Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.862 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Thombias schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:33:
Lukashenko zou toch niet zo dom zijn....?

[Twitter]
Zou de domste actie ooit zijn van hem mocht het wel waar zijn. Hij begrijpt denk ik nog steeds niet hoe zijn leger erover denkt en hoe sterk de defensie aan die kant staat van UAF.

Dit keer is UAF erg goed voorbereid, als ze de hoofdstad nog een keer proberen binnen te dringen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

[Twitter]
Nee, maar hij moet wel zorgen dat hij Wagner in toom houdt en kan zo druk op UA uitoefenen.

Ik stel voor dat we na ruim een jaar dit soort berichten beluisteren en lezen we vooral gaan kijken naar wat er gebeurt boven wat men zegt: er is per definitie weinig waar van wat men zegt en je ziet aan de hand van wat men doet vrij goed wat de werkelijke intenties zijn.

En zelfs als hij wel zo dom is, dan is dat voor UA wel te behappen maar ook een probleem voor de inzet van middelen. Ik weet alleen niet of Polen dan een keer een zelfde 'grap' gaat uithalen en mobiliseert aan de grens met Belarus, etc. Het zijn spelletjes die Luka niet zou moeten willen spelen, lijkt mij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:25
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:35:
[...]

Ik denk dat we de probing fase wel al voorbij zijn maar dat Oekraïne heeft geconstateerd dat ze geen snelle grote doorbraak kunnen forceren. Je ziet dat er op meerdere plekken langzaam naar de kust wordt gekropen. Bijvoorbeeld bij Robotyne en Staramaiorsk. De eerste echte defensieve linies moeten daar echter nog steeds worden bereikt wat in mijn ogen de grootste zorg is momenteel. Zodra je daar de gevechten moet aangaan wordt het tenslotte alleen maar lastiger.
Proben kan maanden duren, na D-day waren ze ook nog 2-3 maanden bezig voor ze punt van de speer door de eerste linies hadden, we zitten nog steeds in echt de vroegste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Xtr3me4me schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Zou de domste actie ooit zijn van hem mocht het wel waar zijn. Hij begrijpt denk ik nog steeds niet hoe zijn leger erover denkt en hoe sterk de defensie aan die kant staat van UAF.

Dit keer is UAF erg goed voorbereid, als ze de hoofdstad nog een keer proberen binnen te dringen.
Volgens mij is hun leger er ook niet zo happig over de hele situatie dacht ik (dont pin me on that one), legerleiding en luka zijn geen vrienden zeg maar.

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 27-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Nee, maar hij moet wel zorgen dat hij Wagner in toom houdt en kan zo druk op UA uitoefenen.

Ik stel voor dat we na ruim een jaar dit soort berichten beluisteren en lezen we vooral gaan kijken naar wat er gebeurt boven wat men zegt: er is per definitie weinig waar van wat men zegt en je ziet aan de hand van wat men doet vrij goed wat de werkelijke intenties zijn.

En zelfs als hij wel zo dom is, dan is dat voor UA wel te behappen maar ook een probleem voor de inzet van middelen. Ik weet alleen niet of Polen dan een keer een zelfde 'grap' gaat uithalen en mobiliseert aan de grens met Belarus, etc. Het zijn spelletjes die Luka niet zou moeten willen spelen, lijkt mij.
Die nuclaire installaties in belarus maakt de boel er ook niet beter op. Straks Wagner daar gestationeerd wordt.
Ik weet niet of het zo handig is dat Polen ook dezelfde grap zou moeten uithalen. Een kleine vonk, kan heel wat aanrichten.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:02

[Twitter]
Beetje uit verband denk ik:
The Belarus president also said he had made military preparations during the events of the weekend. “I gave all orders to bring the army to full combat readiness,” he said.
Tijdens de Wagneropstand dus, wat niet zo gek is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18

[Twitter]
Of is hij bang dat Wagner teveel macht krijgt daar en zorgt ie ervoor dat zijn eigen leger klaar staat? Andere optie is dat dit bedoeld is om wat UA-troepen die kant op te krijgen om ze uit het zuiden/oosten te halen (zie ik niet snel gebeuren trouwens)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:18
Tens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Beetje uit verband denk ik:

[...]

Tijdens de Wagneropstand dus, wat niet zo gek is.
Dit klinkt nog een stuk logischer. Want tijdens die opstand lijkt het me logisch dat hij dat doet. Zeker omdat de kans op een opstand groot was geweest als Wagner daadwerkelijk was doorgereden naar Moscou en daar wat had kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:34

bloody

0.000 KB!!

[Twitter]
Absoluut niet.
Luka is niet voor niets de langstzittende dictator in de verre omstreken.
Hij weet keer op keer te overleven, en kon bv de afgelopen 1.5 jaar prima omgaan met de druk van Putin om toch vooral meer mee te gaan helpen.

Dat doe je niet als je dom bent.
Een overlever pur sang.

Edit; dat NOEL bericht is weer eens uit z'n verband gerukt zoals Noel wel vaker doet ... Luka zei dat hij de troepen in paraatheid gebracht heeft TIJDENS de Wagner muiterij. Daarmee zegt ie niets verkeerds of beangstigends, maar komt tegelijkertijd wel stoer over.
Edit 2: oh dat zeggen posts hierboven ook al :o

[ Voor 22% gewijzigd door bloody op 27-06-2023 11:31 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is de zoveelste keer dat Loekashenko dit zegt. Om de zoveel tijd blaft hij even. Hoeven we niet teveel aandacht aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
dakka schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Proben kan maanden duren, na D-day waren ze ook nog 2-3 maanden bezig voor ze punt van de speer door de eerste linies hadden, we zitten nog steeds in echt de vroegste fase.
De incasie stond of viel met het succes van het veroveren van Cherbourg en dat was een beste vesting. Toen Cherbourg incl haven in handen was van de geallieerden kon materieel efficiënt gelost worden en troepen beter en meer bevoorraad worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Goede en redelijk genuanceerde samenvatting van de NOS over waar UA tegenaan loopt in het offensief:

https://nos.nl/artikel/24...ffensief-er-is-tijd-nodig
De Ka-52 is een krachtig wapen, maar "de mijnen en artillerie zijn een grotere zorg", zegt militair historicus Simoens. "Rusland heeft op papier uitstekende linies opgebouwd, waar de Oekraïners tegenaan lopen." Militaire bloggers meldden deze week dat Oekraïense troepen binnendringen bij de voorste Russische verdedigingslinies. "Juist de voorste linie is het best verkend. De linies daarachter zijn een vraagteken, en dus mogelijk lastiger", stelt Simoens.

Ook zonder luchtoverwicht zijn er kansen voor Oekraïne, stellen de deskundigen. "Geen enkel wapen geeft de doorslag, het gaat om de combinatie van wapensystemen", zegt Osinga. Simoens vergelijkt de kracht van zogeheten combined arms warfare met 'slechte wiskunde': "1 plus 1 plus 1 plus 1 is niet 4, maar 6." Oekraïne heeft volgens Simoens niet de tijd gehad om hierin te trainen. "In het beste geval is er voorbereid op nauwe samenwerking tussen tanks en infanterie."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
RoD schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:33:
Het is de zoveelste keer dat Loekashenko dit zegt. Om de zoveel tijd blaft hij even. Hoeven we niet teveel aandacht aan te besteden.
Wat betreft Oekraine is het idd weinig relevant wat Loekanshenko zegt. Of zou hebben gedaan.
Zoals bijvoorbeeld de 'coup-bemiddeling'
Hij is een nuttige pop, geen poppenspeler.
It is unlikely that Alexander Lukashenko, the Belarusian dictator, played a significant role in the deal cut between Prigozhin and Putin. Russian sources argue that Aleksey Dyumin, the governor of Tula oblast where Prigozhin’s army stopped, and Nikolai Patrushev, the powerful head of the Russian security council, were the chief negotiators. Dyumin is a former Putin bodyguard and viewed by many as a potential successor to Putin who incarnates loyalty, youth and fresh blood.
https://www.theguardian.c...hin-russia-wagner-ukraine

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:19:
[...]

Het artikel heeft het over standhouden en tegenhouden.
Je kan in Het Donbass front gewoon lezen waar progressie geboekt is. Het artikel kaart alleen maar aan dat ze in die omgeving oud materieel gebruiken. Dus 1 + 1 = 2.

Het punt is dus dat progressie - ongeacht waar aan de frontlinie - voornamelijk gedaan wordt met oud materieel.
Maar maakt het uit dat ‘we’ dit al wisten? Ik heb op dit forum niemand nog de specifieke conclusie zien trekken dat UA minder progressie boekt met Westers materieel. Dat is een interessant gegeven lijkt me en een onderwerp om het ‘waarom’ van te bespreken ipv te laten zien hoe goed je op de hoogte bent…
We observeren toch allemaal dat er oude brigades actief zijn aan de Velyka Novosilka axis - dat is de plek waar progressie geboekt is - dan is het toch vanzelfsprekend dat dit gedaan is zonder veel Westers materieel.

Conclusie: de Leopard tanks hebben vooralsnog weinig nut aan de frontlinie, het beste wat die tanks tot nu toe hebben laten zien is hoe goed ze gereduceerd kunnen worden tot oud ijzer.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 27-06-2023 13:09 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Je kan in Het Donbass front gewoon lezen waar progressie geboekt is. Het artikel kaart alleen maar aan dat ze in die omgeving oud materieel gebruiken. Dus 1 + 1 = 2.

Het punt is dus dat progressie - ongeacht waar aan de frontlinie - voornamelijk gedaan wordt met oud materieel.

[...]

We observeren toch allemaal dat er oude brigades actief zijn aan de Velyka Novosilka axis, in mijn ogen was dat dusdanig logisch waardoor er weinig over te vertellen was.

De Leopard tanks hebben vooralsnog weinig nut aan de frontlinie, het beste wat die tanks tot nu toe hebben laten zien is hoe goed ze gereduceerd kunnen worden tot oud ijzer.
Ik denk dat 'Westers materieel' meer omvat dan alleen Leopard tanks.

Eerder lazen we bijvoorbeeld over het strategische voordeel dat UA heeft met de night vision van - geloof ik - de Bradley's. Zo kan ik me voorstellen dat er nog een aantal andere technologische voordelen zijn van het diverse Westerse materieel dat UA ontvangen heeft.

Het NYT artikel oppert dat dit technologische voordeel vooral wordt benut bij de linies waar Rusland sterkere troepen heeft / betere verdedigingslinies. Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat UA het technologische voordeel nog niet kan benutten omdat ze weinig ervaringen met het specifieke materieel hebben, of als derde mogelijkheid - en dat lijk jij volgens mij te zeggen - is dat het technologische voordeel niet tot uitdrukking komt op het huidige specifieke terrein van het offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Het NYT artikel oppert dat dit technologische voordeel vooral wordt benut bij de linies waar Rusland sterkere troepen heeft / betere verdedigingslinies. Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat UA het technologische voordeel nog niet kan benutten omdat ze weinig ervaringen met het specifieke materieel hebben, of als derde mogelijkheid - en dat lijk jij volgens mij te zeggen - is dat het technologische voordeel niet tot uitdrukking komt op het huidige specifieke terrein van het offensief.
Ik zit zeker in het laatste kamp, een Leopard tank kan door de Russen relatief simpel tot schroot geschoten worden hebben we inmiddels gezien. Het technologische voordeel is dan beperkt, als de tank binnen een paar tellen onklaar gemaakt kan worden.

Plus: je hebt weinig aan een technologisch voordeel als er niet genoeg van ingezet kan worden, zo heeft de geschiedenis al vaker laten zien. Want het lijkt er op dat er maar een handvol van die tanks ingezet zijn - tot nu toe dan - en ik denk dat Leopard tanks pas nuttig worden als ze met velen tegelijk door een linie zouden breken. Maar dat kan in de huidige fase niet, omdat er overal mijnen liggen. De weg moet eerst vrijgemaakt worden. Daarom is het opmerkelijk dat Oekraïne toch een paar Leopard tanks naar voren heeft gehaald.

Als Oekraïne progressie blijft boeken met oud materieel, dan vraag ik mij af ze dat moderne materieel wel nodig hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:05:
Conclusie: de Leopard tanks hebben vooralsnog weinig nut aan de frontlinie, het beste wat die tanks tot nu toe hebben laten zien is hoe goed ze gereduceerd kunnen worden tot oud ijzer.
vind je conclusie wel erg kort door de bocht.

Imers een arty shell op je turret krijgen is voor elke tank reductie tot oud-ijzer.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 21:10

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Collectie offtopic posts over opblazen kerncentrale/speculatie over inzet kernwapens verwijderd. Zie ook de topicwarning hier: we hebben hier een specifiek topic voor Nucleaire dreiging Rusland

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:29:
[...]

vind je conclusie wel erg kort door de bocht.
Wat voor progressie heeft de Leopard dan laten zien aan de frontlinie (tot nu toe)? Helemaal niets, toch?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:25:
Ik zit zeker in het laatste kamp, een Leopard tank kan door de Russen relatief simpel tot schroot geschoten worden hebben we inmiddels gezien. Het technologische voordeel is dan beperkt, als de tank binnen een paar tellen onklaar gemaakt kan worden.

Plus: je hebt weinig aan een technologisch voordeel als er niet genoeg van ingezet kan worden, zo heeft de geschiedenis al vaker laten zien. Want het lijkt er op dat er maar een handvol van die tanks ingezet zijn - tot nu toe dan - en ik denk dat Leopard tanks pas nuttig worden als ze met velen tegelijk door een linie zouden breken. Maar dat kan in de huidige fase niet, omdat er overal mijnen liggen. De weg moet eerst vrijgemaakt worden. Daarom is het opmerkelijk dat Oekraïne toch een paar Leopard tanks naar voren heeft gehaald.

Als Oekraïne progressie blijft boeken met oud materieel, dan vraag ik mij af ze dat moderne materieel wel nodig hebben.
je was voorheen zo helder met reageren ..deze post zou ik niet achter je zoeken

ik denk dat een tank bv een tank blijft ..

1) je kan beter oude materieel opmaken zodat je minder logistieke issues hebt, dus zoveel mogelijk oud bij oud houden.

westerse materieel verslaan
2) Levert vatniks/mobiks als het goed is een paar duizend roebels op
3) werkt moraal verhogend voor de russen

Denk niet dat punt 2+3 nu direct voordelig zijn, dus ik zou daar ook mee wachten is slimm(er) + het echte werk moet nog komen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Wat voor progressie heeft de Leopard dan laten zien aan de frontlinie (tot nu toe)? Helemaal niets, toch?
Dat weten we natuurlijk niet, je weet niet hoeveel tanks er zijn uitgeschakeld door de grotere range van de Leopard vs. de T**'s. Of het nachtzicht bijvoorbeeld.

Maar hadden we ze niet moeten leveren en de Oekraïners te voet door die mijnenvelden laten gaan?

Elke tank is kwetsbaar voor mijnen en artillerie. Aan de dagelijkse cijfers te zien proberen ze wel wat aan de laatste te doen, luchtoverwicht zou dat een stuk makkelijker maken.
Het eerste lijkt een uitdaging waar ze nog niets op hebben bedacht, alle oplossingen veroorzaken een smalle strook waar je door moet, en als er artillerie of ATGM's zijn ben je aan de beurt. Al lijkt de kans dat de bemanning het overleeft in een Bradley of Leopard wat groter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
[...]

Met diezelfde redenering kan je ook zeggen dat de F-35 voor niks anders goed is dan schroot :? beetje nuance graag.

[ Voor 3% gewijzigd door dakka op 27-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ja en?

Wat had je dan verwacht bij de beperkte inzet tot nu toe (voor zover we weten)

In een tank tot tank gevecht is de leo duidelijk in het voordeel. Je kunt schieten vanaf een veel grotere afstand terwijl de tegenstander de range niet heeft. Plus rijdend schieten indien nodig en betere nachtzicht voor als het donker is.

Een Leo is ook niet zo best met het rijden over anti tank mijnen. Ook al blijven de inzittenden in leven dan gaat alsnog de track eraf.

Ik denk dat het gros van de tanks pas ingezet gaat worden als er een bress is geslagen. Tanks zijn traditioneel goed voor een snelle opmars maar net zo slecht als al het andere om over landmijnen heen te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Met deze logica laat geen enkel wapen laat individueel resultaten zien. De situatie aan het front is altijd een samenspel van de gezamenlijke mogelijkheden van de strijdende partijen. Wonderwapens bestaan niet. Pas op de lange termijn kunnen we de effectiviteit van bepaalde systemen inschatten en dan nog blijft het lastig omdat je niet weet wat er zou gebeurd zijn als die systemen er niet waren, of juist in grotere aantallen geleverd waren.

Daarnaast zijn bijzaken zoals survivability ook van levensbelang. Het grootste gedeelte van de uitschakelde Leopards is te herstellen, en dat de crew een aanval overleeft is praktisch en voor het moraal ook van levensbelang.

We verwachten veel te veel op de korte termijn, terwijl we uberhaupt vrijwel niks kunnen zien op die korte termijn laat staan hoe individuele systemen presteren.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 27-06-2023 13:54 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
SiErRa schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Dat weten we natuurlijk niet, je weet niet hoeveel tanks er zijn uitgeschakeld door de grotere range van de Leopard vs. de T**'s. Of het nachtzicht bijvoorbeeld.
Aan het Zaporizhzhia front heb ik nog maar weinig tank vs tank gezien, op wat verdwaalde stuks na zitten de Russische tanks vooral nog ver achter de verdedigingslinies en Oekraïne is nog niet zover gekomen.

Het gebied moet eerst ontmijnd worden.
Maar hadden we ze niet moeten leveren en de Oekraïners te voet door die mijnenvelden laten gaan?
Daar hebben ze de Bradley en andere armored vehicles voor gekregen, de tanks hebben niet de primaire taak om troepen te transporteren.
dakka schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Met diezelfde redenering kan je ook zeggen dat de F-35 voor niks anders goed is dan schroot :? beetje nuance graag.
Ik heb nog geen F-35 gezien die neergeschoten is door oud materieel zoals een MiG.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Aan het Zaporizhzhia front heb ik nog maar weinig tank vs tank gezien, op wat verdwaalde stuks na zitten de Russische tanks vooral nog ver achter de verdedigingslinies en Oekraïne is nog niet zover gekomen.

Het gebied moet eerst ontmijnd worden.

[...]

Daar hebben ze de Bradley en andere armored vehicles voor gekregen, de tanks hebben niet de primaire taak om troepen te transporteren.

[...]

Ik heb nog geen F-35 gezien die neergeschoten is door oud materieel zoals een MiG.
Maar je hebt wel een Leopard gezien die het aflegt een-op-een tegen een T-72?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:55:
[...]
Maar jij hebt wel bewijs dat de uitgeschakelde Leopards met 'oud materieel' zijn uitgeschakeld?
En niet door het beste wat de Russen kunnen bieden, zoals ATGM-Spetznaz groepjes en KA-52 helikopters?

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Baserk schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Maar jij hebt wel bewijs dat de uitgeschakelde Leopards met 'oud materieel' zijn uitgeschakeld?
En niet door het beste wat de Russen kunnen bieden, zoals ATGM-Spetznaz groepjes en KA-52 helikopters?
Uit het NOS artikel van vandaag:
Om te beginnen: de inzet van Russische gevechtshelikopters. De Russische luchtmacht was lange tijd grotendeels afwezig in de oorlog, maar de afgelopen weken wisten heli's gevoelige klappen uit te delen. Meerdere westerse gevechtsvoertuigen en minstens één Leopard-tank werden uitgeschakeld door de Ka-52 Alligator, het Russische pronkstuk in de lucht.
Overigens: ik begrijp even niet dat in de discussie nu 'Westers materieel = Leopard tank' wordt gebruikt. Er is veel meer materieel geleverd dat gebruikt kan worden in het offensief.

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 27-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
dakka schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Maar je hebt wel een Leopard gezien die het aflegt een-op-een tegen een T-72?
Dat is eigenlijk mijn hele punt: er zijn nog geen tankgevechten mogelijk in deze fase van het offensief, dus wat doen die handvol tanks dan al aan het front?

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Moest even goed kijken wie deze post neerzette... Verbaast me een beetje...

Het is lastig om een goed beeld te krijgen, maar als de leopard zn personeel wel in leven houdt of toch een x aantal 100 meter verder komt heeft ie zn waarde volgens mij bewezen.

De vraag is ook niet of de leopard zelf nuttig is, maar vooral of deze nu nuttig ingezet wordt of kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Ja en?

Wat had je dan verwacht bij de beperkte inzet tot nu toe (voor zover we weten)

In een tank tot tank gevecht is de leo duidelijk in het voordeel. Je kunt schieten vanaf een veel grotere afstand terwijl de tegenstander de range niet heeft. Plus rijdend schieten indien nodig en betere nachtzicht voor als het donker is.
De voordelen zijn gekend natuurlijk. Mijn punt is vooral dat Oekraïne nog niet is aangekomen aan de tank vs tank gevechten. Wat is dan het nut om die handvol Leopard tanks in dit vroege stadium al in te zetten (en dus ook te verliezen)?
Een Leo is ook niet zo best met het rijden over anti tank mijnen. Ook al blijven de inzittenden in leven dan gaat alsnog de track eraf.
Maar ook dat is wat ik hierboven aanhaalde: de weg moet eerst vrijgemaakt worden, want er liggen overal mijnen. Dus wat deden die tanks daar in de eerste dagen van het offensief?
Ik denk dat het gros van de tanks pas ingezet gaat worden als er een bress is geslagen. Tanks zijn traditioneel goed voor een snelle opmars maar net zo slecht als al het andere om over landmijnen heen te rijden.
Dat is in feite ook wat ik onderstreep: met velen tegelijk kunnen ze vast ergens doorbreken. Maar die handvol tanks die wij gezien hebben, hebben al vroeg het loodje gelegd. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in de eerste dagen iets betekend kunnen hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Dat is eigenlijk mijn hele punt: er zijn nog geen tankgevechten mogelijk in deze fase van het offensief, dus wat doen die handvol tanks dan al aan het front?
Uitvogelen hoe ze effectief ingezet kunnen worden. Dat is trial en error, niemand heeft deze oorlog wel eens eerder gevoerd. Daar kan uit komen dat ze geen rol kunnen spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door IJzerlijm op 27-06-2023 14:12 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook buiten vijandelijke tanks uitschakelen kunnen tanks natuurlijk een rol hebben. Zoals gewoon ondersteuning voor infanterie bij aanvallen van stellingen. In Koeweit / Irak zijn natuurlijk zat Irakese verdedigingswerken primair met tanks opgerold. Ik weet alleen niet hoe daar de situatie met anti-tank mijnen was, want die lijken hier toch behoorlijk effectief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ik snap je redenatie: op die plek en die inzet had het niet uitgemaakt of ze paard en wagen hadden ingezet of een Leopard. Probleem van het terrein en de mijnen bleef. Wat we wel zagen is dat de Leopard niet direct explodeerden en zelfs toen ze later granaten in de tank gooien het blussysteem bleef functioneren.

Maargoed, de nachtelijke en lange afstand voordelen zie ik nog niet benut worden. Wat niet betekent dat ze die niet benutten - we hebben alleen de Russische zijde bij 1 incident gezien. RU verliest nog elke dag tanks en andere voertuigen, dat zijn we zo normaal gaan vinden dat je daar niemand over hoort.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:11:
[...]

De voordelen zijn gekend natuurlijk. Mijn punt is vooral dat Oekraïne nog niet is aangekomen aan de tank vs tank gevechten. Wat is dan het nut om die handvol Leopard tanks in dit vroege stadium al in te zetten (en dus ook te verliezen)?

[...]

Maar ook dat is wat ik hierboven aanhaalde: de weg moet eerst vrijgemaakt worden, want er liggen overal mijnen. Dus wat deden die tanks daar in de eerste dagen van het offensief?

[...]

Dat is in feite ook wat ik onderstreep: met velen tegelijk kunnen ze vast ergens doorbreken. Maar die handvol tanks die wij gezien hebben, hebben al vroeg het loodje gelegd. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in de eerste dagen iets betekend kunnen hebben.
Jawel, maar de redenatie is een beetje apart. Het leger van Oekraine heeft ook nog niet veel voortgang laten zien dus dan is die met dezelfde redenatie ook redelijk nutteloos.

Dat die tank daar mogelijk niet had moeten zijn dat zou best kunnen. Tegelijkertijd weet je niet wat de Oekrainers hadden verwacht op die plek. Misschien dat ze wel alleen gebruik hebben gemaakt van de betere nachtzicht en de betere bepantsering en was het nog niet eens de bedoeling om ermee te schieten.

We weten het gewoon niet en dat is gewoon erg logisch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Als iemand een post plaatst met een ietwat kritische of contraire ondertoon hoeven we daar toch niet met z'n allen op te springen? Moet het echt allemaal eenrichtingsverkeer zijn? :)

Eén voordeel van nieuw/Westers materiaal is in ieder geval betere bepantsering waardoor infanterie goed beschermd is. Dit zagen we vorige week met de kapotte Bradleys waarvan de gehele crew is gered. Dit belang werd nog eens extra beaamd door mijn goed ingevoerde Oekraïnse vriend.

[ Voor 5% gewijzigd door Jedi_Pimp op 27-06-2023 14:31 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Ploft een anti tank mijn ook als je er een zware auto overheen rijdt? Zo ja, waarom worden er niet afstand bestuurbare auto's door velden heen gestuurd?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
PASware schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
Ploft een anti tank mijn ook als je er een zware auto overheen rijdt? Zo ja, waarom worden er niet afstand bestuurbare auto's door velden heen gestuurd?
Stel er rijdt een auto over een pad en er ontploft niks. Heb je dan een pad mijnvrij gemaakt voor pantser?

een auto maakt dan twee sporen van iets van 20 cm veilig, daar hebben grotere voertuigenniks aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
PASware schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:10:
het idee is zeker niet slecht.
Ik had al een clip gezien van een oudere trekker, met ploeg er achter (klaar voor inzaaien).
2 vliegen in één klap.

Ik denk dat er zát van dat goedkope spul is voor éénmalig gebruik.

Ik zie af en toe een trekker sloperij hier in NL....
maar ik denk dat de Ukrainers dit al uitgedacht hebben/gebruiken

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:35
.

[ Voor 108% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Je hebt ook een heel wagenpark nodig om die mijnen onschadelijk te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tis ook precies wat ze doen/deden, maar wat om de een of andere reden niet goed werkte. Ik zag op de beelden dat de deminers beschadigd waren geraakt en vervolgens is er blijkbaar een tactische chaos ontstaan en zijn voertuigen over mijnen blijven rijden. De voertuigen werden tegelijk bestookt door RPG's en artillerie en zaten zo vast.

Probleem blijft dat als een deminer wordt getroffen en vast komt te staan je hele opmars stopt midden in een mijnenveld.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze tweet en bijbehorende tweet+filmpje in het Oekraiens sluiten wel aardig aan bij wat er hier boven gezegd wordt.
Toen ik dit zo zag leek het mij niet meer dan logisch dat er westers materieel verloren gaat, en als je pech hebt, met grotere aantallen dan 1. Daar kunnen de UA-ers vrij weinig aan doen lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:09
Denk dat we nog flink wat meer AA die kant op moeten sturen.
Met nog wat meer Patriot batterijen die in de buurt van het front staan moet je er toch voor kunnen zorgen dat Rusland geen heli's meer in kan zetten?

En het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er flink wat AA van Rusland kapot geschoten kan worden, zodat je luchtondersteuning zou kunnen bieden bij het offensief.
Kunnen die dingen niet met de huidige lange afstand wapens uitgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:49:
Tis ook precies wat ze doen/deden, maar wat om de een of andere reden niet goed werkte. Ik zag op de beelden dat de deminers beschadigd waren geraakt en vervolgens is er blijkbaar een tactische chaos ontstaan en zijn voertuigen over mijnen blijven rijden. De voertuigen werden tegelijk bestookt door RPG's en artillerie en zaten zo vast.

Probleem blijft dat als een deminer wordt getroffen en vast komt te staan je hele opmars stopt midden in een mijnenveld.
Zodra een deminer uitgeschakeld is staat die wel in de weg natuurlijk. Maar daarom zou je ook over een breed gebied heel veel deminers moeten sturen. Het liefst tientallen tegelijkertijd. Velen zullen sneuvelen door mijnen of door RPG's, maar je ruimt zo wel op een goedkope manier een hoop mijnen op en het kost de russen ook veel munitie.
Volgens mij zijn er sloopauto's zat die wij als westen kunnen doneren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:53
Ik begrijp soms de reacties van mensen niet. Rusland heeft inderdaad niet een geavanceerd leger, pakken minder dan gedacht. Maar een explosief is een explosief. Enkel gooien de westerse machten dat preciezer dan de Russen.

En als er iets is dat ze wel hebben, dan is het onnauwkeurig veel materiaal. Dus ja, dat doet pijn. Zeker als je moet komen ipv verdedigen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
O085105116N schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Ze gebruiken RC tractors met onderdelen van kapotte (Russische) voertuigen. Zag laatst n filmpje van een dergelijke tractor die al meerdere mijnen had geveegd en het ook nog gewoon deed.

Deze YouTube: How a Ukraine farmer is demining with a tractor
de vraag was of het ook met een auto kon 8)
en jouw filmpje gaat toch over schoonvegen van landbouwgrond?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 27-06-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:10:
[...]

de vraag was of het ook met een auto kon 8)
Dat ligt er aan :P

AT mijnen ontploffen pas als er een x-aantal kilo's overheen rijdt. De TM-62 die je veel in filmpjes ziet heeft afhankelijk van de ontsteker en hoe deze is ingesteld een druk nodig van 150-550 kg (Wikipedia: TM-62). Met een auto moet je maar hopen dat de Russen de druk heel laag hebben ingesteld, anders rijd je met je RC sloopauto gewoon over die mijn heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:21:
[...]

AT mijnen ontploffen pas als er een x-aantal kilo's overheen rijdt. De TM-62 die je veel in filmpjes ziet heeft afhankelijk van de ontsteker en hoe deze is ingesteld een druk nodig van 150-550 kg (Wikipedia: TM-62). Met een auto moet je maar hopen dat de Russen de druk heel laag hebben ingesteld, anders rijd je met je RC sloopauto gewoon over die mijn heen
dat ook nog inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:56
Al zou het lukken met auto's, dan moet je nog over, of om al die ontplofte autowrakken heen.
Als het zo makkelijk was dan waren die hightech mine clearing devices ook niet nodig of zelfs uitgevonden.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
tc982 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:58:
Ik begrijp soms de reacties van mensen niet. Rusland heeft inderdaad niet een geavanceerd leger, pakken minder dan gedacht. Maar een explosief is een explosief. Enkel gooien de westerse machten dat preciezer dan de Russen.
[...]
Preciezer, en verder, en sommige ammunitie ook dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

Bever!

3

gustaveau schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:59:
Denk dat we nog flink wat meer AA die kant op moeten sturen.
Met nog wat meer Patriot batterijen die in de buurt van het front staan moet je er toch voor kunnen zorgen dat Rusland geen heli's meer in kan zetten?

En het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er flink wat AA van Rusland kapot geschoten kan worden, zodat je luchtondersteuning zou kunnen bieden bij het offensief.
Kunnen die dingen niet met de huidige lange afstand wapens uitgeschakeld worden?
Patriot niet direct, die zijn vooral effectief tegen hoger vliegende doelen. Eerder stingers en dat soort korte afstandsystemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zoals voorspeld vraagt Polen of de NAVO de troepen aan de grens met Belarus wil versterken omdat Wagner nu komt kamperen aan de NAVO-grens. Nos.nl liveblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:09
Bever! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Patriot niet direct, die zijn vooral effectief tegen hoger vliegende doelen. Eerder stingers en dat soort korte afstandsystemen
Wat zou je dan nodig hebben om een soort van no-fly zone te kunnen creëren?
Het zou natuurlijk ideaal zijn als je een straal van zeg 100km zo kan controleren dat de Russen zich er niet meer wagen met hun heli's of vliegtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:16:
Zoals voorspeld vraagt Polen of de NAVO de troepen aan de grens met Belarus wil versterken omdat Wagner nu komt kamperen aan de NAVO-grens. Nos.nl liveblog.
Ach, die paar soldaten zonder materieel is niet zo spannend toch?
Al het materieel wat Wagner gebruikte in Rusland en Oekraïne wordt overgeschreven naar het Russische DoD las ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
O085105116N schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Hij rijdt toevallig over landbouwgrond.
ok
a ukrainian farmer came up with the idea to remove mines left in his field

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:49
Net ook dat filmpje van die Oekraïense jongens vast in het minefield gekeken. Wat is Oorlog toch verschrikkelijk en wat laat het zijn sporen na, zeer heftig filmpje.
Hopelijk is dit nutteloze bloedvergieten "snel" voorbij!

PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze foto is volgens de bron vandaag gepubliceerd door Russische artilleristen (is dat een woord?).
Je ziet een chinese 152mm shell met Iraanse springlading.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziIhMfCqLGLV1bJWwKAqyvEAnc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeVfkqWEqNf81u2OpnBUGIe7.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://twitter.com/euromaidanpr/status/1673751798421790720

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Ach, die paar soldaten zonder materieel is niet zo spannend toch?
Al het materieel wat Wagner gebruikte in Rusland en Oekraïne wordt overgeschreven naar het Russische DoD las ik.
Nee, maar elke aanleiding om de NAVO oostflank te versterken is een goed reden om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Apache4u schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:25:
Deze foto is volgens de bron vandaag gepubliceerd door Russische artilleristen (is dat een woord?).
[Afbeelding]

Interresantw 😌

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 27-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[Afbeelding]

En zoals uit de comments (mogelijk) blijkt:
Someone pointed out the Chinese shell is from 1983 and likely exported to Iran during the Iran-Iraq war. The charge is as mentioned Iranian too, so most likely where Russia sourced it from. It indicates Russia has challenges not only with logistics of shells, but also production.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
[Afbeelding]
Zorgwekkend als Iran kennelijk Chinees materiaal naar Rusland mag exporteren. Dat hebben we nog niet eerder gezien geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 27-06-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:51:
[...]
Zorgwekkend als Iran kennelijk Chinees materiaal naar Rusland mag exporteren. Dat hebben we nog niet eerder gezien geloof ik.
Of het mocht van China zal vast ergens in de komende dagen blijken ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
Hoe is eigenlijk de situatie rondom Oezjhorod?

Krijgt men daar nog iets mee van de oorlog of het is daar een complete 'ver weg van mijn bed" show?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:14
[...]

China kan er natuurlijk weinig tegen doen dat Iran Chinese spullen uit 1983 naar Rusland exporteert.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe package van de VS:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFzpV031XwBMaAK8.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
D_Jeff schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:09:
Hoe is eigenlijk de situatie rondom Oezjhorod?

Krijgt men daar nog iets mee van de oorlog of het is daar een complete 'ver weg van mijn bed" show?
Vanwaar specifiek Uzhhorod? Of bedoel je West-Oekraïne in het algemeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
onkl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Vanwaar specifiek Uzhhorod? Of bedoel je West-Oekraïne in het algemeen?
Lviv is in het Westen toch met enige regelmaat in het nieuws geweest, echter uit de zuidwest hoor je totaal niets (behalve dat het een prima vluchtroute UA uit was)

Dat vind ik toch wel ergens opvallend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
D_Jeff schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Lviv is in het Westen toch met enige regelmaat in het nieuws geweest, echter uit de zuidwest hoor je totaal niets
Dat was toch het vliegveld met de landingsbaan die in slowakije eindigde?
Die zullen vast wel flink wat wapen of vliegtuig transporten hebben zien langs komen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
YakuzA schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Die zullen vast wel flink wat wapen of vliegtuig transporten hebben zien langs komen?
1) Klopt
2) Geen idee. De regio ligt grotendeels in het berggebied "De Karpaten", waardoor wegtransport vrij langzaam is tov het plattere Lviv

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Franky en Coen bakken nog steeds frieten in Oekraïne, maar zijn recent aan de dood ontsnapt :X
De Nederlandse frietbakkers die gratis snacks uitdelen in het oorlogsgebied in Oekraïne, hebben dinsdagavond aan den lijve de risico’s ondervonden van hun liefdadigheidsactie. Het restaurant in de oostelijke stad Kramatorsk waar ze aten, werd getroffen door een Russische raket.

‘Wij waren aan het eten in een restaurant in Kramatorsk en daar is zojuist een raket ingeslagen. Er zijn veel gewonden maar of er mensen overleden zijn weten we niet. Wij hebben slechts lichte verwondingen maar onze auto is zwaar beschadigd’, lieten Franky van Hintum uit Helmond (53) en Coen van Oosten uit Waspik (49) in een appje aan deze nieuwssite weten.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:44:
Franky en Coen bakken nog steeds frieten in Oekraïne, maar zijn recent aan de dood ontsnapt :X

[...]
17 jarige en baby van 8 maanden dood van de 4 (tot nu toe) doden + ruim 40 gewonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:16:
Litouwen en Letland hebben ook het advies gekregen om de beveiliging bij hun grenzen op te voeren. Er kan niet uitgesloten worden dat Wagner gaat provoceren bij de grenzen :X

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eerst maar het slechte nieuws, de Oekraïense verliezen. 29 nieuwe entries, en 45 in totaal in de laatste 3 dagen. Dieptepunt is 7 verloren Bradleys, al zijn er 4 van abandoned, en die zouden wellicht teruggehaald kunnen worden. Goeie nieuws is dat het waarschijnlijk geen nieuwe verliezen zijn, maar horen bij het inmiddels beruchte incident. En de US levert gewoon nieuwe. Slechts 2 tanks en 4 stuks artillerie, dat valt mee.

Dan rusland.
Maar liefst 70 nieuwe entries, en met de 59 van de laatste 3 dagen wordt dat dan 129. Geweldig aantal. Kleine kanttekening dat hier een 10-20 aan eerdere verliezen bij zitten die nog niet goed waren verwerkt. Maar hoe dan ook, rusland is ze wel gewoon kwijt.

Wat valt op in die 129 entries? Slechts 15 tanks, dat is jammer. Wel zien we 20 stuks artillerie, wat past bij de trend die UA zelf ook rapporteert. Verder zien we de helikopters en het vliegtuig die door Wagner zijn neergeschoten, en ook een groot aantal trucks.

Deze cijfers zijn heel fijn om te zien, want het toont dat de trend waarbij UA een modus begint te vinden in het bevechten van de russen, aan het doorzetten is. Aan het begin zagen we grote verliezen waar niet of nauwelijks winst tegenover stond, met het incident met het 47ste als dieptepunt, maar sindsdien begint de balans qua vernietigde voertuigen weer beter te worden.

We zien het aan de beelden, door meer focus op attritie en logistiek, en het begint zich nu ook op de Oryx lijst te laten zien. Bemoedigend signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:08:

Wat valt op in die 129 entries? Slechts 15 tanks, dat is jammer. Wel zien we 20 stuks artillerie, wat past bij de trend die UA zelf ook rapporteert. Verder zien we de helikopters en het vliegtuig die door Wagner zijn neergeschoten, en ook een groot aantal trucks.
Voor de tanks moet je nog geduld hebben, veel Russische tanks zitten achter de verdedigingslinies maar zover is Oekraïne nog niet opgerukt.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Litouwen en Letland hebben ook het advies gekregen om de beveiliging bij hun grenzen op te voeren. Er kan niet uitgesloten worden dat Wagner gaat provoceren bij de grenzen :X
Prima. Vorm maar een enorme NAVO dreiging. Elke Wagnerite die niet in UA vecht is winst. We hebben na alle bezuinigingen momenteel meer dan 1,8 miljoen actieve militairen als EU gecombineerd.

Ik zit absoluut niet op (meer) oorlog te wachten, maar heb ook wel iets van ‘dit nooit meer’ wat elke dag gewoon gaande is.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-06-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Prigozhin heeft toch een clip gemaakt dat de hele oorlog gebaseerd is op leugens. Dat er gebe nato in Oekraïne zit etc. En het alleen is om de oligarchen te pleasen.

Waarom zou jij er zich nog inmengen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:27
[...]

Ach jah, als er maar 5000 man nodig zijn om naar het Kremlin te lopen en de enige tegenstander één graafmachine is met één 60+ bestuurder, vraag ik mij eigenlijk af waar we nog op aan het wachten zijn.
Dit keer doorlopen, zoals Churchill lang geleden juist zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Er waren vorig jaar al Chinese shells gevonden, later bleek dat die ingekocht waren bij Noord-Korea. Het gaat hierbij om oude voorraden waar China geen grip op heeft. Ook die Chinese-Iraanse shell blijkt uit 1983 te zijn, en is dus geen munitie wat China recent verscheept zou hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

RoD schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:08:
[Embed] Eerst maar het slechte nieuws, de Oekraïense verliezen. 29 nieuwe entries, en 45 in totaal in de laatste 3 dagen. Dieptepunt is 7 verloren Bradleys, al zijn er 4 van abandoned, en die zouden wellicht teruggehaald kunnen worden. Goeie nieuws is dat het waarschijnlijk geen nieuwe verliezen zijn, maar horen bij het inmiddels beruchte incident. En de US levert gewoon nieuwe. Slechts 2 tanks en 4 stuks artillerie, dat valt mee.

Dan rusland.
[Embed] Maar liefst 70 nieuwe entries, en met de 59 van de laatste 3 dagen wordt dat dan 129. Geweldig aantal. Kleine kanttekening dat hier een 10-20 aan eerdere verliezen bij zitten die nog niet goed waren verwerkt. Maar hoe dan ook, rusland is ze wel gewoon kwijt.

Deze cijfers zijn heel fijn om te zien, want het toont dat de trend waarbij UA een modus begint te vinden in het bevechten van de russen, aan het doorzetten is. Aan het begin zagen we grote verliezen waar niet of nauwelijks winst tegenover stond, met het incident met het 47ste als dieptepunt, maar sindsdien begint de balans qua vernietigde voertuigen weer beter te worden.

We zien het aan de beelden, door meer focus op attritie en logistiek, en het begint zich nu ook op de Oryx lijst te laten zien. Bemoedigend signaal.
Het belangrijkste wat mij opvalt is dat Oekraine in de aanval is en geen 3 Oekrainers verliest per uitgeschakelde rus zoals normaal in een aanval van een verdedigde en ingegraven vijand

Dat is echt niet verkeerd.

Hoe vervelend elk verlies aan mensenleven ook is (ja, ik heb liever dat de russen gewoon naar huis gaan als sterven in de oorlog, ook al zijn ze zeer wreed)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Rusland heeft weer eens een een terroristische aanslag uitgevoerd waarbij de Nederlandse frietbakkers ook betrokken zijn... :X
https://www.omroepbrabant...bij-russische-raketaanval

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Nu met video van Franky en Coen. Beetje bloed, dus misschien nsfw:

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 28-06-2023 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
En er kan ook niet uitgesloten worden dat ze niet gaan provoceren :)

Waarschijnlijk worden ze gewoon zsm naar Afrika verscheept.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-06-2023 07:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
YakuzA schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:47:
Volgens mij gaat het meeste via Rzeszów.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
extra nasams:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:21:
[...]

grote kans dat de ploeg er achter dan in meeste gevallen de mijnen naar boven haalt.

Dát kan weer een indicatie zijn of een bepaald veld/gebied besmet is met mijnen ...of niet.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
mir4dor schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:53:
Al zou het lukken met auto's, dan moet je nog over, of om al die ontplofte autowrakken heen.
Als het zo makkelijk was dan waren die hightech mine clearing devices ook niet nodig of zelfs uitgevonden.
Ik weet óók nog van een scholier(?) die een drone had ontworpen die met een metaaldetector achtig iets was uitgerust en daarmee héél snel over een strook kon hooveren en dan iets (spuitbus?) kon markeren dat zéér verdacht was.

WOW... was mijn eerste gedachte, maar ik lees er niets meer over terug van het hoe of wat.
Jammer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik neem aan dat als de drones minder offensief gebruikt worden men wel iets door weet te ontwikkelen om mijnen op te sporen.

Metaaldetector heeft als nadeel dat het geen plastic/kunststof mijnen ziet. Ground penetrating radar (of hoe het ook maar heet) of iets gebaseerd op explosieven geur zou je er ook bij willen hebben.

Hier een dier maar wellicht kan men een digitale "neus" ontwikkelen.

Afbeeldingslocatie: https://media.globalcitizen.org/thumbnails/aa/83/aa832889-02dc-4dbd-bdc5-7e5d94f8ca52/apopo_landmines_cambodia.jpg__1600x900_q85_crop_subsampling-2.jpg

Maar deze posts passen beter in het wapen topic denk ik...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjbEOfVw6fs4REmVifAnsqdy11c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Grld7w0L50QhhAGVU6Bui70B.jpg?f=fotoalbum_large

Bron

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Sheep op 28-06-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

970 ru soldaten vs 6 arty

1 dag lagere arty score zegt niks maar die 970 soldaten is best hoog al een tijdje is het rond de 500.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Wat me opvalt is dat er nagenoeg geen leopard beelden zijn. Alleen die paar kapotte die we 100x gezien hebben.
Maar echt een leo in battle heb ik nog niet gezien.
Wat betekent dat? Zijn ze geschrokken dat ze te makkelijk een prooi zijn of zijn die mijnenvelden toch een te groot obstakel .
Ik begreep wel die die helikopter van RA een probleem is aangezien die een grotere range heeft dan de leopard.
Wat nu in de frontlinie staat zijn bradly’s en oude tanks.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
merlin1201 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
Wat me opvalt is dat er nagenoeg geen leopard beelden zijn. Alleen die paar kapotte die we 100x gezien hebben.
Wat betekent dat? Zijn ze geschrokken dat ze te makkelijk een prooi zijn of zijn die mijnenvelden toch een te groot obstakel .
Ik begreep wel die die helikopter van RA een probleem is aangezien die een grotere range heeft dan de leopard.
Men zal waarschijnlijk de moderne tanks achter de hand houden (challengers hebben we bv. ook nog niet gezien) en verder gaan met zoeken naar zwakke plekken.

Over de laatste week lijkt het wel langzaam op een punt te komen waar Rusland wat meer moeite heeft met reserves te schuiven. Dat is normaal waar je op hoopt als Oekraïne zijnde (zie dit een beetje als tennis spelen, je blijft je tegenstander van links naar rechts sturen op het veld, op een gegeven moment, als je dat goed doet, gaat die steeds meer ietsje te laat komen).

De geruchten van de prikactie/landing bij Kherson in de buurt over de Dnipro en dat Russische eenheden aldaar moeite hebben er iets aan/mee te doen, onderstreept dat Rusland steeds meer last heeft van logistieke problemen en opdrogende reserves. Of het afdoende is, is natuurlijk de grote vraag.

Ik verwacht dus dat we grote hoeveelheden zwaar materiaal gaan zien als men daadwerkelijk een zwakke plek denkt te hebben gevonden en een push gaat maken. Dat is dan ook nog afhankelijk van het mijnenprobleem, want tot nu toe blijken die mijnenveld vrij effectief om zware pushes af te remmen/af te slaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

merlin1201 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
Je ziet het effect van die 1ne die je al 100x gezien hebt..

Het is hetzelfde als ze met de T14 het slagveld oprijden en die word gelijk uitgeschakeld.. dat is ook niet echt goed promotie materiaal.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Volgens https://ukraine.liveuamap...sile-strike-with-iskander was de aanslag met een Iskander-raket. Dat gebeurt ook niet elke dag. 8 doden nu. Zou me niet verbazen als er iemand het restaurant heeft staan observeren en op een gegeven moment de Russen een signaal heeft gegeven. Misschien gewacht op meer militairen of een specifieke persoon.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Joep schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:50:
Volgens https://ukraine.liveuamap...sile-strike-with-iskander was de aanslag met een Iskander-raket. Dat gebeurt ook niet elke dag. 8 doden nu. Zou me niet verbazen als er iemand het restaurant heeft staan observeren en op een gegeven moment de Russen een signaal heeft gegeven. Misschien gewacht op meer militairen of een specifieke persoon.
Of het was een willekeurige terroristische daad op een burger locatie, wat eigenlijk waarschijnlijker is.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Er waren vorig jaar al Chinese shells gevonden, later bleek dat die ingekocht waren bij Noord-Korea. Het gaat hierbij om oude voorraden waar China geen grip op heeft. Ook die Chinese-Iraanse shell blijkt uit 1983 te zijn, en is dus geen munitie wat China recent verscheept zou hebben.
Hoewel ik denk dat het scenario dat je beschrijft klopt, sowieso zeer aannemelijk heeft, zal ook China zelf toch oude voorraad hebben. Die kunnen ze naar Rusland sturen met behoud van deniability.

Ze sturen ook hoogexplosieven waar Rusland haar zelfgemaakte shells mee kan vullen.

China doet wel mee aan de oorlog tegen Europa, maar zeer voorzichtig.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
pro_6or schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:13:
[...]
Hoewel ik denk dat het scenario dat je beschrijft klopt, sowieso zeer aannemelijk heeft, zal ook China zelf toch oude voorraad hebben. Die kunnen ze naar Rusland sturen met behoud van deniability.[...]
Dat vraag ik me wel af. Wat heeft China er aan om een voorraad oude (50+ jaar) shells te bewaren. Die kunnen ze beter opschieten bij het trainen van hun ~2 miljoen soldaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Spotmatic

Ken sent me

YakuzA schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Of het was een willekeurige terroristische daad op een burger locatie, wat eigenlijk waarschijnlijker is.
Is het woordje "willekeurig" wel van toepassing? Iemand moet het doel van de raket aangeven. Dat gaat vast niet met ezeltje prik of zo.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:18
Spotmatic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Is het woordje "willekeurig" wel van toepassing? Iemand moet het doel van de raket aangeven. Dat gaat vast niet met ezeltje prik of zo.
Nee was het maar zo dan zouden ze veel onbewoonde gebieden raken. Het zijn doelbewust burgerdoelen. Daar zit doel en bewuste sturing achter. Vaak restaurants of andere burger doelen waar meerder mensen zich ophopen. Tussen die verschillende doelen zou het haast wel ezeltjeprik kunnen zijn. De bedoeling is onvoorspelbaar en gruwelijk te zijn, in de hoop dat de mensen denken, laten we ons overgeven deze oorlog is te erg.
De russische mensen die dit uitdenken en op de knop duwen, ik zou het een belediging voor de dierenwereld vinden om het beesten te noemen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Pagina: 1 ... 29 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid