Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:51
Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:51:
@Domba wat voor round trip efficiency (RTE) halen jij en anderen met een hybride omvormer? En hoeveel % laad je meteen op vanuit de zon productie en welk deel uit het net?

In een ander topic las ik dat @KC27 afgelopen december op een kleine 80% uitkwam met een AC-DC-AC systeem met een Victron Multiplus. Met een dergelijke efficiëntie vraag ik me af hoe je een fatsoenlijke marge kunt maken met een dynamisch contract. Zelfs als je een zon overschot hebt en alle belastingen al weg saldeert blijft er dan toch vrij weinig over?
Dat is een lastige, ik kan alleen cijfers geven zoals ik het systeem gebruik met 24/7 in eiland mode met netaansluiting als ondersteuning (er zijn andere setups/gebruik mogelijk, waarover ik niet veel kan zeggen)

5 maanden Janauri tot Mei
Totaal eigen verbruik incl accu 554.9kWh (incl 147.8kWh voor accu) 9.2%
(Opwek+net afname 6039.2kWh / Verbruikers + terug+levering 5484.6 kWh)

Accu in/uit verlies 4.5% (in 3307.4kWh/ uit 3159.6kWh, verlies 147.8kWh)

Gem eigenverbruik systeem zonder accu verliezen 112Watt voor 1 Deye SUN12k
(als aangegeven er zijn andere setup gebruik mogelijk, zoals PCJR en dan zou verbruik terugzakken tot ~30W op bepaalde uren als accu niet wordt gebruikt)

Ik kan geen exact percentage geven voor uit zon en net, dat is niet gescheiden in mijn setup.*)
Als ik uit netaansluiting de accu laad dan worden ook gelijktijdig de verbruikers vanaf het net voorzien, dat is beperking van all in one, als ook dat ik niet heel actief handel bij paar cent negatief omdat ik ergens de opwek van de PV moet laten als de zon schijnt.
In de winter is dat anders daar de lagere uurprijs voornamelijk in de nachtelijke uren valt tov dag gemiddelde, ergens in Maart wisselt dat naar 11-17 uur dat uurprijs lager ligt dan gemiddelde van de dag.
Pas vanaf netto negatief incl heffingen, reduceert PV opwek of schakelt uit
bijv 19 april kon ik PV-opwek nog kwijt in warmte opslag omdat er nog warmtevraag was (was maar 1 dag).
In Mei is PV uitgeschakeld na 1e netto negatieve uurprijzen dag omdat er nauwelijks nog warmtevraag is,

In Mei was 142.7kWh van de 150kWh is direct een gevolg van netto negatieve uurprijs, 7,3Kwh ivm exporteren van piekbelasting en gevolg van 2x tekort komen in nacht/ochtend om verbruikers geheel te voorzien vanuit de accu tot er weer voldoende PV-opwek was.

*) Alleen in Maart/April heb ik tijdelijk gebruik gemaakt van settings om 3 van mijn 6 strings te oormerken (weet geen betere benaming), bij voldoende zon prognose om deel PV (2 strings (elke is ~3250WP) terug te laten leveren en de overige 4 te gebruiken voor verbruikers en om accu op te laden, maar je komt in de knel met de Deye SUN12k dat deze bij negatieve prijzen voornamelijk PV stuurt op de eigen MPPT's en frequentie regeling op MI-ingang best grof is meer aan/uit ipv een mooie 50-55Hz sturing in 0,1Hz stapjes om vermogen te sturen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
Domba schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Dat is een lastige, ik kan alleen cijfers geven zoals ik het systeem gebruik met 24/7 in eiland mode met netaansluiting als ondersteuning (er zijn andere setups/gebruik mogelijk, waarover ik niet veel kan zeggen)

5 maanden Janauri tot Mei
Totaal eigen verbruik incl accu 554.9kWh (incl 147.8kWh voor accu) 9.2%
(Opwek+net afname 6039.2kWh / Verbruikers + terug+levering 5484.6 kWh)

Accu in/uit verlies 4.5% (in 3307.4kWh/ uit 3159.6kWh, verlies 147.8kWh)

Gem eigenverbruik systeem zonder accu verliezen 112Watt voor 1 Deye SUN12k
(als aangegeven er zijn andere setup gebruik mogelijk, zoals PCJR en dan zou verbruik terugzakken tot ~30W op bepaalde uren als accu niet wordt gebruikt)

Ik kan geen exact percentage geven voor uit zon en net, dat is niet gescheiden in mijn setup.*)
Als ik uit netaansluiting de accu laad dan worden ook gelijktijdig de verbruikers vanaf het net voorzien, dat is beperking van all in one, als ook dat ik niet heel actief handel bij paar cent negatief omdat ik ergens de opwek van de PV moet laten als de zon schijnt.
In de winter is dat anders daar de lagere uurprijs voornamelijk in de nachtelijke uren valt tov dag gemiddelde, ergens in Maart wisselt dat naar 11-17 uur dat uurprijs lager ligt dan gemiddelde van de dag.
Pas vanaf netto negatief incl heffingen, reduceert PV opwek of schakelt uit
bijv 19 april kon ik PV-opwek nog kwijt in warmte opslag omdat er nog warmtevraag was (was maar 1 dag).
In Mei is PV uitgeschakeld na 1e netto negatieve uurprijzen dag omdat er nauwelijks nog warmtevraag is,

In Mei was 142.7kWh van de 150kWh is direct een gevolg van netto negatieve uurprijs, 7,3Kwh ivm exporteren van piekbelasting en gevolg van 2x tekort komen in nacht/ochtend om verbruikers geheel te voorzien vanuit de accu tot er weer voldoende PV-opwek was.

*) Alleen in Maart/April heb ik tijdelijk gebruik gemaakt van settings om 3 van mijn 6 strings te oormerken (weet geen betere benaming), bij voldoende zon prognose om deel PV (2 strings (elke is ~3250WP) terug te laten leveren en de overige 4 te gebruiken voor verbruikers en om accu op te laden, maar je komt in de knel met de Deye SUN12k dat deze bij negatieve prijzen voornamelijk PV stuurt op de eigen MPPT's en frequentie regeling op MI-ingang best grof is meer aan/uit ipv een mooie 50-55Hz sturing in 0,1Hz stapjes om vermogen te sturen
Dank voor het delen. Inderdaad een wat andere setup, maar wel mooie resultaten.

Als je netto overschot hebt over een jaar, zou je toch al af moeten regelen als de kale prijs negatief word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Dank voor het delen. Inderdaad een wat andere setup, maar wel mooie resultaten.

Als je netto overschot hebt over een jaar, zou je toch al af moeten regelen als de kale prijs negatief word?
Klopt, ik heb meer opwek dan verbruik op jaarbasis (ook nu tijdens opknappen woning),
April tot September is nu ca 50% PV load shifting en 3 negatieve uren op een dag zijn prima op te vangen, 4 wordt al lastiger, Voor keuze grote van accu hield ik rekening met 100 negatieve uren op PV-opwek tijden op basis van 2021, als ook dat mijn PV orientatie niet Zuid is, maar OZO & NWN.

(3,8kWp OZO, 3,04kWp op moment in gebruik en zoek ik nog voor 16m 1 rij portrait Agri-PV type panelen (50% licht doorlatend ipv een lichtstraat) / 15.6kWp NWN op moment 13.78kWp actief

Na verhuizing eind 2021, zette energiecrisis plannings volgorde op zijn kop (ik heb een opknap oude woonboederij en 300+m2 hellend dak vernieuwen/aanpassen doe je niet in een namiddag) voor tijdelijk kleinere strings, (telkens, 6 ivm constructie aanpassing, wanneer ik tijd heb en 1 tijdelijke buis constructie schaduw ) gebruik ik 1,6/2/3kW grid-tie omvormers op de MI ingang (tot nu slechts 3 van 7 extra MPPT's nodig gehad, buiten 2 MPPT's (3 strings) Deye ))

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:51:
@Domba wat voor round trip efficiency (RTE) halen jij en anderen met een hybride omvormer? En hoeveel % laad je meteen op vanuit de zon productie en welk deel uit het net?

In een ander topic las ik dat @KC27 afgelopen december op een kleine 80% uitkwam met een AC-DC-AC systeem met een Victron Multiplus. Met een dergelijke efficiëntie vraag ik me af hoe je een fatsoenlijke marge kunt maken met een dynamisch contract. Zelfs als je een zon overschot hebt en alle belastingen al weg saldeert blijft er dan toch vrij weinig over?
Inmiddels heb ik mijn RTE iets beter gekregen door mijn Multiplussen minder zwaar te belasten met laden/ontladen. Helaas kan ik mijn PV (SolarEdge omvormers met optimizers ivm beschaduwing) niet met een MPPT aansluiten op de DC busbar van mijn systeem, zodat ik dat AC-DC verlies extra heb.
Toch haal ik met mijn systeem een redelijk rendement:
Tot 1 september had ik een regulier (variabel) contract bij Greenchoice. Ik had 800 kWh overproductie. De TLV daarvan was 10 ct/kWh, dus uiteindelijk bracht mij dat 80 euro op.
Ik wou vorig jaar ervaring gaan opdoen met een thuisbatterij: enerzijds een fascinerende klus met elektrotechniek, elektronica en software en anderzijds zie ik heel veel kansen voor een thuisbatterij als de saldering wordt afgebouwd.
Tot i januari 2023 was een thuisbatterij ook financieel lucratief: vorig jaar waren de energiebelasting en de btw laag zodat je bij kleinere prijsverschillen al kon gaan "handelen". Dat is dit jaar een stuk minder. De afgelopen maanden gaat het weer een stuk beter om er (vooral in de weekenden en op feestdagen) veel dynamiek in de prijzen zit.
Ik "gebruik" dit contractjaar mijn overschot (dat zijn heel goedkope kWh) om het energieverlies (bij het laden/ontladen) van mijn accu te dekken.
Onder de streep gaat mij dat dit contractjaar ca 550 euro opleveren, dus 470 euro winst t.o.v. vorig jaar.
Dit was mijn winstberekening in mei 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjrJgdKsmcswR7R8MifL-P-iu1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtGMIDFL7RtSJXTCr6mjmU2Y.png?f=user_large
Ga ik daarmee mijn accu terugverdienen: nee (investering was 8000 euro all in).
Maar ik heb er een hele leuke hobby bij en ik heb mijn systeem klaar als de saldering wordt afgebouwd.
Nog wat info over mijn energiesituatie:
Woning uit 1954, compleet vernieuwbouwd in 2018: naast spouwmuur isolatie, extra isolatie aan de buitenkant: Rc >7 m2.K/W, triple glas, screens op zuiden, all electric (dus gasloos) warmtepomp met grondbron en passieve koelfunctie, douche met wtw.
Jaarverbruik: 5000 kWh (zonder accu).
PV; 6000 Wp op zuid (solaredge), jaar productie 5800 kWh.
Alles wordt uitgelezen en aangestuurd door Home Assistant op een RPi 4 met ssd.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
KC27 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:25:
[...]
Tot i januari 2023 was een thuisbatterij ook financieel lucratief: vorig jaar waren de energiebelasting en de btw laag zodat je bij kleinere prijsverschillen al kon gaan "handelen". Dat is dit jaar een stuk minder.
Dat maakt toch niet uit? Je kan nu nog de belasting salderen. Dus die telt niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
KC27 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:25:
[...]

Inmiddels heb ik mijn RTE iets beter gekregen door mijn Multiplussen minder zwaar te belasten met laden/ontladen. Helaas kan ik mijn PV (SolarEdge omvormers met optimizers ivm beschaduwing) niet met een MPPT aansluiten op de DC busbar van mijn systeem, zodat ik dat AC-DC verlies extra heb.
Toch haal ik met mijn systeem een redelijk rendement:
Tot 1 september had ik een regulier (variabel) contract bij Greenchoice. Ik had 800 kWh overproductie. De TLV daarvan was 10 ct/kWh, dus uiteindelijk bracht mij dat 80 euro op.
Ik wou vorig jaar ervaring gaan opdoen met een thuisbatterij: enerzijds een fascinerende klus met elektrotechniek, elektronica en software en anderzijds zie ik heel veel kansen voor een thuisbatterij als de saldering wordt afgebouwd.
Tot i januari 2023 was een thuisbatterij ook financieel lucratief: vorig jaar waren de energiebelasting en de btw laag zodat je bij kleinere prijsverschillen al kon gaan "handelen". Dat is dit jaar een stuk minder. De afgelopen maanden gaat het weer een stuk beter om er (vooral in de weekenden en op feestdagen) veel dynamiek in de prijzen zit.
Ik "gebruik" dit contractjaar mijn overschot (dat zijn heel goedkope kWh) om het energieverlies (bij het laden/ontladen) van mijn accu te dekken.
Onder de streep gaat mij dat dit contractjaar ca 550 euro opleveren, dus 470 euro winst t.o.v. vorig jaar.
Dit was mijn winstberekening in mei 2023:
[Afbeelding]
Ga ik daarmee mijn accu terugverdienen: nee (investering was 8000 euro all in).
Maar ik heb er een hele leuke hobby bij en ik heb mijn systeem klaar als de saldering wordt afgebouwd.
Nog wat info over mijn energiesituatie:
Woning uit 1954, compleet vernieuwbouwd in 2018: naast spouwmuur isolatie, extra isolatie aan de buitenkant: Rc >7 m2.K/W, triple glas, screens op zuiden, all electric (dus gasloos) warmtepomp met grondbron en passieve koelfunctie, douche met wtw.
Jaarverbruik: 5000 kWh (zonder accu).
PV; 6000 Wp op zuid (solaredge), jaar productie 5800 kWh.
Alles wordt uitgelezen en aangestuurd door Home Assistant op een RPi 4 met ssd.
Ik zie om mij heen veel mensen die een thuis batterij plaatsen, lijkt me toch sterk dat iedereen het doet om alleen maar duurzaam te zijn :9. Of zoals in ons geval omdat we Tweakers zijn :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Ik zie om mij heen veel mensen die een thuis batterij plaatsen, lijkt me toch sterk dat iedereen het doet om alleen maar duurzaam te zijn :9. Of zoals in ons geval omdat we Tweakers zijn :+.
maar wat is dan wel de reden, onwetendheid? (serieus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
Voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Je kan nu nog de belasting salderen. Dus die telt niet mee.
Nou dat ligt toch iets genuanceerder.
Ik geef een rekenvoorbeeld.
Als ik - voor het gemak - reken met een RTE van 80% en energiebelasting van 15 ct/kWh (incl. btw).
Inkoopprijs 20 ct/kWh, dus 5 ct/kWh kaal tarief.
Ik laad 20 kWh voor een prijs van 20 ct/kWh (incl belasting en btw): dus kosten bedragen 20 x 20 = 4 euro
Als ik die ga terugleveren moeten ze minimaal (liefst meer) 4 euro opbrengen:
Dus die 16 kWh (= 20 x 0,8) moeten dan minimaal 400/16 = 25 ct/kWh terugleververgoeding (incl. belasting en btw) en dus een kale prijs van minimaal 10 ct/Kwh
Stel de energiebelasting gaat naar 7,5 ct/kWh (incl. btw, ongeveer prijsniveau tweede helft 2022).
Ik laad dan 20 kWh voor 12,5 ct/kWh = 2,5 euro
Als ik dat wil terugverdienen moet de terugleververgoeding minimaal zijn 2,5/16 = 15,63 ct/kWh dus een kale
prijs van 15,63 - 7,5 = 8,13 ct/kWh.
Dus met een lagere energiebelasting is de inzet van een accu eerder rendabel bij een lagere energiebelasting.
Let op ik heb het niet over de aanschaf, maar het activeren van het laden/ontladen bij een reeds aanwezige thuisaccu.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
KC27 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:36:
[...]

Nou dat ligt toch iets genuanceerder.
Ik geef een rekenvoorbeeld.
Als ik - voor het gemak - reken met een RTE van 80% en energiebelasting van 15 ct/kWh (incl. btw).
Inkoopprijs 20 ct/kWh, dus 5 ct/kWh kaal tarief.
Ik laad 20 kWh voor een prijs van 20 ct/kWh (incl belasting en btw): dus kosten bedragen 20 x 20 = 4 euro
Als ik die ga terugleveren moeten ze minimaal (liefst meer) 4 euro opbrengen:
Dus die 16 kWh (= 20 x 0,8) moeten dan minimaal 400/16 = 25 ct/kWh terugleververgoeding (incl. belasting en btw) en dus een kale prijs van minimaal 10 ct/Kwh
Stel de energiebelasting gaat naar 7,5 ct/kWh (incl. btw, ongeveer prijsniveau tweede helft 2022).
Ik laad dan 20 kWh voor 12,5 ct/kWh = 2,5 euro
Als ik dat wil terugverdienen moet de terugleververgoeding minimaal zijn 2,5/16 = 15,63 ct/kWh dus een kale
prijs van 15,63 - 7,5 = 8,13 ct/kWh.
Dus met een lagere energiebelasting is de inzet van een accu eerder rendabel bij een lagere energiebelasting.
Let op ik heb het niet over de aanschaf, maar het activeren van het laden/ontladen bij een reeds aanwezige thuisaccu.
Het is nog vroeg in de morgen.
Maar als ik het goed begrijp verlies je dus 4kWh waar je dus wel de belasting over kwijt bent wat het dus minder interessant maakt.
Bij dynamische salderen welk bedrag krijg je dan terug? Je hebt het belastingdeel + BTW erover wat een vast bedrag is. Maar over het kale tarief zit ook BTW. Als je 5ct in koop en je verkoopt voor 10ct krijg je dan over die 5ct btw gesaldeerd of over die 10ct? Volgens mij het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
Willempie27 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Maar als ik het goed begrijp verlies je dus 4kWh waar je dus wel de belasting over kwijt bent wat het dus minder interessant maakt.
Bij dynamische salderen welk bedrag krijg je dan terug? Je hebt het belastingdeel + BTW erover wat een vast bedrag is. Maar over het kale tarief zit ook BTW. Als je 5ct in koop en je verkoopt voor 10ct krijg je dan over die 5ct btw gesaldeerd of over die 10ct? Volgens mij het laatste.
Goeie vraag!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

In dit geval zal het dus inderdaad over die 10ct zijn als ik mij niet vergis want dat is de verkoop prijs.

Naast belasting die je betaald ben je ook de inkoopprijs kwijt want die 4kWh is gewoon verloren.
Dat allemaal moet gecompenseerd worden wat het inderdaad minder interessant maakt.

Naar mijn mening zijn de verschillen tussen hoog/laag prijzen regelmatig groot genoeg (ik neem 10ct als maat staaf) dat het wel interessant is. De vraag is alleen of het genoeg is... tijd zal vertellen.

Had ik maar een glazen bol ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatex
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 13:20
(ik neem 10ct als maat staaf)

Nou , zal ie leuk vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vertel @hatex, je bent niet duidelijk in je uitdrukking of ik heb iets gemist...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
[...]

De BTW had ik - even voor de eenvoud - buiten de vergelijking gehouden.
Onderstaand een complete vergelijking met btw en 1,8 ct opslag van mijn leverancier (Tibber).
Ik vergelijk twee situaties:
energiebelasting van 2022: 0,06729 euro/kWh
energiebelasting van 2023: 0,12599 euro/kWh
Kale inkoopprijs 0,05 euro/kWh
De vraag is: hoe hoog moet de verkoopprijs minimaal zijn om geen verlies te maken.
Zie onderstaande berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dESBXtE1mf3oNf_xLR3mWXf90C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1k35eKqL7IccR7PwnxDnS4ft.png?f=fotoalbum_large
Een paar opmerkingen:
  • de hoogte van de btw heeft geen invloed op de uitkomst van de berekening (reken maar na)
  • juist vanwege de saldering is de invloed van de verhoging van de energiebelasting beperkt tot 1,5 ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 19:56
@KC27 Gisteren een Linux machine gestart en jouw software geïnstalleerd. Prima handleiding! In entsoe ontbreekt echter de link 'Generate a new token', daarvoor een support ticket gestuurd met het verzoek een Restfull API aan te maken.
Ik ben bezig om alle parameters in te vullen in het json bestand. Waar ik nog niet achter ben is de parameter "entity hysterese": "sensor.hysterese_hot_water". Ik heb een eenvoudige boiler met COP van 1.0, maar hoe kom ik aan een hysterese sensor?

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
tonvanboven schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:42:
@KC27 Gisteren een Linux machine gestart en jouw software geïnstalleerd. Prima handleiding! In entsoe ontbreekt echter de link 'Generate a new token', daarvoor een support ticket gestuurd met het verzoek een Restfull API aan te maken.
Ik ben bezig om alle parameters in te vullen in het json bestand. Waar ik nog niet achter ben is de parameter "entity hysterese": "sensor.hysterese_hot_water". Ik heb een eenvoudige boiler met COP van 1.0, maar hoe kom ik aan een hysterese sensor?
Het lijkt me beter om issues mbt de optimalisatie software te bespreken in een dm of bij "issues" op GitHub omdat het m.i. off topic is. Of zie ik het verkeerd?
Ik stuur je straks een d.m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 10:53
KC27 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Het lijkt me beter om issues mbt de optimalisatie software te bespreken in een dm of bij "issues" op GitHub omdat het m.i. off topic is. Of zie ik het verkeerd?
Ik stuur je straks een d.m.
kan dat via git? ben namelijk ook wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
e_hagenaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:47:
[...]

kan dat via git? ben namelijk ook wel benieuwd
Je kunt de software (in ontwikkeling, maar al wel bruikbaar) hier vinden:
https://github.com/corneel27/day-ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
KC27 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Je kunt de software (in ontwikkeling, maar al wel bruikbaar) hier vinden:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Thanks die had ik al gevonden. doelde op de optimalistatie. om die via de "issues" te doen op git

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Draait jou script op je home assistant machine? ik probeer het werkend te krijgen op een Odroid via pyscript. maar lukt nog niet helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
e_hagenaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:40:
Draait jou script op je home assistant machine? ik probeer het werkend te krijgen op een Odroid via pyscript. maar lukt nog niet helemaal
Nee helaas, zo ver is GitHub nog niet: hij draait niet op GitHub.
Bij mij draait hij in een addon op de RPi4 waar ook HomeAssistant op draait.
Maar om het op te zetten, te testen en aan te passen kun je het beter installeren op een laptop of PC.
Liefst met een Linux OS, maar het draait ook op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
KC27 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:08:
[...]

Nee helaas, zo ver is GitHub nog niet: hij draait niet op GitHub.
Bij mij draait hij in een addon op de RPi4 waar ook HomeAssistant op draait.
Maar om het op te zetten, te testen en aan te passen kun je het beter installeren op een laptop of PC.
Liefst met een Linux OS, maar het draait ook op Windows.
aha, ga het proberen in een ubuntu vm op mijn nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Aan alle Victron gebruikers: Wie gebruikt er de Dynamic ESS Node-Red flow van Victron?
(https://github.com/victronenergy/dynamic-ess)

Bij mij blijft ie hangen op "Cannot get SOC level (yet)".

[ Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 15-06-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 16:04
Jazsie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:15:
Aan alle Victron gebruikers: Wie gebruikt er de Dynamic ESS Node-Red flow van Victron?
(https://github.com/victronenergy/dynamic-ess)

Bij mij blijft ie hangen op "Cannot get SOC level (yet)".
Als ik de GitHub importeer kom ik nog bepaalde modules te kort. Is dat iets wat in versie 3.00 zit van de VRM of zit dit ook al in de 2.91?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNdQozWTpIUhXzHzeYi9oqJUTPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxwRafST8zEXxQE4Tl6e5WYM.png?f=fotoalbum_large

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Heb je de node "victron-dynamic-ess" geinstalleerd @Klotsred?

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 18-06-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 16:04
Jazsie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:18:
Heb je de node "victron-dynamic-ess" geinstalleerd @Klotsred?
Nee blijkbaar niet... Ik dacht dat het complete package was. Inmiddels via Manage Palette geinstalleerd! Tnx

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 09:32
Iemand hier toevallig een best practise configuratie voor een Seplos BMS i.c.m. Sofar omvormer die hij/zij wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 15:50
NuKeM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:
Is zo’n Victron MultiPlus-II 3000 * 3 fase installatie gepast om de normale lasten in huis te trekken (in mijn geval monofasige verbruikers gespreid over de fasen)?
Op één fase kan zo’n omvormer (in een optimistisch geval) 2400W leveren. Dat is te weinig voor een wasje hier (ook al vraagt die maar 15-20minuten een hoger vermogen) en waarschijnlijk ook voor het koken (monofasig inductie). Al zeker als er nog andere verbruikers zijn.
Daarbij komt nog eens dat je per fase niet meer dan 3kVA aan inverter voor zonnepanelen aan de backup kant mag hangen.
Hoe zit dat trouwens bij een defect. Als ik Victron mag geloven moet je de omvormers echt best samen kopen, anders kan het problemen geven…
Ik kijk dan ook eerder naar een enkele Victron MultiPlus-II 5000 en wat schakelen in geval van nood om alle fases op één fase te krijgen (geen zorgen, N etc is dik genoeg).
Zag je post net. Wat late reactie, wellicht heb je er wat aan :)
Als je 3x25A hebt, dan is eigenlijk alleen een MP8000 geschikt.
25x230= 5750VA, maar de MP5000 kan 5000VA, echter ivm de powerfactor maar 4000W aan.

Hier wel een interessante YT van Andreas Spiess en zijn backup box (1 fase backup op een 3 fase aansluiting / huis installatie)
YouTube: 448 How to Build an On- and Off-Grid System (Backup Box Hack, Huawei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
GMJansen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Zag je post net. Wat late reactie, wellicht heb je er wat aan :)
Als je 3x25A hebt, dan is eigenlijk alleen een MP8000 geschikt.
25x230= 5750VA, maar de MP5000 kan 5000VA, echter ivm de powerfactor maar 4000W aan.

Hier wel een interessante YT van Andreas Spiess en zijn backup box (1 fase backup op een 3 fase aansluiting / huis installatie)
YouTube: 448 How to Build an On- and Off-Grid System (Backup Box Hack, Huawei...
Ben wel benieuwd wat jouw rekenmethode en gedachtegang is in deze.

Ik ben geen elektricien oid, maar a x V=W (en geen VA zoals jij hierboven noemt).
Bovendien is de zwaarste zekering in de groepenkast altijd 1 stap onder de hoofdzekering, dus bij een 3x25a mag je 16a maximaal afzekeren (
Uw eigen zekeringen die achter de hoofdzekering in de meter zitten, moeten altijd minimaal een stap kleiner zijn dan de hoofdzekering. Zit daar als zwaarste 16A, dan weet u dat de hoofdzekering minimaal 25A is.
bron: mijnaansluiting.nl)

Met een 3 fase MP3000 kan je naar mijns inziens prima weg komen.

In een Victron installatie kan je een energiemeter (EM24) opnemen. Daarmee zorgt het systeem voor 0 op de meter.

Voorbeeld:
Je wasmachine (aangesloten op L1 )trekt 3000W. Laten we er vanuit gaan dat een MP3000 (aangesloten op L1) dat niet trekt (in praktijk denk ik wel want piekvermogen is hoger) en laten we er vanuit gaan dat 2400W het hoogste is dat de MP kan leveren.

Wat het systeem dan doet is het vermogen op L1 aanvullen tot 3000W, in dit geval met 600W.
Het systeem levert 600W terug op L2 en L3.

De som hierbij is 0 en dat is tevens je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De MP3000 is inderdaad prima geschikt, mocht je afname meer zijn dan komt toch de rest uit het net.

Zelfs als backup voldoet dit prima want je gaat bij stroom storing niet alles tegelijk draaien ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-06 17:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Erik_Rave schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ben wel benieuwd wat jouw rekenmethode en gedachtegang is in deze.

Ik ben geen elektricien oid, maar a x V=W (en geen VA zoals jij hierboven noemt).
Bovendien is de zwaarste zekering in de groepenkast altijd 1 stap onder de hoofdzekering, dus bij een 3x25a mag je 16a maximaal afzekeren (
Voor wisselspanning heb je te maken met mogelijke faseverschuiving en blindvermogen afhankelijk van je type belasting. Vandaar het onderscheid tussen schijnbaar vermogen (VA) en actief vermogen (W). Actief vermogen is wat er aan arbeid wordt verzet, schijnbaar vermogen wat er aan vermogen door je omvormer heen gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GMJansen
@Erik_Rave,

Het gaat er helemaal om wat je ermee wilt. Er zijn veel manieren van aansluiten.
Ik zal onder wat voorbeelden geven.

Mijn rekenmethode heb ik ooit op de MTS geleerd, maar staan ook in de documentatie van Victron.
P=UxI
Dat betekend Spanning (V) maal stroom (A) is vermogen (VA), en niet Watt, vandaar de term VA.
Femme geeft ook al wat uitleg, maar het blijft vrij on(be)grijpbaar als je er nooit mee in aanraking bent gekomen.
Elk apparaat heeft wel een PF (power factor of Cosinus Phi tekentje. Bv. 0,8. Dat betekend dan dat je de VA waarde met 0,8 moet vermenigvuldigen om het aantal Watts te krijgen.
Dus goed dat Victron het erbij zet, want je rekent je al snel rijk. ("mijn apparaat is 4000 Watt", maar bij een PF van 0,8 moet de omvormer dan dus 5000 VA kunnen leveren!)

Je verhaal over zekeringen klopt ten dele.
het gaat hier over selectiviteit. De 2de zekering is altijd 2 stappen lager (25A -> 16A klopt wel, maar dat zijn 2 stappen, dus niet 1 zoals mijnaansluiting aangeeft.
Onder 25A zit nl. nog 20A.)
Dit zorgt ervoor dat bij een kortsluiting, de 16A zekering of automaat uitklapt, en niet de hoofdzekering.
Elk huis heeft daarnaast nog vele 16A automaten, die bij elkaar wel veel meer dan 25A kunnen trekken.
Dus als jij thuis alle apparaten aanzet heb je grote kans dat de hoofdzekering alsnog klapt.

Een MP werkt op 1 fase, dus ik snap je verhaal van L2 en L3 niet helemaal...

Mijn gedachtegang over de MP8000 was dat je het hele huis achter een MP hangt. (bij 3 fasen dus 3x een MP) én dat je hele huis dan altijd werkt.
(Kostentechnisch over de kop; 3x MP3000 is 5k goedkoper)
Uiteraard kun je ervoor kiezen om een MP3000 te plaatsen, wat @Jazsie ook aangeeft.
Maar dan kun je dus niet alle gebruikers op de MP aansluiten en zullen alle verbruikers achter de MP onder het max vermogen moeten zitten.
Afhankelijk of je gezin het snapt dat bij een stroomstoring niet alles aan mag, merken ze dat mogelijk niet eens, omdat de MP het in eerste instantie overneemt.
Er zijn dus best veel practische bezwaren. Als je aan het wassen bent, oven staat aan, etc en de spanning valt uit, dan valt de MP dus ook meteen uit.

Ik zit een beetje met hetzelfe probleem: 3 fasen, maar nu 3x 25A ipv 1x35A. De verbruikers heb ik dus moeten opdelen over de fasen.
Dus naast 3 MP's moet ik ook nog eens keuze's maken wat ik wel en wat ik niet op een MP aansluit.
Het technisch mooiste is dan voor alle situaties, incl grid uitval:
3x MP8000, en alle zonnepanelen op Victron SmartSolar MPPT DC charger's die de accu's direct opladen.

Hier staat t mooi uitgelegd.
https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf

@Femme,
Sprak je vorig jaar tijdens de HA bijeenkomst.
Heb je thuis inmiddels Victron e/o batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
GMJansen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:47:
@Erik_Rave,

Het gaat er helemaal om wat je ermee wilt. Er zijn veel manieren van aansluiten.
Ik zal onder wat voorbeelden geven.

Mijn rekenmethode heb ik ooit op de MTS geleerd, maar staan ook in de documentatie van Victron.
P=UxI
Dat betekend Spanning (V) maal stroom (A) is vermogen (VA), en niet Watt, vandaar de term VA.
Femme geeft ook al wat uitleg, maar het blijft vrij on(be)grijpbaar als je er nooit mee in aanraking bent gekomen.
Elk apparaat heeft wel een PF (power factor of Cosinus Phi tekentje. Bv. 0,8. Dat betekend dan dat je de VA waarde met 0,8 moet vermenigvuldigen om het aantal Watts te krijgen.
Dus goed dat Victron het erbij zet, want je rekent je al snel rijk. ("mijn apparaat is 4000 Watt", maar bij een PF van 0,8 moet de omvormer dan dus 5000 VA kunnen leveren!)

Je verhaal over zekeringen klopt ten dele.
het gaat hier over selectiviteit. De 2de zekering is altijd 2 stappen lager (25A -> 16A klopt wel, maar dat zijn 2 stappen, dus niet 1 zoals mijnaansluiting aangeeft.
Onder 25A zit nl. nog 20A.)
Dit zorgt ervoor dat bij een kortsluiting, de 16A zekering of automaat uitklapt, en niet de hoofdzekering.
Elk huis heeft daarnaast nog vele 16A automaten, die bij elkaar wel veel meer dan 25A kunnen trekken.
Dus als jij thuis alle apparaten aanzet heb je grote kans dat de hoofdzekering alsnog klapt.

Een MP werkt op 1 fase, dus ik snap je verhaal van L2 en L3 niet helemaal...

Mijn gedachtegang over de MP8000 was dat je het hele huis achter een MP hangt. (bij 3 fasen dus 3x een MP) én dat je hele huis dan altijd werkt.
(Kostentechnisch over de kop; 3x MP3000 is 5k goedkoper)
Uiteraard kun je ervoor kiezen om een MP3000 te plaatsen, wat @Jazsie ook aangeeft.
Maar dan kun je dus niet alle gebruikers op de MP aansluiten en zullen alle verbruikers achter de MP onder het max vermogen moeten zitten.
Afhankelijk of je gezin het snapt dat bij een stroomstoring niet alles aan mag, merken ze dat mogelijk niet eens, omdat de MP het in eerste instantie overneemt.
Er zijn dus best veel practische bezwaren. Als je aan het wassen bent, oven staat aan, etc en de spanning valt uit, dan valt de MP dus ook meteen uit.

Ik zit een beetje met hetzelfe probleem: 3 fasen, maar nu 3x 25A ipv 1x35A. De verbruikers heb ik dus moeten opdelen over de fasen.
Dus naast 3 MP's moet ik ook nog eens keuze's maken wat ik wel en wat ik niet op een MP aansluit.
Het technisch mooiste is dan voor alle situaties, incl grid uitval:
3x MP8000, en alle zonnepanelen op Victron SmartSolar MPPT DC charger's die de accu's direct opladen.

Hier staat t mooi uitgelegd.
https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf

@Femme,
Sprak je vorig jaar tijdens de HA bijeenkomst.
Heb je thuis inmiddels Victron e/o batterijen?
Thnx voor je uitgebreide toelichting, interessant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GMJansen
you're welcome.
was weer ff een leuke uitzoek oefening om 't allemaal wel juist neer te zetten:-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06 15:10
Om helemaal juist te zijn:
Schijnbaar vermogen S = U x I (in VA)
Actief vermogen P = U x I x cos(φ) (in W)
Reactief vermogen Q = U x I x sin(φ) (in VAR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Niltag schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:08:
[...]
Ik heb uiteindelijk 2 units van 8 cellen gemaakt zodat e.e.a. nog net te tillen is. Hierbij dus ook voor cel 8 en 9 een langere busbar nodig.
Ik zag dat je 2 batterij connectoren gebruikt aan de voorkant.
Wat is je reden dat je die ook niet gebruikt aan de achterkant? (Ipv busbars tussen de 2 kisten)

En ik ben wel benieuwd naar je ervaringen van 3x MP3000.
Zou je wat willen delen wat voor een verbruikers je erop hebt? Een schema van je meterkast / setup zou helemaal top zijn :)
Heb je ook krachtstroom nodig voor motoren of zo, of is het gewoon 3x 230V om de belastingen te verdelen.
Of heb je ook een EV die achter de MP'sen zit.

Ben dan vooral benieuwd naar:
- ik kende dit type 3 standen schakelaar van Hager niet. Handig! Ik dacht meteen aan een (wel lekker) robuuste 3 standen draaischakelaar.
Waarom 4polig, ipv 3x 2polig?
Mocht 1 MP uitvallen, kun je de andere 2 nog gebruiken?
- je hebt de MP op ESS staan, zodat het net eigenlijk de power assist is?
- heb je de installatie (door en door) getest?
Ik ben nl. heel benieuwd wat er gebeurd als je alle grote verbruikers aan hebt staan en je schakelt de hoofdschakelaar uit (om een grid failure te simuleren)
Mijn vermoeden is dat de minimaal 1, maar mogelijk alle MP'sen uitvallen, afhankelijk van je verbruikers.
- heb je een instructie voor huisgenoten gemaakt wat ze niet mogen inschakelen bij een stroomstoring? Zoja: hoe komen ze erachter dat er een storing is, als alles toch doorstraalt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Leuk dat je zo geinteresseerd bent. Ik probeer ze even puntsgewijs te beantwoorden
GMJansen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:37:
[...]

Ik zag dat je 2 batterij connectoren gebruikt aan de voorkant.
Wat is je reden dat je die ook niet gebruikt aan de achterkant? (Ipv busbars tussen de 2 kisten)
Ik heb deze optie uberhaubt niet overwogen. Dit is inderdaad een optie die kan werken. Al kan je dan eventueel ook gewoon een 50 of 70mm2 kabel tussen de 2 cellen gebruiken. Ik heb het niet gedaan vanuit simpliciteit van aansluiten. De aansluiting van de cellen naar de connectoren doe ik nu achterliggend met 2x50mm2. Dus van pool van de cel naar de achterkant van de connector. De cel polen zijn maar m6 en sluiten niet lekker aan op een 50mm2 kabelschoen. Om dat aan te sluiten dus eerst weer een stukje zelfgemaakt busbar moeten maken waar de kabelschoenen op gezet worden. Allemaal punten die je moet bouwen en die eventueel warm kunnen worden indien het contactoppervlak minder goed is. Vind de busbar dus nog steeds een betere oplossing.
[...]

En ik ben wel benieuwd naar je ervaringen van 3x MP3000.
Zou je wat willen delen wat voor een verbruikers je erop hebt? Een schema van je meterkast / setup zou helemaal top zijn :)
Heb je ook krachtstroom nodig voor motoren of zo, of is het gewoon 3x 230V om de belastingen te verdelen.
Of heb je ook een EV die achter de MP'sen zit.
Ervaringen met de MP zijn sowieso erg goed. Ik gebruik ze al vanaf de 1e Phoenix versie (2002) op mijn boot. Ze zijn gewoon erg robuust. Ook na flink overvragen schakelen ze gewoon netjes af onder overload. Het is echt lastig om ze op te blazen. Degene uit 2002 heb ik onlangs vervangen. Niet omdat hij op was maar omdat ik een zwaarder model wilde. Hij bracht nog steeds de helft van de nieuwwaarde op MP op.
Schets van schema heb ik bijgevoegd.
[...]
Ben dan vooral benieuwd naar:
- ik kende dit type 3 standen schakelaar van Hager niet. Handig! Ik dacht meteen aan een (wel lekker) robuuste 3 standen draaischakelaar.
Waarom 4polig, ipv 3x 2polig?
Mocht 1 MP uitvallen, kun je de andere 2 nog gebruiken?
- je hebt de MP op ESS staan, zodat het net eigenlijk de power assist is?
- heb je de installatie (door en door) getest?
Ik ben nl. heel benieuwd wat er gebeurd als je alle grote verbruikers aan hebt staan en je schakelt de hoofdschakelaar uit (om een grid failure te simuleren)
Mijn vermoeden is dat de minimaal 1, maar mogelijk alle MP'sen uitvallen, afhankelijk van je verbruikers.
- heb je een instructie voor huisgenoten gemaakt wat ze niet mogen inschakelen bij een stroomstoring? Zoja: hoe komen ze erachter dat er een storing is, als alles toch doorstraalt?
4 polig omdat ik 3x25A hoofdaansluiting heb. De 3 multiplussen staan ook in 3 fase configuratie. Als 1 van de 3 uitslaat dan gaan de andere 2 ook in error. Heeft dus niet veel zin om ze afzonderlijk te zekeren. Als er 1 MP uitvalt zijn de andere 2 in mijn config dus niet te gebruiken. Na herconfiguratie overigens wel natuurlijk. Als dit voorkomt is de 'instructie' natuurlijk gewoon om over te gaan op rechtstreeks vanaf het GRID m.b.v. de wisselschakelaar.

MP staan op ESS. de automaat op de AC-in is 20A. De 48/3000 kan 13A zelf leveren daar bovenop via de power assist. Uitgaande automaat is dus 32A. Als het Grid beschikbaar is kan ik per fase dus 32A verbruiken. Meer dan de oorspronkelijke 25A van de hoofdzekering.

Systeem draait nu ongeveer een jaar. Heb nog geen storingen gehad. Heb geen specifieke instructies voor het gebruik. De verbruikers zijn niet mega zwaar. Wel 2 airco's, 9kW warmtepomp en warmtepompboiler. Verder het reguliere (wasmachine, droger etc.).

Bij GRID failure heb je gelijk nog maar max 13A continu per fase. Wel kan de 3000 een piek-vermogen van 5500W kortstondig (<2min) leveren. Zit je (te lang) boven de 13A dan gaat de omvormer in overload en schakelt uit. Na een tijdje komt hij vanzelf weer op. Ik heb verder geen uitgebreide instructie voor mijn huisgenoot gemaakt. Als ik mijn verbruikers bekijk dan kom ik zelden tot nooit uberhaubt boven de 13A per fase. Laat staan boven de 24A voor meer dan 2 minuten. Als het GRID uitvalt dan zal dat binnen verder niet gemerkt worden vermoed ik. De SolarEdge gaat wel uitschakelen natuurlijk. Een MP schakelt razendsnel over. Op jachten wordt de walstroom zonder verdere procedure heel regelmatig gewoon losgekoppeld. Alles draait dan door.

Mijn EV lader zit voor de energiemeter als het ware op een soort by-pass. Hierdoor wordt deze gevoed vanuit GRID/Zonne-panelen en nooit uit de MP. Bewust gedaan omdat ik m'n EV niet vanuit de thuis-accu wil laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms2kQRP5OmrSeOHChHsqXeQ6gZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKJOWgyRW64pyfWEZhbyQXQJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:54
Niltag schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:48:
….De SolarEdge gaat wel uitschakelen natuurlijk.…
Heb je dit bewust zo gelaten? Staat me bij dat het mogelijk moet zijn om de omvormer door te laten produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:30
Niek_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Heb je dit bewust zo gelaten? Staat me bij dat het mogelijk moet zijn om de omvormer door te laten produceren.
Ja bewust zo. Al mijn verbruikers zitten op de AC-out zijde van de omvormers. Hierdoor blijven ze altijd via de accu werken ook als de netspanning wegvalt. Non-essentials kunnen eventueel aan de AC-in zijde van de omvormers zitten (verwarrend maar het maakt de victrons weinig uit). De AC-in wordt echter volledig spanningsloos bij wegvallen van het grid. Hetzelfde geldt voor de omvormer van je zonnepanelen natuurlijk. Dit alles om te voorkomen dat er spanning op je hoofdaansluiting staat naar buiten. Je kunt dit met aanpassingen wel overbruggen zodat je door kan blijven produceren qua zon etc. Ik vond dit niet de moeite voor nu. Ik ga daar wel eens naar kijken op het moment dat dropouts vaker zouden gaan gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Niltag op 26-06-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-06 09:04
Niek_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:42:
[...]

De SolarEdge omvormer zal nog weg blijven produceren nadat deze kort wegvalt. Het is wel belangrijk om de settings van je Victron en Solaredge af te stemmen. Stappen 3 en 4 in dit document.

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Anders zou het kunnen dat bij volle batterijen, een falend grid en een hele zonnige dag de boel wel stuk gaat, omdat de PV omvormer niet uitgezet wordt. Dit moet je bij iedere thuisbatterij wel goed voor elkaar hebben als je in island mode kan opereren.

Als je Homeassistant gebruikt kan je tegenwoordig met de SolarEdge modbus TCP integratie via RRCR de active power limit makkelijk instellen. Die P0 en P1 standen zouden dan ook nog steeds moeten werken. Al heb ik dit deel niet getest. Zo kan je makkelijk een automation maken die bij 90% SoC je PV uitzet als het grid faalt. Just to be sure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A5iRJqXiZ45iCsZ1kdXmTk3XFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDvvrx0f4ATIxrwYbLEJb4g8.png?f=user_large

En als de zon lekker schijnt kan ik ook die 13A van mijn Victrons bij de PV output optellen. Al heb ik dit nooit getest. Je moet dan wel oppassen dat je niet naast je verbruik je auto gaat laden met 3x16A en er langere tijd een grote wolk voorbij komt.

Ik heb 1x een overload meegemaakt, de Victrons schakelen dan gewoon uit. Verder draai ik ook helemaal storings vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 13:34
Werkt deze Victron integratie goed bij jou? Bij hapert hij af en toe en dan zie ik ook geen waardes meer in Grafana.
Ik heb nu een automation gemaakt in HASS die elke nacht om 1:00 de HACS integratie reload.

Misschien dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Fonzie666 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:43:
Werkt deze Victron integratie goed bij jou? Bij hapert hij af en toe en dan zie ik ook geen waardes meer in Grafana.
Ik heb nu een automation gemaakt in HASS die elke nacht om 1:00 de HACS integratie reload.

Misschien dat dit helpt.
Voor het communiceren en uitlezen van de Victron gebruik ik MQTT. De modbus integratie vond ik slecht werken.

toevoegen aan je mosquitto.conf (IP vervangen door je eigen Victron GX IP):
code:
1
2
3
connection victron-bridge
address 192.168.2.206:1883
topic # both 0 victron/

Voordat de Victron informatie gaat doorgeven aan MQTT moet je eenmalig een publish doen. Ik heb zelf een automation die dit iedere 15 sec doet. Als ik MQTT een keer herstart of de server reboot dan gaat dit vanzelf.

Dit doe ik via een HA automation(xxxxxxxxx vervangen door je Victron GX ID):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Refresh Victron Energy
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "15"
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: victron/R/xxxxxxxxx/system/0/Serial
mode: single

Nog een voorbeeld voor zetten van bepaalde settings (configuration.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
mqtt:
  number:
    - name: "Victron ESS Grid Setpoint"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
      command_template: '{"value": {{ value }}  }'
      unit_of_measurement: "W"
      value_template: "{{ value_json.value }}"
      min: -15000
      max: 15000
      step: 1000
    - name: "Victron ESS Max Charge Current"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
      unit_of_measurement: "A"
      min: 0
      max: 100
    - name: "Victron ESS Max Discharge Power"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
      min: -1
      max: 7500
    - name: "Victron ESS Minimum Soc Limit"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
      unit_of_measurement: "%"
      step: 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik doe het ook via MQTT, werkt veel beter en is instant.

@Magnat: Publish moet je blijven doen, anders stopt ie er mee na een minuut. Is niet eenmalig...

Inmiddels P1 data via MQTT, scheelt een dure Victron -ET340- energie meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foyHNigpHwoqPasLUj9xRjSWrsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wy0kdwJn5qrqiKUmH037o9El.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:19:
Ik doe het ook via MQTT, werkt veel beter en is instant.

@Magnat: Publish moet je blijven doen, anders stopt ie er mee na een minuut. Is niet eenmalig...

Inmiddels P1 data via MQTT, scheelt een dure Victron -ET340- energie meter.
[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit! Kun je vertellen hoe je dat gedaan hebt?

Je hebt het over een ET340 maar bedoel je niet de EM24? Die meet, als het goed is, net als de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
RikHa schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Dat ziet er goed uit! Kun je vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Ik denk dat het op deze manier gegaan is: https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMRVictron zo heb ik dat tenminste ook gedaan en dat ziet er hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb deze manier gebruikt @RikHa:
https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices

Het vervangt alle Victron energie meters, dus ook de EM24.

1 universele driver leek mij handiger @Samoerai, ondertussen ook mijn PV omvormer toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Z5Zk4ZSI8D6z2jVNKhFiammtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Cool! Ik ga er zeker mee experimenteren ter lering ende vermaeck.. Wat hebben jullie in de P1 poort hangen? Omdat ik 2 meters heb, (PAP en SAP) zal ik toch genoodzaakt zijn om de bedrading van de meters door CT klemmen te laten lopen anders weet de GX niet wat door de hoofdzekeringen gaat. Ben een hele nieuwe setup aan het maken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 12:52
Heeft iemand een Mod-bus adres (of MQTT) of instelling waarmee je de Victron ESS kan instellen dat hij:

- Bij PV-overschot, het overschot op het net zet
- Bij te weinig PV, load uit de accus bijpassen
- Iig niet de accu's laden

Hiermee probeer ik vandaag en morgen (zeer negatieve prijzen morgen :)) de accu alleen te gebruiken voor de load, en overschot alvast op het net zetten totdat het negatief wordt om te laden.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 19:56
Met deze twee settings kun je dat doen:

- name: "Victron ESS disable charge flag phase"
slave: !secret com.victronenergy.vebus
address: 38
data_type: uint16
scale: 1
precision: 0
# 0=Charge allowed;1=Charge disabled

- name: "Victron ESS disable feedback flag phase"
address: 39

Met de eerste instelling kun je dus bepalen dat de accu niet geladen mag worden.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 12:52
tonvanboven schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Met deze twee settings kun je dat doen:

- name: "Victron ESS disable charge flag phase"
address: 38

- name: "Victron ESS disable feedback flag phase"
address: 39

Met de eerste instelling kun je dus bepalen dat de accu niet geladen mag worden.
Thanks, maar deze had ik er idd al in zitten. Echter als ik Disable Charger doe, zet ie ook de SmartSolar uit, dus heb ik helemaal geen PV 8)7

Toevallig nog een ander idee hiervoor?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
[b]Niltag in "Zelf een powerwall bouwen"Niltag schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:48
Jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie!
Wel mooi en positief zeer verbaasd dat je stromen zo laag blijven.
Uiteraard heb je t verdeeld over de fases, maar toch.
Had je die info uit historische data gehaald?
Ik bedoel, hoe haal je dat eruit?
Zijn dit 1minuut waarden, waarbij je het in de grafiek kunt aflezen, of houd je systeem maximaal waardes per dag bij ofzo.

Ik stel me zo voor dat als je warmtepomp aan staat (9000/3/230= al 13A per fase), en dan ook je boiler, waterkoker, enz enz je toch wel vaker ver boven de 13A (of meer dan 2min boven de 24A) zou moeten komen.
Aan de andere kant, als je MP'sen zelden tot nooit in error springen moet dat wel zo zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 26-06 10:49
GMJansen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie!
Wel mooi en positief zeer verbaasd dat je stromen zo laag blijven.
Uiteraard heb je t verdeeld over de fases, maar toch.
Had je die info uit historische data gehaald?
Ik bedoel, hoe haal je dat eruit?
Zijn dit 1minuut waarden, waarbij je het in de grafiek kunt aflezen, of houd je systeem maximaal waardes per dag bij ofzo.

Ik stel me zo voor dat als je warmtepomp aan staat (9000/3/230= al 13A per fase), en dan ook je boiler, waterkoker, enz enz je toch wel vaker ver boven de 13A (of meer dan 2min boven de 24A) zou moeten komen.
Aan de andere kant, als je MP'sen zelden tot nooit in error springen moet dat wel zo zijn :P
De warmtepomp van 9kW is thermisch (output) vermogen, opname zal typisch zo'n 3x tot 5x zo laag zijn t.o.v de output. Tevens zal (als het goed is) de WP vrijwel niet op max output vermogen draaien.

Je vragen zijn verder wèl relevant :)

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 02-07-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 10:35
Zijn er hier mensen die ook complete racks gekocht hebben via bijvoorbeeld Alibaba?

Wij hebben namelijk het volgende op het oog.
3x Multiplus 2 5000/48
En dan 6x rack 304ah grade A 48v compleet met bms.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u70YuK2IVj99BKLSVMOkJQA7OZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up2vx7PDpjPL4CFXQpWGosfI.jpg?f=fotoalbum_large

Of zou dit een beetje overkill zijn voor een 3x25a aansluiting.

We willen namelijk gaan handelen met de prijs. Heb namelijk nog een innova contract van €0,91 per kWh tot september 2024 op de Pap meter

En we zitten dynamisch op de sap met anwb.

We gokken een beetje op 2x accu cyclus laden en ontladen per 24 uur.
Per dag willen we richting 150kwh

[ Voor 22% gewijzigd door zonnepaneelxl op 02-07-2023 18:58 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
90kWh? Dan zou ik wat meer omvormervermogen hangen zodat je ook je pakket vol kan krijgen in de paar daluren per dag. Met 15kVA schiet dat niet echt op, relatief gezien natuurlijk.

Wat kost dat btw?

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-07-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Heeft iemand een tip/aanrader wat ik als aansluitterminal op mijn batterij kan gebruiken?

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Commander69 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:46:
Heeft iemand een tip/aanrader wat ik als aansluitterminal op mijn batterij kan gebruiken?
Een hele grote bout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
bbbrumbrum schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:45:
90kWh? Dan zou ik wat meer omvormervermogen hangen zodat je ook je pakket vol kan krijgen in de paar daluren per dag. Met 15kVA schiet dat niet echt op, relatief gezien natuurlijk.

Wat kost dat btw?
Deze racks inclusief verzenden en btw plus minus €14.000 hier komen de victrons nog bij.
Verwacht dan totaal €20.000 kwijt te zijn

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnepaneelxl schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:55:
Zijn er hier mensen die ook complete racks gekocht hebben via bijvoorbeeld Alibaba?

3x Multiplus 2 5000/48
En dan 6x rack 304ah grade A 48v compleet met bms.[Afbeelding]

Lijkt verdacht heel veel op een Seplos Madison alleen dan met apexium logo erop
Die hebben een Seplos 48200-10E BMS (op de foto hebben geen display of bluetooth, instelling moeten dan met PC off-line)
Volgens my werkt het met Vitron (ben zelf een Deye gebruiker en BMS bevalt prima), maar Andy van "off grid garage" met Vitron systeem heeft nog al lijst aan opmerkingen er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

@zonnepaneelxl , staat daar niets over in de kleine lettertjes van je contract ?Dat je bijvoorbeeld maximaal 10000kwh netto mag terug leveren ? Check het even goed anders zou het 'zonde' zijn van de investering.

[ Voor 17% gewijzigd door Commander69 op 03-07-2023 08:18 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

3x Multiplus 2 5000/48
En dan 6x rack 304ah grade A 48v compleet met bms.[Afbeelding]

We willen namelijk gaan handelen met de prijs. Heb namelijk nog een innova contract van €0,91 per kWh tot september 2024 op de Pap meter

En we zitten dynamisch op de sap met anwb.

We gokken een beetje op 2x accu cyclus laden en ontladen per 24 uur.
Per dag willen we richting 150kwh
Zoals @bbbrumbrum al zei is in verhouding je totale omvormers vermogen te klein.
Tenminste, als je puur gaat handelen via PAP/SAP. Je moet snel kunnen laden/ontladen in een korte tijd.
3 x 4000W = 12kW terwijl je net aansluting 17kW is.
72 kWh (80% van 90 kWh) / 12 kWh = 6uur laden/ontladen.
Je hebt natuurlijk ook nog wat "stroom" nodig voor je huis dus in dat opzicht zit je goed.
Persoonlijk denk ik dat 90 kWh aan accu capaciteit te groot is, je kunt altijd wat kleiner beginnen en uitbreiden :).

14k voor de accu's (90kWh) is een nette prijs.

Denk alleen dat 6k niet genoeg is voor de rest als je via SAP wilt laden en PAP ontladen.
PAP/SAP mogen niet met elkaar verbonden zijn, je systeem wordt dus wel complexer met extra hardware die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

3x Multiplus 2 5000/48
En dan 6x rack 304ah grade A 48v compleet met bms.
Ik zou voor dezelfde prijs 2x een Deye 12 gebruiken. Dan heb je 2x240A op 48V in plaats van 3x70A zoals bij de multiplus. Of zelfs een stapje verder gaan en met 100V of hoger batterijen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
bedankt voor de terugkoppeling.

Multiplus 2 5000/48 GX kan ik namelijk voor zeer scherpe prijzen aan schaffen. (circa €1200 per stuk)

Ontladen hoeft geen probleem te zijn we kunnen op dit moment 24/7 stroom kwijt voor €0,91 per kwh tot eind september 2024

zodra de stroom prijzen laag (Negatief) zijn hebben we hier ook nog 2x een verwarmingselement die een buffer van 500L kunnen opwarmen voor Tapwater. dan komen we echt wel aan 22 a 23kw over de 3x 25 aansluiting.

bij ons is de rekensom ongeveer het volgende.
Verwachte inkoop €0.30 incl gemiddeld over het hele jaar. (negatieve prijzen niet meegenomen)
Verwachte verkoop €0,91 Ex belastingen
Dit maakt een verschil van €0,60 per KWH
2x accu ontladen per dag maakt circa 150kwh per dag x 0,60 x 365 dagen €32.850 aan opbrengst.
Totale investering blijft onder de €20.000 is zeg maar in 7 a 8 maanden terug verdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 21:38
Iemand ervaring met de Envision cellen: https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html

Lijken erg gunstig geprijsd voor NL aanbod met 305Ah bij een betrouwbare partij als NKON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Een kleine enquête.

Bij welke (Alie?)shop heb je m gekocht, welke capaciteit, (aantal), prijs, LEVERTIJD.
Ik las dat sommige shops ook vanuit Polen leveren ?

Dank allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 23:00
zonnepaneelxl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:22:

Multiplus 2 5000/48 GX kan ik namelijk voor zeer scherpe prijzen aan schaffen. (circa €1200 per stuk)

Ontladen hoeft geen probleem te zijn we kunnen op dit moment 24/7 stroom kwijt voor €0,91 per kwh tot eind september 2024

zodra de stroom prijzen laag (Negatief) zijn hebben we hier ook nog 2x een verwarmingselement die een buffer van 500L kunnen opwarmen voor Tapwater. dan komen we echt wel aan 22 a 23kw over de 3x 25 aansluiting.

Verwachte inkoop €0.30 incl gemiddeld over het hele jaar. (negatieve prijzen niet meegenomen)
2x accu ontladen per dag maakt circa 150kwh per dag x 0,60 x 365 dagen €32.850 aan opbrengst.
Totale investering blijft onder de €20.000 is zeg maar in 7 a 8 maanden terug verdiend.
Wat ik nog totaal niet snap is waarom als je van PAP naar SAP gaat leveren niet gewoon een grote trafo wikkelt? da's toch veel makkelijker en goedkoper?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Wat ik nog totaal niet snap is waarom als je van PAP naar SAP gaat leveren niet gewoon een grote trafo wikkelt? da's toch veel makkelijker en goedkoper?
Dat, (al mag dat natuurlijk ook niet), maar dan nog, de afmeting van je accupakket maakt geen zier uit, al schakel je elke 5 minuten om van laden naar ontladen, de totale te verhandelen vermogens blijven het zelfde tussen een .5kwh en een 500kwh systeem. De omvormer-vermogens zijn de limiterende factor voor beide.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
killercow schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:47:
[...]

Dat, (al mag dat natuurlijk ook niet), maar dan nog, de afmeting van je accupakket maakt geen zier uit, al schakel je elke 5 minuten om van laden naar ontladen, de totale te verhandelen vermogens blijven het zelfde tussen een .5kwh en een 500kwh systeem. De omvormer-vermogens zijn de limiterende factor voor beide.
Maar waarom als je dan van meter naar meter wil gaan handelen (wat dus idd niet mag) zou je de moeite doen om er eerst DC van te maken op te slaan dan weer AC om terug te leveren. Een hoop gedoe zou ik dan denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 23:12
Heronimo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
Iemand ervaring met de Envision cellen: https://www.nkon.nl/envis...lifepo4-3-2v-a-grade.html

Lijken erg gunstig geprijsd voor NL aanbod met 305Ah bij een betrouwbare partij als NKON.
Ben ook wel benieuwd: zijn inderdaad netjes geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Heronimo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:

Zal je moeten wachten want van de 700+ op voorraad (2 weken geleden) zijn er nu nog <16 beschikbaar.

In het kort:
- Ze zijn zeker geen A-grade, niet in "uiterlijk".
- QR code is weg gekrast.
- Ze zijn individueel getest, label met serienr, datum, capaciteit op ieder cel.
- Cellen zijn goed gematch, zowel in IR als in voltage.
- 313 Ah capaciteit.

Levensduur kan ik niet over uitspreken, tijd zal vertellen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

1200,-- is inderdaad geen geld voor een 48/5000 GX.

Heb je ook in je berekening genomen als Innova dit opmerkt en er iets tegen doet (stel je TLV wordt verlaagd of er komt/is een grenst mbt terugleveren)?.
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Zoals gezegd, het mag niet :+.
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Maar waarom als je dan van meter naar meter wil gaan handelen (wat dus idd niet mag) zou je de moeite doen om er eerst DC van te maken op te slaan dan weer AC om terug te leveren. Een hoop gedoe zou ik dan denken
Omdat je daarmee de twee meters gescheiden van elkaar houd (mits goed in elkaar gezet).

Vind het inderdaad wel een "kromme" manier van handelen, niet echt de manier hoe het hoort maar wie ben ik om dat te beoordelen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 13:34
Magnat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:55:
[...]

Voor het communiceren en uitlezen van de Victron gebruik ik MQTT. De modbus integratie vond ik slecht werken.

toevoegen aan je mosquitto.conf (IP vervangen door je eigen Victron GX IP):
code:
1
2
3
connection victron-bridge
address 192.168.2.206:1883
topic # both 0 victron/

Voordat de Victron informatie gaat doorgeven aan MQTT moet je eenmalig een publish doen. Ik heb zelf een automation die dit iedere 15 sec doet. Als ik MQTT een keer herstart of de server reboot dan gaat dit vanzelf.

Dit doe ik via een HA automation(xxxxxxxxx vervangen door je Victron GX ID):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Refresh Victron Energy
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "15"
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: victron/R/xxxxxxxxx/system/0/Serial
mode: single

Nog een voorbeeld voor zetten van bepaalde settings (configuration.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
mqtt:
  number:
    - name: "Victron ESS Grid Setpoint"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
      min: -15000
      max: 15000
      step: 1000
    - name: "Victron ESS Max Charge Current"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
      unit_of_measurement: "A"
    - name: "Victron ESS Max Discharge Power"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
      min: -1
      max: 7500
    - name: "Victron ESS Minimum Soc Limit"
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/settings/0/Settings/CGwacs/BatteryLife/MinimumSocLimit"
      unit_of_measurement: "%"
      step: 5
OK, ik heb nu ook de MQTT manier gebruikt en dat werkt een stuk beter, bedankt voor de tip.
Lezen lukt wel alleen schrijven naar de CCGX nog niet. Ik ga daar nog mee aan de gang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@zonnepaneelxl
Nu maar hopen dat Innova niet voor de afloop van je contract failliet gaat omdat het onbetaalbaar wordt om voor 91 ct in te kopen en voor max 25 ct te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Fonzie666 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:31:
[...]

OK, ik heb nu ook de MQTT manier gebruikt en dat werkt een stuk beter, bedankt voor de tip.
Lezen lukt wel alleen schrijven naar de CCGX nog niet. Ik ga daar nog mee aan de gang.
Let goed op het verschil in de strings die je stuurt. Je kan dit heel makkelijk testen met een tool zoals MQTT Explorer bijvoorbeeld.

code:
1
2
      state_topic: "victron/N/xxxxxxxxx/
      command_topic: "victron/W/xxxxxxxxx/

De N is om te lezen, de W is om te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 11:46
Srednier schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Ik twijfel of alleen een trafo zal werken, zit geen limiter op. Maar ik kan wel een eenvoudige koppeling bedenken die wel zal werken. Als ik het kan kunnen anderen dat ook, en waarschijnlijk nog beter. Het is echter gewoon fraude en ik hoop dat mensen die dit doen aangepakt worden..

Met alleen je solar op PAP/SAP of via een accu is prima natuurlijk..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
mahagen schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Ik twijfel of alleen een trafo zal werken, zit geen limiter op. Maar ik kan wel een eenvoudige koppeling bedenken die wel zal werken. Als ik het kan kunnen anderen dat ook, en waarschijnlijk nog beter. Het is echter gewoon fraude en ik hoop dat mensen die dit doen aangepakt worden..

Met alleen je solar op PAP/SAP of via een accu is prima natuurlijk..
Eens, ik zie je stroom van PAP naar SAP leiden via een trafo ook als fraude. Artikel 2.6 van de netcode geeft aan dat er geenenergieuitwisseling mag zijn. Wat ik niet begrijp is dat hier de gedachte is dat als deze energieoverdracht van PAP naar SAP gaat via een accu het ineens geen fraude meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:18
Srednier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:06:
[...]

Eens, ik zie je stroom van PAP naar SAP leiden via een trafo ook als fraude. Artikel 2.6 van de netcode geeft aan dat er geenenergieuitwisseling mag zijn. Wat ik niet begrijp is dat hier de gedachte is dat als deze energieoverdracht van PAP naar SAP gaat via een accu het ineens geen fraude meer is.
Simpel, de accu zit of op de PAP of op de SAP.
Geen gelijktijdige koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35
Weet iemand of een lastscheider wel mag tussen een SAP en PAP?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

LinuZZ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:24:
Weet iemand of een lastscheider wel mag tussen een SAP en PAP?
Ze mogen niet aan elkaar, wat wil je dan scheiden?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Ethirty schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Ze mogen niet aan elkaar, wat wil je dan scheiden?
Ik wil bepaalde apparatuur wisselen tussen de primaire en secundaire aansluiting, aircos of de warmtepomp bijvoorbeeld

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
LinuZZ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:38:
[...]

Ik wil bepaalde apparatuur wisselen tussen de primaire en secundaire aansluiting, aircos of de warmtepomp bijvoorbeeld
Dat kan natuurlijk prima als je maar een schakelaar pakt die nooit de PAP en SAP meet elkaar verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
LinuZZ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:38:
[...]

Schakelaar met drie standen? Aan-Uit-Aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
We kunnen het vanalles noemen, het is de alomgeprezen transferswitch, omschakelaar Hager SFT440.
Die komt bijna elke pagina van dit topic wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:01:
We kunnen het vanalles noemen, het is de alomgeprezen transferswitch, omschakelaar Hager SFT440.
Die komt bijna elke pagina van dit topic wel voorbij.
Ik heb zitten zoeken maar nog niet gevonden, bestaan die ook magnetisch (extern bedienbaar vanuit home automation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Van gerenommeerd merken heb je het dan over honderden tot over de duizend euro.
En die zijn ook niet (!) compact.
Aliexpress heeft wel rotzooi die je niet wilt.
Wat andere gedaan hebben is gewoon 2 relais met een timermodule ertussen die de overschakelduur zo maakt dat ze niet tegelijk verbonden kunnen zijn.
Er was ook nog een stel Tweakers die een compleet eigen module hiervoor ontwikkeld hebben en die hier gepost hadden, maar heb daar eigenlijk niets meer van gehoord. Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
LinuZZ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Ik heb zitten zoeken maar nog niet gevonden, bestaan die ook magnetisch (extern bedienbaar vanuit home automation)
Zoals @bbbrumbrum al zei moet je daarvoor een transferswitch hebben.
Eigen maaksel zijn gewoonweg niet snel genoeg met wisselen met als gevolg dat je apparatuur -kort- uitvallen.

Kosten lopen inderdaad op tot wel duizend(en) eur.

Waarom wil je eigenlijk dit hebben?
Normaal heb je op je 1 een contract met hoge TVL en de ander lager of dynamisch contract.
Misschien mis ik iets echter zie ik geen reden om je, je huis op het hoge TVL contract te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Wij zijn benieuwd naar ervaringen mbt Multiplus 2 hoe hard is het geluid op maximale productie?
Komt bij ons eventueel in de garage in de woning te hangen (woonkamer muur zit hier direct achter) zou dit te doen zijn kwa geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
zonnepaneelxl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:00:
Wij zijn benieuwd naar ervaringen mbt Multiplus 2 hoe hard is het geluid op maximale productie?
Komt bij ons eventueel in de garage in de woning te hangen (woonkamer muur zit hier direct achter) zou dit te doen zijn kwa geluid?
Bij mij hangt er 1x mp 48/5000 op 1 fase in de kamer naast mijn werkkamer op de 2e verdieping. Met beide deuren dicht heb ik er geen/nauwelijks last van. Met de deuren open (werkkamer en berghok waar hij hangt) wel. Bij mij doet de MPPT 450/100 ook mee, maar die is stiller en gaat pas veel later actief koelen.

Geruisloos zijn ze niet, maar het is ook zeker geen 1u server die opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
zonnepaneelxl schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:00:
Ik heb ze hangen in de kelderkast, welke precies in het midden van het huis zit. Ze maken wel veel herrie. Wij laden en ontladen op max 4500W (totaal) met 3x 3000VA dit wegens de efficiëntie. Als de energie prijs heel laag is of negatief wil ik nog wel eens op maximale snelheid laden, dit maakt dan aanzienlijk meer geluid.

Er is een retrofit uitgebracht voor de Multiplus om de fans stiller te maken, dit onderdeel (x3) staat al een maand in backorder.

Voor mij was mijn garage geen optie ivm trekken dikke kabels vanaf de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
Magnat schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Ik heb ze hangen in de kelderkast, welke precies in het midden van het huis zit. Ze maken wel veel herrie. Wij laden en ontladen op max 4500W (totaal) met 3x 3000VA dit wegens de efficiëntie. Als de energie prijs heel laag is of negatief wil ik nog wel eens op maximale snelheid laden, dit maakt dan aanzienlijk meer geluid.

Er is een retrofit uitgebracht voor de Multiplus om de fans stiller te maken, dit onderdeel (x3) staat al een maand in backorder.

Voor mij was mijn garage geen optie ivm trekken dikke kabels vanaf de meterkast.
Ter info, Ik heb reeds de stille versie volgens het serienummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnat
saeJ7Oxo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Ter info, Ik heb reeds de stille versie volgens het serienummer.
Ik ben heel nieuwschierig naar het nieuwe geluid straks. Die PWM module zal het geluid onder de 100% fanspeed verminderen. 100% blijft wel even luid las ik.

En voor de mensen die het overwegen, vergeet niet de hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt. Wij hebben de kelderkastdeur standaard op een kier staan, omdat dan de warmte beter weg kan. Hier wil ik nog iets voor verzinnen dat dit in de winter onder onze niet geisoleerde houten vloer doorgaat oid. Hoe warmer, hoe minder efficient. Ik heb een deel van de kabel diktes al aangepakt. 35mm2 van de batterijen/victrons naar de busbars en tussen de busbars, DC schakelaars en shunt heb ik nu 70mm2 zitten. Standaard staat hij op 80A maar ik vond het toch echt wel te warm worden (34 graden ;) ). Onze kelder had soms last van vochtdoorslag, nu eigenlijk nooit meer. De elektrische vochtvreter heb ik niet meer aan hoeven zetten.

Naast een handmatige perstang heb ik nu ook een pneumatische te leen. Een aantal tweakers uit dit topic hebben hier al gebruik van gemaakt. PM me als je hem lenen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Magnat schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Ik ben heel nieuwschierig naar het nieuwe geluid straks. Die PWM module zal het geluid onder de 100% fanspeed verminderen. 100% blijft wel even luid las ik.

En voor de mensen die het overwegen, vergeet niet de hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt. Wij hebben de kelderkastdeur standaard op een kier staan, omdat dan de warmte beter weg kan. Hier wil ik nog iets voor verzinnen dat dit in de winter onder onze niet geisoleerde houten vloer doorgaat oid. Hoe warmer, hoe minder efficient. Ik heb een deel van de kabel diktes al aangepakt. 35mm2 van de batterijen/victrons naar de busbars en tussen de busbars, DC schakelaars en shunt heb ik nu 70mm2 zitten. Standaard staat hij op 80A maar ik vond het toch echt wel te warm worden (34 graden ;) ). Onze kelder had soms last van vochtdoorslag, nu eigenlijk nooit meer. De elektrische vochtvreter heb ik niet meer aan hoeven zetten.

Naast een handmatige perstang heb ik nu ook een pneumatische te leen. Een aantal tweakers uit dit topic hebben hier al gebruik van gemaakt. PM me als je hem lenen wilt.
Zo te zien is mijn Multiplus ook al voorzien van deze "fix".

Het helpt inderdaad alleen als fan niet op 100% draait, op volle snelheid is er geen verschil.

Waarom heb je nu een pneumatische perstang gebruikt? Behalve dat het elektrisch "persen" is zit er toch geen verschil? Als in, denk niet dat ik mijn handgeperste kabelschoentjes moet gaan vervangen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Jazsie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:13:
[...]

Zoals @bbbrumbrum al zei moet je daarvoor een transferswitch hebben.
Eigen maaksel zijn gewoonweg niet snel genoeg met wisselen met als gevolg dat je apparatuur -kort- uitvallen.

Kosten lopen inderdaad op tot wel duizend(en) eur.

Waarom wil je eigenlijk dit hebben?
Normaal heb je op je 1 een contract met hoge TVL en de ander lager of dynamisch contract.
Misschien mis ik iets echter zie ik geen reden om je, je huis op het hoge TVL contract te hebben?
Voor mij zou het zijn een dynamisch (uur)contract voor het overgrote deel van mijn huis, en mijn mijn variabel of vast normale contract voor de rest+pv. Ik verbruik nu meer dan ik opwek dus potentieel is het interessant om een deel van mijn verbruik op de zonnepanelen groepenkast te laten zitten, maar ik wil wel spelen met dynamische prijzen. Later dit jaar misschien een accu pakket toevoegen en het geheel dan weer anders aansluiten.

Potentieel voorbeeld:

Koken normaal gesproken op mijn Eneco contract, maar de zelf reinigende pyrolyse op een negatieve stroomprijs dag op het andere contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Jazsie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Zo te zien is mijn Multiplus ook al voorzien van deze "fix".

Het helpt inderdaad alleen als fan niet op 100% draait, op volle snelheid is er geen verschil.

Waarom heb je nu een pneumatische perstang gebruikt? Behalve dat het elektrisch "persen" is zit er toch geen verschil? Als in, denk niet dat ik mijn handgeperste kabelschoentjes moet gaan vervangen :P.
Mijn handtang gaat maar tot 35mm2. Dus ik moest wel aan wat anders om die paar 70mm2 te knijpen.
De rest zit echt prima met de handtang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Jazsie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:29:
Ik heb deze manier gebruikt @RikHa:
https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices

Het vervangt alle Victron energie meters, dus ook de EM24.

1 universele driver leek mij handiger @Samoerai, ondertussen ook mijn PV omvormer toegevoegd:
[Afbeelding]
Zou je willen delen hoe je dit stuurt?
Ik snap niet helemaal wat ik nu moet sturen naar mijn cerbo toe, en hoe ik daar die waarde in krijg.
Doe je dit via Home Assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:37

Sidenode: als je het systeem dubbel uitvoert ben je niet beperkt door de hoofdzekering ;) De meters ondersteunen max 80A
Wat ik interessanter vind is hoe je dat contract tot September 2024 hebt weten te krijgen. Het betrof een jaarcontract, is miss 2 weken online geweest, en je kon het maximaal een half jaar later laten ingaan.

Ohja, en nog iets, als je gaat handelen: Er mag geen directe electrische koppeling zijn conform wetgeving. Niemand heeft iets gezegd over een mechanische (dynamo - motor) koppeling.

Als je hier een business case van gaat maken raad ik je wel aan om rechtsbijstand te regelen, of vantevoren een interpretatie door advocaat te laten doen. Het is een hoop geld en zit op het randje van misbruik. En ik kán me voorstellen dat innova je pas uitbetaalt als ze door de rechter verplicht worden als ze erachter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 23:12
Meer een wild idee, maar heeft iemand er ook weleens aan gedacht om de DC spanning direct te gebruiken om het sluipverbruik te dekken met accu's? Dat is natuurlijk enkel handig als het salderen straks stopt of om tijdens hoge variabele tarieven over te schakelen.
Ik zit bijvoorbeeld te denken aan het voeden van een server, router etc. Het grootste probleem van dit alles is het ombouwen van de server en de DC bedrading aanleggen. Het voordeel is dat ik kleine lokale accu's kan maken welke een stuk beter handelbaar zijn. Wellicht is het ook efficienter omdat je bij het ontladen enkel DC / DC conversie hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:37
Enigsinds offtopic, maar:
Als je meerdere 12vdc apparaten hebt in één locatie, dan kun je ook kiezen voor een goede - maar veel te zware - level VI efficiency (google dit maar eens) lader van één van de apparaten gebruiken om ze allemaal tegelijk te voeden. KPN levert bijvoorbeeld een VI 30w lader mee met de router. Da's genoeg voor het voeden van een router, switch, en evt een rpi/odroid device. 1 to 3/4/5 DC pin splitters zijn er zat te vinden op ali voor 2 euro. Of je voedt er een N100 servertje mee. Efficientie van zo'n ding is al >80%, dus je bespaart er amper op.

Zelfs als je niet enkel de goedkoopste uren hiervoor inzet is de maximale besparing op jaarbasis tientjeswerk, terwijl de architectuur van je accu's helemaal overhoopt gaat. Denk hierbij aan balancing wat bijvoorbeeld niet goed zou werken. Het schiet meer op om eventueel te kijken naar zuinigere netwerkapparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samoerai
  • Laatst online: 06-05 15:09
RikHa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:42:
Cool! Ik ga er zeker mee experimenteren ter lering ende vermaeck.. Wat hebben jullie in de P1 poort hangen? Omdat ik 2 meters heb, (PAP en SAP) zal ik toch genoodzaakt zijn om de bedrading van de meters door CT klemmen te laten lopen anders weet de GX niet wat door de hoofdzekeringen gaat. Ben een hele nieuwe setup aan het maken hier.
Aan de P1 heb ik dus een ESP32 hangen. Ik werkte daar al mee en heb dus al een Home Assistant + ESP Home configuratie draaien. Ik heb de configuratie van https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMRVictron als basis genomen en iets aangepast om de ESP32 te programmeren.

Omdat het voor mij niet altijd duidelijk is hoe iets aangesloten moet worden, heb ik dat hier genoteerd:
https://sf.own-it.nl/proj...ter-with-TTGO-T7-v13-mini

Mijn aanpassingen kun je terugvinden op:
https://sf.own-it.nl/proj...e_p1meter_victron_version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Magnat schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:23:
[...]
Mijn handtang gaat maar tot 35mm2. Dus ik moest wel aan wat anders om die paar 70mm2 te knijpen.
De rest zit echt prima met de handtang.
Ahhja oke, make sense dan :).
hendrik12345678 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Zou je willen delen hoe je dit stuurt?
Ik snap niet helemaal wat ik nu moet sturen naar mijn cerbo toe, en hoe ik daar die waarde in krijg.
Doe je dit via Home Assistent?
Denk dat we een Victron topic nodig hebben :+.

Ik lees via Node-red op de Cerbo zelf de P1 data uit, deze stuur ik vervolgens via MQTT door zoals beschreven op github.

Mijn P1 data komt ook in HA terecht, je zou vanaf daar door kunnen sturen via Node-red (op de HA zelf) echter heb ik dat niet zo gedaan want mocht HA eruit liggen dan zou de Cerbo geen P1 data meer ontvangen.

Dus de vraag is, hoe lees jij je P1 data uit?

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste