Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:16
Capt Waffles schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:41:
Hier weer een verbetering gerealiseert, ga even zitten want van dit soort cijfers word je stil :P

Het stoorde me al een tijdje dat de afzuiging op het toilet samen met het licht geschakeld is, voornamelijk omwille van het geluid - vind ik irritant. Er is geen raam op het toilet, dus altijd donker en het licht doe je altijd aan, en dan gaat de ventilator ook aan. Maar die is eigenlijk alleen maar nodig als je het daar wat bont maakt.

Dus dubbele schakelaar aangeschaft, en ik ging wel even een VOB kabeltje bijtrekken om de ventilator apart te kunnen bedienen.. 8 manuren later en na heel wat traceren hoe de schakelaar op het toilet verbonden was met de verlichting op het toilet (bleek via het keukenlicht 8)7 ) kunnen we nu de ventilator onafhankelijk van het licht schakelen!

Als ik even conservatief aanneem dat de ventilator een kwartiertje per dag nodeloos aan stond, x 365 dagen x 16W = 1.46 kWh op jaarbasis uitgespaard. Ik ga de Dagobert Duck goudkelder alvast aanleggen! Hoewel, zo'n haast heeft die niet want de terugverdientijd zit ergens boven de 50 jaar. Maar wel comfort verhoogd én energie bespaard, toch een ruime voldoende over het hele project!
Wij hebben hier onlangs nagedacht over hetzelfde, omdat we de ventilator in zicht hadden na een reparatie van een lekkage :)
We dachten het ding na 65 jaar met pensioen te sturen. Ik was het alweer vergeten :)

Toch kunnen oudere huizen zo hun eigen dingen hebben.

Toen we nadachten over ventilatie zijn we even het spoor van centrale balansventilatie met wtw op gegaan. Maar die mensen stonden er op een vocht-gestuurde afzuiging op onze douche te maken. Daarmee zijn we van het hele centrale ventilatie-plan afgestapt. Wij hebben geen raam in onze kleine douche en alleen luchtafvoer via een rooster dat in verbindng staat met een afvoer naar het dak. Dat werkt erg goed. Zolang je doucht met dichte deur zorgt de warme damp van het warme water snel voor aangename warmte. Wanneer je die damp tijdens het douchen afzuigt moet je gaan zorgen dat het op een andere manier warm genoeg wordt daar. Allemaal dubbel werk en juist meer en onnodig energie-verbruik wat ons betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:11:
Airco wel/niet gebruiken is (binnen de mogelijkheden) een persoonlijke keuze denk ik.
pietje63 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:42:
Het is natuurlijk iedereens goed recht om een airco te gebruiken.
Beiden mee eens. Ik vind het wel jammer als ik naar mijn buren kijk die exact hetzelfde huis hebben als ik (alleen gespiegeld) dat zij wel een airco vinden nodig te hebben en dat die ook aan staat met dit weer terwijl het bij mij vanmorgen gewoon 18 graden was in de woonkamer.
Dan heb ik die airco nu ook niet nodig op mijn werkkamer waar het 24 graden is.

Het is en blijft de duurzame kroeg, hier is niets duurzaams aan en in het kader van energiebesparing vind ik daar ook wat van.

Maar nogmaals: het is ieders vrije keuze. Ik ben woensdag ook met mijn oldtimer naar het werk gereden die 1:10 rijdt, in plaats van de EV, dus ik kan daar verder ook niet veel van vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Als ik even conservatief aanneem dat de ventilator een kwartiertje per dag nodeloos aan stond, x 365 dagen x 16W = 1.46 kWh op jaarbasis uitgespaard. Ik ga de Dagobert Duck goudkelder alvast aanleggen! Hoewel, zo'n haast heeft die niet want de terugverdientijd zit ergens boven de 50 jaar. Maar wel comfort verhoogd én energie bespaard, toch een ruime voldoende over het hele project!
Je had ook gewoon het lichtpunt van 16W kunnen vervangen door eentje met half zoveel vermogen.
Het lichtpunt met het grootste vermogen heeft hier in huis 11W en dat is al een redelijke spotlight wat in een toilet nog overkill zou zijn.
Bovendien zitten we hier gelukkig geen 365 dagen per jaar op ons eigen toilet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Plus 25 m3/h debiet in de wintermaanden. Zeg 180 dagen bij een gemiddelde temperatuur van 5 °C. Kom ik op zo'n 5,6 kWh aan netto warmtevraagverlaging.

He, alle kleine beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Maasluip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:07:
[...]

[...]

Beiden mee eens. Ik vind het wel jammer als ik naar mijn buren kijk die exact hetzelfde huis hebben als ik (alleen gespiegeld) dat zij wel een airco vinden nodig te hebben en dat die ook aan staat met dit weer terwijl het bij mij vanmorgen gewoon 18 graden was in de woonkamer.
Dan heb ik die airco nu ook niet nodig op mijn werkkamer waar het 24 graden is.

Het is en blijft de duurzame kroeg, hier is niets duurzaams aan en in het kader van energiebesparing vind ik daar ook wat van.

Maar nogmaals: het is ieders vrije keuze. Ik ben woensdag ook met mijn oldtimer naar het werk gereden die 1:10 rijdt, in plaats van de EV, dus ik kan daar verder ook niet veel van vinden.
Het is makkelijk om deze vraag verkeerd te stellen maar ik doe een poging duidelijk te zijn :)

Wat vind je precies niet duurzaam aan het gebruik van een airco om te koelen op zich?

Dat in het geval de airco al aanwezig is voor verwarming, en (bijna) alleen eigen opgewekte zonne-energie wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ArieR schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:43:
[...]

Waarom de MRB niet als een opslag in de benzineprijzen? Dan stijgen ze weliswaar nog meer, maar kan je niet frauderen en wanneer je veelt rijdt betaal je meer en andersom.
Je kan idd een extra accijns op benzine en publieke laadpalen gooien. Je krijgt dan wel steeds sterker de ontwijking door tanken in het buitenland, en je kan het omzeilen door thuis te laden met je auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:24:
[...]

Het is makkelijk om deze vraag verkeerd te stellen maar ik doe een poging duidelijk te zijn :)

Wat vind je precies niet duurzaam aan het gebruik van een airco om te koelen op zich?
Het kost stroom terwijl het in deze situatie IMHO niet nodig is.

Het is wat anders als het binnen 30 graden is, maar dat is het nu niet. Het is wat anders als het een week lang 30 graden is en het 's nachts niet afkoelt, maar dat is nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Maasluip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:43:
[...]

Het kost stroom terwijl het in deze situatie IMHO niet nodig is.

Het is wat anders als het binnen 30 graden is, maar dat is het nu niet. Het is wat anders als het een week lang 30 graden is en het 's nachts niet afkoelt, maar dat is nu ook niet.
Ok dank je.

Duurzaam is een erg breed begrip geworden. En ook een begrip wat ruimte lijkt te geven voor individuele invulling.

Op de manier waarop jij het verwoord kan ik zeggen dat iets als chocolade eigenlijk nooit duurzaam kan zijn omdat het onnodig is?

Het voelt als een lat die zo hoog wordt gelegd dat het (bijna?) ontmoedigt om nog een poging te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:24:
[...]
Dat je iedere kWh die je niet moet besteden aan koelen via airco nog aan iets anders kan besteden?

De lat leggen bij eenmalige investeringen (bv. vermijden van opwarmen van woning waardoor koelen met stroomverbruik niet meer nodig is) lijkt me juist een uitdaging. Zeker geen reden om ontmoedigd te geraken.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ok dank je.

Duurzaam is een erg breed begrip geworden. En ook een begrip wat ruimte lijkt te geven voor individuele invulling.

Op de manier waarop jij het verwoord kan ik zeggen dat iets als chocolade eigenlijk nooit duurzaam kan zijn omdat het onnodig is?

Het voelt als een lat die zo hoog wordt gelegd dat het (bijna?) ontmoedigt om nog een poging te doen.
Ik snap de discussie hoor. Het punt is: wat is normaal, wat is luxe en wat is overbodig. Dat is ook niet iets waar ik antwoord op kan geven.
Ik heb naast mijn EV dus ook een oldtimer. Dat is pure luxe. Heerlijk om in te rijden. Maar ook totaal overbodig en zelfs ik vind dat dat in deze tijd eigenlijk niet meer kan, een auto voor de lol die 1:10 rijdt. Zonder die auto kan ik ook leven. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om te zeggen "dit kun je niet doen" maar blijf ik in termen als "vind ik jammer" of "is IMHO niet nodig".
Iemand anders mag ook van mijn oldtimer vinden dat dat niet nodig is.

We vinden met zijn allen dat we minder energie moeten gebruiken. 20 jaar geleden had niemand een airco. Ja, de zomers zijn warmer geworden, maar ga je er dood aan om geen airco te hebben als het binnen 25 graden wordt? Nee. Dus het is eigenlijk overbodig en je verbruikt dus ook energie die niet opgewekt had hoeven worden, dus het is ook niet duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Maasluip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:06:
[...]

Ik snap de discussie hoor. Het punt is: wat is normaal, wat is luxe en wat is overbodig. Dat is ook niet iets waar ik antwoord op kan geven.
Ik heb naast mijn EV dus ook een oldtimer. Dat is pure luxe. Heerlijk om in te rijden. Maar ook totaal overbodig en zelfs ik vind dat dat in deze tijd eigenlijk niet meer kan, een auto voor de lol die 1:10 rijdt. Zonder die auto kan ik ook leven. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om te zeggen "dit kun je niet doen" maar blijf ik in termen als "vind ik jammer" of "is IMHO niet nodig".

We vinden met zijn allen dat we minder energie moeten gebruiken. 20 jaar geleden had niemand een airco. Ja, de zomers zijn warmer geworden, maar ga je er dood aan om geen airco te hebben als het binnen 25 graden wordt? Nee. Dus het is eigenlijk overbodig en je verbruikt dus ook energie die niet opgewekt had hoeven worden, dus het is ook niet duurzaam.
Wanneer ik zou opbiechten wat we hier, naast koelen met airco, allemaal hebben aan niet duurzame en "onnodige" zaken ben ik bang dat ik een permanente ban krijg in dit topic :)

We zijn hier geen puristen of perfectionisten en proberen leuk leven in balans te houden met duurzaam/nodig. De balans verschuift wel eens wat, en soms bestaat een poging tot duurzaamheid hier uit niet meer dan onnodig verbruik voor "leuk/fijn" te compenseren met minder verbruik op een gebied dat door een ander misschien als nodig gezien zou kunnen worden.

Dit topic inspireert me vaak om na te denken over duurzaamheid en mogelijkheden daar meer in te doen, maar het is soms ook lastig om op 1 rij te krijgen met "de wereld" om mee heen. Dat ligt vaak erg ver uit elkaar. Soms door keuze, soms door mogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26
Dreamvoid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:41:
[...]

Je kan idd een extra accijns op benzine en publieke laadpalen gooien. Je krijgt dan wel steeds sterker de ontwijking door tanken in het buitenland, en je kan het omzeilen door thuis te laden met je auto.
En dan bij voorkeur in Europees verband. Dan stop je ook de grenstankers. We moeten een keer ophouden met nog steeds aan landsgrenzen te denken, gepasseerd station, we zijn Europa, met een verantwoordelijkheid naar de planeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dreamvoid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:41:
[...]

Airco gebruik matcht goed met de PV piek, dus het is niet de netbeheerder die gaat klagen lijkt me, integendeel.
Als in een wijk de opwek en het actuele vermogen voor airco's iets dichter bij elkaar komen te liggen
vindt iedereen en ook de netbeheerder dit natuurlijk prima.

Maar mijn gedachtes gaan wat verder naar de toekomst met meer vermogen voor airco's dan opwek van pv-panelen en m.n. in wijken/binnensteden waar niet zoveel pv-panelen op de daken liggen maar steeds meer behoefte aan verkoeling in de zomer ontstaat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dunklefaser schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:05:
@Slonzo , @IvoB2 & @joezzt Als ik het aantal airco's tel die dit jaar binnen een straal van 100 m
rond mijn huis opgehangen/geplaatst zijn zou je haast kunnen vermoeden
dat steeds meer mensen verwachten dat de klimaatverandering niet meer te stoppen is.

Gisteren nog bij een overbuurman een 7,1 kW multisplit met 3 binnendelen en een aparte 3,5 kW single = ca. 9,6 kW max. koel/verwarmings? vermogen.

Dan hoef je ook niet meer in isolatie, zonwering (gedragsaanpassing) te investeren.
Zomers & winters dezelfde temperatuur.

P.S.: Hier nog geen airco, maar binnenkort wat afspraken over de (on)mogelijkheden.
Dat kan positief klinken, maar uiteindelijk gebruiken al die aircos tesamen natuurlijk ook een enorme bult energie. En zolang we nog geen groene energie overschot hebben, mag die onzin wat mij betreft echt wel aan banden gelegd worden.

Dweilen met de kraan open. Niet meer isoleren of zonwering, want de airco koelt toch wel door...

;w

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
overhyped schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:34:
En dan bij voorkeur in Europees verband. Dan stop je ook de grenstankers. We moeten een keer ophouden met nog steeds aan landsgrenzen te denken, gepasseerd station, we zijn Europa, met een verantwoordelijkheid naar de planeet.
Nederland zit met benzineaccijns al veel hoger dan omringende landen. Dus ik vraag me af hoe in Europees verband iets doen gaat helpen.

Verder hebben we ook geen tijd meer. We moeten voor 2030 een forse reductie bereiken.

Even een simpel rekensommetje. Wat hadden in 1990 ongeveer 5 miljoen auto's. Als we een 50% reductie van CO2 willen (en er vanuit gaan dat auto's niet echt zuiniger geworden zijn), dan zou je in 2030 nog maar 2.5 miljoen auto's met een brandstof motor mogen hebben. We hebben nu ongeveer 9 miljoen auto's. Dus in 2030 zou 75% van de auto's een EV moeten zijn.

Dan moeten we echt super snel aan de slag met het onaantrekkelijk maken van nieuwe bezine auto's. Want auto's gaan al gauw 20 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
dunklefaser schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:37:
[...]

Als in een wijk de opwek en het actuele vermogen voor airco's iets dichter bij elkaar komen te liggen
vindt iedereen en ook de netbeheerder dit natuurlijk prima.

Maar mijn gedachtes gaan wat verder naar de toekomst met meer vermogen voor airco's dan opwek van pv-panelen en m.n. in wijken/binnensteden waar niet zoveel pv-panelen op de daken liggen maar steeds meer behoefte aan verkoeling in de zomer ontstaat.
Misschien moeten we een voorbeeld nemen aan Marokko :).

Palmbomen uit de gratie in opwarmende Marokkaanse steden - https://nos.nl/l/2478016

Ik heb begrepen dat een betere inrichting van, met name binnensteden, makkelijk kan zorgen voor meerdere graden verschil in huizen en op straat.

Dan is het wel handig als bewoners van die binnensteden niet de bomen gaan kappen of snoeien om schaduw op hun zonnepanelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:43:
Dan is het wel handig als bewoners van die binnensteden niet de bomen gaan kappen of snoeien om schaduw op hun zonnepanelen te voorkomen.
Als ik kijk naar het stroom verbruik van mijn koeling, en wat PV oplevert, dan is het kappen van een boom de beste oplossing. Niet dat ik voorstander ben van het kappen van bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sjamo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:43:
[...]

Misschien moeten we een voorbeeld nemen aan Marokko :).

Palmbomen uit de gratie in opwarmende Marokkaanse steden - https://nos.nl/l/2478016

Ik heb begrepen dat een betere inrichting van, met name binnensteden, makkelijk kan zorgen voor meerdere graden verschil in huizen en op straat.

Tja - ieder voordeel (koele binnensteden) hep't z'n nadeel (minimaal een - hier lagere pv-opwek).
Je zou natuurlijk met de extra zonnestroom van "schaduwvrije" pv-installaties (ook aan balkon's)
ter compensatie wat extra sterke airco's kunnen laten draaien _O- *O* .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:12
IvoB2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:09:
[...]

Je had ook gewoon het lichtpunt van 16W kunnen vervangen door eentje met half zoveel vermogen.
Het lichtpunt met het grootste vermogen heeft hier in huis 11W en dat is al een redelijke spotlight wat in een toilet nog overkill zou zijn.
Bovendien zitten we hier gelukkig geen 365 dagen per jaar op ons eigen toilet. :+
De lamp zelf is gelukkig heel wat minder dan 16W, die 16W betreft enkel de ventilator. Maar de lampjes ga ik evenzeer naar kijken, want dat zijn al wat oudere LED's zag ik nu ik eraan aan het werken was, en daar valt ook nog wat te rapen :)
Maasluip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:06:
[...]

Hetzelfde geldt voor mij.. ik ben op veel vlakken op het extreme af met energie/grondstoffen bezig (ik douche me met 3.5 liter water :) ), maar alleen al naar mijn vliegtuig-kilometers kijk dan ben ik alsnog vele malen erger dan het gemiddelde. En dat zal niet veranderen tenzij wetgeving of financiele afstraffing mij dwingt te veranderen, nu ben ik weer even in Europa, maar ik heb jaren in de VS gewoond. Dan wil je toch je familie af en toe zien. Als dat niet meer zomaar kan, dan moet je grote levenskeuzes maken. Maar ik vind dan weer dat voor het plezier met motorvoertuigen rijden of paarden houden (zit hier in paardenstreek in Belgie, had veel liever wilde natuur gezien ipv al die hectares aan paardenweides..). Ik ben met andere woorden gewoon ook hypocriet :)

Ik denk dat er een 'eenvoudige' oplossing voor deze vraagstukken bestaat. Tenminste, theoretisch eenvoudig, in de praktijk geloof ik nooit dat het zou lukken om te implementen. Het gaat als volgt: ik kan wel vinden dat bepaalde dingen niet 'nuttig' zijn om energie/CO2 aan te besteden. Maar iemand anders vind weer dat ik dingen doe die eigenlijk niet kunnen. We hebben allemaal gelijk, en we hebben allemaal ongelijk, en wie ben ik om iemand anders z'n plezier te ontzeggen. Maar hoe los je dat dan op? Ik denk heel simpel: geef iedere aardbewoner een jaarlijks CO2 budget, x kg. Wat je met dat budget doet is helemaal jouw zaak, je kan het besteden zoals je wilt.

Als je graag met een oldtimer rijd moet je dan wel misschien de verwarming op 16 graden zetten in de winter om met je CO2 budget rond te komen, maar da's jouw probleem :) . Als ik wil vliegen dan zal dat nog heel wat meer offers elders kosten, maar da's mijn probleem.

Doe vervolgens nog 2 dingen: bouw dat CO2 budget jaarlijks af om de reductie in CO2 die we nodig hebben af te dwingen. En maak je CO2 quota verhandelbaar, dan los je in 1 keer armoede op want iedere aardbewoner heeft aan het begin van het jaar een enorm waardevol stukje handelsgoed in handen. En miljardairs die gaan zoveel CO2 quota moeten aanschaffen voor hun jachten en business jets, dat zou een enorme (in mijn ogen terechte) verschuiving van welvaart teweegbrengen. En als er iets echt niet kan in mijn optiek, dan zijn het wel luxejachten en prive jets, zal me echt roesten als dat zelfs voor een miljardair niet meer betaalbaar is wegens ontiegelijk veel CO2 quota voor nodig.

Bedenk dan misschien nog een variant waarbij je CO2 negatieve dingen kan doen die je wat extra quota opleveren, en ik voorspel dat verduurzaming ineens met een rotvaart zou gaan. Op termijn gaan die quota minder & minder waard worden, want alles draait op groene stroom. Voila, we zijn waar we willen zijn, en niemand heeft iemand anders z'n hobby moeten verbieden of anderszins het belerend vingertje boven moeten halen :)

Zou dit in het westen de eerste jaren heel hard pijn gaan doen.. reken maar! Maar onze levensstandaard is op de kap van vele anderen (in termen van naar de filistijnen helpen van de aardbol, wat iederen treft, en de armsten het meest). Dan mogen we best wel even wat pijn voelen, dat is niet oneerlijk, de huidige situatie is oneerlijk.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Capt Waffles schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:04:
De lamp zelf is gelukkig heel wat minder dan 16W, die 16W betreft enkel de ventilator. Maar de lampjes ga ik evenzeer naar kijken, want dat zijn al wat oudere LED's zag ik nu ik eraan aan het werken was, en daar valt ook nog wat te rapen :)
Mijn vergissing. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:41:
[...]

Dat kan positief klinken, maar uiteindelijk gebruiken al die aircos tesamen natuurlijk ook een enorme bult energie. En zolang we nog geen groene energie overschot hebben, mag die onzin wat mij betreft echt wel aan banden gelegd worden.

Dweilen met de kraan open. Niet meer isoleren of zonwering, want de airco koelt toch wel door...

;w
Gas en kolen verbruik was vandaag overdag ook weer hoog. Nagenoeg geen wind, wordt allemaal gecompenseerd door gas/kolen.
Wel veel crossborder trading maar een uur geleden is dat ook gedaald en we zitten nu al op ca. 5000MW kolen/gas verbruik:

https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26
phicoh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:43:
[...]

Nederland zit met benzineaccijns al veel hoger dan omringende landen. Dus ik vraag me af hoe in Europees verband iets doen gaat helpen.

Verder hebben we ook geen tijd meer. We moeten voor 2030 een forse reductie bereiken.

Even een simpel rekensommetje. Wat hadden in 1990 ongeveer 5 miljoen auto's. Als we een 50% reductie van CO2 willen (en er vanuit gaan dat auto's niet echt zuiniger geworden zijn), dan zou je in 2030 nog maar 2.5 miljoen auto's met een brandstof motor mogen hebben. We hebben nu ongeveer 9 miljoen auto's. Dus in 2030 zou 75% van de auto's een EV moeten zijn.

Dan moeten we echt super snel aan de slag met het onaantrekkelijk maken van nieuwe bezine auto's. Want auto's gaan al gauw 20 jaar mee.
Daarom moeten we ook stoppen met zulke dingen nationaal te doen. europesche brandstof belasting is een mooie stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:54:
[...]

Gas en kolen verbruik was vandaag overdag ook weer hoog. Nagenoeg geen wind, wordt allemaal gecompenseerd door gas/kolen.
Ja dat resultaat krijg je uiteraard wanneer mensen vinden dat er aan PV niets te verdienen valt. :+
Hier vandaag - net zoals de vorige zeven maanden - kolen noch gas nodig gehad en zelf geproduceerd voor de buren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:10:
[...]

Ja dat resultaat krijg je uiteraard wanneer mensen vinden dat er aan PV niets te verdienen valt. :+
Hier vandaag - net zoals de vorige zeven maanden - kolen noch gas nodig gehad en zelf geproduceerd voor de buren. :)
Haha, nee ik ben van mening dat PV niet in duurzame energiemix valt. Het is te onvoorspelbaar, de jitter veroorzaakt meer problemen dan voordelen. Het is niet voor niks dat de netten overbelast zijn, het kost miljarden om die te opwaarderen. Daarnaast... wat is de milieubelasting van PV en accu installaties tov. gas/kolen installaties?
Er wordt altijd maar gesteld dat PV en accu's (moderne) recyclebaar zijn, maar tot nu is dat voornamelijk een papierentijger. Ik heb nog geen duidelijke voorbeelden van recycle stations gezien die accu's en PV kunnen recyclen, hetzelfde overigens met windmolens (carbon is niet tot weinig recyclebaar). Er zijn nu ca. 2 miljoen huishoudens met PV en op dagen zoals vandaag wordt er ca. 225MW gemiddeld opgewekt. Terwijl er wel 2000MW gas/kolen en 470MW nucleair nodig is om alles draaiende te houden (omdat er geen wind is).
Een moderne EPR3 reactor wekt ca. 1,6GW op met weinig onderhoud en altijd constant (kost wel wat.. maar goed).

De milieu belasting van PV, windmolens en accu's vs opbrengst klopt in mijn ogen gewoon niet, maar ben benieuwd wie mij anders kan laten zien.

Ik ben overigens wel van mening dat windmolens een onderdeel van de (duurzame) energiemix kan zijn, al is het wel jammer voor dagen zoals vandaag (geen wind).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:15:
We hebben, tot de introductie van de NTA8800 (BENG) in Nederland ons nooit bezig gehouden met het oververhittingsvraagstuk in gebouwen. En zelfs in de NTA8800, met de TOjuli eis, rammelt het aan alle kanten door een gebrekkige rekenmethodiek.

Vanuit RVO, BZK, onderzoek en industrie is in Coronatijd een initiatief gestart om nu echt eens grip te krijgen op koudebehoefte in woningen. Dat proces gaat langzaam, omdat het lastig grip te krijgen is (koudevraag is aanzienlijk lastiger te bepalen dan warmtevraag) en omdat er zo enorm veel aspecten meespelen.

Warmteontwikkeling ontstaat op meerdere plaatsen, waardoor het lastig is een enkele maatregel te nemen. Voorbeeldje van mijn eigen woning (rijtjeswoning, plat dak).
- Ik heb buitenzonwering (rolluiken) waardoor er geen instraling is
- een dakoppervlak van 50 m2 met een Rc = 2.5 levert ongeveer 500 W warmtelast op
- de gevels op de bovenverdieping, 25 m2 met Rc = 2.5 levert nog eens zo'n 200 W op
- Ik heb kantoor op deze verdieping, computer, plus mijzelf plus de teckel is nog eens zo'n 300 W.

Zit je gedurende de dag met 1 kW netto warmtelast, zelfs met (bijna) perfecte zonwering.

De beste manier van koelen is passief, bijv zomernachtventilatie. Echter
- De ventilatiebox maakt op stand 3 te veel geluid om te kunnen slapen, waardoor het debiet (en daarmee koelvermogen) laag is.
- Ramen kunnen pas na zonsondergang tegenover elkaar open. Enerzijds vanwege de zon die op een gevel schijnt, anderzijds omdat de buitenlucht dan pas afkoelt. Met het gebrek aan wind zet het echter nog weinig zoden aan de dijk
- Ramen gaan dicht in de nacht ivm geluid.

Het enige geluk is dat de nachten nu in september koud zijn, waardoor je in korte tijd in de avond of vroege ochtend best nog wel wat koelvermogen hebt. In een juli of augustusmaand is het niet ongewoon dat tijdens een hittegolf het 's nachts ook niet onder de 20 graden komt.

En die temperatuur is volgens het KNMI. Als gevolg van het hitte-eiland effect, ligt de buitentemperatuur in de steden in de praktijk veel hoger.

Daarnaast is er op dit moment in de architectenwereld een aversie tegen zonwering en wordt dit vanuit het bouwbesluit niet afgedwongen. Daarnaast is zonwering best duur. Ik moet 1 knikarm vervangen (op de middenverdieping), en die kost 3500 euro. De hele airco installatie heeft krap 5000 euro gekost. Zonwering op hoogte (appartementen) is veelal ook een probleem. Installatie & onderhoud is lastig en schermen (zoals het eerdergenoemde knikarm), kan meestal niet ivm windbelasting.

Een toename aan airco's kan ook leiden tot een verhoogd urban-heat effect. Hoe groot dit effect werkelijk is wordt nog onderzocht.

We zouden wel de mobiele airco units moeten verbieden vanwege de belabberde efficiëntie van die dingen.
Je zou eens plafondventilatoren moeten proberen, die maken geen geluid, verbruiken een paar watt en verkoelen je lichaam, zelfs onder een laken in mijn ervaring. Wel de laagste stand gebruiken. Je kunt wel de lucht koelen, maar je lichaam heeft eerder behoefte aan verdamping.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
joezzt schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:37:
[...]

Je zou eens plafondventilatoren moeten proberen, die maken geen geluid, verbruiken een paar watt en verkoelen je lichaam, zelfs onder een laken in mijn ervaring. Wel de laagste stand gebruiken. Je kunt wel de lucht koelen, maar je lichaam heeft eerder behoefte aan verdamping.
Heb ik ook voor gekozen, heb sindskort een Casafan Eco Neo III 132 in m'n gerenoveerde slaapkamer. Ding is stil en dan ook echt stil.
Had hiervoor een Gamma plafondfan (https://www.gamma.nl/asso...lusief-lamp-r7s/p/B184520) maar die hoorde je wel een beetje, maar ook fijn om mee te slapen vond ik.

Die Casafan op standje 2, genoeg verkoeling om mee te slapen en bijna geen stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Ik weet niet of deze vraag al eerder gesteld is, ik heb namelijk geen idee op welke termen ik moet zoeken, excuses als het dus dubbel is:

Ik heb een omvormer die op 3 fases terug levert, maar met zonsopkomst, bewolkte dagen en zonsondergang (als de panelen minder opwekken dus) zijn momenten dat ik netto teruglever, maar ik ook op 1 of 2 fasen verbruik heb (koelkast die even bezig is, wasmachine die verwarmen is, etc)

Met de blik op het afschaffen van het salderen is het natuurlijk zonde dat ik stroom goedkoop teruglever en tegelijkertijd dure stroom moet inkopen.

Welke oplossingen zijn er mogelijk om ervoor te zorgen dat de fases “dynamisch herverdelen”.
Ik denk zelf dat alleen een thuisaccu dit kan bewerkstelligen, maar of dit ook praktisch zo werkt??

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:49:
[...]

Heb ik ook voor gekozen, heb sindskort een Casafan Eco Neo III 132 in m'n gerenoveerde slaapkamer. Ding is stil en dan ook echt stil.
Had hiervoor een Gamma plafondfan (https://www.gamma.nl/asso...lusief-lamp-r7s/p/B184520) maar die hoorde je wel een beetje, maar ook fijn om mee te slapen vond ik.

Die Casafan op standje 2, genoeg verkoeling om mee te slapen en bijna geen stroomverbruik.
Toevallig, ik had er 2 van precies deze (I of II) op het schuine plafond hangen in onze slaapkamer. Die was wel erg groot en 4 meter hoog op het hoogste punt, onder het dak, volledig bedekt met zonnepanelen. De zonnepanelen zijn ook een geweldig buitenscreen voor het dak trouwens !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ThaStealth Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Laat je niet misleiden door 'salderen' in de titel, want na salderen werkt de meter nog hetzelfde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

wheli schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:57:
@Termy Edit: ik las-arts microbioloog. Maar ik ben huisarts en besteed dus veel tijd aan het veranderen van gedrag en mensen langer/fijner laten leven. Ik heb het dus met enige regelmaat wel lastig met wat 'goed' is.

Ik zie een gedeelte van de bevolking wel nadenken over de toekomst maar dat is vooral hier op het forum en in mn eigen bubbel. Veruit de meeste van mn patiënten zijn vooral bezig met proberen het einde van de maand te halen en de mensen met iets meer geld bezig hun volgende (vlieg)vakantie te plannen omdat ze door het jaar heen vreselijk veel stress hebben van vanalles. En dan wonen we in één van de rijkste landen ter wereld waar bijna alles heel behoorlijk voor elkaar is. Ik kan me toch niet voorstellen dat de rest van de 8 miljard, soon to be 10 miljard mensen actiever bezig is dan wij met duurzaamheid. Ergo; mensen blijven waarschijnlijk shit verbranden tot het op is of te duur is om op te pompen. De wereldpopulatie zal rond de 9 tot 10 miljard mensen stabiliseren in 2050 en dan is de vraag voor de tweede helft van deze eeuw of we genoeg duurzame energie kunnen produceren om de wereld te voeden en de latente effecten van het reeds draaiende vliegwiel tegen te gaan. Hopelijk met niet te veel migratie en oorlog.
Maar goed, ik zal proberen te hopen dat dat gaat lukken en ondertussen een leuk en zinnig leven proberen te leiden.

Het boek is trouwens zo leuk omdat het juist benadrukt waarom mensen anders zijn dan dieren. Echt aanrader hoor.
Andere leuke blogs:
Fermi paradox (waar zijn de andere beschavingen? --> misschien zorgt elke hogere levensvorm wel vrij snel voor zn eigen ondergang?)
Energie verhaal en wat waarschijnlijk het eindpunt is als we alle olie verbranden .
En ik probeer op een Belgisch blog te komen over energie maar ik kom er niet op.
Daarom zei ik ook "(zouden) kunnen" :). Dat verreweg het gros er helemaal niet mee bezig is snap ik heel goed. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd dan of x of y misschien een probleem oplevert voor 2 generaties later. Daarom is het overigens ook met afstand het beste om overal welvaart te brengen/stimuleren want niemand bekommert zich zoveel om hun omgeving als rijke mensen zonder bestaansonzekerheid. En dan kun je natuurlijk zeggen dat wij per persoon meer uitstoot veroorzaken, maar daar doen we dan ook heel veel meer mee. Het grootste probleem, m.i., is dat de negatieve gevolgen als bijzaak van bv fossiele brandstoffen (zg externalities) niet in de prijs zitten. Gelukkig wordt PV, wind en opslag zo goedkoop dat dat niet meer uitmaakt, maar het is wel relevant voor bv de belasting op auto's. Zouden de gemiste belastingsinkomsten en hogere zorgkosten door uitstoot meegerekend worden dan slaat een EV waarschijnlijk beduidend goedkoper/beter uit dan een ICE en zou je mogelijk zelfs geld toe moeten krijgen voor het rijden van een EV tov een ICE, itt hoger belast worden omdat ie zwaarder is. Voor zover de auto nodig is, uiteraard. Ik fiets naar werk.

Interessante site wel, dat wait but why :).

@Capt Waffles Heb je ook meegerekend hoeveel energie je gebruikt hebt voor het doen van deze werkzaamheden en de productie van de nieuwe spullen + vervoer? Mijn inschatting is dat je netto meer uitstoot hebt veroorzaakt en uit dit topic gegooid moet worden ;).

Wat betreft koelen in huis: ons nieuwbouwhuis van 2020 is (uiteraard) goed geïsoleerd maar staat in een vrij steenrijke (letterlijk, niet figuurlijk :p) omgeving. Het is ook een hoekhuis zonder buren op het westen dus het vangt aardig wat zon. Er is geen zonwering (offertes daarvoor varieerden tussen de 7 en 9kEUR) en aardig wat glas (verdiepinghoog).

Gevolg: in onze 1e zomer hier duurde het even maar uiteindelijk in de 40-graden hittegolf werd het 30+ aan de zonkant en net geen 30 in de slaapkamer ernaast. Ramen open 's nachts deed helemaal geen reet. Die zomer een plafondventilator in de slaapkamer opgehangen waardoor ik tenminste nog enigszins kon slapen.

Dus tja, als je huis zo opgezet en gelokaliseerd is dat je amper hoeft te koelen zoals bij @IvoB2 dan is dat fantastisch natuurlijk, maar daar woon ik niet. Sinds vorig jaar hebben we airco (ruim goedkoper dan alle zonweringoffertes) en houden we het met 2 vingers in de neus prima leefbaar (ook dankzij het drogen van de lucht!) tegen op z'n ergst iets van 6 kWh per dag, terwijl ik zulke dagen een veelvoud daarvan opwek. Dit kan ik over 100 jaar nog steeds, dus de definitie van duurzaam. Sterker nog, nog veel eerder dan dat draait die airco ongetwijfeld voor praktisch 0 euro met dank aan alle PV en wind. Om nog maar te zwijgen van mijn lagere zorgvraag, hogere output, etc met dank aan het feit dat ik niet lig te creperen van de hitte en dat we nu efficiënter verwarmen in de winter (wat uiteraard een veelvoud aan kWh kost van koelen, hoe laag die vraag in dit huis ook is).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:49:
Dus tja, als je huis zo opgezet en gelokaliseerd is dat je amper hoeft te koelen zoals bij @IvoB2 dan is dat fantastisch natuurlijk, maar daar woon ik niet.
Ieder legt uiteraard zijn eigen prioriteiten maar bij een nieuwbouwwoning zou ik daar toch al zeker van bij het ontwerp/kiezen locatie voor gekozen hebben.
Hier dus inzake opwarming woning een beter resultaat (leefruimte nooit boven 22°C en slaapkamers nooit boven 20°C) bekomen voor een woning bouwjaar midden jaren negentig vorige eeuw en gebouwd als een woning (eigenlijk een buitenverblijf met de goedkoopste bouwmaterialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:56:
[...]

Ieder legt uiteraard zijn eigen prioriteiten maar bij een nieuwbouwwoning zou ik daar toch al zeker van bij het ontwerp/kiezen locatie voor gekozen hebben.
Hier dus inzake opwarming woning een beter resultaat (leefruimte nooit boven 22°C en slaapkamers nooit boven 20°C) bekomen voor een woning bouwjaar midden jaren negentig vorige eeuw en gebouwd als een woning (eigenlijk een buitenverblijf met de goedkoopste bouwmaterialen.
Als ik die keuze en kennis destijds had, zeker. De realiteit is echter dat wij dit huis kochten toen het al bijna af was en niks te kiezen hadden, noch wisten dat een modern goed geïsoleerd huis zo tyfuswarm zou worden in de zomer. Het is ons 1e huis en we waren allang blij iets gevonden te hebben op een prettige lokatie dat niet achterlijk duur en krakkemikkig was. We zijn ondertussen een lijstje aan't bijhouden met eisen/wensen aan een volgende woning zodat we er op z'n minst over nagedacht hebben en niet weer voor verborgen suboptimaliteiten komen te staan (of iig minder, laten we reëel zijn).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 12:06
@Termy helaas niet in jouw buurt maar wij hebben ook lang gezocht naar betaalbare zonwering. Alle bedrijven in mijn stad gaven schattingen van 2500-4500 euro (markiezen). Uiteindelijk via mijn ouders in Friesland uitgekomen bij een ZZPer die zelf zonwering maakt voor 1200 euro. Dus zoeken kan lonen .

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
@Termy Maar ondanks de valide redenen die je noemt om een airco te gebruiken heb ik wel wat moeite om het duurzaam te noemen.

Stel 100% van onze stroom (dus ook jouw airco) draait op CO2 stroom (grijze stroom). Alles dus. Dat betekent dat elk keer dat elke stroomverbruiker niet duurzaam is. TV, airco, stofzuiger. Alles zorgt voor hogere CO2 uitstoot. Airco uit -> energievraag neemt af -> gascentrale kan een tandje lager -> minder CO2.

Nu wil de situatie dat we wel degelijk zonnestroom hebben. Dat is mooi. En goed dat jij ze ook hebt. Maar ondanks dat moeten we nog steeds CO2 uitstoten om aan de energievraag te voldoen. Elk paneeltje erbij draagt bij aan een gascentrale die een tandje lager kan -> minder CO2. Maar dat werkt natuurlijk alleen als ons totale energieverbruik gelijk blijft. Of daalt. Als het stijgt dan doet dat de groei van PV weer enigzins teniet.

En op jouw individueel niveau lijkt het alsof je goed bezig bent. 40 kWh productie, 6 kWh in de airco -> dus de rest van het land heeft 34 kWh waarvoor geen gascentrale hoeft te draaien. Pure winst!

Maar zet je die airco uit dan is er 40 kWh productie -> 40 KWh het net op en de gascentrale gaat nog een tandje lager.

Het probleem is dat jouw airco de totale energievraag doet toenemen. Waarmee de groei van PV dus minder effectief wordt.

Dat gezegd hebbende, zijn er zoals je al aangeeft verder prima redenen om een airco te hebben en slecht slapen is inderdaad klote. Ik heb er ook 1. Maar wat ik zo vreemd vindt is dat je dan toch denkt dat een airco duurzaam is. Dat is het niet. Je levert namelijk minder schone energie aan het net waardoor de totale CO2 uitstoot weer ietsje hoger wordt vanwege die gascentrale die iets harder moet werken om die 6kWh op te wekken.

Dus minder energieverbruik = duurzaam. Meer energieverbruik is niet duurzaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:50
Kalentum schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:00:
@Termy Maar ondanks de valide redenen die je noemt om een airco te gebruiken heb ik wel wat moeite om het duurzaam te noemen.

Stel 100% van onze stroom (dus ook jouw airco) draait op CO2 stroom (grijze stroom). Alles dus. Dat betekent dat elk keer dat elke stroomverbruiker niet duurzaam is. TV, airco, stofzuiger. Alles zorgt voor hogere CO2 uitstoot. Airco uit -> energievraag neemt af -> gascentrale kan een tandje lager -> minder CO2.

Nu wil de situatie dat we wel degelijk zonnestroom hebben. Dat is mooi. En goed dat jij ze ook hebt. Maar ondanks dat moeten we nog steeds CO2 uitstoten om aan de energievraag te voldoen. Elk paneeltje erbij draagt bij aan een gascentrale die een tandje lager kan -> minder CO2. Maar dat werkt natuurlijk alleen als ons totale energieverbruik gelijk blijft. Of daalt. Als het stijgt dan doet dat de groei van PV weer enigzins teniet.

En op jouw individueel niveau lijkt het alsof je goed bezig bent. 40 kWh productie, 6 kWh in de airco -> dus de rest van het land heeft 34 kWh waarvoor geen gascentrale hoeft te draaien. Pure winst!

Maar zet je die airco uit dan is er 40 kWh productie -> 40 KWh het net op en de gascentrale gaat nog een tandje lager.

Het probleem is dat jouw airco de totale energievraag doet toenemen. Waarmee de groei van PV dus minder effectief wordt.

Dat gezegd hebbende, zijn er zoals je al aangeeft verder prima redenen om een airco te hebben en slecht slapen is inderdaad klote. Ik heb er ook 1. Maar wat ik zo vreemd vindt is dat je dan toch denkt dat een airco duurzaam is. Dat is het niet. Je levert namelijk minder schone energie aan het net waardoor de totale CO2 uitstoot weer ietsje hoger wordt vanwege die gascentrale die iets harder moet werken om die 6kWh op te wekken.

Dus minder energieverbruik = duurzaam. Meer energieverbruik is niet duurzaam.
op dit soort piekmomenten lijkt het me prima kunnen, ze willen de stroom niet eens. Alleen maar probleem probleem.

Dus er gaat nergens een centrale tandje lager

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Kees_frl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:55:
[...]

op dit soort piekmomenten lijkt het me prima kunnen, ze willen de stroom niet eens. Alleen maar probleem probleem.

Dus er gaat nergens een centrale tandje lager
Ook vandaag is er niet genoeg duurzame energie en op dit moment al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:50
Kalentum schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:18:
[...]

Ook vandaag is er niet genoeg duurzame energie en op dit moment al helemaal niet.
vertel dat VdB :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
Veel mensen lijken te denken dat VandeBron mensen met zonnepanelen laat betalen voor de overtollige zonnestroom. Maar die paar uur negatief per jaar zijn echt de kosten niet. Het gaat om de onbalans kosten omdat het lastig inschatten is (op kwartier basis) wat er geleverd en gebruikt wordt. Er is wel degelijk bijna de hele dag een groene-stroom tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:38
Daarnaast: als je eenmaal een airco hebt gaat die meestal vaker aan dan alleen tijdens een hittegolf, want 'wel zo lekker, hangt er toch en eigen zonnestroom'.

Die groeiende energievraag komt bovenop de veelal grijze productie, transport en risico van lekkend koelmiddel. Niet handig omdat we nog niet 100% groene stroom hebben en nog zoveel te elektrificeren hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
wheli schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:39:
Veel mensen lijken te denken dat VandeBron mensen met zonnepanelen laat betalen voor de overtollige zonnestroom. Maar die paar uur negatief per jaar zijn echt de kosten niet. Het gaat om de onbalans kosten omdat het lastig inschatten is (op kwartier basis) wat er geleverd en gebruikt wordt. Er is wel degelijk bijna de hele dag een groene-stroom tekort.
Hoe kan het dat Tibber voor die onbalanskosten ongeveer 1 cent/kWh rekent? Kunnen zij beter schatten dan VdB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Kalentum

In principe ben ik het 100% met je eens. Het enige verschil is dat ik mijn aircogebruik niet als probleem/niet duurzaam zie maar het gebrek aan voldoende PV/wind/opslag om geen fossiele opwek meer nodig te hebben. Dat is de kern van het probleem. Zoals vaker gezegd arriveert er genoeg energie van de zon in 1 uur om het hele energieverbruik van de mensheid voor een jaar te dekken. Dat we nu doen met oude instraling ipv actuele is waar de blunder zit. Gelukkig gaat dit nu rap de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
phicoh schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:46:
[...]

Hoe kan het dat Tibber voor die onbalanskosten ongeveer 1 cent/kWh rekent? Kunnen zij beter schatten dan VdB?
Wie zegt dat Rubber winst maakt?
Ik heb de exacte cijfers niet paraat maar mensen met een dynamisch contract zijn natuurlijk meer gemotiveerd om bij een kWh prijs van -43 cent alle apparaten aan te zetten in huis dan mensen die een vast contract hebben. En andersom ook, als je in de avond 55 cent betaalt dan zet je de wasmachine de dag erna wel aan als je er mee bezig bent.

Ik denk dus ook dat als je de netbeheers en belanskosten aankomende jaren in toom wilt houden je naar dynamische contracten zal moeten. VdB is nu de eerste, de anderen zullen volgen met een speciaal teruglevertarief of het verhogen van hun kosten. Daardoor zijn er straks geen gunstige contracten meer voor mensen met (veel) zonnepanelen en zal een dynamisch contract automatisch veel aantrekkelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Balanskosten blijven, wat die komen door afwijking van het verwachte profiel.
Met een toename van dynamische prijzen voor consumenten wordt het profiel juist steeds onvoorspelbaarder.

Nog een argument tegen thuisaccu's en voor buurtaccu's, trouwens. De netbeheerder (en Tibber cs) kan niet voorspellen wanneer je accu vol zit en je dus weer gaat terugleveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:44:
Balanskosten blijven, wat die komen door afwijking van het verwachte profiel.
Met een toename van dynamische prijzen voor consumenten wordt het profiel juist steeds onvoorspelbaarder.
Dat laatste betwijfel ik. De consumenten met een dynamisch contract (en dus slimme meter en toestemming om deze op dagbasis uit te lezen) zal (hopelijk) leiden tot een steeds accurater allocatieprofiel. Waar voorheen (pre allocatie 2.0) een statisch profiel werd gebruikt voor de allocatie voor kleinverbruikers wordt daar steeds meer recente data (van slimme meters) gebruikt.

Er is een interview gepubliceerd met de cfo van vandebron waar ook de link met allocatie 2.0 gelegd wordt.

https://energeia.nl/energ...ze-kop-in-het-zand-steken
“En die kosten nemen enorm toe. Het gaat dan om profilerings- en onbalanskosten. Profilering zijn kosten die je maakt omdat huishoudens stroom leveren op goedkope momenten, en verbruiken op dure momenten, terwijl ze dat tegen elkaar mogen wegstrepen. Daar bijt de salderingsregeling. Elke leverancier prijst de kosten in het tarief. De facto betalen dus de mensen zonder zonnepanelen voor de mensen met zonnepanelen.”

“Het profiel wordt steeds grilliger, maar je kunt het voorspellen. Wat echt oploopt zijn de onbalanskosten. Allocatie 2.0, dat was voor ons het begin. Sindsdien worden de kosten voor onbalans ook toegewezen op basis van de productie van zonnepanelen. Dat was een gamechanger. Dit zou het einde kunnen zijn van de socialisatie van de kosten. Dat is heel hard nodig. We gaan nu een ander tijdperk in.”

Lees het volledige artikel: https://energeia.nl/energ...ze-kop-in-het-zand-steken
En we weten dat vandebron meer dan gemiddeld PV klanten had, dus is het aannemelijk dat vandebron ineens geconfronteerd werd met hogere onbalanskosten mogelijk als gevolg van allocatie 2.0.
phicoh schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:46:
Daar zit wel een kern van waarheid achter. Met een dynamisch contract geef je toestemming de slimme meter op dagbasis uit te lezen met kwartierstanden. Bij klanten bij vandebron zal dat niet altijd het geval zijn (geen slimme meter, geen toestemming gegeven). De slimme meter data wordt deels gebruikt in het allocatieprofiel en hoe beter die inschatting is, hoe lager de onbalanskosten.

[ Voor 12% gewijzigd door blackd op 10-09-2023 15:18 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@blackd de consument krijgt de uurprijs die volgt uit de allocatie, maar weet zelf niet welk profiel hij moet volgen om te matchen :)
De hoop is dat het uitmiddelt, maar ik durf dat nog niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Proton_ is het niet andersom?
Bij een potentieel overschot kun je met tarieven het gedrag sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 10-09-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:27
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:17:
@blackd de consument krijgt de uurprijs die volgt uit de allocatie, maar weet zelf niet welk profiel hij moet volgen om te matchen :)
De hoop is dat het uitmiddelt, maar ik durf dat nog niet te zeggen.
Ik vond dit artikeltje:
https://www.change.inc/en...et-veel-zon-en-wind-40337

Ik ben niet zeker of ik het zelf goed begrijp maar blijkbaar is het op sommige momenten goedkoper om de elektriciteit gratis weg te geven dan om te dealen met onbalanskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@blackd https://www.epexspot.com/en/basicspowermarket op de day-ahead markt moet Tibber cs inschatten hoe hun klanten morgen bij elke prijs zullen gaan reageren qua afgenomen volume.
Het leuke is dat uurprijzen elkaar ook nog eens beïnvloeden - bij een goedkope ochtend heb je in de dure middag minder volume, maar als de ochtend ook duur is verdeelt het zich heel anders (met in totaal iets minder volume op de dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wozmro volgens mij was Eneco HappyPower ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Termy schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:30:
@Kalentum

In principe ben ik het 100% met je eens. Het enige verschil is dat ik mijn aircogebruik niet als probleem/niet duurzaam zie maar het gebrek aan voldoende PV/wind/opslag om geen fossiele opwek meer nodig te hebben. Dat is de kern van het probleem. Zoals vaker gezegd arriveert er genoeg energie van de zon in 1 uur om het hele energieverbruik van de mensheid voor een jaar te dekken. Dat we nu doen met oude instraling ipv actuele is waar de blunder zit. Gelukkig gaat dit nu rap de goede kant op.
Ja eens met de langere termijn visie. Maar tot die tijd zitten we toch nog te veel fossiel op te fikken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:34:
@blackd https://www.epexspot.com/en/basicspowermarket op de day-ahead markt moet Tibber cs inschatten hoe hun klanten morgen bij elke prijs zullen gaan reageren qua afgenomen volume.
Dat is alleen het inkoop/verkoop deel van de energieleverancier. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de leverancier voor het voorspellen van de belasting op het net, dit om de stabiliteit van het net te garanderen.

Tibber (of eigenlijk de programmaverantwoordelijke) moet (net als elke leverancier) dagelijks het verwachte verbruik en opwek naar TenneT sturen (e-programma).
Deze allocatie gebeurt steeds meer op dynamische wijze.

Achteraf (obv verbruiksdata) blijkt het verschil tussen voorspelling en realiteit en de afwijking hiervan levert de onbalans op.

https://www.tennet.eu/nl/...ringsverantwoordelijkheid
https://www.mffbas.nl/themas/ en dan allocatie 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@blackd Dat is precies mijn punt. Het verwachte verbruik wordt lastiger in te schatten als er meer diverse prikkels zijn die het verbruik beïnvloeden. Als consument kan je wel intekenen op de day-ahead prijzen maar niet op de bijbehorende volumes, maar beide worden gebruikt om de strike price vast te stellen.
En als consument kan je nog niet meedoen op de onbalansmarkt, waar accu's het meest nuttig zijn. Misschien in verenigingsverband/als virtual powerplant straks wel, maar tot die tijd is het alloceren van de dynamische clubs lastiger dan van de anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Proton_ Eens dat het steeds lastiger wordt om het verbruik te voorspellen. Alleen daar hebben de dynamische partijen (en dat was mijn punt) juist een voorsprong, die hebben veel sneller een gedetailleerder beeld van het verbruik dan de traditionele energieleveranciers die met een standaard profiel alloceren. Want bij de traditionele partijen zal niet iedereen een P4 machtiging hebben afgegeven, terwijl dat bij de dynamische partijen (vziw) een vereiste is.

Zoals ik al eerder zei is nu een deel van de allocatie al o.b.v. slimme meter data. In de toekomst wordt dat alleen maar meer (althans dat zijn de plannen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:00:
[...]
Ik denk dus ook dat als je de netbeheers en belanskosten aankomende jaren in toom wilt houden je naar dynamische contracten zal moeten. VdB is nu de eerste, de anderen zullen volgen met een speciaal teruglevertarief of het verhogen van hun kosten. Daardoor zijn er straks geen gunstige contracten meer voor mensen met (veel) zonnepanelen en zal een dynamisch contract automatisch veel aantrekkelijker worden.
Eerst kregen PV bezitters van hun energieleveranciers gewoon vrij spel.
Tot er teveel PV bezitters kwamen en de winst van de energieleverancier onvoorspelbaar werd en eerder naar beneden dan naar boven.
Waarom denk je dat bij overschakelen naar een dynamisch tarief dat anders zal verlopen?
Dynamisch tarief is in bepaalde gevallen (maar niet altijd) nu goedkoper dan een variabel/vast contract, gewoon omdat er relatief gezien nog niet veel prosumenten zijn overgeschakeld op een dynamisch contract.
Eens de massa in beweging komt gaan de energieleveranciers daar ook gepast op reageren.
Hier zijn bv. vanaf 1/9 de afname en injectie kosten voor een dynamisch contract praktisch verdubbeld en werd er een vaste maandkost ingevoerd.

Het enige wat je op langere termijn daar als prosument aan kan doen is zo onafhankelijk mogelijk worden van je leverancier. En liefst voor de massa dat ook doorkrijgt en dezelfde richting wil uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kalentum schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:53:
[...]

Ja eens met de langere termijn visie. Maar tot die tijd zitten we toch nog te veel fossiel op te fikken helaas.
Helaas wel, maar nu stuk gaan van de hitte is voor mij geen optie meer.

@IvoB2 Wat bedoel je precies? Vaste kosten heb ik bij Tibber bv nu ook al (3,30 pm). Was dat er eerder niet? En betalen voor terugleveren/afnemen, is dat een opslag op de kWh-prijs of wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
[...]

@Capt Waffles Heb je ook meegerekend hoeveel energie je gebruikt hebt voor het doen van deze werkzaamheden en de productie van de nieuwe spullen + vervoer? Mijn inschatting is dat je netto meer uitstoot hebt veroorzaakt en uit dit topic gegooid moet worden ;).
Doel je op het ventilator schakelaar project? Het zal netto uiteindelijk wel een positieve energiebalans hebben, maar dan spreken we mogelijk wel over 10-20 jaar :). Maatregelen die zulke lange energetische payback hebben maken op korte termijn het klimaatprobleem alleen maar erger, dus ik zal ter boetedoening nog een project moeten bedenken dat kortere termijn winst oplevert ;)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tussen 19:00 en 20:00 piek van 463 euro per MWh vanavond (alleen DE is hoger)
https://twitter.com/BM_Vi...Afe3gLr9WE00DbQ5aHGQ&s=08

https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001

Kolen is bijna 1000MWh hoger dan gemiddeld rond deze tijd, bijna geen zon en wind is ook gaan liggen afgelopen uren. Export is ook minimaal.

Dus gas (7500MWh) en kolen (1800MWh) staan weer vol open te stoken op dit moment...

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 11-09-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ArcticWolf Ik heb hier op dit moment nog een paar mWh van mijn zonnepanelen te koop _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En Denemarken. En Letland. En Litouwen. En Estland.
Dus gas (7500MWh) en kolen (1800MWh) staan weer vol open te stoken op dit moment...
Precies waar we ze nog voor hebben :)
Voordat we dat af kunnen danken zijn we wel wat GWh aan opslag verder. Overigens is voor deze twee uurtjes een batterijopslag prima geschikt.

Also note: boven Gemini waait het nog wel aardig, Gemini zelf draait op 28% van vollast. Geografische spreiding gaat dus helpen. Op momenten zoals dit wil je een windpark oostelijk van Ierland (en een interconnect met pakweg de Canarische eilanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
Aan mij zal het (dit keer) niet liggen: ik lever momenteel nog ca 50Watt terug aan het net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:36:
[...]

En Denemarken. En Letland. En Litouwen. En Estland.

[...]

Precies waar we ze nog voor hebben :)
Voordat we dat af kunnen danken zijn we wel wat GWh aan opslag verder. Overigens is voor deze twee uurtjes een batterijopslag prima geschikt.

Also note: boven Gemini waait het nog wel aardig, Gemini zelf draait op 28% van vollast. Geografische spreiding gaat dus helpen. Op momenten zoals dit wil je een windpark oostelijk van Ierland (en een interconnect met pakweg de Canarische eilanden).
Precies, dus weer de vraag; hebben we een nucleaire basislaag nodig om dit soort dagen op te vangen (jouw topic). De productie, onderhoud en vervanging van batterijopslagen kost ook geld en milieuimpact. Ik ben benieuwd naar het omslagpunt, wanneer "iets" duurzamer is dan het andere.

Men zegt dat nucleaire energie te geopolitiek afhankelijk is, maar als je afhankelijk bent van windmolens bij de Canarische eilanden of Ierland ben je dat in principe ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:44:
Aan mij zal het (dit keer) niet liggen: ik lever momenteel nog ca 50Watt terug aan het net ;)
M'n telefoon verbruikt nog meer :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf Die nucleaire basislaag die ook geen twee uurtjes kan pieken bedoel je? En die ook opslag nodig heeft voor betaalbare load following?
Echt, het is maar een kort piekje (vandaag). De gemiddelde prijs van vandaag is iets van €140/MWh, ver van de 463 waar je de nadruk op legt.

De grap van de geopolitiek van HVDC is dat beide partijen bij hommeles vroeger of later in het donker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:00:
@ArcticWolf Die nucleaire basislaag die ook geen twee uurtjes kan pieken bedoel je? En die ook opslag nodig heeft voor betaalbare load following?
Echt, het is maar een kort piekje (vandaag). De gemiddelde prijs van vandaag is iets van €140/MWh, ver van de 463 waar je de nadruk op legt.

De grap van de geopolitiek van HVDC is dat beide partijen bij hommeles vroeger of later in het donker zitten.
De piek is nu hoog omdat de avond "korter" is dan gemiddeld. Normaal gesproken draait er gemiddeld 7500 tot 8000MWh aan gas en 700MWh kolen op de achtergrond (nu is kolen met 1800MWh een stuk hoger vanwege geen wind/zon). Als we die weghalen, waar wil je dan je basislaag vandaan halen?
Zweden zit vanavond op 5 euro per MWh... die hebben 4500MWh aan nucleair en 9000MWh aan hydro...

8000 tot 9000MWh aan batterijopslag kost nogal wat.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 11-09-2023 20:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ArcticWolf schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:56:
[...]

M'n telefoon verbruikt nog meer :+ ;)
Na - dan zou ik maar opletten en de telefoon niet in de broekzak stoppen :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:11:
[...]

Na - dan zou ik maar opletten en de telefoon niet in de broekzak stoppen :F .
Je weet wat ik bedoelde... 50 wattuur is net genoeg om een gloeilamp mee te laten branden (die ik overigens niet meer heb).

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 11-09-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf Het wordt echt verwarrend als je MWh en MW door elkaar haalt.
Hun uraniumvoorraad is onbekend (waarschijnlijk meer) en er zit zeker meer dan 9 GWh in hun stuwmeren.
Zweden heeft vooral weinig interconnects, je ziet aan Noorwegen dat waar de NorNed kabel aankomt dat de prijzen wat oplopen (en die van ons dus iets dempen tov Duitsland).
Iets versimpeld, ik weet dat het complexer is, maar het speelt wel mee.

Het ligt voor de hand dat met een permanente grotere rol van gas de prijzen nu hoger zouden zijn (en de opslagen leger).

50 wattuur is genoeg voor een broodrooster van 600 watt om een paar boterhammen te ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
ArcticWolf schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:08:
[...]
8000 tot 9000MWh aan batterijopslag kost nogal wat.
Richtprijzen in USD:

8000 MWh batterijopslag kost ongeveer 2 miljard* (~11% van een nucleaire reactor van 1100 MW**)
8000 MW batterijopslag kost ongeveer 8 miljard* (~47% van een nucleaire reactor van 1100 MW**)

*gebaseerd op Vistra Moss Landing project
**gebaseerd op reactor # & 4, Vogtle, Georgia

Nucleair is duur. Zon + wind + interconnect + storage (niet veel nodig!) is ook duur, maar wel het goedkoopste.

En ja, met interconnects ben je inderaad ook geopolitiek afhankelijk van elkaar. Maar wel maar een dagje hier en een uurtje daar, 'ze' kunnen niet in een keer je bevoorrading voor het komende halfjaar stilleggen. En gelukkig zijn de landen waar we dan van afhangen wel onze vriendjes en geen mensenrechten-schending-fabrieken zoals Saudi Arabie of rusland.. dat scheelt toch ook wel wat. Moeten we wel vriendjes blijven natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:53:
[...]

Precies, dus weer de vraag; hebben we een nucleaire basislaag nodig om dit soort dagen op te vangen (jouw topic).
Je hebt de goedkoopst mogelijke vorm van energieopwekking nodig voor piekbelasting omdat die piekbelasting maar een paar uurtjes werkt. Dus je wil niet miljarden uitgeven voor de vaste lasten van een kerncentrale waarvan de opwekking van stroom goedkoop is.
Dan koop je liever voor een paar centen een afgedankte vliegtuigturbine die je met kerosine stookt.

Even afgezien van CO2 belasting, maar ook daar moet je die van de bouw meerekenen.

Vroeger was er een soort van oplossing: µWKK. Je gas-CV die ook stroom kon leveren. Maar dat is nu ook een gepasseerd station. Voor een uur of twee piekbelasting gebruik je de (ruim voor handen zijnde) EVs.
9 miljoen personenauto's die 1 kW leveren is 9 GW. Ruim genoeg voor 's lands elektriciteitsbehoefte. En je had gisteren maar 500 MWh nodig om de prijs op 0 te krijgen.
Komt neer op 200.000 auto's die 2,5 kW leveren.
Maar ja, vrijwel geen enkele EV heeft V2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maasluip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:07:
[...]

Voor een uur of twee piekbelasting gebruik je de (ruim voor handen zijnde) EVs.
9 miljoen personenauto's die 1 kW leveren is 9 GW. Ruim genoeg voor 's lands elektriciteitsbehoefte. En je had gisteren maar 500 MWh nodig om de prijs op 0 te krijgen.
En als de EV's allemaal V2G hebben is dat dan ook te "regelen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:04:
Zolang mensen als groep zich voorspelbaar gedragen, kunnen dynamische leveranciers wel inschatten wat er gaat gebeuren.

(Dat gaat om onbalans, het effect op congestie is een los probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:04:
[...]

Dat is natuurlijk wel een punt wat in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. ook al aan bod kwam. Daarvoor moet je eigenlijk een marktpartij hebben die dit in de day ahead veiling kan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:07:
[...]

Je hebt de goedkoopst mogelijke vorm van energieopwekking nodig voor piekbelasting omdat die piekbelasting maar een paar uurtjes werkt. Dus je wil niet miljarden uitgeven voor de vaste lasten van een kerncentrale waarvan de opwekking van stroom goedkoop is.
Dan koop je liever voor een paar centen een afgedankte vliegtuigturbine die je met kerosine stookt.

Even afgezien van CO2 belasting, maar ook daar moet je die van de bouw meerekenen.

Vroeger was er een soort van oplossing: µWKK. Je gas-CV die ook stroom kon leveren. Maar dat is nu ook een gepasseerd station. Voor een uur of twee piekbelasting gebruik je de (ruim voor handen zijnde) EVs.
De prijs is misschien nu wel gedaald, maar de gas en kolencentrales staan nog steeds hoog te stoken op dit moment omdat PV en Wind nu ook weinig doen. Dat zou betekenen dat je auto onderhand wel leeg is en je niet naar je werk kan ;)

Maar in de winter bv is de stroomvraag nog veel hoger en heb je nog minder zon en soms ook windstille dagen. Je moet dan soms dan voor dagen achter elkaar stroom opslaan, de bouw van enkele GW batterij opslag lijkt mij niet heel erg efficiënt (en goed voor het milieu) uit je verhaal haal ik eigenlijk dat we die fossiele centrales maar werkend/standby moeten houden voor dergelijke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

phicoh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:09:
[...]

Zolang mensen als groep zich voorspelbaar gedragen, kunnen dynamische leveranciers wel inschatten wat er gaat gebeuren.

(Dat gaat om onbalans, het effect op congestie is een los probleem)
"Regelen" is dan ook tweeledig bedoeld: organisatorisch/commercieel
en vermoedelijk ook technisch qua aansturing - of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:21:
[...]

uit je verhaal haal ik eigenlijk dat we die fossiele centrales maar werkend/standby moeten houden voor dergelijke dagen.
Ik maak me geen enkele illusie: fossiele centrales (of andere langdurige backup) zul je nog heel lang nodig hebben omdat er altijd langere periodes zullen zijn met weinig zon of wind die door batterijopslag niet helemaal gedekt kunnen worden.
Maar 2 uur moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:24:
"Regelen" is dan ook tweeledig bedoeld: organisatorisch/commercieel
en vermoedelijk ook technisch qua aansturing - of niet?
Commercieel zit je op dit moment met belastingen. Als je energiebelasting betaalt bij het laden van je auto, dan heeft terugleveren aan het net zonder 'salderen' helemaal geen zin.

Dus terugleveren aan het net heeft zin als het verschil in heffingen tussen leveren en terugleveren klein is. Anders blijft het bij wat pilotprojecten.

Wat betreft de aansturing heeft de auto eigenlijk alleen een lijst met prijzen nodig. Dan kan je dat wel programmeren dat bij een terugleverprijs die veel hoger is dan de leverprijs de auto gaat terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

phicoh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:32:
[...]

Wat betreft de aansturing heeft de auto eigenlijk alleen een lijst met prijzen nodig. Dan kan je dat wel programmeren dat bij een terugleverprijs die veel hoger is dan de leverprijs de auto gaat terugleveren.
Dynamische prijzen zijn idd. een organisatorische/commerciële voorwaarde.
Als dan alle EV's met V2G (in een wijk) automatisch maximaal terugleveren is dit maximale winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40

pietje63

RTFM

Moet de auto per se terugleveren aan het net, kan toch ook "terug" leveren voor direct eigen gebruik? Dan geen gedoe met energiebelasting en het hoeft niet aangeboden te worden in de veilig (maar de markt gaat een grotere prijselasticiteit merken, waardoor de vraag daalt bij hogere prijs).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
uit je verhaal haal ik eigenlijk dat we die fossiele centrales maar werkend/standby moeten houden voor dergelijke dagen.
Het door de EU voorziene scenario is dat tegen 2035 we die centrales omgebouwd hebben naar het gebruik van waterstof of ammonia in de turbines (alle nieuwe gascentrales moeten H2/NH3 compatible zijn), ofwel draaien op biogas. Omdat ze niet 24/7 hoeven te draaien, is het issue van de (nu nog) relatief hoge variabele kosten niet zo nijpend, immers ze draaien enkel in de situatie waar de hernieuwbare bronnen niet voldoen, dat is een groot verschil met nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zou betekenen dat je auto onderhand wel leeg is en je niet naar je werk kan ;)
Sinds covid-19 lijkt me dat niet meer zo'n probleem. Gewoon thuiswerk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
https://solarmagazine.nl/...-naar-laagste-niveau-ooit

Prijs voor 1 Wp aan PV blijft dalen dankzij enorme productie (wet van Wright). Tegen eind dit jaar komt het op 14,5 dollarcent/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:04:
[...]

Sinds covid-19 lijkt me dat niet meer zo'n probleem. Gewoon thuiswerk. :)
Ja, wordt je wakker met een berichtje op je telefoon je moet vandaag thuiswerken omdat je geen auto kan rijden wegens stroom te kort :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:10:
https://solarmagazine.nl/...-naar-laagste-niveau-ooit

Prijs voor 1 Wp aan PV blijft dalen dankzij enorme productie (wet van Wright). Tegen eind dit jaar komt het op 14,5 dollarcent/Wp
Als de consumentenprijzen dan ook nog eens gaan dalen (t.o.v. 2021) dan ga ik serieus overwegen om het platte dak óók nog vol te gooien.
Dat overweeg ik eigenlijk al vanaf het moment dat in januari 2022 de huidige panelen op het schuine dak kwamen te liggen. Eerst stond een andere verbouwing op de planning en nu die klaar is zijn de ontwikkelingen van energieleveranciers niet opperbest. Maar een setje met 45 graden op zuid om in de wintermaanden zo veel mogelijk op te wekken. I.c.m. een kleine accu van ±5kWh en wat airco's kan dat een mooie middelvinger zijn richting al die oliestaten en gasuitbaters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:13:
[...]

Ja, wordt je wakker met een berichtje op je telefoon je moet vandaag thuiswerken omdat je geen auto kan rijden wegens stroom te kort :')
Nee want er is hier om te beginnen nog nooit stroom tekort geweest en thuiswerken is sinds covid structureel. Je kan als werknemer kiezen of je in de week op kantoor werkt of thuis. Dat veel werkgevers/werknemers waar het werk dit zou toelaten (dus zowat de hele administratieve en IT sector) dit niet altijd zien zitten is een ander soort probleem.
Je hebt ook nog mensen die de mogelijkheden hebben doch niets zien in eigen PV terwijl anderen daar al jaren geleden mee begonnen zijn en het nu de gewoonste zaak van de wereld vinden om in bijna al hun energiebehoeften zelf te voorzien.

je hebt op alle niveau's mensen die altijd in problemen denken en weer anderen in oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:22:
[...]

Nee want er is hier om te beginnen nog nooit stroom tekort geweest en thuiswerken is sinds covid structureel. Je kan als werknemer kiezen of je in de week op kantoor werkt of thuis. Dat veel werkgevers/werknemers waar het werk dit zou toelaten (dus zowat de hele administratieve en IT sector) dit niet altijd zien zitten is een ander soort probleem.
Je hebt ook nog mensen die de mogelijkheden hebben doch niets zien in eigen PV terwijl anderen daar al jaren geleden mee begonnen zijn en het nu de gewoonste zaak van de wereld vinden om in bijna al hun energiebehoeften zelf te voorzien.

je hebt op alle niveau's mensen die altijd in problemen denken en weer anderen in oplossingen.
Je haalt nu allerlei zaken erbij die niet in de volledige posts stonden en misschien is dat in België zo, maar hier zijn de kantoorgangers weer flink geëxplodeerd sinds je weer gewoon naar kantoor mag (mensen willen graag onder mensen zijn). Cijfers laten zien dat tussen de 80 en 90% tov 2019 van de bevolking weer gewoon naar kantoor gaat iedere dag.

@Maasluip stelde dat je de piek kon opvangen met V2G op het tekort van gisteren terwijl ik van mening ben dat een nucleaire basislaag veel verstandiger is.
V2G is misschien leuk als je een gat van 2 uur voorziet/verwacht, maar voor een langere periode zoals vandaag (gas/kolen staan al sinds gisteravond maximaal te stoken hier in NL) kom je serieus te kort. In de winter kom je al serieus PV te kort en er zijn ook windstille dagen in de winter.

Er blijft dus linksom of rechtsom dus altijd een gas/kolen of nucleaire basis om dat gat op te vullen, je kan niet verwachten (en voorspellen) dat mensen de auto laten staan omdat ze niet naar werk kunnen of mogen omdat er te weinig energie is... al helemaal niet in de winter als de verwarming (WP's in jouw geval) veel meer energie vragen dan er aan groene energie geleverd kan worden.

Je kan wel 50TW aan windmolens en PV plaatsen, maar er blijven dagen dat beide niks doen en wat doe je dan? Een paar honderd GW aan batterijen plaatsen en fingerscrossed dat het voldoende was om in de winter bij koude zon- en windloze dagen voldoende energie te hebben??

En dan nog even niet de kosten meegerekend om het stroomnetwerk zo geavanceerd te maken en capaciteit technisch groot genoeg te maken...

Het is niet voor niks dat men nog steeds hoopt op kernfusie, dat zou een hoop koppijn en zorgen schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 12-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
YouTube: Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?

Uit 'hopen op kernfusie' kan je weinig kWh'en produceren. :)

Ik denk dat batterijopslag de komende maanden/jaren dezelfde evolutie zal kennen als bij zonnepanelen. De productie wordt zodanig massaal dat de prijs voor 1Wh opslag steeds dichter richting 0€ gaat.
Overal waar het even kan en er een netaansluiting aanwezig is zullen er batterijen geplaatst worden in allerhande formaten en combinaties.

De essentiële vraag is steeds: kan je er een massaproduct van maken? Dat dan ook nog eens geproduceerd wordt in quasi automatische fabrieken.

Met kerncentrales lijkt dat voorlopig nog niet te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:37:
YouTube: Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?

Uit 'hopen op kernfusie' kan je weinig kWh'en produceren. :)

Ik denk dat batterijopslag de komende maanden/jaren dezelfde evolutie zal kennen als bij zonnepanelen. De productie wordt zodanig massaal dat de prijs voor 1Wh opslag steeds dichter richting 0€ gaat.
Overal waar het even kan en er een netaansluiting aanwezig is zullen er batterijen geplaatst worden in allerhande formaten en combinaties.

De essentiële vraag is steeds: kan je er een massaproduct van maken? Dat dan ook nog eens geproduceerd wordt in quasi automatische fabrieken.

Met kerncentrales lijkt dat voorlopig nog niet te lukken.
Je vraag is niet compleet... massaproductie van WP, PV, batterijen en Windmolens moet natuurlijk wel duurzamer zijn dan het draaien van kerncentrales (of gas/kolen centrales) anders slaat het natuurlijk nergens op. "Goedkoper" is geen argument als de aarde naar de klote gaat door die massaproductie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Diepe zucht. Je bent bang voor een dunkelflaute, duidelijk. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:47:
Het is niet voor niks dat men nog steeds hoopt op kernfusie, dat zou een hoop koppijn en zorgen schelen.
Wanneer dat jouw persoonlijke hoop is ga je nog jaren wakker liggen van de koppijn en zorgen.
Gelukkig heb ik die zorgen al jaren niet meer wegens tijdig aan de nodige oplossingen gewerkt.

En gelukkig moet ik ook geen tijd meer verspillen aan dagelijks in de file te staan als een soort van "sociaal contact". Maar iedereen zijn hobby zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:48
Als ik kijk naar de prijzen van accu's voor thuis, dan ben je al snel 3000-4000 euro kwijt voor een accu met een capaciteit 5 kWh. Dat is nog zonder omvormer.
Als ik kijk naar een tweedehands auto (maaar zonder al te veel kilometers) dan heb je voor onder de 30.000 euro meer dan 10 x zo'n grote accu (VW ID.3 57kWh, 27250 euro).

Dan betaal je dus eigenlijk minder voor je accu en krijg er nog een auto omheen :+.

Ligt het aan mij of zijn de kant en klare accu's voor thuisgebruik (dus niet zelf cellen ergens kopen en aan elkaar bakken oid) duur in verhouding tot de accu's in elektrische auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
rube schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:31:
Als ik kijk naar de prijzen van accu's voor thuis, dan ben je al snel 3000-4000 euro kwijt voor een accu met een capaciteit 5 kWh. Dat is nog zonder omvormer.
Als ik kijk naar een tweedehands auto (maaar zonder al te veel kilometers) dan heb je voor onder de 30.000 euro meer dan 10 x zo'n grote accu (VW ID.3 57kWh, 27250 euro).

Dan betaal je dus eigenlijk minder voor je accu en krijg er nog een auto omheen :+.

Ligt het aan mij of zijn de kant en klare accu's voor thuisgebruik (dus niet zelf cellen ergens kopen en aan elkaar bakken oid) duur in verhouding tot de accu's in elektrische auto's?
Misschien is nieuw vergelijken met 2e hands sowieso niet helemaal eerlijk. Daarnaast kost een 5kWh accu _met_ omvormer €3250 (sessy of Enphase 3t bijvoorbeeld)

Voor een 5kWh kant en klare accu zonder omvormer betaal je ongeveer 1500 euro (https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html)

Ook hier gaat de prijs omlaag als het volume omhoog gaat, voor 15kWh accu zonder omvormer ben je ongeveer €3750 kwijt. Zet je zelf 16 cellen in een kant en klare rack case (inclusief bms en beveiliging) dan ben je €2600 kwijt voor 15kWh. Voor de accu van 60kWh (vergelijkbaar met de 2e hands vw id3) ben je dan net iets meer dan €10k kwijt. Kost de auto uit je voorbeeld je nog €17k

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Een accu in een auto is relatief gezien idd goedkoper dan een losse accu.
Maar een auto dient eigenlijk om je te verplaatsen. Een auto gaan aankopen om 24/7 aan je woning te koppelen is ook een dure bezigheid.
Je moet ook geen thuisaccu kopen wanneer iedereen er een wil. Veel vraag en weinig aanbod doet de prijzen stijgen. Bv. twee jaar geleden had ik met de aankoop van een accu hetzelfde voor als met de aankoop van PV (niemand wilde het, integendeel je werd er om uitgelachen). Je had dan ook ruimschoots de keuze uit een goede installateur waar de klant nog kon kiezen en niet omgekeerd en je kon als klant onderhandelen over de prijs en nog overvloedige subsidies.
Resultaat voor de thuisaccu: 6.000 € voor 15,4 kWh LFP opslag, inclusief omvormer die een zuivere sinus kan opwekken (zodat ook PV blijft doorwerken tijdens afkoppeling van stroomnet), technische keuring en configuratie van de automatenkast zodat alle kringen veilig volledig offgrid en on grid kunnen werken.

Wie nu nog PV plaatst en bij aanvang dan kiest voor een hybride omvromer moet (later) voor een batterij ook geen extra omvormer meer betalen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:47:
[...]

@Maasluip stelde dat je de piek kon opvangen met V2G op het tekort van gisteren terwijl ik van mening ben dat een nucleaire basislaag veel verstandiger is.
V2G is misschien leuk als je een gat van 2 uur voorziet/verwacht, maar voor een langere periode zoals vandaag (gas/kolen staan al sinds gisteravond maximaal te stoken hier in NL) kom je serieus te kort. In de winter kom je al serieus PV te kort en er zijn ook windstille dagen in de winter.
Het punt is dat V2G veel goedkoper is dan kernenergie. Als dat een beetje doorzet (of accuopslag bij consumenten), dan heeft kernenergie nog minder bestaansrecht. Dan kom je echt in de langere periodes van dunkelflaute terecht.
En dan stel ik dat kernenergie daar te duur voor is. Het is inderdaad goed voor een basislaag (en heeft ook weinig CO2 uitstoot), maar die basislaag heb je dus al een groot deel van de tijd niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar zal zeker een stuk ontwikkelingskosten en schaalvoordeel in zitten.
Qua prijzen:

Dus de accu zelf hoeft nog maar $ 500 te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De HVDC van Australië naar Singapore is nog niet dood.
4200 km, 90 minuten tijdverschil.

https://cleantechnica.com...-to-singapore-is-back-on/
So, the order of progression for the project is now 900 MW for the Darwin area, followed by connecting the cable to Singapore a few years from now — probably 2032. Thereafter, the solar capacity in the Northern Territory would eventually reach 6 GW. A significant amount of battery storage — roughly 40 MGWh — would be included to keep the energy flowing after the sun sets each day. If all that happens, it would make the solar park in Northern Territory the largest solar power facility in the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 23:46
En het land met het grootste aantal lucht/water of water/water warmtepompen geïnstalleerd per hoofd van de bevolking is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hikTlhV2ePat2YXzROq8n9dIZ1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvicuIManEKll6M263alpD6E.jpg?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:27
Het lijkt wel alsof het verstandig is om structureel en stabiel beleid te maken voor energiezuinige gebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:18:
De HVDC van Australië naar Singapore is nog niet dood.
4200 km, 90 minuten tijdverschil.

https://cleantechnica.com...-to-singapore-is-back-on/

[...]
We hebben in Europa ook zo eentje: Xlinks, het voorstel voor een 3800 km 3.6GW kabel van Marokko naar Engeland.

Wat er in elk geval wel zeker komt, is de 725 km 1.4GW NeuConnect kabel van Engeland naar Duitsland, de bouw is inmiddels begonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
[...]

Daarom zei ik ook "(zouden) kunnen" :). Dat verreweg het gros er helemaal niet mee bezig is snap ik heel goed. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd dan of x of y misschien een probleem oplevert voor 2 generaties later. Daarom is het overigens ook met afstand het beste om overal welvaart te brengen/stimuleren want niemand bekommert zich zoveel om hun omgeving als rijke mensen zonder bestaansonzekerheid. En dan kun je natuurlijk zeggen dat wij per persoon meer uitstoot veroorzaken, maar daar doen we dan ook heel veel meer mee. Het grootste probleem, m.i., is dat de negatieve gevolgen als bijzaak van bv fossiele brandstoffen (zg externalities) niet in de prijs zitten. Gelukkig wordt PV, wind en opslag zo goedkoop dat dat niet meer uitmaakt, maar het is wel relevant voor bv de belasting op auto's. Zouden de gemiste belastingsinkomsten en hogere zorgkosten door uitstoot meegerekend worden dan slaat een EV waarschijnlijk beduidend goedkoper/beter uit dan een ICE en zou je mogelijk zelfs geld toe moeten krijgen voor het rijden van een EV tov een ICE, itt hoger belast worden omdat ie zwaarder is. Voor zover de auto nodig is, uiteraard. Ik fiets naar werk.

Interessante site wel, dat wait but why :).

Wat betreft koelen in huis: ons nieuwbouwhuis van 2020 is (uiteraard) goed geïsoleerd maar staat in een vrij steenrijke (letterlijk, niet figuurlijk :p) omgeving. Het is ook een hoekhuis zonder buren op het westen dus het vangt aardig wat zon. Er is geen zonwering (offertes daarvoor varieerden tussen de 7 en 9kEUR) en aardig wat glas (verdiepinghoog).

Gevolg: in onze 1e zomer hier duurde het even maar uiteindelijk in de 40-graden hittegolf werd het 30+ aan de zonkant en net geen 30 in de slaapkamer ernaast. Ramen open 's nachts deed helemaal geen reet. Die zomer een plafondventilator in de slaapkamer opgehangen waardoor ik tenminste nog enigszins kon slapen.

Dus tja, als je huis zo opgezet en gelokaliseerd is dat je amper hoeft te koelen zoals bij @IvoB2 dan is dat fantastisch natuurlijk, maar daar woon ik niet. Sinds vorig jaar hebben we airco (ruim goedkoper dan alle zonweringoffertes) en houden we het met 2 vingers in de neus prima leefbaar (ook dankzij het drogen van de lucht!) tegen op z'n ergst iets van 6 kWh per dag, terwijl ik zulke dagen een veelvoud daarvan opwek. Dit kan ik over 100 jaar nog steeds, dus de definitie van duurzaam. Sterker nog, nog veel eerder dan dat draait die airco ongetwijfeld voor praktisch 0 euro met dank aan alle PV en wind. Om nog maar te zwijgen van mijn lagere zorgvraag, hogere output, etc met dank aan het feit dat ik niet lig te creperen van de hitte en dat we nu efficiënter verwarmen in de winter (wat uiteraard een veelvoud aan kWh kost van koelen, hoe laag die vraag in dit huis ook is).
Na 3 dagen puntje van mn tong herinner ik me de andere website weer :P

https://www.lowtechmagazine.be/

Vooral dit artikel over hoeveel olie het kost om een liter olie op te pompen vond ik heel leerzaam

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Dreamvoid schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:41:
[...]

We hebben in Europa ook zo eentje: Xlinks, het voorstel voor een 3800 km 3.6GW kabel van Marokko naar Engeland.

Wat er in elk geval wel zeker komt, is de 725 km 1.4GW NeuConnect kabel van Engeland naar Duitsland, de bouw is inmiddels begonnen.
Maar als die kabel om de haverklap stuk is heb je er ook niets aan; de Cobra e kabel tussen Nederland en Denemarken was ook maanden lang buiten gebruik, en die is maar 330 km lang...: https://www.infrasite.nl/...den-hersteld/?gdpr=accept

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1 ... 17 ... 81 Laatste