Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Domba schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:54:

Ik heb 4 accu modules
...
En ik heb lang gezocht want een class T zekering is een rib uit je lijf ( A3T/ JJN)

Daar ik S16 48-58.4V modules heb, vallen een groot deel zekeringen al af omdat deze bestemt zijn voor 32V of 50V

-Afzekering van de cellen
De interne weerstand van een LF280k ligt rond 0.2 milliohm (16x0,2mOhm= 3,2mOhm)
Voor S16 heb je 15 doorverbinders met koperen busbars is dat rond 0,2-0,26 mOhm (~3 mOhm) en dan heb je nog de aansluitkabels naar de BMS, wat vlot 1-2 mOhm kan zijn.
Bij een volle korstsluiting in de BMS kan er een stroom van tenminste 58.4V/0,008 Ohm=7300A lopen de AIC moet hoger liggen zodat de vlamboog uitdooft.
MRBF-type valt af, wordt wel AIC van 10kA voor opgegeven maar dat is voor 12V voor 58V gaat die met de kleine afmetingen, de AIC drastisch naar beneden richting 2kA. Om zelfde reden valt Mega-type af met AIC van 2kA. (Vitron geeft geen AIC op zover ik weet maar heeft het in aanbod verwerkt midi tot 200A/32V & 100A/58V , Mega tot 500A/32V & 300A/58V maar voor grotere LFP-cellen mag je daar best kritsich zijn ivm lagere interene weerstand) hogere 80V ANL en wil BMS uitsparen met duo cellen 2P16S, is mega type wat een trage zekering is, is dan gewoon niet geschikt)

Overblijft ANL-type en dan de keramische, zoals voor boegschroef van boot en heftruck gebruikt wordt.
Deze zijn voor 80V met AIC van 10kA en marge is iets groter door gebruik op lagere spanning. van 58V
Class T-glass zijn duur zoals de A3T/JJN/FW?- series, na veel zoeken ben ik uitgekomen bij EATON LMT en LMMT-serie, zijn geschikt tot 150Vdc
Keuze is voor een 60% hogere afzekerwaarde dan max van de BMS, dan worden ze nauwelijks warm bij normaal gebruik en is verlies <4W en ze zijn voor worst case.

Tussen BMS en aansluit terminals gebruik ik een 250A RKB1/DC met B-rating
Ik had laatst een die nietmeer bruikaar was om een andere reden dan in en uitschakelen, ondanks deze in talloze serverrack modules kon ik geen losse vinden in NL en moest van China komen.

Aan de busbar gebruik ik een 250A ANL voor een module zodat er geen onderlinge beinvloeding is(zoals aangeven een keramische, meeste in NL zijn van Siba)
ANL is een snelle zekering en je moet rekening houden dat goedkope al bij 90% van de ampere door kunnen smelten. Ik kan deze altijd nog vervangen door class T mits je rekening houd met de bevestigs afstand van EATON LMT 62mm HH tov ANL 59mm (ANL van Siba is M10 HH 60mm)

Tussen centrale busbar accuzijde en hybride omvormer zijde een hoofdzeker van 900A LMMT
Is wel lager dan 1C maar max hybride omvormers is 480A (afweging zou ook kunnen zijn op doorslag 1seconde @2C van accu-bank en dan kom je op een EATON 710LMMT)
Aan de hybride omvormer kant nog een EATON 315A LMT dat er geen beinvloeding is tussen de twee deye12k

PV <> Deye MPPT's gebruik ik dubbel polige DC automaten met goedkope chinese SPD's.
Ik heb nog M6 cel type ~9A panelen en ben nog aan het stoeien met 10A of 16A afzekering (interne weerstand is 12 of 7 milliOhm/pool plus en min elk verschil 2W vs 1.1W per string) Als omgeving warm is leveren panelen minder en is bedoelt als bescherming tegen inductie bij bliksem inslag in de buurt
Dank voor je uitgebreide uitleg!
Wel suf, maar had me onvoldoende gerealiseerd hoe je de kortsluitstroom kan berekenen 8)7

Hoe dan ook lees ik overal het advies om max 7inch/20cm na elke batterij een Class T fuse te gebruiken.
Ken je de NH fuses (DC mespatronen)?
https://www.conrad.nl/nl/...0-v-3-stuk-s-1743963.html
Uit de datasheet van een 250A model: 440VDC, 25kA + 17W en een temperatuur tabel.
3 stuks voor € 38 en de houder voor € 35. Kan niet zo snel vinden wat het weerstand/vermogensverlies is.

Zelf ben ik aan het kijken voor een zelfde opzet. Ben er nog niet uit of het een Victron of bv Deye 12k wordt. 3 fase in 1 doos is toch wel erg interessant!
Het is me niet geheel duidelijk waar je de LM(M)T's nu hebt zitten.
Als ik even naar je ontwerp kijk en meedenk:
Ondanks dat Victron het in hun design zet https://www.victronenergy...uch-50-MPPT-Generator.pdf, lijkt het er dus op dat de ANL fuse of jouw Siba gewoon niet voldoen om tussen elke batterij en de busbar te monteren., want: te lage AIC.
De enige is een Class T, met een voloende hoge AIC.
De EATON 315A LMT en de 900A LMMT tussen de busbar en DEYE zou dan dus kunnen vervallen en aangepast in de door jou genoemde Siba. Die lijkt veel op de Megafuse.

https://www.victronenergy...uch-50-MPPT-Generator.pdf

Aardig Victron designdocument:
https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf

Ik ben het overigens niet eens over de opmerking op pag 34: "It might not even be necessary to add an isolator switch. A DC system always contains a main fuse. Removing
the fuse will also break the circuit. So, when the system needs to be maintained, or if the battery needs to be
replaced, removing the main fuse will be sufficient to isolate the battery from the rest of the system."
In nood wil je zeker geen mespatroon trekken, dat geeft levensgevaarlijke vonken. Een schakelaar tussen elke batterij en busbar is dus wel nodig. Zo kun je je batterij ook eenvoudig isoleren voor onderhoud, terwijl de rest doordraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19
Heb zelf momenteel een ANL fuse van 100A en die wordt bij een belasting van 70A ruim 70 graden, ben ik dus niet tevreden mee.

Warmt de 35mm2 kabel op tot wel 50 graden en dat trekt zich helemaal door tot aan de accu/busbar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAhNroWVpkfprANGu8ZnXKbGEYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpxDhwwYDuUKiAOHTeEGUN7J.png?f=user_large

Dus nu kijken voor iets anders (mogelijk T-class?) dat ook beetje betaalbaar is :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 09:35
Idd een duidelijk en leesbaar document _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Jazsie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 01:10:
Heb zelf momenteel een ANL fuse van 100A en die wordt bij een belasting van 70A ruim 70 graden, ben ik dus niet tevreden mee.

Warmt de 35mm2 kabel op tot wel 50 graden en dat trekt zich helemaal door tot aan de accu/busbar.

[Afbeelding]

Dus nu kijken voor iets anders (mogelijk T-class?) dat ook beetje betaalbaar is :).
Hoe lang is die belasting van 70 Ampère?

Ik vind het vreemd, je hebt ook gewoon ANL zekeringen van 250A of zelfs 400A.
70A zou niet echt een probleem moeten zijn.

Hoe lang duurt de belasting?
Hoe lang is de 35mm2 kabel?

Het lijkt alsof de warmte ook nog wat van de kabel kan komen (het omhulsel isoleert ietsje)
Maar wellicht zit het toch niet goed vast geschroefd?
ANL heeft iets meer mogelijkheden om minder contact oppervlakte te maken dan bijvoorbeeld Mega fuse, waar je gewoon 1 gat hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:33
GMJansen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:41:
[...]
Hoe dan ook lees ik overal het advies om max 7inch/20cm na elke batterij een Class T fuse te gebruiken.
Ken je de NH fuses (DC mespatronen)?
https://www.conrad.nl/nl/...0-v-3-stuk-s-1743963.html
Uit de datasheet van een 250A model: 440VDC, 25kA + 17W en een temperatuur tabel.
3 stuks voor € 38 en de houder voor € 35. Kan niet zo snel vinden wat het weerstand/vermogensverlies is.
De gG mespatronen is op moment waarschijnlijk de enigste waar je nog schappelijk aan kunt komen, de class T of andere die je met een boutje vastzet zijn nog maar nauwelijks verkrijgbaar, wat voor mij al de reden uit te wijken naar LMT's ruim half jaar geleden.
Van een levertijd van half jaar moet je niet vreemd op kijken inmiddels.

Laat ik proberen mijn redenering/benadering uit en te zetten , ik probeer mijn afzekeringswaarde zo te keizen dat ik voor normale gebruik een stroom heb 30% van de afzekerings waarde zodat ik maar 10-15% van de opgegeven verlieswarmte hebt en geen straalkacheltje.
Als ook dat ik een aanname doe dat er een kortsluiting zonder weerstand in een BMS of Deye kan optreden.
Zelf ben ik aan het kijken voor een zelfde opzet. Ben er nog niet uit of het een Victron of bv Deye 12k wordt. 3 fase in 1 doos is toch wel erg interessant!
Het is me niet geheel duidelijk waar je de LM(M)T's nu hebt zitten.
Tussen de cellen en de BMS, ik gebruik Seplos BMS die schakelt de plus, waar meeste andere min schakelen.
Als ik even naar je ontwerp kijk en meedenk:
Ondanks dat Victron het in hun design zet https://www.victronenergy...uch-50-MPPT-Generator.pdf, lijkt het er dus op dat de ANL fuse of jouw Siba gewoon niet voldoen om tussen elke batterij en de busbar te monteren., want: te lage AIC.
De enige is een Class T, met een voloende hoge AIC.
De EATON 315A LMT en de 900A LMMT tussen de busbar en DEYE zou dan dus kunnen vervallen en aangepast in de door jou genoemde Siba. Die lijkt veel op de Megafuse.
De meest belangrijke met hele hoge AIC heb ik dus nodig direct na de cellen, voor de BMS,
Als je minder accu modules hebt of maar bijv 1 deye zijn een aantal zekeringen minder essentieel

De rest kan met ANL's, omdat dat snelle zekeringen zijn die doorsmelten tussen 90-130% van de afzekeringswaarde.
Een mega is een trage zekering die kan wel tot 10 seconden 250% van de afzekerings waarde verdragen.

Voor accumodule spanningsloos maken heb ik een 1 polige DC-automaat (RKB1/DC) die tussen BMS en aansluitterminals op de kast zit. De LMT tussen de Deye encentrale busbar heb ik vervangen door een ANL, om reserve te hebben, daar een bestelde reserve LMT een levertijd van half jaar heeft.
(80Volt ANL 250A= ~0.55 MilliOhm; 400A= ~0.30 MillOhm, ~0.25 MilliOhm /---/ een 300A Mega heeft ~0.18 MilliOhm) dat ik een 2x zo hoge waarde voor ANL kies heeft te maken met warmteverlies.
Voor 0.5C LF280k met 200A BMS is een 400 ANL 6W, de trage 300A Mega 3.5W

Aan de accu zijde Ik heb voor de zekerheid nog een ANL zekering voor elke module op de verzamel- busbar, waar plek is voor 5 stuks en wel een ANL van 200% van de normale BMS waarde afgerond naar boven (deze hoge keuze zoals, hier boven anders worden die ANL-zekeringen straalkacheltjes P=I^2x R)

Aanname. Een BMS krijgt interne sluiting
De LMT sluit de cellen af, maar via de busbar zijn er nog 4 modules die kortstondig 150% van nominaal waarde van de BMS uit de ander accu modules kan leveren, zonder schade aan die BMS, voordat de BMS-en van deze modules ingrijpen de ANL zekering is te hoog (is wel een snelle zekering) voor de niet betroffen modules (ik heb nog een 200A module op mijn wenslijstje staan zodat ik 1C=860A heb)

De DC B250A CHCYZO RKB1/DC automaat, (tussen BMS en module terminals om los te koppelen) is ook niet bij zonder snel, is een DC B-kar (3x-5xIn (250A) op magnetisch, thermisch 2,5xIn >1sec & < 60sec)
(Ik gebruik bijv geen CHINT NB1 xx DC omdat een DC c-type is 7ln--10In)
In de slechtste situatie heb ik dan een vlamboog van ca35-45kJ/s voor de tijd dat die blijft bestaan.
Als je dat vergelijkt met een lastrafo/lasinverter, je kunt zeer riant lassen met 10% daarvan .

De 900A LMMT kan ik bijv niet laten vervallen, met twee Deye's elk goed voor normale 240A laden/ontladen capaciteit
Ik kies hier ook voor ~2x nominaal als afzekerings vanwege je anders te veel warmteverlies hebt over de zekering onder normale gebruiks omstandigheden en die warmte moet ergens heen
800A ANL 80volt zou ook kunnen, die bestaan AIC-= ca 2700A voor CNN type zoals van Bussmann/Littelfuse ANN/CNN-type
(die zijn er speciaal voor de lynx shunt, voor M8 aansluiting, vitron gebruikt CNN type en is erin 125A, 325A, 500A en 800A, ik gebruik een eigenbouw busbar set )

@Jazsie Ik kies mijn ANL's op 160-200% van max van de BMS-waarde, zodat onder normale omstandigheden 95% van de tijd rond 30% van de afzekerwaarde of lager zit, dan heb je rond 10% van de warmte die rond de afzekeringswaarde hebt.
Een goede uur prijs laat ik niet lopen als de accutemperatuur het toe laat dan verhoog ik van gebruikelijke 0,2C tot 0.3C voor 3 hoogste tariefuren (ik zet maar 2/3 van accu in voor teruglevering in de namiddag, rest houd ik achter voor eigen gebruik en tot er weer >1kW PV-opwek is, voor ochtend piek 7-9u bij dynamisch), naar 0.5C (net aansluiting is 3x25A/)
Class T met bevestigingsgaten met boutjes <200A is nog wel heel kleine kans op iets betaalbaar
Maar in de vorm zoals van een Mersen A3Txxx xxx=ampere zal zeer gering zijn of tegen een hoofdprijs.
Een megafuse heeft minder interne weerstand, maar houdt rekening met dat deze eerder >250% van de afzekerwaarde voor doorsmelten <1seconde

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@!null een Siba ANL 80v 100A is 0.45MilliOhm 6Watt, (150A 0.24mOhm/7.4W; 200A 0.17MilliOhm/11W; 250A 0.14mOhm/14W)
Van andere zoals die vergulde die zijn meer voor cosmetisch doel is de interne weerstand hoger en vaak is er geen datasheet te vinden van het merk/merkloos
(een willekeurige chinesche met zo'n zwart omhulsel meet ik voor een 250A 0.52mOhm voor)
Als @Jazsie een milliohm meter heeft als een TR1035+ zou die eens kunnen meten wat de weerstand is.

Edit Datasheet voor SIba ANL vergelijk dat maar eens met de die vitron verkoopt voor de 400& 500A

[ Voor 26% gewijzigd door Domba op 23-07-2023 12:53 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
!null schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Hoe lang is die belasting van 70 Ampère?

Ik vind het vreemd, je hebt ook gewoon ANL zekeringen van 250A of zelfs 400A.
70A zou niet echt een probleem moeten zijn.

Hoe lang duurt de belasting?
Hoe lang is de 35mm2 kabel?

Het lijkt alsof de warmte ook nog wat van de kabel kan komen (het omhulsel isoleert ietsje)
Maar wellicht zit het toch niet goed vast geschroefd?
ANL heeft iets meer mogelijkheden om minder contact oppervlakte te maken dan bijvoorbeeld Mega fuse, waar je gewoon 1 gat hebt.
Handig om te vermelden, dat is dus bij 1 uur belasting. 35mm2 kabel is in totaal (+ en -) nog geen 2 meter.

Ben nu van plan om dit gedeelte (vanaf de ANL naar DC automaat) te vervangen door 50mm2.

Alleen zou 35mm2 het probleem niet moeten zijn, de andere zijde (negatief) die aan de BMS zit wordt totaal niet warm. Maar inderdaad wordt ie op dat punt warmer dan de andere kant van de zekering...
Domba schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:12:
[...]
@Jazsie Ik kies mijn ANL's op 160-200% van max van de BMS-waarde, zodat onder normale omstandigheden 95% van de tijd rond 30% van de afzekerwaarde of lager zit, dan heb je rond 10% van de warmte die rond de afzekeringswaarde hebt.
Een goede uur prijs laat ik niet lopen als de accutemperatuur het toe laat dan verhoog ik van gebruikelijke 0,2C tot 0.3C voor 3 hoogste tariefuren (ik zet maar 2/3 van accu in voor teruglevering in de namiddag, rest houd ik achter voor eigen gebruik en tot er weer >1kW PV-opwek is, voor ochtend piek 7-9u bij dynamisch), naar 0.5C (net aansluiting is 3x25A/)
Class T met bevestigingsgaten met boutjes <200A is nog wel heel kleine kans op iets betaalbaar
Maar in de vorm zoals van een Mersen A3Txxx xxx=ampere zal zeer gering zijn of tegen een hoofdprijs.
Een megafuse heeft minder interne weerstand, maar houdt rekening met dat deze eerder >250% van de afzekerwaarde voor doorsmelten <1seconde
BMS is 150A, maximale afname zal 80A, dus zodoende voor 100A gekozen.

In de Lynx shunt zit een 300A ANL, deze wordt niet warm.
In de Lynx DC distributor zit een CNN (meen ik) van 125A en die wordt ook niet warm.

160-200% van BMS zou dius 240-300A zijn.

DC Automaat is 125A, bedoeling is dat de ANL eerder smelt dan de DC automaat.
DC automaat zit er in voor makkelijk afkoppelen van de accu en niet om als zekering te fungeren.
Kan wel maar dan zou ik net zo goed de ANL zekering eruit kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik vertrouw voor overbelasting wel op de DC automaat, bij kortsluitstroom gaat als nog als eerste de ANL ook al is mijn DC automaat een B-kar. het is nog steeds 3-5x die 125A voor de eerste seconde

Er zitten gewoon verschillen tussen die ANL zekeringen in de lage zekerings waarden zijn er zelfs die puur zink gebruiken of een extra dikke oppervlakte laag nikkel, de weerstand is hoger of de weerstand loopt veel sneller op als de zekering warmer wordt door gebruikte metaal of legering voor de zekering.
Ik meet gewoon verschillende weerstanden tot wel 3x tL, voor jouw gebruik is elke 1/10 milliOhm = 0.5Watt meer warmte,
Class T zekeringen zijn ideaal, maar nog nauwelijks betaalbaar aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
@Domba, grappig hoe je dit zo uitgezocht hebt. Wel nuttig hoor:-)
Ik ben niet zeker wat nu moet/ veilig is, je gaat nl. regelmatig flink over de waardes heen.
Wel stel ik me voor dat je bij langere flinke overbelasting, rekening moet houden met de kabeldiameters en dergelijke.
Anders branden die uiteindelijk eerder door dan een fuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
GMJansen schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:47:
@Domba, grappig hoe je dit zo uitgezocht hebt. Wel nuttig hoor:-)
Ik ben niet zeker wat nu moet/ veilig is, je gaat nl. regelmatig flink over de waardes heen.
Zover ik weet ga ik niet over de waardes heen, het is een beetje ruim bemeten aan DC-zijde.
AC zijdig en dan aan LOAD/EPS huis-zijde is veel lastiger, dat je daar rekening moet houden dat huis installatie geschikt is voor 50A per fase en die ook goed begrenst.
Twee Deye 12k hebben geen moeite met scheve fase belasting en kunnen zonder een krimp te geven op 1 fase tot 12kW leveren zolang alle 3 fase te samen niet meer dan 24kW zijn en dat is nog zonder passthrough van netaansluiting.
Ik kies afzekering zelfs een beetje ruim om zo weinig.warmte te hebben.
Bij alles wat ik doe, al heb ik op momentum aangetrokken, check ik verbindingen nog eens met milliohm meter en later nog de temperatuur met IR
1milliOhm te veel weerstand op meest ongunstige punt zoals in de centrale busbar dat kan tot 230W extra warmte geven.
Wel stel ik me voor dat je bij langere flinke overbelasting, rekening moet houden met de kabeldiameters en dergelijke.
Anders branden die uiteindelijk eerder door dan een fuse.
Kabels worden niet vergeten, (we hebben altijd iets als ESPhome met aantal 1-wire-bus met wat DS18B20's om temperatuur te volgen in HA)

Sinds voorjaar het voornemen om te proberen met 1 accubank te werken en op te waarderen van 240A naar 480A regulier max aan accu zijde. (Ik kan altijd nog naar elke Deye een eigen accu (30kWh+15kWh), is alleen een complexere sturing)
Dat is eigenlijk een grote zoektocht en uitproberen om zoweinig mogelijk verlies als warmte te hebben,
De Deye is aangesloten met 95mm2, een DIN persschoen voor 120mm2 past net niet op het aansluitblok van Deye.de 12k
Een volgende stap die ik nog wil uitproberen is om alle accumodules met een dubbel kabelset aan te sluiten op de centrale busbar (200A (BMS) accu met 2x35mm2, ipv 1x70mm2 maar wel op 1 ANL zekering op de busbar)

Op moment is de warmte niet helemaal onder controle dat ik zowel huis als 17kW kan invoeden
Vorige herfst was ik nog bang dat accu's in de winter wel eens te koud konden staan, over paar maanden verhuis ik het geheel naar een grotere ruimte met airco (split unit met twee binnenmodules)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
@Domba, de veiligheid is zo te lezen gewaarborgd!

Heb je overigens aan de AC zijde aardleks, met elk 4 automaten, of Alamats?
Dit vraag ik, omdat ik benieuwd ben -indien optie 1- welke kabel diameter je gebruikt.

Kan de Deye ook iets als Power Assist?
(Victron term om bij een tekort aan accu 'stroom', bij te leveren van het net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GMJansen schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:23:

Dit vraag ik, omdat ik benieuwd ben -indien optie 1- welke kabel diameter je gebruikt.

Power assist is juist andersom. ALs je hoofdzekering te weinig kan leveren kan de accu/omvormer bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Klopt,
Andersom werkt ook, had dacht ik dezelfde naam(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Hier nog een aardig informatief filmpje van Johannes (Victron goeroe 😁)
De setting is een beetje suf, maar dat vergeven we 'm.

"Hoe werkt dat nu met de spanningsniveaus bij laden, ontladen, power assist en accu spanning naar netspanning conversie."

YouTube: Inside the Victron MultiPlus & a Detailed Explanation of How It Works

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GMJansen schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:23:

AC outrput heeft ALS met losse automaat maar een ALAMAT kan natuurlijk ook gewoon, ligt aan je situatie.
Ik heb niet het hele huis eraan hangen, hier enkel als nood "stekker".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@GMJansen
eind groepen alamats
Direct bij hybride omvormer op alle drie,in/uitgangen 3 fase aardleks type B, in hoofverdelerkast, is ook om de kabels naar onderverdeler af te zekeren (hoofdverdelerkast heeft geen eindgroepen)
Hoofdverdeler is over twee 4x12module kastje verdeeld, componenten in een groepenkasten geven ook warmte af. Een erdeer/groepenkast kan beperkte hoeveelheid warmte verdragen. Ik gebruik vuistregel , 1e rij 22W en is een kast met meer rijen dan elk volgende plus 5W.
automaten en andere componenten in verdeler-groepenkast worden ook warm, komt van alle componeneten in de kast de maxi­male Watt-dissi­patie samen in buurt van vuistregel, er is apart NPR voor omdat te bereken
(NPR-IEC/TR 60890, de versie van 2022 is de officiele)

"Power assist"
De Deye heeft 2 opties,
Ik heb alles achter de omvormer in UPS setting, je kan bepalen hoeveel de accu max mag leveren, is er meer nodig dan wordt het aangevuld vanuit het net.

De andere is grid peak shaving,
Dan geef je aan hoeveel het het net mag leveren en dat wordt dan aangevuld met PV of uit accu. (als PV niet nodig is gaat die in de accu als er ruimte is)
Misschien dat in Deye topic iemand dat gebruikt en weet hoe goed dat werkt met verbruikers achter de CT's, ik gebruik de eerste heel soms.
Laatste keer dat ik even grid shaving geactiveerd heb gehad, was ca 5 firmware versies terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 04:15:
@GMJansen
eind groepen alamats
Direct bij hybride omvormer op alle drie,in/uitgangen 3 fase aardleks type B, in hoofverdelerkast, is ook om de kabels naar onderverdeler af te zekeren (hoofdverdelerkast heeft geen eindgroepen)
Hoofdverdeler is over twee 4x12module kastje verdeeld, componenten in een groepenkasten geven ook warmte af. Een erdeer/groepenkast kan beperkte hoeveelheid warmte verdragen. Ik gebruik vuistregel , 1e rij 22W en is een kast met meer rijen dan elk volgende plus 5W.
automaten en andere componenten in verdeler-groepenkast worden ook warm, komt van alle componeneten in de kast de maxi­male Watt-dissi­patie samen in buurt van vuistregel, er is apart NPR voor omdat te bereken
(NPR-IEC/TR 60890, de versie van 2022 is de officiele)

"Power assist"
De Deye heeft 2 opties,
Ik heb alles achter de omvormer in UPS setting, je kan bepalen hoeveel de accu max mag leveren, is er meer nodig dan wordt het aangevuld vanuit het net.

De andere is grid peak shaving,
Dan geef je aan hoeveel het het net mag leveren en dat wordt dan aangevuld met PV of uit accu. (als PV niet nodig is gaat die in de accu als er ruimte is)
Misschien dat in Deye topic iemand dat gebruikt en weet hoe goed dat werkt met verbruikers achter de CT's, ik gebruik de eerste heel soms.
Laatste keer dat ik even grid shaving geactiveerd heb gehad, was ca 5 firmware versies terug.
@Domba welke Btype aardleks gebruik je? Zijn die vanuit Deye / regelgeving ook verplicht? Want dat is wel een aardige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
KC27 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:59:
Vanmiddag de laatste kabeltjes netjes weggewerkt:
[Afbeelding]
Bijna klaar. Ik wacht nog op een 3 fasen meter die ik met ethernet uit kan lezen.
Die moet linksboven bij de schakelkast.
De batterijen ( 2 x 16 280 Ah EVE LiFePO4 cellen) nominaal staan op de grond (op wieltjes).
De batterijen zijn ieder voorzien van een JDB bms (16s 100A),die ik kan uitlezen met een app via bluetooth, maar de rs485 uitgang is via een rs485/usb kabel en een hub aangesloten op de gx kaart van een Multiplus II(zie hierna).
Daarboven twee messchakelaars ieder voorzien van twee 100 A smeltpatronen).
Daarboven twee busbars.
Daarboven 3 Victrons Multiplus II 48V 3000VA, waarvan 1 (de linkse) met gx kaart.
Ieder aangesloten op een aparte fase met 16A veiligheids automaat in schakelkast linksboven.
Nu ik jouw opstelling zie vermoed ik dat ik een denkfout maak. Ik dacht dat elke Multiplus zijn eigen accupakket moest hebben, maar als ik jouw opstelling zie lijkt het alsof alle Multiplussen op hetzelfde accupakket aangesloten zijn, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Nu ik jouw opstelling zie vermoed ik dat ik een denkfout maak. Ik dacht dat elke Multiplus zijn eigen accupakket moest hebben, maar als ik jouw opstelling zie lijkt het alsof alle Multiplussen op hetzelfde accupakket aangesloten zijn, of niet?
Je sluit je accu('s) en MultiPlus(sen) aan op dezelfde busbar. Er is geen 1-op-1 relatie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Ja de accu's zijn aangesloten op een busbar (twee dus voor de min en de plus) en de 3 multiplussen ook.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Bij Victron moeten ze aan elkaar aangesloten worden bij een 3-fase of parallel setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:14:
[...]

@Domba welke Btype aardleks gebruik je? Zijn die vanuit Deye / regelgeving ook verplicht? Want dat is wel een aardige investering.
Ik heb nu "Geya" en "Etek" 63A 100mA (ik heb nog 1 300mA) 4-polige RCBB/ aardlekschakelaars

Voor kabel afzekering/onderverdeler gebruik ik enkel aardlekschakelaars, geen aardlekautomaten wat een extra bron van warmte zou zijn in de hoofdverdeler met 3 onderverdelers
In onderverdeler weer 3 eindgroep alamats per fase.
Als ook ik met een beperkte stroombron, niet het benodigde vermogen beschikbaar heb voor de kortsluitstroom van een kar-B automaat.
Voor Deye en netaansluiting kan gewone 40A type-B voor mijn UPS-setup , aan beide zijde waarvan 1 vertraagde of 30mA/300mA

Op de MI ingang heb ik op moment een 30mA 40A 4p , dat werkt met 3 netgebonden type kleine omvormers 1 fase 1,6kW/2,1kW SMA en een Solis 3kW, en ik heb tot 11mA lekstroom gemeten, met name die SMA SB's hebben lekstromen (<5mA). Is een statische situatie wat aangesloten en verandert niet snel en ik wil juist dat als het richting 30mA gaat het uitvalt.
Volgens NEN1010:2020 voldoet dit niet omdat je (ongewenste activering)met een waarde uit een lijst zou moet werken en niet met werkelijke lekstromen.

Wel aardlekautomaten voor eindgroepen, Emat 30mA is voor mij voldoende, heb nog een 63A 4P relais in de kring heb die afschakelt bij te hoge of lage spanning en voor eindgroepen kan ik werking eenvoudig testen via een stopcontact, die ik in elke eindgroep heb (eventueel extra voor bij geplaatst) Het testknopje op aardlekautomaat is voor mij onvoldoende voor mijn situatie met net ondersteuning en volledige eiland bedrijf

63A en 100A type B 100mA aardlekschakelaar is puur vanwege dat ik twee Deye kan in zetten en daar is zeer lastig aan te komen en prijzig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je uitleg vraagt om foto's van je installatie @Domba :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Jazsie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:20:
Je uitleg vraagt om foto's van je installatie @Domba :).
Mee eens (+schema's)!
Ohja, vanwaar 2x 12k, heb je zulke grote verbruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
GMJansen schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Mee eens (+schema's)!
Ohja, vanwaar 2x 12k, heb je zulke grote verbruikers?
Kijk eens onder reacties bij mijn profiel, (ook hier,plan voor "10MWh seizoenwarmtebuffer")
Ligt stil zolang er geen zekerheid is over afbouw salderen

Edit: schema' van huidige test setup?
Op moment heb ik een warmte probleem ik kom de 12kW niet echt voorbij voor ontladen of hybride omvormers in verschillende ruimtes ophangen of wordt accu-bank in andere ruimte met airco.
Een overall verlies van 10-11% klinkt super, maar bij 3 uur laden van PV of Net, dan zijn accucellen al opgewarmt en later terugleveren is dat wel >6Kwh warmte in minder dan 8 uur voor de ruimte en accucellen die 8-10 graden warmer zijn dan ruimte temperatuur.

Voor een TNCS net aansluiting kan je dit schema gebruiken, zitten niet meer componenten in dan nodig

[ Voor 47% gewijzigd door Domba op 25-07-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39
Omdat ik de meeste Tweakers uit het Deye topic hier ook zie posten, post ik mijn vraag in dit topic.

Mijn nieuwbouwwoning wordt in september opgeleverd en ik wil alvast wat speeltjes gaan bestellen. Ik moet straks ~60 430WP panelen (oost-west) en 4x 15kWh Seplos Mason accu's aansluiten op mijn nieuwe woning. Ik twijfel echter nog steeds tussen een setup met 2x Deye 12K 1LP3 of een Victron setup met 3x een MultiPlus-II 48/5000.

Mijn wensen zijn:

- Te koppelen met HomeAssistant (is gelukkig voor zowel Deye als Victron mogelijk)
- Ik wil graag met automations via HomeAssistant opgeslagen energie vanuit de accu's terug leveren aan het net
- Nice to have: Ik heb een Kia EV6 die ik graag via V2L zou willen koppelen met mijn setup. Doel is om (eentueel) mijn Seplos accu's bij te laden op dagen met te weinig zon. De Deye's hebben standaard een input voor een generator waar dit waarschijnlijk mee kan. Voor een Victron setup zal ik een Skylla-TG nodig hebben, of gaan voor 3x een Quattro-II 48/5000, zonder zekerheid dat het gaat werken.

Het Victron ecosysteem is prachtig. Het feit dat alle componenten in het systeem te koppelen zijn via o.a. een Cerbo GX is ideaal. HA integratie ziet er goed uit. Webportal van Victron is zeer compleet. Echter zijn de meerkosten voor een Victron setup erg hoog vergeleken met de Deye setup. Met de 3x MultiPlus heb veel minder invertercapaciteit beschikbaar dan de Deye's. Voor de Victron setup moet ik ook extra Solar Charge Controllers gaan aanschaffen. Tevens ben ik bij één defecte MultiPlus alles kwijt, terwijl ik op 1 van de 2 Deye's mijn hele huis nog op 3-fasen kan voeden. Daarnaast lees ik erg veel over geluidshinder van de MultiPlus. Deze staan bij mij wel in de berging, dus veel last ga ik daar waarschijnlijk niet van krijgen.

Mis ik nog een groot voordeel van een Victron setup t.o.v. de Deye setup wat mij toch over de streep kan trekken om voor Victron te gaan?

Ik zag wat commentaar van Tweakers over dat het 'lastig' is om via de Deye's uit de accu terug te leveren. In een eerdere post van mahagen lees ik het volgende:
mahagen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Voor verkoop vanuit batterij zet je Zero Export naar Allow Export. Het vermogen waarmee hij dan gaat terugleveren is dan de max-batt-discharge. Als je wilt laden moet je het voltage/soc in de time-of-use verhogen.

Bij jou moeten we de time-of-use nog ombouwen naar soc% trouwens.
Kan iemand aangeven dat dit 100% zeker werkt met de Deye met aansturing vanuit HA?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:01:
Omdat ik de meeste Tweakers uit het Deye topic hier ook zie posten, post ik mijn vraag in dit topic.

Mijn nieuwbouwwoning wordt in september opgeleverd en ik wil alvast wat speeltjes gaan bestellen. Ik moet straks ~60 430WP panelen (oost-west) en 4x 15kWh Seplos Mason accu's aansluiten op mijn nieuwe woning. Ik twijfel echter nog steeds tussen een setup met 2x Deye 12K 1LP3 of een Victron setup met 3x een MultiPlus-II 48/5000.

Mijn wensen zijn:

- Te koppelen met HomeAssistant (is gelukkig voor zowel Deye als Victron mogelijk)
- Ik wil graag met automations via HomeAssistant opgeslagen energie vanuit de accu's terug leveren aan het net
- Nice to have: Ik heb een Kia EV6 die ik graag via V2L zou willen koppelen met mijn setup. Doel is om (eentueel) mijn Seplos accu's bij te laden op dagen met te weinig zon. De Deye's hebben standaard een input voor een generator waar dit waarschijnlijk mee kan. Voor een Victron setup zal ik een Skylla-TG nodig hebben, of gaan voor 3x een Quattro-II 48/5000, zonder zekerheid dat het gaat werken.

Het Victron ecosysteem is prachtig. Het feit dat alle componenten in het systeem te koppelen zijn via o.a. een Cerbo GX is ideaal. HA integratie ziet er goed uit. Webportal van Victron is zeer compleet. Echter zijn de meerkosten voor een Victron setup erg hoog vergeleken met de Deye setup. Met de 3x MultiPlus heb veel minder invertercapaciteit beschikbaar dan de Deye's. Voor de Victron setup moet ik ook extra Solar Charge Controllers gaan aanschaffen. Tevens ben ik bij één defecte MultiPlus alles kwijt, terwijl ik op 1 van de 2 Deye's mijn hele huis nog op 3-fasen kan voeden. Daarnaast lees ik erg veel over geluidshinder van de MultiPlus. Deze staan bij mij wel in de berging, dus veel last ga ik daar waarschijnlijk niet van krijgen.

Mis ik nog een groot voordeel van een Victron setup t.o.v. de Deye setup wat mij toch over de streep kan trekken om voor Victron te gaan?

Ik zag wat commentaar van Tweakers over dat het 'lastig' is om via de Deye's uit de accu terug te leveren. In een eerdere post van mahagen lees ik het volgende:

[...]

Kan iemand aangeven dat dit 100% zeker werkt met de Deye met aansturing vanuit HA?
Waarom heb je 2 Deye's "nodig"? De Victrons doen samen net zoveel vermogen als 1 Deye.
En hoe ga je met Victron PV in de accus stoppen?

Wat is je doel? Maw waarom 60kWh?

En als je toch alles koopt ,waarom dan niet HV gaan, dan kun je iig al je PV op 1 15k Deye oid kwijt.
Alhoewel met oost-west een 12k wss ook wel lukt, maar je zal ook een beetje gas willen kunnen geven met laden/ontladen van die 60kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39
Keuze voor 2x de Deye 12K is omdat ik anders (volgens mij) niet alle PV kan aansluiten op 1 omvormer. Volgens mij mag ik 600V op 1 MPPT van de Deye aansluiten. 1/4e van de installatie is op het westen. 3/4e zit op verschillende orientaties op oost en zuid-oost. Vandaar dat ik geen 2 strings parallel pak, maar toch voor 2 omvormers wil gaan (tevens backup als er 1 defect gaat?).

Met een Victron setup heb ik inderdaad nog extra Solar Charge controllers nodig, daar ben ik mij van bewust. Dat vergroot echter nog meer het verschil in budget benodigd tussen de Deye en Victron setup.

Mijn doel is zoveel mogelijk opgewekte energie zelf opslaan en verbruiken. Ik zit nu met L/W WP en zonder eigen laadpaal al op een verbruik van 6000 kWh per jaar (zonder eigen opbrengst van huidige 6000WP solar meegerekend). Ik moet straks aan huis gaan laden, mijn vrouw heeft haar zinnen gezet op een whirlpool in de tuin, dus het verbruik gaat zeker nog aardig wat omhoog.

HV gaan heeft zeker voordelen. Minder dikke kabels nodig, sneller laden en ontladen etc... Echter vind ik de DIY Seplos Mason box van 15kWh mooi in elkaar zitten en die is 48V. Ik wil eigenlijk niet zelf gaan aankloten met een HV systeem. Volgens mij kan ik met 2x de Deye 12k ook met 480A de accu's laden/ontladen. De 4x Seplos Mason hebben allen een 200A BMS aan boord.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@sMoKeFiSh Houdt rekening met de warmte,
Ik heb voor de winter mijn Deye opgehangen in een ruimte van 24m3 met enige isolatie, die ik bij vorst met 650W makkelijk op temperatuur zou kunnen houden omdat ik bang was dat mijn accu's te koud zouden staan.
In de winter kon ik met max laden voor eigengebruik.
Vanaf April, was er voldoende PV opwek en 24 van 28Kwh werd gebruikt om te loadshiften.
In April kon dat nog soepel binnen 2 uur, maar in juni met de vele zomerse dagen liep dat terug naar 24kWh in 3 uur en zelfs een paar dagen 4 uur om de accutemperatuur rond 35 te houden. Net als grid-Tie omvormer is de PV omzetting niet 100%, en komt 3-4% vrij als warmte waardoor de ruimte temperatuur oploopt en accu ook lastiger warmte kwijt kan en nog warmer wordt. .

Ik heb PV met multi-orientatie waardoor ik een plateau heb van ca 3 uur, 10-14kW op een zonnige dag en net als een gewone omvormer ca 4-5% komt als warmte vrij tijdens PV omzetten & laden, dat is 3 uur lang 500-700W en paar uur later zit die warmte in de weg om die 24kWh vlot terug te kunnen leveren (ik heb een 2e Deye, maar samen kom ik niet voorbij wat met 1 al kan).
Ik heb de jacht geopend op alles wat warmte produceert, voor meer vermogen richting 17kW ,
1% efficienter is mooi meegenomen, maar veel belangrijker het scheelt bijna 20% aan warmte voor de ruimte waar hybride en accu staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

Je kan het gewoon als switch in HA hebben.
Wat het lastiger maakt je moet zorgen dat HA het op de juiste tijd aan en uit zet, (of zelf even aan klikken), je kan het niet vroegtijdig zoals laden en ondersteuning als een preset uren van te voren sturen of wat die moet doen als accu vol is.
En als je het in HA hebt, je regelt met de max discharge, maar daar gaat wel eigen verbruik van af en komt eventuele PV opwek bovenop, het is geen netto waarde van levert dit uur met 10,00kW terug of exact 10,0kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:45:
Keuze voor 2x de Deye 12K is omdat ik anders (volgens mij) niet alle PV kan aansluiten op 1 omvormer. Volgens mij mag ik 600V op 1 MPPT van de Deye aansluiten. 1/4e van de installatie is op het westen. 3/4e zit op verschillende orientaties op oost en zuid-oost. Vandaar dat ik geen 2 strings parallel pak, maar toch voor 2 omvormers wil gaan (tevens backup als er 1 defect gaat?).

Met een Victron setup heb ik inderdaad nog extra Solar Charge controllers nodig, daar ben ik mij van bewust. Dat vergroot echter nog meer het verschil in budget benodigd tussen de Deye en Victron setup.

Mijn doel is zoveel mogelijk opgewekte energie zelf opslaan en verbruiken. Ik zit nu met L/W WP en zonder eigen laadpaal al op een verbruik van 6000 kWh per jaar (zonder eigen opbrengst van huidige 6000WP solar meegerekend). Ik moet straks aan huis gaan laden, mijn vrouw heeft haar zinnen gezet op een whirlpool in de tuin, dus het verbruik gaat zeker nog aardig wat omhoog.

HV gaan heeft zeker voordelen. Minder dikke kabels nodig, sneller laden en ontladen etc... Echter vind ik de DIY Seplos Mason box van 15kWh mooi in elkaar zitten en die is 48V. Ik wil eigenlijk niet zelf gaan aankloten met een HV systeem. Volgens mij kan ik met 2x de Deye 12k ook met 480A de accu's laden/ontladen. De 4x Seplos Mason hebben allen een 200A BMS aan boord.
Om je eigen verbruik te vergroten zijn de eerste kWh's iig het belangrijkste. 60kWh is meer iets om te handelen. En auto laden uit accu moet je eigenlijk niet willen vanwege de vele conversies, daar gaat makkelijk >25% verloren voor je PV energie op het wegdek terecht komt.
Tenzij je offgrid wilt gaan, maar dat is financieel ook niet handig en denk dat je dan nog steeds te weinig PV hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Mijn wensen zijn:

[...]
- Victron is open en kan je inrichten zodat het doet wat jij exact wilt.
- Bestaat uit degelijke componenten die "Plug & Play" zijn.
- Goede basis, zoals software / portal.
- Duurder in aanschaf.

Deye is eigenlijk precies het tegenover gestelde (wilt niet zeggen dat het perse slecht is).

Het is meer wat je budget is en in hoeverre jij wilt gaan Tweaken.

Victron setup draait hier als een zonnetje, op vol vermogen wordt ie wel warm en zoals @Domba zegt gaat dit invloed hebben op het maximaal vermogen. Zeker als je paar uur achter elkaar dit doet.

EV laden uit je accu zou ik ook niet doen zoals @bbbrumbrum zei.
Veel conversie verlies.

Waarom wil je V2L hebben? Ik zie daar het nut niet van in, wederom extra conversie verlies.
Die energie kan je beter in je EV houden en "optrijden".

Het geld van een V2L "setup" kan je overigens beter stoppen in nog meer PV panelen (niet dat ~60 panelen van 430 Wp weinig is xD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Iemand tips/ervaringen mbt een main busbar? Ik lijk met het system van Rittal (RiLine 60) wel wat moois te kunnen maken, maar twijfel welk railkoper te gebruiken. Kan kiezen uit:

https://hager.com/nl/cata...koper-30-x-10-mm-b-500-mm : Zou genoeg hebben aan 2 stuks van 50cm en niet al te duur, maar is blank koper.

https://pim.woehner.de/EN...s_12_30_x_10mm/1000044970 : Alleen te krijgen in lengtes van 2,4m, iets duurder (per meter), maar wel netjes vertind.

Zou het liefst wel vertind hebben, maar hou dan al snel meer dan de helft over.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Links werken niet vanwege de : er achter. Blank koper kan je ook bij de staalboer bestellen, in de dikte die jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jadjong schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:38:
Links werken niet vanwege de : er achter. Blank koper kan je ook bij de staalboer bestellen, in de dikte die jij wilt.
Blank is het probleem ook niet echt, de vertinde versies zijn vooral een uitdaging om te vinden in kortere lengtes.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rimco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Blank is het probleem ook niet echt, de vertinde versies zijn vooral een uitdaging om te vinden in kortere lengtes.
Denk dat je nog steeds goedkoper uit bent dan ik met Victron Lynx systeem >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:53
Mijn doelstellingen zijn:
1. Noodstroomvoorziening voor de gehele woning (3x25A)
2. Mogelijkheid om in de toekomst Solaredge of Enphase er aan te koppelen
3. Minimaal capaciteit om 1 dag te overbruggen (>30 kWh)
4. Makkelijk uitbreidbaar

Ad 1) het continue uitgangsvermogen is 4000W, dus dat is niet de volledige 25 A. Met een piekvermogen van 9000W. Weet iemand hoe lang dat piekvermogen geleverd kan worden. De grotere modellen Multiplus 2 lijken niet in een 3-fase opstelling aangesloten te kunnen worden.

Wat ik nu in gedachte heb is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N35TbXbbhRi0fsx1IYvIODaw80s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRbXit83OG6YkZESQhxryxJR.png?f=fotoalbum_large

Zitten hier nog grote fouten in?
Wat is de toegevoegde waarde van de Lynx Shunt VE.Can
Is het zinvol om een Multiplus GX te nemen in plaats van de Cerbo GX? Of levert dit veel minder functionaliteit?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:27:
[...]

Denk dat je nog steeds goedkoper uit bent dan ik met Victron Lynx systeem >:).
Dat zeker. Heb zojuist besteld en ben uiteindelijk iets van 300-400 euro kwijt. Heb dan nog rail over. De SmartShunt en zekeringen reken ik dan niet mee, want die had ik al.
John245 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:47:

Ad 1) het continue uitgangsvermogen is 4000W, dus dat is niet de volledige 25 A. Met een piekvermogen van 9000W. Weet iemand hoe lang dat piekvermogen geleverd kan worden. De grotere modellen Multiplus 2 lijken niet in een 3-fase opstelling aangesloten te kunnen worden.

[Afbeelding]

Is het zinvol om een Multiplus GX te nemen in plaats van de Cerbo GX? Of levert dit veel minder functionaliteit?
Zie https://community.victron...lus-ii-488000-3phase.html voor de discussie, maar in het kort: Je kan de 8000 modellen wel in 3-fase gebruiken, maar niet meerdere per fase. Heb hier ook 3x8000 hangen, die ik binnenkort op 3-fase wil aanslingeren.

Op basis van de video's van Andy ben ik niet echt een fan van het lynx systeem. Ga nu zelf dus aan de slag met RiLine 60 en 30x10mm koper, waarbinnen ik dan ook een SmartShunt aansluit. Voor zover ik begreep heeft de Lynx shunt nog steeds wat firmware problemen. Ook mis je denk ik nog een tweede Power in/out om je accu op aan te sluiten (je hebt aansluitingen zowel links als rechts van de shunt nodig).

Verder blijf ik Pylontech een dure keuze vinden, als je kijkt wat je voor hetzelfde geld kan krijgen met 1 avond klussen om een Seplos DIY in elkaar te schroeven. Ook zit je dan altijd vast aan het 15S voltage, ipv het "gebruikelijke" 16S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Dat zeker. Heb zojuist besteld en ben uiteindelijk iets van 300-400 euro kwijt. Heb dan nog rail over. De SmartShunt en zekeringen reken ik dan niet mee, want die had ik al.

[...]

Zie https://community.victron...lus-ii-488000-3phase.html voor de discussie, maar in het kort: Je kan de 8000 modellen wel in 3-fase gebruiken, maar niet meerdere per fase. Heb hier ook 3x8000 hangen, die ik binnenkort op 3-fase wil aanslingeren.
Zie dat het een oude discussie is en ze nog niet de moeite hebben genomen om dit in de documentatie te verwerken.
Op basis van de video's van Andy ben ik niet echt een fan van het lynx systeem. Ga nu zelf dus aan de slag met RiLine 60 en 30x10mm koper, waarbinnen ik dan ook een SmartShunt aansluit. Voor zover ik begreep heeft de Lynx shunt nog steeds wat firmware problemen. Ook mis je denk ik nog een tweede Power in/out om je accu op aan te sluiten (je hebt aansluitingen zowel links als rechts van de shunt nodig)
In de handleiding van de distrubuutor staat: "Als het Lynx-systeem een Lynx Shunt VE.Can of Lynx Smart BMS bevat moeten alle accu's altijd aan de linkerkant van het Lynxsysteem worden aangesloten en de rest van het DC-systeem (belastingen en laders) moeten aan de rechterkant worden
aangesloten. Op deze manier kan de acculaadstatus juist worden berekend."

Ik ga mij eens verdiepen in de andere opties.

Verder blijf ik Pylontech een dure keuze vinden, als je kijkt wat je voor hetzelfde geld kan krijgen met 1 avond klussen om een Seplos DIY in elkaar te schroeven. Ook zit je dan altijd vast aan het 15S voltage, ipv het "gebruikelijke" 16S.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:12
Ad 1) het continue uitgangsvermogen is 4000W
Ik overweeg op dit moment een vrijwel identieke configuratie. Alleen de "3000" variant in plaats van de "5000" variant.
Dit is goedkoper en ook de batterij-capaciteit kan minder (15 kWh ipv 30 kWh) wat ook weer in kosten scheelt.
Voor mij was dat heel erg relevant.

Volgens mijn verkoper "ga je heel anders denken over verbruik als er geen netspanning is". Je kunt/zult je verbruik aanpassen. Dit argument was voor mij doorslaggevend (plus de kosten natuurlijk).
En, wanneer er wel netspanning is maakt de Victron capaciteit niet uit.

Overigens neem ik er ook twee zonnepanelen bij die rechtstreeks worden aangesloten. Als de batterijen helemaal leeg zijn (dat probeer je te voorkomen) kunnen deze de accu's opladen tot het systeem aan slaat. Dan is er een sinus beschikbaar waardoor mijn SolarEdge met 43 panelen ook start en meer energie gaat produceren. Daarmee worden dan de batterijen weer opgeladen. Zonder zo'n starthulp blijft je systeem wachten op netspanning.

Voordeel van de zonnepanelen is dat een heleboel van het spul tegen 0% tarief verkocht mag worden.

Morgen ga ik op bezoek bij de showroom en de definitieve keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
MJ de Bruijn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:25:
[...]

Overigens neem ik er ook twee zonnepanelen bij die rechtstreeks worden aangesloten. Als de batterijen helemaal leeg zijn (dat probeer je te voorkomen) kunnen deze de accu's opladen tot het systeem aan slaat. Dan is er een sinus beschikbaar waardoor mijn SolarEdge met 43 panelen ook start en meer energie gaat produceren. Daarmee worden dan de batterijen weer opgeladen. Zonder zo'n starthulp blijft je systeem wachten op netspanning.
Mocht je willen kun je natuurlijk ook een deel van de huidige panelen op een Victron DC MPPT chargecontroller aansluiten.
Dan worden de batterijen direct geladen, scheelt ook weer conversie verliezen en je bent niet afhankelijk van een sinus.

https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers

Harold Halewijn laat zien dat Solaredge (standaard) niet praat meer Victron.
Dat is dus bij netuitval een groot probleem:
SE weet dan niet wanneer de batterijen vol zijn, waardoor de BMS de boel uiteindelijk uitschakeld, waardoor niks meer werkt.
De combi SE - Victron heeft hij wel beschreven en werkt, maar is verre weg van elegant:
met de relais uitgangen van de Multiplus relais aansturen die de SE dan hard uitzetten.

Dus je moet gaan knutselen met de
1) programmering + relais,
2) je moet een modbus/rs485 manier hebben om direct met de SE te praten (API's via internet werken wellicht, maar is onbetrouwbaar -internet kan ook uitgevallen zijn bij een stroomstoring in de wijk-, en zijn mogelijk ook te traag)
3) toch maar de SE op marktplaats zetten en voor de Victron solar Chargecontrollers gaan
4) verras ons :)

YouTube: Regelen van PV Omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@MJ de Bruijnwaarom zou je bij de “grotere “
Victrons meer accucapaciteit nodig hebben?
Dat zijn 2 losstaande dingen.

Daarnaast, de totale omvormercapaciteit bepaald wel hoeveel je per sessie/dag kan verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

GMJansen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:24:
[...]

Mocht je willen kun je natuurlijk ook een deel van de huidige panelen op een Victron DC MPPT chargecontroller aansluiten.
Dan worden de batterijen direct geladen, scheelt ook weer conversie verliezen en je bent niet afhankelijk van een sinus.

https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers

Harold Halewijn laat zien dat Solaredge (standaard) niet praat meer Victron.
Dat is dus bij netuitval een groot probleem:
SE weet dan niet wanneer de batterijen vol zijn, waardoor de BMS de boel uiteindelijk uitschakeld, waardoor niks meer werkt.
De combi SE - Victron heeft hij wel beschreven en werkt, maar is verre weg van elegant:
met de relais uitgangen van de Multiplus relais aansturen die de SE dan hard uitzetten.

Dus je moet gaan knutselen met de
1) programmering + relais,
2) je moet een modbus/rs485 manier hebben om direct met de SE te praten (API's via internet werken wellicht, maar is onbetrouwbaar -internet kan ook uitgevallen zijn bij een stroomstoring in de wijk-, en zijn mogelijk ook te traag)
3) toch maar de SE op marktplaats zetten en voor de Victron solar Chargecontrollers gaan
4) verras ons :)

YouTube: Regelen van PV Omvormers
5) gewoon op zowel de victron en solaredge de frequency control goed instellen waardoor ze netjes samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen

Piek is 39A, hoe doe je dat nu dan met je 3x25A netaansluiting?

Je antwoorden vind je hier
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Let er wel op dat Watt niet gelijk is aan VA!
check dus wat je precies nodig hebt.
MP2, 5000/48 kan een piekvermogen van 9000W leveren en kan ook nog parallel en in 3 fase.
(het klopt dat MP2 >5k niet parallel kunnen, wel in 3fase)

Quattro's kunnen wel in hogere vermogens met 3 fase parallel gezet worden.
5-15k modellen
https://www.victronenergy...-EN-NL-FR-DE-ES-SE-IT.pdf

Uiteraard kunnen ze allemaal Power Assist: meer vermogen leveren uit batterijen en net samen.
Een MP2-5k kan (In jouw geval) 25A net + (5000/230=21.7A batterij = 46.7A (ruim 10kW) leveren, continu, totdat de batterij leeg is.

Overweging: als het net uitvalt zou je eventueel grote verbruikers nog (automatisch) kunnen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Rimco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:38:
[...]

5) gewoon op zowel de victron en solaredge de frequency control goed instellen waardoor ze netjes samenwerken.
Klinkt logisch en vooral simpel!
De opmerking van Harold,
vlg zijn website
https://www.haroldhalewij...rempedaal-voor-omvormers/
"
Hoewel de frequentie besturing van de SMA omvormer goed werkt (throttling) is deze niet in alle gevallen betrouwbaar als het laadproces van de batterij op z’n eind loopt en op dat moment het grid uitvalt. Dat geeft kans op hoge spikes in de Victron omvormers en mogelijk een afschakeling van de batterij. Dat wil ik voorkomen. 
"

Ik heb hier geen ervaring mee, dus pin me er niet op vast of je oplossing met aanpassen van de frequentie altijd werkt.
Ik stel me wel voor dat mocht het problemen geven, je het laadproces dan natuurlijk ook kunt stoppen bij 80% ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 13:37
Hij kan gedurende 2 min. 9000 W leveren en een overbelasting van 30% houdt hij een half uur vol. Wel afhankelijk van de omgevings temp. Hier:

3 fase wel, Parallel niet.
Geen. De Pylons geven SOC door aan de GX. Ik zou toch overwegen om wat anders te zoeken. Pylons zijn 15s waar alle anderen eigenlijk altijd 16s zijn. Je kunt dus niet zomaar een andere batterij erbij plaatsen.
Ik zou toch voor de Cerbo gaan met zo'n mooi scherpje zoals je getekend hebt. Veel meer aansluitingen enzo. En geloof me, de Victron hobby is verslavend! Je gaat ongetwijfeld uitbreiden met allerlei moois.. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Juist de tekst van @MJ de Bruijn die jij quote getuigt ervan dat hij dat document wel gelezen heeft. Stel dat je accu's bij afwezigheid van de netspanning leeg raken gedurende de nacht dan is er dus geen sinus op de uitgang en zal de AC-coupled omvormer niet beginnen met productie vanwege zijn anti-islanding beveiliging. Een paar paneeltjes op een MPPT zullen de accu's weer wat stroom geven. De Victron's strarten weer op en de AC zonne-omvormer detecteert weer een sinus en zal ook opstarten waarmee alles weer volgas draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ben benieuwd. Laat je het weten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:27:
@MJ de Bruijnwaarom zou je bij de “grotere “
Victrons meer accucapaciteit nodig hebben?
Dat zijn 2 losstaande dingen.
Volgens mijn leverancier... een grotere AC-capaciteit moet worden aangeleverd vanuit de batterijen. Iedere batterij heeft een maximale DC-capaciteit (ampère). Drie batterijen is voldoende voor de "3000" versie, maar niet voor de "5000" versie. Dus het lijkt wel samen te hangen.
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:27:
Daarnaast, de totale omvormercapaciteit bepaalt wel hoeveel je per sessie/dag kan verhandelen.
Dat is natuurlijk waar. Dus dat is mede een kosten/baten overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
RikHa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:19:
Een paar paneeltjes op een MPPT zullen de accu's weer wat stroom geven. De Victron's strarten weer op en de AC zonne-omvormer detecteert weer een sinus en zal ook opstarten waarmee alles weer volgas draait.
Dat is precies het doel.
Mijn huidige installatie is SolarEdge met optimizers (ik weet het, Vendor lock-in). Die werkt prima en wil ik graag stabiel houden.

Maar, heel belangrijk, door de twee zonnepanelen en een kleine MPPT omvormer voor 300 Euro (zoiets), bespaar ik 1000 Euro op de Victron spulleboel.
Voor mij een win-win keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Dat is precies het doel.
Mijn huidige installatie is SolarEdge met optimizers (ik weet het, Vendor lock-in). Die werkt prima en wil ik graag stabiel houden.

Maar, heel belangrijk, door de twee zonnepanelen en een kleine MPPT omvormer voor totaal 300 Euro (zoiets), bespaar ik 1000 Euro op de Victron spulleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

GMJansen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:39:
[...]

Klinkt logisch en vooral simpel!
De opmerking van Harold,
vlg zijn website
https://www.haroldhalewij...rempedaal-voor-omvormers/
"
Hoewel de frequentie besturing van de SMA omvormer goed werkt (throttling) is deze niet in alle gevallen betrouwbaar als het laadproces van de batterij op z’n eind loopt en op dat moment het grid uitvalt. Dat geeft kans op hoge spikes in de Victron omvormers en mogelijk een afschakeling van de batterij. Dat wil ik voorkomen. 
"

Ik heb hier geen ervaring mee, dus pin me er niet op vast of je oplossing met aanpassen van de frequentie altijd werkt.
Ik stel me wel voor dat mocht het problemen geven, je het laadproces dan natuurlijk ook kunt stoppen bij 80% ofzo.
Zie 2.2 van het document wat net al werd aangehaald: https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule

Victron lijkt dus aan te geven dat dit dus kan zolang je de 1.0 regel volgt.
Zelf pak ik het iets anders aan: PV hangt standaard aan AC-in en enkel indien we in island mode draaien zet ik hem om op AC-out. Op die manier is er geen plotselinge piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Volgens mijn leverancier... een grotere AC-capaciteit moet worden aangeleverd vanuit de batterijen. Iedere batterij heeft een maximale DC-capaciteit (ampère). Drie batterijen is voldoende voor de "3000" versie, maar niet voor de "5000" versie. Dus het lijkt wel samen te hangen.

[...]

Dat is natuurlijk waar. Dus dat is mede een kosten/baten overweging.
Je kunt de (ont-)laadstroom natuurlijk gewoon begrenzen tot wat toegelaten is volgens de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

[...]

Op basis van de video's van Andy ben ik niet echt een fan van het lynx systeem. Ga nu zelf dus aan de slag met RiLine 60 en 30x10mm koper, waarbinnen ik dan ook een SmartShunt aansluit. Voor zover ik begreep heeft de Lynx shunt nog steeds wat firmware problemen. Ook mis je denk ik nog een tweede Power in/out om je accu op aan te sluiten (je hebt aansluitingen zowel links als rechts van de shunt nodig).

Als ik in de lijst met compatible batterijen kijk zie ik niet zo snel een goedkopere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Ik overweeg op dit moment een vrijwel identieke configuratie. Alleen de "3000" variant in plaats van de "5000" variant.
Dit is goedkoper en ook de batterij-capaciteit kan minder (15 kWh ipv 30 kWh) wat ook weer in kosten scheelt.
Voor mij was dat heel erg relevant.

Volgens mijn verkoper "ga je heel anders denken over verbruik als er geen netspanning is". Je kunt/zult je verbruik aanpassen. Dit argument was voor mij doorslaggevend (plus de kosten natuurlijk).
En, wanneer er wel netspanning is maakt de Victron capaciteit niet uit.

Voordeel van de zonnepanelen is dat een heleboel van het spul tegen 0% tarief verkocht mag worden.

Ben benieuwd naar je bevindingen. Naar welke dealer ga je? En heb je een prijsindicatie?

Hier zijn het nog de eerste scheten maar kijken ook naar de "8000" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GMJansen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:01:
[...]

Piek is 39A, hoe doe je dat nu dan met je 3x25A netaansluiting?

Je antwoorden vind je hier
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Let er wel op dat Watt niet gelijk is aan VA!
check dus wat je precies nodig hebt.
MP2, 5000/48 kan een piekvermogen van 9000W leveren en kan ook nog parallel en in 3 fase.
(het klopt dat MP2 >5k niet parallel kunnen, wel in 3fase)

Quattro's kunnen wel in hogere vermogens met 3 fase parallel gezet worden.
5-15k modellen
https://www.victronenergy...-EN-NL-FR-DE-ES-SE-IT.pdf

Uiteraard kunnen ze allemaal Power Assist: meer vermogen leveren uit batterijen en net samen.
Een MP2-5k kan (In jouw geval) 25A net + (5000/230=21.7A batterij = 46.7A (ruim 10kW) leveren, continu, totdat de batterij leeg is.

Overweging: als het net uitvalt zou je eventueel grote verbruikers nog (automatisch) kunnen blokkeren.
Dank voor de link.

Het gaat natuurlijk om het vermogen als de stroomvoorziening door de netbeheerder onderbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
Wie kan mij wat advies geven voor een ESS systeem met Victron.

Situatie:
3 x 25 A aansluiting
12 x 430 Wp met 3 x Hoymiles 2000 omvormers verdeeld over 3 fase op west (elke omvormer op 1 fase)
10 x 300 Wp met 4 x Ap=Psystems microcomvormers alles op "fase 2" op zuid. Aangesloten via een onder verdeler in de schuur.

Nu wil ik "beginnen" met een Victron systeem. Zat te denken aan een 5000VA model op 1 fase.
Nu zit ik dus alleen met het aansluiten van de zonnepanelen. Aangezien dit met micro omvormers is gedaan. Deze aansluiten op de "AC-ingang" zal niet gaan.
Hoe zorg ik dat dat de Victron MultiPlus weet dat er stroom wordt geleverd en kan gaan laden?
Is hiervoor een EM24 voldoende die "ziet" hoeveel wordt teruggeleverd?
Of is het noodzakelijk dat de (Cerbo) GX weet hoeveel welke set zonnepanelen oplevert? Dan zou ik iets met MQTT kunnen gaan doen wellicht?
En aangezien op fase 2 de meeste stroom wordt geleverd, is het dan ook handig de MultiPlus daar op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Flappie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:55:

Situatie:
3 x 25 A aansluiting
12 x 430 Wp met 3 x Hoymiles 2000 omvormers verdeeld over 3 fase op west (elke omvormer op 1 fase)
10 x 300 Wp met 4 x Ap=Psystems microcomvormers alles op "fase 2" op zuid. Aangesloten via een onder verdeler in de schuur.
Hou er rekening mee dat als je uit wil breiden dat je dan wel hetzelfde type omvormer moet hebben. Zelfde bouw serie en zelfde FW.
Nu wil ik "beginnen" met een Victron systeem. Zat te denken aan een 5000VA model op 1 fase.
Nu zit ik dus alleen met het aansluiten van de zonnepanelen. Aangezien dit met micro omvormers is
gedaan. Deze aansluiten op de "AC-ingang" zal niet gaan.
Hoezo, kun je die niet uit de meterkast plukken?
Hoe zorg ik dat dat de Victron MultiPlus weet dat er stroom wordt geleverd en kan gaan laden?
Of is het noodzakelijk dat de (Cerbo) GX weet hoeveel welke set zonnepanelen oplevert? Dan zou ik iets met MQTT kunnen gaan doen wellicht?
Je zult een EM24 bij de meter moeten hebben en een EM24 bij de Hoymiles omvormers. Als laatste nog een ET112 bij de andere paneeltje en je systeem weet alles.
En aangezien op fase 2 de meeste stroom wordt geleverd, is het dan ook handig de MultiPlus daar op aan te sluiten?
Technisch wel maar voor je energierekening maakt het niet uit. Victron ESS berekent het totaal van de fases en regelt via die ene fase dat je meter op nul blijft (of welk setpoint je ook wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]

Zelfs continue vermogen van 4000W is moeilijk haalbaar bij een normaal kamer temperatuur.

Na een uur laden op 3,5kW (AC zijde) begint omvormer langzaam terug te schalen en na 2uur blijft ie op ~3kW hangen.
Omgevingstemperatuur is dan 25gr en de "kast" van de omvormer 55+ graden...

Ofwel je hebt goede koeling nodig. Iets om rekening mee te houden.

Zelf heb ik wel de Lynx Shunt + Lynx power in + Lynx DC.
Geen geklooi met met busbar en aansluiten :+.

Lynx Shunt is handig als je meerdere accubanken hebt zodat je, je ook een monitoring hebt van het geheel.

Ik heb de Cerbo GX, express gekozen vanwege de functies/opties.
[...]
[...]
Dat valt dan wel weer tegen, ik was 600,-- kwijt voor de Lynx Power in, Lynx DC, Lynx Shunt.
Tel de SmarShunt erbij en je zit -bijna- op mijn bedrag :9.
[...]
Werkt prima hier en totaal geen problemen met de fw of dergelijke.
John245 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:00:
[...]
In de handleiding van de distrubuutor staat: "Als het Lynx-systeem een Lynx Shunt VE.Can of Lynx Smart BMS bevat moeten alle accu's altijd aan de linkerkant van het Lynxsysteem worden aangesloten en de rest van het DC-systeem (belastingen en laders) moeten aan de rechterkant worden
aangesloten. Op deze manier kan de acculaadstatus juist worden berekend."
Dat moet niet, ik heb het andersom, rechts de accu's en links de omvormer. Dat kwam beter uit in mijn opstelling :).
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Dat is precies het doel.

Maar, heel belangrijk, door de twee zonnepanelen en een kleine MPPT omvormer voor 300 Euro (zoiets), bespaar ik 1000 Euro op de Victron spulleboel.
Huh, de Victron BlueSolar MPPT 100/20 (prima voor 2 PV panelen) kost ~120,-- EUR...

1000,-- EUR is beetje overdreven :P.

Situatie:
3 x 25 A aansluiting

Nu zit ik dus alleen met het aansluiten van de zonnepanelen. Aangezien dit met micro omvormers is gedaan. Deze aansluiten op de "AC-ingang" zal niet gaan.
Zoals @RikHa al zei kan je dit doen met extra energie meters.

Alternatief is -indien mogelijk- het opwek vermogen via MQTT sturen.
Zo heb ik het gedaan, scheelt een -dure- energiemeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Z5Zk4ZSI8D6z2jVNKhFiammtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb voor beide sets zonnepanelen een Eastron meter (Sdm120m voor de 1 fase zet op zuid en een Sdm630 voor de 3 fase set op west). Beide hebben een ESP32 gekoppeld en sturen met ESPhome de data naar Home Assistant. Kan ik dat gebruiken om de data in de Cerbo GX te uploaden via MQTT? En dat kan zo te zien ook foor de slimme meter data? Ik heb daar ook een netwerk module aanhangen met DSMR Reader op een server die de data bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Flappie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:43:
Ik heb voor beide sets zonnepanelen een Eastron meter (Sdm120m voor de 1 fase zet op zuid en een Sdm630 voor de 3 fase set op west). Beide hebben een ESP32 gekoppeld en sturen met ESPhome de data naar Home Assistant. Kan ik dat gebruiken om de data in de Cerbo GX te uploaden via MQTT? En dat kan zo te zien ook foor de slimme meter data? Ik heb daar ook een netwerk module aanhangen met DSMR Reader op een server die de data bijhoud.
Welke ESPHOME firmware/toepassing/configuratie gebruik jij in de ESP32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Hermarcel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:45:
[...]
Welke ESPHOME firmware/toepassing/configuratie gebruik jij in de ESP32?
Ik kan je vanavond wel even de config van beide sets voor ESPhome sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Zelfs continue vermogen van 4000W is moeilijk haalbaar bij een normaal kamer temperatuur.

Na een uur laden op 3,5kW (AC zijde) begint omvormer langzaam terug te schalen en na 2uur blijft ie op ~3kW hangen.

Lynx Shunt is handig als je meerdere accubanken hebt zodat je, je ook een monitoring hebt van het geheel.

[...]

Dat valt dan wel weer tegen, ik was 600,-- kwijt voor de Lynx Power in, Lynx DC, Lynx Shunt.

[...]

[...]

Dat moet niet, ik heb het andersom, rechts de accu's en links de omvormer. Dat kwam beter uit in mijn opstelling :).

[...]

Huh, de Victron BlueSolar MPPT 100/20 (prima voor 2 PV panelen) kost ~120,-- EUR...

[...]

[Afbeelding]
Als die inverte hier een ruimtetemperatuur van 25 wil bereiken moet deze goed zijn best doen. Ze komen te hangen in een ondergrondse kelder van 64m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Flappie Top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Jazsie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:29:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Heb jij een voorbeeldje van hoe je die P1 data upload naar de Cerbo? Wat heb je aangezet in de Cerbo en wat hangt er aan je P1 meter en hoe is dat verbonden.

Ik heb trouwens een DSMR 4.2 meter. Die upload elke x seconden de gevens via de P1 poort. Volgens mij doen DSMR 5 meters die elke seconde?

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 28-07-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RikHa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Juist de tekst van @MJ de Bruijn die jij quote getuigt ervan dat hij dat document wel gelezen heeft. Stel dat je accu's bij afwezigheid van de netspanning leeg raken gedurende de nacht dan is er dus geen sinus op de uitgang en zal de AC-coupled omvormer niet beginnen met productie vanwege zijn anti-islanding beveiliging. Een paar paneeltjes op een MPPT zullen de accu's weer wat stroom geven. De Victron's strarten weer op en de AC zonne-omvormer detecteert weer een sinus en zal ook opstarten waarmee alles weer volgas draait.
Ik zie niet helemaal hoe 43 panalen onder de limiet van 3x MP3000 blijft. Of het moeten 200Wp panelen zijn in een oost/west configuratie met her en der wat schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
De batterij en de aansluiting daarvan wat verder uitgewerkt.

Originele plan was om deze allemaal netjes in een serverkast te plaatsen.

Wat tegenstrijdige info op internet. Aan de ene kant wordt op internet vermeld dat je per 2 US5000's een externe kabelset nodig heb. Aan de andere kant wordt aangegeven dat de bijgeleverde kabel en de externe kabelset maar geschikt zijn voor 100A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jx9SPHQbsLR85hOMvJFm3S2IsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BoSnPJNMOxnU0YN3BPDrMPH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Hierboven zijn vragen over een mogelijke drie-fase Victron opstelling aan de orde geweest.
Ik heb ook zoiets voor ogen en ben daarom vandaag naar mijn leverancier geweest.
Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is om in een forum bedrijfsnamen te noemen, daarom meer algemeen, het bedrijf is gespecialiseerd in Off-Grid oplossingen.

Eerder heb ik met hen al vragen en offertes uitgewisseld. Nu was het tijd om de puntjes op de i te zetten.

Ik heb gekozen voor 3 x Victron Multiplus-II 48/300/35-32, 2 x Victron Lynx Distributor, een Cerbo GX plus een SmartSolar MPPT 100/20.

Naast de basis-keuze voor deze hoofd-apparaten komen veel details aan de orde.

- Stroomkabels voor Multiplus <--> Lynx (150 Ampère, dikte en lengte is relevant);
- Communicatie-kabels Multiplus <--> Lynx en twee keer Multiplus <-> Multiplus;
- Internet-kabel Netwerk <--> Cerbo;
- RS485 naar USB voor Energiemeter <--> Cerbo;
- VE.Direct kabel MPPT <--> Cerbo;
- 3 x Zekeringen (125A) (ter info, die zijn 30 Euro per stuk);
- Plus een initiële inrichting van het ESS systeem (software instellen en aansluitschema).

Onderdelen voor groepenkast:

- Energiemeter voor bestaande zonnepanelen-installatie;
- I - O - II schakelaar voor keuze tussen Victron's of direct netstroom;
- Aansluit-automaat voor Victrons heen;
- Aansluit-automaat voor Victrons terug;
- Draadbruggen (ik heb 6mm2 gekozen).

En dan zonnepanelen:

- Twee stuks Longi Solar Mono 405 all-black panelen;
- Twee maal montageframe (ik heb mooie gekozen, daardoor werd het wat duurder);
- Kabelset 4mm2 rood en zwart van zonnepanelen naar MPPT;
- Doorlus-kabel;
- Kabelset van MPPT naar Lynx.

Klus-materiaal:
- Kabelgoten (ze hebben een specifiek soort met inkepingen in de zijkant);
- 2 x Kabel van groepenkast naar werkschakelaars (5 aderig, ik heb gekozen voor 6mm2);
- Twee ABB 40A werkschakelaars 4-polig voor naast de Victrons;
- 2 x 3 x Kabel van werkschakelaars naar Victrons (3 aderig, eveneens 6mm2);
- 3 x zekering.

Dits alles bij elkaar is order-1. De formele offerte moet nog komen, maar ik denk dat dit allemaal iets/veel boven 5000 Euro zal kosten.
Daarin zitten ook de kosten voor de zonnepanelen, de MPPT, de montage-frames en de kabels. Bij elkaar ongeveer 800 Euro.
Omdat dit een zonnepanelen-order is bedraagt de BTW 0%.
Daarmee bespaar ik (5000 -/- 800) x 0,21 -/- 800 = 80 Euro, wellicht dus iets meer (reken maar na).
Maar dan zijn de zonnepanelen als het ware 'gratis' en die wilde ik toch al.

Dan komen we op order-2. Omdat ik aldus "toevallig" toch al een Victron zonnepanelen-installatie heb kan ik die eenvoudig uitbreiden met accu's. Dan heb ik alleen maar 3 x batterijen en kabels nodig.

Deze leverancier importeert zelf uit China en verbinden hun naam aan de kwaliteit.
Ik heb gekozen voor hun huismerk 3 stuks Totle R-Box Accu, 5,12 kWh - 6000 cycli, plus drie sets kabels.
Doorlussen van de accu's is mogelijk maar daar heb ik niet voor gekozen.
Ook heb ik geen ophang-systeem of kast gekozen. Ik maak een eigen constructie.

De offerte hiervoor is zo'n 4400 Euro. Daar komt dus wel BTW bij: ongeveer 925 Euro.

Door omstandigheden heb ik gebruik kunnen maken van een gunstige aanbieding. Ik kan niet garanderen dat dit in de komende tijd ook nog zo is.

Levertijd is 2 à 3 weken. 1 Week zou kunnen maar liever niet.

Ik ben van plan om de opbouw en installatie zelf uit te voeren.
Ze kunnen ook installateurs aanbevelen.
Ik heb afgesproken dat, als ik klaar ben met de bouw, een installateur komt controleren en in-bedrijf stellen. Kosten op na-calculatie-basis. Ik ben liever safe than sorry.

Een en ander onder voorbehoud van een offerte die nog moet komen en verder vergissingen, fouten en mijn onkunde.

Ik vond het een zeer geslaagde en nuttige dag.

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
jadjong schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:48:
Ik zie niet helemaal hoe 43 panalen onder de limiet van 3x MP3000 blijft. Of het moeten 200Wp panelen zijn in een oost/west configuratie met her en der wat schaduw.
Als dit gaat over de 43 panelen op mijn SolarEdge installatie... dat zit als volgt.

Ik ben ooit begonnen met 20 panelen, 9 op zuid en 11 op west. Mijn omvormer is max 6000 Watt. In de praktijk kwam ik zelden/nooit boven 4400 Watt.

Toen ik wilde uitbreiden ben ik gaan zoeken naar een zwaardere SolarEdge met batterij-opslag.
Dat werd dus een doodlopende weg. Daarom gekozen voor alleen uitbreiding: 19 panelen op oost en 4 panelen extra op west. Er is sprake van het en der wat schaduw, vandaar ook de benodigde optimizers.
Als oost zon krijgt doet west nog niks en als west zon krijgt houdt oost er praktisch mee op.
Ik heb drie mooie productie-grafiek-bergen (oost, zuid en west) die samen een hele mooie tafel-berg maken.

De 43 panelen samen leveren maximaal (top dagen) 7500 à 7800 Watt. Dit wordt dus afgetopt op 6000 Watt. De SolarEdge mag 30% over-dimensie hebben, dus dat klopt precies. In ochtend, avond, voorjaar, najaar en winter komt de productie niet boven de 6000 Watt dus dan benut ik de volledige (beschikbare) productie van 43 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:26:
Hierboven zijn vragen over een mogelijke drie-fase Victron opstelling aan de orde geweest.
Ik heb ook zoiets voor ogen en ben daarom vandaag naar mijn leverancier geweest.
Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is om in een forum bedrijfsnamen te noemen, daarom meer algemeen, het bedrijf is gespecialiseerd in Off-Grid oplossingen.

Eerder heb ik met hen al vragen en offertes uitgewisseld. Nu was het tijd om de puntjes op de i te zetten.

Ik heb gekozen voor 3 x Victron Multiplus-II 48/300/35-32, 2 x Victron Lynx Distributor, een Cerbo GX plus een SmartSolar MPPT 100/20.

Naast de basis-keuze voor deze hoofd-apparaten komen veel details aan de orde.

- Stroomkabels voor Multiplus <--> Lynx (150 Ampère, dikte en lengte is relevant);
- Communicatie-kabels Multiplus <--> Lynx en twee keer Multiplus <-> Multiplus;
- Internet-kabel Netwerk <--> Cerbo;
- RS485 naar USB voor Energiemeter <--> Cerbo;
- VE.Direct kabel MPPT <--> Cerbo;
- 3 x Zekeringen (125A) (ter info, die zijn 30 Euro per stuk);
- Plus een initiële inrichting van het ESS systeem (software instellen en aansluitschema).

Onderdelen voor groepenkast:

- Energiemeter voor bestaande zonnepanelen-installatie;
- I - O - II schakelaar voor keuze tussen Victron's of direct netstroom;
- Aansluit-automaat voor Victrons heen;
- Aansluit-automaat voor Victrons terug;
- Draadbruggen (ik heb 6mm2 gekozen).

En dan zonnepanelen:

- Twee stuks Longi Solar Mono 405 all-black panelen;
- Twee maal montageframe (ik heb mooie gekozen, daardoor werd het wat duurder);
- Kabelset 4mm2 rood en zwart van zonnepanelen naar MPPT;
- Doorlus-kabel;
- Kabelset van MPPT naar Lynx.

Klus-materiaal:
- Kabelgoten (ze hebben een specifiek soort met inkepingen in de zijkant);
- 2 x Kabel van groepenkast naar werkschakelaars (5 aderig, ik heb gekozen voor 6mm2);
- Twee ABB 40A werkschakelaars 4-polig voor naast de Victrons;
- 2 x 3 x Kabel van werkschakelaars naar Victrons (3 aderig, eveneens 6mm2);
- 3 x zekering.

Dits alles bij elkaar is order-1. De formele offerte moet nog komen, maar ik denk dat dit allemaal iets/veel boven 5000 Euro zal kosten.
Daarin zitten ook de kosten voor de zonnepanelen, de MPPT, de montage-frames en de kabels. Bij elkaar ongeveer 800 Euro.
Omdat dit een zonnepanelen-order is bedraagt de BTW 0%.
Daarmee bespaar ik (5000 -/- 800) x 0,21 -/- 800 = 80 Euro, wellicht dus iets meer (reken maar na).
Maar dan zijn de zonnepanelen als het ware 'gratis' en die wilde ik toch al.

Dan komen we op order-2. Omdat ik aldus "toevallig" toch al een Victron zonnepanelen-installatie heb kan ik die eenvoudig uitbreiden met accu's. Dan heb ik alleen maar 3 x batterijen en kabels nodig.

Deze leverancier importeert zelf uit China en verbinden hun naam aan de kwaliteit.
Ik heb gekozen voor hun huismerk Totle R-Box Accu, 5,12 kWh - 6000 cycli, plus drie sets kabels.

De offerte hiervoor is zo'n 4400 Euro. Daar komt dus wel BTW bij: ongeveer 925 Euro.

Door omstandigheden heb ik gebruik kunnen maken van een gunstige aanbieding. Ik kan niet garanderen dat dit in de komende tijd ook nog zo is.

Levertijd is 2 à 3 weken. 1 Week zou kunnen maar liever niet.

Ik ben van plan om de opbouw en installatie zelf uit te voeren.
Ze kunnen ook installateurs aanbevelen.
Ik heb afgesproken dat, als ik klaar ben met de bouw, een installateur komt controleren en in-bedrijf stellen. Kosten op na-calculatie-basis. Ik ben liever safe than sorry.

Een en ander onder voorbehoud van een offerte die nog moet komen en verder vergissingen, fouten en mijn onkunde.

Ik vond het een zeer geslaagde en nuttige dag.

Marco
Klinkt als een nuttige dag.

Ben me ook aan het orienteren. Volgens mij zit jou dealer in een plaatsnaam beginnend met een W. Dat zou voor mij ook te doen moeten zijn.

Waarom heb je er bewust geen Touch scherm bijgenomen?

En waarom maar 2 werkschakelaars?

Is het een bewuste keuze om de status van je zekeringen niet uit te lezen in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:23:

1x ingaand, 1x uitgaand? Omdat het hele systeem toch niet op twee fases kan draaien is het los afschakelen van de units een beetje nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Waarom heb je er bewust geen Touch scherm bijgenomen?
Zo'n schermpje (het is echt klein) is speelgoed. Alles komt bij mij in de garage. Ik ga niet een paar keer per dag naar de garage om op zo'n schermpje te klikken. Alle besturing kan ook met PC of tablet. Weer 250 Euro bespaard.
De ene schakelaar is voor de aanvoer van de meterkast van 3 x 230 volt naar de Victrons toe. De andere is voor de retour van de 3 x 230 volt van de Victrons naar de meterkast.
Iedere werkschakelaar schakelt tegelijkertijd 3 fasen plus de nul.
Is het een bewuste keuze om de status van je zekeringen niet uit te lezen in het systeem?
Geen idee dat dat kan. Nooit aan gedacht.
Ik weet (nu) ook niet waarom het nodig is / kan zijn. Wellicht kom ik de situatie tegen als ik me verdiep in de setup van alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
jadjong schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:26:
1x ingaand, 1x uitgaand? Omdat het hele systeem toch niet op twee fases kan draaien is het los afschakelen van de units een beetje nutteloos.
De schakelaars schakelen 3 fasen plus nul tegelijkertijd. Niet slechts 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Zo'n schermpje (het is echt klein) is speelgoed. Alles komt bij mij in de garage. Ik ga niet een paar keer per dag naar de garage om op zo'n schermpje te klikken. Alle besturing kan ook met PC of tablet. Weer 250 Euro bespaard.

[...]

De ene schakelaar is voor de aanvoer van de meterkast van 3 x 230 volt naar de Victrons toe. De andere is voor de retour van de 3 x 230 volt van de Victrons naar de meterkast.

[...]

Ik weet (nu) ook niet waarom het nodig is / kan zijn. Wellicht kom ik de situatie tegen als ik me verdiep in de setup van alle apparaten.
Als je later de zekeringen wil monitoren kan het altijd nog. Ben me aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn. Daarna zullen er wel keuzes gemaakt moeten worden om het binnen budget te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:39:
[...]

[...]

[...]

De touch 50 lijkt mij ook klein, maar de touch 70 is een stuk groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:26:

Ik heb gekozen voor hun huismerk Totle R-Box Accu, 5,12 kWh - 6000 cycli, plus drie sets kabels.

Is dat dan meer dan 5000 euro voor 5kWh? Dat lijkt me een beetje veel, niet? Of heb je het dan over 3 sets? Dan zit je met 5000 euro voor 15kWh nog aan de hoge kant, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Rimco schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:01:
Is dat dan meer dan 5000 euro voor 5kWh? Dat lijkt me een beetje veel, niet? Of heb je het dan over 3 sets? Dan zit je met 5000 euro voor 15kWh nog aan de hoge kant, denk ik dan.
Het is 3 x 5 kWh = 15 kWh. Voor iets boven 5000 Euro. Dat is 340 Euro per kWh (incl BTW).
De units hebben een eigen BMS.

(Ik heb net in mijn eerdere bijdrage voor de duidelijkheid de tekst "3 stuks" toegevoegd)

Als ik op Google zoek "prijs thuisbatterij per kWh" vind ik (eerste drie resultaten):
- ANWB: 750 Euro per kWh
- Zonnepaneelprijzen: Een thuisbatterij 10 kWh prijs ligt tussen de €8.000 en €10.000.
- Thuisbatterij-expert: Thuisbatterij van 14 kWh € 10.000

Dan lijkt me 5000 Euro (incl. kabels, incl. BTW) voor 15 kWh heel plezierig. Toch?

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 28-07-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Het is 3 x 5 kWh = 15 kWh. Voor iets boven 5000 Euro. Dat is 340 Euro per kWh (incl BTW).

Als ik op Google zoek "prijs thuisbatterij per kWh" vind ik (eerste drie resultaten):
- Zonnepaneelprijzen: Een thuisbatterij 10 kWh prijs ligt tussen de €8.000 en €10.000.

Dan lijkt me 5000 Euro (incl. kabels, incl. BTW) voor 15 kWh heel plezierig. Toch?
Pylontech US 5000 setje van 4 voor 6049 als je even zoekt. Dat huismerk lijkt er wel heel veel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

(Ik heb net in mijn eerdere bijdrage voor de duidelijkheid de tekst "3 stuks" toegevoegd)

Let op dat al jouw referenties ook de omvormers al meetellen. Omgerekend was ik voor 15kWh 2800 euro kwijt, laten we het afronden op 3000 euro. Daarbij zat dan ook nog 2 extra reserve cellen en een basis (met wielen) voor alle modules erbovenop. Plaatje van Seplos zelf voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWudJ69F0UaZHYKbpI7RkyCE9yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vFn22MK24Hif66zbhVT5GOFp.png?f=user_large

< 200 euro/kWh met BMS is dus mogelijk. Als ik alle randzaken er bij optel (incl 3x8000W Victron en 3000W MPPT) en heel ruim reken voor klein materiaal zit ik ongeveer op 400 euro/kWh.

Jij lijkt nu uit te komen op 600 euro/kWh, dus dat zou volgens de ANWB goedkoop zijn, maar in mijn optiek nog steeds een beetje duur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
John245 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:52:
[...]

De touch 50 lijkt mij ook klein, maar de touch 70 is een stuk groter
Ik ben wel benieuwd naar wat de meerwaarde is?
Waarom zou je 250 euro betalen of meer voor een schermpje wat info toont die je ook via een website kunt kijken?
Sterker nog, waarom geen tablet ophangen waar bijv ook Hass op draait en daar die integratie van Victron op draaien? Op zo’n tablet kun je nog veel meer dingen dan dat. Ik zie gewoon het nut niet in van zo’n scherm. Op een boot wellicht leuk, maar voor thuisknutselaars overbodig. Of ik zit er helemaal naast natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Krilo_89 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wat de meerwaarde is?
Waarom zou je 250 euro betalen of meer voor een schermpje wat info toont die je ook via een website kunt kijken?
Sterker nog, waarom geen tablet ophangen waar bijv ook Hass op draait en daar die integratie van Victron op draaien? Op zo’n tablet kun je nog veel meer dingen dan dat. Ik zie gewoon het nut niet in van zo’n scherm. Op een boot wellicht leuk, maar voor thuisknutselaars overbodig. Of ik zit er helemaal naast natuurlijk.
In dat geval hoef je de tablet niet mee te slepen. En het ziet er wat profersioneler uit. Op een boot kan je toch ook je tablet meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
John245 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:25:
[...]

In dat geval hoef je de tablet niet mee te slepen. En het ziet er wat profersioneler uit. Op een boot kan je toch ook je tablet meenemen?
Op een boot lopen geen tweakers. Dus daar snap ik het wel, net zoals plekken waar dit professioneel gebruikt wordt.
Ik zie hier mensen besparen op van alles, dan zou zoiets als eerste afvallen. Maar toch hebben sommige het wel in gebruik. Ik dacht misschien kan zo’n touch meer dan ik denk, maar dat is dan niet zo.
Bij mijn schoonvader worden 3 multiplussen (5000) geinstalleerd met 6 x pylontech us3000c us5000 accu’s. Ik zag nog geen lynx oid er tussen zitten, ben benieuwd of ze dat nog doen. Wel een cerbo en energiemeter. De touch heb ik zelf iig afgeraden voor hem 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:19:
Pylontech US 5000 setje van 4 voor 6049 als je even zoekt. Dat huismerk lijkt er wel heel veel op :)
Volgens mij is het een Pytes 5.12 kWh E-Box 48100R LiFePO4 Battery Pack. Daarover is op internet wel het een en ander te vinden.

Of de prijs hoog is, of redelijk, of laag vind ik moeilijk te beoordelen. De verschillen met andere merken, capaciteit, wel of niet BMS, meegeleverde kabels, garantie enzovoort maken een objectieve vergelijking (voor mij) onmogelijk.

Ik ben gegaan voor een gerenommeerde leverancier die dit product aanbeveelt. Ik heb een all-in pakket met garantie, service en ondersteuning. Dat is me ook wat waard. Ik ben tevreden over de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:58
Ik heb ook een " touch 70" van Victron aan de Cerbo GX hangen in de garage.

Het persoon die mij geholpen heeft met de setup vertelde mij dat het zonden van mijn geld was om deze te kopen.

Had ik maar geluisterd. Het is een leuke bling bling ding, en de eerste week keek ik er een paar keer per dag op, maar Ik kan mij inmiddels niet meer herinneren wanneer ik er voor het laatste op gekeken heb.

Als ik iets wil zien, kijk ik via mijn mobiele telefoon die precies hetzelfde laat zien.

En ik heb een boot, ben een tweaker, maar heb er geen in mijn boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Volgens mij is het een Pytes 5.12 kWh E-Box 48100R LiFePO4 Battery Pack. Daarover is op internet wel het een en ander te vinden.

Of de prijs hoog is, of redelijk, of laag vind ik moeilijk te beoordelen. De verschillen met andere merken, capaciteit, wel of niet BMS, meegeleverde kabels, garantie enzovoort maken een objectieve vergelijking (voor mij) onmogelijk.

Ik ben gegaan voor een gerenommeerde leverancier die dit product aanbeveelt. Ik heb een all-in pakket met garantie, service en ondersteuning. Dat is me ook wat waard. Ik ben tevreden over de prijs.
Volgens mij is de prijs wel marktconform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Op een boot lopen geen tweakers. Dus daar snap ik het wel, net zoals plekken waar dit professioneel gebruikt wordt.
Ik zie hier mensen besparen op van alles, dan zou zoiets als eerste afvallen. Maar toch hebben sommige het wel in gebruik. Ik dacht misschien kan zo’n touch meer dan ik denk, maar dat is dan niet zo.
Bij mijn schoonvader worden 3 multiplussen (5000) geinstalleerd met 6 x pylontech us3000c accu’s. Ik zag nog geen lynx oid er tussen zitten, ben benieuwd of ze dat nog doen. Wel een cerbo en energiemeter. De touch heb ik zelf iig afgeraden voor hem 😉.
Ik zie dat de US3000 wel populair is. Zelf dacht ik te gaan voor de US5000. In principe is de US3000 voordeliger. Het nadeel is dat je uiteindelijke capaciteit lager wordt. Of je moet een hub gaan gebruiken. Zie jij nog meer voordelen voor de US3000 ten opzichte van de US5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of kan helpen.

Ik heb een PAP en SAP.

Vaak zal deze in de stand staan zoals hieronder weergegeven dus dan zou er een energiemeter geplaatst moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkJFJwQ3gwvqMnkGaubx95-0RQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4d8U3gXbKn11dxGP7MIB8eOM.png?f=fotoalbum_large

Eventueel is deze makkelijk te schakelen naar onderstaande positie, maar dan is ook de energiemeter nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWoe4eIi8dffVEFlQhl_D8Yt0JM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C87fhXqxQ92TiIoS0Jbka86x.png?f=fotoalbum_large

Maar het doel is natuurlijk om de installatie altijd in onderstaande stand te hebben. Kan ik dan een 2e grid meter plaatsen en kan Victron hiermee rekenen. Het gevaar zit er in dat ik veel op de SAP teruglever en Viictron ook gaat terugleveren (bij vijvoorbeeld hele hoge tarieven). Ik weet dat deze situatie niet vaak voorkomt, maar hoe kan ik het beveiligen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q4WdXTCF2ZOnuqbuGmiCZX8zoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIxXrTPGXADpxeFyF06DbH7s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kabels van PAP en SAP naar de HS'n samen door 1 CT klem laten lopen?
Daarmee krijg je de totale stroom die je hoofdzekeringen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op zondag 30 juli 2023 @ 01:18:
Kabels van PAP en SAP naar de HS'n samen door 1 CT klem laten lopen?
Daarmee krijg je de totale stroom die je hoofdzekeringen zien.
1) is lastig in de kast
2) kabel aan CT klem is te kort
3) kabel op locatie krijgen is zeer kostbaar

Had zelf al gekeken naar Modbus maar je kan de benodigde registers alleen maar lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 30-07-2023 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Zie hier een hoop berichten over Victron voorbij komen. Ben mezelf aan het oriënteren en kom er net achter dat Victron standaard 5 jaar garantie biedt en dat je dit met nog eens 5 jaar kan uitbreiden voor 10% van de originele aankoopprijs. Dit dient uiterlijk in het 4e jaar aangevraagd te worden. Ik kon deze info hier op het forum niet terugvinden, dus wellicht handig: Meer informatie in de 2e alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
John245 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Ik zie dat de US3000 wel populair is. Zelf dacht ik te gaan voor de US5000. In principe is de US3000 voordeliger. Het nadeel is dat je uiteindelijke capaciteit lager wordt. Of je moet een hub gaan gebruiken. Zie jij nog meer voordelen voor de US3000 ten opzichte van de US5000?
Ik heb dit zelf niet uitgekozen, maar is geadviseert door iemand anders. Schoonvader is begonnen met 3 accu’s en snel uitgebreid naar 6 stuks. Daarna haakte ik aan omdat ik hier ook interesse heb en hebben we gekeken wat er nodig was voor een 3-fase systeem. Die gaat er nu komen en de installatie wordt afgemaakt door de persoon die ook de us3000c us5000 aangeraden heeft.
- Ik dacht de 3000, maar dat is dus niet zo.

Ik zal het hem even vragen, ik ga zelf uit van prijs en ook dat mijn schoonvader puur eigengebruik wil dekken.
Morgen wordt er verder gewerkt en ik mag daarbij helpen en afkijken ;), zodat ik het bij me thuis zelf kan uitdenken.

Ik heb zelf het voordeel dat ik twee meters heb en dat er een dikke kabel ligt van mijn huis naar de schuur. Dus PAP en SAP is dan ook mogelijk volgens mij tenzij je daar twee dikke kabels nodig hebt richting de schuur. In de schuur komen de accu’s en de zonnepanelen liggen op het huis. Uiteindelijk komen er ook nog panelen op de schuur, maar eerst accu’s.
Is het verstandig om nu al mee te doen met dynamische tarieven in de schuur en in huis met een tlv van 23 cent? Of ga ik daar nu nog niet zoveel ‘mee verdienen’? Heb op zonnige dagen zo’n 70kWh opbrengst per dag en lever jaarlijks zo’n 2000kWh terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Krilo_89 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb dit zelf niet uitgekozen, maar is geadviseert door iemand anders. Schoonvader is begonnen met 3 accu’s en snel uitgebreid naar 6 stuks. Daarna haakte ik aan omdat ik hier ook interesse heb en hebben we gekeken wat er nodig was voor een 3-fase systeem. Die gaat er nu komen en de installatie wordt afgemaakt door de persoon die ook de us3000c aangeraden heeft. Ik zal het hem even vragen, ik ga zelf uit van prijs en ook dat mijn schoonvader puur eigengebruik wil dekken.
Morgen wordt er verder gewerkt en ik mag daarbij helpen en afkijken ;), zodat ik het bij me thuis zelf kan uitdenken.

Ik heb zelf het voordeel dat ik twee meters heb en dat er een dikke kabel ligt van mijn huis naar de schuur. Dus PAP en SAP is dan ook mogelijk volgens mij tenzij je daar twee dikke kabels nodig hebt richting de schuur. In de schuur komen de accu’s en de zonnepanelen liggen op het huis. Uiteindelijk komen er ook nog panelen op de schuur, maar eerst accu’s.
Is het verstandig om nu al mee te doen met dynamische tarieven in de schuur en in huis met een tlv van 23 cent? Of ga ik daar nu nog niet zoveel ‘mee verdienen’? Heb op zonnige dagen zo’n 70kWh opbrengst per dag en lever jaarlijks zo’n 2000kWh terug.
Hier al een PAP en SAP aanwezig. De uitdaging is hoe krijg ik de totale grid belasting in het Victron systeem. TLV van 23 cent is niet extreem hoog. Maar met 70 kwH per dag in ieder geval de moeite om het uit te ontwerpen en te kijken wat de extra kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:26
Iemand wat beginners leesvoer voor mij beschikbaar?

Wij hebben inmiddels al een hoop gedaan en hebben ons maandelijkse energieverbruik van 300Kw naar ~220Kw gekregen. Daar lag voor ons de eerste winst en nu willen we graag een stapje verder. Ik wil graag in een appartement een batterij plaatsen met het idee om overdag deze batterij vol te laden (goedkope energie) en dan 's avonds bij dure energie te ontladen en op die manier een extra steentje bij te dragen aan het milieu.

Vraag me ook af of dit een logische gedachte is van mij, of dat dit eigenlijk maar een idioot hersenspinsel is die zero sense maakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Kan je dan niet beter bij Thuisaccu: al interessant (voor mij)? beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29

Situatie:
3 x 25 A aansluiting

Waarom "begin" je niet eenvoudiger en (goedkoper?) met een Deye all-in-one hybrid inverter?

*geen aandelen ofzo, maar heb 2 jaar terug ook deze keuze overwogen

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

En een Seplos Mason, DIY kit, met alles erop en eraan?
https://www.alibaba.com/t...l&searchText=seplos+mason

Ik wilde over x jaar voor zoiets gaan. 1 Box, 1 BMS, 16 cellen van 280-320, 15kwh en klaar...
Zelf bouwen, of evt prebuild.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Rimco schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Let op dat al jouw referenties ook de omvormers al meetellen. Omgerekend was ik voor 15kWh 2800 euro kwijt, laten we het afronden op 3000 euro. Daarbij zat dan ook nog 2 extra reserve cellen en een basis (met wielen) voor alle modules erbovenop. Plaatje van Seplos zelf voor het idee:
[Afbeelding]

< 200 euro/kWh met BMS is dus mogelijk. Als ik alle randzaken er bij optel (incl 3x8000W Victron en 3000W MPPT) en heel ruim reken voor klein materiaal zit ik ongeveer op 400 euro/kWh.

Jij lijkt nu uit te komen op 600 euro/kWh, dus dat zou volgens de ANWB goedkoop zijn, maar in mijn optiek nog steeds een beetje duur ;)
https://eelbattery.myshop...ver-rack-battery?ref=ogga
https://off-grid-garage.com/diy-kits/

Ook hier even mijn comment, met een Seplos/EEL box van zeg 460 euro + 16 cellen 280K a 100 euro ps, ben je een dikke 2000 euro kwijt voor 15kwh acuu.

En dan een 12 kW of 16 kW Deye hybrid voor 2800-3000 euro, en helemaal klaar. :> (alles 3fase natuurlijk, 2 kasten 1 inverter aan de muur en 1 accubox eronder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
PCJR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Waarom "begin" je niet eenvoudiger en (goedkoper?) met een Deye all-in-one hybrid inverter?

*geen aandelen ofzo, maar heb 2 jaar terug ook deze keuze overwogen
Omdat ik met een Dye dan ook een 3 fase model moet kopen. Dat is al veel duurder dan een (enkel fase) Victron.
Of kan ik met een Dye 1 fase ook "compenseren" voor verbruik op andere fase?

En waar is er een officiële dealer in NL? Ik wil iets dat betrouwbaar is met goede servixe in NL.

[ Voor 9% gewijzigd door Flappie op 30-07-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PCJR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:51:
[...]

https://eelbattery.myshop...ver-rack-battery?ref=ogga
https://off-grid-garage.com/diy-kits/

Ook hier even mijn comment, met een Seplos/EEL box van zeg 460 euro + 16 cellen 280K a 100 euro ps, ben je een dikke 2000 euro kwijt voor 15kwh acuu.

En dan een 12 kW of 16 kW Deye hybrid voor 2800-3000 euro, en helemaal klaar. :> (alles 3fase natuurlijk, 2 kasten 1 inverter aan de muur en 1 accubox eronder)
Mbt accu is dat exact wat ik zeg, maar dan wel all-in. Mijn bedrag was dus 3 diy kits, 50 cellen van 304Ah, de basis met wielen en DDP shipping naar Nederland. Dus 15kWh kost dan toch nog wel een tikje meer als je alles meerekent (of de cellen moeten nu plots goedkoper zijn).

Victron vs Deye is een persoonlijke afweging tussen kosten en functionaliteit die je zoekt. Moet hier sowieso hoger vermogen hebben omdat het hele huis er achter hangt.

Pagina: 1 ... 28 ... 114 Laatste