Combineren kan zeker en als je niet te ver gaat, kan dat zelfs zonder folies etc.T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Zijn er hier mensen met verstand van isoleren? We zijn aan het bouwen en ik heb een stuk platdak met een warmdakconstructie: op een balklaag ligt underlayment en dan 14cm pir en dan dakleer. Ik heb dus 17cm loze ruimte tussen de balken en eigenlijk vind ik het zonde om daar niets mee te doen. Met een spijkerflensdeken zou ik het geheel naar RC10 kunnen trekken. Maar ik twijfel of het verstandig is met het oog op vocht. Google levert me vooral pagina's over verschillende manieren van isoleren, maar niet of combineren een goed idee is...
Vuistregel is dat je onder je dampdichte laag 1/3e van de totale isolatie kan doen en 2/3e er boven. Dan blijft het condensatiepunt buiten de wol, voorbij de dampdichte laag die onder het pir zit. Met Ubakus kun je die grens preciezer opzoeken en een snelle check zegt dat je de volle 170mm kan volstoppen met bijvoorbeeld steenwol zonder vochtproblemen met een mooie Rc10 als resultaat.

Maar pak dus juist iets zonder folie. Gewone kale steenwol of glaswol die je gemakkelijk kan klemmen tussen de balken. De boel blijft vochtvrij met een lamda waarde tot 0,034. Met 'beter' spul (zoals glaswol van 0,032) krijg je wel een beetje condens. Maar dat ligt ook aan de hoeveelheid balken tussen de isolatie.
Ik heb zelf ook zo mijn platdak met 120mm pir opgekrikt van Rc5,6 naar Rc8,4. Ik kon niet de hele ruimte volstoppen, dan zou ik wel in de problemen komen of met folies moeten gaan werken.
Financieel is de terugverdientijd desondanks nog best lang want de pir van 140mm is natuurlijk al best prima. Ook hier, nadeel van de warmtepomp
Maar:
- Dit kan je maar 1x doen
- Het kost geen ruimte
- Doordat je kan klemmen tussen de balken en niet hoeft te werken met folies is het een vrij simpele klus
- 4Als je het niet doet voor de winter, doe het dan voor de zomer. Zeker steenwol, houtvezel, vlas en cellulose vergroten de warmtecapaciteit van je dak enorm en houdt de warmte langer buiten. Iets waar Pir minder goed in is. Dat is wel lekker, zeker als de zon er op staat.
[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2023 22:43 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst