ArcticWolf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:10:
Ik heb geen panelen, omdat er ik niet echt in geloof dat het meedraagt aan de oplossing en ik verbruik zo weinig dat het nu geen nut meer heeft als de saldering afgebouwd gaat worden. Over een paar jaar komt het volgende probleem dan weer naar voren (opslag) en kost het weer een investering die ik nooit terug verdien. Heb nog wel een lening proberen aan te gaan bij de gemeente vorig jaar maar die waren al door het budget heen, verder heb ik het geld nu niet om ze aan te schaffen want wil eerst m'n isolatie werkzaamheden afmaken... dat heeft meer bijgedragen aan mijn gasverbruik dan een paar zonnepanelen in mijn geval.
Dat is het nu juist, wanneer je beslissingen blijft uitstellen komt er vroeg of laat een punt dat het geen zin meer heeft om nog iets te doen.
De kunst is juist om zo'n beslissing zo vroeg mogelijk te nemen. Dan heb je ruimschoots de tijd om ten volle van de voordelen te genieten.
Ik verbruik nu ook niet heel veel energie maar door al in 2011 PV te plaatsen (meer dan twee jaar voor ik in de woning ging wonen) is energie hier al meer dan tien jaar gratis. Nadat ik vrijwillig van de saldering (in Vlaanderen) heb afgezien is het bovendien nog voordeliger geworden. Investeren in opslag (relatief goedkoop wanneer je het doet wanneer niemand anders het wil) is voor een groot deel betaald door subsidies en de rest door de meeropbrengsten uit PV.
Je kan dus beter tijdig in oplossingen denken en daar naar handelen dan overal problemen zien opduiken die leiden tot inertie.
Wanneer je jaren geen energierekening te betalen hebt (integendeel zelfs inkomsten) kan je zelfs die inkomsten gebruiken om meer te isoleren. Wat weer tot minder verbruik leidt. Waardoor er nog meer inkomsten uit eigen productie zijn, enz. Een redelijk positieve cirkel dus.
Ik ben in deze dus jouw tegengestelde.
Kijkend naar mijn positieve energierekening een "believer" in PV.
Het probleem bij PV zit hem bij mij in het feit dat je bv. 40kWh opwekt op een dag zoals vandaag, nog geen 3kWh verbruikt omdat je toch op je werk bent en thuis niks verbruikt. Dan thuiskomt, zon is weg en je verbruikt 's avonds 10kWh aan fossiele brandstoffen. Dus ja, leuk dat je overdag de fossiele brandstoffen "weghaald", die kolen en gascentrales moeten linksom of rechtsom toch draaien en standby staan (wat ook geld en energiekost) om wanneer PV niks doet weer volle bak te branden.
Dat moet dus echt geen probleem zijn.
Je kan het overschot aan dagproductie ook lokaal opslaan voor de nacht en eventueel bij minder productie de volgende dagen. De rest van de overproductie verkoop je aan je energieleverancier en daar kan je in de winter (een deel van) de tekorten via het net afnemen en mee betalen.
Juist wie toekomt met weinig energie is dat makkelijker dan voor wie veel energie verbruikt.
Ik verbruik in deze periode 's nachts ook helemaal geen 10 kWh maar eerder iets in de orde van 1 kWh.
En wat ik afhaal van het net in de winter komt ook helemaal niet allemaal van fossiele centrales. Ik ben nl. al decennia lang lid van een energiecoöperatie die haar eigen energie opwekt (zon, wind, waterkracht) en de overproductie van eigen leden inkoopt en terug verkoopt aan andere leden.
En airco's dragen weldegelijk bij aan hittestress van steden, dus nee "gratis" opstoken is niet goed, maar dat is mijn mening.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens.
Je kan opwarmen van de woning beter voorkomen dan er een airco voor in te moeten zetten. En iedere kWh die je nu verbruikt via de Airco kan je elders niet meer inzetten (laden EV, laden -bikes, verkopen op het net, ...).