Als we uitgaan van een stabiele politieke situatie (moeilijk te zeggen, in november weten weer meer), dan kunnen we er vanuit gaan dat bij de energietransitie grote bedrijven zoveel mogelijk uit de wind gehouden worden. Dus de vermindering van CO2 gebruik zal van consumenten (en eventuele kleine bedrijven) moeten komen.dunklefaser schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:51:
@overhyped Hoeveel voordeliger een warmtepomp op dit moment (en in toekomst) verwarmt
dan stoken met gas of olie hangt van een aantal (politieke) randvoorwaarden af.
Met name de ontwikkeling van de politieke randvoorwaarden is lastig te voorspellen.
Energiebelasting elektra/gas, CO2-taks, etc. en indien van toepassing: afbouw salderingsregeling, terugleververgoeding, etc., etc..
Ook de diverse energieleveranciers broeden over nieuwe businessmodellen.
Ik zou zeggen profiteer nu nog volop, in toekomst wordt het misschien minder.
Wat ook op de agenda staat is de energiearmoede van de lage inkomens. Dus mijn gok: de overheid gaat proberen om sociale huurwoningen zo snel mogelijk van het gas te halen. Zodra dat gebeurd is gaat de belasting op aardgas voor consumenten fors omhoog.
Het volgende probleem is dat als iedereen een warmtepomp wil, de installateurs het werk niet aankunnen. Dus te lang wachten heeft een risico op extra hoge prijzen.
Dus mijn conslusie zou zijn: als je nu instaat bent om over te gaan op all-electric, dan zou ik niet langer wachten.