Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Zijn er hier mensen met verstand van isoleren? We zijn aan het bouwen en ik heb een stuk platdak met een warmdakconstructie: op een balklaag ligt underlayment en dan 14cm pir en dan dakleer. Ik heb dus 17cm loze ruimte tussen de balken en eigenlijk vind ik het zonde om daar niets mee te doen. Met een spijkerflensdeken zou ik het geheel naar RC10 kunnen trekken. Maar ik twijfel of het verstandig is met het oog op vocht. Google levert me vooral pagina's over verschillende manieren van isoleren, maar niet of combineren een goed idee is...
Combineren kan zeker en als je niet te ver gaat, kan dat zelfs zonder folies etc.
Vuistregel is dat je onder je dampdichte laag 1/3e van de totale isolatie kan doen en 2/3e er boven. Dan blijft het condensatiepunt buiten de wol, voorbij de dampdichte laag die onder het pir zit. Met Ubakus kun je die grens preciezer opzoeken en een snelle check zegt dat je de volle 170mm kan volstoppen met bijvoorbeeld steenwol zonder vochtproblemen met een mooie Rc10 als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLavw3u.png
Maar pak dus juist iets zonder folie. Gewone kale steenwol of glaswol die je gemakkelijk kan klemmen tussen de balken. De boel blijft vochtvrij met een lamda waarde tot 0,034. Met 'beter' spul (zoals glaswol van 0,032) krijg je wel een beetje condens. Maar dat ligt ook aan de hoeveelheid balken tussen de isolatie.

Ik heb zelf ook zo mijn platdak met 120mm pir opgekrikt van Rc5,6 naar Rc8,4. Ik kon niet de hele ruimte volstoppen, dan zou ik wel in de problemen komen of met folies moeten gaan werken.

Financieel is de terugverdientijd desondanks nog best lang want de pir van 140mm is natuurlijk al best prima. Ook hier, nadeel van de warmtepomp :P
Maar:
  1. Dit kan je maar 1x doen
  2. Het kost geen ruimte
  3. Doordat je kan klemmen tussen de balken en niet hoeft te werken met folies is het een vrij simpele klus
  4. 4Als je het niet doet voor de winter, doe het dan voor de zomer. Zeker steenwol, houtvezel, vlas en cellulose vergroten de warmtecapaciteit van je dak enorm en houdt de warmte langer buiten. Iets waar Pir minder goed in is. Dat is wel lekker, zeker als de zon er op staat.
Ik vond het dus een no-brainer. Alleen boven de badkamer heb ik het niet gedaan. En je hoeft niet de volle 170mm te pakken, een laag van bijv. 140mm (standaard te krijgen) maakt er ook al een lekkere Rc9,7 van.

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2023 22:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Zijn er hier mensen met verstand van isoleren? We zijn aan het bouwen en ik heb een stuk platdak met een warmdakconstructie: op een balklaag ligt underlayment en dan 14cm pir en dan dakleer. Ik heb dus 17cm loze ruimte tussen de balken en eigenlijk vind ik het zonde om daar niets mee te doen. Met een spijkerflensdeken zou ik het geheel naar RC10 kunnen trekken. Maar ik twijfel of het verstandig is met het oog op vocht. Google levert me vooral pagina's over verschillende manieren van isoleren, maar niet of combineren een goed idee is...
Combineren kan prima en zelfs een deeel zonder extra folies als je teveel wilt bij ioleren komt het dakbeschot teveel aan de koude kant te liggen en moet je daarom een klimaatfolie gebruiken. invoeren in ubakus en je weet het

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

een warm dak na isoleren is trouwens iets wat veel gebeurd bij dakkapellen, het is dus zeker niet dat je iets raars wil.

edit: ik ben spuit elf weer eens @Wuursj :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:47:
[...]

Het eerste wat ik me af vraag:
Wat zijn de kosten en wat is de winst...

Voor het geluid kan ik me het voorstellen bij pir hoor je altijd wel duidelijk de regen.
Maar voor de warmte valt er nog veel te winnen?
financieel is het drama om terug te verdienen maar dat is nagenoeg elke beetje extra isolatie als er al isolatie zit , maargoed faseverschuiving geluid of gewoon "ik kan er maar 1 keer bij" kunnen argumenten zijn.

En ja een euro kan je maar 1 keer uiteven dus ergens anders een grote slag missen omdat die euro op is kan minder handig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 01-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

twain4me schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:42:
[...]

financieel is het drama om terug te verdienen maar dat is nagenoeg elke beetje extra isolatie als er al isolatie zit , maargoed faseverschuiving geluid of gewoon "ik kan er maar 1 keer bij" kunnen argumenten zijn.

En ja een euro kan je maar 1 keer uiteven dus ergens anders een grote slag missen omdat die euro op is kan minder handig zijn.
Ja ik kwam puur op materiaal kosten op ~40 jaar teruverdientijd uit als ik met 40ct/kwh en cop=4 reken :'(
Dat hoop ik nog wel mee te maken :P
En anders de mensen na mij, niet alles draait op terugverdientijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2023 22:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wuursj schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Ja ik kwam puur op materiaal kosten op ~40 jaar teruverdientijd uit als ik met 40ct/kwh en cop=4 reken :'(
Dat hoop ik nog wel mee te maken :P
En anders de mensen na mij, niet alles draait op terugverdientijd.
Mja het gaat niet hard zeker als er ook nog een warmtepomp en eventueel zonnepanelen+salderen in de mix zitten.
Dat is dan helaas ook wat mis gaat met verduurzamen financieel zijn eigenlijk alle opties behalve isoleren de verstandige. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je al geïsoleerd hebt vooral, lijkt me. Als je nu met (zeer) matige isolatie zit, dan is het vast wel de moeite om het goed te doen met niet al te groot verschil in TVT? Grootste probleem zal dan wel zijn dat als het nu slecht geïsoleerd is, dan is het vast ook niet (makkelijk) mogelijk om naar goede isolatie te gaan ivm bv ruimtegebrek.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:11
twain4me schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Mja het gaat niet hard zeker als er ook nog een warmtepomp en eventueel zonnepanelen+salderen in de mix zitten.
Dat is dan helaas ook wat mis gaat met verduurzamen financieel zijn eigenlijk alle opties behalve isoleren de verstandige. :X
Je kan er op verschillende manieren naar kijken.

Toen hier spouwmuurisolatie werd aangebracht, was het alsof er een deken over het huis werd gelegd, al het geluid van buiten werd gedempt.

Mijn man is helemaal blij met de vloerisolatie, minder snel koude voeten.

Na de isolatie van onze zolder is ons comfort in ons huis omhoog geschoten. Boven verwarmen deden we zelden, maar dan werd het wel eens fris daar. Nu voel je nauwelijks nog verschil tussen boven en beneden, ook in de zomer.

De rolluiken boven (oa slaapkamer zuidkant), zijn ideaal, we kunnen nu het raam open houden, ongeacht wind, regen, etc.

Onze isolatie heeft ons zoveel comfort en voordelen gebracht dat ik niet zou weten waarom ik zou moeten kijken naar een terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Sjamo helemaal waar. Maar in deze kwestie gaat het om al een vrij riante deken (rc6) nog verder opdikken. De eerste rc's tellen het meest. Hier had het ook bijvoorbeeld meer nut om twee kleine dakkapellen aan te pakken dan het hele dak van de nog dikkere laag te voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Sjamo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Je kan er op verschillende manieren naar kijken.

Toen hier spouwmuurisolatie werd aangebracht, was het alsof er een deken over het huis werd gelegd, al het geluid van buiten werd gedempt.

Mijn man is helemaal blij met de vloerisolatie, minder snel koude voeten.

Na de isolatie van onze zolder is ons comfort in ons huis omhoog geschoten. Boven verwarmen deden we zelden, maar dan werd het wel eens fris daar. Nu voel je nauwelijks nog verschil tussen boven en beneden, ook in de zomer.

De rolluiken boven (oa slaapkamer zuidkant), zijn ideaal, we kunnen nu het raam open houden, ongeacht wind, regen, etc.

Onze isolatie heeft ons zoveel comfort en voordelen gebracht dat ik niet zou weten waarom ik zou moeten kijken naar een terugverdientijd.
Inderdaad, TVT is niet altijd heilig, hebben we in Nederland sowieso een handje van om alles in geld uit te drukken, comfort en levensgeluk is veel belangrijker ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Climarad Vita toevallig?

Wij willen samen met het vervangen van onze stokoude ketel + aparte boiler (CW6 combi) voor ons huis (uit 1800) ook direct een aantal radiatoren vervangen voor climarad systemen.

Nog wel met water via de ketel aangestuurd, maar dan inclusief ventileren voor de woonkamer en ook waterzijdig inregelen samen met de andere radiatoren. Als ik de verkoper moet geloven zijn deze climarad radiatoren vergelijkbaar met hoge rendement radiatoren van bijv Jaga?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 02-07-2023 21:15 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 21:04
Workaholic schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:14:

Wij willen samen met het vervangen van onze stokoude ketel + aparte boiler (CW6 combi) voor ons huis (uit 1800) ook direct een aantal radiatoren vervangen voor climarad systemen.

Nog wel met water via de ketel aangestuurd, maar dan inclusief ventileren voor de woonkamer en ook waterzijdig inregelen samen met de andere radiatoren. Als ik de verkoper moet geloven zijn deze climarad radiatoren vergelijkbaar met hoge rendement radiatoren van bijv Jaga?
In ons vorige huis heb ik een Climarad ventilator geïnstalleerd. Dat was het oude type. Ik heb die via marktplaats aangeschaft. Het is vooral een decentrale wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 08:18
wmeester schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:55:
[...]
Het vocht komt dan van de binnenkant. Nu kan het nog verdampen maar als je het aan de binnenkant dicht maakt lukt dat onvoldoende.

Je kan op Ubakus.de de gegevens invoeren en kijken wat het resultaat is.

Gewoon steenwol en daarna gips lijkt mij voldoende te ventileren maar ubakus kan uitsluitsel geven.
Thanks, ik heb wat gespeeld met dat ubakus en zo te zien kan ik inderdaad veilig nog wat steenwolplaten tussen de balken drukken. Voor de zekerheid beperk ik het dan tot 75mm. Klimaatfolie zie ik niet zo zitten, dat krijg ik nooit helemaal dicht ivm spotjes, dan zou ik eerder de huidige RC-waarde accepteren :).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Workaholic schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:14:

Hiervoor kun je het beste in onderstaande Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning topic terecht. Zelf heb ik geen ervaring met de Vita, wel met twee andere Climarad units. Er is minstens 1 andere Tweaker die een Vita heeft.

https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=vita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:57
T-MOB schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:49:
Klimaatfolie zie ik niet zo zitten, dat krijg ik nooit helemaal dicht ivm spotjes, dan zou ik eerder de huidige RC-waarde accepteren :).
Tegenwoordige LED spots kan je waarschijnlijk vrij eenvoudig onder het folie toepassen, iets van 25mm vrije ruimte kan al genoeg zijn.

Verder wel eens dat de meerprijs en moeite van klimaatfolie het waarschijnlijk niet waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 03-07-2023 11:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het "Gebäudeenergiegesetz" (GEG) is voorlopig door het "Bundesverfassungsgericht" gestopt.
Dit kan betekenen dat de wet niet per 1 januari 2024 van kracht kan worden.

Wat gaat er met de per b.g. datum gereserveerde warmtepompproductie
en de opgebouwde installatiecapaciteit gebeuren?

Ik kan me voorstellen dat deze warmtepompen nu en in de eerste maanden van 2024
een andere bestemming in Europa zoeken en vinden.

Alleen is het prijsniveau voor warmtepompinstallaties (en algemeen voor warmteopwekkers)
in Duitsland blijkbaar hoger dan bijvoorbeeld in NL.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2023 15:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
dunklefaser schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:47:
Het "Gebäudeenergiegesetz" (GEG) is voorlopig door het "Bundesverfassungsgericht" gestopt.
Dit kan betekenen dat de wet niet per 1 januari 2024 van kracht kan worden.

Wat gaat er met de per b.g. datum gereserveerde warmtepompproductie
en de opgebouwde installatiecapaciteit gebeuren?

Ik kan me voorstellen dat deze warmtepompen nu en in de eerste maanden van 2024
een andere bestemming in Europa zoeken en vinden.

Alleen is het prijsniveau voor warmtepompinstallaties (en algemeen voor warmteopwekkers)
in Duitsland blijkbaar hoger dan bijvoorbeeld in NL.
Opzich geen probleem lijkt me. Het is een haastig opgestelde wet die bijvoorbeeld ook houtstook flink subsidieert. Wat mij betreft moeten ze dat herzien, hoewel de meningen in D daarover ver uiteenlopen. En dat zijn de punten van het Hooggerechtshof: is er genoeg instemming vanuit de bevolking voor deze rigoureuze wet, is het goed genoeg doordacht op technisch en economisch vlak? Is het goed uitvoerbaar door de sector en de ambtenarij?
Echt gestopt hebben ze het eigenlijk niet... Ze gaan na het recess verder hierop.

Mensen die zulke investeringen kunnen doen in hun woning kunnen vaak een paar K extra wel dragen. En volgens mij blijven de huidige subsidies gewoon intact, mits de potten nog gevuld zijn.

Verwacht dus maar geen WP-storm deze kant op met stuntprijzen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Na de val van het kabinet worden alle kaarten, ook de duurzame, op nieuw geschud
en misschien herverdeeld? - Maar dat weten we pas over een jaar (zo ongeveer).

@GudZ Ik verwacht ook niet dat de "dure" Duitse warmtepompen op grote schaal naar NL komen,
heel misschien als in Duitsland het kabinet ook in de problemen komt.

[ Voor 202% gewijzigd door dunklefaser op 19-07-2023 11:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pas op met:
Bomen "snoeien" om de opbrengst van zonnepanelen te verhogen?
kan duur uitpakken. (tenminste in de gemeente Horst aan de Maas)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
dunklefaser schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:11:
Pas op met:
Bomen "snoeien" om de opbrengst van zonnepanelen te verhogen?
kan duur uitpakken. (tenminste in de gemeente Horst aan de Maas)
Ik vond het ook een absurd verhaal. Gemeentegroen mag je sowieso niet aanzitten, maar deze reden (groen doen met zonnepanelen maar zwart doen met snoeien van groen) is wel een speciaal stukje "ikke, ikke, ikke".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tja, anderzijds draaien diezelfde gemeentelijke overheden er hun hand niet voor om om hele percelen vol bomen kaal te kappen om bouwpromotoren ter wille te zijn.
Dan is het eerder van "bomen betalen geen belasting op onroerend goed, mensen in huizen en de industrie wel".

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat openbaar groen kappen voor meer PV opbrengst gerechtvaardigd is maar dat gemeentelijke overheden ook niet vies zijn om een tweeslachtige houding aan te nemen wanneer het hun beter uitkomt.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:36
klump4u schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Inderdaad, TVT is niet altijd heilig, hebben we in Nederland sowieso een handje van om alles in geld uit te drukken, comfort en levensgeluk is veel belangrijker ;)
Want RC 8 ipv RC 6 levert zoveel extra comfort en levensgeluk op? Met kouval van een groot raam waar je vaak net achter zit wil ik best mee gaan met je redenatie, maar het extra comfort van een goed of super goed geisoleerd dak gaat toch niet echt merkbaar zijn in de meeste situaties (ongebruikte / weinig gebruikte zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tekst verwijderd ivm min of meer overbodig na beter lezen gequote tekst.

[ Voor 97% gewijzigd door Sjamo op 19-07-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
@Sjamo Meer comfort is heel wat waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
IvoB2 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:32:
Tja, anderzijds draaien diezelfde gemeentelijke overheden er hun hand niet voor om om hele percelen vol bomen kaal te kappen om bouwpromotoren ter wille te zijn.
Dan is het eerder van "bomen betalen geen belasting op onroerend goed, mensen in huizen en de industrie wel".

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat openbaar groen kappen voor meer PV opbrengst gerechtvaardigd is maar dat gemeentelijke overheden ook niet vies zijn om een tweeslachtige houding aan te nemen wanneer het hun beter uitkomt.
Daar heb ik evengoed een mening over, maar die is niet gebaseerd op puur eigen economisch gewin :)

Ik zie het bij die bomenkappers er evengoed voor aan dat ze én bomen kappen, én de airco dan harder moeten zetten vanwege de extra opwarming - en ze netto dus inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:58:
[...]
Ik zie het bij die bomenkappers er evengoed voor aan dat ze én bomen kappen, én de airco dan harder moeten zetten vanwege de extra opwarming - en ze netto dus inleveren.
Het bomenkappen door PV-eigenaars werd vastgesteld.
Het bomenkappen door gemeentelijke overheden om plaatst te maken voor industrie en/of woningen kan je eveneens overal vaststellen.

Maar je kan niet zien of bomenkappers/PV bezitters hun airco harder moeten zetten, dus dat is louter een veronderstelling.
Ik heb hier echter wel al zien voorbijkomen dat PV-bezitters, zonder daarom bomenkappers te zijn, het heel normaal vinden - en zelfs als rechtsvaardiging gebruiken - dat het bij veel zon goed is dat ze de airco hoger zetten om het net niet te belasten door terug te leveren.

Ik ben bv. al meer dan tien jaar PV-bezitter maar heb dit jaar de airco nog niet opgezet, laat staan harder moeten zetten. En dat is wel uit puur individueel economisch gewin. Want iedere kWh die door de airco gaat kan ik niet meer in de EV laden noch tegen een vergoeding terugleveren aan het net.
Maar ik beschouw dit wel als een win-win situatie: ik heb er economisch voordeel aan, door puur op zonne-energie te rijden moet er elders in een centrale geen elektriciteit opgewekt worden via fossiel en door terug te leveren op het net, wat normaliter onmiddellijk in de buurt verbruikt wordt, moet er centraal geen extra energie opgewekt worden voor wie niet de mogelijkheid of de zin heeft om zelf PV te plaatsen.
Zo kan het dus ook. :+

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 20-07-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Nou vandaag eens gekeken hoeveel stroomverbruik het nu scheelt sinds ik mijn gesloten (dus met pomp) VW verderlers(2x) heb vervangen voor open verdeler. En dat is eigenlijk meer dan ik zou verwachten. Want de rating is 30watt per pomp.
Maar nu 5x dagen gemiddelde over uren 00:00 tot 05:00 genomen voor en na vervangen en dan kom ik uit op een besparing van 230watt per uur /2 is dus 115watt. Dan is veel meer dan de energie rating. Moet erbij zeggen dat niet alles van die besparing komt door de vervanging want ik ben in de tussenliggende periode ook begonnen het op standby zetten van de warmtepomp in de nachtelijk uren ipv op aan stand (maar dan functioneel niets doen).

In de maanden april tm oktober hoef ik eigenlijk niet op de energie te letten ivm pv overschot maar ja de nachtelijke uren zijn toch onderdeel van de verbruiktellers ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:47:
[...]

Het bomenkappen door gemeentelijke overheden om plaatst te maken voor industrie en/of woningen kan je eveneens overal vaststellen.

Maar je kan niet zien of bomenkappers/PV bezitters hun airco harder moeten zetten, dus dat is louter een veronderstelling.
Ik heb hier echter wel al zien voorbijkomen dat PV-bezitters, zonder daarom bomenkappers te zijn, het heel normaal vinden - en zelfs als rechtsvaardiging gebruiken - dat het bij veel zon goed is dat ze de airco hoger zetten om het net niet te belasten door terug te leveren.

Ik ben bv. al meer dan tien jaar PV-bezitter maar heb dit jaar de airco nog niet opgezet, laat staan harder moeten zetten. En dat is wel uit puur individueel economisch gewin. Want iedere kWh die door de airco gaat kan ik niet meer in de EV laden noch tegen een vergoeding terugleveren aan het net.
Maar ik beschouw dit wel als een win-win situatie: ik heb er economisch voordeel aan, door puur op zonne-energie te rijden moet er elders in een centrale geen elektriciteit opgewekt worden via fossiel en door terug te leveren op het net, wat normaliter onmiddellijk in de buurt verbruikt wordt, moet er centraal geen extra energie opgewekt worden voor wie niet de mogelijkheid of de zin heeft om zelf PV te plaatsen.
Heel gek is het niet natuurlijk, om als je de airco sowieso al aanzet, dit te doen op momenten dat je PV-systeem op vol vermogen draait. Kun je lekker voorkoelen! Deze tactiek wordt ook gebruikt door bedrijven die voornamelijk bestaan uit koelcellen en die gelimiteerd mogen terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan best, maar ik woon gelukkig niet in een bedrijfsgebouw noch koelcel.
En de woning zelf richt ik - door een eenmalige investering - liever zo in dat technisch (voor)koelen overbodig is en iedere kWh PV (over)productie dag na dag, jaar na jaar extra geld opbrengt. Dat geld kan je dan weer investeren in andere eenmalige investeringen en/of technieken.
Van deze methode wordt je niet echt rijk (maar zeker ook niet armer) maar levert me toch ieder jaar een 2000 tot 2500 € netto op. Na enkele jaren toch een mooi bedrag om weer te herinvesteren in langdurige woningtechnieken. :)
Maar wanneer men er voor kiest om ipv € koele lucht te produceren, mij niet gelaten hoor. :)

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 20-07-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:04:
In de maanden april tm oktober hoef ik eigenlijk niet op de energie te letten ivm pv overschot maar ja de nachtelijke uren zijn toch onderdeel van de verbruiktellers ;)
Waarom zou je met een overschot niet op energie hoeven/willen letten. De waarde van een kWh zal lager zijn maar tenzij er een negatieve energieprijs is op dat moment blijft hij waarde vertegenwoordigen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:44:
En de woning zelf richt ik - door een eenmalige investering - liever zo in dat technisch (voor)koelen overbodig is en iedere kWh PV (over)productie dag na dag, jaar na jaar extra geld opbrengt.
Als je dezelfde overweging dan ook maar toepast voor verwarmen. De waarde van energie gebruikt om te verwarmen is vele malen hoger dan die van energie gebruikt om te koelen.

Iemand die in de winter content is met 16 graden en in de zomer koelt om het op 20 te houden is beter bezig dan iemand die in de winter 22 graden aanhoudt en in de zomer niet koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Slapabeardon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Heel gek is het niet natuurlijk, om als je de airco sowieso al aanzet, dit te doen op momenten dat je PV-systeem op vol vermogen draait. Kun je lekker voorkoelen! Deze tactiek wordt ook gebruikt door bedrijven die voornamelijk bestaan uit koelcellen en die gelimiteerd mogen terugleveren.
Voorkoelen of voor verwarmen vind ik een lastig iets. Het eventuele succes of falen daarvan heeft ook met de isolatie van je woning te maken denk ik.

In onze woning (volgens huidige normen ongeveer gemiddeld geïsoleerd), zie ik dat het soms zin heeft en soms absoluut niet.
Vooral in het begin van een warmte/koude-periode helpt het, maar wanneer de buitentemperatuur bijna de binnenkant van de isolatielaag heeft bereikt helpt het niets. Dan is het voorkoelen of verwarmen hier vetspilde energie.

Wij bekijken het per moment, maar zoiets efficient automatiseren zoals veel mensen hier graag doen, lijkt me bijna onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sjamo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:08:
Vooral in het begin van een warmte/koude-periode helpt het, maar wanneer de buitentemperatuur bijna de binnenkant van de isolatielaag heeft bereikt helpt het niets. Dan is het voorkoelen of verwarmen hier vetspilde energie.
Een kWh is toch gewoon een kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
assje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Een kWh is toch gewoon een kWh?
Wat wil je daar mee zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Dat ik niet snap wat je bedoelt.
In onze woning (volgens huidige normen ongeveer gemiddeld geïsoleerd), zie ik dat het soms zin heeft en soms absoluut niet.
Als de thermische capaciteit van mijn woning 12kWh/graad is (schatting) dan zorgt iedere 12kWh koeling voor 1 graad daling van de temperatuur minus de additionele opwarming door zoninstraling/geledeiding etc.

Als de woning niet afkoelt door te koelen is in ieder geval opwarming voorkomen. Wanneer je koelt maakt daarvoor verder niet zoveel uit (een kWh is een kWh).

Argumenten om te kiezen wanneer te koelen:
  • Overdag om gebruik PV opwek te maximaliseren
  • 's nachts om de hoogste efficientie (COP) te halen

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 20-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Als je dezelfde overweging dan ook maar toepast voor verwarmen. De waarde van energie gebruikt om te verwarmen is vele malen hoger dan die van energie gebruikt om te koelen.
Uiteraard.
Iemand die in de winter content is met 16 graden en in de zomer koelt om het op 20 te houden is beter bezig dan iemand die in de winter 22 graden aanhoudt en in de zomer niet koelt.
Correct.
Persoonlijk combineer ik echter liever energie-efficiëntie met comfort.
Daarom verkies ik in de winter een binnentemperatuur tussen de 15°C (slaapkamers) en 20°C (leefruimte) en in de zomer max. 19°C in de slaapkamers en 22°C in de leefruimte.
En tot nu toe lukt dat vrij aardig op basis van - indien nodig - de zon buiten houden in de zomer en max. binnenlaten in de winter. Netafname in 2023 was tot op heden 125 kWh. Teruglevering aan net het tienvoudige. Teruglevering aan EV weet ik niet zo uit het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
assje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Waarom zou je met een overschot niet op energie hoeven/willen letten. De waarde van een kWh zal lager zijn maar tenzij er een negatieve energieprijs is op dat moment blijft hij waarde vertegenwoordigen.
Omdat ik geen last heb van negatieve prijzen. Dus vanuit economisch oogpunt hoef ik er niet naar te kijken. En ja voor teruglevering krijg je een aalmoes :X . Maar vanuit duurzaam oogpunt is elke kWh die je minder verbruikt natuurlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:47:
[...]

Het gaat erom dat bomen opwarming van je huis afremmen. Wat niet opgewarmd wordt, hoef je niet weg te koelen. Dat was de relatie waar ik op doelde. In hoeverre mensen überhaupt een airco gebruiken/nodig achten weet ik niet. Maar bomen kappen voor hogere PV-opbrengst is sowieso verduurzaming in de wielen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Daarom dat je best, indien mogelijk, er voor kiest dat in de zomer de warmte niet door de muren en ramen kan doordringen en in de winter er zo weinig mogelijk warmte terug naar buiten gateru
Ik heb er om die reden dan ook voor gekozen dat alle buitenmuurvlakken aan de buitenzijde van hout zijn en aan de binnenzijde van steen met daartussen de isolatielaag.
En dat er in de ruimten (zeker de slaapkamers) die niet tot de leefruimte behoren alleen kleine ramen zijn die dan ook nog eens vanaf de buitenzijde volledig of gedeeltelijk afgesloten kunnen worden van wind en zon door volhouten luiken.
Maar dat in de leefruimte er op de volledige zuidzijde (en gedeeltelijk op de oost- en westzijde) zoveel mogelijk driedubbel glas is om in de winter de warmte maximaal binnen te laten maar, volgens de stand van de zon, regelbare buitenscreens en - indien nodig - een binnenafsluiting in dubbel glas tussen het warme en koele gedeelte om de warmte te kunnen verdelen volgens noodzaak.
In de leefruimte is bovendien - om flexibel te kunnen inspelen op de omstandigheden - zowel een A2A verwarming voorzien (die eventueel zou kunnen koelen indien vorige methode niet helpt maar dat is dit jaar nog niet nodig gebleken en vorig jaar slechts enkele uren op een jaar) en een A2W CV.
SWW wordt tijdens het stookseizoen opgewarmd door de A2W en in de zomer door rechtstreekse zonnewarmte (buitendouche).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Het gaat erom dat bomen opwarming van je huis afremmen. Wat niet opgewarmd wordt, hoef je niet weg te koelen. Dat was de relatie waar ik op doelde. In hoeverre mensen überhaupt een airco gebruiken/nodig achten weet ik niet. Maar bomen kappen voor hogere PV-opbrengst is sowieso verduurzaming in de wielen rijden.
Mee eens.
In de veronderstelling dat de bomen zo zijn ingeplant dat ze de opwarming van de woning al afremmen.
Dat is uiteraard niet altijd het geval.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je bomen van een ander, laat staan van de gemeenschap, zomaar moet gaan snoeien, omhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
assje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Dat ik niet snap wat je bedoelt.

[...]

Als de thermische capaciteit van mijn woning 12kWh/graad is (schatting) dan zorgt iedere 12kWh koeling voor 1 graad daling van de temperatuur minus de additionele opwarming door zoninstraling/geledeiding etc.

Als de woning niet afkoelt door te koelen is in ieder geval opwarming voorkomen.
Dat zou je denken.

Ik heb het dus niet over koelen en verwarmen op het moment dat het nodig is, maar voor die tijd.

Stel, onze slaapkamer.

Bij forse warmte wordt het daar in de loop van de dag ongeveer 27,5 graad (volgens de wifi-module van onze airco).

Dat vinden we, gezien we toch de luxe van een airco hebben, te warm om in te slapen, en dus koelen we dat terug naar ongeveer 23,5 tot 24 graden.

We kunnen overdag de airco aan zetten op zonne-energie en de ruimte op 24 brengen/houden, of zelfs koeler. Dan is die ruimte wanneer we in de avond naar bed gaan aangenaam van temperatuur.
Opmerking hierbij is nog dat vooral bij koelen, het moment van zonne-energie ook het moment is van het minst efficient koelen ivm hogere buitentemperatuur.

Zetten we dan de airco uit, dan warmt de warmte uit de buitenschil van de woning de ruimte snel weer op en dus moeten we de airco in de nacht laten draaien. Die draait dan wel erg efficient omdat de temperatuur buiten lager is.

Koelen we de ruimte pas een kwartier of een half uur voor we naar bed gaan voor, dan is de ruimte ook aangenaam wanneer we boven komen. Sterker nog, wanneer we gewoon naar boven gaan en we zetten de airco aan voel je binnen enkele minuten de prettige koele lucht. Daarna kunnen we de airco in de nacht aan laten staan.

Bij het voorkoelen hebben de kWh's die we overdag hebben gebruikt geleid tot een koele slaapkamer op het moment dat dat niet nodig was, en heeft niets positiefs bijgedragen aan het verbruik van energie.

In het begin van een warmere of koudere periode is de buitenschil van het huis minder beinvloed, en heeft het voorkoelen/verwarmen wel zin omdat de bereikte temperatuur dan beter wordt vastgehouden wanneer we de airco uit zetten.

Dat is hoe het hier werkt en zoals ik eerder zei, het zal te maken hebben met de soort- en mate van isolatie.

Een kWh is een kWh, maar het nut van hoe deze wordt ingezet kan mijns inziens wel verschillen (nog los van de verschillende meningen over wat wel of niet nuttig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:21:
[...]

En ja voor teruglevering krijg je een aalmoes :X . Maar vanuit duurzaam oogpunt is elke kWh die je minder verbruikt natuurlijk wel goed.
Ook dat hangt van de individuele situatie af.
Dit jaar (van 1/1 tot heden) kostte de netafname voor de naakte energiecomponent me een 14-15 cent/kWh (all in 25-28 cent) waarbij de netto terugleververgoeding aan het net schommelde tussen de 11 en 20 cent/kWh.
De nettot TLV naar de accu van de EV schommelde tussen de 39 en 55 cent/kWh.
Wanneer je dat allemaal optelt toch meer dan een "aalmoes". Vele kleintjes maken een groter geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:32
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Daarom verkies ik in de winter een binnentemperatuur tussen de 15°C (slaapkamers) en 20°C (leefruimte) en in de zomer max. 19°C in de slaapkamers en 22°C in de leefruimte.
En tot nu toe lukt dat vrij aardig op basis van - indien nodig - de zon buiten houden in de zomer en max. binnenlaten in de winter. Netafname in 2023 was tot op heden 125 kWh. Teruglevering aan net het tienvoudige. Teruglevering aan EV weet ik niet zo uit het hoofd.
Grappig dat je in de zomer onze wintertemperaturen in huis hebt. Is dat zonder airco? We hebben rolluiken en zonwering maar ook daarmee komen we in de zomer nooit onder de 25 graden in huis. Met windstille korte nachten van 19 graden buiten en 32 overdag komen we niet onder de 27. De warmte van de dag blijft gewoon in de muren zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sendak239 op 20-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sendak239 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Grappig dat je in de zomer onze wintertemperaturen in huis hebt. Is dat zonder airco?
Wat daar nu zo grappig aan is weet ik niet maar idd 99% van de tijd zonder airco.
We hebben rolluiken en zonwering maar ook daarmee komen we in de zomer nooit onder de 25 graden in huis. Met windstille korte nachten van 19 graden buiten en 32 overdag komen we niet onder de 27. De warmte van de dag blijft gewoon in de muren zitten.
Zie voorgaande uitleg: je moet ervoor zorgen - indien mogelijk - dat de warmte niet in de buitenmuren kan accumuleren. Daarom dat ik ook isolatie tegen de buitenmuren heb geplaatst en deze buitenisolatie nog eens heb afgewerkt met volhout. En de ramen worden - waar nodig - afgeschermd met volhouten luiken. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:21:
En ja voor teruglevering krijg je een aalmoes :X .
Ik weet niet wat jij een aalmoes noemt maar ik krijg gewoon meer dan mijn kostprijs als terugleververgoeding (€0,083/kWh)

Zelfs met een installatie van €1,50/Wp en een opwek van 0,9kWh/Wp kom je met volledige afschrijving over 15 jaar op een kostprijs van €0,11/kWh.

Naar mijn mening moeten we ons idee van wat een reële terugleververgoeding is misschien ook gewoon wat bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zwartoog schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:23:
Maar bomen kappen voor hogere PV-opbrengst is sowieso verduurzaming in de wielen rijden.
Volgens mij ging het om snoeien, niet om kappen. En, zelfs als het om kappen gaat zou je je dit nog af kunnen vragen. Neem een boom die 25kG Co2 per jaar opneemt, huidige energiemix is goed voor 400gCo2/kWh dus boom is het equivalent van 62,5kWh.

Het vergelijk wordt pas wat anders als je die boom kapt en je die vervolgens in de brand steekt waarbij de opgeslagen Co2 vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Daarom dat je best, indien mogelijk, er voor kiest dat in de zomer de warmte niet door de muren en ramen kan doordringen en in de winter er zo weinig mogelijk warmte terug naar buiten gateru
Ik heb er om die reden dan ook voor gekozen dat alle buitenmuurvlakken aan de buitenzijde van hout zijn en aan de binnenzijde van steen met daartussen de isolatielaag.
En dat er in de ruimten (zeker de slaapkamers) die niet tot de leefruimte behoren alleen kleine ramen zijn die dan ook nog eens vanaf de buitenzijde volledig of gedeeltelijk afgesloten kunnen worden van wind en zon door volhouten luiken.
Maar dat in de leefruimte er op de volledige zuidzijde (en gedeeltelijk op de oost- en westzijde) zoveel mogelijk driedubbel glas is om in de winter de warmte maximaal binnen te laten maar, volgens de stand van de zon, regelbare buitenscreens en - indien nodig - een binnenafsluiting in dubbel glas tussen het warme en koele gedeelte om de warmte te kunnen verdelen volgens noodzaak.
In de leefruimte is bovendien - om flexibel te kunnen inspelen op de omstandigheden - zowel een A2A verwarming voorzien (die eventueel zou kunnen koelen indien vorige methode niet helpt maar dat is dit jaar nog niet nodig gebleken en vorig jaar slechts enkele uren op een jaar) en een A2W CV.
SWW wordt tijdens het stookseizoen opgewarmd door de A2W en in de zomer door rechtstreekse zonnewarmte (buitendouche).
Helemaal mee eens. Onder ideale omstandigheden zouden wellicht alle woningen zo goed geïsoleerd en beschermd zijn. Maar in de praktijk is dat niet (altijd) het geval.

Ik zei niet dat voor koelen/warmen niet werkt of helpt, alleen dat het niet altijd helpt of efficient is. Dat het nut/de efficientie ervan afhankelijk is van dingen als mate van isolatie, en het moment binnen de periode van kou/warmte.

Overigens zie ik hierbij zelf meer positief effect van voorverwarmen in de winter, dan voorkoelen in de zomer.

Dat vooral omdat verwarmen overdag in de winter niet alleen de beetjes opgewekte zonne-energie gebruiken, maar omdat we bij alleen/vooral overdag verwarmen ook gebruik maken van het moment dat de airco dat veelal op z'n meest efficient doet, door een meestal hogere temperatuur, en vaak een lagere rel. Luchtvochtigheid waardoor minder defrosts optreden.

Of voorverwarmen nodig/nuttig is bekijken we hier per moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Sjamo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:31:
Zetten we dan de airco uit, dan warmt de warmte uit de buitenschil van de woning de ruimte snel weer op en dus moeten we de airco in de nacht laten draaien. Die draait dan wel erg efficient omdat de temperatuur buiten lager is.
Helemaal eens en aan boord.

Bij een goed geïsoleerde woning zal de focus eerder liggen op het op temperatuur houden van de massa. Bij een minder goed geïsoleerde woning kan de balans omslaan naar focus op het koelen van de lucht i.p.v. gekoeld houden van de massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Helemaal mee eens. Onder ideale omstandigheden zouden wellicht alle woningen zo goed geïsoleerd en beschermd zijn. Maar in de praktijk is dat niet (altijd) het geval.
Inderdaad maar, indien mogelijk, kan je de praktijk uiteraard ook een handje helpen.
Ik woon ook helemaal niet in een top geïsoleerde nieuwbouw maar in wat van oorsprong een afgeleefd buitenverblijf uit de jaren negentig van vorige eeuw was dat stap voor stap gerenoveerd werd tot de huidige toestand.
Uit het oogpunt van duurzaamheid ben ik ook voorstander van het zoveel mogelijk recupereren van bestaande woningen ipv percelen van hun begroeiing te ontdoen om er nieuwbouw op neer te poten.
Ik heb in heel mijn volwassen leven nog nooit in een nieuwbouw gewoond. Er zijn genoeg verwaarloosde panden ter beschikking om (energetisch) te renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:25
IvoB2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:36:
Zie voorgaande uitleg: je moet ervoor zorgen - indien mogelijk - dat de warmte niet in de buitenmuren kan accumuleren. Daarom dat ik ook isolatie tegen de buitenmuren heb geplaatst en deze buitenisolatie nog eens heb afgewerkt met volhout. En de ramen worden - waar nodig - afgeschermd met volhouten luiken. Enz.
Er zijn denk ik twee aspecten: de gemiddelde temperatuur van de buitenlucht en de hoeveelheid zonlicht die het gebouw opneemt.

Ik denk dat je zonder actief te koelen nooit onder de gemiddelde temperatuur van de buitenlucht kan komen. Maar actief koelen kan ook zijn 's nacht de WTW aan, 's nachts de ramen open, water laten verdampen, etc.

Maar waar het mis gaat (ook in mijn woning) is dat het gemiddelde gebouw heel veel zonlicht opneemt en omzet in warmte. En dan zal je moeten koelen, of het wordt warm.

Isolatie aan de binnenkant werkt prima in de winter en misschien helpt het in de winter als het gebouw opgewarmd wordt door de zon. Maar in de zomer zal je dus moeten isoleren aan de buitenkant.

Aan de andere kant, ik koel met een WTW en met de vloerverwarming. Dat gebruikt nauwelijks energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:04:
Nou vandaag eens gekeken hoeveel stroomverbruik het nu scheelt sinds ik mijn gesloten (dus met pomp) VW verderlers(2x) heb vervangen voor open verdeler. En dat is eigenlijk meer dan ik zou verwachten. Want de rating is 30watt per pomp.
Maar nu 5x dagen gemiddelde over uren 00:00 tot 05:00 genomen voor en na vervangen en dan kom ik uit op een besparing van 230watt per uur /2 is dus 115watt.
Mooi dat die verdeler met pomp weg is (zoals ook in de diverse WP-topics steeds weer wordt aanbevolen), maar deze berekening is niet te volgen, al was het alleen maar omdat Watt/uur niet kan. Het is of Watt (hoeveelheid vermogen) of Wh / kWh, wat een hoeveelheid energie is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:01:
[...]
Ik denk dat je zonder actief te koelen nooit onder de gemiddelde temperatuur van de buitenlucht kan komen. Maar actief koelen kan ook zijn 's nacht de WTW aan, 's nachts de ramen open, water laten verdampen, etc.
Toch wel, maar je moet door de dag de hitte gewoon buiten zien te houden.
En ik denk dat niet maar ervaar dat al jaren (ook juni ll.) bij buitentemperaturen + 30°C en nachttemperaturen +20°C. Blijft in de leefruimte dan max. 22°C.
En WTW heb ik niet en water verdampen doen we ook niet.
Uiteraard bij voldoende nachtafkoeling wel de ramen open. Maar dat kost geen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Andrehj schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Mooi dat die verdeler met pomp weg is (zoals ook in de diverse WP-topics steeds weer wordt aanbevolen), maar deze berekening is niet te volgen, al was het alleen maar omdat Watt/uur niet kan. Het is of Watt (hoeveelheid vermogen) of Wh / kWh, wat een hoeveelheid energie is.
Ik weet zelf ook dat het niet klopt want je zou 60Wh verwachten + dan nog iets voor het op standby zetten van de warmtepomp. Tenzij het op standby zetten van de WP veel meer is dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:18:
Ik weet zelf ook dat het niet klopt want je zou 60Wh verwachten + dan nog iets voor het op standby zetten van de warmtepomp. Tenzij het op standby zetten van de WP veel meer is dan verwacht.
Je haalt (nog steeds) de eenheden voor energie en vermogen door elkaar.

Een pomp die continu een vermogen van 30W verstookt, verbruikt in een uur 30 Wh, en in 5 uur 150 Wh.

Ik vermoed dat je bedoelt dat de pompen samen tussen 0:00 en 5:00 230 Wh niet hebben verbruikt die ze wel verbruikten toen ze aan stonden, en dus dat ze samen 46 Wh/uur verbruikten (230/5). Dus elk 23 W continu, wat prima kan kloppen met een 30W rating.

Dat is trouwens een leuke besparing hoor, met oude energieprijzen (25 ct/kWh) was het voor continu 24/7 verbruik zo'n 2 euro/W continu/jaar, maar tegenwoordig eerder 3 a 4. Dus zeg maar 150 euro/jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 20-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ok 30Wh per pomp.
maar het verbruik is dus 230Wh minder geworden per uur. Dus in de periode van 00:00 tot 05:00 is er 1.2Kwh minder verbruikt.
Dat zou nooit alleen het verbruik van de pompen mogen zijn die overigens in die periode op laagste stand stonden. Maar het verschil wat er nu bovenwater komt zou ook niet aan het alleen uitschakelen van de warmtepomp mogen zijn ( lees in standby zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:05:
ok 30Wh per pomp.
maar het verbruik is dus 230Wh minder geworden per uur. Dus in de periode van 00:00 tot 05:00 is er 1.2Kwh minder verbruikt.
Wanneer het om twee pompen gaat die - wanneer ze niet werken - op een uur tijd 230 Wh minder verbruiken verbruikt elke pomp 115 W en geen 30 W.
Twee pompen die op een uur tijd elk 30 Wh hebben verbruikt zullen op 5 uur tijd 300 Wh verbruiken en geen 1,2 kWh.
Er klopt dus iets niet in je redenering.

Wanneer je pompen bij normaal gebruik op vijf uur tijd 1200 Wh verbruiken dan verbruiken ze op een uur 240 Wh of 120 Wh per pomp (indien 2 gelijkwaardige pompen).
De pompen hebben dan een continu vermogen van 120 W en geen 30W.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
IvoB2 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Wanneer het om twee pompen gaat die - wanneer ze niet werken - op een uur tijd 230 Wh minder verbruiken verbruikt elke pomp 115 W en geen 30 W.
Twee pompen die op een uur tijd elk 30 Wh hebben verbruikt zullen op 5 uur tijd 300 Wh verbruiken en geen 1,2 kWh.
Er klopt dus iets niet in je redenering.

Wanneer je pompen bij normaal gebruik op vijf uur tijd 1200 Wh verbruiken dan verbruiken ze op een uur 240 Wh of 120 Wh per pomp (indien 2 gelijkwaardige pompen).
De pompen hebben dan een continu vermogen van 120 W en geen 30W.
Zoals eerder aangeven verbruikte ze 30watt continu.
De Grunfoss(ALPHA2 L 15-60) pomp heeft een rating van 5-45watt en de Wilo(hu 25/6-43/scu) een 3-43watt, ze draaide bij mij een midden/ lage stand dus daarom ook niet op de vol vermogen qua watts.
Beide op vol vermogen komt dus niet in de buurt van de 230Wh die nu dus gemiddeld is afgenomen.
Al had het 90Wh geweest dan is er nog steeds een extra 140Wh verdwenen (wat ik overigens niet erg vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan blijft de vraag waar die 1,2 kWh op vijf uur vandaan komt.
Niet van de pompen want met 30 W continu vermogens verbruiken deze ieder uur 30 Wh of in totaal 60 Wh.

Ik heb overigens ook een alpha 2 circulatiepomp en deze neemt in het stookseizoen gedurende een tiental uur per etmaal 6 tot 10W vraaggestuurd vermogen af wat per etmaal een verbruik van een 80 Wh geeft. Gezien het nu geen stookseizoen is verbruikt ze niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 24-07-2023 09:50 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door JWT op 24-07-2023 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://nos.nl/artikel/24...-de-woningbrand-in-arnhem

Met een duidelijke grote foto :)
De panelen in Arnhem lagen direct op het dak zonder pannen er tussen en boven een laag isolatie.
Bovendien was de ruimte onder de panelen aan een stuk open waardoor er geen brandscheiding tussen de woningen is.
Op zich was die constructie zo omdat de panelen de regen afvoeren, maar er werd verder niet over nagedacht.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
quote: silverbal
Gisteren tijdens het leggen van mijn pv installatie kwam de buurvrouw vrij geëmotioneerd naar mij toe of ik alsjeblieft wil stoppen met die panelen want als er brand is verbranden zij ook levend, want rijtjeshuis.
Heeft de buurvrouw dan geen elektro noch gas in haar eigen woning?
Zo ja kan je haar er dan misschien voorzichtig op wijzen dat je af en toe in de media ook wel eens verhalen leest van gaslekken/ontploffingen en elektrocutie/kortsluiting in een huislijke omgeving met brand als gevolg. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 24-07-2023 11:23 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Er is ook veel aandacht ineens voor branden veroorzaakt door en blussen bemoelijkt door zonnepanelen. Kan er wel iets van begrijpen.

Een goede set rookmelders aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het goed is, gezien ze veiligheid erg belangrijk vind, heeft ze die al lang hangen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Zwartoog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:26:
Er is ook veel aandacht ineens voor branden veroorzaakt door en blussen bemoelijkt door zonnepanelen. Kan er wel iets van begrijpen.

Een goede set rookmelders aanbieden?
Ja ik ook wel hoor, zeker met dat sensationele nieuws wat erin gaat.

Rookmelders aanbieden kan, wellicht een goed idee, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze die niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:10
Vervelend dat de buurvrouw een vervelend gevoel heeft bij je zonnepaneel installatie.
Volgens mij hier ook al ergens genoemd: Er is een significant verschil van woningbranden met in-dak of op-dak systemen.

TNO had hier eens een verkennend onderzoek naar gedaan; dat die in-dak systemen een significant aandeel hebben in door zonnepaneel ontstane woningbranden.
Schade experts zelf zien zelfs 80-90% alle woningbranden, die door zonnepaneelsystemen worden veroorzaakt, bij in-dak systemen plaatsvinden.

[ Voor 5% gewijzigd door H. Lal op 24-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Het argument van de kleinkinderen is het minst steekhoudend lijkt me, misschien heb jij ze persoonlijk voor het financieel gewin neergelegd, uiteindelijk liggen ze er vooral voor haar kleinkinderen ;-)

Wat betreft brandmelders: precies zo'n redenatie had mijn buurman ook, toen ik noemde dat iedereen tegenwoordig toch wel brandmelders heeft werd hij heel rood, 'nog geen tijd voor gehad'.

[ Voor 32% gewijzigd door wheli op 24-07-2023 12:51 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:00

Thompson

Beeromaniac

Ik ben een totale leek qua duurzaamheid / warmtepompen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, in welke topics hier op tweakers of welke website(s) kan ik het beste eens beginnen met lezen?
Ik ga een grote verbouwing doen namelijk en wil dan gelijk van het gas af.

Ik heb het idee dat je gewoon via Google zoekt je op erg veel vergelijkssites / top lijstjes uitkomt waar nogal wat referral achtige zaken aan vast zitten.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Thompson En daarna dit topic (en zoveel mogelijk voorgangers) helemaal doorlezen. Lekker werkje voor de vakantie:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:33
Vandaag de bevestiging van al het harde werk de afgelopen jaren. Ons vrijstaande jaren 60 huisje beloond met een energielabel :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MorvJnXUDtAfDqphzp7lp0NYxx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWhBv1Gdn2M9SaJqeEdHhDNS.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

No Hands schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:27:
Vandaag de bevestiging van al het harde werk de afgelopen jaren. Ons vrijstaande jaren 60 huisje beloond met een energielabel :)[Afbeelding]
Volgens mij staat er een foutje in met 'Koeling: niet aanwezig' :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een kokendwaterkraan om onder te douchen lijkt me niet echt efficiënt? Wel legionella veilig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:10
Vandaag de bevestiging van al het harde werk de afgelopen jaren. Ons vrijstaande jaren 60 huisje beloond met een energielabel :)[Afbeelding]
Dat is een mooi label! Ik heb je niet gevolgd, wat voor verduurzaming heb je allemaal gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Termy schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Volgens mij staat er een foutje in met 'Koeling: niet aanwezig' :P.
Ja dat klopt idd niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
H. Lal schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is een mooi label! Ik heb je niet gevolgd, wat voor verduurzaming heb je allemaal gedaan?
Alles!

spouwmuurisolatie, hele huis met buitengevelisolatie, nieuwe betonnen vloer met isolatie en vvw, nieuw dak met isolatie, alle kozijnen nieuw en met HR++ en HR+++, WTW, L/W warmtepomp, zonnepanelen, alles :D

en morgen koopcontract tekenen voor het volgende huis, Label D. Dus het begint weer opnieuw allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gaaf hoor !
Ik heb als het goed is nu overal HR++ glas en ook aardig wat pv, dus als het goed is kan ik van C naar A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46

pietje63

RTFM

https://label-up.nl/energielabel-berekenen/ is wel een leuke tool.

Voor onze jaren 30 woning kom ik op "Je vermoedelijke energielabel is A+ / A++."

Vul ik de gegevens van voor de verbouwing in, dan kom ik op "Je vermoedelijke energielabel is E / F / G. Zeker weten? Vraag een officieel energielabel aan."

Wat hebben we zoal gedaan (los van wat er niet ingevuld kan worden :))
- vloerisolatie (vooral glaswol, ca 16CM)
- glas (oud voorzetramen naar dubbelglas (feitelijk trippel glas met glas in lood, deels HR++, oud dubbelglas vervangen door HR++)
- spouwmuurisolatie (katoen achtig spul)
- dakisolatie (helaas maar iets van 6-8CM glaswol, maar over 5-10 jaar gaan we dak doen en ook nog van buitenaf isoleren)
- warmtepompboiler voor warm water (want geiser defect)
- 11 zonnepanelen

We hebben nu ook maar iets van 35-40% van het gasverbruik van de vorige bewoners (maar komt ook door verschil in stookgedrag). Jammer dat het afronden te laat is voor de duurzaamheidskorting op de hypotheek bij de bank (wel na afloop rentevastperiode), maar dat was ook nooit het doel.

[ Voor 7% gewijzigd door pietje63 op 26-07-2023 10:08 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@pietje63 heb de tool ook eens ingevuld voor mijn (gerenoveerde all elecric) jaren 30 woning. En kom ook op "Je vermoedelijke energielabel is A+ / A++" uit.

De tool is wel erg grof, want zelfs als ik alle isolatie op "geen na-isolatie" zet, maar wel HR++ glas, verwarming en sww op WP en de PV installatie op 2500Wp+ houd, dan nog blijft het A+/A++.
Of zijn die A-labels werkelijk zo gemakkelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

ericplan

5180 Wp PV

Franciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:20:
@pietje63 heb de tool ook eens ingevuld voor mijn (gerenoveerde all elecric) jaren 30 woning. En kom ook op "Je vermoedelijke energielabel is A+ / A++" uit.

De tool is wel erg grof, want zelfs als ik alle isolatie op "geen na-isolatie" zet, maar wel HR++ glas, verwarming en sww op WP en de PV installatie op 2500Wp+ houd, dan nog blijft het A+/A++.
Nee, niet echt. Wij hebben in ons gasloze appartement uit 1989 best veel moeite moeten doen om een A-label te krijgen. Overal HR++ of HR+++ glas, PV, extra dakisolatie. Maar vanwege VvE en beschermd stadsgezicht geen warmtepomp. Vanwege geluid geen WPB. En ventilatie aanpakken met een verdiepingshoogte van 2,43 m blijft ook kansloos.
Qua energieverbruik zou het label wel A+++ mogen zijn, maar de rekensoftware voor gestapelde bouw is niet echt lief.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het "tooltje" op label-up.nl is naar mijn mening eerder speelgoed en geen serieus gereedschap.
Misschien bedoelt om mensen lekker te maken voor een echte (betaalde) scan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendec
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-02-2024
Beste,
kk

ik heb één string in zuid-oostelijke richting en één string in westelijjke richting.
Als ik de strings apart zou schakelen is mijn opstartspanning te laag.

Ik moet ze dus de 2 strings in serie plaatsen, kan ik de eventuele opbrengstverlies compenseren door per string één of moet ik meerdere optimizers gebruiken om dit op te vangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ja, wie weet.
En anders lijken het vooral de technische zaken te zijn die veel invloed hebben op een goed label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Franciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:20:
In het oude systeem heb ik inderdaad een A-label gekregen met alleen een nageisoleerd dak. De rest was toen standaard 1913 waarden (0 dus, niet eens een spouw) met 'gewoon' 1980 dubbel glas.
Toch label A. WP en PV deden toen heel veel. Ik hoop dat de bereking achtyer het label nu wat beter is.

Energiekosten is nu idd 0 van ons huis door voldoende PV dus in principe klopt het label wel. Maar na afbouw saldering is dat wel weer weg (en ondertussen isoleren we lekker door zodat het dicht bij 0 blijft).

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 26-07-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik zie deze dingen nogal vaak terug komen in beun-PV installaties.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002352293284.html

Buiten het feit dat ik niet weet of je deze mag aansluiten, worden die dingen heet joh. Onvoorstelbaar.

En een goede omvormer is het ook niet echt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA1E6SqHXBc_J4LSLcHB8EWVitM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nyy0AekW9uzuorK0AVJ4J9vV.png?f=user_large

Ik zou ze niet op mijn dak willen hebben. :X , maar ik heb meerdere Duitse daken vol gezien. Wellicht toch een iets laksere particuliere veiligheidscultuur of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

silverball schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:57:
Ik zie deze dingen nogal vaak terug komen in beun-PV installaties.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002352293284.html

Buiten het feit dat ik niet weet of je deze mag aansluiten, worden die dingen heet joh. Onvoorstelbaar.

En een goede omvormer is het ook niet echt:
[Afbeelding]

Ik zou ze niet op mijn dak willen hebben. :X , maar ik heb meerdere Duitse daken vol gezien. Wellicht toch een iets laksere particuliere veiligheidscultuur of iets.
Aparte golfvorm. Op de top van de sinus leveren ze minder terug. Zouden ze dat doen om de rimpelstroom op de zonnepanelen te verkleinen (lees: een constanter vermogen trekken uit de panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
pietje63 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:07:
https://label-up.nl/energielabel-berekenen/ is wel een leuke tool.

Voor onze jaren 30 woning kom ik op "Je vermoedelijke energielabel is A+ / A++."

Vul ik de gegevens van voor de verbouwing in, dan kom ik op "Je vermoedelijke energielabel is E / F / G. Zeker weten? Vraag een officieel energielabel aan."

Wat hebben we zoal gedaan (los van wat er niet ingevuld kan worden :))
- vloerisolatie (vooral glaswol, ca 16CM)
- glas (oud voorzetramen naar dubbelglas (feitelijk trippel glas met glas in lood, deels HR++, oud dubbelglas vervangen door HR++)
- spouwmuurisolatie (katoen achtig spul)
- dakisolatie (helaas maar iets van 6-8CM glaswol, maar over 5-10 jaar gaan we dak doen en ook nog van buitenaf isoleren)
- warmtepompboiler voor warm water (want geiser defect)
- 11 zonnepanelen

We hebben nu ook maar iets van 35-40% van het gasverbruik van de vorige bewoners (maar komt ook door verschil in stookgedrag). Jammer dat het afronden te laat is voor de duurzaamheidskorting op de hypotheek bij de bank (wel na afloop rentevastperiode), maar dat was ook nooit het doel.
Ik kom ook op hetzelfde uit met volledige isolatie en een warmtepomp.

Nog veel simpeler is je energieverbruik naar kWh omrekenen (gas is kuub keer 10) en delen door je vloeroppervlak.
En dan dit plaatje aflezen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-NRX2jStdJ5wY8lKtO6I8kk-jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DDYzGQMoV6h4J1KCrEly7PN5.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
wheli schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Ik kom ook op hetzelfde uit met volledige isolatie en een warmtepomp.

Nog veel simpeler is je energieverbruik naar kWh omrekenen (gas is kuub keer 10) en delen door je vloeroppervlak.
En dan dit plaatje aflezen: [Afbeelding]
Betekent dat dat je je energielabel kan manipuleren met je energieverbruik?

Wij zouden op A+++ komen op basis van deze tabel, maar ik denk dat we in de praktijk al blij mogen zijn met B of C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Zo lees ik het wel ja, het is natuurlijk een NEN norm, dus bedoeld voor nieuwbouw en daar gaat men uit van standaard binnentemperaturen.

Je kan als je een boerderij uit 1880 hebt en 200 zonnepanelen in je weiland zonder isolatie ook laber A++++ halen als je de tabel strikt volgt. Maar ik vind hem in de praktijk behoorlijk bruikbaar.
(Wat ik vreemd vindt is het autootje in het laatste plaatje. Als je thuis je auto laadt dan stijgt je stroomverbruik maar je huis is natuurlijk niet minder zuinig).

[ Voor 19% gewijzigd door wheli op 26-07-2023 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Ik vind die website behoorlijk nutteloos. Zo wordt alle glas van HR+ t/m HR+++ op een grote hoop gegooid, en kan ik nergens aangeven dat mijn dak en muren al vanaf de bouw zijn voorzien van Rc6 isolatie.

En als je dan de mate van naisolatie wel aan wilt geven, kun je voor dak, gevel en vloer alleen maar kiezen uit "geen", "matig" of "goed", zonder dat je weet wat daaronder wordt verstaan. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41

martijn v o

Certified by Enphase.

Sjamo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Betekent dat dat je je energielabel kan manipuleren met je energieverbruik?

Wij zouden op A+++ komen op basis van deze tabel, maar ik denk dat we in de praktijk al blij mogen zijn met B of C.
Ja dat kan, en dat wordt ook gedaan. Ook door de professionals.
Zo ken ik een voorbeeld van iemand die een passief huis wilde bouwen volgens de regels met een laag label volgens de BENG. Hieruit kwam naar voren dat het huis weliswaar door de goede isolatie en kierdichtheid een laag verwarmingsvermogen had en dus een laag energeverbruik en dus een goed label, maar dat de oververhitting (de zogenaamde TO juli) teveel was. Een airco nemen had negatieve gevolgen voor de BENG ( daar tel je de gebruikte energie voor koeling ook mee) dus kwam men op het geweldige idee om de kierdichtheid maar wat minder te maken want dan voldeed de berekening in ieder geval.

Let trouwens op dat het energiegebruik als je all-electra hebt gevaarlijk is.
De BENG-1 gaat uit van het verlies van warmte door de schil en dat is niet hetzelfde als bij gas. Bij gas gaat alles door de gevel wel weg, en dat is dus een-op-een. maar als je electra hebt dan is het verbruik van de WP lager dan de energie die eruit komt. Deze heeft namelijk een COP factor en dan is de verhouding een-op-vijf.
Het verbruik van de WP zelf wordt in de BENG-2 ingevoerd. En heb je panelen of een molen dan weer in BENG-3. Dus wat dat betreft is het net de belastingdienst.

Verder is voor de CO2 uitstoot en het opwekrendement de energiemix nog van belang. Als je thuis 1 kWh verbruikt dan moet de electracentrale meer kWh maken omdat bij jouw thuis te krijgen. Een deel van deze factor is ook dat er fossiele energie wordt gebruikt omdat nog niet alles duurzaam is. Een veilige factor ik gebruik is 2,5 maar de overheid gaat of is net gegaan naar 1,45.

Welkom in de wondere wereld van de wazig labels.

Er is maar een echt label en dat is die van de rekening, die is echt en hard.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Er moet een wereldwijd monitoring systeem komen voor PV, volgens een professor aan de Universiteit Utrecht.

Ondanks dat veel mensen nu al hun productie delen, bijvoorbeeld vrijwillig via PVoutput, is het wenselijk dat dit mondiaal wordt uitgerold?
Het lijkt me toch dat dit lokaal, regionaal en hoogstens continentaal van belang is? Hoe kan het Poolse energienetwerk baat hebben van de informatie hoeveel een PV installatie in Californië opwekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

GudZ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Dat geldt ook over het warmtepomp- en boilervat verhaal. Je zult niet de eerste zijn die een zonnepaneelwending in de wijk start. Gefeliciteerd met de mijlpaal.
Drie keer raden wat er nu aan de overkant op het dak gehesen wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
GudZ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:59:
Er moet een wereldwijd monitoring systeem komen voor PV, volgens een professor aan de Universiteit Utrecht.

Ondanks dat veel mensen nu al hun productie delen, bijvoorbeeld vrijwillig via PVoutput, is het wenselijk dat dit mondiaal wordt uitgerold?
Het lijkt me toch dat dit lokaal, regionaal en hoogstens continentaal van belang is? Hoe kan het Poolse energienetwerk baat hebben van de informatie hoeveel een PV installatie in Californië opwekt?
Klinkt als een hobby project van een professor. De onderbouwing lijkt historisch te zijn: we registreren de opbrengst van traditionele elektriciteitsopwekking, dus moeten we dat ook doen voor PV.

Vanuit het oogpunt van privacy zou je prima per wijk kunnen meten wat het overschot aan invoeding is.

Technisch gezien ook een redelijk kansloos voorstel. Waar om zou een PV eigenaar het PV systeem moeten voorzien van een internet aansluiting? En we weten al dat real-time communicatie met de elektricteitsmeter een probleem oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie een paar dingen ook niet in.
• waarom wereldwijd. Energienetten zijn niet zover gekoppeld. In Europa hebben we ENTSO-e, Amerika is geloof ik over drie netten verdeeld. Per net zou voldoende zijn. En dan nog: de interconnectiecapaciteit is waarschijnlijk te klein om in Nederland nut te hebben van monitoring in Frankrijk.
• hoe helpt dit "om het volledige potentieel van zonne-energie te benutten"? Ok, met real-time monitoring weet je direkt of je meer opwekt dan je nodig hebt, maar in feite weet je dat (in ons ENTSO-e gebied) vanaf 13:00 uur de voorgaande dag, aan de hand van vraag en aanbod. En als je niet meer vraag kunt inzetten (en geloof me, als de prijs negatief wordt dan wil iedereen stroom afnemen), dan heb je ook niets aan een real-time monitoring.
Als het gaat om de fluctueringen per minuut op te vangen dan kun je ook beter een accuopslag neerzetten die dat kan volgen.

Waar je meer aan hebt is mensen verleiden tot meer verbruik wat ook op de markt verhandelbaar is. In eht VK wordt al reclame gemaakt voor een smart meter om het net beter te benutten (in hoeverre dat ook echt werkt weet ik niet).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:43
Bij ons word er ergens in september/oktober een warmtepomp geinstalleerd waardoor we van het gas af gaan. Dat betekend dat onze energierekening totaal anders word en omdat wij nergens vast zitten kunnen we shoppen voor een aangename deal.

Onze situatie straks:
1) zonder warmtepomp hebben we een elektra verbruik van rond de 1500kwh
2) de zonnepanelen wekken jaarlijks tussen de 4000 en 4500 kwh
3) de warmtepomp heeft een gemiddeld jaarlijks gebruik van 2550(volgens de fabrikant).

Hoe moeten wij dit straks berekenen? Het totale verbruik optellen minus de zonnepanelen? Of moet je dit anders doen?

Veel vergelijksites hebben het ook over een dal en normale tarieven, hoe weet ik wanneer wat verbruikt word of opgewekt? Volgens wat ik gezien heb door het totaal op te tellen en daarvan de opwekking af te trekken komen we op 0 euro tot 180 op jaarbasis uit, maar vooral de 0 euro lijkt mij sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:00:
• hoe helpt dit "om het volledige potentieel van zonne-energie te benutten"?
Er zit natuurlijk ook iets geks in dat extra kosten voor verplichte monitoring leiden tot minder geld voor de PV installatie zelf. Dus het kan best zijn dat dit voorstel het juist moeilijker maakt.

Dan is er nog dat overcapaciteit juist goed is. PV is relatief goedkoop t.o.v. opslag. Dus je wil ook genoeg PV hebben op een bewolkte dag. En dat betekent dat je op een zonnige zondagmiddag in het algemeen te veel hebt.

Dus bij PV is de uitdaging het terugregelen van PV als er teveel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:00
spijkerhoofd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:59:
Bij ons word er ergens in september/oktober een warmtepomp geinstalleerd waardoor we van het gas af gaan. Dat betekend dat onze energierekening totaal anders word en omdat wij nergens vast zitten kunnen we shoppen voor een aangename deal.

Onze situatie straks:
3) de warmtepomp heeft een gemiddeld jaarlijks gebruik van 2550(volgens de fabrikant).

Hoe moeten wij dit straks berekenen? Het totale verbruik optellen minus de zonnepanelen? Of moet je dit anders doen?

Veel vergelijksites hebben het ook over een dal en normale tarieven, hoe weet ik wanneer wat verbruikt word of opgewekt? Volgens wat ik gezien heb door het totaal op te tellen en daarvan de opwekking af te trekken komen we op 0 euro tot 180 op jaarbasis uit, maar vooral de 0 euro lijkt mij sterk.
Je warmtepomp gebruikt ongeveer 2-2,5x de m3 gas die je bespaart.
Je totale verbruik per jaar (1500+2500) wordt afgedekt door je opwek
Bij zonnepanelen is een vast contract van minimaal 1 jaar handig, want dan wordt je verbruik in de winter tegen hetzelfde tarief als je overschot in de zomer berekend.
Door pv is dal/piek tarief meestal gunstig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
spijkerhoofd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:59:

Onze situatie straks:

Je schatting is dat je ongeveer evenveel produceert als dat je gebruikt. In dat geval is variabel contract aan te raden. Dan kan je op eenvoudige wijze de opbrengst van je zonnepanelen salderen.

Over een jaar weet je hoeveel je WP echt gebruikt, dan kan je gerichter besluiten wat je wil doen.

Kijk ook even in Gas de deur uit doen: Gratis! energie leveranciers en netbeheerders zeggen rare dingen als je je gascontract op wil zeggen.
Pagina: 1 ... 10 ... 80 Laatste