Capt Waffles schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:11:
Dat moet ik als lucht- en ruimtevaarttechnieker toch even tegenspreken

. Ik zou het juist andersom stellen: helaas zijn auto's in vergelijking met vliegtuigen niet bijster efficient. Om niet te zeggen ontiegelijk inefficient.
Een moderne single aisle (bijv. A320neo) doet ongeveer ~2.2 L/ 100 km per seat als ie helemaal vol zit. Gemiddeld zit de effectieve load factor rond de 80% (80% zitjes bezet). Da's dus ~2.75 L/100 km per pax
Een moderne goede ICE doet wat, rond de ~5 L/100km? Voor laten we zeggen 4 zitjes capaciteit. Maar in werkelijkheid net boven de 1 zitje bezettingsgraad. Dus pak 'm beet ~4L / 100 km per pax, gemiddeld.
Sorry, maar deze vergelijking gaat mank.
Nu vergelijk je een nominaal bezet vliegtuig met een auto waar maar één persoon in zit. En dan ook nog voor dezelfde afstand.
Maar in die auto zitten in werkelijkheid op vakantieritten veel meer dan 1 persoon, gemiddeld zit daar vaak een heel gezin in, dus zeker reken maar met gemiddeld drie personen. Je moet die 5 liter dus nog door drie delen, waardoor de auto altijd nog een stuk zuiniger is dan die moderne A320.
Bovendien, en dat is nog de allergrootste boosdoener, zou niemand het in zijn hoofd halen om voor een weekendje weg met de auto naar Barcelona te rijden, terwijl dat met het vliegtuig ineens de normaalste zaak van de wereld is. Met de auto ga je gewoon een weekendje naar bijvoorbeeld Köln (waar trouwens niks mee is), wat ongeveer een factor 6 dichter bij is.
Dat zogenaamd efficiënte vliegtuig is dus een factor 6 * 2.75/(5/3) =
9 vervuilender dan de auto!
Dit geconcludeerd hebbende is het dus volkomen krankjorum dat ik voor alle uitgaven van mijn auto gemiddeld ca 50% belasting betaal, terwijl je op je vliegticket niks betaalt. Sterker nog, luchthavens worden door overheden aangelegd en verlieslatende vliegmaatschappijen worden met overheidsgeld overeind gehouden, waardoor de luchtvaart de facto gesubsidieerd wordt.
En nu ze in Den Haag geld te kort komen, gaan ze het halen bij (het vermogen van) de ZZP-er die wanhopig zijn pensioen bij elkaar probeert te sparen of de dertiger die al jaren bezig is om voldoende geld te verzamelen om eindelijk zijn eerste huis te kunnen kopen, terwijl de veel logischer keus zou zijn om het bij de luchtvaart vandaan te halen.
Cadeautjes worden betaald door het "vermogen" van de "rijken" zwaarder te belasten. Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou een zzp'er met 57k op zijn spaarrekening nou niet direct een vermogende willen noemen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Andrehj op 22-09-2023 21:00
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.