Ik heb begin dit jaar eens gerekend aan nucleair vs solar. Als vergelijkingspunt heb ik de nieuwe nucleaire reactoren in Vogtle, Georgia USA genomen. Dat is de enige nieuwe kerncentrale die in de VS gebouwd word, althans 2 nieuwe reactoren (#3 & #4) ter uitbreiding van 2 bestaande reactoren (#1 & #2). #3 is ondertussen ook in bedrijf gegaan. Maar goed dat het de enige is want het gaat de bevolking in Georgia voor een halve eeuw opzadelen met veel te dure energie.
Ik heb er ook de originele reactoren langs gezet om te duiden dat het 'vroeguh niet veel beter was' qua kosten voor nucleair.
En voor de zonne-energie ben ik er voor de vergelijking vanuit gegaan dat er netto evenveel stroom opgewekt moet worden. Dat wil zeggen: nucleair heeft een capaciteitsfactor van 90% (draait 90% van de tijd op vol vermogen) en zon heeft in onze contreien een capaciteitsfactor van net geen 10% (ik moet dus ~10x zoveel geinstalleerd vermogen plaatsen om evenveel geproduceerd vermogen te halen).
Deze vergelijking heeft 1 hele grote tekortkoming: het beschouwt enkel zonne-energie. Een veel beter plaatje zou dan ook bestaan uit zon & wind combineren. Dan neem je zowat alle tekortkomingen die enkel zon heeft weg.
De cijfers (spreadsheet beschikbaar voor peer review

):
Onder de streep is het plaatsen van zonne-energie dus ongeveel de helft (!) goedkoper dan nucleair. Met het overschot aan budget heb ik ook gerekend hoeveel batterijen je daarvan kan installeren. Best veel.. genoeg om de hele opslagdiscussie ten grave te dragen: het kan gewoon prima (economisch althans). Beetje moeilijk verwoord: met het overgebleven budget kan het equivalent van 2.5 dagen productie van nucleaire reactoren 3&4 volledig opgeslagen worden. Dat is voldoende om een systeem dat enkel uit hernieuwbare energie bestaat voor 100% te laten voorzien in de electriteitsbehoefte, want: ik reken hier wel enkel met zonne-energie, maar als we het budget even verdelen over zon & wind, die zijn perfect complementair. In de zomer veel zon, minder wind; in de winter weinig zon, veel wind. In de praktijk heb je dan op nationaal niveau zelfs geen dagen aan opslag nodig.
Uiteraard zijn er aannames gedaan, en je kan de uitkomst veranderen door daarmee te tweaken. En dit houdt nog helemaal geen rekening met: nucleair afval vraagstuk, eindige bron nucleaire brandstof, geopolitieke afhankelijkheid door nucleaire brandstof, en de risicos van nucleair (ter referentie voor dat laatste: is het al opgevallen hoe vaak de centrale in Zaporizhzhia de laatste tijd in het nieuws is geweest? En hoe die bezorgdheid er met geen enkele andere energiebron was?). Dat allemaal terzijde, een gat van 2x rijd je niet dicht.
Nog 1 noot: als je enkel de bouwkosten (dus niet eens operationele kosten) van Vogtle 3&4 over alle Nederlandse huishoudens (8.5M) verdeelt dan heb je 4000 dollar/euro per huishouden beschikbaar voor energie besparende maatregelen. Daar doe je misschien meer energiebesparing mee dan dat die kerncentrale uberhaupt aan energie zou opwekken...
Nucleair kan naar mijn inzicht alleen maar in leven gehouden worden door:
a) beleidsmakers die niet weten waar ze mee bezig zijn
b) beleidsmakers die omgekocht zijn
Want zelfs op back of the envelope is nucleair zo dood als een pier.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)