka 52 Ejection system work? Why is China concerned abou...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:43:
[Twitter]
RBS70 had ik idd pas langs zien komen als nieuw geleverde Zweedse kit.
Die heeft tot ca 8km range, dus idd niet raar dat je hem voor de explosie amper ziet op het smartphone filmpje.

10 Juli:
YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7"
Die 47th unit heeft dus al minimaal 5 ka52’s naar beneden geholpen.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 17-08-2023 15:25 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Deze video laat zien hoe de Russen continu mijnen leggen:

[Twitter: https://twitter.com/region776/status/1691866365802787228]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:40
XWB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:47:

[Twitter]
Dit is wel 1 van de meest effectieve wapens van de Russen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
STT heeft vannacht een filmpje uitgebracht met de titel Ukrainians CRUSH Through Russian Defensive Lines. Op zich het eerste deel niet heel boeiend. Dwz ze (Rob & Matt) geven vanuit hun expertise commentaar en duiding op gebeurtenissen van afgelopen dagen.

Maar het tweede deel is wel boeiend en in ieder geval voor mij nieuw. Want het laat zien hoe Robotyne verdediging eruit zou hebben gezien. Dit zou dan dus ouder beeldmateriaal moeten zijn geweest van een paar weken geleden, aldus Matt. Je ziet smalle, diepe loopgraven met begroeiing. Een geïmproviseerde bunker. Een soort van periscoop om toch e.e.a. te zien vanuit de bunker. Je ziet hoe ze Lancets afvuren, en een DShK. Ook zie je hoe een Rus laat zien dat een clustermunitie van VS niet is afgegaan. Hij gaat hierbij onzorgvuldig om met deze clustermunitie, aldus Matt. Al heb ik wel even moeten lachen om z'n comment over jamming, dat een versleuteld kanaal niet naar jamming zou luisteren :P

Waar ik het helaas wel mee eens ben is dat Rusland zich waarschijnlijk tactisch terugtrekt naar de volgende linies. Maar ik denk niet dat UA Tokmak in hoeft in te nemen om de logistiek naar Krim af te sluiten. Het gaat immers om het spoor. Ze kunnen dan ook om Tokmak heen. Je zit wel met flinke hoogteverschillen tussen Tokmak en Mariupol, dat heeft tot gevolg dat je zo'n ertussen dan volledig in handen moet hebben. Zo'n dal is kwetsbaar vanuit de hoogte. Maar dat is ook het goede nieuws. Hebben ze het gebergte naar het dal, dan is dat ook heel wat waard.

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

XWB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:47:

[Twitter]
Wel biijzonder om te zien dat heel het Westen zich focust op een nieuw soort oorlog. Vooral technologisch, jammen, hacken etc etc.

En Rusland terugvalt op de ouderwetse analoge middelen en boven water blijft. Nu is het afwachten tot er een innovatie komt om mijnen te ruimen. Bijvoorbeeld met een zending die bepaalde frequentie uit kan sturen en de mijnen tot ontploffing kan brengen. De Russen hebben natuurlijk die UR-77 en de Amerikanen hebben bijv. de M1150 assault breachers met een soort van lasso aan explosieven.

Alleen zijn die een makkelijk prooi voor de artillerie als ze stil gaan staan om de explosieven af te vuren etc. ze zijn vast al op meerdere plekken aan het werken aan oplossingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Wel biijzonder om te zien dat heel het Westen zich focust op een nieuw soort oorlog. Vooral technologisch, jammen, hacken etc etc.

En Rusland terugvalt op de ouderwetse analoge middelen en boven water blijft. Nu is het afwachten tot er een innovatie komt om mijnen te ruimen. Bijvoorbeeld met een zending die bepaalde frequentie uit kan sturen en de mijnen tot ontploffing kan brengen. De Russen hebben natuurlijk die UR-77 en de Amerikanen hebben bijv. de M1150 assault breachers met een soort van lasso aan explosieven.

Alleen zijn die een makkelijk prooi voor de artillerie als ze stil gaan staan om de explosieven af te vuren etc. ze zijn vast al op meerdere plekken aan het werken aan oplossingen :)
Dat kwam ook bij Veldheren #22 ter sprake. UA moet zuinig zijn met hun troepen want ze hebben er onder de streep gewoonweg minder dan RU. Dus bij een oorlog van attrition kunnen ze ook niet anders. (Ook is het onderdeel van de Westerse doctrine.)

Al al die mannen die doodgaan zijn ook je reinste kapitaalvernietiging (om nog maar te zwijgen over de milieu-impact). Een jonge kerel van ~20 die naar school is geweest moet werken, belasting betalen, en een pensioen opbouwen. Eentje van ~20 die dan dood gaat is ~20 jonge levensjaren waarin iemand wordt klaargestoomd voor de maatschappij. Een kind ter wereld brengen is en blijft een enorme investering.

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Tens schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

https://www.reuters.com/w...s-stoltenberg-2023-08-17/

ene Stian Jensen moet mss maar een andere baan zoeken, en/of geen interviews met tabloids meer doen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Dit soort interviews zorgen voor nieuwsitems welke weer gelezen worden door de Westerse bevolking, wat weer zorgt dat de oorlog actueel blijft, wat weer zorgt dat steun gegeven blijft worden.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Het is vooral 'bijzonder' omdat de massale en ongecontroleerde inzet van mijnen door Rusland volkomen idioot en onmenselijk is. Dit gaat nog honderd jaar leed veroorzaken voor die regio.

Het is net als bij die opgeblazen dam: Russische beslissingen zijn zo krankzinnig en dom dat het Westen grote moeite heeft Rusland correct in te schatten.

*knip* we gaan niet de NBC-discussie opnieuw aanzwengelen, zie ook de topicwarning

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 17-08-2023 20:14 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Altijd fijn als er ook beeld is
[Embed]
De exacte locatie is nu ook bekend:
The KA-52 Alligator shot this morning near Robotyne, Zaporozhzhia has been located here

IOW, very close to the known frontlines (2-3 km)
Russians use helicopter to plug holes when they lack artillery or to stop a breakthrough. It seems to confirm earlier reports by Ukrainian soldiers. They have fire control up to Tokmak. Russians had to bring in the 810th and the 7th brigade.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3u36OHWAAAzJzd?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
Nog wat interessante footage.

Terroristen die illegaal een schip enteren: https://www.reddit.com/r/...g_a_turkish_cargoship_in/

Een Challenger 2, geclaimd vlakbij het front: https://www.reddit.com/r/...enger_ii_tank_of_the_uaf/

Verwijderd

link0007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Het is vooral 'bijzonder' omdat de massale en ongecontroleerde inzet van mijnen door Rusland volkomen idioot en onmenselijk is. Dit gaat nog honderd jaar leed veroorzaken voor die regio.

Het is net als bij die opgeblazen dam: Russische beslissingen zijn zo krankzinnig en dom dat het Westen grote moeite heeft Rusland correct in te schatten.

Dit zou een les moeten zijn voor onze inschatting van Russische inzet van NBC-wapens in dit conflict. Net als dronken idioten (en dat zijn ze natuurlijk ook) hebben de Russen geen werkend vermogen meer tot zelfbeheersing en begrip van consequenties van hun handelen.

Gezien het roekeloze en wanhopige gedrag van Rusland vrees ik echt het ergste komende tijd. En het westen zou in hun afweging van escalatie-risico's hier ook van uit moeten gaan.
Mag ik vragen hoe je dat voor je zou zien dan? Geen aanval, gewoon nieuwsgierig. :)

Minder wapens leveren omdat rusland wel eens boos zou kunnen worden?

Of een team 'groene mannetjes' naar het Kremlin?

Tis een lastige kwestie, dat ben ik met je eens. Maar ons laten intimideren omdat rusland wel eens gekke dingen zou kunnen gaan doen is eigenlijk ook geen optie (in mijn optiek).

Ze hebben daarvoor ook helemaal geen excuus nodig, rusland wil wel graag dat wij dat denken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Telefoon van propaganda mevrouw zou gehackt zijn.

Bron: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

Vertaling in de comments: In the video she asks if she could please get a minute of his attention and he cuts her off and says don’t even try to waste my time because you’re not going to be able to stop this publication and there will be no negotiation (not a word for word translation but generally what was said).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat voor je zou zien dan? Geen aanval, gewoon nieuwsgierig. :)

Minder wapens leveren omdat rusland wel eens boos zou kunnen worden?

Of een team 'groene mannetjes' naar het Kremlin?

Tis een lastige kwestie, dat ben ik met je eens. Maar ons laten intimideren omdat rusland wel eens gekke dingen zou kunnen gaan doen is eigenlijk ook geen optie (in mijn optiek).

Ze hebben daarvoor ook helemaal geen excuus nodig, rusland wil wel graag dat wij dat denken. ;)
Precies wat je zegt inderdaad: Rusland is zo roekeloos dat het juist verstandiger zou zijn om resoluter en sneller steun te leveren aan Oekraïne.

Om één voorbeeld te geven:
Op dit moment is het bijvoorbeeld volstrekt belachelijk dat de NAVO geen verdediging regelt voor de Oekraïense graantransport. Rusland bestookt letterlijk de grens met Roemenië met raketten. En ze bedreigen schepen in de Roemeense achtertuin, bij wijze van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 21:14
link0007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:16:
Om één voorbeeld te geven:
Op dit moment is het bijvoorbeeld volstrekt belachelijk dat de NAVO geen verdediging regelt voor de Oekraïense graantransport. Rusland bestookt letterlijk de grens met Roemenië met raketten. En ze bedreigen schepen in de Roemeense achtertuin, bij wijze van spreken.
Onhandig voorbeeld, zie: Wikipedia: Verdrag van Montreux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 10:00
gise schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:18:
Telefoon van propaganda mevrouw zou gehackt zijn.

Bron: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

Vertaling in de comments: In the video she asks if she could please get a minute of his attention and he cuts her off and says don’t even try to waste my time because you’re not going to be able to stop this publication and there will be no negotiation (not a word for word translation but generally what was said).
Is oud beeld materiaal in een nieuw jasje :
YouTube: 🔥Скабеева звонит Зеленскому - ПОЛНАЯ ВЕРСИЯ!!! Украинский позор!!!

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• gise
  • Niet online
Volgens de comments zou dit footage van gisteren moeten zijn.

RU tank vs UA column. Helaas met meerdere kills gemaakt door de RU tank.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1

Comnents:

it looks like Ukrainian vehicles are the ones center screen.

They are being shot at by the Russians from off screen from the left, then one Russian tank drives into frame around the 1 min mark (from bottom left).

He takes a few shots, seems to hit 2 Ukrainian vehicles.

Judging by how they are manoeuvring, it seems like the Ukrainians didn’t really know where they were being shot from.

There is a video with the continuation of this battle at the same place, but in the evening: there will be a tank duel in which a Russian tank destroys a Ukrainian tank at close range.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Blijkbaar in navolging van Polen (RoD in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M7") gaat mogelijk ook Tsjechië haar Mi-24V/35 helikopters overdragen aan Oekraïne.

The New Voice of Ukraine

Wel is de hint daarop nog indirect, ook gaat dit gegeven al even rond (Key.Aero, 2022):
“We will definitely find a use for these helicopters. That's all I will say about this because I generally do not comment on supplies to Ukraine,” said Černochová, suggesting the old helicopter fleet might end up in Ukraine.
Tsjechië zelf zal op haar beurt Amerikaanse UH-1Y Venom en AH-1Z Viper helicopters ontvangen. De tekst is wat onduidelijk, maar het lijkt over 8 UH-1Y's te gaan en 4 AH-1Z's.
Černochová emphasized that the Russian-made Mi-24V/35 helicopters served their purpose adequately even though they have been in service longer than expected. Meanwhile, the Czech Republic will be receiving eight UH-1Y helicopters along with four Venom and AH-1Z Viper from the United States.
Bij die UH-1Y dacht ik; "toch niet die vietnam helicopter?" Het lijkt er wel op, zij het een late variant. Die dingen zijn aan de Amerikanen zelf geleverd tot in 2018!!

De AH-1Z kende ik niet, Naast de Huey dacht ik: "zal wel een soort van Cobra zijn". Daar zat ik niet ver naast. De Venom is een doorontwikkeling van de Bell AH-1 SuperCobra. De AH-1Z is ook recent, ze is tot 2022 in productie geweest.

Tsjechië lijkt dus 12 machines in totaal te krijgen. Hoeveel levert ze aan Oekraïne? Dat is nog niet bekend:
According to her, it is essential for the Czech Republic to store spare parts for the Mi helicopters as their Russian manufacturers are under sanctions. Currently, it is unknown how many helicopters could be transferred to Ukraine.
Even wat verder zoekend, best case scenario, heeft Tsjechië 26 Mi-24V serials op haar naam (gehad). Worst case, de Key.Aero inschatting van ruim een jaar terug was maar 2 exemplaren. Spares zijn voor deze toestellen natuurlijk een ding. Hetzelfde artikel had het trouwens in 2022 over 8 operationele toestellen:
There are currently eight Mi-24/35s operating with the Czech 221st Helicopter Squadron: a single Mi-24V 0981 that is not night vision goggle-capable and seven Mi-35s, comprising 7360, 3365, 3366, 3367, 3368, 3369 and 3371. The last Mi-35 to leave the LOM Helicopters facility was 3365, which was seen test-flying on April 26.
Laten we hopen (wensdenken) dat Tsjechië het afgelopen jaar niet heeft stilgezeten en alle 8 toestellen kan gaan aanbieden. Dat er 12 Amerikaanse toestellen naar Tsjechië komen lijkt wel die richting op te suggereren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 08:18
Avalaxy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:30:
Nog wat interessante footage.

Terroristen die illegaal een schip enteren: https://www.reddit.com/r/...g_a_turkish_cargoship_in/
Vaart die onder een andere vlag dan de Turkse, of vormen Turkse voer- vaartuigen geen extra risico's/consequenties.

• link0007
  • Niet online
Ten eerste is dit verdrag niet van toepassing op Roemenië op dit moment.

Ten tweede heeft nato al boten in de zwarte zee. (En zelfs als Turkije niets wil doen, dan zou roemenië zelfstandig kunnen beslissen de scheepvaartroutes te beschermen binnen Roemeense wateren)

Ten derde zouden we in het afgelopen jaar prima wat schepen via de Donau kunnen invoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 17-08-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oproep aan de westerse partners: denk alvast na wat Oekraïne nodig heeft voor een lenteoffensief :)

Op dit moment 'wint' Oekraïne de artillerie duels op het slagveld, maar Rob Lee maakt duidelijk dat de hoeveelheid munitie dat begin dit jaar geleverd was voor het zomeroffensief op een gegeven moment op zal zijn. En dan kan de Russische artillerie komende winter weer de overhand krijgen.

[Twitter: https://twitter.com/RALee85/status/1691517066937835520]

De vrees is dat de westerse partners opnieuw langzaam zullen reageren.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:28
XWB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:17:
Oproep aan de westerse partners: denk alvast na wat Oekraïne nodig heeft voor een lenteoffensief :)

[Twitter]

Op dit moment 'wint' Oekraïne de artillerie duels op het slagveld, maar Rob Lee maakt duidelijk dat de hoeveelheid munitie dat begin dit jaar geleverd was voor het zomeroffensief op een gegeven moment op zal zijn. En dan kan de Russische artillerie komende winter weer de overhand krijgen.

[Twitter]

[Twitter]

there we go…
https://www.nu.nl/spannin...-oekraine-te-leveren.html

In de huidige vorm is dit een linkdrop: geef op zijn minst aan wat de inhoud is van het artikel en de relevantie

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 18-08-2023 10:38 ]

• asing
Er zijn maar 2 seizoenen om te vechten daar, zomer en winter. Het "lenteoffensief" wat we nu hebben begon in juni.

Ik denk dat ze nog door kunnen tot eind september. Daarna zal het wel nat worden en heb je niks aan zwaar materieel.

Wensdenkend zou ik zeggen dat ik in de laatste week van het zomer offensief zou proberen om zo veel mogelijk aanvoerroutes van de Russen om zeep te helpen. Je kan in de herfst wel het water op dus de drones kunnen varen. Daarmee kan je de Russische scheepsvaart frustreren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Verenigde Staten hebben Nederland en Denemarken toestemming gegeven om F-16's aan Oekraïne te leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2023 08:11 ]

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3ycxZMWQAAR2y4?format=webp&name=medium

+460 men
+3 tanks
+12 APVs
+24 artillery pieces
+2 helicopters
+4 UAVs

[ Voor 39% gewijzigd door vso op 18-08-2023 07:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:16
Weer wat leesvoer:

Rusland richt zich nu op de luchmachtbases omdat ze kwetsbaar zijn voor de langeafstandsraketten van Oekraïne en de gevolgen daarvan, Ze maken echt verschil uit. https://www.ft.com/conten...97d8446?shareType=nongift

Oekraine leert tijdens het offensief.
https://www.economist.com...is-making-progress-slowly

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 19:45
Voordat we allemaal beginnen met juichen: de training is na verwachting pas in de zomer volgend jaar afgerond voor de eerste groep piloten. Duurt dus wel nog een lange tijd waarin veel kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gisteravond F16 nieuws, nu dit.

WaPo: U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal

Key goal zou dan Melitopol voor de winter betreffen. Met de kleine veroveringen en war of attrition gaat het inderdaad lang duren om Melitopol te bereiken. Hopelijk liggen er nog nevendoelen in het verschiet. De bronnen van het artikel zijn US intelligence medewerkers, ze spreken op basis van anonimiteit maar zijn bekend bij WaPo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
UA heeft het westen al vaker laten zien dat wat 'men' zeg niet altijd overeenkomt met datgene wat voor ogen is.
Ik vind UA wat dat betreft behoorlijk flexibel en ben van mening dat het allemaal niet perse voor de winter klaar moet zijn, gewoon leeg laten bloeden zodat het regime ineens in elkaar klapt, kijk dan maar eens hoe snel die *knip* Russen de benen nemen.

Geen dehumaniseren

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 18-08-2023 10:08 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nog een artikel uit WaPo:

Russia recruited operatives online to target weapons crossing Poland
The tasks were menial — posting fliers or hanging signs in public spaces — and the pay meager. But for a handful of refugees from eastern Ukraine, the promise of quick cash was too good to pass up.

Respondents soon realized there was a catch: The jobs involved distributing pro-Russian propaganda on behalf of an anonymous employer. For those willing to complete the assignments anyway, the work then took a more ominous turn.

Within weeks, recruits were tasked with scouting Polish seaports, placing cameras along railways and hiding tracking devices in military cargo, according to Polish investigators. Then, in March, came startling new orders to derail trains carrying weapons to Ukraine.

Polish authorities now believe that the mysterious employer was Russia’s military intelligence agency, the GRU, [...]
Dus eerst een kleine, onschuldige klus om te kijken of men loyaal is en natuurlijk kompromatt creëren daarna het serieuze werk. Men zou ook gebruik hebbben gemaakt van cryptocurrency (wat mij overigens 0,0 verbaasd).

(Zit helaas op smartphone dan lukt netjes quoten me minder goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
merlin1201 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:54:
UA heeft het westen al vaker laten zien dat wat 'men' zeg niet altijd overeenkomt met datgene wat voor ogen is.
Ik vind UA wat dat betreft behoorlijk flexibel en ben van mening dat het allemaal niet perse voor de winter klaar moet zijn, gewoon leeg laten bloeden zodat het regime ineens in elkaar klapt, kijk dan maar eens hoe snel die *knip* Russen de benen nemen.
Klopt maar

1) Melitopol is werkelijk ver weg nog hoor. Ik keek er al niet eens meer naar, ik keek naar Tokmak.

2) Geeft een context om nu F16 klaar te stomen voor 2024.

3) Herfst 2024 zijn verkiezingen VS.

4) Dat recente filmpje met verdediging van Robotyne was voor mij wel een eye opener. Al hoop ik dat het propaganda was (sommige uitspraken waren in ieder geval twijfelachtig zoals dat het met de hand gemaakt zou zijn).

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 18-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

De strategische aspect van de clustermunitie is een stevige backstop tegen de russische artillerie, mobilisaties.

Een 155mm DPICM clustermunitie artilleriegranaat doet het werk van een HIMARS pod leegschieten. Stel dat er gemiddeld 10 kills per schot gemaakt wordt en de Amerikanen lozen 10% van de 3 miljoen DPICM artilleriegranaten zo goedkoop mogelijk in het buitenland, dan is Oekraïne verzekerd tot 3 miljoen kills.

De reden dat de Amerikanen het kunnen lozen is dat ze een moderne opvolger willen (is ook de reden waarom de Britten nu de ASRAAM sturen, de 20+ jaar oude ASRAAM mag sinds 2022 in de vuilbak) en het beleid van geen verdragen over clustermunitie, mijnen,... tekenen (niet juridisch eraan vast willen hangen) maar houden wel aan de regels in de verdragen.

De DPICM voorraad dat op termijn afgevoerd moet worden, is goed om tijd te kopen voor het opschalen van de wapenindustrie in het Westen. Als het echt moet gaan 3 miljoen DPICM artilleriegranaten de dode russen teller over 30 miljoen jagen. De vraag is of de vijand zo goed een lijdend voorwerp wilt spelen in de regen van Amerikaanse afdankertjes.

Die russische kolonel had het strategisch effect van de clustermunitie niet besproken, want het besef dat 30 miljoen mobiks zijn niet genoeg om de oorlog te winnen is niet hoopgevend. Het gedachte dat het afvoeren van een oude voorraad genoeg is om 1/5 van de russische bevolking dood te maken.

Met deze schaalgrootte maak ik geen zorgen over het aantal artilleriegranaten, russische mobilisatiegolven en Zerg rushes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:48:
Gisteravond F16 nieuws, nu dit.

WaPo: U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal

Key goal zou dan Melitopol voor de winter betreffen. Met de kleine veroveringen en war of attrition gaat het inderdaad lang duren om Melitopol te bereiken. Hopelijk liggen er nog nevendoelen in het verschiet. De bronnen van het artikel zijn US intelligence medewerkers, ze spreken op basis van anonimiteit maar zijn bekend bij WaPo.
Melitopol is veel te ver weg voor militaire begrippen. Laat Oekraïne eerst maar eens Tokmak bevrijden. Dan komt Melitopol vanzelf binnen HIMARS bereik.

De oproep van Def Mon en Rob Lee voor meer munitie, materiaal en training is er niet voor niets: er zullen volgend jaar nieuwe offensieve acties nodig zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 16:14

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Klopt maar

1) Melitopol is werkelijk ver weg nog hoor. Ik keek er al niet eens meer naar, ik keek naar Tokmak.

2) Geeft een context om nu F16 klaar te stomen voor 2024.

3) Herfst 2024 zijn verkiezingen VS.

4) Dat recente filmpje met verdediging van Robotyne was voor mij wel een eye opener. Al hoop ik dat het propaganda was (sommige uitspraken waren in ieder geval twijfelachtig zoals dat het met de hand gemaakt zou zijn).
*knip* dit soort oneliner voegt niets toe

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 18-08-2023 12:38 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:50
laat deze zaken achterwege, voegt niets toe aan een discussie

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 18-08-2023 12:32 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
link0007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Ten derde zouden we in het afgelopen jaar prima wat schepen via de Donau kunnen invoeren.
Dat is op dit moment werk in uitvoering.
July 31 (Reuters) - Ukraine and Croatia have agreed on the possibility of using Croatian ports on the Danube and the Adriatic Sea for the export of Ukrainian grain, Foreign Minister Dmytro Kuleba said after talks with his Croatian counterpart on Monday.
Het is uiteraard maar een beperkte route qua capaciteit maar alle beetjes helpen, voor de Oekraïnse landbouw export.
https://www.reuters.com/m...grain-exports-2023-07-31/
(excuus, enigszins oftopic)

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

RU klaagt dat UA met Leo2's op lange afstand vuurt en men niet eens weet waar het vandaan komt.

Kijk, dat is mooi nieuws! UA lijkt die Leo2's goed in te kunnen zetten op die manier.

Nog steeds lijkt UA slow and steady naar voren te schuiven en de Russen langzaam leeg te laten bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Tegen de ingegraven russen zal 10 kills per schot niet gehaald worden, maar de russen doen graag aan Zerg rushes. Tientallen mobiks over open veld sturen om wat aggro trekken zodat de russen zien vanwaar de Oekraïners staan te schieten.

Ik beschreef het als een verzekering voor als de russen paar miljoenen mobiliseren om over open veld laten rushen.
Ja maar ook hier, ik zie het niet zoveel op de (drone) beelden.
Van wat ik begreep was dit veel het geval in/rondom Bakhmut. maar in het huidige zuiden zie ik dit gewoon niet gebeuren tbh.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zelenskyi verwacht meer hulppakketten
Het zou tijd worden in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is ook weer een Oryx update, met dit keer een negatieve uitschieter.

De UA verliezen
29 stuks, veel te veel in een dag na de laatste update.

De ru verliezen
Slechts 16 stuks, maar wel een KA-52 helikopter erbij.

Jammer, maar een negatieve uitschieter als deze was alweer even geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

gise schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Ja maar ook hier, ik zie het niet zoveel op de (drone) beelden.
Van wat ik begreep was dit veel het geval in/rondom Bakhmut. maar in het huidige zuiden zie ik dit gewoon niet gebeuren tbh.
In een oorlog bereid je niet alleen voor wat er gebeurt is, maar ook wat de vijand kan doen.

Historisch gezien doen de Russen graag aan zoveel mogelijk mobiliseren en zonder wapen in de strijd werpen. In de russische klaagfilmpjes heeft de vijand al over 13 AK's voor 30 mobiks geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:12

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De indepth discussie over clustermunitie, dudrate en hoe effectief het is hoort niet thuis in dit topic. Hiervoor is het wapen/wapensystementopic de plek, voer dan ook daar de discussie. Hier worden die posts in de prullenbak geplaatst.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russen blijven troepen verplaatsen:
Het ISW wijst op het ‘gebrek aan Russische operationele reserves’: de frontlijn in Robotyne werd niet vooral versterkt met troepen uit de achterhoede, maar met ‘zijdelingse herschikkingen’. Volgens het ISW liet Rusland paracommando’s uit de naburige provincie Cherson naar Robotyne aanrukken, wat betekent dat de frontlijnen aan de rivier de Djnepr in Cherson nu ook verzwakt zijn. ‘Russische troepen zullen bepaalde delen van het front moeten versterken ten koste van andere’, aldus het ISW. ‘Daardoor zullen de totale Russische verdedigingslinies waarschijnlijk verzwakken en het Oekraïense leger krijgt zo mogelijkheden om de situatie uit te buiten.’
Rusland vecht met reserves:
Ook Russische militaire bloggers waarschuwen ervoor dat de ‘situatie ernstig is’. ‘Er waren geen extra troepen uit de reserve, er werden geen nieuwe artilleriebataljons ingezet, alles wordt uitgevochten met de beschikbare troepen’, zo schreef Alexander Chodakovski, commandant van het Russische Vostok-bataljon nabij Oerozjaine, op Telegram. Oekraïne slaagt er nu beter in door de mijnenvelden te geraken, vanop afstand Russische artillerie uit te schakelen, en met de nieuwe Amerikaanse clusterbommen vernieling te zaaien in de Russische linies, klinkt het via diverse kanalen.

Volgens commandant Chodakovski kan Rusland nu maximaal nog de ‘lijnen bevriezen’. ‘Kunnen we Oekraïne militair ten val brengen? Nu en in de nabije toekomst, nee’, schrijft hij. Tegelijk hoopt Chodakovski dat Oekraïne zijn huidige opmars niet zal kunnen volhouden. ‘Ja, we lijden verliezen, maar elke kleine overwinning voor de vijand is een Pyrrusoverwinning’.
De Amerikanen sluiten niet uit dat Oekraïne komende winter blijft doorvechten:
Van het dorp Robotyne tot de stad Melitopol liggen er nog zo’n tachtig kilometer, met onderweg het stadje Tokmak, dat door Rusland tot een vestingstad werd omgebouwd. Vraag is of Oekraïne zich, ook met de inzet van al zijn zware brigades, voor de winter door al die Russische linies kan vechten. Washington sluit weliswaar niet uit dat ‘Kiev de sceptici kan verrassen en de obstakels kan overwinnen’, of desnoods ook in de winter kan blijven doorduwen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:35:
De Amerikanen sluiten niet uit dat Oekraïne komende winter blijft doorvechten:
[...]
Met de huidige focus meer op infanterie en iets minder op mechanisch zullen ze idd mogelijk wat minder last hebben van de modder in de herfst?

PSN

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid