Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
silverball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:02:
Het politieke landschap in Europabreed verschuift al jaren steeds verder naar (extreem)rechts, wat echt wel gevolgen gaat hebben voor de ambities op het gebied van klimaatbeleid.

Met dit in het achterhoofd zou ik zelf niet meer investeren in duurzaamheid met een tvt van +5 jaar. Bijvoorbeeld gasloos, aangezien de focus vanzelf weer op aardgas komt te liggen.

Warmtepompen hebben nog steeds geen gigantisch marktaandeel, wat betekent dat zij geen prioriteit zullen krijgen bij beleidsvorming in tijden van een eventuele volgende energiecrisis, zeker met de verschuiving naar rechts in het achterhoofd. Dit maakt investeringen in warmtepompen risicovol.

Overigens komt de mijne ergens deze weken, dus dat haalt mijn stelling weer onderuit. :+

Maar wat denken jullie ?
Een deel van rechts is populistisch. En daar betekent meer ellende voor de bevolking vaak meer invloed. Maar een ander deel van rechts kijkt wel naar de toekomst. En een toekomst die een paar graden warmer is, is niet fijn. Dus mijn verwachting is dat er wel veel geroepen wordt over links en het klimaat, maar dat uiteindelijk de doelstellingen gewoon blijven. En met rechts krijgt de bevolking het voor de kiezen. Die zijn tenslotte zo dom om op rechts te stemmen.

Het tweede, en dat zie je op heel veel plekken, is dat PV en wind gewoon goedkoper is. In Nederland zit op gas (per kWh) minder belasting dan op elektriciteit. De industrie wil graag goedkoop gas, maar de vraag is de burgers dat ook krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:45
silverball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:02:
Het politieke landschap in Europabreed verschuift al jaren steeds verder naar (extreem)rechts, wat echt wel gevolgen gaat hebben voor de ambities op het gebied van klimaatbeleid.

Met dit in het achterhoofd zou ik zelf niet meer investeren in duurzaamheid met een tvt van +5 jaar. Bijvoorbeeld gasloos, aangezien de focus vanzelf weer op aardgas komt te liggen.

Warmtepompen hebben nog steeds geen gigantisch marktaandeel, wat betekent dat zij geen prioriteit zullen krijgen bij beleidsvorming in tijden van een eventuele volgende energiecrisis, zeker met de verschuiving naar rechts in het achterhoofd. Dit maakt investeringen in warmtepompen risicovol.

Overigens komt de mijne ergens deze weken, dus dat haalt mijn stelling weer onderuit. :+

Maar wat denken jullie ?
Ik denk dat je in ieder geval moet investeren in een rubberboot of reddingsvlot ;)

Daarnaast gaat gas toch gewoon duurder worden (want krappe supply) en is zonPV niet te stoppen. Dus Elektra zal vaker goedkoop zijn. Kortom: Elektra wordt de betere optie.
ps. Kijk maar eens wat China doet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:26
LinuZZ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

[...]

Tot hier had hij me mee

[...]

Hier raakt hij me kwijt, met name het twee keer energie gebruiken, maar het zou toch mooi zijn als ze wel iets unieks gevonden hebben?
Even uitgaande van dat dat ding een frontaal oppervlak heeft van 1 vierkante meter en windkracht 4 6 meter per seconde is kom ik volgens de wet van Betz op een vermogen van 132w. Als ze die zoals ze zelf zeggen weten te omzeilen en uit de resterende windenergie nadat hij de eerste keer door de molen is geweest nog een keer volgens de wet van betz weten te benutten komt er nog 60% van de overgebleven 40% bij dus dan komt hij op 164 watt.
Bij 365 dagen windkracht 4 is dat een opbrengst van 1.437 kwh.
Wat reeler zou een jaaropbrengst van 300-400kwh zijn.
Je zou verwachtten dat ze dat toch zelf ook een keer gemeten zouden hebben en ik hoop dat er niemand zijn spaargeld in gestopt heeft.
Je kunt niet meer energie uit wind halen dan dat er inzit.
Zouden het nou prutsers zijn of gewoon oplichters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:53
Ik vraag even wat aandacht voor mijn advies vraag in eigen topic, weet niet of dat mag, maar dat hoor ik wel.
Advies offerte zonnepanelen met accu
Ik woon in Polen en daar bestaat geen salderingsregeling, mijn grote vraag is of ik zonnepanelen met accu rendabel krijg in zeg een zeven jaar.
Ik heb een warmtepomp, dus mijn energieverbruik en de energieopwek van panelen lopen zeker niet synchroon, wel is er subsidie van 50% tot een maximum van een € 4500,- (investering € 9000,-)
Wie heeft ervaring kennis van, over eigen verbruik en zonnepanelen/warmtepomp.
Totaalverbruik tegen 8000kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
gtv6 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:29:
Ik vraag even wat aandacht voor mijn advies vraag in eigen topic, weet niet of dat mag, maar dat hoor ik wel.
Advies offerte zonnepanelen met accu
Ik woon in Polen en daar bestaat geen salderingsregeling, mijn grote vraag is of ik zonnepanelen met accu rendabel krijg in zeg een zeven jaar.
Ik heb een warmtepomp, dus mijn energieverbruik en de energieopwek van panelen lopen zeker niet synchroon, wel is er subsidie van 50% tot een maximum van een € 4500,- (investering € 9000,-)
Wie heeft ervaring kennis van, over eigen verbruik en zonnepanelen/warmtepomp.
Totaalverbruik tegen 8000kWh.
Heb je een linkje naar je topic?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Laatst online: 09:53

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:47
Voor wat het waard is voor jou en anderen die meelezen: als ik van de afgelopen energiecrisis iets heb geleerd is dat je
  • Nooit zeker bent van externe financiële voordelen en regelingen. Wat er nu is kan je nu gebruik van maken, wat er morgen is heb je geen flauw idee van
  • Vanwege rede 1 eigenlijk altijd baat hebt bij meer (energie)onafhankelijkheid
De afgelopen drie jaar ben ik bij tientallen mensen geweest, en heel veel mensen zit alleen maar te denken aan terugverdientijd aan de hand van bestaande overheidsregelingen als saldering en subsidies. Maar als je daarop gaat sturen zul je zien dat je altijd te laat bent. Ik zal toch energie nodig hebben, en de meest eerlijke manier om daaraan te komen is via dynamische tarieven. Ik betaal wat het op dat moment kost en die trend lijkt vanwege de hoeveelheid duurzame stroom die erbij komt op bepaalde uren van de dag vooral richting 'goedkoper' te gaan. Daar heeft de politiek niet zo heel veel meer over te willen (gelukkig).

Als ik ervoor kan zorgen dat ik in de zomer uit kan met mijn PV (hoofdschakelaar spreekwoordelijk uit) en in de winter met 2 uurtjes goedkope windenergie laden de hele dag door kan dan kan het politieke klimaat bedenken wat ze willen, mij deert het niet meer. En zolang de regelingen er nog wel zijn gaat mijn stroom mooi het net op voor de buren om te gebruiken. Gas kan ik niet zelf opwekken, gas gaat ook nooit <€0,- per MWh kosten, elektra wel. Of nog veel zuiniger, minder verbruiken. Isoleren, isoleren, isoleren. Hoeft niet duur te zijn en kan je zelf doen met spullen uit de bouwmarkt!

Maar die situatie is voor mij natuurlijk heel anders. Ik heb de financiële en dak ruimte om dit te doen (en zou jou en ieder ander die dat heeft ook zeker aanraden om hetzelfde te doen). Ik heb de tijd en kennis om dit uit te zoeken. Ik hoop vooral dat de politiek ook rekening houd met de mensen die niet mee kunnen...

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland is de capaciteit van de zgn. "Balkonkraftwerke" binnen een jaar ruim verdubbelt.
"Zahl der Balkonkraftwerke verdoppelt"
"Balkonkraftwerke so beliebt wie nie"
Wanneer worden de bureaucratische en regulatorische drempels in NL verlaagd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

dunklefaser schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:31:
In Duitsland is de capaciteit van de zgn. "Balkonkraftwerke" binnen een jaar ruim verdubbelt.
"Zahl der Balkonkraftwerke verdoppelt"
"Balkonkraftwerke so beliebt wie nie"
Wanneer worden de bureaucratische en regulatorische drempels in NL verlaagd?
Waarom? Het is nu al gewoon legaal om te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Termy Nou, er staat bijvoorbeeld in Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker? nogal wat ruis :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:47
Met een groei van zonnepanelen op balkons denk ik wel dat er ook een groei komt in topics als 'ik word verblind door de zonnepanelen van mijn buren, wat kan ik er aan doen?!'...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 19-09 12:29
Truus01 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:25:
Met een groei van zonnepanelen op balkons denk ik wel dat er ook een groei komt in topics als 'ik word verblind door de zonnepanelen van mijn buren, wat kan ik er aan doen?!'...
Ik heb dat ook met de glazen ruiten van de overburen. Maar tot op heden geen succes bij de gemeente of ze ze willen verwijderen :P

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Truus01 Ik vind het niet zo erg dat dat de zonnepanelen op O/W van mijn buren
in het voor- en najaar een beetje extra reflectie richting mijn pv-installatie geven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wordt wel lastig als die panelen niet eenvoudig af te schakelen zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
Zijn het dan geen stekkerpanelen als in stekker in/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:49:
@Truus01 Ik vind het niet zo erg dat dat de zonnepanelen op O/W van mijn buren
in het voor- en najaar een beetje extra reflectie richting mijn pv-installatie geven.
Daar heb je hooguit een paar minuten per dag minimaal profijt van maar alle kleine beetjes zijn meegenomen.

Oostelijk van ons appartement staat een gebouw met witte gevelbekleding en het nodige glas.
Wanneer de zon in het westen onder gaat en net over ons gebouw heen schijnt weerkaatst er prachtig warm gekleurd licht naar binnen wat de hele woonkamer in een gouden gloed zet.
Duurt ook nooit zo lang maar met een woonkamer op Z en O is dat iedere keer weer een leuke verrassing want zonsondergangen (en mooi avondlicht) zien we niet zo veel van aan deze kant.
Ochtendlicht wat vrijwel horizontaal binnenkomt helpt om in de wintermaanden de woonkamer al vroeg een beetje op te warmen, dat komt makkelijk langs dat gebouw wat nog wel op een redelijke afstand staat.
Kortstondig een paar reflecties storen ook niet zolang het reflecterend oppervlak maar gewoon vlak is en aangezien we met z'n allen lekker om de zon draaien duurt dat geschitter ook nooit zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:25
Truus01 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:25:
Ik heb dat met de geglazuurde dakpannen van de buren, en dán heb je het héle dak als spiegel.
Met name die trendy vlakke dakpannen van tegenwoordig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:27:
Zijn het dan geen stekkerpanelen als in stekker in/uit?
Je leverancier of netbeheerder gaat niet iedereen om 12u s middags opbellen om te vragen of je de stekker eruit wil trekken, dat moet met een op afstand regelbare schakelaar gebeuren, en dat is wat de meeste van deze knutselinstallaties niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dreamvoid Als de omvormers conform zijn (en dat kan haast niet anders) dan hebben ze minstens dezelfde beveiligingen als de stringomvormers voor vaste installatie thuis.
Alleen héle grote installaties worden direct "met een op afstand bedienbare schakelaar" door de netbeheerders bestuurd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Je leverancier of netbeheerder gaat niet iedereen om 12u s middags opbellen om te vragen of je de stekker eruit wil trekken, dat moet met een op afstand regelbare schakelaar gebeuren, en dat is wat de meeste van deze knutselinstallaties niet hebben.
Ah, ik dacht dat je bedoelde vanaf de consumentenzijde afschakelen om bv. de onbalansvergoeding vanwege de leverancier te dwarsbomen.

Je bedoelt dus waarschijnlijk dat bij onbeschikbaarheid/overbelasting net de omvormer zich automatisch moet afschakelen of zichzelf in eilandmodus moeten plaatsen?
Maar dat gebeurt niet vanwege de netbeheerder met een van op afstand bestuurde schakelaar maar is een veiligheid die ingebouwd zit in iedere netgekoppelde omvormer.
(Geen idee of dat ook het geval is met "Ali"spul maar die zullen dan ook niet gehomologeerd zijn.

Een eilandmodus zal er bij deze goedkope stekkermodellen niet zijn maar ik verwacht (toch voor België, geen idee hoe dat in NL werkt) dat men alleen maar Synergrid gehomologeerde toestellen zal toelaten welke parallel met het net mogen lopen. Dat geldt hier al voor PV omvormers, voor accu omvormers en voor laadpalen.
Vandaar ook dat de goedkeuring voor stekkermodellen (accu en PV) er hier pas komt ergens in 2025.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een beetje loze opmerking, maar WTF gaat het over in het kader van duurzamheid.
Oon schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Anders zo'n goedkoop 800w straalkacheltje ophangen voor wat plaatselijke warmte? Kan het beest zelf kiezen waar die gaat liggen. Ik denk bij iemand anders thuis waar die wel gewoon binnen mag :+
800W :X Daar verwarm ik mijn hele huis mee (met dit weer 670W minimaal vermogen en dan slaat de warmtepomp ook nog uit omdat het warm genoeg is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maasluip schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:01:
800W :X Daar verwarm ik mijn hele huis mee (met dit weer 670W minimaal vermogen en dan slaat de warmtepomp ook nog uit omdat het warm genoeg is).
Alle vensters staan hier wagenwijd open en in de leefruimte is het nog 24°C.
(Op basis van kernfusie). :)

Meer duurzaam kan je, mijn inziens, niet verwarmen.
Zo kan ook in oktober nog alle lokale productie richting opslag (voor huishouden later en mobiliteit*).

* Bij dit weer kan WW-verkeer best met de e-bike zodat de EV ook nog eens als opslagmedium kan kiezen.
Vorige maand hebben we zo meer CO2 geëxporteerd dan zelf opgewektve
Zelf op jaarbasis is de CO2 balans dan nog negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Alle vensters staan hier wagenwijd open en in de leefruimte is het nog 24°C.
(Op basis van kernfusie). :)
Dat haal ik bij lange na niet meer. Toen het binnen 18 graden was heb ik besloten dat 1 oktober de warmtepomp aan moest.
Ik heb er alweer 30 kWh doorheen gejaagd (inclusief SWW), wat dus iets van 200W gemiddeld is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heb de vensters hier maar lekker dicht gelaten om wat van die kernfusie als korte termijn opslag in het beton te krijgen, deze periode van het jaar zijn alle beetjes warmte welkom.
Gure oostenwind koelde gisteren de boel aardig af, vandaag stukken beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De gure oostenwind is hier gisteren rond de middag al gekeerd in ruil voor een (korte) nazomer.
Het is hier buiten (onder thermometerhut) nu al 17,4°C. Gisteren bedroeg de hoogste buitentemp. ook al 18,3°C.
Tijdens de nacht is de buitentemp. niet onder 13,5°C geweest.

De ene woning is uiteraard ook niet de andere.
Hier geen beton in de woning maar aan de buitenzijde alleen hout en glas.

Met gesloten vensters zou ik zelf moeten gaan koelen om het aangenaam te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
..

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uoQ-jjNynjQANObVWjOBWop4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J0IkAfijZX5VR8sLJ3FYe6b.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog niet echt koud maar hier ook op 1 oktober de airco ingeschakeld.

Momenteel ingesteld op verwarmen elke dag tussen 10h en 16h. Voorbij de ochtendpiek en voor de avondpiek omdat dan de stroom over het algemeen het meest duurzaam/goedkoopst is.

Hier geen eigen zonnepanelen of dynamisch tarief. Het is gewoon een experiment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie vandaag nog niet heeft gelachen: "De wonderlijke wereld van de warmtepomp"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@dunklefaser Het enige stukje dat je hoeft te lezen is
Het is van groot belang om niet te geloven, dat een warmtepomp warmte pompt.

Het is gewoon een bijzondere kachel, die werkt met behulp van druk.
Dan weet je genoeg.
In dat stukje staan ook geen typfouten, dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:17:

[...]

Dan weet je genoeg.
Dan weet je misschien genoeg - maar heb je nog niet genoeg gelachen.
Nog een wat mindere? aanbeveling: GreenEvelien met een andere kijk op warmtepompen.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@dunklefaser Evelien heeft in ieder geval een coherent verhaal met maar een paar fundamentele misverstanden en behoorlijke dosis false choice en confirmation bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
Mijn hartelijke dank voor dit fantastische verhaal; ik heb er inderdaad heerlijk om kunnen lachen. Ik vind het wel knap van de auteur om zoveel onzin achter elkaar te schrijven. Is vast een record!

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
Dan weet je genoeg.
Als je doorklikt naar zijn Linkedin lijkt het allemaal heel wat, je zou zomaar een heel verkeerd beeld kunnen krijgen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Tja... dit is zo schrijnend dat het bijna zeer doet aan je ogen. Lijkt wel op een spreekbeurt van een basisschool leerling die geen zin had in een beetje research doen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Pff, net een aanbod van Vandebron gehad voor verlengen van mijn energiecontract. Van 150e nu naar 125e straks, niet eens heel verkeerd. Euro of 5,6 per maand duurder dan een paar concurrenten, maar wel gegarandeerd groen. En eigenlijk alleen maar goede ervaringen (buiten het feit dat zij als eerste met de zonnenpanelenboete kwamen :X )
Maar wat is nu wijsheid? 1 jaar vast? 3 jaar vast? Dynamisch of niet? Heb eigenlijk helemaal geen zin om me hier in te gaan verdiepen....

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Bra-Jo Met een driejarig contract weet je in ieder geval zeker dat je er over drie jaar pas weer over na moet denken.

Verder verwacht ik dat er een boel gaat veranderen met de nieuwe Energiewet die 'binnenkort' in de Staatscourant staat, het afschaffen van salderen met nog onbekende voorwaarden etc.
Dus nieuwe contracten zullen binnen drie jaar anders zijn, maar of dat beter of slechter is, is nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[...]

Dan weet je genoeg.
Een hele bijzondere kachel inderdaad. Hij maakt allemaal rare geluiden als ik er blokken hout in gooi :')

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
verkeerslicht schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:19:
Een hele bijzondere kachel inderdaad. Hij maakt allemaal rare geluiden als ik er blokken hout in gooi :')
Een WP werkt natuurlijk met pellets. Die kan je goed rondpompen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:19
Het heeft de aandacht van de politiek (eindelijk weer): verbod op terugleverkosten voor particulieren.

https://nos.nl/artikel/25...igenaren-van-zonnepanelen

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 16-10-2024 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Gramser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:25:
Het heeft de aandacht van de politiek (eindelijk weer): verbod op terugleverkosten voor particulieren.

https://nos.nl/artikel/25...igenaren-van-zonnepanelen
De geleerden lijken het er nog niet over eens te zijn. Dit bericht van vandaag in Solar Magazine wijst een andere kant uit.

Ik kan de redenatie in het stuk van Solar Magazine wel volgen denk ik.

https://solarmagazine.nl/...ngsregeling-niet-mogelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:52
Ook na afschaffing van de saldering zijn zonnepanelen nog steeds rendabel, als je ze legt voor direct eigen gebruik. Dus iedereen gewoon een setje van een paar paneeltjes.
Het aanleggen van hele velden op je dak met het idee dat je kunt salderen en in de winter verstoken met een elektrisch kacheltje zal niet meer of veel minder rendabel zijn.
Het verdienmodel van panelen is toch voor het grootste deel belastingontwijking;)

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mjier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:20:
Het verdienmodel van panelen is toch voor het grootste deel belastingontwijking;)
Nou wel erg kort door de bocht.
Door zelf energie op te wekken en lokaal te verbruiken (zowel voor het huishouden als mobiliteit op twee en vier wielen) bespaar ik niet alleen op belastingen maar nog veel meer op aangeleverde energie door derden.
En - hier niet de prioriteit maar wel mooi meegenomen - geen uitstoot door het verbranden van gas, benzine en stookolie.

ps. ik saldeer al niet meer sinds 2021 en de netto winst (in Vlaanderen) is er sindsdien alleen nog maar door toegenomen.

Ieder zijn ding maar hier staat toch al ingepland om midden 2031 de dan twintig jaar oude panelen van het dak te verwijderen en te vervangen door 75² PV van de laatste generatie. Neemt dan niet meer dak in dan wat er nu reeds ligt. En 75m² zou ik nu ook niet omschrijven als een "veld". :) Eerder een volkstuintje. :+

De bedoeling is uiteraard niet om tussen november en februari de woning te gaan verwarmen met een weerstandskacheltje. Een zuinige WP die uit de lucht meer energie haalt en minder kWh uit PV en net vind ik daarvoor een beter idee.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik vind het helemaal niet erg dat salderen eindigt. Ik vind het ook niet erg dat “mijn” stroom door anderen wordt gebruikt op momenten dat ik het niet nodig heb. Ik vind het zelfs niet erg dat ik moet betalen voor stroom als de zon niet schijnt.

Ik vind het echter wel belachelijk dat ik zou moeten gaan betalen, in de vorm van een “boete” (dat klinkt als straf), als ik teruglever. Dat grapje is inmiddels verworden tot een verkapt verdienmodel voor energiemaatschappijen.

We gaan kijken waar het heen gaat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Je betaalt dan ook geen boete omdat je energie teruglevert.
(Wie bv. in Vlaanderen niet meer saldeert betaalt geen onbalansvergoeding aan zijn enerigeleverancier.)

Je betaalt een onbalansvergoeding omdat de energieleverancier ook balansverantwoordelijkheid heeft en bij onbalans van het net moet betalen om het net in evenwicht te houden.
Klanten die ongecontroleert willen salderen (en dat is wat salderen van zomer naar winter doet) veroorzaken een dubbel risico op onbalans.
Een eerste keer in de zomer door hun overproductie op het net te dumpen terwijl men er dan geen blijf mee weet.
Een tweede keer in de winter wanneer men diezelfde energie massaal in dezelfde periode terug gaat opvragen en er een tekort is aan lokale groene energieproductie en de energieproducent dan duur moet inkopen aan de prijs van de duurste eindproducent (en dat is meestal een gascentrale in noodstart).

Iemand moet die kost betalen en het lijkt me logisch dat dit de veroorzaker van die extra kost is.

Het is dan ook geen boete maar een vergoeding voor gemaakte kosten.
Betaal je die als veroorzaker niet dan wordt dezelfde kost gewoon verspreid over alle klanten die de baten niet hebben maar wel de gedeelde nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:26
aangezien greenchoice een zeer gezonde winstmarge had van 8,2% in 2023 voordat er dingen als terugleverboete bestonden en de spread tussen de kale energieprijs en de retailprijs alleen maar toegenomen lijkt te zijn schat ik in dat het niet zo”n probleem was en gewoon extra winst voor de energieleverancier is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42
Gramser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:17:
Ik vind het helemaal niet erg dat salderen eindigt. Ik vind het ook niet erg dat “mijn” stroom door anderen wordt gebruikt op momenten dat ik het niet nodig heb. Ik vind het zelfs niet erg dat ik moet betalen voor stroom als de zon niet schijnt.

Ik vind het echter wel belachelijk dat ik zou moeten gaan betalen, in de vorm van een “boete” (dat klinkt als straf), als ik teruglever. Dat grapje is inmiddels verworden tot een verkapt verdienmodel voor energiemaatschappijen.

We gaan kijken waar het heen gaat…
Zolang je nog saldeert is het feitelijk geen boete, maar een correctie op de prijs die je terug zou krijgen vanwege de saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daarom hoop ik dus ook echt dat de boete -niet mijn term he- weg is als salderen dat ook is.
Maar als salderen weg is, is de onbalans dat niet, dus waarschijnlijk vinden ze dan wel iets anders, wat dan als een onbalansvergoeding wordt geintroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:55:
Maar als salderen weg is, is de onbalans dat niet,
Ook dat is een voorspelling die te kort door de bocht is.

Wanneer je niet meer saldeert is dat vanwege de energieleverancier richting prosument zeer eenvoudig op te lossen met een dynamisch tarief.
Wanneer je dan nog je overproductie op het net kwijt wil op tijdstippen dat er geen tot weinig vraag naar is zal je daar zelf onmiddellijk de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Omgekeerd, wanneer je deze op het net zet op de tijdstippen dat er veel vraag naar is zal je daar een mooie beloning voor krijgen.

Er is weinig duurzaam om voortdurend een product in de markt te zetten waar weinig of geen vraag naar is en nadien bevoorradingszekerheid te eisen van een product waar dan weinig tot geen voorraad van is en bovendien nog tegen een prijs waartegen je dat product in het verleden produceerde tijdens een overaanbod.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Natuurlijk is die voorspelling kort door de bocht. In een kroeg zoek ik niet de nuances op he, dat doe ik in het dagelijks leven al vaak genoeg. Voor mezelf betekent dit niet zoveel. Ik ben zo iemand die aan de schandpaal moet worden genageld omdat ik teruglever. Noem het een inschattingsfout met terugwerkende kracht: meer panelen genomen om het verbruik van mijn warmtepomp te kunnen afdekken, maar die verbruikt minder dan ingeschat, dus nu netto terugleverboef.

In mijn contract, tot medio 2027, geen terugleverboetes en een goede TLV naar huidige maatstaven. Daarna is de tijd rijp voor andere oplossingen, zowel qua hardware (accu's) als contract (dynamische tarieven?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Ik voorzie het Woord van het Jaar 2026. Als het gebeurt, onthoud het, ik zei het als eerste ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
En hiermee gaan we direct voorbij aan het merendeel van die teruglevering wél gewoon wenselijk is.

Uiteindelijk gaan we als samenleving ook een manier moeten vinden om beter met variabele energiebronnen om te gaan. De rekening van een gascentrale die niet af kan schalen bij de eigenaar van zonnepanelen leggen is ook niet productief.

Op zijn minst zou een terugleverboete afhankelijk moeten zijn van de balans tussen vraag en aanbod. Een terugleverboete voor zonnenergie in de wintermaanden is absurd. Individuele accu's om die teruglevering te voorkomen zijn een paardenmiddel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
Gramser schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:28:
Noem het een inschattingsfout met terugwerkende kracht: meer panelen genomen om het verbruik van mijn warmtepomp te kunnen afdekken, maar die verbruikt minder dan ingeschat, dus nu netto terugleverboef.
Teruglevering of niet, vanuit perspectief energietransitie is ieder extra PV paneel nog net zo wenselijk als het altijd geweest is. Afstemmen op jaarverbruik is een concept dat het gevolg is van het salderen. Hoe meer panelen hoe beter, bij voorkeur zwaar overgedimensioneerd op de omvormer op oost-west.

Focus op direct eigen verbruik is top. Vanuit perspectief duurzaamheid kan je echter beter een terugleverboete betalen dan een accu kopen om die boete te vermijden.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 17-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helemaal eens @assje. Mijn nieuwste panelen waren indertijd ook bedoeld om dat directe verbruik van een WP te kunnen afdekken. Dat gaat een heel groot gedeelte van het jaar goed, maar natuurlijk niet als-ie echt aan de bak moet (en sowieso 's nachts natuurlijk). Ook had ik een EV voorzien die ik op zonnige momenten kon opladen, maar die stap blijkt financieel gewoon te groot gebleken.

Accu komt er nog niet. EV ook niet. Ondertussen kan ik nadenken wat voor mij gunstig is, en gun ik iedereen mijn stroom die ik niet direct gebruik. Kun je gewoon van het net plukken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Op mijn oude woning heb ik het voor elkaar gekregen 25 panelen op een tussenwoning te krijgen; ieder stukje dak benut.

Op mijn nieuwe woning oost-west helemaal volgelegd en dakramen verplaatst om goed uit te komen voor de panelen; 36 stuks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b97biy6MpL3bX0H7-yFNdMZpPvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fH2cp4xLtT6SM0356uvnNUwG.jpg?f=fotoalbum_large

Meer panelen meer beter :*)

Voor hogere (fictieve) "zelfvoorziening" ben ik ingeschreven voor deelname in windmolenproject hier in de buurt. Draagt niets bij aan hoger eigen verbruik op de meter maar draagt wel daadwerklijk bij aan duurzaamheid (i.t.t. een accu in mijn huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het ene moet het andere ook niet uitsluiten.

Het is niet omdat je in je eigen woning investeert in een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad en een zo hoog mogelijk zelfverbruik dat je dan niet meer kan investeren in coöperatie burgerprojecten die investeren in deelauto's, hernieuwbare energie (die wel wat breder gaat dan alleen windmolens), gemeenschappelijke velden zonnepanelen op bv. sociale woningbouw,........

Duurzaamheid gaat doorgaans iets verder dan kijken naar het eigen dak en gaat hopelijk verder dan de eigen voordeur.
Wie het zelf goed heeft kan er ook voor zorgen dat anderen het (energetisch) beter krijgen.
Wie niet goed voor zichzelf kan zorgen zal het moeilijker hebben om goed voor anderen zorgen die dat om welke reden dan ook niet zo goed kunnen.

En wie al begint met minder energie te verbruiken moet ook niet tal van oplossingen blijven zoeken om aan die (eigen) vraag te blijven voldoen.

De duurzaamste vorm van energieopwek is nog altijd de kWh die niet geproduceerd en niet verbruikt moet worden.
Tijdelijk heel veel kWh produceren tijdens periodes dat niemand er wat aan heeft en slechts weinigen die overschotten kunnen opslaan voor periodes van minder tot geen productie is gewoon een vorm van overproductie en dat is ook niet duurzaam.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:42:
Het ene moet het andere ook niet uitsluiten.
Dat hangt er natuurlijk een beetje af waar het over gaat. Een specifieke euro kan maar één keer uitgegeven worden aan het één of aan het ander. Een specifieke kilo van een grondstof kan ook maar één keer gebruikt worden om ofwel het één of het ander te maken.

Op meer conceptueel vlak gaat het natuurlijk wel op, dat je investeert in opwek wil niet zeggen dat je niet hoeft te focussen op energiebesparing of hoger eigenverbruik bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:42:
Tijdelijk heel veel kWh produceren tijdens periodes dat niemand er wat aan heeft en slechts weinigen die overschotten kunnen opslaan voor periodes van minder tot geen productie is gewoon een vorm van overproductie en dat is ook niet duurzaam.
Dit is een beetje een fossiele denkwijze. De belasting van zonnepanelen vindt plaats bij productie van het paneel maar een marginale kWh uit dat paneel vertegenwoordigt 0.0 uitstoot. "overproductie" is zodoende niet de juiste woordkeuze, het is hoogstens onbenutte potentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:37:
[...]
Een specifieke euro kan maar één keer uitgegeven worden aan het één of aan het ander. Een specifieke kilo van een grondstof kan ook maar één keer gebruikt worden om ofwel het één of het ander te maken.

Op meer conceptueel vlak gaat het natuurlijk wel op, dat je investeert in opwek wil niet zeggen dat je niet hoeft te focussen op energiebesparing of hoger eigenverbruik bijvoorbeeld.
Dat is nu net het punt.

Wie twee euro te besteden heeft kan zonder enig probleem één euro investeren in het eigen huishouden en één euro in het huishouden van wie geen euro teveel heeft om nog te investeren in energetische oplossingen.
Wie maar twee euro heeft kan uiteraard ook de keuze maken om die twee euro te investeren in de eigen energetische maatregelen en nul aan die van een ander.

Het is maar wat je zelf wil en waar je zelf geld aan wil uitgeven.

En wie om te beginnen ook nog eens zuinig omgaat met energie zodat slechts één euro volstaat om in de eigen energiebehoeften te voldoen houdt vlugger een euro over om in de duurzame energiebehoeften van een ander te investeren.
Daar is weinig conceptueel aan.

Wanneer er grondstoffen en euro's genoeg zijn om het eigen dak vol te stouwen met zonnepanelen zijn er ook grondstoffen en euro's genoeg om diezelfde hoeveelheid panelen te verdelen over het dak van diegene met voldoende middelen en op dat van diegene met minder eigen middelen.
Het enige wat beiden dan moeten doen is om met twee huishoudens niet meer energie te verbruiken/verspillen dan dat één huishouden dat zou doen.

En zo zijn we weer bij het begin => duurzaamheid begint met zelf zo weinig mogelijk energie te verbruiken en niet met steeds naar oplossingen te blijven zoeken om aan een zo groot mogelijke energiebehoefte te kunnen blijven voldoen. Laat staan aan een steeds stijgende energiebehoefte.
Dan kan je dezelfde middelen ook beter verspreiden over meer verbruikers.

Het kan in het uitgangspunt van sommigen dan wel een "fossiele denkwijze" zijn maar dezelfde grondstoffen - door in de eerste plaats minder energie nodig te hebben- over meer huishoudens te spreiden lijkt me duurzamer dan dezelfde grondstoffen aan één huishouden te besteden dat verder niet veel moeite moet doen om in energie te bezuinigen omdat het eigen geld er toch is waardoor het huishouden met minder euro's ter beschikking ook nog eens verder moet op een minder duurzame wijze.

Het onderbenutten tot niet benutten van reeds voorhanden zijnde potentieel is ook niet de duurzaamste methode. Integendeel zelfs.
Het potentieel dat je tijdens de productie uren niet benut, laat staan de niet benutte overproductie, gaat verloren of wordt besteed aan eerder nutteloos energieverbruik. En daaruit volgt zelfs dat tijdens de uren dat er geen productie uit PV is de benodigde energie (die er eerst was maar waar men koos die niet te benutten noch te bewaren voor later) keer op keer elders moet geproduceerd worden, getransporteerd tot bij de verbruiker en doorgaans ook nog eens geproduceerd op een niet zo duurzame wijze.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 22:21
Over onbenut potentieel gesproken: Global Pumped Hydro Energy Storage Atlas (link naar artikel, link naar Atlas)

Wereldwijde potentiele opslag via pumped hydro is in kaart gebracht. Genoeg plekken om genoeg energie op te slaan om dunkelflautes te vermijden.

Waarom worden zulke artikelen niet aan de 2e kamer voorgelegd, maar debatteren ze over twee stukjes snelweg waar je mogelijk 130km/u mag rijden? Het is hiermee evident dat investeren in zonne energie (en wind), opslag en netwerkcapaciteit loont. Het mes snijdt aan 2 kanten: goedkope energie en gezondere lucht.

Het is eigenlijk kortzichtig als je dit als overheid niet bovenop de stapel hebt liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 17-10-2024 13:40 . Reden: Aanvulling over investerings opties. ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In welke richting gaat de warmtepompenmarkt nu - up or down?
Hangt waarschijnlijk vanaf wie je vraagt en wanneer.
Bijvoorbeeld:
"Krimp van 40%" of "Tijdelijke opleving in het 4de kwartaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@dunklefaser Die 40% is gewoon harde data dus klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BarryH schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:43:
@dunklefaser Die 40% is gewoon harde data dus klopt.
Geen twijfel mogelijk - maar dat deed ik ook niet, twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
dunklefaser schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:31:
In welke richting gaat de warmtepompenmarkt nu - up or down?
Hangt waarschijnlijk vanaf wie je vraagt en wanneer.
Bijvoorbeeld:
"Krimp van 40%" of "Tijdelijke opleving in het 4de kwartaal"
Klopt beide denk ik, 40% lager t/m Q3 en nu in Q4 een korte piek om nog even de hogere subsidie mee te pakken voor 1 januari (waarvan je je kan afvragen of die sowieso niet al grotendeels in de zak van importeur en/of installateur verdwijnt). Dan zal het daarna wel weer verder inkakken. Een gezonde correctie in die nogal overspannen markt is voor de consument misschien helemaal niet zo verkeerd, het was t/m vorig jaar een beetje teveel een verkopersmarkt met enorme wachtlijsten en torenhoge woekerprijzen (een veelvoud van die 700 euro subsidie aan prijsstijgingen). Een beetje realiteit terug in die markt komt de business case voor de consument alleen maar ten goede.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"De minister is niet van plan om zonnestroomboilers te stimuleren."
Het lobbywerk was niet succesvol?
Gaat de (fantasie)prijs van de Vattenfall zonnestroomboiler nu door het ijs zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:30
dunklefaser schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:38:
"De minister is niet van plan om zonnestroomboilers te stimuleren."
Het lobbywerk was niet succesvol?
Gaat de (fantasie)prijs van de Vattenfall zonnestroomboiler nu door het ijs zakken?
Goh, wat zullen de ON kijkers nu wel niet denken, nu ze een wp voorstelt, terwijl ze eerder daar in het panel zichzelf verontschuldigde dat ze toch een wp had (nadat ze eerst lekker meekletste met het ON narratief).
Zich schamende zei ze: "mijn man regelt dat soort dingen"... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Of en wat ON kijkers denken - over het voortschrijdend inzicht van de minister dan
- absoluut geen idee.
Maar of ze nu zelfstandig of met assistentie van wie dan ook tot dit inzicht is gekomen
belangrijk lijkt me dat er geen subsidie komt.

Wat mij eerder verbaast is dat zoiets in de 2de kamer op de agenda staat
- en de minister hierop gaat antwoorden.
Wat voor een intellectueel niveau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
dunklefaser schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:03:
Of en wat ON kijkers denken - over het voortschrijdend inzicht van de minister dan
- absoluut geen idee.
Maar of ze nu zelfstandig of met assistentie van wie dan ook tot dit inzicht is gekomen
belangrijk lijkt me dat er geen subsidie komt.

Wat mij eerder verbaast is dat zoiets in de 2de kamer op de agenda staat
- en de minister hierop gaat antwoorden.
Wat voor een intellectueel niveau!
De tijd dat er intellectuelen in de kamer zaten is lang voorbij. Misschien nog een verdwaalde. We moeten het nu doen met boerenverstand.
Gelukkig weet ik dat veel ambtenaren wel hersenen hebben en dat die dit waarschijnlijk netjes ingefluisterd hebben dus ik heb nog wel enige hoop. Er schijnt wel wat wrevel te zijn tussen de bazen en de werknemers omdat het de ministers niet echt zinde dat driekwart van het ministerie D66 stemde xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Leuk sommetje over de CO2 impact van een thuisbatterij:
55kg CO2/kWh productie
88% roundtrip efficiency
Na 150 cycles waarmee je zon/wind energie gebruikt (die anders was weggegooid) in plaats van aardgasgebaseerde stroom is de accu op CO2 terugverdiend.

Moet toch lukken.

Bron:
https://www.linkedin.com/...7253268061992972288-cXPj/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:15:
55kg CO2/kWh productie
88% roundtrip efficiency
Na 150 cycles waarmee je zon/wind energie gebruikt (die anders was weggegooid) in plaats van aardgasgebaseerde stroom is de accu op CO2 terugverdiend.

Moet toch lukken.

Bron:
https://www.linkedin.com/...7253268061992972288-cXPj/
Hoeveel zon word er dan weggegooid? Ik kan hier met 10kWP altijd alles kwijt aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bij overschotten schakelt een andere duurzame bron (wind/PV) dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Hoeveel zon word er dan weggegooid? Ik kan hier met 10kWP altijd alles kwijt aan het net.
5% van zon en wind
Daarnaast natuurlijk lagere prijzen
https://www.energiepodium.nl/artikel/afschakelen-doet-pijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
[...]

De nieuwsbrief en website van Ned.nl is een aanrader. Elke maand wordt daar ook gezegd hoeveel energie we weg hebben gegooid door tekort aan opslag én ze hebben een virtuele electrolyzer om dat in waterstof uit te drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@wheli Zo klinkt dat een beetje als waterstofpropaganda, alsof dat een simpele en doelmatige oplossing is.
Staat er ook bij hoe groot die electrolyser moet zijn, wat die elektrolyser kost en hoeveel MWh de compressoren weggooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:04:
@wheli Zo klinkt dat een beetje als waterstofpropaganda, alsof dat een simpele en doelmatige oplossing is.
Staat er ook bij hoe groot die electrolyser moet zijn, wat die elektrolyser kost en hoeveel MWh de compressoren weggooien?
Website word door oa Gasunie gesponsord….. Maar idd, dat die electrolyzers dan veel meer kosten dan ze opleveren word er niet bij verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 16:09
[...]

Dan ben jij het kwijt. Opgelost. Toch?

Tennet zet spoelen en weerstanden in om het net stabiel te houden. De zonnestroom gaat dan alsnog naar de vogeltjes.

Kwestie van alleen maar EV's en WP's verkopen en het probleem wordt minder groot.

Uiteraard vergt de transitie netverzwaring (en ja dat was ook het geval geweest als deze wereld vol had ingezet op conservatieve en onnodige kernenergie).

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Proton_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:04:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7ijEUwJwcXLIi07ryyqSbpEKXw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7iOmYxRzcoHf3lvqXkUH7FQz.png?f=user_large

Dit is wat je krijgt in je mail. Met nog best veel andere inzichten. Voor de leek met enige interesse op dit gebied een mooie website denk ik. Jij valt daar uiteraard ruimschoots buiten :+

Ik ben overigens, zoals uit mijn handtekening mogelijk op te maken valt, zeker geen voorstander van waterstof maar denk dat de toekomst elektrisch zal zijn. Maar toch is het wel inzichtelijk hoeveel we weggooien.

[ Voor 13% gewijzigd door wheli op 19-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is niet of/of - electriciteit en waterstof hebben beiden hun toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wheli schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ik ben overigens, zoals uit mijn handtekening mogelijk op te maken valt, zeker geen voorstander van waterstof maar denk dat de toekomst elektrisch zal zijn. Maar toch is het wel inzichtelijk hoeveel we weggooien.
Groene waterstof is nodig voor die all-electric toekomst, maar niet voor de warmte- of mobiliteitstransitie. Dus eigenlijk krijgt de gewone consument niets te maken met waterstof.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
wheli schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat je krijgt in je mail. Met nog best veel andere inzichten. Voor de leek met enige interesse op dit gebied een mooie website denk ik. Jij valt daar uiteraard ruimschoots buiten :+

Uh ja dat is voor vorig jaar een uptime van 13%.

Als het “commercieel attractief” was dan stonden ze er al, ipv dat ze nu om subsidie staan te schooien.

Ben het wel met @Knowbody eens, ze zijn uiteindelijk wel nodig voor de industriele vraag naar waterstof, maar het word nu allemaal veel te rooskleurig voor voorgesteld. De gigantische verliezen worden nergens genoemd en utopia projecten zoals huisverwarming worden ook nog steeds pilots voor uitgerold….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
Gramser schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:57:
Helemaal eens @assje. Mijn nieuwste panelen waren indertijd ook bedoeld om dat directe verbruik van een WP te kunnen afdekken. Dat gaat een heel groot gedeelte van het jaar goed, maar natuurlijk niet als-ie echt aan de bak moet (en sowieso 's nachts natuurlijk). Ook had ik een EV voorzien die ik op zonnige momenten kon opladen, maar die stap blijkt financieel gewoon te groot gebleken.

Accu komt er nog niet. EV ook niet. Ondertussen kan ik nadenken wat voor mij gunstig is, en gun ik iedereen mijn stroom die ik niet direct gebruik. Kun je gewoon van het net plukken :+
en voor de kiloWattjes die niet door de buren verbruikt worden hebben we deze dingen. YouTube: Waarom zit ons elektriciteitsnet zo vol?

GO duurzaam denken🙄😮‍💨😪

[ Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 19-10-2024 23:04 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 16:27
Knowbody schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Tennet zet spoelen en weerstanden in om het net stabiel te houden. De zonnestroom gaat dan alsnog naar de vogeltjes.
Er zijn geen Tennet heeft geen weerstanden om overschotten af te fakkelen hoor. Anders zie je ze wel luchtfoto's van bv onderstations.

Spoelen zijn er wel, maar om andere redenen. Spoelen fakkelen geen energie af, op verliezen na.

Trouwens: ik zit te twijfelen om mijn zonnepanelen aan te melden op energieleveren.nl. Ik doe dat liever niet, omdat ik energieleveranciers niet wijzer wil maken dan nodig, maar ik lees op plekken dat het wettelijk verplicht is. Weet iemand of dat inderdaad correct is, en zo ja, in welke wet dat staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

marcop23 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Er zijn geen weerstanden om overschotten af te fakkelen hoor. Anders zie je ze wel luchtfoto's van bv onderstations.

Spoelen zijn er wel, maar om andere redenen. Spoelen fakkelen geen energie af, op verliezen na.

Trouwens: ik zit te twijfelen om mijn zonnepanelen aan te melden op energieleveren.nl. Ik doe dat liever niet, omdat ik energieleveranciers niet wijzer wil maken dan nodig, maar ik lees op plekken dat het wettelijk verplicht is. Weet iemand of dat inderdaad correct is, en zo ja, in welke wet dat staat?
Succes met het verborgen houden dat je teruglevert ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
55kg CO2/kWh productie
88% roundtrip efficiency
Moet toch lukken.
Uiteraard lukt dat.
Mijn woning en EV (wat betreft deel thuisladen) zitten jaarlijks rond de minus 275-330 kg CO2 uitstoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTl6uELwrbZe-8Y0Ua1cdH9S5p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KAF7fkd3DTf4E61Q903XXhz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:15
IvoB2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:58:
[...]

Uiteraard lukt dat.
Mijn woning en EV (wat betreft deel thuisladen) zitten jaarlijks rond de minus 275-330 kg CO2 uitstoot.

[Afbeelding]
Hoe kom je aan een negatieve uitstoot 8)7 Plant je extra bomen...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Door meer HE te produceren dan ik zelf verbruik en deze te verkopen aan een groene energieleverancier die dat weer doorverkoopt aan gezinnen die zelf geen HE kunnen produceren.
Door deels op lokaal geproduceerde HE te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep4TNzBhjuz_DmXyDq5OPQ2kmh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0jgi8ZCEWLTUMpLRjLUl8PD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe trouwens ook aan lokaal bosbeheer (mijn tuin omvat o.a. 1 Ha bos) maar dat zit niet in voorgaande cijfers.
Dat is een niet geregistreerd extraatje. :+
(Maar zorgt voor ongeveer tien (10) ton extra CO2 opslag.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Ben het wel met @Knowbody eens, ze zijn uiteindelijk wel nodig voor de industriele vraag naar waterstof, maar het word nu allemaal veel te rooskleurig voor voorgesteld. De gigantische verliezen worden nergens genoemd en utopia projecten zoals huisverwarming worden ook nog steeds pilots voor uitgerold….
Niks mis met pilots, dan kom je er achter wat een waterstofnet nou precies kost, en waar de operationele pijnpunten liggen. Maar idd, ik zie het niet meer zo snel gebeuren met rechtstreekse huisverwarming op waterstof - er zijn al drie energiedragers voor huisverwarming (warm water, methaan en electriciteit) die zich al op grote schaal bewezen hebben, zowel groen als grijs.

Uiteindelijk zeggen optimistische Powerpoints, kleinschalige pilot projecten van een paar miljoen, en verhitte discussies op internet over wat het beste is allemaal vrij weinig, maar de hamvraag is waar er daadwerkelijk op grote schaal in geïnvesteerd wordt.

En wat je nu werkelijk vergroend ziet worden aan huisverwarming zijn huizen die steeds beter geïsoleerd worden, warmtenetten die geleidelijk overschakelen op groene energiebronnen (incl seizoensopslag), fossiel aardgas dat in de Europese leidingen steeds meer wordt vervangen door groen gas, en de elektriciteitsproductie die in de winter (met name door de enorme uitbouw van offshore wind) ook geleidelijk groener wordt, waardoor electrische warmtepompen zinnig worden. Kortom, we zien in de praktijk een mix ontstaan van alledrie.

Er is een absoluut gigantische markt voor waterstof(/derivaten) in de chemie, staal, landbouw, scheep- en luchtvaart, en de wereldwijde electrolyse capaciteit daarvoor groeit spectaculair (al gaat het voor sommigen natuurlijk nooit hard genoeg). Op het moment bijten biobrandstoffen, waterstof en duurzame electriciteit elkaar nog maar nauwelijks direct, ze zitten allemaal nog voornamelijk in hun eigen sectoren met niet-groene brandstoffen te concurreren.

Je kan urenlang bomen opzetten over wat er post-2050 gaat gebeuren als we op net-zero zitten, maar laten we daar eerst maar komen. Ik ga niet voorspellen of ik in 2060 nou in een BEV of FCEV rondrij, ik weet niet eens wat voor auto ik over drie jaar rondrij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Er zijn geen weerstanden om overschotten af te fakkelen hoor. Anders zie je ze wel luchtfoto's van bv onderstations.
YouTube: Waarom zit ons elektriciteitsnet zo vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Dreamvoid
Het gaat de komende tijd in een versnelling met waterstof en vloeibare stoffen waar de H in zit.

Warmtepompen hebben al zin al zou de stroom 100% grijs zijn.

Ik weet wel wat mijn volgende nieuwe auto wordt: EV.
Beleid van het bedrijf en dat beleid zie je bij steeds meer bedrijven. Indirect allemaal door CO2 beleid. Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:45
De virtuele elektrolyser van ned.nl is vast bewust gekozen. Dat juist die machine niet lekker moduleert en dynamiek slecht trekt zeggen ze er niet bij. En ook niet hoe overschotten door het hele land bij die paar grote elektrolysers in bv Groningen komen. Voldoende logischere alternatieven: aantal wasjes, gereden km met ev, etc

De aflevering Focus viel me tegen. Alles door elkaar: onbalans, netcongestie. Te versimpeld. Voor repareren van onbalans, als gevolg imperfecte voorspelling opwek en gebruik, een weerstand of gasturbine aanzetten is anders dan 'affakkelen overschot zonnestroom'. Of verkopen aan buitenland.

Dat overschot door gebrek afschakelen bij laag verbruik is toch grotendeels te danken aan salderingsregeling en was ook te danken aan verkeerde subsidieprikkel (nu niet meer bij negatieve prijzen).

Ik vond de recente Jesse Frederik show over elektriciteitsmarkt goed. https://open.spotify.com/...si=uQaYLDamTrarAUIoHNz87w
Vooral discussie over oplossingsrichtingen zoals waarde van meerdere prijsregio's ipv landelijke prijs.

Als de markt weer gezond is en er zijn nog (lokale) overschotten vind ik de gedachten van Thijs heerlijk nuchter zoals:
Het is tegenintuïtief maar koste wat kost voorkomen dat we windstroom verspillen, leidt vrijwel zeker tot hogere kosten en meer materiaalverbruik. Verspilling dus. https://www.wattisduurzaa...opslag-onhaalbaar-blijkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
[...]

Netcode Electriciteit. Deze is verankerd in de Electriciteitswet 1998 (en ook in de aankomende Energiewet). En deze is ook gekoppeld aan de algemene voorwaarden die gelden voor jou op het moment dat je een aansluiting hebt op het netwerk van je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:15
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:59:
Door meer HE te produceren dan ik zelf verbruik en deze te verkopen aan een groene energieleverancier die dat weer doorverkoopt aan gezinnen die zelf geen HE kunnen produceren.
Door deels op lokaal geproduceerde HE te rijden.

[Afbeelding]

Ik doe trouwens ook aan lokaal bosbeheer (mijn tuin omvat o.a. 1 Ha bos) maar dat zit niet in voorgaande cijfers.
Dat is een niet geregistreerd extraatje. :+
(Maar zorgt voor ongeveer tien (10) ton extra CO2 opslag.)
Dan is mijn definitie toch anders. Met HE produceer je nul CO2 dat is nooit negatief. Een overschot aan eigen HE heeft geen consequenties op je eigen uitstoot, wel goed voor de energiemix op het net.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 02:36:
[...]
Je kan urenlang bomen opzetten over wat er post-2050 gaat gebeuren als we op net-zero zitten, maar laten we daar eerst maar komen. Ik ga niet voorspellen of ik in 2060 nou in een BEV of FCEV rondrij, ik weet niet eens wat voor auto ik over drie jaar rondrij.
Wat er na 2050 staat de gebeuren ga ik ook niet voorspellen.
In welke auto ik ga rijden is persoonlijk geen punt van discussie meer want dat zal er geen meer zijn.

En in de auto waar ik over drie jaar in rij bestaat al helemaal geen twijfel. Dat zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn als de huidige en bij voortijdige vervanging een auto aangedreven met een elektromotor waarvan de energie opgeslagen wordt in een batterij. No way dat ik me terug laat vangen aan het systeem waar ik voor de energievoorziening volledig afhankelijk ben van energie geproduceerd en aangeleverd door derden. En waterstof (voor persoonlijke mobiliteit en huisverwarming) is in dat opzicht in hetzelfde bedje ziek dan fossiele brandstoffen.

Hoe kan je nu zelf streven naar duurzamer leven wanneer je er niet eens in slaagt drie jaar vooruit te kijken/plannen? Lijkt wel het uitgangspunt van een politicus.

ps. ik plan al jaren alles in en rond de woning => PV sinds 2011, warmtepomp sinds 2013, BEV sinds 2019, eigen opslag sinds 2021 en de verdere planning voor investeringen in PV, opslag, ventilatie, diepteboring,..... staan hier al vast tot in 2031.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArjoK schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Dan is mijn definitie toch anders. Met HE produceer je nul CO2 dat is nooit negatief. Een overschot aan eigen HE heeft geen consequenties op je eigen uitstoot, wel goed voor de energiemix op het net.
Kan zijn maar ik volg algemeen aanvaarde definities.
Niet die van mezelf nog van jan en klein pierke.
De cijfers komen van mijn data maar worden niet door mij tot een resultaat verwerkt.

Uiteraard produceert HE ook CO2.
Het is geen godsgeschenk dat zomaar kant en klaar uit de lucht komt vallen.
Daarom dat het eigen verbruik uit HE een positieve uitstootfactor heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 16:27
Volgens mij doel je op de eerste paar minuten?

Allereerst doet TenneT dit dus niet, het zijn hooguit bv tuinders die hiermee inspelen op de onbalansmarkt. En die de energie waarschijnlijk nog semi-nuttig gebruiken ook om hun kassen te verwarmen.

Dan is het op dit moment misschien af en toe lucratief om energie af te fakkelen, maar ik denk dat dat wel minder wordt. Ten eerste omdat er langzaam steeds meer "nuttige" stroomaffakelaars komen, zoals grote batterijen en electrolyzers.

Negatieve energieprijzen ontstaan daarnaast alleen door prijsprikkels als de salderingsregel, in een vrije markt zou het niet gebeuren. Het is eigenlijk logischer om de opwekker uit te zetten, dan iemand te betalen om het af te fakkelen. Op termijn zal de markt daar ook wel heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marcop23 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Negatieve energieprijzen ontstaan daarnaast alleen door prijsprikkels als de salderingsregel, in een vrije markt zou het niet gebeuren. Het is eigenlijk logischer om de opwekker uit te zetten, dan iemand te betalen om het af te fakkelen. Op termijn zal de markt daar ook wel heen gaan.
In België wordt er al veel minder gesaldeerd (en vanaf volgend jaar gaat het er in Vlaanderen helemaal uit) doch de prijskurve op de Epex (in dit geval de Belpex) volgt doorgaans die van de omliggende (dus ook de Nederlandse) markt.

Vandaag is de minimumprijs en periode van minimumprijs tussen België en Nederland nagenoeg gelijk.
De piekprijs (voor de naakte energiecomponent) is in Nederland (op ongeveer dezelfde tijdstippen) wel hoger dan in België.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 10:31
marcop23 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Volgens mij doel je op de eerste paar minuten?

Allereerst doet TenneT dit dus niet, het zijn hooguit bv tuinders die hiermee inspelen op de onbalansmarkt. En die de energie waarschijnlijk nog semi-nuttig gebruiken ook om hun kassen te verwarmen.

Dan is het op dit moment misschien af en toe lucratief om energie af te fakkelen, maar ik denk dat dat wel minder wordt. Ten eerste omdat er langzaam steeds meer "nuttige" stroomaffakelaars komen, zoals grote batterijen en electrolyzers.

Even verder kijken, ook al is het verdomd lastig wanneer men bij de “wetenschapsrubriek” v/d NPO niet eens het verschil tussen congestie en onbalans begrepen heeft en zo zijn er nog wat headdesk momentjes in deze uitzending.

De tuinders krijgen forse bedragen (ik denk uit de onbalansmarkt, maar hij noemt het niet nader omschreven subsidies) bovenop de negatieve prijzen. Simpelweg een, hopelijk maar tijdelijk dat ben ik met je eens, logisch gevolg van het wanbeleid dat er gevoerd is. Men heeft in DH blind gestuurd op het zo snel mogelijk opschalen van “groen” vraag en aanbod op de elektriciteitsmarkt door met miljarden aan subsidies te strooien en zo lekker te scoren op lijstjes, maar heeft het toch wel belangrijke stukje ertussen qua opslag, vraagsturing en transport voor het gemak maar over het hoofd gezien. Of op z’n minst zwaar onderschat. Een volledig te verwachten uitkomst wanneer je totale alfa nono’s als Jetten en Hermans de meest kostbare, complexe en ingrijpende transitie ooit laat besturen. Ik zou ze samen nog geen fietslampje laten verwisselen.

We gaan de komende jaren nog wel meer van dit soort bizar kunst en vliegwerk zien, in techniek en beleid, om het net overeind te houden, want de transitie bij consument en bedrijf dendert ondertussen gewoon ongehinderd door en men zal alle zeilen moeten bijzetten om het energiekaartenhuis overeind te kunnen houden tot het netwerk er de komende decennia alsnog op aangepast is. Case in point, we staan op het niveau van Roemenië op dit vlak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI1O5L6Wp1h1pe415l7R8dMh9ZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CuDB3mV23yCWwP9oBnbJMT1o.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 20-10-2024 11:13 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@RonJ inderdaad we gaan dit nog veel vaker zien

@marcop23 in een wereld die gaat draaien op decentraal opgewekte duurzame stroom uit vooral zon en wind (ja, die routekaart is bekend of je het nou wilt of niet) zal er altijd een moment zijn van flinke overschot.

Het balanceren vh net gaat altijd gepaard met vergoedingen, dat is nooit anders geweest. Ook blindvermogen compensatie is niets nieuws.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 20-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
55kg CO2/kWh productie
88% roundtrip efficiency
De echte vraag is hoeveel van die round-trips door de accu anders onderdeel waren geweest van die 5%. Met een accu die stuurt op elimineren van teruglevering op woningniveau zal het overgrote deel van de opslag vanuit dat perspectief onnodig zijn.

Dan heb je dus wél omzettingsverliezen maar géén winst overall. En dit is precies de vrijwel volledige toepassing van thuisaccus op dit moment. Heel misschien een klein beetje bijvangst in reductie curtailment maar we zijn vooral druk met het opslaan van energie die anders door de buurman verbruikt was. Resultaat energetisch zwaar negatief, je bent in dat geval nog beter af met kolenstroom dan de die uit je accu.

Een accu wegzetten puur om 5% curtailment af te vangen kan financieel en energetisch natuurlijk nog lang niet uit.

[ Voor 64% gewijzigd door assje op 20-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Afgelopen donderdag op npo2 in focus - of out-of-focus?
De oplossingen voor de netcongestie van klein tot groot, rendabel of ook niet (dan maar met subsidie).

Affakkelen op industriële schaal? - Absoluut - als het maar wat oplevert.
"Stroom onder spanning - rond 01:30"

Pagina: 1 ... 58 ... 80 Laatste