@
zeegerd Het is ook niet puur taalkundig bedoeld, ik geef hier m.i. ook de misleiding aan.
Het beeld wordt rooskleurig gebracht, door de saldering er in te betrekken als opbrengst lijkt de heffing minder substantieel.
Deze kostenpost heeft verstrekkende gevolgen, vandaar ook mijn opmerking over de herberekening van de terugverdientijd.
De berekening, uitkomend op (bij deze schaal, gegevens en op dit moment ...) een bijbetaling van € 187, doet meer recht aan de situatie dan VandeBron doet voorkomen.
Maar goed, als VandeBron de saldering er expliciet bij betrekt, dan kan dat hier ook hoor.
Door de nadrukkelijke koppeling aan teruglevering (vanaf 5 kWh) wordt je
saldering van 2000 kWh à € 0,22 in dit voorbeeld
gereduceerd met € 0,0935, je krijgt nu dus nog maar € 0,1265 i.p.v. € 0,22.
Bij saldering van 2999 kWh en 500 kWh teruglevering wijzigt dit naar € 0,157645882, meer, maar toch nog steeds een verlaging van € 0,062354118 op de € 0,22 in dit voorbeeld.
Bij teruglevering van 5kWh zou je saldering met deze kostenmethodiek uitkomen op
-€ 9,38 i.p.v. €0,22....
Typisch is dus niet alleen dat levering in schaal 1 hard geraakt wordt, tarifering niet verder gaat dan >5000kWh bij schaal 6, maar dat hogere levering binnen een groep dus "gunstiger" uitpakt.
Heel vreemd allemaal, VandeBron heeft met hoge(re) teruglevering/onbalans dus minder
problemen kosten?
Verder, my 2 cents,
Ik snap wekelijk niet dat ACM zegt dat dit mag, door de koppeling aan teruglevering kan je deze kosten toch niet los zien van salderen.
Dit is m.i. niet conform de intentie die de wetgever beoogd met salderen.
Daarnaast, was er niet ook nog iets met het rechtgelijkheidsbeginsel?
Heb ik iets gemist, zijn alle Ferrarismeters al vervangen of worden alleen de "slimmere" meters van zonnepaneelbezitters
gediscrimineerd geacht de onbalanskosten bij VandeBron te compenseren?
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie