Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De LiFePo4 batterij verouderd, en verlies capaciteit, temperatuur is daar de dominante factor in.Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:54:
[...]
Serieus? Dacht dat die dingen vooral door die cycli versleten..
Hoe heftig is 'aging' dan weer (en bij welke accu types)?
In onderstaande grafiek staan voor verschillende temperaturen bij een 50% state of charge wat er met de max capaciteit van de batterij gebeurd, als je de batterij niet gebruikt maar enkel op die temperatuur bewaard.
Voor de volledigheid: Capaciteits verlies door de batterij op te laden en te ontladen komt hier nog bovenop in de praktijk.
In de spec sheets van de nieuwe EVE batterijen staat dat je bij een capaciteit van < 60% (of een interne weerstand die opgelopen is tot boven de 150% van de waarde die hij had toen hij nieuw was) de batterij niet meer moet gebruiken en hij End Of Life is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gdlrkk8AkKKhVj31oZotX9zZ.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Mee eens dat marges waarschijnlijk gemiddeld kleiner worden, maar uitschieters wel groter.ArthurMorgan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:52:
[...]
(En voor handelen ermee. hoe meer mensen dat gaan doen, hoe kleiner de marges worden. Laat staan als bedrijven gaan inspringen.)
Dynamisch tijdens de beste zon/wind uren de markt uurprijs zoals nu al dichtbij of onder nul liggen.
Eerst moet je meer opwek hebben zodat je het ook kunt opslaan en die zal als eerste na de balanceringsmarkt ingezet worden van 18-23 uur, (meeste gridaccu's zijn na 2-4 uur leeg) maar daar heb je wel eerst zeker ca 2GW per uur aan accucapaciteit voor nodig om poging minst efficiente opwek met gas eruit te drukken.
Maar die duurste productiecapaciteit op gas is niet zo eenvoudig eruit te rukken omdat gas peaking opwek (oa WKK's) in minuten kunnen reageren, waar de veel efficientere tot wel 68% CCGT's eerder 30-60 minuten nodig hebben en eerder verdwijnen (Zie California met al 60% van de dagen een negatieve uurpijs, Nederland heeft geen capaciteitsmechanisme dat deze ook standby blijven), en daarmee blijven grotere uitschieters.
Tennet heeft voor Nederland daar een andere keuze gemaakt, als het om capaciteitmechanisme gaat, als die nodig is, komt die dan enige jaren te laat, want het opzetten en passen is niet zo eenvoudig (Tennet heeft voor Duitsland wel de keuze gemaakt voor capaciteitmechanisme en dat gaat niet heel vlot)
Voor alle electriciteit die nog met gas opgewekt wordt vervangen is heb je ruim meer dan dubbele van huidige opwek uit wind en zon nodig, terwijl er ook nieuwe verbruikers bijkomen (electrificatie van de industrie).
In de winter kun je op de lage uren laden als je een dynamisch contract hebt, deze zullen meer tussen 0-1ct/kWh liggen en sporadisch net iets negatief omdat deze geen SDE garantieprijs ontvangen bij >6 uur negatieve marktprijs . De oplevering van sommige windparken is met 1-2 jaar opgeschoven, niet alleen vanwege de prijs maar ook levertijdenAUijtdehaag schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:58:
Hoe gaat dat in de winter?
Zetten jullie dan de batterij uit?
Anders kost het toch stroom om hem op conditie te houden als de panelen niks leveren?
De dynamische prijzen zullen in de winter ook niet negatief zijn verwacht ik.
Het is wachten op meer wind op zee voordat <1ct/kWh uren flink meer worden (2024 zal op ergens rond 10% van aantal uren uitkomen, maar in winter is percentage nu nog lager).
Het verschil is niet zo groot, maar gemiddeld 1-3ct/kwh voordeliger, als je rekening houdt met de verliezen, een verdubbeling van het aantal <1ct/kWh uren zou bij mij al een flinke stap zijn, want ik heb ca 4 uur/dag nodig om mijn accu's geheel te laden (3x25A is maar 17kW/ 44kWh brutto accu + verbruikers)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wat ik in dit topic mis is eigenlijk een rekentool waarmee we kunnen berekenen of een "Thuisaccu: al interessant" is. Kunnen we niet met z'n allen een spreadsheet maken voor in de TS? Daarbij realiseer ik me dat dat niet zo eenvoudig zal zijn want er zijn ontzettend veel variabelen maar we kunnen het proberen toch? Nu ben ik zelf niet heel handig met spreadsheets maar een lijstje met zaken waarmee rekening gehouden moet worden is wel te maken natuurlijk. En als we dat met allen hier die verstand van zaken hebben maken dan denk ik dat we zomaar een tool kunnen maken die onafhankelijk en onovertroffen is.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Goed idee.RikHa schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:49:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Wat ik in dit topic mis is eigenlijk een rekentool waarmee we kunnen berekenen of een "Thuisaccu: al interessant" is. Kunnen we niet met z'n allen een spreadsheet maken voor in de TS? Daarbij realiseer ik me dat dat niet zo eenvoudig zal zijn want er zijn ontzettend veel variabelen maar we kunnen het proberen toch? Nu ben ik zelf niet heel handig met spreadsheets maar een lijstje met zaken waarmee rekening gehouden moet worden is wel te maken natuurlijk. En als we dat met allen hier die verstand van zaken hebben maken dan denk ik dat we zomaar een tool kunnen maken die onafhankelijk en onovertroffen is.
Hierbij alvast 2 punten om rekening mee te houden.
1) Wordt door de aanschaf van een thuisbatterij een (1) of meerder UPS(en) overbodig of kan er een kleinere capaciteit UPS gebruikt worden?
2) Kan door de aanschaf van een thuisbatterij de capaciteit van de netwerkaansluiting verlaagd worden?
En verder hebben we ook nog prijzen nodig voor alle componenten. Zou mooi zijn als de persoon de batterij en het aantal kan selecteren en dat het automatisch ingevuld wordt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Een UPS is toch wat anders dan een thuisbatterij. Zoals de naam al aan geeft is een UPS een uninterruptible power supply, daar waar een thuis batterij altijd een schakelmoment heeft. Hoe kort deze ook is, er is altijd even een onderbreking door het afkoppelen van het grid en het inschakelen van de backup uitgang.John245 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Goed idee.
Hierbij alvast 2 punten om rekening mee te houden.
1) Wordt door de aanschaf van een thuisbatterij een (1) of meerder UPS(en) overbodig of kan er een kleinere capaciteit UPS gebruikt worden?
2) Kan door de aanschaf van een thuisbatterij de capaciteit van de netwerkaansluiting verlaagd worden?
En verder hebben we ook nog prijzen nodig voor alle componenten. Zou mooi zijn als de persoon de batterij en het aantal kan selecteren en dat het automatisch ingevuld wordt.
Dat zou wel fijn zijn voor de kritieke systemen (NAS, vriezer, router etc) als ik onderhoud pleeg aan de Multiplussen (UPS functie valt dan weg).
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ja een UPS is wat anders dan een thuisbatterij. Maar indien je een UPS heb zou je bij vervanging wel met een kleinere versie toekunnen. Wat natuurlijk geld oplevert. Dit kun je meenemen in het stukje besparingen.ErnstvV schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
Een UPS is toch wat anders dan een thuisbatterij. Zoals de naam al aan geeft is een UPS een uninterruptible power supply, daar waar een thuis batterij altijd een schakelmoment heeft. Hoe kort deze ook is, er is altijd even een onderbreking door het afkoppelen van het grid en het inschakelen van de backup uitgang.
In de praktijk is het Victron systeem zo snel dat ook mijn niet kritische IT items blijven draaien bij het wegvallen van de netstroom.
Heb je een schema? Als je onderhoud pleeg dan heb je toch gewoon stroom in huis. En de UPS voor je netwerk zorgt dat je netwerk niet plat gaat als je schakelt.HermanGast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:17:
Weet iemand een geschikte 230V PDU met 2 ingangen, net en ups, die automatisch schakelt ?
Dat zou wel fijn zijn voor de kritieke systemen (NAS, vriezer, router etc) als ik onderhoud pleeg aan de Multiplussen (UPS valt dan weg).
Maar anders is er altijd nog zoiets: https://www.apc.com/nl/en...-8-c13-1-c19-out-50-60hz/
Nou… ik heb een poos terug al eens een bierviltjes sommetje in dit forum gezet. Wat mij betreft hoeft het echt niet moeilijker.RikHa schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:49:
Mijn conclusie: als ik een complete set van 10kWh inclusief omvormer voor 3000euro kan kopen begint het interessant te worden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dankjewel. Zoiets, maar dan eenvoudiger.John245 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:21:
[...]
Heb je een schema? Als je onderhoud pleeg dan heb je toch gewoon stroom in huis. En de UPS voor je netwerk zorgt dat je netwerk niet plat gaat als je schakelt.
Maar anders is er altijd nog zoiets: https://www.apc.com/nl/en...-8-c13-1-c19-out-50-60hz/
Wel stroom in huis, maar alle apparaten moeten dan gestopt en gestart worden. Ga dan wel een flink aantal uren op zwart, dat trekt de UPS niet. En geen UPS op de vriezer
Hoezo moet je alles stoppen en starten?HermanGast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
Dankjewel. Zoiets, maar dan eenvoudiger.
Wel stroom in huis, maar alle apparaten moeten dan gestopt en gestart worden. Ga dan wel een flink aantal uren op zwart, dat trekt de UPS niet. En geen UPS op de vriezer
[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 11-08-2024 14:34 ]
Dat is een prima idee!jadjong schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:34:
Kleine UPS voor de kritische dingen en een transfer switch die alles naar netvoeding schakelt? Dan is je vriezer tien seconde uit en moet de kleine UPS met computers 10 seconde overbruggen.
Ik heb slechts 1 groep als critical load. De rest vh huis mag best poosje zonder. Geen transfer switch (nog). En als ik in de buurt van de thuisbatterij aan het werk ben maak ik de hele ruimte en alles daarin spanningsloos. Geen risico.John245 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
@jadjong Dat zou al standaard moeten zijn.
Als het goed is heb je dat al als je het systeem volgens de handleiding heb aangesloten.
[Afbeelding]
Maar de NAS, netwerk en vriezer zijn gebaat bij continuïteit, vandaar de vraag.
De eerste wisselschakelaar is niet nodig. Het is ook mogelijk om met een normale automaat, die toch aanwezig moet zijn, of een simpele werkschakelaar, om de MPII spanningsvrij te schakelen. De "NET" kant van de wisselschakelaar aan de uitgang blijft dan altijd onder spanning staan.John245 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
@jadjong Dat zou al standaard moeten zijn.
Als het goed is heb je dat al als je het systeem volgens de handleiding heb aangesloten.
Als je de automaat om zet gaat dan gaat de stroom toch niet verder dan de automaat? Hoe krijg je dan de netstroom (niet de noodstroom) in je installatie? Voor de automaat aftakken is geen optie want dan is je draad niet beveiligd en na de automaat heb je geen stroom als hij uit staat.DavidZH schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
De eerste wisselschakelaar is niet nodig. Het is ook mogelijk om met een normale automaat, die toch aanwezig moet zijn, of een simpele werkschakelaar, om de MPII spanningsvrij te schakelen. De "NET" kant van de wisselschakelaar aan de uitgang blijft dan altijd onder spanning staan.
En ik doe alles graag volgens het boekje
[ Voor 22% gewijzigd door John245 op 11-08-2024 15:06 ]
:strip_exif()/f/image/VvXfyCapvY0HYmKI32OfM1PI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is even kort door de bocht met ook nog een dikke ninja-edit:
Alle bedrading in je meterkast zal minimaal 6mm2 zijn. Dus bij 25A afdoende beveiligd.
Ik zelf ga voor 10mm2. Ben nog in de planningsfase, maar zal zodra de tekeningen digitaal zijn dat een uit de doeken doen. Heb zelf wel 3f in huis (was al), maar ga toch voor een 1f Victron installatie. Met 25A vanaf het grid, plus 22A van een MPII 5k, plus 3,6k aan solar zou ik plentyzat moeten kunnen uitkomen.
Ik zal dus ook geen SFT240 gebruiken, maar een omschakelaar van ABB van 63A. Voordat daar de vragen over gaan komen. Zoals gezegd. Meer info volgt.
Gaaf dat je zelf ook iets ga bouwen.DavidZH schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:49:
[...]
[Afbeelding]
Dit is even kort door de bocht met ook nog een dikke ninja-edit:
Alle bedrading in je meterkast zal minimaal 6mm2 zijn. Dus bij 25A afdoende beveiligd.
Ik zelf ga voor 10mm2. Ben nog in de planningsfase, maar zal zodra de tekeningen digitaal zijn dat een uit de doeken doen. Heb zelf wel 3f in huis (was al), maar ga toch voor een 1f Victron installatie. Met 25A vanaf het grid, plus 22A van een MPII 5k, plus 3,6k aan solar zou ik plentyzat moeten kunnen uitkomen.
Ik zal dus ook geen SFT240 gebruiken, maar een omschakelaar van ABB van 63A. Voordat daar de vragen over gaan komen. Zoals gezegd. Meer info volgt.
Wat mij betreft heb je daar je eigen verbruiksprofiel voor nodig. Die is denk ik vrij persoonlijk. Het heeft voor jou weinig zin om uit te rekenen of de batterij voor mij rendabel zou zijn. Ik heb voor mijn situatie deze data voor anderhalf jaar in 5 minuten resolutie. Liever ik in hogere resolutie gehad omdat pieken nu worden uitgemiddeld, maar daarvoor moet ik eerst een nieuwe database log opzetten.RikHa schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:49:
Daarnaast een strategie hoe je batterij aanstuurt: nul op de meter, optimaliseren bij dynamisch tarief, zelf traden, traden door je leverancier, etc.
Tenslotte nog de financien. Uurtarieven, jaartarieven, vaste kosten, boetes voor terugleveren etc, aanschafkosten van de batterij, verwachte levensduur, etc.
En dan nog de politieke variabelen; saldering, energiebelasting, capaciteitstarief, terugleverkosten.Strontvlieg schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:09:
[...]
Wat mij betreft heb je daar je eigen verbruiksprofiel voor nodig. Die is denk ik vrij persoonlijk. Het heeft voor jou weinig zin om uit te rekenen of de batterij voor mij rendabel zou zijn. Ik heb voor mijn situatie deze data voor anderhalf jaar in 5 minuten resolutie. Liever ik in hogere resolutie gehad omdat pieken nu worden uitgemiddeld, maar daarvoor moet ik eerst een nieuwe database log opzetten.
Daarnaast een strategie hoe je batterij aanstuurt: nul op de meter, optimaliseren bij dynamisch tarief, zelf traden, traden door je leverancier, etc.
Tenslotte nog de financien. Uurtarieven, jaartarieven, vaste kosten, boetes voor terugleveren etc, aanschafkosten van de batterij, verwachte levensduur, etc.
En geopolitiek; olieprijs, gasprijs.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
En nog verbouwkosten voor je meterkast, uitbreiden, al dan niet ombouwen van 1 fase naar 3 fase.Pim57 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:11:
[...]
En dan nog de politieke variabelen; saldering, energiebelasting, capaciteitstarief, terugleverkosten.
En geopolitiek; olieprijs, gasprijs.
Door al deze variabelen (meeste waar wij als burger 0,00 invloed op hebben..) zullen weinig mensen de stap nemen.
De overheid kan veel onzekere/variabelen wegnemen,
maar discussiëren bekvechten liever over hoofddoekjes...
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat betwijfel ik.Hansieo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:29:
@Pim57
Door al deze variabelen (meeste waar wij als burger 0,00 invloed op hebben..) zullen weinig mensen de stap nemen.
Hier op dit forum zijn veel mensen diehet haarfijn uitzoeken.
Op facebook zit mijn tijdlijn helemaal vol met gecombineerde panelen/accu aanbiedingen. Ondanks dat ik niet denk dat die rendabel zijn zullen die vast wel verkopen. Veel publiek “gaat gewoon op advertenties af”.
Eind 2026 / begin 2027 verwacht ik ook zeker wel een rush.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Het blijft behoorlijk natte vinger werk. Ook bij mij was dat zo.
Wat gaf dan voor mij de doorslag?
1. Gedaalde prijzen voor LFP cellen
2. DIY durfde ik wel na veel YT filmpjes van Andy’s OffGrid Garage
3. Bekendheid met Victron
4. Terugverdienen met dagelijks 15 kWh verhandelen met een dT van €0,10 geeft €1,50 per dag, is €547 per jaar
5. De PV opbrengst verschuiven naar de duurdere uren (in juli gemiddeld €0,27/kWh incl.)
6. Aanschaf totaal €3000 dus na 6 jaar heeft het zich terug betaald
Emotionele redenen
1. Leuk hobby project
2. Dynamische tarieven zodat je kunt profiteren van goedkope of negatieve uren
3. Bij uitval van het grid blijft bij mij het licht branden
4. Geen terugleverkosten betalen aan die “boeven”
5. Lekker je eigen plan trekken
Blijft leuk om te vertellen dat ik mijn batterij soms vollaadt en dat ik geld toe krijg!
Doet het altijd goed op verjaardagen en zo.
[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 11-08-2024 20:13 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nou “mogelijk” is het wel. En je zou kunnen beargumenteren dat juist al die variabelen nopen tot het maken van zo’n spreadsheet.Pim57 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:01:
Het is eigenlijk onmogelijk om in een spreadsheet te vangen wanneer een thuis accu (financieel) interessant is voor iemand.
Het blijft behoorlijk natte vinger werk. Ook bij mij was dat zo.
Wat gaf dan voor mij de doorslag?
1. Gedaalde prijzen voor LFP cellen
2. DIY durfde ik wel na veel YT filmpjes van Andy’s OffGrid Garage
3. Bekendheid met Victron
4. Terugverdienen met dagelijks 15 kWh verhandelen met een dT van €0,10 geeft €1,50 per dag, is €547 per jaar
5. Aanschaf totaal €3000 dus na 6 jaar heeft het zich terug betaald
Emotionele redenen
1. Leuk hobby project
2. Dynamische tarieven zodat je kunt profiteren van goedkope of negatieve uren
3. Bij uitval van het grid blijft bij mij het licht branden
4. Geen terugleverkosten betalen aan die “boeven”
5. Lekker je eigen plan trekken
Leuk om te vertellen dat ik mijn batterij vollaadt en dat ik geld toe kreeg!![]()
Doet het altijd goed op verjaardagen en zo.
Realiteit zal echter zijn: “het geeft schijnzekerheid”. Er komt wat uit, het ziet er goed overdacht uit, je komt in de verleiding het te geloven.
De onzekerheid op alles is echter zo groot dat dat een illusie is.
Jouw redenatie is exact correct, en komt krek overeen met mijn bierviltjes conclusie: “het mag 3000euro all in kosten voor 10kWh (bij jou 15 dus).
En inderdaad is dat punt voor doe het zelvers bereikt. Dat is supergaaf!
Persoonlijk wacht ik nog wat langer op A-merk maar dat is persoonlijke keuze.
Tegen 2027 zie ik het echter echt wel in heel brede zin rendabel worden.
Precies schijnzekerheid, resultaten uit het verleden geven geen garantie op de toekomst. Ik ben nu bezig een 20kWh accu aan het plaatsen en ik zie over 15 jaar wel of het uit kon of nietStefannn schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:13:
[...]
Nou “mogelijk” is het wel. En je zou kunnen beargumenteren dat juist al die variabelen nopen tot het maken van zo’n spreadsheet.
Realiteit zal echter zijn: “het geeft schijnzekerheid”. Er komt wat uit, het ziet er goed overdacht uit, je komt in de verleiding het te geloven.
De onzekerheid op alles is echter zo groot dat dat een illusie is.
Jouw redenatie is exact correct, en komt krek overeen met mijn bierviltjes conclusie: “het mag 3000euro all in kosten voor 10kWh (bij jou 15 dus).
En inderdaad is dat punt voor doe het zelvers bereikt. Dat is supergaaf!
Persoonlijk wacht ik nog wat langer op A-merk maar dat is persoonlijke keuze.
Tegen 2027 zie ik het echter echt wel in heel brede zin rendabel worden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bv data grafiek - prijs per 5/10/15 kWh
Pylontech US5000 (4,8 kWh) ca. Euro 150,- in prijs gedaald in een jaar tijd.JMfx schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:03:
Heeft iemand inzicht in de dalende prijzen van thuisaccu's op de Nederlandse markt?
Bv data grafiek - prijs per 5/10/15 kWh
Interessant, een prijsdaling van 10%.John245 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Pylontech US5000 (4,8 kWh) ca. Euro 150,- in prijs gedaald in een jaar tijd.
Deze kost nu 270 euro per kWh (1300/4,8).
Hoe laag moet de prijs per kWh dalen voor batterijen doorbreken bij het grote publiek?
dat is moeilijk te zeggen natuurlijk, maar dan moet je volgens mij eerder aan 50% denken.JMfx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Interessant, een prijsdaling van 10%.
Deze kost nu 270 euro per kWh (1300/4,8).
Hoe laag moet de prijs per kWh dalen voor batterijen doorbreken bij het grote publiek?
Waarom zijn de prijzen voor thuisbatterijen eigenlijk 'zo hoog'?de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:36:
[...]
dat is moeilijk te zeggen natuurlijk, maar dan moet je volgens mij eerder aan 50% denken.
Voor elektrische voertuigen is het €139 per kWh in 2024
https://about.bnef.com/bl...it-record-low-of-139-kwh/
Met die prijzen zou de halvering gerealiseerd kunnen worden.
De investering moet simpel zijn én binnen 5-7 jaar terugverdiend worden, met de zekerheid dat de overheid intussen niet de regels van het spel verandert. Zie de aanschaf van zonnepanelenJMfx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Daar ben ik benieuwd naarjdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
De investering moet simpel zijn én binnen 5-7 jaar terugverdiend worden, met de zekerheid dat de overheid intussen niet de regels van het spel verandert. Zie de aanschaf van zonnepanelen
Hoeveel brengt een thuisaccu van 5 kWh per jaar op?
Dat ligt aan je verbruik, je prijzen en of je saldeert via de energieleverancier.JMfx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:52:
[...]
Daar ben ik benieuwd naar![]()
Ik verwacht ook dat er aan de knoppen gedraaid gaat worden waardoor het weer minder winstgevend wordt. Dit verwacht ik.omdat het in het grote plaatje vrij onzinnig is om thuisaccus per huis te doen, kost veel geld/materiaal/zeldzame metalen en levert niet per se de grootste bijdrage aan het beter gebruiken van groene stroom. De netbeheerders lijken deze lijn te volgen en zij hebben een sterk rol in meedenken aan overheidsbeleid.jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
De investering moet simpel zijn én binnen 5-7 jaar terugverdiend worden, met de zekerheid dat de overheid intussen niet de regels van het spel verandert. Zie de aanschaf van zonnepanelen
Daarnaast denk ik dat je als kleine speler met een thuisaccu nu een unieke window hebt omdat de iets grotere systemen nog wat langzamer van de grond komen. Er is daardoor een grotere spreiding in stroomprijzen waardoor mensen met een simpel thuisdingetje ineens 10 ct/kWh 'verdienen'. Dit is een markt-inefficientie die er ook uit gestampt gaat worden dus die spread gaat kleiner worden. Het is zoals.elke nieuwe markt, in het begin is het onvolwassen en onbekend. De mogelijke verdiensten zijn groot maar je moet er echt induiken en soms mazzel hebben. Daarna wordt t wat stabieler en gaan de grote jongens er mee aan de haal. De 'kleine vissen' hebben daarna steeds minder voordeel.
Ik verwacht absoluut geen rush over 2 jaar op.thuisaccus. ik verwacht wel een berg bijna ongebruikt lithium op zolders die mensen kopen met het ook op 'ja als de stroom dan uitvalt...' omdat mensen elkaar napraten en advertenties volgen. Ons net is mega-betrouwbaar en dat moeten we koesteren en benoemen.
Ikheb ook een thuis accu om een paar dagen off grid te draaien, was vandaag op het nieuws : wat heeft de Nederlander voorbereid op een mogelijke ramp.
Daarnaast denk ik dat net in Belgie we naar een capaciteits tarief gaan ipv vast recht voor 1x40 of 3 x25A. Kwartier 10 kW belasting gehad, mooi dan gaat u daar de hele maand vastrecht voor betalen. Met een flinke thuis batterij kan je mooi aan je eigen peakshaving doen.
Ik hoop straks 7-8 maand 0 op de meter te hebben, in de winter kom ik tekort en zoveel panelen of een molentje kan ik niet kwijt.
De tijd zal het leren.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Auto: 60-80 kWhJMfx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:38:
[...]
Waarom zijn de prijzen voor thuisbatterijen eigenlijk 'zo hoog'?
Voor elektrische voertuigen is het €139 per kWh in 2024
https://about.bnef.com/bl...it-record-low-of-139-kwh/
Met die prijzen zou de halvering gerealiseerd kunnen worden.
Thuisbatterij: 5-15 kWh.
Beetje vergelijkbaar met 6 bruine bolletjes die duurder zijn als de verpakking van 12, niet waar?
Neemt niet weg dat de prijzen nog wel zullen dalen. Kijk naar de zonnepanelen: 15 jaar geleden waren ze nog gigantisch duur, nu krijg je al bijna een paneel bij een pak melk.
Als de soldering eraf gaat en de energiemaatschappijen bezig blijven met nieuwe manieren te verzinnen om hun klanten uit te knijpen denk ik dat het zo maar eens knal hard kan gaan met die prijzen. Maar wel altijd te laat en te langzaam naar mijn zin…
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
De thuisaccu is inmiddels een verzamelnaam, die gebruikt worden voor eigenverbruik of uitgestelde teruglevering geven de netwerkbeheerders tijd met verzwaring van het laagspanningsnet, thuisaccu's waar de energieleverancier de opslag capaciteit leased, belasten het laagsspannings net extra.
Er moet eerst op het hoogspanningsvlak meer transportcapaciteit zijn, voor de regionale netbeheerders fors aan de slag kunnen op het laagspannings vlak. De netwerkkosten die Tennet door mag berekenen zijn met 100% gestegen in 2024, (1,3 miljard in 2023 naar 2,6 miljard in 2024) en die blijft komende jaren stijgen wel minder hard vanwege de versnelling in verzwaring en de doorberekening van de investeringskosten
De netwerkkosten zijn nu vast (een deel is doorberekening van Tennet rest is van de regionale netwerkbeheerder) voor een aansluiting en daar in zitten ook de transportkosten, die in veel andere landen in de EU in de kWh prijs zit (ik weet geen ander EU land dat het in de vaste netwerkkosten heeft), wat het grootste aandeel is. De doorberekening van de regionale netwerkbeheerders voor verzwaren van laagspanningsvlak moet nog komen voor de vaste netwerkkosten.
De netwerkbeheerders geef niet graag die zekere vaste inkomsten voor transport op, want wat de regionale netwerkbeheerders aan volume (afname en teruglevering) transporteren neemt sinds 2015 alleen maar af.
Meest logische zou zijn dat Nederland gelijk trekt met rest van Europa en de transportkosten (of deels van de 9ct/kWh) in de afgenomen kWh prijs weer gaat verwerken, maar daar zal wel weer een complexe oplossing gezocht worden. De marktprijs is ook geen zuiver Nederlandse aangelegenheid, daar de biedzones met elkaar verbonden zijn en de Duitse Day ahead markt is de grootste, ruim 50% van het volume van omringende landen waarmee ze een directe verbinding hebben, het volume is 7x zo groot als de NL-Day ahead wat betreft volume. Het is niet zodat de grote accu systemen ook direct de uitschieters van die 2-3 uur per dag egaliseren.
De kolencentrales staan in de zomer al stil omdat deze niet rendabel zijn voor die paar uur/dag kunnen draaien, er hoef maar 1 grotere gascentrale in de mottenballen te gaan (want Nederland heeft geen capaciteitsmechanisme om ze stand-by te houden) en de marge is weer terug voor de kleine thuisaccu.
Voordat na de eerste golf aan grote accu systemen, waar we net aan het begin van zitten, weer in nieuwe wordt geinvesteerd, moet het eerst structureel zijn, voor erweer een uit de "koelkast" gehaald wordt (een netaansluiting voor een grid-accu is een stoelendans met de wachtlijsten) en de bouwtijd is ook snel 2 jaar.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij een spread van 10ct/kWh levert die thuisaccu 80% x 5kWh x 0,10 = €0,40 per dag is €146 per jaar.JMfx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:52:
[...]
Daar ben ik benieuwd naar![]()
Dan is de terugverdientijd van de accu die hierboven gepost is 9 jaar. Pylontech US5000 (4,8 kWh).Pim57 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:05:
[...]
Bij een spread van 10ct/kWh levert die thuisaccu 80% x 5kWh x 0,10 = €0,40 per dag is €146 per jaar.
E1300/E146.
Met nog een verdere prijsdaling van 30% zou je dan op terugverdientijd van 6 jaar uitkomen.
Of mis ik dan nog de installatiekosten?
Als je de batterij in combinatie met zonnepanelen laat installeren ben je dan weer voordeliger uit.
Als je moet afnemen van net is het wel zo dat elke kWh incl EB en btw is en je 1kWh minder teruglevert dan je afneemt voor de saldering.Pim57 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:05:
[...]
Bij een spread van 10ct/kWh levert die thuisaccu 80% x 5kWh x 0,10 = €0,40 per dag is €146 per jaar.
Als je eigen PV opwek hebt, vermijdt je meer, ingeval van een variabel of vast contract.
€0,27/kWh die je niet hoeft af te nemen, plus de besparing aan terugleveringskosten als je daarmee in een lagere staffel valt of als je een energieleverancier terugleverkosten per kWh rekent.
Dynamisch is een heel stuk moeilijker, want is ook afhankelijk van wat voor een setup je draait en hoe de verhouding is tot je PV-opwek en je verbruik,
Niet eenvoudig in een simpele som samen te vatten met zoveel variabelen
Met 5kWh accu, kan je dynamisch met eigenopwek nu niet heel veel in de avondpiek terugleveren, tijdens de zon-maanden kan accu nog wel legen in de ochtendpiek wat je niet in de nacht nodig hebt gehad omdat de EB zo zwaar meewegen die je vermijdt als je de opgeslagen kWh uit eigen opwek benut.
Ik heb een grotere thuisaccu in eilandbedrijf met netondersteuning en dan is het wel weer vrij simpel, omdat ik geen verbruikers heb die direct van het net afnemen, maar dat is voor de meeste niet eenvoudig haalbaar.
Je hebt voldoende dakruimte nodig voor PV en de gehele meterkast dient flink aangepast te worden.
Voor 2023/2024 is het dan simpel, mijn gemiddeld is 6ct/kwh kaal voor afname over een jaar en 11ct/kWh kaal voor de teruglevering, mocht je netto verbruiker zijn met dynamisch contract komt daar nog voor afname €0,15-0,18/kWh aan EB, opslag en BTW bij wat je meer afneemt dan teruglevert.
Een setup die niet snel bij een 1x5kWh zult zien, ik denk dat het pas in beeld komt vanaf 2x5kWh thuisaccu als mogelijkheid. Een 1x5kWh zit voor moment meer marge in als je de opslagruimte verhuurt aan aan de dynamische energieleverancier, voor zolang salderen en netwerkosten verdeling niet veranderen.
Mijn persoonlijke motto: focus vooral op de dingen waar je zelf (veel) invloed op hebt. En vaar niet op allerlei plannen en regeltjes opgesteld door derden (overheid, leveranciers etc) die kunnen wijzigen.
Sterker nog: probeer zo onafhankelijk mogelijk te worden van derden. In het geval van energie is mijn doel dan ook een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. PV en een thuisbatterij helpen daar flink bij, tezamen met energiemanagement. Zeker als je geen fossiele energie (gas, benzine etc) nodig hebt.
nee, over het salderen zelf is tenslotte ook nog niets bekend. Alleen een vaag plan en een jaartal 2027 dat genoemd wordt.TorpedoX_88 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:14:
Wat betreft handelen met een dynamisch contract op basis van day-ahead uurprijzen, is daar al van bekend wat er mee gaat gebeuren omtrent de mogelijke afschaf van het salderen van de energiebelasting? Want als je voor elke kWh die je afneemt belasting a 13 cent (huidige tarief) moet betalen en dat niet terugkrijgt bij terugleveren, is dat voordeel snel weg ben ik bang...
Ga er maar van uit dat ze daar niets mee doen. Ik denk niet dat de netwerkbeheerders zitten te wachten op veel particuliere handelaren. Daar zal nog wel het een en ander aan lobbywerk aan te pas komen. En discussie.TorpedoX_88 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:14:
Wat betreft handelen met een dynamisch contract op basis van day-ahead uurprijzen, is daar al van bekend wat er mee gaat gebeuren omtrent de mogelijke afschaf van het salderen van de energiebelasting? Want als je voor elke kWh die je afneemt belasting a 13 cent (huidige tarief) moet betalen en dat niet terugkrijgt bij terugleveren, is dat voordeel snel weg ben ik bang...
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Afgelopen weken heb ik een paar verhalen gelezen over de beperkingen op het stroomnet. De netwerkbeheerders zien zichzelf als de ‘bazen’ van de infrastructuur en wensen daarom volledige controle. Zelfs als alle bedrijven op een industrieterrein (voorbeeld was in de omgeving van Tiel) samen hun energievoorziening willen regelen met onderlinge afspraken over opwekking en verbruik, dwingen de netbeheerders af dat alle bedrijven op het terrein een individueel contract met ze afsluiten. Mijn conclusie is dat netwerkbeheerders voorlopig lijden aan tunnelvisie en denken alles te gaan oplossen door vooral meer en dikkere kabels te trekken. De wal keert het schip op termijn wel….Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
Ga er maar van uit dat ze daar niets mee doen. Ik denk niet dat de netwerkbeheerders zitten te wachten op veel particuliere handelaren. Daar zal nog wel het een en ander aan lobbywerk aan te pas komen. En discussie.
Regionale netwerkbeheerders zijn niet heel dol op energiehubs al helemaal niet op gesloten distributie systemen met maar 1 aansluiting of zoals bedrijvenpark Medel Tiel, wat ze wat ze niet zelf opwekken met PV aanvullen met een gasgenerator of WKK voor de dagen met weinig zonuren en niets afnemen of invoeden op het net.jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Afgelopen weken heb ik een paar verhalen gelezen over de beperkingen op het stroomnet. De netwerkbeheerders zien zichzelf als de ‘bazen’ van de infrastructuur en wensen daarom volledige controle. Zelfs als alle bedrijven op een industrieterrein (voorbeeld was in de omgeving van Tiel) samen hun energievoorziening willen regelen met onderlinge afspraken over opwekking en verbruik, dwingen de netbeheerders af dat alle bedrijven op het terrein een individueel contract met ze afsluiten. Mijn conclusie is dat netwerkbeheerders voorlopig lijden aan tunnelvisie en denken alles te gaan oplossen door vooral meer en dikkere kabels te trekken. De wal keert het schip op termijn wel….
Bedrijven en andere grootverbruikers zijn goed voor 80% van de hoeveelheid kWh's die regionale netwerkbeheerders transporteren voor afname, als energiehubs op veel bedrijventerreinen opduiken en alleen nog maar voor paar maanden per jaar het volle afname vermogen nodig hebben, krimp het volume om de kosten van verzwarings over om te slaan rap tot 30-50%van huidige volume terwijl de kosten die omgeslagen dienen te worden in komende 10 jaar al snel 3x zoveel worden als de huidige.
Ik denk dat netwerkbeheerders organen zijn zonder winstoogmerk. Eigendom en verantwoording ligt volgens mij bij de overheid. Dus voor ons. De accu's die er komen om te handelen zullen weinig toevoegen aan een stabiel netwerk. Meer negatief dus. Netwerkbeheerders willen zeker die controle houden om netwerk goed en veilig te houden. Ik kreeg vorige week een brief thuis dat er s morgens vroeg de spanning er af ging in verband met onderhoud. Ik kan mij bijna niet meer voorstellen dat ik geen stroom had. Moet je eens in andere landen kijken. Kwaliteit is dus hoog in Nederland. Laten we dat aub houden en niet gaan stunten met allerlei particuliere accusystemen. De netwerkbeheerders zullen daarvoor zeker lobbyen. Ze hebben daar goede redenen voor. Mijn zegen hebben ze in ieder geval.jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Afgelopen weken heb ik een paar verhalen gelezen over de beperkingen op het stroomnet. De netwerkbeheerders zien zichzelf als de ‘bazen’ van de infrastructuur en wensen daarom volledige controle. Zelfs als alle bedrijven op een industrieterrein (voorbeeld was in de omgeving van Tiel) samen hun energievoorziening willen regelen met onderlinge afspraken over opwekking en verbruik, dwingen de netbeheerders af dat alle bedrijven op het terrein een individueel contract met ze afsluiten. Mijn conclusie is dat netwerkbeheerders voorlopig lijden aan tunnelvisie en denken alles te gaan oplossen door vooral meer en dikkere kabels te trekken. De wal keert het schip op termijn wel….
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Niet geheel, netwerkbedrijven mogen een bescheiden winst maken.Gerardus1956 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:17:
[...]
Ik denk dat netwerkbeheerders organen zijn zonder winstoogmerk. Eigendom en verantwoording ligt volgens mij bij de overheid. Dus voor ons.
Van de netto winst uit de gewone bedrijfsvoering , gaat 45% (Alliander) /50% (Enexis) als dividend naar de aandeelhouders (gemeentes/provincies).
Stedin heeft een capitaal injectie 500mln van overheid in ruil voor 11,9% aandelen, gehad maar die keren ook dividend uit, als ook verwachting voor komende jaren afgegeven,
Maar een verwachting van een verdubbeling aan inkomsten uit netwerkkosten die klanten betalen in 2025 tov vorig jaar 2023, dat wordt wachten op het besluit van ACM in november hoe dat verdeeld wordt en hoeveel huishoudens meer gaan betalen.
Mijn zonnepanelen leveren niet genoeg om twee batterijen op een dag te vullen. Dit komt doordat bij mij dag en nacht de airco's draaien en ik thuiswerk. Dus er is constant verbruik. Wat ik nu doe, is op de goedkoopste moment van de dag stroom inkopen. Hiermee heb ik vanaf 18:00u tot 03:00u in de nacht voldoende stroom vanuit mijn thuisbatterijen.
In de nacht gebruik ik vanaf 03:00u 0,5 tm 0,7 kWh per uur in de zomer en in de winter ligt het verbruik 2x hoger doordat ik continue verwarm met de airco's in huis. Een warmtepomp het ik alleen voor water en dit verbruik is best wel in mijn situatie verwaarloosbaar. Per dag verbruik ik circa 25 kWh zomer en 32 kWh winter aan stroom en levert mijn zonnepanelen op dit moment circa 15-20 kWh per dag.
Ik denk met de extra 10 kWh, dus 20 kWh thuisbatterij op goedkope momenten stroom in te kopen waarmee ik 18 uur kan overbruggen. Is dit de investering waard of sla ik nu door?
Op zich was het wel een logische keuze om initieel 20 - 40 kWh te nemen. Echter de Sessy is niet het goedkoopst wanneer je uit gaat breiden. Beter had je de eisen eerder in kaart gebracht en bijvoorbeeld voor een Victron systeem gegaan.PetraF schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:30:
Is het interessant om naast de bestaande 10 kWh thuisbatterij (Merk Sessy) nog eens 10 kWh extra bij te kopen?
Mijn zonnepanelen leveren niet genoeg om twee batterijen op een dag te vullen. Dit komt doordat bij mij dag en nacht de airco's draaien en ik thuiswerk. Dus er is constant verbruik. Wat ik nu doe, is op de goedkoopste moment van de dag stroom inkopen. Hiermee heb ik vanaf 18:00u tot 03:00u in de nacht voldoende stroom vanuit mijn thuisbatterijen.
In de nacht gebruik ik vanaf 03:00u 0,5 tm 0,7 kWh per uur in de zomer en in de winter ligt het verbruik 2x hoger doordat ik continue verwarm met de airco's in huis. Een warmtepomp het ik alleen voor water en dit verbruik is best wel in mijn situatie verwaarloosbaar. Per dag verbruik ik circa 25 kWh aan stroom en levert mijn zonnepanelen op dit moment circa 15-20 kWh per dag.
Ik denk met de extra 10 kWh, dus 20 kWh thuisbatterij op goedkope momenten stroom in te kopen waarmee ik 18 uur kan overbruggen. Is dit de investering waard of sla ik nu door?
Mijn Sessy's worden aangestuurd door Homey. Misschien zie ik het fout, maar een batterij is een batterij en een Sessy kan aangestuurd worden middels API.
Al wil ik nu meer weten of uitbreiden met 10 kWh een verstandige keus is. Het hoeft niet persé een Sessy batterij te zijn. Maar gebruiksvriendelijkheid is wel van belang.
[ Voor 30% gewijzigd door PetraF op 13-08-2024 16:43 ]
Uitbreiden met Victron kan niet. Ik weet dat Sessy bezig is met een mogelijkheid om een accu op de Sessy aan te sluiten. In dat geval betaal je alleen voor de accu (en niet voor de omvormer die je al heb).PetraF schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:41:
En kan uitbreiden met een Victron nu niet meer?
Mijn Sessy's worden aangestuurd door Homey. Misschien zie ik het fout, maar een batterij is een batterij en een Sessy kan aangestuurd worden middels API.
Al wil ik nu meer weten of uitbreiden met 10 kWh een verstandige keus is. Het hoeft niet persé een Sessy batterij te zijn. Maar gebruiksvriendelijkheid is wel van belang.
Bij een gemiddelde spread van 10 ct/kWh bespaar je 80% x 10kWh x 0,10 = €0,80 per dag is € 292 per jaar.PetraF schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:30:
Is het interessant om naast de bestaande 10 kWh thuisbatterij (Merk Sessy) nog eens 10 kWh extra bij te kopen?
In de nacht gebruik ik vanaf 03:00u 0,5 tm 0,7 kWh per uur in de zomer en in de winter ligt het verbruik 2x hoger doordat ik continue verwarm met de airco's in huis. Een warmtepomp het ik alleen voor water en dit verbruik is best wel in mijn situatie verwaarloosbaar. Per dag verbruik ik circa 25 kWh zomer en 32 kWh winter aan stroom en levert mijn zonnepanelen op dit moment circa 15-20 kWh per dag.
Is het jou dat waard?
Wat is jou definitie van een gemiddelde spread? Ik denk dat het zinvoller is om te kijken naar het verschil tussen de maximale en minimale tarieven per dag. In het algemeen is met gemiddelden rekenen niet de beste manier om inzicht te krijgen. Voor de afgelopen dagen krijg je dan zoiets:Pim57 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
Bij een gemiddelde spread van 10 ct/kWh bespaar je 80% x 10kWh x 0,10 = €0,80 per dag is € 292 per jaar.
Is het jou dat waard?
04-Aug-2024 verschil 15 cent
05-Aug-2024 verschil 29 cent
06-Aug-2024 verschil 27 cent
07-Aug-2024 verschil 18 cent
08-Aug-2024verschil 13 cent
09-Aug-2024 verschil 17 cent
10-Aug-2024 verschil 23 cent
11-Aug-2024 verschil 24 cent
12-Aug-2024verschil 28 cent
13-Aug-2024verschil 19 cent
@PetraF Misschien is het zinvol om die verschillen per dag eens op te zoeken. Ik weet niet of iemand dat al gedaan heeft. Maar anders kun je natuurlijk zo bij entsoe de nodige data ophalen.
Sure maar het gaat er om: proberen ze winst te maximaliseren of niet? Dat is uitdrukkelijk niet het geval, ze vervullen een publieke taak met als randvoorwaarde dat zwarte cijfers schrijven mooi is en bij 'overwinst' het dividend terugvloeit naar de publiele aandeelhouders.Domba schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
Niet geheel, netwerkbedrijven mogen een bescheiden winst maken.
Van de netto winst uit de gewone bedrijfsvoering , gaat 45% (Alliander) /50% (Enexis) als dividend naar de aandeelhouders (gemeentes/provincies).
Stedin heeft een capitaal injectie 500mln van overheid in ruil voor 11,9% aandelen, gehad maar die keren ook dividend uit, als ook verwachting voor komende jaren afgegeven,
Maar een verwachting van een verdubbeling aan inkomsten uit netwerkkosten die klanten betalen in 2025 tov vorig jaar 2023, dat wordt wachten op het besluit van ACM in november hoe dat verdeeld wordt en hoeveel huishoudens meer gaan betalen.
Die max en min tarieven die jij noemt gelden maar gedurende 1 of 2 uur. In die tijd krijg je de accu niet vol of leeg.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:22:
[...]
Wat is jou definitie van een gemiddelde spread? Ik denk dat het zinvoller is om te kijken naar het verschil tussen de maximale en minimale tarieven per dag. In het algemeen is met gemiddelden rekenen niet de beste manier om inzicht te krijgen. Voor de afgelopen dagen krijg je dan zoiets:
04-Aug-2024 verschil 15 cent
05-Aug-2024 verschil 29 cent
06-Aug-2024 verschil 27 cent
07-Aug-2024 verschil 18 cent
08-Aug-2024verschil 13 cent
09-Aug-2024 verschil 17 cent
10-Aug-2024 verschil 23 cent
11-Aug-2024 verschil 24 cent
12-Aug-2024verschil 28 cent
13-Aug-2024verschil 19 cent
@PetraF Misschien is het zinvol om die verschillen per dag eens op te zoeken. Ik weet niet of iemand dat al gedaan heeft. Maar anders kun je natuurlijk zo bij entsoe de nodige data ophalen.
En niet alle dagen in het jaar hebben zo’n geweldige spread. Morgen is het een stuk minder bijvoorbeeld.
Je kan met 17 kW laden en ontladen als je een 3x25A aansluiting heb. Het enige nadeel is dat de omvormer van de vraagsteller die capaciteit niet heeft. Maar met een Victron systeem kom je een heel eind. In 2 uur tijd zit echt de accu wel bijna vol.Pim57 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:39:
[...]
Die max en min tarieven die jij noemt gelden maar gedurende 1 of 2 uur. In die tijd krijg je de accu niet vol of leeg.
En niet alle dagen in het jaar hebben zo’n geweldige spread. Morgen is het een stuk minder bijvoorbeeld.
Ja daarom was ook het advies om retrospectief naar de spread te kijken.
Hier in Belgie betaal je dan een pak meer aan aansluitingskost door ons capaciteitstarief.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Je kan met 17 kW laden en ontladen als je een 3x25A aansluiting hebt.
Gemiddeld 3,33 euro per kW piekverbruik per maand [bron] --> 17 * 3,33 = 56,61 euro excl. btw er maandelijks bij op je factuur.
Ik weet niet goed of je dan nog de winst er uit kan halen.
Langzaam de batterij laten vollopen lijkt me dan een betere keuze?
Dan gaat er een groot deel van de winst inderdaad weg. Als ze dat hier invoeren dan opnieuw bekijken. Maar een optie is dan peakshaving en Max 2 kW afnemen.RailHenk87 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:46:
[...]
Hier in Belgie betaal je dan een pak meer aan aansluitingskost door ons capaciteitstarief.
Gemiddeld 3,33 euro per kW piekverbruik per maand [bron] --> 17 * 3,33 = 56,61 euro excl. btw er maandelijks bij op je factuur.
Ik weet niet goed of je dan nog de winst er uit kan halen.
Langzaam de batterij laten vollopen lijkt me dan een betere keuze?
Ja, achteraf gezien had ik misschien beter direct voor de MPII 8k of zelfs 10k kunnen gaan. Ik kan nu met 17 kW ontladen maar dat is niet erg efficiënt. De Sun GTIL omvormers die "het laatste zetje" geven, hebben een rendement van 85%. En daarmee kan ik nog altijd niet sneller mee laden. Maar misschien hang ik er wel 3 MPII 5k's bij. Maar dan moet de hele boel hier verbouwd worden.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Je kan met 17 kW laden en ontladen als je een 3x25A aansluiting heb. Het enige nadeel is dat de omvormer van de vraagsteller die capaciteit niet heeft. Maar met een Victron systeem kom je een heel eind. In 2 uur tijd zit echt de accu wel bijna vol.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Als je de 5000 tegen een leuke prijs kan verkopen dan de 8000 interessant zijn indien dat minder verbouwing oplevertRikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:55:
[...]
Ja, achteraf gezien had ik misschien beter direct voor de MPII 8k of zelfs 10k kunnen gaan. Ik kan nu met 17 kW ontladen maar dat is niet erg efficiënt. De Sun GTIL omvormers die "het laatste zetje" geven, hebben een rendement van 85%. En daarmee kan ik nog altijd niet sneller mee laden. Maar misschien hang ik er wel 3 MPII 5k's bij. Maar dan moet de hele boel hier verbouwd worden.
Ik zou dan eerst kijken of je meer PV kan leggen ipv accu uitbreiden.PetraF schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:30:
PV leggen is nog altijd goedkoper, nu al helemaal met de huidige historische lage prijzen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Inderdaad, eerst PV maar eens flink uitbreiden. Denk dat je nu maar 4-6kWP hebt liggen?Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:34:
[...]
Ik zou dan eerst kijken of je meer PV kan leggen ipv accu uitbreiden.
PV leggen is nog altijd goedkoper, nu al helemaal met de huidige historische lage prijzen.
Ik heb nu 10 kWh Sessy batterijen en vul op een dag zoals vandaag waar dus even geen zonopbrengst is de batterijen op het goedkoopste moment van de dag zodat ik in de duurdere avond niet van het net hoef te trekken. Ik kan mijzelf 8 uren lang van stroom voorzien en ik dacht door 2 extra batterijen bij te kopen, overbrug ik dan 16 uur. Als er zon is, dan laad mijn batterijen op met circa 1400-1700 watt per uur voor beide batterijen. Door thuiswerken trek ik overdag stroom. Een kop koffie bij het werken is wel zo lekker.
Als de zon er niet is, dan kijk ik naar het goedkoopste moment van de dag en of minimaal 6 cent over een lange periode in de avond prijsverschil is. Zo ja, dan laad ik de batterijen op door het net. Ik heb een 3-fase aansluiting.
Door in totaal 20 kWh aan batterijen te hebben, denk ik mijn zelfredzaamheid te vergroten. Maar is het de extra investering van 5.675 euro ex BTW waard of sla ik de plank mis en kan ik beter het geld in me zak houden en daarmee de stroomrekening betalen?
[ Voor 3% gewijzigd door PetraF op 14-08-2024 14:53 ]
Zelfredzaamheid? Je vult toch gewoon van het net. Het enige wat je doet is verbruiksmoment verschuiven.PetraF schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:50:
Helaas is PV bijleggen geen optie, omdat mijn rijtjes huis op het zuiden ligt en geen plek meer op het dak. Mijn PV installatie doet 3450 WP per jaar.
Ik heb nu 10 kWh Sessy batterijen en vul op een dag zoals vandaag waar dus even geen zonopbrengst is de batterijen op het goedkoopste moment van de dag zodat ik in de duurdere avond niet van het net hoef te trekken. Ik kan mijzelf 8 uren lang van stroom voorzien en ik dacht door 2 extra batterijen bij te kopen, overbrug ik dan 16 uur. Als er zon is, dan laad mijn batterijen op met circa 1400-1700 watt per uur voor beide batterijen. Door thuiswerken trek ik overdag stroom. Een kop koffie bij het werken is wel zo lekker.
Als de zon er niet is, dan kijk ik naar het goedkoopste moment van de dag en of minimaal 6 cent over een lange periode in de avond prijsverschil is. Zo ja, dan laad ik de batterijen op door het net. Ik heb een 3-fase aansluiting.
Door in totaal 20 kWh aan batterijen te hebben, denk ik mijn zelfredzaamheid te vergroten. Maar is het de extra investering van 5.675 euro ex BTW waard of sla ik de plank mis en kan ik beter het geld in me zak houden en daarmee de stroomrekening betalen?
Waar heb je die 6ct op gebaseerd? Je neemt de ~20% (ont-)laadverlies ook mee?
Maar hoe rendabel is je huidige set? Je hebt zelf alle data qua verbruik, kosten en opbrengsten. Dat moet je op een rij zetten, als je er dan achter komt dat je huidige set niet eens rendabel js, zou ik zeker niet uitbreiden.
Maar helaas kunnen wij er bij lange na niet zoveel zinvols over zeggen als jezelf, zeker omdat je al praktijkervaring hebt.
Dat is veeeeel meer waard dan onze gebrekkige glazen bollen.
[ Voor 82% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-08-2024 15:11 ]
Noorden vol leggen? Zelfs dat is al gewoon nuttig.PetraF schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:50:
Helaas is PV bijleggen geen optie, omdat mijn rijtjes huis op het zuiden ligt en geen plek meer op het dak. Mijn PV installatie doet 3450 WP per jaar.
Persoonlijk zou ik echt geen 5.675 euro ex BTW investeren voor 10kWh extra.
Voor dat bedrag bouw je een +20kWh Victron systeem
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ja dat Victron was ook al een reactie van mij. @PetraF als je de Sessy's goed kan verkopen zou dat een goede optie kunnen zijn.Jazsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:11:
[...]
Noorden vol leggen? Zelfs dat is al gewoon nuttig.
Persoonlijk zou ik echt geen 5.675 euro ex BTW investeren voor 10kWh extra.
Voor dat bedrag bouw je een +20kWh Victron systeem.
Ik vond dat nogal aan de prijs. Ik begrijp wel dat je er ook wel wat voor krijgt maar ik zie nog niet de link met de genoemde prijs voor 2x een Sessy.
Kun je misschien aangeven wat voor systeem je dan gaat krijgen? Ik ben wel benieuwd welke prijzen je voor de componenten hanteer.Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:06:
Ik heb gekeken wat een Victron systeem kost. Dat zou hier op tussen de 12000 en 15000 euro kosten, mogelijk nog uit te breiden met aanpassingen voor onze omvormers.
Ik vond dat nogal aan de prijs. Ik begrijp wel dat je er ook wel wat voor krijgt maar ik zie nog niet de link met de genoemde prijs voor 2x een Sessy.
Ik reken geen prijzen voor componenten. Ik kijk naar een bedrag voor een volledige installatie voor t/m 5kWp pv en oa 14kWh batterij.John245 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:09:
[...]
Kun je misschien aangeven wat voor systeem je dan gaat krijgen? Ik ben wel benieuwd welke prijzen je voor de componenten hanteer.
Het betreft een installatie via
https://www.hetslimmehuis.nl/
Ja maar daar knutselen ze zelf een batterij in elkaar en durven net zoveel daarvoor te vragen als een kant en klare batterij module zoals de US5000.Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Ik reken geen prijzen voor componenten. Ik kijk naar een bedrag voor een volledige installatie voor t/m 5kWp pv en oa 14kWh batterij.
Het betreft een installatie via
https://www.hetslimmehuis.nl/
je huidige accu is vermoedelijk al niet rendabel, dus uitbreiden zou ik zeker niet doen.PetraF schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:50:
Ik heb een vergelijkbare zonnepanelen installatie en ligging. In een simulatie zie ik dat de Homewizard 2,7 kWh het in de zomer prima red om de avond en nacht door te komen. De avonden worden wat korter, ook is er niet altijd avondzon. Dan is de batterij in de simulator begin van de nacht leeg. Ik heb 1 sessie van 5 kWh lopen. Die redt het in de zomer niet om leeg te raken. Met een dag als gister was het kantje boord. Net voor de 0 begint de opwek weer. Dus merk je dat je bij slechtere dagen nog wat kunt teren op de grotere terwijl deze in de zomer niet leeg komt. Dus tjaa waar zit je kantel punt. Ergens daartussen?de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:16:
[...]
je huidige accu is vermoedelijk al niet rendabel, dus uitbreiden zou ik zeker niet doen.
Inderdaad ergens ertussen maar in dat geval is het waarschijnlijk rendabeler om voor een iets te kleine accu te gaan, want iedere kWh meer wordt minder vaak/efficient gebruikt en is daarom naar verhouding een stuk duurder (uitzonderingen als een veel lagere €/kWh prijs bij een grotere batterij of een betere use case voor het overschot aan capaciteit daargelaten)Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Ik heb een vergelijkbare zonnepanelen installatie en ligging. In een simulatie zie ik dat de Homewizard 2,7 kWh het in de zomer prima red om de avond en nacht door te komen. De avonden worden wat korter, ook is er niet altijd avondzon. Dan is de batterij in de simulator begin van de nacht leeg. Ik heb 1 sessie van 5 kWh lopen. Die redt het in de zomer niet om leeg te raken. Met een dag als gister was het kantje boord. Net voor de 0 begint de opwek weer. Dus merk je dat je bij slechtere dagen nog wat kunt teren op de grotere terwijl deze in de zomer niet leeg komt. Dus tjaa waar zit je kantel punt. Ergens daartussen?
dit heeft toch niets met rendabelheid te maken?Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Ik heb een vergelijkbare zonnepanelen installatie en ligging. In een simulatie zie ik dat de Homewizard 2,7 kWh het in de zomer prima red om de avond en nacht door te komen. De avonden worden wat korter, ook is er niet altijd avondzon. Dan is de batterij in de simulator begin van de nacht leeg. Ik heb 1 sessie van 5 kWh lopen. Die redt het in de zomer niet om leeg te raken. Met een dag als gister was het kantje boord. Net voor de 0 begint de opwek weer. Dus merk je dat je bij slechtere dagen nog wat kunt teren op de grotere terwijl deze in de zomer niet leeg komt. Dus tjaa waar zit je kantel punt. Ergens daartussen?
Let ook op de laadsnelheid van de batterij. De Homewizzard kan met 800W laden en is daarmee in krap vier uurtjes vol. Maar dan moet je wel constant 800W aan stroom van de panelen over hebben. Bij een bewolkte dag met pieken van bijvoorbeeld 2kW en dalen van 200W(na aftrek direct verbruikt) kan het moeilijk zijn om de batterij vol te drukken ondanks dat je in zijn totaliteit over de dag voldoende opwekt. Die piek van 2kW voor een half uurtje stuurt maar 0.4kWh in de batterij.Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
In mijn ogen wel. Wat heb je bijvoorbeeld aan een batterij die gedurende het jaar niet vol of leeg komt. Het grootste deel wil je hem vol en leeg hebben. Dan benut je de capaciteit het best. Met welke capaciteit komt dat het meest tot zijn recht?de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:03:
[...]
dit heeft toch niets met rendabelheid te maken?
Ik heb 2 plaatjes bijgevoegd. Simulatie 2,7 HW en de Sessy 5 kWh. 1 batterij van 2,7 kWh lijkt tekort te schieten nu, maar in de winter is het de vraag of hij vol komt (verwacht van niet). Ik denk dat mijn ideale situatie tussen de 2,7 en 5 in ligt.
:strip_exif()/f/image/rvc8RY1KxGTAURFqBFWGYbg0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bNlQJuZpSGsIVMsGwwSKS3Yf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Devke op 15-08-2024 10:17 ]
Dat hangt van je situatie en gebruik af. Hier 38,4 kWh capaciteit en die is schat ik in 95% van de dagen vol en leeg.Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
In mijn ogen wel. Wat heb je bijvoorbeeld aan een batterij die gedurende het jaar niet vol of leeg komt. Het grootste deel wil je hem vol en leeg hebben. Dan benut je de capaciteit het best. Met welke capaciteit komt dat het meest tot zijn recht?
Dat hangt idd van opwek en verbruik af. Een wasmachine, vaatwasser is kortstondig. Op mooie dagen dekt de opwek zelf al genoeg af. Ons verbruik ligt rond de 7 kWh per dag. Met airco een 10 a 11 kWh. Geen capaciteit gekoppeld nog voor opslag. 1 HW batterij besteld voor november.John245 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Dat hangt van je situatie en gebruik af. Hier 38,4 kWh capaciteit en die is schat ik in 95% van de dagen vol en leeg.
rendabelheid gaat over geld, als je het mij vraagt. voor mij is een accu niet rendabel genoeg als hij niet binnen 3-5 jaar terug te verdienen is. Dan doe ik namelijk liever andere investeringen.Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
In mijn ogen wel. Wat heb je bijvoorbeeld aan een batterij die gedurende het jaar niet vol of leeg komt. Het grootste deel wil je hem vol en leeg hebben. Dan benut je de capaciteit het best. Met welke capaciteit komt dat het meest tot zijn recht?
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 15-08-2024 11:51 ]
Ik snap ook niet wat dit daarmee te maken heeft. .Het heeft alleen met het verhogen van eigen verbruik / onafhankelijkheid van het net te maken. Rendabelheid is nagenoeg 0, aangezien we nog kunnen salderen, toch?Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Nope. Ik betaal een TLB. Dus letterlijk wegstrepen zit er niet in.borft schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:51:
[...]
Ik snap ook niet wat dit daarmee te maken heeft. .Het heeft alleen met het verhogen van eigen verbruik / onafhankelijkheid van het net te maken. Rendabelheid is nagenoeg 0, aangezien we nog kunnen salderen, toch?
Soms doe je iets voor een hobby 😉de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:50:
[...]
rendabelheid gaat over geld, als je het mij vraagt. voor mij is een accu niet rendabel genoeg als hij niet binnen 3-5 jaar terug te verdienen is. Dan doe ik namelijk liever andere investeringen.
Prima maar dat heeft dus niets met rendabel te maken
Lolbroek 🤣. Natuurlijk probeer je zo'n ding terug te verdienen en te kijken wat past in de dekking van je verbruik/opwek om er het meeste uit te halen qua efficientie. Misschien had ik daf woord moeten gebruiken.de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Prima maar dat heeft dus niets met rendabel te maken
hmm, again, ik denk dat salderen meer oplevertDevke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
Lolbroek 🤣. Natuurlijk probeer je zo'n ding terug te verdienen en te kijken wat past in de dekking van je verbruik/opwek om er het meeste uit te halen qua efficientie. Misschien had ik daf woord moeten gebruiken.
Ik weet het. Bekend mee. Eens dat salderen me meer bespaard. Maar leuke instapversie voor een thuisbatterij ervaring mee op te doen. Kan hem altijd nog kado doen aan mijn Pa als het niet is wat ik ervan verwacht.borft schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:50:
[...]
hmm, again, ik denk dat salderen meer oplevertAls je hem snel terug wilt verdienen, dan is, imho, op het moment handelen op de onbalansmarkt het meest rendabel. En dan loont een zwaardere omvormer, zodat je hoge vermogens kunt terugleveren, en een grotere accu, omdat die vaak per kWh goedkoper zijn.
*knip* linkdrop
[ Voor 48% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2024 10:24 ]
Zie Duurzame Energie en Installaties - Beleid en Huisregels
Een discussie voeren aan de hand van een externe bron heeft een (fair use) quote in het topic nodig van relevante delen en je eigen kijk er op, anders is het een linkdrop.
Paywall omzeilen is niet de bedoeling: zowel omdat het valt onder het kraken van beveiliging als dat het freerider-gedrag is.
De metadiscussie is verwijderd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voor de productie van LiFePO4 zijn wat varierende bronnen tussen 50 en 100 kg/kWh CO2 eq (ik reken even met 80). Uitstoot nederlandse energieproductie in 2022 was 0,27 kg/kWh CO2. Met een rendement van 80% kom ik dan op 370 volle cycli. Dat ga ik binnen 2 jaar wel redden. Dit is natuurlijk nog zonder omvormers en kabels exc. Of zie ik nu wat over het hoofd? PV en EV duren langer (zo'n 4 jaar voor beide in mijn geval).
Ter aanvulling, aanname is dan dat op het moment dat ik teruglever we er niks aan hebben (dus dat er ergens anders iets afgeschakeld wordt), dat zal nu nog niet helemaal zo zijn, maar gaat het wel naar toe...
[ Voor 16% gewijzigd door Srednier op 16-08-2024 10:50 ]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Als je het netjes wilt doen moet je transportverlies van opwek naar jou huis nog meenemen. Bronnen zijn hier ook weer heel wisselend in. Het grootste verlies zit in het transsport over het laagspanningsnet en is sterk afhankelijk van waar je woont.Srednier schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:46:
Voor dat ik ga investeren in een flinke accu set heb ik ook even gekeken naar de CO2 terugverdientijd, die valt me behoorlijk mee.
Voor de productie van LiFePO4 zijn wat varierende bronnen tussen 50 en 100 kg/kWh CO2 eq (ik reken even met 80). Uitstoot nederlandse energieproductie in 2022 was 0,27 kg/kWh CO2. Met een rendement van 80% kom ik dan op 370 volle cycli. Dat ga ik binnen 2 jaar wel redden. Dit is natuurlijk nog zonder omvormers en kabels exc. Of zie ik nu wat over het hoofd? PV en EV duren langer (zo'n 4 jaar voor beide in mijn geval).
Ter aanvulling, aanname is dan dat op het moment dat ik teruglever we er niks aan hebben (dus dat er ergens anders iets afgeschakeld wordt), dat zal nu nog niet helemaal zo zijn, maar gaat het wel naar toe...
Uit publicatie van TU Delft blijkt het transportverlies in Nederland ca. 4% te bedragen. Daarbij zijn de verliezen inbegrepen die veroorzaakt worden door het transformeren van en naar hoog-, midden- en laagspanning.
TenneT geeft aan: "Netverliezen dragen bij aan meer dan 90% van onze CO2-voetafdruk."
.
Zo wordt de cases voor een batterij tbv opslag eigen opwerk op dit vlak (reductie eigen CO2 voetafdruk) nog iets positiever, ware het niet dat jou productie anders elders in het laagnet door iemand zal worden gebruikt en nu dus elders geproduceerde kWh vandaan krijgt. Het is daarmee voornamelijk een verschuiving van voetafdruk van jou naar een ander.

[ Voor 8% gewijzigd door ArjoK op 16-08-2024 13:18 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik denk dat het net een rendement van zo'n 90% heeft en dus een verlies van 10%, dus dat valt wel mee. Maar ja het is wel een heel grove berekening waarbij ik er van uitga dat de stroom die ik niet meer teruglever met een accu vervangen wordt door een anders afgeschakelde PV (in werkelijkheid maar een deel van de tijd). En de stroom die ik niet meer koop/juist wel teruglever die gemiddelde mix heeft (werkelijk zal deze wat meer CO2 uitstoot hebben). Ook speelt hier nog mee dat met accu's de PV zo'n 10% meer zal opleveren vanwege het voorkomen van overspanning.ArjoK schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Als je het netjes wilt doen moet je transportverlies van opwek naar jou huis nog meenemen. Bronnen zijn hier ook weer heel wisselend in. Het grootste verlies zit in het transsport over het laagspanningsnet en is sterk afhankelijk van waar je woont.
Uit publicatie van TU Delft blijkt het transportverlies in Nederland ca. 4% te bedragen. Daarbij zijn de verliezen inbegrepen die veroorzaakt worden door het transformeren van en naar hoog-, midden- en laagspanning.
TenneT geeft aan: "Netverliezen dragen bij aan meer dan 90% van onze CO2-voetafdruk."
.
Zo wordt de cases voor een batterij tbv opslag eigen opwerk op dit vlak (reductie eigen CO2 voetafdruk) nog iets positiever, ware het niet dat jou productie anders elders in het laagnet door iemand zal worden gebruikt en nu dus elders geproduceerde kWh vandaan krijgt. Het is daarmee voornamelijk een verschuiving van voetafdruk van jou naar een ander.De CO2 uitstoot ten behoeve van productie en transport van een batterij kan enkel goedgemaakt worden door een meer duurzame energiemix op het net.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Om de vraag nu heel concreet te houden: is het nog rendabel om nu geld (15k) uit te geven aan zonnepanelen (30 stuks inc installatie) als je ook een thuisaccu kunt plaatsen
Mijn beredenering is: salderen stopt, bespaar 15k, koop een redelijke thuisaccu en pomp deze vol met een variabel-contract bij zo goedkoop mogelijke prijzen. Gebruik vervolgens de thuisaccu voor je dagelijkse energiebehoefte (zo goed als dat kan uiteraard) als de variabele prijs hoger is dan kosten voor het vullen van de accu.
Uiteraard begrijp ik dat zonnepanelen een aanvulling zijn zodra het salderen stopt. Maar ik ben er niet zeker van dat je deze investering er ook weer uit gaat halen.
Geen idee of dit een valide use-case is, wellicht zelfs heel dom beredeneerd. Ik weet er het fijne niet van.