Hierbij dat Washington Post artikel gedeeld waarin de Amerikaanse Intelligence community stelt dat Oekraïne dit jaar haar doel (~Melitopol) zal bereiken, zodat het voor iedereen is te lezen:
U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal
https://wapo.st/3E0JWHH
Ofschoon geen prettig nieuws, toch een artikel waar we kennis van moeten nemen, naar mijn mening. Even los of we de opstelling ervan delen. Vanmorgen werd het artikel al gelinkt (
Jerie in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8"). Ook viel mij op dat in de korte discussie daarna ook best wat realiteitszin doorklonk.
We hebben met de resultaten van de afgelopen weken er misschien ook al wel wat op geanticipeerd. Op het moment dat het nieuws dan publiek wordt is het toch de boel even onder ogen zien. Als ik even mag beschrijven hoe dat bij mijzelf werkt. Ik zou het graag anders hebben, maar het is wat het is.
Oekraïne heeft trouwens er alle belang bij dat in Nederland, en in het westen in het algemeen, een realistisch beeld bestaat van de reusachtige taak die het land heeft uit te voeren, en de schaal van de support die daarvoor vanuit het westen noodzakelijk blijft. De VS heeft dit al een tijdje voorgekookt door de laatste maanden uit te spreken dat dit een strijd wordt van jaren.
Het gaat trouwens niet niet om de opvatting van de VS alleen:
U.S., Western and Ukrainian government officials interviewed for this report spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive military operations.
Of de geïnterviewden gelijk gaan krijgen, dat is niet te zeggen. Dit laatste moet geen reden zijn om die voorspelling maar helemaal in twijfel te trekken, dat lijkt mij naïef. Het lijkt mij heel verstandig om met een VS-scenario rekening te houden. Dit betekend namelijk ook dat we voorbij de improvisatieoplossingen moeten denken waarmee bestaande wapenvoorraden worden rondgeschoven en gerecombineerd . Met die oplossingen was trouwens niets mis, want ze boden snelle oplossingen voor de korte termijn.
We moeten nu wel doorschakelen. Tekenen zijn er al wel, ik denk dan even aan de 35mm luchtdoelmunitie waarvoor voor het eind van het jaar een productiefaciliteit opgestart raakt. Dit is maar en voorbeeld, maar dit is dus we precies wat nodig is. Eerder heb ik de parallel getrokken met Groot Brittannië in de vroege WO-I periode. Aan de focus die daar toen opgebracht werd kunnen we een voorbeeld nemen.
Erkennen dat de Oekrainers een harde noot te kraken hebben is in de VS in ieder geval geen reden voor een defaitistische houding:
The bleak outlook, briefed to some Republicans and Democrats on Capitol Hill, has already prompted a blame game inside closed-door meetings. Some Republicans are now balking at President Biden’s request for an additional $20.6 billion in Ukraine aid given the offensive’s modest results. Other Republicans and, to a lesser extent, hawkish Democrats have faulted the administration for not sending more powerful weapons to Ukraine sooner.
Maar ook daar is wel een discussie gaande over hoe verder:
U.S. officials reject criticisms that F-16 fighter jets or longer-range missile systems such as ATACMS would have resulted in a different outcome. “The problem remains piercing Russia’s main defensive line, and there’s no evidence these systems would’ve been a panacea,” a senior administration official said.
Belangrijk is te realiseren dat deze strijd zo langzaam gaat omdat de taak heel moeilijk is. Deze full blown strijd is iets waar de Amerikaanse strijdkrachten zelf heel lang niet me te maken hebben gehad, en de EU landen nog langer niet. En Oekraïne voert die taak uit op de best mogelijke manier uit. Indirect stuurt het land op het sparen van de eigen troepen door juist die van de tegenstander heel effectief te verzwakken.
While not achieving its objectives, he noted Kyiv’s success in degrading Russian forces. “The Russians are in pretty rough shape,” he said. “They’ve suffered a huge amount of casualties. Their morale is not great.”
Kritiek op Oekraïnes aanpak is er ook:
U.S. officials said the Pentagon recommended multiple times that Ukraine concentrate a large mass of forces on a single breakthrough point. Though Ukraine opted for a different strategy, officials said it was Kyiv’s call to make given the profound sacrifice Ukrainian troops were making on the battlefield.
Ondanks de vaststelling van vandaag worden ook de mogelijkheden voor een winteroffensief verkend. De blik blijft dus zonder onderbreking op de toekomst gericht:
U.S. officials said Washington was still open to Kyiv surprising skeptics and overcoming the odds. One defense official said it is possible that Ukraine could buck historical norms and continue the counteroffensive through the winter, when everything including keeping soldiers warm and stocked with food and ammunition becomes much more difficult.