• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

Wozmro schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:52:
Even iets anders:

Mguy kuist zijn schup af:

YouTube: MGUY Australia Channel Update - July 2026

Beschrijving

EVs are NOT the answer! Brit 🇬🇧 in Australia 🇦🇺 with a BMW 🇩🇪 440i GC MPPSK 🚫 EV Free zone 🚫

You can send me stuff here if you wish!
Ik heb het transcript even doorgenomen, maar zegt hij überhaupt iets nuttigs? Volgens zegt hij alleen maar "jullie hebben het fout, ik heb het goed" zonder argumenten.
Gewoon je standaard militante petrolhead die zijn kont tegen de krib gooit.

Signatures zijn voor boomers.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:00
RonJ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:31:
Voor de wintermaanden is het vooral ook relevant onder welke hoek je die 30 extra panelen kan plaatsen. Als dat op een schuin dak is met een leuke dakhoek dan kan je in de wintermaanden nog best een leuke opwek (maar nog steeds te weinig) realiseren. Liggen ze op een plat dak, dan is de opbrengst in de winterperiode echt nihil, zoals hier.

Voor de zomer is een flinke accu zoals de genoemde 45kWh nog best leuk, tijdens de uren met lage/negatieve prijzen laadt je de accu vol en dat dump je dan tijdens de avondspits weer op het net. Kan je er op een goede dag toch nog zo'n 15-20ct per kWh voor krijgen. Dat kan best heel rendabel zijn als je die 30 panelen zelf kan leggen.

Maar echt off-grid tijdens de wintermaanden kan je in nederland vergeten zonder forse windturbine of een aggregaat met een zwembad aan diesel. Rendabel of duurzaam is het iig zeker niet. Stel je het doel bij tot een maand of 9 a 10 off-grid, dan is dat wel goed haalbaar.
Helemaal mee eens,ik produceer vier keer meer dan mijn eigen gebruik met platte panelen. In de winter 7 kwh per dag heeft mijn wp niks aan,de overige huis apparaten hebben dat al lang verslonden

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Termy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:21:
Realistisch gezien zal het dak altijd zodanig limiterend zijn dan je het gewoon blind vol kunt leggen en niks fout hebben gedaan. Nu lijkt @Tilhorn wel een best groot dak te hebben als er nu al PV ligt en er toch nog 30 panelen op zuid bij kunnen, maar misschien begrijp ik de post verkeerd.
Bij nieuwbouw of daktenovatie kan je er tegenwoordig zelfs voor kiezen om je volledige dakbedekking uit PV-panelen te laten bestaan. Als dat niet duurzaam is en twee vliegen in één klap? Geen materiaal voor dakbedekking en tientallen jaren energie uit een onuitputtelijke bron die toch al aanwezig is of je de energie die daaruit komt nu vangt of niet. En de daaropvolgende jaren geen behoefte meer aan gezeur over beleid volgens de waan van de dag, geopolitieke spanningen met als gevolg energieprijzen die tijdelijk door het dak gaan, capaciteit van netbeheerders of de afwezigheid daarvan, steeds ingewikkelder formules mbt energiecontracten,........ alleen maar..... rust en 24/7 energie voor alles wat je maar wil en wanneer je het zelf wil.

Afhankelijk van lokale reglementering en oriëntatie van je woning zijn er ook nog wel meer plekken om PV te monteren dan op een dak alleen.

De echte beperking om op onze breedtegraad zelfvoorzienend te zijn is doorgaans de limiet van het beschikbare budget.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 10:48 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
Tilhorn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:11:
Sorry als ik het hier vraag en het antwoord is al ergens te vinden. Na dagen lezen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen in mijn hoofd.

Wij verkrijgen binnenkort een bestaande woning all electric met zonnepanelen, warmtepomp, WTW en zonnecollector. De verkoper wil geen details verstrekken omdat het hem niet interesseert. Daarnaast mag ik nog geen contact opnemen met de leveranciers. Opgave in de vragenlijst Funda is verbruik 3002kWh/jaar zonder laadpaal.

Utopia is naar een zelfvoorzienend huis. Even buiten beschouwing laten wat het rendement op investeringen is.

Ik neem een systeem waarbij ik volledig zelfvoorzienend ben bij netuitval. Bijv Haier Smart Cube. Ik leg heel veel PV-panelen op het zuiden (<30 stuks kan ik nog plaatsen) met een zero-export instelling. Ik neem een accu van pakweg 45kWh. Dit om in de wintermaanden (even geen rekening houdende met sneeuw op panelen) waardoor ik grotendeels zelfvoorzienend wordt. Stel mijn nachtverbruik is 4,5kW.

Kan ik door een grote accu te plaatsen en veel PV-panelen met zero-export grotendeels zelfvoorzienend worden?
Als je je gemiddeld winters verbruik niet kan opwekken met je PV (en die kans is klein), dan helpt die enorme batterij je niet echt.

In een maand als December wek ik met >10 kWp op ZZW soms maar 120 kWh op. Het zou me verwonderen dat je daarmee je huis warm krijgt en je licht aan kan houden.

Dus nee, in de maanden tussen November en Februari zal dat met grote waarschijnlijkheid niet lukken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Termy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:00:
Dit betekent dan automatisch dat het een stuk minder goed werkt in de winter en we daar dus langer afhankelijk zijn van gascentrales die maar weinig draaien (op het jaar gezien) en dus torenhoge prijzen vragen om dat rendabel te maken.
Bij mij op het werk verbruiken we ongever 1,4mWh op jaarbasis (zeg ruim 500 huishoudens) hebben we een noodstroomaggregaat van 320kW waarop we door kunnen draaien bij netonderbreking, schakelt binnen paar seconden automatisch in.

Dat is dan een kleintje, bij ziekenhuis, datacenters en grote industrie zullen nog veel grotere installaties staan. Ik durf in te schatten dat er in Nederland meerdere GW's aan vermogen opgesteld staat hiervoor.

Nu is er geen enkele incentive om dergelijke installaties op te starten. Als de prijzen/variabiliteit maar hoog genoeg wordt verandert dat misschien wel. Een bestaande gascentrale zal waarschijnlijk goedkoper zijn maar als alternatief voor het bouwen van nieuwe centrales voor de laatste x% utilizatie zijn hier wellicht mogelijkheden te vinden.

Dit dan nog los van het schakelen van vebruikers, in onze fabriek hebben we meerder grotere verbruikers waar sturing best mogelijk is maar nu geen enkele reden voor is en niet eens een overweging.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 13-07-2026 11:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
assje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Dit dan nog los van het schakelen van vebruikers, in onze fabriek hebben we meerder grotere verbruikers waar sturing best mogelijk is maar nu geen enkele reden voor is en niet eens een overweging.
Dat gebeurt wel bij bedrijven hoor. Vooral bedrijven met enorme vriesruimtes sturen op basis van prijzen. Als de zon veel levert, en de prijzen zijn zeer laag, dan koelen ze naar -25°C om dan bij hogere prijzen de temperatuur wat te laten stijgen (niet boven -15°C) natuurlijk.

Maar misschien kan er nog wel wat bespaard worden als daar de juiste aandacht en incentives voor zijn. Lijkt me een leuk project.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:24
[...]

Bij mij op het werk verbruiken we ongever 1,4mWh op jaarbasis (zeg ruim 500 huishoudens) hebben we een noodstroomaggregaat van 320kW waarop we door kunnen draaien bij netonderbreking, schakelt binnen paar seconden automatisch in.

Dat is dan een kleintje, bij ziekenhuis, datacenters en grote industrie zullen nog veel grotere installaties staan. Ik durf in te schatten dat er in Nederland meerdere GW's aan vermogen opgesteld staat hiervoor.

Nu is er geen enkele incentive om dergelijke installaties op te starten. Als de prijzen/variabiliteit maar hoog genoeg wordt verandert dat misschien wel. Een bestaande gascentrale zal waarschijnlijk goedkoper zijn maar als alternatief voor het bouwen van nieuwe centrales voor de laatste x% utilizatie zijn hier wellicht mogelijkheden te vinden.

Ze zijn er wel hoor. Ik ken meerdere datacenters waarbij de netbeheerder op afstand de aggregaten kan starten om stroom aan het net te leveren. Zoals bij BIT.

Win-win idd, want de netbeheerders komen peaker- en noodcapaciteit tekort en grootverbruikers kunnen zo nog wat terugverdienen van de investering in steeds zwaardere noodstroomvoorzieningen.

All-electric.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:10
bij ziekenhuis, datacenters en grote industrie zullen nog veel grotere installaties staan. Ik durf in te schatten dat er in Nederland meerdere GW's aan vermogen opgesteld staat hiervoor.

Nu is er geen enkele incentive om dergelijke installaties op te starten. Als de prijzen/variabiliteit maar hoog genoeg wordt verandert dat misschien wel.
Ik werk voor een groot academisch ziekenhuis, en toevallig had ik vorig jaar een rondleiding door onze energiecentrale. Dat was machtig interessant, die maken niet alleen stroom, maar ook warm water, koud water, stoom, perslucht, en verzorgen de distributie van diverse medische gassen zoals zuurstof e.d. Zeer belangrijk voor het ziekenhuis allemaal.

Ze hebben drie enorme dieselgeneratoren staan, met warmtewinning uit koelwater/uitlaatgassen. Er werd uitgelegd dat die generatoren in verschillende modi kunnen staan, en één daarvan was "onder controle van de netbeheerder". Het ziekenhuis moet dan zorgen dat die generator beschikbaar is, en de netbeheerder kan deze naar believen in- en uitschakelen zolang de generator in deze modus staat. Dat contract levert het ziekenhuis zoveel geld op, dat het het waard is om dit te doen. En het gebeurt ook regelmatig, meestal rond etenstijd, zo werd ons verteld.

Dus die incentive is er, in ieder geval in midden-Nederland, kennelijk wel degelijk.

Overigens legde men uit dat het vergunningsmatig steeds moeilijker wordt dit soort grote diesels in stedelijk gebied in bedrijf te hebben. De milieuregels worden steeds strenger. Er staan ook drie enorme tanks met adblue....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tommie12
JeroenH schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Ik werk voor een groot academisch ziekenhuis, en toevallig had ik vorig jaar een rondleiding door onze energiecentrale. Dat was machtig interessant, die maken niet alleen stroom, maar ook warm water, koud water, stoom, perslucht, en verzorgen de distributie van diverse medische gassen zoals zuurstof e.d. Zeer belangrijk voor het ziekenhuis allemaal.

Ze hebben drie enorme dieselgeneratoren staan, met warmtewinning uit koelwater/uitlaatgassen. Er werd uitgelegd dat die generatoren in verschillende modi kunnen staan, en één daarvan was "onder controle van de netbeheerder". Het ziekenhuis moet dan zorgen dat die generator beschikbaar is, en de netbeheerder kan deze naar believen in- en uitschakelen zolang de generator in deze modus staat. Dat contract levert het ziekenhuis zoveel geld op, dat het het waard is om dit te doen. En het gebeurt ook regelmatig, meestal rond etenstijd, zo werd ons verteld.

Dus die incentive is er, in ieder geval in midden-Nederland, kennelijk wel degelijk.

Overigens legde men uit dat het vergunningsmatig steeds moeilijker wordt dit soort grote diesels in stedelijk gebied in bedrijf te hebben. De milieuregels worden steeds strenger. Er staan ook drie enorme tanks met adblue....
Top!

Nu denk ik dat de meeste nieuwe ziekenhuizen net buiten de stad liggen.

En dan kunnen die noodgeneratoren vervangen worden door batterijen en PV. En ook die kunnen ingezet worden om netpieken op te vangen, al is het om hun eigen verbruik op piekmomenten te sturen.

Als zo'n ziekenhuis groot genoeg is, dan loont het ook om daar een projectje voor te starten.

Stel dat ze zoiets zouden kunnen doen met de intussen 1000en Marsteks. Je zou dan als eigenaar bv 30€ per maand kunnen krijgen als de netbeheerder je batterij mag aansturen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46
@JeroenH Inmiddels elders in het land ook. Nij Smellinghe heeft gekozen voor een 1.6MW accu met 3,08MWh opslagcapaciteit. Parkeerterrein is sinds 2019 een zonnepaneel-overdekte carport.

Doel van dat project was van het gas af voor het genereren van stoom en het vermijden van terugleverkosten, maar kan verder ook weinig vinden over evt andere noodstroom opties die ze hebben of hadden.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Morgen komt er een installatiebedrijf even een kijkje nemen bij onze woning voor de opties mbt het installeren van een warmtepomp om van het gas af te kunnen en evt te kunnen gaan werken met vloerkoeling.

Na 5 jaar komt ons vaste energiecontract ten einde in september en de aankomende gastarieven geven toch wel te denken en maken het interessanter om eens wat opties op tafel te gaan leggen waaronder dus eentje van het afstappen van gas. Met 1300m3 gas a 1,35/m3 en de aansluiting zou dat toch een behoorlijke kostenpost zijn. We hebben nu al 10 zonnepanelen liggen van toendertijd 275Wp maar die zijn ondertussen ook al een jaartje of 12 oud denk ik. Maar alleen al aan gas zullen we als we gewoon zo door blijven gaan dus een goede €2.000,- per jaar kwijt zijn. Daar zou dan een full electric systeem tegenover komen wat ook niet gratis is in verbruik maar er valt wel degelijk een behoorlijk iets te besparen!

Daarnaast zouden we dan ook de 1e en 2e verdieping van de woning gelijk willen voorzien van vloerverwarming zodat ook die ruimtes gekoeld kunnen worden dmv vloerkoeling. De vraag is dan alleen hoe efficient dat kan en hoe sterk dat is gezien ons huis. De gastouder van de jongste hebben een woning laten bouwen waarin ook vloerkoeling zit (dmv bodemwarmtepomp) en daar is het wel superaangenaam. Alleen dat is natuurlijk wel een andere techniek + een veel nieuwere woning.

Maargoed, al zouden we het in huis in plaats van 27 graden (was het toen het buiten die week laatst richting de 37 ging) naar 23 of 24 kunnen krijgen dan scheelt dat echt al veel. We hoeven het binnen ook geen 20 graden te hebben als het buiten 37 is.

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer ik je post goed begrijp heb je op de verdieping nog geen vloerverwarming en gelijkvloers wel?
Waarom dan op gelijkvloers geen vloerkoeling (op bestaande vloerverwarming) en op verdieping airco units (waarmee je kan koelen en verwarmen). Dan moet de bestaande vloer er niet uit (uiteraard afhankelijk of die er toch al niet uit moest).

• orange.x
  • Nu online
@IvoB2 Dat had ik nog niet gemeld inderdaad maar de laminaatvloer die er ondertussen ook al 14 jaar inligt en al van het goedkoopste kaliber was dat we destijds konden vinden is ook wel aan vervanging toe. Als die er dan uitgaat heb je gelijk toegang tot de betonnen dekvloer en kan dat gelijk daarna voorzien worden van een prima PVC lijmvloer. Airco kan zowel koelen als bijverwarmen, dus dat is wellicht ook een optie. Het zijn wel extra kosten dan voor het laten aanleggen van de vloerverwarming/koelen etc, maar als het goed kan werken denk ik dat dat een prettigere situatie oplevert.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb het transcript even doorgenomen, maar zegt hij überhaupt iets nuttigs? Volgens zegt hij alleen maar "jullie hebben het fout, ik heb het goed" zonder argumenten.
Gewoon je standaard militante petrolhead die zijn kont tegen de krib gooit.
Hij zegt niets nuttig maar ik vind het wel frappant dat een yt-kanaal met 118k abonnees de handdoek in de ring gooit.

Aan de andere kant van het spectrum, everything electric, daar las ik onlangs van een van de oprichters op blueskye een gedachte: zijn we niet klaar? Hebben we nu niet genoeg EV's, warmtepompen, hernieuwbare energie,... besproken? De richting is duidelijk, moet er nog getwijfeld worden over de ingeslagen weg?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:13:
@IvoB2 Dat had ik nog niet gemeld inderdaad maar de laminaatvloer die er ondertussen ook al 14 jaar inligt en al van het goedkoopste kaliber was dat we destijds konden vinden is ook wel aan vervanging toe. Als die er dan uitgaat heb je gelijk toegang tot de betonnen dekvloer en kan dat gelijk daarna voorzien worden van een prima PVC lijmvloer. Airco kan zowel koelen als bijverwarmen, dus dat is wellicht ook een optie. Het zijn wel extra kosten dan voor het laten aanleggen van de vloerverwarming/koelen etc, maar als het goed kan werken denk ik dat dat een prettigere situatie oplevert.
Je zult inderdaad een hoog comfort krijgen,maar reken je niet rijk ,die wp gaat wel 3000 kwh extra verbruiken tegen 30 cent in de winter,dus de besparing is ook weer niet super. Als je gaat koelen word het een duurder systeem vanwege condens aanpassingen. Ik denk dat airconditioning toch wat beter uitpakt op de bovenste verdieping.

Maar als je de kosten over 15 jaar kan uitsmeren is het wel wat waard. Maar bij verhuizing binnen 5 jaar hmmm

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:13:
Ik betwijfel of een vloer uitbreken, puin afvoeren, vloerverwarming op een verdieping aanleggen en een nieuwe vloer leggen goedkoper is dan een paar plafond/muur binnenunits bevestigen. Ook eenvoudiger om individueel per kamer te koelen/verwarmen.
Maar wanneer je toch al een nieuwe vloer wil dan is het idd al een ander uitgangspunt.

• orange.x
  • Nu online
@reneeke1970 ik had in de meest ideale situatie 2 weken geleden de sleutel gekregen van een ouder huis waar alles nog in aangepast kon worden, maar de vrouw wilde toch niet. Eeuwig zonde! Maargoed, de kans dat we alsnog binnen afzienbare tijd verhuizen acht ik nu een heel stuk kleiner omdat ik alles vergelijk met dat wat we hadden kunnen hebben. Dus 15 jaar, de jongste wordt in oktober 5, ik verwacht inderdaad niet dat we binnen 10-15 jaar verkassen tenzij het financieel heel veel beter moet gaan lopen ineens. Plus er zijn ook wel wat handigheidjes met de overwaarde van de hypotheek te kunnen doen, dan behouden we alsnog ons spaargeld wat ook wel lekker is.

@IvoB2 De laminaatvloer + ondervloer kan ik zelf allemaal eruit halen, dan moet er een mannetje komen die wat sleuvel trekt, slangen plaatst, naja etc etc. Kijk, heel handig is het allemaal niet want alle kamers worden gewoon gebruikt :P Maar dat euvel hou je toch met welke andere vloer je er ook in gaat leggen. Het zorgt er alleen voor dat de periode van niet kunnen gebruiken langer wordt. Kwestie van goed timen in of rond een vakantie. En ook die kosten zullen meegenomen moeten worden.

Kijk, de simpelste en goedkoopste oplossing qua directe uitgave is airco's en geen warmtepomp. Maar dan stijgen de energiekosten alleen maar en wordt het er dus niet goedkoper op. We hebben geld op de bank staan waar de rente ook om te janken is en we hebben ruimte binnen de overwaarde om dat goedkoop te kunnen lenen en zo het spaargeld te behouden.

Nieuwe lasten voor energie gaan sowieso aardig omhoog in ons geval, de voorschotberekening werd bijna 80-100 per maand meer. Als ik dat geld gebruik om die lening te kunnen betalen die die verbouwing mogelijk maakt dan heb ik wel dezelfde stijging qua lasten maar wel een veel aangenamere situatie binnen voor de komende x jaar. Maargoed, morgen maar eens afwachten hoe en wat :)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

Wozmro schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Hij zegt niets nuttig maar ik vind het wel frappant dat een yt-kanaal met 118k abonnees de handdoek in de ring gooit.
Hoezo handdoek in de ring gooien? Dit is een petrolhead met EV-haat die probeert de verandering tegen te gaan omdat hij bang is dat hem zijn broem-broem afgepakt wordt. Een hater die tegen verandering is.

En hij heeft een topic gevonden dat hem views en likes oplevert. Dat staat model voor een bepaald soort Youtuber.
De richting is duidelijk, moet er nog getwijfeld worden over de ingeslagen weg?
Het mag wel duidelijk zijn dat de boodschap bij een grote groep nog niet over komt. Ik lees op het forum wat voorheen de tuftufclub was mee. Het is al een beetje verzacht, maar 10 jaar geleden zeggen dat je een Prius of later een EV had? Waanzin! Je bent gek, een sukkel, complete mongool dat je daar in trapt!

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 13-07-2026 13:12 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ok, dan zal het aan mijn bubbeltje liggen.

Ik ga eens zoeken naar dat tuftuf forum 🙂 Op een of andere manier vind ik het leuk om de 'andere kant' te lezen. (ja, het zijn meestal ook gewone, brave mensen)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• assje
  • Nu online
@orange.x naar mijn mening is vloerkoeling een concessie en bij nieuwbouw of grondige renovatie niet wenselijk als oplossing (met uitzondering van specifieke situaties zoals appartementen).

Op zijn minst combineren met condenserende koeling op de bovenste verdieping / gang. Maar; ik zou zelfs overwegen om om slaapkamers die hele vloerverwarming achterwege te laten en in plaats daarvan L/L voor koeling en optioneel verwarmen te plaatsen.

Hou met het infrezen van vloerverwarming met name op de verdiepingen rekening met het vrijwel onvermijdelijk raken van leidingen in de dekvloer.

Mijn advies:
L/W warmtepomp voor vloerverwarming BG&Badkamer + SWW
L/L warmtepomp voor koeling en verwarming verdiepingen)

Als er boven al radiatoren hangen mogen die op lage temperatuur meedraaien met de warmtepomp en met beetje geluk is dat al genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 13-07-2026 13:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IvoB2
  • Niet online
orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
Kijk, de simpelste en goedkoopste oplossing qua directe uitgave is airco's en geen warmtepomp. Maar dan stijgen de energiekosten alleen maar en wordt het er dus niet goedkoper op. We hebben geld op de bank staan waar de rente ook om te janken is en we hebben ruimte binnen de overwaarde om dat goedkoop te kunnen lenen en zo het spaargeld te behouden.

Nieuwe lasten voor energie gaan sowieso aardig omhoog in ons geval, de voorschotberekening werd bijna 80-100 per maand meer. Als ik dat geld gebruik om die lening te kunnen betalen die die verbouwing mogelijk maakt dan heb ik wel dezelfde stijging qua lasten maar wel een veel aangenamere situatie binnen voor de komende x jaar. Maargoed, morgen maar eens afwachten hoe en wat :)
Een airco is eveneens een warmtepomp, zelfs eentje die in de twee richtingen werkt. :)
Een L/L binnenunit heeft doorgaans eveneens een modus "drogen/ontvochtigen". Dan kan een vloerkoeling volgens mij niet (?).
Deze dagen is de RV van de buitenlucht heel hoog (hier rond de 72%). Ik draai nu niet op "koelen" maar op "drogen". Dat is meestal al voldoende (binnenklimaat R (55-60%) om het in huis aangenaam te laten aanvoelen (zeker in slaapkamers) zonder een continue koude tochtstroom van puur L/L koelen.
Ik zie niet in waarom je energiekosten dan zouden stijgen? Je energiekosten zijn alleen afhankelijk van hoeveel kWh je nog uit het net haalt en tegen welke prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 13:39 ]

• IvoB2
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:09:
Het mag wel duidelijk zijn dat de boodschap bij een grote groep nog niet over komt. Ik lees op het forum wat voorheen de tuftufclub was mee. Het is al een beetje verzacht, maar 10 jaar geleden zeggen dat je een Prius of later een EV had? Waanzin! Je bent gek, een sukkel, complete mongool dat je daar in trapt!
Ha,ha, hoe herkenbaar. :)
En ging/gaat ook op voor plaatsen PV en thuisaccu (en in sommige gevallen zelfs isoleren van de woning. |:( ).
Ik zeg maar, wie laatst lacht best lacht.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 13:35 ]

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:34:
[...]

Ha,ha, hoe herkenbaar. :)
En ging/gaat ook op voor plaatsen PV en thuisaccu (en in sommige gevallen zelfs isoleren van de woning. |:( ).
Alweer 12 jaar geleden de eerste zonnepanelen op het dak gelegd, jarenlang niets betaald voor de stroom (in de gascrisis 50 cent terug voor teveel geleverde stroom :+ ) , nu met WP en EV moet ik weer wat betalen. En nu gaat de saldering eraf en krijg je al die commentaren "dan heb je niks meer aan die zonnepanelen he?"
Ik zeg maar, wie laatst lacht best lacht.
Dat. Zoveel geld dat je er mee bespaart, je voelt je die Pandarijder uit de reclame die iedereen uitlacht.

• IvoB2
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:40:

En nu gaat de saldering eraf en krijg je al die commentaren "dan heb je niks meer aan die zonnepanelen he?"
Laat maar doen, ieder zijn hobby. :)
Ik heb jaren terug (in BE) de netsaldering al vrijwillig opgegeven en heb nu jaarlijks minder kosten dan tijdens salderen. Ik krijg netto nog ieder jaar geld toe (door telkens relatief orek op de PV en thuisaccu kar te springen en uiteraard doorlopend sinds 2013 de woning te blijven aanpassen aan de beschikbare technieken. En ik plan in de nabije toekomst mijn volledig dak (noord en zuid) te vervangen door één groot zonnepaneel.

• _JGC_
  • Laatst online: 11:46
@Maasluip sprak zaterdag met nieuwe buren die net een huisje hebben gekocht. 30 jaar niks aan dat huisje gedaan... mogen zij doen.
"Ja toen we een energiecontract afsloten moesten we 450 euro voorschot betalen op basis van verbruik van vorige eigenaar"

Ik zit op 60... vorig jaar op 100. Nagenoeg allemaal zelf geïsoleerd de afgelopen 16 jaar. Hybride warmtepomp zelf geplaatst vorig jaar om te proberen wat het doet... die wordt straks omgebouwd. Het is dat salderen eraf gaat, anders had ik komend jaar 25 betaald, wordt straks weer 60. Gas gaat er na de zomer uit :)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:24
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Laat maar doen, ieder zijn hobby. :)
Ik heb jaren terug (in BE) de netsaldering al vrijwillig opgegeven en heb nu jaarlijks minder kosten dan tijdens salderen. Ik krijg netto nog ieder jaar geld toe (door telkens relatief orek op de PV en thuisaccu kar te springen en uiteraard doorlopend sinds 2013 de woning te blijven aanpassen aan de beschikbare technieken.
Idem, ik was in 2015 al gasloos en verwarmde in die woning alleen met airco's. Werd je toen heel raar door aangekeken, net als een EV. Allemaal geen seconde spijt van gehad, enkele jaren geleden alles nog eens dubbel en dwars overgedaan en ook dat heeft op het niveau van de installaties zijn geld allang opgebracht. Als je eea zelf kan loopt de tvt natuurlijk nog veel harder terug. Volgende en laatste stap wordt de thuisbatterij, dan ga ik nog steeds iets meer betalen dan nu met een gratis netbatterij op kosten van de buren Vattenfall, maar ook die investering zal zich naar verwachting in 6-7 jaar weer terugverdienen. En dan laat ik zaken als variabele nettarieven e.d. nog even buiten beschouwing.
En ik plan in de nabije toekomst mijn volledig dak (noord en zuid) te vervangen door één groot zonnepaneel.
Even uit nieuwsgierigheid, heb je het dan over een in-dak systeem met normale panelen of meer de Tesla-roof achtige zonnepannen/zonne"slates"? Al iets concreets op het oog?

*mijn 96 jaar oude dakpannen moeten op de middellange termijn ook een keer vervangen worden.

All-electric.

• orange.x
  • Nu online
@assje @IvoB2 goede tips. Ik ga ze onthouden en eens tegen de adviseur aanhouden en natuurlijk ook even afwachten waar hij zelf mee komt. Morgen is dan een installatiebedrijf uit Nijkerk, volgende week komt nog een adviseur van Samangroep eenzelfde check doen, ook daar eens horen wat de opties zijn.

Ik weet niet zo goed hoe dik die cementdekvloer is, als ik het aan Google vraag is het minimaal 30mm als er vloerverwarming gebruikt zou moeten worden, anders is het meer richting de 50-70mm. De vloer die er nu opligt, laminaat + ondervloer moet qua dikte ok weer terugkomen voordat de PVC erop komt om aan de onderkant van de plinten aan te sluiten. Dus als dat bij elkaar ongeveer 8-10mm is en je hebt doorgaans 25-30mm diepte nodig voor de slangen dan zou het tussen de 15-20mm maar diep hoeven. Dus opzichhhhh zou het dan wel moeten kunnen. Ik probeer me niet blind te staren op die vloerverwarming/koeling hoor :+

• assje
  • Nu online
orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:56:
Ik weet niet zo goed hoe dik die cementdekvloer is, als ik het aan Google vraag is het minimaal 30mm als er vloerverwarming gebruikt zou moeten worden, anders is het meer richting de 50-70mm. De vloer die er nu opligt, laminaat + ondervloer moet qua dikte ok weer terugkomen voordat de PVC erop komt om aan de onderkant van de plinten aan te sluiten. Dus als dat bij elkaar ongeveer 8-10mm is en je hebt doorgaans 25-30mm diepte nodig voor de slangen dan zou het tussen de 15-20mm maar diep hoeven. Dus opzichhhhh zou het dan wel moeten kunnen. Ik probeer me niet blind te staren op die vloerverwarming/koeling hoor :+
Ongeacht de diepte kan het goed zijn dat alle elektra/waterleidingen ook in die dekvloer zit; als je gelukt hebt iets dieper maar als je pech hebt niet. Geen enkele installateur gaat in zijn offerte aansprakelijkheid nemen op het raken van die leidingen dus neem daarvoor een potje onvoorzien op.

Ik zou altijd even goed nadenken waar je de leidingen verwacht afhankelijk van bouwjaar/type.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 13-07-2026 15:06 ]

• IvoB2
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:28:
[...]

Idem, ik was in 2015 al gasloos en verwarmde in die woning alleen met airco's. Werd je toen heel raar door aangekeken, net als een EV. Allemaal geen seconde spijt van gehad, enkele jaren geleden alles nog eens dubbel en dwars overgedaan en ook dat heeft op het niveau van de installaties zijn geld allang opgebracht. Als je eea zelf kan loopt de tvt natuurlijk nog veel harder terug. Volgende en laatste stap wordt de thuisbatterij, dan ga ik nog steeds iets meer betalen dan nu met een gratis netbatterij op kosten van de buren Vattenfall, maar ook die investering zal zich naar verwachting in 6-7 jaar weer terugverdienen. En dan laat ik zaken als variabele nettarieven e.d. nog even buiten beschouwing.

[...]

Even uit nieuwsgierigheid, heb je het dan over een in-dak systeem met normale panelen of meer de Tesla-roof achtige zonnepannen/zonne"slates"? Al iets concreets op het oog?

*mijn 96 jaar oude dakpannen moeten op de middellange termijn ook een keer vervangen worden.
Yep, ongeveer zelfde scenario hier.
In 2011 zuidelijke helft zadeldak vol PV gelegd.
Omstreeks 2012 (de huidige woning kwam pas vrij medio 2011) als eerste taak alle gaskachels en gasleidingen gesloopt en ter beschikking gesteld van de oudijzerhandel.
Dan A2W (split L/W en L/L) aangelegd voor SWW, airco units in slaapkamers en de overige ruimten LTV (Jaga DBE convectoren). Als back up voor CV en SWW gelijktijdig een speksteenkachel geplaatst (zodat nadien de vloer niet meer diende uitgebroken voor leidingwerk tussen WW-kachel en SWW boilervat.
In de loop der jaren de woning bijna volledig zelf en in stappen geïsoleerd (26 cm rotswol op zoldervloer, 15 cm PIR langs buitenzijde woning afgewerkt met ceder).
In de loop der volgende jaren nog uitgebreid met A2A verwarming/koeling, triple beglazing.
Nadien eerste 15 kWh retrofit batterijen geplaatst.
Dan uitgebreid met V2H op EV6, extra panelen en DC/DC opslag.
Recent de SWW boiler nog uitgebreid met een COP1 weerstand sturend op de HW P1 dongle.
Rond 2031/2032 wordt dat allemaal één geïntegreerd (off grid) geheel waarbij als sluitstuk het (dan versleten) dak in betonpannen vervangen wordt door een zadeldak met grotere hellingshoek (nu slechts 32-35°) en zonnepanelen als dakbedekking.
Dan zijn we ongeveer rond denk ik. :)

Van begin tot eind waarschijnlijk uitgelachen maar dat deert me niet.
Sinds begin 2014 geen energierekening meer. Integendeel het geheel genereert nu jaarlijks daar bovenop nog een 2000 tot 2500 € netto.
Is de thuisaccu an sich al terugverdiend? Nope.
Heeft het geheel aan energiemaatregelen zich al terugverdiend? Zelfs meer dan dat.
Is dat "allemaal wel zo duurzaam"? Tja ook daar zullen de meningen weer over verschillen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 17:32 ]

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:51
@orange.x Bij woningen met een kanaalplaat verdiepings vloer lopen er diverse leidingen op deze vloer voor de begane grond over de platen waar dan bovenop de dekvloer van ca 3cm wordt gestort. Als je in deze vloer gaat frezen zal je geheid een paar, zo niet alle, leidingen gaan raken. Je zou ipv in de dekvloer frezen, Fermacell 2E32 vloerplaten kunnen leggen en daar in de gleuven laten frezen. Je krijgt er ook nog eens een redelijk snel reagerende vloerverwarming door. Maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan, zodat een airco systeem waarschijnlijk minder kost en sneller en beter werkt.

• orange.x
  • Nu online
@Signor Doekie Daar heb ik idd ook over nagedacht, maar leek me inderdaad ook niet een betaalbare optie. We hebben idd kanaalplaten waar al het leidingwerk voor in ieder geval de elektra over de vloeren loopt. Ik heb nog heel veel foto's van tijdens de bouw hiervan, zal die eens doorbladeren zodra ik mijn iPhone weer gerepareerd heb. Maar idd, als er binnen die 30mm ook leidingen liggen dan gaat idd alles naar de vaantjes. Ik zal eens informeren bij de medebewoners of zij hier iets van weten toevallig. Bedenk me nu dat ze op de zolderverdieping niet achter het schot gestort hebben maar er tegenaan. Dus ik kan wel het verschil in hoogte daar pakken om te bepalen hoe dik de laag is. De bouwer kennende zal het wel geen enorm dikke vloer geweest zijn maar puur wat noodzakelijk geacht werd.

[ Voor 22% gewijzigd door orange.x op 13-07-2026 15:28 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:53:
[...]

je schrijft dit alsof het automatisch waar is maar hoe zie jij dat de stroomprijzen in de winter veel hoger zijn? is een voorspelling voor de toekomst toch? ik kijk vaak op www.stroomperuur.nl en als.ik terugga naar bijv december 2025 dan was de stroomprijs in de meeste uren hetzelfde of lager dan die van dagen in juni/juli. Nu kun je zeggen 'ja nee prijzen nu tijdelijk hoog want straat van Hormuz' maar volgens mij is er altijd wel wat. Ik snap het concept van goedkope stroom.in de zomer wel maar zie het in de praktijk in 2026 niet terug. Wat mis ik hier?
Je kan op EEX de forward stroomprijzen zien, daar verkopen de producenten hun productie. Je ziet daar de seizoens structuur goed terug. Hier bv: https://www.barchart.com/futures/quotes/ZU*0/futures-prices

Je ziet vergeleken met vroeger veel meer de zomer en winter uiteen lopen, door steeds meer door PV gezette uren in de zomer.

De spot prijzen zijn de overschot markt, waar je als producent en leverancier je tekorten en overschotten op afregelt. Dat kan inderdaad alle kanten op: in een warme winter bv zitten alle stroomproducenten aan dezelfde kant, en krijg je dus lage prijzen, en in een warme zomer zoals nu waar centrales moeten afschakelen door warmteproblemen moeten ze hun verkochte volumes terugkopen, waardoor ook iedereen aan dezelfde kant zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 13-07-2026 23:58 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:10
orange.x schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
@reneeke1970 ik had in de meest ideale situatie 2 weken geleden de sleutel gekregen van een ouder huis waar alles nog in aangepast kon worden, maar de vrouw wilde toch niet. Eeuwig zonde! Maargoed, de kans dat we alsnog binnen afzienbare tijd verhuizen acht ik nu een heel stuk kleiner omdat ik alles vergelijk met dat wat we hadden kunnen hebben. Dus 15 jaar, de jongste wordt in oktober 5, ik verwacht inderdaad niet dat we binnen 10-15 jaar verkassen tenzij het financieel heel veel beter moet gaan lopen ineens. Plus er zijn ook wel wat handigheidjes met de overwaarde van de hypotheek te kunnen doen, dan behouden we alsnog ons spaargeld wat ook wel lekker is.

@IvoB2 De laminaatvloer + ondervloer kan ik zelf allemaal eruit halen, dan moet er een mannetje komen die wat sleuvel trekt, slangen plaatst, naja etc etc. Kijk, heel handig is het allemaal niet want alle kamers worden gewoon gebruikt :P Maar dat euvel hou je toch met welke andere vloer je er ook in gaat leggen. Het zorgt er alleen voor dat de periode van niet kunnen gebruiken langer wordt. Kwestie van goed timen in of rond een vakantie. En ook die kosten zullen meegenomen moeten worden.

Vloerkoeling is gewoon niet goed genoeg; bij de hittegolf van twee week terug was de luchtvochtigheid zo hoog dat als de vloer een beetje koud werd het al condenseerde dus doet het systeem uit veiligheid maar niks. Je hebt er dus niks aan als je het echt nodig hebt. Het is niet energiezuiniger dan een airco en wel meer werk om aan te leggen en doet het dan minder goed.

Als een extra buitenunit je niet past, kijk dan maar fancoilS met condenserend koelen. Nog steeds meer werk, maar in ieder geval koud.

• IvoB2
  • Niet online
Dat laatste kan maar je kan eveneens met één WP buitenunit een splitsysteem opzetten waarbij de buitenunit (met koelmiddel) zowel water kan opwarmen (voor SWW, vloerverwarming en of LTV (ventilo)convectoren en - waar gewenst - airco binnenunits via luchtverplaatsing (op koelmiddel) koelen en eventueel te verwarmen.

Je hebt dan de voordelen van A2A en A2W tezamen in één buitenunit (en binnen een hydro unit voor water en een kleine unit voor L/L). De airco's kunnen naast condenserend koelen de lucht van de binnenruimte eveneens tientallen % ontvochtigen.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 00:29 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Ik betwijfel of een vloer uitbreken, puin afvoeren, vloerverwarming op een verdieping aanleggen en een nieuwe vloer leggen goedkoper is dan een paar plafond/muur binnenunits bevestigen. Ook eenvoudiger om individueel per kamer te koelen/verwarmen.
Maar wanneer je toch al een nieuwe vloer wil dan is het idd al een ander uitgangspunt.
Je moet de vloer ook niet uitbreken gewoon vvw infezen, koste hier vorig jaar nog 1600,- Condens aanpassingen heb je inprincipe niet nodig met vloerkoeling je moet dan alleen geen wonderen verwachten van het resultaat maar het op 23-24 graden houden zou moeten lukken.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• assje
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:25:
Dat laatste kan maar je kan eveneens met één WP buitenunit een splitsysteem opzetten waarbij de buitenunit (met koelmiddel) zowel water kan opwarmen (voor SWW, vloerverwarming en of LTV (ventilo)convectoren en - waar gewenst - airco binnenunits via luchtverplaatsing (op koelmiddel) koelen en eventueel te verwarmen.

Je hebt dan de voordelen van A2A en A2W tezamen in één buitenunit (en binnen een hydro unit voor water en een kleine unit voor L/L). De airco's kunnen naast condenserend koelen de lucht van de binnenruimte eveneens tientallen % ontvochtigen.
Ben je ook bekend met praktijksituaties waar dit is toegepast? Ik weet dat het bestaat (Combiunit (DX-airco) maar heb het nog nooit toegepast gezien. Onbekend dus ongetwijfeld duur?

• Ronald
  • Nu online
Vriendin in een studio appartement in een voormalig kantoorpand heeft een split die Tapwater maakt en een Airco-binnenunit voor verwarming (En vast ook koeling).

Alle studios in dat pand hebben zo hun eigen systeem. Zal vast een duit gekost hebben, maar dit soort studio's gaan ook voor de hoofdprijs per m² tegenwoordig ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• IvoB2
  • Niet online
Djvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 05:51:
[...]

Je moet de vloer ook niet uitbreken gewoon vvw infezen, koste hier vorig jaar nog 1600,- Condens aanpassingen heb je inprincipe niet nodig met vloerkoeling je moet dan alleen geen wonderen verwachten van het resultaat maar het op 23-24 graden houden zou moeten lukken.
Je gaat toch niet doorheen de dekvloer frezen (in deze laminaat) en daarna daar gewoon een andere vloer overheen leggen? Al zeker niet wanneer je niet precies weet wat er onder die vloer precies zit en waar.
Nu ja, zo zou ik het dan toch niet aanpakken.
Of 23-24 °C lukt hangt, zoals hier al eerder aangehaald, gewoon af van de buitentemperatuur (die tegenwoordig zomer na zomer steeds meer oploopt, 40°C is nog iets anders dan 30°C en 75% RV niet hetzelfde als 60%RV) en hoe makkelijk deze temperatuur de ruimte binnendringt (afhankelijk van locatie en oriëntatie doorgaans makkelijker op een bovenverdieping dan een benedenverdieping).

Zulke werken doe je doorgaans voor de langere termijn. Dan denk je daar beter eerst goed over na, ga je plannen en dan uitvoeren voor de langere termijn zodat je over een paar jaar al niet denkt "had ik maar.....".

• assje
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:38:
Je gaat toch niet doorheen de dekvloer frezen (in deze laminaat) en daarna daar gewoon een andere vloer overheen leggen? Al zeker niet wanneer je niet precies weet wat er onder die vloer precies zit en waar.
Nu ja, zo zou ik het dan toch niet aanpakken.
Dat is nu juist de snelste en meest gebruikelijke manier om het te doen tenzij er andere redenen zijn om de dekvloer eruit te slopen.

Mijn vloer destijds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGv13WCN5N-EEgZU8nCkWko1_i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NkxXwAjS5N6Ia5lE5ZVywYp.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de meeste bouwmethode valt het met leidingen op de BG wel mee, op de verdieping wordt het een stuk lastiger.

• Ronald
  • Nu online
Leidingen moet je toch kunnen vinden met een leidingzoeker?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tommie12
Ronald schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:50:
Leidingen moet je toch kunnen vinden met een leidingzoeker?
Ja, maar dan weet je toch niet hoe diep die liggen?

Vooral aan deuren loopt het bij mij vol met electriciteit en waterleidingen.... Daar wil ik echt geen gefrees in.

• IvoB2
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:13:
[...]

Ben je ook bekend met praktijksituaties waar dit is toegepast? Ik weet dat het bestaat (Combiunit (DX-airco) maar heb het nog nooit toegepast gezien. Onbekend dus ongetwijfeld duur?
Sinds 2014 in mijn woning actief (geplaatst 2013).
Zoals ik eerder al schreef, merk Samsung type hydro unit (lijkt me geen onbekend merk?).
Toenmalige kostprijs: 7500 € (voor de gehele installatie: buitenunit van max. input power 4,3 kW/max. nom. koelvermogen 8.0 kW/max. verwarmingsermogen 6.0 kW) + twee airco binnenunits voor SLK + 3 Jaga Strada DBE ventiloconvectoren black + 1 Jaga Vertiga ventiloconvector black + 1 Vasco badkamerhanddoekradiator 2000W white + hydro binnenunit (productie warm water) + airco binnenunit box (productie luchtkoeling) + 300 l SWW boilervat met dubbele spiraal + alle leidingwerk en installatiekosten (inclusief leidingwerk, sturing DeltaSol BX, circulatiepomp van en naar de speksteenkachel).

Werkt sinds februari 2014 onafgebroken. Vorige zomer is de DC motor van de buitenunit vervangen (deze had het na bijna 12 jaar begeven). Werkje van een uurtje. Maar dat kan je bij een buitenunit van een gewone WP eveneens voorhebben.

Na al die jaren gebruik - incl. vervangkosten - vind ik dat persoonlijk niet duur. Maar dat is een persoonlijke beleving.

Ik heb geen vloerverwarming geplaatst om twee redenen:
- Primair: bij uitbreken van tegelvloer en dekvloer (chape) - noodzakelijk omdat er parket als vloerbedekking kwam en de chape in slechte staat bleek - stuitte ik niet op de begane grond maar op zwevende welfsels boven zandgrond met hoge waterstand. De vrije ruimte was maar 10 cm en dat was - voor mij - te weinig voor isolatie + chape + houten vloerbedekking.
Zelf vind ik de combinatie parket + vloerverwarming ook niet ideaal dus het werden LTV Jaga ventiloconvectoren.
- Secundair: combinatie CV op WP en speksteenkachel en warmte door zonne-instraling op zuiden (glas van vloer tot plafond). Vloerverwarming (2013!) is inert en reageert - voor mij, toen - niet snel genoeg op wisselende zonne-instraling en speksteenkachel (eenmaal deze na 2 uur stoken actie is kan je ze de volgende 24-48 uur niet meer uitzetten.
Dan is de combinatie met snel reagerende LTV ventiloconvectoren beter. Deze laatste werken in de winter op een aanvoertemperatuur van 27-35°C. Vloerverwarming zal iets efficiënter zijn maar bij ongunstig dauwpunt (te veel ontdooicycli van de WP) en/of continu onder vriespunt icm zwaar bewolkt (geen zoninstraling) gaat sowieso de speksteenkachel aan (nota voor duurzaamheidsnerds: met hout uit eigen manueel bosbeheer dus NIET uit industriële boskap voor houtstook en minstens 5 jaar gedroogd).

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 10:21 ]

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik loop een beetje vast met het aansluiten van de stroom kabels tussen de binnen unit en de buiten unit. Er mist een schroef bij aansluiting L en volgens het boekje kan je aansluiten met 4 en met 5 aders voor een variable snelheid. Ik heb het nu aangesloten met 4 aders. Ik heb spanning op lo N S. maar de binnenuit doet helemaal niks.
Klopt het dat de schroef mist op de L?

Binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M-uWQInQeoaChXQf5io6Ax7-HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRUABGMiWOZmwBdwW2rkHJvG.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDNHxlP-PPdtfDrshWPv4OZD47E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf2WSSKlhprNjdr01TtmFvpj.jpg?f=fotoalbum_large

Boekje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL0fVKaqq6t53L_ZWpJG4UnYets=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rdZH22WdNRSGsssluvOfuAo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door harmz op 14-07-2026 11:29 ]

• Tommie12
harmz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:24:
Ik loop een beetje vast met het aansluiten van de stroom kabels tussen de binnen unit en de buiten unit. Er mist een schroef bij aansluiting L en volgens het boekje kan je aansluiten met 4 en met 5 aders voor een variable snelheid. Ik heb het nu aangesloten met 4 aders. Ik heb spanning op lo N S. maar de binnenuit doet helemaal niks.
Klopt het dat de schroef mist op de L?

Binnenunit:
[Afbeelding]

Buitenunit:

[Afbeelding]

Boekje:

[Afbeelding]
In elk geval mag je geen aardingsdraad gebruiken op de S, want dat is waarschijnlijk een 'schakeldraad' of 'switch'.

Maar voor de rest snap ik het schema ook niet helemaal.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
ik heb 2x 3 aders getrokken. tussen de binnen en de buiten unit. En heb inderdaad de aarde van de 2e kabel gebruikt als schakel draad. Je hebt gelijk dat dat niet hoort en zal dit aanpassen naar de de bruine.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neVXzre8XfyOevT5zwKvcC0Ih5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DhH6bxqKutEHgZWajPSvgWFS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door harmz op 14-07-2026 11:53 ]

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste