Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Volgens mij is de kabel niet gebroken maar de isolatie is dan op een zwakke plek 'doorgeslagen' er wel staat 320 000 volt DC op.Capt Waffles schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:12:
[...]
Hoe kan zo een breuk gebeuren? Tijdens het leggen kan ik me dat nog wel voorstellen, maar daarna? Bootanker misschien![]()
En gebeurd dat echt om de haverklap? Het artikel vermeld alleen deze breuk, maar er lopen toch best wel wat onderzeese kabels (comms), als dit echt vaak gebeurd dan kan het er blijkbaar toch aan uit. Of het valt toch wel mee hoe vaak dit gebeurt..
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat kernenergie weinig CO2 uitstoot heeft zou ik toch niet zomaar als waarheid aannemen.Maasluip schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:34:
[...]
En dan stel ik dat kernenergie daar te duur voor is. Het is inderdaad goed voor een basislaag (en heeft ook weinig CO2 uitstoot), maar die basislaag heb je dus al een groot deel van de tijd niet nodig.
De bouw van een kerncentrale neemt nu eenmaal vele jaren en tonnen beton in beslag. En laat de aanmaak en vervoer van beton nu net heel veel C02 uitstoten.
Eenmaal opgestart is er idd nog relatief weinig CO2 uitstoot.
Maar dan zou je wel eens een scenario kunnen krijgen (door de lange tijd tussen start bouw en leveren eerste kWh aan het net) dat eenmaal de bouwfase en uitstootfase voorbij is kernenergie eigenlijk zichzelf al overbodig gemaakt heeft. Dus al die extra CO2 uitstoot - en dan nog eens in de periode die er nog echt toe doet - was dan voor niets. Je moet nu echt geen kerncentrales meer bouwen om de CO2 uitstoot van over 15 jaar nog beginnen te reduceren. In het kort: te weinig en te laat.
In een ideale theoretische situatie lijkt het mij het meest optimale om een samenleving te hebben die soepel kan omgaan met een stroomvariatie tussen 0 en 100%.
Dan kan je echt spreken van een stevige dynamische samenleving die tegen een stootje kan.
Theorie natuurlijk, maar ik vind wel dat er in de praktijk zoveel mogelijk moet gestreefd worden naar dynamiek, daar wordt niemand slechter van.
Dynamische mensen, dynamische productieprocessen,...
Je kan dat in het belachelijke gaan trekken of je kan daar oplossingen voor bedenken.
Dynamische productie processen zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren en is op een manier zonde van het geld en de resources. Een deel van die industrie draait 24/7. Dit aanpassen naar piek momenten van stroom (12 uur per dag optimistisch gezien? Ik verwacht eerder 8 uur naar goed voor nu rekenen we even met 2) Betekent dus dat je 2 keer zoveel fabriek nodig hebt voor dezelfde vraag aan productie, 2x zoveel kosten aan afschrijving en 2x zoveel resources voor de bouw van de fabriek. Wat winnen we daar dan mee?Wozmro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'basislaag' aan stroom (hoeveel is dat dan?) en zou je dat eigenlijk ook niet moeten willen.
In een ideale theoretische situatie lijkt het mij het meest optimale om een samenleving te hebben die soepel kan omgaan met een stroomvariatie tussen 0 en 100%.
Dan kan je echt spreken van een stevige dynamische samenleving die tegen een stootje kan.
Theorie natuurlijk, maar ik vind wel dat er in de praktijk zoveel mogelijk moet gestreefd worden naar dynamiek, daar wordt niemand slechter van.
Dynamische mensen, dynamische productieprocessen,...
Je kan dat in het belachelijke gaan trekken of je kan daar oplossingen voor bedenken.
En ja, dat kun je ook oplossen door de vraag te halveren en dat is duurzamer, maar dan kan die fabriek natuurlijk weer wat anders maken in de overige tijd.
Fabrieken die niet 24/7 draaien zijn vaak afhankelijk van mensen, en volgen dus al het dagritme. Dit ombouwen naar zon / windritme zal denk ik niet iedereen waarderen 14 uur werken in de zomer, 2 in de winter? En dan een "bouwvak" tijdens de dunkelflaute, sta je daar op een mistige regenachtige decemberdag te verpieteren in het sprookjesbos omdat er te weinig stroom is voor de Python.
En ja, ik trek het een beetje in het belachelijke en er zijn tal van zaken die we zeker kunnen sturen naar de zon, maar de industrie zie ik niet snel omschakelen. Die gooien gewoon een accu pakket neer on site (of erger, een lokale gascentrale) zodra dat rendabeler is dan rechtstreeks energie afnemen op de momenten dat het nodig is, maar afschalen in productie en dus een hogere prijs? Nope.
Datzelfde geldt overigens voor huishoudens in combinatie met het afbouwen van salderen of het invoeren van teruglever heffingen, mensen krijgen steeds minder vertrouwen in centraal geregelde zaken, en zullen dus minder afhankelijk willen worden. Allemaal aan de lokale windmolentjes, thuisaccus en zonnepanelen (diesel aggregaat zie ik ook steeds vaker voorbii komen als denkrichting) en van het net los. Niet efficiënt en niet duurzaam.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Maar ik zit wel met een andere vraag: wat is de stilste (binnen en buiten) optie voor een hogere temperatuur warmtepomp? Hierbij mogen nieuwe/opkomende technieken mee worden genomen.
Volgens mij komt dat neer op een "blue heart" in combinatie met PVT zonnepanelen en Enphase omvormers. De 2e vraag is alleen hoe lang het duurt voordat deze opstelling betaalbaar is.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Wat ik niet snap in je verhaal is dat je een HT hybride warmtepomp nodig hebt en denkt deze niet terug te verdienen. Als je veel gasverbruik hebt dan verdien je een warmtepomp makkelijker terug dan als je weinig gasverbruik hebt. Als je een hybride warmtepomp overweegt in plaats van all electric dan heb je blijkbaar een slecht geïsoleerd huis met te weinig afgifte voor lage temperatuur verwarming. Maar voor die hoge temperaturen heb je dan toch nog je gasketel voor?
Nu een (gewone) hybride plaatsen bij een hoog gasverbruik en niet wachten op innovaties is waarschijnlijk financieel het beste. En daarnaast voor het klimaat ook.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
De stilste optie is een stack peltier-elementen, want geen bewegende delen of compressie. Onbetaalbaar in vermogens en een COP zo laag dat je nauwelijks van een warmtepomp kunt spreken, maar de temperatuur kan zo hoog als je wil.
Goede tweede is een w/w warmtepomp, kan ook zonder bronboring met een warmtewisselaar-schutting of grabencollector. Temperatuur is een kwestie van het juiste koudemiddel.
Een l/w warmtepomp kan ook zeer stil zijn en is gebouwd om buiten te staan dus maximale stilheid binnen (bij optimale montage, niet op een houten dak oid). Temperatuur wederom afhankelijk van koudemiddel.
Nieuwe ontwikkelingen zijn nog niet verkrijgbaar dus lastig in te schatten.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er wordt waarschijnlijk gerefereerd aan 'baseload'. Het minimum elektrisch vermogen dat wij (op dit moment) 24/7 gebruiken. In Nederland is dat ongeveer 7 GW, terwijl de piek overdag op krap het dubbele zit.Wozmro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
Volgens mij bestaat er niet zoiets als een 'basislaag' aan stroom (hoeveel is dat dan?) en zou je dat eigenlijk ook niet moeten willen.
Die baseload wordt meestal (tegenwoordig niet meer in Nederland door afschaling kolencentrales) ingevuld door specifieke centrales: kerncentrale en (bruin)kool (ligite) centrales. Deze centrales zijn a) slecht regelbaar en daardoor technisch voornamelijk geschikt voor baseload en b) goedkoop in brandstof (en daarmee marginale kosten)
Met de komst van wind en zon, is die baseload niet langer gegarandeerd.
De ontwikkelingen van de warmtepomp zitten in een stroomversnelling, vele merken wp bieden nog (stok) oude modellen aan waar het gas is vervangen om te voldoen aan de huidige regelgeving.Tim_bots schreef op donderdag 14 september 2023 @ 06:39:
Momenteel ben ik (heel voorzichtig) aan het kijken naar een (hybride) warmtepomp. Momenteel ben ik er namelijk nog niet zeker van of ik de kosten van de aanschaf er (ooit) uit ga halen.
Maar ik zit wel met een andere vraag: wat is de stilste (binnen en buiten) optie voor een hogere temperatuur warmtepomp? Hierbij mogen nieuwe/opkomende technieken mee worden genomen.
Volgens mij komt dat neer op een "blue heart" in combinatie met PVT zonnepanelen en Enphase omvormers. De 2e vraag is alleen hoe lang het duurt voordat deze opstelling betaalbaar is.
De vraag naar stille modellen bijvoorbeeld zal uitermate belangrijk worden, de nieuwste modellen van Panasonic bijvoorbeeld (de buitenunits) zijn al een stuk stiller dan het vorige model, ook het design van de buitenunit krijgt tegenwoordig veel aandacht; die beige kleur kan écht niet meer...
Omdat je al aangeeft dat je niet om een wp staat te springen zou ik nog even wachten en de ontwikkelingen van de wp nauwgezet volgen.
Daarbij moet je niet afgaan wat installateurs vertellen, die voeren vaak maar 1 of 2 merken en die zijn uiteraard altijd de allerbeste.
Bij het bedrijf waar ik werk voeren wij Hitachi warmtepompen, maar ik zou deze echt niet nemen...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vertel??natural colour schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:07:
[...]
Bij het bedrijf waar ik werk voeren wij Hitachi warmtepompen, maar ik zou deze echt niet nemen...
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
En @Tim_botsnatural colour schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:07:
[...]
De ontwikkelingen van de warmtepomp zitten in een stroomversnelling, vele merken wp bieden nog (stok) oude modellen aan waar het gas is vervangen om te voldoen aan de huidige regelgeving.
De vraag naar stille modellen bijvoorbeeld zal uitermate belangrijk worden, de nieuwste modellen van Panasonic bijvoorbeeld (de buitenunits) zijn al een stuk stiller dan het vorige model, ook het design van de buitenunit krijgt tegenwoordig veel aandacht; die beige kleur kan écht niet meer...
Omdat je al aangeeft dat je niet om een wp staat te springen zou ik nog even wachten en de ontwikkelingen van de wp nauwgezet volgen.
Daarbij moet je niet afgaan wat installateurs vertellen, die voeren vaak maar 1 of 2 merken en die zijn uiteraard altijd de allerbeste.
Kijk eens naar de nieuwe Itho Amber warmtepompen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Momenteel betaal ik ongeveer €6000,- voor zonnepanelen en €6000,- voor een warmtepomp. Ik had gehoopt op €9000,- voor het hele systeem.
Mijn gasverbruik is juist vrij laag. (okt 2021-okt 2022 = 353m3). Dit is dus ook een gedeelte van mijn uitdaging. Als het rendement niet "hoog genoeg" is heb ik een hele lange terugverdientijd.wheli schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:01:
@Tim_bots
[...]
Als je veel gasverbruik hebt dan verdien je een warmtepomp makkelijker terug dan als je weinig gasverbruik hebt.
[...]
Nu een (gewone) hybride plaatsen bij een hoog gasverbruik en niet wachten op innovaties is waarschijnlijk financieel het beste. En daarnaast voor het klimaat ook.
Ik zoek alleen HT warmtepomp omdat ik een huis uit 1974 heb met "klassieke" radiatoren. Als het goed is zit er al wel spouwmuurisolatie in maar dan nog kan ik mijn CV water niet zonder problemen op 50°C zetten. (Maar dit kan ook mijn CV zijn)Proton_ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:10:
@Tim_bots Allereerst: Carnot zegt dat een HT afgiftesysteem altijd onzuiniger zal zijn dan een LT systeem. Van 55 graden ombouwen naar 35 halveert de stookkosten bijna. Het is dus al snel interessant om te zorgen dat je geen HT warmtepomp nodig hebt (je kunt 'm natuurlijk wel LT gebruiken).
[...]
Peltier-elementen zijn leuk maar dan kan ik (bijna) net zo goed een (elektrische) kachel plaatsen, volgens mij is dat net zo efficiënt.Proton_ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:10:
@Tim_bots
[...]
De stilste optie is een stack peltier-elementen, want geen bewegende delen of compressie. Onbetaalbaar in vermogens en een COP zo laag dat je nauwelijks van een warmtepomp kunt spreken, maar de temperatuur kan zo hoog als je wil.
[...]
Een warmtewisselaar-schutting, daar heb ik nog niet naar gekeken. Misschien wel een betere oplossing in plaats PVT opstelling.Proton_ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:10:
@Tim_bots
[...]
Goede tweede is een w/w warmtepomp, kan ook zonder bronboring met een warmtewisselaar-schutting of grabencollector. Temperatuur is een kwestie van het juiste koudemiddel.
Een l/w warmtepomp kan ook zeer stil zijn en is gebouwd om buiten te staan dus maximale stilheid binnen (bij optimale montage, niet op een houten dak oid). Temperatuur wederom afhankelijk van koudemiddel.
Nieuwe ontwikkelingen zijn nog niet verkrijgbaar dus lastig in te schatten.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
De FAQ ga ik ook nog eens uitpluizen.
Dan heb je
A/ de kachel maar soms aan? En vaak lage temp in huis
B/ als je alle oude radiatoren nog hebt een flinke overcapaciteit en kan je wellicht toch met lage temperatuur je huis warm houden
Je geeft aan dat je CV niet onder de 50 graden kan.
heb je logging van je gasverbruik per dag? dan weet je je warmtebehoefte ook op koude dagen
En met logging van gasverbruik op 5 of 10 minuten basis of evt. E verbruik van de ketel (=vooral de CVpomp) kan je zien hoevaak de ketel op een koude dag uit is versus aan
als je met een WP naar meer uren aan gaat, kan je uit met een lagere aanvoer temperatuur.
[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 14-09-2023 12:07 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik vraag me weleens af hoeveel mensen een huis kopen en zich afvragen of ze de kosten van aanschaf er ooit uit gaan halen.Tim_bots schreef op donderdag 14 september 2023 @ 06:39:
Momenteel ben ik (heel voorzichtig) aan het kijken naar een (hybride) warmtepomp. Momenteel ben ik er namelijk nog niet zeker van of ik de kosten van de aanschaf er (ooit) uit ga halen.
Dan dus gewoon in fasen werken. PV meteen doen. Gaat direct geld besparen. Dan verder isoleren waar mogelijk. Er zal vast meer kunnen dan spouwmuurisolatie alleen. Dan kijken hoe je verbruik dan is, en na gaan denken over afgifte. Zodat je dan de LT-warmtepomp kunt doen. En die fixatie op terugverdientijd loslaten. Ja, wonen is duur.Tim_bots schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:23:
[...]
Momenteel betaal ik ongeveer €6000,- voor zonnepanelen en €6000,- voor een warmtepomp. Ik had gehoopt op €9000,- voor het hele systeem.
[...]
Mijn gasverbruik is juist vrij laag. (okt 2021-okt 2022 = 353m3). Dit is dus ook een gedeelte van mijn uitdaging. Als het rendement niet "hoog genoeg" is heb ik een hele lange terugverdientijd.
[...]
Ik zoek alleen HT warmtepomp omdat ik een huis uit 1974 heb met "klassieke" radiatoren. Als het goed is zit er al wel spouwmuurisolatie in maar dan nog kan ik mijn CV water niet zonder problemen op 50°C zetten. (Maar dit kan ook mijn CV zijn)
[...]
Peltier-elementen zijn leuk maar dan kan ik (bijna) net zo goed een (elektrische) kachel plaatsen, volgens mij is dat net zo efficiënt.![]()
[...]
Een warmtewisselaar-schutting, daar heb ik nog niet naar gekeken. Misschien wel een betere oplossing in plaats PVT opstelling.
De FAQ ga ik ook nog eens uitpluizen.
Mooi Nederlands product voor Nederlandse woon en leef omstandigheden ontworpen denk ik (en aub geen re-branded chinees spul)hansvk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:13:
[...]
En @Tim_bots
Kijk eens naar de nieuwe Itho Amber warmtepompen.
Stroom uit zonnepanelen is zo erg hetzelfde als stroom uit het net voor je apparaten, dat er naar mijn idee maar een handjevol redenen zijn om ze te plaatsen. ofwel het is goedkoper, ofwel je denkt ermee de planeet te redden, ofwel vind je het gewoon leuk. vanochtend hoorde ik nog een reclame van een zonnepaneel fabrikant over hoe "exciting" zonnepanelen wel niet zijn (YouTube: Denim Solar - Proud to be Boring)Gramser schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:15:
[...]
Ik vraag me weleens af hoeveel mensen een huis kopen en zich afvragen of ze de kosten van aanschaf er ooit uit gaan halen.
ik heb niet de illusie dat mijn thuis PV systeem efficiënter (en dus beter is voor de planeet) is dan dezelfde panelen ergens in een massaal PV park, sterker ik denk zelfs dat zonnepanelen in een PV park efficiënter zijn, en een voorspelbaardere belasting van het energienetwerk leveren dan alle lokale setups die omgekeerd het laagspanningsnet door worden geforceerd (waar het helemaal niet op is gebouwd). de enige rede is wellicht dat het dak er toch al ligt, en dus efficiënter gebruik maakt van de ruimte en dus een goed idee. het argument "terugverdientijd" hier vanaf halen is leuk, maar als iets duurder is dan het alternatief (groene energie uit het net) dan zal het misschien wel komen doordat het minder efficiënt is, en dus een argument om het juist niet te doen.
[/rant off] ja, ik heb mijn dak volliggen, en er kan bijna niets meer bij zonder sterke argumenten bij de lokale esthetische commissie (WaF), de buren en de gemeente... als dit een hobby zou zijn dan denk ik niet dat ik er 20 geplaatst had, het financiële gewin heeft hier een doorslaggevende zet gegeven.
ditzelfde geldt wat dat betreft ook voor een warmtepomp, de warmte die eruit komt is net zo functioneel als de warmte van een cv ketel. ja, hier is het argument van een gasaansluiting in je huis en dus een risico minder. daarnaast is het beter voor de planeet maar je kunt je afvragen of de investering in een WP beter is voor de planeet dan andere investeringen. als er het potentieel is van terugverdienen, dan wordt het ineens een stuk interessanter.
en ik kan me zomaar voorstellen dat er mensen zijn die _wel_ de terugverdientijd van hun huis hebben uitgerekend ten opzichte van huren maar daar zijn voor mijn gevoel veel meer argumenten om wel voor kopen te gaan.
Wat ik ook steeds meer zie gebeuren, is mensen die de terugverdientijd van hun auto gaan berekenen en tot de conclusie komen dat die te lang is, en dus overgaan op huren.
Voor een TV is dat heel anders, je koopt een TV, of je koopt er geen. koop je een grotere, betere, whatever, dan heb je daar potentieel meer plezier van. het extra plezier van de primaire functie van een warmtepomp (warmte) is maar zo beperkt ten op zichte van een CV ketel dat het op dat vlak de meerprijs niet echt waard is, en dat geldt nog veel meer voor zonnepanelen.
ergo, ik kan me heel goed verplaatsen in het standpunt van terugverdienen. de mensen die WP en PV uit
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Van het boilervat naar de qooker ligt een 16mm Henco-leiding van een meter of 5. Volgens mij gaat er ongeveer 113ml per meter in zo'n leiding (12mm binnendiameter geeft π * 0.006^2 * 1000 = 0,113L). Voor een kopje thee is het dan niet gunstig om hem op warm aan te sluiten. Dat kopje komt immers koud binnen in de qooker. Vervolgens staat er 250 militer warm water uit de boiler af te koelen in de leiding.
Maar het meeste zal het kokend water (vermoedelijk) gebruikt worden voor de +-functie: het bijmengen van kokend water bij het water uit de warmwaterleiding totdat het warme water van de boiler bij de kraan (nou ja mengventiel) is. Door water uit de warmwaterleiding de boiler in te laten stromen ben je eerder door het stukje koudwater uit de leiding heen. Je gebruikt dan het minste COP1-verwarmde water tov COP3.nogwat van de pomp.
Ik neig dus naar aansluiten op warm. Iemand hier nog een zinnige gedachte over?
Regeren is vooruitschuiven
Kortom: aanvoer op koud water.
zuinigste:
- kokend water uit de quooker obv koudwateraanvoer
- warm water uit WP boiler
dus de simpelste quooker nemen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb 4-5 meter vanaf mijn CV met 16mm en ik vind dat ik voor heet water echt behoorlijk wat weg moet spoelen, ligt misschien ook aan mijn CV met eco stand. Als ik dit opnieuw zou aanleggen zou ik dunnere buis pakken, b.v. https://www.hornbach.nl/p...s-o-12-mm-rol-5-m/5177166 of koper 12 mm.T-MOB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:16:
Het ligt erg aan je gebruik, kopjes thee, je baby flesjes omspoelen, kopje opspoelen levert allemaal verlies op...
Of het allemaal klopt weet ik niet, maar voor onze nieuwe woning was het voor de BENG calculatie al van belang. Wij zaten op 6 meter en er kwam toen uit de berekening dat op koud water 'voordeliger' was qua leiding (warmte) verlies dan aansluiten op de boiler.T-MOB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:16:
In mijn nieuwe keuken komt een Qooker (combi plus). Is er een goede reden om het boilerdeel van de Qooker op de koudwaterleiding te zetten (het "zo doe ik het altijd" van de keukenbouwer vind ik geen acceptabel argument). Ik heb liever dat de eerste 55 graden door mijn warmtepomp worden verwarmd.
Van het boilervat naar de qooker ligt een 16mm Henco-leiding van een meter of 5. Volgens mij gaat er ongeveer 113ml per meter in zo'n leiding (12mm binnendiameter geeft π * 0.006^2 * 1000 = 0,113L). Voor een kopje thee is het dan niet gunstig om hem op warm aan te sluiten. Dat kopje komt immers koud binnen in de qooker. Vervolgens staat er 250 militer warm water uit de boiler af te koelen in de leiding.
Maar het meeste zal het kokend water (vermoedelijk) gebruikt worden voor de +-functie: het bijmengen van kokend water bij het water uit de warmwaterleiding totdat het warme water van de boiler bij de kraan (nou ja mengventiel) is. Door water uit de warmwaterleiding de boiler in te laten stromen ben je eerder door het stukje koudwater uit de leiding heen. Je gebruikt dan het minste COP1-verwarmde water tov COP3.nogwat van de pomp.
Wij hebben wel een leiding laten plaatsen echter niet laten aansluiten (beide kanten natuurlijk anders stilstaand water)
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Stel dat dit in verhouding 2:3 (kokend: koud) gaat. Dan kost het 220ml kokend water om 330ml op te warmen als ik hem warm heb aangesloten. Bij aansluiten op de koudwaterleiding kost het 367ml om de volledige 550ml op te warmen.
Dan hangt het natuurlijk nog af van gebruik. Lastig hoor.
(andere leidingen of Qooker is trouwens geen optie. Een en ander is al gekocht en zit in het beton)
Regeren is vooruitschuiven
De voornaamste vraag die je je moet stellen is hoe vaak je "grote hoeveelheden" warm water pakt (meer als 14 liter). Als je dit regelmatig doet dan is "warm" het beste in alle andere gevallen is "koud" beter*. (zie ook: https://www.quooker.nl/bespaarcheck)T-MOB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:16:
In mijn nieuwe keuken komt een Qooker (combi plus). Is er een goede reden om het boilerdeel van de Qooker op de koudwaterleiding te zetten (het "zo doe ik het altijd" van de keukenbouwer vind ik geen acceptabel argument). Ik heb liever dat de eerste 55 graden door mijn warmtepomp worden verwarmd.
[...]
Aangezien je 5 meter tussen de boiler en de Quooker hebt zitten en je per keer "weinig" warm water pakt zul je uiteindelijk meer water in de leiding laten zitten als dat er bij je Quooker komt (en dat koelt weer af).
*Note: ik neem aan dat je geen verwarmde leidingen hebt.
Ik ga voor optie A, de kachel stond afgelopen jaar laag, hiervoor was het 546m3 (2020-2021).BarryH schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:56:
@Tim_bots jaren 70 met zo weinig verbruik:
Dan heb je
A/ de kachel maar soms aan? En vaak lage temp in huis
B/ als je alle oude radiatoren nog hebt een flinke overcapaciteit en kan je wellicht toch met lage temperatuur je huis warm houden
Je geeft aan dat je CV niet onder de 50 graden kan.
heb je logging van je gasverbruik per dag? dan weet je je warmtebehoefte ook op koude dagen
En met logging van gasverbruik op 5 of 10 minuten basis of evt. E verbruik van de ketel (=vooral de CVpomp) kan je zien hoevaak de ketel op een koude dag uit is versus aan
als je met een WP naar meer uren aan gaat, kan je uit met een lagere aanvoer temperatuur.
Wat betreft de logging, komende winter kan ik home assistant zover krijgen (note: gas is volgens mij maar 1x/uur). Dit samen met de tado heb ik alle parameters. Echter, hoe gaat de rest van de berekening?
Klopt, het leven is duur. Echter waar ik mee zit is dat als ik nu de berekening ga doen kom ik zelfs per jaar duurder uit. (berekening, note: er zit een fout in de getallen van de berekening).Gramser schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:15:
[...]
Ik vraag me weleens af hoeveel mensen een huis kopen en zich afvragen of ze de kosten van aanschaf er ooit uit gaan halen.
[...]
Dan dus gewoon in fasen werken. PV meteen doen. Gaat direct geld besparen. Dan verder isoleren waar mogelijk. Er zal vast meer kunnen dan spouwmuurisolatie alleen. Dan kijken hoe je verbruik dan is, en na gaan denken over afgifte. Zodat je dan de LT-warmtepomp kunt doen. En die fixatie op terugverdientijd loslaten. Ja, wonen is duur.
Ongeveer dit.LinuZZ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:30:
[...]
ergo, ik kan me heel goed verplaatsen in het standpunt van terugverdienen. de mensen die WP en PV uitheeft gekocht, zijn inmiddels allemaal voorzien, en toe aan de eerste vervanging denk ik zo.
Het gaat mij niet 100% om de terugverdientijd, echter als ik op 50 jaar uitkom (of zelfs negatief) dan is de motivatie om een grote verbouwing te gaan doen toch een stuk minder aantrekkelijk als dat je het in 2 jaar terugverdient. (en ja, ik heb ook last van de WaF.) (ze leest mee

Echter zoals het er nu uitziet wordt het wooncomfort, met de huidige stand van de techniek, minder met een warmtepomp als met mijn bestaande CV-ketel (die nog relatief jong is).
Daarnaast ben ik ook op zoek naar een stille oplossing zodat ik geen problemen met de WaF en de buren krijg ;-). Dit verklaart misschien mijn initiële vraag ook wat beter. (Ik wil ook niet zo eindigen)
Dus uiteindelijk zal er wel een warmtepomp moeten komen, maar ik vind het lastig om een goed tijdspad te gaan bepalen.
In nl niet meer toegestaancoazter schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:43:
Is er een topic over plug&play PV panelen, of is dit voor Tweakers vanwege de lage opbrengst/hoge kosten niet interessant? Ik zou wel twee panelen op mijn (kleine) overkapping willen neerzetten. Ik heb nu panelen op het zuiden en deze zouden dan op het oosten kunnen. Een draaisysteem zou helemaal mooi zijn, dan kan deze in de middag (als ze uit de schaduw zijn) op het westen, maar dat zijn nog gedachtenspinsels. Of en wanneer het rendabel is, daar kan je natuurlijk over twisten, maar het viel me op dat ik het eigenlijk niet kan vinden hier. Klopt dat?
Lees OP voor je opties en open een eigen topic
Ik vind het nog steeds frappant dat de mogelijkheden voor "Balkonkraftwerke" in D steeds meer verruimd worden, ook recent nog. En een (micro)omvormer merkBarryH schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:23:
[...]
In nl niet meer toegestaan
Lees OP voor je opties en open een eigen topic
heeft zeer recent nog zijn omvormers aan de Duitse regelgeving aangepast.
Alles met "stekker" uiteraard.
[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 14-09-2023 18:00 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik snap je. Ik kan dat artikel achter de betaalmuur niet lezen maar de strekking is al wel duidelijk ja. Heb je al wel eens geluisterd bij een warmtepomp in bedrijf?Tim_bots schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:10:
@Gramser Nuance ontbreekt al snel op het internet (helaas).
Echter zoals het er nu uitziet wordt het wooncomfort, met de huidige stand van de techniek, minder met een warmtepomp als met mijn bestaande CV-ketel (die nog relatief jong is).
Daarnaast ben ik ook op zoek naar een stille oplossing zodat ik geen problemen met de WaF en de buren krijg ;-). Dit verklaart misschien mijn initiële vraag ook wat beter. (Ik wil ook niet zo eindigen)
Dus uiteindelijk zal er wel een warmtepomp moeten komen, maar ik vind het lastig om een goed tijdspad te gaan bepalen.
Bij mij in de buurt heeft iemand een airco, effectief gezien een warmtepomp (bron). Maar die hoor ik in de avond al best goed.
Naast een warmtepomp voor verwarming heb ik nog niet gestaan, ook hier zal ik eens naar moeten kijken.
Essentiële zaken met betrekking tot mogelijk geluidsoverlast:
1. Waar staat de buitenunit?
2. Hoe staat ie geplaatst? Waar op het perceel?Welke richting? Gedempt geplaatst? Reflecterende muren?
3. Hoe wordt deze gebruikt?
Alleen voor verwarming? (Dusdanig fris dat iedereen binnen zit)
ook voor koeling? (erg warm, mensen veel buiten; ramen van iedereen staan wijd open)
Ook voor tapwater? (Heel het jaar door)
[ Voor 99% gewijzigd door coazter op 15-09-2023 09:49 ]
Kwam ook een cluster tegen van 5 molens, die draaiden wel alle 5 dus aan de wind leek het niet te liggen.
Enige redenen die ik kan bedenken zijn;
1: ze zijn nog niet aangesloten
2: ze zijn bewust stil gezet omdat het net overbelast is
3: ze zijn bewust stil gezet omdat de prijs "slecht" is
Maar als ik dan naar het energieverbruik kijk dan wekken we rond 13:00 nog bijna 2600MW aan fossiel op, terwijl er zoveel molens stil stonden... 307MW is helemaal niks.
Export is wel hoog met 3800MW:

Iemand een antwoord hierop?
ArcticWolf schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:39:
Wat mij gisteren opviel was dat er zoveel windmolens stilstonden, terwijl er wel gewoon wind was... Kwam over de A16 en daarna de A17 richting Roosendaal rond 11:30 en reed rond 14:30 terug. Ben er tientallen tegengekomen en bij de meeste clusters van 6 a 8 molens, draaide er slechts 1.
Kwam ook een cluster tegen van 5 molens, die draaiden wel alle 5 dus aan de wind leek het niet te liggen.
Enige redenen die ik kan bedenken zijn;
1: ze zijn nog niet aangesloten
2: ze zijn bewust stil gezet omdat het net overbelast is
3: ze zijn bewust stil gezet omdat de prijs "slecht" is
Maar als ik dan naar het energieverbruik kijk dan wekken we rond 13:00 nog bijna 2600MW aan fossiel op, terwijl er zoveel molens stil stonden... 307MW is helemaal niks.
Export is wel hoog met 3800MW:
[Afbeelding]
Iemand een antwoord hierop?
/f/image/HEw1KKQvHSsUtxrGDI5tO3Py.png?f=fotoalbum_large)
2600 MW is zo ongeveer de 'must run' fossiele capaciteit (denk aan WKK's - afvalverbranding en centrales die ook aan warmtenetten leveren). Zon is op een zonnige dag in september midden op de dag dus voldoende voor al het NL verbruik, en grote zonneparken worden dan niet afgeschakeld, omdat bij weinig wind ook uit de omliggende landen (die allemaal relatief minder zonPV hebben) veel vraag is naar elektriciteit (die dan ook nog relatief veel waard is).
Het waaide overigens wel echt weinig vrijdag hoor - dus die ene molen die draaide zal niet veel stroom hebben opgewekt. Misschien worden ze om de beurt even 'in beweging gezet'? Iemand die wat meer van het runnen van een windmolenpark weet heeft hier misschien een antwoord op.
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 16-09-2023 20:45 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
ik hoop echt dat je gelijk krijgt maar vind dit eigenlijk sprookjes/wensdenken. We hebben zo ongelooflijk veel energie nodig en dat wordt alleen maar meer. Alle voorspellingen wijzen er op dat we de doelen van Parijs niet halen en dat zelfs nadat we de Noorzee volgebouwd hebben met windmolens we nog steeds lang niet genoeg groene energie hebben. Kernenergie duurt inderdaad lang maar ik kan me niet voorstellen dat we over 15 of 20 jaar zo ruim in de andere energiebronnen zitten dat we het kunnen missen. Het moet en/en worden en niet en/of.IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:45:
[...]
Dat kernenergie weinig CO2 uitstoot heeft zou ik toch niet zomaar als waarheid aannemen.
De bouw van een kerncentrale neemt nu eenmaal vele jaren en tonnen beton in beslag. En laat de aanmaak en vervoer van beton nu net heel veel C02 uitstoten.
Eenmaal opgestart is er idd nog relatief weinig CO2 uitstoot.
Maar dan zou je wel eens een scenario kunnen krijgen (door de lange tijd tussen start bouw en leveren eerste kWh aan het net) dat eenmaal de bouwfase en uitstootfase voorbij is kernenergie eigenlijk zichzelf al overbodig gemaakt heeft. Dus al die extra CO2 uitstoot - en dan nog eens in de periode die er nog echt toe doet - was dan voor niets. Je moet nu echt geen kerncentrales meer bouwen om de CO2 uitstoot van over 15 jaar nog beginnen te reduceren. In het kort: te weinig en te laat.
https://www.autoweek.nl/a...-waterstofstations-dicht/
Graag de berekening en onderbouwing waarom je deze uitspraak doet. Je gaat ogenschijnlijk aan een aantal feiten voorbij (hoeveel energie er van de zon op aarde valt, hoeveel efficiënter elektrische alternatieven zijn, bv).Fr33z schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:24:
[...]
ik hoop echt dat je gelijk krijgt maar vind dit eigenlijk sprookjes/wensdenken. We hebben zo ongelooflijk veel energie nodig en dat wordt alleen maar meer. Alle voorspellingen wijzen er op dat we de doelen van Parijs niet halen en dat zelfs nadat we de Noorzee volgebouwd hebben met windmolens we nog steeds lang niet genoeg groene energie hebben. Kernenergie duurt inderdaad lang maar ik kan me niet voorstellen dat we over 15 of 20 jaar zo ruim in de andere energiebronnen zitten dat we het kunnen missen. Het moet en/en worden en niet en/of.
Het moet m.i zeker niet en/en worden, het moet het efficiëntst en goedkoopste worden en dat is overduidelijk niet fossiel en niet nucleair (zie LCOE van alle soorten en hun prijstrend).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
1 commercieel bedrijf dat 3 waterstoftankstations sluit. Iets minder dramatisch dan dat je post doet vermoedenniki_lauda schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:11:
In Denemarken denkt men toch anders over de toekomst van waterstof voor wegtransport dan de gemiddelde Autoweeklezer in Nederland.
https://www.autoweek.nl/a...-waterstofstations-dicht/
Ik vind het anders best wel dramatisch hoor, uit het artikel:Skyaero schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:02:
[...]
1 commercieel bedrijf dat 3 waterstoftankstations sluit. Iets minder dramatisch dan dat je post doet vermoeden
- het waren de énige 3 waterstoftankstations in Denemarken
- Die hebben alleen al in de eerste helft van dit jaar 10.9 miljoen euro verlies geleden (!)
- In heel Denemarken zijn er 136 waterstof-autos, waarvan slechts 10 in particulier bezit
- Consumenten kiezen (massaal) niet voor waterstof-autos
- Auto fabrikanten kiezen (massaal) niet om waterstof modellen te maken
- En tankstation uitbaters kiezen (massaal) niet om in infrastructuur te investeren
Well-to-wheels efficiency vergeleken:
/f/image/YQX3sIyHDAtLNR5o4NreBZeL.webp?f=fotoalbum_large)
Gewaagde uitspraak: waterstof bestaat momenteel voornamelijk als optie door het lobbywerk van fossiele energie bedrijven in een poging om relevant te blijven (lees: in een poging om veel geld te blijven verdienen). De meeste waterstof is momenteel grijze waterstof (geproduceerd met fossiel bronmateriaal), en zo kunnen deze bedrijven hun infrastructuur relevant houden, bijvoorbeeld door aardgas pijplijnen aan te passen voor waterstof transport. Nog een gewaagde uitspraak: van dat laatste gaat blijken dat het toch niet zo simpel was als ze het nu voorstellen, dit gaat vele malen meer kosten dan geprojecteerd, en dat geld gaat voornamelijk van de overheid komen. De opportunity cost die waterstof met zich meebrengt zal actief de groene omschakeling vertragen. Ik zou er persoonlijk geen euro overheidsgeld aan besteden.
*het heeft wel een (beperkte) rol in bepaalde chemische processen en geconcentreerde zeer hoge energievraag, bijvoorbeeld hoogovens
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Ik weet niet waar je het over hebt maar persoonlijk geloof ik al geruime tijd niet meer dat de doelen van Parijs gehaald zullen worden. Wat betreft meer groene energie teveel nimby's en verdringing van de werkelijkheid met o.a. de politieke slogan "haalbaar en betaalbaar" wat in werkelijkheid niet slaat op het halen van werkelijke doelen maar op het halen van zoveel mogelijk stemmen bij de eerstvolgende verkiezingen. En verder niets dan de waan van de dag bestendigen.Fr33z schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:24:
[...]
ik hoop echt dat je gelijk krijgt maar vind dit eigenlijk sprookjes/wensdenken. We hebben zo ongelooflijk veel energie nodig en dat wordt alleen maar meer. Alle voorspellingen wijzen er op dat we de doelen van Parijs niet halen en dat zelfs nadat we de Noorzee volgebouwd hebben met windmolens we nog steeds lang niet genoeg groene energie hebben. Kernenergie duurt inderdaad lang maar ik kan me niet voorstellen dat we over 15 of 20 jaar zo ruim in de andere energiebronnen zitten dat we het kunnen missen. Het moet en/en worden en niet en/of.
Wie denkt nog vijftien tot twintig jaar (en dan zouden we vandaag er al mee moeten beginnen bouwen wat ook al geen feit is) tijd te hebben om vanaf dan pas beginnen met CO2 reductie gelooft pas in sprookjes.
De grens van 1,5°C wordt nu al benaderd en periodiek overschreden en dat is dan het resultaat van de CO2 uitstoot van decennia geleden. En sindsdien is de uitstoot alleen nog maar toegenomen. De gevolgen zullen de eerstvolgende jaren dus ook alleen nog maar toenemen. En dan wil men eens rustig een paar kerncentrales gaan plannen die, in het beste geval, over 15 tot 20 jaar en vele miljarden later (die dus nergens anders meer aan kunnen besteed worden) hun eerste kWh op het net gaan zetten? Een technologie die bovendien in de laatste 50 jaar er niet in geslaagd is om in meer dan 10% van de wereldwijde energievraag te voldoen?
Praatjes voor de vaak dus om vooral zolang mogelijk te kunnen volhouden dat "eeuwige groei en eeuwig stijgende consumptie" niet echt een probleem is en dus ook niet echt moet aangepakt worden.
Niets tegen veilige nucleaire energie maar had men dat als alternatief willen zien dan had men daar twintig tot dertig jaar geleden al mee moeten beginnen en niet met de rug tegen de muur en het mes op de keel.
Hoe goedkoper stroom is, hoe reeeler waterstof wordt, al de k ik niet dat de prijs negatief genoeg kan worden voor een echt sluitende business case als je alle operationele nadelen van waterstof meeneemt.Dreamvoid schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:26:
Logisch ook, in Denemarken is stroom zo goedkoop, daar heeft waterstof in het wegtransport nog lang geen zin.
Veel mensen denken nog dat waterstof gewoon net zo iets is als euro ‘98 ipv ‘95
waterstof zal nooit rieel worden. waterstof zal altijd factor 4 duurder zijn dan stroom. niemand gaat 4x zoveel betalen voor hetzelfde werk. en dat is neit afhankelijk van 1 of andere magische nieuwe methode omhet te maken maar simpele natuurkunde waar je niet omheen kan. en dan nog heb je het probleem van opslag, transport en conversie wat simpelweg niet kan verbeteren door de natuurwetten.overhyped schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:26:
[...]
Hoe goedkoper stroom is, hoe reeeler waterstof wordt, al de k ik niet dat de prijs negatief genoeg kan worden voor een echt sluitende business case als je alle operationele nadelen van waterstof meeneemt.
Veel mensen denken nog dat waterstof gewoon net zo iets is als euro ‘98 ipv ‘95
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gebaseerd op?Tim_bots schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:10:
@Gramser Nuance ontbreekt al snel op het internet (helaas).
Ik heb een woning uit 1962 met radiatoren en maximale aanvoertemperatuur 35 graden.
Nog nooit zoveel comfort gehad!
Natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel, maar dat is in verhouding sporadisch.
Je moet natuurlijk wel kijken waar je zo’n warmtepomp plaatst etc.Daarnaast ben ik ook op zoek naar een stille oplossing zodat ik geen problemen met de WaF en de buren krijg ;-). Dit verklaart misschien mijn initiële vraag ook wat beter. (Ik wil ook niet zo eindigen)
Mijn warmtepomp staat gewoon dicht op de erfgrens maar buren hebben nergens last van, in de avond uren als het buiten kouder wordt staat deze op stille modus.
Met jouw gasverbruik zie ik weinig motivatie momenteel, ja eventueel zelf installatie is nog een optie.Dus uiteindelijk zal er wel een warmtepomp moeten komen, maar ik vind het lastig om een goed tijdspad te gaan bepalen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dit lijkt me niet helemaal waar. BIj voldoende vraag voor waterstof (en ~gratis stroom om het te maken) zou het vast niet zo'n probleem zijn om daar wat van af te romen voor transport in specifieke gevallen. Daarnaast kan transport wel degelijk beter door het bv te binden in structuren of moleculen ipv puur en vloeibaar of onder druk. Geen natuurwet die dat tegenhoudt iig.flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:33:
[...]
waterstof zal nooit rieel worden. waterstof zal altijd factor 4 duurder zijn dan stroom. niemand gaat 4x zoveel betalen voor hetzelfde werk. en dat is neit afhankelijk van 1 of andere magische nieuwe methode omhet te maken maar simpele natuurkunde waar je niet omheen kan. en dan nog heb je het probleem van opslag, transport en conversie wat simpelweg niet kan verbeteren door de natuurwetten.
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat waterstof het gaat worden voor personenvervoer op individueel niveau. Misschien dat treinen er op gaan rijden ipv diesel maar personenauto's lijkt me sterk gezien hoe goed BEVs nu al zijn en nog veel beter worden. Sowieso is thuis/in de buurt kunnen laden iets dat je met waterstof naar alle waarschijnlijkheid nooit zal hebben en wmb ook een groot voordeel.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
je zal toch echt even die roze bril af moeten zetten en naar de harde feiten en cijfers kijken.Termy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:52:
[...]
Dit lijkt me niet helemaal waar. BIj voldoende vraag voor waterstof (en ~gratis stroom om het te maken) zou het vast niet zo'n probleem zijn om daar wat van af te romen voor transport in specifieke gevallen. Daarnaast kan transport wel degelijk beter door het bv te binden in structuren of moleculen ipv puur en vloeibaar of onder druk. Geen natuurwet die dat tegenhoudt iig.
je hebt al lang vrachtwagens die verder kunnen rijden dan wat de chaffeur mag rijden en sneller kan laden dan de pauzes die verplicht zijn en vele malen goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud. er is dus totaal geen reden om om voor een bedrijf om 4x meer brandstof te betalen voor hetzelfde werk.
en ook al vinden ze ergens een metohde om de natuurwetten te omzeilen zit je alsnog met een verdubbeling van kosten op zijn minst als je een berg ineffiicenties gewoon wegwuift wat de pro-wwaterstofmensen graag doen. het komt simpelweg niet uit. geen enkele energiefabrikant (dus energiecentrales, winmolenparken enzovoort) zal 100kWh aan electriciteit produceren om dat vervolgens voor de prijs van 30kWh aan waterstof te verkopen. dan blijft die machine gewoon uit. elke kWh die word gemaakt kost geld en die kosten komen uiteindelijk terrecht op jouw bord. als jij 4x zoveel basisenerige nodig hebt om bepaalde arbeid te verrichten zal je dat terugzien in de eindprijs.
hier heb je filmpje die het beter uitlegt waar het probleem precies ligt:
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 17-09-2023 11:02 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is precies wat ik zegflippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:33:
[...]
waterstof zal nooit rieel worden. waterstof zal altijd factor 4 duurder zijn dan stroom. niemand gaat 4x zoveel betalen voor hetzelfde werk. en dat is neit afhankelijk van 1 of andere magische nieuwe methode omhet te maken maar simpele natuurkunde waar je niet omheen kan. en dan nog heb je het probleem van opslag, transport en conversie wat simpelweg niet kan verbeteren door de natuurwetten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Roze bril? Ik probeer wat nuance bij je "kan niet gebeurt niet"-verhaal te zetten. Ik noemde overigens nergens vrachtwagens. Ik had het over treinen die nu op diesel rijden.flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:57:
[...]
je zal toch echt even die roze bril af moeten zetten en naar de harde feiten en cijfers kijken.
je hebt al lang vrachtwagens die verder kunnen rijden dan wat de chaffeur mag rijden en sneller kan laden dan de pauzes die verplicht zijn en vele malen goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud. er is dus totaal geen reden om om voor een bedrijf om 4x meer brandstof te betalen voor hetzelfde werk.
en ook al vinden ze ergens een metohde om de natuurwetten te omzeilen zit je alsnog met een verdubbeling van kosten op zijn minst als je een berg ineffiicenties gewoon wegwuift wat de pro-wwaterstofmensen graag doen. het komt simpelweg niet uit. geen enkele energiefabrikant (dus energiecentrales, winmolenparken enzovoort) zal 100kWh aan electriciteit produceren om dat vervolgens voor de prijs van 30kWh aan waterstof te verkopen. dan blijft die machine gewoon uit. elke kWh die word gemaakt kost geld en die kosten komen uiteindelijk terrecht op jouw bord. als jij 4x zoveel basisenerige nodig hebt om bepaalde arbeid te verrichten zal je dat terugzien in de eindprijs.
hier heb je filmpje die het beter uitlegt waar het probleem precies ligt:
[YouTube: The Truth about Hydrogen]
Er is geen nuance in de werkelijkheid. Sorry.Termy schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:24:
[...]
Roze bril? Ik probeer wat nuance bij je "kan niet gebeurt niet"-verhaal te zetten. Ik noemde overigens nergens vrachtwagens. Ik had het over treinen die nu op diesel rijden.
En voor treinen is waterstof helemaal van het padje, draadje boven het spoor hangen is ontiegelijk veel goedkoper.
Zie je hierbij COTS (commercial off the shelf) projecten of gaat het voornamelijk om demonstratie projecten?hansvk schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:23:
Ik zie in mijn werk (vergunningen) genoeg initiatieven die betrekking hebben op waterstof. Naast waterstof bij tankstations zie je ook ontwikkelingen voor kleinschalige waterstof productie (overmaat zonne energie gebruiken). Daarvoor worden ook containers met sofc geproduceerd.
Ik ben benieuwd naar hoe die SOFC’s zich economisch verhouden tot batterijen! Even googlen
De relatieve prijs van waterstof in €/kWh is zeker één belangrijke factor,
Maar de (prijs)ontwikkeling bij de concurrerende energiedragers/bronnen
moet ook meegenomen worden.
Energieprijzen worden steeds meer politiek (CO2-taks,
subsidies voor specifieke doelgroepen en toepassingen, etc.).
De toenemende stoffelijke toepassing van waterstof mag niet buiten beschouwing gelaten worden.
Hier is waterstof niet, of bijna niet, te vervangen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat betreft kerncentrales, ik heb altijd begrepen dat ze in de basis stoommachines zijn. Ze verhitten grote hoeveelheden water (en ja, dat doen ze zonder co2 uitstoot). Maar ben ik naief dat ik vind dat kerncentrales daarom geen oplossing zijn tegen de opwarming van de aarde?Fr33z schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:24:
[...]
When life gives you lemons, start a battery factory
Waterdamp is geloof ik inderdaad zelf een broeikasgas… maar de vraag is: wat doet extra waterdamp in de atmosfeer. Geeft het extra bewolking? Condenseert het (de centrale wil voor hoogste efficiëntie geen waterdamp uitstoten, dat is energie) ? Heeft het een effect op de balans?KabouterSuper schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:43:Maar ben ik naief dat ik vind dat kerncentrales daarom geen oplossing zijn tegen de opwarming van de aarde?
Dus even verder zoeken
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 17-09-2023 11:49 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hij vertelde mij hoe de de (top)wijnbouwer zich aanpast aan het veranderende klimaat.
De basis is dat de geoogste druiven in het proces niet te warm mogen worden want dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn.
Dat doen ze door:
- de geoogste druiven te vervoeren van het veld naar de wijnmakerij in geïsoleerde en afgedekte containers.
- de wijnmakerij wordt actief gekoeld met massale airco.
- het geperste druivensap passeert door een koelinstallatie.
- de wijnkelder waar de wijnvaten liggen wordt actief gekoeld met airco.
Wijnkelders die tientallen jaren voldoende passief koel bleven doordat ze in de grond zitten. Sinds enkele jaren lukt dat niet meer.
Vroeger begon de oogst ergens eind september/begin oktober. Dit is nu al een hele tijd eerder eind augustus/begin september.
Er valt niets meer te ontkennen..
Het gaat mij in eerste instantie om de warmte die de kerncentrale verlaat, hetzij via waterdamp hetzij via opgewarmd koelwater. Hier is nergens iets over te vinden op internet, vandaar mijn vraag.Ronald schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:48:
[...]
Waterdamp is geloof ik inderdaad zelf een broeikasgas… maar de vraag is: wat doet extra waterdamp in de atmosfeer. Geeft het extra bewolking? Condenseert het (de centrale wil voor hoogste efficiëntie geen waterdamp uitstoten, dat is energie) ? Heeft het een effect op de balans?
Dus even verder zoeken
Hier staan wel wat nuttige dingen, maar geen cijfers: https://www.nucleairforum...inig-co2-uit-hoe-komt-dat
[ Voor 11% gewijzigd door KabouterSuper op 17-09-2023 12:03 ]
LOL, als er ergens nuance is dan is het wel in de werkelijkheid.flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:27:
[...]
Er is geen nuance in de werkelijkheid. Sorry.
En voor treinen is waterstof helemaal van het padje, draadje boven het spoor hangen is ontiegelijk veel goedkoper.
Van een negatieve stroomprijs profiteren natuurlijk alle daarvan afhankelijke energie-"technologieën"overhyped schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:07:
[...]
Dat is precies wat ik zegstroom kan niet negatief genoeg qua prijs worden om alle nadelen van waterstof weg te nemen.
niet alleen de waterstofproductie met stroom.
- Waar je dan precies uitkomt qua concurrentiepositie? Simuleren, vermoedelijk.
Dan mag je de nuance uit gaan leggen waarom de directie 4x zoveel moet betalen voor dezelfde eenheid aan arbeid.Termy schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:11:
[...]
LOL, als er ergens nuance is dan is het wel in de werkelijkheid.
Dat kan je rustig negeren, dat is een zeer kleine bijdrage.KabouterSuper schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:01:
[...]
Het gaat mij in eerste instantie om de warmte die de kerncentrale verlaat, hetzij via waterdamp hetzij via opgewarmd koelwater. Hier is nergens iets over te vinden op internet, vandaar mijn vraag.
Hier staan wel wat nuttige dingen, maar geen cijfers: https://www.nucleairforum...inig-co2-uit-hoe-komt-dat
Bron - NASAThe Sun is the major source of energy for Earth’s oceans, atmosphere, land, and biosphere. Averaged over an entire year, approximately 342 watts of solar energy fall upon every square meter of Earth. This is a tremendous amount of energy—44 quadrillion (4.4 x 1016) watts of power to be exact. As a comparison, a large electric power plant produces about 1 billion (1 x 109 ) watts of power. It would take 44 million such power plants to equal the energy coming from the Sun.
Opwarming van de aarde komt niet door de warmte die bij een nucleaire reactie in een kerncentrale vrijkomt, of de warmte die bij de verbranding van fossiele brandstoffen vrijkomt, dat zijn zeer kleine bijdrages in de energiebalans. De zon straalt vele malen meer energie naar de aarde. Aan de schaduwkant van de aarde straalt die energie weer de ruimte in (warmtestraling van de aarde).
Waar de opwarming van de aarde wel van komt: als je de balans van instralen van de zon en uitstralen aan de andere kant verstoort. Die verstoring wordt momenteel veroorzaakt door een dekentje van broeikasgassen in de atmosfeer (bijv. CO2). Als je van de enorme hoeveelheden energie die de zon elke dag onze dag onze kant op straalt zelfs maar een procentje meer zou vasthouden door verminderde uitstraling dan heb je al een gigantisch probleem. Die kerncentrale z'n toegevoegde warmte valt daarbij in het niet.
Duidelijk, enorm bedankt.Capt Waffles schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:01:
[...]
Dat kan je rustig negeren, dat is een zeer kleine bijdrage.
[...]
Bron - NASA
Opwarming van de aarde komt niet door de warmte die bij een nucleaire reactie in een kerncentrale vrijkomt, of de warmte die bij de verbranding van fossiele brandstoffen vrijkomt, dat zijn zeer kleine bijdrages in de energiebalans. De zon straalt vele malen meer energie naar de aarde. Aan de schaduwkant van de aarde straalt die energie weer de ruimte in (warmtestraling van de aarde).
Waar de opwarming van de aarde wel van komt: als je de balans van instralen van de zon en uitstralen aan de andere kant verstoort. Die verstoring wordt momenteel veroorzaakt door een dekentje van broeikasgassen in de atmosfeer (bijv. CO2). Als je van de enorme hoeveelheden energie die de zon elke dag onze dag onze kant op straalt zelfs maar een procentje meer zou vasthouden door verminderde uitstraling dan heb je al een gigantisch probleem. Die kerncentrale z'n toegevoegde warmte valt daarbij in het niet.
Heb je hier een (aantal?) bron(nen) van?flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:57:
[...]
je hebt al lang vrachtwagens die verder kunnen rijden dan wat de chaffeur mag rijden en sneller kan laden dan de pauzes die verplicht zijn en vele malen goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud.
Ik ken een bedrijf dat een SOFC systeem gaat produceren als commercieel product. Kosten/baten zijn mij niet bekend en inderdaad niet van belang voor vergunningverlening.Capt Waffles schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:35:
[...]
Zie je hierbij COTS (commercial off the shelf) projecten of gaat het voornamelijk om demonstratie projecten?
Ik ben benieuwd naar hoe die SOFC’s zich economisch verhouden tot batterijen! Even googlen. Ik gok dat de kosten ervan niet op je werk passeren (tenzij er subsidie bij te pas komt), dat is niet relevant voor de vergunningen?
niet bijster lastig om zelf wat interesse te tonen: https://www.google.com/se...rische+vrachtwagen+bereik
tesla heeft hun trekker die zal al bekend zijn, MAN begint vanaf volgend jaar een trekker te leveren die iets van 800km doet, volvo verkoopt al een rits modellen die rond de 400 rijden en mercedes indem en de lange afstandmodellen worden van die fabrikanten worden al getest bij een paar bedrijven. er zijn ook een hele vloot aan busbedrijven die bussen maken die de nodige afstanden kunnen rijden, allemaal ruimschoots voldoende voor wat een schauffeur mag rijden of uberhaupt wegrijd. rond de 80% van het vrachtwagenverkeer is minder dan 400km per dag en tussen distributiecentra waar men ook kan opladen. dus het hele excuus zoals we vroeger ook hadden met electrische personenenautos ("ik kan niet die ene rit doen 1x per jaar naar zuid spanje zonder op te laden dus ik kan niet electrisch rijden!") gaat al enkele jaren niet op.
dat hebben de wijntokos ook grotendeels aan zichzelf te danken. die ondergrondse kelders worden veel meer ingepropt dan vroeger waardoor er meer warmte naar binnen komt (door de warme wijn) dan de omliggende grond natuurlijk kan wegwerken en warmt de boel op.Wozmro schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:52:
Mijn vader is net terug van Bourgogne, FR. Waar hij al 35 jaar jaarlijks een week gaat werken om manueel de druiven te oogsten.
Hij vertelde mij hoe de de (top)wijnbouwer zich aanpast aan het veranderende klimaat.
De basis is dat de geoogste druiven in het proces niet te warm mogen worden want dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de wijn.
Dat doen ze door:
- de geoogste druiven te vervoeren van het veld naar de wijnmakerij in geïsoleerde en afgedekte containers.
- de wijnmakerij wordt actief gekoeld met massale airco.
- het geperste druivensap passeert door een koelinstallatie.
- de wijnkelder waar de wijnvaten liggen wordt actief gekoeld met airco.
Wijnkelders die tientallen jaren voldoende passief koel bleven doordat ze in de grond zitten. Sinds enkele jaren lukt dat niet meer.
Vroeger begon de oogst ergens eind september/begin oktober. Dit is nu al een hele tijd eerder eind augustus/begin september.
Er valt niets meer te ontkennen..
Je noemt hier 2 vrachtwagens die aan de eisen zouden voldoen (man en tesla) die beide nog niet geleverd worden, om vervolgens te zeggen dat een passagier auto excuus al jaren niet meer opgaat.flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:18:
[...]
niet bijster lastig om zelf wat interesse te tonen: https://www.google.com/se...rische+vrachtwagen+bereik
tesla heeft hun trekker die zal al bekend zijn, MAN begint vanaf volgend jaar een trekker te leveren die iets van 800km doet, volvo verkoopt al een rits modellen die rond de 400 rijden en mercedes indem en de lange afstandmodellen worden van die fabrikanten worden al getest bij een paar bedrijven. er zijn ook een hele vloot aan busbedrijven die bussen maken die de nodige afstanden kunnen rijden, allemaal ruimschoots voldoende voor wat een schauffeur mag rijden of uberhaupt wegrijd. rond de 80% van het vrachtwagenverkeer is minder dan 400km per dag en tussen distributiecentra waar men ook kan opladen. dus het hele excuus zoals we vroeger ook hadden met electrische personenenautos ("ik kan niet die ene rit doen 1x per jaar naar zuid spanje zonder op te laden dus ik kan niet electrisch rijden!") gaat al enkele jaren niet op.
Ik had de Volvo wel gevonden, net als een aantal andere 400km modellen maar een overvloed aan 800km range trekkers (of 500 km met 45 minuten 80% laden) kon ik niet vinden aangezien ik rekende met 4,5 uur tuffen op 80kmh. Ik ben geen vrachtwagen chauffeur en ik heb dus ook geen idee of dat een probleem is (Volvo zegt uiteraard dat de gemiddelde vrachtwagen 360km per dag rijd, dat komt netjes overeen met de specs van hun truck), wat ik wel zie als ik naar het zuiden tuf in de nacht tijdens de zomervakantie is overvolle parkeerplaatsen met vrachtwagens tot op de vluchtstrook. Die allemaal voorzien van een snellader is nogal een uitdaging, en als ik de getallen van tesla even terug reken (tot 70% opladen in 30 minuten waarbij ik uitga van 20-70% in dit voorbeeld, en een 1,25kWh verbruik per km, en dus 400km, 500kWh in een half uur) dan hebben we dus 1000kW nodig voor 1 van die vrachtwagens.
Ik snap dat het theoretisch mogelijk is, maar volgens mij is het nog niet te doen of goedkoper om alle vrachtwagens nieuw elektrisch te maken. Ik kan er volledig naast zitten en ik laat me graag verrassen.
ik heb zelf meer dan 15 jaar achter het stuur gezeten, de huidige electrische vrachtwagens zijn meer dan voldoende voor 90% van het werk. en de overige 10% word al mondjesmaat uitgeleverd of zit het leiderschap nog in modus "vind het wel best" en blijft gewoon doorrijden op diesel. zodra verkrijgbaarheid beter word (dat is simpelweg het grote probleem) en vrachtwagens en bussen zijn steeds verder afgeschreven zal je de omslag natuurlijk zien gebeuren. in het bedrijf waar ik voor wel ben ik momenteel de eerste met een electrische bestelbus om de kat uit de boom te kijken. er waren grote vragen over de extra tijd die men kwijt zou zijn aan opladen onderweg. dat ik na 6 maanden nog nooit aan een snellader heb moeten staan en alleen 11kW laders heb gebruikt blijkt bijna kortsluiting te veroorzaken als opladen weer ter discussie komt.LinuZZ schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:37:
[...]
Je noemt hier 2 vrachtwagens die aan de eisen zouden voldoen (man en tesla) die beide nog niet geleverd worden, om vervolgens te zeggen dat een passagier auto excuus al jaren niet meer opgaat.
Ik had de Volvo wel gevonden, net als een aantal andere 400km modellen maar een overvloed aan 800km range trekkers (of 500 km met 45 minuten 80% laden) kon ik niet vinden aangezien ik rekende met 4,5 uur tuffen op 80kmh. Ik ben geen vrachtwagen chauffeur en ik heb dus ook geen idee of dat een probleem is (Volvo zegt uiteraard dat de gemiddelde vrachtwagen 360km per dag rijd, dat komt netjes overeen met de specs van hun truck), wat ik wel zie als ik naar het zuiden tuf in de nacht tijdens de zomervakantie is overvolle parkeerplaatsen met vrachtwagens tot op de vluchtstrook. Die allemaal voorzien van een snellader is nogal een uitdaging, en als ik de getallen van tesla even terug reken (tot 70% opladen in 30 minuten waarbij ik uitga van 20-70% in dit voorbeeld, en een 1,25kWh verbruik per km, en dus 400km, 500kWh in een half uur) dan hebben we dus 1000kW nodig voor 1 van die vrachtwagens.
Ik snap dat het theoretisch mogelijk is, maar volgens mij is het nog niet te doen of goedkoper om alle vrachtwagens nieuw elektrisch te maken. Ik kan er volledig naast zitten en ik laat me graag verrassen.
die overvolle parkeerplaatsen heeft hier niks mee te maken, die hoeveelheid vracht is een fractie van het totaal en ook daar zal het gewoon meeveranderen zodra de financien te ver doorslaan en alternatieven op diesel niet langer genegeerd kunnen worden door transportbedrijven.
ik ben al bij enkele laadstations in noorwegen geweest en daar hangen gewoon 2 laadkabels aan 1 bus tegelijk. maar ook volgens die chauffeurs die ik daar gesproken heb doen ze dat alleen om gezeik van bovenaf te voorkomen omdat de mensen op kantoor compleet in de stress schieten als een bus met minder dan 30% accu rondrijd. met de rijtijdenwet redden ze het makkelijk met 1 laadkabel van een ionic laadpaal. in de praktijk kom je nooit in de buurt van die theoretische maximums. ook niet qua laadvermogen. ik kan zelf ook niet de dag herrineren dat ik ooit op maximaal laadvermogen moest rijden.
De gemiddelde snelheid zal eerder rond de 40 km/uur liggen dan rond de 80.LinuZZ schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:37:
ik rekende met 4,5 uur tuffen op 80kmh. Ik ben geen vrachtwagen chauffeur en ik heb dus ook geen idee of dat een probleem is (Volvo zegt uiteraard dat de gemiddelde vrachtwagen 360km per dag rijd, dat komt netjes overeen met de specs van hun truck),
Bedankt voor de reactie. Dit is voornamelijk gebaseerd op een experiment dat ik afgelopen winter met mijn CV heb geprobeerd. Echter het is mogelijk dat dit experiment is "mislukt" omdat mijn CV een watertemperatuur lager als 60°C niet leuk vind om te maken.DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:34:
[...]
Gebaseerd op?
Ik heb een woning uit 1962 met radiatoren en maximale aanvoertemperatuur 35 graden.
Nog nooit zoveel comfort gehad!
Natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel, maar dat is in verhouding sporadisch.
[...]
Je moet natuurlijk wel kijken waar je zo’n warmtepomp plaatst etc.
Mijn warmtepomp staat gewoon dicht op de erfgrens maar buren hebben nergens last van, in de avond uren als het buiten kouder wordt staat deze op stille modus.
[...]
Met jouw gasverbruik zie ik weinig motivatie momenteel, ja eventueel zelf installatie is nog een optie.
Heb ik wel een vraag: Hoe ziet jou (volledige) installatie eruit en welke aanpassingen heb je aan je huis moeten maken om dit allemaal te laten werken? (per DM mag ook).
Hier staat ook al van in 2013 een A2A WP in een woning uit de jaren negentig van vorige eeuw (waar wel de isolatie stapgewijs werd aangepast) en zonder vloerverwarming. Aanvoertemperatuur ligt tussen de 27 en 35°C en dat levert geen enkel gevoel van verminderd comfort op (ipv radiatoren staan er ventiloconvectoren in de leefruimte, oversized handdoekradiator in de badkmamer en L/L units (aangesloten op dezelfde A2A WP buitenunit). De L/L units worden nauwelijks gebruikt (gezien wij winter en zomer met de venster open slapen) en zou ik nu niet meer plaatsen.
Totaal energetisch verbruik van de woning in full electric modus is ongeveer 4500 kWh (waarvan een 1500-2000 kWh voor elektrisch verwarmen en SWW - wat nu ongetwijfeld nog beter zou kunnen gezien de A2A WP al tien jaar oud is).
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2023 09:02 ]
Er is in de VS een 18 daagse test bezig voor elektrische vrachtwagens.
Resultaten:
A Tesla Semi has traveled 729 miles in a single day as part of the Run for Less study. Look at that beautiful use case: it did two deliveries during that time and charged a bit while loading/unloading.
— Fred Lambert (@FredericLambert) 13 september 2023
Zero-emission trucking is coming. pic.twitter.com/vhnR1nuEmN
Another day, another record for Tesla Semi with 806 miles traveled in a single day.
— Fred Lambert (@FredericLambert) 15 september 2023
That's like going from Los Angeles to Albuquerque.
Zero-emission trucking, here we come. So excited for this. $TSLA https://t.co/SpK6bS29qH pic.twitter.com/EQwdcrvisE
Bijna 1.300 km op één dag. Dat haalt een beroepschauffeur hier in Europa nooit vanwege rij- en rusttijden (bovenstaande zijn twee shifts).
Als je kijkt naar het gebruiksprofiel dan past het makkelijk binnen het stramien van de rij- en rusttijden. In 6 uur tijd rij je een accu leeg (en dat is met 70 mph, 112 km/h, maximum hier is 89 km/h), en in een uur tijd laad je 60% bij.
Dus 4,5 uur rijden = 100% -> 25%, 1 uur rusten is 25 % -> 85%, 4,5 uur rijden is 85% -> 10%. En dan heb je 14 uur om te rusten en op te laden. Zelfs de incidentele 10 uur rijden op één dag kan geen probleem zijn.
Het enige wat nog mist is de laadinfrastructuur. Voor distributieverkeer kan dat geen probleem zijn (laders bij het DC), voor het echt langeafstandsvervoer heb je laders op rustplaatsen nodig.
Signatures zijn voor boomers.
Zoals het er nu naar uit ziet mag ik redelijk wat aan mijn huis gaan verbouwen om deze klaar te maken voor een warmtepomp.
Wel nog 1 vraag: hoeveel geluid maken de ventiloconvectoren? De WaF accepteert alleen passieve elementen (de koelkast maakt soms al teveel geluid..

Alleen in de manuele boosterstand 3 (die je manueel moet activeren en maar 15 minuten aanhoudt, we gebruiken ze zelf bijna nooit) hoor je een lichte luchtverplaatsing.
De L/L WP units maken in vergelijking daarmee echt wel "lawaai".
Met ventiloconvectoren van andere merken (noch met ventilo's op radiatoren) heb ik geen ervaring.
DBE is uiteraard niet passief want het zijn 2 sets van telkens 2 ventilatoren geplaatst op de verwarmingselementen van iedere unit. Je kan ook passief werken (zonder ventilo's) maar dan moeten de convector veel groter zijn om dezelfde warmteafgite te bekomen.
Je moet ze bij het begin en einde van het verwarmingsseizoen wel telkens even intern stofzuigen.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2023 11:00 ]
Dat is niet te generaliseren. Je negeert daarin zowel de efficiency in de stroomproductie (een zonnepaneel in Marokko produceert drie keer zoveel stroom als een zonnepaneel in Nederland), als de goedkopere transport en opslag. Voor toepassing waar die factoren een significante component zijn, is waterstof een zinnige toepassing, en daar zie je nu grote groei.flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:33:
waterstof zal nooit rieel worden. waterstof zal altijd factor 4 duurder zijn dan stroom.
Voor wegtransport in Denemarken waar lokaal de stroom goedkoop is en de distributieafstanden kort zijn, is waterstof zo'n beetje het minst zinnige toepassing. Het beleid van de EU is dan ook om de (nu nog schaarse) waterstof/ammoniak zoveel mogelijk in de sectoren te duwen die moeilijk electrificeerbaar zijn: industrie, luchtvaart, scheepvaart, WKK/winter-stroomproductie.
De vraag naar groene waterstof vanuit de industrie is groot - Total heeft bv net een enorme tender gelanceerd voor een half miljoen ton per jaar groene waterstof, dat is ongeveer 16 TWh (!). Met dat soort mega-volumes blijft er voor wegtransport projecten weinig over, dat kan dan veel beter electrisch.
dat is hartstikke mooi maar kun je nog niet kopen. We hebben een trekker besteld die wel te koop was, wordt einde jaar geleverd, en onze ritjes zijn gemiddeld 160km enkele reis. Maar ja, bij de klant kun je niet laden, en we hebben ook ritten binnen NL die we gewoon net niet gaan halen.Maasluip schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:22:
[...]
Er is in de VS een 18 daagse test bezig voor elektrische vrachtwagens.
Resultaten:
[Twitter]
[Twitter]
Bijna 1.300 km op één dag. Dat haalt een beroepschauffeur hier in Europa nooit vanwege rij- en rusttijden (bovenstaande zijn twee shifts).
Als je kijkt naar het gebruiksprofiel dan past het makkelijk binnen het stramien van de rij- en rusttijden. In 6 uur tijd rij je een accu leeg (en dat is met 70 mph, 112 km/h, maximum hier is 89 km/h), en in een uur tijd laad je 60% bij.
Dus 4,5 uur rijden = 100% -> 25%, 1 uur rusten is 25 % -> 85%, 4,5 uur rijden is 85% -> 10%. En dan heb je 14 uur om te rusten en op te laden. Zelfs de incidentele 10 uur rijden op één dag kan geen probleem zijn.
Het enige wat nog mist is de laadinfrastructuur. Voor distributieverkeer kan dat geen probleem zijn (laders bij het DC), voor het echt langeafstandsvervoer heb je laders op rustplaatsen nodig.
Het is dus niet zo dat het nu al echt standaard kan, het is echt nog forerunner werk, verwacht wel dat in een jaar of 2-3 er wel een serieuze stap gezet is.
Signatures zijn voor boomers.
Hebben ze een eenvoudig systeem voor bedacht met batterijen in standaardcontainers. In de haven kunnen ze dan snel met de reeds aanwezig kraan de containers omwisselen.
ik denk dat je in de mist gaat bij het basisconcept.Dreamvoid schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:10:
[...]
Dat is niet te generaliseren. Je negeert daarin zowel de efficiency in de stroomproductie (een zonnepaneel in Marokko produceert drie keer zoveel stroom als een zonnepaneel in Nederland), als de goedkopere transport en opslag. Voor toepassing waar die factoren een significante component zijn, is waterstof een zinnige toepassing, en daar zie je nu grote groei.
Voor wegtransport in Denemarken waar lokaal de stroom goedkoop is en de distributieafstanden kort zijn, is waterstof zo'n beetje het minst zinnige toepassing. Het beleid van de EU is dan ook om de (nu nog schaarse) waterstof/ammoniak zoveel mogelijk in de sectoren te duwen die moeilijk electrificeerbaar zijn: industrie, luchtvaart, scheepvaart, WKK/winter-stroomproductie.
De vraag naar groene waterstof vanuit de industrie is groot - Total heeft bv net een enorme tender gelanceerd voor een half miljoen ton per jaar groene waterstof, dat is ongeveer 16 TWh (!). Met dat soort mega-volumes blijft er voor wegtransport projecten weinig over, dat kan dan veel beter electrisch.
energie opwekking heeft een kostprijs. of dat nu aardolie, gas, zonnepanelen, wind, kolen,nuclear of fusie maakt niet uit. elke kilowatt die eruit komt heeft een kostprijs. waterstof is niet een grondstof, het moet gemaakt worden. dat word nu gedaan met aardolie/gas omdat het de goedkoopste manier is om waterstof te maken in volume.
probleem is dat je met waterstof maken energie verliest. dus de fabrikant begint met 100kWh aan basisenergie uit aardolie, windmolens of zonnepanelen en uiteindelijk als alles gezegt en gedaan is blijft er in een auto of ander proces nog maar 30kWh over om het wiel rond te laten draaien of oven te stoken. maar die initiele 100kWh moet je wel betalen. het is dan letterlijk goedkoper en efficienter om gewoon COP=1 te gaan verwarmen.
hoe goedkoop de energie ergens is doet totaal niet ter zake, dat schaalt gewoon mee. als je waterstof kan maken voor 3 cent kost stroom maar 1 cent. de verhouding zal niet veranderen ongeacht hoe goedkoop je het kan produceren.
plekken zoals het grote containerschip spul zal voorlopig nog op olie doorstoken, dat zal enorm lang duren voordat het veranderd. momenteel is er een waterstofgekte en iedereen wilt er een graantje van meepikken voordat de muziek stopt als men erachter komt dat het niet werkt in toepasingen waar nu al reguliere electrificering is.
for the record: een half miljoen ton is niks op het grote plaatje, helemaal niet in waterstofvorm.
ze hebben al op een berg plekken in grote havens electrische sleepboten. die werken ook geweldig omdat ze veel sneller zijn en meer vermogen in een (nog) kleiner bootje kunnen drukken.Wozmro schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:56:
Ook binnenscheepvaart zal waarschijnlijk overschakelen naar elektrisch.
Hebben ze een eenvoudig systeem voor bedacht met batterijen in standaardcontainers. In de haven kunnen ze dan snel met de reeds aanwezig kraan de containers omwisselen.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-09-2023 18:13 ]
Er zijn bijvoorbeeld potentieel minder verliesgevende (directe) routes naar waterstof uit zonlicht bedacht
en in ontwikkeling. Ook de omzetting in compactere energieopslag via chemische routes is nog in ontwikkeling. - Waterstof als energiedrager moet eigenlijk eerder als "waterstoftechnologie" in ontwikkeling vertaald worden.
Wat de transport betreft: Waterstof comprimeren en tijdelijk opslaan
en vervolgens door pijpleidingen transporteren is maar één manier.
Er zal zeker een verschuiving naar groene basisenergie plaatsvinden.
De CO2 prijs bijvoorbeeld zal blijven stijgen, hopelijk.
Idd. dat alles zal nog een tijdje duren, als het dan maar niet te laat is.
die "oplossingen" zijn totaal niet schaalbaar gebleken tot zover en idoot duur. en dan nog zit je met het probleem dat het goedkoper is om het op een andere manier op te wekken is. maar dan zit je hoe dan ook met de efficientieverliezen. en waterstof verplaatsen is hoe dan ook een ontiegelijk inefficientie onderneming die simpelweg niet op te lossen is met de natuurwetten die we momenteel hebben. een stroomkabeltje trekken is in dat aspect gewoon zo goedkoop dat waterstof uberhaupt gewoon afvalt als optie. waterstof door pijpleidingen op degelijke schaal is hillarisch te noemen. zon pijpleiding is niet de vraag of het lekt maar hoeveel het lekt. nog afgezien van de materiaalkeuzes en transportverliezen. die pijp moet immers 20 meter doorsnede hebben of 20 meter aan isolatie hebben als het vloeibaar erdoor moet.dunklefaser schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:56:
@flippy @Dreamvoid De 30 kWh stroom via de waterstofroute uit 100 kWh "basisenergie" (soms ook stroom) is natuurlijk niet god gegeven.
Er zijn bijvoorbeeld potentieel minder verliesgevende (directe) routes naar waterstof uit zonlicht bedacht
en in ontwikkeling. Ook de omzetting in compactere energieopslag via chemische routes is nog in ontwikkeling. - Waterstof als energiedrager moet eigenlijk eerder als "waterstoftechnologie" in ontwikkeling vertaalt worden.
Wat de transport betreft: Waterstof comprimeren en tijdelijk opslaan
en vervolgens door pijpleidingen transporteren is maar één manier.
Er zal zeker een verschuiving naar groene basisenergie plaatsvinden.
De CO2 prijs bijvoorbeeld zal blijven stijgen, hopelijk.
Idd. dat alles zal nog een tijdje duren, als het dan maar niet te laat is.
tenzij je ergens een portal gun in je broekzak hebt zitten blijven er niet veel opties over om grote hoeveelheden gas te verplaatsen.
en we zijn al te laat.

Tim_bots schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:12:
Heb ik wel een vraag: Hoe ziet jou (volledige) installatie eruit en welke aanpassingen heb je aan je huis moeten maken om dit allemaal te laten werken? (per DM mag ook).
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat is ook nog eens een mooie oplossing om "overtollige" PV/windenergie op te vangen. Kun je 's zomers bijna gratis varenWozmro schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:56:
Ook binnenscheepvaart zal waarschijnlijk overschakelen naar elektrisch.
https://www.wattisduurzaa...j-elektrisch-aangedreven/
Ik denk dat we nog veel batterijen formaat container zullen zien.
Er is ook een toepassing die gebruikt wordt op werven in plaats van generatoren want die maken teveel lawaai in de binnenstad.
Ik heb er al enkele zien staan op werven. Ze worden constant bijgeladen met een gewone huisaansluiting van 63A. De piekstromen voor de bouwkranen worden dan geleverd door de batterij.
Dan zouden we bijvoorbeeld een domme laadpaal plotseling een stuk slimmer maken.
Persoonlijk zou ik dit maken middels 1 of meerdere relais welke "achter" (gezien vanuit het net) de aardlekautomaat zitten.
Op deze manier blijven de beveiligingen intact en wordt het schakelen overgelaten aan componenten die daarvoor bedoeld zijn. Mijn tip: neem contact op met een locale installateur (of ga hier of hier eens kijken)
Homewizard heeft schakelbare kWh metersHaraldBou schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:49:
Weet iemand of er aardlekschakelaars bestaan met wifi oid, die wij bijv via ifttt zo kunnen programmeren dat de aardlek aan gaat bij overcapaciteit van de zonnepanelen of negatieve stroomprijzen?
Dan zouden we bijvoorbeeld een domme laadpaal plotseling een stuk slimmer maken.
Maar: het is niet heel handig om grote belastingen te schakelen.
Dus bij een laadpaal kan je het beste de voeding van de evse (de controller) onderbreken
Dan zijn er soms geen extra spullen nodig en is er bij weer inschakelen geen wachttijd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zou dit daadwerkelijk helpen bij de isolatie van mijn kamer?
Een beetjeFlowers12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:26:
Ik overweeg om in mijn kamer een karpet/ vloerkleed op mijn laminaat vloer te leggen, voornamelijk voor isolatiedoeleinden en niet zozeer voor decoratie. Ik ben van plan om een karpet van ongeveer 1 meter bij 2 meter neer te leggen en overweeg ook nog extra vloerisolatie eronder te plaatsen. Mijn kamer is ongeveer 7 meter bij 3 meter, exclusief aangrenzende keuken.
Zou dit daadwerkelijk helpen bij de isolatie van mijn kamer?
Belangrijkste effect is warme voeten op het kleed en wellicht daardoor een goed gevoel bij een iets lagere kamertemperatuur
Nou, dat "gevoel" zal dan toch eerder tussen de twee oren zitten dan daadwerkelijk een kamer extra isoleren.BarryH schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:30:
[...]
Een beetje
Belangrijkste effect is warme voeten op het kleed en wellicht daardoor een goed gevoel bij een iets lagere kamertemperatuur
Een opp. van 1 x 2m geeft ook niet veel bewegingsruimte om warme voeten te behouden. Kan je beter warme isolerend schoeisel (bv. outdoor tentpantoffels die aansluiten rond de enkels) dragen.
Als je het doet op een plek waar je veel stil zit (bij de bank?) scheelt het echt wel veel qua ervaring. Het tapijt voelt minder koud aan dan hout. Pantoffels hebben inderdaad een vergelijkbaar effect. Wat mij betreft beide een duurzame oplossing!IvoB2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:47:
[...]
Nou, dat "gevoel" zal dan toch eerder tussen de twee oren zitten dan daadwerkelijk een kamer extra isoleren.![]()
Een opp. van 1 x 2m geeft ook niet veel bewegingsruimte om warme voeten te behouden. Kan je beter warme isolerend schoeisel (bv. outdoor tentpantoffels die aansluiten rond de enkels) dragen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Edit: als kers op de taart nog een dekentje erbij.
[ Voor 30% gewijzigd door Peet-je op 19-09-2023 09:52 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
COP=1 verwarmen met gas en olie is het goedkoopst, maar daar willen we vanaf.flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:08:
probleem is dat je met waterstof maken energie verliest. dus de fabrikant begint met 100kWh aan basisenergie uit aardolie, windmolens of zonnepanelen en uiteindelijk als alles gezegt en gedaan is blijft er in een auto of ander proces nog maar 30kWh over om het wiel rond te laten draaien of oven te stoken. maar die initiele 100kWh moet je wel betalen. het is dan letterlijk goedkoper en efficienter om gewoon COP=1 te gaan verwarmen.
Je hangt veel te veel in de efficiency van 1 stap van de hele keten. Reken het gewoon maar eens door, neem de efficiency van de stroomproductie mee, en reken de kosten en efficiencies voor productie, transport, distributie en (seizoens) opslag mee. Je komt vanzelf uit op de scenarios waar electrificatie zinnig is, en in welke gevallen je gaat kijken naar waterstof (of ammoniak, e-methanol, biogas, etc).
Juist bij duurzame energie bepaalt de locatie voor een groot deel de kosten van de productie. PV is het eenvoudigste voorbeeld: hetzelfde paneel wekt in Marokko drie keer zoveel energie op als in Nederland, and niet onbelangrijk: ook in de wintermaanden. Die efficiencyslag bewust buiten beschouwing laten zorgt voor problemen in je berekeningen. Idem met de kosten voor transport en opslag. De electriciteitskosten zijn veel meer dan enkel de LCOE voor een PV paneel. Ook hier: reken het gewoon door, je komt al snel bij de grote pijnpunten uit in de keten.hoe goedkoop de energie ergens is doet totaal niet ter zake, dat schaalt gewoon mee. als je waterstof kan maken voor 3 cent kost stroom maar 1 cent. de verhouding zal niet veranderen ongeacht hoe goedkoop je het kan produceren.
Uiteraard worden zaken die goed electrificeerbaar zijn met goedkope locale stroom gedaan, dat is niet de discussie. De vraag is wat te doen met de toepassingen waar electrificatie niet praktisch te doen is - simpelweg de handen in de lucht gooien en zeggen "scheepvaart, luchtvaart en industrie doen we maar met olie" brengt ons niet dichterbij net-zero.plekken zoals het grote containerschip spul zal voorlopig nog op olie doorstoken, dat zal enorm lang duren voordat het veranderd. momenteel is er een waterstofgekte en iedereen wilt er een graantje van meepikken voordat de muziek stopt als men erachter komt dat het niet werkt in toepasingen waar nu al reguliere electrificering is.
Dit is een voorbeeld van enkel 1 industrieklant die inkoopt voor 4 locaties in Frankrijk, Belgie en Duitsland, en hoe groot 1 zo'n klant al qua schaal is. 16 TWh is evenveel als *alle* PV stroomproductie in Nederland, om maar een idee te geven. De huidige vraag naar waterstof is al gigantisch, en vrolijk doorgaan met grijze waterstof is geen optie.for the record: een half miljoen ton is niks op het grote plaatje, helemaal niet in waterstofvorm.
Je ogen dichtdoen en zeggen "waterstof is geen optie" heeft weinig zin. Waterstof is een optie, en zoals het er nu uit ziet, voor een behoorlijk aantal toepassingen een zinnige, als we naar net-zero willen. Voor de toepassingen waar het niet zinnig is en je beter kan electrificeren, daar kom je er ook snel genoeg achter.
Kun je mij, evt in een pb, daarvoor een suggestie doen?Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:33:
@HaraldBou de meeste omvormers kan je ook lief vragen om uit te gaan, met een berichtje over het netwerk.
Dan zijn er soms geen extra spullen nodig en is er bij weer inschakelen geen wachttijd.
Hoe kom je er bij dat verwarmen met gas de goedkoopste optie is? Mijn warmtepomp is echt goedkoper in gebruik dan een CV ketel. of bedoel je van cop1 opties?Dreamvoid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:00:
[...]
COP=1 verwarmen met gas en olie is het goedkoopst, maar daar willen we vanaf.
dan stoken met gas of olie hangt van een aantal (politieke) randvoorwaarden af.
Met name de ontwikkeling van de politieke randvoorwaarden is lastig te voorspellen.
Energiebelasting elektra/gas, CO2-taks, etc. en indien van toepassing: afbouw salderingsregeling, terugleververgoeding, etc., etc..
Ook de diverse energieleveranciers broeden over nieuwe businessmodellen.
Ik zou zeggen profiteer nu nog volop, in toekomst wordt het misschien minder.