Backtest voor thuisbatterij aanschaf obv echte energieprijze

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Mile
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 01-07 22:15
Ha Tweakers,

Al eerder heb ik waardevolle feedback gekregen op mijn website stroomvoorspeller.nl vanuit dit platform (zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334348/////1782312014). De website is aan het groeien en recent heb ik een idee live gebracht als onderdeel van de website, waarmee mensen inzicht kunnen krijgen in wat een thuisbatterij voor hen zou betekenen qua besparing, rekening houdend met de daadwerkelijke energieprijzen per aanbieder over een gegeven maand in het verleden.

Het poogt dus een antwoord te geven op 'wat als ik een batterij gehad zou hebben in maand X van 2026, hoeveel zou ik dan bespaard hebben ?'. Je kan verschillende energieleveranciers selecteren en de berekening wordt gemaakt met de daadwerkelijke energieprijzen van de maand die je selecteert. Voor terugverdientijd e.d. wordt de jaaropbrengst aangehouden.

Ik hoop hier nu weer van jullie kritische noten en waardevolle feedback te krijgen.

Nb; nog steeds --> geen cookies en geen reclame!

https://stroomvoorspeller.nl/batterij-berekenen — net als de vorige keer: alle technische en kritische feedback op het model en de aannames is welkom. 🙂

alvast veel dank!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:07
Mr-Mile schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:48:
Het poogt dus een antwoord te geven op 'wat als ik een batterij gehad zou hebben in maand X van 2026, hoeveel zou ik dan bespaard hebben ?'.
dit gaat natuurlijk een heel vertekent beeld geven als je dat voor 1 maand gaat doen als de uitkomst * 12 wordt gedaan. En welke kosten pak je voor 'een batterij'? Ik zou erg uitkijken want de argeloze lezer concludeert nogal snel.

overigens heeft jeroen.nl dit ook (al)

• Mr-Mile
emielbf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:15:
[...]

dit gaat natuurlijk een heel vertekent beeld geven als je dat voor 1 maand gaat doen als de uitkomst * 12 wordt gedaan. En welke kosten pak je voor 'een batterij'? Ik zou erg uitkijken want de argeloze lezer concludeert nogal snel.

overigens heeft jeroen.nl dit ook (al)
Ai, dank voor de tip! ik ga eens even kijken hoe die werkt.. Wellicht vul ik dus een gat op wat helemaal geen gat is. En de breakeven inzichten worden altijd op jaarbasis gedaan obv jaarverbruik. Gegevens van 1 maand * 12 is inderdaad niet representatief.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Leuk. Ik heb even mijn data ingevuld... Ik moet het jaarverbruik zonder warmtepomp en zonnepanelen invullen, anders is mijn geschatte dagverbruik onrealistisch en gaat de berekening mbt zonnepanelen niet goed. Afgezien daarvan zien de getallen er best realistisch uit voor de thuisbatterij, maar is het wat optimistisch. Voor Mei 2026 geeft je tool 27.98, mijn echte 'winst' is 11.92. Het verschil zit grotendeels in mijn terugleverboete, maar ook in de optimische voorgerekende zelfvoorziening van 100% en teruglevering van 40%. Reken je ook met efficiency van je batterij?

Met mijn warmtepomp weet ik 95% zeker dat van half september tot half maart mijn zonneopbrengst opgeslurpt wordt door de warmtepomp. Mijn thuisbatterij levert dan vrijwel niets op. Om precies te zijn: €11,01 over die periode (okt tm feb is zelfs maar €3,06).

Mag ik vragen hoe je het verbruik& opbrengst door het jaar heen schat? Ik heb een cosinus gefit op mijn data en zonneintensiteit, dat werkt verbazend goed

Iets anders, als ik mijn mobiel in landscape zet en weer terug naar portrait doe, dan is het scherm opeens uitgezoomd.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Mr-Mile
KabouterSuper schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:28:
Leuk. Ik heb even mijn data ingevuld... Ik moet het jaarverbruik zonder warmtepomp en zonnepanelen invullen, anders is mijn geschatte dagverbruik onrealistisch en gaat de berekening mbt zonnepanelen niet goed. Afgezien daarvan zien de getallen er best realistisch uit voor de thuisbatterij, maar is het wat optimistisch. Voor Mei 2026 geeft je tool 27.98, mijn echte 'winst' is 11.92. Het verschil zit grotendeels in mijn terugleverboete, maar ook in de optimische voorgerekende zelfvoorziening van 100% en teruglevering van 40%. Reken je ook met efficiency van je batterij?

Met mijn warmtepomp weet ik 95% zeker dat van half september tot half maart mijn zonneopbrengst opgeslurpt wordt door de warmtepomp. Mijn thuisbatterij levert dan vrijwel niets op. Om precies te zijn: €11,01 over die periode (okt tm feb is zelfs maar €3,06).

Mag ik vragen hoe je het verbruik& opbrengst door het jaar heen schat? Ik heb een cosinus gefit op mijn data en zonneintensiteit, dat werkt verbazend goed

Iets anders, als ik mijn mobiel in landscape zet en weer terug naar portrait doe, dan is het scherm opeens uitgezoomd.
shit, ja de terugleverboete is natuurlijk belangrijk! Hou ik nu geen rekening mee. Ik ga gelijk ff langs de aanbieders en kijken wat de terugleverboete is - dan verwerk ik die nog in de data per aanbieder.

Qua batterij efficiëntie ga ik uit van 90%. Opbrengst van zonnepanelen ga ik uit van 350 kWh per paneel; waarbij de weging per maand verschilt. Onderstaand hoe de jaaropbrengst (= 350 * aantal panelen) over de maanden verdeeld wordt.
MaandAandeel
Januari2%
Februari4%
Maart8%
April12%
Mei14%
Juni14%
Juli13%
Augustus11%
September9%
Oktober6%
November4%
December3%
Nu dus hard in de code en niet via een functie.

De warmtepomp is ook een goed punt! die wordt nu gelijkmatig verdeeld terwijl hij in de winter eigenlijk alle stroom verbruikt. Ik ga ff nadenken hoe ik dat kan verwerken zonder al te veel input van de gebruiker te vragen..

Het issue met landscape mode naar portrait mode op de telefoon is opgelost!

Dank voor de constructieve feedback! Hier kan ik veel mee!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb naar je nieuwe versie gekeken, veel mooie verbeteringen. Je toevoeging van de warmtepomp is netjes, met alleen een ja/nee vinkje en een jaarverbruik. Het plaatje van je dagverbruik is inclusief de wp, tof. Ik zie nog niet helemaal hoe je het wp verbruik gedurende de dag hebt bepaald. Bij mij draait de wp op koude dagen 24/7 op vrijwel constant vermogen, zie plaatje. Bij jou meen ik een curve te zien. Het maakt trouwens niets uit voor de berekeningen, dus het is niet zo belangrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHL1g-eFAToSdclp4IoJfaKUruY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3YG1bRwp3kzbJCskKhO326f.jpg?f=fotoalbum_large

Verder, bovenaan kies je voor een maand, maar dat heeft alleen effect op de grafiek onderaan. Is het niet gemakkelijker voor de gebruiker om de maandkeuze vlak boven de grafiek te zetten?
Tenslotte, de besparing die je berekent is tov de situatie zonder pv en tb. Maar als je al pv hebt, dan ben je vooral geïnteresseerd in de besparing van de tb alleen. Kan je misschien beide besparingen tonen?

When life gives you lemons, start a battery factory

• Mr-Mile
KabouterSuper schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:04:
Ik heb naar je nieuwe versie gekeken, veel mooie verbeteringen. Je toevoeging van de warmtepomp is netjes, met alleen een ja/nee vinkje en een jaarverbruik. Het plaatje van je dagverbruik is inclusief de wp, tof. Ik zie nog niet helemaal hoe je het wp verbruik gedurende de dag hebt bepaald. Bij mij draait de wp op koude dagen 24/7 op vrijwel constant vermogen, zie plaatje. Bij jou meen ik een curve te zien. Het maakt trouwens niets uit voor de berekeningen, dus het is niet zo belangrijk.
[Afbeelding]

Verder, bovenaan kies je voor een maand, maar dat heeft alleen effect op de grafiek onderaan. Is het niet gemakkelijker voor de gebruiker om de maandkeuze vlak boven de grafiek te zetten?
Tenslotte, de besparing die je berekent is tov de situatie zonder pv en tb. Maar als je al pv hebt, dan ben je vooral geïnteresseerd in de besparing van de tb alleen. Kan je misschien beide besparingen tonen?
De warmtepomp volgde geen eigen curve. Ik telde het op bij het dagelijkse verbruik per uur (vandaar de curve). Dat is makkelijk, maar inderdaad niet waarheidsgetrouw - vooral tijdens koude dagen. Het seizoens effect zat er al wel in. Heb het nu aangepast zodat het zijn eigen curve heeft.

Maand selectie zit nu boven de grafiek (goed punt! - had ik zelf eigenlijk al moeten opmerken :( ). De besparing is ook gesplitst naar de bron (panelen en batterij).

Veel dank wederom voor de feedback!
Pagina: 1