Uiteraard.
Ik ben geen would be politicus noch geestelijke.

Ja, soms zijn er 's middags negatieve prijzen. Maar meestal niet. Die grootschalige PV die afschakelt krijgt ook gewoon subsidie. En het gaat ook niet om alleen 's middags. We hebben in de ochtend ook stroom nodig.
Met grootschalige PV heb ik als individu weinig te maken.
Ik ga individueel voor mijn diesel/benzine/whatever toch ook geen subsidies vragen met als reden dat bepaalde industrietakken/bedrijven daarvoor subsidies ontvangen?
Blijkbaar gaan sommige individuen er nog steeds van uit dat hun hele leven stil valt wanneer dat niet meer op subsidies kan draaien?
Niets mis met subsidies want op sommige tijdstippen zijn ze nodig om de EA de boel te laten aanzwengelen maar stop nu eens met het idee dat eenmaal je een subsidie voor iets gekregen hebt dat daaruit moet volgen dat het een eeuwigdurend verworven recht is.
Dingen komen en ggaan. Zo ook susubsidies.
En daar kan je als bedrijf en individu best rekening mee houden.
Wanneer er stroom "nodig" is krijg je er ook geld voor. Dat is nu eenmaal het principe van vraag en aanbod. Wanneer er geen vraag is kelderen de prijzen en omgekeerd.
Er zijn ook maar weinig prosumenten die zo altruistisch zijn dat ze hun eigen stroom tijdens de ochtend en avonduren gaan wegschenken aan de buren. Dat doen ze alleen met de opwek die ze zelf niet kunnen verbruiken/verstouwen. Dat er tijdens de ochtendpiek en avondpiek niet genoeg geproduceerd wordt zie je ook gewoon aan de beweging van de prijzen op de markt.
Dat salderen is omdat het goed is voor de samenleving. Het maakt niet uit waarom iemand PV installeert. Ook al is dat alleen om geld te verdienen, dat is prima.
Allee, dan hebben ze alleen in Nederland een goede samenleving.
Uiteraard kan PV een verdienmodel zijn. Maar je moet er dan niet van blijven uitgaan dat zo'n verdienmodel tot in de eeuwigheid onveranderd blijft. Andere noden en andere problemen vragen om gewijzigde oplossingen. Niet halsstarrig blijven vasthouden aan een verdienmodel uit het verleden dat zijn beste tijd al gehad heeft.
Je vergeet dat het verdienmodel via de saldering volledig afhankelijk is van externe partners waar jij als individu maar weinig invloed op kan uitoefenen. En zoals het meestal gaat zal de partner met de sterkste invloed uiteindelijk bepalen wat er gebeurt. Doorgaans gaat dat top-bottem en niet omgekeerd.
Waar het om gaat is dat die subsidie groene stroom oplevert. Als er zonder subsidie ook groene stroom zou zijn, bijv. als we stroom uit fossiel 1 euro/kWh laten kosten, ja dan kan die subsidie weg.
Wanneer groene stroom tot in de eeuwigheid alleen maar kan via subsidies is het wel een heel duur verdienmodel.
Er zijn trouwens verschillende landen waar saldering al is afgevoerd en waar zelf groene stroom produceren voor het individu nog een leuk verdienmodel is. Nederland is dus eerder de uitzondering op de regel dan het omgekeerde. Het is juist dat men er zolang inzit sommigen blijkbaar er niet meer in slagen verder te denken en handelen dan dat.
Ook zonder subsidies is groene stroom niet duur. Kijk eens naar de kost van de energiecomponent. Ook uit groene stroom (zon, wind, waterkracht) is die aan de lage kant. Zit gemiddeld hier ergens tussen de 6 en 12 cent/kWh (incl. het verdienmodel van de producent).
Fossiel moet voor mij dus heus geen 1€/kWh kosten om over te schakelen op groene energie.
Op jaarbasis produceer ik het grootste deel van mijn energie zelf en een deel haal ik nog uit een groen energiecontract. Ook zonder subsidies zou me dat nauwelijks iets kosten. De nog lopende subsidies zorgen er alleen voor dat de overwinsten, ook voor mij als individu, nog steeds excessief zijn.
Het kan dus best zonder subsidies. Alleen de winst is dan lager. Maar dat is iets totaal anders dan niet meer rendael zonder subsidies.
Voorlopig zien dat dat met de TLB de hoeveelheid nieuwe PV bij particulieren enorm daalt. En dat is slecht nieuws, want daken van woning zijn juist erg geschikt voor PV.
Dat is dan ook niet te verwonderen.
Veel particulieren maken zelf niet de eigen rekening of zijn niet in staat om dat te doen en roepen maar wat na wat de hardste roepers hen voorroept.
Inzake huishoudelijk energiemanagement ben ik al jaren bij de voorlopers (vlak na de EA) en ben het inmiddels al gewoon dat men je dan toeroept "werkt niet", "ga je je broek aan scheuren", "afzichtelijk", .....
In al die jaren blijven de euro's wel toestromen. Voor en na de saldering. En een TLB betaal ik ook al niet want ik was ze voor. Moet je uiteraard wel daadwerkelijk tijdig zelf iets voor doen en niet wat mee staan te huilen aan de kant dat het "weer niet kan".
Hier betaal je overigens alleen een TLB wanneer je bewust de enerigeleverancier in het ongewisse wil laten over je afname en teruglevering en niet wanneer je als klant via een DM open kaart speelt.