Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste
Acties:
  • 386.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44

Rookt goed, zo'n bommenwerper.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Helaas geen bewegend beeld maar dezelfde twee foto's die al eerder zijn gedeeld. Wel aparte foto's, als je er rekening mee houdt dat die vanaf de basis genomen zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

We are ready to exchange Belgorod for #Ukraine's membership in NATO, - #Zelensky.

This is how he reacted to the question whether the exchange of territories of Ukraine for an invitation to the Alliance is being considered.
bron: https://twitter.com/Ukrai...tatus/1693314718365016128

Heerlijk dan zie je echt "standup comedy vs de heckeling (wensdenken)", we nemen graag Russisch grond gebied in ontvangst als dat ons NATO lidmaatschap oplevert ..

Dan sta je dus ook echt als journalist/interviewer met je mond vol tanden :+ en dat is IMHO ook de enige echte goeie reactie op dit soort wensdenkers.

Heerlijk _/-\o_

@Fanta kan je in je post(hieronder) dat "bewijzen" (lees wat achtergrond toevoegen bij je claim?) thx voor de moeite alvast ! natuurlijk is het wel nuttige toevoeging, en tja dat is wel inderdaad wat pikant detail dat leuk is om te weten

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 20-08-2023 20:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:39

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:55:
[...]
we nemen graag Russisch grond gebied in ontvangst als dat ons NATO lidmaatschap oplevert ..
De grap is nog iets dieper als je bedenkt dat Belgorod Oekraïens grondgebied is geweest.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:47:
Er lijkt gisteren inderdaad een tupulev 22m3 te zijn vernietigd door UA bij de drone-aanval op een RU basis.
Volgens wikipedia zijn er naar 63 in dienst bij de RU luchtmacht dus een mooie hit.

[Embed]
ik denk dat de "loss" best erg heftig is, ik gok zomaar dat hij klaar voor lift-off stond gezien de enorme brand, zover ik begrijp wil je niet zo graag landen met volle tanks .

Als je hem net 16 uur onderhoud hebt gegeven + de nodige parts hebt vervangen wegens slijtage is toch heel wat anders als iets wat op de terugweg/na landing affikt. goed dan heb je het maar over een 250.000 USD ofzo aan parts wat je verspijkerd hebt om hem in de lucht te houden..

en wat ik me afvraag is zijn andere vliegtuigen ook geraakt ? zelfs onderdelen die van deze (explosie) op een ander vliegtuig landen kunnen een vliegtuig redelijk makkelijk buiten gebruik stellen. alhoewel ik de zandbunker waar ze in staan best wel wat bescherming bied ..
[edit]
er zijn 2 andere beschadigd door drone(s) maar ik bedoelde hierboven door de explosie van de TU-22m3 zelf

Vraag me af hoeveel drones die UA heeft gekost..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 20-08-2023 20:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:39

Fanta

FordPerformance™️

vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

@Fanta kan je in je post dat "bewijzen" (lees wat achtergrond bij je claim?) thx voor de moeite alvast
natuurlijk wel nuttige toevoeging, en tja dat is wel inderdaad wat pikant detail dat "leuk" is om te weten
Hier wat geschiedenis van Wikipedia:
After the conclusion of the Brest-Litovsk peace treaty of 9 February 1918 the demarcation line passed to the north of the city. Belgorod became part of the newly proclaimed Ukrainian People's Republic (February to May 1918) and Ukrainian State headed by Hetman Pavlo Skoropadskyi.
Bron: Wikipedia: Belgorod

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:08:
[...]

ik denk dat de "loss" best erg heftig is, ik gok zomaar dat hij klaar voor lift-off stond gezien de enorme brand, zover ik begrijp wil je niet zo graag landen met volle tanks .

Als je hem net 16 uur onderhoud hebt gegeven + de nodige parts hebt vervangen wegens slijtage is toch heel wat anders als iets wat op de terugweg/na landing affikt. goed dan heb je het maar over een 250.000 USD ofzo aan parts wat je verspijkerd hebt om hem in de lucht te houden..

en wat ik me afvraag is zijn andere vliegtuigen ook geraakt ? zelfs onderdelen die van deze (explosie) op een ander vliegtuig landen kunnen een vliegtuig redelijk makkelijk buiten gebruik stellen. alhoewel ik de zandbunker waar ze in staan best wel wat bescherming bied ..

Vraag me af hoeveel drones die UA heeft gekost..
Als je op de kaart kijkt is dat dichtbij NATO oostgrens. Dus hou er rekening mee dat er meerdere kisten startklaar, afgetankt en vol bommen klaar staan om direct aan te kunnen vallen. Er zal ook een crew bepakt klaarzitten.

Zal je zien dat ze net die ene hebben gepakt die klaarstond.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:29:
[...]

Als je op de kaart kijkt is dat dichtbij NATO oostgrens. Dus hou er rekening mee dat er meerdere kisten startklaar, afgetankt en vol bommen klaar staan om direct aan te kunnen vallen. Er zal ook een crew bepakt klaarzitten.

Zal je zien dat ze net die ene hebben gepakt die klaarstond.
Als ze de crew meegepakt hebben (wensdenken) dan is dat nog erger dan het vliegtuig zelf, zoveel piloten hebben ze niet (erg gelimiteerde vlieguren kunnen ze maken)

Vergeet niet dat ze voor de oorlog zelfs (naar verluid) wegens tekort aan parts en kosten al men te weinig vlieguren gaf, dus veel ervaring hebben ze niet vandaar dat ze al niet graag over oekraine vliegen. iets wat Bommenwerpers toch normaal doen denk ik zo. Ja nu met patriot (was er al niet 1 neergehaald door patriot?)

vol met bommen is ook goed .. maar zoals ik zei crew/bommen = wensdenken .

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:16:
Het Washington Post artikel behandeld in teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8" schiep een mogelijk toekomstvooruitzicht die op een aantal van ons een ontnuchterend effect zal hebben gehad. Toekomst laat zich echter lastig voorspellen, wat dat betreft lijkt oorlog veel op economie.

Gisteren attendeerde de Volkskrant mij op een nuancering die het ISW in reactie op het Washington Post artikel uitsprak. Eerst even het commentaar van de Volkskrant, daarna dat van het ISW.

Volkskrant (16:56, gisteren)

[...]

Hieronder de "nuancering" van het ISW. Voor diegenen die nog niet zo lang meelezen, het ISW (Institute For the Study of War) was vroeg in 2022 een informatie-anker. Nu zijn inmiddels andere media aangehaakt. Analyses van ISW zijn nog altijd diepgaand en geven een goed beeld van de huidige stand van zaken. Hieronder een stuk van haar analyses, geen snelle soundbyte, even wat leeswerk dus:

ISW, Campaign Assessment August 18

[...]

Ehhm, ik noem het netjes "nuancering", maar als je de toonzetting hieronder leest dan zou je ook kunnen zegen dat ISW zich duidelijk distantieert van de opinie die in het Washington Post artikel is neergelegd.

[...]

Het bovenstaande leest eigenlijk als een tik op de neus voor de berichtgeving vanuit The Washington Post.

Voordat we gaan cherry picken op deze wat meer positieve ISW opstelling: Ook het ISW heeft geen kristallen bol. Haar opstelling is wel meer beargumenteerd dan het oordeel van de "U.S., Western and Ukrainian government officials" in het Washington Post artikel, die verder weinig informatie deelden waarop ze dat oordeel baseerden.

@Volkskrant: bedankt voor het attenderen hierop!
Mijn indruk is de volgende:

Anonieme bronnen van o.a. VS inlichtendiensten stellen dat UA het hoofddoel Melitopol niet gaan redden.

Ten eerste is nooit uitgesproken dat het hoofddoel Melitopol zou zijn.

Ten tweede heb je naast een hoofddoel ook nevendoelen.

Ten derde heb je voor uitschakelen logistiek Krim de treinrails in Zuid-Oekraine en een kapotte Kerchbrug nodig. Switched men van trein naar 60 km lange colonnes dan wordt het verhaal iets anders.

Ten vierde kwamen diverse media (waaronder onze clickbaitvrinden van nu.nl) met allerlei conclusies dat 'het Oekraïense offensief mislukt zou zijn'. Dan neem je #2 en #3 simpelweg niet in acht. Ook moet je naast winst grondgebied kijken naar je verliezen, en die van de vijand. Enkel dat er (nog) geen uitbraak is geweest en dat hoofddoel niet is gehaald is te weinig.

Melitopol innemen is in de context van #3 een middel, geen doel.

Het WaPo artikel lijkt dan ook op een stropop. De vraag is of het de intentie vooraf van het artikel was, of achteraf. Ik denk dat het een misleiding was en is. Ik denk namelijk dat Melitopol niet het hoofddoel is, althans niet na week 1 of 2 van start offensief. Ook Tokmak hoeft niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
XWB schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:05:
Denemarken zal 19 F-16 vliegtuigen doneren.

[Twitter]
Nice, plus dan gaan we er snel achterkomen of de VS nu wel of niet al sinds vorig jaar Oekraïense piloten trained.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 09:46
sprhnk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Nice, plus dan gaan we er snel achterkomen of de VS nu wel of niet al sinds vorig jaar Oekraïense piloten trained.
Ergens hoop ik dat wel. Naja, ik hoop dat gewoon. Gezien veel materiaal al geleverd was op het moment dat het aangekondigd werd, is het op zich ook niet zo gek gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
analogworm schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Ergens hoop ik dat wel. Naja, ik hoop dat gewoon. Gezien veel materiaal al geleverd was op het moment dat het aangekondigd werd, is het op zich ook niet zo gek gedacht.
Nou ja ik vond het vooral vaag dat er vorig jaar al voor miljoenen voor gebudgetteerd werd door de VS zonder dat deze beslissing formeel genomen was. Ik weet eigenlijk ook niet hoe dat werkt, eigenlijk hoop je dat ze al vliegen en het dan pas bekend maken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
Artikel van de NYT geeft even een tegengeluid: On the Front Line, Ukrainian Commanders Are Buoyed to Be on the Offensive.

Men is in de westerse media even teleurgesteld dat ze nog niet aan zee staan, maar ter plekke ziet men een betere situatie dan een jaar geleden:
“If a year ago we were conducting defensive operations and we had the task of holding back the enemy, now we have the ability to attack,” Col. Dmytro Lysiuk, commander of the 128th Mountain Assault Brigade, said in an interview in his frontline bunker last week.

Ukrainian officers are almost invariably upbeat in interviews. Even if the counteroffensive has yielded only mixed results so far, with Ukrainian troops slowed by dense Russian minefields and sustained firepower, they describe previous periods as being tougher than this one.
Verder bevestigen de mensen uit dit interview dat de westerse wapens enorm schelen, de legerleiding van Oekraïne veel voorzichtiger met mensen omgaat, herstel en aanvulling van eenheden steeds beter gaat en ze toch voortgang maken. En ze zien dus in het veld ook dat de staat van het leger van Oekraïne steeds beter wordt, terwijl de Russen er steeds slechter aan toe zijn, zowel qua wapentuig als qua manschappen. Wordt zelfs genoemd dat waar Russen eerst met 20 stuks artillerie een eenheid bestookten, dat nu vaak nog maar 3-4 is, vanwege de attritie.

Al met al klinkt dat toch niet zo slecht, maar wel een stuk realistischer dan sommige andere berichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Mijn indruk is de volgende:

Anonieme bronnen van o.a. VS inlichtendiensten stellen dat UA het hoofddoel Melitopol niet gaan redden.

Ten eerste is nooit uitgesproken dat het hoofddoel Melitopol zou zijn.
Ten tweede heb je naast een hoofddoel ook nevendoelen.
Ten derde heb je voor uitschakelen logistiek Krim de treinrails in Zuid-Oekraine en een kapotte Kerchbrug nodig. Switched men van trein naar 60 km lange colonnes dan wordt het verhaal iets anders.

Ten vierde kwamen diverse media (waaronder onze clickbaitvrinden van nu.nl) met allerlei conclusies dat 'het Oekraïense offensief mislukt zou zijn'. Dan neem je #2 en #3 simpelweg niet in acht. Ook moet je naast winst grondgebied kijken naar je verliezen, en die van de vijand. Enkel dat er (nog) geen uitbraak is geweest en dat hoofddoel niet is gehaald is te weinig.

Melitopol innemen is in de context van #3 een middel, geen doel.

Het WaPo artikel lijkt dan ook op een stropop. De vraag is of het de intentie vooraf van het artikel was, of achteraf. Ik denk dat het een misleiding was en is. Ik denk namelijk dat Melitopol niet het hoofddoel is, althans niet na week 1 of 2 van start offensief. Ook Tokmak hoeft niet.
Laten we bewust zijn dat wat we hierover zeggen speculeren is (met de moderatorpet op). Zelf ben ik voorzichtig om het WaPo artikel als een Stropop te kenschetsen. De schrijver kan nog steeds oprecht zijn geweest als hij op het pad van interpretatie een verkeerde afslag neemt, en een tunnelvisie heeft ontwikkeld. Interpreteren dat (kort door de bocht) Melitopol een (het...) hoofddoel is kan zijn aanname zijn geweest om zijn betoog op te baseren.

Hoe hij aan die interpretatie komt? Die moet in die interviews zijn ontstaan. Als ik het artikel teruglees worden weinig bronnen genoemd, maar wel wat deskundigen opgevoerd. De schrijver gebruikt uitspraken van deskundigen als Rob Lee om zijn verhaal te stutten. Het is alleen niet te herleiden wat in die gesprekken allemaal is besproken, en welke informatie het artikel niet heeft gehaald. Vraag je aan een Rob Lee of het moeilijk is om een stad als Melitopol te veroveren, dan zal hij je antwoorden: "Ja dat is heel moeilijk". Dat die man daar een verhaal omheen heeft waarin die Melitopol uitdaging in een bredere context komt, dat valt dan weg.

Zou ik het afsnijden van zuid-west Oekraïne en Krim van Russische aanvoer als doel omschrijven (ook weer een aanname) dan zal Melitopol daarin een facet zijn, een middel, wat je zegt. Simpelweg omdat aanvoerlijnen en communicatielijnen logischerwijs in steden hun knooppunten hebben. Dit omdraaiende wil dat nog niet zeggen dat voor het onderbreken van communicatie en aanvoer het daarom noodzakelijk is om dit knooppunt te slechten. Als het knooppunt idioot zwaar verdedigd is dan is onderbreking op meerdere andere punten misschien wel efficiënter. Allemaal weer interpretatie. Wil je de landbrug grondgebiedsgewijs heroveren en van Krim en Kherson een enclave maken, of wil je alleen aanvoer en communicatie afbreken, met nagenoeg hetzelfde effect.

Het is daarom goed om kritisch naar de uitgangspunten van zo'n artikel te kijken, maar ook naar onze eigen aannames. Dit geldt ook voor de pers trouwens. Sec. weten we de plannen van Oekraïne niet. We kunnen een strategie bedenken, maar moeten hiervoor doelstellingen aannemen. Oekraïne kan het 20x over de Krim hebben, of dat ruis is weten we nooit helemaal zeker. Feitelijk kijken we naar een strategie die zich ontrolt waarop we doelstellingen moeten projecteren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Precies. Ik vind het vooral allemaal weer zeer frustrerend. Goed van Nederland, triest van zo ongeveer de rest van de wereld. Ik kijk dan vooral naar de VS. Als je ziet wat die allemaal in opslag hebben staan. Ook qua f16. En dan de versie met de betere radar dan die in die van ons zit. Als Biden echt gewild had, was deze oorlog al voorbij geweest. Maar onder het mom van “we willen Putin niet provoceren” worden essentiele zaken te laat , te weinig, te weinig en te laat, of niet geleverd. Een drogreden wat mij betreft.
Of leveren ze niet omdat die F16 nog gebruikt (kunnen) worden. Rusland is geen bedreiging (op korte termijn) voor de VS. China is veel meer een bedreiging op korte termijn. En je moet alloceren waar het ‘t meest nodig is. Dus de VS moet nu net genoeg alloceren om ervoor te zorgen dat Europa niet ten prooi valt aan Russische/communistische invloeden, terwijl er slagkracht (militair danwel politiek danwel economisch) overblijft voor de echte vijand: China.

Overigens: verandert niks aan het feit dat je gelijk hebt trouwens. En misschien zou het ook juist een mooi signaal zijn richting China.

[ Voor 5% gewijzigd door BFmango op 20-08-2023 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bijzonder https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1693364269717348458

wat je ziet is een "oud?" filmpje van omgeving Bakmut.

eerst paar tanks, die later volledig aan flarden geschoten worden (niet perse spannend) maar je ziet goed wat het doet met een tank(oid) die een 155mm dingus op zijn dak krijgt.

Maar wat een krater landschap (groene veld) , ook wat "missers" denk ik te zien van de UA artillery

Dan denk ik wauw blij dat ik daar niet zit/gezeten heb, hoewel de slag niet gewonnen is maar zulk soort beelden over de hele linie is natuurlijk iets wat neit voor te stellen valt na de oorlog los van de mijnen opruimen ben je gewoon jaren bezig met materieel opruimen landschap enig sinds opkalefateren .

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Laten we bewust zijn dat wat we hierover zeggen speculeren is (met de moderatorpet op). Zelf ben ik voorzichtig om het WaPo artikel als een Stropop te kenschetsen. De schrijver kan nog steeds oprecht zijn geweest als hij op het pad van interpretatie een verkeerde afslag neemt, en een tunnelvisie heeft ontwikkeld. Interpreteren dat (kort door de bocht) Melitopol een (het...) hoofddoel is kan zijn aanname zijn geweest om zijn betoog op te baseren.

Hoe hij aan die interpretatie komt? Die moet in die interviews zijn ontstaan. Als ik het artikel teruglees worden weinig bronnen genoemd, maar wel wat deskundigen opgevoerd. De schrijver gebruikt uitspraken van deskundigen als Rob Lee om zijn verhaal te stutten. Het is alleen niet te herleiden wat in die gesprekken allemaal is besproken, en welke informatie het artikel niet heeft gehaald. Vraag je aan een Rob Lee of het moeilijk is om een stad als Melitopol te veroveren, dan zal hij je antwoorden: "Ja dat is heel moeilijk". Dat die man daar een verhaal omheen heeft waarin die Melitopol uitdaging in een bredere context komt, dat valt dan weg.

Zou ik het afsnijden van zuid-west Oekraïne en Krim van Russische aanvoer als doel omschrijven (ook weer een aanname) dan zal Melitopol daarin een facet zijn, een middel, wat je zegt. Simpelweg omdat aanvoerlijnen en communicatielijnen logischerwijs in steden hun knooppunten hebben. Dit omdraaiende wil dat nog niet zeggen dat voor het onderbreken van communicatie en aanvoer het daarom noodzakelijk is om dit knooppunt te slechten. Als het knooppunt idioot zwaar verdedigd is dan is onderbreking op meerdere andere punten misschien wel efficiënter. Allemaal weer interpretatie. Wil je de landbrug grondgebiedsgewijs heroveren en van Krim en Kherson een enclave maken, of wil je alleen aanvoer en communicatie afbreken, met nagenoeg hetzelfde effect.

Het is daarom goed om kritisch naar de uitgangspunten van zo'n artikel te kijken, maar ook naar onze eigen aannames. Dit geldt ook voor de pers trouwens. Sec. weten we de plannen van Oekraïne niet. We kunnen een strategie bedenken, maar moeten hiervoor doelstellingen aannemen. Oekraïne kan het 20x over de Krim hebben, of dat ruis is weten we nooit helemaal zeker. Feitelijk kijken we naar een strategie die zich ontrolt waarop we doelstellingen moeten projecteren.
Stropop of stroman bedoelde ik meer letterlijk dan het gezegde (dat een negatieve connotatie kent). Stropop kan een misleiding zijn van de inlichtingendiensten waarmee hij sprak. De journalist is dan oprecht, maar wordt misleid, gemanipuleerd. Vergis je niet, de Westerse inlichtingendiensten zijn ook goed in misleiding, en dat is niet per definitie een slecht iets. Ook in deze situatie niet.

De misleiding zou dan op twee assen plaatsvinden: ten eerste het hoofddoel, ten tweede dat het mislukt is.

Het is inderdaad waar dat we niet weten of hetgeen UA over Krim zegt misleiding is of niet. Daarom kunnen we naar het gedrag kijken. Als je hierbij gebruik maakt van deductie kom je wat mij betreft op het volgende.

Een actie als recent een bommenwerper vernietigen is eigenlijk net zoiets als iemand ontwapenen. Een louter defensieve actie. Want een bommenwerper is een louter offensief middel (tenzij als afschrikking bedoeld zoals bij bijvoorbeeld een kernwapen oefening). Vergelijk je dit met de acties op de logistiek dan zien we geen acties om de logistiek naar Bakhmut af te sluiten (enkel en hoogstens de dreiging Bakhmut te omsingelen). Hetzelfde zien we terug bij Kherson. We zien wel wat acties aan de linkerkant van de Dnjepr maar we zien niet een grote opbouw. Bij Kupiansk, een zwakke plek gezien de vijand de logistiek hier eenvoudigerwijs wel op orde heeft, zien we wel tegengas en druk. Hou hierbij ook in het achterhoofd: Bakhmut, Mariupol, en in mindere mate Sievierdonetsk, Lysychansk bestaan niet meer als zodanig. Je kunt zo'n stad wel aanvallen maar ze is niet meer interessant. Hoogstens omdat het logistieke hubs zijn. Bakhmut is geen logistieke hub. Het was een stad met een rijk cultureel verleden, en een interessante geschiedenis. Progressie hier is meer psychologisch spelletje. Zelfde mbt de droneaanvallen op Moskou. Het is een voorbeeld van 'bringing the war home'; een credo van de Weathermen een halve eeuw geleden, of het bombarderen van Duitse steden in de eerste fase van WOII (waardoor Hitler reactief London wilde platleggen ipv militaire doelen raken).

Dan blijft over twee a drie punten. Andiivka e.o. is vooral defensief. Horlivka zijn nauwelijks hevige gevechten geweest maar een strategische terugtrekking van UA omdat omsingeling dreigde. Maar we zien niet bijster veel offensieve activiteit rond Donetsk. Het doel van dit offensief is ook niet iets dat maar in de verste verte te maken heeft met Donetsk.

Als we kijken naar hoe het spoor loopt (zie Jerie in "Zaporizhzhia front + de Krim" ) dan betreft dat niet alleen de steden Melitopol of Tokmak maar ook Komysh-Zoria of Volnovakha. Je hebt dan enkel het spoor en inderdaad geen havens en ook geen autowegen maar het spoor is verreweg het belangrijkste transportmiddel in RU. Het doel van het benoemen van Melitopol (hetgeen Tokmak impliceert) kan zijn de troepen bij Komysh-Zoria en Volnovakha (ofwel ten noorden van) uit te dunnen. Want aan die kant is ook gewoon een gestage maar succesvolle voortgang bezig, heh.

Er zijn dus momenteel realistisch gezien twee fronten waar je een grotere push kunt verwachten, al volgt UA een grondige, voorzichtige, gestage methodiek. Hun goed recht het is hun land en hun mensenlevens.

Qua naar gedrag kijken kun je ook kijken waar de logistieke aanvallen zoal zijn. Misschien interessant om hier een data analyse op te doen?

Kortom, er zijn meerdere mogelijke middelen om Krim af te sluiten. Kerch brug is er eentje van (een hoofddoel), en verder qua spoor heb je in totaal ongeveer 4 opties. Qua wegen is er een optie die samenvalt met het spoor (Melitopol) en eentje waarbij je ook een haven moet hebben [niet in de laatste plaats omdat daar een snelweg aan de kust loopt] (Tokmak plus Berdiansk, Komysh-Zoria plus Berdiansk of Mariupol, en Volnovakha plus Melitopol). Al liggen er ook nog diverse stations tussen, met name Rozivka lijkt me dan interessant. Merk hierbij op dat Berdiansk zelf niet eens nodig is om in te nemen als je de snelweg wilt hebben, en kijk hierbij ook naar de hoogtekaarten. Als ik het me goed herinner is de spoorlijn omgeven door gebergte ten noorden en zuiden van. Met voldoende high ground (vanaf het noorden) is het dan al voorbij. Geen stad voor nodig. Kwestie van een transporttrein opblazen en vervolgens onder schot houden.

Ik vind het prima als je zegt bovenstaande is mogelijk of een scenario maar wat is of zijn jouw alternatief of alternatieven? Als we kijken naar het gedrag dan is dit wat mij betreft het enige plausibele scenario. Een spontane tangbeweging bij bijvoorbeeld Svatove zou leuk zijn maar daar doe je het niet voor. Aan de noordkant heb je ook nog eens het daadwerkelijke Rusland, en logistiek gezien is deze stad wel interessant (ivm Kremmina en Lysychansk/Sievierdonetsk) maar we zien er de activiteit niet, en het andere doel is gewoonweg veel belangrijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:22:
Er is ook weer een Oryx update, met dit keer een negatieve uitschieter.
Die van vandaag maakt dit weer goed. Oekraïense kant:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4AYGL_XwAACZTG?format=jpg&name=medium

Russische verliezen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4AYPJ8WEAAcrmn?format=jpg&name=900x900Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F4AYPw-XEAA_tqS?format=jpg&name=900x900

De bommenwerper staat er bij en 17 tanks waarvan de meeste vernietigd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YibRgmHiSlIkbG5rhEF7MKPfrlI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6G83muxDTjobTyzz0OGnAvV.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@Jerie zoveel andere inzichten heb ik ook niet. Inhoudelijk zit je er beter in dan ik. Zelf denk ik ook wel dat het op afsluiting van de Krim en Kherson regio zal uitdraaien. By far het meest logische doel met de gestelde mogelijkheden, dan misschien niet dit jaar, dan wat later. En gelukkig, wat ook het ISW benadrukt, kan dat op allerlei manieren en kan het verschillende vormen krijgen (weg, rail, communicatie). Met die afsluiting in Oekraïne denk ik ook al aardig op weg als ik de pin point acties op bruggen in gedachten neem. Ook zonder volledige gebiedsverovering is die afsluiting te bereiken. Het veroveren van een haven als Marieopol is misschien meer een nadeel voor de Russen dan dat het de Oekraïners helpt. Hun operaties zijn vooral land en hopelijk later lucht.

De Kherson Kharkiv actie in het begin van de oorlog heb ik alleen nog steeds in mijn achterhoofd. Oekraïne heeft zich eerder heel flexibel getoond. Toen waren de Amerikanen ook niet volledig geïnformeerd. Toen was de situatie wel meer vloeibaar dan ze nu lijkt. Grote onbekenden zijn de conditie van de Russische eenheden (zakt het ergens in?). En eigenlijk weten we dat van Oekraïne ook niet echt goed. Als ergens zich een kans openbaart, weet Oekraïne dan daar haar voordeel mee te doen omdat een. alternatief scenario van de plank wordt getrokken. Zo zou ook dat Oostfront ineens het zwaartepunt kunnen worden.

Wat ik in de vorige post wilde zeggen is dat de dynamiek van al die factoren nog steeds best groot is, ondanks dat de fronten (de verzamelingen mijnen) statisch lijken.

Nu maar weer terug naar de orde van de dag. Zo'n exercitie was trouwens best even goed, dat heeft ook waarde

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jerie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:17:
[...]
Stropop of stroman bedoelde ik meer letterlijk dan het gezegde (dat een negatieve connotatie kent). Stropop kan een misleiding zijn van de inlichtingendiensten waarmee hij sprak. De journalist is dan oprecht, maar wordt misleid, gemanipuleerd. Vergis je niet, de Westerse inlichtingendiensten zijn ook goed in misleiding, en dat is niet per definitie een slecht iets. Ook in deze situatie niet.
Strikt gesproken was Hudson's artikel van vorig jaar over het slecht lopende offensief naar Kherson correct. De eenheden die de pech hadden daar te zijn ingezet hadden niet de kracht door te breken en leden zware verliezen. Alle sterke eenheden zaten bij Kharkiv. Interviews met de soldaten op dat stuk van het front zullen inderdaad een beeld hebben gegeven van een hopeloze strijd en niemand in het noorden zal een interview geven met "die suprise aanval van ons over een paar weken gaat echt een groot succes worden".

Vrijwel alle interviews met troepen in de frontlinie in alle oorlogen ooit zullen berichten opleveren van gebrekkige steun, incompetente officieren en een vijand die alles veel beter voor elkaar heeft. Oorlog is nou eenmaal klote en als je naar de verslagen uit WO2 kijkt waren beide kanten er van overtuigd dat de tegenstander veel beter materiaal en leiderschap had.

Maar vanuit een kantoor in Washington heb je maar een heel klein zicht op de oorlog als geheel. Je bent afhankelijk van degenen die met je willen praten, meteen al een vernauwing van je blikveld. Als 5 procent van de analisten meent dat de oorlog niet te winnen is zullen die je bronnen zijn als ze hun boodschap naar buiten willen brengen. De andere 95 procent gaat niet vertellen dat ze denken dat Oekraine gaat winnen, die wachten wel tot het ook daadwerkelijk gebeurd is en willen niet iets lekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:41
Met welke wapens kunnen de F16's allemaal uitgerust worden? Een hele, hele lange lijst!

https://www.thedrive.com/...d-come-with-these-weapons

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39
Skynett schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:19:
Met welke wapens kunnen de F16's allemaal uitgerust worden? Een hele, hele lange lijst!

https://www.thedrive.com/...d-come-with-these-weapons
De Nederlandse en Deense F-16's gebruiken op het moment niet al deze wapens, maar misschien dat de avionica en de vliegtuigen ervoor worden aangepast. Desalniettemin een mooi wapenplatform voor de Oekraïners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Die tweede tank met die vierkante turret.
Weet iemand wat dat voor tank is?

Speel zelf soms World of tanks en lijkt sterk op een kv-2/kv-3 Maar dat is pre WWII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

AndereKoekoek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Speel zelf soms World of tanks en lijkt sterk op een kv-2/kv-3 Maar dat is pre WWII.
Zo te zien een constructie op de koepel tegen granaten uit drones. Bijna alle voertuigen in deze aanval hebben wel iets geknutseld om ze tegen aanvallen van boven te beschermen.

(de term Cope Cage, iets dat niks doet dan de illusie te beschermen, is denk ik niet meer van toepassing nu er zoveel drones granaten laten vallen, iets waar een paar planken met een net wel tegen helpen)

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
AndereKoekoek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Aangezien de gelinkte tweet niet beschikbaar is, is dit hetzelfde als dit filmpje?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Andere filmpje, maar een zelfde soort constructie inderdaad. Op de telefoon leek het een kv-2 haha

Op de laptop zie ik idd dat het een cope cage is.
Thx :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05
Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:17:
[...]
Als Biden echt gewild had, was deze oorlog al voorbij geweest. Maar onder het mom van “we willen Putin niet provoceren” worden essentiele zaken te laat , te weinig, te weinig en te laat, of niet geleverd. Een drogreden wat mij betreft.
Dit, en volgend jaar is er een verkiezing te winnen.
Plus ze willen zoveel mogelijk Rusland verzwakken, en dat gaat nu eenmaal beter als het wat langer duurt.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens de Financial Times is Oekraïne bezig met een deal om 5-30 graanschepen verzekerd te krijgen.
Oleksandr Gryban, Ukraine’s deputy economy minister, told the Financial Times that the deal was “currently being pursued and actively discussed” between the relevant ministries, as well as local banks and international insurance groups including Lloyd’s of London.

The scheme could be put in place as early as next month, and could see as many as five to 30 ships covered to travel through what he described as the “danger spot” of Ukrainian waters.
Marcus Baker, global head of marine, cargo and logistics at Marsh, said that “a public-private partnership, with insurers working in tandem with the Ukrainian government, will give greater confidence to shipowners to return to delivering Ukrainian grain around the world to those countries that need it most”.
Under the cover of Ukrainian onshore defence systems, a German/Chinese-owned cargo ship last week made the first commercial journey out of Odesa since July, when Russia warned it would consider any civilian vessel leaving Ukraine’s ports as military targets. Ukrainian officials believe their missiles can protect a corridor within 100 nautical miles of its coast.
Spannende tijden als dit gaat beginnen maar het zou wel weer een mooi signaal naar Rusland zijn als het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
:+
Party poopers, ze mogen alleen boven Oekraine vliegen met de F16 :P
Hoop dat ze wel gewoon de raketten naar doelen boven RU mogen afvuren, net zoals ze met de Patriot al eerder gedaan hebben?
Ukraine can fly the F-16 fighter jets, set to be handed to Ukraine by Denmark and the Netherlands, only over its own territory.

Danish Defense Minister Jakob Ellemann-Jensen said this on Monday, Ukrinform reports with reference to Reuters.
"Those are the conditions, whether it's tanks, fighter planes or something else," he said.
https://www.ukrinform.net...rks-defense-minister.html

Maargoed het zal een theoretische optie zijn, zie nog niet zo snel hoe ze met een F16 boven RU grondgebied zouden kunnen vliegen zonder binnen no-time neergehaald te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2023 12:20 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
user109731 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 01:02:
[...]

Die van vandaag maakt dit weer goed. Oekraïense kant:
[Twitter][Afbeelding]

Russische verliezen:
[Twitter][Afbeelding][Afbeelding]

De bommenwerper staat er bij en 17 tanks waarvan de meeste vernietigd.
Mooi :) Jammer van de 2 Strela en de counterbattery radar aan UA kant, maar dit is wel weer een goeie update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:20:
Dat is toch meer dan goed? Ik bedoel, het maakt dat geen enkele KA-52 nog veilig is boven het front. Er staat niets over bezet gebied, dus ze zouden ook over de Krim kunnen vliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
asing schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Dat is toch meer dan goed? Ik bedoel, het maakt dat geen enkele KA-52 nog veilig is boven het front. Er staat niets over bezet gebied, dus ze zouden ook over de Krim kunnen vliegen.
De Krim is toch gewoon van Oekraine? Er is geen land in de wereld die De Krim erkend als russisch grondgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
murphydrz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

De Krim is toch gewoon van Oekraine? Er is geen land in de wereld die De Krim erkend als russisch grondgebied.
Het staat wel vol AA, wat vliegen boven bezet gebied nogal riskant maakt. Dus ik zie de restrictie niet als een probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 15:54
Hoop dat ze wel gewoon de raketten naar doelen boven RU mogen afvuren, net zoals ze met de Patriot al eerder gedaan hebben?

[...]

Maargoed het zal een theoretische optie zijn, zie nog niet zo snel hoe ze met een F16 boven RU grondgebied zouden kunnen vliegen zonder binnen no-time neergehaald te worden.
buiten dat, als bv een sukoi nét voor de grens vliegt, mét volle bewapening en op Ukraine schiet..
dan mag Ukraine niks doen? want hij vliegt boven rusland?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Hansieo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

buiten dat, als bv een sukoi nét voor de grens vliegt, mét volle bewapening en op Ukraine schiet..
Als ik zo het 'westen-beleid' mag inschatten mag Oekraine dan niks doen met buitenlandse vliegtuigen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
murphydrz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:59:
[...]
Er is geen land prettige democratie (ftfy) in de wereld die De Krim erkend als russisch grondgebied.
Armenië, Belarus, Bolivia, Burundi, Cuba, Eritrea, Afghanistan, Laos, Myanmar, Nicaragua, Noord-Korea, Soedan en Syrië hebben de Krim als Russisch erkend.

Zeg maar je gemiddelde 'Bezoek eens een f**ked-up dictatuur'-vakantiebestemming.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
Die grap met raketten over Russisch grondgebied om helicopter/vliegtuig neer te halen hebben ze al met patriots gedaan, dat zal wel mogen.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2023 13:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]
Hmm dat beketend ook dat je niet over de zwarte zee en schepen tot onderzee-ers mag promoveren
Daarom zijn ze recent bezig geweest en nog steeds bezig met al die AA uit te schakelen.

Maar meh beetje dicht / voetje eroverheen en dan paar raketten afvuren .. denk niet dat men daar een rel over gaat schoppen.

ps @YakuzA kan nu niet even op twitter het filmpje opzoeken wat het wel was ..

was 4-5 tanks oid ingezoomd vanaf een drone eerste 30 sec dan uitgezoomd een lading arty met een groen kraterlandschap ervoor en dan even kort resultaat van een shell op die 4-5 tanks .. (omgeving Bakmut?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Baserk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Armenië, Belarus, Bolivia, Burundi, Cuba, Eritrea, Afghanistan, Laos, Myanmar, Nicaragua, Noord-Korea, Soedan en Syrië hebben de Krim als Russisch erkend.

Zeg maar je gemiddelde 'Bezoek eens een f**ked-up dictatuur'-vakantiebestemming.
Oei, met een eventuele herovering van De Krim door Oekraïne op Rusland zullen de russen enorm veel gezichtsverlies gaan lijden!!
Ik had niet verwacht dat er nog zoveel...ehm... "fijne" landen waren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland gaat weer verder met hun gebruikelijke retoriek:
The Russian ambassador to Denmark has described the proposed transfer of F-16 fighter jets from Denmark to Ukraine as an "escalation" in the conflict.
https://edition.cnn.com/e...77e5a1d651123b9d3faabb323

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nee joh ze claimen er al 420 neergeschoten te hebben ;) + <insert photoshopped bewijs>

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
2-minuten itempje van de NOS over een Oekrainse mijnenruimer die andere soldaten instrueert:
https://nos.nl/video/2487...jnen-angst-hebben-is-goed

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 15:54
Best wel goed, dat we weer een stap verder escaleren.(bonus/malus trede 135 nu?) d:)b

Dat geeft ons weer wat ruimte als we "moeten" de-escaleren.

zij rotten op uit Ukraine (1-trede)
wij geven 2!! trede's

geen verbandgaas meer én geen broodtrommels meer voor Ukraine. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hathor
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 20:47
vso schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
kan nu niet even op twitter het filmpje opzoeken wat het wel was ..

was 4-5 tanks oid ingezoomd vanaf een drone eerste 30 sec dan uitgezoomd een lading arty met een groen kraterlandschap ervoor en dan even kort resultaat van een shell op die 4-5 tanks .. (omgeving Bakmut?)
Dat was deze misschien?
https://twitter.com/astraiaintel/status/1693371559518347367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dat is een deftig maanlandschap inderdaad :o

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 21:05
Ok, na eerst nee zeggen en dan misschien, krijgen we na de patriots en tanks nu ook straaljagers.

Is het volgende dat we eerst niet krijgen ATACMS?

Zou het kunnen dat als we volgend jaar zomer, met straaljagers en atacms de grote push gaat beginnen?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:21
C00P schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:30:
Ok, na eerst nee zeggen en dan misschien, krijgen we na de patriots en tanks nu ook straaljagers.
Is het volgende dat we eerst niet krijgen ATACMS?
Zou het kunnen dat als we volgend jaar zomer, met straaljagers en atacms de grote push gaat beginnen?
Ik heb een nieuwe kristallen bol aangeschaft nadat mijn oude onbruikbaar bleek door de vele foute voorspellingen maar zelfs met die nieuwe zou ik hier geen zinnig woord over kunnen zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
Hoewel het in de media nu meer en meer gaat over het "mislukte offensief" van Oekraine, gaat het eigenlijk nog steeds heel goed als we vanuit een westers perspectief bekijken (even buiten beschouwing latend hoeveel slachtoffers er dagelijks/wekelijks zijn in Oekraine).
Rusland wordt met de dag zwakker en de huidige (in veler ogen nog beperkte) hulp heeft Oekraine in staat gesteld om op een aantal plekken meer in het offensief te gaan dan het defensief.
Dat zien we ook terug in de dagelijkse statistieken (waarvan we voor het gemak maar aannemen dat ze redelijk kloppen), die zijn beduidend hoger dan een tijdje geleden.

Op deze manier kan Rusland perfect leegbloeden, en de westerse landen komen van hun "oude meuk" af en zullen dus eerder geneigd zijn om nieuwe spullen te bestellen, wat weer grote voordelen heeft voor de oorlogsindustrie in de verschillende landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:36
gustaveau schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:49:
Hoewel het in de media nu meer en meer gaat over het "mislukte offensief" van Oekraine, gaat het eigenlijk nog steeds heel goed als we vanuit een westers perspectief bekijken (even buiten beschouwing latend hoeveel slachtoffers er dagelijks/wekelijks zijn in Oekraine).
Rusland wordt met de dag zwakker en de huidige (in veler ogen nog beperkte) hulp heeft Oekraine in staat gesteld om op een aantal plekken meer in het offensief te gaan dan het defensief.
Dat zien we ook terug in de dagelijkse statistieken (waarvan we voor het gemak maar aannemen dat ze redelijk kloppen), die zijn beduidend hoger dan een tijdje geleden.

Op deze manier kan Rusland perfect leegbloeden, en de westerse landen komen van hun "oude meuk" af en zullen dus eerder geneigd zijn om nieuwe spullen te bestellen, wat weer grote voordelen heeft voor de oorlogsindustrie in de verschillende landen.
Exact! En op plekken schoten de russen eerst met 20 artillerie terug, nu nog maar met 4. Het vat is écht steeds leger.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:11
gustaveau schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:49:

Kortom de inval van Putin is de ideale gelegenheid om over de rug van de Oekraieners je eigen economie te stimuleren :r . Ik begrijp dat het zo werkt maar het is onmensenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:36
barry86 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Kortom de inval van Putin is de ideale gelegenheid om over de rug van de Oekraieners je eigen economie te stimuleren :r . Ik begrijp dat het zo werkt maar het is onmensenlijk
Ja want het westen heeft Putin gevraagd om de SMO zodat ze van hun oude spullen af raakten :S

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Men lijkt hier redelijk enthousiast over de levering van de F16's (wanneer dat ook maar precies plaats mag vinden). Ligt hier niet een herhaling op de loer van het huidige lenteoffensief? Dat offensief valt tot nu toe tegen, omdat Rusland zoveel mijnen heeft neergestrooid. Wij (het Westen) hebben ze daar ook keurig de tijd voor gegeven met ons getreuzel.

Met F16's ligt volgens mij hetzelfde probleem op tafel. Er word nu al maanden gesproken over de mogelijke levering van F16's. Dit geeft Rusland de mogelijkheid om zoveel mogelijk AA neer te zetten op strategische punten. Waardoor de F16's weer minder effectief kunnen werken. Ik ben niet op de hoogte van de exacte wapenkracht van het platform, maar het lijkt mij dat ze bijna vanuit een van de omliggende landen moeten opstijgen om iets te kunnen doen aan die AA ivm het bereik van HARM en de daar tegenovergestelde S-300/400/500 (alhoewel de 500 nog niet echt in productie lijkt te zijn).

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
barry86 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Dat is wel echt kort door de bocht natuurlijk.

Maar het is wel een neveneffect van onze reactie op deze oorlog.
Er is ook veel economische schade door de oorlog door hogere energie en graanprijzen bijvoorbeeld, dus er moet nog bezien worden of het totale economische resultaat positief is.

Wel zijn de hogere energieprijzen een goed moment voor de politiek om een aantal maatregelen aangaande het klimaat er wat sneller doorheen te krijgen.
Zoals Churchill eerder uitriep: Never waste a good crisis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12

Zewatanejo

Fine Thanks!

In het kader van het "tegenvallende" counter offensive van UA is dit draadje van Mark Hertling interessant.
Dit is iemand die ik serieus neem in zijn analyses door zijn profiel en ervaring. De boodschap is, dat het zo slecht nog niet gaat met UA. Hij doet ook een aantal voorspellingen, wat ik erg gewaagd vind. De tijd zal het leren.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Muncher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:06:
Men lijkt hier redelijk enthousiast over de levering van de F16's (wanneer dat ook maar precies plaats mag vinden). Ligt hier niet een herhaling op de loer van het huidige lenteoffensief? Dat offensief valt tot nu toe tegen, omdat Rusland zoveel mijnen heeft neergestrooid. Wij (het Westen) hebben ze daar ook keurig de tijd voor gegeven met ons getreuzel.

Met F16's ligt volgens mij hetzelfde probleem op tafel. Er word nu al maanden gesproken over de mogelijke levering van F16's. Dit geeft Rusland de mogelijkheid om zoveel mogelijk AA neer te zetten op strategische punten. Waardoor de F16's weer minder effectief kunnen werken. Ik ben niet op de hoogte van de exacte wapenkracht van het platform, maar het lijkt mij dat ze bijna vanuit een van de omliggende landen moeten opstijgen om iets te kunnen doen aan die AA ivm het bereik van HARM en de daar tegenovergestelde S-300/400/500 (alhoewel de 500 nog niet echt in productie lijkt te zijn).

Ik had laatst even naar de wiki pagina's gekeken van de S300 en S400 systemen, het daarin gesteld bereik valt toch reuze mee, veelal rond de 100 km. En dan moeten ze dus strak aan de grens staan opgesteld...
https://gathering.tweaker...message/76232512#76232512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:48

Mits Raytheon tegen die tijd nog eens wat Patriots in elkaar heeft kunnen timmeren en meteen naar Oekraïne heeft gestuurd, zullen ze wel prima in Lviv of juist Kyiv kunnen staan. Als ze vanuit Belarus schieten hebben we andere problemen :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 22:29
Volgens dit artikel is een F16 al geland in Oekraïne, ze quoten hierbij Luitenant Generaal Mykola Oleshchuk uit een TV programma als ik het goed begrijp.
An F-16 jet has already been to Ukraine. It has touched down on our airfields, we’ve held joint training with F-16 pilots, and so we do have experience operating the F-16 jets. I think this is crucial."
ik vermoed dat hij bedoeld dat er in het verleden, voor de oorlog, al F16's zijn geland.
In April 2023, Yurii Ihnat, spokesman for Ukraine’s Air Force, said that US-made fighter jets had touched down on Ukraine’s airfields even before Russia’s full-scale invasion, in 2012 and 2018. "We have dozens of different airfields – operational and regular ones – that can be used for these aircraft," Ihnat said.
bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/19/7416283/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 02:35
Men lijkt hier redelijk enthousiast over de levering van de F16's (wanneer dat ook maar precies plaats mag vinden). Ligt hier niet een herhaling op de loer van het huidige lenteoffensief?

... Dit geeft Rusland de mogelijkheid om zoveel mogelijk AA neer te zetten op strategische punten. Waardoor de F16's weer minder effectief kunnen werken. Ik ben niet op de hoogte van de exacte wapenkracht van het platform, maar het lijkt mij dat ze bijna vanuit een van de omliggende landen moeten opstijgen om iets te kunnen doen aan die AA ivm het bereik van HARM en de daar tegenovergestelde S-300/400/500 (alhoewel de 500 nog niet echt in productie lijkt te zijn).

Het terrein zal ook meehelpen om dat bereik te beperken. En je kan ook de F16 gebruiken om te bepalen waar die AA staat. Blijf op veilige afstand en als je door de AA radar wordt opgepikt, geeft je de locatie van die radar door. Daar kun je dan een drone naartoe sturen om die radar/AA uit te schakelen.
Ook zal AA niet schieten als je op de max afstand vliegt. Even een kleine afstand terugvliegen en die raket kan je niet meer raken. Dat is zonde. Zeker bij de F16 moet de raket nog voldoende energie hebben om manoeuvres uit te kunnen voeren om een bewegende doel te kunnen raken.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:14:
Volgens dit artikel is een F16 al geland in Oekraïne, ze quoten hierbij Luitenant Generaal Mykola Oleshchuk uit een TV programma als ik het goed begrijp.
[...]
ik vermoed dat hij bedoeld dat er in het verleden, voor de oorlog, al F16's zijn geland.
[...]
bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/19/7416283/
Ja, het staat er ook wel duidelijk dat ze in 2012 en 2018 geland zijn bij oefeningen :)
(Dat was iig duidelijk op de andere plekken waar ik dit las)

Deze melding was voor alle mensen die vonden dat de landingsbanen te kort waren in Oekraïne ;)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2023 17:31 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zewatanejo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:10:
In het kader van het "tegenvallende" counter offensive van UA is dit draadje van Mark Hertling interessant.
Dit is iemand die ik serieus neem in zijn analyses door zijn profiel en ervaring. De boodschap is, dat het zo slecht nog niet gaat met UA. Hij doet ook een aantal voorspellingen, wat ik erg gewaagd vind. De tijd zal het leren.

[Embed]
Hier degenen die dit niet kunnen lezen, hier is de thread:

https://threadreaderapp.com/thread/1693608413614240253.html
The @KyivPost had a very optimistic but also realistic view of these aircraft (I take issue w some of the assertions, but bottom line these planes won’t contribute to success in the current stage). “Winning” in the future is correct.
Dit artikel is hier te lezen: Four Ways Ukraine Can Win With F-16s – But Caveats Remain

PS: In de thread van 11 MusksXxx (helder licht 8)7) zie je dat Mark Hertling tot tweemaal zegt dat hij de complete overview niet heeft (de enige die dat heeft, is Zalushnyi), en hij zegt ook dat ogenschijnlijk kleine factoren een grote impact kunnen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 21-08-2023 17:41 . Reden: PS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Het is een multi-role fighter, die verschillende payloads kan dragen.

Defensief zijn ze hoe dan ook fantastisch, en dan is luchtafweergeschut veel minder een probleem.

Misschien kunnen ze ook gebruikt worde om de S300 te baiten (@SPee heeft het hier ook al over), dat vraag ik me af. Je kijkt dan wanneer en waar deze aan gaan, en zorgt er dan voor dat de F16 veilig blijft ondanks dat de S300 wel (of niet) vuurt. Vervolgens kun je met bijvoorbeeld HIMARS de S300 (of een deel er van) opdoeken.

Maar ze kunnen ook de HARM beter dragen dan de huidige toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Denk dat het afhangt van de aanwezigheid van Russische AA, hoe minder, hoe makkelijker vliegen

+ je moet de logistiek (voorraad spare parts) op orde krijgen . en grondpersoneel moet 2x zoveel trainen als de piloot werd er verteld op een twitterspace. Dus de piloot kan extra simulaties/ervaring opdoen in de training .. wat alleen maar tengoede komt ..

Als 1x het "go" sein gegeven word vliegen die piloten denk ik wel zelf met een toestel naar Oekraine toe of over de weg .. dunno actieradius is ~4.000km NL / Denemarken is 2k tot 3k dus dat moeten ze makkelijk kunnen redden. (weet niet met extra fueltank oid) .. weet wel dat elk vlieguur 2x aan "onderhoud" vergt. zei men er terloops erbij.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Ja, het staat er ook wel duidelijk dat ze in 2012 en 2018 geland zijn bij oefeningen :)
(Dat was iig duidelijk op de andere plekken waar ik dit las)

Deze melding was voor alle mensen die vonden dat de landingsbanen te kort waren in Oekraïne ;)
Je ziet in dat trainingsvideotje dat gelinkt is (erg gaaf moet ik toegeven) YouTube: Flying F-16 For the 1st Time, Two Ukrainian Pilots Shocked NATO Coun... dat ze in een sim ook langs een vliegdekschip vliegen, je ziet dogfights, je ziet opstijgen en landen, en meer van dit soort acties. Er zit ook informatief onderschrift bij. Dit betrof twee piloten, die bekend waren met de Su-27 en de MiG-29, die konden het in 4 maanden (basisvaardigheden maar ook enkele moeilijke technische acties zoals landen met 1 motor, een belangrijke). Bijvoorbeeld het landen op een vliegdekschip is niet echt boeiend, dat is nvt want UA heeft er geen (en de F-16 is niet bedoeld om op een vliegdekschip te landen). Het grootste struikelpunt ('concern') leek het Engels van de piloten te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:11

Dat werkt beide kanten op.
Je moet je lange afstands air defense op voldoende afstand van de artillerie hebben staan om te voorkomen dat ze kwetsbaar zijn. Voor je ondersteuning aan grond troepen geld hetzelfde dat je dat ook vanaf enige afstand doet om niet kwetsbaar te zijn voor de korte afstands air defense.

Met de F16's creëer je dan effectief gezien een niemandsland. Vliegtuigen worden kwetsbaar voor vliegtuigen qua lucht lucht raketten. Helikopters worden gedwongen om lager te vliegen wat ze weer kwetsbaarder maakt voor lichte grond lucht raketten.

Voor de russiche bommenwerpers geld dat ze vanaf een grotere afstand hun raketten moeten gaan lanceren.

Dus ja, geen gamechanger. Maar wel een benodigde stap om de boel in evenwicht te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 19:52
D-dark schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Dat werkt beide kanten op.
Je moet je lange afstands air defense op voldoende afstand van de artillerie hebben staan om te voorkomen dat ze kwetsbaar zijn. Voor je ondersteuning aan grond troepen geld hetzelfde dat je dat ook vanaf enige afstand doet om niet kwetsbaar te zijn voor de korte afstands air defense.

Met de F16's creëer je dan effectief gezien een niemandsland. Vliegtuigen worden kwetsbaar voor vliegtuigen qua lucht lucht raketten. Helikopters worden gedwongen om lager te vliegen wat ze weer kwetsbaarder maakt voor lichte grond lucht raketten.

Voor de russiche bommenwerpers geld dat ze vanaf een grotere afstand hun raketten moeten gaan lanceren.

Dus ja, geen gamechanger. Maar wel een benodigde stap om de boel in evenwicht te brengen.
Die schieten vanaf de Kaspische Zee hun lading af, geen raket op een F16 die die afstand kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

het lijkt er op alsof deze uit een andere hoek is genomen (minder intressant maar dichterbij) maar het einde van beide lijkt mij hetzelfde

https://twitter.com/Osinttechnical/status/169364586057841050
Klishchiivka, Ukrainian forces tracked and then ambushed a Russian armored assault with a massive quantity of drone-spotted HE and DPICM cluster munition artillery fire.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ierland gaat (eindelijk) ook iets bijdragen kwam militair:
Around 30 Ireland’s Defence Forces personnel are to provide training for Ukrainian soldiers as part of a larger European force of trainers under an EU Common Security and Defence Policy mission.

RTÉ reported this with reference to the Department of Defence of Ireland, according to Ukrinform.
https://www.ukrinform.net...r-ukrainian-military.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Muncher

Dit lijkt me een betere verwoording of je het nu populistisch vind of niet ..
As a Dutch citizen, who knew people on board of MH17… today has been a very emotional day.. finally , after years… we will get justice.
42 F16s… filled with Dutch “love” for ruzzia.
You bet I am gonna be crying when I see the first F16 flying over Ukraine!

нарешті настала помста (vertaald = wraak kwam eindelijk)
https://twitter.com/MindyNL79/status/1693371948967903539

* vso ziet liever een paar vluchten Rusland in en dan paar vliegvelden gewoon plat gooien erbij als kado maar goed
Maar wat serieuzer .. Zoiezo ben ik voor upcycling van oude voorraden / inzet voor goed doel.. (en nieuwer mag best ook) .. Oekraine heeft best ook negatieve kanten maar die wegen niet op tegen Russische maatschappij mij betreft.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 21-08-2023 17:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zelenskyi in Griekenland, ben benieuwd wat ze daar gaan aankondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
RoD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:08:
[Embed] Zelenskyi in Griekenland, ben benieuwd wat ze daar gaan aankondigen.
Bijzondere locatie. Misschien wil Griekenland wel 96 Leopard 1's afstaan uit eigen voorraad en die zelfde hoeveelheid uit Zwitserland halen om die voorraad mee aan te vullen? :+

[ Voor 6% gewijzigd door TwingyTwingy op 21-08-2023 18:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TwingyTwingy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Bijzondere locatie. Misschien wil Griekenland wel 96 Leopard 1's afstaan uit eigen voorraad en die zelfde hoeveelheid uit Zwitserland halen om die voorraad mee aan te vullen? :+
Ze hebben wel veel militair materieel waaronder spul dat UA gewend is om te gebruiken. Dus ik zit eigenlijk te hopen op een groot pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
RoD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Ze hebben wel veel militair materieel waaronder spul dat UA gewend is om te gebruiken. Dus ik zit eigenlijk te hopen op een groot pakket.
Direct inzetbaar spul zou inderdaad heel erg mooi zijn idd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In Griekenland hebben ze ook veel F16's nog. Alleen geen idee waar ze die mee kunnen vervangen op de korte termijn.

Waar Nederland en Denemarken toch al aan het uitfaseren zijn.edit:
Volgens Google 154 stuks F16. Kunnen ze er wel een paar missen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:43
AndereKoekoek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:15:
In Griekenland hebben ze ook veel F16's nog. Alleen geen idee waar ze die mee kunnen vervangen op de korte termijn.

Waar Nederland en Denemarken toch al aan het uitfaseren zijn.edit:
Volgens Google 154 stuks F16. Kunnen ze er wel een paar missen ;)
Ik geloof niet dat er plannen zijn de F-16's te vervangen in Griekenland. Voor wat ik weet zijn ze juist bezig met een moderniseringsprogramma om ze toekomstbestendig te maken.

En, sowieso hebben ze hun F-16's nodig om andere, niet nader te noemen NAVO-leden op afstand te houden :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de Tring.. was me niet bewust van het verschil in omvang

Afbeeldingslocatie: https://ausairpower.net/V-MF/Backfire-DN-ST-86-11143-1S.jpg
Een tu-22m3 met een (NL? F16?)

zal niks nieuws zeggen maar toch alsnog even verbaast

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
vso schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:

[Afbeelding]

Tja, compleet verschillende soorten vliegtuigen. De een is een bommenwerper, de ander een jachtvliegtuig. De B-52 is ook een stuk groter dan een F-16...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Helixes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Ik geloof niet dat er plannen zijn de F-16's te vervangen in Griekenland. Voor wat ik weet zijn ze juist bezig met een moderniseringsprogramma om ze toekomstbestendig te maken.

En, sowieso hebben ze hun F-16's nodig om andere, niet nader te noemen NAVO-leden op afstand te houden :Y)
Zo te lezen zijn er wel plannen voor de F35.
Alleen nog redelijk ver weg:
Greece will get delivery of the first F-35 stealth multirole aircraft by 2028, “if everything proceeds according to plan,” former Defense Minister Nikos Panagiotopoulos told TV station Skai Friday.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

Noors : https://www.airhistory.net/photo/62058/276

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vanuit Griekenland:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22
Nederland gaat de f16's mogelijk pas eind volgend jaar leveren. Dus als andere landen ze sneller kunnen leveren zou dat wel erg relaxed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
Adlermann schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:29:
[...]

Nederland gaat de f16's mogelijk pas eind volgend jaar leveren. Dus als andere landen ze sneller kunnen leveren zou dat wel erg relaxed zijn.
Dus wederom too little too late. Jammer. Ik ben benieuwd of behalve NL en DK ook andere landen nog een steentje bij gaan dragen, of dat we er alleen voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Avalaxy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Dus wederom too little too late. Jammer. Ik ben benieuwd of behalve NL en DK ook andere landen nog een steentje bij gaan dragen, of dat we er alleen voor staan.
Het kan mij ook niet snel genoeg, maar too little too late.. Oekraïne houdt zich staande en wint langzaam grond terug. Je kunt dus niet zeggen dat er te weinig steun is en ook niet te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
[...]

De verwachting is dat de training van de eerste Oekraïense piloten in Juni is afgerond. Dan nog een half jaar wachten op de Nederlandse levering zou wel balen zijn. Hopelijk komt er nog een land bij die ze sneller kan leveren. Maar Nederland doet in ieder geval een mooie bijdrage :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Nederland gaat de f16's mogelijk pas eind volgend jaar leveren.
Je mist een nuancering.

De URL is https://www.nrc.nl/nieuws...24-naar-oekraine-a4172421
De titel is Nederlandse F-16’s gaan mogelijk pas eind 2024 naar Oekraïne
Het stukje onder de titel (ben even kwijt hoe dat heet maar ik ken de functie) is:
Het merendeel van de Nederlandse F-16 toestellen komt pas beschikbaar als de luchtmacht volledig is overgegaan op de F-35, het nieuwe gevechtsvliegtuig. Deze ‘conversie’ zou nog tot eind volgend jaar kunnen duren.
Het zou dan gaan om het merendeel (dus een kleine, bepaalde hoeveelheid is eerder beschikbaar), en de conversie zou nog tot eind volgend jaar kunnen duren (dat kunnen lijkt een inschatting van diverse defensie medewerkers die daar over gaan). Het is dus niet slechts een inschatting van de journalist.

Maar dat lijkt mij niet een breekijzer. Je moet er voldoende leveren voor het volgende offensief (waarschijnlijk in zomer 2024, afhankelijk van o.a. het weer), en je moet voldoende piloten leveren.

Ook betreft het opleiden niet enkel piloten maar ook technisch personeel:
Volgens de planning zal deze zogenoemde Full Operational Capability (FOC) van de F-35 in de loop van 2024 worden bereikt, maar de exacte datum is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de opleiding van voldoende technisch personeel. Defensie kan daarom niet uitsluiten dat FOC pas eind 2024 zal worden gerealiseerd. Volgens de meest recente voortgangsrapportage is 2024 nog steeds „haalbaar”
Als ik het artikel goed heb begrepen zijn van de 18 die reserve zijn 12 tweemanstoestellen (ideaal als trainer, hoewel je ook simulatoren zou moeten hebben).

Ik las ook vandaag een titel van een artikel in De Volkskrant over dat het vooral een hart onder de riem is voor UA aan het front. Dat betrof een interview met Koebela.

https://www.volkskrant.nl/a-b807ee5d

Het zou mij niet verbazen als deze beslissing allang was beslecht, en dat men gewoon heeft gewacht om de daadwerkelijke aankondiging te timen. Dan kun je inderdaad ineens heel snel heel veel piloten opleiden. Want die waren allang bezig. Je gooit het vervolgens op dat ze zo kundig en leergierig en 'determined' zijn. Maar dat is slechts een hypothese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

Ik las ook vandaag een titel van een artikel in De Volkskrant over dat het vooral een hart onder de riem is voor UA aan het front. Dat betrof een interview met Koebela.
Wat sowieso vreemd is, zolang het maar om een handvol vliegtuigen gaat zullen deze waarschijnlijk niet aan het front ingezet worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07
De Russen zetten hun vloot TU-22's ook niet in bij de frontline. De F-16 kan op dezelfde wijze de nodige ellende/verlichting brengen -- ook tijdens het modderseizoen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:54
Het wordt gewoon eens tijd dat UA wat echte lange afstandsraketten krijgt. Tomahawk ofzo.

Het is nu toch al bijna een totaler krieg imo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hé, daar is Progozhin weer:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Hij maakt "Rusland wederom groot"?
Rusland is nooit groot geweest en het enige 'grote' aan Rusland was Tsaar Peter de Grote, die notabene naar andere landen ging om "technologie" af te kijken en te kopen om dit in Rusland toe te passen.
Wikipedia: Peter I van Rusland

Rusland is nooit groot geweest maar aan kwantiteit haar bestaan heeft te danken..
(geheel offtopic, maar ter info)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
murphydrz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Hij maakt "Rusland wederom groot"?
Rusland is nooit groot geweest en het enige 'grote' aan Rusland was Tsaar Peter de Grote, die notabene naar andere landen ging om "technologie" af te kijken en te kopen om dit in Rusland toe te passen.
Wikipedia: Peter I van Rusland

Rusland is nooit groot geweest maar aan kwantiteit haar bestaan heeft te danken..
(geheel offtopic, maar ter info)
Ach dat afkijken/jatten deden de Sovjets ook zat, en de Chinezen ook. Zuid-Korea kan het ook. Het is lullig maar het hoort er bij.

'Making Russia Great Again' lijkt mij een referentie naar Trump.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Hoe bedoel je dat 'eindelijk'? Dat triggert me een beetje, maar misschien vat ik het verkeerd op.

Het is een neutraal land, dat staat ook in hun grondwet. Ze hebben ook geen luchtmacht bijvoorbeeld, op wat propellerspul na. Ze hebben zich vooral ingezet op defensieve/humanitaire hulp. Training ter verwijdering van mijnen en IEDs, medische spullen, militaire kleding en vesten etc. Dat ze dit nu gaan doen heeft flink wat voeten in de aarde gehad bij de regering en is veel tegengas gegeven door de extreemlinks en extreemrechtse partijen.

Ze hebben praktisch evenveel vluchtelingen opgevangen als Nederland, terwijl ze nog geen 1/3e van het aantal inwoners heeft tov NL. En het is nog verder weg van Ukraine dan Nederland ook. Het is dus niets alsof ze niets doen...

...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vanmorgen wat gediscussieerd over het samenspel tussen journalisten en deskundigen. Dit samenspel is goed om in het achterhoofd te houden. Een deskundige op wie ik regelmatig scan is wat minder zuinig met zijn informatie en behoord tot de groep die hiermee van mij een flinke grote broek mag aantrekken.

Hieronder Mark Hertling's observaties over het huidige moment in de strijd.
https://threadreaderapp.com/thread/1693608413614240253.html

De F-16's blijven niet onbenoemd en Hertling waagt zich aan enkele voorspellingen. Maar ook toont hij besef van hoe ver hij verwijderd is van de informatie waarmee de Oekraïense beslissers hun werk doen.

Since the start of the Russia invasion, I believed Ukraine would persevere. That hasn’t changed, though the battlefield conditions have.

Recently, many have reported “slow movement,” “stumbling,” “lack of success,” of UAF, from those unfamiliar with operational details. By “operational details,” I mean conditions of the battlefield…those things that affect gaining ground or achieving success by a force. Often times in combat, units take 3 steps forward, 2 back. I know this from personal experience. “Operational details” also describes the synchronization of soldiers, equipment, the terrain, the leadership.

Putting x equipment (new or old) with y soldiers (rookie or experienced) under z leaders (great or good) on any given terrain will result in different outcomes. Oh…and the enemy always gets a vote. There are no magic potions - units, equipment, leaders, conditions - that guarantee success. Only the commander in his command post - in this case Gen Zaluznhyi - can accurately assess these things. Luck, adaptability, recent “scar tissue” & learning will also play a part in operational & tactical movement.

Example: a bit of luck, the massing of forces on the right terrain, a “snap” decision on the part of 1 risk-taking leader, can turn a slow advance into a breakthru. And BTW, these things may happen to RU forces, too (though I believe that’s less likely).

IMHO, the UAF are experiencing exactly what any soldier who understands this kind of combat would have predicted. The tempo isn’t slow or fast…it is what it usually is in combat. WRT the F16 announcement this weekend, that’s more commitment to long-term support of Ukraine than it is of contributions to the current fight.

This summer, both Netherlands & Denmark recently had F16s available due to arrival of F35s this summer.

https://www.f-16.net/f-35-news-article4784.html

Commentaar: Hierbij wordt wat historische context gedeeld uit 2013 waarin de toenmalige plannen van de Nederlandse overheid werden toegelicht. Op zich wel een spiegel voor het nu. Het is denk ik niet voor niets dat Hertling uitgerekend een artikel uit die tijd linkt.

The @KyivPost had a very optimistic but also realistic view of these aircraft (I take issue w some of the assertions, but bottom line these planes won’t contribute to success in the current stage). “Winning” in the future is correct.

https://www.kyivpost.com/post/20758
Four Ways Ukraine Can Win With F-16s – But Caveats Remain Sixty-one newly donated Danish and Dutch F-16s give Ukraine more defense, more offense, more support from allies and more momentum, but a few hurdles remain for F-16s to fully contribute to victory.

Here’s some predictions:
  • Ukraine will see significant tactical breakthroughs on 1 or 2 axis of advance in the next few weeks.
  • The will continue to advance slowly on E & SE fronts…then will see a “surprise” success, likely in Zaporizhzhia Oblast.
  • Ru forces won’t be able to reinforce a key area on the “Suvorikin line,” which will contribute to UAF success.
  • Support for Putin in RU will continue to decline & by Christmas he’ll be in dire straits in Moscow.
  • Western support for key “ground” support will continue.
Personally, I’m reading reports in the press, talking to others, but also applying what I believe is happening on the battlefield. But like others, I don’t see what Gen Zaluzhnyi sees…after all, that’s the key to truly understanding this phase of the campaign.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[Afbeelding]

Als je dat groot vindt moet je vooral eens naar de opvolger ervan, de Tu-160, kijken. Dat werd nogal eens afgedaan als 'maar een kloon van de Amerikaanse B-1' - maar al zou het zo begonnen zijn, waar de Amerikanen bij overgang B-1A naar B-1B het concept verkleinden, hebben de Russen het juist vergroot. De Tu-160 is langer en zwaarder dan de B-52 en kan ook 30% meer lading meezeulen - zij het maar voor een fractie van het bereik van de B-52 (maar dan wel tegen Mach 2). Die monsters schieten in deze oorlog ook kruisraktten af, maar dan vanaf 'veilig' Caspisch zeegebied, althans dat deden ze eerste helft 2022. Geen meldingen gehoord dat dat nog gebeurt sinds de aanval op Engels basis bij Saratov.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
teacup schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:50:
IMHO, the UAF are experiencing exactly what any soldier who understands this kind of combat would have predicted. The tempo isn’t slow or fast…it is what it usually is in combat. WRT the F16 announcement this weekend, that’s more commitment to long-term support of Ukraine than it is of contributions to the current fight.
Sowieso is het een illusie om te denken dat een nieuw wapensysteem 'even' kan worden geïntegreerd in een leger. Wat je veel ziet gebeuren is dat UA zijn 'RU-spullen' aan het verslijten is en dat er NATO standaard spul voor in de plaats komt. 155mm ipv 152mm artillerie, Patriots ipv S300's, Leopard's ipv T64's en BMP's worden vervangen door van alles.
Die F16's passen gewoon in dat rijtje erbij.

En het is ook niet zo dat als je 2x zoveel hebt van een wapen dat je dan ook meteen 2x zo effectief wordt. Meestal betekent het vooral dat je 2x zo hard door je ammunitie heen gaat. Of zelfs andersom, als je er veel hebt wordt een verlies eerder geaccepteerd:
https://www.forbes.com/si...and-m-109-howitzers-hard/

Persoonlijk raak ik eerder overtuigd van de huidige ondersteuning dan gefrustreerd. Er is geen 'silver bullet' die een dergelijk conflict oplost. Juist de continu stroom van systemen zorgt ervoor dat UA ook de tijd heeft om de systemen te integreren en te leren van de inzet.
De laatste tijd kwam bijvoorbeeld de LAND-LGR4 ineens langs:

https://defence-blog.com/...ystem-spotted-in-ukraine/
Mooi spul, maar het betekent wel dat iemand het doel moet aanwijzen, dat vereist een hoop meer coördinatie (laser pointer + communicatie & strategie).
Stel de VS heeft er 1000 en levert ze in 1x, dan zijn ze over 3 maanden op. Lever je er elke 3 maanden 250, dan heb je een jaar lang profijt en krijgen de mensen ervaring met het systeem en gaat de effectiviteit omhoog.

Die F16's worden pas in 2024 verwacht, maar het zou me niks verbazen als ze pas in 2025 echt impact gaan hebben. (Kunnen ze mooi de Krim bevrijden tegen die tijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:58:
[...]

Als je dat groot vindt moet je vooral eens naar de opvolger ervan, de Tu-160, kijken. Dat werd nogal eens afgedaan als 'maar een kloon van de Amerikaanse B-1' - maar al zou het zo begonnen zijn, waar de Amerikanen bij overgang B-1A naar B-1B het concept verkleinden, hebben de Russen het juist vergroot. De Tu-160 is langer en zwaarder dan de B-52 en kan ook 30% meer lading meezeulen - zij het maar voor een fractie van het bereik van de B-52 (maar dan wel tegen Mach 2). Die monsters schieten in deze oorlog ook kruisraktten af, maar dan vanaf 'veilig' Caspisch zeegebied, althans dat deden ze eerste helft 2022. Geen meldingen gehoord dat dat nog gebeurt sinds de aanval op Engels basis bij Saratov.
Blijf me verbazen wat een enkele drone doet met zoiets ;)

Artur Rhei beweert dat alle Tui-22m3 die daar stonden naar regio Moermansk zijn verplaatst, en dus ze effectief van het toneel zijn gehaald .. thx @YakuzA for the correctie

In het geval wat je aanhaalt + die tu22m3 is dat op zich wel een bijzondere event want dat kan je effectief niet zo snel meer ermee aanvallen.

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXyemKHHhqJn7VvvSHtYBnUGEhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC011EMBWTH7aiYUW2zo9tMP.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The United States would be willing to participate in the training of Ukrainian pilots to fly the F-16, if there were more Ukrainian pilots in need of training than what the Europeans are able to handle.
https://www.ukrinform.net...ukrainian-f16-pilots.html
"[We're] open to training existing pilots if capacity is reached in Europe," Singh said. "That's the condition. So, if Denmark and the Netherlands are taking the lead on training, if they just do not have the capacity ... to train as many pilots as Ukraine wants to send or plans to send, then we will ... help train stateside,” Singh said.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2023 07:54 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:31:
[...]

Blijf me verbazen wat een enkele drone doet met zoiets ;)

Artur Rhei beweert dat alle Tui-22m3 die daar stonden naar regio Moermansk zijn verplaatst, en dus ze effectief van het toneel zijn gehaald ..

In het geval wat je aanhaalt + die tu22m3 is dat op zich wel een bijzondere event want dat kan je effectief niet zo snel meer ermee aanvallen.
Dat extra uurtje of 2 vliegen is voor een tu22 bombing run niet heel spannend.
Ze zijn alleen verder weg geplaatst, van ‘van het toneel halen’ kun je niet echt spreken.
Range: 6,800 km (4,200 mi, 3,700 nmi)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2023 07:55 ]

PSN

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid