Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 42 ... 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06 20:00
ArjoK schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:13:
@Srednier Puur op de vraag draagt de batterij bij aan een lagere CO2 uitstoot is het antwoord volgens mij nee of nauwelijks. De batterij is geen groene bron, maar enkel een vervuiler, het produceert geen groene stroom, het is enkel opslag voor uitgesteld gebruik. Het effect van voorkomen afgeschakelde PV en overspanning kan idd een positieve bijdrage hebben. Bij een doorsnee huishouden met opwekt ongeveer gelijk aan verbruik zal dit effect nihil zijn. Bij grootopwekkers en grootverbruikers zal dit wellicht kunnen meespelen. Vanuit CO2 oogpunt is het beter te minderen met verbruik.
Ik zou echt niet weten hoe ik kan minderen met verbruik...

Maar in jouw antwoord ga je er dus vanuit dat het voorkomen van afschakelen PV (mijn eigen, van de buren of curtailen van wat groters) maar een klein effect heeft? Ik verwacht dat in ca de helft van de tijd dat ik nu teruglever er wel ergens anders een paneeltje aan gaat wanneer ik niet zou terugleveren. Dit gezien de netspanning hier en het grote aantal uren dat de day-ahead rond nul komt. Ook denk ik dat dit nog gaat toenemen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:59:
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen en daarmee ook de mogelijkheid heb om flink te verduurzamen, ben ik aan het rondkijken welke keuzes ik moet maken.

Om de vraag nu heel concreet te houden: is het nog rendabel om nu geld (15k) uit te geven aan zonnepanelen (30 stuks inc installatie) als je ook een thuisaccu kunt plaatsen

Mijn beredenering is: salderen stopt, bespaar 15k, koop een redelijke thuisaccu en pomp deze vol met een variabel-contract bij zo goedkoop mogelijke prijzen. Gebruik vervolgens de thuisaccu voor je dagelijkse energiebehoefte (zo goed als dat kan uiteraard) als de variabele prijs hoger is dan kosten voor het vullen van de accu.

Uiteraard begrijp ik dat zonnepanelen een aanvulling zijn zodra het salderen stopt. Maar ik ben er niet zeker van dat je deze investering er ook weer uit gaat halen.

Geen idee of dit een valide use-case is, wellicht zelfs heel dom beredeneerd. Ik weet er het fijne niet van.
Het is geen gegeven dat salderen stopt. Alleen een vaag plan dat misschien ergens in 2027-2030 voorgesteld gaat worden, en dan nog maar de vraag of het er door komt.
panelen zijn nog altijd een veel betere investering dan een accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 20:05
Aangezien ik binnenkort ga verhuizen en daarmee ook de mogelijkheid heb om flink te verduurzamen, ben ik aan het rondkijken welke keuzes ik moet maken.

Om de vraag nu heel concreet te houden: is het nog rendabel om nu geld (15k) uit te geven aan zonnepanelen (30 stuks inc installatie) als je ook een thuisaccu kunt plaatsen

Mijn beredenering is: salderen stopt, bespaar 15k, koop een redelijke thuisaccu en pomp deze vol met een variabel-contract bij zo goedkoop mogelijke prijzen. Gebruik vervolgens de thuisaccu voor je dagelijkse energiebehoefte (zo goed als dat kan uiteraard) als de variabele prijs hoger is dan kosten voor het vullen van de accu.

Uiteraard begrijp ik dat zonnepanelen een aanvulling zijn zodra het salderen stopt. Maar ik ben er niet zeker van dat je deze investering er ook weer uit gaat halen.

Geen idee of dit een valide use-case is, wellicht zelfs heel dom beredeneerd. Ik weet er het fijne niet van.
Voor 15K kan je zonnepanelen en een thuisaccu kopen ;) problem, solved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Iets minder gevoel en iets meer rekenen is wss slimmer.

De accu zorgt voor 20% extra verlies, en om in de winter je gehele dagverbruik incl WP te dekken heb je een grote accu nodig, en om die accu in dat ene goedkope uur te laden heb je ook een dikke omvormer nodig. Dit kost je zeg 10k aan accu, waarbij je nog steeds al je energie moet inkopen.
Daar tegenover: de PV maakt nagenoeg gratis stroom (over 15jaar lifetime gezien).

15k is wel duur voor 30x430??WP. Zo'n mooi formaat set moet wel onder de EUR1/WP kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:35
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:43:
[...]

Iets minder gevoel en iets meer rekenen is wss slimmer.

De accu zorgt voor 20% extra verlies, en om in de winter je gehele dagverbruik incl WP te dekken heb je een grote accu nodig, en om die accu in dat ene goedkope uur te laden heb je ook een dikke omvormer nodig. Dit kost je zeg 10k aan accu, waarbij je nog steeds al je energie moet inkopen.
Daar tegenover: de PV maakt nagenoeg gratis stroom (over 15jaar lifetime gezien).

15k is wel duur voor 30x430??WP. Zo'n mooi formaat set moet wel onder de EUR1/WP kunnen.
Meeeens, het kan wel met iets minder verlies, maar dan dient @STIMPPYYY alwel bij de keuze van het PV systeem al rekening te houden met welke richting van thuisaccu in gedachte heeft voor de toekomst.
PV systeem zoals solaregde kan zowel retrofit met Vitron als Deye, maar alleen via AC-koppeling, maar niet als vervanging voor DC-koppeling die ca 5% minder verlies heeft, vanwege de optimizers van solaredge.
Er zijn ook andere hybride merken, maar het is wel opletten wat de maximale opslagcapaciteit is of nog een optie blijft om later de opslag nog uit te breiden, dat is lang niet bij alle merken zo.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 01:45:
[...]

Meeeens, het kan wel met iets minder verlies, maar dan dient @STIMPPYYY alwel bij de keuze van het PV systeem al rekening te houden met welke richting van thuisaccu in gedachte heeft voor de toekomst.
PV systeem zoals solaregde kan zowel retrofit met Vitron als Deye, maar alleen via AC-koppeling, maar niet als vervanging voor DC-koppeling die ca 5% minder verlies heeft, vanwege de optimizers van solaredge.
Er zijn ook andere hybride merken, maar het is wel opletten wat de maximale opslagcapaciteit is of nog een optie blijft om later de opslag nog uit te breiden, dat is lang niet bij alle merken zo.
Mocht je ook off grid gebruik willen maken van PV lees dan Victron handleiding door. Waar het dan in het kort op neer komt is de factor 1 regel en de niet Victron PV omvormer moet stuurbaar zijn in vermogen om te zorgen dat als je weinig verbruik hebt en de accu vol is de omvormer terug geregeld kan worden.

https://www.victronenergy...tem/nl/system-design.html

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 17-08-2024 11:07 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Mocht je ook off grid gebruik willen maken van PV lees dan Victron handleiding door. Waar het dan in het kort op neer komt is de factor 1 regel en de niet Victron PV omvormer moet stuurbaar zijn in vermogen om te zorgen dat als je weinig verbruik hebt en de accu vol is de omvormer terug geregeld kan worden.

https://www.victronenergy...tem/nl/system-design.html
Ik heb geen Vitron maar Deye hybride, voor goede sturing heb je een deel van de PV direct op de Deye hybride nodig voor een goede sturing de rest kunnen gewone omvormers of microinverters zijn, die bij Deye op een aparte ingang zitten en worden in off-grid via frequentie regeling aangestuurd, alleen gaat dat niet heel vloeiend, het is meer aan/uit als de grid-tie/microinverster een reactietijd hebben die eerder seconden is dan onder de second ervan zoals met Deye eigen MPPT's

Voor Vitron kan je beter een lagere dan de 1:1 factor gebruiken , meer een 0,6 factor voor de nominale PV-opwek van de kVA Victron zodat je niet in het slechter wordende gedeelte van conversie efficientie zit.

Een Deye 12k SG04LP3 (3-fae hybride) is wel nominaal tot 4kW per fase, maar zijn eigenlijk 6000W voor de software harde afschakeling van de fase tegenwoordig, 4kW-6kW is bedoeld voor tijdelijk piek opvangen, maar de conversie effecientie loopt in dat deel wel terug.
De scheefbelasting van hybride in off-grid is tegenwoordig ook aanzienlijk beperk tussen de fasen met de laatste firmware versies tot 4250-4700W afhankelijk van welke firmware versie je ingestalleerd hebt.
De mogelijk zoals met de oudere firmware versies dat je 11kW op 1 fase in off-grid beschikbaar had, is niet iets wat je probleemloos zo maar kunt benutten, zoals een extra rem-zekeringsautomaat om bekabeling te beschermen, een groepenkast (modules) en bekabeling geschikt voor 63A gebruik is ook prijzig

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Prima maar dat heeft dus niets met rendabel te maken ;)
Ho.
Het feit dat andere investeringen misschien meer opbrengen wil niet zeggen dat een investering in iets anders niet rendabel is. Het is alleen minder rendabel :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
All,

Iemand hier al ervaring mee? Of al wat info verkregen zonder dat gelijk je hele privacy weer doorgegeven moet worden?
https://1komma5.nl/thuisb...1EcyJHEAEYASAAEgLXVfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Srednier schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:59:
Ik zou echt niet weten hoe ik kan minderen met verbruik...
Zuinigere spullen kopen...
Koelkast
Vriezer
TV
Hifi
Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:03
je beseft dat dát maar opgaat van heeeele oude spullen tov moderne??

stel koelkast 5 jaar tov nieuwe, geeft 10,= besparing/jaar... maar wat gooi je weg? en wat kost nieuwe?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-06 22:19
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:46:
All,

Iemand hier al ervaring mee? Of al wat info verkregen zonder dat gelijk je hele privacy weer doorgegeven moet worden?
https://1komma5.nl/thuisb...1EcyJHEAEYASAAEgLXVfD_BwE
Toevallig een kennis die daar offerte had opgevraagd.
Ik (als technische kennis) mocht kijken of het wat was. Ik vond het enorm duur en beroerd. Maar ik ben wel benieuwd of iemand anders een andere ervaring heeft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Toevallig een kennis die daar offerte had opgevraagd.
Ik (als technische kennis) mocht kijken of het wat was. Ik vond het enorm duur en beroerd. Maar ik ben wel benieuwd of iemand anders een andere ervaring heeft.
Kun je een inschatting geven wat duur is? Wat je krijgt voor wat voor geld?

Wat was er beroerd aan in jouw ogen?

Ik heb even geen zin om bij al dit soort dingen steeds mijn nummer in te vullen want ze bellen je daarna plat. Zet het gewoon op de site.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 15:54

Ethirty

Who...me?

Als het zo geheimzinnig moet dat je je nummer moet achterlaten voor een verkoop gesprek dan is het waarschijnlijk niet eens de moeite waard. Als het online zou staan prik je er zo doorheen. Dat is althans mijn mening.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:41:
Als het zo geheimzinnig moet dat je je nummer moet achterlaten voor een verkoop gesprek dan is het waarschijnlijk niet eens de moeite waard. Als het online zou staan prik je er zo doorheen. Dat is althans mijn mening.
Met zonnepanelen zie je dit ook al vaker. Wat je zegt. Eens met je. Als je goed spul levert heb je niks te verliezen en belt de klant zelf wel is mijn idee ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:59
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:56:
[...]

Met zonnepanelen zie je dit ook al vaker. Wat je zegt. Eens met je. Als je goed spul levert heb je niks te verliezen en belt de klant zelf wel is mijn idee ook.
Als je goede diensten/producten lever heb je geen verkooporganisatie nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Kun je een inschatting geven wat duur is? Wat je krijgt voor wat voor geld?

Wat was er beroerd aan in jouw ogen?

Ik heb even geen zin om bij al dit soort dingen steeds mijn nummer in te vullen want ze bellen je daarna plat. Zet het gewoon op de site.

Ben benieuwd.
Ja… fair question
Dikke 7000euro voor enphase 5kWh batterij.
Persoonlijk vind ik dat erg duur.
Wel inclusief installatie en alle benodigde rand apparatuur

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 20-08-2024 22:07 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Ja… fair question
Op trust pilot voor wat het waard is komen ze er best goed vanaf. https://nl.trustpilot.com...=trustbox&utm_source=Mini

Op de over ons pagina lijkt het best een groot bedrijf https://1komma5.nl/over-ons/ meestal meer overhead kosten dan een kleiner bedrijf.

Ik hoop met mijn Victron 3x MP5k en 30 kWh batterij onder de 7000 euro te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06 20:00
mitsumark schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Zuinigere spullen kopen...
Koelkast
Vriezer
TV
Hifi
Auto
Goed zo, een BMW fan. Een i4 loopt lekker zuinig hoor!
Verder sluit ik me aan bij @Hansieo...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
[...]

Ja… fair question
Dankjewel voor het antwoord. Enphase is prima maar een dikke 7k vor 5 kWh niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 10:17
habbekrats schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Ik hoop met mijn Victron 3x MP5k en 30 kWh batterij onder de 7000 euro te blijven.
Moeten daar geen PV laders nog bij?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Moeten daar geen PV laders nog bij?
Ik heb al bijna 7 kw aan zonnepanelen via bestaande omvormers hangen. Dat kost voorlopig wel wat extra rendement maar kunnen we later altijd aanpassen/uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Incl kabels, en overhead? :o

Dan ga je je eigen accu's in China kopen en bouwen?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Incl kabels, en overhead? :o

Dan ga je je eigen accu's in China kopen en bouwen?
Nee de meeste zaken komen bij NKon vandaan
3 x mp5k zomeractie €720 stuk Nkon
1 x cerbo GX €249,95 Nkon
1 x GX toch 50 €209,95
1 x ve.can naar USB3 €67,50 Nkon
1 x shunt €99,95 NKon
1 x energiemeter ET340 € 99,95 NKon
2 x JK BMS PB2A16S20P €179,95 Nkon
32 x MB31 314Ah €85,20 Nkon
24 brede busbars €3,95 Nkon

elektroschakelmateriaal.nl
Producten Prijs Aantal Totaal
Klauke 800045191 - kabelschoen 105r/6 35mm2 m6
€2,48 18 €44,65
Attema 3461 - bedradingskoker vk60x120 lg2
€42,31 1 €42,31
Klauke 800011193 - perskabelschoen 5r/10 35mm2 m10
€2,50 6 €15,03
Klauke 800011232 - perskabelschoen 7r/8 70mm2 m8
€4,22 4 €16,89
Thomas & Betts TC140 - bevestigings blok
€0,33 30 €9,80
Waskönig - 262595 - YMvK Dca 5x6mm2 grijs prijs per meter
Grijs. €6,50 32 €207,93

Totaal (incl. BTW) €336,61

Adler fuses https://ecs-online.org/AD...zig:.:15.html?language=en
4 x greenFuse AE5 500V AUTOMOTIVE
greenFuse AE5 500V IR50kA AUTOMOTIVE

Nennstrom: 200A Gr. 625
Lieferzeit: 2 Wochen
EM324
EM324 20,23 EUR 80,92 EUR
3 x greenFuse AE5 500V AUTOMOTIVE

Nennstrom: 250A Gr. 625
Lieferzeit: 2 Wochen
EM326
EM326 22,61 EUR 67,83 EUR
1 x greenFuse AE5 500V AUTOMOTIVE

Nennstrom: 100A Gr. 625

EM320 17,85 EUR 17,85 EUR
Zwischensumme: 166,60 EUR
Versandkosten nach Zonen (Versand nach: NL: (0 kg)): 17,85 EUR
2,00 % Rabatt: -3,69 EUR

Summe: 180,76 EUR

Alie

8 x 5 Stuks 5X20Mm 6X30Mm Glazen Buis Zekering Houder Schroef Type €9,84
44 x 3240 Isolatie Epoxy Plaat Isolator 203*172*0.5Mm €29,60

Kast rittal gratis
Bekabelling 70 en 35 mm2 aanwezig
Overige draadgoten
2 x 32A 3F automaat hager
1 x Hoofdschakelaar 63A
Koperail 10x40 0,5 meter 5x25 rail

Gekocht maar niet alleen hiervoor
Voeding 0-60V/5A Owon Spm1603 Programmeerbare Lab Voeding Verstelbare Bank Dc Voeding 60V 10a 300W Eenkanaals Gestabiliseerde Voeding
mOm meter Fnirsi HRM-10 Batterij Spanningstester
crimptang SN-58B Pel Krimptang Crimper Tool 0.25-1,5 Mm ² AWG24-16for Dupont

Nog te bestellen
een 3+N omschakelaar HIM406 en bijbehorende koppelvork HZC709

Zit nog onder de 7000 euro ~ 225euro/kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40

Is dit een erg goede prijs, of komen dit soort acties vaker voor?

(Ik denk momenteel zelf eind dit jaar te gaan bouwen, en begin nu met ontwerpen en prijzen in de gaten te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hoe gaan jullie om met een EV en een thuisaccu? Laad je je EV ook via de accu of alleen via het net?

En hoe bereken je dan de grote van de accu die je nodig hebt?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 15:53
CrashOne schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:23:
Hoe gaan jullie om met een EV en een thuisaccu? Laad je je EV ook via de accu of alleen via het net?

En hoe bereken je dan de grote van de accu die je nodig hebt?
Als je de EV laadt via de accu voeg je 20% verlies toe. Dat doet/wil eigenlijk niemand.

Grootte van je accu:
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen

Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.

Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
15 kWh x 0,2 = 3 kW omvormer, wordt Victron MP2-5000 want die is bij 3 kW het meest efficiënt.

[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 21-08-2024 23:13 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-06 22:07

Onbekend

...

Is het niet interessanter om de accu op dubbele capaciteit te kiezen van wat de zonnepanelen op een zomerdag opwekken?
Het doel is dan om de acculading gemiddeld rond de 50% te houden en de rest als tactische reserve te houden. Dan ben je namelijk meer flexibel om te kijken of je deze nacht of de nacht daarna beter kunt terugleveren. En mocht er onverhoopt meer zon zijn, dan kan je het toch in de accu stoppen i.p.v. tegen 0 euro terug te moeten leveren.
En als je in de winter enkele dure dagen hebt, kan je meer keuzemogelijkheid om te bepalen of en wanneer je de accu oplaadt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Onbekend schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:50:
Is het niet interessanter om de accu op dubbele capaciteit te kiezen van wat de zonnepanelen op een zomerdag opwekken?
Het doel is dan om de acculading gemiddeld rond de 50% te houden en de rest als tactische reserve te houden. Dan ben je namelijk meer flexibel om te kijken of je deze nacht of de nacht daarna beter kunt terugleveren. En mocht er onverhoopt meer zon zijn, dan kan je het toch in de accu stoppen i.p.v. tegen 0 euro terug te moeten leveren.
En als je in de winter enkele dure dagen hebt, kan je meer keuzemogelijkheid om te bepalen of en wanneer je de accu oplaadt.
Dat ligt er aan hoe je “interessant” definieert. Als je dat doet dan heb je een accu waarvan je ongeveer de helft vrijwel niet gebruikt. Dat betekent dus dat je de aanschafprijs van de ongebruikte helft niet echt terugverdient.
Financieel is dat dus niet zo interessant. Het idee dat je mate van onafhankelijkheid is toegenomen is natuurlijk wel interessant.
Eerlijk gezegd vind ik de benadering van @Pim57 erg goed: Simpel en logisch.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-06 22:08
@habbekrats Is wel allemaal LV,(48Volt) neemt veel ruimte in(hoge stromen). Kun je niet beter voor zelfbouw nu tegenwoordig kijken naar HV? Je (LFP) cellen in serie zetten richting 350-400VDC. En dan een HV BMS kopen(Pylontech CAN interface), welke compatible is met een HV omvormer waar je ook nog eens MPPT's in hebt gelijk?
Waarom ouderswets doen met LV? (Is nog duurder ook, meer verliezen, neemt meer ruimte in, veel dikkere bedrading nodig, onhandig allemaal.)

Paar jaar geleden ok. Maar nu zijn HV BMSen ruim beschikbaar. En HV omvormers kosten een prikkie + MPPT's dus je hoeft ook geen zonnepaneel omvormers te kopen bespaar je ook weer op.
Kom je ook denk ik lager uit dan die 225euro/kwh batterij. Ik zie alleen maar voordelen.... Snap dus ook niet waarom men nog met LV loopt te klooien.

[ Voor 41% gewijzigd door Immutable op 22-08-2024 06:49 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Immutable schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:43:
@habbekrats Is wel allemaal LV,(48Volt) neemt veel ruimte in(hoge stromen). Kun je niet beter voor zelfbouw nu tegenwoordig kijken naar HV? Je (LFP) cellen in serie zetten richting 350-400VDC. En dan een HV BMS kopen(Pylontech CAN interface), welke compatible is met een HV omvormer waar je ook nog eens MPPT's in hebt gelijk?
Waarom ouderswets doen met LV? (Is nog duurder ook, meer verliezen, neemt meer ruimte in, veel dikkere bedrading nodig, onhandig allemaal.)

Paar jaar geleden ok. Maar nu zijn HV BMSen ruim beschikbaar. En HV omvormers kosten een prikkie + MPPT's dus je hoeft ook geen zonnepaneel omvormers te kopen bespaar je ook weer op.
Kom je ook denk ik lager uit dan die 225euro/kwh batterij. Ik zie alleen maar voordelen.... Snap dus ook niet waarom men nog met LV loopt te klooien.
Snap je prijs en ruimte argument niet helemaal aangezien je nog steeds hetzelfde aantal cellen nodig hebt.

MPPT's zijn er ook (juist) in LV. Maar met hybrides zoals Deye uberhaubt niet nodig.

Overigens is dit het verkeerde topic, dit is niet (specifiek) voor zelfbouw.

• Devke
  • Nu online
Pim57 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Als je de EV laadt via de accu voeg je 20% verlies toe. Dat doet/wil eigenlijk niemand.

Grootte van je accu:
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen

Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.

Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
15 kWh x 0,2 = 3 kW omvormer, wordt Victron MP2-5000 want die is bij 3 kW het meest efficiënt.
Omvormer is get efficiënts op zn max toch? Sta je de hele dag dan ook max terug te verbruiken? Ik denk dat je echt dan naar de pieken moet kijken (koken, wp)? Rest van de dag heb je een basis verbruik en ga je dan niet juist meer inboeten op efficiëncy?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-06 15:53
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Omvormer is get efficiënts op zn max toch? Sta je de hele dag dan ook max terug te verbruiken? Ik denk dat je echt dan naar de pieken moet kijken (koken, wp)? Rest van de dag heb je een basis verbruik en ga je dan niet juist meer inboeten op efficiëncy?
Dat zijn een hoop vraagtekens.

1. Omvormer is het efficiënts op z’n max toch? Nee
2. Wat is “max terug verbruiken”?
3. Een wp geeft geen piek zoals bij koken. En peak shaving lost dat op.
4. Basis verbruik kan ook heel efficiënt direct van het grid of de accu.

De laad en ontlaad grafiek lijken op elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rAMYQpZGbYzCezFhN5Cr6iKyXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ccec18GuHQzoLNpt4FDVN6hG.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Pim57 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Dat zijn een hoop vraagtekens.

1. Omvormer is het efficiënts op z’n max toch? Nee
2. Wat is “max terug verbruiken”?
3. Een wp geeft geen piek zoals bij koken. En peak shaving lost dat op.
4. Basis verbruik kan ook heel efficiënt direct van het grid of de accu.

De laad en ontlaad grafiek lijken op elkaar.
[Afbeelding]
laad en ontlaad efficientie, is maar een deel van verliezen, je hebt ook verliezen in de
LFP accu-module als ook dat apparatuur om het in en uit accu te krijgen energie verbruikt.

Bijv mijn Deye (SG04LP3) die 24/7 actief is, daar alle verbruikers van woning als een eiland achter Deye hangen.

over ~10MWh/j , van het verlies is (in de winter laad ik op 4 laagste uren voor de rest van de dag en overige ca gem 18 uur offgrid )

-27% in de accu (uitgestelde teruglevering is met 0,3C)
-55% omdat de Deye 24/7 aanstaat of die nu >100W of 9000W voor 2-3 uur per dag# (of wel idle eigenverbruik)
-18% slechts aan conversie verliezen

#) ik heb nog 2e deye die eventueel de resterende kan leveren, 9kW voor 3x25A, als die nodig is, niet 24/7 actief is
(Bijv ongrid, controle en kwaliteit van net kost gemiddeld 23W, die je niet hebt als er geen spanning op de netingang van Deye staat, 2,5 W kost als microinverters hebt aangesloten op de aparte ingang voor grid-tie/micro inverters)

in de zomer, bijv mei, juni, juli (voornamelijk PV-DC> Accu-DC conversie voor de accu en geen cel verwarming nodig >10graden

PV opwek 3716kWh
Afname van Grid 386kWh
Teruglevering 2483kWh

DC Accu in 2067kWh
DC Accu uit 1996kWh

Verbruikers 1236kWh

Totaal verlies is over de 3 maanden 383kWh op 4102kWh of wel 9,3%

Edit: @KC27 zou je overall verlies over de 3 maanden mei-juni willen delen , voor wat het verschil is met een AC-gekoppeld PV-Victron systeem al vergelijk ?

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Gave app, wat is 't? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-06 22:08
bbbrumbrum schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

Snap je prijs en ruimte argument niet helemaal aangezien je nog steeds hetzelfde aantal cellen nodig hebt.

MPPT's zijn er ook (juist) in LV. Maar met hybrides zoals Deye uberhaubt niet nodig.

Overigens is dit het verkeerde topic, dit is niet (specifiek) voor zelfbouw.
Het zit hem vooral in de materiaal om de batterij heen, waarin HV dus veel goedkoper is. Lagere stroom, hogere spanning betekend vaak kleinere en goedkopere componenten. En minder verliezen.
Want P(loss) = i^2 x R.

Hierdoor gaan componenten vaak ook langer mee.
Hierdoor zijn componenten kleiner, nemen veel minder ruimte in je huis / garage / schuur.
Hierdoor heb je veel dunnere draden nodig. 4mm2 of 6mm2 is al ruim voldoende vaak voor je DC.
Het is goedkoper omdat de Hybrid omvormers die HV zijn vaak gewoonweg EN goedkoper zijn EN meer vermogen kunnen doen EN kleiner zijn. (win-win-win)

De componenten zijn nu ruim voorradig. Dus waarom die LFP celletjes niet wat meer in serie zetten? Richting een HV setup?

Waarom vandaag de dag nog gaan voor LV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41
Immutable schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:49:
De componenten zijn nu ruim voorradig. Dus waarom die LFP celletjes niet wat meer in serie zetten? Richting een HV setup?
Hoeveel cellen heb je nodig voor 400VDC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 11:08
125 cellen, maarrre welke bms?
Zou zelf icm een deye hv gaan voor 64 cellen, maar ja ook daarvoor welke bms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Immutable schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:49:
[...]
Het zit hem vooral in de materiaal om de batterij heen, waarin HV dus veel goedkoper is. Lagere stroom, hogere spanning betekend vaak kleinere en goedkopere componenten. En minder verliezen.
Want P(loss) = i^2 x R.
Wil je dat eens onderbouwen met echte praktijk data van een systeem dat 24/7 gebruikt wordt?
Als je een HV systeem weet met overall efficientie >90% en onder de 100kWh opslag en tot 24kW
(daarmee sluit ik de 200Ah en 280Ah module zoals van Deye BOS-A en BOS-B uit aangezien die de zelfde cellen hebben als we voor LV gebruiken met de zelfde verliezen per cel en nog net onder de 100kWh opslag blijven)

De cellen van de kleinere HV module hebben een hogere I.R.
Als we 100Ah modules nemen die op 50A nominaal gebruikt worden voor HV, daarvan heb je 7 in serie nodig (45-65kg elk) en dan heb je nog geen enkele redunancie.
Als je zeven 100Ah/5kWh 51,2V modules parallel gebruikt voor LV is het ook max 50A per module voor 18kW.
Als consument heb je niet zo heel snel een grotere aansluiting dan 3x25A , een 3x35A aansluiting is al snel jaarlijks 1350 euro duurder en de netwerkkosten stijgen alleen maar de komende jaren.
Als ook hoe snel denk je een verzwaring van 3x25A naar 3x40A (automaten) te hebben van de regionale netwerkbeheerder enkel voor laden en ontladenn van thuisaccu?

En dan heb je nog het punt van uitbreidbaarheid op een later moment, daar op de kleinere HV hybride vaak maar 1 HV accu's op aan kunt sluiten of soms twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:27
SkyFlyer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:49:

Is dit een erg goede prijs, of komen dit soort acties vaker voor?

(Ik denk momenteel zelf eind dit jaar te gaan bouwen, en begin nu met ontwerpen en prijzen in de gaten te houden)
Altijd leuk als ik dit lees.... ik heb zelf ~1600,-- betaald een jaar geleden voor 1 stuk :9.

Prijzen zijn dus enorm gedaald, of het blijft dalen weet ik niet (heb geen glazen bol helaas).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Edit: @KC27 zou je overall verlies over de 3 maanden mei-juni willen delen , voor wat het verschil is met een AC-gekoppeld PV-Victron systeem al vergelijk ?
Dat wil ik graag doen.
Maar eerst wil ik graag wat uitleg geven over mijn systeemopzet die flink afwijkt van de setup van Domba, maar ook de meeste andere Victron gebruikers hebben een andere setup.
Mijn drie omvormers zitten parallel gekoppeld met mijn andere verbruikers en de pv productie op mijn meterkast.
Dus ik heb niets hangen aan de AC-out's. Omdat ik wel het inkomend/uitgaand vermogen naar het grid op mijn slimme meter meet kan ik desgewenst wel het vermogen van mijn Victrons zo sturen dat ik "nul op de meter" heb.
Ik stuur alles (gasloos, all electric woning) aan met de software in mijn HA-addon. Ik heb daarin de keuze uit twee strategieën: "minimize cost" en "minimize consumption" (dus nul op de meter).
Ik draai momenteel met de strategie "minimize cost" in combinatie met een dynamisch contract bij Tibber.
Dat betekent bij dagelijkse grote prijsverschillen (zoals de laatste weken) dat het algoritme kiest voor laden en ontladen met "grote" vermogens met een slecht rendement van de omvormers. Maar dat levert wel het meeste rendement op, ondanks het feit dat het algoritme rekening houdt met dat slechtere rendement bij hoge laad- en ontlaadvermogens.
Straks als de saldering eraf gaat zal dat wel anders worden. Ook als je kiest voor "nul op de meter" of zoals in de setup van @Domba dan laad je overdag met het beschikbare pv-vermogen (dc gekoppeld, dus buiten de omvormer om) en ontlaad je 's nachts met het benodigde woningvermogen. Alleen bij overschot wordt het surplus "geloosd" op het net. Als ik dat met mijn setup ook zou doen, zal dat ongetwijfeld zorgen voor een beter energetisch rendement.
In onderstaande grafiek zie je hoe mijn algoritme het laden en ontladen en de inzet van andere verbruikers heeft berekend voor vanmiddag en morgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2-EzLW0v4tuglk7JBBXT-uckXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hksrOQvsChQCufa7ybRscm7f.png?f=fotoalbum_large
Dat allemaal gezegd hebbende volgen nu twee tabellen die ik genereer met het dashboard van mijn addon,
Mijn verbruik/productie (=teruglevering) per maand in 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAhxg74yc2w0H2NMG-_E0TP1Di4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdYW3v92CpYgySAqbj72iE6X.png?f=fotoalbum_large
Op jaarbasis ben ik ongeveer energieneutraal. Dit jaar niet omdat de pv-productie achterblijft t.o.v. andere jaren. Als ik thuisbatterij zou hebben zou ik ongeveer 500 kWh over hebben, dat overschot gebruik ik dus om de verliezen van mijn accu te dekken.
Een overzicht van de maandelijkse energiebalans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SELaXnzddflD0f1v6a_0fCsvI1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGEFhgG7d7SvIuvhsGFRRr5I.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een plug-in hybride met 6 kWh batterij waar ik weinig in rij (de fiets is beter voor mij ;) )
De warmtepomp verzorgt de verwarming van ons huis een verwarmt (op het goedkoopste moment) mijn boiler.
Om het lezen verder wat te vergemakkelijken heb ik de kolommen m.b.t. de accu eruit gelicht naar een spreadsheet en het energetische rendement berekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_0YPHth1_aLWok7R8ImBCNUUFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QvkkmNJbAN3DvuOERYe4rOqH.png?f=user_large
Opmerkingen:
  • Vanaf juli heb ik het maximum laadvermogen van mijn omvormers beperkt tot 4800/3 = 1600 W per stuk en het maximum ontlaadvermogen tot 4500/3=1500 W per stuk. Daarmee blijf ik weg uit de meest inefficiënte zones van mijn omvomers, maar blijf ik ook zeker onder de 0,2 C mbt het laden en ontladen van mijn twee accu's. Dat zie je terug in het betere rendement in juli en augustus.
  • Ondanks de energetische verliezen heb ik wel financieel voordeel van mijn thuisaccu. Ik ontloop (dankzij een dynamisch contract) terugleverkosten en verplaats mijn verbruik naar de goedkope uren en lever terug tijdens de dure uren. Negatieve energierekening op jaarbasis ca 500 euro.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@KC27 als ik het goed begrijp, gebruik je Victron met accu als standalone accu en net zoals uitkomt voor de planning gaat PV-opwek als AC of het net op of de MP II's in, enkel voor opslag in de accu.

Jouw efficientie is dan alleen enkel de 100% AC-koppeling.

Omdat te vergelijk met Deye wat een All in one is, waar ook direct eigenverbruik wordt meegenomen etc moeten we dat iets anders benaderen voor een fair vergelijk.

-inkomende energie = 8123.898kWh
Verbruik 4152.705kWh + PV Ac 3971.193kWh

-uitgaande energie Productie = 7180.351 kWh
4204,547 kWh + EV 400,660 kWh + WP 1144,821 kWh + Boiler 1,295 kWh +baseload 1459,028 kWh
(baseload zitten denk ik alle overige huishoudelijke verbruikers in)

verlies is dan inkomend-uitgaand = -943.547 kwh wat 11.61% verlies is van alle inkomende energie is voor zover in 2024.

Het verschil tussen accu in & uit = 914kWh wat een klein verschil is van 29,5kWh, bijv iets met 5,2W verbruik zoals een P1-splitter/P1 dongle of een wifi verbruik die buiten baseload valt of gewone meet verschillen, meest meters zijn maar 1% nauwkeurig of een mix van alle incl verschil in begin en eind SOC
(mijn accu in/uit getallen zijn de DC energie (CT/shunt meting))

Als we het zelfde voor enkel Mei-Juli doen voor een vergelijk
inkomende - uitgaande energie is 3560,256 kWh - 3059,707kWh= 500,549kWh aan verlies is 14,06% van de inkomende energie, wat dan met nodige voorzichtheid met mijn 9,3% overall verlies kunt vergelijken.

Opslag is vergelijkbaar, 560Ah<>580Ah accu, ook inkomende energie is maar 13% verschillend, maar het aandeel uit eigen opwek is fors verschillend 58,5%, waar ik 90.5% uit eigen PV- opwek heb met veel DC-DC conversie die merendeel van de AC-DC vervangt.
Ik heb wat meer DC>AC conversie daar ik maandelijk 650-700kWh als DC in de accu gaat, daar ik mijn verbruikers bijna niet direct van de netaansluiting voedt, alleen bij inclusief negatieve uurprijs en daarvan hebben we in 2024 nog maar 7 uur gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Dat wil ik graag doen.
Maar eerst wil ik graag wat uitleg geven over mijn systeemopzet die flink afwijkt van de setup van Domba, maar ook de meeste andere Victron gebruikers hebben een andere setup.
Mijn drie omvormers zitten parallel gekoppeld met mijn andere verbruikers en de pv productie op mijn meterkast.
Dus ik heb niets hangen aan de AC-out's. Omdat ik wel het inkomend/uitgaand vermogen naar het grid op mijn slimme meter meet kan ik desgewenst wel het vermogen van mijn Victrons zo sturen dat ik "nul op de meter" heb.
Ik stuur alles (gasloos, all electric woning) aan met de software in mijn HA-addon. Ik heb daarin de keuze uit twee strategieën: "minimize cost" en "minimize consumption" (dus nul op de meter).
Ik draai momenteel met de strategie "minimize cost" in combinatie met een dynamisch contract bij Tibber.
Dat betekent bij dagelijkse grote prijsverschillen (zoals de laatste weken) dat het algoritme kiest voor laden en ontladen met "grote" vermogens met een slecht rendement van de omvormers. Maar dat levert wel het meeste rendement op, ondanks het feit dat het algoritme rekening houdt met dat slechtere rendement bij hoge laad- en ontlaadvermogens.
Straks als de saldering eraf gaat zal dat wel anders worden. Ook als je kiest voor "nul op de meter" of zoals in de setup van @Domba dan laad je overdag met het beschikbare pv-vermogen (dc gekoppeld, dus buiten de omvormer om) en ontlaad je 's nachts met het benodigde woningvermogen. Alleen bij overschot wordt het surplus "geloosd" op het net. Als ik dat met mijn setup ook zou doen, zal dat ongetwijfeld zorgen voor een beter energetisch rendement.
In onderstaande grafiek zie je hoe mijn algoritme het laden en ontladen en de inzet van andere verbruikers heeft berekend voor vanmiddag en morgen:
[Afbeelding]
Dat allemaal gezegd hebbende volgen nu twee tabellen die ik genereer met het dashboard van mijn addon,
Mijn verbruik/productie (=teruglevering) per maand in 2024:
[Afbeelding]
Op jaarbasis ben ik ongeveer energieneutraal. Dit jaar niet omdat de pv-productie achterblijft t.o.v. andere jaren. Als ik thuisbatterij zou hebben zou ik ongeveer 500 kWh over hebben, dat overschot gebruik ik dus om de verliezen van mijn accu te dekken.
Een overzicht van de maandelijkse energiebalans:
[Afbeelding]
Ik heb een plug-in hybride met 6 kWh batterij waar ik weinig in rij (de fiets is beter voor mij ;) )
De warmtepomp verzorgt de verwarming van ons huis een verwarmt (op het goedkoopste moment) mijn boiler.
Om het lezen verder wat te vergemakkelijken heb ik de kolommen m.b.t. de accu eruit gelicht naar een spreadsheet en het energetische rendement berekend:
[Afbeelding]
Opmerkingen:
  • Vanaf juli heb ik het maximum laadvermogen van mijn omvormers beperkt tot 4800/3 = 1600 W per stuk en het maximum ontlaadvermogen tot 4500/3=1500 W per stuk. Daarmee blijf ik weg uit de meest inefficiënte zones van mijn omvomers, maar blijf ik ook zeker onder de 0,2 C mbt het laden en ontladen van mijn twee accu's. Dat zie je terug in het betere rendement in juli en augustus.
  • Ondanks de energetische verliezen heb ik wel financieel voordeel van mijn thuisaccu. Ik ontloop (dankzij een dynamisch contract) terugleverkosten en verplaats mijn verbruik naar de goedkope uren en lever terug tijdens de dure uren. Negatieve energierekening op jaarbasis ca 500 euro.
Dank voor de heel gave rapportage.

Ik heb even moeten zoeken, uiteindelijk heb ik het (wonderlijk genoeg want je geeft heel veel informatie, so no offense, ik vond het eigenlijk wel komisch) niet in je Posts van het afgelopen jaar, maar wel in je footer gevonden: als ik het goed heb uitgeplozen 10kWh accu.

Nu dus 500euro per jaar “opbrengst” (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Daarmee denk ik (en correct me if I’m wrong) dat het er op dit moment “eigenlijk nog niet uit kan”, maar dat je heel goed bent voorgesorteerd op de wereld zonder salderen.
=> ik gok zo dat je rendement zonder salderen fors verbetert, zeker aangezien je het optimaliseren zeer goed voor elkaar hebt.
=> heb je daar een simulatie (danwel precies, danwel over de duim) van gemaakt?

Nb. Petje af! Zeer mooi project. Zeer leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 15:06
Stefannn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 04:53:
[...]
Ik heb even moeten zoeken, uiteindelijk heb ik het (wonderlijk genoeg want je geeft heel veel informatie, so no offense, ik vond het eigenlijk wel komisch) niet in je Posts van het afgelopen jaar, maar wel in je footer gevonden: als ik het goed heb uitgeplozen 10kWh accu.
Ik zie in zijn footer staan: ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4

Dus 2x16x280ahx3.2V = 28.6 kWh

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 04:53:
[...]

Dank voor de heel gave rapportage.

Nu dus 500euro per jaar “opbrengst” (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Daarmee denk ik (en correct me if I’m wrong) dat het er op dit moment “eigenlijk nog niet uit kan”, maar dat je heel goed bent voorgesorteerd op de wereld zonder salderen.
=> ik gok zo dat je rendement zonder salderen fors verbetert, zeker aangezien je het optimaliseren zeer goed voor elkaar hebt.
=> heb je daar een simulatie (danwel precies, danwel over de duim) van gemaakt?

Nb. Petje af! Zeer mooi project. Zeer leerzaam.
Zoals @PentaClover ook al opmerkt is de bruto capaciteit van mijn accu ca 29 kWh. Daarvan gebruik ik "maar" 80% (tussen 17,5 en 97,5 % = 23 kWh. Ik heb (alweer 2 jaar geleden) de omvormers zo gedimensioneerd dat ik het vermogen van mijn pv-installatie kan absorberen. Het maximum gelijktijdige vermogen van mijn huisverbruikers is een stuk lager: wp max 1,5 kW (alleen tijdens SWW bereiding), koken max 2 kW, auto max 2,3 kW (ga ik waarschijnlijk nooit vanuit de accu vullen, eerder tijdens en met pv productie). De grootte van de accu is zo gekozen dat ik de DC-stromen niet boven de 0,2 C komen en ze dus lang meegaan en niet over verhit raken.
Het algoritme in mijn addon is gebaseerd op en maakt gebruik van de principes van mix integer programming:
MIP. Deze principes worden ook gebruikt voor het optimaliseren van (logistieke) processen in de operations research. Er zijn meer programma's die dit toepassen (o.a. emhass en gbboptimizer). Ik weet (nog) niet welk algoritme Victron in zijn Dess en @MJ de Bruijn in zijn Mess toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 25-08-2024 12:15 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PentaClover schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Ik zie in zijn footer staan: ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4

Dus 2x16x280ahx3.2V = 28.6 kWh
A… Ik had 2x 16V x 280ah gedaan = 8960Wh

Foutje dus

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 25-08-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:38:
Dus ik heb niets hangen aan de AC-out's.
Hoe is dat zo gekomen? Wel Victron, geen enkele noodstroomvoorziening klinkt als een zeldzame combinatie. Ik ben nieuwsgierig naar de beweegredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Hoe is dat zo gekomen? Wel Victron, geen enkele noodstroomvoorziening klinkt als een zeldzame combinatie. Ik ben nieuwsgierig naar de beweegredenen.
Is niet zo zeldzaam. Er zijn er meer die het zo doen.
Ik had de volgende motieven:
  • Ik heb hier weinig stroomuitval (tot nu toe): ca 0,5 uur per jaar
  • In de uren dat het systeem niet rendabel kan laden cq ontladen staat het uit. Echt uit, met een energieverbruik van de gx-kaart in een van de mp's van 10W. Als ik het als ups had opgezet moet het systeem altijd aan staan met verlies per mp van ca 30 W (zelf gemeten). Dus voor mij een onnodig stilstandsverlies.
  • Installatie als ups zorgt voor een hoop opgooien van de meterkast (met beperkte ruimte). Nu heb ik een vijf ader-kabel vanaf een (3 fasen) automaat met aardlek naar het systeem in de schuur getrokken. Per fase nooit meer dan 2 kW, dus 2,5 mm2 volstaat. Dus een eenvoudige "setup".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:09:
[...]

• In de uren dat het systeem niet rendabel kan laden cq ontladen staat het uit. Echt uit, met een energieverbruik van de gx-kaart in een van de mp's van 10W. Als ik het als ups had opgezet moet het systeem altijd aan staan met verlies per mp van ca 30 W (zelf gemeten). Dus voor mij een onnodig stilstandsverlies.
  • Installatie als ups zorgt voor een hoop opgooien van de meterkast (met beperkte ruimte). Nu heb ik een vijf ader-kabel vanaf een (3 fasen) automaat met aardlek naar het systeem in de schuur getrokken. Per fase nooit meer dan 2 kW, dus 2,5 mm2 volstaat. Dus een eenvoudige "setup".
Ook mijn mening.
Hier in Nederland ervaar ik (tot nog toe) stroomuitval als iets wat niet iets is om je zorgen over te maken. Ik heb er in mijn complete leven geloof ik een paar uur last van gehad.
Kan natuurlijk zijn dat dat met de verzwarende netbelasting gaat veranderen. Dat weet ik niet.

Er is voor mij 1 zorgepuntje… de pomp van mijn zonneboiler. Als die op een fikse zomerdag uitvalt kan de boel wel overkoken. Dat zit al sinds 2008 zo en is nog nooit gebeurt. De controller is “failsafe” als die uitvalt gaat de pomp lopen. Maar bij stroomuitval is het over. Ik heb er vaak aan gedacht daar een kleine ups neer te zetten maar dat is er nooit van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gwaihir schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Zo zeldzaam is het niet hoor, ik heb ook enkel de AC-in in gebruik.

Min of meer de zelfde reden als @KC27 al aangaf. Met name dat de installatie niet in de meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:09:
[...]

Wederom mijn dank voor zo'n gedetailleerd en feiten onderbouwd antwoord :).

Enige tijd meelezend over die Victrons had ik deze reden al wel een beetje verwacht. Het is ook nogal Watt wat: pakweg 100 Watt verbruik, om noodstroom standby te hebben staan.

Ik vind dat eerlijk gezegd erg veel. Echte standby kost m.i. pakweg 1 W, voor een goed ontworpen 'wake on LAN' apparaat. En 30 W per fase alleen om stroom door te laten. Waarom? Kan dat anno 2024 niet met een paar W toe?

Hoe zit dat bij een soortgelijk Deye systeem (@Domba)? En bij andere hybride omvormers? Oftewel: is een Victron opstelling dan wel aantrekkelijk als 'alleen' een hydride omvormer?

Ik vroeg 't zelf vast aan Zonneplan's AI bot en leerde dat die van de Nexus 40 W gebruikt, in z'n 'actieve standby'. Duidelijk minder dan 100, maar toch ook fors meer dan de 15 waar ik op hoopte.

Ondertussen komt de periode waarin bepaalde delen van het net niet meer zo solide gaan zijn wel dichterbij (voorspelling 2026 - 2032?), maar mijn middellange termijnplan van noodstroomvoorziening loopt zo toch wel 'n deuk op!

Daarnaast, t.a.v. 'de meterkast': ik dacht dat dat vooral om een dikke kabel heen en weer zou gaan. Dus: systeem voor noodstroomvoorziening net na de hoofdschakelaar 'ingevoegd'. Klopt dat, of zie ik het dan véél te simpel?

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 26-08-2024 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Hoe zit dat bij een soortgelijk Deye systeem (@Domba)? En bij andere hybride omvormers? Oftewel: is een Victron opstelling dan wel aantrekkelijk als 'alleen' een hydride omvormer?
Wat ik in een eerdere post aangaf kan je een Deye die je enkel als ondersteuning gebruikt in sleep mode zetten en dat gaat alleen met externe sturing vanuit bijv HA, dan gebruikt die ~30W, geheel uitschakelen gaat een stuk lastiger met een Deye (waarbij modbus of wifi nog actief blijven), dan moet je mechanisch een knop bedienen met bijv een fingerbot.

Voor eilandmode met netondersteuning kan je niet naar sleep mode,
(100% eiland waarbij Deye niet op net wordt aangesloten is, zoals veel in Duitsland gebruikt die schakelen alle verbruiker met een degelijke ATS naar de netaansluiting op moment accu leeg is en terug als er weer PV opwek en x% SOC, meeste hebben vast contract en bijv geen dynamisch zoals Tibber /kennen geen salderen daar)

Het eigenverbruik van Deye kan je dat drukken tot 800-850kWh op jaarbasis voor eilandbedrijf met netondersteuning (voor 100% eiland zoals veel in Duitsland ligt dat op jaarbasis nog lager) als je zoveel mogelijk off grid bent als mogelijk (alleen voor laden en terugleveren even on-grid ) on-grid is het verbruik tussen 110-125W en off-grid 85-95W uit accu, afhankelijk van ander gebruikte opties en of je PV op eigen Deye MPPT's hebt of nog een gewone omvorrmer of microomvormers gebruikt (bewaking van de netkwaliteit volgens netprotocol van netbeheerder kost energie)

Ik zelf gebruik een fysiek extern gestuurd relais vanuit HA, maar er is ook een modbus sturing mogelijk voor software on/off grid.

Edit : deze zitten in mijn overall verliezen. een groot verschil zit in AC of DC de PV.
DC heb je minder conversie verliezen en niet het eigenverbruik van de gewone of micro omvormer.
als je een overall efficientie van >90% wilt met Deye heb je voldoende PV dc gekoppeld nodig en minimaal 20kWh accu als deze enkel ondersteunend gebruikt en >50kWh voor eilandmode met netondersteuning

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 26-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank @Domba :)

Samengevat lees ik: als extern 'bediende' hybride omvormer is Victron gunstiger, 10 W vs 30 W voor Deye in de 'bruikbare uit' stand. Met de verbruikers gekoppeld (noodstroom / eilandbedrijf mogelijk) ontlopen de Deye en Victron oplossingen elkaar niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:23:
Dank @Domba :)

Samengevat lees ik: als extern 'bediende' hybride omvormer is Victron gunstiger, 10 W vs 30 W voor Deye in de 'bruikbare uit' stand. Met de verbruikers gekoppeld (noodstroom / eilandbedrijf mogelijk) ontlopen de Deye en Victron oplossingen elkaar niet echt.
Pfff, dat is een lastige
Eigenlijk veel meer afhankelijk van hoeveel PV en verbruik je hebt op jaarbasis met 4kWp PV en 4MWh per jaar verbruik, zal voor 3 fase een Victron die gunstig in gezet wordt, efficienter zijn.
Dat kan ook met 1 Victron MP II, daar kan een 3 fase Deye niet tegen op.
Deye heeft wel een vergelijkbare passief gekoelde 1 fase 5kW hybride met ook een laag eigenverbuik, maar die is in EU zo vreselijk lastig te krijgen dat online verkopers soms een vervanger uit 1 van 2 andere 1f hybride series levert met fan's , als ook dit specifieke model (serie is er in meerdere vermogens) nog niet eens op de goedgekeurde omvormer lijst van de netbeheerders staat.
Voor 10-15kWp en rond 10MWh jaar verbruik zal Deye gunstiger zijn, daar tussen is een grote grijze zone, die door andere factoren wordt bepaald.

Bijv als je al een bestaand PV systeem met Solaregde hebt, die is niet even omgezet naar DC-koppeling, geen van beide kan overweg met de optimizers van Solaredge. Dat wordt dan AC-koppeling tot solaredge omvormer stuk gaat.

Dan kan bijv het vermogen bepalend zijn of de prijs of de aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:03
Is er inmiddels iemand met Akutan Thuisbatterij ervaring? Adlar heeft nu een zomeractie waarbij je die Thuisbatterij gratis krijgt bij een Aurora 2. Lijkt een goede actie.

Heeft niets met een WP te maken => schopje

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. lijkt me beide, @Septillion. De vraag gaat nu weliswaar over de thuisbatterij, maar het antwoord is vooral relevant voor wie in de markt is voor zo'n Aurora 2 WP..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gwaihir Maar dan mag die persoon hier lezen over de accu's, is offtopic / topic vervuiling in een WP topic. Helemaal los topic openen mag ook maar is deze post te beperkt voor.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-06 11:25
[...]

Ja… fair question
Als je 7000 euro voor de 5p betaald heb je twee linker handen, of ben je bent lui en hebt teveel geld.

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-06 06:38

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Gewoon deze auto in de garage/oprit en gebruiken als thuisbatterij 15000/60= €250 per kWh. Geen verzekering geen wegenbelasting geen onderhoud. En geen net congestie meer.
https://www.autoreview.nl...concurrent-van-15100-euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
En je kan er nog mee rijden ook EN ergens anders opladen als je wat tekort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:28
Tunnelplan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:54:
Gewoon deze auto in de garage/oprit en gebruiken als thuisbatterij 15000/60= €250 per kWh. Geen verzekering geen wegenbelasting geen onderhoud. En geen net congestie meer.
Hoe kan die auto zo goedkoop verkocht worden? Zijn de grondstoffen voor die auto en arbeid zoveel goedkoper? Zonder andere manieren kan dit bedrijf dit niet lang doen, tenzij Chinese overheid deze auto zwaar subsidieert.

Als we in Europa allemaal massaal deze auto gaan kopen zijn we straks ook op dit vlak volledig afhankelijk van China. Gaat niet mijn voorkeur naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ruben26 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Hoe kan die auto zo goedkoop verkocht worden? Zijn de grondstoffen voor die auto en arbeid zoveel goedkoper? Zonder andere manieren kan dit bedrijf dit niet lang doen, tenzij Chinese overheid deze auto zwaar subsidieert.

Als we in Europa allemaal massaal deze auto gaan kopen zijn we straks ook op dit vlak volledig afhankelijk van China. Gaat niet mijn voorkeur naar uit.
Dat is de prijs in China

Voor ons komt er nog invoerrechten, bpm en BTW bij. Dan is de prijs ineens dubbel na afdragen aan de Nederlandse schatkist ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ruben26 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Volledig???? Niet overdrijven, geen paniek hoor. Waar komen de meeste accu’s vandaan? Laat je die nu ook staan?

Voorkeur? Mijne wel, we rijden dan goedkoop. Het gaat om mijn centen . Het slaat nergens op dat auto’s nog steeds zo duur zijn. We hebben na recycling straks meer metalen dan China zelf. 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
Lord Anubis schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Volledig???? Niet overdrijven, geen paniek hoor. Waar komen de meeste accu’s vandaan? Laat je die nu ook staan?

Voorkeur? Mijne wel, we rijden dan goedkoop. Het gaat om mijn centen . Het slaat nergens op dat auto’s nog steeds zo duur zijn. We hebben na recycling straks meer metalen dan China zelf. 😜
Goedkoop is duurkoop als meer en meer banen naar China verdwijnen. Ik denk dat het kortzichtig is om alleen naar het goedkoopste te kijken als die prijs niet eerlijk tot stand is gekomen en/of het uiteindelijk onze (EU-)belangen schaadt. Maar verder gaat het bij jou om jouw centen dus daar moet je mee doen wat jij wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
bgrr schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Dat is de prijs in China

Voor ons komt er nog invoerrechten, bpm en BTW bij. Dan is de prijs ineens dubbel na afdragen aan de Nederlandse schatkist ;-)
De vraag was niet wat die in Nederland zou kosten maar waarom die zo goedkoop kan zijn in China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-06 11:25
Ruben26 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

De vraag was niet wat die in Nederland zou kosten maar waarom die zo goedkoop kan zijn in China.
Staatssteun.
De Chinese overheid maakt het ondernemers op meerdere manieren mogelijk om de concurrentie met andere landen oneerlijk aan te gaan. Daarom is verzending vanuit China naar Nederland zo goedkoop, maar andersom onbetaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:23
Ruben26 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Goedkoop is duurkoop als meer en meer banen naar China verdwijnen. Ik denk dat het kortzichtig is om alleen naar het goedkoopste te kijken als die prijs niet eerlijk tot stand is gekomen en/of het uiteindelijk onze (EU-)belangen schaadt. Maar verder gaat het bij jou om jouw centen dus daar moet je mee doen wat jij wilt. :)
--wel off topic--
Lees het artikel eens door, daarin staat
Momenteel is Xpeng actief op zoek naar een geschikte locatie binnen de EU om een fabriek te bouwen. Zo kunnen importtarieven worden vermeden.
en daarmee komt er meer werkgelegenheid naar de EU.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Tunnelplan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:54:
Die gaat niet op. Wegenbelasting heet houderschapsbelasting. Dus die zul je moeten betalen. Een boete opleggen voor niet verzekeren van een auto kost je snel 550 euro. Lang leve google. Het idee is creatief gevonden maar je zal wel een aantal kosten eruit moeten halen naast de afschrijving 😜. Dan nog maar niet gesproken over wat de graaiers in Den Haag ook willen hebben. Iets met BPM en BTW.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 31-08-2024 09:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 19:20
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Die gaat niet op. Wegenbelasting heet houderschapsbelasting. Dus die zul je moeten betalen. Een boete opleggen voor niet verzekeren van een auto kost je snel 550 euro. Lang leve google. Het idee is creatief gevonden maar je zal wel een aantal kosten eruit moeten halen naast de afschrijving 😜. Dan nog maar niet gesproken over wat de graaiers in Den Haag ook willen hebben. Iets met BPM en BTW.
Je Google skills hebben een update nodig.
Als je auto van de weg af is (niet zichtbaar) en je rijdt er niet mee op de weg. Hoef je geen wegenbelasting en of verzekering te betalen. Dat heet schorsen van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je het ding nooit inschrijft en geen kenteken aanvraagt ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
internet4me schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Je Google skills hebben een update nodig.
Als je auto van de weg af is (niet zichtbaar) en je rijdt er niet mee op de weg. Hoef je geen wegenbelasting en of verzekering te betalen. Dat heet schorsen van je auto.
My mistake. Ik zie het. Weer wat geleerd. BPM en BTW zal je niet aan ontkomen. Afschrijving idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-06 06:38

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

De conclusie is wel dat we veel te veel betalen voor een thuisbatterij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 10:17
Knoop gister gehakt; 32pcs MB31 besteld, met QR full info op Gobel site, bij Wistek alibaba, 79 usd per cell. Poland, 7d delivery.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-06 15:51
Tunnelplan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
Daarom wacht ik nog even, ik ben er wel bijna. Nog even wachten en dan komen er echt nog leukere prijzen aan!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tunnelplan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
Of het klopt dat die auto's oneerlijk veel Chinese overheidssteun krijgen ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-06 15:51
Ethirty schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Of het klopt dat die auto's oneerlijk veel Chinese overheidssteun krijgen ;)
offtopic:
Contrary to popular belief, lis dit dus niet waar, laat onderzoek van onafhankelijke partijen zien. Maar de rijke families achter VW en PSA laten dit graag door Ursula von der Leyen herhalen ;)

YouTube: Electric vehicle import tariffs are a really dumb idea! Discuss...

Zelf koop ik wel het liefst waar mogelijk lokaal zodat de economie in de lokale economie blijft, maar soms is het prijsverschil te groot. Je kan dan zeggen dat het oneerlijk is, of je gaat als economie je best doen om ook betaalbare producten voor de consument aan te bieden.

Mede door de Chinese economie zijn thuisbatterijen nu steeds betaalbaarder.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecological op 31-08-2024 13:43 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zat te mijmeren over hoe ik onze PV installatie kan uitbreiden. Hebben nu een 10.000 Wp installatie op pal zuid, onder een hoek van 45 graden. Geen enkele schaduw gedurende de dag.

Nu zou ik voor ca 5000 EUR een oost-west opstelling van ca 2000-2500 Wp weg kunnen leggen, teneinde minder van het net af toe hoeven nemen. Maar voor hetzelfde geld heb ik ondertussen ook een thuisaccu van 5 kWh. En daarmee kan ik icm de panelen een veel groter deel van mijn eigen verbruik afdekken. Zelfs op slechte dagen krijg ik die thuisaccu nog vol (en weer gemakkelijk leeg met de warmtepomp en andere verbruikers.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:46:
Ik zat te mijmeren over hoe ik onze PV installatie kan uitbreiden. Hebben nu een 10.000 Wp installatie op pal zuid, onder een hoek van 45 graden. Geen enkele schaduw gedurende de dag.

Nu zou ik voor ca 5000 EUR een oost-west opstelling van ca 2000-2500 Wp weg kunnen leggen, teneinde minder van het net af toe hoeven nemen. Maar voor hetzelfde geld heb ik ondertussen ook een thuisaccu van 5 kWh. En daarmee kan ik icm de panelen een veel groter deel van mijn eigen verbruik afdekken. Zelfs op slechte dagen krijg ik die thuisaccu nog vol (en weer gemakkelijk leeg met de warmtepomp en andere verbruikers.

Wat is wijsheid?
Hou je bij deze beslissing ook nog rekening met de veranderende wetgeving, saldering die er toch ergens een keer vanaf gaat?
Want dat kun je de energie eigenlijk alleen nog op het moment gebruiken dat je het nodig hebt toch? Die (tijdelijke) overschotten leveren dan nog maar zeer weinig op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
gustaveau schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:18:
[...]

Hou je bij deze beslissing ook nog rekening met de veranderende wetgeving, saldering die er toch ergens een keer vanaf gaat?
Want dat kun je de energie eigenlijk alleen nog op het moment gebruiken dat je het nodig hebt toch? Die (tijdelijke) overschotten leveren dan nog maar zeer weinig op.
Juist om het uitfaseren van salderen leek het me niet zinnig om nog meer op te gaan wekken. Want ik heb al een flink overschot. Mede daarom kwam ik op het idee van een thuisaccu. Beter met het overschot een accu laden en op een later moment verbruiken, dan terugleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
Joris748 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:23:
[...]

Juist om het uitfaseren van salderen leek het me niet zinnig om nog meer op te gaan wekken. Want ik heb al een flink overschot. Mede daarom kwam ik op het idee van een thuisaccu. Beter met het overschot een accu laden en op een later moment verbruiken, dan terugleveren.
Je hebt dan je je antwoord eigenlijk al, je eigen glazenbol volgen.

En vooral rekenen met je eigen specifieke situatie en prijzen en of je wat wil terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:23:
[...]

Ik zit er zelf over te denken, naar aanleiding van opmerkingen van mede tweakers natuurlijk, om te kijken wat mijn nachtverbruik is, zodat dat verbruik tijdens de zonnige maanden gedekt zou kunnen worden door een accu.
Dit zou dan moeten helpen om het % eigen verbruik een stuk hoger te krijgen en is wat mij betreft straks een goede manier om investeringen in deze hoek te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Wat is wijsheid?
Ik betwijfel of je in de winter genoeg hebt aan je PV panelen ;).

Zeker nu de prijs van PV panelen historisch laag is, zou ik voor PV uitbreiding gaan.
Zuid opstelling mogelijk naar Oost/West veranderen afhankelijk van de kosten.
En als je zelf kan leggen is het naar mijn mening een no-brainer, maar ook laten leggen is prima te doen aangezien bedrijven staan te springen op opdrachten.

Nu zal je in de winter altijd wel te kort aan PV hebben en in de zomer veels te veel, dat is eenmaal zo in NL.

Thuisaccu's worden steeds goedkoper, en met een warmtepomp is die 5 kWh zo leeg...
Nu weet ik niet wat jouw dag verbruik is maar met warmtepomp gok ik op een veelvoud van 5 kWh.

Zoals @Simpel360 al zegt, lijkt het erop dat je het al weet alleen hier nog bevestiging zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38

Wat is wijsheid?
De panelen die je nu hebt opdelen? Dus deel of alles verplaatsen naar oost-west? Dan hoeven er geen nieuwe spullen te komen en kun je toch beetje verschuiven. Moet je wel even berekenen hoeveel het echt helpt, als het je 3 kWh per dag eigen verbruik scheelt gedurende 150 dagen per jaar is het misschien wat mager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03

Wat is wijsheid?
Hoe krijg jij op slechte dagen met een 10kWp installtie 5 kWh in je accu. Ik heb zelfs een iets grotere installatie, maar als ik naar mijn opbrengst in december kijk heb ik maar op 6 van de 31 een opbrengst van meer dan 5 kWh. Daavan zal een groot deel direct verbruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
deejeebv schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:49:
[...]

Hoe krijg jij op slechte dagen met een 10kWp installtie 5 kWh in je accu. Ik heb zelfs een iets grotere installatie, maar als ik naar mijn opbrangst in december kijk heb ik maar op 6 van de 31 een opbrangst van meer dan 5 kWh. Daavan zal een groot deel direct verbruikt worden.
Je hebt gelijk, ik zit net even de opwekking terug te kijken. In de wintermaanden zal die accu inderdaad lang niet vol komen. Met uitzondering van zonnige dagen in januari en februari.

De use-case zal dan vooral gebaseerd moeten worden op de periode van maart t/m oktober. En dan kom ik waarschijnlijk met een kleinere accu (max 5 kW) eerder uit dan met een grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:49:
[...]

De panelen die je nu hebt opdelen? Dus deel of alles verplaatsen naar oost-west? Dan hoeven er geen nieuwe spullen te komen en kun je toch beetje verschuiven. Moet je wel even berekenen hoeveel het echt helpt, als het je 3 kWh per dag eigen verbruik scheelt gedurende 150 dagen per jaar is het misschien wat mager ;)
Ik heb nu alleen dakvlakken op zuid en noord. Voor oost-west moet ik eerst de garage bouwen die nog op het wensenlijstje staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 16:47
Hallo iedereen,

ik heb een huawei sun2000 10 kwh batterij, waarvan ik de instellingen wil veranderen.
Initieel zegt hij 'operation succeeded', maar dan iets later verschijnt een andere popup: 'Some delivered parameter settings have not taken effect. Refresh the page later.'
Vervolgens vergeet hij wat ik veranderd heb...

Iemand ervaring mee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG5zKuqLFcwx-so3ahqOG4Iw9aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHdYqrzMRTeBP0I0fOObLcND.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
Joris748 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb nu alleen dakvlakken op zuid en noord. Voor oost-west moet ik eerst de garage bouwen die nog op het wensenlijstje staat ;)
Ooh, je zoek een reden om die garage te bouwen. Meer panelen is beter dan een accu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:56
Fr33z schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:49:
[...]

Dat lijkt mij een slecht advies. Alleen als je dat geheel zelf kunt zou je het kunnen overwegen. De kosten van het verplaatsen van panelen zijn in verhouding met de huidige nieuwprijzen nogal hoog.
Komt erbij dat je voor de winter de panelen op zuid moet hebben liggen. Dat brengt in de winter meer op dan oost/west. Juist in het winterseizoen met dure stroom en accu niet vol krijgen is dat belangrijk.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
jadjong schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:39:
[...]

Ooh, je zoek een reden om die garage te bouwen. Meer panelen is beter dan een accu!
>:) >:) en die garage btw vrij bouwen.....
is immers het frame voor de zonnepanelen :*)

Of rek ik nu de regels wat op? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:37:
[...]

>:) >:) en die garage btw vrij bouwen.....
is immers het frame voor de zonnepanelen :*)

Of rek ik nu de regels wat op? 8)
Ik zou zeggen korting op de BTW van de arbeid/ Gewoon 6% BTW. Althans zo hebben wij het gedaan. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:44:
[...]

Ik betwijfel of je in de winter genoeg hebt aan je PV panelen ;).

Zeker nu de prijs van PV panelen historisch laag is, zou ik voor PV uitbreiding gaan.
Zuid opstelling mogelijk naar Oost/West veranderen afhankelijk van de kosten.
En als je zelf kan leggen is het naar mijn mening een no-brainer, maar ook laten leggen is prima te doen aangezien bedrijven staan te springen op opdrachten.

Nu zal je in de winter altijd wel te kort aan PV hebben en in de zomer veels te veel, dat is eenmaal zo in NL.

Thuisaccu's worden steeds goedkoper, en met een warmtepomp is die 5 kWh zo leeg...
Nu weet ik niet wat jouw dag verbruik is maar met warmtepomp gok ik op een veelvoud van 5 kWh.

Zoals @Simpel360 al zegt, lijkt het erop dat je het al weet alleen hier nog bevestiging zoekt...
Historisch laag? Ik vind 5000 euro voor 2500 Wp toch een flinke knaller. Maar dan in de negatieve zin van het woord. Dat is 2 euro de Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:58:
[...]

Historisch laag? Ik vind 5000 euro voor 2500 Wp toch een flinke knaller. Maar dan in de negatieve zin van het woord. Dat is 2 euro de Wp!
En zeker op een plat dak zp leggen kan echt fors goedkoper en ook niet zo ingewikkeld.
Op marktplaats al panelen van 400-450 wp voor 60 euro en dan nog onderstel kabels en omvormer. Voor 0,30 tot 0,40 per wpa ben je dan al klaar.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
mrme12345 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:10:
[...]

En zeker op een plat dak zp leggen kan echt fors goedkoper en ook niet zo ingewikkeld.
Op marktplaats al panelen van 400-450 wp voor 60 euro en dan nog onderstel kabels en omvormer. Voor 0,30 tot 0,40 per wpa ben je dan al klaar.
Dat is wel heel goedkoop. Een beetje omvormer is al 0,15 per wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:10:
[...]

Als je handig bent dan kan het zeker goedkoper. Al ben je niet handig dan kan het zeker goedkoper. Ik denk dat je dat rond de 1 euro a 1.10 de Wp kwijt ben. Heb wat offertes opgevraagd paar maanden terug. Die zijn de prullenbak ingegaan. De lol in zonnepanelen investeren is er wel af. Overschot mag straks tegen een hele kleine vergoeding het net op. Mag niet negatief zijn maar 1 ct is ook niet negatief he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 23:33
Ik krijg volgende week de JKS10.2K-5HLVS (Jinko 10kWh/5kW LFP + hybride omvormer, 1-fase, in een).
Ik krijg hem gratis door wat mazzel gehad te hebben, exclusief dan transport en installatie. Vandaar dat ik verder ook geen keuze heb gehad, maar wat betreft mijn installatie komt het eigenlijk wel goed uit (12PV, 4kWattpiek op ZW, 1-fase).

Nu vroeg ik mij af met een beetje handigheid of dit eenvoudig zelf is te installeren? Er liggen al 12 zonnepanelen op het dak (1-fase, 4k Wattpiek) en een SolarEdge omvormer die dan eerst ontkoppeld moeten worden. Iemand van een zonnepanelen bedrijf zei dat alle zonnepanelen eerst ontkoppeld moeten worden, wat mij sterk lijkt.

Ik lees verschillende verhalen namelijk; ik heb de handleiding bekeken en dit lijkt mij redelijk eenvoudig recht toe recht aan zelf te doen. Zijn er misschien bijvoorbeeld verzekeringstechnische addertjes onder het gras door dit zelf te doen? Of gedoe met SolarEdge als ik zelf hier aan de haal mee ga?
Ik kan namelijk niets vinden en Google zegt dat dit meestal niet eens in polissen is meegenomen bijvoorbeeld.

Anders vraag ik namelijk een elektromonteur (een vriend van me bij Liander) of desnoods een aparte installateur als het echt 'volgens het boekje' moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
SolarEdge werkt met een optimizer kastje per paneel. Die moeten er alle 12 tussenuit voordat de Jinko werkt, ze liggen alleen wel op het dak onder de panelen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jadjong schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:51:
SolarEdge werkt met een optimizer kastje per paneel. Die moeten er alle 12 tussenuit voordat de Jinko werkt, ze liggen alleen wel op het dak onder de panelen. :+
@Xhomas wat die gast van een zonnepanelen bedrijf bedoelde met: " ... dat alle zonnepanelen eerst ontkoppeld moeten worden, is dat bij een SolarEdge systeem eerst die optimizers weggehaald moeten worden, want die werken alleen in combinatie met een SolarEdge systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K0OH8bNGoQnHgnzk75wSmGIqHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NMMhozzq8p0OpqOax7GngZcn.png?f=user_large
je PV systeem ziet nu zo uit met 12 stuks panels, 12 stuks SolarEdge optimizers en één SolarEdge omvormer.
In je huidige SolarEdge app kun je de optimizers namelijk ook zien.

de optimizer ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQMprrtrsfBDd6XJLbfsTZ9J8n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voiBMYKDer8in1Ff2UDY1Mhr.png?f=fotoalbum_large

let op, om deze MC4 conectoren te ontkoppelen heb je speciaal gereedschap nodig, een MC4 toolset (vb Staubli)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tqM1DvrixyLN8meGoSY-dBhXEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Syga6D9zIcCFAClkSxkqKLJ.webp?f=user_large

je moet dus alle panelen eerst los maken en daarna de daaronder gemonteerde bekabeling los maken (MC Toolset nodig) en de optimizers demonteren. Let daarbij goed op dat je de conectoren niet beschadigd, want dan ben je nog verder van huis (om daar een nieuwe conector op te zetten heb je namelijk ook weer speciaal gereedschap nodig).

Veruit de meeste branden van zonnepanelen ontstaan vanwege defect cq niet juist gemonteerde conectoren dus dat moet wel goed gebeuren.

waar jij naar toe wilt is dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqo6Oz9_b1RCDzdSDg38tMPfV-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH5LnmITUDAzf0ttkU6eZAMf.jpg?f=fotoalbum_large
bron serieel geschakelde zonnepanelen

uiteraard werkt dan je solaregde app ook niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2024 18:32 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 23:33
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:28:
[...]

@Xhomas wat die gast van een zonnepanelen bedrijf bedoelde met: " ... dat alle zonnepanelen eerst ontkoppeld moeten worden, is dat bij een SolarEdge systeem eerst die optimizers weggehaald moeten worden, want die werken alleen in combinatie met een SolarEdge systeem.
[Afbeelding]
je PV systeem ziet nu zo uit met 12 stuks panels, 12 stuks SolarEdge optimizers en één SolarEdge omvormer.
In je huidige SolarEdge app kun je de optimizers namelijk ook zien.

de optimizer ziet er zo uit:
[Afbeelding]

let op, om deze MC4 conectoren te ontkoppelen heb je speciaal gereedschap nodig, een MC4 toolset (vb Staubli)

[Afbeelding]

je moet dus alle panelen eerst los maken en daarna de daaronder gemonteerde bekabeling los maken (MC Toolset nodig) en de optimizers demonteren. Let daarbij goed op dat je de conectoren niet beschadigd, want dan ben je nog verder van huis (om daar een nieuwe conector op te zetten heb je namelijk ook weer speciaal gereedschap nodig).

Veruit de meeste branden van zonnepanelen ontstaan vanwege defect cq niet juist gemonteerde conectoren dus dat moet wel goed gebeuren.

waar jij naar toe wilt is dus dit:
[Afbeelding]
bron serieel geschakelde zonnepanelen

uiteraard werkt dan je solaregde app ook niet meer.
Hele duidelijke uitleg, waarvoor dank!
Nu ben ik eens gaan kijken in de app, maar ik kan niet vinden waar jij het over hebt. Misschien wat hele relevante context is, is dat ik een plat dak heb met absoluut 0 schaduw de hele dag door, waardoor optimizers wellicht niet nodig zijn voor mijn set-up (dus alles gelijk geörienteerd; zuid-west gericht zonder schaduw). (Dit was in augustus 2019 geïnstalleerd door een SolarEdge installateur, ik woon pas in dit huis sinds begin dit jaar).

Edit: Nevermind, er zijn wel optimizers aanwezig die ik in eerste instantie niet zag (informatie per paneel uitklappen in de app).

Bedankt beiden, nu weet ik waar ik aan toe ben _/-\o_ mijn inziens waren deze optimizers door de oriëntatie en schaduw niet per se nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Xhomas op 04-09-2024 21:43 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 66 Laatste