Hoe hoger je komt binnen de bestuurlijke laag binnen die sport, hoe meer de regels van rubber worden. Zeker achter de schermen om gezichtsverlies te voorkomen. En dat begint al bij de relatief kleine sporten, dus ik kan mij voorstellen dat dit bij een grote bond als de FIA ook zo werkt.Jasphur schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:07:
[...]
Mogelijk inderdaad. Maar de FIA is van te voren gewoon heel duidelijk ik de track limits geweest. Tijdens de Q, tot zover ik kon zien, is de FIA goed bezig geweest in het uitdelen van overtredingen.
Leuk dat teams klagen, maar zou niet weten op welke gronden
Sensoren op de auto gelijk aan de parkeersensoren van een 'gewone" auto als je er al dreigt overheen te gaan wat sneller gaande piepje in je oortje. Bij constant ben je er overheen...wellicht een optie?CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:21:
Tijd voor een vorm van elektronische detectie zodat er direct een automatische waarschuwing komt. Het enige probleem is dat het met de huidige regels vrij lastig is. De regels is dat je goed zit zolang je de baan raakt, al is het maar met 1mm. Er is dus geen enkel individueel punt waar je kan zien of een auto nog op de baan staat, je moet altijd naar alle vier de wielen kijken. Technisch gezien is de makkelijkste oplossing zeggen dat ze voortaan helemaal niet meer over de lijn mogen en af zijn zodra ze de lijn raken, maar dat zou de baan effectief meters smaller maken. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik denk dat de techniek op zich wel ver genoeg is om met computervisie betrouwbaar vast te stellen of een auto nog op de baan is maar dat de sport dat nog niet is.
Deze coureurs verdienen miljoenen omdat ze best of the best zijn. Ze kunnen met 300km per uur centimeters langs elkaar rijden of muren lichtjes toucheren (Monaco) of op centimeters erlangs (wall of champions). Ze moeten niet miepen en binnen de lijntjes kleuren. Bouw het op en doe het goed.
Als je toch een oplossing wil leg je grind langs de baan. Dan kunnen ze het ineens wel.
En wat perez gedaan heeft is schandalig. Moet hij keihard voor afgerekend worden. Zijn ego boven team belang te plaatsen. Wat voor dombo ben je als je niet eens een goede banker kan rijden. Hoewel ik me niet kon voorstellen dat hij z’n zitje zou kwijtraken is de combinatie van gister, 4x Q3 op rij missen en continu anderen de schuld geven nu wel de druppel. Deze man is gebroken en afgeschreven.
Als je toch een oplossing wil leg je grind langs de baan. Dan kunnen ze het ineens wel.
En wat perez gedaan heeft is schandalig. Moet hij keihard voor afgerekend worden. Zijn ego boven team belang te plaatsen. Wat voor dombo ben je als je niet eens een goede banker kan rijden. Hoewel ik me niet kon voorstellen dat hij z’n zitje zou kwijtraken is de combinatie van gister, 4x Q3 op rij missen en continu anderen de schuld geven nu wel de druppel. Deze man is gebroken en afgeschreven.
[ Voor 34% gewijzigd door Lynx op 01-07-2023 07:56 ]
Klopt het dat men hoopt dat coureurs meer risico gaan nemen tijdens de sprintrace en waarom is dit?
Wat de witte lijnen betreft, daar is een simpele oplossing voor. Sinds jaar en dag is er in landen zoals Frankrijk wegbelijning die iets meer dan normaal boven het asfalt uitsteekt, en dus een "BRRRRRMMM"-geluid + trillingen veroorzaakt als je er overheen rijdt. Als ze dat nou ook op circuits doen...
Het regent en veel bewolking. Hopelijk geen issues met helikopters, anders wordt het nog een dingetje.
Mijn boefje is liev!
Met een piepje in je oor ben je al te laat, zeker als je ziet hoe snel die bochten zijn. Kan je net zo goed het bericht van je engineer afwachten dat je de tracklimits hebt overschreden.RCBL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:09:
[...]
Sensoren op de auto gelijk aan de parkeersensoren van een 'gewone" auto als je er al dreigt overheen te gaan wat sneller gaande piepje in je oortje. Bij constant ben je er overheen...wellicht een optie?
Die zijn er al, dat zijn die rood/witte kerbs. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat die binnen de tracklimits moeten liggen dan?Amphiebietje schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:19:
Wat de witte lijnen betreft, daar is een simpele oplossing voor. Sinds jaar en dag is er in landen zoals Frankrijk wegbelijning die iets meer dan normaal boven het asfalt uitsteekt, en dus een "BRRRRRMMM"-geluid + trillingen veroorzaakt als je er overheen rijdt. Als ze dat nou ook op circuits doen...
https://racingnews365.nl/...jn-auto-en-probeer-t-zelfLynx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:53:
Deze coureurs verdienen miljoenen omdat ze best of the best zijn. Ze kunnen met 300km per uur centimeters langs elkaar rijden of muren lichtjes toucheren (Monaco) of op centimeters erlangs (wall of champions). Ze moeten niet miepen en binnen de lijntjes kleuren. Bouw het op en doe het goed.
..ok, het is een "boulevard" site, maar ik denk dat er een kern van waarheid in zit..
Zit je in dezelfde bus of zo
Lekkere regen dag wordt dit! Hopelijk net genoeg voor moois maar te weinig voor vele malen uitstel
Sorry,pro_6or schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:55:
[...]
Halve forum. Ja, nu weten we zeker dat je aan het zoeken/overdrijven bent. Tijdens deze qualy reden er mensen ernstiger in de weg en daar hoor ik je ook niet over. Magnussen zat zelf al op de kerb, dat was Max zijn geluk, was dat niet gebeurt dan was hij aan de beurt geweest. Nu kon Kevin er net omheen sturen zonder erg omdat hij toch al de snelheid was verloren. Op deze korte baan kan zoiets ook eerder gebeuren. Max kwam er net mee weg.
ik zal voortaan ook mijn mening geven over dingen die ik niet gezien heb en waar ik niks van af weet.
Wel apart natuurlijk om alleen een mening te geven over het incident wat na de race werd onderzocht.
erutangiS
Als Max aangeeft dat een dunne lijn op de weg inschatten lastig is dan mag je er vanuit gaan dat deze lastig te zien is. Helpt ook niet mee dat het contrast van die lijn wegvalt door de curbs en het zo'n snelle bocht is met hoogte verschil. Een muur is veel beter te zien.Lynx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:53:
Wat mij betreft gewoon wat broodjes als je te wijd gaat en verder de tracklimit daar weg.
Ten opzichte van vorig jaar zeer waarschijnlijk wel. Vorig jaar bepaalde de uitslag van de sprint immers de startpositie voor de race, terwijl het maximaal een schamele 8 punten opbracht. Nu de sprint een eigen "Q" heeft en de Q op vrijdag voor de hoofdrace is heeft de uitslag van de sprint geen invloed op de race. Dus een fout in de sprint in de race is niet zo kostbaar. Zie bv vorig jaar waar in Silverstone Perez in de sprint buiten de baan raakte(?) zakte naar P20 en vervolgens op zondag vanaf P20 startte. Dat is nu dus niet meer het geval. Alhoewel er vast uitzonderingen zijn dat straffen uit de sprint potentieel kunnen worden toegepast op de race (als het een "volgende race X plekken straf" is), of met het eventueel breken van parc ferme als schade niet binnen parc ferme hersteld kan worden (doordat dezelfde spec niet beschikbaar is).Deruxian schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:16:
Klopt het dat men hoopt dat coureurs meer risico gaan nemen tijdens de sprintrace en waarom is dit?
Als een van jullie nu eens heel hard TWEAKERS! roept in de bus dan weet je het snel genoegdglavimans schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:23:
[...]
Zit je in dezelfde bus of zo![]()
Lekkere regen dag wordt dit! Hopelijk net genoeg voor moois maar te weinig voor vele malen uitstel
Gewoon de broodjes die altijd gelegen hebben in Oostenrijk en elk weekend meerdere auto's slopen en coureurs daar weer over gaan klagen? Om nog maar te zwijgen over dat F2(?) ongeluk in Monza waar een auto in parabolica gelanceerd wordt door de broodjes en de hekken in vliegt.talkatoo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Als Max aangeeft dat een dunne lijn op de weg inschatten lastig is dan mag je er vanuit gaan dat deze lastig te zien is. Helpt ook niet mee dat het contrast van die lijn wegvalt door de curbs en het zo'n snelle bocht is met hoogte verschil. Een muur is veel beter te zien.
Wat mij betreft gewoon wat broodjes als je te wijd gaat en verder de tracklimit daar weg.
Coureurs hebben gewoon altijd wat te klagen. Dit is het circuit en daar moeten ze het maar mee doen.
Volle bak regen nu tijdens de grid van de F3. Dat wordt straks nog wat tijdens de F1 Sprint shootout!
Nu bij de F3 is het nat en regent het nog vrij hard, en starten ze de formatieronde achter de SC. Benieuwd of ze gaan rijden, maar als dit het weer voor vandaag gaat zijn, gaat het best interessant worden met de sprint.
De verwachting is dat het vanaf ±12:00-13:00u droger gaat worden. Vanmiddag/vanavond droog, komende nacht tegen de ochtend weer wat regen in de verwachting. Morgen overdag droog.Transportman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:58:
[...]
maar als dit het weer voor vandaag gaat zijn, gaat het best interessant worden met de sprint.
Yes! Bus wit (transfer). Wij rijden zelf vanuit NL.
Mijn boefje is liev!
Jep lekker aan het racen!Transportman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:58:
[...]
Nu bij de F3 is het nat en regent het nog vrij hard, en starten ze de formatieronde achter de SC. Benieuwd of ze gaan rijden, maar als dit het weer voor vandaag gaat zijn, gaat het best interessant worden met de sprint.
:strip_exif()/f/image/fJnI3dreCS263udiwweoteW4.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Ik begrijp dat er een F1 Tweakers.net meeting is in Oostenrijk?JB schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Van mij zou de commentator bij deze F3 ook wel de F1 race mogen doen, vind dit een stuk beter
Vind ik ook. Al zou ik het wel fijn vinden als hij het over een campos auto heeft dat hij meteen even de kleur benoemt, dan leer je de teams wat sneller...DON PAPA schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:23:
Van mij zou de commentator bij deze F3 ook wel de F1 race mogen doen, vind dit een stuk beter
Basement Bios ---- Exo-S
[ Voor 100% gewijzigd door DON PAPA op 01-07-2023 10:36 ]
Piepje zou kunnen, maar inderdaad de vertraging is dan niet heel makkelijk.kevlar01 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:59:
[...]
Met een piepje in je oor ben je al te laat, zeker als je ziet hoe snel die bochten zijn. Kan je net zo goed het bericht van je engineer afwachten dat je de tracklimits hebt overschreden.
[...]
Die zijn er al, dat zijn die rood/witte kerbs. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat die binnen de tracklimits moeten liggen dan?
Hij bedoelt de witte lijn. De coureurs kunnen de lijn niet of nauwelijks zien, niet horen en ook niet voelen. Zo blijft het eigenlijk maar gokken waar het is, omdat je nooit feedback krijgt. Tel daarbij daar ze maar 1 practice hadden om een gevoel voor die "onzichtbare" grens te vinden.
Ga je die witte lijn geblokt maken (en desnoods iets breder) zodat de rijders tijdens het rijden voelen/horen waar die lijn is, zal het al een stuk beter gaan. Vergelijk het met de gaten in het circuit, die weten ze ook wel te vinden na een paar ronden, ondanks dat je die ook slecht/niet kunt zien.
Vet! Ja de tickets heb ik via Verstappentravel de busreis via Race ExperienceJB schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Wel goeie plaatsen.. je levert in op de pitstop maar je wint door het zien van 4(?) bochten
ik zie in opening staan sprint shootout, wat is dat voor concept? of is dat gewoon quali voor sprint?
Vorige race ging het over Max die zoveel ronden onafgebroken op kop had gereden. Tellen de rondjes tijdens de sprintrace hier ook voor mee? Of gaat het puur en alleen om de daadwerkelijke race?
Dat is inderdaad een alternatieve naam voor "sprint kwalificatie".The_Scarabial schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:31:
ik zie in opening staan sprint shootout, wat is dat voor concept? of is dat gewoon quali voor sprint?
Op dit moment begint het licht te spetteren. Racelijn is droog, zal met deze lichte regen ook wel droog blijven.Peter F schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:11:
Als ik de radar moet geloven lijkt het tot 13.00 droog, sprintrace is nog onzeker
Nee alleen van de Grand Prix. Net als dat winsten van de sprint verder ook niet meetellen al GP overwinningen.Robbie T schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:33:
Vorige race ging het over Max die zoveel ronden onafgebroken op kop had gereden. Tellen de rondjes tijdens de sprintrace hier ook voor mee? Of gaat het puur en alleen om de daadwerkelijke race?
WET TRACK
1 Jul 2023, 11:45:25
RISK OF RAIN FOR F1 SPRINT SHOOTOUT IS 40%
1 Jul 2023, 11:46:01
1 Jul 2023, 11:45:25
RISK OF RAIN FOR F1 SPRINT SHOOTOUT IS 40%
1 Jul 2023, 11:46:01
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ok lets go.
Benieuwd of LEC nog wat weet te vinden en "pole" pakt
En benieuwd of Checo zijn ego naast zich kan neerleggen en een goede shootout doet
En benieuwd of Checo zijn ego naast zich kan neerleggen en een goede shootout doet
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Of gaat over compenseren en naast de baan eindigtDarkSide schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:58:
Ok lets go.
DUGG
De baan heeft toch duidelijk een droge racelijn.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Max op medium. LEC en SAI op soft.
"When you grow up your heart dies"
Slicks zullen wel snel eronder gaan als ik het zo zie.
zitten ze al op dus deels
[ Voor 24% gewijzigd door nadroJ op 01-07-2023 12:02 ]
Sowieso schrijf je zo!
Bandenregelement eruit ivm natte baan... Beetje nutteloos idee dan voor de shooutout, ze kunnen alsnog op inters of de hard in q1 bijv.
Kijken wij naar hetzelfde?nadroJ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:02:
Slicks zullen wel snel eronder gaan als ik het zo zie
Alleen PIA op inters.nadroJ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:02:
Slicks zullen wel snel eronder gaan als ik het zo zie.
Wel jammer dat ze het bandenreglement weggooien wanneer de baan nat is,
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Zhou gespind zo te zien
CAR 24 (ZHO) SPUN AND CONTINUED AT TURN 10
1 Jul 2023, 12:03:17
CAR 24 (ZHO) SPUN AND CONTINUED AT TURN 10
1 Jul 2023, 12:03:17
[ Voor 59% gewijzigd door StefanVerkerk op 01-07-2023 12:04 ]
Ik vind het wel leuk. Wat meer variabelen en verrassingen wie wat gaat doen.G_Dragon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:03:
Wel jammer dat ze het bandenreglement weggooien wanneer de baan nat is,
SAI: say something...
Pech met de remmen voor SAI.
Pech met de remmen voor SAI.
Sainz problemen met zijn auto. Het rookt een beetje bij zijn remmen.
Dit zijn wel de omstandigheden voor VER.
Arme Sainz
CAR 1 (VER) TIME 1:10.201 DELETED - TRACK LIMITS AT TURN 9 LAP 3 12:03:46
1 Jul 2023, 12:04:30
1 Jul 2023, 12:04:30
SAI heeft ook altijd pech. 
Het lijkt wel een beetje aan Ferrari te liggen. De coureurs zit het bijna nooit mee.
VER > time deleted
Het lijkt wel een beetje aan Ferrari te liggen. De coureurs zit het bijna nooit mee.
VER > time deleted
CAR 11 (PER) TIME 1:11.499 DELETED - TRACK LIMITS AT TURN 9 LAP 3 12:03:55
1 Jul 2023, 12:05:42
1 Jul 2023, 12:05:42
Benieuwd naar de gedachte van Red Bull om met geel te rijden. Rood overhouden?
Staat Oprah Winfrey ook vandaag de track limits weer uit te delen?
Die track limiteds zijn dit weekend wel een dingetje. Het is echt een tombola.
Ik word inderdaad ook een beetje moe van die TL meldingen...
Yup. You got track-limits.renegrunn schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:07:
Staat Oprah Winfrey ook vandaag de track-limits weer uit te delen?
Ik denk het wel. Max moet op medium makkelijk door kunnen.talkatoo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:06:
Benieuwd naar de gedachte van Red Bull om met geel te rijden. Rood overhouden?
Großer Preis von track deletion
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
renegrunn schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:07:
Staat Oprah Winfrey ook vandaag de track limits weer uit te delen?
/f/image/OKRvZ1kDLS4OlG4fUAwVQ5IP.webp?f=fotoalbum_large)
Met dank aan r/formuladank
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2023 14:05 ]
Idd, volgend jaar gewoon een mooi hoog geel broodje in t9 en t10, lost het mooi op.sjaool schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:07:
Die track limiteds zijn dit weekend wel een dingetje. Het is echt een tombola.
En als t fout gaat krijgen we mooie plaatjes
Max gaat zo naar softs aldus teamradio
PER > P1 wanneer horen we time deleted?
PER laat een keer wat zien, netjes
De hele baan. Je moet de hele ronden binnen de lijntjes rijden.Robbie T schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09:
Heeft elke bocht tl?
The FIA's got a bad case of the track-limits this weekend
Jup, over hele baan de witte lijn, dus ook op een rechstuk kan je een TL krijgenRobbie T schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09:
Heeft elke bocht tl?
PIA werd in de weg gereden door LEC.
T.o.v. zijn collega op hardere medium banden is het nog steeds bedroevend.Silent Thunder schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09:
Q2 is het kantelpunt........Silent Thunder schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09:
Max wel goed op M vs S
TURN 9 INCIDENT INVOLVING CARS 81 (PIA) AND 16 (LEC) NOTED - IMPEDING
1 Jul 2023, 12:09:42
1 Jul 2023, 12:09:42
Is dat bij andere circuits dan anders?Dido schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:09:
[...]
De hele baan. Je moet de hele ronden binnen de lijntjes rijden.
Nee, maar de coureurs vinden het op dit circuit extreem lastig.Silent Thunder schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:10:
Is dat bij andere circuits dan anders?
En daar krijgt de FIA dan de schuld van
CAR 44 (HAM) TIME 1:06.624 DELETED - TRACK LIMITS AT TURN 9 LAP 8 12:09:55
1 Jul 2023, 12:10:44
1 Jul 2023, 12:10:44
O, o Ferrari.... Die moeten opschieten.
MC_Sparkles schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:10:
Jup, over hele baan de witte lijn, dus ook op een rechstuk kan je een TL krijgen
FIA STEWARDS: TURN 9 INCIDENT INVOLVING CARS 81 (PIA) AND 16 (LEC) WILL BE INVESTIGATED AFTER THE SESSION - IMPEDING
1 Jul 2023, 12:11:31
1 Jul 2023, 12:11:31
Ik mag hopen dat ze snel weten wie er door is naar Shootout 2.
Nee, overal hetzelfde. Echter zijn er hier 2 bochten waar je sneller bent als je wijd gaat. Meestal kost het je tijd, waardoor we ze amper zien.Silent Thunder schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:10:
[...]
Is dat bij andere circuits dan anders?
Dit is een mooie shootout dankzij het weer! Dit is gewoon perfect hiervoor!
Zo dan, Verstappen kreeg een mooie tow van Hamilton.
Pfff, onmogelijk dit. mooie tijd man, zonde als daar iets mee zou gebeuren.... and it's gone.
Kom op Sainz
Woow! Wat een tijd van Sainz!!!
Knap hoor van Sainz
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
CAR 2 (SAR) TIME 1:07.242 DELETED - TRACK LIMITS AT TURN 9 LAP 10 12:12:17
1 Jul 2023, 12:13:14
1 Jul 2023, 12:13:14
Hamilton P18… bad timing… ja ja
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |