Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
De conclusie lijkt te zijn:FerryHidden schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:52:
[...]
Het lijkt Weekblad Elsevier wel, ik lees over iets dat in zijn ogen niet klopt, sommige beweringen kloppen wellicht ook wel, maar hij benoemd geen alternatief. We kunnen niet domweg gas blijven verstoken in mijn ogen.
Ruim drie maal zo duur als zonnepanelen en huisisolatie
Dus dat daar eerst meer geld naartoe gaat ipv warmtepompen. Dat moet bij de efg woningen sowieso gebeuren voordat een warmtepomp haalbaar/betaalbaar is.
Bijna volledig mee eens.joezzt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Je gevoel is correct. Dat verhaal waarnaar je refereert is de energie die het kost om er over te schrijven zelfs niet waard.
Terugkomend op je commentaar over dak vol leggen, ga daar niet af op je gevoel. Doen, niet denken, je hoeft niet op de stoel van de energiebedrijven te gaan zitten, hoe interessant het ook is
Maar toch even nuanceren: beter eerst (over)denken en dan doen.
Want anders handel je gewoon zoals de meeste mensen: maar wat doen zonder er eerst over nagedacht te hebben.
En bepaalde energiebedrijven hebben er niets op tegen dat je veel produceert. Ze kopen het gewoon van je over en verkopen het aan een hogere prijs door zonder er eerst zelf voor te moeten investeren.
de beste man is lobbyist voor de olieindustrie. de enorme hoeveelheid onzin die erin staat kan niet verklaard worden door simpele onkunde.FerryHidden schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:52:
[...]
Het lijkt Weekblad Elsevier wel, ik lees over iets dat in zijn ogen niet klopt, sommige beweringen kloppen wellicht ook wel, maar hij benoemd geen alternatief. We kunnen niet domweg gas blijven verstoken in mijn ogen.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-06-2023 22:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En ook dat laatste is erg discutabel. Afgifte is key, en na een bepaald moment een stuk makkelijker aan te pakken dan isolatie.Soldaatje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:51:
[...]
De conclusie lijkt te zijn:
Ruim drie maal zo duur als zonnepanelen en huisisolatie
Dus dat daar eerst meer geld naartoe gaat ipv warmtepompen. Dat moet bij de efg woningen sowieso gebeuren voordat een warmtepomp haalbaar/betaalbaar is.
Dank iig voor de reacties en hieronder reageer ik inhoudelijk op de 3 die ik zag.
Maatwerkadvies is toch juist wat je wil?Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:45:
[...]
Het probleem is dat een goed advies geld kost, en woningeigenaren dat er (nog) niet voor open hebben. Vandaar dat het lastig is om goede adviseurs te vinden.
De eerder genoemde energiecoaches zijn een goede start, maar hangt wel een beetje van de opleiding af die ze hebben gevolgd.
Belangrijkste van een adviseur is dat deze de opties laat zien die mogelijk zijn en met jouw wensen meedenkt. Jij bent uiteindelijk degene die beslist. Blijf daarom ook weg bij maatwerkadviezen.
As in, een rapport specifiek voor JOUW huis, met realistische tvt's, etc?
Bummer. Ik had gehoopt dat zo'n topic er wél zou zijn.Zwartoog schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Volgens mij bestaat zo'n topic (nog) niet. Die bedrijven komen en gaan ook. Het is hier vooral een kwestie van goed inlezen op de verschillende fora voor de verschillende maatregelen, zodat je zelf een inschatting kunt maken.
Om 'm zelf te starten voor een one-off, ook al gaat het om een meerjarentraject en een vermoedelijke investering van 20K+, gaat me wat ver.
Ik ga iig Tweakers in de gaten houden en hopen dat tzt een dergelijk topic wél ontstaat.
True. Van dat aanbod maak ik ook graag gebruik.wmeester schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Bij ons in de gemeente is er een EnergieCooperatie met Energiecoaches.
IEdere gemeente is verplicht de huizenvoorraad te verduurzamen. Mogelijk dat vanuit de gemeente zo'n (onafhankelijke) adviseur in te schakelen is.
Overigens is een slecht advies ook een advies; maw; als je mogelijk een advies krijgt van in jouw ogen niet deugt kun je dat altijd hier laten toetsen.
Punt is wel dat een beetje rapport snel rond de €400, €500 zit en ik dat liever maar 1x wil uitgeven.
Ik hoop iig met voorbeeldrapporten een goed beeld te kunnen vormen van wélk bedrijf uiteindelijk het beste rapport gaat opleveren. (Value for money. Het rapport mag best €750 kosten als het daadwerkelijk ook 1,5x zo veel rendement oplevert / 1,5x zo goed is als een rapport van €500.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
'Maatwerkadvies' is een specifieke type advies, die alleen uitgevoerd mag worden door EPA-W adviseurs en wordt doorgerekend met dezelfde software als het energielabel. Het levert standaard copy-paste rapportjes op met listicles van maatregelen.unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:56:
Maatwerkadvies is toch juist wat je wil?
As in, een rapport specifiek voor JOUW huis, met realistische tvt's, etc?
Het helpt de woningeigenaar niet met keuzes te maken, het bevat geen integraal advies (alleen losse maatregelen) en laat niet zien wat de keuzeopties zijn. Daarnaast zijn er veel maatregelen die niet in een Maatwerkadvies voorkomen, maar wel interessant kunnen zijn.
Ah. Dus het iets iets anders dan advies op maat, waarbij ik een dergelijk bureau expliciet de opdracht geef een rapport te maken met álle mogelijke maatregelen en hun tvt?Skyaero schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:01:
[...]
'Maatwerkadvies' is een specifieke type advies, die alleen uitgevoerd mag worden door EPA-W adviseurs en wordt doorgerekend met dezelfde software als het energielabel. Het levert standaard copy-paste rapportjes op met listicles van maatregelen.
Het helpt de woningeigenaar niet met keuzes te maken, het bevat geen integraal advies (alleen losse maatregelen) en laat niet zien wat de keuzeopties zijn. Daarnaast zijn er veel maatregelen die niet in een Maatwerkadvies voorkomen, maar wel interessant kunnen zijn.
Want dat is wat ik zoek. Een rapport dat effectief alles in kaart brengt dat er technisch mogelijk is, mét tvt's, mét subsidiemogelijkheden, etc. Doel is naar 100% energieneutraal te gaan, maar wel met een tvt korter dan 10 jaar.
Juist om daar de juiste investeringen te doen (én juiste volgordelijkheid), wil ik een rapport met meerjarenplan, zodat we de maatregelen met kortste tvt als eerste kunnen uitvoeren en eventueel later die met een langere tvt.
Ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen.unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Ah. Dus het iets iets anders dan advies op maat, waarbij ik een dergelijk bureau expliciet de opdracht geef een rapport te maken met álle mogelijke maatregelen en hun tvt?
Want dat is wat ik zoek. Een rapport dat effectief alles in kaart brengt dat er technisch mogelijk is, mét tvt's, mét subsidiemogelijkheden, etc. Doel is naar 100% energieneutraal te gaan, maar wel met een tvt korter dan 10 jaar.
Juist om daar de juiste investeringen te doen (én juiste volgordelijkheid), wil ik een rapport met meerjarenplan, zodat we de maatregelen met kortste tvt als eerste kunnen uitvoeren en eventueel later die met een langere tvt.
Echt specifiek en gedetailleerd kost al snel 40 uur.
Uurtarief minimaal Eur 70,-.
En dan zal jij nog steeds allerlei vragen hebben.
Dus als tvt belangrijk is: ga je goed inlezen en zoek het zelf stap voor stap uit
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ok.BarryH schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:37:
[...]
Ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen.
Echt specifiek en gedetailleerd kost al snel 40 uur.
Uurtarief minimaal Eur 70,-.
En dan zal jij nog steeds allerlei vragen hebben.
Dus als tvt belangrijk is: ga je goed inlezen en zoek het zelf stap voor stap uit
Wat is realistisch om te verwachten van een rapport waarvan ze zeggen dat het op maat is en waarbij ze door je huis lopen?
Gewenste tvt is inclusief adviesrapport. Natuurlijk ga ik zelf ook onderzoek doen, maar ik zoek in de basis wel een rapport van iemand die dit dagelijks doet.
Tvt is belangrijk. Ik zoek iets dat én een hoger financieel rendement heeft dan sparen of beleggen én goed is voor het klimaat. Daar mogen best een paar duurdere maatregelen (zoals een water/water warmtepomp) tussen zitten, maar realistisch levert het een budget op van rond de €21.000 netto, inclusief adviesrapport, inclusief eventuele subsidies, inclusief BTW.
Alles daaronder en met zekere garanties is een nobrainer, alles daarboven is zeker het overwegen waard, maar ik zal wel minder snel kiezen voor iets dat een tvt van 15 jaar heeft dan van 10 jaar, plus dat boven de 15 jaar, in de basis niet interessant is.
Voor zover ik weet mag het inderdaad niet. Maar als je de stekker afknipt en netjes verbindt op een lege groep, dan is er toch geen probleem? Of kan je dan beter zelf een paneel en omvormertje regelen?JeroenH schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:21:
Over toegestaan gesproken, ik zie links en rechts dat er weer "zonnepanelen-met-een-stekker" verkocht worden, bijvoorbeeld zoiets:
https://balkonzon.nl/product/set-met-1-paneel/
Oud is het nieuwe nieuw natuurlijk (Shell 100Wp + NKF OK4 anyone?), maar ik dacht dat dit inmiddels niet meer mocht? Of heb ik dat verkeerd?
When life gives you lemons, start a battery factory
Een lijstje van de belangrijke acties en waarom die.unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:42:
[...]
Ok.
Wat is realistisch om te verwachten van een rapport waarvan ze zeggen dat het op maat is en waarbij ze door je huis lopen?
Gewenste tvt is inclusief adviesrapport. Natuurlijk ga ik zelf ook onderzoek doen, maar ik zoek in de basis wel een rapport van iemand die dit dagelijks doet.
Tvt is belangrijk. Ik zoek iets dat én een hoger financieel rendement heeft dan sparen of beleggen én goed is voor het klimaat. Daar mogen best een paar duurdere maatregelen tussen zitten, maar realistisch levert het een budget op van rond de €21.000 netto, inclusief adviesrapport, inclusief eventuele subsidies, inclusief BTW.
Alles daaronder en met zekere garanties is een nobrainer, alles daarboven is zeker het overwegen waard, maar ik zal wel minder snel kiezen voor iets dat een tvt van 15 jaar heeft dan van 10 jaar, plus dat boven de 15 jaar, in de basis niet interessant is.
Met richtbedragen en op paar punten de opties (bv vloerverwarming versus radiatoren)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat klinkt als relatief weinig resultaat voor 4-8 uur werk gezien dat neem ik aan relatief standaard is.BarryH schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Een lijstje van de belangrijke acties en waarom die.
Met richtbedragen en op paar punten de opties (bv vloerverwarming versus radiatoren)
Dus copy/paste van vergelijkbare huizen.
Waar zit het maatwerk in en waar gaan die uren (los van een uur huisbezoek) in zitten?
(Oprechte vraag, beter nu mijn verwachtingen bijstellen dan als die factuur van €500+ op de mat valt.)
Tja, hoe snel werk je zelf?unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:05:
[...]
Dat klinkt als relatief weinig resultaat voor 4-8 uur werk gezien dat neem ik aan relatief standaard is.
Dus copy/paste van vergelijkbare huizen.
Waar zit het maatwerk in en waar gaan die uren (los van een uur huisbezoek) in zitten?
(Oprechte vraag, beter nu mijn verwachtingen bijstellen dan als die factuur van €500+ op de mat valt.)
unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Ah. Dus het iets iets anders dan advies op maat, waarbij ik een dergelijk bureau expliciet de opdracht geef een rapport te maken met álle mogelijke maatregelen en hun tvt?
Dan zoek je zoiets als het woonplan: https://hetwoonplan.nl/waarom-het-woonplan/Want dat is wat ik zoek. Een rapport dat effectief alles in kaart brengt dat er technisch mogelijk is, mét tvt's, mét subsidiemogelijkheden, etc. Doel is naar 100% energieneutraal te gaan, maar wel met een tvt korter dan 10 jaar.
hoewel dat ook beperkingen kent.
Ik heb net een lading energiecoaches in de regio Amsterdam en Alkmaar opgeleid tot het maken van dit soort woonplannen.
Een goed rapport maakt warmteverliesberekeningen, beschrijft waar je nu staat, wat het eindpunt is, en welke tussenstappen er in zitten om daar te komen. Veel tijd zit in het opnemen van de woning en het helder communiceren van de resultaten naar de opdrachtgever. Voor het eerdergenoemde woonplan is de tijdsinschatting op dit moment zo'n 12 tot 16 uur.Wat is realistisch om te verwachten van een rapport waarvan ze zeggen dat het op maat is en waarbij ze door je huis lopen?
Daarbij zou je eigenlijk ook nog een blowerdoor test moeten laten doen (kosten 350 euro) in de huidige situatie (zodat je weet waar de kieren zit) en een herhaling (+- 100 euro) na renovatie.
In een uur weet je echt onvoldoende van een woning voor een goed advies. Reken op 4 uur.unezra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:05:
Eens met enkele anderen hier: van een paar honderd Euro kun je denk ik geen uitgebreid persoonlijk advies verwachten.
Voor inspiratie zou ik iig een energiecoach van de gemeente vragen. Die komen normaal gesproken gratis langs en stellen een rapport op. Dus waarom niet? Dat is geen super uitgebreid maatwerk rapport, maar kan wel, zoals gezegd voor enige inspiratie zorgen. Uiteraard kun je pech hebben, maar er zijn zeker ook coaches met passie, creativiteit en verstand van zaken.
Daarnaast veel zelf onderzoek doen via Google en o.a. dit forum (niet specifiek dit topic).
Kijk b.v. ook eens naar hoe men passief huizen bouwt. Ook dat kan inspiratie geven.
Een persoonlijk topic waarin je de huidige situatie goed omschrijft en om inspiratie vraagt kan ook zeker zinvol zijn. Er zijn vast genoeg mensen die met je mee willen denken en de nodige ervaring hebben met bepaalde zaken.
Je noemde overigens een budget van rond de €21k en water-water (brine?) warmtepomp. Dergelijke systemen kosten heden ten dagen vaak rond de €30k all-in… Nog even los van de beroerde tvt (belangrijk voor jou begreep ik) t.o.v. bijvoorbeeld een l/w warmtepomp.
als ik bij de productinformatie kijk lijkt het om 2 types BENGglas te gaan In iedergeval handig dat men niet meer hoeft te gokken of te wachten op offertes wat het ongeveer kost.
https://dubbelglas.nu/vacuumglas
@No Hands @route99
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-06-2023 18:07 ]
goeie info!twain4me schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:06:
Ik kwam op dubbelglas.nu een calculator tegen voor vacuumglas, voor zover ik weet de eerste.
als ik bij de productinformatie kijk lijkt het om 2 types BENGglas te gaan In iedergeval handig dat men niet meer hoeft te gokken of te wachten op offertes wat het ongeveer kost.
https://dubbelglas.nu/vacuumglas
@No Hands @route99
Veroordeel niet, verwonder u slechts
https://www.glasdiscount....s/isolatieglas-vacuumglas
[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 10-06-2023 18:45 ]
top, meteen concurentieroute99 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:44:
@twain4me @No Hands Zij hebben het nu ook, wat ik zelf doe koop ik tot nu toe hier.
https://www.glasdiscount....s/isolatieglas-vacuumglas

Wat is/doet een absorptie punt of strip?
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 10-06-2023 22:28 ]
https://www.aartbouman.nl...glas/vacuumglas/bengglas/
Wat het droogmiddel (desiccant) is?
Ik heb eerder wel moleculaire zeven gezien (onder de alu-spacer bij HR++ glas, , maar weet niet of dat bij vacuüm glas ook gebruikt wordt (kon het ff niet zo snel vinden).
https://nmp.raadpleging.net/
en ook bij wat er soms van energiecoaching verwacht wordt.
In mijn gemeente gaat energiecoaching (voorlopig) niet veel verder dan wat kleine bespaaradviezen
welke binnen een 1 tot 1,5 uur gesprek en het doorlopen van een aantal mogelijke aandachtspunten in huis mogelijk zijn. Vaak is het al lastig het energieverbruik boven tafel te krijgen en worden de aangeboden meetinstrumenten van HomeWizard nauwelijks gebruikt (door ontbrekende? kennis en snel verslappende? aandacht).
Voor grotere "klussen" m.b.t. energie in huis verwijzen wij door naar het lokale energieloket.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Meestal komen die niet verder dan een douchekop en een led lamp.dunklefaser schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:31:
@Skyaero Ik zie een probleem bij het onscherpe begrip "energiecoach" en wat hij/zij doet
In mijn gemeente gaat energiecoaching (voorlopig) niet veel verder dan wat kleine bespaaradviezen
welke binnen een 1 tot 1,5 uur gesprek en het doorlopen van een aantal mogelijke aandachtspunten in huis mogelijk zijn. Vaak is het al lastig het energieverbruik boven tafel te krijgen en worden de aangeboden meetinstrumenten van HomeWizard nauwelijks gebruikt (door ontbrekende? kennis en snel verslappende? aandacht).
Voor grotere "klussen" m.b.t. energie in huis verwijzen wij door naar het lokale energieloket.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
In hilversum ben ik energie coach. Bewoner vult Hoom dossier in, gesprek van 1,5 uur en dan in 1 uur een advies toevoegen aan het Hoom dossier.dunklefaser schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:31:
@Skyaero Ik zie een probleem bij het onscherpe begrip "energiecoach" en wat hij/zij doet
Incl reistijd in inplannen afspraak ca 4 uur werk (vrijwilligers).
Waarschijnlijk ook met (iets) verschillende insteek en intentie, aanpak en resultaat
o.a. afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als een bewoner een recent energielabel heeft van de woning, dan is een warmteverliesberekening vrij eenvoudig.
Weet even de graaddagen niet waarmee de NTA8800 rekent, maar je hebt de m2 en de Rc waarde / Uwaarde al. Enige wat nog onduidelijk is is de luchtdichtheid.
Loopt hier al een topic gericht specifiek op maatregelen voor zodra salderen (deels) is gestopt?
Zit zelf aan maatregelen te denken, maar goed om van elkaar te leren. Even los van de simpele zaken als zoveel mogelijk direct consumeren, zijn er natuurlijk technische moeilijkheden (bijv. Apparatuur wat slecht is voorbereid).
Nu specifiek wil ik mijn volgende panelen zoveel mogelijk op het westen, gezien het verbruik maar ook de variabele tarieven in de avond uurtjes.
Daarnaast zou het handig zijn als je pieken van vaatwasser of wasmachine kan afvlakken. Dus het water met minder vermogen en dus minder snel verwarmen. Zie nog geen mogelijkheden.
Ook handig dus om te delen welke merken apparaat hier op voorbereid zijn.
Het enige wat in zulke toestellen wat vermogen trekt (en dan nog maar 2-2,4 kW voor een korte periode) is de opwarmfase van het water. Wil je dat relatief klein vermogen gaan verminderen neem dan een toestel met een hotfill functie en/of was op een zo laag mogelijke temperatuur.Frankvbr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:06:
Heb lopen zoeken maar kan niets groots vinden.
Daarnaast zou het handig zijn als je pieken van vaatwasser of wasmachine kan afvlakken. Dus het water met minder vermogen en dus minder snel verwarmen. Zie nog geen mogelijkheden.
Ook handig dus om te delen welke merken apparaat hier op voorbereid zijn.
Een wasmachine en vaatwas zijn nu net twee toestellen die heel makkelijk te timen zijn en je hun werk kan laten doen wanneer PV het meest produceert tijdens de dag.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 11-06-2023 22:38 ]
vaatwassers, afwasmachines, warmtepompdrogers met een oud a+++ label of een nieuw b label (of zoiets) hebben een aansluitvermogen van minder dan 400 wattIvoB2 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:36:
[...]
Het enige wat in zulke toestellen wat vermogen trekt (en dan nog maar 2-.4 kW voor een korte periode) is de opwarmfase van het water. Wil je dat relatief klein vermogen gaan verminderen neem dan een toestel met een hotfill functie en/of was op een zo laag mogelijke temperatuur.
Een wasmachine en vaatwas zijn nu net twee toestellen die heel makkelijk te timen zijn en je hun werk kan laten doen wanneer PV het meest produceert tijdens de dag.
daarom duurt de vaat ook zo lang
Handig daar is wel te kijken of er zo”n domme programmaklok in zit dat je er gewoon een slimme stekker aan kunt hangen en dat hij stopt als je de stroom eraf schakelt (duh) maar gewoon weer verder gaat als
de stroom er weer op gaat.
maar uiteindelijk doen die paar aparaten op je totale energieverbruik veel minder dan je warmtevraag in de winter. isoleren, isoleren, isoleren.
Hoe lang duurt je vaatwas (en was?) dan bij een aansluitvermogen van 400W?Lochnes schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:29:
[...]
vaatwassers, afwasmachines, warmtepompdrogers met een oud a+++ label of een nieuw b label (of zoiets) hebben een aansluitvermogen van minder dan 400 watt
daarom duurt de vaat ook zo lang
En wat is het verschil tussen een vaatwasser en een afwasmachine?
Hier hebben die toestellen een aansluitvermogen tussen 2000 en 2500 W en duurt de was op 40°C dan nog een 90 min en de vaatwas op auto bijna drie uur.
Het verwarmen van het SWW en het elektrisch verwarmen van de woning (in de winter) vraagt trouwens nauwelijks meer vermogen (W) maar doordat het langer duurt om de woning op temperatuur te houden uiteraard wel meer verbruik (Wh).
Een (warmtepomp)droger gebruik ik trouwens niet, gewoon drogen in open lucht. Gebruik helemaal niets.
Het nut om een toestel met een cyclisch programma (zoals een vaatwasser en wasmachine) tijdens de opwarmfase telkens van en aan de stroom te schakelen ontgaat me trouwens. Iedere wasmachine en vaatwas is tegenwoordig wel voorzien van een timerfunctie voor uitgestelde start. Eenmaal gestart onderbreek je het ingestelde programma beter niet meer. Je zal er ook geen significante energiewinst mee behalen.
ps. Ik ben al enkele jaren gelden afgestapt van salderen van PV-stroom en meet zowat het verbruik van ieder elektrisch toestel in huis en schakel ze zoveel mogelijk aan op pure zonnestroom.
Niet meer salderen is, voor mijn verbruikersprofiel = op jaarbasis meer PV-stroom produceren dan verbruiken, trouwens economisch voordeliger dan wel salderen (zoniet had ik het niet vrijwillig opgegeven).
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 11-06-2023 22:48 ]
ik gebruik de slimme stekker om de apparaten aan te laten springen op het moment dat ik teruglever. ze gaan daarna dus niet meer uit, maar maken gewoon het programma af.IvoB2 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Hoe lang duurt je vaatwas (en was?) dan bij een aansluitvermogen van 400W?
En wat is het verschil tussen een vaatwasser en een afwasmachine?
Hier hebben die toestellen een aansluitvermogen tussen 2000 en 2500 W en duurt de was op 40°C dan nog een 90 min en de vaatwas op auto bijna drie uur.
Het verwarmen van het SWW en het elektrisch verwarmen van de woning (in de winter) vraagt trouwens nauwelijks meer vermogen (W) maar doordat het langer duurt om de woning op temperatuur te houden uiteraard wel meer verbruik (Wh).
Een (warmtepomp)droger gebruik ik trouwens niet, gewoon drogen in open lucht. Gebruik helemaal niets.
Het nut om een toestel met een cyclisch programma (zoals een vaatwasser en wasmachine) tijdens de opwarmfase telkens van en aan de stroom te schakelen ontgaat me trouwens. Iedere wasmachine en vaatwas is tegenwoordig wel voorzien van een timerfunctie voor uitgestelde start. Eenmaal gestart onderbreek je het ingestelde programma beter niet meer. Je zal er ook geen significante energiewinst mee behalen.
ps. Ik ben al enkele jaren gelden afgestapt van salderen van PV-stroom en meet zowat het verbruik van ieder elektrisch toestel in huis en schakel ze zoveel mogelijk aan op pure zonnestroom.
Niet meer salderen is, voor mijn verbruikersprofiel = op jaarbasis meer PV-stroom produceren dan verbruiken, trouwens economisch voordeliger dan wel salderen (zoniet had ik het niet vrijwillig opgegeven).
Mijn vaatwasser is een afwasmachine :-). Even nagezocht, het aansluitvermogen zou 1983 watt zijn maar op stand eco doet ie er 4,5 uur over en heb ik hem niet meer dan 400 zien verbruiken.
ik heb midden in de winter bij forse ondernul 80 kwh per dag nodig om mijn huis te verwarmen. de vaatwasser heeft een programma verbuik van 1 kwh op een programma van 4 uur, dus bij continue aan 6kwh/dag is 2310 kwh/jaar.
in de praktijk zal dat 365 kwh jaar zijn (niet apart gemonitord)
Mijn warmtepomp lust in de praktijk ongeveer 4000kwh jaar om een 16000 a 20000 kwh aan warmte te maken.
Dus niet veel anders dan gebruik te maken van de uitgestelde start van het toestel zelf. Want je kan zo ook wel inschatten op welk uur er normaal gezien de meeste teruglevering is en dan je toestel laten starten. Er is immers geen garantie dat omdat er op het uur van de start genoeg teruglevering is dat dit ook zo zal blijven voor de volgende 4,5 uur. En je zet je vaatwas toch niet altijd alleen aan bij genoeg vermogensteruglevering?Lochnes schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:11:
[...]
ik gebruik de slimme stekker om de apparaten aan te laten springen op het moment dat ik teruglever. ze gaan daarna dus niet meer uit, maar maken gewoon het programma af.
Wat bedoel je nu precies?Mijn vaatwasser is een afwasmachine :-). Even nagezocht, het aansluitvermogen zou 1983 watt zijn maar op stand eco doet ie er 4,5 uur over en heb ik hem niet meer dan 400 zien verbruiken.
Dat je toestel gedurende het volledige programma 400 Wh verbruikt of nooit een piekvermogen hoger dan 400 W heeft? Op welke temperatuur wast jouw toestel dan in Ecostand?
Mijn vaatwas heeft op het auto programma ook een totaalverbruik van 1000 Wh, dat scheelt dus blijkbaar niets met het energieverbruik van jouw ecoprogramma.
Ik heb ook al getest met het Ecoprogramma
Maar dan is de vaat meestal niet schoon en in lager energieverbruik is het de moeite niet.
Gemeten waarden:
Auto 45-65°C - water in 21.2°C: 1.0 kWh
Piek1 opwarmen tot 2379 W (gedurende 14 min).
Piek2 drogen tot 1554 W (gedurende 5 min).
Hoogste 15' piekgemiddelde: 1,9 kW
Duurtijd: 2:40'
Eco 50°C - water in 23.8°C: 800 Wh
Piek1 opwarmen tot 2282 W (gedurende 10 min).
Piek2 drogen tot 2247 W (gedurende 10 min).
Hoogste 15' piekgemiddelde: 1,500 kW
Duurtijd 3 uur.
Dat versta ik niet. Wat verbruikt er continu 6 kWh per dag? Je zet toch je vaatwas geen 6 keer per dag op?ik heb midden in de winter bij forse ondernul 80 kwh per dag nodig om mijn huis te verwarmen. de vaatwasser heeft een programma verbuik van 1 kwh op een programma van 4 uur, dus bij continue aan 6kwh/dag is 2310 kwh/jaar.
Gaan spelen met het "verbruik" van een vaatwas op teruglevering terwijl midden in de winter (wanneer er waarschijnlijk nauwelijks productie, laat staan teruglevering zal zijn) je al 80 kWh per dag aan CV nodig hebt zet toch weinig zoden aan de dijk. Dan kan je je beter eerst concentreren om het verbruik van de WP naar omlaag te halen. Daar is veel meer mee te winnen dan die paar W(h) van de vaatwas.
Bedoelde je nu dat je woning in de winter 80 kWh warmtebehoefte per dag heeft maar dat je WP minder energie nodig heeft (volgens wat je hiervoor aangeeft dus een COP van 4/5 wat een energieopname van 20 kWh zou zijn of dat je WP effectief 80 kWh per dag energie opneemt bij temperaturen onder nul?in de praktijk zal dat 365 kwh jaar zijn (niet apart gemonitord)
Mijn warmtepomp lust in de praktijk ongeveer 4000kwh jaar om een 16000 a 20000 kwh aan warmte te maken.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 12-06-2023 16:40 ]
Of zijn er voorwaarden van toepassing die ik nog tegen ben gekomen?
3x80A is toch KVB? en niet grootzakelijk.dev-random schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:57:
Weet iemand of je een particulier energiecontract op een 3x80A grootzakelijke aansluiting af kunt sluiten? De vastrecht kosten van zakelijk zijn 276 excl. En 3x35 particulier is al 1282 incl.
Of zijn er voorwaarden van toepassing die ik nog tegen ben gekomen?
Op onze jachthaven hebben we ook 3x80A en hadden we een GC zakelijk contract met lage vastrechten.
Haal je het netbeheerderdeel en het energieleverancierdeel niet door elkaar?
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 13-06-2023 12:03 ]
Wonen sinds 5 jaar in een (nieuwbouw) tussenwoning uit 2018, met dus goed isolatie.
Gas verbruik zat de afgelopen jaren tussen de 475m3 en de 550m3, afhankelijk van de winter.
SWW is ongeveer 12-15m3 per maand --> 150-175m3 per jaar.
Beneden vloerverwarming (+/- 60m2). Op de 1e verdieping/badkamer en zolder radiatoren, welke eigenlijk nooit open staan.
Op het dak liggen 15x430wp panelen, opbrengst tussen de 7750-8000kwh per jaar.
Je zou denken, het perfecte huis om makkelijk van het gas af te gaan...
Maar als ik dan de berekening erop loslaat lijkt kom ik op het volgende uit:
Op basis van huidig verbruik laagste maandprijs vast contract gas en licht: +/-25 euro per maand
Op basis van incl. L/W WP: 1800 meer kwh verbuik en geen gasaansluiting op op +/- -35 per maand, verschil: 60 euro per maand --> 720 per jaar (zolang de saldering van toepassing is, zodra die is afgebouwd is het minder interessant).
Installatie van WP is in een tussenwoning lastiger ivm geluidseisen, dus je zal wss een wat duurdere moeten, kom je snel (incl. Boiler en installatie (2 linker handen)) op een netto prijs van 10k-12k.
Voordat je dat terug hebt verdiend met de besparing van de 720 euro per jaar is het eerder aan vervanging toe dan terugverdiend (als je onderhoud meerekent).
Daarnaast, de CV is, net als het huis, 5 jaar oud, dus eigenlijk 'zonde' om al te vervangen.
Hebben jullie advies om (andere) dingen aan te pakken? Of maak ik een fout in de berekening?
Heb een behoorlijk overschot in stroom, dus daar kan wel wat mee, gezien de terugleverprijs van maar 11.5cent
Iets wat bijv. nog zou kunnen is denk ik de thermostaat vervangen, gezien er nu honeywell round modulation hangt die je verder niet kan instellen (en dus ook geen nachtverlaging kan toepassen, als je dat al zou moeten willen met vloerverwarming...) De vraag is dan welke thermostaat is goed (incl. Home-Assistant)?
Je kan je ketel waarschijnlijk nog wel verkopen en je weet natuurlijk niet wat de gas en elektra prijzen gaan doen in de toekomst (verwachting is dat gas duurder wordt en elektra goedkoper) maar een warmtepomp koop je nu voor het klimaat, je kinderen en je comfort. Een gas CV heeft ook geen terugverdientijd natuurlijk ;-)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ja, maar daar heb je nu niets meer aan.Arjan Klok schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:40:
Hebben jullie advies om (andere) dingen aan te pakken? Of maak ik een fout in de berekening?
Heb een behoorlijk overschot in stroom, dus daar kan wel wat mee, gezien de terugleverprijs van maar 11.5cent
Je had vijf jaar geleden gewoon al voor een WP moeten gaan en gas volledig skskippen
Onbegrijpelijk dat mensen voor nieuwbouw, zeker indien de woning over PV beschikt, nu nog kiezen voor gas.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2023 12:57 ]
nu 550m3 gasverbruik per jaar -> x2 - 2,5 = 1100-1400 kWh stroom lijkt me.Arjan Klok schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:40:
Geen idee of ik hier goed zit, maar bij deze een poging..
Wonen sinds 5 jaar in een (nieuwbouw) tussenwoning uit 2018, met dus goed isolatie.
Gas verbruik zat de afgelopen jaren tussen de 475m3 en de 550m3, afhankelijk van de winter.
Beneden vloerverwarming (+/- 60m2). Op de 1e verdieping/badkamer en zolder radiatoren, welke eigenlijk nooit open staan.
Op basis van huidig verbruik laagste maandprijs vast contract gas en licht: +/-25 euro per maand
Op basis van incl. L/W WP: 1800 meer kwh verbuik en geen gasaansluiting op op +/- -35 per maand, verschil: 60 euro per maand --> 720 per jaar (zolang de saldering van toepassing is, zodra die is afgebouwd is het minder interessant).
Installatie van WP is in een tussenwoning lastiger ivm geluidseisen, dus je zal wss een wat duurdere moeten, kom je snel (incl. Boiler en installatie (2 linker handen)) op een netto prijs van 10k-12k.
Voordat je dat terug hebt verdiend met de besparing van de 720 euro per jaar is het eerder aan vervanging toe dan terugverdiend (als je onderhoud meerekent).
Daarnaast, de CV is, net als het huis, 5 jaar oud, dus eigenlijk 'zonde' om al te vervangen.
Iets wat bijv. nog zou kunnen is denk ik de thermostaat vervangen, gezien er nu honeywell round modulation hangt die je verder niet kan instellen (en dus ook geen nachtverlaging kan toepassen, als je dat al zou moeten willen met vloerverwarming...) De vraag is dan welke thermostaat is goed (incl. Home-Assistant)?
Dus sommetje wat beter. Verder geen onderhoudscontract gasketel meer nodig
Dank voor je reactie, misschien moet je niet zo snel oordelen als je nu doet.IvoB2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:56:
[...]
Ja, maar daar heb je nu niets meer aan.
Je had vijf jaar geleden gewoon al voor een WP moeten gaan en gas volledig skskippen
Onbegrijpelijk dat mensen voor nieuwbouw, zeker indien de woning over PV beschikt, nu nog kiezen voor gas.
Het was een huis uit een nieuwbouw project, waarbij je opties hebt om te veranderen op basis van de standaard. Vloerverwarming op de 1e en zolder waren geen optie dus daar radiatoren, uitbreiding op de standaard zonnepanelen was geen optie dus maar 2 panelen en ook een WP was geen optie en dus een CV.
pagina 2 ook bekijken... komen nog transportkosten bij....dev-random schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:10:
Hier lees ik dat grootzakelijk begint bij 3x80A a 276,00 excl.
Hier staan de torenhoge particuliere tarieven zodra je > 3x25A wil hebben.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Begrijp ik niet, wanneer je vijf jaar geleden niet van het gas af kon dan nu toch ook niet?Arjan Klok schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Dank voor je reactie, misschien moet je niet zo snel oordelen als je nu doet.
Het was een huis uit een nieuwbouw project, waarbij je opties hebt om te veranderen op basis van de standaard. Vloerverwarming op de 1e en zolder waren geen optie dus daar radiatoren, uitbreiding op de standaard zonnepanelen was geen optie dus maar 2 panelen en ook een WP was geen optie en dus een CV.
En wanneer het nu kan waarom dan 5 jaar geleden niet al voor de opties gekozen die het wel mogelijk maken?
Voor een warmtepomp is VVV trouwens geen verplichting. Wanneer je radiatoren kan zetten kan je op die plaatsen - ruimtebesparend - ook ventiloconvectoren zetten. Scheelt in een goed geïsoleerde woning nauwelijks in verbruik met VVV en het reageert vlugger dan VVV. Hier in de woning (open bebouwing met alles gelijkvloers was VVV ook geen optie door renovatie) CV op ventiloconvectoren en full electric - ook CV en SWW - komen we, afhankelijk van de wintertemperatuur, het jaar rond met 4500 tot 5000 kWh.
En PV is hier momenteel "maar" 20 x 280 Wp wat een jaarproductie van gemiddeld 5000 kWh per jaar oplevert. Met jouw productiecapaciteit ga ik off grid.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zal wel niet anders zijn dan Vlaamse projectbouw.Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:30:
@IvoB2 je begrijp Nederlandse projectbouw niet en dat ligt niet aan jou
Toevallig net een rondleiding gekregen als kandidaat koper in een nieuwbouwwoning van 500.000 € (zonder kosten) in het centrum van een provinciestad. Zeer goede locatie maar energetisch toch (in 2023) een paar steekjes laten vallen: nergens airco, een WP van Vaillant maar alleen voor CV en SWW (geen koeling), ventilatie C+ ipv D,.... Laat maar zitten denk ik dan.
Uit hetzelfde stuk:BarryH schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:12:
[...]
pagina 2 ook bekijken... komen nog transportkosten bij....
Laat ik nu vooral de capaciteit nodig hebben om terug te leveren....Voor het terugleveren van elektriciteit betaalt u geen variabele transportkosten...
Zijn er bij afname (extra) transportkosten per kWh?
Geen idee. Ik zou gewoon de klantenservice bellendev-random schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:54:
[...]
Uit hetzelfde stuk:
[...]
Laat ik nu vooral de capaciteit nodig hebben om terug te leveren.
Zijn er bij afname (extra) transportkosten per kWh?
Dank @Proton_Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:14:
@Arjan Klok Voor zo'n laag verbruik kom je uit met Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur, dan heb je "alleen" twee flinke dak/geveldoorvoeren nodig en plek voor een boiler. Jouw uitdaging is dan iemand vinden die het wil installerenMet de subsidie eraf moet dat een tvt van ca 5 jaar kunnen hebben.
Ik had ook al naar een WP boiler gezocht, als dat alleen zou zijn voor SWW is dat te weinig, want dan wordt per saldo de gasprijs alleen maar duurder per m3 (gezien de de vaste lasten over minder m3 gedeeld worden). Verder begreep ik dat een extra spiraal in een WP voor de vloerverwarming eigenlijk alleen voor kleine oppervlakten kan en dus niet voor bijv. de hele BG. van 60m2. Of zit ik er dan naast.
Overigens, we hebben ook een DucoBox Silent, heb een aantal jaren geleden ook wel eens iets gelezen over DucoBox Eco. Dus dat je je MV vervangt voor een MV/WP, zijn daar nog (betaalbare) opties in?
De topictitel is wellicht wat misleidend.
Ventilatielucht als enige bron voor een warmtepomp gebruiken is op systeemniveau zelden een goed plan, trouwens.
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 13-06-2023 16:01 ]
12k is wel erg ruim voor jouw behoefte. Dat was ik netto kwijt voor mijn huis, en ik kwam van ruim 2100m3 gas. Daarnaast moeten we een keer stoppen met het TvT fetisjisme. Gewoon gaan in een huis dat zo geschikt is.Arjan Klok schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:40:
denk dat het voor minder kan: (ken ze niet verder)Arjan Klok schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:40:
https://www.climasense.nl...-monobloc-h-3-kw-buh.html
4405 euro watmtepomp
635 euro installeren
2150 euro warmtepompboiler
595 euro installeren
totaal 7785
subsidie:
wp 2850 (niet nagekeken op meldcode)
wpb 725
kost het niet totaal minder dan 5k
terugverdientijd 7 jaar.
Echt, geen idee of die toko wat is en of dit past in jouw situatie. Laat je het ons weten? Als ze 2 aparaten komen installeren kan er vast nog wel wat af…
thermostaat: meestal komt er een eigen thermostaat bij. nachtverlaging heeft met vloerverwarming niet heel veel zin was de consensus op tweakers geloof ik, ik doe het zelf wel dan is sochtends de vloer lekker warm. Als het erg koud is buiten gaat de nachtverlaging eraf anders krijgt ie het huis bijna niet opgestookt dan moet ie gewoon de hele tijd rustig doorpruttelen ipv om 5 uur sochtends op het koudste punt extra zijn best te moeten gaan doen.
Ik heb daarom, net zoals ik thuis heb, een ESPHOME pulsesensor op de watermeter gezet:
:strip_exif()/f/image/r0qxkK2VUMqask9LHsT4ZkWZ.jpg?f=fotoalbum_small)
(bovenstaande is bij mij thuis, maar die op mijn werk ziet er identiek uit)
De sensor zit op het guest-wifi, en stuurt zijn meetdata via MQTT door naar mijn home assistant thuis. In Home Assistant heb ik een alarmpje gezet die een notificatie op mijn telefoon geeft als er langer dan 20 minuten onafgebroken water wordt verbruikt.
Ik heb het nu een kleine week in gebruik, en dat levert heel interessante data op:
- Op dag 1 kwam de interieurverzorgster, die een grote bak water vulde om te dweilen; eerste alarm was vals alarm. Dus haar werktijden in HA eruit gefilterd.
- Zeker 2-3 x per dag loopt er een wc door. Als ik op kantoor ben loop ik er zelf heen en ram ik op de knop, als thuis ben spam ik de groepsapp
Als de meter er een tijdje hangt kan ik een schatting maken van hoeveel water er wordt verspild, al is dat nu met het alarmsysteempje erop al minder dan voorheen natuurlijk.
- Omdat de leidingen/afsluiters van de in totaal 6 wc's allemaal net anders zijn, hebben ze bijna allemaal een andere instroom (liter/minuut), en ik kan ik dus aan de hand van de data in Home Assistant met enige nauwkeurigheid zeggen om welke wc het gaat.
- Ik zie aan de data bij welk wc-bezoek er handen wordt gewassen. Dat percentage is niet 100%
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Dank, zal er eens in duiken. Ook dank voor de tip om het niet te doen via ventilatielucht, had er even naar gekeken, maar lees nu ook dingen over tocht/trek in huis, wil je idd niet.Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:15:
@Arjan Klok Dat is een volwaardige miniwarmtepomp die je direct aan vloerverwarming kunt knopen en via een driewegklep ook aan een boilerspiraal voor SWW. Net als bijvoorbeeld de Itho Vincent.
De topictitel is wellicht wat misleidend.
Ventilatielucht als enige bron voor een warmtepomp gebruiken is op systeemniveau zelden een goed plan, trouwens.
Is inderdaad erg ruim, maar is op basis van dat het een tussenwoning is met een breedte van 6meter. De buitenunit zal op de uitbouw moeten staan, tussen 2 slaapkamers, op die manier heb ik ongeveer 2.5 meter aan beide kanten tot de erfgrens. Ik zit dus met die geluidsregels, waardoor je een extreem stille zou moeten hebben (en geen last van trilling en dergelijke, want de woonkamer zit in de uitbouw...). Of alternatief, wachten tot er goede ' schoorsteen' WP's zijn, welke ook gewoon van binnenuit onderhouden kunnen worden. Deze zou dan op zolder aan de noordzijde kunnen, maar wordt het vast niet goedkoper van.overhyped schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:28:
[...]
12k is wel erg ruim voor jouw behoefte. Dat was ik netto kwijt voor mijn huis, en ik kwam van ruim 2100m3 gas. Daarnaast moeten we een keer stoppen met het TvT fetisjisme. Gewoon gaan in een huis dat zo geschikt is.
Ergens snap ik je TvT opmerking.. maar ergens ook niet.. ik bedoel, de cv is 5 jaar oud en bijna niet gebruikt, heeft zo'n 2500m3 verbrand, dus nog lang niet af... Dus waarom zo'n grote verbouwing/investering doen om de relatief kleine hoeveelheid gas die wij verbruiken. @wheli maakte een vergelijkbare opmerking, maar schreef nog dat je het nu doet voor o.a. het comfort, wat heeft een WP voor meer comfort dan een cv?
ja, had hem ruim genomen haha, dank. neem aan dat ook een WP onderhoudt nodig heeft? Dus die kosten zou je misschien 1 op 1 weg kunnen strepen, al denk ik dat het onderhoud van een WP meer is dan een CV (binnenuint, buitenunit en boiler vs 1 cv ketel)BarryH schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:08:
[...]
nu 550m3 gasverbruik per jaar -> x2 - 2,5 = 1100-1400 kWh stroom lijkt me.
Dus sommetje wat beter. Verder geen onderhoudscontract gasketel meer nodig
Zoals eerder genoemd in deze reactie zit ik met geluidseisen. iemand van Saman Groep heeft 2 jaar geleden een offerte gedaan met een Daikin van 6kwh als minimaal voor ons gebruik (ivm wens min. +/- 300L boiler maar kwam met dat type niet uit met de geluidseisen. Is 6kwh teveel voor ons gebruik? heb het filmpjes van @koevlaas2 hierover gezien, iets over minimale afgifte en pendelen en buffervat, maar kom er niet uit haha.Lochnes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:18:
[...]
denk dat het voor minder kan: (ken ze niet verder)
https://www.climasense.nl...-monobloc-h-3-kw-buh.html
4405 euro watmtepomp
635 euro installeren
2150 euro warmtepompboiler
595 euro installeren
totaal 7785
subsidie:
wp 2850 (niet nagekeken op meldcode)
wpb 725
kost het niet totaal minder dan 5k
terugverdientijd 7 jaar.
Echt, geen idee of die toko wat is en of dit past in jouw situatie. Laat je het ons weten? Als ze 2 aparaten komen installeren kan er vast nog wel wat af…
thermostaat: meestal komt er een eigen thermostaat bij. nachtverlaging heeft met vloerverwarming niet heel veel zin was de consensus op tweakers geloof ik, ik doe het zelf wel dan is sochtends de vloer lekker warm. Als het erg koud is buiten gaat de nachtverlaging eraf anders krijgt ie het huis bijna niet opgestookt dan moet ie gewoon de hele tijd rustig doorpruttelen ipv om 5 uur sochtends op het koudste punt extra zijn best te moeten gaan doen.
Overigens zit die partij op 130km afstand van mijn adres, bij voorkeur iets/iemand uit de buurt.
Wat betreft de thermostaat, koude dagen verhaal snap ik. maar wat ik veelal zag was dat in de herfst en lente, als het zonnetje er even bij komt de woning snel op 20/21 graden is. waarbij de cv vanaf eind de ochtend tot eind de avond niets staat te doen om vervolgens snachts weer te gaan stoken.. en ergens is dat prima, maar als de volgende dag iedereen uit huis is en pas rond 16.00 weer terug is vind ik dat toch ook wel zonde.
Bij voorkeur zou ik dan ook willen dat het huis bijv. smorgens 19/20 graden is en vanaf 16.00 20/21 tot begin van de avond.
Vervelende is alleen, hebben geen vast schema, vrouw werkt in de zorg en heeft afwisselende vrije dagen.
(en helemaal idealiter zou ik de radiatoren los kunnen schakelen zonder dat de vloerverwarming aan moet slaan ivm thuis werken van mij op zolder...wat eigenlijk alleen op de echt koude dagen van toepassing is, waardoor die oplossing relatief duur is...)
Dat je er, indien nodig, ook mee kan koelen?Arjan Klok schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:57:
[...]
schreef nog dat je het nu doet voor o.a. het comfort, wat heeft een WP voor meer comfort dan een cv?
Heb je geen koeling nodig zie ik het comfortvoordeel ook niet onmiddellijk.
De vetilo's twee keer per jaar stofzuigen (A2W) en de filters reinigen (A2A) kan je zelf daar is geen kunst aan.ja, had hem ruim genomen haha, dank. neem aan dat ook een WP onderhoudt nodig heeft? Dus die kosten zou je misschien 1 op 1 weg kunnen strepen, al denk ik dat het onderhoud van een WP meer is dan een CV (binnenuint, buitenunit en boiler vs 1 cv ketel)
Mijn A2W is inmiddels tien jaar oud en heeft nog nooit onderhoud gehad en de A2A nu vier jaar en idem.
Het enige onderdeel dat tot nu toe vervangen moest worden was na 9 jaar een slecht functionerende flow switch in de A2W, kwestie van ekele honderd euro.
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2023 14:18 ]
Zeer leuk projectje. Ergens een beetje creepy wat betreft dat handen wassen. Verder lijkt het me dat je nu al voldoende data hebt. De originele manier van melden is gewoon roepen dat het toilet doorloopt. Misschien ergens een nieuw vlottertje erin?JeroenH schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:46:
Op mijn werk hebben we een probleem, nl. dat een paar van de wc's af en toe door blijven lopen. Soms wordt dit niet opgemerkt en loopt er een hele nacht (of misschien af en toe wel een weekend!) water onnodig weg. Eeuwig zonde, zeker met dit weer.
Ik heb daarom, net zoals ik thuis heb, een ESPHOME pulsesensor op de watermeter gezet:
[Afbeelding]
(bovenstaande is bij mij thuis, maar die op mijn werk ziet er identiek uit)
De sensor zit op het guest-wifi, en stuurt zijn meetdata via MQTT door naar mijn home assistant thuis. In Home Assistant heb ik een alarmpje gezet die een notificatie op mijn telefoon geeft als er langer dan 20 minuten onafgebroken water wordt verbruikt.
Ik heb het nu een kleine week in gebruik, en dat levert heel interessante data op:Als ik een tijdje data verzameld heb gaat er een dringend advies naar gebouwbeheer om eens een loodgieter langs te laten komen om dit te fixen.
- Op dag 1 kwam de interieurverzorgster, die een grote bak water vulde om te dweilen; eerste alarm was vals alarm. Dus haar werktijden in HA eruit gefilterd.
- Zeker 2-3 x per dag loopt er een wc door. Als ik op kantoor ben loop ik er zelf heen en ram ik op de knop, als thuis ben spam ik de groepsapp
Als de meter er een tijdje hangt kan ik een schatting maken van hoeveel water er wordt verspild, al is dat nu met het alarmsysteempje erop al minder dan voorheen natuurlijk.
- Omdat de leidingen/afsluiters van de in totaal 6 wc's allemaal net anders zijn, hebben ze bijna allemaal een andere instroom (liter/minuut), en ik kan ik dus aan de hand van de data in Home Assistant met enige nauwkeurigheid zeggen om welke wc het gaat.
- Ik zie aan de data bij welk wc-bezoek er handen wordt gewassen. Dat percentage is niet 100%
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Vooral het "van buitenaf" de data naar mijn Home Assistant krijgen was interessant om uit te zoeken en te bouwen. Verder is het een standaard ESPHOME sensortje die heel goed beschreven is op internet.GudZ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:08:
Zeer leuk projectje.
Het maakt duidelijk dat er uit ogenschijnlijk onschuldige data meer af te leiden is dan je denkt. Het enige signaal wat ik heb is het signaal van de pulsteller, en ik had van te voren niet kunnen bedenken wat er allemaal uit af te leiden is. "Ik heb niets te verbergen", indeed.... Geeft je te denken wat de energiebedrijven allemaal af kunnen leiden uit bv je slimme meterdataErgens een beetje creepy wat betreft dat handen wassen.

Er is al meermaals aangegeven dat hier eens naar gekeken moeten worden. Ik was van plan een maand te meten en dan cijfers (X keer per dag, Y kuub per jaar verkwist) op te tafel te leggen om het te forceren. Het zal sowieso wat korter worden omdat ik heb opgezegd (heeft hier niets mee te makenVerder lijkt het me dat je nu al voldoende data hebt. De originele manier van melden is gewoon roepen dat het toilet doorloopt. Misschien ergens een nieuw vlottertje erin?
https://www.cbs.nl/item?s...f44bf7dce7c&sc_lang=nl-nl
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881
Morgen is al het beddengoed aan de beurt, denk dat die vier wassen in exact hetzelfde tempo kunnen.
Ervanuitgaande dat ik binnenkort een zonnepanelen-installatie op het dak heb liggen en deze netjes op een eigen groep heb in de meterkast.
Als de omvormers ermee stoppen vanwege een te hoog voltage en ik zet op dezelfde fase een wasmachine aan. Komt de stroom voor die wasmachine dan van het energienet of zakt de voltage in huis dermate dat de omvormers wellicht iets gaan doen?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Dat kan, maar vergeet niet dat een wasmachine maar kort zijn maximum vermogen pakt. Zo ziet het er tijdens een wasbeurt van onze Samsung wasmachine uit:silverball schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:59:
Waarschijnlijk een stomme (korte) vraag:
Ervanuitgaande dat ik binnenkort een zonnepanelen-installatie op het dak heb liggen en deze netjes op een eigen groep heb in de meterkast.
Als de omvormers ermee stoppen vanwege een te hoog voltage hoge spanning en ik zet op dezelfde fase een wasmachine aan. Komt de stroom voor die wasmachine dan van het energienet of zakt de voltage spanning in huis dermate dat de omvormers wellicht iets gaan doen?

Die 2200 W die misschien enig verschil zouden kunnen maken wordt maar gedurende 12 minuten verbruikt, de rest van de tijd komt het opgenomen vermogen maar zelden boven de 100 W uit, behalve een paar piekjes als hij stevig centrifugeert.
Kortom, ik denk dat het in de praktijk niets gaat doen.
Heb je je netspanning al eens gemeten rond het middaguur op zonnige dagen? Wie weet is het geen probleem. Ik woon in een vrij nieuwe wijk (bj 2000) en hier is het geen enkel probleem. Ik heb even in mijn SolarEdge portal gekeken, en hier is de netspanning de hele dag niet boven de 239 V geweest.
Als de aansluiting in de groepenkast overdag wordt gemaakt, en je hebt een één-fase omvormer met een drie-fase aansluiting, vraag dan aan de installateur of hij even de spanning van de fasen meet en je omvormer op de fase met de laagste spanning aansluit.silverball schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:59:
Als de omvormers ermee stoppen vanwege een te hoog voltage en ik zet op dezelfde fase een wasmachine aan. Komt de stroom voor die wasmachine dan van het energienet of zakt de voltage in huis dermate dat de omvormers wellicht iets gaan doen?
Soms zijn er verschillen tussen de fasen, en door die met de laagste spanning te kiezen is de kans op uitval het kleinste.
Let op: je kan dit alleen doen met een één-fase omvormer en een drie-fase groepenkast.
Goed man!
Jammer van het lawaai bij jullie buiten, anders kan de airco ook uit. Met deze koude nachten de afgelopen weken zou je eigenlijk geen airco aan hoeven zetten.JeroenH schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:43:
Het is ook fantastisch weer voor de was. Gisteren vier wassen er doorheen gejaagd (ik lag een beetje achter), en ze allemaal buiten op het rek gedroogd. Als een was klaar was, was de vorige was alweer gortdroog. Felle zon en een windje erbij, dan wil het wel.
Morgen is al het beddengoed aan de beurt, denk dat die vier wassen in exact hetzelfde tempo kunnen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Theoretisch wel, in de praktijk gebruikt een wasmachine gewoon te weinig. De hele wijkcentrale wekt zo veel op dat de normale stabilisatie maatregelen niet meer werken en de spanning te hoog wordt, daar moet dus veel gebruik tegen over staan. Iedereen in de buurt tegelijk de auto laden komt meer in de buurtsilverball schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:59:
Zelfde ervaring. Afgelopen nachten tegen de ochtend een buitentemperatuur van 11-12°C waardoor in de leefruimte de binnentemperatuur naar een 18-20°C kan zakken en door de dag niet hoger komt dan 21-22°C.joezzt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:54:
[...]
Jammer van het lawaai bij jullie buiten, anders kan de airco ook uit. Met deze koude nachten de afgelopen weken zou je eigenlijk geen airco aan hoeven zetten.
Voelt bij het van buiten naar binnen gaan (28-30°C in de schaduw) dan binnen zelfs redelijk fris aan.
Een oven neemt ook maar kort zijn vol vermogen op, die broodjes gaan het verschil ook niet maken.JWT schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:12:
Ach misschien machine reinigen op 90oC. En lekkere broodjes in de oven voor de lunch
Het enige wat verschil zou kunnen maken is gaan laden tegen een behoorlijk vermogen.
Daar zie je toch wel duidelijk een verschil tussen gemiddeld (hier) en goed (daar) geïsoleerd. Hier in de nacht ook enkele momenten van 11 a 12 graden, maar ondanks overdag alles inclusief rolluiken dicht, en in de late avond wat dingen open, zakt de temperatuur hier inmiddels in de nacht niet verder dan 22 graden. In de loop van de dag stijgt dat nu heel langzaam tot zo'n 26 hier.IvoB2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:42:
[...]
Zelfde ervaring. Afgelopen nachten tegen de ochtend een buitentemperatuur van 11-12°C waardoor in de leefruimte de binnentemperatuur naar een 18-20°C kan zakken en door de dag niet hoger komt dan 21-22°C.![]()
Voelt bij het van buiten naar binnen gaan (28-30°C in de schaduw) dan binnen zelfs redelijk fris aan.
Op dit moment gebruiken we de airco in de avond 1 a 1,5 uur beneden om de temperatuur weer naar beneden te brengen tot het buiten wat koeler is, en op de slaapkamer een klein uurtje. Beneden meestal wanneer we nog net eigen stroom hebben van de panelen.
Ik had het liever anders gezien, maar gelukkig blijft ons verbruik voor de airco hiermee op dagen t/m zo'n 28°C, inclusief 0,2kWh standby verbruik onder een kWh/dag.
Ik merk dat de airco helpt om met een minimum aan ongemak mijn lichaam rustig te wennen aan hogere temperaturen. De temperatuur die ik goed kan hebben is de afgelopen weken ongeveer 3 graden gestegen.
Op die manier proberen we hier het gemak van airco zo min mogelijk onze poging tot een betrekkelijk laag elektriciteitsverbruik in de weg te laten zitten.
Dat snap ik, geloof ook niet dat het probleem speelt hier hoor. Ik was gewoon benieuwd. Zal zo voor de grap even meten.robkds schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Als de aansluiting in de groepenkast overdag wordt gemaakt, en je hebt een één-fase omvormer met een drie-fase aansluiting, vraag dan aan de installateur of hij even de spanning van de fasen meet en je omvormer op de fase met de laagste spanning aansluit.
Soms zijn er verschillen tussen de fasen, en door die met de laagste spanning te kiezen is de kans op uitval het kleinste.
Let op: je kan dit alleen doen met een één-fase omvormer en een drie-fase groepenkast.
Overigens zit ik nu nog op één fase, wel een drie fase meterkast geïnstalleerd met een bruggetje dus dat kan tzt ook nog. Saldeert mijn meter dan wel tussen de fases ? Alsin l1 verbruik wasmachine l2 teruglevering pv ?
Overigens: weer hele ochtend stroomstoring in Dronten, joepie
[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 17-06-2023 11:27 ]
Een goed geïsoleerde woning woning helpt uiteraard (mijn woning is bv. redelijk goed geïsoleerd maar zeker niet optimaal).Sjamo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:35:
Daar zie je toch wel duidelijk een verschil tussen gemiddeld (hier) en goed (daar) geïsoleerd. Hier in de nacht ook enkele momenten van 11 a 12 graden, maar ondanks overdag alles inclusief rolluiken dicht, en in de late avond wat dingen open, zakt de temperatuur hier inmiddels in de nacht niet verder dan 22 graden. In de loop van de dag stijgt dat nu heel langzaam tot zo'n 26 hier.
Bij opwarming van de woning is het belangrijkste punt dat de warmte niet binnen geraakt. Gordijnen en screens aan de binnenkant helpen dus nauwelijks want de warmte zit al binnen. Je moet de woning dus langs de buitenkant afdoende afschermen.
Airco kan uiteraard ook helpen maar is een remedie tegen het probleem en geen aanpak aan de basis.
En ook al heb je PV, airco is altijd een kost. Als is het maar dat je alsnog energie verbruikt van je PV die je zelf dan niet meer kan verkopen.
Indien mogelijk is het altijd beter een mogelijk problematische situatie te voorkomen dan proberen de gevolgen te bestrijden. De gevolgen bestrijden neemt immers niet de oorzaak van het probleem weg. De oorzaak zelf wegnemen doe je eenmalig. Gevolgen moet je blijven bestrijden.
aan te wijzen en eventueel te bestrijden
Bijvoorbeeld bij de onverwachte? opwarming van de atlantische oceaan dit voorjaar,
zelf de oorzaken zijn hier blijkbaar nog niet goed in kaart gebracht (en de gevolgen weten we nog niet)

Vorig jaar heb ik op de Velux dakramen die ik boven heb aan de zuid-zuid-west kant van de woning van die handmatige buitenzonwering geplaatst. Dat helpt enorm t.o.v. alleen de binnenzonwering die ik al had op de dakramen, helemaal afgezet tegen de relatief lage aanschafkosten.
Dit jaar heb ik die ook op de dakramen boven op de noord-noord-oost kant gezet. Daar staat in dit seizoen door de hoge stand van de zon ook een groot gedeelte van de dag zon op. Daarnaast kwam ik er achter dat op de Velux dakramen voorzien van die optionele zelf regulerende ventilatieroosters die ik beneden heb (zuid-zuid-west) toch ook een bepaald type buitenzonwering bestaat. Voor anderen die wellicht met hetzelfde zitten: dit is de zogenaamde MIV variant die op de Velux website vreemd genoeg niet vermeld staat.. Dus ook die nu recent geplaatst waarmee alle 11 dakramen nu voorzien zijn van buitenzonwering.
Ben er erg blij mee want het helpt goed tegen de warmte zonder dat het helemaal donker wordt binnen. Achteraf had ik ze eerder moeten “ontdekken”.
Voor een aantal andere gewone ramen heb ik trouwens alleen binnenzonwering, zoals de duettes van Luxaflex. Dat helpt toch zeker ook behoorlijk goed, maar vanaf buiten zou het nog beter zijn.
Vergeet de orientatie/ligging ook niet. Hier heb ik een benedenwoning in de stad met lange uitbouw op het noorden en volledig onderkelderd in het hoofdgedeelte. Slecht ge-isoleerd maar toch makkelijk koel te houden, binnen 21 graden ‘s ochtends en 25 overdag, de ideale temperatuur op de warme dagen.IvoB2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:59:
[...]
Een goed geïsoleerde woning woning helpt uiteraard (mijn woning is bv. redelijk goed geïsoleerd maar zeker niet optimaal).
Bij opwarming van de woning is het belangrijkste punt dat de warmte niet binnen geraakt. Gordijnen en screens aan de binnenkant helpen dus nauwelijks want de warmte zit al binnen. Je moet de woning dus langs de buitenkant afdoende afschermen.
Airco kan uiteraard ook helpen maar is een remedie tegen het probleem en geen aanpak aan de basis.
En ook al heb je PV, airco is altijd een kost. Als is het maar dat je alsnog energie verbruikt van je PV die je zelf dan niet meer kan verkopen.
Indien mogelijk is het altijd beter een mogelijk problematische situatie te voorkomen dan proberen de gevolgen te bestrijden. De gevolgen bestrijden neemt immers niet de oorzaak van het probleem weg. De oorzaak zelf wegnemen doe je eenmalig. Gevolgen moet je blijven bestrijden.
Vrienden van mij, net over de grens in Belgie hebben het nu zelfs soms koud, zij hebben een oude boerderij met heeeele dikke muren en weinig raam.
Mijn vorige huis, vrijstaand, nieuwbouw, daar was het in de winter soms 27 graden binnen door de zon, met grote openslaande deuren op zuidoost en zuidwest. Maar in de zomer was het ook helemaal Ok, ramen beneden en boven open ‘s nachts, plafondventilatoren in de woonkeuken en grote slaapkamer. Buitenscreens boven, verwerkt in de muur en overal horren. Juist bij het bouwontwerp hebben we met de architect ook veel aandacht besteedt aan de warmte, huis op het zuiden, dat kun je wel aanvoelen toch?
Later hebben we nog dakplatanen neergezet voor de pui op zuidoost. Maar we hadden wel een kleine mobiele airco in de slaapvide van een slaapkamer om de warmte van de velux dakramen weg te halen. De 36 zonnepanelen op het oost-west dak waren voor de rest van het dak een ideaal buitenscreen, de afgesloten berging onder het dak bleef koeler dan de vide!
Ja.silverball schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:19:
Overigens zit ik nu nog op één fase, wel een drie fase meterkast geïnstalleerd met een bruggetje dus dat kan tzt ook nog. Saldeert mijn meter dan wel tussen de fases ? Alsin l1 verbruik wasmachine l2 teruglevering pv ?
Gebeurt dat daar vaker dan? Hier in Hilversum was de laatste stroomstoring een paar maanden terug (was toen een flink deel van midden-Nederland). Die duurde ook maar 20 min of zo, had niet eens tijd om mijn omvormer op de auto aan te sluiten. Daarvoor kan ik me niet heugen wanneer we de laatste stroomstoring hadden.Overigens: weer hele ochtend stroomstoring in Dronten, joepie
-edit-
@ airco-discussie, mooi natuurlijk als je een huis hebt wat zichzelf koel houdt. Dat is in ons geval minder, en daarbij hoe comfortabel ik een situatie ervaar is meer afhankelijk van hoe (niet) vochtig de lucht is dan van de absolute temperatuur. Passief koelen doet niets aan de luchtvochtigheid. En zo is elke situatie persoonlijk natuurlijk
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 18-06-2023 08:35 ]
Ha ha , vals alarm, oeps. Was een andere douchebeurt van iemand (viel precies op de helft van de grens van 5 min waardoor vermogen gehalveerd was.), tosti is inderdaad max 0.2 kWh

[ Voor 43% gewijzigd door joezzt op 18-06-2023 11:21 ]
Voor dat verbruik kan er ook een maaltijd aardappels, warme groente en vlees bereid worden (met een inductieplaat).
Maar waarschijnlijk schakelt de thermostaat het element na een paar minuten uit, dus effectief nog wat minder.
[ Voor 47% gewijzigd door blissard op 18-06-2023 10:39 ]
(Douchen doe ik tegenwoordig onder de 50 liter gas. Water op temperatuur brengen, afspoelen, kraan uit, inzepen, afspoelen. Plusminus 2 minuten water aan.)
[ Voor 51% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-06-2023 10:41 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Joooo, foutje , aangepast ...ArthurMorgan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:40:
Ik maak geregeld tosti's dat is 5 minuten 1200 watt, oftewel 0,1 kWh in mijn geval.
(Douchen doe ik tegenwoordig onder de 50 liter gas. Water op temperatuur brengen, afspoelen, kraan uit, inzepen, afspoelen. Plusminus 2 minuten water aan.)
Uiteraard niet.
Betreft hier een bestaande gerenoveerde vrijstaande woning van nu 139 m² zonder kelder en zonder bovenverdieping en op het leefruimtegedeelte driedubbel glas van vloer tot plafond over het volledige ZZO deel en een deel oost en west. Allemaal na aankoop in de jaren erop beetje bij beetje aangepast (incl. inpakken buitengevels en functionele beplanting). Wat resulteert in warm in de winter (met max. zonnewinsten) en koel in de zomer (door zon max. buiten te houden). Vanzelf komt het uiteraard nooit.
De oriëntatie en ligging kon ik uiteraard voor aankoop zelf beslissen.
Wij hadden eind vorig jaar het debacle gehad waarbij de hele hoogspanningsleiding en de bovenleiding van de spoorbaan doorfikte en we een hele middag onder de rook en helicopters geïsoleerd waren van de buitenwereld door losliggende kabels op de wegen. Het beruchte onderstation waar de vonken uitsloegen staat hier praktisch in de achtertuin.JeroenH schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:29:
[...]
Gebeurt dat daar vaker dan? Hier in Hilversum was de laatste stroomstoring een paar maanden terug (was toen een flink deel van midden-Nederland). Die duurde ook maar 20 min of zo, had niet eens tijd om mijn omvormer op de auto aan te sluiten. Daarvoor kan ik me niet heugen wanneer we de laatste stroomstoring hadden.
Daar hebben we nog een aantal keer naweeën van gehad (en defecte apparatuur).
Het valt dit jaar vooralsnog mee, maar dat staat mij nogal helder op het netvlies.
Afgelopen jaren, heb ik het AC voltage niet boven de 240V uit zien komen.
Dit seizoen staat ie regelmatig op 245V en ik heb ook al 247V voorbij zien komen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Maar zolang ie niet boven de 253V blijft hangen is er niets aan de hand en dat is hier nog nooit gebeurd.
12 jaar geleden was onze woning de enige met PV in de hele wijk.
Nu kan je in de wijk nauwelijks nog woningen vinden zonder PV en is onze installatie zichtbaar bij de kleinere.
Een aantal jaar geleden hebben ze wel nieuwe bovenleidingen getrokken en straataansluitingen (monofase) gebeuren per woning ook volgens een geplande rotatie.
Zet je een grootverbruiker aan (bv. laadpaal) zakt de spanning onmiddellijk.
Wij proberen ook zoveel mogelijk tussen 09:00 en 16:00 uur de BEV en thuisaccu te laden. Alhoewel dat laatste in dit seizoen niet veel zoden aan de dijk zal brengen (slechts 12-15% etmaalverbruik van de opslagcapaciteit).
Wanneer de EV niet voor 90% geladen is (en de volgende dag moet rijden) dumpen we ook regelmatig minstens 50% van de thuisaccu in de accu van de EV (afhankelijk van de solcast voorspelling voor de volgende dag).
(ps. dit is een woning in

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2023 11:35 ]
Om te voorkomen dat er volgend jaar problemen ontstaan ga ik zelf een thuisaccu gaan bouwen van c.a. 15kWh en deze bijladen op de piek-voltage-tijden (11:30-13:00). Ik weet dat het financieel niet uitkomt en een lange tvt heeft maar vind het ook leuk om te doen.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik ben nieuwsgierig naar hoe je dat in technische zin aan gaat pakken. Ga je voor een AC-accu, of een DC-accu? Ik snap de basiscomponenten die nodig zijn, accucellen, een BMS, een acculader (die met een variërend laadvermogen kan laden), een netgekoppelde omvormer (die met een variërend vermogen stroom het net invoedt), en iets van een overkoepelende logica die de oplader/omvormer aanstuurt en de BMS monitort.Team-RiNo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:31:
Ik zie het voltage de spanning hier de laatste jaren langzaam oplopen, veel huizen in de straat zijn verkocht en de nieuwe bewoners plaatsen vaak zonnepanelen. Inmiddels ligt de piek regelmatig op 252v dus heel lang gaat het niet meer duren. Tot nu toe gelukkig nog geen afschakelende omvormer gehad.
Om te voorkomen dat er volgend jaar problemen ontstaan ga ik zelf een thuisaccu gaan bouwen van c.a. 15kWh en deze bijladen op de piek-voltage-tijden (11:30-13:00). Ik weet dat het financieel niet uitkomt en een lange tvt heeft maar vind het ook leuk om te doen.
Veel technische details vind ik lekker
Regeren is vooruitschuiven
Even kijken wat de dampwerende laag is.T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Zijn er hier mensen met verstand van isoleren? We zijn aan het bouwen en ik heb een stuk platdak met een warmdakconstructie: op een balklaag ligt underlayment en dan 14cm pir en dan dakleer. Ik heb dus 17cm loze ruimte tussen de balken en eigenlijk vind ik het zonde om daar niets mee te doen. Met een spijkerflensdeken zou ik het geheel naar RC10 kunnen trekken. Maar ik twijfel of het verstandig is met het oog op vocht. Google levert me vooral pagina's over verschillende manieren van isoleren, maar niet of combineren een goed idee is...
Of tussen de balken isolatie en daaronder dan een dampwerende laag
Regeren is vooruitschuiven
Heb je al in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? gekeken?T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Zijn er hier mensen met verstand van isoleren? We zijn aan het bouwen en ik heb een stuk platdak met een warmdakconstructie: op een balklaag ligt underlayment en dan 14cm pir en dan dakleer. Ik heb dus 17cm loze ruimte tussen de balken en eigenlijk vind ik het zonde om daar niets mee te doen. Met een spijkerflensdeken zou ik het geheel naar RC10 kunnen trekken. Maar ik twijfel of het verstandig is met het oog op vocht. Google levert me vooral pagina's over verschillende manieren van isoleren, maar niet of combineren een goed idee is...
Je zal klimaatfolie moeten gaan toepassen aan de binnenzijde, denk dat je beter een ander materiaal dan een spijkerflensdeken kunt plaatsen
Van klussen krijg je grijze haren
Het vocht komt dan van de binnenkant. Nu kan het nog verdampen maar als je het aan de binnenkant dicht maakt lukt dat onvoldoende.T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Je kan op Ubakus.de de gegevens invoeren en kijken wat het resultaat is.
Gewoon steenwol en daarna gips lijkt mij voldoende te ventileren maar ubakus kan uitsluitsel geven.
Volgens mij kan je dan beter glas/steenwol zonder spijkerflens pakken en dan klimaatfolie toepassen. Klimaatfolie heeft een dubbele werking (dampopen/dampdicht).T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Inderdaad: bij dakleer en PIR kun je het beste naisoleren met een dampopen isolatiemateriaal (b.v. glaswol of een ecologisch materiaal zoals houtvezel) en een klimaatfolie. Zie ook het eerder genoemde dakisolatie topic voor meer info en tips.T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:54:
Tussen PIR en dakbeschot zit een laag plastic. Het dakleer zelf is natuurlijk ook dampicht. De onderkant ook dampicht maken lijkt me dan tricky. Vocht wat er (nu) inzit kan dan nooit meer weg. Voor zover je het van onder dampicht krijgt, want er moet nog gips tegenaan en spotjes in.
Het eerste wat ik me af vraag:T-MOB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:34:
Wat zijn de kosten en wat is de winst...
Voor het geluid kan ik me het voorstellen bij pir hoor je altijd wel duidelijk de regen.
Maar voor de warmte valt er nog veel te winnen?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
14cm pir is al iets van bijna 7 toch?BarryH schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:49:
@Ronald.42 Rc = 10 is de passief huis norm. ZGARK is het motto (zo goed als redelijkerwijs kan)
Ik denk uiteraard in mijn eigen wereld maar dan moet er ergens anders toch meer te halen zijn, of zijn hele huis moet al goed geïsoleerd zijn.
Hij is aan het bouwen maar is dat verbouw of nieuwbouw ik haal dat er niet uit.
Aan de andere kant als budget geen issue is en je kunt het doen dan waarom dan ook niet..
Al heb ik dan uit fincieel oogpunt wel nog steeds de vraag wat is de meerwaarde tussen rc 7 en 10 afgezet tegen de investering.
Sla je een paar knaken stuk om die 3 er bij te pakken op die bijna 7 of gebruik je die centen om ergens van bijv. 2 naar 5 te gaan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l