Het is maar wat je "besparen" noemt.
Wanneer je energie bijna gratis is en je persoonlijke levensstijl niet vereist dat het in heel de woning gedurende de winter 25°C warm is dan valt er weinig te "besparen".
Dit jaar heb ik al 72 kWh van het net moeten halen. Dat komt overeen met 14 €.
Op jaarbasis haal ik een 285 kWh van het net. Dat is een totale energiekost (dus voor heel de woning, niet alleen voor verwarmen) van max. 60 € op jaarbasis.
Een investering in WTW + jaarlijks onderhoud van het systeem gaat nooit een "besparing" opleveren die rendabel is.
Je kan gaan argumenteren dat je "levenskwaliteit en woonkwaliteit" veel beter is. Maar dat is louter wat je zelf ervan verwacht. Ik leef bv. persoonlijk veel liever in een omgeving waar ik dag en nacht zoveel mogelijk ramen en deuren kan openzetten om van de frisse buitenlucht te genieten dan in een gesloten betonnen doos waar ik verplicht ben om WTW te installeren in een poging om de verontreinigde buitenlucht en het lawaai buiten te houden.
Ieder zijn eigen keuzes en oplossingen.
De leefruimte is hier winter en zomer tussen de 19 en 21°C.
En ik verbruik, zonder WTW, maar een fractie van jouw energie voor koeling en verwarming.
Wanneer je echter een riante levensstijl nodig hebt en in een luidruchtige omgeving woont met verontreinigde buitenlucht valt er uiteraard makkelijker te "besparen" op je energieverbruik en is het een noodzaak om van enig wooncomfort te kunnen spreken.
En wat betreft "duurzaamheid" lijkt me een simpel raam dat open en dicht kan en vanuit het initieel ontwerp van de woning en eigen verwachtingen sowieso al een lage energiebehoefte nog altijd beter dan jaar in jaar uit te moeten vertrouwen op een systeem dat altijd energie verbruikt en periodiek onderhoud nodig heeft om goed te blijven functioneren.
Kortom, waar als basisuitgangspunt er al weinig energie verbruikt wordt valt er ook maar nauwelijks iets te "besparen".
Argumenten dat je niet warme lucht uit de badkamer in de slaapkamer wil blazen zijn een beetje gek. Het alternatief is namelijk niet het ventileren maar achterwege laten maar de warmte naar buiten gooien. Dan toch maar liever de slaapkamer in zodat ik beneden minder hoef te stoken. Want die pak hem beet 16 graden van de slaapkamer moet ergens vandaan komen als het buiten 5 graden is.
Bwa, persoonlijk heb ik die argumenten niet nodig want totaal ander uitgangspunt en levensstijl.
Ik heb er nl. geen enkel probleem mee om in de zomer de slaapkamer af te schermen van de zon zodat het daar koel blijft, in de winter de zon er binnen te laten zodat ze op natuurlijke wijze wordt opgewarmd door rechtstreekse kernfusie en tijdens de nacht, winter en zomer, continu frisse lucht binnen te laten via geopende ramen. Dat je dat gek vindt mag maar dat stoort me niet en kost me, het belangrijkste, geen extra energiekost.
Wij hebben geen "boven" en de warmte in de leefruimte gaat door de dag sowieso ook deels naar de rest van het huis. In de slaapkamers is het nooit kouder, ook niet wanneer het buiten 5°C is, dan 13C. En dan moet het al vriezen. Doorgaans is het er in de winter 15 tot 16°C en dat vinden wij warm genoeg om te slapen. Warmer vinden we al oncomfortabel in de winter. Het is maar wat je zelf gewend bent.
Onze gemeten waarden, zonder WTW, mogen dan wel niet voldoen aan de hoogste normen maar voor ons voldoen ze prima.
[
Voor 45% gewijzigd door
IvoB2 op 27-08-2024 09:47
]