Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:00:
Primair energiegebruik, niet CO2. ECN heeft scenario's gemaakt hoe de elektriciteitsmix er de komende decennia uit gaat zien. Al die documenten zijn hier te vinden.
Hmm dit gaat nog een interessant discussiepunt worden de komende jaren - die scenario voorspellingen zijn op jaarbasis, terwijl voor je logischerwijs voor de berekening van de CO2 impact van warmte uit stroom naar de productiemix tijdens het verwarmings seizoen moet kijken. Een scenario met bv vrijwel 100% PV+wind+kernenergie in de 7 zomermaanden maar ~50% in de 5 warmtemaanden is niet helemaal waar je op wil middelen.

Verder gaat naar 2030 toe ook de CO2 uitstoot van fossiele energie behoorlijk veranderen met het uitfaseren van kolencentrales en de introductie van CCS en waterstof/ammonia. Dan is er verder nog de "wildcard" van kernenergie, al zal dat ws niet voor 2030 zijn. Maar goed, alle tijd om een nieuwe methodiek uit te vogelen voor de beleidsmakers.

De andere fundamentele vraag is of de gemiddelde productiemix bepalend moet zijn, of de marginale productie: als je primair de impact van het switchen van verwarming op gas naar verwarming op stroom wil uitdrukken, dan worden die extra kWh's stroom in de winter ook in 2030 waarschijnlijk nog opgewekt met fossiel aardgas (al dan niet met CCS, dat gelukkig wel), je kan niet zomaar "meeliften" op het gunstige gemiddelde van de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

Waarbij je je moet afvragen of een relatief label het juiste instrument is om te sturen. Als je als alleenstaande een kast van een huis bewoont met energielabel A ben je nog steeds niet duurzaam bezig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-10 11:14
@Dreamvoid vergeet koeling in de zomer niet. Het makkelijkst op te lossen doordat het met PV mooi samenvalt maar de hoeveelheid energie die daarheen kan gaan in slecht geïsoleerde huizen is best fors.

Ik las gisteren een oud tros radar blog of forum toevallig. Daar stonden de gemiddelde stroomkosten van een huishouden in 2010 genoemd: 4000 kWh, verwarming uiteraard op gas.
Onze jaren 30 woning gebruikt nu hetzelfde maar dan inclusief verwarming met warmtepomp. Het gaat tegelijk best wel snel allemaal.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ericplan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:55:
Waarbij je je moet afvragen of een relatief label het juiste instrument is om te sturen. Als je als alleenstaande een kast van een huis bewoont met energielabel A ben je nog steeds niet duurzaam bezig.
En al helemaal niet wanneer het een nieuwbouw betreft die bijkomend openbare ruimte in beslag neemt terwijl er nog duizenden panden wachten op een gedegen renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
wheli schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:06:
Ik las gisteren een oud tros radar blog of forum toevallig. Daar stonden de gemiddelde stroomkosten van een huishouden in 2010 genoemd: 4000 kWh, verwarming uiteraard op gas.
Onze jaren 30 woning gebruikt nu hetzelfde maar dan inclusief verwarming met warmtepomp. Het gaat tegelijk best wel snel allemaal.
Dat is wel extreem zuinig. Is je evt PV-opbrengst daar in verrekend?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Bwa, wij zitten op jaarbasis, indien alles elektrisch dus ook verwarmen en SWW, ook op 4400-5000 kWh per jaar en dat is dan inclusief laden e-bikes en BEV.
En dat gaat dan wel degelijk over het totale verbruik. Netafname blijft hier jaarlijks onder de 450 kWh per jaar (en indien volledig verwarmen op de WP's onder de 2000 kWh per jaar).
Wel een open bebouwing van slechts 139 m² (325 m³) met maar 2 permanente bewoners.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Hmm dit gaat nog een interessant discussiepunt worden de komende jaren
De uitdaging is dat de NTA8800 al complex genoeg is. Primaire factoren ook nog eens maandafhankelijk maken, brengt een extra complexiteit met zich mee. Niet zozeer in de rekenmethodiek, maar wel in perverse prikkels.

Dat zien we nu al met TOJuli (de oververhittings KPI). Zonwering wordt ondergewaardeerd en dus wordt er overal zonwerend glas neergezet en geen zonwering. Gevolg: het wordt nog steeds warm in de woning, en er is minder warmtestraling in de winter waardoor de warmtevraag in de winter toeneemt.

Het eerdergenoemde primaire energie factor van 1,45 heeft als effect gehad dat elektrische verwarmingsoplossingen er (onterecht) beter uitkwamen dan aardgas (de NTA8800 is opgesteld voor de verplichting van aardgasvrije nieuwbouw) of warmtenet. En ook zonnepanelen werden daardoor ondergewaardeerd.

Gaan we de PEF maandafhankelijk maken, dan riskeren we geen zonnepanelen op de daken (want lage PEF en dus niet aantrekkelijk voor de berekening) en geen warmtepomp (want hoge PEF in de winter en dus niet aantrekkelijk voor de berekening).

Maar goed, de grootste misser is denk ik nog wel de BENG 1, de som van de netto warmtevraag bij een forfaitair ventilatiesysteem type C en een forfaitaire waarde van de koudevraag die onrealistisch laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:54

Sebazzz

3dp

IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Is dat een extern geïsoleerd buffervat of een intern tussenbuffervat waarbij het de bedoeling is dat het SWW in het intern buffervat wordt opgewarmd en vervolgens door de spiraal van een extern buffervat wordt gepompt en daar opgeslagen?
Geen SWW, alleen verwarming. Wel vloerverwarming (gedeeltelijk).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

@Skyaero Hoe werkt woninggrootte door in het energielabel? Is het voor kleinere woningen moeilijker een goed energielabel te krijgen?
Bij koelkasten zie je dat bijvoorbeeld: er is geen tafelmodel koelkast te krijgen met energielabel A,B of C.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@Sebazzz Ok. Duidelijk dan.
Zo werkt dat hier voor CV via de A2W WP ook al sinds 2014 (WP van 2013, geen hybride) gelijkaardig => buffervat van een tien liter. Overigens geen vloerverwarming maar ventiloconvectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:49:
@Skyaero Hoe werkt woninggrootte door in het energielabel? Is het voor kleinere woningen moeilijker een goed energielabel te krijgen?
Bij koelkasten zie je dat bijvoorbeeld: er is geen tafelmodel koelkast te krijgen met energielabel A,B of C.
Voor zover ik de norm uit mijn hoofd ken, wordt er niet meer gecorrigeerd voor compactheid/verliesoppervlak zoals dat in de NEN7120 (EPC) nog wel zo was.

Er wordt dus puur gekeken naar het primair energiegebruik van verwarmen, evt koelen, ventileren, verlichting en tapwater.

Daarvan zijn de laatste drie grotendeels lineair met het vloeroppervlak (hele kleine of hele grote woningen daargelaten). Voornamelijk verwarming is niet-lineair met het vloeroppervlak maar met het verliesoppervlak.

Dat betekent dat een klein vrijstaande schippershuisje van 60 m2 het aanzienlijk lastiger heeft om hetzelfde label te halen dan een tussenwoning van 130 m2. Maar ook de naastliggende hoekwoning van 130m2 heeft een grotere uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skyaero schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

....

Maar goed, de grootste misser is denk ik nog wel de BENG 1, de som van de netto warmtevraag bij een forfaitair ventilatiesysteem type C en een forfaitaire waarde van de koudevraag die onrealistisch laag is.
Dus je denkt dat de forfaitaire verliezen van een ventilatiesysteem type C en de forfaitaire koudevraag
te laag "geschat" zijn?
Waar zit de grotere fout en hoe groot is deze ongeveer, ook in verhouding tot de warmtevraag?
Nog een vraag: Is er iemand die een belang heeft deze verkeerd te schatten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

1750 kWh voor alle apparaten, exclusief BEV omdat we geen oprit hebben. Ca 2200 voor de warmtepomp (nog geen heel jaar in gebruik, tot nu toe 1200 kWh vanaf 13 januari)).
Dus dat alles is excl opbrengst zonnepanelen.
Misschien in een koude winter wat meer uiteraard maar we hebben deze winter de badkamer ook nog verbouwd en de bouwlui waren niet echt bezig met de deuren netjes dichthouden. Oh en ik heb de heatboosters van Tweakers nog gemaakt om hopelijk mijn stooklijn nog wat te kunnen verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Dus je denkt dat de forfaitaire verliezen van een ventilatiesysteem type C en de forfaitaire koudevraag
te laag "geschat" zijn?

Waar zit de grotere fout en hoe groot is deze ongeveer, ook in verhouding tot de warmtevraag?
Nog een vraag: Is er iemand die een belang heeft deze verkeerd te schatten?
Het kiezen van een forfaitair ventilatiesysteem C is gedaan om BENG 1 enkel te laten focussen op het bouwkundig aspect (isoleren) en installaties er buiten houden.

Een WTW installatie telt dus niet mee voor BENG 1 (alleen voor BENG 2 - het primair energiegebruik). Daardoor geeft BENG 1 een vertekend beeld - het gaat niet om de netto warmtevraag, maar om de isolatie van de woning.

Die verwarring kom je in de praktijk veel tegen, zelfs bij experts. Die denken dat BENG 1 de werkelijke netto warmtevraag is.

Met betrekking tot koude heb ik nog (steeds) geen beeld hoe dit nu precies berekend wordt. Maar we hebben eigenlijk nog geen goede kouderekenmethodiek op maandbasis. Ook passiefhuis (PHPP) komt veel lager uit dan in de praktijk gemeten wordt. Alleen dynamische simulaties (TRNSYS, EnergyPlus) komen in de buurt, maar dat zulke complexe configuraties, die zijn niet haalbaar voor het maken van een energieprestatie.

Daar komt bij dat de uitgangspunten van koudevraag nog uit de jaren 80 komen. Zo wordt oververhitting van de woning pas geregistreerd bij meer dan 400 (graad-gewogen) uren boven de 25 °C. Vanuit de utiliteitsbouw weten we al lang dat 25 °C gewoon te veel is. Vanuit de wetenschap van slapen is zelfs 21 °C te veel.

Maar ondanks dat we meer thuis zijn (o.a. thuis werken) is actief koelen in de branche nog altijd een no-no onderwerp. De praktijk is anders: 30% van de woningen in Nederland heeft inmiddels (mobiele) koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Als woningkoper zou ik me persoonlijk ook niet echt focussen op het label maar het liefst een factuur zien van de oude bewoners. Uiteraard wil je ook iets 'meetbaars' hebben en een indicatie van de maatregelen die genomen zijn maar een woning met een mega glaspartij op zuid zonder zonwering kan je zo al wel inschatten dat verwarming relatief minder energie zal kosten (cv kan vroeg in het seizoen uit) en in de zomer heb je snel een probleem met hitte. Maargoed, dat is ook wel een beetje algemene kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:46
Hier vergelijkbare ontwikkeling:
Vroeger 6500 kWh voor de normale dingen, dat is daarna lang op ~4000kWh blijven hangen en afgelopen jaar door nieuwe wasmachine (Die weegt de belading), niet meer de droger gebruiken en alle verlichting in de woonkamer eindelijk naar LED gezakt naar ca. 2400 kWh (incl inductie en quooker) voor 2 personen.
Daarnaast nu ca. 2500-3000kWh HWP, 100m3 gas en een BEV ca. 2500-3000 kWh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Toevallig heb ik deze week in mijn straat met 51 adressen (bouwjaar ~1984)
minimaal 19! airco gekoelde kamers geteld. (Bij multisplit tel ik de binnenunits)
En dit jaar zijn er minimaal 5 installaties bijgekomen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:45:
Als woningkoper zou ik me persoonlijk ook niet echt focussen op het label maar het liefst een factuur zien van de oude bewoners.
De "oude" bewoners zijn dan niet toevallig de verkopers. Hoe weet je dat hun verbruikersprofiel/levenswijze dezelfde is dan de jouwe?
Een factuur zegt iets over de energieconsumptie van een woning maar nog veel meer over de levensstijl van de bewoners.
Kan net zo goed zijn dat de "oude" bewoners in de winter maar tot 16°C verwarmen en altijd koud douchen. :+
Zo krijg je ook een lage energiefactuur.

Zoals eerder geschreven neem ik op jaarbasis maar een 250 kWh van het net af en lever ik het tienvoudige terug. Maar dat zegt evenveel, of zelfs meer, over mijn persoonlijk verbruikersprofiel dan over de energieprestatie van de woning. Bij een verkoop ga ik uiteraard dat volledig toewijzen aan de energieprestatie van de woning. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
rubenos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Dat is sowieso een optie, alleen al omdat "dak vol" niet heel veel panelen betreft. Ik kan er 7 bijplaatsen op zuid (waarschijnlijk 420wp), heb er 2 vanwege Beng (op Noord) en heb er nog 2 op de berging. Ik kom dan op 11 panelen.

@migjes
Gebouwgebonden installaties hebben volgens berekening 3829 kWh nodig. Of dat echt zo is, doet er in deze niet echt toe (zoals jij al opmerkt). Mijn installaties gebruiken waarschijnlijk minder dan wat er in de berekening staat (wat uit ik vele topics van o.a. warmtepomp en BENG nieuwbouw begrijp), omdat dit op basis van bijv. koude scenario's is.

Nou is het punt dat het om de theorie gaat in deze, omdat ik een hoger label wil behalen. Een hoger label levert mij gedurende de vaste periode van mijn hypotheek al bijna 8k bruto besparing op. Feitelijk betaal ik daar de pv's van, en dan is dat zonder opwek. Het is natuurlijk sowieso een optie om gewoon maximaal te gaan en dan achteraf te kijken 'of ik het gehaald' heb. Ik wil het alleen liever nu weten. Ook om te voorkomen dat ik een paneel te weinig leg, voor meer WP had moeten gaan, of iets heel anders wat ik nu zelf niet zie zoals omvormer.

Het zelf berekenen op basis van NTA8800 gaat mij iets te ver. Ik denk op basis van de discussie hier dat ik voor zekerheid toch een energieadviseur een nieuwe berekening moet laten maken en alleen zelf WP's optellen niet voldoende is.
je hebt dus een berekening nodig die je hypotheek verstrekker accepteert.
dan hoop ik niet dat de bouwer al niet al het laag fruit er uit heeft gepakt, dan blijft er weinig over.
en hoop ik dat het niet een dure berekening gaat worden, dan gaat er een aardige hap uit de 8k€.
nu kost een Wp niet echt duur, doe je maf dan kan het voor 1€/Wp.

laat me maar weten waar je op uit komt, ben wel benieuwd.
(tot nu toe was mijn hypotheek verstrekker vol grote woorden over duurzaamheid etc etc.
korting geen probleem, maar in werkelijkheid niks geven alleen een hele hoop kleine letters.
simpel gezegd: alleen als je meer leent, dan kreeg je korting.
ik heb de hypotheek dus maar afgelost, ook goed.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

De "oude" bewoners zijn dan niet toevallig de verkopers. Hoe weet je dat hun verbruikersprofiel/levenswijze dezelfde is dan de jouwe?
Een factuur zegt iets over de energieconsumptie van een woning maar nog veel meer over de levensstijl van de bewoners.
Kan net zo goed zijn dat de "oude" bewoners in de winter maar tot 16°C verwarmen en altijd koud douchen. :+
Zo krijg je ook een lage energiefactuur.

Zoals eerder geschreven neem ik op jaarbasis maar een 250 kWh van het net af en lever ik het tienvoudige terug. Maar dat zegt evenveel, of zelfs meer, over mijn persoonlijk verbruikersprofiel dan over de energieprestatie van de woning. Bij een verkoop ga ik uiteraard dat volledig toewijzen aan de energieprestatie van de woning. :)
Uiteraard, maar toch moet je in mijn woning gek gedrag vertonen wil je meer dan 1200 kuub verstoken itt mijn 600 m³. Ik bedoel, het geeft een indicatie en de meeste mensen zijn vrij gemiddeld (ik denk dat jij wat verder van het gemiddelde af zit als ik je posts zo lees :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bwa, wat is gemiddeld?
Ik ken ook genoeg mensen die het in de winter altijd 25°C warm in de woning willen hebben zonder dat dit te zien is aan hun energierekening.
En maakt niet uit, je zal maar toevallig net die woning kopen bij de niet gemiddelde verkoper.
Gemiddelden zeggen niets over een individuele situatie. Het enige wat ze doen is een vertekend beeld geven over iedere specifieke situatie. Zeker wanneer het over menselijk gedrag, aan- en verkoop van woningen en de energiefactuur betreft.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:25:
De praktijk is anders: 30% van de woningen in Nederland heeft inmiddels (mobiele) koeling.
Dieselaggregaten, mobiele airco's en straalkachels, de wondere wereld van de manieren om de energielabels te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dreamvoid Zoals ik hierboven schreef, volop airco's aan de muur in de buurt,
ook multisplits met 3 binnendelen en diverse met 2 binnendelen. Ze hangen als spinnen aan de gevels.
Wel een bonte verzameling aan merken:
LG, Daikin, ME, MHI, Carrier maar ook Haier, C&H, Chigo, AUX etc. waarbij ik niet weet of de laatste twee ook verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

rubenos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

De panelen offerte is nog onderweg. Het genoemde bedrag ging alleen om de besparing qua hypotheek. We konden helaas niet vanuit de bouw laten bijplaatsen. De beng panelen op Noord zijn in-dak. Dus ik ga/kan alleen op zuid en de berging uitbreiden.
Dat is zuur, in-dak. Gelukkig op noord (curieus wel, als enige plek voor panelen vanuit de bouw), dus niet veel last van.
Edit: en qua hypotheek heb je een punt. Het gaat maar om een paar tientjes per maand.
Ik doelde meer op inflatie waardoor het een stuk minder waard is dan 8k nu.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 18:49
Termy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Dat is zuur, in-dak. Gelukkig op noord (curieus wel, als enige plek voor panelen vanuit de bouw), dus niet veel last van.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Termy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Ik doelde meer op inflatie waardoor het een stuk minder waard is dan 8k nu.
Klopt, het is ook meer een mooi bijkomend hypotheekvoordeeltje dat we maandelijks krijgen bovenop de opwek.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:43
Mijn conclusie hier na het halen van a+++ op een woning van meer dan honderd jaar oud was dat isolatie er redelijk inzit met gewoon naar rato isolatiegraad en oppervlakte.daar zitten dus weinig loopholes in. kierdichting zit er niet in,dus daar niks te halen. Warmtepomp scoorde erg goed, zonnepanelen tellen lekker mee als je er veel kwijt kunt. Bewoonbaar oppervlak binnen je gebouwschil telt hard aan, als
je nog een zolder deels als verblijfsruimte mee kunt laten tellen of een garage ofzo dan deelt hij sommetje van je gebouwschil door meer m2 waarsoor je opeens beter uitkomt.
kun je daar creatief iets halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:14
Sebazzz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:59:
Een familielid heeft een hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace, split) geplaatst naast zijn Vailliant CV-ketel voor het verwarmen van zijn huis. Dat buffervat is echt klein wat ze erbij hebben geplaatst, ongeveer ten grootte van een expansievat en dan nog een tik kleiner. Ik wist niet dat dat zo klein kon :)
Bij een hybride installatie, de combinatie van warmtepomp en cv-ketel, wordt vaak een buffervat gebruikt voor de koppeling van de twee warmtebronnen. Hydraulische ontkoppeling wordt dat genoemd. Om te zorgen dat de twee warmtebronnen onafhankelijk van elkaar hun warm water kwijt kunnen. Zo'n buffervat kan dan heel klein zijn, bijvoorbeeld gewoon een stuk buis. Bij de koppeling van twee of meer cv-ketels in grotere gebouwen worden ze ook gebruikt. Voor het gemak noemen ze het daar een open verdeler.
In warmtepomp-weetjes wordt dat hier uitgelegd:

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sebazzz Idd. deze soort buffervaten met meerdere warmtebronnen bufferen vaak helemaal niet,
dat is ook niet hun (hoofd)functie.
Op Duits heten ze ook "hydraulische Weiche" en dit dekt de lading veel beter.
Trouwens ook een mengverdeler bij een vloerverwarming met een cv-ketel
is zo'n "buffervat" of beter "hydraulische Weiche".

• rubenos
Lochnes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Mijn conclusie hier na het halen van a+++ op een woning van meer dan honderd jaar oud was dat isolatie er redelijk inzit met gewoon naar rato isolatiegraad en oppervlakte.daar zitten dus weinig loopholes in. kierdichting zit er niet in,dus daar niks te halen. Warmtepomp scoorde erg goed, zonnepanelen tellen lekker mee als je er veel kwijt kunt. Bewoonbaar oppervlak binnen je gebouwschil telt hard aan, als
je nog een zolder deels als verblijfsruimte mee kunt laten tellen of een garage ofzo dan deelt hij sommetje van je gebouwschil door meer m2 waarsoor je opeens beter uitkomt.
kun je daar creatief iets halen?
Knap gedaan. Qua isolatie e.d. is echt niks te winnen. Qua oppervlak heb ik wel een vliering (3e verdieping), maar daar verblijfsruimte van maken is niet verstandig (beperkte stahoogte, vlizotrap, wil het sowieso als bergruimte behouden). Ik denk dat het uitbreiden pv-panelen het meest logisch / enige reële optie is. Toch maar eens bij een energieadviseur informeren of hij het voor gereduceerd tarief kan als ik heel de rest van de berekening al heb.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
rubenos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Knap gedaan. Qua isolatie e.d. is echt niks te winnen. Qua oppervlak heb ik wel een vliering (3e verdieping), maar daar verblijfsruimte van maken is niet verstandig (beperkte stahoogte, vlizotrap, wil het sowieso als bergruimte behouden). Ik denk dat het uitbreiden pv-panelen het meest logisch / enige reële optie is. Toch maar eens bij een energieadviseur informeren of hij het voor gereduceerd tarief kan als ik heel de rest van de berekening al heb.
Als je de adviseur vind die de originele berekeningen gemaakt heeft dan is dat wellicht een optie. Die staat op je label vermeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lochnes
rubenos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

je hoeft het niet te gebruiken als verblijfsruimte, maar als het mee kan tellen in je vloeroppervlak wordt dezelfde energieverbuikssom gedeeld door meer vierkante meters en kom je dus op een beter label uit….

• rubenos
Lochnes schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

je hoeft het niet te gebruiken als verblijfsruimte, maar als het mee kan tellen in je vloeroppervlak wordt dezelfde energieverbuikssom gedeeld door meer vierkante meters en kom je dus op een beter label uit….
Ah zo, ja zo staat het al in de huidige berekening idd.

• rubenos
No Hands schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Als je de adviseur vind die de originele berekeningen gemaakt heeft dan is dat wellicht een optie. Die staat op je label vermeld.
Klopt, maar is geen consumentenpartij. Evt toch proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 24-08-2023 09:41 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lochnes Misschien wetenswaardig: Het kadaster -> BAG-viewer vermeldt het totale oppervlak.
Als je het waarschijnlijk relevante(re) GVO (GebruiksVloerOppervlak = "woonoppervlak") te weten wil komen
kan je bijvoorbeeld het WOZ-taxatieverslag raadplegen.

• Lochnes
dunklefaser schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:46:
@Lochnes Misschien wetenswaardig: Het kadaster -> BAG-viewer vermeldt het totale oppervlak.
Als je het waarschijnlijk relevante(re) GVO (GebruiksVloerOppervlak = "woonoppervlak") te weten wil komen
kan je bijvoorbeeld het WOZ-taxatieverslag raadplegen.
bij mij kwam de adviseir het het gewoon opmeten. dis het is prima mogelijk om voor de woz een kleiner gebruiksvkoer oppervlak te hebben want goedkoper, en dan voor 800 eiro evwn een vaste trap naar de vliering te maken en daar een logeerbed op
te zetten en tocj weer 20m2 extra vppr je energielabel erbij te toveren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48

pietje63

RTFM

Lochnes schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:23:
[...]

bij mij kwam de adviseir het het gewoon opmeten. dis het is prima mogelijk om voor de woz een kleiner gebruiksvkoer oppervlak te hebben want goedkoper, en dan voor 800 eiro evwn een vaste trap naar de vliering te maken en daar een logeerbed op
te zetten en tocj weer 20m2 extra vppr je energielabel erbij te toveren…
Moet je dan niet ook een raam hebben, anders telt de ruimte niet mee als gbo toch?

En “even een vaste trap naar de vliering” hangt natuurlijk ook af van indeling zolder (bij ons vlizotrap in gangpad). Als het wel mogelijk is, dan natuurlijk sowieso waarde verhogend effect (wsl meer dan energielabel)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat zijn de mogelijkheden om mijn overschot aan zonne-energie op een gunstige manier te verkopen. Als voorbeeld krijg je bij sommige energieleveranciers nog maar € 0,03 per kWh, terwijl ik mijn elektrische auto bij een openbare laadpaal (op 30 meter van mijn huis, op dezelfde voedingskabel) moet opladen met € 0,33 per kWh. 11x zo duur.

Idem met mijn buren die € 0,46 betalen bij dezelfde energieleverancier waar ik zit. Kunnen de buren niet ook de energiebelasting terugvragen als ik administratief aan hun zou leveren?

Ik zou graag mijn energie willen leveren aan andere particulieren of laadpalen in mijn postcoderoos. Dan krijg ik € 0,46 tot € 0,33 per kWh. Iemand die daar ervaring mee heeft, want ik lees daar weinig over in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kabeltje trekken naar de auto van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:28:
Wat zijn de mogelijkheden om mijn overschot aan zonne-energie op een gunstige manier te verkopen. Als voorbeeld krijg je bij sommige energieleveranciers nog maar € 0,03 per kWh, terwijl ik mijn elektrische auto bij een openbare laadpaal (op 30 meter van mijn huis, op dezelfde voedingskabel) moet opladen met € 0,33 per kWh. 11x zo duur.

Idem met mijn buren die € 0,46 betalen bij dezelfde energieleverancier waar ik zit. Kunnen de buren niet ook de energiebelasting terugvragen als ik administratief aan hun zou leveren?

Ik zou graag mijn energie willen leveren aan andere particulieren of laadpalen in mijn postcoderoos. Dan krijg ik € 0,46 tot € 0,33 per kWh. Iemand die daar ervaring mee heeft, want ik lees daar weinig over in de praktijk.
Doet mij denken aan dit verhaal:
https://www.destentor.nl/...emeente-hengelo~a47a132b/

Volgens mij is het leveren van je eigen energie aan een "eigen" laadpaal alleen mogelijk als het een publieke laadpaal wordt (dan moet je wel een ondernemer zijn).

Na even googlen vond ik wel dit:
https://allinpower.nl/particulieren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Je auto thuis opladen? Dan kost dat in jouw geval maar 3 cent/kWh.
Verder zijn individuele situaties nogal verschillend van uitgangspunt. Wat de ene kan daar heeft een ander weinig aan.
Ik lever bv. nog altijd aan het net terug aan 11 cent en aan de autoaccu aan 40 cent en dit bij een netafnamekost van 29 cent.
Eenergiedelen aan derden is hier (Vlaanderen) ook al enige tijd mogelijk maar mijn persoonlijk rekenwerk leert me dat de baten de kosten niet overschrijden. Economisch dus nutteloos.
Rechtstreeks leveren aan de buren mag hier alleen wanneer je geen gebruik maakt van het openbaar domein.
Blijft nog maar de vraag of dat lonend is. Iedere kWh die ik aan de buren lever scheelt me al 11 cent aan TLV.
Wanneer de buren ook een energiecontract kunnen aangaan aan 30 cent zouden ze mij al minder moeten betalen om er voordeel aan te doen. De delta is dus al theoretisch beperkt tot maximaal 19 cent waar je eerst nog allerlei kosten moet gaan maken om veilig te kunnen leveren.

Allemaal vrij ingewikkeld dus om peanuts te besparen/verwerven. Zal een van de voornaamste redenen zijn waarom het in de praktijk vooralsnog weinig weerklank vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli

Hoeveel overschot heb je en op welk moment van de dag? Als je veel opwek op Oost/West hebt kan een simpel dynamisch contract misschien wat voor je zijn.

Overigens zijn die laadkosten ook heel lang veel lager geweest dan de tarieven die consumenten betalen. Tijdens de pieken vorig jaar laadde ik mijn auto in Overijssel voor 21 cent incl BTW (nog aftrekbaar ook) terwijl er op momenten meer dan €1 per kWh betaald werd in september augustus.
Ook die leveranciers sluiten natuurlijk lange termijn contracten af en moeten wellicht ook bijbetalen voor onbalans (?). Plus 21% btw, die moet je er wel ff vanaf trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
[...]

Met de huidige prijzen vindt je geen cv ketel voor 1k, maak hier maar 2.5k van.
Als straks de gasprijs naar €5 per kuub gaat en de stroomprijs vanwege het steeds grotere aanbod naar een duppie, of gewoon op €0,35per kWh, dan veranderen zaken rap!

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:30:
[...]

Als straks de gasprijs naar €5 per kuub gaat en de stroomprijs vanwege het steeds grotere aanbod naar een duppie, of gewoon op €0,35per kWh, dan veranderen zaken rap!
Ja maar dan knalt de WP prijs ook weer omhoog, beter even wachten tot alle tweakers er 1 hebben dan mag de rest volgen.
Krijg nog steeds weleens commentaar van mensen dat een warmtepomp geen goede keuze is ondanks een dak vol pv panelen O-) :9 en overal vloerverwarming met zonder pomp :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2023 00:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sport_Life schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:38:
[...]

Ja maar dan knalt de WP prijs ook weer omhoog, beter even wachten tot alle tweakers er 1 hebben dan mag de rest volgen.
Krijg nog steeds weleens commentaar van mensen dat een warmtepomp geen goede keuze is ondanks een dak vol pv panelen O-) :9 en overal vloerverwarming met zonder pomp :+
40% of zo van nederlandse stroom komt van aardgas dus dat zal gewoon meeschalen...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:50:
[...]

40% of zo van nederlandse stroom komt van aardgas dus dat zal gewoon meeschalen...
@flippy Ooit, in een verre verre toekomst, zal duurzame stroom losgekoppeld worden van de gasprijs. Je ziet het al aan de stuiptrekking van vandepot, eeehhhh: vandebron die geld gaat vragen aan pv bezitters...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:18
bioscrasher schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:59:
[...]

@flippy Ooit, in een verre verre toekomst, zal duurzame stroom losgekoppeld worden van de gasprijs. Je ziet het al aan de stuiptrekking van vandepot, eeehhhh: vandebron die geld gaat vragen aan pv bezitters...
Zo werkt het niet op de energie markt.
Het overschot (en de negatieve prijs) wordt veroorzaakt door de gas en kolen centrales welke op het netwerk staan. Deze zijn preferent omdat kolen maar tot 70% vermogen kan reduceren. Gas is iets sneller en meer.
Aangezien wind en zon soms tot zo'n 40 % van de vraag leveren ontstaat er dus een overschot.
PV kan wel direct afgeschakeld worden zonder gevolgen en daarom krijg je de PV opwek boete.
Een andere oplossing is er op het moment niet omdat zon en wind een zeer onbetrouwbare levering heeft. Al is het maar om de nacht op te vangen.
Met kerncentrales wordt dit probleem nog groter. Die kunnen helemaal niet stoppen.
Ergens is het ook logisch dat je met een onbetrouwbare installatie op een zo betrouwbaar mogelijk net gaat lopen frutten je moet gaan betalen. Ze zijn consumenten liever kwijt dan rijk.
Ik zie nu ook al bij bedrijven met PV dat ze bij terugleveren (boven de contracthoeveelheden) een boete krijgen en ze moeten afschakelen voor de rest van het jaar. Daar gaat je investering.
Leuk hè, al die roeptoeters die alle bedrijven willen verplichten hun daken vol te leggen met PV.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:45
Sport_Life schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:38:
[...]

Als je de reacties of Facebook leest zo ongeveer onder ieder artikelover warmtepompen dan krijgt de energietransitie het nog zwaar… de gemiddelde maloot daar maakt nog liever zelf geld over naar Putin dan een warmtepomp te nemen. Uiteraard worden eigen getallen niet geloofd want dat is gewoon links d666 wef beleid propoganda. Ik neem mij al vaak voor te stoppen met lezen en reageren. Doel voor ‘t najaar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Pietje555 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:29:
[...]

Het overschot (en de negatieve prijs) wordt veroorzaakt door de gas en kolen centrales welke op het netwerk staan. Deze zijn preferent omdat kolen maar tot 70% vermogen kan reduceren. Gas is iets sneller en meer.
Aangezien wind en zon soms tot zo'n 40 % van de vraag leveren ontstaat er dus een overschot.
PV kan wel direct afgeschakeld worden zonder gevolgen en daarom krijg je de PV opwek boete.
Een andere oplossing is er op het moment niet omdat zon en wind een zeer onbetrouwbare levering heeft. Al is het maar om de nacht op te vangen.
Met kerncentrales wordt dit probleem nog groter. Die kunnen helemaal niet stoppen.
Ergens is het ook logisch dat je met een onbetrouwbare installatie op een zo betrouwbaar mogelijk net gaat lopen frutten je moet gaan betalen. Ze zijn consumenten liever kwijt dan rijk.
Ik zie nu ook al bij bedrijven met PV dat ze bij terugleveren (boven de contracthoeveelheden) een boete krijgen en ze moeten afschakelen voor de rest van het jaar. Daar gaat je investering.
Leuk hè, al die roeptoeters die alle bedrijven willen verplichten hun daken vol te leggen met PV.
Zowel gas als kolen kan ook prima op 0.

Alle problemen die je zegt zijn beleid. Er is niets mis met een paar gas centrales als backup, en wanneer die aan gaan mag ‘t ook erg duur zijn. Dat moet je vooral niet aan de markt overlaten, maar actief op sturen.

Zolang we in de winter overdag niet 100% op zon en wind zitten hebben we geen overschot. Hoe we de tijdelijke overschotten en tekorten gaan oplossen is een ander vraagstuk. Slimme vraag, en aanbodssturing is key daarin, en ook harder werken aan buffers. Of dat het Markermeer, waterstof, accu’s of een combinatie moet zijn laat ik graag aan de experts over, maar zolang we maar niet gaan remmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pietje555
overhyped schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:37:
[...]

Sorry hoor, maar ik ben Inbedrijfsteller geweest van warmte(kracht) centrales van > 800 MW.
De vuurhaard is 1300 graden, zo groot als een kerk, vaak gemetseld van vuurvaste steen/bekleding. Wat denk je dat er gebeurt als de temperatuur hiervan veranderd?
Branders en luchtkleppen zijn van Mobyldeen staal, wat witheet staat te gloeien. Deze zijn zo bros als glas als ze afkoelen. Daarnaast zetten ze 1 mm per meter per 100 graden uit. Zie je al wat er met een deur van 5 m hoog gebeurt als de ketel afkoelt?
Het duurt een week voordat de vuurhaard voldoende is afgekoeld voor je naar binnen kan met de ventilatie bij.
Zie jij zo'n ketel als iedere dag weer opstarten omdat het donker wordt en onze PV paneeltjes niet meer werken? Ik zou mijn houtkachel maar alvast bestellen.
Bij een chemiebedrijf had ik een installatie die 150.000 m³ gas per uur stookte. Energietransitie voor particulieren is gewoon een zoethoudertje wat veel onrust op het net geeft.
Er is voor particulieren maar één goed doel en dat is gewoon minder energie gaan gebruiken in plaats van airco en koeling plaatsen omdat energie zo goedkoop wordt. Het verbruik gaat alleen maar omhoog door de transitie.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:27
Pietje555 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:13:
[...]

Sorry hoor, maar ik ben Inbedrijfsteller geweest van warmte(kracht) centrales van > 800 MW.
De vuurhaard is 1300 graden, zo groot als een kerk, vaak gemetseld van vuurvaste steen/bekleding. Wat denk je dat er gebeurt als de temperatuur hiervan veranderd?
Branders en luchtkleppen zijn van Mobyldeen staal, wat witheet staat te gloeien. Deze zijn zo bros als glas als ze afkoelen. Daarnaast zetten ze 1 mm per meter per 100 graden uit. Zie je al wat er met een deur van 5 m hoog gebeurt als de ketel afkoelt?
Het duurt een week voordat de vuurhaard voldoende is afgekoeld voor je naar binnen kan met de ventilatie bij.
Zie jij zo'n ketel als iedere dag weer opstarten omdat het donker wordt en onze PV paneeltjes niet meer werken? Ik zou mijn houtkachel maar alvast bestellen.
Bij een chemiebedrijf had ik een installatie die 150.000 m³ gas per uur stookte. Energietransitie voor particulieren is gewoon een zoethoudertje wat veel onrust op het net geeft.
Er is voor particulieren maar één goed doel en dat is gewoon minder energie gaan gebruiken in plaats van airco en koeling plaatsen omdat energie zo goedkoop wordt. Het verbruik gaat alleen maar omhoog door de transitie.
Mooi verhaal, maar staat totaal niet in vergelijking met een gascentrale of een kolencentrale. Een kolencentrale kan wel degelijk terugregelen, alleen gaat dan het rendement nog verder naar beneden.

En met betrekking tot particulieren: Natuurlijk gaan we meer electriciteit gebruiken.We zullen immers toch van het gas af moeten.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
[...]

Mijn energieverbruik is nu behoorlijk omlaag gegaan. Van 2400 kWh en 2400 m3 gas ga ik straks naar ongeveer 5000 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:33:
[...]

Als je de reacties of Facebook leest zo ongeveer onder ieder artikelover warmtepompen dan krijgt de energietransitie het nog zwaar… de gemiddelde maloot daar maakt nog liever zelf geld over naar Putin dan een warmtepomp te nemen. Uiteraard worden eigen getallen niet geloofd want dat is gewoon links d666 wef beleid propoganda. Ik neem mij al vaak voor te stoppen met lezen en reageren. Doel voor ‘t najaar :)
Ik wil een tegengeluid laten horen. Ik heb een vrij goed geïsoleerd huis van ongeveer 5 jaar oud. Ik gebruik ongeveer 400 m3 gas per jaar en heb een overschot aan elektriciteit. Ik zou op zich best over willen naar een warmtepomp maar op dit moment zie ik 2 bezwaren:
1. Voor mij is de businesscase lastig rond te krijgen met de huidige prijzen inclusief installatie door een professional.
2. Het eerste punt zou ik overheen kunnen stappen als ik iemand zou kunnen vinden die wil komen praten. De realiteit is dat ik al een paar keer een belronde gemaakt heb en bedrijven berichten achter gelaten heb maar dat er eerst geen spullen te krijgen waren en er bovendien geen mensen zijn. Hier in de buurt zit iedereen zo vol dat ze niet eens langs willen komen om te kijken en een offerte te maken.

Kort samengevat: Ik wil wel, ben zelfs bereid een niet geheel rendabele investering te doen maar er zit totaal geen beweging in omdat er geen installateur te vinden is die zelfs maar een offerte op wil stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Afas schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:33:
[...]

Ik wil een tegengeluid laten horen. Ik heb een vrij goed geïsoleerd huis van ongeveer 5 jaar oud. Ik gebruik ongeveer 400 m3 gas per jaar en heb een overschot aan elektriciteit. Ik zou op zich best over willen naar een warmtepomp maar op dit moment zie ik 2 bezwaren:
1. Voor mij is de businesscase lastig rond te krijgen met de huidige prijzen inclusief installatie door een professional.
2. Het eerste punt zou ik overheen kunnen stappen als ik iemand zou kunnen vinden die wil komen praten. De realiteit is dat ik al een paar keer een belronde gemaakt heb en bedrijven berichten achter gelaten heb maar dat er eerst geen spullen te krijgen waren en er bovendien geen mensen zijn. Hier in de buurt zit iedereen zo vol dat ze niet eens langs willen komen om te kijken en een offerte te maken.

Kort samengevat: Ik wil wel, ben zelfs bereid een niet geheel rendabele investering te doen maar er zit totaal geen beweging in omdat er geen installateur te vinden is die zelfs maar een offerte op wil stellen.
Tuurlijk, gas is nog veel te goedkoop daarom is het bij weinig gebruik nog niet perfect rendabel, aan de andere kant: de kosten zijn ook relatief laag met weinig gebruik. Ik zou zeggen neem de tijd omdat er niet direct bloed uit komt maar ga wel door, beter dan dst je zo klem zit en in eens iets moet (en dan nog meer geld kwijt bent)

Qua niemand die wil praten, dat herken ik dan weer niet. Wel veel prutsers en offerte makers met dubbele pen. Letterlijk offertes gehad van het dubbele van de installatie die er nu staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
[...]
. Energietransitie voor particulieren is gewoon een zoethoudertje wat veel onrust op het net geeft.
Het kan niet beide. Of het is relevant, zowel qua bijdrage als qua onrust, of het niet relevant voor zowel opwek als onrust.

Ik geloof dat het voor beide relevant is, en dat we er vol op moeten blijven inzetten totdat we fossiel alleen nog als backups paraat hebben staan of we iets anders ontdekken.

Natuurlijk zitten er heel veel technische haken en ogen aan de invulling, maar laten we beginnen met visie en optimisme.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

en ook hier sla je de plank weer mis. en de focus op particulieren is nogal misplaatst als je weet hoeveel energie er naar de commerciele sector gaat en word verkwist door inefficientie. en die betalen een fractie van wat de particulier moet aftikken.
niemand gaat thuis onnodig de airco aanzetten maar omdat het nodig is en goedkoper en efficienter is dan een gasketel aanzetten. het slaat natuurlijk nergens op dat we nog steeds gas aan het verstoken zijn thuis terwijl we een orde van grote meer warmte op kunnen wekken door die kuubjes gas in een centrale te verstoken en aircos/warmtepompen aandrijven. dat levert zoveel meer nuttige warmte op dat het bizar is dat het uberhaupt nog een discussiepunt is.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 03-09-2023 11:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@flippy had jij een airco toen je alleen cv had? Nu met een WP wel omdat het kan.
En wat vind je van de ontwikkeling dat mensen met een dynamisch contract electrische kachels gaan aanzetten met de ramen open omdat ze per jaar meer betaald krijgen voor gebruik op momenten van overschot dan voor terugleveren. Is toch van de zotte?
Verder op in de straat zit er 1 met een dynamisch contract, die zijn PV panelen dan afschakelt en de buurman zijn Tesla laat opladen op zijn aansluiting. De winst delen ze.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:42:
@flippy had jij een airco toen je alleen cv had? Nu met een WP wel omdat het kan.
En wat vind je van de ontwikkeling dat mensen met een dynamisch contract electrische kachels gaan aanzetten met de ramen open omdat ze per jaar meer betaald krijgen voor gebruik op momenten van overschot dan voor terugleveren. Is toch van de zotte?
Verder op in de straat zit er 1 met een dynamisch contract, die zijn PV panelen dan afschakelt en de buurman zijn Tesla laat opladen op zijn aansluiting. De winst delen ze.
als je een probleem hebt hoe de energiemarkt werkt moet je dat opnemen met de nuon. mensen met zulke contracten zullen en blijven een procent van een procent. onder de streep merk je daar helemaal niks van.

en for the record: warmtepompen/aircos bestaan al langer dan VR/HR CV ketels en de enigste reden waarom nederland pas in de laatste jaren wat ermee doet is omdat we decennia's lang het gas bijna gratis uit de grond trokken. in andere delen van de wereld waar energie duurder is zijn warmtepompen/aircos al decennia lang de norm.
ook in de industrie en grote commericele panden zijn warmtepompen al tientallen jaren normaal. ik werk vaak zat aan enorme warmtepompen bovenop winkecentras en fabriekshallen die (vaak) al makkelijk 20 jaar oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Dit is toch precies wat je wilt? De prijs is negatief, ergo, op dat moment is er te veel aanbod, dus is besparen niet nodig maar extra verbruik is gewenst (of minder opwek) als meer mensen dit gaan doen gaat de boel vanzelf weer balanceren.

Zodra ik over ben naar een dynamisch contract zet ik bij negatieve prijzen ook m’n panelen uit, ga ik de auto laden en pomp ik een paar kuub water op, precies wat de markt van mij vraagt. Ondertussen leg ik ook panelen bij zodat ik in de winter meer autonomie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:19:
[...]

en ook hier sla je de plank weer mis. en de focus op particulieren is nogal misplaatst als je weet hoeveel energie er naar de commerciele sector gaat en word verkwist door inefficientie. en die betalen een fractie van wat de particulier moet aftikken.
niemand gaat thuis onnodig de airco aanzetten maar omdat het nodig is en goedkoper en efficienter is dan een gasketel aanzetten. het slaat natuurlijk nergens op dat we nog steeds gas aan het verstoken zijn thuis terwijl we een orde van grote meer warmte op kunnen wekken door die kuubjes gas in een centrale te verstoken en aircos/warmtepompen aandrijven. dat levert zoveel meer nuttige warmte op dat het bizar is dat het uberhaupt nog een discussiepunt is.
Omdat mensen heel kortzichtig denken; maar stroom wordt ook met gas opgewekt. |:(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:07:
[...]

Omdat mensen heel kortzichtig denken; maar stroom wordt ook met gas opgewekt. |:(
40% ervan.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flippy Dan is het aandeel van gas aan de stroommix de afgelopen jaren (2019 => 58,7%) behoorlijk gezakt :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

En op de momenten dat de energie prijs negatief is komt de energie niet van gascentrales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:38
Volgens mij werkt de energiemarkt met vraag en aanbod.

Iedere energieproducent moet aan de netbeheerder een dag op voorhand laten weten hoeveel energie die zal leveren en voor welke prijs. En dit volgens een veilingsysteem.

De kolencentrale roept: ik bezorg u morgen 10.000kWh aan 2cent.
De windmolen: ik doe het voor 1cent/kWh.

En de goedkoopste mag leveren.

En zo gaat de netbeheerder het rijtje af en puzzelt de boel samen in functie van de te verwachten vraag.

Het spreekt vanzelf dat de kolencentrale geen bod zal doen als die niet zeker is als die voor een goede prijs kan leveren.

Net zo voor de windmolen, die kijkt naar het weerbericht en als er voor morgen onvoldoende wind voorspelt wordt dan zal die niet het risico nemen om een te hoog bod te doen.
Want dan gaat de netbeheerder boetes uitdelen want die mag de shit gaan oplossen als er teveel of te weinig geleverd wordt dan afgesproken.

Daar wordt uitgebreid over nagedacht, daar bestaan uitgekiende modellen en algoritmes voor.

Maar in essentie is het eigenlijk gewoon handjeklap op het marktplein. De goedkoopste wint het spel, die mag leveren. En laat dat nu net steeds meer zon en wind zijn. Momenteel in snel tempo aangevuld met stroom uit grote batterijparken.

https://www.wattisduurzaa...it-vergund-in-californie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Op het moment dat er zulke overschotten zijn dat men panelen afschakelt en stroom wegpist (lees: het net balanceert) dan doet gas echt heel weinig.

Daarnaast is een WP op stroom van gas efficiënter dan je HRketel tenzij het echt serieus koud wordt (in geval van L/W) dus hoe dan ook is stroom gebruiken beter.

Geef het een paar jaar en dan is deze hele discussie ook weer voorbij.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Termy Tot dan kunnen we hier wel volop over bakkeleien,
in de 2de kamer doen ze volgens mij ook niet veel meer en anders.
Ik ben benieuwd naar de komende (ir)relevante parlementaire shows
over afbouw salderen, warmtepompen, waterstof etc.
met een hopelijk hoog entertainment gehalte *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:55:
Volgens mij werkt de energiemarkt met vraag en aanbod.

Iedere energieproducent moet aan de netbeheerder een dag op voorhand laten weten hoeveel energie die zal leveren en voor welke prijs. En dit volgens een veilingsysteem.

De kolencentrale roept: ik bezorg u morgen 10.000kWh aan 2cent.
De windmolen: ik doe het voor 1cent/kWh.

En de goedkoopste mag leveren.

En zo gaat de netbeheerder het rijtje af en puzzelt de boel samen in functie van de te verwachten vraag.
Dat is wel heel simplistisch. De prijs wordt bijvoorbeeld bepaald door de duurste leverancier van dat moment, niet door de goedkoopste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:11

Onbekend

...

Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:45:
[...]

Dat is wel heel simplistisch. De prijs wordt bijvoorbeeld bepaald door de duurste leverancier van dat moment, niet door de goedkoopste.
Bijna.
Er wordt gekeken naar de energievraag en het aanbod op de markt. Als de goedkoopste leverancier (zonnepanelen bijvoorbeeld) niet voldoende aanbod geeft, wordt naar die iets duurdere leverancier gekeken, en dan weer naar de iets duurdere totdat het aan de energievraag kan worden voldaan. De duurste leverancier die tot dan toe gevonden is, wordt de energieprijs. (Het is dus niet zo dat als je een dure centrale die omgerekend 20 euro per kWh aan het net koppelt en dat dan die energieprijs altijd geldt. Er wordt wel dus wel naar de goedkoopste aanbieders gekeken.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
@overhyped, @dunklefaser, @DutchWing, @Wolly, @Onbekend, @Termy, @Wozmro:
Jullie vergeten dat deze discussie ging over dat @flippy stelde dat het veel efficiënter was om van gas eerst stroom te maken en dat dan voor de WP te gebruiken.
Vervolgens wordt dan hierboven gesteld dat door het hoge aandeel duurzame energie niet meer geldt, maar de warmtepompen gebruiken het meest stroom in de winter, en dan vooral in de donkere maanden december en januari. En in die maanden is er nauwelijks stroom van PV, waardoor het aandeel van de gascentrales best hoog is. Voor de stroom die warmtepompen gebruiken voor het verwarmen van woningen is het verband tussen de stroomprijs en de gasprijs dus best sterk. Wat mij betreft had @flippy dus gelijk in flippy in "De duurzame kroeg deel 5"

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2023 18:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Niets mis mee toch? Dit zal steeds meer gaan gebeuren maar het zullen vooral de grote batterijparken zijn die daarin de grote winsten zullen opeten want uiteindelijk zullen de variaties in stroomprijzen steeds kleiner worden doordat er steeds meer opslag komt.

Ik denk zelf dat we binnen pakweg een tiental jaar de mogelijkheid zullen hebben om een vaste prijs te betalen voor onze stroom net zoals bij een internetabonnement. Wel een vaste prijs ifv welke piekvermogen je wenst. (Met een cap op het piekvermogen bepaal je ook de theoretische limiet van hoeveel kWh je max uit het net kan trekken)

Het maakt steeds minder uit hoeveel kWh je juist verbruikt want de investeringen in windmolens/PV/batterijen zijn toch grotendeels vaste kosten. Er moeten geen fossiele brandstoffen meer aangekocht worden om elektriciteit mee te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:31:
Jullie vergeten dat deze discussie ging over dat @flippy stelde dat het veel efficiënter was om van gas eerst stroom te maken en dat dan voor de WP te gebruiken.
Vervolgens wordt dan hierboven gesteld dat door het hoge aandeel duurzame energie niet meer geldt, maar de warmtepompen gebruiken het meest stroom in de winter, en dan vooral in de donkere maanden december en januari. En in die maanden is er nauwelijks stroom van PV, waardoor het aandeel van de gascentrales best hoog is. Voor de stroom die warmtepompen gebruiken voor het verwarmen van woningen is het verband tussen de stroomprijs en de gasprijs dus best sterk. Wat mij betreft had @flippy dus gelijk in flippy in "De duurzame kroeg deel 5"
Ik ben het hier helemaal mee eens hoor, ook dat je beter een kuub gas in een centrale kan verbranden om daarna door een warmtepomp te halen dan om het direct thuis te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
In de winter is er meer windenergie.

En er worden en zullen nog veel (drijvende) windmolens bijgeplaatst worden in zeeën en oceanen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj mijn reactie op @flippy was puur dat je dan altijd van dit soort reacties krijgt…

Terwijl je juist met een gascentrale icm een warmtepomp netto ongeveer 1/3 van het huidige gas verbruikt ten opzichte van een cv ketels.

Dat zelfde heb je overigens ook met mensen welke waterstof willen voor personenauto’s terwijl een auto met accu veel efficiënter is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:31:
Dat is letterlijk wat ik (ook) zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:37:
[...]

Alle problemen die je zegt zijn beleid. Er is niets mis met een paar gas centrales als backup, en wanneer die aan gaan mag ‘t ook erg duur zijn. Dat moet je vooral niet aan de markt overlaten, maar actief op sturen.

Zolang we in de winter overdag niet 100% op zon en wind zitten hebben we geen overschot. Hoe we de tijdelijke overschotten en tekorten gaan oplossen is een ander vraagstuk. Slimme vraag, en aanbodssturing is key daarin, en ook harder werken aan buffers. Of dat het Markermeer, waterstof, accu’s of een combinatie moet zijn laat ik graag aan de experts over, maar zolang we maar niet gaan remmen.
Leuk al die PV, maar 's avonds en in de winter wordt er een veelvoud aan elektriciteit verbruikt. Zelfs als heel NL overschakelt van CV ketels naar WP dan is de energievraag zo hoog dat PV en Wind bij lange na niet in de buurt komen van de benodigde vraag.

https://energy-charts.inf...tems=00111111101010100001

Gister om 21:00 even de belangrijkste:
8300MWh aan gas en kolengestookte energie
470MWh aan nucleair (de enige constante).
400MWh aan wind
0MWh PV (obviously)

's nachts om 3:00:
4000MWh aan gas en kolen
470MWh nucleair
150MWh wind
0MWh PV (obviously)

Vandaag om 14:00
2000MWh gas en kolengestookte energie.
120MWh wind
470MWh nucleair
200MWh PV

Leuk al die PV promotie praat, maar PV slaat geen deuk in een pakje boter... en veroorzaakt zoals @Pietje555 zegt alleen maar onrust op het energienet.
Je ziet in de grafieken juist ook waarom PV niks doet, omdat er bijna geen vraag is overdag... en 's avonds als PV niks doet dan knalt de energievraag weer omhoog.
Er wordt gesteld dat de energievraag in de winter 3x zo hoog is als in de winter (https://pure-energie.nl/k...n-op-energieverbruik/)... je hebt dan ook 3x zoveel fossiele brandstoffen nodig om alles aan de gang te houden en PV doet bijna niks.

Het huidige gemiddelde is 8500MWh 's avonds aan gas/kolengestookte energie, terwijl PV niks doet (en in de winter ook minder). In de winter is dat dus 25.500MWh, terwijl PV hooguit 100MWh levert. Het fabriceren van panelen kost bakken met geld en grondstoffen en je hebt er niks aan... opslag is leuk, maar in de winter is die met de energievraag altijd negatief (=meer gas/kolen, nucleair).

Zweden heeft het beter voor elkaar:
2500MWh wind
9000MWh hydro
4500MWh nucleair...
https://energy-charts.inf...power/chart.htm?l=en&c=SE

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 03-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pietje555 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:29:
[...]

Zodra bidirectioneel laden met EV's de standaard wordt en er meer opslag op het net komt - flywheel is een optie die weliswaar 10% verliest na een dag draaien maar enorme piekvermogens kan leveren.
Grote accudepots kunnen ook bijdragen en gecombineerd met bidirectionele netten, slimme sturing en andere vernuftigheden, zal fossiel uiteindelijk kunnen worden afgeschakeld in de lichtere maanden van het jaar.

Kijk maar eens naar hoe men 30 jaar geleden aankeek tegen computers: welke gek gaat er nu meer dan 640kb aan geheugen in zijn personal computer stoppen; da hebbe nooooiit nodig...
En zie hier de 4 Gig aan opslag in je broekzak, gecombineerd met een fractie van het energieverbruik en de processing power van een tigvoud van toen, op accu!

Ik zet in op de Sodium Accu waarvan de zee een redelijk onmetelijke bron is.
CATL verkoopt ze al.

Time will tell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@Afas herkenbaar! Hier in de regio zero installateurs en / of mega prijzen. In het zuiden van het land er een gevonden maar heb wel de handjes moeten laten wapperen zodat hij snel klaar was.
Komende week de details invullen en wat leidingen trekken als deelproject maar de Nibe draait!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
ArcticWolf schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:09:
[...]

Leuk al die PV, maar 's avonds en in de winter wordt er een veelvoud aan elektriciteit verbruikt. Zelfs als heel NL overschakelt van CV ketels naar WP dan is de energievraag zo hoog dat PV en Wind bij lange na niet in de buurt komen van de benodigde vraag.

https://energy-charts.inf...tems=00111111101010100001

Gister om 21:00 even de belangrijkste:
8300MWh aan gas en kolengestookte energie
470MWh aan nucleair (de enige constante).
400MWh aan wind
0MWh PV (obviously)

's nachts om 3:00:
4000MWh aan gas en kolen
470MWh nucleair
150MWh wind
0MWh PV (obviously)

Vandaag om 14:00
2000MWh gas en kolengestookte energie.
120MWh wind
470MWh nucleair
200MWh PV

Leuk al die PV promotie praat, maar PV slaat geen deuk in een pakje boter... en veroorzaakt zoals @Pietje555 zegt alleen maar onrust op het energienet.
Je ziet in de grafieken juist ook waarom PV niks doet, omdat er bijna geen vraag is overdag... en 's avonds als PV niks doet dan knalt de energievraag weer omhoog.
Er wordt gesteld dat de energievraag in de winter 3x zo hoog is als in de winter (https://pure-energie.nl/k...n-op-energieverbruik/)... je hebt dan ook 3x zoveel fossiele brandstoffen nodig om alles aan de gang te houden en PV doet bijna niks.

Het huidige gemiddelde is 8500MWh 's avonds aan gas/kolengestookte energie, terwijl PV niks doet (en in de winter ook minder). In de winter is dat dus 25.500MWh, terwijl PV hooguit 100MWh levert. Het fabriceren van panelen kost bakken met geld en grondstoffen en je hebt er niks aan... opslag is leuk, maar in de winter is die met de energievraag altijd negatief (=meer gas/kolen, nucleair).

Zweden heeft het beter voor elkaar:
2500MWh wind
9000MWh hydro
4500MWh nucleair...
https://energy-charts.inf...power/chart.htm?l=en&c=SE
Los van het hele fossiele promo plaatje: PV panelen hebben zo ongeveer de beste input energie terugwin tijd van alle maatregelen die je kan nemen, en zijn ze spotgoedkoop.

daarnaast is het enige dat ik lees is een pleidooi om nog veel meer uit te breiden qua PV zodat we in de winter meer pakken, uit te breiden qua buffer capaciteit zodat we de nacht beter mee pakken, en transport capaciteit zodat we opwek op plekken waar het niet nodig is beter kunnen inzetten. Fijn dat we het eens zijn op die punten.

Daarnaast herhaal ik maar wat ik eerder zei: het kan niet beide:

Of het is niet relevant qua oobrengst, maar dan ook niet qua verstoring, of het is relevant qua verstoring, en dus ook qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 16:33
DIT!!

Ik heb een woning uit 2000, voor die tijd OK geïsoleerd en aangesloten op een stadswarmtenet. +/- 600m3 aardgas-equivalent jaarverbruik. Ik zou er een flink bedrag voor over hebben om een complete scan + offerte te krijgen zodat ik weet hoe geschikt de woning is voor een warmtepomp, welke aanpassingen er gedaan moeten worden, en wat dat zou kosten. Een paar jaar geleden contact opgenomen (proberen op te nemen, in veel gevallen...) met installateurs, maar niemand wilde dat komen doen. Ik dacht al dat dat nu niet veel beter zou zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JeroenH schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:40:
[...]

DIT!!

Ik heb een woning uit 2000, voor die tijd OK geïsoleerd en aangesloten op een stadswarmtenet. +/- 600m3 aardgas-equivalent jaarverbruik. Ik zou er een flink bedrag voor over hebben om een complete scan + offerte te krijgen zodat ik weet hoe geschikt de woning is voor een warmtepomp, welke aanpassingen er gedaan moeten worden, en wat dat zou kosten. Een paar jaar geleden contact opgenomen (proberen op te nemen, in veel gevallen...) met installateurs, maar niemand wilde dat komen doen. Ik dacht al dat dat nu niet veel beter zou zijn.
Helaas is het nog steeds zo dat flink inlezen nodig is, al zijn er goede installateurs te vinden, zelfs hier op ‘t forum!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

overhyped schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:43:
[...]

Helaas is het nog steeds zo dat flink inlezen nodig is, al zijn er goede installateurs te vinden, zelfs hier op ‘t forum!
Bij een goede installateur wordt je door het gehele traject begeleid. Inlezen zou dan niet per se nodig moeten zijn. Ik juicht het inlezen wel altijd toe, maakt het hele traject de makkelijker als een klant precies weet wat die wilt etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
had jij een airco toen je alleen cv had? Nu met een WP wel omdat het kan.
Mensen met een CV installeren ook airco's. Maar bij een L/W WP valt het allemaal erg mee. Je kan bij vloerverwarming nauwelijks koelen anders krijg je condens op je vloer. Verder is de COP ook nog eens enorm hoog. Dus dat beetje extra stroom vind je nauwelijk terug. Mijn geval is koelen maar een fractie van wat SWW kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Koelen kost nog geen 2 kWh per dag. Ik moet ergens nog wat afgifte hebben. De wp pendelt door koelen heen.

Dat is mijn stukje spijt, geen vloerverwarming op de 1e etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
[...]

DIT!!

Is een lokale vrijwillige energie adviseur in je wijk een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:46
[...]

DIT!!

Hilversum toch?
Ik kan weleens langskomen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

In algemene zin heeft het ook helemaal geen zin om zuinige tussenwoningen die 400m3 stoken van het gas te halen. In dezelfde tijd kan een installateur een woning met veel hoger energieverbruik van het gas halen, dat levert 3-4x (bij 1200-1600m3 per jaar) zoveel winst op.

In jouw geval vind ik een cv ketel nog een prima oplossing, lage investering vs hoge(re) gebruikskosten die niet opwegen tegen de investering van een warmtepomp op dit moment.

Wij zijn van 1800m3 (vorige eigenaar) gegaan naar 3200kwh (na extra isoleren, 200m2 vloerverwarming etc).
Met een dak vol panelen is de warmtepomp in 4-6 jaar terugverdiend, afhankelijk van de hoogte van de gasprijs. Komende jaren nog (volledig) salderen, maar ook na salderen kunnen we in het voorjaar en najaar de warmtepomp nog laten draaien op direct verbruik.
Buiten dat om vind ik het comfort van een warmtepomp veel hoger, hij draait bijna 24/7 op een laag pitje in de winter, woning blijft de hele winter op 21 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48

pietje63

RTFM

@Sport_Life eens dat de winst dan groter is, maar het is wel lastig vergelijken tussen "vervangen ketel voor WP" en "isoleren, vloerverwarming en vervangen ketel voor WP".

Wij hebben onze woning geïsoleerd, WPB geïnstalleerd en verwarmen denk ik wat minder dan de vorige bewoners. Zijn van 4400m3 naar ~1800m3 gegaan. Volgende stap is wsl een hybride warmtepomp. In absolute zin grotere winst, maar het is zo moeilijk vergelijken hè..

Persoonlijk zou ik bij een tussenwoning (buitenunit vaak grotere uitdaging) en laag verbruik (kosten van 400 m3) me ook niet direct richten op een WP. Hangt ook af van het energie transitieplan van de gemeente. Een plan maken voor wat te doen bij defecte ketel lijkt me wel altijd verstandig

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:36:
[...]
Mijn geval is koelen maar een fractie van wat SWW kost.
In het kader van dit topic zegt dat natuurlijk niet veel. :)
Een fractie van heel veel kan best nog aanzienlijk zijn.
Beter is het te streven naar weinig verbruik kWh voor zowel koelen als SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pietje63 schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:26:
@Sport_Life eens dat de winst dan groter is, maar het is wel lastig vergelijken tussen "vervangen ketel voor WP" en "isoleren, vloerverwarming en vervangen ketel voor WP".

Wij hebben onze woning geïsoleerd, WPB geïnstalleerd en verwarmen denk ik wat minder dan de vorige bewoners. Zijn van 4400m3 naar ~1800m3 gegaan. Volgende stap is wsl een hybride warmtepomp. In absolute zin grotere winst, maar het is zo moeilijk vergelijken hè..

Persoonlijk zou ik bij een tussenwoning (buitenunit vaak grotere uitdaging) en laag verbruik (kosten van 400 m3) me ook niet direct richten op een WP. Hangt ook af van het energie transitieplan van de gemeente. Een plan maken voor wat te doen bij defecte ketel lijkt me wel altijd verstandig
In ons geval moest de hele woning verbouwd worden, de vloerverwarming zit er omdat ik dat veel prettiger/mooier vind dan radiatoren.

Met 1800m3 kun je makkelijk een full electric installeren, het is echt zonde van je geld om een hybride te kopen. Dan blijf je 2 systemen onderhouden en afschrijven, bovendien betaal je 2x vastrecht.
Alleen al op vastrecht bespaar je 5400 over 15 jaar , waarschijnlijk zelfs meer omdat het met de inflatie mee stijgt. Daar heb je een knappe boiler voor!

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:35:
[...]

In ons geval moest de hele woning verbouwd worden, de vloerverwarming zit er omdat ik dat veel prettiger/mooier vind dan radiatoren.

Met 1800m3 kun je makkelijk een full electric installeren, het is echt zonde van je geld om een hybride te kopen. Dan blijf je 2 systemen onderhouden en afschrijven, bovendien betaal je 2x vastrecht.
Alleen al op vastrecht bespaar je 5400 over 15 jaar , waarschijnlijk zelfs meer omdat het met de inflatie mee stijgt. Daar heb je een knappe boiler voor!
Niet iedere woning is geschikt voor full electric. Aan z'n gasverbruik te zien is het een grote woning, ken er ook 1... Heeft 45.000 euro uitgegeven aan een WP installatie om full electric te gaan, maar krijgt gewoon de woning niet warm.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 16:33
ArcticWolf schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:51:
ken er ook 1... Heeft 45.000 euro uitgegeven aan een WP installatie om full electric te gaan, maar krijgt gewoon de woning niet warm.
Als ik zo'n anecdote lees ben ik altijd benieuwd naar de details. Wat was de verwachting, zijn alle adviezen opgevolgd, hoe vakkundig was de meting/het advies, wordt er op de juiste wijze gestookt, en hebben alle leden van het huishouden in kwestie het koud, of zijn het specifieke personen - en zijn deze personen goed bij het plan betrokken? Etc etc etc

De laatste negen (!) winters omschrijft het KNMI ergens tussen "vrij zacht" en "uitzonderlijk zacht" (zie hier en verhoog het jaartal in de URL naar believen), dus tenzij de warmtepomp er voor die tijd al stond, en de anecdote van voor die tijd is, is er iets grandioos mis. Hetzij met installatie, hetzij met de gebruikers, hetzij met de anecdote.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet iedere woning is geschikt voor full electric.
Tja, dan had ie beter eerst meer geld in deugdelijke isolatie en/of berekeningen gestoken.
Nagenoeg iedere woning is full electric te krijgen mits je eerst goed en doordacht gaat isoleren.
Dat het niet overal even makkelijk en goedkoop te realiseren is dat is weer iets anders.

Ik heb bv. een vrijstaande woning aan de rand van een bos die er nu uitziet als een houten schuur (en in de jaren negentig van vorige eeuw met de goedkoopste materialen in elkaar werd geflanst) en geen probleem gehad om deze full electric te maken. De A2W WP staat er trouwens al van in 2013 (nominale verwarmingscapaciteit 6.0 kW, max. vermogensinput 4,3 kW voor 139 m² - niet eens vloerverwarming). Dus dat kan momenteel nog veel efficiënter.
Eveneens enkele jaren geleden (om het ander uiterste aan te halen) een rijhuis van 5 meter breed in het midden van een stad volledig gereoveerd tot full electric. En nog deze maand een rijhuis aangekocht in de stadsrand (vier meter gevelbreedte) in een voormalige arbeiderswijk wat we op termijn zullen opwaarderen tot full electric.

Een hoog energieverbruik zegt meestal meer over de isolatiegraad van een woning dan de aard van verwarming.
En zoals je hiervoor kan lezen schrijf ik uit eigen ervaring en niet op basis van een of ander buikgevoel. :)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Niet iedere woning is geschikt voor full electric. Aan z'n gasverbruik te zien is het een grote woning, ken er ook 1... Heeft 45.000 euro uitgegeven aan een WP installatie om full electric te gaan, maar krijgt gewoon de woning niet warm.
Onze woning is 250m2, daar draait een 8kw unit prima, netto investering was 10k afgelopen jaar (offerte datum begin 2023), de meerprijs van een 14kw is een paar duizend euro, 45k is echt de grootste onzin of je moet een fabriekshal warm houden.

Dit soort loze kreten die je met name in de comments op facebook leest en worden overgenomen door iedereen die het goed uitkomt geven een vertekend beeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2023 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ArcticWolf Kilowatts zijn kilowatts. Als de opwek en afgifte meer watts het huis in kunnen pompen dan er uit lekt, wordt het warm. Je anekdote wekt eerder de indruk dat er te veel betaald en te weinig nagedacht is :)
Er blijken heel veel warmtepompinstallaties te zijn die gewoon niet kloppen, soms door verkeerd inregelen (de reactie "het wordt niet warm">hogere stooklijn is te simpel), soms door ontwerpfouten (buffervat met grotere secundaire flow dan primair, te dunne leidingen etc).

Ook wordt er soms onderschat wat de impact op koudeval is bij het vervangen van radiatoren door vloerverwarming. Dan zou ik geen raamroosters meer willen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:09:
@ArcticWolf Kilowatts zijn kilowatts. Als de opwek en afgifte meer watts het huis in kunnen pompen dan er uit lekt, wordt het warm. Je anekdote wekt eerder de indruk dat er te veel betaald en te weinig nagedacht is :)
Er blijken heel veel warmtepompinstallaties te zijn die gewoon niet kloppen, soms door verkeerd inregelen (de reactie "het wordt niet warm">hogere stooklijn is te simpel), soms door ontwerpfouten (buffervat met grotere secundaire flow dan primair, te dunne leidingen etc).

Ook wordt er soms onderschat wat de impact op koudeval is bij het vervangen van radiatoren door vloerverwarming. Dan zou ik geen raamroosters meer willen.
Het laatste kan ik (vet) onderstrepen. Hier vloerverwarming als bijverwarming wel met voor een groot deel plavuizenvloer én twee grote gebooste 2,80 m JAGA-convectoren onder de raampartijen voor en achter.
Aanvoer is meestal ca. 35 °C (max 40 °C) en zonder het (geforceerde!) gordijn van warme lucht is de tocht over de vloer anders toch wel goed voelbaar ondanks de vloerverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Ik heb nog nooit een woning gezien die niet gasloos kan.

Geef de warmtepomp niet de schuld van een prutser van een installateur.

Stuur maar PM als ik een keer naar die woning moet kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:34
Wat betreft het probleem van hoger stroomverbruik in de winter door warmtepomp en dat daarvoor zoveel gas gebruikt moet worden en dat de balans verstoord wordt… En blijkbaar maken zonnepanelen alles nog erger?
Ik probeer het te begrijpen maar kijkend naar onze eigen situatie vind ik het lastig.

Oude situatie, zeg rond 2020. Kleine tussenwoning uit de vorige eeuw. Verwarming (500m3) plus warm water (300m3) middels cv, stroomverbruik ongeveer 2200 kWh per jaar. Dat geeft een gemiddeld stroomverbruik van ongeveer 200 kWh in de 5 koudste maanden nov t/m mrt, 1000 kWh totaal. De 500m3 gas voor verwarming werden ook in deze maanden verbruikt, plus 125m3 voor warm water.

Inmiddels van het gas af, zonnepanelen en koeling en verwarming middels airco.

Afname stroom afgelopen nota-jaar ongeveer 2040 kWh. Afname stroom 5 koudste maanden ongeveer 1450 kWh. Dat min de geschatte gemiddelde afname van 1000 kWh voor deze 5 maanden in de oude situatie, geeft een meer-afname van de energieleverancier van 450 kWh over deze 5 maanden. Een gedeelte daarvan zal middels gas gemaakt zijn maar een gedeelte zal ook voorkomen uit bijvoorbeeld windenergie. Overigens hebben we over deze 5 maanden ook nog 310 kWh teruggeleverd.

Maar nog steeds is er voor deze 5 maanden 625m3 gas bespaard voor verwarming plus warm water. En daar staat dan dus een verhoogd verbruik van 450 kWh tegenover. .

Hoe kan dit de situatie zo negatief maken dat alles in onbalans komt door warmtepompen met mega verbruik in de winter?

En als ik nou langzamerhand ergens het probleem niet meer van inzie is het van hoger stroomverbruik door koelen middels een airco, zolang het (grotendeels) op zonne-energie gaat.

In de oude situatie was ons maandverbruik voor stroom in de zomermaanden dus rond de 150 kWh. Zeg jun t/m sept, 4 maanden, is ongeveer 600 kWh. Deze zomer een afname van "maar" tussen de 250 en 300 kWh over deze 4 maanden inclusief koeling door airco, door de zonnepanelen.

Is de teruggeleverde stroom dan zo'n groot punt? Ik heb begrepen dat dat grotendeels gebruikt kan worden voor verbruik in het land, en dat een gedeelte tot nu toe ook nog verkocht is naar landen om ons heen. Ik hoop dat er een beter doel komt voor het overschot aan stroom, maar vraag is of dat probleem ligt bij de zonnepanelen, of bij overheid/netbeheer/industrie die blijkbaar meer tijd nodig hebben om hier een goede weg in te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Sjamo schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:34:
Wat betreft het probleem van hoger stroomverbruik in de winter door warmtepomp en dat daarvoor zoveel gas gebruikt moet worden en dat de balans verstoord wordt… En blijkbaar maken zonnepanelen alles nog erger?
Ik probeer het te begrijpen maar kijkend naar onze eigen situatie vind ik het lastig.

Oude situatie, zeg rond 2020. Kleine tussenwoning uit de vorige eeuw. Verwarming (500m3) plus warm water (300m3) middels cv, stroomverbruik ongeveer 2200 kWh per jaar. Dat geeft een gemiddeld stroomverbruik van ongeveer 200 kWh in de 5 koudste maanden nov t/m mrt, 1000 kWh totaal. De 500m3 gas voor verwarming werden ook in deze maanden verbruikt, plus 125m3 voor warm water.

Inmiddels van het gas af, zonnepanelen en koeling en verwarming middels airco.

Afname stroom afgelopen nota-jaar ongeveer 2040 kWh. Afname stroom 5 koudste maanden ongeveer 1450 kWh. Dat min de geschatte gemiddelde afname van 1000 kWh voor deze 5 maanden in de oude situatie, geeft een meer-afname van de energieleverancier van 450 kWh over deze 5 maanden. Een gedeelte daarvan zal middels gas gemaakt zijn maar een gedeelte zal ook voorkomen uit bijvoorbeeld windenergie. Overigens hebben we over deze 5 maanden ook nog 310 kWh teruggeleverd.

Maar nog steeds is er voor deze 5 maanden 625m3 gas bespaard voor verwarming plus warm water. En daar staat dan dus een verhoogd verbruik van 450 kWh tegenover. .

Hoe kan dit de situatie zo negatief maken dat alles in onbalans komt door warmtepompen met mega verbruik in de winter?

En als ik nou langzamerhand ergens het probleem niet meer van inzie is het van hoger stroomverbruik door koelen middels een airco, zolang het (grotendeels) op zonne-energie gaat.

In de oude situatie was ons maandverbruik voor stroom in de zomermaanden dus rond de 150 kWh. Zeg jun t/m sept, 4 maanden, is ongeveer 600 kWh. Deze zomer een afname van "maar" tussen de 250 en 300 kWh over deze 4 maanden inclusief koeling door airco, door de zonnepanelen.

Is de teruggeleverde stroom dan zo'n groot punt? Ik heb begrepen dat dat grotendeels gebruikt kan worden voor verbruik in het land, en dat een gedeelte tot nu toe ook nog verkocht is naar landen om ons heen. Ik hoop dat er een beter doel komt voor het overschot aan stroom, maar vraag is of dat probleem ligt bij de zonnepanelen, of bij overheid/netbeheer/industrie die blijkbaar meer tijd nodig hebben om hier een goede weg in te vinden.
Het is uiteindelijk ook geen groot probleem, het zijn logische rimpeltjes bj een transitie. Er zijn alleen te veel partijen met een belang bij de status quo die problemen graag opblazen, en te weinig eerlijke politici die gewoon zeggen dat het een beetje piept en kraakt de komende jaren, maar dat het allemaal goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:09:

Dat laatste is zeker waar, ik heb dan geen vloerverwarming maar heb wel m'n radiatoren waterzijdig ingeregeld en het HR++ glas en gordijnen zorgen voor een goede circulatie waardoor de koudeval minimaal is.

De ventilatie roosters moeten wel open blijven in mijn geval, anders krijg ik schimmelvorming.
Pagina: 1 ... 14 ... 81 Laatste