Ik zou echt niet weten hoe ik kan minderen met verbruik...ArjoK schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:13:
@Srednier Puur op de vraag draagt de batterij bij aan een lagere CO2 uitstoot is het antwoord volgens mij nee of nauwelijks. De batterij is geen groene bron, maar enkel een vervuiler, het produceert geen groene stroom, het is enkel opslag voor uitgesteld gebruik. Het effect van voorkomen afgeschakelde PV en overspanning kan idd een positieve bijdrage hebben. Bij een doorsnee huishouden met opwekt ongeveer gelijk aan verbruik zal dit effect nihil zijn. Bij grootopwekkers en grootverbruikers zal dit wellicht kunnen meespelen. Vanuit CO2 oogpunt is het beter te minderen met verbruik.
Maar in jouw antwoord ga je er dus vanuit dat het voorkomen van afschakelen PV (mijn eigen, van de buren of curtailen van wat groters) maar een klein effect heeft? Ik verwacht dat in ca de helft van de tijd dat ik nu teruglever er wel ergens anders een paneeltje aan gaat wanneer ik niet zou terugleveren. Dit gezien de netspanning hier en het grote aantal uren dat de day-ahead rond nul komt. Ook denk ik dat dit nog gaat toenemen.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh