Als ze nu ook nog wat Eurofighters erbij krijgen hebben ze ook een behoorlijke air superiority fighter.TwingyTwingy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:30:
[...]
Eens. Daarbij is kwantiteit absoluut nodig. 41 F18's en zo'n 50 F16's maken wel een groot verschil met het huidige Sovjet spul.
de oudjes f/a18 hornets , verkoop aan air usa in 2021 is niet door gegaan.downtime schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Welke F-18? De Hornet of Super Hornet? Australië heeft ze beide gehad maar ze zijn behoorlijk verschillend.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Schaamteloze zelfpromotie van mijzelf van 4 Mei 2022:teacup schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:54:
En het leven gaat weer door.
Ukrainska Pravda
"Happy day": Zelenskyy on F-16 offer from partners
Source: Zelenskyy at a press conference on 6 June
President Volodymyr Zelenskyy has noted that Ukraine will receive "a large number" of modernised F-16 multi-purpose fighter jets from international partners.
[...]
Dit hing natuurlijk al even in de lucht, maar lijkt nu te worden onderbouwd met concrete aantallen.
[...]
Ook is expliciet gemaakt dat Oekraïne de noodzaak onderkent dat de komst van de F-16 een infrastructurele inspanning vraagt. Mijn persoonlijke vermoeden is dat met name dit soort factoren het "besluit" over die F-16's zo veel tijd heeft laten kosten. Er was ook veel voorbereiding nodig.
Auredium in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Gelukkig zijn mensen voorspelbaar en mensen in grote groepen nog voorspelbaarder. Hoe is zo iemand als Poetin uberhaupt leider geworden van een land? Krijg je dat tegenwoordig als je een actiepack Lays chips koopt bij je fles Wodka?
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Na de noordstream kwamen toch ook wonderbaarlijk meer dingen voor UA los ?downtime schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Als ze nu ook nog wat Eurofighters erbij krijgen hebben ze ook een behoorlijke air superiority fighter.
Daarbij vraag ik me af afgezien van de zap. kerncentrale die onder externe controle staat (toch?) + (afgezien van de extreemste escalatie wat een no-go is.): Hoeveel van dit soort kaarten nog te spelen zijn zoals nordstream /dam.
ach we zien hoe het verloop is.
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 07-06-2023 07:33 ]
Tja vanalles
<dubbelpost>
[ Voor 98% gewijzigd door vso op 07-06-2023 07:42 ]
Tja vanalles
Zouden de contra artillerie systemen ineens beter werken of hoe komen die artillerie verliezen ineens zo blijvend hoog.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
De laatste weken inderdaad al. Nou is dat natuurlijk wel het spul waar Rusland aardig wat van heeft, maar zolang het bruikbare spul kapot gaat, alleen maar mooi.Snowhite0901 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:11:
[...]
Zouden de contra artillerie systemen ineens beter werken of hoe komen die artillerie verliezen ineens zo blijvend hoog.
Meer Duitse voertuigenUkraine will receive more Marder IFV's. The German Ministry of Defense has commissioned Rheinmetall to prepare 20 for transport. They will be delivered by the end of July. Rheinmetall also offered to sent another 60 but they need preparation first.https://t.co/QJHYd5Nkvl
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 7 juni 2023
Over de drone aanvallen in Moskou:
Artikel: https://www.nbcnews.com/p...gence-officials-rcna87823“A senior U.S. official and a congressional staffer with knowledge of the matter said the drone strikes appeared aimed at what were believed to be the Moscow residences of Russian intelligence officers…” https://t.co/8yftjbqogK
— Shashank Joshi (@shashj) 6 juni 2023
Toch goed gekozen targets dus, en in ieder geval een gebouw is geraakt.A senior U.S. official and a congressional staffer with knowledge of the matter said the drone strikes appeared aimed at what were believed to be the Moscow residences of Russian intelligence officers.
At least one of the apartment buildings hit in the drone strikes has ties to Russia’s SVR, the Foreign Intelligence Service, according to Strider Technologies, a Utah-based strategic intelligence startup that uses open-source data.
According to the Strider Global Intelligence team, the building was owned by a Russian state budgetary organization, which has held contracts with a military unit known to be a cover for the Foreign Intelligence Service.
It was not clear whether any SVR officer’s home was damaged or whether any Russian intelligence personnel were injured.
Rusland werkt ook nog altijd veel met getrokken artillerie. Die verplaats je niet zo makkelijk. Ook een reden van de redelijk zware verliezen aan M777 voor Oekraïne. Ze zijn nu bezig om die zo veel mogelijk uit te schakelen denk ik, als voorbereiding van de tegen aanval.Snowhite0901 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:11:
[...]
Ik maak me daar wel zorgen over. Ook de russen hebben AT wapens en arty was ook voor Ukraine de doorslaggevende factor in de verdediging van Kyiv.
een treffende spreuk
Ooit kon het beste van de USSR zich meten met het beste van de NATO. Nu wordt Rusland verslagen met relatief oude meuk.

Helaas kan het nog wel heel veel schade aanrichten met die wapens... Maar een echte bedreiging voor heel europa, nee dat zie ik niet meer.YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Ooit kon het beste van de USSR zich meten met het beste van de NATO. Nu wordt Rusland verslagen met relatief oude meuk.
Rusland lijkt idd steeds meer met getrokken artillerie te werken.pro_6or schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Rusland werkt ook nog altijd veel met getrokken artillerie. Die verplaats je niet zo makkelijk. Ook een reden van de redelijk zware verliezen aan M777 voor Oekraïne. Ze zijn nu bezig om die zo veel mogelijk uit te schakelen denk ik, als voorbereiding van de tegen aanval.
Ik maak me daar wel zorgen over. Ook de russen hebben AT wapens en arty was ook voor Ukraine de doorslaggevende factor in de verdediging van Kyiv.
De SPH's beginnen daar wat schaarser te worden, dus de mobiliteit begint lager te worden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een T62 BMP van UA is af, en mag nu het veld in:
📷Ukrainian homemade version of BMPT support fighting vehicle based on T-62 platform in the service of Ukrainian 128th Mountain Brigade.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/rrZiIdS6k0
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 7 juni 2023

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2023 10:05 ]
PSN
Op papier. Is er ooit een krachtmeting geweest?YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Irak? Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.TheBrut3 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Op papier. Is er ooit een krachtmeting geweest?
[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 07-06-2023 10:17 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Zag laatst de opmerking van Biden, met 5% van onze begroting voor dit jaar, hebben we 50% van het Russische leger uitgeschakeld. Overigens, veel doden weer, het offensief is blijkbaar in volle gang.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Met Rusland of met Wagner? Want die laatste is al eens compleet in de pan gehakt door de US Air Force.TheBrut3 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Op papier. Is er ooit een krachtmeting geweest?
Bij mijn weten is er nooit een directe confrontatie geweest tussen het Russische leger en de NATO. Uiteraard waren er wel conflicten waarbij zowel USSR/RF als NATO betrokken waren maar dat was in bijna alle gevallen een proxy oorlog. Irak kende één confrontatie waar een USA verkenningsgroep per ongeluk in een hinderlaag van de Republikeinse Garde liep. Dat was een klein groepje met wat Abrams tanks tegen een overmacht aan T55 tanks. De Amerikanen maakten gehakt van de Republikeinse Garde.
De enige (bijna) 1:1 confrontatie was ooit in Syrië. Daar ging een groep Wagner huurlingen een olieveld aanvallen in het gebied waar USA de regie had. Wat Wagner niet wist was dat ze aanvielen op een paar 100 meter van een kamp vol Special Forces. Om een lang verhaal lekker kort te houden : ze kwamen niet ver
Van beiden heb ik eerder een youtube filmpje gepost.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
T62? Dus op basis van oude tank chassis?YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:04:
Een T62 BMP van UA is af, en mag nu het veld in:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ja, ik denk zelf dat dat T-62 zijn die ze hebben veroverd bij de bevrijding van Kherson, dat zijn er een stuk of 50 geweest waar vast nog wel iets bruikbaars uit te halen was. Een iets lastiger uit te schakelen bmp-2 zullen we maar zeggen.
een treffende spreuk
Jups, een buit gemaakte T62 waar ze niet veel mee kunnen. (geen beschikbare ammo, niet geschikt om als tank in te zetten etc)
Die worden omgebouwd door er een BMP2 turret op te zetten of een recovery vehicle of om gewonden transporters van te maken.
PSN
apart.. een tank is niet gemaakt voor troepentransport, er is dus geen compartiment voor troepen maar ook geen in/uitstijg mogelijkheid voor troepen. Simpel de turret vervangen lijkt mij dus ook niet toereikend om het als BMP te classificeren/gebruiken.YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:45:
[...]
Jups, een buit gemaakte T62 waar ze niet veel mee kunnen. (geen beschikbare ammo, niet geschikt om als tank in te zetten etc)
Die worden omgebouwd door er een BMP2 turret op te zetten of een recovery vehicle of om gewonden transporters van te maken.
Irak was wel iets meer dan alleen één korte tankconfrontatie natuurlijk;asing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Bij mijn weten is er nooit een directe confrontatie geweest tussen het Russische leger en de NATO. Uiteraard waren er wel conflicten waarbij zowel USSR/RF als NATO betrokken waren maar dat was in bijna alle gevallen een proxy oorlog. Irak kende één confrontatie waar een USA verkenningsgroep per ongeluk in een hinderlaag van de Republikeinse Garde liep. Dat was een klein groepje met wat Abrams tanks tegen een overmacht aan T55 tanks. De Amerikanen maakten gehakt van de Republikeinse Garde.
De enige (bijna) 1:1 confrontatie was ooit in Syrië. Daar ging een groep Wagner huurlingen een olieveld aanvallen in het gebied waar USA de regie had. Wat Wagner niet wist was dat ze aanvielen op een paar 100 meter van een kamp vol Special Forces. Om een lang verhaal lekker kort te houden : ze kwamen niet ver.
Van beiden heb ik eerder een youtube filmpje gepost.
Air vs Air Defense, Air to Air (40+ kills dacht ik), tank vs tank. Op alle punten Westers vs Russisch was de uitslag duidelijk.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
BA Baracus en een lassersaikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:
[...]
apart.. een tank is niet gemaakt voor troepentransport, er is dus geen compartiment voor troepen maar ook geen in/uitstijg mogelijkheid voor troepen. Simpel de turret vervangen lijkt mij dus ook niet toereikend om het als BMP te classificeren/gebruiken.
https://www.defensemirror...rmored_Personnel_Carriers
Dit soort dingen doen ze dus ook met T62's om een gewonden transporter te maken.
PSN
Serieus?, vertel even tegen de FDF (Farmer Defense Force) dat hun tractoren niet bedoelt waren als recovery voertuig voor militair materieelsaikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:
[...]
apart.. een tank is niet gemaakt voor troepentransport, er is dus geen compartiment voor troepen maar ook geen in/uitstijg mogelijkheid voor troepen. Simpel de turret vervangen lijkt mij dus ook niet toereikend om het als BMP te classificeren/gebruiken.
Of dat manpad's wel erg duur zijn om een orlan-10/sahed neer te halen.
En ga zo maar door...
TLDR als je door Macguyver / A-team achtige tafeleren ipv te wijzen op "intended usage" mensen levens red, hoor je mijn niet piepen en ben ik ervoor(stander van) !
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 07-06-2023 10:55 ]
Tja vanalles
Die T72 tanks die Irak had, kun je ook niet vergelijken met de Abrams waar USA beschikking over had. Rusland gaat natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste exporteren. Die speeltjes houden ze voor zichzelf. En dit gaat niet alleen over de tanks (denk aan de F-117. Irak had geen schijn van kans met hun materieel. Dus een eerlijke vergelijking gaat niet op. Moet nog zien hoe een F16 bijv doet tegen een MIG-29 of een nieuwer toestel van Rusland).Tens schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:48:
[...]
Irak was wel iets meer dan alleen één korte tankconfrontatie natuurlijk;
Air vs Air Defense, Air to Air (40+ kills dacht ik), tank vs tank. Op alle punten Westers vs Russisch was de uitslag duidelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door JoeZuCK op 07-06-2023 11:11 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Misschien dat we een echte jaren 70 test gaan zien als de Leo1's in het veld de T72A tegen komen oid.JoeZuCK schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Die T72 tanks die Irak had, kun je ook niet vergelijken met de Abrams waar USA beschikking over had. Rusland gaat natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste exporteren. Die speeltjes houden ze voor zichzelf. En dit gaat niet alleen over de tanks. Irak had geen schijn van kans met hun materieel. Dus een eerlijke vergelijking gaat niet op. Moet nog zien hoe een F16 bijv doet tegen een SU57.
PSN
Serieus ja, ik heb het ook niet over intended use, ik heb het over de layout van het voertuig.vso schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:
[...]
Serieus?, vertel even tegen de FDF (Farmer Defense Force) dat hun tractoren niet bedoelt waren als recovery voertuig voor militair materieel
Of dat manpad's wel erg duur zijn om een orlan-10/sahed neer te halen.
En ga zo maar door...
TLDR als je door Macguyver / A-team achtige tafeleren ipv te wijzen op "intended usage" mensen levens red, hoor je mijn niet piepen en ben ik ervoor(stander van) !
:strip_exif()/f/image/hn8uEAyoi26w4Em7VJ4ufNf3.gif?f=fotoalbum_large)
Bestuurder zit voorin de tank, midden is voor de turret en achterin het motorcompartiment. Hoe ga je hier gewonden in leggen?
Het is dus niet simpel nieuw turretje erop en we kunnen het gebruiken als transport voertuig. Daar is de ruimte simpelweg niet voor. Die andere vergelijkingen die je erbij trekt zijn dus ook onnodig en kun je achterwege laten.
de foto die @YakuzA initieel postte is geen extra compartiment te zien, de foto in Dit artikel laat duidelijk een extra opbouw zien aan de achterkant waardoor die ruimte voor troepen ontstaat.
[ Voor 10% gewijzigd door saikol op 07-06-2023 11:18 ]
Tja, dat we het dan hebben over spullen die voor het westen al echt ouderwets en afgedankt zijn en die vergelijken met het beste dat rusland in enige mate op het slagveld kan brengen zegt ook wel genoeg.YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:08:
[...]
Misschien dat we een echte jaren 70 test gaan zien als de Leo1's in het veld de T72A tegen komen oid.
[removed]
Verwijderd
Je kunt ze erboven op leggen en een stuk sneller dan lopend het front verlaten?saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
[...]
Serieus ja, ik heb het ook niet over intended use, ik heb het over de layout van het voertuig.
[Afbeelding]
Bestuurder zit voorin de tank, midden is voor de turret en achterin het motorcompartiment. Hoe ga je hier gewonden in leggen?
Het is dus niet simpel nieuw turretje erop en we kunnen het gebruiken als transport voertuig. Daar is de ruimte simpelweg niet voor. Die andere vergelijkingen die je erbij trekt zijn dus ook onnodig en kun je achterwege laten
Niet alles hoeft statisch theoretisch efficiënt te zijn om toch nut te kunnen vervullen.
Daarnaast zit er een flinke erwtenschieter op die toch wel respect afdwingt, zeker bij ongedekte infanterie.
offtopic:
post verwijderd, staat nu in _Eend_ in "Wapens en wapensystemen"
post verwijderd, staat nu in _Eend_ in "Wapens en wapensystemen"
[ Voor 86% gewijzigd door _Eend_ op 07-06-2023 11:30 ]
Wat @Verwijderd aangeeft : think outside the box. Je doel is om een gewonde van het slagveld af te krijgen. Je hebt dus een voertuig nodig wat bescherming biedt tegen artillerie (tank, BMP) en een brancard met een gewonde snel en veilig naar het veldhospitaal kan brengen.saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
Hoe ga je hier gewonden in leggen?
Bij gebrek aan gepantserde ambulances en ander spul is het een idee om een oude tank ik te zetten waabij je de gewonde op het achterdek kan leggen. liefst met een beetje bescherming. Het is in ieder geval beter dan niets en als je een set oude tanks buit hebt gemaakt die je niet in kan zetten als wapen dan kan je ze inzetten als transport.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Best rustig in dit topic. Oekraïne doet ons wel een berichtje als ze bij de grens van Rusland staan?
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Oekraïne is nu bezig met probing. Dat zal wel deze week duren en daarna zullen er geleidelijk aan planen worden uitgevoerd voor een hardere push 'ergens' met mogelijk 1 of 2 afleidingsmanoeuvres.Herman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:11:
Best rustig in dit topic. Oekraïne doet ons wel een berichtje als ze bij de grens van Rusland staan?
We zien momenteel vooral wat duwtjes hier en daar. Veel materiaal wat wordt uitgeschakeld aan Russische zijde. Wat we verder zien is dat Rusland wel in paniekmodus zit. Veel berichten over de Leo 2 die wat hier en daar wordt 'gezien' en verhalen van Russen die aanvallen hebben tegen gehouden met onrealistisch hoge cijfers of terug worden gedrongen en hun verhaal ongeloofwaardig maken waarom dat zo is.
Het springen van de dam is daarin ook wel een teken aan de muur, waarschijnlijk heeft Rusland daar al heel lang op gezeten maar waren er teveel tekenen voor een aanstaand Oekraïens offensief en heeft iemand toch de zenuwen gehad en nu maar op het knopje geduwd.
O wacht, de dam kan natuurlijk ook door Oekraïne zijn opgeblazen...
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik hou me een beetje stil. Ik kan mentaal best wat hebben en weet dat er slachtoffers zullen vallen maar die dam van gisteren was voor mij een soort stomp in mijn maag. Ik probeer nieuws over de dam te negeren maar dat is zo goed als onmogelijk.Herman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:11:
Een stille wens ergens in mijn hoofd is dat Biden een paar pallets ATACMS stuurt met de Kerch brug als voorgeprogrammeerd doel.
Maar goed, genoeg geschreven. Ik hoop op heel goed nieuws, liefst snel.
Je vat mijn sentiment ook goed samen, doet me denken aan de eerste dagen van de oorlog... toen had ik ook echt het gevoel dat er zo ontzettend veel leed veroorzaakt zou worden. Toen het meer en meer duidelijk werd dat Rusland dit conflict gewoon echt niet tot een goed einde kan brengen voelde ik echt een nare emotie, dat alles was nu gebeurt, de doden, martelingen, schade - om niks, nul winst voor Putin.asing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik hou me een beetje stil. Ik kan mentaal best wat hebben en weet dat er slachtoffers zullen vallen maar die dam van gisteren was voor mij een soort stomp in mijn maag. Ik probeer nieuws over de dam te negeren maar dat is zo goed als onmogelijk.
Een stille wens ergens in mijn hoofd is dat Biden een paar pallets ATACMS stuurt met de Kerch brug als voorgeprogrammeerd doel.
Het is erg stil als het gaat om nieuws - dus ik ben blij dat de opsec werkt - maar wat mij betreft mag het westen nu echt met support doorpakken - genoeg is genoeg...
at your service
US carrier strike group 12 is ook maar 1700km verwijderd van moskouasing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik hou me een beetje stil. Ik kan mentaal best wat hebben en weet dat er slachtoffers zullen vallen maar die dam van gisteren was voor mij een soort stomp in mijn maag. Ik probeer nieuws over de dam te negeren maar dat is zo goed als onmogelijk.
De trotste Belgian Fighting Ambiorix Squadron van F16's zijn maar
Totale afstand: 880,82 km (547,32 mijl)
Van Moskou verwijderd
Totale afstand: 880,82 km (547,32 mijl)
Van Moskou verwijderd
https://militarywatchmaga...g-but-still-underwhelmingJoeZuCK schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Die T72 tanks die Irak had, kun je ook niet vergelijken met de Abrams waar USA beschikking over had. Rusland gaat natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste exporteren. Die speeltjes houden ze voor zichzelf. En dit gaat niet alleen over de tanks (denk aan de F-117. Irak had geen schijn van kans met hun materieel. Dus een eerlijke vergelijking gaat niet op. Moet nog zien hoe een F16 bijv doet tegen een MIG-29 of een nieuwer toestel van Rusland).
Denk je dat de F16's nooit de Iraqi Mig 29a's zijn tegengekomen?
Waren blijkbaar de F15 eagles die daar in de golf oorlog fielded werden.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolfp4ck op 07-06-2023 14:54 ]
Als het goed is, komt dat inderdaad niet voor. Reden: AWACS. Die MiG's werden vaak al gezien terwijl ze nog op de startbaan stonden en dan stuur je daar een duo F-14's of F-15's op af en je zorgt dat de mindere kisten even omgeleid worden om die MiG te ontlopen.Wolfp4ck schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:52:
[...]
Denk je dat de F16's nooit de Iraqi Mig 29a's zijn tegengekomen?
Waren blijkbaar de F15 eagles die daar in de golf oorlog fielded werden.
Je wilt het nooit op een fair fight laten aankomen. Tegen een messentrekker zet je niet iemand met een mes in, maar iemand met een dubbelloops shotgun. Zo win je oorlogen.
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat een F-16 wel eens een MiG-29 tegen is gekomen, maar het hoort heel uitzonderlijk te zijn.
De laatste air-to-air kill van de Koninlijke luchtmacht is met een F-16 op een servische Mig-29. Dus ja ze komen elkaar weleens tegen.downtime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Als het goed is, komt dat inderdaad niet voor. Reden: AWACS. Die MiG's werden vaak al gezien terwijl ze nog op de startbaan stonden en dan stuur je daar een duo F-14's of F-15's op af en je zorgt dat de mindere kisten even omgeleid worden om die MiG te ontlopen.
Je wilt het nooit op een fair fight laten aankomen. Tegen een messentrekker zet je niet iemand met een mes in, maar iemand met een dubbelloops shotgun. Zo win je oorlogen.
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat een F-16 wel eens een MiG-29 tegen is gekomen, maar het hoort heel uitzonderlijk te zijn.
Steam - PTR83
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch, waarom geen F15's ?
uuhm.. in de balkan oorlog was een van de eerste kills door één van "onze"F16's op een Servische M29;downtime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Als het goed is, komt dat inderdaad niet voor. Reden: AWACS. Die MiG's werden vaak al gezien terwijl ze nog op de startbaan stonden en dan stuur je daar een duo F-14's of F-15's op af en je zorgt dat de mindere kisten even omgeleid worden om die MiG te ontlopen.
https://www.f-16.net/f-16-news-article607.html
@CoronelHimself je was me net voor
Er zijn maar een handvol landen dat de F15 in gebruik heeft:Wolfp4ck schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:14:
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch, waarom geen F15's ?
Israel, Japan, Saudi Arabia en US.
Kleine kans dat 1 van die landen ze aan Oekraine geeft. De F-16 wordt door veel meer (europese) landen gebruikt.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Er rolde net een bericht op Telegram binnen dat de Zwitserse senaat goedkeuring heeft gegeven voor een amendement waarmee het mogelijk wordt om wapens naar Oekraïne te exporteren. Het moet daarna nog wel het parlement, die dat amendement eerder had afgewezen. Maar misschien lukt het nu wel.The_Butler schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:22:
[...]
Je vat mijn sentiment ook goed samen, doet me denken aan de eerste dagen van de oorlog... toen had ik ook echt het gevoel dat er zo ontzettend veel leed veroorzaakt zou worden. Toen het meer en meer duidelijk werd dat Rusland dit conflict gewoon echt niet tot een goed einde kan brengen voelde ik echt een nare emotie, dat alles was nu gebeurt, de doden, martelingen, schade - om niks, nul winst voor Putin.
Het is erg stil als het gaat om nieuws - dus ik ben blij dat de opsec werkt - maar wat mij betreft mag het westen nu echt met support doorpakken - genoeg is genoeg...
En dat opent de deur voor de aankoop van een flinke hoeveelheid Leopards door Nederland.
Linkje: https://t.me/pilotblog/4489
[ Voor 1% gewijzigd door _Eend_ op 07-06-2023 15:39 . Reden: linkje toegevoegd ]
Eigenlijk een geweldig slimme zet van Rusland om de dam door te breken en het Oekrainese Offensief zo goed als stil te leggen. Doet me denken aan de waterlinie in Nederland. 
Had Oekrainie dit nou niet aan kunnen zien komen?
Moderatie comment
Graag een voor beide partijen onverstandige zet niet verheffen tot een propaganda talking point.
Moderatie comment
Graag een voor beide partijen onverstandige zet niet verheffen tot een propaganda talking point.
[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 19:47 ]
Oekraïens leger rukt, langzaam op rond Bakhmut, Rusland zet reserves in.
Bron.
Oh, dat het Russische MoD dit ontkent is, wat mij betreft, niet echt nieuwswaardig.
Bron.
Oh, dat het Russische MoD dit ontkent is, wat mij betreft, niet echt nieuwswaardig.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Ga er maar vanuit dat UA daar al die tijd ernstig rekening mee heeft gehouden. Het zal gerust een klap zijn maar ik vermoed niet dat UA opeens afdruipt ofzo.jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Eigenlijk een geweldig slimme zet van Rusland om de dam door te breken en het Oekrainese Offensief zo goed als stil te leggen. Doet me denken aan de waterlinie in Nederland.
Daily driver; MB R171 SLK280
ligt eraan wat je als slim bestempeld .. de tegenreactie is dat veel "nice to have" zaken zoalsjaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Dit stukje tekst "morgen"| nu eerder waarheid is wat dan het was voor de dambreuk, want het was toen niet echt een optie die bespreekbaar was.asing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:14:
Wie geloof je eerder:
Oekrainie die doet wat ze zeggen,
of
Rusland die al 1500+ leopards en evenveel himars heeft vernietigt .. + voor(af) elke levering al dreigde met atoombommen te gooien .. (of andere escalaties).
Tja vanalles
Er was bij Kherson (nog) geen offensief bezig?jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Ergo: ook geen offensief om stil te leggen.
PSN
Verwijderd
Vind je dat echt? Over een week a 2 weken is de natuurlijke stroom van de rivier hervat en het meeste water weer weg. De wapens en eenheden van Oekraïne zijn niet zomaar foetsie, die blijven inzetbaar.jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Het opblazen van een dam is overigens een oorlogsmisdaad (de zoveelste) en zet de deur weer wat verder open voor steun voor Westerse leveringen.
Lijkt mij meer op een russiche 'kick the can'
Maargoed ik snap ook wel dat je bericht daar helemaal niet om gaat, maar dat je gewoon even wilt stoken omdat je je vermoedelijk verveelt ofzo, weet ik het
oorlogs triage = haal iemand die gewond is van het slagveld op elke manier die mogelijk is . al moet je over hem heen pissen om brandwonden af te koelen en schop je een officier uit de humvee omdat je dan plek heb die persoon naar het veld hospitaal te brengen.saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
versus je laat hem liggen ..omdat je niet de juiste middelen hebt die aan specificatie's / omschrijving "ambulance" voldoet naar gewenste maatstaven.
ik snap ook niet je behoefte om "gelijk" te krijgen niet .. die discussie ga ik graag met je aan NA dat het feit voltrokken is en dus levens gered zijn.
Tja vanalles
saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:16:
[...]Serieus ja, ik heb het ook niet over intended use, ik heb het over de layout van het voertuig.
offtopic:
Ik neem maar even aan dat je nooit in militaire dienst hebt gezeten en het begrip ZHKH voor jou derhalve totaal onbekend is. Let wel; er is daar een oorlog gaande en er rijden geen ambulances: 'make do with what one has got'
Ik neem maar even aan dat je nooit in militaire dienst hebt gezeten en het begrip ZHKH voor jou derhalve totaal onbekend is. Let wel; er is daar een oorlog gaande en er rijden geen ambulances: 'make do with what one has got'
Ontopic: Ik zie de laatste paar dagen een verhoogde activiteit van het aantal militaire vrachtvliegtuigen vanuit Duitsland (allerlei nationaliteiten) naar het bekende vliegveld nabij Rzeszòw in Polen.
Schijnbaar wordt er weer materieel ingevlogen.
[ Voor 17% gewijzigd door Yaksa op 07-06-2023 16:12 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hoezo een slimme zet?jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Het kost ongeveer 4 dagen voordat de bodem bereikt is van het reservoir.
Een paar dagen mooi weer en je hebt weer kleine stukjes rivier om over te steken.
Het is slecht voor het milieu, onnodig verwoesting van huizen en het ombrengen van mens en dier.
En voor wat? 1 week uitstel van een offensief over de Dnipro rivier??
En tuurlijk zag UA dit aankomen, hebben ze ook voor gewaarschuwd. Alleen als je geen controle hebt over de dam kan je er zeer weinig aan doen.
Kleine toevoeging: als hij natres militair is kent hij die term ook niet, geniaal ik weet het.Yaksa schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:08:
[...]
offtopic:
Maar ik zie dat dit al behoorlijk off-topic² is: het ging niet eens zozeer over medevac, maar een T62 waar een koepel van een BMP2 op is gezet. Persoonlijk lijkt me dat totaal niet nuttig tenzij het voertuig als commando voertuig wordt ingezet. Aangezien er geen opslag meer nodig is voor granaten kan het heel goed dat er een extra (potente) radio met nodige crypto apparatuur in is gezet. Dat lijkt me wat meer voor de hand liggen dan troepentransport/medevac, al is het maar omdat het vaker voorkomt dat voertuigen specifiek tot commandovoertuig worden omgebouwd. In WWII gebeurde dat zelfs al, daar werden prototypes gewoon ingezet in de oorlog - puur als commandovoertuig zodat een regulier gevechtsvoertuig die rol niet hoeft te vervullen.
En weer door
Dit.YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:49:
[...]
Er was bij Kherson (nog) geen offensief bezig?
Ergo: ook geen offensief om stil te leggen.
Als er al ergens een grote concentratie aan materieel een groot offensief zal starten zal dat waarschijnlijk niet beginnen met een colonne bradleys die de Dnjepr oversteekt
Ben je aan het trollen?jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
De waterlinie was een goed idee en werkte prima zolang je te maken hebt met infanterie, cavalerie en getrokken kanonnen en wagens. Not so much met een airborne divisie.
Het geeft ook aan dat de Russen werkelijk nergens een zak om geven en de techniek van de verschr verzopen aarde gebruiken om te treiteren en te traineren. En vooral heel veel schade en slachtoffers te maken als ze niet kunnen krijgen wat ze willen hebben.
Dat in het achterhoofd houdend, hou rekening met een Tsjernobyl 2.0 maar nu met de Zaporizhzha NPP. Waarom? Omdat ze geen zak geven, ze vrije toegang hebben en de boel kunnen laten ontploffen als ze er zin in hebben. Die paar Russische soldaten die op de knop drukken geven ze ook geen zak om, gewoon een extra Lada voor hun ouders.
Over het algemeen is het algehele vermoeden dat de aanval rond Zaporizja Oblast komt, die gaat gewoon door. Het is niet slim het is paniekvoetbal, ze weten niet wat ze moeten doen dus dan doen ze maar wat.jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Het sloeg op onze waterlinie. Het effect voor de Russen was dat ze zich ook nog eens vergisten in de hoeveelheid en kracht van water dus hun linies op de westoever zijn nu ook verzopen.De Nieuwe Hollandse Waterlinie is in totaal vier keer als gevolg van oorlogsdreigingen geheel of gedeeltelijk onder water gezet: in 1870 (Frans-Duitse Oorlog), in de periode 1914-1918 (Eerste Wereldoorlog), in 1939-1940 en in 1944-1945 (Tweede Wereldoorlog). Door het gebruik van vliegtuigen in de oorlogsvoering, voor het eerst in Nederland toegepast in 1940, bleken de verdedigingswerken niet meer voldoende te zijn. Desalniettemin hebben de Duitsers de inundatiegebieden ook gebruikt tegen de geallieerde opmars.
Je bent nu een discussie aan het maken die er niet is en een hele riedel erbij aan het betrekken waar ik totaal niet over begon. Het ging erom dat UA iets aan het ombouwen is om te gebruiken als. Niet de situatie waar je acuut een voertuig nodig hebt, dan pas je namelijk ook niks aan maar trek je desnood je oma’s brommobiel uit de schuur.vso schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:58:
[...]
oorlogs triage = haal iemand die gewond is van het slagveld op elke manier die mogelijk is . al moet je over hem heen pissen om brandwonden af te koelen en schop je een officier uit de humvee omdat je dan plek heb die persoon naar het veld hospitaal te brengen.
versus je laat hem liggen ..omdat je niet de juiste middelen hebt die aan specificatie's / omschrijving "ambulance" voldoet naar gewenste maatstaven.
ik snap ook niet je behoefte om "gelijk" te krijgen niet .. die discussie ga ik graag met je aan NA dat het feit voltrokken is en dus levens gered zijn.
Het punt is:
T-62’s die omgebouwd worden voor een functie als ifv/medevac maar zo te zien geen ruimte hebben deze te huisvesten. Op deze manier kun je net zo goed gewoon met standaard T-62’s gewonden redden.
Het hele gedeelte van make do… is niet van toepassing als je spullen ervoor om gaat bouwen want dan ben je juist wel doelgericht bezig voor iets.
Vind dat hier nu wel weer redelijk makkelijk wordt aangenomen dat Rusland dit heeft gedaan. Vergeet niet dat dit Oekraine zeker niet slecht uitkomt, zoals hier ook al wordt aangegeven zullen er weer taboes worden opgeheven (ATACMS/Meer straaljagers/ander materiaal). Dit kan ook een overweging zijn van nu paar 100 doden vs. 1000den doden voorkomen door beter materiaal in de oorlog.
Voor de duidelijkheid zeg ik niet per definitie dat Oekraine het gedaan heeft, maar denk dat het Oekraine heel wat beter uitkomt dan de russen, helemaal omdat ze nu al hun verdedigings linies aan de waterkant kwijt zijn en daarom nu kwetsbaar kunnen zijn omdat ze moeten terugtrekken tot achter de watergrens.
Aan de andere kant zie ik totaal geen voordeel voor Rusland om dit te doen, waarom zou dit het offensief vertragen? Zomaar de rivier met infanterie oversteken is vrijwel onmogelijk en de kans dat je parachutisten aan de overkant krijgt zonder dat het vliegtuig wordt neergehaald en zonder zwaar materiaal lijkt me ook kansloos.
De Nordstream was hier ook continu de vinger richting Rusland, maar heb ook wel artikelen van NewYork times of washington post gezien dat het door UA special forces is gedaan. UA heeft ook beloofd om niet westers spul op Russisch grond gebied te gebruiken en ook dat blijkt niet waar.
Lang verhaal kort: We zijn allemaal voor de underdog, maar krijg het vermoeden dat de wens van de gedachte hier wel een rol speelt.
Voor de duidelijkheid zeg ik niet per definitie dat Oekraine het gedaan heeft, maar denk dat het Oekraine heel wat beter uitkomt dan de russen, helemaal omdat ze nu al hun verdedigings linies aan de waterkant kwijt zijn en daarom nu kwetsbaar kunnen zijn omdat ze moeten terugtrekken tot achter de watergrens.
Aan de andere kant zie ik totaal geen voordeel voor Rusland om dit te doen, waarom zou dit het offensief vertragen? Zomaar de rivier met infanterie oversteken is vrijwel onmogelijk en de kans dat je parachutisten aan de overkant krijgt zonder dat het vliegtuig wordt neergehaald en zonder zwaar materiaal lijkt me ook kansloos.
De Nordstream was hier ook continu de vinger richting Rusland, maar heb ook wel artikelen van NewYork times of washington post gezien dat het door UA special forces is gedaan. UA heeft ook beloofd om niet westers spul op Russisch grond gebied te gebruiken en ook dat blijkt niet waar.
Lang verhaal kort: We zijn allemaal voor de underdog, maar krijg het vermoeden dat de wens van de gedachte hier wel een rol speelt.
https://www.newsweek.com/...etsk-zaporizhzhia-1804946
The mercenary Wagner Group chief Yevgeny Prigozhin has called on Moscow to provide him with 200,000 troops in order to halt the long-promised Ukrainian counteroffensive, as assaults by Kyiv troops reportedly pushed past Russian defensive lines and made ground around the devastated Donetsk city of Bakhmut.
Ukrainian forces, Prigozhin said, "have already broken through the line of defense" in several areas.
"Near Bakhmut in three places, in Toretsk there is a large accumulation, and soon they will begin to cut Kurdyumovka and Ozaryanovka. The Belgorod region is bursting at the seams. In Zaporizhzhia, they lost the most serious settlement. Now they will hit the north and south in the Donetsk direction and there will be no time. Aviation will not save [the situation]."
Maar hoe lang duurt het voor de grond begaanbaar is? Want als die een paar dagen blank staat, zal dat niet helpen. Nu met staalplaten enzo kan je vast nog wel een hoop oplossen, maar alsnog denk ik dat een week vertraging optimistisch is.TrekDr0p schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:11:
[...]
Hoezo een slimme zet?
Het kost ongeveer 4 dagen voordat de bodem bereikt is van het reservoir.
Een paar dagen mooi weer en je hebt weer kleine stukjes rivier om over te steken.
Het is slecht voor het milieu, onnodig verwoesting van huizen en het ombrengen van mens en dier.
En voor wat? 1 week uitstel van een offensief over de Dnipro rivier??
En tuurlijk zag UA dit aankomen, hebben ze ook voor gewaarschuwd. Alleen als je geen controle hebt over de dam kan je er zeer weinig aan doen.
En wat is de laatste succesvolle luchtlanding geweest? Het concept is altijd leuk geweest, de praktijk is dat je gewoon lichtbewapend zonder ondersteuning bent. Op zijn minst moet je zorgen dat de zware eenheden heel snel erachteraan komen, wat lastig is als er geen bruggen zijn om over heen te gaan.asing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:18:
[...]
Ben je aan het trollen?![]()
De waterlinie was een goed idee en werkte prima zolang je te maken hebt met infanterie, cavalerie en getrokken kanonnen en wagens. Not so much met een airborne divisie.
Overigens werd tijdens de koude oorlog ook nog een waterlinie als optie voorgesteld, ook dan heb je luchtlandingstroepen, maar als alle Russische tanks staan te wachten aan de andere kant heb je toch een groot voordeel. Wikipedia: IJssellinie
Moderatie comment
De huidige strijd vergelijken met een strijdperk uit het verleden is vaak laster en leidt af. Eigenlijk is dit snel een False equivalence situatie.
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 20:14 ]
Ik had er al eerder naar gehint, maar is het een idee om deze hele discussie te verplaatsen naar het daarvoor bestemde topic?saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:49:
[...]
Je bent nu een discussie aan het maken die er niet is en een hele riedel erbij aan het betrekken waar ik totaal niet over begon. Het ging erom dat UA iets aan het ombouwen is om te gebruiken als. Niet de situatie waar je acuut een voertuig nodig hebt, dan pas je namelijk ook niks aan maar trek je desnood je oma’s brommobiel uit de schuur.
Het punt is:
T-62’s die omgebouwd worden voor een functie als ifv/medevac maar zo te zien geen ruimte hebben deze te huisvesten. Op deze manier kun je net zo goed gewoon met standaard T-62’s gewonden redden.
Het hele gedeelte van make do… is niet van toepassing als je spullen ervoor om gaat bouwen want dan ben je juist wel doelgericht bezig voor iets.
Het zit helaas achter een paywall maar de vernietigde Leopards zijn geen Leopards maar landbouwvoertuigen.
https://www.volkskrant.nl/cs-bc747f89
https://www.volkskrant.nl/cs-bc747f89
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
In de Belgische media was er een kolonel van de militaire academie die ook nog een 3de mogelijkheid naar voren bracht in verband met de dam.
Dat de dam zelf is ingestort. Het waterpeil zou de laatste weken een stuk hoger zijn geweest dan normaal. Die extra druk, en eventuele beschadigingen vanwege de oorlog, zou ook tot een instorting kunnen leiden.
Ik vind het natuurlijk niet meer terug, maar in dit artikel wordt het op het einde ook aangehaald.
https://podcasts.google.c...DUtYjAxOTAwZGJmNWRh?ep=14
Dat de dam zelf is ingestort. Het waterpeil zou de laatste weken een stuk hoger zijn geweest dan normaal. Die extra druk, en eventuele beschadigingen vanwege de oorlog, zou ook tot een instorting kunnen leiden.
Ik vind het natuurlijk niet meer terug, maar in dit artikel wordt het op het einde ook aangehaald.
Ondertussen het interview gevonden in een podcast. Eerst een korte beschrijving, en vanaf minuut 3 gaat het over de mogelijke oorzaakHet is onduidelijk wat er precies is gebeurd en wie verantwoordelijk is, maar evengoed ligt slecht onderhoud aan de oorzaak, zegt Ruslandkenner bij VRT NWS Jan Balliauw. "Ofwel is de dam opgeblazen, ofwel is hij ingestort door de hoge druk van het water.
Operation Market-Garden?Sissors schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:56:
En wat is de laatste succesvolle luchtlanding geweest?
[ Voor 46% gewijzigd door Arator op 07-06-2023 17:41 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Nah, dat was een brug te ver

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
haha, bruggen kunnen ze nu wel goed gebruiken.
Behalve dat over een dag of 10-14 het water gezakt zal zijn, alle Russische fortificaties zijn weggespoeld op de lager gelegen zuidoever en er ineens een front ontstaat van 200+ kilometer waar ze eventueel een amfibische oversteek zouden kunnen wagen.jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
CoronelHimself schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:13:
[...]
De laatste air-to-air kill van de Koninlijke luchtmacht is met een F-16 op een servische Mig-29. Dus ja ze komen elkaar weleens tegen.
Ben benieuwd naar het verhaal erachter. Ik zie dat de Nederlandse F-16's tijdens dat conflict in een air-to-air rol ingezet werden wat wel ongewoon is. Als ik zoek naar achtergronden van dat akkefietje dan wordt er beweerd dat de MiG-29's van Servië een verouderde versie was die gevlogen werd door piloten met heel weinig vlieguren. Waarschijnlijk is vooraf de inschatting gemaakt dat de Nederlandse F-16's met AMRAAM's opgewassen waren tegen de Servische toestellen.klaw schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:15:
[...]
uuhm.. in de balkan oorlog was een van de eerste kills door één van "onze"F16's op een Servische M29;
https://www.f-16.net/f-16-news-article607.html
@CoronelHimself je was me net voor
Ik zie trouwens dat die MiG-29 onderdeel was van een flight van drie die vanaf het moment van opstijgen gevolgd is door een AWACS. Eentje is neergehaald door een Nederlandse F-16. De andere twee waarschijnlijk door Amerikaanse F-15's.
Ook in dat geval is het Rusland die het waterpeil enorm opgekrikt heeft.Arator schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:29:
In de Belgische media was er een kolonel van de militaire academie die ook nog een 3de mogelijkheid naar voren bracht in verband met de dam.
[...]
Ondertussen het interview gevonden in een podcast. Eerst een korte beschrijving, en vanaf minuut 3 gaat het over de mogelijke oorzaak
[...]
Operation Market-Garden?
Housen? Die draait zoals de wind, met alle respect. Maar vandaag is het A, morgen is het B.Arator schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:29:
Page intentionally left blank.
Ik denk omdat het leger bij dit soort situaties normaliter te hulp schiet.SirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:51:
Aan de andere kant zie ik totaal geen voordeel voor Rusland om dit te doen, waarom zou dit het offensief vertragen?
Daarnaast ben ik het met je eens dat rusland er verder niet superveel aan heeft, maar zo denk ik ook over elke aanval op Kyiv ipv de frontlinies. Dus wat zegt het precies die gedachte?
Ik vind het wel raar dat je dit dan in de weegschaal gooit als voordeel van Oekraïne:
En als nadeel voor de russen:helemaal omdat ze nu al hun verdedigings linies aan de waterkant kwijt zijn en daarom nu kwetsbaar kunnen zijn omdat ze moeten terugtrekken tot achter de watergrens.
Is het nou goed of slecht om je linies daar kwijt te zijn? En waarom is dat wel in het voordeel van de ene, en als nadeel van de andere? Heldt het niet gewoon 2 kanten op?Zomaar de rivier met infanterie oversteken is vrijwel onmogelijk en de kans dat je parachutisten aan de overkant krijgt zonder dat het vliegtuig wordt neergehaald en zonder zwaar materiaal lijkt me ook kansloos.
We zijn toevallig voor de underdog, dat is namelijk niet de rede om voor Oekraïne te zijn, dat is simpelweg omdat ze het slachtoffer zijn van aggressie van rusland.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Was toch al te zien dat rusland die openingen had dichtgegooid ? Afname in waterflow en bij het toen barsten kwam er zoveel mogelijk water naar beneden.
Kris Quanten, voormalig pantserofficier, doctor in de geschiedenis en als luitenant-kolonel stafbrevethouder hoofd van de leerstoel Krijgsgeschiedenis aan de Koninklijke Militaire School.StarWing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Housen? Die draait zoals de wind, met alle respect. Maar vandaag is het A, morgen is het B.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Wanneer UA over de opdrogende grond een offensief doen, zijn zij een 'sitting duck' voor de russen.
Wellicht dat dit idee er achter zit?
Laten we wel even duidelijk zijn.watercoolertje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:28:
[...]
Ik denk omdat het leger bij dit soort situaties normaliter te hulp schiet.
Daarnaast ben ik het met je eens dat rusland er verder niet superveel aan heeft, maar zo denk ik ook over elke aanval op Kyiv ipv de frontlinies. Dus wat zegt het precies die gedachte?
Ik vind het wel raar dat je dit dan in de weegschaal gooit als voordeel van Oekraïne:
[...]
En als nadeel voor de russen:
[...]
Is het nou goed of slecht om je linies daar kwijt te zijn? En waarom is dat wel in het voordeel van de ene, en als nadeel van de andere? Heldt het niet gewoon 2 kanten op?
We zijn toevallig voor de underdog, dat is namelijk niet de rede om voor Oekraïne te zijn, dat is simpelweg omdat ze het slachtoffer zijn van aggressie van rusland.
- Het is Rusland dat in februari 2022 deze oorlog begonnen is.
- Het is Rusland dat al vaak genoeg heeft laten merken niets te geven om de levens van Oekraïense burgers.
- Het is Rusland dat dagelijks, bewust, de civiele infrastructuur van Oekraïne aanvalt.
- Het is Rusland dat wekelijks de Oekraïense steden terroriseert met vliegende grasmaaiers.
- Het is Rusland dat landbouwwerktuigen aanvalt, de bestuurder doodt of verwondt om dan te roepen dat het tanks waren.
- Het is Rusland dat de controle over deze dam had.
- Het is Oekraïne dat de bewoners zijn land, vanaf februari '22, probeert te beschermen tegen deze terreur.
Ik als armsteun generaal bedenk me dat als iets op het slagveld geen nut heeft, je het ook niet meer hoeft te hebben. En dan bedoel ik niet onze tankdivisies, want degene die dat besloot was degene die ook het bonnetje moest oppakken.Sissors schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:56:
[...]
En wat is de laatste succesvolle luchtlanding geweest? Het concept is altijd leuk geweest, de praktijk is dat je gewoon lichtbewapend zonder ondersteuning bent. Op zijn minst moet je zorgen dat de zware eenheden heel snel erachteraan komen, wat lastig is als er geen bruggen zijn om over heen te gaan.
Zijn er luchtlandingen geweest sinds Normandië ? Jazeker!
Voor de duidelijkheid : ik heb die wiki niet gelezen, dus ik weet niet of ze ook succesvol waren. Dat mag je zelf bepalen.
Nu kent iedereen Easy Company wel, de 101st Airborne division. Die is er nog. Samen met de 11th, de 80th, 82nd, 100th en de 108th. Bron. De 13th en 17th bestaan niet meer.
Ja maar Asing, dat zijn alleen de Amerikanen. Klopt! Maar wij hebben de Luchtmobiele Brigade ook nog.
Dus als luchtlanhdingen nou geen tactisch nut hadden, wat doen we dan met al die airborne divisies en onze luchtmobiele brigade? Het moet ergens nut hebben om ze te hebben.
Moderatie comment:
Denk aan false equivalence bij discussies over verleden tijd strijdperken in vergelijking met het heden
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 20:43 ]
Je denkt teveel na. Het enige wat de Russen willen bereiken is maximale schade. Er wordt geen maand vooruit gedacht. Een stad platbombarderen om daarna in te nemen heet een overwinning. Het enige wat ze echt boeit is hoe ze het zo kunnen framen dat ze onschuldig lijken.murphydrz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:47:
Wanneer UA over de opdrogende grond een offensief doen, zijn zij een 'sitting duck' voor de russen.
Rusland, en Oekraïne hebben ongeveer een jaar geleden al voorspeld dat de ander de dam zou vernietigen.jaapstobbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:39:
Slimme zet? zoveelste war crime/ecologische crime.
ALs een aanval vanuit het westen onderdeel was van het plan, inderdaad een tijdje geen/minder transportmogelijkheden vanuit het westen zal inderdaad de start van het offensief wat vertragen.
There is something especially sick about the fact that the same expert Alexey Anpilogov—who had been arguing since 2022 that Russia must destroy Ukraine's dams and bridges—appeared on the same program to blame Ukraine for destroying the Nova Kakhovka dam.https://t.co/A8kZUhcIiF
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 7 juni 2023
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 07-06-2023 19:21 ]
*knip* Liever geen reactie in het topic zelf, maak in plaats daarvan een topic report aan.
[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 20:03 ]
yaeh sorry, don't feed the trolls
[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 20:07 ]
*knip* Geen jij-bak, en zeker niet als meta-comment in het topic. Ga erboven staan
[ Voor 59% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 20:05 ]
https://www.ukrinform.net...atotype-155mm-rounds.htmlThe state-run defense giant Ukroboronprom is developing capacities to manufacture 155-mm artillery projectiles
PSN
Ook ik ben geen beroepsmilitair, maar volgens mij worden luchtmobiele eenheden vooral gebruikt om snel strategische punten te bezetten en dan, evenzo snel mogelijk, ontzet te worden door reguliere troepen met reguliere spullen (tanks, apc's etc..).asing schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Ik als armsteun generaal bedenk me dat als iets op het slagveld geen nut heeft, je het ook niet meer hoeft te hebben. En dan bedoel ik niet onze tankdivisies, want degene die dat besloot was degene die ook het bonnetje moest oppakken.
Zijn er luchtlandingen geweest sinds Normandië ? Jazeker!
Voor de duidelijkheid : ik heb die wiki niet gelezen, dus ik weet niet of ze ook succesvol waren. Dat mag je zelf bepalen.
Nu kent iedereen Easy Company wel, de 101st Airborne division. Die is er nog. Samen met de 11th, de 80th, 82nd, 100th en de 108th. Bron. De 13th en 17th bestaan niet meer.
Ja maar Asing, dat zijn alleen de Amerikanen. Klopt! Maar wij hebben de Luchtmobiele Brigade ook nog.
Dus als luchtlanhdingen nou geen tactisch nut hadden, wat doen we dan met al die airborne divisies en onze luchtmobiele brigade? Het moet ergens nut hebben om ze te hebben.
Ik heb het door jou gelinkte artikel even doorgescand en het viel me op dat bij de recente operaties de tegenstander, over het algemeen(!), niet beschikte over vérdragende (raket)artillerie én dat de partij die de luchtlanding uitvoerde beschikte over luchtoverwicht. Oekraïne vecht tegen een tegenstander die meer dan voldoende vérdragende wapens heeft én Oekraïne heeft geen absoluut luchtoverwicht.
Verbaas me er al over dat in de rest van de wereld het zo lang duurt. Maar in Oekraïne zelf is dat toch helemaal ongelofelijk eigenlijk...
Dam-dam-dam-dam-en-dit!Administration officials “were encouraged by better-than-expected progress Monday, as Ukrainian units pushed through heavily mined areas to advance between five and 10 kilometers in some areas of the long front,” Washington Post columnist David Ignatius reported Tuesday. “That raised hopes that Ukrainian forces can keep thrusting toward Mariupol, Melitopol and other Russian-held places along the coast.”
Biden administration officials say the offensive began on Monday with a Ukrainian thrust south along multiple axes, Ignatius reported, echoing what we reported Monday.
Dus, Melitopol, Maruipol, here we come! En blijkbaar gaat het gestaag, ondanks de mijnenvelden, vooruit!
Althans, volgens The Drive, wat ik verder niet ken.
Bron
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat zegt dit dan? Ze hebben zelf toch ook al eens het verse water richting de Krim afgesloten. Daar zaten waarschijnlijk ook 1000en mensen zonder vers drink water tijdelijk.
Moderatie comment
Zoals andere reacties ook aangeven, dit raakt alleen de landbouw, voor drinkwater heeft de Krim afzonderlijke water reservoirs
Als dit ervoor zorgt dat nog sterker westers materiaal krijgt waardoor je de oorlog ook maar met een week kan verkorten dan heb je al meer levens bespaard.
Moderatie comment
Dit is een speculatief argument. Laten we hopen dat geen enkele partij dit op basis van speculatie heeft gedaan. Speculatie s.v.p. achterwege laten
Er gaan dagelijks 100en mensen dood daar en raken nog eens tientallen mensen dakloos door de oorlog. Even paar weken water drinken uit een fles i.p.v. de kraan is dan niet direct iets onoverkomelijks.
In ieder geval, niet erg inhoudelijk reactie om bijv. de voordelen waarom de Russen die zouden doen. Prima als je bij voorbaat een partij als schuldige wil aanwijzen, en dat zou ook zeker kunnen. Maar het is voor mij niet uitgesloten.
Anyway, laten we weer overgaan naar de orde van de dag. De strijdverloop in de oorlog
[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 21:24 ]
Precies, even los van de vraag in hoeverre de succesvolle verhalen daar ook maar in de buurt komen van een ingegraven vijand aanvallen, het idee is dat je dus het verrassingselement pakt, en dan snel hulp krijgt van de zware troepen. Kijk naar de Russische luchtlanding aan het begin van de oorlog: Het verrassingselement werkte prima, maar zonder ondersteuning kwamen ze toch echt nergens.Bernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:49:
[...]
Ook ik ben geen beroepsmilitair, maar volgens mij worden luchtmobiele eenheden vooral gebruikt om snel strategische punten te bezetten en dan, evenzo snel mogelijk, ontzet te worden door reguliere troepen met reguliere spullen (tanks, apc's etc..).
Ik heb het door jou gelinkte artikel even doorgescand en het viel me op dat bij de recente operaties de tegenstander, over het algemeen(!), niet beschikte over vérdragende (raket)artillerie én dat de partij die de luchtlanding uitvoerde beschikte over luchtoverwicht. Oekraïne vecht tegen een tegenstander die meer dan voldoende vérdragende wapens heeft én Oekraïne heeft geen absoluut luchtoverwicht.
Ga je het dus over een waterlinie doen waar je niet in redelijke tijd je zware voertuigen over krijgt, dan moeten die luchtlandingstroepen zonder hulp vechten.
En er zijn natuurlijk nog alternatieven, een luchtbrug kan ook bevoorrading doen, maar dat zal in dit geval ook enorm beperkt zijn, dat is een stuk leuker met een volledig luchtoverwicht. En dan kan de rol van vuurondersteuning ook gedaan worden door vliegtuigen / helis, maar er gaat voorlopig door geen van beide partijen een luchtoverwicht komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 07-06-2023 20:31 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
*knip* doe dit anders Die aanvoer van zoet water is voor landbouw op de Krim.SirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Wat zegt dit dan? Ze hebben zelf toch ook al eens het verse water richting de Krim afgesloten. Daar zaten waarschijnlijk ook 1000en mensen zonder vers drink water tijdelijk.
Er is in deze, absoluut geen "Oekraïne heeft dat toch ook geflikt?".
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 21:46 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
"Het tekort aan water kan voor problemen zorgen in de landbouw en de drinkwatervoorziening. 85 procent van het schiereiland is volgens de Russische autoriteiten op het schiereiland afhankelijk van het water uit het kanaal."Baserk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:13:
[...]
Kolder. Die aanvoer van zoet water is voor landbouw op de Krim.
Er is in deze, absoluut geen "Oekraïne heeft dat toch ook geflikt?".
Bron: AD/RTL Nieuws/Nu.nl
"Het tekort aan water kan voor problemen zorgen in de landbouw en de drinkwatervoorziening. 85 procent van het schiereiland is volgens de Russische autoriteiten op het schiereiland afhankelijk van het water uit het kanaal."
Bron: Geografie
Prima joh, kolder

Moderatie comment: Nee, zo doen we dat niet (Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen).
[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 21:43 ]
Zelf met een bron komen van Russische origine? *knip* Ook hier: anders formulerenSirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:23:
[...]
"Het tekort aan water kan voor problemen zorgen in de landbouw en de drinkwatervoorziening. 85 procent van het schiereiland is volgens de Russische autoriteiten op het schiereiland afhankelijk van het water uit het kanaal."
Bron: AD/RTL Nieuws/Nu.nl
Prima joh, kolder. Zullen heus niet de meest betrouwbare bronnen zijn, maar als je dit stelt kom dan met bronnen i.p.v. populair het kolder gaan noemen.
Want wat blijkt, je zou ook deze Russische autoriteiten op het schiereiland-bron kunnen gebruiken.
https://www.nytimes.com/2...-crimea-water-supply.htmlSergei Aksyonov, the Kremlin-installed leader of Crimea, said on Tuesday that there was a risk of the water in the canal becoming shallow.
Writing on the Telegram messaging app,
Mr. Aksyonov said that 40 million cubic meters of water remained in the canal and that work was being done to minimize losses. He said reservoirs in Crimea were 80 percent full, adding that there was sufficient drinking water for the peninsula’s residents."
Nogmaals, je beroepen op Russische bronnen is kolder. Welke waarheid ga je daar vinden?
[ Voor 38% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 21:47 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
*knip* s.v.p. geen jij-bak. Laat dan een verdere reactie achterwege.Baserk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:27:
[...]
Zelf met een bron komen van Russische origine? Pff, weer kolder.
[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 21:45 ]
*knip* geen commentaar op moderatie in het topic
[ Voor 81% gewijzigd door teacup op 07-06-2023 22:12 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid