5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Late reactie, maar toch - het is niet alsof er honderden mensen kolen staan te scheppen in een gascentrale, personeelskosten zijn geen hele grote post: of hij nou 3000 of 800 uren draait, het is ongeveer hetzelfde werk. Inspectie, onderhoud, beveiliging, dat gaat gewoon door, of hij nou 2 uur per dag of 5 uur per dag draait. De turbines worden op afstand op- en afgeschakeld.assje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Met 3.000 uur zit je nog op 34% utilisatie, in een toekomst met maar 800 uur nog maar 10%. Nu zal personeelskost wellicht een relatief beperkte component zijn voor een gascentrale dus financieel wellicht te overzien.
Maar hoe werkt het praktisch voor een operator van een gascentrale... Met 34% is er in combinatie met gepland onderhoud, training en flexibele oproepbaarheid wellicht nog wat van te maken maar als het veel lager wordt dan dat? Accepteer je dan gewoon dat je mensen betaalt die thuis mogen blijven of laat je ze binnen komen voor de 9e herhaling van de training?
@Skyaero Risicomijding en extra risico-opslagen, dat is het waarschijnlijk.
Ik lees iets over volloop- en leeglooprisico, etc pp. De onrendabele top en de oncalculeerbare BAK.
Volgens mij is dit niet nieuw bij warmtenetten. De risico's voor mij als consument zijn overduidelijk.
Wat de labelmethodiek betreft:
Ik had gelezen dat vanaf 29 mei de labelmethodiek weer verandert. Meer realistische criteria of zoiets, werkelijk energieverbruik, breder dan fossiel, emissievrije gebouwen bijvoorbeeld, etc ...
En voor de schatting van het energieverbruik in kWh/m² per jaar heb je idd een heel dikke duim nodig.
Ik lees iets over volloop- en leeglooprisico, etc pp. De onrendabele top en de oncalculeerbare BAK.
Volgens mij is dit niet nieuw bij warmtenetten. De risico's voor mij als consument zijn overduidelijk.
Wat de labelmethodiek betreft:
Ik had gelezen dat vanaf 29 mei de labelmethodiek weer verandert. Meer realistische criteria of zoiets, werkelijk energieverbruik, breder dan fossiel, emissievrije gebouwen bijvoorbeeld, etc ...
En voor de schatting van het energieverbruik in kWh/m² per jaar heb je idd een heel dikke duim nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 10-06-2026 19:00 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Van de week cv laten onderhouden en toch maar eens een eerlijk advies van de monteur gevraagd, die gaf aan dat FE juist langere terugverdientijd had (vs hybride) en hij had al aantal wp's die de terugverdientijd niet eens gehaald hebben, nog vervelender als een fabrikant niet meer bestaat... hier blijven we dus nog even op gas stoken
Die knipoog was sarcastisch, toch?flaskk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:15:
Van de week cv laten onderhouden en toch maar eens een eerlijk advies van de monteur gevraagd, die gaf aan dat FE juist langere terugverdientijd had (vs hybride) en hij had al aantal wp's die de terugverdientijd niet eens gehaald hebben, nog vervelender als een fabrikant niet meer bestaat... hier blijven we dus nog even op gas stoken
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Nee, tuurlijk niet. Vooral de CV monteur geloven over warmtepompen. Als ik hallucinerend met een koe praat proberen ze me ook altijd vegetariër te laten worden.
Goed plan. Ik zou er nog een hybride pomp naast zetten en dan op beide een onderhoudscontractflaskk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:15:
Maar idd, als je geen tapwater hoeft te doen en geen rekening hoeft te houden voor die paar dagen dat het echt koud wordt is het kwestie van een goedkope hybride intappen op je CV systeem en besparen maar.
Nadeel is dat je dan nog steeds de vastrecht en netbeheerderskosten van een gasaansluiting hebt, nog steeds een ketel hebt die onderhouden moet worden en als dat ding aan zijn eind is ben je 2500-3000 verder voor een nieuwe.
Ik heb dit jaar 270 kuub verbruikt, zit nog op het >500 tarief, 266 per jaar aan liander en 96 per jaar aan Vattenfall. 1,25 per kuub. Dat zijn hele dure kuubjes. Heb ik 395 euro bonus op, blijft er 248 euro over. Voor 248 euro had ik ook 1128KWh stroom uit het net kunnen kopen. Tel ik de 214 euro van het CV service abo er nog bij kan ik dat gas ook bijna met COP=1 vervangen