@
GMJansen Als voorbeeld welke afwegingen bij mij hebben gespeeld en welke keuze ik gemaakt heb voor mijn DIY S16 LF280k. Elke setup is wat anders, een andere zekering keuzes zijn dan mogelijk.
Ik heb 4 accu modules een centrale busbar voor max 5 modules(voor Victron is dat een lynx) en 2 Deye 12k met tot 240A laden ontladen elk.
En ik heb lang gezocht want een class T zekering is een rib uit je lijf (
A3T/
JJN)
Daar ik S16 48-58.4V modules heb, vallen een groot deel zekeringen al af omdat deze bestemt zijn voor 32V of 50V
-Afzekering van de cellen
De interne weerstand van een LF280k ligt rond 0.2 milliohm (16x0,2mOhm= 3,2mOhm)
Voor S16 heb je 15 doorverbinders met koperen busbars is dat rond 0,2-0,26 mOhm (~3 mOhm) en dan heb je nog de aansluitkabels naar de BMS, wat vlot 1-2 mOhm kan zijn.
Bij een volle korstsluiting in de BMS kan er een stroom van tenminste 58.4V/0,008 Ohm=7300A lopen de AIC moet hoger liggen zodat de vlamboog uitdooft.
MRBF-type valt af, wordt wel AIC van 10kA voor opgegeven maar dat is voor 12V voor 58V gaat die met de kleine afmetingen, de AIC drastisch naar beneden richting 2kA. Om zelfde reden valt Mega-type af met AIC van 2kA. (Vitron geeft geen AIC op zover ik weet maar heeft het in aanbod verwerkt midi tot 200A/32V & 100A/58V , Mega tot 500A/32V & 300A/58V maar voor grotere LFP-cellen mag je daar best kritsich zijn ivm lagere interene weerstand) hogere 80V ANL en wil BMS uitsparen met duo cellen 2P16S, is mega type wat een trage zekering is, is dan gewoon niet geschikt)
Overblijft ANL-type en dan de keramische, zoals voor boegschroef van boot en heftruck gebruikt wordt.
Deze zijn voor 80V met AIC van 10kA en marge is iets groter door gebruik op lagere spanning. van 58V
Class T-glass zijn duur zoals de A3T/JJN/FW?- series, na veel zoeken ben ik uitgekomen bij EATON
LMT en LMMT-serie, zijn geschikt tot 150Vdc
Keuze is voor een 60% hogere afzekerwaarde dan max van de BMS, dan worden ze nauwelijks warm bij normaal gebruik en is verlies <4W en ze zijn voor worst case.
Tussen BMS en aansluit terminals gebruik ik een 250A RKB1/DC met B-rating
Ik had laatst een die nietmeer bruikaar was om een andere reden dan in en uitschakelen, ondanks deze in talloze serverrack modules kon ik geen losse vinden in NL en moest van China komen.
Aan de busbar gebruik ik een 250A ANL voor een module zodat er geen onderlinge beinvloeding is(zoals aangeven een keramische, meeste in NL zijn van
Siba)
ANL is een snelle zekering en je moet rekening houden dat goedkope al bij 90% van de ampere door kunnen smelten. Ik kan deze altijd nog vervangen door class T mits je rekening houd met de bevestigs afstand van EATON LMT 62mm HH tov ANL 59mm (ANL van Siba is M10 HH 60mm)
Tussen centrale busbar accuzijde en hybride omvormer zijde een hoofdzeker van 900A LMMT
Is wel lager dan 1C maar max hybride omvormers is 480A (afweging zou ook kunnen zijn op doorslag 1seconde @2C van accu-bank en dan kom je op een EATON 710LMMT)
Aan de hybride omvormer kant nog een EATON 315A LMT dat er geen beinvloeding is tussen de twee deye12k
PV <> Deye MPPT's gebruik ik dubbel polige DC automaten met goedkope chinese SPD's.
Ik heb nog M6 cel type ~9A panelen en ben nog aan het stoeien met 10A of 16A afzekering (interne weerstand is 12 of 7 milliOhm/pool plus en min elk verschil 2W vs 1.1W per string) Als omgeving warm is leveren panelen minder en is bedoelt als bescherming tegen inductie bij bliksem inslag in de buurt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant