The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik weet dat het een onpopulaire mening is maar wat mij betreft hoeft dit helemaal geen beperking te zijn. We accepteren nu ook collectief dat we een factor 5-20 meer land gebruiken om dierlijke eiwitten te produceren in plaats van plantaardige eiwitten.Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:53:
Maar dan moeten het wel echte reststromen zijn. Het gaat mis als het economisch interessant wordt om reststromen te produceren en dat het originele product een bijproduct wordt.
Stel dat we beslissen dat we energie belangrijker vinden dan dierlijke eiwitten kan je dus prima landbouwgrond inzetten voor energieproductie.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In werkelijkheid is 75-80% van de sojateelt wereldwijd bestemd voor diervoeding.Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:57:
Laten we schaarse landbouwgrond in eerste instantie gebruiken om voedsel te verbouwen voor menselijke consumptie, daarna pas voor industriële toepassing (bijvoorbeeld isolatiematerialen of bioplastics) en als laatste voor dierlijke consumptie.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bierviltje;hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:53:
Ik denk dat je op die manier niet aan de benodide oppervlakte komt.
Huidige veestapel eindigt 60-70% als export
Stel, we hervormen ons systeem en reduceren de veestapel tot interne behoefte. Verder eten we veel te veel vlees, we zitten in de duurzame kroeg dus laten we eens zeggen dat we 50% reduceren.
Om het eerlijk te houden gaan we de benodigde diervoeding lokaal produceren i.p.v. importeren.
- Geen export meer: -600.000ha
- Halvering consumptie: -300000ha
- Lokaal telen diervoeding: +200000ha
Ik durf aan te nemen dat we hier economisch niet beter van gaan worden.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-06-2026 16:43 ]
Maar benoem het dan zoals het is (niet aan jou gericht). Reststroom suggereert dat een afvalproduct is. Sluwe jongens en meiden gaan anders snel aan de haal met de suggestie dat er iets alleen afvalproducten gebruikt zijn.assje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Ik weet dat het een onpopulaire mening is maar wat mij betreft hoeft dit helemaal geen beperking te zijn. We accepteren nu ook collectief dat we een factor 5-20 meer land gebruiken om dierlijke eiwitten te produceren in plaats van plantaardige eiwitten.
Stel dat we beslissen dat we energie belangrijker vinden dan dierlijke eiwitten kan je dus prima landbouwgrond inzetten voor energieproductie.
Ik heb in beginsel geen bezwaar tegen produceren van gewassen voor energievoorziening. Ben het met je eens dat energie hogere prioriteit zou moeten krijgen dan dierlijke eiwitten.
Ergens zullen we dus een balans moeten vinden tussen natuur, wonen, recreatie, landbouw voor menselijke consumptie, landbouw voor menselijke consumptie en landbouw voor grondstoffen voor industrie en energie.
Halveer de veeteelt en er komt ineens heel veel ruimte vrij om anders te verdelen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik kan het grafiekje nu niet direct terugvinden. Maar er wordt nu in de winter al meer zonne-energie opgewekt dan 5 á 10 jaar geleden in de zomer. Dus eigenlijk is het heel simpel: meer panelen leggen (aangevuld met batterijen).
Zie ook:
https://www.canarymedia.com/articles/clean-energy/24-7-renewables-could-happen-soon
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Ook daar zou ik keuzes willen maken: liever PV panelen in bebouwd gebied, dan in onbebouwd gebied. Verplicht bijvoorbeeld om bij de bouw van grote industriële gebouwen dat een x percentage van het dak voorzien wordt van PV panelen.Wozmro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:05:
Ik denk dat er meer complementaire voordelen kunnen gehaald worden door bijvoorbeeld in te zetten op agropv. Landbouw onder zonnepanelen. Als je de bedenking maakt dat ongeveer 50% van de grondoppervlakte gebruikt wordt voor landbouw.
Ik kan het grafiekje nu niet direct terugvinden. Maar er wordt nu in de winter al meer zonne-energie opgewekt dan 5 á 10 jaar geleden in de zomer. Dus eigenlijk is het heel simpel: meer panelen leggen (aangevuld met batterijen).
Zie ook:
https://www.canarymedia.com/articles/clean-energy/24-7-renewables-could-happen-soon
Maar wel hoopvol dat het zo hard gaat met de totale opbrengst van PV.
In Vlaanderen is er een wettelijke verplichting vanaf een verbruik van 1000MWh/jaar voor privé gebouwen en 250MWh/jaar voor publieke gebouwen (met voorwaarden).
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/groene-energie/zonnepanelen/pv-verplichting
Om aan de verplichting te voldoen moet de zonnepaneleninstallatie geplaatst zijn op het dak of aan de gevel van de gebouwen die verbonden zijn met het EAN-afnamepunt.
Het is ook toegestaan om de zonnepanelen te plaatsen op de site van het EAN-afnamepunt
op het dak of aan de gevel van een of meerdere gebouwen
op een of meerdere carports of fietsenstallingen
op gronden
op een waterpartij (drijvend)
overkoepelend binnen agrarisch gebied.
[ Voor 34% gewijzigd door Wozmro op 03-06-2026 17:55 ]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Wel weer jammer voor boeren natuurlijk. Als een weiland volgebouwd wordt met een datacenter of als er een bedrijven terrein lang een snelweg gebouw wordt, dan is het prima. Maar als een boer geld wil verdienen met PV dan mag dat niet.Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:38:
Ook daar zou ik keuzes willen maken: liever PV panelen in bebouwd gebied, dan in onbebouwd gebied. Verplicht bijvoorbeeld om bij de bouw van grote industriële gebouwen dat een x percentage van het dak voorzien wordt van PV panelen.
Waar pleit ik voor het bouwen van datacenters op weilanden en bedrijventerreinen naast snelwegen? Ik pleit ervoor dat als er datacenters of bedrijfsgebouwen gebouwd worden, dat er dan PV panelen geïnstalleerd worden op daken (en tegen gevels).phicoh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:55:
[...]
Wel weer jammer voor boeren natuurlijk. Als een weiland volgebouwd wordt met een datacenter of als er een bedrijven terrein lang een snelweg gebouw wordt, dan is het prima.
De keuze waar en of die datacenters en bedrijventerreinen moeten komen staat daar helemaal los van.
Je brengt het bijna als boertje pesten. Diezelfde boer kan er ook voor kiezen om de daken van zijn schuren/stallen vol te (laten) leggen.Maar als een boer geld wil verdienen met PV dan mag dat niet.
Als je het hebt over PV op daken van bedrijfspanden dan kunnen dat alleen maar nieuwe zijn. Politiek, je krijgt het nooit voor elkaar om bedrijven te verplichten PV op bestaande panden te installeren. En technisch. Daken zijn niet sterk genoeg en moeten aangepast worden.Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:08:
Waar pleit ik voor het bouwen van datacenters op weilanden en bedrijventerreinen naast snelwegen? Ik pleit ervoor dat als er datacenters of bedrijfsgebouwen gebouwd worden, dat er dan PV panelen geïnstalleerd worden op daken (en tegen gevels).
De keuze waar en of die datacenters en bedrijventerreinen moeten komen staat daar helemaal los van.
Die grond voor nieuwe bedrijfspanden was landbouw grond. Er wordt in Nederland wel wat gedaan aan herontwikkeling van industrie gebieden, maar het meeste is gewoon nieuw.
Dus het komt neer op bouwen op landbouwgrond terwijl de boer dat niet mag.
Ik heb het in eerste instantie ook over nieuwbouw.phicoh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Als je het hebt over PV op daken van bedrijfspanden dan kunnen dat alleen maar nieuwe zijn. Politiek, je krijgt het nooit voor elkaar om bedrijven te verplichten PV op bestaande panden te installeren. En technisch. Daken zijn niet sterk genoeg en moeten aangepast worden.
En bij bestaande daken is het ook mogelijk, inderdaad mits het dak sterk genoeg is. Mijn werkgever heeft 60 jaar oude loodsen volledig geïsoleerd en volgelegd met PV panelen. De overheid heeft wetten opgesteld om bedrijfspanden te verduurzamen, daar kan de politiek met een kamermeerderheid ook een paragraaf over PV panelen op bestaande en nieuwe bedrijfspanden in opnemen.
Nogmaals, dat is een ander vraagstuk: waar willen we de grond voor gebruiken? Stel dat er landbouwgrond vrij zou komen, dan zal dat verdeeld worden over natuur, recreatie, woningbouw en bedrijventerreinen.Die grond voor nieuwe bedrijfspanden was landbouw grond. Er wordt in Nederland wel wat gedaan aan herontwikkeling van industrie gebieden, maar het meeste is gewoon nieuw.
54% van het landoppervlakte van Nederland heeft een agrarische bestemming (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-cijfers-over-de-landbouw). Het is dan logisch dat vooral grond met agrarische bestemming wordt omgezet naar een andere bestemming.
Even de eigen politiek meningen terzijde. Het probleem is dat tijdens een donkerflauwte en een lage gasreserve wel het licht kan uitgaan.overhyped schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:49:
[...]
lees even. Als nood voorraad voor die gevreesde dunkelflauwte waar iedere anti duurzaamzeurder altijd mee komt. Dus zolang je nog een backup nodig hebt hou je een strategische noodvoorraad gas aan, en een paar gas centrales op standby.
als de grote dunkelflauwte des doods komt: dan gebruik je dat. Anders niet. Op een gegeven moment komt je er achter dat 't niet meer nodig is, omdat de grote dunkelflauwte des doods anders opgevangen wordt en dan steek je ceremonieel nog 1 keer alles in de fik als grote middelvinger steekvlam naar rusland
Er is 'kussengas' aanwezig maar dat dient er voor om het 'werkgas' er uit de strategische noodvoorraad te halen. Het 'kussengas' kan waarschijnlijk niet geheel er worden uitgehaald en zo er blijft een deel achter wat bij het opnieuw vullen de het vullen zal vertragen omdat eerst het 'kussen gas' weer aangevuld moet worden voordat er weer 'werkgas' erin komt.
Nederland zal dan veel van de EU reserve voor haar rekening nemen.Als onderdeel van die strategische noodvoorraad adviseert GTS zo snel mogelijk te onderzoeken welk deel van zogenoemd ‘kussengas’ kan worden ingezet, waarbij het doel is dat er bij aanvang van de volgende winter van 2026-2027 een strategische noodvoorraad van voldoende omvang is gerealiseerd. Zonder deze voorzorgsmaatregelen is Nederland onvoldoende weerbaar tegen langdurige geopolitieke verstoringen, sabotage of internationale leveringsproblemen.
In Nederland gaat het om circa 300 TWh aardgas, op Europees niveau zelfs om zeker 800 TWh.
Als het ff kan met de waterstof panelen waar @esphome naar linkte.Wozmro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:05:
Ik denk dat er meer complementaire voordelen kunnen gehaald worden door bijvoorbeeld in te zetten op agropv. Landbouw onder zonnepanelen. Als je de bedenking maakt dat ongeveer 50% van de grondoppervlakte gebruikt wordt voor landbouw.
Zie ook:
Dan kun je van die waterstof maken.....wat je maar wilt, o.a. biogas.
Je hoeft niet te pleiten voor pv op bedrijfsgebouwen, die beweging is al jaren gaande er liggen akkers vol met pv op zulke panden en bijv. scholen etc. Zo veel dat de koelmonteur om moet lopen om bij de warmtepomp-buitenunits te komen. Dat was aan het begin van deze eeuw wel anders.Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Waar pleit ik voor het bouwen van datacenters op weilanden en bedrijventerreinen naast snelwegen? Ik pleit ervoor dat als er datacenters of bedrijfsgebouwen gebouwd worden, dat er dan PV panelen geïnstalleerd worden op daken (en tegen gevels).
[...]
Je brengt het bijna als boertje pesten. Diezelfde boer kan er ook voor kiezen om de daken van zijn schuren/stallen vol te (laten) leggen.
Vergeet dit concept gewoon aub. Het heeft exact dezelfde uitdagingen als andere manieren van productie. Ik snap dat het allemaal interessant klinkt maar dingen maar roeptoeteren omdat het leuk klinkt komen we niet verder mee.Surfari schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:40:
Als het ff kan met de waterstof panelen waar @esphome naar linkte.
Maar nu reken je met een risicoanalyse voor het scenario: dunkelflaute + te weinig gas.esphome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:38:
[...]
Even de eigen politiek meningen terzijde. Het probleem is dat tijdens een donkerflauwte en een lage gasreserve wel het licht kan uitgaan.
Er is 'kussengas' aanwezig maar dat dient er voor om het 'werkgas' er uit de strategische noodvoorraad te halen. Het 'kussengas' kan waarschijnlijk niet geheel er worden uitgehaald en zo er blijft een deel achter wat bij het opnieuw vullen de het vullen zal vertragen omdat eerst het 'kussen gas' weer aangevuld moet worden voordat er weer 'werkgas' erin komt.
[...]
Nederland zal dan veel van de EU reserve voor haar rekening nemen.
[...]
Ik zag onlangs de opmerking ergens op internet: ja maar, stroom uit de zon zal niet lukken want er is kans op een supervulcano in Yellowstone park en dan hebben we jarenlang geen zon.
Die 800TWh aan gas is trouwens primaire energie, daar moet je al 2/3 van wegstrepen om op bruikbare energie uit te komen.
Er zijn twee problemen. Het eerste is om de gasreserve aan commerciële partijen over te laten. Die gebruiken de gasreserve om geld mee te verdienen. Als het licht uitgaat is het niet hun probleem.esphome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:38:
Even de eigen politiek meningen terzijde. Het probleem is dat tijdens een donkerflauwte en een lage gasreserve wel het licht kan uitgaan.
Ten tweede, nu komt het grootste deel van onze energie uit fossiele bron. En dat moet allemaal van buiten Europa aangevoerd worden. Als je dan een verstoring krijgt in de aanvoer dan is je reserve heel snel leeg.
Zo'n donkerflauwte duurt in het algemeen maar kort. Dus je hebt veel minder opslag nodig om die korte periode te overbruggen. En dat gas dat je daarvoor nodig hebt kan je ook wel binnen Europa vinden, dus heb je veel minder kans op langdurige verstoring.
En die reserve capaciteit, zowel in gas, als in centrales is natuurlijk een publieke taak, bij voorkeur Europees geregeld.phicoh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:52:
[...]
Er zijn twee problemen. Het eerste is om de gasreserve aan commerciële partijen over te laten. Die gebruiken de gasreserve om geld mee te verdienen. Als het licht uitgaat is het niet hun probleem.
Ten tweede, nu komt het grootste deel van onze energie uit fossiele bron. En dat moet allemaal van buiten Europa aangevoerd worden. Als je dan een verstoring krijgt in de aanvoer dan is je reserve heel snel leeg.
Zo'n donkerflauwte duurt in het algemeen maar kort. Dus je hebt veel minder opslag nodig om die korte periode te overbruggen. En dat gas dat je daarvoor nodig hebt kan je ook wel binnen Europa vinden, dus heb je veel minder kans op langdurige verstoring.
Ik denk dat de Nederlandse regering hier een andere mening over heeft.overhyped schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:33:
En die reserve capaciteit, zowel in gas, als in centrales is natuurlijk een publieke taak, bij voorkeur Europees geregeld.
Dat geloof ik niet. Bedrijven willen niet een omzet van 0, juist in de periode dat ze hun omzet moeten binnenhalen. Gas wordt steeds meer een seizoensgebonden product.phicoh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:52:
[...]
Er zijn twee problemen. Het eerste is om de gasreserve aan commerciële partijen over te laten. Die gebruiken de gasreserve om geld mee te verdienen. Als het licht uitgaat is het niet hun probleem.
Nederland heeft geen 'noodreserve' of iets dergelijks. In noodsituaties stuurt de overheid vooral op het beperken van gasverbruik. En dan moet je denken aan grote afnemers zoals kunstmestproductie, staalproductie en dergelijke. Die worden dan gecompenseerd.
De handelaren in gas (tussenhandel en verkoop aan bedrijven/particulieren) hebben daar helemaal niets aan. Beperken van gasconsumptie = minder omzet = minder winst = verdrietige bedrijven.
Dus voldoende voorraad op de plank is ook in het belang van de gashandel.
Helaas wel. Die verslaving aan "markt denken" doet ons echt heel veel goed... /s voor de zekerheidphicoh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Ik denk dat de Nederlandse regering hier een andere mening over heeft.
Als je het lokale suffertje haalt omdat je conform bouwbesluit isoleert bij renovatie dan kunnen we concluderen dat we er nog niet zijn qua urgentie van de energietransitie
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 04-06-2026 16:45 ]
En jij denkt dat de bestemming van landbouwgrond veranderen naar industriegrond of bouwgrond zo simpel is?phicoh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Als je het hebt over PV op daken van bedrijfspanden dan kunnen dat alleen maar nieuwe zijn. Politiek, je krijgt het nooit voor elkaar om bedrijven te verplichten PV op bestaande panden te installeren. En technisch. Daken zijn niet sterk genoeg en moeten aangepast worden.
Die grond voor nieuwe bedrijfspanden was landbouw grond. Er wordt in Nederland wel wat gedaan aan herontwikkeling van industrie gebieden, maar het meeste is gewoon nieuw.
Heb een paar boeren in de familie, die springen 3 m hoog als ze een paar hectare mogen verkopen als bouwgrond of industriegrond...
Sony A7 iv en wat recycled glas
We hebben de afgelopen tijd een boerenlobby gehad die juist tegen ander gebruik van landbouwgrond was.Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:38:
En jij denkt dat de bestemming van landbouwgrond veranderen naar industriegrond of bouwgrond zo simpel is?
Heb een paar boeren in de familie, die springen 3 m hoog als ze een paar hectare mogen verkopen als bouwgrond of industriegrond...
Ja, tot het hun eigen grond is, en ze 500.000€ krijgen voor een hectare grond die als landbouwgrond een waarde heeft van 50-100k€.phicoh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:57:
[...]
We hebben de afgelopen tijd een boerenlobby gehad die juist tegen ander gebruik van landbouwgrond was.
Ze willen vooral dat het niet onteigend wordt aan landbouwwaarde om er 'open ruimte' van te maken. Want dan krijgen ze gewoon grondwaarde.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je geeft Wessel en Indrina te weinig eer. Een jaren 70 woning naar bouwbesluit brengen is een aardige prestatie waar best voor geklapt mag worden. Daarnaast is triple glas absoluut meer dan bouwbesluit. In de nieuwbouw zie je het eigenlijk nog steeds niet.assje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:37:
Als je het lokale suffertje haalt omdat je conform bouwbesluit isoleert bij renovatie dan kunnen we concluderen dat we er nog niet zijn qua urgentie van de energietransitie
Ik ben wel benieuwd naar het ventilatiesysteem en wat uiteindelijk de kierdichtheid is van de woning. Dat zijn bij renovaties de grootste uitdagingen.
Daar weet ik toevallig alles van aangezien ik Wessel ben :-pSkyaero schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:53:
Ik ben wel benieuwd naar het ventilatiesysteem en wat uiteindelijk de kierdichtheid is van de woning. Dat zijn bij renovaties de grootste uitdagingen.
Uit de oude doos:
[ Voor 66% gewijzigd door assje op 04-06-2026 17:27 ]
De spinn-off van dit 'concept' draait inmiddels. (Solhyd.eu)assje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Vergeet dit concept gewoon aub. Het heeft exact dezelfde uitdagingen als andere manieren van productie. Ik snap dat het allemaal interessant klinkt maar dingen maar roeptoeteren omdat het leuk klinkt komen we niet verder mee.
Helemaal super.
Er is gewoon een markt voor waterstof. Het moet ergens vandaan komen. De roll out van een netwerk schiet nog niet zo op maar het rolt.
Zeker, maar je moet het niet voor alles willen gebruiken. Woningverwarming en personenvervoer zijn zo'n beetje de laatste dingen om het voor te overwegen.Surfari schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:55:
Er is gewoon een markt voor waterstof. Het moet ergens vandaan komen. De roll out van een netwerk schiet nog niet zo op maar het rolt.
Op een woning zal je ten allen tijden beter af zijn door gewoon PV panelen te leggen i.p.v. waterstofpanelen. Het is niet alsof die directe waterstofpanelen opeens de energiebehoefte van de conversie elimineren (nog los van de de benodigde compressie om iets te kunnen betekenen qua opslag).
Bij deze mijn applaus. Dit is een hele prestatie.assje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Daar weet ik toevallig alles van aangezien ik Wessel ben :-p
En met een WTW. Knap hoor!
[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 04-06-2026 19:17 ]
Bedrijven moeten rendement maken over het geïnvesteerd vermogen. Dus het gas dat ze 's zomers inkopen moet in de winter met winst verkocht worden. Als in de zomer de prijzen hoog zijn en de inschatting is dat in de winter de prijzen laag zijn, dan loont het niet (of minder) de moeite om in te kopen.Kalentum schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:59:
Dat geloof ik niet. Bedrijven willen niet een omzet van 0, juist in de periode dat ze hun omzet moeten binnenhalen. Gas wordt steeds meer een seizoensgebonden product.
Nederland heeft geen 'noodreserve' of iets dergelijks. In noodsituaties stuurt de overheid vooral op het beperken van gasverbruik. En dan moet je denken aan grote afnemers zoals kunstmestproductie, staalproductie en dergelijke. Die worden dan gecompenseerd.
De handelaren in gas (tussenhandel en verkoop aan bedrijven/particulieren) hebben daar helemaal niets aan. Beperken van gasconsumptie = minder omzet = minder winst = verdrietige bedrijven.
Dus voldoende voorraad op de plank is ook in het belang van de gashandel.
Bedrijven willen ook liefst alles met winst verkopen. Het maakt niet uit wanneer de voorraad op is.
Dit zijn twee logische manieren van handelen van bedrijven die je volstrekt niet wilt als het gaat om een strategische reserve. Het verkopen van je gasopslag aan een russische bedrijf gaat natuurlijk nog een stap verder.
Even voor de duidelijkheid: je noemt 'strategische reserve', die is er niet. We hebben dat niet in Nederland. Als de nood aan de man is zal de overheid ingrijpen op de manier zoals dat is vastgelegd in het Bescherm- en Herstelplan Gas.phicoh schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:53:
[...]
Bedrijven moeten rendement maken over het geïnvesteerd vermogen. Dus het gas dat ze 's zomers inkopen moet in de winter met winst verkocht worden. Als in de zomer de prijzen hoog zijn en de inschatting is dat in de winter de prijzen laag zijn, dan loont het niet (of minder) de moeite om in te kopen.
Bedrijven willen ook liefst alles met winst verkopen. Het maakt niet uit wanneer de voorraad op is.
Dit zijn twee logische manieren van handelen van bedrijven die je volstrekt niet wilt als het gaat om een strategische reserve. Het verkopen van je gasopslag aan een russische bedrijf gaat natuurlijk nog een stap verder.
En als de nood niet aan de man is: contracten voor levering van gas (zijn meestal termijncontracten) hebben een leveringsverplichting. Een Essent kan niet zomaar zeggen 'oeps we maken verlies, we scheuren het contract door, zak maar in de stront met je electriciteitscentrale of CV ketel'. Zo werkt het niet
Daar zit het precies het probleem. Het wordt overgelaten aan de markt. Essent kan niet met een bootje naar Qatar varen om daar wat gas te gaan halen als het hier op is.Kalentum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:51:
Even voor de duidelijkheid: je noemt 'strategische reserve', die is er niet. We hebben dat niet in Nederland. Als de nood aan de man is zal de overheid ingrijpen op de manier zoals dat is vastgelegd in het Bescherm- en Herstelplan Gas.
En als de nood niet aan de man is: contracten voor levering van gas (zijn meestal termijncontracten) hebben een leveringsverplichting. Een Essent kan niet zomaar zeggen 'oeps we maken verlies, we scheuren het contract door, zak maar in de stront met je electriciteitscentrale of CV ketel'. Zo werkt het niet
De regering komt niet verder dan wat gasgebruikers uit te zetten als het niet goed gaat in de hoop dat er dan genoeg overblijft.
Wij hebben een koopwoning en 2 jaar geleden gedeeltelijk glas vervangen en vloer geïsoleerd tevens toen ook ISDE subsidie ontvangen.
Afgelopen jaar hebben we ongeveer 1100 kuub gas verstookt. nu hebben we een offerte laten maken voor dakisolatie en willen daarvoor ook graag de volledige ISDE subsidie gebruiken, daardoor hebben we nu dus ook een tweede maatregel nodig om dat te realiseren.
Welke maatregel zouden jullie nog uitvoeren? ik zit sterk te overwegen om een hybride warmtepomp er bij te nemen, maar zie echt door de bomen het bos niet meer, welke is interessant qua prijs/kwaliteit/subsidie ?
Zolder is nog niks geïsoleerd dus verwacht dat we samen met nog aantal nieuwe ruiten naar de 900m3 per jaar gaan.
Voor zover ik weet is die eis van een tweede maatregel vervallen. Even de voorwaarden checken:flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:
Aangezien duurzame kroeg is,
Wij hebben een koopwoning en 2 jaar geleden gedeeltelijk glas vervangen en vloer geïsoleerd tevens toen ook ISDE subsidie ontvangen.
Afgelopen jaar hebben we ongeveer 1100 kuub gas verstookt. nu hebben we een offerte laten maken voor dakisolatie en willen daarvoor ook graag de volledige ISDE subsidie gebruiken, daardoor hebben we nu dus ook een tweede maatregel nodig om dat te realiseren.
Welke maatregel zouden jullie nog uitvoeren? ik zit sterk te overwegen om een hybride warmtepomp er bij te nemen, maar zie echt door de bomen het bos niet meer, welke is interessant qua prijs/kwaliteit/subsidie ?
Zolder is nog niks geïsoleerd dus verwacht dat we samen met nog aantal nieuwe ruiten naar de 900m3 per jaar gaan.
https://www.rvo.nl/subsid...elen#voorwaarden-isolatie
Tip: uw subsidiebedrag voor isolatiemaatregelen verdubbelt als u meer dan één isolatiemaatregel uitvoert. Dit geldt ook als u een isolatiemaatregel combineert met de installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet.
Dus 50% bij bijvoorbeeld alleen dakisolatie en 100% bij een extra maatregel.
Ventilatie komt ook voor subsidie in aanmerking nu. Centrale WTW aanleggen is het comfortabelste een ingrijpendst, maar als je nu op zolder aan de gang gaat is het wel hèt moment om aan de gang te gaan met een leidingenplan. Is ook een mooi tweaker topic van. Minder ingrijpend; bestaande afzuigbox als je die hebt vervangen voor iets vraaggestuurds of een decentrale wtw in de woonkamer (scheelt enorm tocht uit de roosters).flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:
Bij een hybride warmtepomp zou ik persoonlijk altijd gaan voor all-electric ready, of anders focussen op het gasloos maken van het warmwater door een warmtepompboiler of ventilatiewarmtepomp.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
- Het subsidiebedrag voor de isolatiemaatregel wordt niet verdubbeld als u deze combineert met alleen ventilatie. Het subsidiebedrag voor isolatie verdubbelt wél bij de installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Vraag hiervoor subsidie aan binnen 24 maanden na installatie van de 1e isolatiemaatregel.
waarom hhybride? ga gewoon van 't gas af!flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:
Argh wat suf.flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:52:
[...]Dat was ook eerst mijn plan, maar schijnbaar is dat dus uitgesloten (had al afzuiging dus minste impact)
- Het subsidiebedrag voor de isolatiemaatregel wordt niet verdubbeld als u deze combineert met alleen ventilatie. Het subsidiebedrag voor isolatie verdubbelt wél bij de installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Vraag hiervoor subsidie aan binnen 24 maanden na installatie van de 1e isolatiemaatregel.
Alsnog, op het pad naar verduurzaming is het wel handig om in een verbouwing van de zolder ff na te denken of je iets met ventilatie kan.
Ik had decentrale wtw in mijn vorige huis, nu centrale wtw. Zou niet meer met roosters willen eigenlijk.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
En eventueel het topic over warmtepompboilers?
Mijn huidige besparing met all-electric (wp + wpb) is ca. € 1600,- per jaar,
met hybride was dit ca. € 450- 500,- per jaar minder geweest.
YMMV
P.S.: Isolatie altijd combineren met ventilatie
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij 50 graden halveren je kosten voor gas/elektra
En vervolgens nog schrappen gasleiding
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zonnepanelen voor bijna €2/Wp zou ik snel vergeten; de helft daarvan zou ik eerder op richten. Microomvormer is duur en vaak niet nodig, je hebt al panelen dus zou eerder overwegen op termijn een keer alles te vervangen. Zonnepanelen hebben verder geen enkele directe relatie met de rest van je plannen dus zou ik ook los zien.
Oud dubbel glas minimaal op de benedenverdieping altijd vervangen voor HR++ bij de eerst volgende schilderbeurt (natuurlijke vervangingsmomenten).
Hybride warmtepomp gewoon niet aan beginnen; met 12kW kan je nu al (makkelijk) full-electric. Neem nog wat stappen qua isolatie dan kan het zeker.
Hoe zit het met je vloerisolatie? Aangezien je vloerverwarming hebt ook wel relevant en met PIF relatief goedkoop uit te besteden (zeker als je daardoor kunt combineren met glas voor subsidie).
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 05-06-2026 15:52 ]
@BarryH Dat krijg ik helaas niet goedgekeurd door mijn vrouw, die heeft toch wat 'geen terugvalmogelijkheid' angst. Hybride is sowieso de eerste stap. Maar deze wp zou voldoende ruimte moeten hebben om later naar all-electric te gaan.
Ik ga de extra zonnepanelen voor nu laten. Te duur voor te weinig. Dan misschien beter over 5 jaar de bestaande installatie vervangen.
Schilderwerk moet binnen 12 maanden gebeuren, dus glas vervangen zou een opportuun moment kunnen zijn nu. Glas (16k) + Warmtepomp (15k) zou ook nog ±€ 5.5k subsidie tegenover staan. Dat is nog interessant. Al zie ik dat dakisolatie qua subsidies het hardst gaat, daar zou nog zo'n €4k subsidie op zitten ook.
Misschien alles behalve de zonnepanelen doen?
Ik ken ze niet.. Maar volgens mij kan je in jouw woning (1100 kuub gas/jaar voor isolatie) prima met 'n 7 of 9kW af, en die werken prima op 1 fase.flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:37:
Is een 12kw full electric op 1 fase met 2.5mm2 aan te sluiten?
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
De subsidie gaat x2 als je een 2e maatregel hebt; die vinden is dus bijna een no-brainer. Die offerte die je had, ging dat om PIF folie aan de binnenzijde? Ik ben er geen fan van maar als je zelf niks kan....murphsy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:20:
Schilderwerk moet binnen 12 maanden gebeuren, dus glas vervangen zou een opportuun moment kunnen zijn nu. Glas (16k) + Warmtepomp (15k) zou ook nog ±€ 5.5k subsidie tegenover staan. Dat is nog interessant. Al zie ik dat dakisolatie qua subsidies het hardst gaat, daar zou nog zo'n €4k subsidie op zitten ook.
Misschien alles behalve de zonnepanelen doen?
Ik vind 16k voor glas overigens ook al extreem veel; hoeveel ramen/m2 gaat dat wel niet over?
[ Voor 45% gewijzigd door assje op 05-06-2026 16:57 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zelfs dat vind ik al veel, als er toch geschilderd moet worden en geen bijzondere ramen en BG (geen steiger) zou ik al vanaf de €120/m2 denken.BarryH schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:57:
Hr++ moet voor eur 250-320 per m2 wel kunnen
Nog even beter gekeken: 32,76 m2
Met €16k dus €488/m2
Echt veel te veel.
Edit; misschien ben ik te lang niet buiten geweest. Referentie van m'n pa van paar maanden geleden bekeken. Begane grond jaren 90 woning, 16 ruiten totaal 16,6m2: €310/m2
[ Voor 94% gewijzigd door assje op 05-06-2026 19:08 ]
Gaat dit over een (L/W) warmtepomp?flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:37:
Is een 12kw full electric op 1 fase met 2.5mm2 aan te sluiten?
Zo ja, dan moet je kijken naar het maximale stroomverbruik (een SWW-run bij zware vorst) en de aansluit- en afzekerwaardes zoals die in de installatiehandleiding staan.
12 kW zegt namelijk precies niks. Een 12 kW Mitsubishi Zubadan levert bij -10 ongeveer het dubbele vermogen van een Itho Amber 120 (die ze ook 12 kW noemen....) en zal dus ook zo ongeveer het dubbele stroomverbruik hebben.
(Maar eigenlijk snap ik niet waarom je deze vraag hier stelt, en niet in een topic over elektrische huisinstallaties (Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3) of in het WP-topic: (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11))
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Glas ook veel te duur dus? Een eerdere offerte van de lokale glasboer kwam ongeveer even hoog uit, dat was U 1.0 glas.
Dan zou eigenlijk alleen de wp zelf over blijven, maar die is dus waarschijnlijk te hoog bemeten…
Gaat lekker weer haha, nu weet ik meteen waar ik drie jaar geleden op afhaakte 😂 ditmaal gaan we doorpakken! Iemand nog installateur tips omgeving Zwolle?
@Andrehj ze zijn mij aan het helpen met een brede verduurzamen vraag, vandaar
[ Voor 9% gewijzigd door murphsy op 05-06-2026 17:38 ]
Dan nog kun je om vervuiling te voorkomen beter de vragen in de juiste topics stellen.murphsy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:35:
- Vragen over elektra dus in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
- Vragen over warmtepompen in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
- Vragen over PV in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12.
- En vragen over beglazing in Het grote HR +++ glas en kozijn topic
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 05-06-2026 20:27 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bv e-duurzaam.nlmurphsy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:35:
@assje PIF 35 inderdaad, is folie.
Glas ook veel te duur dus? Een eerdere offerte van de lokale glasboer kwam ongeveer even hoog uit, dat was U 1.0 glas.
Dan zou eigenlijk alleen de wp zelf over blijven, maar die is dus waarschijnlijk te hoog bemeten…
Gaat lekker weer haha, nu weet ik meteen waar ik drie jaar geleden op afhaakte 😂 ditmaal gaan we doorpakken! Iemand nog installateur tips omgeving Zwolle?
Hier ook offerte gehad, en het is in sommige gevallen goedkoper om te laten doen dan dat ze zelf aan het kloten gaat. Onze offerte is 3600,- 56m2 krijg je vervolgens vanuit de gemeente 1250,- en isde ~1800,- terug.assje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:55:
[...]
Die offerte die je had, ging dat om PIF folie aan de binnenzijde? Ik ben er geen fan van maar als je zelf niks kan....
Is het in een kroeg niet per definitie altijd een grote puinhoop waar alles en iedereen door elkaar heen gaat?Andrehj schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:43:
[...]
Dan nog kun je om vervuiling te voorkomen beter de vragen in de juiste topics stellen.Als iedereen al zijn vragen die ook maar zijdelings met verduurzaming te maken hebben hier zou dumpen, dan zouden alle topics onder Duurzame energie en installaties en een groot deel van de topics onder Mobiliteit (EV's etc) opgeheven kunnen worden en het hier een grote puinhoop zijn.
- Vragen over elektra dus in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
- Vragen over warmtepompen in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
- Vragen over PV in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12.
- En vragen over beglazing in Het grote HR +++ glas en kozijn topic
spouwmuurisolatie, hybride is onzin.flaskk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:29:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
dat hangt van de kroeg af en het volk wat in die kroeg is.DjoeC schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Is het in een kroeg niet per definitie altijd een grote puinhoop waar alles en iedereen door elkaar heen gaat?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Als de CV aan vervanging toe is, is hybride alsnog beter dan een nieuwe HR ketel. Ik heb nu drie jaar een hybride en als ik de keuze opnieuw zou maken zou ik direct voor FE gaan. Ik heb met mijn hybride (die 99% v.d. tijd FE draait) gemakkelijk €3600 bespaard afgelopen drie jaar. Met een FE had dat nog 300m3 gas (die wel minder efficient zou zijn) gescheeld en natuurlijk ~€1000 in vastrecht.
Hybride is geen onzin, maar FE is vrijwel altijd de betere keuze.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dus all electric ready
NFL maar m.u.v. van early adopters in NL zal er nog niemand zijn met überhaupt 15 jaar ervaring van een L/W (hybride) WP in NL.BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:40:
Maar er zijn maar weinig mensen die 15 jaar met enthousiasme de hybride bezitten.
Dus all electric ready
Ik heb mijn eigen woning verbouwd in 2006 en de nodige zaken gedaan qua isolatie om gemakkelijk later de condensatieketel te vervangen door een warmtepomp.
In 2013 geplaatst en in bv 2024 vervangen door all electric ( gasketel en hybride voor einde levensduur weggedaan)True schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:45:
[...]
NFL maar m.u.v. van early adopters in NL zal er nog niemand zijn met überhaupt 15 jaar ervaring van een L/W (hybride) WP in NL.
Helaash we hebben 35 jaar oude glaswol spouwmuur isolatie, dat moet er eerst allemaal uitgezogen/gehaald worden en aangezien ons huis een vrij smalle spouw heeft isoleren tegen de kosten niet zoveel nut.
FE snap ik wel, maar vind dat wel behoorlijke investering en ben benieuwd hoe lang zo'n ding mee gaat.
Met 14 kWp ben jij wel een beetje een uitzonderingBarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:12:
[...]
In 2013 geplaatst en in bv 2024 vervangen door all electric ( gasketel en hybride voor einde levensduur weggedaan)
En dat gezegd zijn we dat wellicht allemaal hier wel omdat we bovengemiddeld veel aan duurzaamheid denken.
Staat allemaal los het punt dat het nu onnodig is om hybride te kopen omdat er goede even dure all electric ready alternatieven zijnTrue schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Met 14 kWp ben jij wel een beetje een uitzondering![]()
En dat gezegd zijn we dat wellicht allemaal hier wel omdat we bovengemiddeld veel aan duurzaamheid denken.
Hybride die later ook FE kan is prima. Hybride die je kunt weggooien omdat de sturing geen FE ondersteunt is kut.True schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Als de CV aan vervanging toe is, is hybride alsnog beter dan een nieuwe HR ketel. Ik heb nu drie jaar een hybride en als ik de keuze opnieuw zou maken zou ik direct voor FE gaan. Ik heb met mijn hybride (die 99% v.d. tijd FE draait) gemakkelijk €3600 bespaard afgelopen drie jaar. Met een FE had dat nog 300m3 gas (die wel minder efficient zou zijn) gescheeld en natuurlijk ~€1000 in vastrecht.
Hybride is geen onzin, maar FE is vrijwel altijd de betere keuze.
Ik heb een Atlantic Aurea hybride, vorig jaar van Marktplaats gevist omdat ik wist dat er hier op GoT kennis was om het ding aan te sturen. Moet de laatste koppelingen nog bestellen maar verwaching is dat deze zomer de ketel van de muur kan.
Volgens mij zijn er helemaal niet zo veel goede en al zeker niet even dure FE alternatieven die redelijkerwijs passen (WPAC c.q. geluideisen) in een 6m beukmaat rijtjeswoning (laat staan 5,5m).BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:31:
[...]
Staat allemaal los het punt dat het nu onnodig is om hybride te kopen omdat er goede even dure all electric ready alternatieven zijn
Maar eens beginnen met welke hybride dan de referentie zou zijnTrue schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:54:
[...]
Volgens mij zijn er helemaal niet zo veel goede en al zeker niet even dure FE alternatieven die redelijkerwijs passen (WPAC c.q. geluideisen) in een 6m beukmaat rijtjeswoning (laat staan 5,5m).
(de bekende ace 6 is een lawaaimaker b.v.)
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 06-06-2026 20:40 ]
Aangenomen beukmaat 6m, buitenunit precies in het middel tegen de gevel en rijtjeswoning dus met ~1m brede buitenunit erfgrens op 2,5m.BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:53:
[...]
Maar eens beginnen met welke hybride dan de referentie zou zijn
(de bekende ace 6 is een lawaaimaker b.v.)
Enkele opties aan hybride WP'en op de erfgrens, nog zonder nachtverlaging (ik heb zelf een vergelijkbaar type van Daikin, die WP in een rijtjeswoning zal dus niet passen behalve als de nachtverlaging 5 dB is).
- Nefit Bosch 5800i: 35,2 dB(A)
- Quatt Hybrid: 39,0 dB(A)
- Intergas Xtend: 42,0 dB(A)
- Daikin EVLQ05CV3: 45,0 dB(A)
Die quatt is all electric ready.True schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Aangenomen beukmaat 6m, buitenunit precies in het middel tegen de gevel en rijtjeswoning dus met ~1m brede buitenunit erfgrens op 2,5m.
Enkele opties aan hybride WP'en op de erfgrens, nog zonder nachtverlaging (ik heb zelf een vergelijkbaar type van Daikin, die WP in een rijtjeswoning zal dus niet passen behalve als de nachtverlaging 5 dB is).
- Nefit Bosch 5800i: 35,2 dB(A)
- Quatt Hybrid: 39,0 dB(A)
- Intergas Xtend: 42,0 dB(A)
- Daikin EVLQ05CV3: 45,0 dB(A)
Die bosch: welke versie bedoel je, want 5800i is een familie van 3.9 tot 11.5 kW bij -7
En een 6m brede tussenwoning heeft vrij snel een gasverbruik onder de 1000m3, dus 5-6kW bij -10 is voldoende. Desnoods een dempende kast erbij.
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 06-06-2026 23:00 ]
Is de Quatt in hybrid voldoende om naar FE over te gaan? Want ik meen dat ze dan vaak met een duo komen, wat natuurlijk qua geluid niet gaat passen bij een tussenwoning.BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:59:
[...]
Die quatt is all electric ready.
Die bosch: welke versie bedoel je, want 5800i is een familie van 3.9 tot 11.5 kW bij -7
En een 6m brede tussenwoning heeft vrij snel een gasverbruik onder de 1000m3, dus 5-6kW bij -10 is voldoende. Desnoods een dempende kast erbij.
Bij de Bosch had ik de 4 OR-S genomen (3,92kW en 51,2 dB(A)).
Een dempende kast is wel weer al snel €1000 - €1500 de laatste keer dat ik mij daarin had verdiept.
Die machine is volgens geluidslabel.com 58dB(A) bronvermogen... Tegen 51/53 voor een 5800i 4 of 5 en 55 voor een Vaillant 55/6 (+tonaal) of 55/8.1A
Bosch en Vaillant zijn de stilste relatief voordelige opties.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De quatt is all electric ready: er is een additionele module waarmee je gasloos kan (itt. veel hybrides van gasfabrikanten).True schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:38:
[...]
Is de Quatt in hybrid voldoende om naar FE over te gaan? Want ik meen dat ze dan vaak met een duo komen, wat natuurlijk qua geluid niet gaat passen bij een tussenwoning.
Bij de Bosch had ik de 4 OR-S genomen (3,92kW en 51,2 dB(A)).
Een dempende kast is wel weer al snel €1000 - €1500 de laatste keer dat ik mij daarin had verdiept.
Of het echt kan is ook van de woning af: is het vermogen bij -7 of -10 voldoende voor jouw woning (of heb je nog een airco hangen die je bij vorst laat helpen
Een airco + een buiten unit WP gaat geluidstechnisch niet passen op een 6m beukmaat middenwoning.BarryH schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:07:
[...]
De quatt is all electric ready: er is een additionele module waarmee je gasloos kan (itt. veel hybrides van gasfabrikanten).
Of het echt kan is ook van de woning af: is het vermogen bij -7 of -10 voldoende voor jouw woning (of heb je nog een airco hangen die je bij vorst laat helpen
Dat is geen alternatieve oplossing, dat is simpelweg lak hebben aan vergunningen en regels (iets wat, als ik door mijn gemeente heen fiets, gemakkelijk 4 v.d 5 van de buitenunits die ik kan zien (L/L of L/W) al lak aan hebben).
Ik denk dat de spoeling dun is om een geschikte FE ready hybride WP te plaatsen die a) voldoende vermogen heeft bij upgraden/aanpassen naar FE en b) ook binnen de marges van de geluidseisen past.
Ben gezegend met een buurman die vaak weg is. Als hij thuis is zorg ik dat het ding wat rustiger is en 's nachts moet het ding stil zijn. Heb afgelopen winter nog iets gas verbruikt omdat het ding 's nachts onder de 4.5 graden niet stil kon zijn en ik toch niet alles wilde laten afkoelen.
Die LL buitenunit hangt dan voor en de wp achter. of nog beter de wp wat verder de tuin in. scheelt ook veel.True schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Een airco + een buiten unit WP gaat geluidstechnisch niet passen op een 6m beukmaat middenwoning.
Dat is geen alternatieve oplossing, dat is simpelweg lak hebben aan vergunningen en regels (iets wat, als ik door mijn gemeente heen fiets, gemakkelijk 4 v.d 5 van de buitenunits die ik kan zien (L/L of L/W) al lak aan hebben).
Ik denk dat de spoeling dun is om een geschikte FE ready hybride WP te plaatsen die a) voldoende vermogen heeft bij upgraden/aanpassen naar FE en b) ook binnen de marges van de geluidseisen past.
Ik zou het fijn vinden als je wat feitelijker wordt. Hoeft niet, maar dan ga ik een kopje thee drinken.
b.v. Kronotherm versi i - 5,8kW bij -7 , is een binnen warmtepomp, kan eigenlijk altijd, als je de ruimte binnen wil vrij maken
de vaillant 5.5kW , en bosch 4kW bij -10,
sinds kort: ben inventum 4,6kW bij -10.
Genoeg woningen waar dit voldoende vermogen is. Want de smalle percelen zijn bijna altijd tussenwoningen. En die hebben gewoon minder warmteverlies.
Om even puntsgewijs te reageren:BarryH schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Die LL buitenunit hangt dan voor en de wp achter. of nog beter de wp wat verder de tuin in. scheelt ook veel.
Ik zou het fijn vinden als je wat feitelijker wordt. Hoeft niet, maar dan ga ik een kopje thee drinken.
b.v. Kronotherm versi i - 5,8kW bij -7 , is een binnen warmtepomp, kan eigenlijk altijd, als je de ruimte binnen wil vrij maken
de vaillant 5.5kW , en bosch 4kW bij -10,
sinds kort: ben inventum 4,6kW bij -10.
Genoeg woningen waar dit voldoende vermogen is. Want de smalle percelen zijn bijna altijd tussenwoningen. En die hebben gewoon minder warmteverlies.
Plaatsing in de tuin zit je met dezelfde problematiek, veel van de tussenwoningen hebben aan drie kanten buren dus zul je altijd nog met de maximaal 2,5m afstand tot de erfgrens zitten. Enig voordeel is dat je mogelijk met minder geluidsweerkaatsing zult zitten en dus zo'n 3 dB kunt 'besparen'.
Over feitelijk gesproken, wie eist bewijst toch?
Jij stelt: "Staat allemaal los het punt dat het nu onnodig is om hybride te kopen omdat er goede even dure all electric ready alternatieven zijn"
Dat je met 5,5 of 4 kW goed zit voor een tussenwoning zal ik niet ontkrachten dat zit echt wel in de juist orde van grote, helemaal mee eens. Maar zijn er wel echt zo veel alternatieven welke goede en even dure FE ready hybride WP'en zijn?
Die Kronotherm Versi I is nieuw voor mij, maar als ik daar wat over opzoek qua prijs lijkt mij dat alles behalve een betaalbaar alternatief: Rolfy in "Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)" tterab in "Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)" tterab in "Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)" ik lees hier: €12500 zonder installatie en 20k met installatie en zonder subsidie-aftrek.
Er zijn genoeg opties, maar ze zijn of ontzettend duur of je hebt schijt aan de regels en de buren, pick one. Ik zit zelf prima met de laatste 2-onder-1-kap in een straat en heb hierdoor veel ruimte en flexibiliteit. Maar niet heel Nederland heeft die luxe, die ruimte en het budget. En ja voor die laatste hebben we subsidies en aantrekkelijke energiebesparingsleningen, zeer zeker. Maar plaats eens een passende FE buitenunit: passend in een redelijk budget én binnen de geluidseisen. In een 6m tussenwoning, laat staan een 5,5m tussenwoning welke maat veel gangbaarder is.
Prima om een all electric ready te kopen en daarna nog wat te moeten isoleren zodat je aan ~4-5kW bij -10 genoeg hebt.
Niet zo slim om echt puur hybride te kopen, want dan gaat geen installateur je naar Full electric opwaarderen en is dus vervolgens om en om je hybride wp en je gasketel aan vervanging toe
Exact. Hoeveel vermogen peuter jij er uit bij -7 oid en is de defrost een beetje slim?_JGC_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:51:
Mijn hybride is van oorsprong een FE monoblock maar Atlantic heeft de aansturing vervangen door eentje die hard afkapt bij 4,6 graden en dan de CV ketel laat verwarmen. Allemaal met aannames uit het verleden toen gas geen drol kostte. Behalve een paar techneuten hier op GoT is er geen hond die dat ding FE gaat inzetten. Ze belanden op Marktplaats en dan komt er iets nieuws voor in de plaats.
Het is een 6KW unit die door Atlantic op 5.1KW gecapt is voor een hogere COP en bijbehorende subsidie. De sturing van Atlantic is debiel: bij minimale warmtevraag krijg je 5KW vermogen en als het systeem op temperatuur is (45 graden, niet de 30 die je vraagt) wordt er pas teruggeregeld.BarryH schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:21:
[...]
Exact. Hoeveel vermogen peuter jij er uit bij -7 oid en is de defrost een beetje slim?
Ik kon er afgelopen januari met -10 voldoende vermogen uit peuteren op standje 6 van 8 (ding kan tot 12 maar vanaf 8 vreet ie wel meer stroom maar komt er vrijwel niks aan extra warmte uit).
Defrosts gaan ook prima overigens, doet de buitenunit zelfstandig. Ik heb afgelopen winter geen enkele defrost gehad waarbij het water onder de kamertemperatuur dook, van start defrost tot water weer op volledig op temperatuur is iets minder dan 15 minuten, bij defrost mania heb je 45 minuten tussen 2 defrosts.
De isolatiestandaard wordt herzien en de ZEB norm is gedefinieerd:
https://berthub.eu/tkconv/search.html?q=isolatiestandaard&twomonths=false&soorten=alles
Als ik het goedbegrijp gaat het naar netto nul op jaarbasis met een correctiefactor voor elektra( 1.45 nu) waaardoor je 45% meer zou moeten terugleveren dan afnemen om op netto nul te komen.
Dat is eigenlijk een vrij slappe norm. Daar voldoe ik nu al aan
[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 09-06-2026 12:02 ]
Ten opzichte van benodigd voor verwarming en verbruik woning ik ook wel, op het totaal niet.BarryH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:32:
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
De tijden van enorm makkelijk gratis advies zijn om vrees ik. De meeste Tweakers zijn nu toch wel 30+ en hebben een full time baan, familie etc. en hebben gisteravond even op de bank gezeten met de kids, zijn gaan slapen en zitten sinds 8u met koffie op kantoor. Tussen 5 en 8 uur in de avond de meeste kans op reactiesMOmax schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:08:
Topic gepost:
[Weheat Blackbird icm WTH UMR Vario] Hoe?
0 (null) reacties. Wat doe ik fout?
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
ja. maar dat wordt de norm niet...assje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:46:
[...]
Ten opzichte van benodigd voor verwarming en verbruik woning ik ook wel, op het totaal niet.
Teleurstellend. De Standaard (voor naoorlogse woningen) stelde al niets voor (label B-ish). En dat wordt dus nu nog verder versoepelt onder het mom van 'een warmtepomp draait in een label C woning ook nog wel', volledig voorbij gaand aan de Trias Energetica, die stelt dat energie besparen beter is dan duurzaam/efficiente inzet.BarryH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:32:
Nieuwe isolatienormen in aantocht:
De isolatiestandaard wordt herzien en de ZEB norm is gedefinieerd:
https://berthub.eu/tkconv/search.html?q=isolatiestandaard&twomonths=false&soorten=alles
Als ik het goedbegrijp gaat het naar netto nul op jaarbasis met een correctiefactor voor elektra( 1.45 nu) waaardoor je 45% meer zou moeten terugleveren dan afnemen om op netto nul te komen.
Net zoals met BENG/EPC lijken ook hier weer de (korte termijn) technische oplossingen te prevaleren over de lange termijn bouwkundige oplossingen. Aan die isolatiemaatregelen heb je over 50 jaar nog steeds iets aan. Het metaal in die warmtepomp is dan al drie keer gerecycled. Duurzaam hoor...
Mijns inziens is dit weer een maatregel om de onrendabele warmtenetten rendabel te maken door bewoners met hoge GJ kosten op te zadelen.
Een zinsnede met die strekking staat inderdaad in de evaluatie.Skyaero schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Teleurstellend. De Standaard (voor naoorlogse woningen) stelde al niets voor (label B-ish). En dat wordt dus nu nog verder versoepelt onder het mom van 'een warmtepomp draait in een label C woning ook nog wel', volledig voorbij gaand aan de Trias Energetica, die stelt dat energie besparen beter is dan duurzaam/efficiente inzet.
Net zoals met BENG/EPC lijken ook hier weer de (korte termijn) technische oplossingen te prevaleren over de lange termijn bouwkundige oplossingen. Aan die isolatiemaatregelen heb je over 50 jaar nog steeds iets aan. Het metaal in die warmtepomp is dan al drie keer gerecycled. Duurzaam hoor...
Mijns inziens is dit weer een maatregel om de onrendabele warmtenetten rendabel te maken door bewoners met hoge GJ kosten op te zadelen.
Het voordeel is dat gasloos dichterbij komt en dat de focus is op een paar gebouwdelen doen ipv alles.
De echte boodschap:
- ALS je iets aanpakt doe het zo goed mogelijk
- Gasloos staat los van isoleren: wacht niet met gasloos/gasarm gaan tot alle isolatie gedaan is
- ALS je gaat strippen kijk dan of EnerPhit lukt
- Het kan echt goedkoper dan door-met-gas met deze 3 hoofdrichtingen
wordt jammer genoeg nog niet gecommuniceerd
Je hebt mogelijk gelijk met de lange termijn aspecten van bouwkundige oplossingen maar daar staat tegenover economische haalbaarheid. De kosten van die bouwkundige oplossingen zijn op het investeringsmoment veel hoger dan de aanschaf van een warmtepomp. Als de keuze is de warmtepomp of niets doen omdat het niet betaalbaar is dan is de warmtepomp de betere benadering.Skyaero schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Teleurstellend. De Standaard (voor naoorlogse woningen) stelde al niets voor (label B-ish). En dat wordt dus nu nog verder versoepelt onder het mom van 'een warmtepomp draait in een label C woning ook nog wel', volledig voorbij gaand aan de Trias Energetica, die stelt dat energie besparen beter is dan duurzaam/efficiente inzet.
Wat betreft warmtenetten, niemand die bij zijn volle verstand is en een keuze mogelijkheid heeft zal vrijwillig voor een warmtenet aansluiting kiezen. Dat is een concept dat alleen door politici als een goed idee wordt gezien en je wil niet weten wat ik over dat soort politici denk.
Misschien eens kijken naar daadwerkelijk verbruik en bijbehorende kosten ipv kijken wat zoiets op papier doet.Skyaero schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Ik zit hier met een C-label woning uit 1978 waar van al die isolatie geen facturen zijn, als ik dus een label laat uitbrengen mag men het niet meenemen in de berekening en heb ik 2cm PUR dakisolatie. Buren 4 huizen verderop hebben een paar ramen laten vervangen, PUR onder de vloer laten spuiten en een warmtepomp geplaatst, die hebben A+++ maar de warmte waait gewoon door het dak tussen de kieren door naar buiten.
Rendabel(er) worden de warmtenetten idd. hooguit voor de investeerder.Mijns inziens is dit weer een maatregel om de onrendabele warmtenetten rendabel te maken door bewoners met hoge GJ kosten op te zadelen.
In mijn gemeente lijkt het beoogde warmtenet voorlopig niet te komen.
"We richten ons er nu op meer inzicht te krijgen in de
randvoorwaarden voor een warmtenet. De volgende stap is het aan
gaan van een Samenwerkingovereenkomst (SOK)."
Planning 2026
• Voorwaarden warmtenet inzichtelijk
• Voorbereiding SOK
• Besluitvorming aangaan SOK
Planning 2027 en verder
• Oprichting warmtebedrijf
• Voorbereiding voorlopig investeringsbesluit
De redenen voor de vertragingen weet ik helaas nog niet.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Allemaal leuk, maar nu de realiteit. Neem mijn huis, vrijstaand, 1910, all electric, dertig jaar geleden flink na geïsoleerd, maar niet naar de huidige tijd. Er zijn steens muren met voorzet wanden, dak is matig, glas is nieuw maar geen trippel glas.Skyaero schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Totaal gebruik ik ongeveer 3500 kWh voor verwarming. Dat is <100€ per maand. Als ik m’n huis naar enerphit normen moet brengen, ben ik anderhalve ton verder. Alleen dakisolatie red je ook niet 10.000€
geen business case dus. Heb hier eigen gebruik van de zon nog niet eens in meegenomen. Betwijfel of het puur qua duurzaamheid uitkan.
Natuurlijk blijf ik ieder jaar wat kleins doen, en als het dak een keer moet ga ik het natuurlijk direct optimaal isoleren (bio based) maar om Van redelijk maar gedateerd naar modern te gaan buiten ander onderhoud? Kan niet uit.
Risicomijding. Is waarom onze warmtenetten tweemaal zo duur zijn als de Deense om aan te leggen. risico-opslag op risico-opslag op risico-opslagdunklefaser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:00:
De redenen voor de vertragingen weet ik helaas nog niet.
De doelen van de Standaard staan los van de labelmethodiek. Maar ik ben het met je eens dat de huidige labelmethodiek te veel draait op forfaitaire waarden ipv de praktijk._JGC_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:52:
Misschien eens kijken naar daadwerkelijk verbruik en bijbehorende kosten ipv kijken wat zoiets op papier doet.
Even uit de dikke duim. COP van 3,5, dus 12000 kWh per jaar. 160 m2 woning, vrijstaand dus compactheid van ongeveer 2,1. Netto warmtevraag is 12000 / 160 = 82 kWh/m2overhyped schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Allemaal leuk, maar nu de realiteit. Neem mijn huis, vrijstaand, 1910, all electric, dertig jaar geleden flink na geïsoleerd, maar niet naar de huidige tijd. Er zijn steens muren met voorzet wanden, dak is matig, glas is nieuw maar geen trippel glas.
Totaal gebruik ik ongeveer 3500 kWh voor verwarming. Dat is <100€ per maand. Als ik m’n huis naar enerphit normen moet brengen, ben ik anderhalve ton verder. Alleen dakisolatie red je ook niet 10.000€
Naoorlogse standaard is 43 + 40 * (2,1- 1) = 87 kWh/m2.
Dus jouw woning zou zelfs aan de huidige "strenge" naoorlogse Standaard voldoen. De vooroorlogse komt uit op iets van 175 kWh/m2.
Dat even voor de "realiteit".
Daarom schreef ik ook:overhyped schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Allemaal leuk, maar nu de realiteit. Neem mijn huis, vrijstaand, 1910, all electric, dertig jaar geleden flink na geïsoleerd, maar niet naar de huidige tijd. Er zijn steens muren met voorzet wanden, dak is matig, glas is nieuw maar geen trippel glas.
geen business case dus. Heb hier eigen gebruik van de zon nog niet eens in meegenomen. Betwijfel of het puur qua duurzaamheid uitkan.
Natuurlijk blijf ik ieder jaar wat kleins doen, en als het dak een keer moet ga ik het natuurlijk direct optimaal isoleren (bio based) maar om Van redelijk maar gedateerd naar modern te gaan buiten ander onderhoud? Kan niet uit.
Enerphit overwegen als je het huis toch stript. Je bent meer kwijt aan isolatie en het ventilatiesysteem, maar je hoeft geen warmtepomp te kopen en ook geen afgiftesysteem. Dus onder de streep niet duurder en wel robuuster tegen ontwikkeling energiekosten.
Als je niet het hele huis stript is dat niet logisch. gewoon de gebouwdelen die je toch aanpakt zo goed mogelijk aanpakken als redelijkerwijs mogelijk.
Next level is een 22 26 renovatie doen (https://www.2226.eu/en/project/22%C2%B726-lustenau/) maar dat zal als renovatie wel niet lukken. Nieuwbouw op die manier lijkt me een goed idee. Hoeft niemand meer over netcongestie te piepen en ook niet over die hoge bouwkosten door alle installaties.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 09-06-2026 22:04 ]
Het was in reactie op dit deel:BarryH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Daarom schreef ik ook:
Enerphit overwegen als je het huis toch stript. Je bent meer kwijt aan isolatie en het ventilatiesysteem, maar je hoeft geen warmtepomp te kopen en ook geen afgiftesysteem. Dus onder de streep niet duurder en wel robuuster tegen ontwikkeling energiekosten.
Als je niet het hele huis stript is dat niet logisch. gewoon de gebouwdelen die je toch aanpakt zo goed mogelijk aanpakken als redelijkerwijs mogelijk.
Next level is een 22 26 renovatie doen (https://www.2226.eu/en/project/22%C2%B726-lustenau/) maar dat zal als renovatie wel niet lukken. Nieuwbouw op die manier lijkt me een goed idee. Hoeft niemand meer over netcongestie te piepen en ook niet over die hoge bouwkosten door alle installaties.
"""
Net zoals met BENG/EPC lijken ook hier weer de (korte termijn) technische oplossingen te prevaleren over de lange termijn bouwkundige oplossingen. Aan die isolatiemaatregelen heb je over 50 jaar nog steeds iets aan. Het metaal in die warmtepomp is dan al drie keer gerecycled. Duurzaam hoor.."""
Dat dat een leuk idee is, maar financieel niet verantwoord, en ik betwijfel of het extra materiaal dat nodig is wel "terugverdient" wordt qua verminderde uitstoot.