• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
JME schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:55:

Ik ga me wel meer verdiepen in het dak. De landelijke speler die hier gisteren over de vloer deed dat opvallend genoeg liever niet: ze zouden bij bestaande constructies niet kunnen garanderen dat ze geen vocht insluiten en daarmee op den duur problemen veroorzaken. Wut?? Klonk meer als “we hoeven de klus eigenlijk niet zo nodig”.
Beide zit een kern van waarheid, maar is afhankelijk van de exacte situatie.

Mijn dak heeft af bouw 3cm wol of 2 cm EPS… bouwtekening laat het open…
Dat maakt dat je bij van binnen isoleren minder keuze hebt… precies 1: damp open isoleren met klimaat folie.
In mijn situatie bouw ik onder -5 vocht op, maar er is genoeg droog tijd om dat er weer uit te laten gaan.

Veel bedrijven bieden maar 1 manier van isoleren aan … ik heb er 4 langs gehad die hier niet eerlijk over waren… en inzetten op wat in het busje lag…

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 04-07-2026 17:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
True schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Nee, dat gaf ik hierboven al aan. Ik heb ChatGPT nog even laten ratelen en kom uit op deze vier die er op lijken, maar het volgens mij ook niet zijn.Die van Dwars en berekenthuisbatterij komen nog het meest in de buurt met wat ik mijn meen te herinneren.
https://stroomvoorspeller.nl/batterij-berekenen misschien, is gemaakt door een tweaker, zie Backtest voor thuisbatterij aanschaf obv echte energieprijze

When life gives you lemons, start a battery factory

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat zou 'm wel eens geweest kunnen zijn, ik zal 'm met een edit aan mijn lijstje toevoegen, mocht iemand er ooit nog eens op zoeken en mijn post vinden, dank je.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:23
Gewoon even hier droppen. De impact die een PHEV van 20kWh en een setje thuisbatterijen van 13kWh doet in je energieverbruik…
2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5KH0slXW6ccIDQnP4FaEQVoJIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HRUOLiscWd2O2ms9WEay5Ex.png?f=fotoalbum_large

En eerste helft 2026:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqeDCtKjk1ynQxxXHkBoUeMShdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOY4i8QWW0lM5r6Beb409Ooj.png?f=fotoalbum_large

PHEV kwam eind 2025, thuisbatterijen april 2026. Die hele curve van 2025 is straks omgekeerd 🫣

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 07-07-2026 08:39 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
@Gramser Ik begrijp niet goed wat je met voorgaande statistieken wil aantonen?
Een thuisbatterij heeft toch geen grote invloed op je energieverbruik (alleen een licht meerverbruik voor de omzettingserliezen) en een PHEV zal uiteraard thuis meer elektriciteit verbruiken maar dat is afhankelijk van hoeveel je er thuis mee gaat laden en hoeveel km je op elektriciteit gaat rijden.

De statistieken die je toont laten - wanneer ik ze goed interpreteer - alleen je netafname en netteruglevering zien, niet je energieverbruik.

En of een PHEV duurzaam is valt ook nog eens te betwijfelen. Je hebt in één auto nl. een batterij, een elektromotor en een brandstofmotor met brandstoftank. De statistiek laat ook niet zien hoeveel CO2 en fijnstof je minder uitstoot in verhouding tot een BEV of brandstofauto.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Gramser
Ivo, het is voor jou niet snel goed genoeg he :+?. Geeft niet, we houden toch wel van je. Maar vooruit, voor jou, of andere mensen die het interesseert een hele korte samenvatting: het laat zien dat in de winter mijn verbruik danig is gestegen (door de PHEV, paarse staven zijn hoger), en er minder teruglevering plaatsvindt (groene staven, wordt verklaard door veel meer direct verbruik van zonnestroom door de PHEV). Ook vindt er in de zomer weer minder netafname plaats omdat de batterij het een en ander opslaat en 's nachts afgeeft aan mijn huis. Dat vind ik het mooie eraan, ik heb veel meer verbruik door de auto, maar ook meer eigenverbruik van de panelen door zowel auto als accu. Als ik ooit een laadpaal heb, kan het allemaal nog wat beter bestuurd worden, ik laad nu met de grannycharger.

Of de PHEV duurzaam is, is ook helemaal geen vraag hier, dat ding is nu een gegeven. Het ging om energieverbruik van mijn huishouden en daar heeft de PHEV, net als de thuisbatterij, nu zijn plek in. Maar aangezien we bijna alles elektrisch rijden (het is al bijna 2000km geleden dat we voor het laatst een benzinepomp zagen en de vrij kleine tank zit nog voor tweederde vol), en de PHEV eigenlijk alleen hebben om de caravan mee te trekken én we deze konden betalen itt een EV waar ik met mijn rijbewijs de caravan niet mee mag trekken, mag ik graag denken dat het geen gekke keuze is. Maar daar heb jij vast je vraagtekens bij. Dat mag.

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 07-07-2026 09:29 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36
Gramser schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:25:
Ivo, het is voor jou niet snel goed genoeg he :+?. Geeft niet, we houden toch wel van je. Maar vooruit, voor jou, of andere mensen die het interesseert een hele korte samenvatting: het laat zien dat in de winter mijn verbruik danig is gestegen (door de PHEV, paarse staven zijn hoger), en er minder teruglevering plaatsvindt (groene staven, wordt verklaard door veel meer direct verbruik van zonnestroom door de PHEV). Ook vindt er in de zomer weer minder netafname plaats omdat de batterij het een en ander opslaat en 's nachts afgeeft aan mijn huis. Dat vind ik het mooie eraan, ik heb veel meer verbruik door de auto, maar ook meer eigenverbruik van de panelen door zowel auto als accu. Als ik ooit een laadpaal heb, kan het allemaal nog wat beter bestuurd worden, ik laad nu met de grannycharger.

Of de PHEV duurzaam is, is ook helemaal geen vraag hier, dat ding is nu een gegeven. Het ging om energieverbruik van mijn huishouden en daar heeft de PHEV, net als de thuisbatterij, nu zijn plek in. Maar aangezien we bijna alles elektrisch rijden (het is al bijna 2000km geleden dat we voor het laatst een benzinepomp zagen en de vrij kleine tank zit nog voor tweederde vol), en de PHEV eigenlijk alleen hebben om de caravan mee te trekken én we deze konden betalen itt een EV waar ik met mijn rijbewijs de caravan niet mee mag trekken, mag ik graag denken dat het geen gekke keuze is. Maar daar heb jij vast je vraagtekens bij. Dat mag.
Het is tenslotte de kroeg, ik ben gestopt met lezen bij de woorden ' paarse staven'. :9

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Gramser
Hahaha! A dirty mind… 🍆

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een auto gebruikt eigenlijk aardig wat energie in vergelijk met je huis, ja. Zelfs als je bedenkt dat een EV ongeveer 4x efficienter is dan een benzineauto en een WP ongeveer 4x efficienter dan een gasketel, kun je niet ver rijden voordat je al meer energie voor de auto nodig hebt dan een jaar lang je full-electric huishouden draaien.

Verder heeft @IvoB2 wel een punt dat zonder opwek te laten zien we hier niet uit kunnen afleiden wat je verbruik echt is. Dus of je nog even je opwek voor beide jaren erbij wilt zetten of, beter nog, gewoon je daadwerkelijke verbruik posten ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gramser
Oh maar ik wist niet dat jullie het kapot wilden analyseren hier in de kroeg? Misschien had ik erbij moeten zetten “bij gelijkgebleven opwek” (min of meer, maar dat zou ook niet nauwkeurig genoeg zijn denk ik :+). Ik nam eigenlijk aan dat dat wel gesnapt zou worden.

Ok, here goes. Twee systemen, een Goodwe en een SolarEdge. Sorry, geen aparte kWh-meter.

Goodwe 2025: 5,5MWh
Goodwe 1e helft 2026: 3,1MWh

SolarEdge 2025: 2,11MWh
SolarEdge 1e helft 2026: 1,21MWh

Paar plaatjes erbij (zonder paarse staven):

Goodwe (fijn dat die het totaal niet weergeven in hun diagrammen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHGxwfrcIn8RsVR4EjtYNCebZ0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaGTderywsaKl6x5bKFMWA0f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3s9SlAlRMz3dlaZRRLzBJ5Xfwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Post88RYhb8K2hKEOCFdhOKI.jpg?f=fotoalbum_tile
SolarEdge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYolZL5cGj0xYsPeOJAOrXuVnrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WypTK0qvN1kFPP0gQlJFknRn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5epD1NrDciINlYzdEhP2hWnLuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQzZMwIubMF6AN0cqVoU1S7E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 06:52 ]

• IvoB2
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:31:
Een auto gebruikt eigenlijk aardig wat energie in vergelijk met je huis, ja. Zelfs als je bedenkt dat een EV ongeveer 4x efficienter is dan een benzineauto en een WP ongeveer 4x efficienter dan een gasketel, kun je niet ver rijden voordat je al meer energie voor de auto nodig hebt dan een jaar lang je full-electric huishouden draaien.

Verder heeft @IvoB2 wel een punt dat zonder opwek te laten zien we hier niet uit kunnen afleiden wat je verbruik echt is. Dus of je nog even je opwek voor beide jaren erbij wilt zetten of, beter nog, gewoon je daadwerkelijke verbruik posten ;).
Ja dat weet ik ook wel.
Maar dat verbruik is o.a. afhankelijk van laadsnelheid, afgelegde km, snelheid waarmee je die km aflegt, weersomstandigheden, type EV, ....
De weerslag op je thuisgebruik is dan ook nog eens afhankelijk hoeveel kWh je thuis gaat laden (gemeten aan de laadpaal en niet in de EV) en niet hoeveel kWh je daarvan eventueel buitenhuis gaat laden.

Allemaal parameters die je niet in de grafiek kan terugzien.

Mijn punt was trouwens dat de grafiek niet je (woning)verbruik laat zien maar alleen wat er op die locatie afgenomen wordt uit het net en teruggeleverd aan het net. Dat is iets totaal anders dan verbruik. Om dat te weten moet je ook de PV productie kennen en het direct verbruik daarvan voor de woning (en de EV). Bij inzet van een thuisaccu moet je ook nog eens het meerverbruik van de accu zelf meetellen om te vergelijken met de situatie zonder accu (omzetverliezen en eigen verbruik van het systeem).

Dat het thuisladen van een (PH)EV je zelfverbruik uit PV zal opkrikken is nogal evident.

Wat betreft het onderwerp van dit topic "duurzaamheid", het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een thuisaccu en inzonderheid een PHEV niet echt duurzaam te noemen is. Dat mag hier toch benoemt worden? Dat is iets anders dan dat ik er tegen ben (perfectie is niet van deze wereld). Ik gebruik al sinds 2019 zelf sporadisch een BEV en een thuisaccu draait hier al jaren 24/7. Maar ik beschouw mezelf dan ook niet echt "duurzaam". :)

ps. Mijn woning verbruikt op jaarbasis meer kWh dan onze BEV thuis gaat laden. De BEV verbruikt in totaliteit ook nog eens minder kWh dan onze woning doorgaans op een jaar verbruikt. En op een grafiek die netafname en netinjectie toont kan je - wat onze situatie betreft - daar al helemaal niets uit afleiden want dat is doorgaans een "flatline" aan de bovenzijde (dus nauwelijks "paarse staven". :)

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:00 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Termy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:31:
Bwah, ik rij toch ruim 25000km met dik 4500kWh. Dat is zowat mijn jaarlijks verbruik zonder de WP.

En als ik alles in rekening breng, incl airco, auto en PV, dan koop ik ca 7000 kWh en ik lever 6000 kWh terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:38
Als ik vergelijk met 2021 dan verbruik ik toch een heel stuk minder energie.

Woning gas+elek 2021: ongeveer 10.000kWh/jaar, auto (benzine, 30.000km/j): 20000kWh/j

Woning elek 2026: <1000kWh van het net, auto EV 6000kWh(enkel openbaar laden).

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• IvoB2
  • Niet online
Kan, want iedere situatie is anders.
Jij verbruikt minder energie omdat fossiele brandstoffen doorgaans meer kWh nodig hebben om de brandstof in bruikbare energie om te zetten dan (zelf opgewekte) elektriciteit. Elektriciteit is daarin veel efficiënter.
Maar ook dat kan je niet aantonen louter op basis van een grafiek die je elektriciteitsafname uit en naar het net toont.
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:53:
Woning elek 2026: <1000kWh van het net, auto EV 6000kWh(enkel openbaar laden).
En dat zegt alleen iets over je daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wanneer je geen PV hebt. Heb je die wel moet je het verbruik uit PV daar ook nog bijtellen om je verbruik te kennen.
Mijn "netafname" toont bv. zowat dagelijks een flatline*. Maar dat betekent helemaal niet dat ik dagelijks geen elektriciteit verbruik. Het tegendeel is waar.

*Nu ja, om helemaal correct te zijn dien ik erbij te vermelden dat dit de strategie voor 2025 was. Voor 2026 wijzigt de strategie en streef ik naar 400 kWh netafname (om economische, niet om duurzaamheidsredenen).

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:22 ]

• Gramser
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:21:
[...]

Ja dat weet ik ook wel.
Maar dat verbruik is o.a. afhankelijk van laadsnelheid, afgelegde km, snelheid waarmee je die km aflegt, weersomstandigheden, type EV, ....
De weerslag op je thuisgebruik is dan ook nog eens afhankelijk hoeveel kWh je thuis gaat laden (gemeten aan de laadpaal en niet in de EV) en niet hoeveel kWh je daarvan eventueel buitenhuis gaat laden.

Allemaal parameters die je niet in de grafiek kan terugzien.

Mijn punt was trouwens dat de grafiek niet je (woning)verbruik laat zien maar alleen wat er op die locatie afgenomen wordt uit het net en teruggeleverd aan het net. Dat is iets totaal anders dan verbruik. Om dat te weten moet je ook de PV productie kennen en het direct verbruik daarvan voor de woning (en de EV). Bij inzet van een thuisaccu moet je ook nog eens het meerverbruik van de accu zelf meetellen om te vergelijken met de situatie zonder accu (omzetverliezen en eigen verbruik van het systeem).

Dat het thuisladen van een (PH)EV je zelfverbruik uit PV zal opkrikken is nogal evident.

Wat betreft het onderwerp van dit topic "duurzaamheid", het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een thuisaccu en inzonderheid een PHEV niet echt duurzaam te noemen is. Dat mag hier toch benoemt worden? Dat is iets anders dan dat ik er tegen ben (perfectie is niet van deze wereld). Ik gebruik al sinds 2019 zelf sporadisch een BEV en een thuisaccu draait hier al jaren 24/7. Maar ik beschouw mezelf dan ook niet echt "duurzaam". :)

ps. Mijn woning verbruikt op jaarbasis meer kWh dan onze BEV thuis gaat laden. De BEV verbruikt in totaliteit ook nog eens minder kWh dan onze woning doorgaans op een jaar verbruikt. En op een grafiek die netafname en netinjectie toont kan je - wat onze situatie betreft - daar al helemaal niets uit afleiden want dat is doorgaans een "flatline". :)
En precies om al die details "dropte" ik gewoon twee screenshots, die voor mijzelf logischerwijze het meest aanspreken, want ik ken het "gedrag" van mijn huishouden natuurlijk het beste. Je moet er ook weer niet teveel in willen lezen. Natuurlijk wist ik dat een PHEV en een thuisaccu impact zouden hebben, en bij gelijkblijvende opwek, vind ik het verschil tussen die twee staafdiagrammetjes toch groter dan ik had verwacht. Ik hoef het voor mezelf niet tot op de komma nauwkeurig te zien, en de keuzes voor PHEV en thuisaccu's zijn weloverwogen. Maar, duurzaam? Het is maar net waarmee je vergelijkt, maar alles moet eens geproduceerd worden.

Niettemin is die flatline wel iets waarnaar ik min of meer streef. Ik heb helaas nog geen manier gevonden om het elektrisch verbruik van de PHEV in kWh goed te registreren. Ik heb geen laadpaal en de API van de auto stelt ook niet erg veel voor. Laadpaal zou wel helpen in het streven naar de flatline, omdat die veel beter, en ook nadat mijn accu's vol zijn, het zonneoverschot kan volgen. Maar we moeten iets te wensen houden (ik vermoed dat-ie er volgend jaar wel komt)!

• IvoB2
  • Niet online
Je stelt toch te laden met een granny?
Zet er dan bv. een HW socket op.

Het echte verbruik van een (PH)EV meet je ook niet in de auto zelf maar aan het aftappunt (of dat nu een laadpaal of een gewoon stopcontact is maakt niet uit, de afrekening gebeurt nl. aan het aftappunt en niet volgens wat de GOM als intern verbruik van de auto opgeeft).
Bij een brandstofauto kijk/keek je toch ook naar de rekening aan de pomp en niet naar de brandstofmeter?

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:19 ]

• Gramser
Heb ik zeker overwogen - maar ik weet eigenlijk niet of ik die permanent (half) buiten wil hebben met 10A continu erdoorheen (van leeg naar vol duurt al gauw een uur of 10-11). En voor inzicht is die goed, maar voor puur zonneladen niet geschikt in combinatie met de gebruikte grannycharger.

Mijn auto geeft -elektrisch, maar net als reguliere ICE-auto's ook qua benzine- alleen een gemiddeld verbruik weer, niet een absoluut verbruik in kWh of liters. Sterker nog, mijn auto laat die twee elkaar beïnvloeden. Als ik hybride rij, gaat het brandstofverbruik omhoog maar het elektrisch verbruik omlaag, en als ik EV rij, andersom. Ik meen dat bij andere merken het absoluut aantal kWh's van een laadbeurt ook wel wordt weergegeven. Doet de mijne niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 09:24 ]

• Wozmro
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:07:
Kan, want iedere situatie is anders.
Jij verbruikt minder energie omdat fossiele brandstoffen doorgaans meer kWh nodig hebben om de brandstof in bruikbare energie om te zetten dan (zelf opgewekte) elektriciteit. Elektriciteit is daarin veel efficiënter.
Maar ook dat kan je niet aantonen louter op basis van een grafiek die je elektriciteitsafname uit en naar het net toont.

[...]

En dat zegt alleen iets over je daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wanneer je geen PV hebt. Heb je die wel moet je het verbruik uit PV daar ook nog bijtellen om je verbruik te kennen.
Mijn "netafname" toont bv. zowat dagelijks een flatline. Maar dat betekent helemaal niet dat ik dagelijks geen elektriciteit verbruik. Het tegendeel is waar.
Energie uit de zon moet ik zeker bijtellen bij mijn verbruik.

Maar of dat nu 1000kWh of 10.000kWh is, wat maakt het uit? Er is niets mis met veel energie verbruiken als je er geen* externe problemen mee veroorzaakt.

We moeten als mens afstappen van met energie moet je zuinig doen. Ik tel mijn dataverbruik ook niet (meer).

*Ja, het spul moet ook nog gemaakt en uiteindelijk fatsoenlijk gerecycleerd worden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• IvoB2
  • Niet online
Off topic maar wanneer je doorgaans op 10A gaat laden zijn de "verliezen" (afhankelijk van de EV) redelijk groot. Je hebt dan veel meer kWh nodig per 100 km dan de GOM van de (PH)EV toont.
Dat geldt doorgaans voor een BEV (eigen verbruik elektronica tijdens een laad/ontlaad sessie is voor mijn EV bv. 300W), geen idee wat dit geeft voor een PHEV maar nul zal het niet zijn.

• Gramser
Ook dat is een overweging om een laadpaal te nemen (en er nu misschien een maandje toch eens een HW socket tussen te hangen). Tegelijkertijd duurt het wel even voor ik de investering van een laadpaal weer heb terugverdiend, maar als ik de mogelijkheid om veel beter zonneoverschot te volgen meeneem in de berekening, wordt het al gunstiger. Pluss een stukje veiligheid, want mijn grannycharger zit NIET op zijn eigen groep (oh, the horror).

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Energie uit de zon moet ik zeker bijtellen bij mijn verbruik.

Maar of dat nu 1000kWh of 10.000kWh is, wat maakt het uit? Er is niets mis met veel energie verbruiken als je er geen* externe problemen mee veroorzaakt.

We moeten als mens afstappen van met energie moet je zuinig doen. Ik tel mijn dataverbruik ook niet (meer).

*Ja, het spul moet ook nog gemaakt en uiteindelijk fatsoenlijk gerecycleerd worden.
Daar ben ik het volledig mee eens maar dat is een ander uitgangspunt.
Het punt is dat wanneer je spreekt over "verbruik" en zeker wanneer je "verbruik" wil gaan vergelijken (met anderen/met voorgaande situaties) je dan ook het totale verbruik moet weergeven en niet alleen de netafname.
De zon komt er hier nu door dus ik ga de BEV koppelen aan de PV overproductie (op 1,3 kW, geschatte duurtijd 4 uur) tot de Soc van de EV-accu 100% bereikt. Betekent dat dan dat de EV nadien geen verbruik heeft? Uiteraard niet. Hij verbruikt zelfs meer dan een EV die extern DC geladen wordt of extern/intern op 7-11 kW. Het "kost" me minder (levert in mijn situatie zelfs meer euro op) maar dat is een ander uitgangspunt.
En om op het voorgaande (grafiek) terug te komen, dat laden zie je totaal niet terug in de "paarse" staven en alleen in de "groene" staven wanneer je de meting van de MID teller in de laadpaal erbij zou tellen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:50 ]

• Gramser
En ik ga 'm niet beginnen :)

[ Voor 87% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 09:39 ]

• IvoB2
  • Niet online
Ik ga je niet tegenhouden hoor. :)
Mijn investeringen in persoonlijke energiehuishouding zijn in de tweede plaats* financieel gedreven.

Dat dit als bijproduct dan soms wat extra duurzaamheid oplevert is mooi meegenomen maar niet mijn prioritair uitgangspunt.
Er is weinig duurzaam aan een comfortabel menselijk leven.

(*En in de eerste plaats naar energieonafhankelijkheid, dus ik heb dan weer een hekel aan "paarse staafjes". :o ).

[ Voor 96% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:44 ]

• Gramser
Ho excuus, hier ging wat mis bij het bewerken van mijn post. Maar laat maar, het was inmiddels wel duidelijk.

En ik ben blij met mijn paarse en groene staafjes, want ik zie de impact van PHEV en thuisaccu wel terug. Maar je moet het ook wel willen zien he, maar ik hou erover op hoor. :+.

[ Voor 28% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 09:44 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Volgens mij is de hele markt voor nieuwbouw aardig aan het overgaan naar lucht/water warmtepompen.

Zijn er nog redenen te bedenken om te kiezen voor een water/water-warmtepomp in nieuwbouw? De passieve koeling? Het ontbreken van een buitenunit (esthetiek, plaatsing)?

De kosten zijn wel aardig hoger namelijk (en bouwen is al zo duur). De koeling i.v.m. dauwpunt ook niet per se de meest geschikte manier. Bovendien is het alternatief, de actieve koeling met een lucht/water warmtepomp doorgaans niet zo erg vanuit energetisch oogpunt als dit samenvalt met veel PV-opwek, net als bij airconditioners. En ruimte voor een buitenunit is er wel.

Wat denken jullie?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• IvoB2
  • Niet online
Indien plaats voor een buitenunit en de ligging (zuid, glas,....) van de woning vereist tijdens de zomer extra koeling dan zou ik voor een A2W WP kiezen.

Stel je niet teveel voor van "vloerkoeling". Je mag al blij zijn wanneer deze de binnentemperatuur met 3°C kan verminderen (wat tijdens een hittegolf en afhankelijk van de woning peanuts is).
En investeer het uitgespaarde geld voor een grondboring in buitenscreens (en indien mogelijk aangepaste beplanting).

Extreme lage buitentemperaturen worden op onze breedtegraad ook steeds zeldzamer (je moet de laatste jaren al goed zoeken naar een aanhoudende periode met dagvorst).
Het voordeel van verwarmen op continu 10°C grondwater verliest dan jaar na jaar ook steeds meer voordeel.

Of een grondboring (in iedere nieuwbouw) zo duurzaam is daar zullen de meningen ook weer wel over uiteenlopen.

• Tommie12
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:49:
Volgens mij is de hele markt voor nieuwbouw aardig aan het overgaan naar lucht/water warmtepompen.

Zijn er nog redenen te bedenken om te kiezen voor een water/water-warmtepomp in nieuwbouw? De passieve koeling? Het ontbreken van een buitenunit (esthetiek, plaatsing)?

De kosten zijn wel aardig hoger namelijk (en bouwen is al zo duur). De koeling i.v.m. dauwpunt ook niet per se de meest geschikte manier. Bovendien is het alternatief, de actieve koeling met een lucht/water warmtepomp doorgaans niet zo erg vanuit energetisch oogpunt als dit samenvalt met veel PV-opwek, net als bij airconditioners. En ruimte voor een buitenunit is er wel.

Wat denken jullie?
Ik denk (hoop eigenlijk) dat er nu veel meer aandacht is voor overhitting en efficiente verwarming bij complete nieuwbouw. Als ik zelf zou (laten) bouwen zou daar toch wel wat aandacht naar toe gaan. Screens vind ik sowieso een basisbehoefte nu, en als het huis goed ontworpen is voor de rest kan de passieve koeling echt wel een groot verschil maken.

Mijn zoon woonde 3 jaar geleden in een vrijwel nieuw appartement dat verwarmd en gekoeld werd met water uit de Dijle. Heb de details niet gezien, maar blijkbaar liep er een leiding met water op Dijletemperatuur (via WW) door het gehele gebouw (100+ appartementen). In de winter werd dat gebruikt door de WP om te verwarmen, en in de zomer om beperkt te koelen. Hij had ooit 24 graden gezien, maar nooit meer in zijn slaapkamer die toch een paar uur zon kreeg op de screens.

Grondboringen zijn idd duur, en wegen niet altijd op tegen een simpele buitenunit, maar als die boring kan gedeeld worden voor bv 10+ appartementen wordt het weer interessant. Uiteraard is die dan een gesloten kring zodat je niet continu grondwater onttrekt. Het hangt natuurlijk ook af van de toestand van de grond en het niveau van het grondwater.

• JanHenk
  • Niet online
In het ontwerp wat nu voor mij ligt en wat wij waarschijnlijk gaan (laten) bouwen wordt voorzien in mogelijkheid voor het aanleggen van screens (op termijn - willen het eerst aankijken). Verder is het één laag met kap, waarbij de kap een flink overstek heeft aan alle zijden (kopse kanten, maar ook de lange zijdes), wat de directe zoninval al aardig beperkt. Op de zuidzijde worden tevens deels (vaste) lamellen voorzien aan de buitenkant.

Ik ga ervan uit dat een lucht/water-warmtepomp ruim toereikend is, liefst een monoblock. Simpel, direct op de verdeler van de vloerverwarmer. Maar de aannemer is blijkbaar fan van grondboringen, dus heeft het nu meermaals benoemd.. Nu bepaal ik natuurlijk uiteindelijk.... :) Maar ik dacht, misschien mis ik iets.

We gebruiken daarnaast biobased isolatie in de kap en houten binnenwanden (betere faseverschuiving en thermische massa) en de eerste laag wordt (toch, na veel wikken en wegen) kalkzandsteen met kanaalplaat. De thermische massa en geluidsdoorslag bij contactgeluid hebben daar de doorslag gegeven boven de meer duurzamere alternatieven...

@Tommie12 Wij kennen in NL in ieder geval de TOjuli eis in BENG, maar onze architect heeft hier ook wel goed in mee gedacht, naast dat wij zelf hier ook aandacht voor hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 08-07-2026 10:22 ]

• Wozmro
Ik heb zelf gerenoveerd in 2005 en toen helemaal niet stilgestaan bij teveel warmte, vooral gefocust op energiezuinig.

Denk aan glasstraat zuid/zuidwest gericht, groot raam op het westen.

Op zich niets onoverkomelijk om op te lossen maar het zal toch moeten gebeuren.

De airco kan het mooi ophalen maar ik ga toch de combinatie maken met buitenzonnewering. De kans dat de airco midden een hittegolf de geest heeft is niet nul.

• Tommie12
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:27:
Ik heb zelf gerenoveerd in 2005 en toen helemaal niet stilgestaan bij teveel warmte, vooral gefocust op energiezuinig.

De airco kan het mooi ophalen maar ik ga toch de combinatie maken met buitenzonnewering. De kans dat de airco midden een hittegolf de geest heeft is niet nul.
Dat is voor mij ook vrij evident. Ik geniet ook van de geneugten van airco, maar dat gaat voor mij altijd samen met een goede zonnewering. Ik ben al in huizen geweest met enorme ramen op het zuiden zonder zonnewering, en dan 2 units van 3,5kw die de woonkamer moeten koelen en de hele dag staan te blazen. Zeer oncomfortabel wat geluid, maar ook de koude wind zou me ziek maken denk ik. En als je ergens zit met je rug naar het raam wordt je rug gebakken terwijl je een sjaal voor je gezicht nodig hebt.

Bij ons draait de airco nu gewoon 10-22h, en die neemt maar 2-3 kWh per dag en geeft een heel zacht briesje. Toen het 35°C was, dan ging er in 4 kamers wel 15 kWh door, maar dat is alsnog geen drama want de zon scheen alvast overdag. Bij temperaturen boven 32° laat ik die 's nachts ook door draaien, zeker als de temp dan niet onder de 24° gaat.

• Wozmro
Ik heb de mijne enkel laten draaien overdag en kwam uit op 75kWh voor de maand juni.

Zonder airco ging het moeilijk geweest zijn.

Mijn zoon moest overdag studeren voor de examens, ik denk wel dat het een verschil gemaakt heeft.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:17:
@Tommie12 Wij kennen in NL in ieder geval de TOjuli eis in BENG, maar onze architect heeft hier ook wel goed in mee gedacht, naast dat wij zelf hier ook aandacht voor hebben.
TOJuli is een farce. Als het wat doet is het aanmoedigen van zonwerend glas in plaats van buitenzonwering.
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:56:
Stel je niet teveel voor van "vloerkoeling". Je mag al blij zijn wanneer deze de binnentemperatuur met 3°C kan verminderen (wat tijdens een hittegolf en afhankelijk van de woning peanuts is).
Je behoort eigenlijk een paar units te hebben die ook kunnen condenseren, zodat je echt koude lucht krijgt. Bijvoorbeeld Jaga Briza
En investeer het uitgespaarde geld voor een grondboring in buitenscreens (en indien mogelijk aangepaste beplanting).
Buitenzowering is een must.

Grondboringen kunnen in nieuwbouwwoningen relatief goedkoop gedaan worden. Er zitten veel eenmalige opstartkosten om o.a. die boormachine en toebehoren op locatie te krijgen. Nog lastiger bij een bestaande woning
Extreme lage buitentemperaturen worden op onze breedtegraad ook steeds zeldzamer (je moet de laatste jaren al goed zoeken naar een aanhoudende periode met dagvorst).
~
Totdat de AMOC er mee stopt :X

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:27:

Hier staan op alle slaapkamerramen houten draailuiken (die door de dag gesloten blijven zodat airco niet nodig is).
Maar dat is geen optie voor de leefruimte/bureau want dan zit je daar continu in het donker :) . Op zuid en deels oost en west is dat driedubbel zonnewerend glas van vloer tot plafond en verticale buitenscreens. Dat werkt zeer goed tot buitentemperaturen van 30°C en 's nachts afkoeling onder de 20°C.
Maar dat werkt niet meer bij weer zoals in de tweede helft van juni van dit jaar (langdurig buitentemperaturen van 35 tot 40°C en 's nachts nog rond de 25°C). Dan blijft airco onontbeerlijk om een aangenaam (werkbaar) binnenklimaat te blijven garanderen.
Uiteraard maken die luiken en de zonnewering nog altijd een verschil inzake elektriciteitsverbruik. Voor de maand juni bedroeg het koelverbruik 48 kWh (voor een woning van 138 m² op 23°C in de leefruimte en 20°C in de slaapkamers).

Technisch falen is ook bij een WP idd niet nul. Daarom dat wij zowel een A2A als een A2W hebben geïnstalleerd (die beiden kunnen koelen en verwarmen op elk hun eigen buitenunit en voor verwarmen nog een derde back up in de vorm van een speksteenkachel).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 13:18 ]

• IvoB2
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:03:
Je behoort eigenlijk een paar units te hebben die ook kunnen condenseren, zodat je echt koude lucht krijgt. Bijvoorbeeld Jaga Briza

[...]

Buitenzowering is een must.

Grondboringen kunnen in nieuwbouwwoningen relatief goedkoop gedaan worden. Er zitten veel eenmalige opstartkosten om o.a. die boormachine en toebehoren op locatie te krijgen. Nog lastiger bij een bestaande woning
In ons in aanbouw zijnde appartement is standaard vloerverwarming en vloerkoeling voorzien (op basis van een gemeenschappelijk beoveld).
In een projectbouw doe je uiteraard niet zomaar wat je wil. Airco en externe zonne-wering was bv. niet standaard inbegrepen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om dat zelf als optie te mogen implementeren.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 13:23 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36
In het ontwerp wat nu voor mij ligt en wat wij waarschijnlijk gaan (laten) bouwen wordt voorzien in mogelijkheid voor het aanleggen van screens (op termijn - willen het eerst aankijken). Verder is het één laag met kap, waarbij de kap een flink overstek heeft aan alle zijden (kopse kanten, maar ook de lange zijdes), wat de directe zoninval al aardig beperkt. Op de zuidzijde worden tevens deels (vaste) lamellen voorzien aan de buitenkant.

Ik ga ervan uit dat een lucht/water-warmtepomp ruim toereikend is, liefst een monoblock. Simpel, direct op de verdeler van de vloerverwarmer. Maar de aannemer is blijkbaar fan van grondboringen, dus heeft het nu meermaals benoemd.. Nu bepaal ik natuurlijk uiteindelijk.... :) Maar ik dacht, misschien mis ik iets.

We gebruiken daarnaast biobased isolatie in de kap en houten binnenwanden (betere faseverschuiving en thermische massa) en de eerste laag wordt (toch, na veel wikken en wegen) kalkzandsteen met kanaalplaat. De thermische massa en geluidsdoorslag bij contactgeluid hebben daar de doorslag gegeven boven de meer duurzamere alternatieven...

Volledig houtskelet was geen optie?
Vloerplaat met houtskelet zie ik nu steeds meer in mijn omgeving bij vrijstaande villas. Kunnen ook gestuct worden, je hebt zelfs houtvezelplaten waarop een stuc of steenstrip systeem geplaatst kan worden. Erg strak en je kunt erg snel bouwen tov spouwmuur opmetselen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• JanHenk
  • Niet online
@GudZ In verband met beeldkwaliteitsplan moet er sowieso metselwerk omheen. Dus stucwerk is geen optie en van steenstrips gruwel ik sowieso, om eerlijk te zijn.

Verder zijn heel veel delen in het ontwerp wel houtskelet (complete kap en verdiepingswanden, berging van 60 sqm en dergelijke). Maar 'de basis' niet. Ik ben nog aan het nagaan welke binnenwanden ik voor de bg (ook) nog in hout zou kunnen uitvoeren.

@Skyaero De meerprijs van een grondbron is toch al gauw € 5K? Misschien is het allemaal 'niet veel', maar het is voor mij gevoelsmatig een makkelijke besparing.

Het probleem met koeling is dat dat het beste werkt als dat condenserend is en dus met convectie (geforceerde luchtstroom). Dat terwijl verwarming het makkelijkst en fijnst werkt met radiatie (vloerverwarming). Mijn idee was dus ook om op de slaapkamers 'gewoon' met airco te werken (vooral koelbehoefte jaarrond) en voor verwarming vloerverwarming op bg/badkamers te leggen. I.c.m. zonwering en goede thermische massa en faseverschuiving verwacht ik dat het ontwerp zowel eenvoudig als effectief is. Maar misschien heeft iemand andere ideeën, dan hoor ik het graag.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:31
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:42:
@GudZ In verband met beeldkwaliteitsplan moet er sowieso metselwerk omheen. Dus stucwerk is geen optie en van steenstrips gruwel ik sowieso, om eerlijk te zijn.

Verder zijn heel veel delen in het ontwerp wel houtskelet (complete kap en verdiepingswanden, berging van 60 sqm en dergelijke). Maar 'de basis' niet. Ik ben nog aan het nagaan welke binnenwanden ik voor de bg (ook) nog in hout zou kunnen uitvoeren.

@Skyaero De meerprijs van een grondbron is toch al gauw € 5K? Misschien is het allemaal 'niet veel', maar het is voor mij gevoelsmatig een makkelijke besparing.

Het probleem met koeling is dat dat het beste werkt als dat condenserend is en dus met convectie (geforceerde luchtstroom). Dat terwijl verwarming het makkelijkst en fijnst werkt met radiatie (vloerverwarming). Mijn idee was dus ook om op de slaapkamers 'gewoon' met airco te werken (vooral koelbehoefte jaarrond) en voor verwarming vloerverwarming op bg/badkamers te leggen. I.c.m. zonwering en goede thermische massa en faseverschuiving verwacht ik dat het ontwerp zowel eenvoudig als effectief is. Maar misschien heeft iemand andere ideeën, dan hoor ik het graag.
Mijn ervaring is koelen met vloerverwarming prima gaat. Maar wat daar mist is de luchtvochtigheid. Dus wat ik eigenlijk zou willen is een airco voor de luchtinlaat van mijn WTW.

Een normale airco moet veel lucht rondpompen om de warmte af te voeren. Dat is niet erg prettig en dat is veel lekkerder moet vloerverwarming. Maar een lage luchtvochtigheid is wel prettig.

• Gramser
Ik zet gewoon een kleine tafelventilator op een krukje die ik op de laagste stand over de vloer laat blazen. Wereld van verschil.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:54
Ik val in herhaling maar bij goed geisoleerde nieuwbouw met WTW zou ik standaard gaan voor wat jij hier beschrijft;
  • L/W voor verwarming BG+Badkamer & warm water
  • L/L met binneunit op alle (slaap)kamers op de verdieping
Functie:
  • L/W primair verwarmen optioneel koelen (BG)
  • L/L primair koelen optioneel verwarmen (verdieping)
Ik zou het geld voor vloerverwarming/fancoils op de verdieping dan ook gewoon in je zak houden (airco's wil je uiteindelijk toch).

In de praktijk bij mij is koeling op de BG overbodig (zelfs zonder zonwering). Verwarming op de verdieping vrijwel overbodig; uitsluitend incidenteel. Op slaapkamers heb je naar mijn mening vooral behoefte aan snelle warmte voor bijvoorbeeld studerend kind. Idealiter koelt het daarna eerder weer wat af om te slapen. L/L dus veel beter geschikt dan vloerverwarming (als je voorkeur is om jaar rond bij minimaal 21 graden te slapen kan je ervaring anders zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-07-2026 15:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:49:
Bovendien is het alternatief, de actieve koeling met een lucht/water warmtepomp doorgaans niet zo erg vanuit energetisch oogpunt als dit samenvalt met veel PV-opwek, net als bij airconditioners.
Met huidige penetratie van PV (die alleen maar hoger wordt) is energieverbruik van actieve koeling naar mijn mening reeds een non-issue.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IvoB2
  • Niet online

Waarom werk je dan niet met één buitenunit die zowel kan verwarmen en koelen?
Bv. verwarmen van de leefruimte op A2W (vloerverwarming of LT ventiloconvectoren), opwarmen SWW met A2W en koelen van de slaapkamers met A2A units per kamer.
Indien nodig kunnen de A2A units de kamer ook nog (kortstondig) opwarmen.
Voordeel van LT vventiloconectoren tov massavloerverwarming is dat ze flexibeler reageren op temperatuurschommelingen (bv. zon die tijdens het stookseizoen via grote ramen binnenvalt wat aardig wat scheelt in stookkosten).

Als je in een nieuwbouwwoning in de slaapkamers al koeling/verwarming nodig heb.
Ik heb bv. A2A units in iedere slaapkamer. Maar voor verwarming worden ze nauwelijks gebruikt (door naisolatie koelt het door de dag nauwelijks af en 's nachts slapen we sowieso met de ramen open indien buitentemp. onder de 22°C zakt) en koeling alleen in uitzonderlijke gevallen (hittegolf tijdens dag en nacht) en dan alleen nog maar een uurtje voor slapengaan. Nu zou ik het niet meer doen. Zijn nog een "relekwie" uit de tijd van PV + salderen (en niet geïsoleerde woning). Maar als je perse koeling wil (of ergens woont waar je de vensters niet kan openen) misschien wel een oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 15:39 ]

• JanHenk
  • Niet online
@IvoB2 Inzake of het wel nodig is op de slaapkamers: in mijn huidige woning heb ik geen airco. Wel radiatoren op de slaapkamers, maar die staan sinds wij hier wonen dicht. In de praktijk heb ik dus geen verwarming noch verkoeling 'nodig' (zou wel nice to have zijn) in onze huidige woning.

Maar, volgens bouwbesluit bij ons in NL is (mogelijkheid tot) verwarming van de slaapkamer verplicht als zijnde verblijfsruimte. Een paar zinloze radiatoren ophangen vind ik ook zo wat. Dan kijk ik liever meteen naar de airco (L/L). Die werkt ook nog eens sneller voor verwarmen indien incidenteel nodig. (Heb drie kinderen, die willen nog wel hun slaapkamer gebruiken.)

Verder dank voor de bevestiging @assje.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 08-07-2026 15:54 ]

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 17:33
[...] Ik ga ervan uit dat een lucht/water-warmtepomp ruim toereikend is, liefst een monoblock. Simpel, direct op de verdeler van de vloerverwarmer. Maar de aannemer is blijkbaar fan van grondboringen, dus heeft het nu meermaals benoemd.. Nu bepaal ik natuurlijk uiteindelijk.... :) Maar ik dacht, misschien mis ik iets.

Ik denk dat veel mensen de meerwaarde van een grondbron overschatten. Een goed ontworpen woning met buitenzonwering, adequate isolatie en een L/W-warmtepomp haalt in de praktijk al een heel hoog comfortniveau. Die laatste paar procent rendement zou voor mij de extra investering niet waard zijn.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• assje
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:52:
Maar, volgens bouwbesluit bij ons in NL is (mogelijkheid tot) verwarming van de slaapkamer verplicht als zijnde verblijfsruimte. Een paar zinloze radiatoren ophangen vind ik ook zo wat. Dan kijk ik liever meteen naar de airco (L/L). Die werkt ook nog eens sneller voor verwarmen indien incidenteel nodig.
Het alternatief (wat @IvoB2 wellicht ook bedoelt) is om fancoils te koppelen aan het L/W systeem; dan kan je zowel verwarmen als koelen met één buitenunit.

Charmant concept maar in mijn geval bleek een losse L/L warmtepomp de goedkopere optie. Koelen met fancoils vereist een dampdicht geisoleerd trace en is veelal onbekend bij installateurs.

Het kan maar tenzij ruimte een grote beperking is zou ik het simpel houden en twee losse systemen kiezen. Inregelen van stooklijn/bediening blijft ook eenvoudiger. Benutten van PV-opwek om warm water te maken en te koelen kan ook tegelijk.

• IvoB2
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:52:

Maar, volgens bouwbesluit bij ons in NL is (mogelijkheid tot) verwarming van de slaapkamer verplicht als zijnde verblijfsruimte. Een paar zinloze radiatoren ophangen vind ik ook zo wat. Dan kijk ik liever meteen naar de airco (L/L). Die werkt ook nog eens sneller voor verwarmen indien incidenteel nodig. (Heb drie kinderen, die willen nog wel hun slaapkamer gebruiken.)

Verder dank voor de bevestiging @assje.
Ok, daar had ik geen kennis van (ik doe in mijn eigen huis gelukkig was ik zelf wil).
Maar dan heeft vloerverwarming er al zeker geen meerwaarde en een grondboring nog minder.
Plaats dan een A2W buitenunit met de mogelijkheid tot (de kleinst mogelijke) L/L units in de slaapkamers. Heb je in de SLK beide opties nog en je moet er geen extra buitenunit voor plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 16:00 ]

• IvoB2
  • Niet online
assje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Het alternatief (wat @IvoB2 wellicht ook bedoelt) is om fancoils te koppelen aan het L/W systeem; dan kan je zowel verwarmen als koelen met één buitenunit.

Charmant concept maar in mijn geval bleek een losse L/L warmtepomp de goedkopere optie. Koelen met fancoils vereist een dampdicht geisoleerd trace en is veelal onbekend bij installateurs.

Het kan maar tenzij ruimte een grote beperking is zou ik het simpel houden en twee losse systemen kiezen. Inregelen van stooklijn/bediening blijft ook eenvoudiger. Benutten van PV-opwek om warm water te maken en te koelen kan ook tegelijk.
Weet niet precies wat je bedoelt met fancoils maar hier zijn het muurunits die op het koelmiddel van de A2W buitenunit werken (maar dan niet eerst water verwarmen maar net zoals een L/L WP werken.
Dat was ook niet duurder (alleen de meerprijs voor iedere unit per kamer maar die heb je bij L/L ook nodig) want de buitenunit was toch al nodig voor A2W voor SWW en verwarming van de leefruimte en badkamer (waar er een oversized "Vasco handdoekdroger" aan gekoppeld werd).

Voor deze units moet ook niets ingeregeld worden want per kamer waar een unit hangt is er een afstandsbediening met instelbare temperatuur, keuze tussen drogen/koelen/verwarmen en autofunctie (automatisch erwarmen/koelen adhv ingestelde temperatuur. Net zoals bij een dedicated A2A met eigen buitenunit.

Nieuw is dat ook niet want werd hier al in 2013 geïnstalleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 16:09 ]

• assje
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:04:
Weet niet precies wat je bedoelt met fancoils maar hier zijn het muurunits die op het koelmiddel van de A2W buitenunit werken (maar dan niet eerst water verwarmen maar net zoals een L/L WP werken.
Nieuw is dat ook niet want werd hier al in 2013 geïnstalleerd.
Dat zijn fancoils; worden hier ook al lang toegepast met name op slaapkamers i.p.v. vloerverwarming. Maar; hier wordt vrijwel uitsluitend niet-condenserend mee gekoeld en dat is naar mijn mening zinloos. Wil je condenserend kunnen koelen is dampdichte isolatie noodzakelijk en zoneregeling/schakeling tussen de twee tracé's; dat is meer onbekend terrein.

In mijn oude woning had ik precies dat; één fancoil in het trapgat voor condenserend koelen. In het watercircuit afsluiters die ik in de zomer dichtzetten om de vloerverwarming beneden af te schakelen. De 2.0 versie daarvan is om twee zones te hebben waar beneden niet-condenserend koelt en boven condenserend.

Maar zoals gezegd; je bespaart een buitenunit maar resultaat is een duurder en complexer systeem.

• IvoB2
  • Niet online
Daar wordt hier wel degelijk condenserend mee gekoeld.
Op iedere binnenunit zit zelfs een waterafvoer naar buiten toe.
En zoals eerder al aangehaald, naast de modus koelen en verwarmen is er ook een afzonderlijke modus ontvochtigen.

De luchtkwaliteit in de woning wordt ook overal gemeten, waaronder de RV.
Bij warm vochtig buitenweer en modus koelen of ontvochtigen daalt de luchtvochtigheid in de kamer waar de unit actief is aanzienlijk.

De enige beperking is dat je niet gelijktijdig kan koelen en verwarmen (maar dat kan met een A2A ook niet).
Je kan dus niet gelijktijdig SWW op temperatuur brengen/houden en gaan koelen (maar wel gelijktijdig ruimte verwarmen).
Maar dat is in mijn woning sowieso geen punt want koeling wordt hier alleen gebruikt bij grote hitte en dus overvloed aan PV. Dan warm ik, indien nodig, het SWW niet op via de WP maar via het COP1 element in hetzelfde boilervat (en op PV overschot aangestuurd door de P1 dongle). Eveneens handig bij een technisch falen van de WP.

Of het complexer is weet ik niet. Functioneert al sinds begin 2014. De grootste kost was in 2025 het vervangen van de DC invertermotor van de buitenunit. Maar dat kan je voor hebben in iedere buitenunit.

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 16:24 ]

• JanHenk
  • Niet online
Ik vermoed dat jullie (@assje) ietwat langs elkaar heen praten, want volgens mij heeft @IvoB2 geen fancoils maar een systeem op basis van koelmiddel (R32 of iets dergelijks)?

Kun je daar ook mee aansluiten op een binnenunit die warmte (of koude) afgeeft ten behoeve van vloerverwarming? Wat heb je precies?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:59
@IvoB2

Je hebt het steeds over A2A en A2W. Zou je even willen uitleggen wat die afkortingen voorstellen. Ze zijn voor mij (en waarschijnlijk meer) gewoon nieuw.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Tommie12
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:51:
@IvoB2

Je hebt het steeds over A2A en A2W. Zou je even willen uitleggen wat die afkortingen voorstellen. Ze zijn voor mij (en waarschijnlijk meer) gewoon nieuw.
A=air

2= to

W=water

• assje
A2A = air to air = L/L = "airco"
A2W = air to water = L/W = "warmtepomp"

Laatste tussen aanhalingstekens is in de volksmond, een airco is natuurlijk ook gewoon een warmtepomp.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In het Engels gebruik je de term HVAC (Heating Ventilation Air Conditioning), da’s eigenlijk een betere beschrijving voor zo’n lucht/lucht systeem dan enkel “airco”.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Dreamvoid schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:37:
In het Engels gebruik je de term HVAC (Heating Ventilation Air Conditioning), da’s eigenlijk een betere beschrijving voor zo’n lucht/lucht systeem dan enkel “airco”.
Dat is niet 1 op 1 maar de term voor gecombineerd ventilatiesysteem + koelen/verwarmen/ontvochtigen.

• Tommie12
  • Nu online
rupie99 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is niet 1 op 1 maar de term voor gecombineerd ventilatiesysteem + koelen/verwarmen/ontvochtigen.
En soms ook bevochtigen in industriele installaties.

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet altijd, HVAC kan inderdaad met ventilatie pijpen, maar split-unit HVAC is zonder.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Dreamvoid schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:24:
Niet altijd, HVAC kan inderdaad met ventilatie pijpen, maar split-unit HVAC is zonder.
Aha dank, weer wat geleerd :)

• Termy

Termy

Een hoop stelligheid hier over hoe de airco helemaal los moet gaan zonder zonwering of dat vloerkoeling amper wat doet.

Dit is totaal niet mijn ervaring:
In een 101 m2 appartement op de 3e verdieping (bj 2018) met woonkamer pal op zuid, vrij zicht naar de horizon en 5-6m verdiepingshoog glas over een lengte van ~10m met vloerkoeling (WKO) en WTW gehad. In 2019 werd het 40 graden buiten, binnen niet boven de 24. Geen zonwering, gordijnen vol open.

In dit hoekhuis (geen buren west) ongeveer 8m verdiepingshoog glas op zuid over 3 verdiepingen en 2m op west maar met airco en wederom geen zonwering. Geen storm van de airco en pakt niet meer stroom dan @Tommie12. 139m2 met type C ventilatie.

Ik zal wel in heel speciale gebouwen gewoond hebben..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, in goed ontworpen apartementen (en kantoren, overigens) werkt waterkoeling prima.

• IvoB2
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:12:
Ik vermoed dat jullie (@assje) ietwat langs elkaar heen praten, want volgens mij heeft @IvoB2 geen fancoils maar een systeem op basis van koelmiddel (R32 of iets dergelijks)?

Kun je daar ook mee aansluiten op een binnenunit die warmte (of koude) afgeeft ten behoeve van vloerverwarming? Wat heb je precies?
Inderdaad geen fancoils maar gewone binnenunits die kunnen koelen, verwarmen en ontvochtigen. En zoals al herhaaldelijk meegegeven aangesloten op een buitenunit met koelmiddel. Dezelfde buitenunit die ook aangesloten is op de binnenunit voor SWW en verwarming via LT (Jaga) ventiloconvectoren (water maar geen vloerverwarming). Kan ook op vloerverwarming maar daar heb ik niet voor gekozen. Merk Samsung.

• Wozmro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B--HZZtleFTmpSyBA3S5C9q0Mu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tBPr3DicsVfGWBUjPsMCD9DO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM6ROjw30FG_Mv3TjwahNL4LCSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fj2Kw8lMglqm7BNGkSVbnoGY.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen gebeurd er wel een en ander wereldwijd. Van 2 naar 3TW vermogen in 19 maanden.

• Tommie12
  • Nu online
Wozmro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondertussen gebeurd er wel een en ander wereldwijd. Van 2 naar 3TW vermogen in 19 maanden.
Inderdaad, zeer interessant. Ik zou dezelfde evolutie willen zien voor stationaire batterijen.

Dan hebben we minder problemen met aircobelasting net na zonsondergang.

• IvoB2
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:47:
[...]

Inderdaad, zeer interessant. Ik zou dezelfde evolutie willen zien voor stationaire batterijen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/giga-storage-batterijpark-dilsen-stokkem/

• Wozmro
@IvoB2 was mij al voor.

[ Voor 95% gewijzigd door Wozmro op 10-07-2026 18:04 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:47:
[...]

hou je wel rekening hoe lang we al met zonnepanelen aan de gang zijn,.

Plus er komen zeer spannende tijden aan, bv de onlangs in München door CATL gepresenteerde nieuwe Na+ ion cellen TENER Sodium ESS en dat tegen prijzen waar we nog niet eens gedroomd hebben.
aircobelasting was eigenlijk helemaal geen probleem.

• Wozmro
Nee, ik denk dat eerder komt omdat gascentrales al hun vaste+variabele kosten (+winstmarge) in steeds minder draaiuren moeten duwen.

De vraag is hoe lang ze dit nog kunnen volhouden met de opkomst van de batterijen die goedkoper de avondpieken kunnen opvangen.

• Tommie12
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:35:
[...]
hou je wel rekening hoe lang we al met zonnepanelen aan de gang zijn,.

Plus er komen zeer spannende tijden aan, bv de onlangs in München door CATL gepresenteerde nieuwe Na+ ion cellen TENER Sodium ESS en dat tegen prijzen waar we nog niet eens gedroomd hebben.

[...]

aircobelasting was eigenlijk helemaal geen probleem.
Wel in België tijdens de hittegolf zo een uur voor zonsondergang tot een paar uur er na.

• Tommie12
  • Nu online
Top dergelijke projecten.

Ik vind allen die prijs nog hoog voor die grootte. Komt nog op 250€ per kWh, dat is even veel als een Marstek die je als particulier kan kopen.

Maar ik zou eens cijfers willen zien op wereldschaal.

Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:51:
[...]

Wel in België tijdens de hittegolf zo een uur voor zonsondergang tot een paar uur er na.
wat vreemd, weet je wel zeker of dat door airco's wordt veroorzaakt of is dat weer een iemand die dit toetert.
Hier het prijsverloop van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yC_Tn9AHB783f7ki_iYZ2rSFkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buIXIt5mTSLFBDVCzxPqR3Ez.png?f=fotoalbum_large

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:44:
Nee, ik denk dat eerder komt omdat gascentrales al hun vaste+variabele kosten (+winstmarge) in steeds minder draaiuren moeten duwen.

De vraag is hoe lang ze dit nog kunnen volhouden met de opkomst van de batterijen die goedkoper de avondpieken kunnen opvangen.
Ik denk dat we op dit punt dan moeten spreken van een soort "strategische" baseload reserve/capaciteit. De prijs is minder van belang als de impact van een tekort te groot is. Daar zal dan idd wat op de schop moeten qua financiële afspraken met de eigenaren. Flinke kluif, maar net als de salderingsregeling (en bv warmtenet kosten die aan de gasprijs zijn gekoppeld) loopt de financieringsstructuur van gascentrales niet meer in lijn door de ontwikkelingen.

• IvoB2
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:54:
Ik vind allen die prijs nog hoog voor die grootte. Komt nog op 250€ per kWh, dat is even veel als een Marstek die je als particulier kan kopen.
Er komt wel iets mee vermogen uit dan van een Marstek.
En ook iets meer bij kijken.
Je moet ook geen extra grond aankopen om de Marstek op te plaatsen noch die grond inrichten, noch aansluiten op het hoogspanningsnet, geen controlekamer met personeel om het net mee in balans te houden, enz.

Opstarten in de beginfase is altijd duurder dan wanneer het daarna in serie of mega hoeveelheden kan uitgerold. Maar het toont wel al aan dat het met privégeld nu al kan. Dit in tegenstelling tot nucleair dat na meer dan 50 jaar nog steeds niet gebouwd kan worden zonder subsidies, er jaren over doet voor het de eerste kWh op het net kan zetten, zich nooit kan houden aan de initiële bouwtermijn laat staan de eerst gegeven bouwkost en vooral afhankelijk blijft van eindige en dure grondstoffen.

BTW, de "dure" aircoprijzen waren - zoals @Wozmro al heeft aangehaald - het gevolg van gascentrales die de laatste percenten moeten dichtrijden (en daar uiteraard dan een slaatje uitslaan wegens onmisbaar op dat ogenblik). Dat is niet de gemiddelde prijs van alle producenten. Elektriciteitsprijzen in de EU worden immers nog altijd bepaald volgens de laatste bieder die de deur kan dichtdoen.
Was er op dat ogenblik bv. 1% meer wind geweest dan waren de eindprijzen al gehalveerd.
Nu draaien de airco's eveneens maar zijn de prijzen niet zo hoog (want er is in tegenstelling tot de eerste hittegolf nu wel wind => minder gas nodig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDsO648qy0_tv5hnR0gXGQaKcek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XqKcXvDMTTv1f2b1B7OwWs1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 19:18 ]

• Wozmro
UUDIBUUDI schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Ik denk dat we op dit punt dan moeten spreken van een soort "strategische" baseload reserve/capaciteit. De prijs is minder van belang als de impact van een tekort te groot is. Daar zal dan idd wat op de schop moeten qua financiële afspraken met de eigenaren. Flinke kluif, maar net als de salderingsregeling (en bv warmtenet kosten die aan de gasprijs zijn gekoppeld) loopt de financieringsstructuur van gascentrales niet meer in lijn door de ontwikkelingen.
Dat klopt, we zullen moeten betalen voor energiecentrales die bijna nooit werken.

Op zich is dat niets nieuws. Er zijn heel veel gebouwen voorzien van stroomgroepen voor in geval van nood, die in het beste geval nooit nodig zullen zijn. En toch zijn we bereidt om daar (veel) geld voor te betalen. Niet aan fossiele brandstof maar aan aankoop en onderhoud.

Gascentrales is hetzelfde principe maar iets groter 🙂

• Tommie12
  • Nu online
Wozmro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:16:
[...]

Dat klopt, we zullen moeten betalen voor energiecentrales die bijna nooit werken.

Op zich is dat niets nieuws. Er zijn heel veel gebouwen voorzien van stroomgroepen voor in geval van nood, die in het beste geval nooit nodig zullen zijn. En toch zijn we bereidt om daar (veel) geld voor te betalen. Niet aan fossiele brandstof maar aan aankoop en onderhoud.

Gascentrales is hetzelfde principe maar iets groter 🙂
Maar je zou dan toch denken dat ze op die momenten die noodgroepen wat laten draaien. Als die dan 500€ per MWh krijgen…

Ik heb ooit een ziekenhuis in opbouw bezocht. Op de ‘zolder’ stonden een paar vrachtwagenmotoren van 500 kW als noodgroep.

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Er komt wel iets mee vermogen uit dan van een Marstek.
En ook iets meer bij kijken.
Je moet ook geen extra grond aankopen om de Marstek op te plaatsen noch die grond inrichten, noch aansluiten op het hoogspanningsnet, geen controlekamer met personeel om het net mee in balans te houden, enz.
Nee, maar voor een paar van die 700 mio heb je de grond hoor.

Je hebt vooral maar een paar grote omvormers nodig ipv 1tje per 5 kWh, en geen aparte behuizing voor elke 5 kWh. Schaalgrootte moet toch iets doen voor batterijen. In elk geval, VW, Tesla en Hyundai betalen nu minder dan 100€ per kWh batterij

En we onderschatten wat de tussenhandel kan pakken op die batterijen tot ze bij de particulier zijn.

• Tommie12
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:57:
[...]

wat vreemd, weet je wel zeker of dat door airco's wordt veroorzaakt of is dat weer een iemand die dit toetert.
Hier het prijsverloop van vandaag.
[Afbeelding]
Nee, was zelfs een nieuwsitem, en staat ook in dat artikel op VRT. Er was toen niks van wind, en dus moesten de gascentrales nog draaien van 21-23h.

• IvoB2
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:44:
En we onderschatten wat de tussenhandel kan pakken op die batterijen tot ze bij de particulier zijn.
30%

• Wozmro
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Maar je zou dan toch denken dat ze op die momenten die noodgroepen wat laten draaien. Als die dan 500€ per MWh krijgen…

Ik heb ooit een ziekenhuis in opbouw bezocht. Op de ‘zolder’ stonden een paar vrachtwagenmotoren van 500 kW als noodgroep.
Dan zou je al een dynamisch contract moeten hebben? Ik weet niet of rusthuizen, ziekenhuizen, kantoorgebouwen daar zoveel zin in hebben. Niet hun core business.

En als je wil meedoen in het stabiel houden van het net zelf op vraag van de netbeheerder dan moet je verdomd zeker zijn dat je je vermogen kan leveren op het moment dat het gevraagd wordt. Niet vrijblijvend.

• Tommie12
  • Nu online
Tussen fabriek en de particulier zit zeker meer dan 30%.

Het zou mij verwonderen dat zo’n Marstek meer dan 500€ kost in productie.

• Tommie12
  • Nu online
Wozmro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Dan zou je al een dynamisch contract moeten hebben? Ik weet niet of rusthuizen, ziekenhuizen, kantoorgebouwen daar zoveel zin in hebben. Niet hun core business.

En als je wil meedoen in het stabiel houden van het net zelf op vraag van de netbeheerder dan moet je verdomd zeker zijn dat je je vermogen kan leveren op het moment dat het gevraagd wordt. Niet vrijblijvend.
Industriele aansluitingen hebben andere contracten, en meestal is dat dynamisch, en zeker gebaseerd op aansluitvermogen en kwartuurpiek.

• IvoB2
  • Niet online
Nee niet tussen fabriek en eindconsument maar bij iedere tussenstap.
Er zijn bij mijn weten geen batterijfabrieken die rechtstreeks leveren aan particulieren.

De fabricagekostprijs van naakte LFP cellen zit rond de 65-70 €/kWh.
Voeg je er een omkasting, koeling en BMS aan toe dan zit je rond de 90 €/kWh.

Er is momenteel overproductie van LFP, de prijzen zitten dus nog in dalende lijn (maar uiteraard niet volledig doorgerekend aan de eindconsument).

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 20:48 ]

Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Nee, was zelfs een nieuwsitem, en staat ook in dat artikel op VRT. Er was toen niks van wind, en dus moesten de gascentrales nog draaien van 21-23h.
Oké, maar dat hoorde in Nederland ook op nieuwssites, bleek echter een onjuiste constatering.

• IvoB2
  • Niet online
En wat was dan de juiste constatering?

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:39:
Nee niet tussen fabriek en eindconsument maar bij iedere tussenstap.
Er zijn bij mijn weten geen batterijfabrieken die rechtstreeks leveren aan particulieren.

De fabricagekostprijs van naakte LFP cellen zit rond de 65-70 €/kWh.
Voeg je er een omkasting, koeling en BMS aan toe dan zit je rond de 90 €/kWh.

Er is momenteel overproductie van LFP, de prijzen zitten dus nog in dalende lijn (maar uiteraard niet volledig doorgerekend aan de eindconsument).
Fabricagekostprijs van naakte LFP zit al lang onder de 50€. Ik werk in automotive en heb die offertes gezien. Natuurlijk niet voor een paar honderd kWh, dat gaat dan over veel meer.

• IvoB2
  • Niet online
Oké, dan is het nu nog wachten tot ook de "automotive" hun elektrische auto's gaat verkopen ver onder de verkoopprijs van auto's met een verbrandingsmotor.
Zijn we per direct van dat probleem ook al verlost.

• Dreamvoid
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:46:
[...]

In de zomer is er naar de toekomst toe niks meer te doen voor gascentrales. De wintermaanden is uiteraard een heel ander verhaal, daar zijn de stroomprijzen ook veel hoger dus daar moeten ze terugverdiend worden. Dit geldt overigens ook steeds meer voor (offshore) wind, en kerncentrales: de zomermaanden leveren nauwelijks meer wat op, alle waarde zit in de winter.

• IvoB2
  • Niet online
Gezien de lange bouwtijd en de hoge initiële investeringskosten kan je een nucleaire centrale dus niet meer rendabel krijgen. Dat weten privé-investeerders maar al te goed. Daarom dat ze die kost (en de kosten van ruiming) over laten aan de gemeenschap en - tot nu toe - alleen het winstgevende middendeel meepikken.
Je kan een dure nucleaire centrale niet meer rendabel krijgen op basis van alleen winterverbruik.

• Wozmro
Even iets anders:

Mguy kuist zijn schup af:

YouTube: MGUY Australia Channel Update - July 2026

Beschrijving

EVs are NOT the answer! Brit 🇬🇧 in Australia 🇦🇺 with a BMW 🇩🇪 440i GC MPPSK 🚫 EV Free zone 🚫

You can send me stuff here if you wish!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-07 23:27
Sorry als ik het hier vraag en het antwoord is al ergens te vinden. Na dagen lezen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen in mijn hoofd.

Wij verkrijgen binnenkort een bestaande woning all electric met zonnepanelen, warmtepomp, WTW en zonnecollector. De verkoper wil geen details verstrekken omdat het hem niet interesseert. Daarnaast mag ik nog geen contact opnemen met de leveranciers. Opgave in de vragenlijst Funda is verbruik 3002kWh/jaar zonder laadpaal.

Utopia is naar een zelfvoorzienend huis. Even buiten beschouwing laten wat het rendement op investeringen is.

Ik neem een systeem waarbij ik volledig zelfvoorzienend ben bij netuitval. Bijv Haier Smart Cube. Ik leg heel veel PV-panelen op het zuiden (<30 stuks kan ik nog plaatsen) met een zero-export instelling. Ik neem een accu van pakweg 45kWh. Dit om in de wintermaanden (even geen rekening houdende met sneeuw op panelen) waardoor ik grotendeels zelfvoorzienend wordt. Stel mijn nachtverbruik is 4,5kW.

Kan ik door een grote accu te plaatsen en veel PV-panelen met zero-export grotendeels zelfvoorzienend worden?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tilhorn Welke websites over zelfvoorzienendheid en zelfconsumptie heb je al geraadpleegd?
Er zijn diverse - ook met simulatoren te vinden. Daar kan je de specifieke situatie van jouw huis en installaties invoeren en waarschijnlijk een (grove) indicatie verkrijgen.
Om te beginnen: https://solar.htw-berlin.de/rechner/

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Termy

Termy

Tilhorn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:11:
Sorry als ik het hier vraag en het antwoord is al ergens te vinden. Na dagen lezen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen in mijn hoofd.

Wij verkrijgen binnenkort een bestaande woning all electric met zonnepanelen, warmtepomp, WTW en zonnecollector. De verkoper wil geen details verstrekken omdat het hem niet interesseert. Daarnaast mag ik nog geen contact opnemen met de leveranciers. Opgave in de vragenlijst Funda is verbruik 3002kWh/jaar zonder laadpaal.

Utopia is naar een zelfvoorzienend huis. Even buiten beschouwing laten wat het rendement op investeringen is.

Ik neem een systeem waarbij ik volledig zelfvoorzienend ben bij netuitval. Bijv Haier Smart Cube. Ik leg heel veel PV-panelen op het zuiden (<30 stuks kan ik nog plaatsen) met een zero-export instelling. Ik neem een accu van pakweg 45kWh. Dit om in de wintermaanden (even geen rekening houdende met sneeuw op panelen) waardoor ik grotendeels zelfvoorzienend wordt. Stel mijn nachtverbruik is 4,5kW.

Kan ik door een grote accu te plaatsen en veel PV-panelen met zero-export grotendeels zelfvoorzienend worden?
Simuleer wat je aan panelen kwijt kunt op je dakvlakken in iets als pvcalc en dan zie je waarschijnlijk dat je all-eletric huis het zwaar gaat krijgen in de winter. Een significant aantal km rijden in een EV heeft nog meer panelen nodig, mocht die er ook zijn.

Maar het idee is goed :). Dat het in de winter heel moeilijk is om onafhankelijk van het net te zijn houdt niet in dat het niet nuttig is om het 10 maanden van het jaar wel te zijn.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Waarom zou je niks willen exporteren, klinkt wel erg egoistisch , zo van “mijn energie, afblijven” ? Als je een accu hebt kun je die juist laten exporteren wanneer het net het nodig heeft en het toevallig ook wat opbrengt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik denk dat je van medio november tot half februari zo weinig opwekt en best wel veel verbruikt dat die 45 kWh accu zwaar overdreven is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:54
Dreamvoid schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:16:
[...]

In de zomer is er naar de toekomst toe niks meer te doen voor gascentrales. De wintermaanden is uiteraard een heel ander verhaal, daar zijn de stroomprijzen ook veel hoger dus daar moeten ze terugverdiend worden. Dit geldt overigens ook steeds meer voor (offshore) wind, en kerncentrales: de zomermaanden leveren nauwelijks meer wat op, alle waarde zit in de winter.
je schrijft dit alsof het automatisch waar is maar hoe zie jij dat de stroomprijzen in de winter veel hoger zijn? is een voorspelling voor de toekomst toch? ik kijk vaak op www.stroomperuur.nl en als.ik terugga naar bijv december 2025 dan was de stroomprijs in de meeste uren hetzelfde of lager dan die van dagen in juni/juli. Nu kun je zeggen 'ja nee prijzen nu tijdelijk hoog want straat van Hormuz' maar volgens mij is er altijd wel wat. Ik snap het concept van goedkope stroom.in de zomer wel maar zie het in de praktijk in 2026 niet terug. Wat mis ik hier?

• IvoB2
  • Niet online
Simpel antwoord op een simpele vraag: ja. (hangt wel van je verbruik af en wanneer je wat verbruikt maar wanneer je dat in acht neemt is het antwoord al niet meer zo eenvoudig).

Nota: aantal PV panelen zegt weinig tot niets. Aantal KWp, oriëntatie en hellingshoek alles.
Lijkt me ook meer een vraag voor het topic "is een thuisaccu al iets voor mij" of "off grid leven"" dan een vraag in een topic over duurzaamheid.

• Termy

Termy

Fr33z schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:53:
[...]

je schrijft dit alsof het automatisch waar is maar hoe zie jij dat de stroomprijzen in de winter veel hoger zijn? is een voorspelling voor de toekomst toch? ik kijk vaak op www.stroomperuur.nl en als.ik terugga naar bijv december 2025 dan was de stroomprijs in de meeste uren hetzelfde of lager dan die van dagen in juni/juli. Nu kun je zeggen 'ja nee prijzen nu tijdelijk hoog want straat van Hormuz' maar volgens mij is er altijd wel wat. Ik snap het concept van goedkope stroom.in de zomer wel maar zie het in de praktijk in 2026 niet terug. Wat mis ik hier?
Je mist dat het aantal batterijen heel hard toeneemt en de gaspiekers wegdrukt. Er zijn al meerdere markten in de wereld waar dit heel zichtbaar is en het is een kwestie van korte tijd dat het hier ook het geval zal zijn. Het voordeel van zo ver van de evenaar zitten is dat je in de zomer erg lang licht hebt dus het makkelijkst klokje rond op zon + batterijen kunt draaien.

Dit betekent dan automatisch dat het een stuk minder goed werkt in de winter en we daar dus langer afhankelijk zijn van gascentrales die maar weinig draaien (op het jaar gezien) en dus torenhoge prijzen vragen om dat rendabel te maken.

@klump4u Als je goedkope windenergie kunt laden en daar genoeg mee wilt doen (WP, EV) dan is zo'n grote batterij zo gek nog niet in de winter. Zeker als je daar met WP en al backup van wilt hebben.

@joezzt Wat dacht je van negatieve stroomprijzen?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 22:14
Als je een enorme overmaat aan PV legt zou dat misschien kunnen. In Nederland is verschil in PV-opbrengst tussen de zomer- en wintermaanden acht tot twaalf, afhankelijk van de opstelling van je zonnepanelen. Houd het op grofweg een factor tien. Dat betekent dus dat je om de winter zelfvoorzienend door te komen genoeg zonnepanelen neer moet leggen om je winterverbruik te dekken, en omdat je een warmtepomp hebt is dat dan ook hoog.

Er van uitgaande dat je zoveel ruimte op je dak hebt en bereid bent te investeren in zo'n onrendabele overmaat, houdt dat in dat je 's zomers 90 of misschien wel 95% van je opwek weggooit. En reken vooral ook uit hoeveel geld je moet investeren om te garanderen dat je per jaar hooguit 5, 3 of zelfs 1 dag zonder stroom zit.

Zelfvoorzienend in Nederland op alleen lokaal opgewekte zonne-energie is praktisch gezien niet mogelijk. Ik zou een paar oplossingen overwegen:

* Installeer een redelijk aantal zonnepanelen, en een thuisbatterij van redelijke grootte. Neem een dynamisch contract, en programmeer je batterij zo dat hij tekorten van het net op goedkope (en dus de meest duurzame) momenten afneemt. Van het net verbruiken is niet erg.
* Als je op een plek woont buiten de bebouwde kom zou je een kleine windturbine kunnen overwegen. Voor de duidelijkheid, iets als een heel kleine windmolen, zeker die "verticale-as-troep", op de nok van je huis, binnen de bebouwde kom, werkt simpelweg niet. Wind werkt alleen op een mast van zeker 10-15 m, buiten de bebouwde kom, in een gebied wat voldoende windrijk is. Voor slechts heel weinig Nederlanders een reëele optie.
* Verhuis naar een land dichtbij de evenaar. Daar zijn de seizoensverschillen in PV-opbrengst een stuk kleiner, en je hebt minder verwarming nodig (wel meer koeling).

Kortom, dromen over "zelfvoorzienend" mag natuurlijk, maar als je duurzaamheidsstappen wil maken kun je je geld m.i. veel nuttiger besteden.

Koop anders eerst één zonnepaneel met een microomvormer, leg die neer, en observeer dat een jaar. Dat zal je bovenstaande glashelder maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Termy

Termy

JeroenH schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:13:
Koop anders eerst één zonnepaneel met een microomvormer, leg die neer, en observeer dat een jaar. Dat zal je bovenstaande glashelder maken.
Je kunt ook 2 minuten spelen met pvcalc of PVGIS en je een jaar en geld besparen ;).

M.i. ligt het allemaal aan de kosten. Als je voor een prikkie 100 panelen legt dan maakt het toch helemaal niet uit dat je in de zomer 95% van je potentieel niet opwekt. Dat kost niks en anders had het ook je dak verwarmd. Idealiter simuleer je uitgebreid hoeveel panelen en kWh batterij nuttig zijn om bij bewolking in het tussenseizoen nog goed uit te komen en leg je een dakvlak in 1 keer vol.

Realistisch gezien zal het dak altijd zodanig limiterend zijn dan je het gewoon blind vol kunt leggen en niks fout hebben gedaan. Nu lijkt @Tilhorn wel een best groot dak te hebben als er nu al PV ligt en er toch nog 30 panelen op zuid bij kunnen, maar misschien begrijp ik de post verkeerd.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Voor de wintermaanden is het vooral ook relevant onder welke hoek je die 30 extra panelen kan plaatsen. Als dat op een schuin dak is met een leuke dakhoek dan kan je in de wintermaanden nog best een leuke opwek (maar nog steeds te weinig) realiseren. Liggen ze op een plat dak, dan is de opbrengst in de winterperiode echt nihil, zoals hier.

Voor de zomer is een flinke accu zoals de genoemde 45kWh nog best leuk, tijdens de uren met lage/negatieve prijzen laadt je de accu vol en dat dump je dan tijdens de avondspits weer op het net. Kan je er op een goede dag toch nog zo'n 15-20ct per kWh voor krijgen. Dat kan best heel rendabel zijn als je die 30 panelen zelf kan leggen.

Maar echt off-grid tijdens de wintermaanden kan je in nederland vergeten zonder forse windturbine of een aggregaat met een zwembad aan diesel. Rendabel of duurzaam is het iig zeker niet. Stel je het doel bij tot een maand of 9 a 10 off-grid, dan is dat wel goed haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 13-07-2026 10:35 ]

All-electric.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 22:14
Termy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:21:
Je kunt ook 2 minuten spelen met pvcalc of PVGIS en je een jaar en geld besparen ;).
Snap ik, maar ik merk dat mensen die dromen van zelfvoorzienend zichzelf nog wel eens "rijk" rekenen. Data uit de praktijk liegt niet.
M.i. ligt het allemaal aan de kosten.
En dat is inderdaad de essentie van het hele verhaal. Alles is mogelijk, de vraag is, ben je bereid de prijs ervoor te betalen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste