IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
Wij hebben nu 20 panelen liggen (5,6 kWp/5.0 kVA) en dat is nog op basis van een afweging tien jaar geleden gemaakt (100% salderen). Op het huidige dak kunnen we maar vier panelen meer bijleggen. Maar gezien dat ook een extra (kleine) omvormer zou vragen en we op jaarbasis al 90% zelfvoorzienend zijn zou dat niet echt iets bijbrengen.
Plan is dus om in 2031 (wanneer de huidige panelen 20 jaar oud zijn) deze installatie (eventueel) te verhuizen naar de noordwestzijde van het dak en op de zuidoost zijde 26 panelen te plaatsen (maar tegen dan zal dat 500 Wp per paneel zijn ipv de huidige 280 Wp). Tezamen met eigen opslag zou dat de zelfvoorzienigheidsgraad aanzienlijk omhoog moeten brengen.
Afhankelijk van de dan geldende situatie (capaciteitstarief op teruglevering, ontwikkeling dynamische contracten, hoogte TLV overproductie,.....) zullen we dan aan het net gekoppeld blijven of niet.
Een eigen EV zullen we dan sowieso niet meer nodig hebben (overschakelen op af en toe deelauto's die in de buurt nu al ruim beschikbaar zijn).
Ook hier zijn we natuurlijk bezig met hoeveel en vooral ook wanneer. Wij hebben erg weinig ruimte beschikbaar voor panelen.
Mensen zeggen, je moet rekenen op 25 jaar gebruik of meer, zo lang gaan ze mee. Ik denk dat er computers zijn van 25 jaar geleden die het nog doen, maar de vraag is wat je er nog aan zal hebben. Je ziet nu al hoe snel de ontwikkeling gaat, misschien juist nu, de ontwikkeling qua opbrengst, vorm, mogelijkheden etc.
Door de prijzen die onze huishouding betaalt voor elektriciteit (vorig jaar 13cent/kWh alles inclusief, dit jaar 21,5 cent/kWh, tlv 11 cent) is op papier snel terugverdienen onmogelijk.
En deze prijzen hebben we nog krap 2 jaar.
Op dit moment met de huidige situatie, een fictieve situatie waarbij ik onze prijs per kWh middel op 18 cent en waarbij we alle opgebrachte kWh's rekenen als zijnde gesaldeerd (niet realistisch omdat het boven ons verbruik zit en al veel kWh's zijn afgerekend op tlv ivm opgeknipte "jaar" rekeningen, zouden we een opbrengst hebben van de panelen van 625 euro per jaar. In realiteit is het dus een stuk lager. Dat betekent nu een terugverdientijd op basis van deze zeer positief opgepoetse cijfers, van 7,2 jaar. In werkelijkheid dus eerder 10 jaar of meer.
Extra panelen betekenen hier meer kosten welke nooit met meer dan 11 cent per kWh terugverdiend gaan worden. Over 25 jaar rekenen is leuk maar in de praktijk zullen denk ik veel panelen veel eerder vervangen worden door betere exemplaren.
Gelukkig doen wij dit niet op basis van terugverdientijd. Maar het is natuurlijk wel iets waar we naar kijken. Het is in onze situatie onzinnig nu heel veel panelen op het dak te leggen, terwijl we het beslist niet terugverdienen en we het milieu er ook geen dienst mee bewijzen.
Wij hopen over een tijd, misschien 5 a 10 jaar, wanneer de 8 panelen op de zuidkant hier minder beginnen te worden, omvormers uitvallen, wat dan ook, deze panelen naar de achterkant, de noordkant te verplaatsen, en ze, zo dat tegen die tijd een goede optie is, op de zuidkant te vervangen met panelen die zijn aangepast qua ontwerp en vermogen op die tijd.
Ik ben beslist geen voorstander van meer panelen is altijd beter om verschillende redenen. Het feit dat het niet automatisch voor iedereen financieel gunstig is omdat situaties verschillen, is er 1 van.
Andere verduurzamingen bekijken we een beetje op dezelfde manier. Het is geen verdienmodel voor ons, zoals ik zie bij andere mensen die duizenden tot meerdere tienduizenden euros per jaar gestort krijgen deze jaren met, in mijn ogen bijna onwerkelijke terugleververgoedingen van rond en over een euro per kWh. Bijna onvoorstelbaar. En in mijn ogen geen goede situatie.
We kijken liever wat beter naar wat in onze situatie een goede balans geeft van aan de ene kant minder afhankelijkheid van energieprijzen (door lager verbruik, investeringen in all electric, warmtepomp, zonnepanelen etc), maar aan de andere kant ook het bekijken van de andere kant, hoe hoog mag een investering zijn om die staat van minder afhankelijkheid van energieprijzen te verkrijgen, en wat is de impact op het milieu.
Dat is voor ons een reden het voor nu bij deze 4 extra panelen (die we al in geen tijden gaan terugverdienen) te laten, en andere investeringen van panelen en betere ramen en kozijnen en voorzetwanden etc. op de langere termijn te schuiven. Ik heb er vertrouwen in dat de komende jaren veel vernieuwingen gaan brengen op dit gebied en dat dat afwachten in onze situatie beter is.