Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Baserk schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Dat is op dit moment werk in uitvoering.

[...]

Het is uiteraard maar een beperkte route qua capaciteit maar alle beetjes helpen, voor de Oekraïnse landbouw export.
https://www.reuters.com/m...grain-exports-2023-07-31/
(excuus, enigszins oftopic)
Allemaal veel te traag en schoorvoetend dus.

Wat betreft de Russische aanvallen op graanterminals vraag ik me zelfs af of Roemenië niet extra terminals kan bouwen aan hun kant van de Donau. Dan kan Oekraïne hun graan veilig opslaan op nato terrein.
(En ook weer: Europa had hier al een jaar geleden mee moeten beginnen)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Bij de Russen begint het (zoals @XWB ook al aangaf) flink te kraken:

Bron: de Telegraaf.

Commandant Russische militaire groep roept op tot wapenstilstand met Oekraïne'
Aleksandr Chodakovski, de commandant die het Russische Vostok-bataljon leidt, gelooft niet dat Rusland op korte termijn erin slaagt om het leger van Oekraïne omver te werpen. Dat stelt het Institute for the Study of War (ISW), een Amerikaanse denktank die oorlogen bestudeert. Chodakovski zou zelfs hebben opgeroepen tot een staakt-het-vuren.
De leider van de separatistische groepering zei volgens het ISW dat het onwaarschijnlijk is dat Rusland gemakkelijk meer Oekraïense steden zal bezetten. Het zou tot een wapenstilstand moeten komen, waarin Rusland een fase in zou gaan met Oekraïne van 'noch vrede noch oorlog'. Dat is een suggestie waarvan meerdere militaire analisten al langer zeggen dat een staakt-het-vuren langs de huidige frontlinies Rusland alleen maar ten goede zal komen.
Het ISW zei daarover het volgende: "Chodakovski suggereerde dat Oekraïne voldoende verzwakt zou zijn in deze staat van bevroren conflict en dat Rusland in een dergelijke situatie meer invloed op Oekraïne zou kunnen uitoefenen dan het momenteel kan." Het zijn uitspraken die overeenkomen met die van Wagner-baas Jevgeni Prigozjin, die eerder dit jaar al iets soortgelijks meldde. Recente vorderingen van het Oekraïense leger zouden namelijk "het vertrouwen in de Russische verdediging langs het bredere front in Zuid-Oekraïne aanzienlijk kunnen verzwakken."

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Ondertussen gaat de kinderdeportatie richting Rusland helaas rustig door, zo bericht The Guardian.
The National Resistance Centre is reporting that Russia has deported another 450 Ukrainian children.

The centre has been tracking Russian efforts to bring the Ukrainian children of occupied territories to Russia, where they are exposed to propaganda about their home country.
https://www.theguardian.c...false#liveblog-navigation

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nieuwe videobeelden van het neerhalen van die recente Ka-52 helikopter:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:29:
Nieuwe videobeelden van het neerhalen van die recente Ka-52 helikopter:

[Twitter]
is dat nu een UA helicopter die hem neerknalt ? of vanaf de grond iets gelanceerd ?

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Was vanaf de grond met een RBS-70 neergehaald, die andere helikopter is een Russische Mi-28.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Standeman

Prutser 1e klasse

XWB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:35:
Was vanaf de grond met een RBS-70 neergehaald, die andere helikopter is een Russische Mi-28.

[Twitter]
Bizar hoe snel wikipedia wordt bijgewerkt :D

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:04

J2S

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
YakuzA schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:04:
[...]Met de huidige focus meer op infanterie en iets minder op mechanisch zullen ze idd mogelijk wat minder last hebben van de modder in de herfst?
Heb je wel eens met gevechtslaarzen in de herfst over een natte akker gelopen waar normaliter aardappelen worden geteeld? Na 200 meter heb je zo'n 2 kilo klei aan elk van je laarzen hangen. Dat loopt nogal ongemakkelijk kan ik je vertellen.
Het zal veelal van het weer afhangen in hoeverre ze in de winter kunnen doorvechten. Blijft het redelijk droog en gaat het daarna niet al te hard vriezen dan kunnen ze het redelijk volhouden. Bij echt strenge vorst wordt het lastig. Ook wanneer er veel neerslag valt is het lastig, vanaf eind deze maand droogt het namelijk nauwelijks meer op omdat de nachttemperaturen naar beneden gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:43

_Eend_

🌻🇺🇦

Yaksa schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Heb je wel eens met gevechtslaarzen in de herfst over een natte akker gelopen waar normaliter aardappelen worden geteeld? Na 200 meter heb je zo'n 2 kilo klei aan elk van je laarzen hangen. Dat loopt nogal ongemakkelijk kan ik je vertellen.
Het zal veelal van het weer afhangen in hoeverre ze in de winter kunnen doorvechten. Blijft het redelijk droog en gaat het daarna niet al te hard vriezen dan kunnen ze het redelijk volhouden. Bij echt strenge vorst wordt het lastig. Ook wanneer er veel neerslag valt is het lastig, vanaf eind deze maand droogt het namelijk nauwelijks meer op omdat de nachttemperaturen naar beneden gaan.
En als het goed gaat vriezen is het in de lente nog modderiger. De roemruchte Rasputitsa

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
En weer een drone aanslag op een paar russische officieren en dergelijke in Enerhodar;

Zo gaat ie goed.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hierbij dat Washington Post artikel gedeeld waarin de Amerikaanse Intelligence community stelt dat Oekraïne dit jaar haar doel (~Melitopol) zal bereiken, zodat het voor iedereen is te lezen:

U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal
https://wapo.st/3E0JWHH

Ofschoon geen prettig nieuws, toch een artikel waar we kennis van moeten nemen, naar mijn mening. Even los of we de opstelling ervan delen. Vanmorgen werd het artikel al gelinkt (Jerie in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8"). Ook viel mij op dat in de korte discussie daarna ook best wat realiteitszin doorklonk.

We hebben met de resultaten van de afgelopen weken er misschien ook al wel wat op geanticipeerd. Op het moment dat het nieuws dan publiek wordt is het toch de boel even onder ogen zien. Als ik even mag beschrijven hoe dat bij mijzelf werkt. Ik zou het graag anders hebben, maar het is wat het is.

Oekraïne heeft trouwens er alle belang bij dat in Nederland, en in het westen in het algemeen, een realistisch beeld bestaat van de reusachtige taak die het land heeft uit te voeren, en de schaal van de support die daarvoor vanuit het westen noodzakelijk blijft. De VS heeft dit al een tijdje voorgekookt door de laatste maanden uit te spreken dat dit een strijd wordt van jaren.

Het gaat trouwens niet niet om de opvatting van de VS alleen:
U.S., Western and Ukrainian government officials interviewed for this report spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive military operations.
Of de geïnterviewden gelijk gaan krijgen, dat is niet te zeggen. Dit laatste moet geen reden zijn om die voorspelling maar helemaal in twijfel te trekken, dat lijkt mij naïef. Het lijkt mij heel verstandig om met een VS-scenario rekening te houden. Dit betekend namelijk ook dat we voorbij de improvisatieoplossingen moeten denken waarmee bestaande wapenvoorraden worden rondgeschoven en gerecombineerd . Met die oplossingen was trouwens niets mis, want ze boden snelle oplossingen voor de korte termijn.

We moeten nu wel doorschakelen. Tekenen zijn er al wel, ik denk dan even aan de 35mm luchtdoelmunitie waarvoor voor het eind van het jaar een productiefaciliteit opgestart raakt. Dit is maar en voorbeeld, maar dit is dus we precies wat nodig is. Eerder heb ik de parallel getrokken met Groot Brittannië in de vroege WO-I periode. Aan de focus die daar toen opgebracht werd kunnen we een voorbeeld nemen.

Erkennen dat de Oekrainers een harde noot te kraken hebben is in de VS in ieder geval geen reden voor een defaitistische houding:
The bleak outlook, briefed to some Republicans and Democrats on Capitol Hill, has already prompted a blame game inside closed-door meetings. Some Republicans are now balking at President Biden’s request for an additional $20.6 billion in Ukraine aid given the offensive’s modest results. Other Republicans and, to a lesser extent, hawkish Democrats have faulted the administration for not sending more powerful weapons to Ukraine sooner.
Maar ook daar is wel een discussie gaande over hoe verder:
U.S. officials reject criticisms that F-16 fighter jets or longer-range missile systems such as ATACMS would have resulted in a different outcome. “The problem remains piercing Russia’s main defensive line, and there’s no evidence these systems would’ve been a panacea,” a senior administration official said.
Belangrijk is te realiseren dat deze strijd zo langzaam gaat omdat de taak heel moeilijk is. Deze full blown strijd is iets waar de Amerikaanse strijdkrachten zelf heel lang niet me te maken hebben gehad, en de EU landen nog langer niet. En Oekraïne voert die taak uit op de best mogelijke manier uit. Indirect stuurt het land op het sparen van de eigen troepen door juist die van de tegenstander heel effectief te verzwakken.
While not achieving its objectives, he noted Kyiv’s success in degrading Russian forces. “The Russians are in pretty rough shape,” he said. “They’ve suffered a huge amount of casualties. Their morale is not great.”
Kritiek op Oekraïnes aanpak is er ook:
U.S. officials said the Pentagon recommended multiple times that Ukraine concentrate a large mass of forces on a single breakthrough point. Though Ukraine opted for a different strategy, officials said it was Kyiv’s call to make given the profound sacrifice Ukrainian troops were making on the battlefield.
Ondanks de vaststelling van vandaag worden ook de mogelijkheden voor een winteroffensief verkend. De blik blijft dus zonder onderbreking op de toekomst gericht:
U.S. officials said Washington was still open to Kyiv surprising skeptics and overcoming the odds. One defense official said it is possible that Ukraine could buck historical norms and continue the counteroffensive through the winter, when everything including keeping soldiers warm and stocked with food and ammunition becomes much more difficult.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Inmiddels zijn bijna een half miljoen mensen gewond of gedood in deze oorlog:
The number of Ukrainian and Russian troops killed or wounded since the war in Ukraine began in February 2022 is nearing 500,000, the New York Times reported on Friday, citing unnamed U.S. officials.

The officials cautioned that casualty figures remained difficult to estimate because Moscow is believed to routinely undercount its war dead and injured, and Kyiv does not disclose official figures, the newspaper said.

Russia's military casualties are approaching 300,000, including as many as 120,000 deaths and 170,000 to 180,000 injuries, the newspaper reported. Ukrainian deaths were close to 70,000, with 100,000 to 120,000 wounded, it added.
Troop deaths, injuries in Ukraine war nearing 500,000

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
Thanks @teacup

Op TwitterX zijn de UA accounts not amused en erg in de ‘we trekken ons er niets van aan’-modus. Toch denk ik dat de sleutel van een potentieel succes had gelegen in een poging om met een overdaad aan middelen door te duwen. Dat is ook wat de VS altijd hebben gedaan in wat achteraf ‘succes’ is gaan heten. Maar een serieus offensief met serieuze offers voelt op het moment zelf zelden als succes uiteraard.

Andersom kan de huidige aanpak alsnog zorgen voor een succes: de uitputtingsslag is wellicht in het voordeel voor UA waarmee ze vorm geven aan het slagveld waar ze wél door kunnen stoten zonder de offers die de VS strategie wellicht veronderstelt.

Vraag mij nog altijd af of de VS zelf het luchtoverwicht component onderschat. Ze hebben geen oorlog gevoerd en gewonnen zonder dat overwicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:48:
Thanks @teacup

Op TwitterX zijn de UA accounts not amused en erg in de ‘we trekken ons er niets van aan’-modus. Toch denk ik dat de sleutel van een potentieel succes had gelegen in een poging om met een overdaad aan middelen door te duwen. Dat is ook wat de VS altijd hebben gedaan in wat achteraf ‘succes’ is gaan heten. Maar een serieus offensief met serieuze offers voelt op het moment zelf zelden als succes uiteraard.

Andersom kan de huidige aanpak alsnog zorgen voor een succes: de uitputtingsslag is wellicht in het voordeel voor UA waarmee ze vorm geven aan het slagveld waar ze wél door kunnen stoten zonder de offers die de VS strategie wellicht veronderstelt.

Vraag mij nog altijd af of de VS zelf het luchtoverwicht component onderschat. Ze hebben geen oorlog gevoerd en gewonnen zonder dat overwicht.
Tsja, ik denk dat vooral die eerste paar keer prikken, waarbij de teams/equipment wiped werden door mijnen + arty, ervoor hebben gezorgd dat ze niet die route verder op zijn gegaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Trainingsvideo van Oekraïne troepen met de Leopard 1A5 in Duitsland:

De levering zal in batches gebeuren:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:27
Onderstaande video geeft een interessante kijk op het leveren van de F16's door Nederland en Denemarken. Voor het offensief zal het weinig verschil maken op korte termijn, maar blijkbaar kunnen ze relatief snel kruisraketten neerhalen.

In de video wordt ook een uitleg gegeven over wat de lange termijn doelen (zouden) moeten zijn voor de Oekraïense luchtmacht.

YouTube: How many fighter jets does Ukraine need?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De mannen achter Veldheren zijn het daar ook met eens, de F-16 zal in eerste instantie waarschijnlijk ingezet worden als luchtverdediging en niet zozeer om het front te ondersteunen. Het opbouwen van een grote luchtmacht is sowieso een proces waar minstens een decennia overheen gaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:21

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zag deze zo snel nog niet voorbij komen.

https://www.washingtonpos...pons-sabotage-gru-poland/

Samenvatting: de GRU lijkt het gemunt te hebben op de wapentransporten en probeert daar gevluchte Pro-RU vluchtelingen voor in te zetten in Polen.

Blijft de vraag bij mij: waarom amateurs inschakelen? Deniability? B.v. Wagner zat dichtbij en zal ook wel in kleine teams door kunnen dringen in Polen. GRU en andere diensten zullen cellen in Europa hebben.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XNwiNDfhCKdepBQwP_AHojYXDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mdg2qg2qNgNA4Sn0IANqjlAr.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

teacup schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:35:
Hierbij dat Washington Post artikel gedeeld waarin de Amerikaanse Intelligence community stelt dat Oekraïne dit jaar haar doel (~Melitopol) zal bereiken, zodat het voor iedereen is te lezen:

U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal
https://wapo.st/3E0JWHH
Dezelfde journalist, John Hudson, schreef iets minder dan een jaar geleden ook dat het Kherson offensief kansloos was tegen de veel sterkere en technogisch meer geavanceerde Russen.

https://www.washingtonpos...ve-casualties-ammunition/

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:31
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:48:
Thanks @teacup

Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Ze zullen ongetwijfeld wijdingen doorvoeren.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:08
IJzerlijm schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Dezelfde journalist, John Hudson, schreef iets minder dan een jaar geleden ook dat het Kherson offensief kansloos was tegen de veel sterkere en technogisch meer geavanceerde Russen.

https://www.washingtonpos...ve-casualties-ammunition/
Kan ook een bewust actie zijn. Als de Russen zoiets lezen zal de alertheid verslappen of troepensterkte afnemen. Wat ik zo zie is een tactisch slim spel van Oekraïne. De bevoorrading vertragen cq vernietigen met kleine stapjes. Speldenprikken hier en daar uitdelen en de boel uitputten met name in het zuiden is de geografische ligging van de Russen slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04
vincent_1971 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Kan ook een bewust actie zijn. Als de Russen zoiets lezen zal de alertheid verslappen of troepensterkte afnemen. Wat ik zo zie is een tactisch slim spel van Oekraïne. De bevoorrading vertragen cq vernietigen met kleine stapjes. Speldenprikken hier en daar uitdelen en de boel uitputten met name in het zuiden is de geografische ligging van de Russen slecht.
Precies. Met 1 grote aanval van Oekraine kunnen de Russen zich volledig focussen op de verdediging van die betreffende locatie.

Met her en der speldenprikken is het veel lastiger verdedigen. Waar zet je je troepen neer? Welke speldenprik is serieuzer dan de ander?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://twitter.com/Ukrai...tatus/1692797797198651675
Head of the SBU Malyuk disclosed the details of the unique operation of the first detonation of the #Crimeanbridge on October 8, 2022.

21 tons of hexane were placed in layers of packaging film, which was transported by a truck, - NV 1/2
2/2
This made it possible to unobtrusively deliver explosives to the bridge and blow it up.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 23:03
En info over de chauffeur?
Was hij ervan op de hoogte?
Vrijwillig? Zelf op de knop gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Daar moet iets in een vertaling niet goed zijn gegaan. Hexaan is namelijk helemaal geen explosief :?

Bla bla bla...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 06:21

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Elfjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Daar moet iets in een vertaling niet goed zijn gegaan. Hexaan is namelijk helemaal geen explosief :?
Dat dacht ik ook, het is wel heel brandbaar. Explosie lijkt te kunnen onder de juiste omstandigheden.

Van wiki:

" Like gasoline, hexane is highly volatile and is an explosion risk. The 1981 Louisville sewer explosions, which destroyed over 13 mi (21 km) of sewer lines and streets in Kentucky, were caused by ignition of hexane vapors. "

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
En het valt waarschijnlijk niet zo op op de scanners die de vrachtwagens controleren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
sh4d0wman schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Dat dacht ik ook, het is wel heel brandbaar. Explosie lijkt te kunnen onder de juiste omstandigheden.

Van wiki:

" Like gasoline, hexane is highly volatile and is an explosion risk. The 1981 Louisville sewer explosions, which destroyed over 13 mi (21 km) of sewer lines and streets in Kentucky, were caused by ignition of hexane vapors. "
Maar ja dan heb je het over hexaandamp vermengd met lucht. Dan is er zuurstof aanwezig. Zomaar opgerold in lagen plastic gaat dat echt niets doen.

Ik vermoed dan of (tweevoudig?) genitreerde variant van hexaan, of misschien iets totaal anders?

Bla bla bla...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De ISW is het trouwens duidelijk niet eens met hetgeen er de afgelopen dagen de ether is ingeslingerd mbt het UA offensief. En die club staat, bij mij iig, niet bekend om haar wensdenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Uqs6cwlTctjnjFBjWSs2ZWg-So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdxKEgUxWuBzpzGwRLF6pyjm.jpg?f=fotoalbum_large

Draadje:
https://x.com/thestudyofwar/status/1692688069961359765

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Apache4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:34:
De ISW is het trouwens duidelijk niet eens met hetgeen er de afgelopen dagen de ether is ingeslingerd mbt het UA offensief. En die club staat, bij mij iig, niet bekend om haar wensdenken.

[Afbeelding]

Draadje:
https://x.com/thestudyofwar/status/1692688069961359765
Aangezien je op Twitter tegenwoordig niet meer naar de 2/x kan doorklikken hier de directe link :)

https://www.understanding...assessment-august-18-2023
Anonymous US officials reportedly stated that Ukrainian forces will advance to within several miles of Melitopol but not further.[2] A Ukrainian advance to within a few miles of Melitopol would bring the critical road and rail connections on which Russia relies to supply its forces within range of Ukrainian artillery systems, severely compromising Russia’s ability to continue to use them for that purpose.
Ook interessante interne politiek in Rusland:
Russian National Guard (Rosgvardia) Director Viktor Zolotov is allegedly attempting to remove Defense Minister Sergei Shoigu from his post.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2023 10:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Don't shoot the messenger ;) het deed boem ik vind het goed.

Zoals ik het lees hebben ze een slimme camoflage gedaan over het gehele explosief ..

Vind het zoiezo wel een bold move, wat happend met de bestuurder?

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
[...]

Ze bedoelen uiteraard hexogeen oftewel RDX. Zelfde spul als gebruikt in C4 en semtex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
link0007 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Ze bedoelen uiteraard hexogeen oftewel RDX. Zelfde spul als gebruikt in C4 en semtex.
Ja, zo'n vermoeden begon ik ook te krijgen :)

Bla bla bla...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Betreft de drone aanvallen van UA in rusland:

En zou ook niet verbaast staan als ze bezig zijn op grote schaal eigen kruisrakketten aan het ontwikkelen zijn waarmee ze wel in rusland kunnen schieten.

onderdelen kopen bij westerse landen (a 0,05 eurocent) en de instructies "hoe je iets bouwt" zullen we wellicht niet echt terughoudend mee zijn.

Als bewijs voer ik aan dat ze nu al bezig zijn met eigen fabrikage op te zetten (zoals nu bij drones gebeurd) die getest word op rusland. denk alleen niet dat ze het op 1 locatie doen maar in diverse wat minder duidelijke locatie(s) .. waardoor het wel vertragend werkt op een massa productie.

De russen doen dit immers ook met ingekochte parts die op de sanctielijst staan, en weten nu ook hoe ze saheds moeten bouwen. Terwijl een "nato" hummer/tank/kruisraket/drone op Russisch grondgebied natuurlijk tegen een NATO land gebruikt kan worden zie je Nato is heimelijk op ons grondgebied bezig verkleed als UA .. (ook al was UA het echt wel) zolang het niet overduidelijk van 1 NATO land komt "weten we van niks komen we van nergens"

Beetje OT
ik denk/voorspel hierom dat ze naast militaire doelen wellicht "burgerdoelen" zoals bruggen of andere "hinderlijke" dingen gaan doen voor de RU burger bevolking zodat die meer "bewust" worden van hoe Oekraine het nu momenteel dagelijks ervaart.

Alleen ik denk dat ze wel voor doelen gaan die geen tot minimale slachtoffers zullen opleveren dus geen ziekenhuis, woning of (overdag)winkelcentrum.

Positief ? neuh ik juich dit niet toe erger nog ik vind het niet netjes .. maar denk wel dat de russen best wel moeten ervaren wat er nu echt gebeurd in plaats van de fabeltjes die op hun hersenen (lees RU media = hersenen) geprojecteerd word.
einde OT

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:53:
Betreft de drone aanvallen van UA in rusland:

En zou ook niet verbaast staan als ze bezig zijn op grote schaal eigen kruisrakketten aan het ontwikkelen zijn waarmee ze wel in rusland kunnen schieten.

onderdelen kopen bij westerse landen (a 0,05 eurocent) en de instructies "hoe je iets bouwt" zullen we wellicht niet echt terughoudend mee zijn.
Ik denk dat je er iets te makkelijk aan voorbij gaat dat kruisraketten orders of magnitude meer complexiteit hebben dan simpele drones. Straalmotoren zijn notoir complex om te produceren.

Ik vraag me eerder af hoe Oekraïne drones kan ontwikkelen voor complexere payloads. Denk bv drones die clustermunitie kan leveren, of de beroemde GMLRS-AW met z'n 180k balletjes. Dat zouden leuke cadeautjes kunnen zijn voor een Russische luchtmachtbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
link0007 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je er iets te makkelijk aan voorbij gaat dat kruisraketten orders of magnitude meer complexiteit hebben dan simpele drones. Straalmotoren zijn notoir complex om te produceren.[...]
En toch hebben ze het twee keer tijdens Scrapheap Challenge gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Dagelijkse update van het Britse ministerie van Defensie.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F332SSqXEAAhPee?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ik denk dat je er iets te makkelijk aan voorbij gaat dat kruisraketten orders of magnitude meer complexiteit hebben dan simpele drones. Straalmotoren zijn notoir complex om te produceren.
wie heeft ooit gezegd dat straalmotoren als "parts" of pre-fab niet te koop zijn, zelfde als chips .. het is alleen voor rusland (sancties) wat lastiger import.
Ik vraag me eerder af hoe Oekraïne drones kan ontwikkelen voor complexere payloads. Denk bv drones die clustermunitie kan leveren, of de beroemde GMLRS-AW met z'n 180k balletjes. Dat zouden leuke cadeautjes kunnen zijn voor een Russische luchtmachtbasis.
Vergeet niet dat Oekraine zelf (vroeger) een groot aandeel had in het bouwen van de russische oorlogs, lucht en ruimtevaart zooi.

Daarnaast een scalp openschroeven, en naast je eigen (oekrainis) 600km 800km model leggen + er zijn vast wat experts die mee willen denken voor een klein bedrag (0,05cent) om je advies te geven.

en zoals eerder droog opgemerkt werd .. "live test" is niet zo'n probleem

het gaat om de bewijslast .. in een <land x> zijn bv de parts van een voertuig/drone/raket door bekend aantal gelimiteerde partners geproduceerd. onder "zelf geproduceerd" en subcontractors(extern land/bedrijf) die normaal niet samen werken .. heb je daar naderend tot 0 last van .. en belangrijkste kan RU ook niet claimen dat NATO de boosdoener is.

edit
voor de "binnen oekrainse grenzen" is het niet zo onwaarschijnlijk dat bv Frankrijk nog steeds de co-ordinaten moet leveren (lees gecodeerde invoer van data) voordat het op doel x gelanceerd kan worden, oftewel "guidance systeem is encrypted" om eerder genoemde redenen.. oekraine hoeft alleen een eigen guidance systeem te ontwikkelen . (beetje software coden) ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 19-08-2023 14:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
In de NOS blog:

https://nos.nl/l/2486582#UPDATE-container-71457950
Doden en gewonden door raketaanval op Tsjernihiv

In Tsjernihiy, een stad in het noorden van Oekraïne, zijn vijf doden gevallen door een raketaanval. 37 mensen, onder wie elf kinderen, raakten gewond, meldt het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken. Volgens het ministerie raakte een Russische raket een theater in het centrum van de stad, waardoor het dak is ingestort. Op beelden die president Zelensky op Telegram heeft geplaatst, is te zien dat er grote brokstukken op straat liggen.
En nog een aantal updates die er na gepost zijn

[Twitter: https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1692830218338107595?s=20]

[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 19-08-2023 14:03 . Reden: Tweet van Zelensky toegevoegd ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Oekraïne heeft een verleden van een volledige aerospace industrie van straalmotoren, militair transportvliegtuigen tot ICBM's. Als Oekraïne echt to the next level gaat, dan sturen ze mensen naar de maan. Want de Sovjets konden dat niet.

Turkije heeft Oekraïne nodig als leverancier van straalmotoren voor hun dronediplomatie. russische helikopters vliegen op Oekraïense straalmotoren (Motor Sich).

Vanwaar komende de beste militaire leiders in de russische geschiedenis? En de tegenhanger van Wernher von Braun? Allemaal uit Oekraïne.

Het lijkt wel hoe auto's vroeger gebouwd werden. Je kocht een chassis en laat een ander bedrijf de koetswerk erop bouwen. Oekraïne is het onderstel en rusland is het hutje dat op het onderstel gebouwd is.

Dit is waarom het echte einde van de Sovjet Unie in 2014 gebeurde. rusland is van hun krachtbron afgerukt. Een hutje zonder onderstel naast de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Weer een oud-politicus die niet meer serieus te nemen is: Nicolas Sarkozy, oud-president van Frankrijk.

“Schokkend en krankzinnig”: uitlatingen van Sarkozy over Oekraïne en Rusland lokken verontwaardiging uit
Het pleidooi van Nicolas Sarkozy voor een “neutraal” Oekraïne en een referendum om de annexatie van de Krim te “ratificeren” heeft een golf van verontwaardiging uitgelokt in Parijs en Kiev. Politici en experten vinden de opmerkingen van de voormalige Franse president “beschamend” en beschuldigen hem ervan een handpop van Vladimir Poetin te zijn.
“De Oekraïners... zullen willen heroveren wat hen ten onrechte is afgenomen. Maar als ze daar niet volledig in slagen, zal men moeten kiezen tussen een bevroren conflict... of een uitweg via referenda in de bezette gebieden onder streng toezicht van de internationale gemeenschap.” Dat verklaarde Sarkozy woensdag tijdens een interview met de Franse krant ‘Le Figaro’.
Hier ben ik het overigens zeer mee eens (de eerste zin):
Over de situatie van het schiereiland de Krim dat Rusland in 2014 heeft geannexeerd, zei de voormalige Franse leider dat “elke terugkeer naar hoe het vroeger was een illusie is”. “Er zal een onbetwistbaar referendum nodig zijn om de huidige stand van zaken te bekrachtigen”, voegde hij eraan toe.
Oekraïne gaat nadat het de Krim heeft uitgerookt en terug heeft veroverd niet meer de marinebasis van Sevastopol verhuren aan Rusland.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 19-08-2023 18:57 . Reden: eerste zin addendum ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:45:
Gezien hij is gestorven tijdens deze aanval op de Kerchbrug, ligt het niet voor de hand dat hij op de hoogte was van zijn gevaarlijke lading. Ik hou het er op dat de lading is omgewisseld zonder dat hij er erg in had. Operationeel gezien heeft dat van te voren een behoorlijke voorbereiding nodig maar tijdens zijn reis en tijdens controles zal hij niet zijn cover kunnen laten vallen. Hij weet immers niet dat hij iets doet waarbij de brug stuk gaat, waarbij hij waarschijnlijk zal sterven. De ideale infiltrant. Al zou het ook tijdens de controle aan de brug omgewisseld kunnen zijn, verwacht ik dat het heeft plaatsgevonden tijdens laden. Je kunt ook niet alle ladingen van alle trucks in de gaten houden. Zeker niet voor een eerste dergelijke aanval op de Kerchbrug (de beveiliging zal inmiddels zijn opgeschroefd).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DEEP STRIKE: A quad-copter UAV has conducted a strike mission against the strategic airbase at Soltsi air field in the Novgorod region of Russia. Tu-22M3 strategic bombers are based at Soltsi; these aircraft are routinely used in attacks on Ukraine. https://t.me/operativnoZSU/110735
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F35zVUqXwAEUVcu?format=jpg&name=small

bron: https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1692917665679937647

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FF318In3XkAA741H.jpg

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
‘Hexaan’ Lag idd aan de vertaling.
Het was idd 21 ton RDX:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:47

inhico

pw

NeutraleTeun schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:45:
Terechte vragen.

Als de chauffeur niet op de hoogte was en/of vrijwilliger voor dit soort acties, wetende dat het tot zijn dood kon leiden, en ook geen Russisch militair, en dus gewoon een willekeurige burger (ongeacht diens nationaliteit), dan zet dit e.e.a. in een ander daglicht. Lijkt me mogelijk een oorlogsmisdaad.

...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vandaag zijn gesprekken begonnen tussen Oekraïne en Zweden over de levering van Saab Gripen straaljagers. Even nieuwswaardig wat mij betreft is dat er een ontmoeting is geweest tussen Volodymyr Zelensky en Ulf Kristersson, de Zweedse premier.

Volkskrant Liveblog

Oekraïne in gesprek met Zweden over levering gevechtsvliegtuigen
17:09
Oekraïne en Zweden zijn in gesprek over een mogelijke levering van Gripen-gevechtsvliegtuigen. Dat zei de Oekraïense president Volodymyr Zelensky vanmiddag na een ontmoeting met de Zweedse premier Ulf Kristersson. Zelensky is in Zweden voor overleg met onder andere Kristersson en de koninklijke familie van het Noord-Europese land.

Blijkbaar trainen Oekraïners al met de Gripen. Zelf had ik dat nog niet op de kaart.
Zelensky schrijft op het sociale medium X dat Oekraïense piloten al begonnen zijn met het trainen op de Gripen-vliegtuigen. ‘We hebben verdere stappen besproken om ze naar Oekraïne te verplaatsen.’ In juni zei de Zweedse regering dat ze Oekraïense piloten de kans zou geven om de door Saab gemaakte Gripen te testen, maar zei ook dat het haar vliegtuigen nodig heeft om Zweeds grondgebied te beschermen. Het gesprek tussen Kristersson en Zelensky volgt kort na de goedkeuring van de Verenigde Staten aan Nederland en Denemarken om F16’s te sturen naar Oekraïne.
Edit:
Verder over die training door Ukrainska Pravda:
The Ukrainian pilots have begun participating in an introductory training exercise on Swedish-made JAS 39 Gripen fighter jets, which Kyiv hopes to receive.
En nog een quote van Zelenskyy uit die bron:
"Gripen aircraft are the pride of Sweden. I firmly believe that Gripen can make our freedom much more secure. Gripen test flights involving Ukrainians, our pilots, have begun."

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 19-08-2023 21:11 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 22:24
Jerie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Gezien hij is gestorven tijdens deze aanval op de Kerchbrug, ligt het niet voor de hand dat hij op de hoogte was van zijn gevaarlijke lading. Ik hou het er op dat de lading is omgewisseld zonder dat hij er erg in had. Operationeel gezien heeft dat van te voren een behoorlijke voorbereiding nodig maar tijdens zijn reis en tijdens controles zal hij niet zijn cover kunnen laten vallen. Hij weet immers niet dat hij iets doet waarbij de brug stuk gaat, waarbij hij waarschijnlijk zal sterven. De ideale infiltrant. Al zou het ook tijdens de controle aan de brug omgewisseld kunnen zijn, verwacht ik dat het heeft plaatsgevonden tijdens laden. Je kunt ook niet alle ladingen van alle trucks in de gaten houden. Zeker niet voor een eerste dergelijke aanval op de Kerchbrug (de beveiliging zal inmiddels zijn opgeschroefd).
Waarom zou je iets om moeten wisselen?
Gewoon verpakken als iets anders en versturen als normale vracht?
Je verstuurd een bom, als het onderschept wordt laat je hem gewoon ontploffen ondanks dat het misschien niet op de gewenste locatie is.

Als chauffeur ga je tijdens het laden echt niet elke doos/pallet/verpakking controleren om te kijken of er in zit wat er op de label staat.

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 19-08-2023 21:57 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

(sarcastisch) ik vind dat deze personen een mooi verhaal hebben voor het thuisfront
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1692920382381068557

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
teacup schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:54:
Vandaag zijn gesprekken begonnen tussen Oekraïne en Zweden over de levering van Saab Gripen straaljagers. Even nieuwswaardig wat mij betreft is dat er een ontmoeting is geweest tussen Volodymyr Zelensky en Ulf Kristersson, de Zweedse premier.
Oekraïne in gesprek met Zweden over levering gevechtsvliegtuigen
[...]
Blijkbaar trainen Oekraïners al met de Gripen. Zelf had ik dat nog niet op de kaart.
Hoewel ik graag Gripens met 4 Meteors boven Oekraïne zou zien vliegen, lijkt het me niet snel waarschijnlijk. Iig niet vóór de F16's.
Waar de Oekraïnse Pravda bericht over 'training exercise', hebben de Zweden het over 'test flights'.
Ook de beschrijving van de stand van zaken laat zien dat Zelensky nog een tijdpad ziet.
The Ukrainian president added that he and the Swedish Prime Minister had thoroughly discussed further steps on the prospect of raising the issue of supplying Ukraine with Gripen aircraft.
Stappen bediscussiëren over de opzet/het vooruitzicht van de oproep tot levering.
Dat is wel heel diplomatiek voor 'nog een lange weg te gaan'.
Evengoed, een paar squadrons JAS39+4Meteors, zou prachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:29:
(sarcastisch) ik vind dat deze personen een mooi verhaal hebben voor het thuisfront
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1692920382381068557
4 of 5? Vliegt of rent er aan het einde op 13 seconden nog eentje weg of is dat een autoband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MewBie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Waarom zou je iets om moeten wisselen?
Gewoon verpakken als iets anders en versturen als normale vracht?
Dat is ook omwisselen, alleen op een eerder moment en met een andere cover (hidden in plain sight). Je wilt van de diverse opties die je hebt de pros en cons afwegen en men heeft voor deze optie gekozen. Gezien de foto's (die na mijn post waren gepost) ziet het er ogenschijnlijk uit als normale vracht.

Het is de vraag of de chauffeur complicit was, en ik denk dat dat onwaarschijnlijk is. Omdat dat hem een zwakke schakel maakt. Iemand die willens en wetens een bom af gaat laten gaan en daarbij fysiek dermate betrokken is dat de kans groot is dat hij sterft is of een koude kikker ('scoort hoog op de Hare test'), of bijzonder zenuwachtig (om twee redenen: 'gaat het wel goed', en 'ik ga dood'). Nog niet in de laatste plaats omdat zelfmoord plegen op welke manier dan ook een wanhoopsdaad is. Als hij wel complicit was, dan is het voor hem zaak zo laat mogelijk de lading in te laden. Dit ivm zijn eigen veiligheid (je wilt niet dat het fout afloopt op het verkeerde moment), en eventuele plausible deniability (hij wist er (zgn.) niets van) in geval van controle.

Het zou ook nog kunnen dat er sprake is van een tussenweg. Bij zo'n scenario was hij wel op de hoogte van een bogus lading, en zou hij daar bijvoorbeeld voor betaald hebben gekregen. Maar de lading was iets anders dan hetgeen hij dacht dat het was. Met andere woorden: hij dacht standaard corruptie maar het pakte iets anders uit. Gezien hoe de Russische maatschappij werkt (corrupt zooitje) zou ik dit scenario zeker niet uit willen sluiten. Het is dan wel een voordeel dat hij uit de weg is geruimd, al zou hij ook een risico kunnen vormen. Bijvoorbeeld in geval van ontdekking. Zoals ik al zei, het beste is iemand die er niets over weet. Zelfde principe als blind versus dubbelblind testen.

Heb het net nog even opgezocht en het verhaal zou zijn dat hij op een soort van job offer website deze klus heeft weten te bemachtigen van iemand met een IP adres in Moskou (een haakje maar geen sterke). De offer prijs was netjes maar niet verdacht hoog. Het zou er in totaal maar 15 minuten op hebben gestaan. Het zou verpakkingsmateriaal hebben betreft, voor Simferopol.
Russian police who searched Yusupov’s computer found that he had checked TEK-34’s hundreds of positive reviews – but did not apparently notice that the most recent of them was in 2020, when the company was sold, according to Russia’s EGRYuL register of limited companies. But between its sale in 2020 and 6 October, 2022, TEK-34 did not post a single job or register any commercial activity, according to the 112 and BAZA reports.
Voor een op groep is het risico dat het eerder wordt ontdekt er inderdaad, maar aan de andere kant hebben ze meer tijd om weg te wezen en meer afstand tussen (hun) plaatsing en impact wat weer lastiger is om hen (op korte termijn) te duiden.

Bij eerder gelinkte artikel is het een interessante vraag waarom deze details destijds allemaal naar buiten zijn gekomen. Het lijkt op een lek binnen politie of FSB.

Een soortgelijke, interessante vraag is waarom SBU er voor heeft gekozen om deze informatie nu te delen. Ik denk omdat het inmiddels niet meer classified is dat er 'zeedrones' zijn gebruikt. Maar de zeedrones waren slechts een schakel in het geheel. Daarnaast is het feit dat een civiel doel mee heeft gewerkt ook een stap op de escalatieladder. Dus niet delen voor je... hmm... bijvoorbeeld F16 krijgt ;) het zou ook zomaar kunnen dat er meer supply chain aanvallen hebben plaatsgevonden waarbij transporten en goederen er voor zorgen dat er explosies plaatsvinden ipv dat er fysieke ops op dat moment aanwezig zouden zijn. Ik denk dat het gevolg gaat zijn dat de controles op transportmiddelen en goederen worden verhoogd, en dat precies op een moment dat er met regelmaat belangrijke supply chain aanvallen zijn middels langeafstandswapens (HIMARS, Storm Shadow, zeedrones en luchtdrones). Ergo, precies op het moment dat dit UA heel goed uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

4 of 5? Vliegt of rent er aan het einde op 13 seconden nog eentje weg of is dat een autoband?
hmm 50/50 ik hoop een autoband, maar nijg toch naar iemand die het goeie nieuws kan vertellen

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We-7_5PZl9JUcZqOUan_XGyJeL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clyzK95IbaZov1Hm10Dp7MwM.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29
Interessante blik en verdieping op de recente aanval op de kerch brug, en dan met name de reden waarom deze specifieke S200 / 5V28 gebruikt worden op de brug. De thread zoomt in op het wapen zelf, en verschillende technieken die het in zich heeft. Dat stuk is mogelijk interessant voor het wapen topic. Wat hier van belang is, de eindconclusie.

Ik lees niets over tijdspan en wanneer de brug gaat bezwijken, maar een verzwakking is nooit handig natuurlijk.

Voor wie de hele thread wil lezen inclusief alle details:
https://threadreaderapp.com/thread/1693054675870716028.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
consolefreak schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:43:
Interessante blik en verdieping op de recente aanval op de kerch brug, en dan met name de reden waarom deze specifieke S200 / 5V28 gebruikt worden op de brug. De thread zoomt in op het wapen zelf, en verschillende technieken die het in zich heeft. Dat stuk is mogelijk interessant voor het wapen topic. Wat hier van belang is, de eindconclusie.

[Embed]

Ik lees niets over tijdspan en wanneer de brug gaat bezwijken, maar een verzwakking is nooit handig natuurlijk.

Voor wie de hele thread wil lezen inclusief alle details:
https://threadreaderapp.com/thread/1693054675870716028.html
Bedankt voor het delen!
At least two 5V28 missiles hit the Kerch Bridge such that both the road and rail bridges are now closed, plus most maritime traffic is now stacking up south of the Kerch bridge.
Dus de brug is nu helemaal dicht?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 23:00

Sebje

Makelaartje

er wordt een mogelijk bezoek van Zelensky aan Nederland verwacht

https://x.com/noelreports...&t=tqLQZx4fZDg9h0BecmWzMw

Wellicht als tekenmoment voor de F-16 alliantie

[ Voor 8% gewijzigd door Sebje op 20-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:59:
[...]

hmm 50/50 ik hoop een autoband, maar nijg toch naar iemand die het goeie nieuws kan vertellen
Wat ik in ieder geval geleerd heb van alle filmpjes van deze oorlog is dat het mij echt verbaast hoeveel een lichaam kan hebben in eerste instantie.
Maar de kans is groot dat deze 50 meter verderop alsnog bezwijkt aan de verwondingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[Embed]
Wat mij vooral opvalt bij veel succes verhalen is dat het gaat om 'iets nieuws doen'.
Er staat namelijk ook al dat de S400 en geüpgraded oudere systemen deze raketten wel zouden moeten kunnen onderscheppen. Maar omdat RU het nog niet eerder heeft gezien worden ze verrast.
Wel erg optimistisch geschreven, dikke kans dat een keer goed reinigen, toplaag eraf schuren en daarna een mooie (epoxy?) coating erop en dat er niks meer aan de hand is.
Als het probleem het water in het beton is, dan heb je het over erosie... dan heb je het niet over binnenkort, hooguit een verkorting van de levensduur met een paar jaar. Dat de brug over 40 jaar al groot onderhoud nodig heeft ipv over 50 jaar. Tegen die tijd zijn de restanten van die brug een oorlogsmonument.

Het voelt een beetje alsof je verfafbijt op de kogels doet, dan gaan de tanks sneller roesten, volgens mij is roest niet het grootste probleem voor RU tanks, behalve als je het explosief roesten van de volledige voorraad munitie in 1x daar ook bij telt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
TheGhostInc schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:06:
Wel erg optimistisch geschreven, dikke kans dat een keer goed reinigen, toplaag eraf schuren en daarna een mooie (epoxy?) coating erop en dat er niks meer aan de hand is.
Als het probleem het water in het beton is, dan heb je het over erosie... dan heb je het niet over binnenkort, hooguit een verkorting van de levensduur met een paar jaar. Dat de brug over 40 jaar al groot onderhoud nodig heeft ipv over 50 jaar. Tegen die tijd zijn de restanten van die brug een oorlogsmonument.

Het voelt een beetje alsof je verfafbijt op de kogels doet, dan gaan de tanks sneller roesten, volgens mij is roest niet het grootste probleem voor RU tanks, behalve als je het explosief roesten van de volledige voorraad munitie in 1x daar ook bij telt :+
Het is in ieder geval geen fijn goedje. Wikipedia: Hypergolic propellant

Corrosief, giftig en kankerverwekkend. Ik mag hopen dat het ding al zo goed als leeg was of dit spul is ontploft bij impact. Het lijkt me geen goed idee om daar 100en liters van in de Zwarte Zee te dumpen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Het is in ieder geval geen fijn goedje. Wikipedia: Hypergolic propellant

Corrosief, giftig en kankerverwekkend. Ik mag hopen dat het ding al zo goed als leeg was of dit spul is ontploft bij impact. Het lijkt me geen goed idee om daar 100en liters van in de Zwarte Zee te dumpen.
Valt mee. Dit spul is uiterst reactief (vandaar rocket fuel...), dus het is in zeer korte tijd afgebroken in water.

En mbt 100en liters - de Kh22 kruisraketten waarmee RU nagenoeg dagelijks UA bestookt hebben een zeer vergelijkbare hypergolische brandstof. In vergelijking daarmee valt deze eenmalige aanval in het niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

33x arty 3x MRLS en 3x AA is niet slecht imho

betreft AA vraag me af hoeveel er nog "actief" zullen zijn, als je - x rond moscow, krim brug enzv gaat meenemen vind ik het logisch klinken dat USA "groen licht voor F16" heeft gegeven.. teminste 1+1 = 2 denk ik zo daarmee trek ik de conclusie dat het getal laag genoeg word geschat.

btw wat ik gisteren nog voorspelde/dacht

https://twitter.com/NOELreports/status/1693136269671346630
In Kursk, the railway station was attacked by a Ukrainian UAV last night. The governor of the region said the UAV crashed into the roof of the train station building, which caused a fire. Five people were injured.
Sneller gestart dan dat ik gedacht had, teminste kan een perongeluk crash zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TheGhostInc schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:06:

Telenko is iemand die vaker voorspellingen gedaan heeft die niet echt gebaseerd waren op expertise en inzicht maar om kliks te verzamelen. De Russische logistiek, het railsysteem en de luchtvaart zouden in 2022 al volledig moeten zijn ingestort volgens zijn en andere 'experts' die opeens miljoenen clicks verzamelen.

https://www.vice.com/en/a...yone-on-twitter-an-expert

https://threadreaderapp.com/thread/1582395443211776001.html

Het is in principe mogelijk dat een reactief genoeg spul de Kerch brug opvreet. Chloride trifluoride bijvoorbeeld:
There’s a report from the early 1950s (in this PDF) of a one-ton spill of the stuff. It burned its way through a foot of concrete floor and chewed up another meter of sand and gravel beneath, completing a day that I'm sure no one involved ever forgot.
https://www.science.org/c.../sand-won-t-save-you-time

Maar dat soort spul is zo naar dat het nooit als een brandstof in een raket zal worden gebruikt omdat die dan de raket eerst oplost.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
IJzerlijm schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Telenko is iemand die vaker voorspellingen gedaan heeft die niet echt gebaseerd waren op expertise en inzicht maar om kliks te verzamelen.
Telenko = desinformatie inderdaad. Als hij iets roept en er zijn geen andere bronnen voor, dan is het doorgaans klinkklare onzin. Ik zou dit dus ook niet serieus nemen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
Van NRC:
Zelensky geland op vliegbasis Eindhoven voor inspectie F-16’s
Volodymyr Zelensky is weer in Nederland. De Oekraïense president en zijn vrouw Olena Zelenska zijn rond twaalven geland op het militair vliegveld in Eindhoven. Demissionair premier Mark Rutte stond daar op hen te wachten. In Eindhoven krijgt Zelensky een deel van de F-16’s te zien die hem afgelopen vrijdag zijn toegezegd — en waar hij tijdens zijn vorige bliksembezoek aan Nederland zo nadrukkelijk om vroeg. Het bezoek van de president wordt afgesloten met een persconferentie samen met Rutte.

De levering van F-16’s aan Oekraïne is een broodnodige steun in de rug van Oekraïne, dat meer slagkracht in de lucht goed kan gebruiken. Het tegenoffensief levert weliswaar terreinwinst op, maar nog niet van de gewenste grootte. Amerikaanse inlichtingendiensten verwachten dat Oekraïne de zuidoostelijke stad Melitopol, belangrijk voor de bevoorrading van Russische troepen, niet voor de winter zal weten te bereiken. Inmiddels zouden bijna 70.000 Oekraïense en 120.000 Russische militairen zijn gesneuveld.

Samen met Denemarken speelt Nederland een leidende rol in een F-16-coalitie bestaande uit elf landen. Vrijdag gaven de VS groen licht voor de levering van een nog onbekende hoeveelheid jachtvliegtuigen aan Oekraïne. Later deze maand begint de training van Oekraïense piloten in Denemarken. De kans is nihil dat Oekraïne de F-16’s dit jaar nog kan gebruiken tegen de Russische bezetter: volgens de Denen zijn de eerste ‘resultaten’ van de pilotentraining pas begin volgend jaar zichtbaar.

Het is de tweede keer in niet al te lange tijd dat Zelensky zich fysiek in Nederland vertoont. Begin mei liet hij zich voor het eerst sinds de Russische invasie zien in Nederland tijdens een verrassingsbezoek. Hij bezocht toen onder meer het parlement, het Internationaal Strafhof in Den Haag en Paleis Huis ten Bosch voor een gesprek met koning Willem-Alexander. Vlak nadat de oorlog uitbrak sprak Zelensky de Tweede Kamer ook al via videoverbinding toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En via Zelensky zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Das een flink gat in de olietanker, een gat van 8x8 meter blijkbaar.
Groter dan ik had verwacht iig:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 23:03
Kunnen we zo'n gat ook verwachten bij het landingsschip, of zou dat versterkt staal zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Er lijkt gisteren inderdaad een tupulev 22m3 te zijn vernietigd door UA bij de drone-aanval op een RU basis.
Volgens wikipedia zijn er naar 63 in dienst bij de RU luchtmacht dus een mooie hit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:38:
Kunnen we zo'n gat ook verwachten bij het landingsschip, of zou dat versterkt staal zijn.
Ik heb een aantal dagen geleden een foto gepost van het gat in het landingsschip. Is wel een foto van wat verder weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nederland zal naar verluidt 42 F16s leveren aan UA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

@MinPres
Mark Rutte and I reached an agreement on the number of F-16s to be transferred to Ukraine once our pilots and engineers have completed their training.

42 jets. And this is just the beginning.

Thank you, Netherlands!
Bevestiging dat UA Nederlandse F16's krijgt, mooi. Maar Zelenskyi lijkt hier te zeggen dat ze er 42 krijgen. Op NOS lees ik dat dat het aantal is dat Nederland momenteel operatief heeft. Lijkt me niet dat Zelenskyi ze allemaal krijgt, dus ik vraag me af waar hier de vertaalfout zit.

Edit: en veel kanalen nemen nu het nieuws over. Pijnlijk als dat weer rechtgezet moet worden.

[ Voor 32% gewijzigd door RoD op 20-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:56:
[Embed]
[...]
Bevestiging dat UA Nederlandse F16's krijgt, mooi. Maar Zelenskyi lijkt hier te zeggen dat ze er 42 krijgen. Op NOS lees ik dat dat het aantal is dat Nederland momenteel operatief heeft. Lijkt me niet dat Zelenskyi ze allemaal krijgt, dus ik vraag me af waar hier de vertaalfout zit.
De vertaalfout zit hem waarschijnlijk in het wensdenken van de vertaler. Rutte heeft aangegeven dat NL 42 toestellen bezit maar dat nog niwt duidelijk is hoeveel er uiteindelijk naar UA gaan.

van nos.nl
President Zelensky zegt dat er met demissionair premier Rutte na de training van Oekraïense piloten en technisch personeel zal worden overlegd over de hoeveelheid F-16's die aan zijn land worden geleverd.

Rutte liet weten dat Nederland nog 42 toestellen heeft. "Daarvan hebben we er een aantal nodig om te helpen met de training in Denemarken en straks ook in Roemenië. We gaan kijken of we de rest van de toestellen kunnen leveren, maar we weten nog niet hoeveel we er precies kunnen leveren."

Ook is nog onduidelijk wanneer die levering zal plaatsvinden. Behalve met de training van piloten moet er ook rekening gehouden worden met andere zaken. Zo moet de infrastructuur in Oekraïne op orde zijn, voordat de F-16's daar kunnen opereren, liet Rutte weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Apache4u op 20-08-2023 15:01 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
[Embed]
[...]
Dat zal uiteraard (zeer) gefaseerd gaan gezien ook de F-35 nog in de uitlever-fase zit. Het is niet zo dat alle 42 F-16’s direct overgeheveld worden lijkt mij, we hebben ze zelf voorlopig ook nog nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA MoD neemt het ook over. Oeps.
Edit: en MFA

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 20-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
[Embed]
[...]
Denk dat die 42 uiteindelijk wel geleverd kunnen worden (mits operationeel), maar wat de NOS ook meldt; voor training zijn een aantal nodig. Mogelijk nog een paar voor eigen gebruik zolang de F35's niet allemaal geleverd zijn.
edit: dus max 18 op korte termijn als ik het goed begrijp
Koninklijke Luchtmacht
Stand: 11 januari 2023.

24 F-16-jachtvliegtuigen.
34 F-35-jachtvliegtuigen (8 Luke Air Force Base, 26 verdeeld over vliegbases Leeuwarden en Volkel). Nederland krijgt er in totaal 52.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Denk dat die 42 uiteindelijk wel geleverd kunnen worden (mits operationeel), maar wat de NOS ook meldt; voor training zijn een aantal nodig. Mogelijk nog een paar voor eigen gebruik zolang de F35's niet allemaal geleverd zijn.

[...]
Ja ze zullen die 42 ongetwijfeld tzt kunnen leveren. Maar dat gaat jaren duren, dus is geen goede voorstelling van zaken (plus dat Rutte heeft aangegeven dat nog niet duidelijk is hoeveel er binnenkort geleverd kunnen worden). Dus, pijnlijke situatie op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Ja ze zullen die 42 ongetwijfeld tzt kunnen leveren. Maar dat gaat jaren duren, dus is geen goede voorstelling van zaken (plus dat Rutte heeft aangegeven dat nog niet duidelijk is hoeveel er binnenkort geleverd kunnen worden). Dus, pijnlijke situatie op deze manier.
Andere landen gaan ook leveren, het grootste probleem zal toch het aantal getrainde piloten zijn.

hoewel wel actueel mss toch beter naar 'wapens en wapensystemen' ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 20-08-2023 15:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Andere landen gaan ook leveren, het grootste probleem zal toch het aantal getrainde piloten zijn.
Ja, maar die 42 gaat specifiek over wat Nederland gaat leveren.

Blijft overigens een mijlpaal, deze aankondiging. En trots dat Nederland voorlop loopt. Blijft wel weerzinwekkend hoe lang het allemaal heeft moeten duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Ja, maar die 42 gaat specifiek over wat Nederland gaat leveren.

Blijft overigens een mijlpaal, deze aankondiging. En trots dat Nederland voorlop loopt. Blijft wel weerzinwekkend hoe lang het allemaal heeft moeten duren.
Precies. Ik vind het vooral allemaal weer zeer frustrerend. Goed van Nederland, triest van zo ongeveer de rest van de wereld. Ik kijk dan vooral naar de VS. Als je ziet wat die allemaal in opslag hebben staan. Ook qua f16. En dan de versie met de betere radar dan die in die van ons zit. Als Biden echt gewild had, was deze oorlog al voorbij geweest. Maar onder het mom van “we willen Putin niet provoceren” worden essentiele zaken te laat , te weinig, te weinig en te laat, of niet geleverd. Een drogreden wat mij betreft.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:47:
Er lijkt gisteren inderdaad een tupulev 22m3 te zijn vernietigd door UA bij de drone-aanval op een RU basis.
Volgens wikipedia zijn er naar 63 in dienst bij de RU luchtmacht dus een mooie hit.

[Embed]
Enigszins total loss denk ik O-)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Precies. Ik vind het vooral allemaal weer zeer frustrerend. Goed van Nederland, triest van zo ongeveer de rest van de wereld. Ik kijk dan vooral naar de VS. Als je ziet wat die allemaal in opslag hebben staan. Ook qua f16. En dan de versie met de betere radar dan die in die van ons zit. Als Biden echt gewild had, was deze oorlog al voorbij geweest. Maar onder het mom van “we willen Putin niet provoceren” worden essentiele zaken te laat , te weinig, te weinig en te laat, of niet geleverd. Een drogreden wat mij betreft.
VS kan natuurlijk eerder leveren, echter is het ook belangrijk om niet een situatie te creëren dat het VS tegen RU wordt. Daarom is het mijns inziens een goede zaak dat nu weer een ander land (NL in dit geval) voorop loopt.
VS loopt met heel veel andere spullen en intelligence wél voorop. Zelfs voor februari 2022 liepen zij al ver voorop met levering van diverse materialen.

Desalniettemin ben ik trots dat NL deze stap zet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Enigszins total loss denk ik O-)
Maar wel heel dapper een Oekraïense drone uitgeschakeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
its_me_ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

VS kan natuurlijk eerder leveren, echter is het ook belangrijk om niet een situatie te creëren dat het VS tegen RU wordt. Daarom is het mijns inziens een goede zaak dat nu weer een ander land (NL in dit geval) voorop loopt.
VS loopt met heel veel andere spullen en intelligence wél voorop. Zelfs voor februari 2022 liepen zij al ver voorop met levering van diverse materialen.

Desalniettemin ben ik trots dat NL deze stap zet. :)
Dat en bovendien grote kans dat als we de F16 leveren deze bij ons vanuit de stock van de VS wordt aangevuld dus waar hebben we het over. Als we ergens kritisch over mogen zijn is de gematigde EU die met wat meer over de brug had mogen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
sprhnk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Dat en bovendien grote kans dat als we de F16 leveren deze bij ons vanuit de stock van de VS wordt aangevuld dus waar hebben we het over. Als we ergens kritisch over mogen zijn is de gematigde EU die met wat meer over de brug had mogen komen.
Misschien dat er wat F35’s sneller worden geleverd, maar nieuwe F16’s zal NL niet zovee aan hebben.

Wat bedoel je met het EU gedeelte?
Die spenderen flink wat geld, en hebben zelf geen leger om weg te geven?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:45
YakuzA schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Misschien dat er wat F35’s sneller worden geleverd, maar nieuwe F16’s zal NL niet zovee aan hebben.

Je zou als EU kunnen oefenen in Oekraïne. Het is een zelfstandig land dus Rusland heeft weinig te zeggen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Vertaalfout dankzij verkeerde aannames is gauw gemaakt.

[...]

MR: We commit to giving UA all our F16. This is going to take some time.

VZ: How many you got?

MR: Forty-two.

[...]

Maar het kan ook dat VZ het was positiever wil brengen. Het kan trouwens ook dat Mark Rutte of Nederland in het algemeen dat ook ziet zitten om het op die manier te brengen. Het kan ook zijn dat dit bedoeld is om de Russen zand in de ogen te strooien. Dat ze eerst furieus zijn, en later horen: 'oh, in totaal 42 over meerdere jaren'.

Maar dat zijn allerlei leuke theorieën. Ik zou voor de meest simpele verklaring gaan: onschuldige vertaalfout. Die is ook zo gemaakt want alles gaat NL <-> EN <-> UA. Niet direct vertaling van Nederlands naar Oekraïens en terug.

Ik vind het niet echt boeiend als ik eerlijk ben. Ze waren al toegezegd, dit is vooral ceremonieel. Het interessante is hoe snel ze geleverd gaan worden, en hoe snel en goed ze piloten kunnen trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
YakuzA schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

https://www.statista.com/...e%20beginning%20of%202022.

Eens wat betreft de F35, maar mocht die nog niet beschikbaar zijn zal vast iemand op het idee komen om tot die tijd een lease of iets dergelijks te maken op een stek amerikaanse F16s.

Verhoudingsgewijs is het toch knullig dat we zo zuinig blijven terwijl een buurland aan de eu zonder reden wordt aangevallen. We kunnen echt wel meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat kan ook best, maar kost ons geld, terwijl alleen onze geloofwaardigheid op het spel staat, en die is gratis. Dus effectief wordt dit een typisch linkse hobby van geld gooien tegen idealen, en dat doen we liefst niet teveel (gek genoeg zijn het de linksere partijen die er het meeste issues mee hebben, net als extreem-rechts... waarbij beide kanten nog steeds geloven in dat Rusland hun type links danwel rechts is)

De hele EU wil vooral niks liever dan dat dit hele gedoe over is, liefst tegen zo min mogelijk kosten (moreel of economisch). Daarom proberen we elke keer net even te goedkoop dit op te lossen, nu pas met F16s, die op z'n vroegst volgend jaar komen. Hadden we ergens vorig jaar de hele reut tanks geleverd, en de F16 deze zomer, dan was het al over geweest. Nu blijven we lekker rekken.

De enigen die hier heel erg gelukkig van worden zijn de wapenfabrikanten, want iedere shell die afgeschoten wordt, moet vervangen worden. Iedere tank die stuk gaat, moet nieuw gekocht worden. Het enige risico voor ze is dat de regering bij de concurrent shopt...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Volgens mij zijn alleen SP (extreemlinks) en misschien PvdD, FvD (extreemrechts) en misschien PVV tegen. Partijen als PvdA, GroenLinks, en D66 zijn vziw voor levering van wapens, en CDA en VVD idem.

En wat betreft Duitsland was Baerbock meer voor dan Scholtz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
AMARONE schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

Je zou als EU kunnen oefenen in Oekraïne. Het is een zelfstandig land dus Rusland heeft weinig te zeggen daarover.
De EU heeft geen leger dus wie moet er dan oefenen?

edit; en ook zéér weinig te zeggen over defensie, dat is een nationale kwestie,

[ Voor 12% gewijzigd door thettes op 20-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
FreezeXJ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Dat kan ook best, maar kost ons geld, terwijl alleen onze geloofwaardigheid op het spel staat, en die is gratis. Dus effectief wordt dit een typisch linkse hobby van geld gooien tegen idealen, en dat doen we liefst niet teveel (gek genoeg zijn het de linksere partijen die er het meeste issues mee hebben, net als extreem-rechts... waarbij beide kanten nog steeds geloven in dat Rusland hun type links danwel rechts is)

De hele EU wil vooral niks liever dan dat dit hele gedoe over is, liefst tegen zo min mogelijk kosten (moreel of economisch). Daarom proberen we elke keer net even te goedkoop dit op te lossen, nu pas met F16s, die op z'n vroegst volgend jaar komen. Hadden we ergens vorig jaar de hele reut tanks geleverd, en de F16 deze zomer, dan was het al over geweest. Nu blijven we lekker rekken.

De enigen die hier heel erg gelukkig van worden zijn de wapenfabrikanten, want iedere shell die afgeschoten wordt, moet vervangen worden. Iedere tank die stuk gaat, moet nieuw gekocht worden. Het enige risico voor ze is dat de regering bij de concurrent shopt...
Ik blijf hopen dat het sneller gaat. De bekostiging en plannen voor het trainen loopt formeel/ informeel nu ook al een tijdje, schijnbaar is de training vorig jaar al bekostigd.

https://www.aerotime.aero...ukrainian-pilots-training

Verder zou ik zeggen dat wanneer we de F16s geven we toch wel zouden moeten denken in termen van 50, dan zou oekraïne twee clusters kunnen maken met enige reserve om ze ook vol in te kunnen zetten. Maar goed makkelijk schreeuwen vanaf de kade hier natuurlijk.

Denemarken heeft er ook nog 30 maar heeft eerder aangegeven die te willen behouden tot ze vervangen zijn, maar ook daar lijkt me dan een tijdelijke lease vanuit de vs tot de F35 een prima oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Nog even over de F-16's:

De Volkskrant schrijft hier vanmiddag (15:08) onder anderen over:
Om hoeveel toestellen het gaat, is nog niet duidelijk. Nederland heeft op dit moment 24 operationele F16’s. Die worden op termijn overtollig, omdat defensie ze vervangt door F35-toestellen. Zelensky maakte duidelijk dat hij het ook met de Denen nog over de aantallen wil hebben. Hij toonde zich erkentelijk voor de toegezegde steun. ‘Nederland is het eerste land dat belooft de F16’s te leveren.’ Hij hoopt dat, na Denemarken, meer landen snel zullen volgen.
Over een indicatie van leveringstermijn alleen het volgende:
Een precieze termijn voor de levering van de toestellen durfde hij niet te noemen, omdat de training van de piloten nog maar net is begonnen, en ook de ‘infrastructuur’ in Oekraïne nog niet klaar is. Vrijdag sprak minister Ollongren van Defensie over ‘meerdere maanden'.
Met de toezegging van Nederland in de zak gaat Zelenskyy verder op weg naar Denemarken:
Na zijn bezoek aan Eindhoven ging hij zondagmiddag volgens Deense bronnen meteen door naar Denemarken, waar hij later op de middag wordt verwacht.
Zelenskyy weet weer heel bedreven landen aan te zetten tot ondersteuning. Met de toezegging van Nederland zal Denemarken zich meer verplicht voelen ook een uitspraak te doen. De volgorde komt niet uit de lucht vallen. Belangrijker misschien dan het aantal F-16's is de timing. Daarvoor iis die afstemming met Denemarken zo belangrijk. De twee grootste bottlenecks zijn het prepareren van de infrastructuur in Oekraïne en de training van de piloten. Met deze toezegging lijkt Nederland te willen uitsluiten dat de beschikbaarheid van de toestellen een bottleneck worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een twee uur durende documentaire over hospiks aan het front:

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Denemarken zal 19 F-16 vliegtuigen doneren.

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 20-08-2023 18:07 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Het Washington Post artikel behandeld in teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8" schiep een mogelijk toekomstvooruitzicht die op een aantal van ons een ontnuchterend effect zal hebben gehad. Toekomst laat zich echter lastig voorspellen, wat dat betreft lijkt oorlog veel op economie.

Gisteren attendeerde de Volkskrant mij op een nuancering die het ISW in reactie op het Washington Post artikel uitsprak. Eerst even het commentaar van de Volkskrant, daarna dat van het ISW.

Volkskrant (16:56, gisteren)
Oekraïense strijdkrachten maken vorderingen richting de stad Tokmak, zo meldt CBS News op basis van Amerikaanse regeringsfunctionarissen. De Oekraïners zouden zich een weg hebben gebaand door een Russisch mijnenveld en zijn nu gestuit op de eerste Russische verdedigingslinie rond de stad. De bevrijding van Tokmak is voor de Oekraïners vermoedelijk een belangrijk doel op hun weg naar Melitopol.

Mogelijk doelen de Amerikaanse functionarissen op Oekraïense successen in Robotyne, een dorp waar al weken om wordt gevochten. De gezaghebbende denktank Institute for the Study of War (ISW) meldt dat de Oekraïners daar waarschijnlijk ‘tactisch belangrijke’ terreinwinst hebben geboekt en dat de Russische strijdkrachten in de omgeving vermoedelijk verzwakt zijn.
Edit 20:25 uur: Sorry, juist het cruciale stuk hiervan miste:
The Washington Post schreef donderdag dat Amerikaanse inlichtingendiensten er vanuit gaan dat de Oekraïners er niet in zullen slagen om Melitopol in te nemen en de Russische landbrug tussen de Krim en de Donbas te doorbreken. Maar volgens het ISW is de inname van Melitopol slechts een van de opties die Oekraïne heeft om de Russische landbrug te doorbreken en dus het tegenoffensief te laten slagen. Ook een opmars vanuit Oerozjajne richting Berdjansk is een optie.
Hieronder de "nuancering" van het ISW. Voor diegenen die nog niet zo lang meelezen, het ISW (Institute For the Study of War) was vroeg in 2022 een informatie-anker. Nu zijn inmiddels andere media aangehaakt. Analyses van ISW zijn nog altijd diepgaand en geven een goed beeld van de huidige stand van zaken. Hieronder een stuk van haar analyses, geen snelle soundbyte, even wat leeswerk dus:

ISW, Campaign Assessment August 18
The Washington Post reported on August 17 that the US intelligence community has assessed that Ukraine’s counteroffensive will fail to reach Melitopol in western Zaporizhia Oblast and will not achieve its principal objective of severing the Russian land bridge to Crimea. The unverified intelligence assessment reportedly states that effective Russian defensive operations and dense minefields have constrained Ukrainian advances and will continue to do so. Anonymous US officials reportedly stated that Ukrainian forces will advance to within several miles of Melitopol but not further. A Ukrainian advance to within a few miles of Melitopol would bring the critical road and rail connections on which Russia relies to supply its forces within range of Ukrainian artillery systems, severely compromising Russia’s ability to continue to use them for that purpose. It is unclear from published reports why US intelligence analysts have reportedly concluded that seizing Melitopol is the only way Ukraine can sever the Russian land bridge. ISW has, in fact, assessed that Ukraine has many options for severing critical Russian ground lines of communication along the northern Sea of Azov coast of which the seizure of Melitopol is only one. US Secretary of State Antony Blinken notably offered a diverging opinion from the alleged intelligence assessment on August 15, stating that the prospects for Ukraine’s counteroffensive to make significant “strategic gains” will remain unclear for at least a month or longer.
Ehhm, ik noem het netjes "nuancering", maar als je de toonzetting hieronder leest dan zou je ook kunnen zegen dat ISW zich duidelijk distantieert van de opinie die in het Washington Post artikel is neergelegd.
It is premature to make assessments about the overall success of ongoing Ukrainian counteroffensive operations occurring along several lines of advance toward several different apparent objectives. ISW has consistently assessed that the Ukrainian counteroffensive will be a protracted, non-linear series of operations, which will likely continue to occur in phases of differing tempos. The Ukrainian counteroffensive is not a discrete set of scheduled operations, and current counteroffensive operations are likely setting more favorable conditions for larger significant operations. ISW continues to assess that Ukrainian counteroffensive operations are significantly degrading defending Russian forces and that the overall degradation of the Russian defensive line creates opportunities for any Ukrainian breakthrough to be potentially operationally significant.
Het bovenstaande leest eigenlijk als een tik op de neus voor de berichtgeving vanuit The Washington Post.

Voordat we gaan cherry picken op deze wat meer positieve ISW opstelling: Ook het ISW heeft geen kristallen bol. Haar opstelling is wel meer beargumenteerd dan het oordeel van de "U.S., Western and Ukrainian government officials" in het Washington Post artikel, die verder weinig informatie deelden waarop ze dat oordeel baseerden.

@Volkskrant: bedankt voor het attenderen hierop!

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 20-08-2023 20:32 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid