Helixes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:20:
[...]
Maar kijk naar de uitwerking en het stemgedrag. Nederland heeft er een periode opzitten waarin VVD de belangrijkste politieke stempel heeft gedrukt op de richting van het land. De uitwerking is dat er bezuinigd is op onderwijs, en dat dit ook heeft geleid tot allerlei private partijen, van huiswekklasjes en bijspijke cursussen tot de wasdom van Luzac.
Ik vind het een lastige om dat op conto van de VVD te schrijven. De laatste onderwijsminister was D66.
Dat particulier onderwijs opkomt komt m.i. meer door:
- ouders willen het beste voor het kind en (V)MBO is minder dan havo/vwo, en hbo minder dan uni (zo lijkt het)
- Onderwijs moet steeds meer van de politiek (en niet alleen van VVD), waaronder: burgerschapsvorming, sexueel onderricht etc etc. Dat gaat domweg te koste van kernvakken (rekenen/taal/schrijven)
- het enorme toegenomen gebruik van mobieltjes levert ook geen betere leerprestaties op. Dat mag je ouders aanrekenen (incl hun eigen mobielgebruik)
Kortom: genoeg redenen om dit niet perse in de schoenen van 1 partij te schuiven.
O ja: priveonderwijs heeft ook best te maken met lerarentekort. Er vallen op voortgezet onderwijs wel heel wat uren uit, maar exameneisen veranderen niet direct. Welke relatie er ligt tussen lerarentekort en politiek is wat lastiger te bepalen, maar administratieve last/regeldruk komen voor een deel uti de politiek. Werkdruk daarmee ook, maar drukke kinderen, dat is dan weer meer in het gezin. Maar goed, als ouders meer werken (ook een politiek gedreven ding) zie je dat terug op de kinderen. Dat laatste is praktisch lastig te bewijzen. Uit mijn eigen kring: het komt steeds vaker voor dat kinderen op de kleuterschool niet zindelijk zijn. Je mag zelf een oorzaak bedenken...
[...]
Maar stilstand is achteruitgang. Als progressief betekent betere oplossingen vinden voor de toekomst, dan is conservatief ineens niet zo'n heel goed idee. Dan haal ik graag weer de woningmarkt aan als voorbeeld. De woningmarkt was af, kan ik me herinneren. Uitspraak van een gematigd conservatief politicus. Dat was, met terugwerkende kracht, een heel - heel - slechte notie.
Stilstand is niet per definitie achteruitgang. Als je het zo algemeen stelt is het een drogreden. Om een paar voorbeelden te noemen: vroegah hadden we voor een fractie van de prijs een particuliere ziektekostenverzekering (en ja: er zit nu veel meer in het basispakket, maar dat is dan vooruitgang?).
Woningmarkt: daar hadden we vroeger een aparte minister voor. Dat moest anders. Vooruitgang? Dat er daarna slechte ideeen zijn, dat klopt. Maar dat is niet louter te wijten aan conservatisme. Eerder de veranderdrang (zoals je wilt: progressiviteit) die verkeerd uitgevallen is.
Ik hoor van insiders dat het kennisniveau van ministeries zo bedroevend slecht is, dat de tegenpartij dicteert hoe iets vormgegeven wordt qua regelgevevind. Dankzij de vele veranderingen is veel kennis weggevloeid. Die waan-van-de-dag mentaliteit koppel ik eerder (ik chargeer) aan progressiviteit dan aan convervatisme. Conservatisme is niet hetzelfde als niet willen veranderen, maar het goede behouden. Veranderen is ggen doel op zich, net zomin daarom progressief zijn dan een doel op zich zou zijn. Zoals de termen nu gebruikt worden wordt conservatief geframed als fout/spruitjeslucht. Daarmee wordt even vergeten dat mislukte veranderingen een gevolg zijn van ondoordachte veranderingen, zoals je wilt, overmoedige progressiviteit. Daarbij zeg ik niet dat nieuwe dingen niet mogen falen. Want dat zal ook zeker ook gebeuren.
Anders: als je als regelpoepende instantie zoveel regels poept (want progressief) dan gaat een stuk van samenleving niet trekken c.q. er zijn genoeg processen die langer duren dan een regeringsperiode (en dat is pijnlijk voor de scoringsdrift van politici). Dus als iemand dan niet wilt/kan om goede redenen (bijv. investeringen doe je voor 30 jaar) dan is dat geen convervatisme, maar realisme. Uit mijn directe omgeving: er wordt in het onderwijs verzucht dat ze effe stoppen met nog weer nieuwe regels. Zeker als de vorige verandering niet zo best is uitgevallen. In het onderwijs weten ze wel een paar mislukkingen te noemen van de achterliggende 10 jaar. En landbouw w.s. ook.
[...]
Dit is natuurlijk wel een drijfveer achter conservatief denken: Het gaat te snel allemaal.
Ik denk dat het een denkfout is dat progressief een starre mars voorwaarts is. Ik zie het meer als een filter op weg naar een houdbare toekomst. Jouw ideeën voor die toekomst kunnen trouwens best beter zijn dan die de progressieve beweging vandaag heeft. En, ook jij kunt deelnemen aan dat discours om tot betere oplossingen te komen. Tegelijk slaagt de progressieve beweging er te vaak onvoldoende in om de bevolking mee te nemen in de gedachten en overwegingen die leiden tot dat pad voorwaarts, en dat zie ik als de belangrijkste reden dat ze op dit moment faalt.
Daarmee frame je een beetje c.q. loop je het risico dat je de ander zijn argumenten niet serieus neemt. Iets als D66 De Groot die slecht kon luisteren naar de landbouw argumenten (hoef je niet direct weg te zetten als big-argi). Ik vind het jammer dat er zo snel de ander (gebeurt door heel de samenleving) weggezet wordt als dom, niet relevant, wappie, conservatief (of noem maar een label). Dat PVV nu zo hoog gescoord heeft heeft m.i. hiermee te maken. Ga nu niet nog meer milieuplannen maken, maar ga in gesprek en kijk wat kan. Per saldo gaat het dan niet langer duren, want nu worden hakken in het zand gezet. En lange (rechterlijke) procedures maakt het allemaal niet dat het sneller gaat gebeuren.
Graag: real-politiek. Met ruimte voor minderheden en afwijkende meningen, maar wel gezamenlijke doelen. En hopelijk wordt dan PVV weer een stuk kleiner (of ze moeten a.g.v. regeringsverantwoordelijkheid een stuk realistischer worden. Wilders is niet dom, c.q. een oude VVD-rot in het vak).
[
Voor 5% gewijzigd door
kdekker op 21-03-2024 15:41
]