IvoB2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:09:
[...]
Je had ook gewoon het lichtpunt van 16W kunnen vervangen door eentje met half zoveel vermogen.
Het lichtpunt met het grootste vermogen heeft hier in huis 11W en dat is al een redelijke spotlight wat in een toilet nog overkill zou zijn.
Bovendien zitten we hier gelukkig geen 365 dagen per jaar op ons eigen toilet.

De lamp zelf is gelukkig heel wat minder dan 16W, die 16W betreft enkel de ventilator. Maar de lampjes ga ik evenzeer naar kijken, want dat zijn al wat oudere LED's zag ik nu ik eraan aan het werken was, en daar valt ook nog wat te rapen

Maasluip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:06:
[...]
Ik snap de discussie hoor. Het punt is: wat is normaal, wat is luxe en wat is overbodig. Dat is ook niet iets waar ik antwoord op kan geven.
Ik heb naast mijn EV dus ook een oldtimer. Dat is pure luxe. Heerlijk om in te rijden. Maar ook totaal overbodig en zelfs ik vind dat dat in deze tijd eigenlijk niet meer kan, een auto voor de lol die 1:10 rijdt. Zonder die auto kan ik ook leven. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om te zeggen "dit kun je niet doen" maar blijf ik in termen als "vind ik jammer" of "is IMHO niet nodig".
Iemand anders mag ook van mijn oldtimer vinden dat dat niet nodig is.
Hetzelfde geldt voor mij.. ik ben op veel vlakken op het extreme af met energie/grondstoffen bezig (ik douche me met 3.5 liter water

), maar alleen al naar mijn vliegtuig-kilometers kijk dan ben ik alsnog vele malen erger dan het gemiddelde. En dat zal niet veranderen tenzij wetgeving of financiele afstraffing mij dwingt te veranderen, nu ben ik weer even in Europa, maar ik heb jaren in de VS gewoond. Dan wil je toch je familie af en toe zien. Als dat niet meer zomaar kan, dan moet je grote levenskeuzes maken. Maar ik vind dan weer dat voor het plezier met motorvoertuigen rijden of paarden houden (zit hier in paardenstreek in Belgie, had veel liever wilde natuur gezien ipv al die hectares aan paardenweides..). Ik ben met andere woorden gewoon ook hypocriet
Ik denk dat er een 'eenvoudige' oplossing voor deze vraagstukken bestaat. Tenminste, theoretisch eenvoudig, in de praktijk geloof ik nooit dat het zou lukken om te implementen. Het gaat als volgt: ik kan wel vinden dat bepaalde dingen niet 'nuttig' zijn om energie/CO2 aan te besteden. Maar iemand anders vind weer dat ik dingen doe die eigenlijk niet kunnen. We hebben allemaal gelijk, en we hebben allemaal ongelijk, en wie ben ik om iemand anders z'n plezier te ontzeggen. Maar hoe los je dat dan op? Ik denk heel simpel: geef iedere aardbewoner een jaarlijks CO2 budget, x kg. Wat je met dat budget doet is helemaal jouw zaak, je kan het besteden zoals je wilt.
Als je graag met een oldtimer rijd moet je dan wel misschien de verwarming op 16 graden zetten in de winter om met je CO2 budget rond te komen, maar da's jouw probleem

. Als ik wil vliegen dan zal dat nog heel wat meer offers elders kosten, maar da's mijn probleem.
Doe vervolgens nog 2 dingen: bouw dat CO2 budget jaarlijks af om de reductie in CO2 die we nodig hebben af te dwingen. En maak je CO2 quota verhandelbaar, dan los je in 1 keer armoede op want iedere aardbewoner heeft aan het begin van het jaar een enorm waardevol stukje handelsgoed in handen. En miljardairs die gaan zoveel CO2 quota moeten aanschaffen voor hun jachten en business jets, dat zou een enorme (in mijn ogen terechte) verschuiving van welvaart teweegbrengen. En als er iets echt niet kan in mijn optiek, dan zijn het wel luxejachten en prive jets, zal me echt roesten als dat zelfs voor een miljardair niet meer betaalbaar is wegens ontiegelijk veel CO2 quota voor nodig.
Bedenk dan misschien nog een variant waarbij je CO2 negatieve dingen kan doen die je wat extra quota opleveren, en ik voorspel dat verduurzaming ineens met een rotvaart zou gaan. Op termijn gaan die quota minder & minder waard worden, want alles draait op groene stroom. Voila, we zijn waar we willen zijn, en niemand heeft iemand anders z'n hobby moeten verbieden of anderszins het belerend vingertje boven moeten halen
Zou dit in het westen de eerste jaren heel hard pijn gaan doen.. reken maar! Maar onze levensstandaard is op de kap van vele anderen (in termen van naar de filistijnen helpen van de aardbol, wat iederen treft, en de armsten het meest). Dan mogen we best wel even wat pijn voelen, dat is niet oneerlijk, de huidige situatie is oneerlijk.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)