Ik zeg helemaal niet alles verbieden. Alleen WP te klein dimensioneren zodat je van het Electrisch element afhankelijk bent bij strenge vorst.Doggieman schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:59:
[...]
Waarom nou steeds maar direct alles verbieden? Zo'n electrisch element heeft gewoon z'n nut in bepaalde situaties naar mijn mening. En heeft zeker zijn rol in een WPB ook.
Ik gebruik hem straks bv om na het afschaffen van het salderen m'n WPB (verder) op te warmen bij overschot van PV. Tevens dan ook direct m'n electrische boiler (die nu alvast in serie staat aangesloten met m'n WPB)
In het voor en najaar zijn er hier bij mij vaak nog wel genoeg mooie dagen waarop ik gewoon nog best veel teruglever op sommige momenten. Dat kan ik dan gewoon gebruiken. En ja... ik kan natuurlijk ook gewoon op de warmtepomp zelf draaien bij overschot PV. Maar waarom zou ik dat doen? Op het element hoeft de compressor niet te draaien dus geen slijtage en geluid. Ook hoeft deze dan niet zo hard te werken als het al wat koudere temperaturen zijn buiten. Tevens kan ik (waar er maar korte momenten van PV overschot zijn) snel en kort schakelen. Een compressor steeds aan/uit schakelen voor korte periodes is niet echt goed voor de levensduur.
Uit principe wil ik straks geen kWh meer terug leveren als ik er niks meer voor krijg of er geld op toe moet leggen. Zit er dan zelfs sterk aan te denken om dan een jacuzzi te kopen voor in de tuin. En deze dan electrisch te verwarmen.
Heb ik daarna nog steeds overschot dan regel ik m'n opbrengst van m'n string inverters wel terug op dat moment.
Dus in mijn optiek zijn er nog steeds best use cases voor een electrisch verwarmingselement. Zeker ook in een WPB. Ja... dat het niet slim of handig is om zo'n element uit het net te voeden snap ik. Maar met overschot aan eigen PV zie ik daar geen enkel probleem in. Tevens hartstikke duurzaam naar mij mening.
Just my two cents.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017