Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:
  • 385.659 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
T55 met een cope cage die ook echt iets nuttigs heeft gevangen:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:11

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

YakuzA schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Raketten en shaheds komen al sinds het begin ook boven Belarus vandaan.

Niets nieuws toch?
Volgens Oekraïense media zijn die ballistische raketten vanuit Belarus wel nieuw.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:11

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Hippocampus schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:25:
Whatever happened to... dat dreigende grote offensief nabij Kupyansk?

[Afbeelding]

Is zich dat nog aan het ontwikkelen of was dat uiteindelijk desinformatie of misinformatie?
NOS had vanmiddag een update dat de Russen inmiddels een heel gehucht verder zijn:
In het noordoosten van Oekraïne zou de nederzetting Novoselivske veroverd zijn "als gevolg van professionele acties van militaire eenheden", meldt het Russische ministerie van Defensie op Telegram. The Guardian meldt dat het ministerie daaraan toevoegt dat dankzij aanvallen de positie van de Russische strijdkrachten verbetert.

Het Oekraïense leger zei vrijdag dat ze geconfronteerd worden met een groeiend aantal aanvallen in het oosten. De Oekraïense onderminister van Defensie Hanna Maljar zei op Telegram dat "het aantal vijandelijke aanvallen is toegenomen. Er wordt zwaar gevochten."

De onderminister zegt daarnaast dat Russische troepen het gebied in het noordoosten terug willen winnen. Afgelopen herfst verloren de Russen daar gebied.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58
Maestro schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Volgens Oekraïense media zijn die ballistische raketten vanuit Belarus wel nieuw.
Dat viel mij dus ook al op. Zijn het dan migs die ze vervoeren?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
YakuzA schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:45:
T55 met een cope cage die ook echt iets nuttigs heeft gevangen:
[Twitter]
Benieuwd waar deze T55 gevonden is. Als het dichtbij het front is dan zouden de nieuwere tanks echt wel eens op kunnen zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedenavond allemaal.

We bewegen al wat verder zie ik, maar hierbij alsnog het verzoek om de discussie over de aanval op de Russische olietanker, en dan vooral of ze legitiem is of niet, te beëindigen. Laten we weer verder kijken naar andere berichten.

Ook valt het mij op dat hier een discussie begint over de Saoedi Arabië conferentie. Omdat die conferentie betrekking heeft op de interactie tussen het westen en de nodige andere landen stel ik voor die discussie te voeren in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Dit topic past beter bij dat onderwerp.

Nieuwe posts over de conferentie worden hier verwijderd. Want offtopic. De conferentie posts voor dit bericht worden zo direct naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Thread over het voorradige materieel van de 3rd mrd van Rusland:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2023 21:27 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Om het nog maar eens te benoemen; 32 stuks arty vernietigd vandaag!

Al met al zal het allemaal bijdragen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F204iRMXAAAjGwS?format=jpg&name=medium

Morgen de 250'000...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF21DAqVW0AAN7Ou.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 06-08-2023 08:49 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nog even vast lassen en afwerken en dan is de grote hamer en sikkel in Kyiv vervangen door de tryzub:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF21EkUjWgAAJeQg.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

[quote]XWB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:31:
Van die 900 tanks is overigens geen spoor te bekennen, en de Russen hebben ook het probleem dat ze continu vastlopen op de mijnenvelden die Oekraïne aangelegd heeft.
*knip* Cynisme graag achterwege laten.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 06-08-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Van de Leopards en Bradleys hebben we voldoende beelden gezien iig :)

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 06-08-2023 12:56 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Leopards zijn niet de onderscheidende factor in een al dan niet groot gemechaniseerd offensief. Daarnaast valt UA überhaupt niet aan met grote gemechaniseerde brigades. Staat toevallig vandaag een goede uiteenzetting bij ISW: https://www.understanding...-assessment-august-5-2023

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 06-08-2023 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 11:54
Ik vraag me af of en wanneer deze shitshow eigenlijk stopt. Voor m’n gevoel kan Oekraïne die Russen op hun grondgebied wel eruit werken maar het lijkt wel of dat Rusland gewoon oneindig raketten en drones ter beschikking heeft.

Met andere woorden: als ze al het gebied terugveroveren is het gezeik alsnog niet voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

TrekDr0p

QR niet scannen

De_Bastaard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:14:
Ik vraag me af of en wanneer deze shitshow eigenlijk stopt. Voor m’n gevoel kan Oekraïne die Russen op hun grondgebied wel eruit werken maar het lijkt wel of dat Rusland gewoon oneindig raketten en drones ter beschikking heeft.

Met andere woorden: als ze al het gebied terugveroveren is het gezeik alsnog niet voorbij.
Zodra RU uit UA is kan er een flinke defence gebouwd worden bij de grens van RU en hebben ze minder mogelijkheden om ook maar iets te doen. Ook zal dan de zwarte zee niet meer veilig voor ze zijn omdat ze de Krim kwijt zijn. Dus vanaf zee iets afschieten gaat dan ook al moeilijker.

Dus het enige wat dan het westen nog moet doen. Is genoeg lucht afweer leveren om zo het luchtruim van UA helemaal dicht te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Mijn schoonmoeder heeft het vanaf het begin al over 2026/2027 als eind datum.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

TrekDr0p schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Dus het enige wat dan het westen nog moet doen. Is genoeg lucht afweer leveren om zo het luchtruim van UA helemaal dicht te gooien.
Het luchtruim is nooit 100 procent dicht te krijgen, je streeft iets na wat niet realistisch is. Zelfs in Israël lukt dat niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Mijn schoonmoeder was aanvankelijk veel positiever, maar naar mate de oorlog langer duurt wordt ze pessimistischer. Als er in het najaar nog geen noemenswaardige frontverschuiving is, ziet ze het somber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
tweaker2010 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Het luchtruim is nooit 100 procent dicht te krijgen, je streeft iets na wat niet realistisch is. Zelfs in Israël lukt dat niet volledig.
Vrijwel 100% wel. Israël laat er heel veel gewoon bewust neerkomen omdat het toch gewoon in een akker beland en goedkoper is dan onderscheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Mijn schoonmoeder was aanvankelijk veel positiever, maar naar mate de oorlog langer duurt wordt ze pessimistischer. Als er in het najaar nog geen noemenswaardige frontverschuiving is, ziet ze het somber in.
Ik denk dat de frontlijn inmiddels niet meer te doorbreken is. Maar, Rusland verliest zo veel middelen, dat is ook niet vol te houden.

Maar bij Kherson had ik er ook een hard hoofd in, dat was ook moeilijker te bevoorraden maar toch. Het kan wel en ze blijven in de aanval.

Vertrouwen houden en blijven steunen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ben overigens ook benieuwd of ze Oekraïne, als ze de f16s krijgen, ook meteen voorzien van die Harpoon raketten. 200km+ range, lijkt me al aardig wat om wellicht een paar van die schepen in de zwarte zee te laten zinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

En waarschijnlijk overmorgen de 5000 artillerie systemen... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-07 19:39
Fiber schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

En waarschijnlijk overmorgen de 5000 artillerie systemen... _/-\o_
Zijn getallen die moeilijk te bevatten zijn vind ik. 250.000 mensen dood of gewond, 5000 artillerie system á heel duur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43
TrekDr0p schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Zodra RU uit UA is kan er een flinke defence gebouwd worden bij de grens van RU en hebben ze minder mogelijkheden om ook maar iets te doen. Ook zal dan de zwarte zee niet meer veilig voor ze zijn omdat ze de Krim kwijt zijn. Dus vanaf zee iets afschieten gaat dan ook al moeilijker.

Nee, UA gaat dat niet zo oplossen: hun eigen drone industrie komt nu net op gang en ze hebben recent uiteraard het een en ander getest.

Rusland stopt inderdaad niet, maar gaat gestopt worden. Lange adem, maar elke dag luchtalarm in Moskou ligt wel in het verschiet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Het is een heel taai proces, iedereen die hier post zal dat beamen. Toch zijn er ook wel lichtpuntjes:
  • De luchtaanvallen van Rusland worden steeds minder effectief omdat de luchtverdediging van Oekraïne verder toeneemt, in omvang en effectiviteit.
  • Iedere raket die Rusland nu verschiet is heel lastig voor het land te vervangen. Oekraïne heeft met haar luchtverdediging ook die uitdaging, maar die heeft nog wel het perspectief van de opschalende wapenindustrie in het Westen.
Maar die fase tot het punt dat de bezette gebieden zijn terugveroverd is een taaie. Over de fase daarna maak ik mijzelf iets minder zorgen. Bij Rusland valt dan de doelstelling weg om ook nog maar iets te doen. Voor zover haar acties nu al niet pathetisch zijn, worden ze na dat moment het helemaal. Maar dat onderwerp moeten we in dit topic laten liggen :X. Hoe het verder moet met de internationale verhoudingen daarna past denk ik beter in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. We er ook nog bewust geen topic voor omdat er nog genoeg andere dingen aan de orde zijn en alles wat we erover zeggen speculatief is. Dus maar even nog niet doen.

Voorlopig heeft Oekraïne haar handen vol aan het terugdraaien van wat en na 2014 is gebeurd. Eerst hebben we nu te dealen met het ondersteunen van Oekraïnes krachtinspanning tegen die idiote hoeveelheid landmijnen (wat is het oogpunt van Rusland geweest om zo absurd veel van die dingen te produceren). Naast alle uitdagingen van de gewapende strijd en de ondersteuning ervan is het van vitaal belang dat Oekraïne als samenleving blijft functioneren. Hiervoor is die luchtverdediging cruciaal, Om de Oekraïners te beschermen, maar ook om de productiemiddelen van het land in stand te houden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 06-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De oplossing is Israël 2.0 worden.

Het probleem bij de bron aanpakken. Als de buurlanden bepaalde ongewenste fabrieken opzetten, eventjes wat raket- of droneaanvallen erover gooien zodat de vijand opnieuw moeten beginnen met hun dronefabriek of raketfabriek.

Verdediging tegen het gespam met goedkope dingen ontwikkelen. Daarvoor heb je slimme datawerking nodig. Als een projectiel op een akker gaat vallen, laat het vallen. Als een projectiel op een woning, bedrijf, fabriek,... gaat vallen, dan wordt het onderschept.

Moderatie comment:
Zoals aangegeven is dit een speculatieve discussie, een ook een false equation

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 06-08-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

De oplossing is Israël 2.0 worden.

Het probleem bij de bron aanpakken. Als de buurlanden bepaalde ongewenste fabrieken opzetten, eventjes wat raket- of droneaanvallen erover gooien zodat de vijand opnieuw moeten beginnen met hun dronefabriek of raketfabriek.

Verdediging tegen het gespam met goedkope dingen ontwikkelen. Daarvoor heb je slimme datawerking nodig. Als een projectiel op een akker gaat vallen, laat het vallen. Als een projectiel op een woning, bedrijf, fabriek,... gaat vallen, dan wordt het onderschept.
Het gemak van Israel is hier dat het vijandige land niet zo groot is. Als Syrië bijvoorbeeld in het meest afgelegen deel een fabriek neerzet, dan is die fabriek 750 km ver. Als Rusland een fabiek zo ver mogelijk weg wil zetten dan is dat een veelvoud van die afstand.

Moderatie comment:
Offtopic, speculatief

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 06-08-2023 19:47 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-07 11:09
YakuzA schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Die lijkt dus vooral te kijken naar de periode van WOII ; wat ongeveer een vergelijkbare periode is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat de frontlijn inmiddels niet meer te doorbreken is. Maar, Rusland verliest zo veel middelen, dat is ook niet vol te houden.

Maar bij Kherson had ik er ook een hard hoofd in, dat was ook moeilijker te bevoorraden maar toch. Het kan wel en ze blijven in de aanval.

Vertrouwen houden en blijven steunen.
Het zijn in het zuiden 3 linies. Met voor elke linie eerst een mijnenveld. Ze zijn nu plaatselijk door #1 heen. RU heeft wel moeten reinforcen, en als je kijkt hoe Rusland vecht (opportunistisch) is het niet ondenkbaar dat ze er opeens makkelijk doorheen stoten. Dan komt het zoet.

Het tegenoffensiefje (want klein) bij Kupiansk is ook een afleiding maar wel een slimme plek van RU. Want ze hebben ook echt belang bij Kupiansk.

Ondertussen zet UA ook druk bij Kherson en bij Donetsk en bij Bakhmut. Alleen dus inderdaad niet nabij Kupiansk (Svatove kunnen we voorlopig vergeten) maar dat grenst ook al aan Rusland.

Rusland heeft gisternacht grootschalig 2 waves luchtaanval (met raketten en drones) gedaan. Dat is lastiger om tegen te houden, ze leren dus wel iets.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Die lijkt dus vooral te kijken naar de periode van WOII ; wat ongeveer een vergelijkbare periode is
Voor veel Oekraïners is deze oorlog al in 2014 aan de gang.

Voor mij inmiddels ook. Het masker is gevallen. Rusland is all-in gegaan.

In het boek De mannen van Poetin gaat het ook erover dat eigenlijk de oude KGB methodes van omkoping, corruptie, smokkel nooit gedag zijn gezegd. Van hun netwerken zullen ze ook gebruik blijven maken en gemaakt hebben. Da's in deze context balen. Want het verlicht de sancties.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
D_Jeff schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Ja.
Vermoed voornamelijk beïnvloed door haar moeder die nog WO2 overleefd had.
Die had het in 2018 al over dat er een 5-jarige oorlog met Rusland zou komen.

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Doelwit van de Kinzhals vannacht was blijkbaar op tijd ontruimd:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:16
De grote "afwezige" is naar mijn idee de militaire hovercraft.

Is dit niet een prima oplossing tegen de mijnen, greppels, moerassen, meren, rivieren???

Supersnelle aanval, en zo weer weg als het moet.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hansieo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:03:

Is dit niet een prima oplossing tegen de mijnen, greppels, moerassen, meren, rivieren???

Oh ik dacht dat het grote gemis een aantal B-52s waren die heel die verdedigingslinies in no time plat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

De_Bastaard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Oh ik dacht dat het grote gemis een aantal B-52s waren die heel die verdedigingslinies in no time plat gooien.
Die kun je niet 'doneren' een hovercraft wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:53:
Doelwit van de Kinzhals vannacht was blijkbaar op tijd ontruimd:
[Twitter]
Hoeveel vliegtuigen zouden er gestaan hebben?

Wikipedia: 7th Tactical Aviation Brigade (Ukraine)

23 vliegtuigen scramblen voor een kruisraket lijkt me niet te doen op zo'n korte duur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
:+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

23 vliegtuigen scramblen voor een kruisraket lijkt me niet te doen op zo'n korte duur.
Denk dat ze wel allemaal van dat vliegveld gescrambeld waren in dat uur.
Dit is tenslotte de afdeling die de Storm Shadows afvuurt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:22
[...]

Oorlogstijd, hoogste staat van paraatheid (of gewoon continue paraat). Dan denk ik dat er wel veel mogelijk is.
Of het fysiek ook echt mogelijk is, daar heb ik te weinig kennis voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Veel mijnen zijn niet alleen drukgevoelig maar bijvoorbeeld ook magnetisch. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Komt die Taurus missile nu wel of niet? Wat een gesteggel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:37:
[Twitter]
Totdat de regering beslist van wel, komt die niet. :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:37:
[Twitter]
Niet. Twee partijleden die wat roepen doet niet zoveel. Er is al langer een groep politici die meer en sneller wapens wil leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
RoD schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Niet. Twee partijleden die wat roepen doet niet zoveel. Er is al langer een groep politici die meer en sneller wapens wil leveren.
En helaas een hoop die rechtstreeks vanuit 🇷🇺 beïnvloed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:00

Kheos

FP ProMod
Kees_frl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Veel mijnen zijn niet alleen drukgevoelig maar bijvoorbeeld ook magnetisch. :)
Laat dat nu net niet uitmaken. Een Hovercraft van 2 ton duwt genoeg kracht naar beneden om 2 ton omhoog te houden. 2 ton dus. Die mijnen ontploffen dan sowieso.
En Hovercrafts werken tot de eerste bocht. Daar gaan ze namelijk rechtdoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Laatst online: 14:01
Kheos schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Laat dat nu net niet uitmaken. Een Hovercraft van 2 ton duwt genoeg kracht naar beneden om 2 ton omhoog te houden. 2 ton dus. Die mijnen ontploffen dan sowieso.
Niet om te veel offtopic te gaan hier, maar dan wel graag die 2 ton delen door de hele oppervlakte van de hovercraft. Dan blijft er dus vrijwel niets over.
Caelorum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Den rok (rand) van de hovercraft dus en uiteraard kan een hovercraft "gewoon" sturen en uiteraard zal die alsnog mijnen gewoon laten afgaan al zullen het er misschien minder zijn.
YouTube: Hovercraft Over Eggs Without Breaking Any

[ Voor 28% gewijzigd door Skynett op 06-08-2023 19:52 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Skynett schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

Niet om te veel offtopic te gaan hier, maar dan wel graag die 2 ton delen door de hele oppervlakte van de hovercraft. Dan blijft er dus vrijwel niets over.
Den rok (rand) van de hovercraft dus en uiteraard kan een hovercraft "gewoon" sturen en uiteraard zal die alsnog mijnen gewoon laten afgaan al zullen het er misschien minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Blijf allemaal letten op welk onderwerp je aansnijdt. Omdat het maar enkele posts waren net toch weer wat verplaatst naar China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog en [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Door afwezigheid van gebeurtenissen komt hier nu alles lang. Investeer dan wat meer in een ander topic als daar wat meer te melden is. Je posts worden daar ook wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58
Kheos schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Ik was/ben dan ook niet pro hovencraft ofzo, dat bedoel ik ook te zeggen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waarez
  • Laatst online: 20-06 15:11
Erg interessant filmpje die het voornamelijk heeft over de productie van 155mm artilleriegranaten.

Met volgende context:
"The US has sent Ukraine millions of 155mm rounds since the war started, including cluster bombs. But there's a global shortage of 155 shells, and some are afraid that the US is depleting its stockpile. We visited the Scranton Ammunition Plant to see how common shells are made."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:22
Dit zou te mooi om waar te zijn. Russen die de opdracht hebben gekregen om behind enemy lines in oekrainse pakken te gaan, zijn vervolgens gespot door een Russische drone. Die operatie wist van niets en heeft vervolgens artillerie laten afvuren, hoop doden. Vervolgens heeft Oekraïne de artillerie gecounterd en plat gemaakt. Het zou zo maar kunnen, maar ook to good to be true..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

consolefreak schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:47:
Dit zou te mooi om waar te zijn. Russen die de opdracht hebben gekregen om behind enemy lines in oekrainse pakken te gaan, zijn vervolgens gespot door een Russische drone. Die operatie wist van niets en heeft vervolgens artillerie laten afvuren, hoop doden. Vervolgens heeft Oekraïne de artillerie gecounterd en plat gemaakt. Het zou zo maar kunnen, maar ook to good to be true..

[Embed]
Fantasie verhaaltje. Moeten ze niet te veel doen. Zie wel vaak die neiging om ‘maximaal” indruk te willen maken. Hyperbolen, grote woorden, op de emotie pushen. Helemaal niet nodig om ons te bespelen, het is allemaal al erg genoeg.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 22:44
pro_6or schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Fantasie verhaaltje. Moeten ze niet te veel doen. Zie wel vaak die neiging om ‘maximaal” indruk te willen maken. Hyperbolen, grote woorden, op de emotie pushen. Helemaal niet nodig om ons te bespelen, het is allemaal al erg genoeg.
Klinkt te mooi inderdaad, maar komt van Russische kanalen. Verhaal is zo gek, dan moet het wel kloppen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
In The Washington Post vandaag een artikel waarin wordt toegelicht hoe Oekraïne met drones en raketsystemen de elektronische oorlogsvoering van de Russen (jamming) pareert.

Ukraine’s elite forces rely on technology to strike behind enemy lines
Deelartikel: https://wapo.st/44XQAKA

Een voorbeeld van achter het Zaporizhzhia front wordt behandeld (met filmpje). Er wordt toegelicht waar die film in de tactiek past.

Wat we hier zien is hoe meerdere wapensystemen met elkaar worden gecombineerd. In deze oorlog zien we deze combinatie voor het eerst. Vanwege die jamming kunnen ze niet meer vertrouwen op satelliet navigatie, maar moeten de drones manueel naar het doel leiden. Ook zien we dat deze technologische oorlogsvoering, in ieder geval van de zijde van Oekraïne, meer en meer maatgevend voor de strijd aan het worden.

Nu zijn niet de complete Oekraïense strijdkrachten zo bezig, dit is deze activiteiten worden uitgevoerd door special forces, Alpha units. Ondanks de beperking tot deze specialisten verzetten deze veel werk:
“What is the problem with going behind enemy lines? Total mining,” said Oleh, the first deputy director of the Alpha forces, who, like others in this story, asked to be identified only by his first name for security reasons. “It’s almost impossible to go somewhere secretly. You have to use some kind of demining equipment. This means you will already be identified.”

Alpha fighters are trained to do everything from firing an antitank missile to operating a mobile air-defense system. Their snipers are regarded as the best in Ukraine. But all have turned their focus to drones lately as their targets became more difficult to reach.
Bij Bakhmut liggen minder mijnen, relatief minder mijnen. Hier raken Alfa's meer betrokken in de strijd zelf, en ondergaan ook meer verliezen:
The eastern front line, near the besieged city of Bakhmut, is less mined than the wide fields of the southern Zaporizhzhia region. But it is still hard to get close to the Russians. Recently, a team of Oleh’s fighters had “a relatively shallow entry” into enemy turf near there and 14 of them were wounded, he said.
Ondanks de verliezen blijven ze selectief met de nieuwe aanwas:
Alpha is selective: To get in, you have to pass a fitness test, a polygraph and a psychological examination. Efforts to widen recruiting during the war to form a separate assault unit yielded just 80 new members, Oleh said.
Soms doen Alpha's ook het werk van normale eenheden, maar dan wel op hun eigen manier..
The entire Alpha division has just one artillery gun, a 105mm British L119 that’s currently in the Zaporizhzhia region, used by a group that calls itself “Tiger Woods,” because its strikes are as accurate as the American golfer.
Loitering munitie blijft echter wel een van hun specialismes:
Rather than contending with minefields, where Alpha has achieved greatest success is with loitering munitions, which range in size and cost. The three-man team that destroyed the antenna tower focuses on targets related to Russians’ jamming ability and communication infrastructure.
Wat dat betreft spreken de resultaen van de groep voor zich:
The Alpha division alone this year has damaged or destroyed more than 322 tanks and armored vehicles, 48 artillery systems and 65 special equipment objects, including electronic warfare, said Oleh, the deputy director.
Dit artikel is lang. Het bovenstaande is slechts een impressie. In de staart ervan worden de verschillende fronten door het team vanuit hun invalshoek becommentarieerd. Dit laatste als take away:
“We liked working in the Donetsk region better,” Pasha told Oleh. “There are more targets there. There is more active work there, and there is less electronic warfare. … This area is the most fortified. And they are simply in a dead-end defense.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

De Sovjets hadden een eenvoudiger systeem, maar ze hadden er ook heel veel van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noOj9gk5j7gxKnN3j5V9r6eUqNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFwJhBqurYp6Vh7sUa1xQms3.png?f=fotoalbum_large
YouTube: Germany's Worst Defeat: Operation Bagration | Animated History

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlCw8bgpbadxhZy84qwU8k51obo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NzPnPEjwmt0fZJL967VSNyU.jpg?f=fotoalbum_large

250k gepasseerd!

[ Voor 22% gewijzigd door beany op 07-08-2023 07:48 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02

dr.lowtune

Deugt niet

Dat niet alleen....als ze een beetje hun best doen morgen de 5k artillerie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
De_Bastaard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

lol, klopt, maar dat gaan "we" niet krijgen /mogelijk maken.
En dan lijkt de hovercraft mij héél nuttig middel.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
Ondertussen denken ze in Rusland dat Oekraine de cijfers te laag inschat :X

[Twitter: https://twitter.com/victoriaslog/status/1688271000188710912]
(inclusief video)

X tekst:
Skabeeva said they found 284,000 obituaries on social media. Finally realistic numbers from the Russian side. The General Staff missed a few thousand somewhere. Most likely, they’ve been turned to dust or are just missing, and their relatives thought they died.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46

polthemol

Moderator General Chat
beany schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

[Twitter]
(inclusief video)

X tekst:

[...]
Dat zou betekenen dus dat het niet over 'uitgeschakeld' gaat in de zin van niet meer inzetbaar (dood, gehandicapt, lange revalidatie,...), maar over effectief dood en dat er dus geen sprake is van een vertaalfout/gemiste dubbelzinnigheid wat we eerst vaak veronderstelde bij de cijfers van Oekraïne.

Ik vraag me af waarom men dit vanuit Russisch oogpunt zou willen uiten, het Russisch regime is niet bepaald tolerant voor mensen die inhakken op hun propaganda.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

[Twitter]
(inclusief video)

X tekst:

[...]
Zag hem idd net langskomen.
Weet alleen niet hoe betrouwbaar dit is als nieuws :)

Het dit twitterz account niet eerder langs zien komen met nieuws?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2023 09:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Dat zou betekenen dus dat het niet over 'uitgeschakeld' gaat in de zin van niet meer inzetbaar (dood, gehandicapt, lange revalidatie,...), maar over effectief dood en dat er dus geen sprake is van een vertaalfout/gemiste dubbelzinnigheid wat we eerst vaak veronderstelde bij de cijfers van Oekraïne.

Ik vraag me af waarom men dit vanuit Russisch oogpunt zou willen uiten, het Russisch regime is niet bepaald tolerant voor mensen die inhakken op hun propaganda.
Obituary = overlijdensbericht, daar kan je weinig anders van maken.

Ik denk dat ze hun pundits inzetten om het volk klaar te maken voor slecht nieuws. Zachtjes inmasseren en dan met een officieel bericht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
YakuzA schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Zag hem idd net langskomen.
Weet alleen niet hoe betrouwbaar dit is als nieuws :)
In eerste instantie zou je denken: totaal niet!

Maar de Oekrainse en de Russische cijfers liggen toch wel redelijk dicht bij elkaar. Maar het is van beide kanten propaganda. We zullen waarschijnlijk pas (ver) na de oorlog de echte cijfers te weten komen.

Voor nu doen we het maar met de cijfers die er zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 11:46

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Ik denk dat ze hun pundits inzetten om het volk klaar te maken voor slecht nieuws. Zachtjes inmasseren en dan met een officieel bericht komen.
Nu ja, dat is precies wat ik bedoel ;) Eerder was er (met de informatie van toen, al twijfel ik nog lichtjes over deze informatie omdat ik de catch niet snap van de bron) nog twijfel over wat precies de betekenis was casualty, die twijfel is dus weg met deze statements, obituary laat niet echt ruimte voor twijfel over.

Vraag is dan wel hoe zij aan die blijkbaar publieke informatie komen en OSINT niet (terwijl men ook voor OSINT regelmatig 'begrafenisbronnen' indexeert)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Nu ja, dat is precies wat ik bedoel ;) Eerder was er (met de informatie van toen, al twijfel ik nog lichtjes over deze informatie omdat ik de catch niet snap van de bron) nog twijfel over wat precies de betekenis was casualty, die twijfel is dus weg met deze statements, obituary laat niet echt ruimte voor twijfel over.

Vraag is dan wel hoe zij aan die blijkbaar publieke informatie komen en OSINT niet (terwijl men ook voor OSINT regelmatig 'begrafenisbronnen' indexeert)
Het laat inderdaad geen ruimte voor twijfel.

Besef dat ze hun eigen Facebook hebben, VKontakte. Het zou mij niets verbazen als de Russische diensten alles kunnen lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:56

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het is altijd lastig om in te schatten hoeveel doden er zijn. De Russische aantallen zullen onnauwkeurig zijn zelfs als ze eerlijk zouden proberen te zijn. Hoeveel mensen waren er wel niet vermist na de Vietnam oorlog, dolend door de jungle of nooit meer gevonden?

De bottom line is dat doden niet terug komen en geen onderdeel meer kunnen zijn van je economie. Je mag liegen over je cijfertjes tegenover je volk en het buitenland wat je wilt maar een dode doet geen graan binnen halen, doet niet serveren in een restaurant en werkt niet aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Ik denk dat er zeker 250.000 doden zijn aan de Russische zijde. Het komt overeen met zaken zoals de hoeveelheid mensen die ze optrommelen en dat ze overal troepen aan hun grenzen af aan het halen zijn. Het zou mij ook niet verbazen als 250.000 inderdaad zoals het artikel suggereert te laag is vergeleken met de werkelijkheid.

In die zin is het knap dat Rusland nog het front zo relatief statisch weet te houden onder de druk.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43
asing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Het laat inderdaad geen ruimte voor twijfel.

Besef dat ze hun eigen Facebook hebben, VKontakte. Het zou mij niets verbazen als de Russische diensten alles kunnen lezen.
De ‘doodseconomie’ die Rusland hanteert zou dit ook wel moeten toestaan: immers voor families uit de arme gebieden zijn dode zonen, broers, neven, ooms - een zegen. Even door de zure appel heen en er komt meer geld binnen dan dat het familie lid in een leven lang bij elkaar had kunnen scharrelen.

Ik vond dit NRC artikel over de cijfers achter de mobilisatie en de reden dat de moeders en weduwen mogelijk hun verdriet wel een plekje kunnen geven en niet in opstand komen zoals een oorlog of 2 geleden wel gebeurde.
Met zijn werk verdient hij het regionaal gemiddelde: 40.000 roebel per maand (omgerekend 388 euro op basis van de koers vrijdagochtend).

Stel nu dat hij een contract tekent bij het Russische leger – of gemobiliseerd wordt, financieel maakt dat niet uit. Hij gaat er direct op vooruit: een maandsalaris van 195.000 roebel (1.892 euro), en daarbovenop een ‘tekenbonus’ van nog eens 195.000 roebel. Voor dit bedrag had hij voorheen tien maanden moeten werken.
Dus als ie leeft is het al beter, mits er wordt betaald. Ik begrijp uit dit artikel dat dit doorgaans wel goed gaat.
Een overzicht van de tegemoetkomingen die de nabestaanden wordt beloofd: namens de president wordt 5 miljoen roebel (48.500 euro) uitgekeerd. De regionale overheid doet er 1 tot 3 miljoen bovenop. De strijdkrachten keerden daarvoor al bijna 5 miljoen roebel uit. Militairen hebben ook nog een verplichte verzekering die de nabestaanden voorziet van minstens 2,9 miljoen roebel. Een weduwe krijgt, afhankelijk van de woonplaats, een militair pensioen van minimaal maandelijks 21.000 roebel (204 euro). Kinderen van omgekomen militairen krijgen een toelage van 2.800 roebel per maand.
Blijkbaar een beste stapel geld: er nogmaals vanuitgaande dat dit wordt uitgekeerd.

Terug naar de cijfers: gek genoeg vanuit financieel oogpunt laten weten dat mensen sneuvelen in combinatie met deze ‘economie van de dood’ kan een familie wellicht een van de zonen naar voren schuiven. Ik las de verhalen over de zak met uien of de nooit geleverde Lada, maar dit schetst toch een heel ander beeld. Eentje die het gebrek aan protest van (arme) nabestaanden wel helpt verklaren.

Bron artikel NRC

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:26
Mijn Russisch is niet goed genoeg om te valideren dat ze dat daadwerkelijk zegt, in welke context deze clip is en de context van de rest van het programma. Misschien is er wel wel cherry picking gedaan en ging het in het algemeen over overlijdensberichten niet per se gerelateerd aan enkel de 'speciale militaire operatie'.

Het zou natuurlijk apart nieuws zijn als het klopt, dat westerse bronnen en zelfs Oekraïne véél te laag zouden zitten in hun schattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:08

Garyu

WW

TheBrut3 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Mijn Russisch is niet goed genoeg om te valideren dat ze dat daadwerkelijk zegt, in welke context deze clip is en de context van de rest van het programma. Misschien is er wel wel cherry picking gedaan en ging het in het algemeen over overlijdensberichten niet per se gerelateerd aan enkel de 'speciale militaire operatie'.

Het zou natuurlijk apart nieuws zijn als het klopt, dat westerse bronnen en zelfs Oekraïne véél te laag zouden zitten in hun schattingen.
M.a.w., zolang dit niet opgepikt wordt door westerse bronnen (USA, UK,. ..) zou ik het nog even met een korreltje zout nemen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Grappig hoe dit nieuws hier wordt geïnterpreteerd. Als je even verder denkt, dan is dit getal volstrekt zinloos:

Als 1 Obituary gelijk staat aan 1 dode, dan moet voldaan zijn aan het volgende:
Elke Obituary moet uniek zijn, dus niet een berichtje van de vrouw, de ouders, de broer en een schoolvriend, want dan heb je ineens 4 berichten voor 1 persoon.
Elke Obituary moet herleidbaar zijn naar 1 uniek persoon, volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats?
Hoeveel Sergey Ivanov's hebben ze daar? (Meest voorkomende voornaam en achternaam)
Elke Obituary moet gaan over een persoon die ook echt dood is, er zijn ook jongens verdwenen, ondergedoken, gevlucht etc.
Elke Obituary moet ook duidelijk vermelden dat het over de oorlog gaat. Sergey die met z'n zatte ballen de sloot in fietst en het niet na kan vertellen telt natuurlijk niet.

Dus het getal 284.000 moet je hiervoor corrigeren, dan kom je uit tussen 0 :+ (1 hele populaire jongen duikt dadelijk levend weer op) en de halve Russische bevolking is omgekomen. Want er zijn natuurlijk ook genoeg slachtoffers die nooit een 'vindbare' Obituary krijgen. Dan mompelt de Priester wat tijdens de mis en gaan ze daarna weer door met hun leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
beany schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

In eerste instantie zou je denken: totaal niet!

Maar de Oekrainse en de Russische cijfers liggen toch wel redelijk dicht bij elkaar. Maar het is van beide kanten propaganda. We zullen waarschijnlijk pas (ver) na de oorlog de echte cijfers te weten komen.

Voor nu doen we het maar met de cijfers die er zijn...
Ik vind het vooral wat te makkelijk :)
Russische propaganda poept een getal uit wat toevallig goed of leuk klinkt voor ons en dan lijkt/wordt het (ineens) aangenomen als kloppend :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Ik zat ook te denken dat het misschien om *alle* overleden Russen zou gaan, maar ik besef me dat het getal op 140 miljoen Russen ook weer wat laag is. Als ik deze gegevens dan sterven er 13 mensen per 1000. Dat geeft ongeveer 1.8 miljoen sterfgevallen.

Dan heeft een deel van de Russen ook nog eens geen toegang tot internet, dus ook geen VKontakte.

En als laatste moeten we ons realiseren dat de Russische zorg voor de gewonden niet zo best is, dus de kans om later te overlijden aan de verwondingen is hoger.

Er bestaat overigens ook een kans dat de UA cijfers hebben gepakt, en daar iets op hebben gezet om een getal te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:18
TheGhostInc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:18:
Grappig hoe dit nieuws hier wordt geïnterpreteerd. Als je even verder denkt, dan is dit getal volstrekt zinloos:

Als 1 Obituary gelijk staat aan 1 dode, dan moet voldaan zijn aan het volgende:
Elke Obituary moet uniek zijn, dus niet een berichtje van de vrouw, de ouders, de broer en een schoolvriend, want dan heb je ineens 4 berichten voor 1 persoon.
Elke Obituary moet herleidbaar zijn naar 1 uniek persoon, volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats?
Hoeveel Sergey Ivanov's hebben ze daar? (Meest voorkomende voornaam en achternaam)
Elke Obituary moet gaan over een persoon die ook echt dood is, er zijn ook jongens verdwenen, ondergedoken, gevlucht etc.
Elke Obituary moet ook duidelijk vermelden dat het over de oorlog gaat. Sergey die met z'n zatte ballen de sloot in fietst en het niet na kan vertellen telt natuurlijk niet.

Dus het getal 284.000 moet je hiervoor corrigeren, dan kom je uit tussen 0 :+ (1 hele populaire jongen duikt dadelijk levend weer op) en de halve Russische bevolking is omgekomen. Want er zijn natuurlijk ook genoeg slachtoffers die nooit een 'vindbare' Obituary krijgen. Dan mompelt de Priester wat tijdens de mis en gaan ze daarna weer door met hun leven.
Tel daarbij de "verdwenen" soldaten die op een onbewaakt moment hun uniform hebben uitgetrokken en elders een nieuw leven zijn begonnen...iets wat in WW2 ook gebeurde.
Ook soldaten die geheel verdampt zijn bij een explosie kunnen nooit geteld worden onder de slachtoffers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:54
[...]

klopt, maar een berichtje op social media hoeft niet een uniek geval te zijn. als broer, zus, oom en tante iets schrijven over dezelfde neef heb je al 4 overlijdensberichten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:18
Tens schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

klopt, maar een berichtje op social media hoeft niet een uniek geval te zijn. als broer, zus, oom en tante iets schrijven over dezelfde neef heb je al 4 overlijdensberichten.
Ik mag aannemen dat de naam van de overledene er ook bij vermeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:54
murphydrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Ik mag aannemen dat de naam van de overledene er ook bij vermeld wordt?
'onze lieve Ivan'. of zo iets?

Iets wat Russische propagandakanalen roepen nu plotseling als accuraat aannemen is wat raar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[Twitter]
(inclusief video)

X tekst:

[...]
Olga Skabeeva. Deze vrouw staat op de sanctielijsten. Hoe rijk zij en haar man (Yevgeny Popov) zijn is me niet duidelijk, maar ze vallen onder de Russische elite.

Geestig ook. Deze vrouw is al sinds het begin van de oorlog iedere dag klinkklare onzin aan het verkopen. Zo rond het Kherson offensief was het ineens 'we moeten meer de waarheid vertellen'. Ze heeft ook een keer verteld toen de camera's per ongeluk nog liepen: 'nu kunnen we stoppen met liegen weer overgaan op de waarheid'.

Dit is een propagandist eerste klas. Het is iemand die alleen maar de waarheid verkondigd als daar ook een agenda mee bereikt kan worden. Ze heeft een opleiding journalistiek genoten op een Russische universiteit maar haar werk heeft weinig met journalistiek zoals wij dat kennen in het Westen te maken.

Mijn take is dan ook als volgt:

1) Dit cijfer haalt ze uit de hoge hoed; op basis van getallen die ze heeft gezien van 'Westerse' media (ISW, UK MoD, UA MoD, Oryx, ...) en dan nog wat aangedikt.

2) Het doel is me niet duidelijk; kan zijn krediet opbouwen bij critici, of om het publiek inderdaad klaar te stomen voor een exit strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jerie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Olga Skabeeva. Deze vrouw staat op de sanctielijsten. Hoe rijk zij en haar man (Yevgeny Popov) zijn is me niet duidelijk, maar ze vallen onder de Russische elite.

Geestig ook. Deze vrouw is al sinds het begin van de oorlog iedere dag klinkklare onzin aan het verkopen. Zo rond het Kherson offensief was het ineens 'we moeten meer de waarheid vertellen'. Ze heeft ook een keer verteld toen de camera's per ongeluk nog liepen: 'nu kunnen we stoppen met liegen weer overgaan op de waarheid'.

Dit is een propagandist eerste klas. Het is iemand die alleen maar de waarheid verkondigd als daar ook een agenda mee bereikt kan worden. Ze heeft een opleiding journalistiek genoten op een Russische universiteit maar haar werk heeft weinig met journalistiek zoals wij dat kennen in het Westen te maken.

Mijn take is dan ook als volgt:

1) Dit cijfer haalt ze uit de hoge hoed; op basis van getallen die ze heeft gezien van 'Westerse' media (ISW, UK MoD, UA MoD, Oryx, ...) en dan nog wat aangedikt.

2) Het doel is me niet duidelijk; kan zijn krediet opbouwen bij critici, of om het publiek inderdaad klaar te stomen voor een exit strategie.
Inderdaad, en in deze discussie is alleen punt 2 interessant. rusland liegt continu, de enige vraag is waarom men het nodig vindt een zo op het oog negatieve statistiek te brengen. Het is overigens niet de eerste keer, je ziet sowieso al een verschuivende trend in het propaganda landschap om het russische volk klaar te stomen voor een langere oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07 10:38
TheGhostInc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:18:
Grappig hoe dit nieuws hier wordt geïnterpreteerd. Als je even verder denkt, dan is dit getal volstrekt zinloos
[...]
Eensch.
# overlijdensberichten != # overledenen.
Ik zou de Oekraïnse/Britse cijfers hanteren voor Russische slachtoffers in Oekraïne.

Daarnaast...Skabeeva is een van de amorele propaganda trollen, zoals Simonyan en Solovyov. Daar komt alleen verbale diarree uit.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 20:43
[...]

[Twitter]
(inclusief video)

X tekst:

[...]
Degene die dit tweet plaatst ergens onder de tweet dat skabeeva het heeft over Oekraïnse doden. Mijn russisch is wat roestig, maar wellicht wordt de tweet verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing

Dit klinkt bemoedigend. Vooral omdat deze 4-500 km ver kunnen. Plaatje met Cyrillische tekst in de 2e tweet.

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 07-08-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:44

ZenTex

Doet maar wat.

Volledig uit de duim gezogen getal als afleiding dat Oekraïne 250K Russische slachtoffers claimt, niet serieus te nemen.

In ander nieuws: Duitsland gaat dan toch de Taurus kruisraketten leveren?

https://www.eurointegrati...g/news/2023/08/7/7167117/
The head of the permanent delegation of the Verkhovna Rada to the NATO Parliamentary Assembly, Yehor Cherniev, announced that he received information from German colleagues about the agreement of key Bundestag parliamentary groups to send long-range missiles Taurus to Ukraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
[Twitter]

[Twitter]

Dit klinkt bemoedigend. Vooral omdat deze 4-500 km ver kunnen. Plaatje met Cyrillische tekst in de 2e tweet.
klinkt alsof indien het "akkoord" officieel word ergens gerookt word waar je niet zou moeten roken.. vraag me af wat en waar..

edit: de kans is groot dat die dingen er al liggen IMHO

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 07-08-2023 14:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

klinkt alsof indien het "akkoord" officieel word ergens gerookt word waar je niet zou moeten roken.. vraag me af wat en waar..

Nou, ik denk dat wel kan raden waar die dingen vallen. De Kerch brug is in ieder geval te raken als je loslaat boven Dnipro. Zelfs met de kleine versie met 400 km range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
[Twitter]

[Twitter]

Dat de bundeswehr ook ‘no comment’ geeft, lijkt ook positief ;)
The Ministry of Defense of Germany chose not to comment on the statements voiced by individual politicians regarding the possibility of transferring Taurus long-range cruise missiles to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...aine-cruise-missiles.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:08

Garyu

WW

Leuk dat die Taurus raketten er komen. De range is theoretisch ca. 500km. De grote vraag wat mij betreft is of ze export-gelimiteerd worden, net als andere leveringen uit andere landen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:23
ZenTex schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:21:
Volledig uit de duim gezogen getal als afleiding dat Oekraïne 250K Russische slachtoffers claimt, niet serieus te nemen.
[...]
Mag ik graag bronvermelding? Gezien het verloop van het aantal slachtoffers sinds het begin van deze oorlog vind ik het nog niet zo heel gek.

Moderatie comment: quote en commentaar van elkaar gescheiden.

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 07-08-2023 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:44

ZenTex

Doet maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:45:
Leuk dat die Taurus raketten er komen. De range is theoretisch ca. 500km. De grote vraag wat mij betreft is of ze export-gelimiteerd worden, net als andere leveringen uit andere landen.
Dat wordt waarschijnlijk nergens gemeld of bevestigd.

De geruchten bij de Scalp was ook dat deze niet export limited was qua range, maar niemand die dat officieel wil bevestigen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
vso schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

ik twijfel.... al dat spul dat Duitsland zóu.... leveren, maar er nog steeds niet is..

Tuurlijk, ik snap dat alles op één stapel leggen niet goed is, en veiliger in Duitsland,
maar toch is het wel heel veel spul dat er nog niet is.... vandaar twijfel... :S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07 10:38
Garyu schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:45:
De iets kleinere export/Koreaanse variant van de Taurus heeft nog steeds 400 km bereik.
Nog steeds afdoende voor de Kerch brug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ob9ZW_sTNpFyLoXuXIqDjx_eO3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDcQnzOIuNfBlADHxjV8HhLK.jpg?f=fotoalbum_large
Plaatje toont een cirkel met 300 km radius.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Volgens Rybar lijken iig 2 van de 3 raketten niet op het vliegveld geland:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FF27nppnXEAAZW5J.jpg

Dat ze naast het vliegveld zijn probeert ie weg te explainen aan dat de NASA Firms satteliet zo onnauwkeurig is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2023 16:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Volgens Rybar lijken iig 2 van de 3 raketten niet op het vliegveld geland:
[Afbeelding]
[Twitter]
Dat ze naast het vliegveld zijn probeert ie weg te explainen aan dat de NASA Firms satteliet zo onnauwkeurig is ;)
[Twitter]
Het is makkelijker om op een ziekenhuis te mikken en dat te raken, of als het een flatgebouw raakt in plaats van het ziekenhuis vinden de Russen het ook al lang best, als dat je een legitiem militair doel moet raken met grasvelden eromheen. als de raket in het gras beland in plaats van op de runway dan heeft het toch iets minder effect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Het is makkelijker om op een ziekenhuis te mikken en dat te raken, of als het een flatgebouw raakt in plaats van het ziekenhuis vinden de Russen het ook al lang best, als dat je een legitiem militair doel moet raken met grasvelden eromheen. als de raket in het gras beland in plaats van op de runway dan heeft het toch iets minder effect.
Jup, ten zuiden van het vliegveld stonden super gevaarlijke graan silo's / graan elevator:

Zo'n Russische raket is natuurlijk niet gewend om militaire doelen te zoeken :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De bruggen update:
"The situation on the bridges: occupiers closed the Chongar bridge, traffic is stopped; the bridge connecting Henichesk and Arabat Spit is operating with reverse traffic in one lane. Military equipment cannot move, and mostly civilian traffic is crossing the bridge, but locals report that several armored personnel carriers are passing through," Khlan said.
https://www.ukrinform.net...nother-bridge-deputy.html

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2023 17:48 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Bij die bruggen voelt het toch telkens weer als half werk. Rusland heeft er vast last van, maar altijd lees je dat er 1 way verkeer mogelijk is. Niet super zwaar materieel over de brug kan maar wel lichter materiaal. Dus bevoorrading van artillerie en guns enzo kan doorgaan. Gooi nou een paar raketten meer erop en er kan niks meer overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
technoaddict schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:16:
Bij die bruggen voelt het toch telkens weer als half werk. Rusland heeft er vast last van, maar altijd lees je dat er 1 way verkeer mogelijk is. Niet super zwaar materieel over de brug kan maar wel lichter materiaal. Dus bevoorrading van artillerie en guns enzo kan doorgaan. Gooi nou een paar raketten meer erop en er kan niks meer overheen.
Je begrijpt dat een brug twee rijrichtingen heeft, en dat je dus ook meer raketten nodig hebt (die niet onderschept worden) om allebei de delen te slopen?

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid