Nul op de ferrarismeter hadden ze het moeten noemenwheli schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:39:
Helaas net wat te weinig zon (of te veel gebruik natuurlijk) voor 0 op de meter maar die term is toch onzin zoals te zien is
Sinds een paar dagen de laadpaal slim gemaakt met smartevse en een home assistant green.
Nu wil ik meer mogelijkheden van home assistant gaan gebruiken (HACS en stukjes code in configuation.yaml), maar snap er te weinig van. Weet iemand goede topics of sites om er meer van te leren. De algemene home assistant site heb ik al gevonden
bedankt
Nu wil ik meer mogelijkheden van home assistant gaan gebruiken (HACS en stukjes code in configuation.yaml), maar snap er te weinig van. Weet iemand goede topics of sites om er meer van te leren. De algemene home assistant site heb ik al gevonden
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zelfbouw Laadpaal ervaringenBarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:25:
Sinds een paar dagen de laadpaal slim gemaakt met smartevse en een home assistant green.
bedankt
Wat wil je doen? Draai je al de opvolger van de SerKri FW?
Ik ben begonnen met alles wat 'smart' was importeren. Dan vooral veel zelf klikken en je eigen dashboard maken.BarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:25:
bedankt
Met YouTube heb ik remote access (veilig) opgezet, en zodra je daar in de tunnel zit zijn er duizenden filmpjes over HA.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Heb nu als solar charging actief (P1 meter aan home assistant en dan via de api de current per fase doorsturen naar de smartevse), met behulp van inderdaad het zelfbouw laadpaal topic.bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:04:
[...]
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Wat wil je doen? Draai je al de opvolger van de SerKri FW?
Dit met de laatste reguliere firmware . Twijfel of Sekri nog wat toevoegt.
Nu wil ik in HA een "software EV meter" toevoegen (https://community.home-as...-software-ev-meter/756936). Maar als ik die code in de configuration.yaml toevoeg werkt het niet. Dus tijd voor beetje training
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 03-09-2024 08:25 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH
Ik zou je aanraden om in je configuration.yaml te starten met
In je explorer maak je dan een nieuwe folder aan die je 'packages' noemt.
Daarin kan je dan bijvoorbeeld een file maken die je evse.yaml noemt oid.
Als je dan een foutje maakt verpruts je niet je hele configuration.
Verder zou ik het home assistant forum hier aanraden voor de meer specifieke HA dingen.
Je moet HACS installeren en vanaf daar kan je dan weer software downloaden die door de community is gemaakt.
Tenslotte; wat waarschijnlijk jouw probleem is is dat je die stukjes code gewoon gecopy-paste hebt in je configuration.yaml?
Je moet voor deze meters best wat ingewikkelde stappen doorlopen namelijk template sensors aanmaken (snap ik ook niet helemaal) en een helper met een riemann som (settings-devices-helpers- create helper)
Ik zou je aanraden om in je configuration.yaml te starten met
YAML:
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
In je explorer maak je dan een nieuwe folder aan die je 'packages' noemt.
Daarin kan je dan bijvoorbeeld een file maken die je evse.yaml noemt oid.
Als je dan een foutje maakt verpruts je niet je hele configuration.
Verder zou ik het home assistant forum hier aanraden voor de meer specifieke HA dingen.
Je moet HACS installeren en vanaf daar kan je dan weer software downloaden die door de community is gemaakt.
Tenslotte; wat waarschijnlijk jouw probleem is is dat je die stukjes code gewoon gecopy-paste hebt in je configuration.yaml?
Je moet voor deze meters best wat ingewikkelde stappen doorlopen namelijk template sensors aanmaken (snap ik ook niet helemaal) en een helper met een riemann som (settings-devices-helpers- create helper)
[ Voor 3% gewijzigd door wheli op 03-09-2024 13:25 ]
Iemand een idee over een thermostaat douchekraan akkefietje?
Cv ketel is vervangen door een (warmtepomp)boiler die prima werkt, en douche water levert.
Temperatuur ietsje lager dan CV, maar douche wordt lekker warm.
Echter, gaat hij niet meer terug. Dus je kunt hem niet meer kouder zetten.
Behalve de volgende keer als je gaat douchen, dan lukt het wel weer.
Dit kan toevallig in dezelfde periode zijn ontstaan, maar dat zou wel aardig toevallig zijn.
Mijn eerste gedachte was, dat het wellicht iets met druk te maken had (want dat is het meest veranderd). Om er dan een drukregelaar (reduceerventiel) tussen te zetten.
Maar volgens mij heeft dat geen zin, want als je doucht zou de druk moeten verlagen in het vat naar een normaal niveau.
Enige optie is denk ik thermostaan kraan proberen te reinigen/ontkalken van binnen?
Dan zou het niet veel met de boiler te maken hebben, en toevallig in dezelfde tijd ontstaan?
Cv ketel is vervangen door een (warmtepomp)boiler die prima werkt, en douche water levert.
Dit kan toevallig in dezelfde periode zijn ontstaan, maar dat zou wel aardig toevallig zijn.
Mijn eerste gedachte was, dat het wellicht iets met druk te maken had (want dat is het meest veranderd). Om er dan een drukregelaar (reduceerventiel) tussen te zetten.
Maar volgens mij heeft dat geen zin, want als je doucht zou de druk moeten verlagen in het vat naar een normaal niveau.
Enige optie is denk ik thermostaan kraan proberen te reinigen/ontkalken van binnen?
Dan zou het niet veel met de boiler te maken hebben, en toevallig in dezelfde tijd ontstaan?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Begin maar 's met je thermostaat binnenwerk een nachtje/paar uur in de schoonmaakazijn te leggen.!null schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:57:
Iemand een idee over een thermostaat douchekraan akkefietje?
Dat gaat vrijwel zeker je douche water temperatuurprobleem oplossen.
Dus ff de hoofdkraan dichtzetten, eerst paar emmers water naast de WC's en wat volle pannetjes water op het aanrecht om die azijnmuk weg te spoelen, thermostaatunit in een longdrinkglas azijn mikken, ff roeren of met een oude tandenborstel de boel wat agiteren om de kalk los te krijgen, tijdje wachten en de boel weer installeren, ben er vrij zeker van dat het puur toeval was dat dit tegelijkertijd met het plaatsen van je boiler ontstaan is.
Mocht het azijn niets oplossen (
@!null en een thermostaatkraan wil dacht ik minimaal 48 graden aan de warme kant binnen krijgen
Deze aanname gaat niet op voor mijn thermostaatkraan, kan prima 42 graden over warm hebben en dat met koud bijmengen naar lagere temperatuur.BarryH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:00:
@!null en een thermostaatkraan wil dacht ik minimaal 48 graden aan de warme kant binnen krijgen
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Hier hebben we stadsverwarming met zo'n 70+ graden warm water en doet m'n thermostaatkraan het prima.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat ligt geheel aan het merk.BarryH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:00:
Grohe heeft bijvoorbeeld voor de meeste kranen aan temp_gewenst +2 graden genoeg maar aan het andere uitsterste heb ik een keer een Ben Lavion kraan weer moeten verkopen omdat die 75 graden nodig had om fatsoendelijk te werken(en dat gaat niet lekker met een WP boiler).
Mijn huidige Hotbath vraagt volgens de specs om minimaal 45 graden maar de praktijk wijst uit dat ie het met minder ook nog doet.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
en @!null en @ArjoK :BarryH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:00:
Over thermostaatkranen, hun geschiktheid voor warmtepompen (en dus vooral over hun minimale warmwatertemperatuur) is een eigen topic: Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater? (staat in het rijtje links in de TS van Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor de reacties. Wist niet dat er eigenlijk topic voor was.
Voor de duidelijkheid, de douche wordt prima warm, aanvoer temperatuur zal dus wel goed zitten.
Het gaat erom dat je hem tijdens de douchebeurt niet meer kouder kan zetten. Dat lukt alleen later weer.
Ik denk zelf dat het ook toevallig is, en niet met de boiler te maken heeft.
Het is een externe, geen inbouw gelukkig.
Voor de duidelijkheid, de douche wordt prima warm, aanvoer temperatuur zal dus wel goed zitten.
Het gaat erom dat je hem tijdens de douchebeurt niet meer kouder kan zetten. Dat lukt alleen later weer.
Ik denk zelf dat het ook toevallig is, en niet met de boiler te maken heeft.
Het is een externe, geen inbouw gelukkig.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Heeft iemand iets gehoord over een nieuw voorstel voor nettarieven waar dit najaar over gepubliceerd gaat worden? Ik heb zoiets langs zien komen, maar kan het niet terugvinden
https://www.acm.nl/nl/pub...orse-stijging-nettarievenBarryH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:23:
Heeft iemand iets gehoord over een nieuw voorstel voor nettarieven waar dit najaar over gepubliceerd gaat worden? Ik heb zoiets langs zien komen, maar kan het niet terugvinden
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Wie schreef hier ook al weer (bij herhaling) dat de verwachting is dat het gebruik van stroom uit het openbaar net gevoelig goedkoper ging worden?
Beter lezen. Er werd gezegd dat de marginale kosten naar 0 zouden gaan.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:59:
Wie schreef hier ook al weer (bij herhaling) dat de verwachting is dat het gebruik van stroom uit het openbaar net gevoelig goedkoper ging worden?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Die tarieven betaal je voor een aansluiting, of je nu stroom gebruikt of niet. Een woning zonder elektriciteitsaansluiting zal heel moeilijk worden in Nederland.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:59:
Het zal dus de komende jaren belangrijk worden om niet te grote aansluiting te nemen: de verschillen tussen 1x40A en 3x25A zullen bv waarschijnlijk een stuk groter worden.
Maakt het in mijn ogen alleen nog maar erger: betalen voor iets dat je niet gebruikt.phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:17:
[...]
Die tarieven betaal je voor een aansluiting, of je nu stroom gebruikt of niet. Een woning zonder elektriciteitsaansluiting zal heel moeilijk worden in Nederland.
Dan heb ik liever het huidige systeem in Vlaanderen waarbij je alleen betaalt voor het vermogen dat je daadwerkelijk van het net afneemt en voor eigen opgewekt vermogen niets betaalt.
En waarbij het eigen opgewekte vermogen dat je zelf niet verbruikt kan verkopen aan het net waarbij je met die opbrengst het lage forfaitaire deel (momenteel een 120 € per jaar) ook nog eens kan betalen en in de praktijk dus niets betaalt voor de netaansluiting.
Een netaansluiting in combinatie met niets betalen voor die aansluiting is dus best mogelijk.
En zoveel verschilt het weer in NL en VL nu ook weer niet.
Of je zonder netaansluiting kan (wat niet eens echt nodig is) hangt doorgaans gewoon af van de combinatie van geïnstalleerde Wp, eventueel eigen opslag en het eigen verbruik dat daar tegenover staat.
Technisch totaal geen probleem.
Dat "iets niet kan" zit doorgaans meer tussen de twee oren dan in de technische/financiële onmogelijkheid.
Je betaalt voor capaciteit: het recht om tot een bepaalde max te gebruiken. Daar wordt het net op gebouwd.Maakt het in mijn ogen alleen nog maar erger: betalen voor iets dat je niet gebruikt.
Wat je werkelijk gebruikt, daar betaal je de stroomprijs voor.
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2024 13:45 ]
Het net is er niet op gebouwd dat iedereen tegelijkertijd de volledige capaciteit kan gebruiken.
Netzoals het net werk voor internetverkeer er ook niet op gebouwd is dat alle gebruikers altijd tegelijkertijd 100 MBit kunnen gebruiken.
Dat heet overboeking en is nodig om niet onnodig teveel investeringen in je netwerk te moeten doen.
Netzoals het net werk voor internetverkeer er ook niet op gebouwd is dat alle gebruikers altijd tegelijkertijd 100 MBit kunnen gebruiken.
Dat heet overboeking en is nodig om niet onnodig teveel investeringen in je netwerk te moeten doen.
Signatures zijn voor boomers.
Kleinverbruikersaansluitingen worden nu gelijk behandeld. Heb je al een proefballon gezien om daar onderscheid in te gaan maken dan?Dreamvoid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:35:
Het zal dus de komende jaren belangrijk worden om niet te grote aansluiting te nemen: de verschillen tussen 1x40A en 3x25A zullen bv waarschijnlijk een stuk groter worden.
Dat zou wel de businesscase van een thuisaccu verbeteren (ik heb nu 3x25A, maar zou gezien de 2 jaar P1 logging volstaan met een 1x16A aansluiting en 10 kWh opslag). Wat meteen weer aangeeft dat het niet het beste idee is
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gelijk behandeld ja, maar 1x40A is uiteraard goedkoper dan 3x25A.Proton_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
Kleinverbruikersaansluitingen worden nu gelijk behandeld. Heb je al een proefballon gezien om daar onderscheid in te gaan maken dan?
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2024 13:49 ]
@Dreamvoid Door de gelijke behandeling is er nu geen prikkel om te downsizen, daar doelde ik op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Technisch zal het inderdaad simpel zijn, maar zo makkelijk zeggen dat het financieel mogelijk is echt onzin. Zeker omdat je het over 'eventueel' eigen opslag. Het gemiddelde huishouden heeft die eigen opslag gewoon nodig en die zal al snel een paar MWh moeten zijn om de winter te kunnen overbruggen met stroom dat opgewekt is in de zomer. Want een dak dat groot genoeg is om in de wintermaanden voldoende op te wekken is heel zeldzaam.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:41:
[...]
Maakt het in mijn ogen alleen nog maar erger: betalen voor iets dat je niet gebruikt.![]()
Dan heb ik liever het huidige systeem in Vlaanderen waarbij je alleen betaalt voor het vermogen dat je daadwerkelijk van het net afneemt en voor eigen opgewekt vermogen niets betaalt.
En waarbij het eigen opgewekte vermogen dat je zelf niet verbruikt kan verkopen aan het net waarbij je met die opbrengst het lage forfaitaire deel (momenteel een 120 € per jaar) ook nog eens kan betalen en in de praktijk dus niets betaalt voor de netaansluiting.
Een netaansluiting in combinatie met niets betalen voor die aansluiting is dus best mogelijk.
Of je zonder netaansluiting kan (wat niet eens echt nodig is) hangt doorgaans gewoon af van de combinatie van geïnstalleerde Wp, eventueel eigen opslag en het eigen verbruik dat daar tegenover staat.
Dat "iets niet kan" zit doorgaans meer tussen de twee oren dan in de technische/financiële onmogelijkheid.
Oftewel dat het voor de meeste mensen onmogelijk is zit niet tussen de oren maar is gewoon een feit. En dan gaat het om financieel mogelijk, maar ook fysiek mogelijk (voldoende dakruimte)
[removed]
Geen idee hoe men dat in NL ziet evolueren maar in Vlaanderen maakt het sinds 2023 al niet meer uit hoe groot je aansluiting is. Je wordt er belast op het afgenomen vermogen, niet op het geïnstalleerd vermogen.Dreamvoid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:35:
M.a.w. de gebruiker betaalt en niet de bezitter.
Die is er wel, je betaalt dan minder per maand voor de aansluiting. En als de verschillen tussen de aansluitingen de komende tijd groter worden, dan wordt die prikkel om (piek)stroom te besparen en een categorie lager te nemen ook groter.Proton_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
@Dreamvoid Door de gelijke behandeling is er nu geen prikkel om te downsizen, daar doelde ik op.
Edit: betalen op werkelijk max verbruik of op je aansluiting maakt op zich niet veel uit natuurlijk, tenzij je een compleet verkeerde aansluiting hebt genomen. Het is niet zo handig om een 3x50A aansluiting te nemen als je maximale piek maar 40A is.
[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2024 14:04 ]
@Dreamvoid precies dat bedoel ik, heb je een voorbeeld waarbij de maandelijkse kosten van 1x40A of 1x25A lager zijn dan bij 3x25A? Of een aankondiging dat dat gaat gebeuren?
Volgens mij ga je pas bij 3x35A meer betalen, dan ben je geen kleinverbruiker meer.
Ik ken wel proefbalonnetjes om als consument voor de maandkwartierpiek te gaan betalen, zoals grootzakelijk nu al gangbaar is en in Vlaanderen al gebeurt, maar ook dan heeft het geen zin om de aansluiting te downsizen.
Volgens mij ga je pas bij 3x35A meer betalen, dan ben je geen kleinverbruiker meer.
Ik ken wel proefbalonnetjes om als consument voor de maandkwartierpiek te gaan betalen, zoals grootzakelijk nu al gangbaar is en in Vlaanderen al gebeurt, maar ook dan heeft het geen zin om de aansluiting te downsizen.
Ah oh wacht ja, dat is idd pas bij 3x35A klopt. Neem dan verschil tussen 3x25A en 3x35A in mijn voorbeeldProton_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:06:
@Dreamvoid precies dat bedoel ik, heb je een voorbeeld waarbij de maandelijkse kosten van 1x40A of 1x25A lager zijn dan bij 3x25A? Of een aankondiging dat dat gaat gebeuren?
Mijn punt is: het wordt steeds belangrijker om je piekverbruik omlaag te krijgen. Dus niet snelladen, maar de auto zo langzaam mogelijk opladen. In de koude dagen, de warmtepomp niet te hard laten draaien en evt met gas, hout of olie bijverwarmen, etc.
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2024 14:11 ]
Ik vind het Nederlandse systeem wel logisch. Als je een 3x25A aansluiting hebt, dan kan je die ook gewoon gaan gebruiken. Als je dan jaar op jaar maar een laag bedrag betaalt omdat je niet veel nodig hebt en dan opeens wel veel vermogen gaat trekken dan heeft de netbeheerder een probleem. Die vangt dan wel meer geld, maar kan helemaal niet zo snel alle upgrades doorvoeren.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:41:
Maakt het in mijn ogen alleen nog maar erger: betalen voor iets dat je niet gebruikt.![]()
Nederland heeft dat probleem nu. Er zit geen prijsverschil tussen 1x25A en 3x25A. En er werd voor 3x25A gerekend met een behoorlijk laag standaard vermogen. Nu iedereen opeens aankomt met warmtepompen en elektrische auto's hebben de netbeheerders een probleem.
Ik denk dat je in Nederland tegen het bouwbesluit aanloopt als je geen aansluiting hebt voor elektriciteit. Je mag niet wonen in een woning zonder keuken of douche, ook al kook of douche je nooit thuis. Bij elektra zal het een ingewikkeld proces worden om aan te tonen dat je iets hebt dat gelijkwaardig is. Het zal niet onmogelijk zijn. Maar hoogstens iets wat een enkeling zal doen.
Nou dan heb ik technisch en financieel "onzin" wel mogelijk gemaakt.redwing schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
[...]
Technisch zal het inderdaad simpel zijn, maar zo makkelijk zeggen dat het financieel mogelijk is echt onzin. Zeker omdat je het over 'eventueel' eigen opslag. Het gemiddelde huishouden heeft die eigen opslag gewoon nodig en die zal al snel een paar MWh moeten zijn om de winter te kunnen overbruggen met stroom dat opgewekt is in de zomer. Want een dak dat groot genoeg is om in de wintermaanden voldoende op te wekken is heel zeldzaam.
Oftewel dat het voor de meeste mensen onmogelijk is zit niet tussen de oren maar is gewoon een feit. En dan gaat het om financieel mogelijk, maar ook fysiek mogelijk (voldoende dakruimte)
Maar mijn uitgangspunt is dan ook bijna nooit dat iets om te beginnen al onmogelijk/onzin is maar eerder kijken naar beschikbare oplossingen om iets wel mogelijk te maken waarbij moeilijk ook kan.
Op korte termijn de makkelijkste weg nemen kan best op korte termijn lonend lijken maar op langere termijn zou je dan wel eens op je eigen vermeende beperkingen kunnen botsen.
Ik draai nu al jaren op PV en sinds enkele jaren ook op eigen opslag en zonder te salderen.
Dit om in de praktijk genoeg data te verzamelen om te weten hoe ik praktisch en betaalbaar off grid zou kunnen draaien.
En dan blijkt keer op keer dat niet de opslag de bottle neck is maar voldoende productie. En dat laatste is, relatief goedkoop geworden. En op dezelfde oppervlakte dan tien jaar geleden krijg ik nu tot drie keer meer productie kwijt. Laatste probleem dus ook al opgelost.
Wanneer er iets onzin is dan is het wel dat je over MWh aan opslag zou moeten beschikken om de winter te kunnen overbruggen. Dat kunnen alleen mensen beweren die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Ik woon dan wel niet in Nederland maar in Vlaanderen en daar kennen we weinig winters waar er weken na elkaar geen productie uit zon is en waarbij het gelijktijdig over dezelfde periode niet waait. Ik hou nu al tien jaar alle data bij en daar blijkt uit dat ik met 15 kWh stationair en 70 kWh mobiel opslag ruim toekom en dat alleen de productie van 5.6 kWp moet uitgebreid worden naar 15 kWp.
En wie dat niet wil of daarvoor geen plaats kan voorzien kan nog altijd in de winter de thuisaccu goedkoop via een dynamisch contract bijvullen. Een batterij van 15 kWh neemt minder plaats in dan een tafelmodel koelkast. Voor het "gemiddelde Vlaamse gezin" ook niet echt een probleem.
Trouwens, maar dat is een persoonlijk standpunt, ik spiegel me liever niet aan wat "gemiddeld" mogelijk is maar wat, ondanks mogelijke hindernissen, wel mogelijk gemaakt kan worden. Dan blijf je ook niet steken in het gemiddelde.
Het probleem is denk ik dat als je in de winter off-grid wil zijn, je een hoogwaardige warmte bron (windturbines en een warmtepomp) gaat vervangen door het verbranden van hout.redwing schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
Technisch zal het inderdaad simpel zijn, maar zo makkelijk zeggen dat het financieel mogelijk is echt onzin. Zeker omdat je het over 'eventueel' eigen opslag. Het gemiddelde huishouden heeft die eigen opslag gewoon nodig en die zal al snel een paar MWh moeten zijn om de winter te kunnen overbruggen met stroom dat opgewekt is in de zomer. Want een dak dat groot genoeg is om in de wintermaanden voldoende op te wekken is heel zeldzaam.
Als je we verbranden van hout of andere biomassa uitsluiten, dan zullen er weinig mensen zijn die hier off-grid kunnen gaan. Er zal een enkele boer zijn met een windturbine die sterk genoeg is, maar dan houdt het ook op.
Nog iets slimmer zou het zijn als openbare laadpalen en het liefst ook prive laadpalen gaan communiceren met het netbeheer. Als je prijzen laag zijn zal er vaak veel wind + veel PV zijn. 11 kW in je auto drukken is dan juist een goed idee. Om 20 uur terwijl het hele land de vaatwasser en TV aanzet ditzelfde doen is geen goed idee.Dreamvoid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:08:
[...]
Ah oh wacht ja, dat is idd pas bij 3x35A klopt. Neem dan verschil tussen 3x25A en 3x35A in mijn voorbeeld
Mijn punt is: het wordt steeds belangrijker om je piekverbruik omlaag te krijgen. Dus niet snelladen, maar de auto zo langzaam mogelijk opladen. In de koude dagen, de warmtepomp niet te hard laten draaien en evt met gas, hout of olie bijverwarmen, etc.
M.i. kunnen we de laadpalen perfect gebruiken om het net te balanceren. Warmtepompen veel minder, de mijne draait zeker tijdens een dunkelflaute gewoon 24/7 op deellast. Hem dan uitzetten geeft denk ik meer onverwacht gedrag dan gewoon doorpruttelen.
Met eigen productie en eigen opslag speelt dat uiteraard niet zo.Dreamvoid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:59:
[...]
Edit: betalen op werkelijk max verbruik of op je aansluiting maakt op zich niet veel uit natuurlijk, tenzij je een compleet verkeerde aansluiting hebt genomen. Het is niet zo handig om een 3x50A aansluiting te nemen als je maximale piek maar 40A is.
Mijn max. piek was bv. 1 x 17A en ligt doorgaans onder de 1 x 6A.
Mijn jaarlijks aangerekende piek bedraagt tot op heden (2023 en 2024) ongeveer 11A (omdat dit hier het minimumtarief is, afname of niet doet er niet toe).
Dan maakt het wel uit wanneer de minimale aansluiting daar boven zit en je daar ook voor aangerekend wordt.
Wel meer dan proefballonnen.Proton_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
[...]
Kleinverbruikersaansluitingen worden nu gelijk behandeld. Heb je al een proefballon gezien om daar onderscheid in te gaan maken dan?
Dat zou wel de businesscase van een thuisaccu verbeteren (ik heb nu 3x25A, maar zou gezien de 2 jaar P1 logging volstaan met een 1x16A aansluiting en 10 kWh opslag). Wat meteen weer aangeeft dat het niet het beste idee is
b.v.:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nUbbOxCr9ep4e4IkqeDHvpne.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hdKZp4tMAIWClCpw86kj8Ymo.png?f=user_large)
uit
https://www.netbeheernede...belemmeringen-nettarieven
en
https://www.netbeheernede.../nieuwe-netbeheertarieven
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 18-09-2024 14:30 ]
Dan kan je nu al een dynamisch contract nemen. De prijs van elektriciteit wordt niet bepaald door de netbeheerder.wheli schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:24:
Nog iets slimmer zou het zijn als openbare laadpalen en het liefst ook prive laadpalen gaan communiceren met het netbeheer. Als je prijzen laag zijn zal er vaak veel wind + veel PV zijn. 11 kW in je auto drukken is dan juist een goed idee. Om 20 uur terwijl het hele land de vaatwasser en TV aanzet ditzelfde doen is geen goed idee.
M.i. kunnen we de laadpalen perfect gebruiken om het net te balanceren. Warmtepompen veel minder, de mijne draait zeker tijdens een dunkelflaute gewoon 24/7 op deellast. Hem dan uitzetten geeft denk ik meer onverwacht gedrag dan gewoon doorpruttelen.
Heb je een warmtepomp of stook je fossiel/hout?IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:19:
[...]
Nou dan heb ik technisch en financieel "onzin" wel mogelijk gemaakt.
Maar mijn uitgangspunt is dan ook bijna nooit dat iets om te beginnen al onmogelijk/onzin is maar eerder kijken naar beschikbare oplossingen om iets wel mogelijk te maken waarbij moeilijk ook kan.
Op korte termijn de makkelijkste weg nemen kan best op korte termijn lonend lijken maar op langere termijn zou je dan wel eens op je eigen vermeende beperkingen kunnen botsen.
Ik draai nu al jaren op PV en sinds enkele jaren ook op eigen opslag en zonder te salderen.
Dit om in de praktijk genoeg data te verzamelen om te weten hoe ik praktisch en betaalbaar off grid zou kunnen draaien.
En dan blijkt keer op keer dat niet de opslag de bottle neck is maar voldoende productie. En dat laatste is, relatief goedkoop geworden. En op dezelfde oppervlakte dan tien jaar geleden krijg ik nu tot drie keer meer productie kwijt. Laatste probleem dus ook al opgelost.![]()
Wanneer er iets onzin is dan is het wel dat je over MWh aan opslag zou moeten beschikken om de winter te kunnen overbruggen. Dat kunnen alleen mensen beweren die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Ik woon dan wel niet in Nederland maar in Vlaanderen en daar kennen we weinig winters waar er weken na elkaar geen productie uit zon is en waarbij het gelijktijdig over dezelfde periode niet waait. Ik hou nu al tien jaar alle data bij en daar blijkt uit dat ik met 15 kWh stationair en 70 kWh mobiel opslag ruim toekom en dat alleen de productie van 5.6 kWp moet uitgebreid worden naar 15 kWp.
En wie dat niet wil of daarvoor geen plaats kan voorzien kan nog altijd in de winter de thuisaccu goedkoop via een dynamisch contract bijvullen. Een batterij van 15 kWh neemt minder plaats in dan een tafelmodel koelkast. Voor het "gemiddelde Vlaamse gezin" ook niet echt een probleem.
Trouwens, maar dat is een persoonlijk standpunt, ik spiegel me liever niet aan wat "gemiddeld" mogelijk is maar wat, ondanks mogelijke hindernissen, wel mogelijk gemaakt kan worden. Dan blijf je ook niet steken in het gemiddelde.
Ja in de "logica" van "ik heb het nu toch en ik betaal er toch al voor dan kan ik het ook beter max. gebruiken" is dat uiteraard........ de logica zelve.phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:11:
[...]
Ik vind het Nederlandse systeem wel logisch. Als je een 3x25A aansluiting hebt, dan kan je die ook gewoon gaan gebruiken.
Zoals je zelf schrijft zet dat dan doorgaans niet aan om minder vermogen te gaan afnemen.
Dat doet het wel (cfr. Vlaanderen) waar er fora vol geschreven worden om, ondanks een hoger aansluitvermogen, niet meer dan 2,5 kW van het net te gaan afnemen.
Uiteraard heb je een probleem wanneer je rekent volgens de vaste aansluiting en niet volgens het werkelijke vermogen (zie voorgaande) want de incentive om minder vermogen af te nemen is er financieel dan niet. Wanneer je simultaan dan ook nog eens ongebreideld salderen toelaat (waarbij een groot deel van de prosumenten "denkent"dat ze hun overproductie van de zomer massaal kunnen opslaan op datzelfde net om het er in de winter massaal terug van af te halen versterk te dat probleem nog eens extra.Nederland heeft dat probleem nu. Er zit geen prijsverschil tussen 1x25A en 3x25A. En er werd voor 3x25A gerekend met een behoorlijk laag standaard vermogen. Nu iedereen opeens aankomt met warmtepompen en elektrische auto's hebben de netbeheerders een probleem.
Geen idee hoe de wetgeving in Nederland op dat vlak werkt.Ik denk dat je in Nederland tegen het bouwbesluit aanloopt als je geen aansluiting hebt voor elektriciteit.
In Vlaanderen is er geen verplichting tot een elektriciteitsaansluiting (alhoewel veel Vlamingen van het tegendeel overtuigd zijn maar ook hier lopen er veel rond die zich niet terdege informeren maar gewoon navertellen wat een andere ongeïnformeerde hen vertelt).
Je mag hier zelfs je eigen productie via een eigen net verdelen tot bij je buren. Wat je niet mag is dat transporteren over openbaar domein gezien dat het monopolie van de netbheeerder is (hier niet echt een probleem gezien de weg voor mijn woning mijn eigendom is en de nutsbedrijven mij toestemming moeten vragen en betalen voor gebruik van de ondergrondse deel
Dan ben ik maar wat blij in Vlaanderen te wonen en niet in Nederland.Je mag niet wonen in een woning zonder keuken of douche, ook al kook of douche je nooit thuis. Bij elektra zal het een ingewikkeld proces worden om aan te tonen dat je iets hebt dat gelijkwaardig is. Het zal niet onmogelijk zijn. Maar hoogstens iets wat een enkeling zal doen.
Hier gaat het gerucht dat er in Vlaanderen veel te veel regulitis is maar blijkbaar kan het elders nog altijd erger.
Een uitzondering zijn en dat het voor de meesten mogelijk is is een heel verschil. De installatie die jij hebt kunnen de meeste mensen niet betalen en de ruimte voor je PV heeft ook niemand.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:19:
[...]
Nou dan heb ik technisch en financieel "onzin" wel mogelijk gemaakt.
Ik heb voldoende produktie om mijn jaarverbruik op te wekken. Wil ik echter december/januari doorkomen zal ik mijn PV moeten vervijf-voudigen. En dat terwijl de hele schuur al vol ligt en er op het huis niets kan liggen.Ik draai nu al jaren op PV en sinds enkele jaren ook op eigen opslag en zonder te salderen.
En dan blijkt keer op keer dat niet de opslag de bottle neck is maar voldoende productie. En dat laatste is, relatief goedkoop geworden. En op dezelfde oppervlakte dan tien jaar geleden krijg ik nu tot drie keer meer productie kwijt. Laatste probleem dus ook al opgelost.
Leg mij dan eens uit hoe ik zonder een MWh opslag de winter door kan komen? Mijn dak ligt al vol met PV en ik kom alleen al in december/januari dan 700kWh tekort (verbruik 15kWh per dag en totale opwek van nog geen 100kWh per maand).Wanneer er iets onzin is dan is het wel dat je over MWh aan opslag zou moeten beschikken om de winter te kunnen overbruggen. Dat kunnen alleen mensen beweren die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.
En hoe denk je dat iemand die in een rijtjeshuis/appartement woont 15kWh stationair in de winter op kan wekken? Ik haal met 7.8kWp gemiddeld 3kWh per dag in die tijd. Dan zou ik dus volgens jou zonder problemen 40kWp kwijt kunnen?Ik woon dan wel niet in Nederland maar in Vlaanderen en daar kennen we weinig winters waar er weken na elkaar geen productie uit zon is en waarbij het gelijktijdig over dezelfde periode niet waait. Ik hou nu al tien jaar alle data bij en daar blijkt uit dat ik met 15 kWh stationair en 70 kWh mobiel opslag ruim toekom en dat alleen de productie van 5.6 kWp moet uitgebreid worden naar 15 kWp.
En dat is ook het hele probleem, jij doet net of iedereen jouw situatie na kan doen terwijl 99.9% van de mensen dat niet kan. Ik zit met mijn opstelling ook al ruim boven het gemiddelde, maar off-grid zit er voorlopig met geen mogelijkheid in. Voor mij is dat alleen mogelijk met een accu van minstens 1MWh omdat ik anders de winter niet door kom. In de zomer zou ik wel zo'n 8 maanden kunnen overbruggen met een 50kWh accu. Maar het probleem met off-grid zit hem in de winter.Trouwens, maar dat is een persoonlijk standpunt, ik spiegel me liever niet aan wat "gemiddeld" mogelijk is maar wat, ondanks mogelijke hindernissen, wel mogelijk gemaakt kan worden. Dan blijf je ook niet steken in het gemiddelde.
Ik vind het dan ook echt storend dat je in zo'n topic keer op keer net doet of wat jij hebt gedaan voor iedereen mogelijk zou zijn. Ik zou veel liever een realistisch verhaal zien waarbij we kunnen leren van wat jij al hebt gedaan, maar waarbij het ook duidelijk is dat het niet realistisch is om hetzelfde te bereiken. Als iemand alleen al de zomers off-grid kan draaien is dat al een hele leuke stap bijvoorbeeld. Dat is wel iets dat al aardig haalbaar begint te worden, maar volledig off-grid ligt voor de meeste mensen voorlopig nog buiten bereik.
[removed]
Precies wat ik bedoel. Ik verwacht in dit topic dat off-grid gaan betekent dat je volledig op een duurzame manier draait. En houtstoken valt daar dus niet onder (al doe ik dat zelf ook graagphicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:22:
[...]
Het probleem is denk ik dat als je in de winter off-grid wil zijn, je een hoogwaardige warmte bron (windturbines en een warmtepomp) gaat vervangen door het verbranden van hout.
Als je we verbranden van hout of andere biomassa uitsluiten, dan zullen er weinig mensen zijn die hier off-grid kunnen gaan. Er zal een enkele boer zijn met een windturbine die sterk genoeg is, maar dan houdt het ook op.
[removed]
Dan zou je om te beginnen eens iets moeten doen aan de isolatie van de woning.wheli schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:24:
[...]
Hier draaien de WP'en om te beginnen al nooit tussen 22:00 en 06:00 uur (waarbij de binnentemp. maar 1 tot 2°C zakt) en door de dacht bij vriestemperaturen ook al niet ononderbroken.
Dan gaan mensen grote accu's kopen en die het grootste deel van de dag op laag vermogen opladen en dan blijkt het net er toch niet tegen te kunnen als iedereen de hele nacht het maximum van een goedkope aansluiting trekt.BarryH schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:28:
[...]
Wel meer dan proefballonnen.
b.v.: [Afbeelding]
uit
https://www.netbeheernede...belemmeringen-nettarieven
en
https://www.netbeheernede.../nieuwe-netbeheertarieven
Zoals ik schreef twee warmtepompen (1 x A2A en 1 x A2W) en als finale back up een speksteenkachel met een voorraad hout uit eigen bosbeheer waarbij die laatste de laatste 2 jaar niet meer is ingezet.Lochnes schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:30:
[...]
Heb je een warmtepomp of stook je fossiel/hout?
Het is niet voor niets een "back up". Ik zet nooit in op één paard en wanneer je volledige woning op elektriciteit draait en er dan altijd technisch iets fout kan gaan wil ik in de winter niet zonder back up voor CV en SWW komen te zzitten.De definitie van een back up (toch voor mij) is dat je het alleen inzet wanneer er onder normale omstandigheden/voorzieningen iets fout gaat. Maar je moet daar dan wel voorafgaandelijk al op voorzien zijn en niet pas over beginnen nat te denken wanneer iets daadwerkelijk fout gaat.
In de huidige woning (die ik kocht in 2000 en zelf ging bewonen in 2014) gas noch brandstoffen aanwezig.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 14:46 ]
In Nederland zit het gek in elkaar om dat 3x25A net zo duur is als 1x25A. Dus er is helemaal geen rem om een aansluiting met veel vermogen te nemen.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:35:
Ja in de "logica" van "ik heb het nu toch en ik betaal er toch al voor dan kan ik het ook beter max. gebruiken" is dat uiteraard........ de logica zelve.
Zoals je zelf schrijft zet dat dan doorgaans niet aan om minder vermogen te gaan afnemen.![]()
Dat doet het wel (cfr. Vlaanderen) waar er fora vol geschreven worden om, ondanks een hoger aansluitvermogen, niet meer dan 2,5 kW van het net te gaan afnemen.
Wat ook weer financieel voorkomen kan worden door vanaf een bepaald min. vermogen wel te laten betalen voor meer vermogen.phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:37:
[...]
Dan gaan mensen grote accu's kopen en die het grootste deel van de dag op laag vermogen opladen en dan blijkt het net er toch niet tegen te kunnen als iedereen de hele nacht het maximum van een goedkope aansluiting trekt.
En je zou zelfs de rekening op gevraagd/teruggeleverd vermogen kunnen laten fluctueren volgens overschotten/tekorten op het net.
Nu fluctueert (bij een dynamisch tarief) alleen de energiecomponent volgens vraag en aanbod in prijs en wijzigen de kosten niet mee. Deze zijn (toch in Vlaanderen) 24/7 gelijk. Wat ook niet geheel logisch is gezien het net niet 24/7 even hard belast wordt.
Als ik naar mezelf kijk, mijn PV wekt in december niet genoeg op voor SWW. En dat is dan alleen SWW. Daar komen dan koken, de was, verlichting nog bij.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:42:
Zoals ik schreef twee warmtepompen (1 x A2A en 1 x A2W) en als finale back up een speksteenkachel met een voorraad hout uit eigen bosbeheer waarbij die laatste de laatste 2 jaar niet meer is ingezet.
Dan kan je isoleren wat je wil, maar dat gaat dus niet lukken. Natuurlijk zou in december niet douchen ook kunnen. Maar dan neem ik gewoon die windenergie die er toch is.
Geen probleem.
Situaties verschillen en ik kijk ook naar mezelf en daar lukt het dan weer wel.
Wat verlichting (hier full LED), de was doen (verbruikt hier tussen de 200 en 500 Wh per machine) en koken (hier op inductie) met isoleren van de woning te maken heeft begrijp ik dan weer niet.
Isoleren van de woning doe je doorgaans om te voorkomen dat de CV (in deze de WP) niet 24/7 moet draaien om de woning warm te houden* zodat je de uitgespaarde energie kan inzetten voor verlichting, SWW en koken. Een kWh, de bron van opwekking doet er niet toe, kan je maar één keer verbruiken.
(Nou ja, in een EV met regeneratie uiteraard niet maar laten we dat even buigen beschouwing laten.)
Zoals ik eerder schreef ben ik ook niet off grid en heb ik in december en januari het net ook nog nodig (een 285 kWh op jaarbasis). Maar de oorzaak daarvan is te weinig productievermogen (dat wordt mid 2031 verholpen) en niet te weinig opslagvermogen.
Zelfs wanneer er tijdens de maanden december en januari een aaneensluitende dunkelflaute zou heersen en zonder netaansluiting en zonder uitbreiding van productie zou ik dan nog geen opslag van een MWh nodig hebben.
* De primaire energie voor CV is hier ook niet de WP maar rechtstreekse zonne-instraling, gevolgd door A2A WP, gevolgd door A2W WP en finaal als ultieme back up de speksteenkachel.
Situaties verschillen en ik kijk ook naar mezelf en daar lukt het dan weer wel.
Wat verlichting (hier full LED), de was doen (verbruikt hier tussen de 200 en 500 Wh per machine) en koken (hier op inductie) met isoleren van de woning te maken heeft begrijp ik dan weer niet.
Isoleren van de woning doe je doorgaans om te voorkomen dat de CV (in deze de WP) niet 24/7 moet draaien om de woning warm te houden* zodat je de uitgespaarde energie kan inzetten voor verlichting, SWW en koken. Een kWh, de bron van opwekking doet er niet toe, kan je maar één keer verbruiken.
(Nou ja, in een EV met regeneratie uiteraard niet maar laten we dat even buigen beschouwing laten.)
Zoals ik eerder schreef ben ik ook niet off grid en heb ik in december en januari het net ook nog nodig (een 285 kWh op jaarbasis). Maar de oorzaak daarvan is te weinig productievermogen (dat wordt mid 2031 verholpen) en niet te weinig opslagvermogen.
Zelfs wanneer er tijdens de maanden december en januari een aaneensluitende dunkelflaute zou heersen en zonder netaansluiting en zonder uitbreiding van productie zou ik dan nog geen opslag van een MWh nodig hebben.
* De primaire energie voor CV is hier ook niet de WP maar rechtstreekse zonne-instraling, gevolgd door A2A WP, gevolgd door A2W WP en finaal als ultieme back up de speksteenkachel.
[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 15:06 ]
De kosten voor netbeheer zijn niet het daadwerkelijk gebruik, maar het potentieel gebruik. Daar moet het net op berekend zijn. Er is geen rem op afname, dus de netbeheerder zal altijd capaciteit sneller moeten toevoegen dan dat de vraag groeit.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:45:
Wat ook weer financieel voorkomen kan worden door vanaf een bepaald min. vermogen wel te laten betalen voor meer vermogen.
En je zou zelfs de rekening op gevraagd/teruggeleverd vermogen kunnen laten fluctueren volgens overschotten/tekorten op het net.
Nu fluctueert (bij een dynamisch tarief) alleen de energiecomponent volgens vraag en aanbod in prijs en wijzigen de kosten niet mee. Deze zijn (toch in Vlaanderen) 24/7 gelijk. Wat ook niet geheel logisch is gezien het net niet 24/7 even hard belast wordt.
Bij mensen die nu al meer gebruiken is de kans kleiner dat die nog meer gaan gebruiken dan mensen die nu nog verwarmen met gas en op termijn een WP installeren en een EV nemen.
Veder is het vanuit het oogpunt van de energietransitie niet juist om de kosten van het net te leggen bij de mensen die al groener zijn. Dat geeft alleen een rem op verdere vergroening.
Wanneer je in de praktijk gebruik maakt van iets doet het er weinig toe of iets "juist is" of "niet juist".
Je dient dan gewoon rekening te houden met de gangbare werkelijkheid.
En dan blijkt dat niet alleen de overheden maar ook hun "gemiddelde kiezers" niet al te wakker liggen van wat "groen en duurzaam" is.
De werkelijkheid is dan ook dat netbeheerders en overheid NIET de vraag voldoende volgen noch voldoende snel het net degelijk uitbreiden en al zeker niet wanneer men tijdig een transitie wil doorvoeren van fossiel naar hernieuwbaar.
Integendeel, de roep om elektrificatie uit te stellen en fossiel niet te vlug af te schrijven wordt zowel van boven als vanuit beneden steeds luider. En doorgaans volgen politici niet wat echt nodig is maar op basis van wie het hardst kan roepen waarbij de meeste stemmen op de makkelijkste manier gewonnen kunnen worden.
En dan blijkt dat niet alleen de overheden maar ook hun "gemiddelde kiezers" niet al te wakker liggen van wat "groen en duurzaam" is.
De werkelijkheid is dan ook dat netbeheerders en overheid NIET de vraag voldoende volgen noch voldoende snel het net degelijk uitbreiden en al zeker niet wanneer men tijdig een transitie wil doorvoeren van fossiel naar hernieuwbaar.
Integendeel, de roep om elektrificatie uit te stellen en fossiel niet te vlug af te schrijven wordt zowel van boven als vanuit beneden steeds luider. En doorgaans volgen politici niet wat echt nodig is maar op basis van wie het hardst kan roepen waarbij de meeste stemmen op de makkelijkste manier gewonnen kunnen worden.
[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 15:14 ]
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland hebben huishoudens weinig last van stroomstoringen. Daar uit blijkt dat in het algemeen netbeheerders juist wel aan de vraag kunnen voldoen.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:09:
Wanneer je in de praktijk gebruik maakt van iets doet het er weinig toe of iets "juist is" of "niet juist".
Wat betreft bedrijven zijn ze nu als een gek aan het bouwen (of in ieder geval plannen maken om te gaan bouwen) omdat er niets meer aangesloten kan worden. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er anders omgegaan wordt met het reserveren van capaciteit. Door bijv. capaciteit alleen toe te kennen buiten piekuren. Of bedrijven die capaciteit bundelen, etc.
Uiteindelijk wil de overheid wel iets doen aan de energietransitie. Anders gaat (in ieder geval in Nederland) het land op slot. Zie bijv. het stikstof probleem. Jarenlang genegeerd, totdat de hoogste rechter zei dat het genoeg geweest was, en bijv. bouwprojecten niet meer door kunnen gaan.
Maar met 3-4kw gaat het stukken makkelijker dan met 17kwphicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:37:
[...]
Dan gaan mensen grote accu's kopen en die het grootste deel van de dag op laag vermogen opladen en dan blijkt het net er toch niet tegen te kunnen als iedereen de hele nacht het maximum van een goedkope aansluiting trekt.
Dat weet ik niet. Netbeheerders doen al heel lang moeilijk over warmtepompen en die komen normaal gesproken niet boven de 3-4 kW. Alleen bij een legionella run, maar dat is 1 keer per week en niet gesynchroniseerd.BarryH schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:51:
[...]
Maar met 3-4kw gaat het stukken makkelijker dan met 17kw
Ik ook niet.
Op een beperkt deel van Vlaanderen heb ik wel zicht en daar zijn stroomstoringen vooralsnog zelden en nooit langdurig.
Maar ik neem ook geen brandverzekering op de woning omdat in de regio waar ik woon woningbranden een veel voorkomend fenomeen zijn. Ik neem een verzekering in de hoop ze nooit nodig te hebben.
Wat niet is kan uiteraard ook nog komen.
Uitval van lokale PV productie-eenheden wegens overbelasting van het net komen wel steeds meer en voor. Dacht dat men daar in Nederland nog meer last van heeft maar dan zal ik me daarin vergist hebben.
Ongeacht de toestand van het net of de productie in de wijk blijven mijn panelen gewoon verder werken.
Persoonlijk vind ik dat, ook economisch, een pluspunt. Iedere geproduceerde kWh is netto immers minstens 33 cent waard en bij teruglevering 40,5 tot 61 cent.
Ha, dan is de pers hier verkeerd geïnformeerd.Uiteindelijk wil de overheid wel iets doen aan de energietransitie. Anders gaat (in ieder geval in Nederland) het land op slot. Zie bijv. het stikstof probleem. Jarenlang genegeerd, totdat de hoogste rechter zei dat het genoeg geweest was, en bijv. bouwprojecten niet meer door kunnen gaan.
Ik dacht dat de plannen in Nederland waren om het land op slot te doen voor immigranten en het stikstofprobleem verder als niet meer relevant te beschouwen en over te laten aan het inzicht van de landbouwers zelf. Maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben.
Ik woon ook in Vlaanderen waar de eigen gewestelijke overheid een meester is in het negeren van de eigen wetten en wanneer het hen goed uitkomt rechterlijke beslissingen gewoon te negeren en wanneer dat niet mogelijk is gewoon de wet aan te passen naar eigen inzicht en eigen belang. Daar moet ik dus als particulier rekening mee houden.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 16:19 ]
Uitval van PV is geen probleem van het net. Ze vallen uit om het net (vooral de aangesloten apparatuur) te beschermen. Dat komt regelmatig voor. Maar dat is hoogstens een (klein) financieel probleem voor de eigenaar van de PV. Het is veel vervelender als een transformator in de rook opgaat.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:17:
Uitval van lokale PV productie-eenheden wegens overbelasting van het net komen wel steeds meer en voor. Dacht dat men daar in Nederland nog meer last van heeft maar dan zal ik me daarin vergist hebben.
Ongeacht de toestand van het net of de productie in de wijk blijven mijn panelen gewoon verder werken.
Persoonlijk vind ik dat, ook economisch, een pluspunt. Iedere geproduceerde kWh is netto immers minstens 33 cent waard en bij teruglevering 40,5 tot 61 cent.![]()
Ha, dan is de pers hier verkeerd geïnformeerd.
Ik dacht dat de plannen in Nederland waren om het land op slot te doen voor immigranten en het stikstofprobleem verder als niet meer relevant te beschouwen en over te laten aan het inzicht van de landbouwers zelf. Maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben.
Interessant prijzen daar in Vlaanderen. Bij afname op een dynamisch contract kost stroom mij ongeveer 25 cent/kWh. Dus dat is voor mij de maximale waarde van mijn PV. Invoeden op een dynamisch contract levert uiteraard minder op.
Wat betreft de plannen heb je gelijk. Maar de werkelijkheid is weerbarstig :-)
Je kan het uiteraard omdraaien maar dat wijzigt de situatie niet.phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:31:
[...]
Uitval van PV is geen probleem van het net. Ze vallen uit om het net (vooral de aangesloten apparatuur) te beschermen. Dat komt regelmatig voor. Maar dat is hoogstens een (klein) financieel probleem voor de eigenaar van de PV. Het is veel vervelender als een transformator in de rook opgaat.
PV omvormers vallen uit omdat het net het niet langer aankan.
Was - na de oproep vanuit het beleid om individueel te investeren in meer HE - het net tijdig versterkt dan moesten al die omvormers niet uitgeschakeld worden om het te zwakke net tegen zichzelf te beschermen, gingen transformators niet in rook op en ging er ook niet nodeloos HE verloren.
Wanneer het beleid niet tijdig en/of onvoldoende investeert in opslag van HE en transport van HE van punt a naar b blijft alleen de optie over dat men dat particulier zelf gaat doen en niet langer blijft vertrouwen tot "een ander, beleid incluis" daar eindelijk eens voldoende werk van gaat maken.
Vandaar dat het voor mij niet voordelig is om te investeren in de hogere vaste kost van een dynamisch contract. Bij een variabel contract kost afname van het net me rond de 20 cent/kWh. Daar moest ik uiteraard eerst zelf wat voor doen. Zoals investeren in eigen productie en opslag (om het zelfverbruik te verhogen) zodat ik geen netkosten meer moet betalen op het weinige dat ik nog van het net afneem.Interessant prijzen daar in Vlaanderen. Bij afname op een dynamisch contract kost stroom mij ongeveer 25 cent/kWh. Dus dat is voor mij de maximale waarde van mijn PV. Invoeden op een dynamisch contract levert uiteraard minder op.
Deed ik dat niet zou een variabel contract me ook tot 25-26 cent/kWh kosten en op jaarbasis ook nog eens een hoger captar aangerekend krijgen.
De waarde van mijn PV is wat ik er netto voor krijg en niet wat ik all in betaal voor afname aan de leverancier. Netafname kost me all in in 2024 gemiddeld een 20 cent/kWh en productie levert me tussen de 33 en 61/kWh op.
Dat is uiteraard niet van toepassing op "iedereen". Alleen voor diegenen die eerst geïnvesteerd hebben en dankzij die voorafgaande investeringen het systeem meer naar hun hand kunnen zetten ipv gewoon lijdzaam te ondergaan wat derden hen aanrekenen.
Maar dit resulteert in een benadering per individueel huishouden, voor warmtepompen en zonnepanelen is de gelijktijdigheid dusdanig hoog dat dit niet veel kwaad kan maar met laden van een auto wordt dat al anders.Dreamvoid schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:08:
Zou he technisch mogelijk zijn om een levertarief op basis van netspanning te hebben? Bij hoge netspanning een hoog teruglevertarief maar bij lage netspanning geld toe.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Je blijft vergeten dat de meeste mensen nog geen kwart van wat ze in de winter nodig hebben op kunnen wekken omdat ze de ruimte niet hebben voor genoeg zonnepanelen. Het is dan ook onzin om te stellen dat het om te weinig productievermogen zou gaan. Afhankelijk van de ruimte die je hebt om PV te leggen zul je opslag nodig hebben en het is daarmee altijd een afweging tussen wat je op kunt wekken en wat je dan nog op moet slaan. En voor de meeste mensen ontkom je dan niet aan een grote opslag die al snel richting de 1MWh gaat als je uit gaat van ongeveer je jaarverbruik opwekken (iets wat vaak als richtlijn wordt genomen bij PV)IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:59:
En als er dan nog een EV bij komt heb je helemaal een probleem met de opslag.
[removed]
Je blijft vergeten dat ik in de eerste plaats maatregelen neem voor de eigen situatie.
- knip, herhaling -
- knip, herhaling -
[ Voor 166% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 11:42 ]
Nee, maar daarom ga je dus al snel richting grootschalige opslag, zoals een warmtenet met ondergrondse of bovengrondse warmwaterput. Dat kost extra, maar een stuk minder dan in elk huis een thuisaccu van een paar MWh en een warmtepomp om al die decentrale verwarmingssystemen te voorzien.
Uiteraard werkt dit niet overal, warmtenetten hebben schaalgrootte nodig en dichte bebouwing. Een afgelegen boerderij gaat gewoon aan het stroomnet of (bio)gas.
Uiteraard werkt dit niet overal, warmtenetten hebben schaalgrootte nodig en dichte bebouwing. Een afgelegen boerderij gaat gewoon aan het stroomnet of (bio)gas.
Het gaat er om dat je net doet of jouw mogelijkheden er voor iedereen zijn. En dat is gewoon onzin. Zoals ik al eerder zei, leuke verhalen die je hebt dus en ook fijn dat je ze deelt zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Alleen maak niet iedere keer de opmerkingen dat wat jij doet voor iedereen mogelijk is.IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:33:
Je blijft vergeten dat ik in de eerste plaats maatregelen neem voor de eigen situatie (en dat begint al met het uitkiezen van de woonplaats* met voldoende ruimte) en me niet geroepen voel maatregelen te baseren op wat anderen zinnig of onzinnig vinden.
Zo werkt het nu eenmaal niet. Door werk, familie en een hoop andere redenen zullen er altijd veel mensen in of bij een stad wonen waardoor die ruimte er niet is. Die hebben dus al heel veel mogelijkheden niet. En dan is het alsnog goed om te kijken welke mogelijkheden er wel zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de mogelijkheden hebben om net zo ver als jou te komen.Ik voel me nog minder geroepen de spreekbuis te zijn van een of ander "gemiddelde" noch wat de "meeste mensen" vinden wat wel of niet zou kunnen.
Dat laat ik beter aan anderen over die zich daartoe geroepen voelen.
Wie zichzelf wil beperken tot wat gemiddeld mogelijk is voor de gemene deler van de "meesten" blijft daar doorgaans ook gewoon in steken en daar pas ik voor.
Een EV heeft een groot verbruik, wat er in de winter nog bovenop komt. Als je 15k per jaar rijdt, voegt dat weer 200 kWh per maand toe dat je op moet wekken. In jouw voorbeeld van 15kWh dat je per dag nodig hebt, komt er dan dus al 50% bovenop. En voor je opslag gaat dat nog harder omhoog. Wederom geeft dat in de winter problemen als je onafhankelijk van het net wilt worden.Maar geen probleem hoor dat wie dan ook zich daartoe wil beperken. Ieder zijn ding met eigen gevolgen.
Een EV is voor mijn (zelf gekozen) situatie ook geen enkel probleem inzake opslag. Integendeel. Naast mobiliteit is het een deel van de opslag voor de woning.
Wie zegt dat ik daarna streef? Ik zeg dat dat nodig is als je als normaal gezin met PV van het net af zou willen. Ik streef nu eerst naar zo'n 50kWh opslag omdat ik dan gedurende de zomer (9 maanden) niets van het net nodig heb. Voor de winter kan ik hooguit optimaliseren, maar volledig los van het net kunnen draaien is gewoon een utopie. Mijn totale opwek over het jaar is wel voldoende, maar dan moet ik alsnog 90% van het gebruik in de winter als opslag hebben en dan zit ik rond de 900kWh wat iig nu nog een onzinnig grote accu is.In de huidige omstandigheden op lokale basis als richtlijn trachten te streven naar 1 MWh opslag is pas een onzinnig uitgangspunt. Of het zou een gemakshalve uitgangspunt moeten zijn om een goede reden te vinden om vooral niets te moeten doen en het (weer) over te laten aan "de anderen".
Wederom gaat het hier totaal niet om. Je moet altijd kijken naar de mogelijkheden die je hebt. Je ontkomt er alleen niet aan dat de een meer mogelijkheden heeft dan de ander. Dat iets niet mogelijk is, wil niet zeggen dat iemand het niet geprobeerd heeft of het afschuift op anderen. Het hele punt is dan ook dat jij net doet of iedereen dezelfde mogelijkheden heeft als jou. En dat is gewoon niet zo. En als ik daar wat van zeg kom je terug met dat iemand het niet zou proberenSommige mensen zien in alles een probleem omdat ze zonder te proberen het al onzin vinden terwijl anderen in ieder probleem juist een aanzet zien in het vinden van een werkbare oplossing.
Niks mis mee zolang je de gevolgen van de eigen daden, of het gebrek daaraan, maar wil erkennen en niet telkens afschuift op de anderen.
De meeste mensen komen omgeveer tot de helft aan bruikbaar dak voor PV. Wederom doe je nu net of iedereen zo'n dak heeft of zou kunnen hebben. Dat is niet en zal ook nooit zo zijn.*Wat in Vlaanderen al niet speciaal is want ik woon letterlijk in het kleinste huis van de hele wijk (139 m² bewoonbare opp en met 75 m² bruikbaar dak voor PV) met ook nog eens het minst aantal auto's op de oprit.
Dus kort gezegd, het gaat er niet om hoeveel moeite iemand doet of niet, het gaat er om dat veel mensen veel beperkter zijn in de mogelijkheden. En dat heeft niets met inzet of proberen te maken, dat heeft er mee te maken dat de mogelijkheden er gewoon niet zijn voor het gros van de mensen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mensen die maar net een appartementje kunnen huren en daarmee helemaal weinig mogelijkheden hebben (en helaas is dat nog steeds een grote groep mensen)
En nogmaals, fijn dat je je ervaringen deelt zodat anderen er iets van op kunnen steken
[removed]
Correct.Dreamvoid schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:00:
Iedere situatie is anders dus dan pas je je individueel aan.
Ik woon nu wel in een open bebouwing gelegen tussen twee natuurgebieden (maar niet in een afgelegen boerderij want slechts 2,5 km van een dorpcentrum) en biogas is daar niet nodig. Eigen opwek en eigen opslag volstaat ruimschoots. Gas is niet meer van deze tijd en het transport van gas veroorzaakt ook overal her en der lekken. Niets duurzaam aan gaswinning, gastransport en gasvebruik en lokale uitstoot als gevolg van gasverbranding. Het is alleen lekker handig en relatief goedkoop voor mensen die zelf niet willen/kunnen handelen en de echte kosten daarvan afschuiven op "het collectief".
In mijn volgend woonproject (geconcentreerde bouw in een wetland) zit er trouwens vanuit de gemeenschappelijke daken regenwaterrecuperatie voor iedere individuele woonunit, een gemeenschappelijke diepteboring met één grote warmtepompunit voor vloerverwarming en -koeling voor iedere individuele woonunit, zonnepanelen geïntegreerd in groendaken voor de gemeenschappelijke delen en ondergrondse laadpalen en gemeenschappelijke opslag voor de overproductie van een nabijgelegen zonneveld.
Het een moet het ander dus niet uitsluiten. Je moet gewoon flexibel omgaan met de gegeven omstandigheden en mogelijkheden.
Ik heb het idee dat de warmtepompen zelf geen probleem zijn, maar dat vooral de 3 kW+ van de hulpverwarming de netbeheerders zenuwachtig maakt.phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:58:
[...]
Dat weet ik niet. Netbeheerders doen al heel lang moeilijk over warmtepompen en die komen normaal gesproken niet boven de 3-4 kW. Alleen bij een legionella run, maar dat is 1 keer per week en niet gesynchroniseerd.
Dat gecombineerd met merken die hun stickervermogen baseren op het vermogen bij +7 in plaats van -7 (Itho oa) levert nogal wat plotseling dorstige installaties op.
- knip, negeermodus -redwing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:08:
Het gaat er om dat je net doet of jouw mogelijkheden er voor iedereen zijn. En dat is gewoon onzin. Zoals ik al eerder zei, leuke verhalen die je hebt dus en ook fijn dat je ze deelt zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Alleen maak niet iedere keer de opmerkingen dat wat jij doet voor iedereen mogelijk is.
[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 11:44 ]
Het gaat uiteraard niet om het relatieve verbruik tov een ICE maar om het absolute verbruik. Als jij 3-6 kWh per dag nodig hebt voor je huis en je rijdt 100 km op een dag dan heb je al ruim 3x tot 5x nodig. Ook jij gaat dat nooit van z'n leven zelf opwekken in de winter (gemiddeld).IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:48:
Wat vertel je nu weer.
Een EV heeft helemaal geen groot verbruik. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Vergelijk je beide met elkaar volgens dezelfde norm heeft een EV doorgaans een verbruik tussen de 17 en 20 kWh en een auto met een verbrandingsmotor een verbruik tusen de 50 en 70 kWh. Dat laatste noem ik een groot verbruik, het eerste redelijk duurzaam en zuinig omgaan met beschikbare energie die je dan ook nog eens deels zelf kan opwekken (voor wie daarvoor kiest en niet blijft hangen in gemiddelden).
Maar jij laadt gewoon amper thuis dus dan lijkt het allemaal fantastisch makkelijk in de winter
Om te beginnen rij ik met de auto helemaal geen 100 km per dag.
(En het "gemiddelde gezin doet dat ook al niet).
Je maakt - waarschijnlijk op basis van de eigen uitgangspunten - weer de rekening van een ander op basis van de eigen veronderstellingen.
Steek die energie in je eigen rekening maken en in het zoeken naar oplossingen om de eigen mogelijkheden uit te breiden ipv te proberen de mogelijkheden die een ander creëert keer op keer naar beneden proberen te praten.
En nu wordt het tijd om de EV nog eens aan de thuislaadpaal te hangen om van 90 naar 100% SoC te mikken waarbij de thuisaccu lekker verder kan van 78 naar 100% SoC. Piece of cake.
(Overigens zal dat dan de 16de thuislaadsessie van deze maand zijn, "amper" is in deze dus zeer relatief
).

Je maakt - waarschijnlijk op basis van de eigen uitgangspunten - weer de rekening van een ander op basis van de eigen veronderstellingen.
Steek die energie in je eigen rekening maken en in het zoeken naar oplossingen om de eigen mogelijkheden uit te breiden ipv te proberen de mogelijkheden die een ander creëert keer op keer naar beneden proberen te praten.
En nu wordt het tijd om de EV nog eens aan de thuislaadpaal te hangen om van 90 naar 100% SoC te mikken waarbij de thuisaccu lekker verder kan van 78 naar 100% SoC. Piece of cake.
(Overigens zal dat dan de 16de thuislaadsessie van deze maand zijn, "amper" is in deze dus zeer relatief
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 10:08 ]
Het was uiteraard een voorbeeld maar je hoeft ruim zoveel niet te rijden om het al onmogelijk te maken in de winter. Het verbruik van een auto is nou eenmaal veel hoger dan een huis tenzij je letterlijk alleen een blokje om gaat. Er zullen sowieso legio mensen zijn die makkelijk 100 km woon-werkverkeer hebben (en dan dus sowieso niet kunnen laden op de zon).IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:01:
Om te beginnen rij ik met de auto helemaal geen 100 km per dag.![]()
Maar goed, uiteraard ga je gewoon volledig voorbij aan het punt. What else is new.
Een 50kWh stationaire accu voor individueel huishouden is (op dit moment) ook al onzinnig groot.redwing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:08:
Ik streef nu eerst naar zo'n 50kWh opslag omdat ik dan gedurende de zomer (9 maanden) niets van het net nodig heb. Voor de winter kan ik hooguit optimaliseren, maar volledig los van het net kunnen draaien is gewoon een utopie. Mijn totale opwek over het jaar is wel voldoende, maar dan moet ik alsnog 90% van het gebruik in de winter als opslag hebben en dan zit ik rond de 900kWh wat iig nu nog een onzinnig grote accu is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Voor een gemiddeld huishouden moeten we waarschijnlijk ongeveer denken in de richting van:Termy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:08:
Het was uiteraard een voorbeeld maar je hoeft ruim zoveel niet te rijden om het al onmogelijk te maken in de winter. Het verbruik van een auto is nou eenmaal veel hoger dan een huis tenzij je letterlijk alleen een blokje om gaat. Er zullen sowieso legio mensen zijn die makkelijk 100 km woon-werkverkeer hebben (en dan dus sowieso niet kunnen laden op de zon).
Maar goed, uiteraard ga je gewoon volledig voorbij aan het punt. What else is new.
- 2.000kWh - Verwarming woning en warm water (equivalent 1.000m3 gas)
- 3.000kWh - Verbruik woning
- 3.000kWh - Auto 15.000km
Opwek vanuit zonnepanelen misschien ook eens 3.000kWh dus dekt ook ruim 1/3 af. In een wijk die uit dergelijke gemiddelden bestaat zou individuele opslag totaal onnodig zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 19-09-2024 10:18 ]
Dan dien ik er zelf ook geen rekening mee te houden noch heeft het een weerslag op de eigen situatie en uitgangspunten.
Met vrijblijvende voorbeelden kan je uiteraard alles proberen te bewijzen.
Alleen is dat dan niet op basis van (eigen) data en cijfers maar gewoon uit de eigen duim gezogen om toch maar het eigen punt te kunnen blijven maken.

Ik beweer dan ook nergens dat dit met de huidige productie al mogelijk is in de winter. Integendeel.maar je hoeft ruim zoveel niet te rijden om het al onmogelijk te maken in de winter.
Wat begrijp je niet aan een planning met uitvoering pas in 2031?
Met 10000 kWh extra productiecapaciteit leg je al vlug een 50K km af. Ruim meer dan nodig.
En dan blijft er ook nog de mogelijkheid om tegen dan af te stappen van één EV voor vier gezinnen en over te stappen naar een publieke deelauto. Nog duurzamer dan een eigen auto op de oprit.
Maar dat zien we dan wel weer. Alle opties open houden voor de uiteindelijke beslissing kan nooit kwaad.
Correct.Het verbruik van een auto is nou eenmaal veel hoger dan een huis
Vandaar dat mijn productiecapaciteit ook al veel hoger is en in de nabije toekomst nog veel hoger zal zijn dan het verbruik van de woning.
Dat zijn dan de gevolgen van de eigen keuze en maakt mijn rekening niet.tenzij je letterlijk alleen een blokje om gaat. Er zullen sowieso legio mensen zijn die makkelijk 100 km woon-werkverkeer hebben (en dan dus sowieso niet kunnen laden op de zon).
Ieder moet de gevolgen van de eigen keuzes (leren) dragen.
Ik moet er niet aan denken dagelijks tot 100 km W-W verkeer te moeten afmalen. Niet duurzaam en puur tijdverlies. Vandaar dat ik andere keuzes met andere gevolgen heb gemaakt.
Mijn W-W verkeer bedraagt al jaren 0 km (ik ben nl. al jaren FO) en dat van mijn huidige partner hoogstens 1x per week 25 km enkel (welke bij droog weer dan ook nog eens met de e-bike worden afgehandeld waarbij je met de e-bike over de fiets-o-strade in tijd er nauwelijks langer over doet dan met de auto te staan aanschuiven over de "snel"wegen. En het extra elektrisch verbruik voor W-W verkeer beperkt zich dan ook nog eens tot een 400 Wh per week).
Andere keuzes, andere gevolgen.
Inderdaad.Maar goed, uiteraard ga je gewoon volledig voorbij aan het punt. What else is new.
Ik moet gelukkig geen rekening houden met de keuzes van anderen noch met wat jij vrijblijvend uit je duim zuigt als "voorbeeld" wat een ander niet zou kunnen.
Uiteraard gaat niet alles op voor iedereen.
Dat kan je op zowat alles toepassen.
Moest iedereen alleen nog maar beslissingen nemen en handelen voor wat toegepast en mogelijk was voor iedereen gebeurde er gewoon niets meer.
Gelukkig dat er af en toe nog mensen zijn die durven out of the box denken en daar ook naar durven handelen. Daar kan het inerte collectief ook alleen maar beter van worden.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 10:35 ]
Could be worse.assje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:13:
[...]
Voor een gemiddeld huishouden moeten we waarschijnlijk ongeveer denken in de richting van:
- 2.000kWh - Verwarming woning en warm water (equivalent 1.000m3 gas)
- 3.000kWh - Verbruik woning
- 3.000kWh - Auto 15.000km
According to the most recent data from the United States Energy Information Administration, the average American household consumes 10,800 kilowatt-hours (kWh) of electricity a year
Signatures zijn voor boomers.
Je kunt niet beweren dat het algemeen mogelijk is "als men zich maar aanpast" en vervolgens een algemeen voorbeeld negeren omdat het niet exact op jouw situatie slaat. Sowieso heb ik zelf een EV en zonnepanelen (zie sig) en is mijn eigen harde data dat ik met geen enkele mogelijkheid m'n auto zelf kan laden in de winter en dan heb ik niet eens woon-werkverkeer en negeer ik ook nog eens al het andere verbruik van het huis.IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:16:
[...]
Dan dien ik er zelf ook geen rekening mee te houden noch heeft het een weerslag op de eigen situatie en uitgangspunten.
Met vrijblijvende voorbeelden kan je uiteraard alles proberen te bewijzen.
Alleen is dat dan niet op basis van (eigen) data en cijfers maar gewoon uit de eigen duim gezogen om toch maar het eigen punt te kunnen blijven maken.
Beste geval opwek in december: 70 kWh (platte oost/west set doet het natuurlijk sowieso relatief slecht in de winter maar ik kan niet anders). Dat is zo'n 370 km aan bereik met gemiddeld verbruik in de winter. Daar kan ik minder dan 4x m'n ouders mee bezoeken of vrienden die nog verder wonen en dan negeer ik kortere ritten naar schoonouders, etc etc. Echt totale kansloosheid om dat zelf op te gaan wekken en dan heb ik ~45 m2 aan plat dak dat helemaal vol ligt.
Maar goed, ga lekker door met het doorduwen van je eigen situatie. Ik ben er weer ff klaar mee. Jammer dat er geen mute- of negeerknop op GoT zit.
@assje Ja ok, met warmtepomp en gemiddelde isolatie is het aandeel van een auto een stuk lager uiteraard. Hier verwarmen we nu grotendeels met de airco maar hebben ook stadsverwarming dus de gemiddelde bewoner hier zal z'n verbruik ruim verdubbelen tov geen EV.
(bijna) alles is een probleem, zeker in oudere wijken.Proton_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:10:
[...]
Ik heb het idee dat de warmtepompen zelf geen probleem zijn, maar dat vooral de 3 kW+ van de hulpverwarming de netbeheerders zenuwachtig maakt.
Dat gecombineerd met merken die hun stickervermogen baseren op het vermogen bij +7 in plaats van -7 (Itho oa) levert nogal wat plotseling dorstige installaties op.
In de jaren 60 wijken is er ontworpen voor (ongeveer) 1,2 kVA gelijktijdigheid per woning, de modernere wijken (deze eeuw) zitten op 1,8 kVA. In de onderstations zit er natuurlijk wel wat speling, die zijn ontworpen op groei.
Gelijktijdigheid en vermogens van een aantal installaties (even uit mijn hoofd)
Type | gelijktijdigheid | vermogen | gelijktijdig vermogen |
Warmtepomp | 80% | 2 kW | 1,6 kVA |
Warmtepomp elektrisch element | 90% | 6 kW | 5,4 kVA |
Zonnepanelen | 100% | 4 kW | 4 kVA |
Inductiekookplaat | 13% | 7 kW | 0,9 kVA |
Grootschalige toepassing van deze technologie leidt dus altijd tot netcongestie. Er moeten dus gewoon meer MSRs (wijkstations) komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 19-09-2024 11:09 ]
Ja, dat heet locational pricing. Hoewel dat niet per se op basis van netspanning hoeft - zeker als er dynamische tap changers in de MSR zit - maar bijvoorbeeld op basis van olietemperatuur. Trafo's kunnen korte perioden worden overbelast, tot wel 400%.assje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:28:
[...]
Zou he technisch mogelijk zijn om een levertarief op basis van netspanning te hebben? Bij hoge netspanning een hoog teruglevertarief maar bij lage netspanning geld toe.
Uitdaging met locational pricing is dat de prijsincentive altijd groter is dan een eventuele incentive vanuit de handels/onbalansmarkt.
Uiteraard kan ik dat. Ik doe niet anders. *knip herhaling zonder nieuwe inbreng helpt de discussie niet verderTermy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:58:
[...]
Je kunt niet beweren dat het algemeen mogelijk is "als men zich maar aanpast"
[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2024 11:30 ]
Je blijft in je hele post wederom volledig voorbij gaan aan mijn punt. Het gaat niet om visie of wat mensen zich opleggen. Het gaat er om dat niet iedereen alle mogelijkheden heeft.IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:48:
[...]
Correct.
Zelf heb ik totaal geen invloed op de beperkingen in visie en handelen welke anderen zichzelf opleggen.
De oorzaak daarvan zullen ze bij zichzelf moeten zoeken of met de zelf opgelegde beperkingen leren omgaan.
De oorzaak van die frustratie ligt dus bij henzelf en niet bij een ander.
Wederom mis je volledig het punt. We hebben het hier over verduurzamer en het bijbehorende verbruik. En dan verbruikt die EV 200kWh per maand (bij 15k km per jaar). Wil je los van het net gaan moet je dat dus ook afdekken.Wat vertel je nu weer.
Een EV heeft helemaal geen groot verbruik. Een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Vergelijk je beide met elkaar volgens dezelfde norm heeft een EV doorgaans een verbruik tussen de 17 en 20 kWh en een auto met een verbrandingsmotor een verbruik tusen de 50 en 70 kWh. Dat laatste noem ik een groot verbruik, het eerste redelijk duurzaam en zuinig omgaan met beschikbare energie die je dan ook nog eens deels zelf kan opwekken (voor wie daarvoor kiest en niet blijft hangen in gemiddelden en tussen de twee oren al heeft beslist dat elektrisch rijden niet kan omdat je dan bv. niet in één keer duizend km kan afhaspelen of wat voor drogredenen men ook verzint om vooral zelf niets te moeten doen).
Nee, dat is de fout die jij maakt, jij stelt keer op keer dat mensen jouw voorbeeld na kunnen doen als ze maar willen. En dat is gewoon niet waar, veel mensen hebben die mogelijkheid niet. Al is het maar dat ze niet eens een huis kunnen kopen, of alleen maar eentje met een klein dak/schaduwdak. En al helemaal niet een huis waar ze met 3kWh/dag rond komen. Een normaal verbruik is nog steeds 10-15kWh per dag.En je moet de eigen situatie niet proberen te extrapoleren op deze van een ander en de eigen wensen en de zelf opgelegde beperkingen niet overzetten op de situatie van een ander.
Dat is de foute redenering die jij telkens blijft maken.
Ik betwist nergens dat jij of een ander daar niet in slaagt.
Dat is geen verschil van mening, het is b.v. gewoon een feit dat een groot deel van de mensen niet eens een eigen dak heeft om zonnepanelen op te leggen. En zo zijn veel van de andere beperkingen ook feiten.Nou, dan verschillen we daarin grondig van mening.
[removed]
Ik neem nu volkomen zelfstandig het besluit om je in deze te negeren en er niet meer op te reageren.
Draagt niets meer bij aan duurzaamheid en is, mijn mening, alleen nog maar het blijven herhalen van hetzelfde.
En zonder nieuwe inbreng helpt dat de discussie niet verder en brengt alleen maar weer dezelfde kroegpraat voort.
Kijk, kan ook zonder "knop".
Draagt niets meer bij aan duurzaamheid en is, mijn mening, alleen nog maar het blijven herhalen van hetzelfde.
En zonder nieuwe inbreng helpt dat de discussie niet verder en brengt alleen maar weer dezelfde kroegpraat voort.
Kijk, kan ook zonder "knop".
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 11:39 ]
Wat niet zo gek is als je die houten kratten ziet die ze daar huizen noemen. Ik heb er een tijdje gewoond en het huis dat we hadden was mooi en groot, maar zodra het begon te waaien hoorde je het overal binnen komen. Pak daarbij de oversized koelkast/vrieskist, oude onzuinige airco en de hele dag het huis op 24 graden houden, en je zit zo aan dat soort getallen.
[removed]
Valt best wel mee, vergeet niet dat veel huizen (uit dat gemiddelde) electrisch verwarmd worden met een - jazeker - warmtepomp. Dan is 10.000 kWh nog niet zo gek. Ook ik heb er een tijdje gewoond ("deep south"). Zonder airco overleef je niet en in de winter kan het best wel vriezen, ik heb een verschil van 40 graden C binnen 48 uur meegemaakt.redwing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:52:
[...]
Wat niet zo gek is als je die houten kratten ziet die ze daar huizen noemen. Ik heb er een tijdje gewoond en het huis dat we hadden was mooi en groot, maar zodra het begon te waaien hoorde je het overal binnen komen. Pak daarbij de oversized koelkast/vrieskist, oude onzuinige airco en de hele dag het huis op 24 graden houden, en je zit zo aan dat soort getallen.
Je hebt wel gelijk dat niet alles even zuinig is, waarom ook? Prijzen liggen vrij laag: https://www.electricchoice.com/electricity-prices-by-state/ Vanaf $ 0.0937/kWh ofwel bij 10.000 kWh < $ 1.000,-
Omdat het niet duurzaam is?DjoeC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:02:
[...]
Je hebt wel gelijk dat niet alles even zuinig is, waarom ook?
Ieder zijn eigen mening maar ik onderschrijf alleszins al niet het uitgangspunt dat door te streven naar middelmatigheid, gewoon verder doen als vanouds alsof het allemaal geen negatieve impact heeft op de omgeving, ongeacht de bron goedkope energie als primaire doelstelling te blijven beschouwen en alleen maatregelen te nemen die altijd en overal voor iedereen onmiddellijk betaalbaar en haalbaar lijken we ooit tot een duurzame samenleving zullen komen. Integendeel.
Om te voorzien in eigen energie moet je het voor de kostprijs in elk geval al niet laten liggen:
https://www.vrt.be/vrtnws...panelen-gaat-ook-dit-jaa/
Dat het in onze contreien nog altijd ontbreekt aan voldoende sterke netten voor transport en onvoldoende opslagcapaciteit is voor sommigen ook geen nieuws meer.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 12:37 ]
Ik vraag me af hoe dit werk. Mijn WP heeft een elektrische element voor SWW. Je moet bij een legionella run toch de 60 graden halen. Maar hoe kom je dan op een gelijktijdigheid van 90%. Moet ik die legionella run gaan afstemmen met de buren?Skyaero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:07:
[...]
(bijna) alles is een probleem, zeker in oudere wijken.
In de jaren 60 wijken is er ontworpen voor (ongeveer) 1,2 kVA gelijktijdigheid per woning, de modernere wijken (deze eeuw) zitten op 1,8 kVA. In de onderstations zit er natuurlijk wel wat speling, die zijn ontworpen op groei.
Type gelijktijdigheid vermogen gelijktijdig vermogen Warmtepomp 80% 2 kW 1,6 kVA Warmtepomp elektrisch element 90% 6 kW 5,4 kVA Zonnepanelen 100% 4 kW 4 kVA Inductiekookplaat 13% 7 kW 0,9 kVA
Grootschalige toepassing van deze technologie leidt dus altijd tot netcongestie. Er moeten dus gewoon meer MSRs (wijkstations) komen.
Duurzaam zijn is in dat land allen onderdeel van een negatieve maatschappelijke discussie. Ofwel: Het leeft niet (echt). Kijk naar de verhalen over Tesla's in Chicago bij hevige kou, de trips die mensen maken langs kapotte chargers, het cancellen van windmolenparken, het niet willen verbeteren van MPG op auto's, het niet willen meewerken aan verbetere efficiency standards op gasfornuizen en zo kan ik nog even doorgaan.IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:31:
[...]
Omdat het niet duurzaam is?
Ieder zijn eigen mening maar ik onderschrijf alleszins al niet het uitgangspunt dat door te streven naar middelmatigheid, gewoon verder doen als vanouds alsof het allemaal geen negatieve impact heeft op de omgeving, ongeacht de bron goedkope energie als primaire doelstelling te blijven beschouwen en alleen maatregelen te nemen die altijd en overal voor iedereen onmiddellijk betaalbaar en haalbaar lijken we ooit tot een duurzame samenleving zullen komen. Integendeel.
Om te voorzien in eigen energie moet je het voor de kostprijs in elk geval al niet laten liggen:
https://www.vrt.be/vrtnws...panelen-gaat-ook-dit-jaa/
Dat het in onze contreien nog altijd ontbreekt aan voldoende sterke netten voor transport en onvoldoende opslagcapaciteit is voor sommigen ook geen nieuws meer.
De wereld bekijken vanuit een Nederlands perspectief is simpel - hoewel het sentiment ook hier helaas aan het kantelen is. De realiteit wereldwijd is anders. Naar mijn mening (voor wat die waard is) zal er op wereldschaal een evenement moeten plaatsvinden dat de ogen openet. Daarbij, als een enkel individu heb je maar een beperkte impact. Er zal politiek gestuurd moeten worden, maar ja -0 die mensen zijn binnen 4 jaar weer weg of willen herkozen worden door een meerderheid.....
Ik probeer duurzaam te zijn ondanks dat ik ook een luxedier met hoog energie verbruik ben.....
Benieuwd welk evenement je dan voor ogen hebt?DjoeC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:12:
[...]
Naar mijn mening (voor wat die waard is) zal er op wereldschaal een evenement moeten plaatsvinden dat de ogen openet.
De aanhoudende bosbranden en overstromingen (die zelfs nu nog gaande zijn) zijn blijkbaar nog niet genoeg om de ogen te openen.
Duurzaamheidsmaatregelen die je zelf neemt tellen uiteraard niet mee.
Alleen de maatregelen die collectief te nemen zijn en voor iedereen hic et nunc haalbaar en betaalbaar tellen mee. Ook voor de meerderheid in Nederland.
Bij SWW run is de gelijktijdigheid laag. Er zijn echter warmtepompen waarbij een elektrisch element ook gebruikt kan worden op de hele koude dagen. Daar gaat het in mijn overzicht over.phicoh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:08:
[...]
Ik vraag me af hoe dit werk. Mijn WP heeft een elektrische element voor SWW. Je moet bij een legionella run toch de 60 graden halen. Maar hoe kom je dan op een gelijktijdigheid van 90%. Moet ik die legionella run gaan afstemmen met de buren?
De gelijktijdigheid van het maken van tapwater is laag (iets van 20%).
Ik zeg ook niet dat het onlogisch is, alleen dat ze daar niet zo nauw kijken met electra en er weinig reden is om oud spul te vervangen. De warmtepompen die ik daar had zouden hier al lang vervangen zijn omdat je dat binnen een paar jaar terugverdient zou hebben. Daar is het echter gewoon niet de moeite om dat te doen. Zeker niet omdat er relatief grote warmtepompen staan omdat de isolatie nogal eens te wensen over laat.DjoeC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:02:
[...]
Valt best wel mee, vergeet niet dat veel huizen (uit dat gemiddelde) electrisch verwarmd worden met een - jazeker - warmtepomp. Dan is 10.000 kWh nog niet zo gek. Ook ik heb er een tijdje gewoond ("deep south"). Zonder airco overleef je niet en in de winter kan het best wel vriezen, ik heb een verschil van 40 graden C binnen 48 uur meegemaakt.
Je hebt wel gelijk dat niet alles even zuinig is, waarom ook? Prijzen liggen vrij laag: https://www.electricchoice.com/electricity-prices-by-state/ Vanaf $ 0.0937/kWh ofwel bij 10.000 kWh < $ 1.000,-
[removed]
Waar ik zat werden heuveltoppen kaal geveld, het hout in de fik gestoken en daarna de heuvel vlakgeschoven om een nieuw winkelcentrum te bouwen.IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:21:
[...]
Benieuwd welk evenement je dan voor ogen hebt?
De aanhoudende bosbranden en overstromingen (die zelfs nu nog gaande zijn) zijn blijkbaar nog niet genoeg om de ogen te openen.
Ik vermoed dat Florida of Texas eerst in zee moeten zakken voor er iets verandert. Of een nog groter iets. Maar een orkaantje of een brandje gaat de mindset niet veranderen.
Alles telt mee, maar zien we dat ook zo?Duurzaamheidsmaatregelen die je zelf neemt tellen uiteraard niet mee.
Alleen de maatregelen die collectief te nemen zijn en voor iedereen hic et nunc haalbaar en betaalbaar tellen mee. Ook voor de meerderheid in Nederland.
Die rol van het elektrisch element maar snel verbieden (net als de elektrische cv ketel)Skyaero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:46:
[...]
Bij SWW run is de gelijktijdigheid laag. Er zijn echter warmtepompen waarbij een elektrisch element ook gebruikt kan worden op de hele koude dagen. Daar gaat het in mijn overzicht over.
De gelijktijdigheid van het maken van tapwater is laag (iets van 20%).
Zeker omdat een iets zwaardere warmtepomp maar weinig extra kost
California heeft nu ook $0,30/kWh, maar het besef dat je kan besparen door fatsoenlijk te bouwen en na te denken over installaties leeft daar helemaal niet. Liever compenseren met PV en accu...
@BarryH Ook op Tweakers is daar helaas nog geen consensus over.
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"
Eerder was er al discussie of de industrievuistregel van 80% vermogen (beta factor 0.8) wel een goed idee is, daar wordt vrolijk beta 0.66 als goede oplossing verkondigd.
@BarryH Ook op Tweakers is daar helaas nog geen consensus over.
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"
Eerder was er al discussie of de industrievuistregel van 80% vermogen (beta factor 0.8) wel een goed idee is, daar wordt vrolijk beta 0.66 als goede oplossing verkondigd.
Sterker nog, met de brede introductie van R290 (propaan) als koudemiddel is het element ook niet meer nodig voor SWW.BarryH schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:04:
[...]
Die rol van het elektrisch element maar snel verbieden (net als de elektrische cv ketel)
In Californië leeft het iig meer dan elders, alleen wordt het gezien als een ultra linkse hobby en dat doet het niet goed in een verkiezingsperiode die tegenwoordig de volle 4 jaar duurt. Vooruitgang in regelgeving is dus retetraag. En budgetten voor subsidies zijn ook daar niet oneindig want dan moet de belasting omhoog. Amerikaan en hogere belasting? Hah......Proton_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:12:
California heeft nu ook $0,30/kWh, maar het besef dat je kan besparen door fatsoenlijk te bouwen en na te denken over installaties leeft daar helemaal niet. Liever compenseren met PV en accu...
En toch, heel langzaam schuift het. Wind en zon is goedkoper dan kolen en dat vinden de conservatieven prima al haken ze nog niet vol aan, maar kolencentrales beginnen te sluiten: https://edition.cnn.com/2...olar-minnesota/index.html
Uiteraard telt alles mee maar de meerderheid ziet dat idd niet zo en dan maakt het finaal weinig uit.DjoeC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:00:
Alles telt mee, maar zien we dat ook zo?
De meerderheid zit gewoon te wachten tot een ander het voor hen oplost en zit tussendoor dan af te geven dat de weinigen die wel iets doen de perfectie (nog) niet bereikt hebben.
Je weet wel, de splinter en de balk.....
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 16:29 ]
Ik schreef ook openbare laadpalen. Zover ik weet kan je daar geen dynamisch contract op afsluiten (thuis heb ik dat inderdaad wel).phicoh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:28:
[...]
Dan kan je nu al een dynamisch contract nemen. De prijs van elektriciteit wordt niet bepaald door de netbeheerder.
Dit lijstje bevestigt mooi wat @Proton_ hierboven al schreef: Het zijn niet de warmtepompen die het probleem zijn, maar de elektrische elementen erin.Skyaero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:07:
Type gelijktijdigheid vermogen gelijktijdig vermogen Warmtepomp 80% 2 kW 1,6 kVA Warmtepomp elektrisch element 90% 6 kW 5,4 kVA Zonnepanelen 100% 4 kW 4 kVA Inductiekookplaat 13% 7 kW 0,9 kVA
Hier zou de overheid op moeten treden, en bijvoorbeeld alleen subsidie verlenen als de betafactor groter of gelijk aan 1 is (of als dat, in het geval van een hybride installatie, aangevuld wordt met gas).
Elektrische elementen mag je dan alleen nog gebruiken in het geval van een storing, of voor een legionellacyclus, waarbij de gelijktijdigheid misschien 1% is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb hier voor de grap weleens gekeken op zondagochtend;Andrehj schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:56:
[...]
Dit lijstje bevestigt mooi wat @Proton_ hierboven al schreef: Het zijn niet de warmtepompen die het probleem zijn, maar de elektrische elementen erin.
Hier zou de overheid op moeten treden, en bijvoorbeeld alleen subsidie verlenen als de betafactor groter of gelijk aan 1 is (of als dat, in het geval van een hybride installatie, aangevuld wordt met gas).
Elektrische elementen mag je dan alleen nog gebruiken in het geval van een storing, of voor een legionellacyclus, waarbij de gelijktijdigheid misschien 1% is.
- Quooker voor eitjes koken en thee 2kW
- Inductiekookplaat 0,8 kW
- Oven voor de broodjes 3kW
- Warmtepomp stabiel draaiend 1kW
- Koffiezetapparaat 1,5 kW.
Totaal rond de 7 kW op zn piek. Overigens goed te vermijden natuurlijk door iets meer geduld te hebben.
Staat de auto er nog niet eens bij (geen oprit)
Het gaat uiteraard niet om de gelijktijdigheid in jouw huis, maar om die in de hele wijk. En dan staan staan (uitgezonderd de WP's) echt niet al die apparaten gelijktijdig aan.wheli schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:37:
Ik heb hier voor de grap weleens gekeken op zondagochtend;
- Quooker voor eitjes koken en thee 2kW
- Inductiekookplaat 0,8 kW
- Oven voor de broodjes 3kW
- Warmtepomp stabiel draaiend 1kW
- Koffiezetapparaat 1,5 kW.
Totaal rond de 7 kW op zn piek. Overigens goed te vermijden natuurlijk door iets meer geduld te hebben.
Ondanks full electric woning, laadpaal aan huis, twee warmtepompen allemaal geen last van.wheli schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:37:
[...]
Hoogste gemeten kwartierpiek lag in 2024 hier op 2,1 kW.
En dat is geen sporadische meting/schatting maar een continue meting door de netbeheerder.
:strip_exif()/f/image/mSqXU9IufO9PJbdQn8WWg2n5.jpg?f=fotoalbum_large)
Oorzaak van overmatig piekverbruik tijdens jan/feb ligt bij de WP en in augustus bij de laadpaal.
En dat moet je dan ook nog eens nuanceren want het betreft een eenmalige klokkwartierpiek en geen aanhoudende piek voor langere tijd.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2024 20:51 ]
Waarom nou steeds maar direct alles verbieden? Zo'n electrisch element heeft gewoon z'n nut in bepaalde situaties naar mijn mening. En heeft zeker zijn rol in een WPB ook.BarryH schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:04:
[...]
Die rol van het elektrisch element maar snel verbieden (net als de elektrische cv ketel)
Ik gebruik hem straks bv om na het afschaffen van het salderen m'n WPB (verder) op te warmen bij overschot van PV. Tevens dan ook direct m'n electrische boiler (die nu alvast in serie staat aangesloten met m'n WPB)
In het voor en najaar zijn er hier bij mij vaak nog wel genoeg mooie dagen waarop ik gewoon nog best veel teruglever op sommige momenten. Dat kan ik dan gewoon gebruiken. En ja... ik kan natuurlijk ook gewoon op de warmtepomp zelf draaien bij overschot PV. Maar waarom zou ik dat doen? Op het element hoeft de compressor niet te draaien dus geen slijtage en geluid. Ook hoeft deze dan niet zo hard te werken als het al wat koudere temperaturen zijn buiten. Tevens kan ik (waar er maar korte momenten van PV overschot zijn) snel en kort schakelen. Een compressor steeds aan/uit schakelen voor korte periodes is niet echt goed voor de levensduur.
Uit principe wil ik straks geen kWh meer terug leveren als ik er niks meer voor krijg of er geld op toe moet leggen. Zit er dan zelfs sterk aan te denken om dan een jacuzzi te kopen voor in de tuin. En deze dan electrisch te verwarmen.
Heb ik daarna nog steeds overschot dan regel ik m'n opbrengst van m'n string inverters wel terug op dat moment.
Dus in mijn optiek zijn er nog steeds best use cases voor een electrisch verwarmingselement. Zeker ook in een WPB. Ja... dat het niet slim of handig is om zo'n element uit het net te voeden snap ik. Maar met overschot aan eigen PV zie ik daar geen enkel probleem in. Tevens hartstikke duurzaam naar mij mening.
Just my two cents.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Daar gaat iemand nog eens galgje mee winnen.IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:47:
klokkwartierpiek
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
joh hoe doe je dat met een laadpaal? Mijn tesla doet niks onder de 7a laadstroom, dus das grofweg 5kw (3 fase, of hebben we het over het vermogen per fase en snap ik het niet?IvoB2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:47:
[...]
Ondanks full electric woning, laadpaal aan huis, twee warmtepompen allemaal geen last van.
Hoogste gemeten kwartierpiek lag in 2024 hier op 2,1 kW.
En dat is geen sporadische meting/schatting maar een continue meting door de netbeheerder.![]()
[Afbeelding]
Oorzaak van overmatig piekverbruik tijdens jan/feb ligt bij de WP en in augustus bij de laadpaal.
En dat moet je dan ook nog eens nuanceren want het betreft een eenmalige klokkwartierpiek en geen aanhoudende piek voor langere tijd.