Dat is een lastige, ik kan alleen cijfers geven zoals ik het systeem gebruik met 24/7 in eiland mode met netaansluiting als ondersteuning (er zijn andere setups/gebruik mogelijk, waarover ik niet veel kan zeggen)Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:51:
@Domba wat voor round trip efficiency (RTE) halen jij en anderen met een hybride omvormer? En hoeveel % laad je meteen op vanuit de zon productie en welk deel uit het net?
In een ander topic las ik dat @KC27 afgelopen december op een kleine 80% uitkwam met een AC-DC-AC systeem met een Victron Multiplus. Met een dergelijke efficiëntie vraag ik me af hoe je een fatsoenlijke marge kunt maken met een dynamisch contract. Zelfs als je een zon overschot hebt en alle belastingen al weg saldeert blijft er dan toch vrij weinig over?
5 maanden Janauri tot Mei
Totaal eigen verbruik incl accu 554.9kWh (incl 147.8kWh voor accu) 9.2%
(Opwek+net afname 6039.2kWh / Verbruikers + terug+levering 5484.6 kWh)
Accu in/uit verlies 4.5% (in 3307.4kWh/ uit 3159.6kWh, verlies 147.8kWh)
Gem eigenverbruik systeem zonder accu verliezen 112Watt voor 1 Deye SUN12k
(als aangegeven er zijn andere setup gebruik mogelijk, zoals PCJR en dan zou verbruik terugzakken tot ~30W op bepaalde uren als accu niet wordt gebruikt)
Ik kan geen exact percentage geven voor uit zon en net, dat is niet gescheiden in mijn setup.*)
Als ik uit netaansluiting de accu laad dan worden ook gelijktijdig de verbruikers vanaf het net voorzien, dat is beperking van all in one, als ook dat ik niet heel actief handel bij paar cent negatief omdat ik ergens de opwek van de PV moet laten als de zon schijnt.
In de winter is dat anders daar de lagere uurprijs voornamelijk in de nachtelijke uren valt tov dag gemiddelde, ergens in Maart wisselt dat naar 11-17 uur dat uurprijs lager ligt dan gemiddelde van de dag.
Pas vanaf netto negatief incl heffingen, reduceert PV opwek of schakelt uit
bijv 19 april kon ik PV-opwek nog kwijt in warmte opslag omdat er nog warmtevraag was (was maar 1 dag).
In Mei is PV uitgeschakeld na 1e netto negatieve uurprijzen dag omdat er nauwelijks nog warmtevraag is,
In Mei was 142.7kWh van de 150kWh is direct een gevolg van netto negatieve uurprijs, 7,3Kwh ivm exporteren van piekbelasting en gevolg van 2x tekort komen in nacht/ochtend om verbruikers geheel te voorzien vanuit de accu tot er weer voldoende PV-opwek was.
*) Alleen in Maart/April heb ik tijdelijk gebruik gemaakt van settings om 3 van mijn 6 strings te oormerken (weet geen betere benaming), bij voldoende zon prognose om deel PV (2 strings (elke is ~3250WP) terug te laten leveren en de overige 4 te gebruiken voor verbruikers en om accu op te laden, maar je komt in de knel met de Deye SUN12k dat deze bij negatieve prijzen voornamelijk PV stuurt op de eigen MPPT's en frequentie regeling op MI-ingang best grof is meer aan/uit ipv een mooie 50-55Hz sturing in 0,1Hz stapjes om vermogen te sturen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant