Blokker_1999 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:35:
[...]
En ik vind het dan weer spijtig dat mensen dit zo aanzien. Toen in 2021 er alles aan gedaan werd om nog enkele bochten te racen in Aub Dhabi werd dat hier verwelkomd als de manier waarop het moest. Want een race moet je altijd proberen te beeindigen onder groene vlag was toen wat velen schreven, er waren afspraken met de teams enz. . Het feit dat op dat moment de regels niet werden nageleefd deed er zelfs niet toe. Wie geeft er om regels als je nog even kunt racen en zo direct het kampioenschap kunt omgooien in de laatste 5 bochten van de laatste race van het seizoen.
Sindsdien heeft men ook concrete afspraken gemaakt en wil men meer kunnen racen, en zeker op het einde van een race nog zoveel mogelijk kansen bieden. En waarom niet? Had je dan liever gezien dat we de race zouden eindigen onder de SC? Dan stonden hier ook weer mensen moord en brand te schreeuwen dat het een schande is en dat men de race maar had moeten stilleggen zodat we nog wat konden racen.
En wie zegt dat de regelgeving vaag is? Kan jij mij de regels quoten die vaag zijn in dit verband en race control de 1001 opties geven? Of spreek je hier van een buikgevoel? Wie zegt dat er in die regels niet gewoon bepaald is en vastligt wat er juist moet gebeuren? Ga jij de teams geloven die elk voor hun eigen winkel spreken? Ga jij de commentatoren geloven die de regels ook amper kennen en vaak een bias hebben voor hun favorieten?
Er is ook niet veel in de reglementen dat race control zo maar het recht geeft om de race vroegtijdig af te breken. Ja, men had dat kunnen doen door de herstart te blijven uitstellen, maar wat win je daar mee? Je hebt nog 1 ronde te gaan volgens de lap counter, die moet je ook gewoon reglementair afwerken. Anders gaan er weer teams protesteren en riskeer je dat heel de GP uiteindelijk zal gediskwalificeerd worden van het WK omdat deze niet correct gefinisht is. Is het dat wat je wenst? Ongetwijfeld gaat men nu kijken naar wat men moet doen als er een rode vlag valt in de voorlaatste ronde van de race, het zijn van die uitzonderingen die men vaak pas in reglementen opneemt nadat ze eens zijn voorgevallen.
Het is ook niet het punt dat ik maak. Het punt dat ik maak heeft te maken met dat de rode vlag te pas en te onpas gezwaaid wordt. Check voor het gemak
dit lijstje met bijbehorende uitleg per geval. Zeventien (!) rode vlaggen sinds Whiting geen wedstrijdleider meer is. Tellen we de laatste zeventien rode vlaggen daarvoor, dan hebben we het over een tijdspanne van 2001 tot en met 2017. En tussen 2020 en 2023 hetzelfde aantal dus. Belachelijk. En ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat dit ingegeven is door de drang naar drama en senaties, een soort sfeertje en cultuurtje dat door Liberty Media de Formule 1 ingefietst is.
Het is juist opvallend dat Abu Dhabi 2021 niet afgevlagd werd. Daar lag meer rotzooi op de baan dan na die crash van Albon vanochtend. Sterker nog: er lag nog allerlei spul op de plek van Latifi's crash toen de boel voor die ene ronde werd losgelaten.
Het gaat me dus puur om die trigger happy-wedstrijdleiders aangaande rode vlaggen. Dan krijg je deze zooi.