RonJ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Idem, ik was in 2015 al gasloos en verwarmde in die woning alleen met airco's. Werd je toen heel raar door aangekeken, net als een EV. Allemaal geen seconde spijt van gehad, enkele jaren geleden alles nog eens dubbel en dwars overgedaan en ook dat heeft op het niveau van de installaties zijn geld allang opgebracht. Als je eea zelf kan loopt de tvt natuurlijk nog veel harder terug. Volgende en laatste stap wordt de thuisbatterij, dan ga ik nog steeds iets meer betalen dan nu met een gratis netbatterij op kosten van
de buren Vattenfall, maar ook die investering zal zich naar verwachting in 6-7 jaar weer terugverdienen. En dan laat ik zaken als variabele nettarieven e.d. nog even buiten beschouwing.
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, heb je het dan over een in-dak systeem met normale panelen of meer de Tesla-roof achtige zonnepannen/zonne"slates"? Al iets concreets op het oog?
*mijn 96 jaar oude dakpannen moeten op de middellange termijn ook een keer vervangen worden.
Yep, ongeveer zelfde scenario hier.
In 2011 zuidelijke helft zadeldak vol PV gelegd.
Omstreeks 2012 (de huidige woning kwam pas vrij medio 2011) als eerste taak alle gaskachels en gasleidingen gesloopt en ter beschikking gesteld van de oudijzerhandel.
Dan A2W (split L/W en L/L) aangelegd voor SWW, airco units in slaapkamers en de overige ruimten LTV (Jaga DBE convectoren). Als back up voor CV en SWW gelijktijdig een speksteenkachel geplaatst (zodat nadien de vloer niet meer diende uitgebroken voor leidingwerk tussen WW-kachel en SWW boilervat.
In de loop der jaren de woning bijna volledig zelf en in stappen geïsoleerd (26 cm rotswol op zoldervloer, 15 cm PIR langs buitenzijde woning afgewerkt met ceder).
In de loop der volgende jaren nog uitgebreid met A2A verwarming/koeling, triple beglazing.
Nadien eerste 15 kWh retrofit batterijen geplaatst.
Dan uitgebreid met V2H op EV6, extra panelen en DC/DC opslag.
Recent de SWW boiler nog uitgebreid met een COP1 weerstand sturend op de HW P1 dongle.
Rond 2031/2032 wordt dat allemaal één geïntegreerd (off grid) geheel waarbij als sluitstuk het (dan versleten) dak in betonpannen vervangen wordt door een zadeldak met grotere hellingshoek (nu slechts 32-35°) en zonnepanelen als dakbedekking.
Dan zijn we ongeveer rond denk ik.
Van begin tot eind waarschijnlijk uitgelachen maar dat deert me niet.
Sinds begin 2014 geen energierekening meer. Integendeel het geheel genereert nu jaarlijks daar bovenop nog een 2000 tot 2500 € netto.
Is de thuisaccu an sich al terugverdiend? Nope.
Heeft het geheel aan energiemaatregelen zich al terugverdiend? Zelfs meer dan dat.
Is dat "allemaal wel zo duurzaam"? Tja ook daar zullen de meningen weer over verschillen.
[
Voor 3% gewijzigd door
IvoB2 op 13-07-2026 17:32
]