je krijgt van mij ook meer praktijk als theoretische b.s.
helaas is wat je nodig hebt de b.s. (gelukkig geven andere die al, dus laat ik dat even buiten beschouwing, werk liever samen als elkaar voor rotte vis uit te maken, dus luister naar hun.)
Klopt, gelukkig is dat bij mij al zo. Het gaat bij mij dan ook om het afdekken van gebouwgebonden installaties.
is zeker niet onverstandig.
je kunt in theorie alle gebouw gebonden installaties bij elkaar optellen.
laten we stellen dat het dan 300W is. (ik kies maar een getal, jij weet hem beter als het goed is.)
dan neem je een omvormer van 300W, en hang je daar een 4x400Wp aan.
waarom, dan heb je ook opwek als het bewolkt is, en dat zal aardig richting de 300W gaan.
(welke richting dat op kijkt maakt eigenlijk geen bal uit, maar zuid blijft geliefd en oost-west geeft langere dagen dus is ook erg tof, en hell noord kan ook.)
dan kun je aardig uit gaan dat je dan 40% van het jaar je stroom opwekt voor je huisgebonden installaties.
(natuurlijk snap ik dat je niet dom bent, en neem je geen 300W omvormer maar een 1000W, duhuu.
dit valt allen buiten je berekening die je nu wil.)
en zo kom je op de schaam panelen.
(wat ik een hele slechte term vind, ik zou me nooit schamen voor een paneel, hooguit jammer dat het zo weinig is. schamen moeten de bouwers die dit doen, niet het paneel.)
maar dan is er een nieuwe situatie aan het ontstaan.
je kunt bijvoorbeeld er deze omvormers voor gebruiken:
https://www.winkelman-zon...-omvormer/micro-omvormer/
en die hebben er deze module bij mogenlijk:
https://www.winkelman-zon...mvormer/enphase-batterij/
(ehhh allen de beugel is te verkrijgen? ach ja je snapt wel dat ik de accu bedoel.)
mmm, dit met 4x400Wp, dat geeft een volle accu van +/-1,5kWh, dit zou de 40% aardig omhoog moeten trekken.
en dit heb ik nog niet gezien in nog geen berekening.
(maar ik heb niks meer gerekend zins 1,5 jaar geleden aan deze onzin. dus er kan iets veranderd zijn of snel gaan veranderen.)
ik zelf reken dat als het bewolkt is, dat 600Wp mij een 100W oplevert.
tja bewolking is niet altijd hetzelfde, dus het getal gaat omhoog en omlaag.
voordeel van bewolking is, dat het bijna niet uit maakt welke kant de panelen opkijken.
het weerkaatst op de wolken (diffuse licht kijk naar je eigen schaduw als het bewolkt is dan snap je het.)
dit heb je zeker niet in december of januari die kun je het beste vergeten, maar wel de rest van het jaar *.
ik heb zelf dus 6430Wp op een 4000W omvormer, en ja met bewolking zit ik ergens tussen de 1000-2000W in de zomer, mijn omvormer vind het prettig als hij 25% van zijn vermogen krijgt.
(de "te veel" Wp, die los ik op door oost-west te hebben op dak, dit verdeelt de opbrengst over de dag.)
*) voor mij is het glas altijd half vol, nooit half leeg.
mocht het zo zijn dat ik mijn glas niet meer half vol vind, dan bestel ik snel nog een biertje.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)