3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Welke certificaten heeft die Gistron?batterijfanaat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:27:
Ik ga wellicht voor zo'n set van Gistron. Wat voor omvormer zouden jullie mij adviseren?
Gaat dit werken denken jullie?
Growatt 1PH Hybride Omvormer SPH4000 BL-UP
Of nog goedkopere Victron suggesties?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
https://www.jbsolar.nl/gr...kwh-xh-thuisbatterij.html 5kwh voor 1800 euro is niet gek. Maar ik zie weinig ervaringen online.
Nee, geen ervaring ermee maar je hebt gezien dat het de prijs excl. BTW betreft?woutervt schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:23:
Zijn er hier ook ervaringen met de Growatt ARK XH batterijen? Ik kom met de zoekfunctie weinig tegen. Maar het lijkt toch een leuke optie als je al een hybride XH growatt omvormer hebt.
https://www.jbsolar.nl/gr...kwh-xh-thuisbatterij.html 5kwh voor 1800 euro is niet gek. Maar ik zie weinig ervaringen online.
Scheelt wel weer wat als je voor 15-20kWh o.i.d. gaat ;-)
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Ja dat is waar. 2240eur inclusief. Qua terugleverkosten zou je dan wellicht enkele schalen naar beneden kunnen en 10-20 euro per maand besparen. Terugverdientijd zonder discount rate van <10 jaar en een leuke hobby er bij. Maar ik mis nog wat reviews van dit systeem.thido schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:55:
[...]
Nee, geen ervaring ermee maar je hebt gezien dat het de prijs excl. BTW betreft?
Scheelt wel weer wat als je voor 15-20kWh o.i.d. gaat ;-)
Er lijken toch adertjes onder het gras te zitten.
Hyundai Ioniq Electric 28kWh
Het is wel een beetje false advertising, volgens de datasheet is de bruikbare capaciteit 4.6 kWhwoutervt schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:23:
Zijn er hier ook ervaringen met de Growatt ARK XH batterijen? Ik kom met de zoekfunctie weinig tegen. Maar het lijkt toch een leuke optie als je al een hybride XH growatt omvormer hebt.
Volgens mij is de informatie in de link waar naar verwezen wordt, over het terug ontvangen van de btw voor de gekochte thuisbatterij en het eventuele verdere traject dat er aan vast hangt niet juist en/of compleet. Voor betere informatie googlen op belastingdienst thuisbatterij.Tinkerer84 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Het is wel een beetje false advertising, volgens de datasheet is de bruikbare capaciteit 4.6 kWh
https://kpn.tink.nl/p/ank...0-ble-micro-omvormer-800w
Als je al een "Stopcontact/Garagedak/Balcon setje" 2 Panelen Max 800W hebt kun je deze koppelen, is IP65 waterdicht dus ik plaats hem eronder.
Via de app kun je met bijvoorbeeld 175W output je nachtgebruik compenseren maar ook max 800w afgifte instellen.
Waarschijnlijk in de aanbieding i.v.m. de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Plus of Pro met dezelfde opslag maar meer vermogensafgifte.
[ Voor 27% gewijzigd door superduper1969 op 28-07-2024 08:40 ]
MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Maf ding. Ik heb niet extreem lang gekeken, het is me niet exact duidelijk waar de ingangsstroom vandaan moet komen. Van net? Of van een hybride omvormer?superduper1969 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:49:
Anker Solix E1600 (Wifi) + de MI80 Micro omvormer (Wifi) in de aanbieding voor €599
https://kpn.tink.nl/p/ank...0-ble-micro-omvormer-800w
Als je al een "Balcon setje" 2 Panelen Max 800W hebt kun je deze koppelen, is IP65 waterdicht dus ik plaats hem eronder.
Via de app kun je met bijvoorbeeld 175W output je nachtgebruik compenseren maar ook max 800w afgifte instellen.
Waarschijnlijk in de aanbieding i.v.m. de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Plus of Pro met dezelfde opslag maar meer vermogensafgifte.
Dat maakt me ook niet veel uit want ik ga sowieso geen 1.6kWh set kopen.
Het prijs punt is wel opmerkelijk: 600euro voor 1.6kWh inclusief omvormer naar 230V. Dat komt neer op 600/1.6 x10 = 3750euro voor een 10kWh accu.
Ik vind het een wat twijfelachtig concept maar blijft staan dat dan dus wordt aangeboden door gerenommeerd “kpn” en niet door een vaag dozen schuiven Ali-relais-punt.
(Nb… ik neem toch aan dat kpn.tink.nl van kpn is, anders misbruiken ze het kpn logo).
Daarmee komt mijn target van 3000euro voor 10kWh voor iets dat ik vertrouw wel in de buurt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Tink krijgt niet al te beste reviews. Wat KPN hier mee te maken heeft zie ik ook niet. KPN is een telecomprovider en geen accu/batterij/zonnepanelen leverancier. Persoonlijk zou ik dit lekker voorbij laten vliegen.Stefannn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 05:28:
[...]
Maf ding. Ik heb niet extreem lang gekeken, het is me niet exact duidelijk waar de ingangsstroom vandaan moet komen. Van net? Of van een hybride omvormer?
Het prijs punt is wel opmerkelijk: 600euro voor 1.6kWh inclusief omvormer naar 230V. Dat komt neer op 600/1.6 x10 = 3750euro voor een 10kWh accu.
Ik vind het een wat twijfelachtig concept maar blijft staan dat dan dus wordt aangeboden door gerenommeerd “kpn” en niet door een vaag dozen schuiven Ali-relais-punt.
(Nb… ik neem toch aan dat kpn.tink.nl van kpn is, anders misbruiken ze het kpn logo).
Daarmee komt mijn target van 3000euro voor 10kWh voor iets dat ik vertrouw wel in de buurt.
Hoe Anker SOLIX Solarbank E1600 te installeren
Anker Solix Solarbank - Das sollte man vor dem Kauf wissen + Richtig einstellen
Anker SOLIX Solarbank E1600 - Wieso, Weshalb und Warum?
Anker SOLIX Solarbank E1600: Funktioniert sie wirklich?
MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Best bijzonder dat je met een software update blijkbaar ineens het maximale vermogen kan verhogen naar maar liefst 800W. Waarom niet gelijk met die software uitleveren…Stefannn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 05:28:
[...]
Maf ding. Ik heb niet extreem lang gekeken, het is me niet exact duidelijk waar de ingangsstroom vandaan moet komen. Van net? Of van een hybride omvormer?
Omdat in Duitsland, de grootste markt, tot voor kort maar 600 watt teruggeleverd mocht worden met een stekker. Nu mag daar ook 800 watt, dus wordt het door fabrikanten vrijgegeven.ErnstvV schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:37:
[...]
Best bijzonder dat je met een software update blijkbaar ineens het maximale vermogen kan verhogen naar maar liefst 800W. Waarom niet gelijk met die software uitleveren…
Ik zat daar ook naar te kijken. Er worden op hun website nog een aantal andere merken genoemd, waardoor ik een “Ali-gevoel” kreeg… want waarom merken noemen die niks met energie-opslag/opwekking doen?Stefannn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 05:28:
[...]
De “expert review” is gedaan door Moritz. Wie de f is Moritz?
Misschien dat tink in Duitsland wel iets voorstelt, maar dit lijkt toch heel erg op een dozenschuiver die bekende namen misbruikt.
Edit: het lijkt erop dat KPN wel degelijk een samenwerking heeft met Tink:
https://community.kpn.com...op-van-kpn-en-tink-607026
[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 28-07-2024 11:28 . Reden: aanvulling ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Edit: in een andere webshop zie ik dat er wel 6000 cycli wordt genoemd.
[ Voor 19% gewijzigd door Fioravanti op 28-07-2024 12:19 ]
Als je hem 300 dagen per jaar zou cyclen ben je 10 jaar verder en doet hij nog 80%. Waarschijnlijk is de elektronica al eerder stuk en zijn er nog betere batterijen op de markt.Fioravanti schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:07:
Het ziet er toegankelijk uit, wat mij bij een andere Anker (F3800) opvalt is dat ze 3000 cycli, >80% schetsen. Dat is de helft van andere thuisbatterijen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
In het topic Het grote Victron aansturing topic wordt de laatste tijd veel gepraat over het ontwerp van Victron systemen.
Omdat dat topic bedoeld is voor vragen en antwoorden over de aansturing van bestaande systemen heb ik een nieuw topic gemaakt: Het grote Victron ontwerp topic.
In dit laatste topic kunnen alle thema's rondom nieuwe, nog te maken, Victron systemen aan de orde komen.
Deze dus? Het grote Victron ontwerp topicMJ de Bruijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:56:
Omdat dat topic bedoeld is voor vragen en antwoorden over de aansturing van bestaande systemen heb ik een nieuw topic gemaakt: Het grote Victron ontwerp topic..
Correct. Ik had een verkeerde copy gemaakt.
Dank voor je verbetering.
https://ess4u.nl/product-specificaties/
Klinkt als een interessante optie, helaas geen prijzen op de site.
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Klopt dat gewicht? 550 kgblackmore87 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:28:
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met :
https://ess4u.nl/product-specificaties/
Klinkt als een interessante optie, helaas geen prijzen op de site.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
In het kader van onduidelijke specs viel mij dat ook op. Wat voor gel, haargel?
Het vermogen vind ik ook wel een beetje laag ten opzichte van de capaciteit, je krijgt hem amper leeg getrokken en als die dan leeg is duurt het uren voordat die weer vol is. Zo heb je nog steeds dan je vee energie terug levert aan het net.
Loodzuur. Loodzwaar. Flinke laad- en losverliezen. MPII 3k, 2,4kW vermogen en 35A laden. Max.. Ruim een halve ton. Aardige stap terug richting stenen tijdperk.ErnstvV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:57:
[...]
In het kader van onduidelijke specs viel mij dat ook op. Wat voor gel, haargel?
Het vermogen vind ik ook wel een beetje laag ten opzichte van de capaciteit, je krijgt hem amper leeg getrokken en als die dan leeg is duurt het uren voordat die weer vol is. Zo heb je nog steeds dan je vee energie terug levert aan het net.
En dan die website, geen adres, telefoonnummer, e-mail. Helemaal niks.
Hmmm...
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
een website over accu's voor boten.
Mijn mening over de ESS4U thuisbatterij: (Beetje) obscuur wat de "gel" accu betreft.
De glossy website: te veel reclame & marketing
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En dan de disclamer dat aan de datasheet geen rechten te ontlenen zijn. Dat wekt ook vertrouwen, dan kunnen ze gewoon wat in zetten en later op de disclamer wijzen. Dat komt erg betrouwbaar over.RikHa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:04:
[...]
Loodzuur. Loodzwaar. Flinke laad- en losverliezen. MPII 3k, 2,4kW vermogen en 35A laden. Max.. Ruim een halve ton. Aardige stap terug richting stenen tijdperk.
Hmmm...
Serieus? En dan 'geen brandgevaar'. Daar komt toch waterstofgas af - altijd wat en veel bij 'n foutje?RikHa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:04:
Loodzuur. Loodzwaar.
Die info miste ik ook nogal..Flinke laad- en losverliezen.
Zwaar en laag vermogen til ik dan weer niet zo aan. Als de prijs daar maar naar is, brengt dat alleen maar de opslag voor langere tijd nabij. (Vroeg me al af wanneer ik een flow accu zou kunnen aanschaffen voor seizoensopslag
Sonnenschein A600 SOLAR 602/750 cellenRikHa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:04:
[...]
Loodzuur. Loodzwaar. Flinke laad- en losverliezen. MPII 3k, 2,4kW vermogen en 35A laden. Max.. Ruim een halve ton. Aardige stap terug richting stenen tijdperk.
Hmmm...
Je hebt wel geduld (120 uur) nodig voor die volle 14kWh
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De Witbogt 2
5652 AG Eindhoven
Op dit adres wat een verzamelgebouw lijkt, misschien iemand bekend?
Op dit adress zit ook tss4u.com en lijkt daar naar te verwijzen. Ook de tss4u.com is een hoop blabla marketing te vinden.
8000 cycles met OPzV cellen of wel 112MWh in/uit als je die spec lijst mag geloven (pinksteren en pasen op dezelfde dag)
Fabrikant van cellen Schonnenshein komt niet verder dan 2400 cycles met 60% ontlading
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Heeft iemand een verwijzing naar een document van NVWA waar ik dit kan vinden?
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Waar beweren ze dat en waarom zou het niet toegestaan zijn?Energycoach schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:18:
Homewizard beweert dat de NVWA een uitspraak heeft gedaan dat plug-in accu met stekker tot 800W toegestaan is. Ik vind hier op de NVWA website niets van terug.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Omdat je dan potentieel een groep zwaarder kunt belasten dan dat hij gezekerd is. Je zou dan bij een 16A zekering 3600W van het net en nog 800W uit je accu kunnen trekken waarmee je dus op 4400W komt, wat hoger is dan bijvoorbeeld veel wandcontactdozen kunnen hebben of de bedrading gedurende langere tijd.Ecological schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Waar beweren ze dat en waarom zou het niet toegestaan zijn?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dat begrijp ik, maar waar staat dat dit niet mag?Himalaya schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:08:
[...]
Omdat je dan potentieel een groep zwaarder kunt belasten dan dat hij gezekerd is. Je zou dan bij een 16A zekering 3600W van het net en nog 800W uit je accu kunnen trekken waarmee je dus op 4400W komt, wat hoger is dan bijvoorbeeld veel wandcontactdozen kunnen hebben of de bedrading gedurende langere tijd.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De aansluitvoorwaarden staan in de netcode:Energycoach schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:18:
Homewizard beweert dat de NVWA een uitspraak heeft gedaan dat plug-in accu met stekker tot 800W toegestaan is. Ik vind hier op de NVWA website niets van terug.
en dan mn bij paragraaf 3.3 art. 3.4 t/m 3.11.
§ 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W.
Daar vind je ook de voorwaarden, mn in art 3.8
lid 1: De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.
Lid 2: De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
Lid 3: De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.
Het is dus niet zo wat @Himalaya hier aangeeft; deze controle dat het geheel niet boven de 3680 W uit komt is ook je eigen verantwoording; daarvoor zijn deze groepen ook met 16A gezekerd.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Is dat vereist? Het is mijn indruk dat 16A + 800W geaccepteerd wordt. (Dus maximaal 16 x 253 + 800 = 4848W mogelijk binnen zo'n groep.)MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:33:
deze controle dat het geheel niet boven de 3680 W uit komt is ook je eigen verantwoording; daarvoor zijn deze groepen ook met 16A gezekerd.
De marges lijken me erg klein, indien een draad of contactdoos daar al moeite mee heeft (afgezien van slechte aanleg / eerdere beschadiging). Waarop baseer je dat, @Himalaya ?
nee, de formele limiet is echt 3680W (=230V x 16A), en ja, de zekering zal niet direct boven deze 3680W gaan aanspreken, daar zit dus wel wat speling. Het is echter niet zo dat je daar zo maar die 800W er boven op mag zetten.Gwaihir schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
Is dat vereist? Het is mijn indruk dat 16A + 800W geaccepteerd wordt. (Dus maximaal 16 x 253 + 800 = 4848W mogelijk binnen zo'n groep.)
Dus je moet wel kijken op welke groep je de batterij op aansluit.
Even niet-technisch uitgelegd.
De marges lijken me erg klein, indien een draad of contactdoos daar al moeite mee heeft (afgezien van slechte aanleg / eerdere beschadiging). Waarop baseer je dat, @Himalaya ?
Het blijft uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid maar je kunt de grenzen hier wel opzoeken en overschrijden. Veel wandcontactdozen (bijv JUNG) kunnen maximaal 16A hebben met een duurbelasting van ca. 10A, als je daar een stekkerdoos in drukt met een max van 3500W en daar vervolgens twee apparaten van elk 2000W in drukt en aanzet dan zal normaal gesproken je 16A automaat in de meterkast er na enige tijd uitspringen (voordat je stekkerdoos smelt). Als je echter ook een thuisaccu hebt zitten op een wandcontactdoos op de dezelfde groep die vrolijk 800W bijplust dan doet die automaat dat niet en zit je dus met een situatie waar je over de grenzen heen gaat.Gwaihir schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
Is dat vereist? Het is mijn indruk dat 16A + 800W geaccepteerd wordt. (Dus maximaal 16 x 253 + 800 = 4848W mogelijk binnen zo'n groep.)
Zal wellicht niet snel voor komen maar kan potentieel wel een risico zijn. Vandaar de aanbeveling om terugleverende apparatuur op een eigen groep in de meterkast te zetten en niet bij verbruikers op dezelfde groep te zetten, en vandaar de grens die in het verleden 600W was en nu blijkbaar 800W (al heb ik nog niet gezien waar dat staat. Ook niet naar gezocht overigens omdat ik zelf alles op eigen groepen heb).
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De oplossing hiervoor (@Gwaihir ) is het vervangen van de automaat in de meterkast voor een 10 of 13A exemplaar. Samen met de ca 3.5 A van de accu zit je dan nog mooi safe.MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:04:
[...]
nee, de formele limiet is echt 3680W (=230V x 16A), en ja, de zekering zal niet direct boven deze 3680W gaan aanspreken, daar zit dus wel wat speling. Het is echter niet zo dat je daar zo maar die 800W er boven op mag zetten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je dat wilt kun je beter gewoon speciaal voor de batterij een extra groep erbij plaatsen, een LS is slechts 1-Din breed en je mag totaal 4 groepen op een aardlek plaatsen.Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:27:
[...]
De oplossing hiervoor (@Gwaihir ) is het vervangen van de automaat in de meterkast voor een 10 of 13A exemplaar. Samen met de ca 3.5 A van de accu zit je dan nog mooi safe.
Maar ga dat zelf doen als je daar geen verstand van hebt. Ook 230V is dodelijk.
En op die groep kun je dan een of meerdere WCD aansluiten speciaal voor de batterij, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je deze gaat overbelasten.
Ik bedoel niet door de zekering heen, die blijft uiteraard 16A (met een bepaalde karakteristiek).MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:04:
[...]
nee, de formele limiet is echt 3680W (=230V x 16A), en ja, de zekering zal niet direct boven deze 3680W gaan aanspreken, daar zit dus wel wat speling. Het is echter niet zo dat je daar zo maar die 800W er boven op mag zetten.
[...]
Maar stel dat ik binnen die groep een oven voorverwarm (16A) en nog een paar kleinere dingen doe, dan kan dat dankzij die +800W die ik erop heb staan. Of, qua veiligheid belangrijker, als ik een (bijna) kortsluiting trigger, dan komt er een paar ampère bovenop de stroom die dan anders zou gaan lopen.
Het is mijn indruk dat dat nu, tot +800W, maar als ok geaccepteerd is.
Op zich lukt je het daardoor niet op één stopcontact boven de 16A te gaan*, daar de apparaten daar nog altijd stoppen. Tenzij je dom gaat doen met een verlengsnoer / splitter.. Maar dat juist iets als Jung materiaal daarover meteen zou vallen, vind ik moeilijk te geloven. Maken die voor de 20A thuismarkt dan andere exemplaren? (* In 'gebruik' uiteraard. Bij een defect zal het kort anders zijn.)
Heb hier onlangs interessant materiaal over bekeken - ik dacht n.a.v. eerder in dit topic - en heb daarvan de indruk dat de uiteindelijk veiligheid om hele andere zaken draait dan die +800W.
Op zich het overwegen waard, wanneer dat geen problemen oplevert op de betreffende groep (want die zonne- of accustroom is er lang niet altijd).Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:27:
De oplossing hiervoor (@Gwaihir ) is het vervangen van de automaat in de meterkast voor een 10 of 13A exemplaar. Samen met de ca 3.5 A van de accu zit je dan nog mooi safe.
Maar: geloven jullie nu echt dat de doelgroep voor dit soort zaken dat gaat (of zelfs mag) doen? Het gaat juist om iets op je balkon neerzetten, ook bij een huurhuis, en simpelweg inpluggen. Echt geen doelgroep die je überhaupt wilt aanmoedigen in de meterkast te gaan sleutelen..
Ik geloof er eerlijk gezegd dan ook niets van dat je die 800W er niet simpelweg bij op mag zetten. (Nogmaals, NIET om >16A door de zekering te gaan, maar wel gewoon inpluggen in een stopcontact, verder niet over nadenken.) Enige andere uitleg, maakt het een totale wassen neus, terwijl het juist nieuwe EU regelgeving betreft.
Alles begint met een goede inventarisatie van alle aansluitpunten in je huis en op welke groep ze zitten. Gister hier weer eens een net overzicht gemaakt. De Zonnepanelen zitten op een eigen groep. Heb 6 groepen en op bijna alle groepen zit wel een grootverbruiker. Wasmachine. Vaatwasser. Kookgroep. Sfeerhaard die kan verwarmen (2000 watt) etc. Ik ga van 3500 Watt uit. Alle apparaten komen een beetje rond de 2500 watt uit. Dus is er wel ruimte voor 800 watt TB op een groep. Ik denk wel dat als ik er meer zou bestellen dat er een nieuwe groep komt. Heb hier 1 fase. Wellicht is omzetten naar 3 fase ook wel een x een optie.Himalaya schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:08:
[...]
Omdat je dan potentieel een groep zwaarder kunt belasten dan dat hij gezekerd is. Je zou dan bij een 16A zekering 3600W van het net en nog 800W uit je accu kunnen trekken waarmee je dus op 4400W komt, wat hoger is dan bijvoorbeeld veel wandcontactdozen kunnen hebben of de bedrading gedurende langere tijd.
Nu zijn eindgroepen in een woonhuis bedraad met 2,5mm2. De dikte heeft wat met vroegere tijden te maken maar 25A is geen probleem de normale lasdoppen zijn ook minimaal 27A.
Als een leek dus een door de nwva goedgekeurd apparaat aansluit welke 800 watt terug kan leveren dan mag.
Netcode > particulier geen enkele weet van.
Gevaarlijk wordt het pas als een leek meerdere van die dingen aansluit op dezelfde eindgroep voor algemeen gebruik.
Ja, helemaal mee eens, alleen de vraag was waar eea stond, en dat is dus de netcode, ookal zal een normale consument daar geen weet van hebben, net al over NEN 1010, dat is dus voor de deskundigen onder ons.habbekrats schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:49:
Eindgroepen voor algemeen gebruik zoals de NEN1010 ze noemt zijn beveiligd met maximaal 16A. De meeste wcd in je huis staat 10A op. Dat is geen probleem veel apparaten in je huis gebruiken dat niet.
Nu zijn eindgroepen in een woonhuis bedraad met 2,5mm2. De dikte heeft wat met vroegere tijden te maken maar 25A is geen probleem de normale lasdoppen zijn ook minimaal 27A.
Als een leek dus een door de nwva goedgekeurd apparaat aansluit welke 800 watt terug kan leveren dan mag.
Netcode > particulier geen enkele weet van.
Gevaarlijk wordt het pas als een leek meerdere van die dingen aansluit op dezelfde eindgroep voor algemeen gebruik.
Maar zoals @Devke mooi heeft verwoord dat het wel aan een consument is om zijn groepen niet te gaan overbelasten en dus een eenvoudige berekening kan hier dus wel verwacht worden.
De technische installatie is er op gebaseerd dat er voldoende veiligheidsmarge in het systeem zit, mits juist geïnstalleerd (dat is echter wel vaak een risico mn ook vanwege veroudering en ondeskundigheid bij gebruik en plaatsing) en de beveiliging (LS) is ook zo gekozen dat dit uiteindelijk de zwakste schakel is en dus uitschakelt voor dat de andere onderdelen aan hun eigen limiet komen.
Daarom een heel duidelijke advies, beperk het gezamenlijk vermogen op de genoemde 3680 W, dan hun je zeker zijn dat het veilig is en blijft.
We hebben de batterij gelijk aan het werk gezet, maar ik denk niet dat hij de nacht haalt op de lage lading die hij nog maar had, 21%.
Morgen een nieuwe dag.
:strip_exif()/f/image/YTjjIq9JfzBZyMIJfCHmE2pG.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die manier benader ik het ook. Max 3500 Watt. Ook daar wat marge ondanks de spanning hier ruimer ligt op net.MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:44:
[...]
Ja, helemaal mee eens, alleen de vraag was waar eea stond, en dat is dus de netcode, ookal zal een normale consument daar geen weet van hebben, net al over NEN 1010, dat is dus voor de deskundigen onder ons.
Maar zoals @Devke mooi heeft verwoord dat het wel aan een consument is om zijn groepen niet te gaan overbelasten en dus een eenvoudige berekening kan hier dus wel verwacht worden.
De technische installatie is er op gebaseerd dat er voldoende veiligheidsmarge in het systeem zit, mits juist geïnstalleerd (dat is echter wel vaak een risico mn ook vanwege veroudering en ondeskundigheid bij gebruik en plaatsing) en de beveiliging (LS) is ook zo gekozen dat dit uiteindelijk de zwakste schakel is en dus uitschakelt voor dat de andere onderdelen aan hun eigen limiet komen.
Daarom een heel duidelijke advies, beperk het gezamenlijk vermogen op de genoemde 3680 W, dan hun je zeker zijn dat het veilig is en blijft.
Ik woon hier zelf als 2e eigenaar vd woning. 4 jaar is deze van een andere eigenaar geweest. Daarna al heel lang van mij. Aanpassingen heb ik zelf nooit gedaan. Als ze gedaan zijn dan is het door een electriciën. M.b.t. de zonnepanelen ook laten doen door de leverancier. Kijk ik naar de groepen dan lijkt alles netjes verdeeld. Sommige groepen zit dus al een grote verbruiker op en een groot aantal lichtpunten en hier en daar een WCD. Stofzuiger trekt al snel 1000 watt vlgs mij. Ik denk dat die dan als deze op dezelfde groep komt als de TB gaat komen dat we de 3500 wel even gaan passeren als de grootverbruiker aanstaat. Hoe groot is de kans dat dit ook gelijktijdig gebruikt? Hoelang ga je erover heen? Geen idee. Persoonlijk vind ik dit wel een vervelend ding maar met wat ik zeg hoe groot is de kans dat? Je hebt ook nooit alle grootverbruikers in 1x aanstaan. Wachine. Vaatwasser. Oven. Kookplaat... airfryer.... denk dat dit wel goed komt. 🙂
Top! Zijn beide accu's dan van HomeWizard? (Je hebt het vast al eens in dit topic gezegd, maar toch)Sjamo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:07:
Hier sinds vanavond onze eerste batterij in gebruik genomen, erg blij mee. Nu uitkijken naar de 2e batterij (Homewizard) die we in november krijgen.
We hebben de batterij gelijk aan het werk gezet, maar ik denk niet dat hij de nacht haalt op de lage lading die hij nog maar had, 21%.
Morgen een nieuwe dag.
[Afbeelding]
Interessant dat het goed samen gaat met Enphase. Heb ik zelf ook, en diverse accu platformen worden zenuwachtig als ik dat aangeef. Hier lijkt het verregaand te integreren? Zelfs het profiel staat erbij.
Bovenstaande paragraaf kan in de prullenbak als je eerste accu van Enphase is
[ Voor 0% gewijzigd door Fioravanti op 10-08-2024 23:24 . Reden: Enphase :) ]
99% zeker dat je bovenste paragraaf de prullenbak in kan... ;-) Die integraties zijn echt nog een hele lange tijd weg!Fioravanti schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Top! Zijn beide accu's dan van HomeWizard? (Je hebt het vast al eens in dit topic gezegd, maar toch)
Interessant dat het goed samen gaat met Enphase. Heb ik zelf ook, en diverse accu platformen worden zenuwachtig als ik dat aangeef. Hier lijkt het verregaand te integreren? Zelfs het profiel staat erbij.
Ik zie profile - Self consumption staan. Welke heb je nog meer? Of komen er meer? Ken Enphase van naam maar geen ervaring mee.Sjamo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:07:
Hier sinds vanavond onze eerste batterij in gebruik genomen, erg blij mee. Nu uitkijken naar de 2e batterij (Homewizard) die we in november krijgen.
Morgen een nieuwe dag.
[Afbeelding]
Dit is een batterij van Enphase. In november komt daar een batterij bij van HomeWizard. We verwachten daar geen problemen van, omdat we in de app kunnen aangeven dat we een batterij van derden (in dit geval HomeWizard) hebben. Dan schijnt alles prima te werken.Fioravanti schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Top! Zijn beide accu's dan van HomeWizard? (Je hebt het vast al eens in dit topic gezegd, maar toch)
Dit zijn de verschillende profielen zoals opgegeven door Enphase.Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
Ik zie profile - Self consumption staan. Welke heb je nog meer? Of komen er meer? Ken Enphase van naam maar geen ervaring mee.
:strip_exif()/f/image/kTgxNQlu0F1OpZCdslHTbDFg.jpg?f=fotoalbum_large)
1e patroon lijkt iets van day ahead markt. Jij hebt ook dynamisch contract?Sjamo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Dit zijn de verschillende profielen zoals opgegeven door Enphase.
[Afbeelding]
Het is duidelijk dat na afschaffen saldering het kantelpunt dichterbij komt
Het is duidelijk dat na steeds verhogen (lees afknijpen consumenten..) vasttarief, de tvt gunstiger gaat worden..
Het is duidelijk dat de regering niet gaat rechtzetten wat scheef aan het groeien is... ..
OK, een batterij is "straks" dus normaal.
Maar hoé nu de juiste afmetingen bepalen? is daar nu (naast grove website berekeningen) al een tendens in te voorspellen?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Je moet dan eigenlijk kijken naar hoeveel energie exporteer je in de winter, en hoeveel energie importeer je in de zomer. (Bij dat laatste moet je exporteren uiteraard ook voldoende groot zijn.)Hansieo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:30:
Mat hoé nu de juiste afmetingen bepalen? is daar nu (naast grove website berekeningen) al een tendens in te voorspellen?
Voor de meeste mensen zijn die 2 zaken veel kleiner dan ze denken. Je kan wel 40 kWh over hebben in de zomer elke dag, maar als je het nergens kunt wegzetten om te verbruiken dan is die na 1 dag vol, en aan het begin van de volgende dag nog steeds.
(En voor handelen ermee. hoe meer mensen dat gaan doen, hoe kleiner de marges worden. Laat staan als bedrijven gaan inspringen.)
In december/januari heb ik een nihil overschot vanwege de aircoverwarming.AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:58:
Hoe gaat dat in de winter?
Zetten jullie dan de batterij uit?
Anders kost het toch stroom om hem op conditie te houden als de panelen niks leveren?
De dynamische prijzen zullen in de winter ook niet negatief zijn verwacht ik.
Dat kost me ongeveer 1,5kWh aan standbyverbruik van de HomeWizard batterij. Niet de moeite om hem uit te zetten. Volgens HomeWizard is het ook beter om de batterij gezond te houden gedurende die periode om hem gewoon aan te houden.
Nee, wij hebben nog ruim 3 jaar een vast contract, nu zonder tlk en miv november met 50 euro tlk per jaar.Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
1e patroon lijkt iets van day ahead markt. Jij hebt ook dynamisch contract?
Dynamisch daar gaan we pas naar kijken in het laatste jaar van ons volgende contract, samen met of het een goed idee is met de omstandigheden van dan, om een grotere batterij te kopen met eventueel eiland-functie.
Je gehele winterverbruik opslaan is natuurlijk
1) (nog) onwijs duur, dus slechte tvt
2) onnodig, want je tussendoortjes doen óók nog wat.
Als ik naar mijn opwek/verbruik kijk, zit ik eigenlijk alleen klem in 1/2 nov, dec, jan, 1/2 feb, pakweg 3 mnd dus.
2e helft nov en 1e helft Feb, kan met een relatief kleine batt.
Blijven Dec en Jan over als boosdoeners.
Ik heb daar kWh-tjes nodig voor: 2x L/L én een EV, zijnde pakweg 1.500kWh. (dikke biervilt...)

Het lijkt mij dat (idealiter) de batterij een stukkie kleiner mag zijn, omdat je nog regelmatig mooie dagen als tussendoortje hebt, en die dan ook volledig op wilt slaan.
Klinkt een aanname van 1.000 kWh dan gek? veel te klein?
Wanneer komt die 1.000kWh "binnen bereik" ?
Heeft iemand van jullie al een grafiek bijgehouden van de prijsontwikkelingen per kWh?
(ik ben nu pas begonnen..)
Hiermee zou je dan de winter-kosten kunnen afdekken.
Ná deze maanden heb je flink overschot, van zowel ópwek, áls batterij-buffer,
en dat zou je kunnen gebruiken/inzetten om te handelen.
De vraag blijft dan,
als je je winter-besparingen optelt bij je zomer vergoedingen,
deelt op je investering....
kom je dan (straks....) ook maar in de buurt van een redelijke businesscase?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik geloof dat HomeWizard groot gelijk heeft met de stelling dat voor het overgrote deel van de mensen een 2,7 kWh accu optimaal is.
Accu's voor de winter zijn en te duur, en te zwaar, en te groot, en te inefficient en dan nog een heleboel andere dingen waarom ze niet handig zijn voor particulieren.
Ik heb van 2019-2021 een simulatie in excel gedaan met betrekking tot opwekking, verbruik en simulatiebatterijen. (Dat was nog wel in een ander huis zonder aircoverwarming) Maar met een 1 kWh batterij zou ik van 33% zelfvoorzienend naar 55% gaan. Met 4kWh zou ik naar ergens boven de 70% gaan (weet het niet exact meer) maar met een 100kWh batterij zou het slechts 2% beter zijn dan die 4 kWh.
Grote batterijen lijken interessant, maar in de praktijk zijn ze vrij nutteloos.
/edit:
Een 1000 kWh batterij is bij mij in juni vol en in december leeg. Daarna doet hij tot ergens februari hetzelfde als een kleine batterij, en na juni tot september ook weer exact hetzelfde als een kleine batterij.
[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2024 13:07 ]
Wij nemen op de meeste dagen in de zomer tussen 1 en 2kWh af per dag. In de winter leveren we dat ongeveer terug per dag. In de tussen-seizoenen is er meer evenwicht hier tussen afname en terugleveren, en ligt onze afname vaak net iets hoger.Hansieo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:30:
Het is duidelijk dat een batterij investering nog niet zo 1-2-3 terug te verdienen is.
Het is duidelijk dat na afschaffen saldering het kantelpunt dichterbij komt
Het is duidelijk dat na steeds verhogen (lees afknijpen consumenten..) vasttarief, de tvt gunstiger gaat worden..
Het is duidelijk dat de regering niet gaat rechtzetten wat scheef aan het groeien is... ..
OK, een batterij is "straks" dus normaal.
Mat hoé nu de juiste afmetingen bepalen? is daar nu (naast grove website berekeningen) al een tendens in te voorspellen?
Bedenk dat je nooit meer kan winnen qua kWh in de winter dan ongeveer 0,8x wat je teruglevert, tenzij je je pv-installatie uitbreidt.
De rest van het jaar kan je nooit meer winnen dan wat je afneemt van de energieleverancier, mits je daarvoor voldoende teruglevert.
Dat maakt hier dat 1 thuisbatterij van rond de 3kWh op zich het meest efficient zal zijn qua terugverdienen, omdat we daar de meeste cycles van zullen gebruiken.
Een 2e batterij van rond de 3kWh zullen we vooral benutten bij uitzonderingen in de zomer en de winter, en wat meer in de tussen-seizoenen. Maar "overall" zal deze dus minder benut worden.
Zolang we nog salderen kost het gebruik van de batterij ons geld ipv dat we gaan terugverdienen. Salderen is gratis, stroom is goedkoop (nu 18ct/kWh, miv november 30ct/kWh), en de aanschaf en het gebruik van de batterij kost ons geld.
Wij hebben gekozen voor een thuisbatterij nu omdat we het interessant vinden, omdat we denken dat "ze" met dingen gaan komen mbt batterijen waar wij niet blij mee zijn ( verplichte regelsoftware tbv de netbeheerder, verplichte installatie door installateur etc), omdat we het geld nu goed kunnen missen voor dit experiment, we denken dat het waarschijnlijk in de toekomst van pas gaat komen, en als laatste tegen energie-stress
Met het erg strak kijken naar het energieverbruik om dat lager te maken kwam hier ook een wat te rigide instelling omtrent energie die hier niet handig en nodig is. Maar het hoofd werkt hoe het werkt.
We zijn in ons huis van ongeveer 900m3 gas plus 2400kWh afgenomen stroom, door investeringen in duurzaamheid en door veranderd gedrag nu met full electric over de afgelopen 12 maanden gegaan naar een verbruik van 2900kWh waarvan we een goede 1650kWh hebben afgenomen. Daar zijn we blij mee, maar het geeft dus ook beperkingen.
Overdag bij zonne-energie vergeten de eboiler op te laden (ongeveer 0,3kWh), en dat niet doen in de avond omdat we het dan moeten afnemen. Op zondagochtend later koffie drinken omdat er nog niet voldoende eigen opwek was om het water te koken (0,1kWh). En ja, ik weet dat we nog salderen maar we proberen hier te leven of dat niet zo is.
Dus, een batterij kost ons voorlopig geld, maar dat kunnen we ons door de keuzes die we maken goed veroorloven, en het levert tussen de oren comfort op.
Dat is voor ons een voorname reden.
Zo heeft ieder z'n eigen afwegingen denk ik om het wel/niet te doen en/of wanneer.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 10-08-2024 13:23 ]
Oeps… “compleet overbruggen” lijkt me een extreem dure batterij worden.Hansieo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:54:
@ArthurMorgan dank voor je input,
Je gehele winterverbruik opslaan is natuurlijk
1) (nog) onwijs duur, dus slechte tvt
2) onnodig, want je tussendoortjes doen óók nog wat.
Als ik naar mijn opwek/verbruik kijk, zit ik eigenlijk alleen klem in 1/2 nov, dec, jan, 1/2 feb, pakweg 3 mnd dus.
2e helft nov en 1e helft Feb, kan met een relatief kleine batt.
Blijven Dec en Jan over als boosdoeners.
Ik heb daar kWh-tjes nodig voor: 2x L/L én een EV, zijnde pakweg 1.500kWh. (dikke biervilt...)![]()
Het lijkt mij dat (idealiter) de batterij een stukkie kleiner mag zijn, omdat je nog regelmatig mooie dagen als tussendoortje hebt, en die dan ook volledig op wilt slaan.
Klinkt een aanname van 1.000 kWh dan gek? veel te klein?![]()
Wanneer komt die 1.000kWh "binnen bereik" ?
Heeft iemand van jullie al een grafiek bijgehouden van de prijsontwikkelingen per kWh?
(ik ben nu pas begonnen..)
Hiermee zou je dan de winter-kosten kunnen afdekken.
Ná deze maanden heb je flink overschot, van zowel ópwek, áls batterij-buffer,
en dat zou je kunnen gebruiken/inzetten om te handelen.
De vraag blijft dan,
als je je winter-besparingen optelt bij je zomer vergoedingen,
deelt op je investering....
kom je dan (straks....) ook maar in de buurt van een redelijke businesscase?
Ik zat zelf te denken:
- in de “netto per dag opwek maanden” moet je je nachtverbruik kunnen afdekken.
Iedereen die dat een beetje bijhoudt kan dat voor zijn eigen situatie bekijken. Ikzelf, als vrij zware gebruiker, kom dan op een nachtverbruik van tussen de 5 en de 10kWh.
- in de andere maanden zou ik de “dure uren” van een dynamisch contract willen kunnen overbruggen. Waarbij ik de warmtepomp dan zodanig regel dat die in die uren niet actief is. Dat betekent dus “met warmtepomp uit”, tussen 17:00 en 23:00 en tussen 7:30 en 9:30.
Wat mij betreft kom ik dan op een accu van 10kWh.
- 15 “als dat weinig meer kost”
- 5 “zal waarschijnlijk economisch zelfs voordeliger zijn, maar dan moet ik zomers nog af en toe het net op en dat is gewoon niet leuk”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 10-08-2024 13:22 ]
Heb 9 panelen (6ZO en 3NW) en lang zon.
Als ik de accu 280 dagen per jaar kan opladen en in de nacht rustig (< 600 Watt) kan ontladen ben ik tevreden.
Minder afhankelijk van salderen, minder TLK en meer eigen verbruik.
Alle bedankt voor jullie input/ervaringen delen....
Indien tvt in ogenschouw gehouden dient te worden (ben ik geheel mee eens!)
kom je grofweg uit tussen 10 -20kWh (e.e.a. afhankelijk van persoonlijke situatie).
En zoals mooi aangegeven, voor tussen de oren mag het wat meer zijn..

Dank voor de input
Kijk naar de laatste week waarin jouw panelen 20% meer opwekken dan dat je verbruikt. Dat is de week waarin een accu nog nut heeft. Probeer aan de hand van deze week uit te vogelen welke capaciteit opslag en snelheid in laden/ontladen je nodig hebt om zowel de nacht als een grauwe dag te overbruggen. Doe vervolgens hetzelfde voor een week eerder, en nog een week eerder.Hansieo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:28:
@ArthurMorgan @Sjamo @Stefannn
Alle bedankt voor jullie input/ervaringen delen....![]()
Indien tvt in ogenschouw gehouden dient te worden (ben ik geheel mee eens!)
kom je grofweg uit tussen 10 -20kWh (e.e.a. afhankelijk van persoonlijke situatie).
En zoals mooi aangegeven, voor tussen de oren mag het wat meer zijn..![]()
Dank voor de input
/f/image/2hMAPL4xzzbmDhNSrD993HJ3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HUD9tbzd55UNGjIJPXIn8TOY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kt9TdQH41zy6DFWzAXhl0Ave.png?f=fotoalbum_large)
Dit is echt heel grofmazig. Er speelt meer dan puur import/export op een dag.
Maar je ziet wel echt hoe weinig dagen er echt meer dan 4/5 aan import èn aan export is. Er zijn ongeveer 2 overgangsmaanden dat het zo af en toe richting de 8 aan import en export gaat. Maar ook regelmatig toch een disbalans.
Zet je hier een 20 kWh accu op dan pak je die disbalans soms op. Maar je ziet wel direct hoe weinig dat echt effectief oplevert. Je praat echt over misschien 20 dagen per jaar dat je er echt wat aan hebt.
Overigens, in die overgangsmaanden heb je ook vaak meer import en export over de dag heen. Dus stel je hebt dan een 4 kWh batterij staan. Dan kan het zomaar zo zijn dat je op die dag 6 kWh van de batterij gebruikt omdat je 's ochtends lekker aan het laden bent, rond 12:00 bewolking hebt en je afwasmachine aanzet en importeert om daarna om 14:30 nog eens een lekkere zonmiddag te krijgen.
keep it coming....ArthurMorgan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is echt heel grofmazig. Er speelt meer dan puur import/export op een dag.
Maar je ziet wel echt hoe weinig dagen er echt meer dan 4/5 aan import èn aan export is. Er zijn ongeveer 2 overgangsmaanden dat het zo af en toe richting de 8 aan import en export gaat. Maar ook regelmatig toch een disbalans.
Zet je hier een 20 kWh accu op dan pak je die disbalans soms op. Maar je ziet wel direct hoe weinig dat echt effectief oplevert. Je praat echt over misschien 20 dagen per jaar dat je er echt wat aan hebt.
Overigens, in die overgangsmaanden heb je ook vaak meer import en export over de dag heen. Dus stel je hebt dan een 4 kWh batterij staan. Dan kan het zomaar zo zijn dat je op die dag 6 kWh van de batterij gebruikt omdat je 's ochtends lekker aan het laden bent, rond 12:00 bewolking hebt en je afwasmachine aanzet en importeert om daarna om 14:30 nog eens een lekkere zonmiddag te krijgen.
m.a.w. DANK...
Het 3e plaatje is een simulatie die draait in HA. Het betreft de TB van HW 2.7 kWh. Mijn zelfverbruik gaat dan van 31% naar 59%. Kan dit nog beter... vast (moet ik dan nog even bouwen).
Je ziet dat een kleine accu al bijna een verdubbeling geeft van eigenverbruik. Een wasmachine, vaatwasser etc aanzetten overdag en avond en nacht afvangen. Ik red het net allemaal. Er zijn dagen dat ik iets te kort kom. Met name als de avondzon een beetje tegen valt of de dag erop het weer ook niet erg prettig begint. Het komt maar heeeeeel zelden voor dat ik iets over heb in de ochtend (avondje weggeweest zijn ofzo dan dus wel).
4e screenshot zie je de oplaad en ontlaadgrafiek simulatie.
De 5e en laatste is de zelfvoorziening met de HW simulatie (2.7 kWh).
:strip_exif()/f/image/ogOg5Jk9kO4HTu3BG8nhp95z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5aNmm2vjZRXNqIdfrcMRxfTH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62C66FwzkTi7dMuwz1IKs9Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IMP7qTXlokxjwdpxYUDcQrDX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tIruPNguIDsHpnBEnYAyytQT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 10-08-2024 15:36 ]
jummy.....Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:36:
Deze maand inmiddels 10 dagen oud. 1e screenshot is mijn werkelijk direct verbruik. 40 kWh. 2e screenshot zie je de werkelijke opbrengst van de panelen. Dus een eigen verbruik van 31% (goh wat kloppen die gegevens qua gemiddelden in NL toch akelig goed 😉).
Het 3e plaatje is een simulatie die draait in HA. Het betreft de TB van HW 2.7 kWh. Mijn zelfverbruik gaat dan van 31% naar 59%. Kan dit nog beter... vast (moet ik dan nog even bouwen).
Je ziet dat een kleine accu al bijna een verdubbeling geeft van eigenverbruik. Een wasmachine, vaatwasser etc aanzetten overdag en avond en nacht afvangen. Ik red het net allemaal. Er zijn dagen dat ik iets te kort kom. Met name als de avondzon een beetje tegen valt of de dag erop het weer ook niet erg prettig begint. Het komt maar heeeeeel zelden voor dat ik iets over heb in de ochtend (avondje weggeweest zijn ofzo dan dus wel).
4e screenshot zie je de oplaad en ontlaadgrafiek simulatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag is er (tot nu toe) 17% van de zonne energie direct verbruikt en levert dat een zelfvoorziening op van 77%. Met batterij stijgt 17% naar 25% en gaat de zelfvoorziening naar 100%. De week dat beide getallen 100% aangeven is de laatste week dat een batterij nog nut heeft. Maar misschien is het kostentechnisch interessanter om een weekje eerder te stoppen met zelfvoorzienend te zijn.
Je kan natuurlijk meer factoren meenemen. Je zou ook bijvoorbeeld in de winter een scenario kunnen hebben dat je de batterij op de goedkope momenten laad en deze stroom op de duurdere momenten gebruik. Je wil niet dat in de winter de batterijen niks staan te doen. Je moet zoveel mogelijk cycli draaien anders kun je de batterijen weggooien omdat ze zijn versleten door aging.jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
Kijk naar de laatste week waarin jouw panelen 20% meer opwekken dan dat je verbruikt. Dat is de week waarin een accu nog nut heeft. Probeer aan de hand van deze week uit te vogelen welke capaciteit opslag en snelheid in laden/ontladen je nodig hebt om zowel de nacht als een grauwe dag te overbruggen. Doe vervolgens hetzelfde voor een week eerder, en nog een week eerder.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zelf voorziening toegevoegd in vorige post voor het complete plaatje.jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:15:
Zelf verbruikte zonne energie is niet echt een graadmeter. Als ik 100kWh per dag opwek en midden op de dag 1kWh aan energie nodig heb krijg je een percentage van 1% terwijl je zelfvoorziening 100% is. Dat laatste is een betere graadmeter.
Vandaag is er (tot nu toe) 17% van de zonne energie direct verbruikt en levert dat een zelfvoorziening op van 77%. Met batterij stijgt 17% naar 25% en gaat de zelfvoorziening naar 100%. De week dat beide getallen 100% aangeven is de laatste week dat een batterij nog nut heeft. Maar misschien is het kostentechnisch interessanter om een weekje eerder te stoppen met zelfvoorzienend te zijn.
Ik gok er ook op dat de verschillen binnen een etmaal op de uurprijzen beurs wel zeker 10 cent blijven, als je die handel wil kun je de capaciteit ook uitleggen op een gemiddelde zomeropbrengst min je eigenverbruik. Plannen zijn in de maak om hier volgend jaar zo'n 80kWh aan te leggen waarbij ik ook dat mee pak. Dat is dus zeg 8 euro per dag 180 dagen per jaar, plus natuurlijk de andere al genoemde voordelen in de mindere PV opwek maanden.jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:15:
Zelf verbruikte zonne energie is niet echt een graadmeter. Als ik 100kWh per dag opwek en midden op de dag 1kWh aan energie nodig heb krijg je een percentage van 1% terwijl je zelfvoorziening 100% is. Dat laatste is een betere graadmeter.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Je moet het echt doen vanuit verduurzaming. Alles zonder onbalanshandel is niet rendabel (lees geld mee te verdienen zodat je TVT acceptabel wordt).Srednier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Ik gok er ook op dat de verschillen binnen een etmaal op de uurprijzen beurs wel zeker 10 cent blijven, als je die handel wil kun je de capaciteit ook uitleggen op een gemiddelde zomeropbrengst min je eigenverbruik. Plannen zijn in de maak om hier volgend jaar zo'n 80kWh aan te leggen waarbij ik ook dat mee pak. Dat is dus zeg 8 euro per dag 180 dagen per jaar, plus natuurlijk de andere al genoemde voordelen in de mindere PV opwek maanden.
Vanuit verduurzaming vind ik het lastig inschatten hoe goed een accu nou daadwerkelijk is, CO2 vs de materialen. Maar ik zie het in de basis als hobby en een stukje onafhankelijkheid. Daarnaast is het volgens mij nog wel redelijk terug te verdienen als ik mijn hobby uren niet mee neem natuurlijk. Ik kom op zo'n 6 jaar, geval de saldering weg is en die 10 cent te pakken is op uurprijzen. Onbalanshandel heb ik me nog niet goed genoeg in verdiept, maar als ik dat doe wil ik dat wel zoveel mogelijk zelf in de hand houden, dus geen zonneplan achtig iets.Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:44:
[...]
Je moet het echt doen vanuit verduurzaming. Alles zonder onbalanshandel is niet rendabel (lees geld mee te verdienen zodat je TVT acceptabel wordt).
Ik heb er in elk geval veel zin in om ook iets groters te gaan bouwen, jammer dat ik nog een contract heb voor 7 cent vast dat nog 3 jaar loopt eigenlijk.
En als EB niet meer gesaldeerd word?Srednier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Ik gok er ook op dat de verschillen binnen een etmaal op de uurprijzen beurs wel zeker 10 cent blijven, als je die handel wil kun je de capaciteit ook uitleggen op een gemiddelde zomeropbrengst min je eigenverbruik. Plannen zijn in de maak om hier volgend jaar zo'n 80kWh aan te leggen waarbij ik ook dat mee pak. Dat is dus zeg 8 euro per dag 180 dagen per jaar, plus natuurlijk de andere al genoemde voordelen in de mindere PV opwek maanden.
Wat is je idee achter 80 (!!!!!) kWh?
Hobbymatig is altijd een goed excuus he haha (bedoel dat positief). Zelf ook hobbymatig er 1 aangeschaft.Srednier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:57:
[...]
Vanuit verduurzaming vind ik het lastig inschatten hoe goed een accu nou daadwerkelijk is, CO2 vs de materialen. Maar ik zie het in de basis als hobby en een stukje onafhankelijkheid. Daarnaast is het volgens mij nog wel redelijk terug te verdienen als ik mijn hobby uren niet mee neem natuurlijk. Ik kom op zo'n 6 jaar, geval de saldering weg is en die 10 cent te pakken is op uurprijzen. Onbalanshandel heb ik me nog niet goed genoeg in verdiept, maar als ik dat doe wil ik dat wel zoveel mogelijk zelf in de hand houden, dus geen zonneplan achtig iets.
Ik heb er in elk geval veel zin in om ook iets groters te gaan bouwen, jammer dat ik nog een contract heb voor 7 cent vast dat nog 3 jaar loopt eigenlijk.
6 jaar zou mooi zijn maar idd dan moet saldering er wel af. Ik weet niet waar het kantelpunt ligt met uurprijs. Omzettingsverlies en afschrijving moeten daarin zitten.
Onbalans en zelf in de hand hebben ga je nu zeker niet voor elkaar krijgen. Dat mag alleen met licenties begreep ik uit het Nexus forum. Zonneplan heeft die ook niet maar handeld via een andere partij. Onbalans is je accu uit handen geven.
Ik snap je zin erin. Duurt me hier ook te lang eigenlijk voor die komt haha.
De helft van de dagen in een jaar heb ik zo'n 80kWh overschot, die wil ik dan tegen het mooiste tarief verkopen binnen dat etmaal. Wat ik dus bedoel je kunt de accu ook uitleggen op je gemiddelde PV overschot, en ik heb eenmaal veel overschot omdat ik dakpannen lelijk vindt.bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:12:
[...]
En als EB niet meer gesaldeerd word?
Wat is je idee achter 80 (!!!!!) kWh?
Kom de auto wel een x laden bij je 🤣🤣 (geintje)Srednier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:19:
[...]
De helft van de dagen in een jaar heb ik zo'n 80kWh overschot, die wil ik dan tegen het mooiste tarief verkopen binnen dat etmaal. Wat ik dus bedoel je kunt de accu ook uitleggen op je gemiddelde PV overschot, en ik heb eenmaal veel overschot omdat ik dakpannen lelijk vindt.Ik kan het spul ook nergens anders kwijt. Zoals je weet doe ik al zzzoefzoef bij 130
Ik kom niet zo vaak in dit topic, maar wil hier graag even op terug komen. Mijn simulatie loopt ondertussen 2 jaar dus daar kan je wel een paar interessante conclusies uit trekken, denk ikSlonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:22:
[Afbeelding]
Mijn vermoeden lijkt bevestigd te worden door mijn batterijsimulatie; november tot februari wordt hier helemaal niks met een thuisbatterijQuasi 4 maanden constant 'diep' ontladen zijn, dat kan toch ook niet goed zijn voor de cellen? Zelfs al wordt er een ondergrens van 20% lading aangehouden.
Een dynamisch tarief is hier (BE) nog geen optie, anders wordt het misschien weer wat interessanter. Al zou het injectietarief dan ook een veelvoud van het afnametarief moeten zijn wegens de taksen en netkosten...
[Afbeelding]
Maart tot oktober is dan wel weer interessantHet was dit jaar natuurlijk wel erg droog en zonnig, maar toch...
/f/image/E57fFxdURiAyZFbYwH4OHdXo.png?f=fotoalbum_large)
Om te beginnen draai ik 2 simulaties: een 10kWh batterij en een 15kWh batterij. Eigenlijk lopen ze amper uit elkaar qua cijfers na ~2 jaar... De 15kWh simulatie is een aantal weken/maanden later pas bijgevoegd en kan iets sneller laden dan de 10kWh simulatie, vandaar dat de cijfers er wat vreemd uit kunnen zien.
10kWh | 15kWh | |
Bespaard | 3 088 kWh | 3 090 kWh |
Teruggeleverd | 2 235 kWh | 1 746 kWh |
Afgenomen | 15 456 kWh | 15 199 kWh |
Cycles | 304 | 306 |
De reden dat ze amper uit elkaar lopen en een 15kWh batterij geen nut zou hebben, is eigenlijk eenvoudig: in de donkere maanden brengen mijn panelen niet eens genoeg op om mijn idle verbruik af te dekken, en in de zomer verbruiken we over het algemeen niet genoeg elektriciteit tijdens de donkere uren om zelfs de 10kWh batterij leeg te krijgen. Dan krijg je dus het effect dat je eenmalig 5kWh meer kan laden tot de 15kWh batterij vol is, om daarna quasi dagelijks identieke cijfers te zien tussen de 10 en 15kWh simulaties (tot er een dag is met weinig zon, dan kan je eenmalig 5kWh extra uit de 15kWh batterij halen en herbegint die cyclus).
Dus conclusie 1: als ik enkel maar mijn overtollige zonnestroom zoveel mogelijk zelf wil opgebruiken, heb ik genoeg aan een 10kWh batterij, 5kWh extra kost een pak meer maar geeft geen praktisch voordeel.
Op 2 jaar tijd hebben beide simulaties mij ~3MWh bespaard, simpel gerekend dus gemiddeld 1.5MWh per jaar. Gemiddeld jaarverbruik is ~8MWh (elektrische verwarming, elektrische wagen) dus ~18% van het jaartotaal. Qua zelfredzaamheid is dat dus eigenlijk maar een fractie.
Conclusie 2: off-grid gaan is geen optie
Ik wek jaarlijks zo'n 4-5MWh op en gebruik momenteel al zo'n ~40% daarvan meteen zelf. Tegen ~35c/kWh gerekend bespaart de 1.5MWh van een thuisbatterij mij (momenteel) grofweg ~€500 per jaar. Met gemiddeld ~150 cycles per jaar zou een thuisbatterij in theorie dus minstens 26 jaar mee kunnen op 4k cycles, realistisch gezien zal dat een stuk minder zijn. Met een besparing van €500 per jaar duurt het al een eeuwigheid om de investering terug te verdienen, en dan heeft het nog niets opgebracht...
Conclusie 3: eigen verbruik stijgt er wel door, maar het ziet er naar uit dat dit voor mij, op dit moment en met de huidige kennis & prijzen, een relatief zinloze investering zou zijn als ik naar de kosten/baten kijk.
Vooral dat laatste vind ik een jammere zaak; ik wil graag zo min mogelijk milieubelasting maar blijkbaar is dit niet de manier. Op ecologisch vlak de batterijproductie vs. de energiebesparing afwegen lijkt me onbegonnen werk.
Of hebben jullie een ander idee over bovenstaande?
Goed dat je het even zegt, even de auto verzetten, die blokkeert nu de straatverkoop (zonnestroom a 15cent zwart in het bakkie)Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:29:
[...]
Kom de auto wel een x laden bij je 🤣🤣 (geintje)
Serieus? Dacht dat die dingen vooral door die cycli versleten..John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:27:
Je moet zoveel mogelijk cycli draaien anders kun je de batterijen weggooien omdat ze zijn versleten door aging.
Hoe heftig is 'aging' dan weer (en bij welke accu types)?
Toch de helft goedkoper dan Tesla 🤣Srednier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:35:
[...]
Goed dat je het even zegt, even de auto verzetten, die blokkeert nu de straatverkoop (zonnestroom a 15cent zwart in het bakkie)
Eens.MacD007 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:44:
En dan zaten we lekker langs elkaar heen te praten. Ik bedoelde vooral wat voor stroom er in geval van een onverwachte actie zou kunnen gaan stromen: 16A + 800W. Niet dat je dat zou moeten gaan opzoeken, maar dat je dat dus ook niet met aanvullende maatregelen (andere zekering) op voorhand wordt geacht te voorkomen.
[Werklui in huis pluggen echt zonder overleg de gekste dingen in..]
LiFePO4. Meeste garanderen 6000 cycli. Als je over 15 jaar weer een nieuwe batterij wil moet je toch 400 cycli per jaar doen. Zie hier.Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:54:
[...]
Serieus? Dacht dat die dingen vooral door die cycli versleten..
Hoe heftig is 'aging' dan weer (en bij welke accu types)?
[ Voor 13% gewijzigd door John245 op 10-08-2024 17:38 ]
Zeg je nu dat ik dat zou ik dat moeten willen: na ca. 15 jaar een nieuwe omdat hij dan hoe dan ook verouderd is?John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:30:
LiFePO4. Meeste garanderen 6000 cycli. Als je over 15 jaar weer een nieuwe batterij wil moet je toch 400 cycli per jaar doen. Zie hier.
(Ik ga graag op je 'management summary' af, want uit die uitgebreide bron die over 50 jaar in een heel andere context gaat, wist ik het zo niet uit te pikken.)
Hij is niet zo dat over 15 jaar de batterij sowieso niet meer bruikbaar is. Wel verwacht ik dat er over 15 jaar veel betere batterijen op de markt zijn en je om die reden misschien wil vervangen.Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:45:
[...]
Zeg je nu dat ik dat zou ik dat moeten willen: na ca. 15 jaar een nieuwe omdat hij dan hoe dan ook verouderd is?
(Ik ga graag op je 'management summary' af, want uit die uitgebreide bron die over 50 jaar in een heel andere context gaat, wist ik het zo niet uit te pikken.)
@Gwaihir Over 15 jaar heb je waarschijnlijk nog 60-70% van je oorspronkelijke capaciteit over en ja grote kans dat door nieuwe ontwikkelingen je al veel eerder deze hebt vervangen.John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:49:
[...]
Hij is niet zo dat over 15 jaar de batterij sowieso niet meer bruikbaar is. Wel verwacht ik dat er over 15 jaar veel betere batterijen op de markt zijn en je om die reden misschien wil vervangen.
Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken, zeker omdat met de huidige situatie in feite geen enkele batterij financieel aantrekkelijk is, je doet het veelal om andere primaire redenen, en dat is ook prima zo.
Ik maakte me ook geen zorgen. Ik wees iemand er op dat de batterij niet alleen "slijt" door gebruik.MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:27:
[...]
Over 15 jaar heb je waarschijnlijk nog 60-70% van je oorspronkelijke capaciteit over en ja grote kans dat door nieuwe ontwikkelingen je al veel eerder deze hebt vervangen.
Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken, zeker omdat met de huidige situatie in feite geen enkele batterij financieel aantrekkelijk is, je doet het veelal om andere primaire redenen, en dat is ook prima zo.
sorry, ik had mijn post wat ongelukkig geschreven, was ook eigenlijk niet richting jou geschreven.John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:40:
[...]
Ik maakte me ook geen zorgen. Ik wees iemand er op dat de batterij niet alleen "slijt" door gebruik.
Ik vrees dat het niet eens om de ruimte gaat, veel meer capaciteit, meer levering, dus sneller laden en ontladen, mn bij een EV is dit best interessant. veiliger (kijk maar naar de zout (Na-ion) batterijen die er nu met snelle schreden aan gaan komen. en een boel nieuwe ontwikkelingen die we nu nog helemaal niet kennen. Nee de huidige systemen worden zowel links als rechts compleet ingehaald de komende 10 jaar.jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:45:
Ik verwacht ook dat een batterij het over tien jaar nog prima doet maar weg gedaan wordt omdat een moderner model veel minder ruimte inneemt.
Dat Na-ion batterijen veiliger zijn is nog niet iedereen het mee eens.MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:02:
[...]
Ik vrees dat het niet eens om de ruimte gaat, veel meer capaciteit, meer levering, dus sneller laden en ontladen, mn bij een EV is dit best interessant. veiliger (kijk maar naar de zout (Na-ion) batterijen die er nu met snelle schreden aan gaan komen. en een boel nieuwe ontwikkelingen die we nu nog helemaal niet kennen. Nee de huidige systemen worden zowel links als rechts compleet ingehaald de komende 10 jaar.
"Voor de nieuwe generatie Lithium-ion batterij gelden in hoofdlijnen dezelfde risico’s als voor de huidige Lithium-ion batterijen. Het veiligheidsprobleem van de thermal runaway met de bijbehorende effecten toxische wolk, batterijbrand en dampwolkexplosie of wolkbrand, blijft bij alle subtypen Lithium-ion bestaan. Met de introductie van Solid-State batterijen zullen de grootte van de kans en ernst van deze effecten wel afnemen, maar de genoemde effecten zullen niet volledig worden uitgesloten. Aangezien de effecten van vergelijkbare aard en de systeemopbouw hetzelfde zijn, verwachten wij dat de mate van bestrijdbaarheid slechts beperkt wordt verbeterd ten opzichte van de huidige Lithium-ion batterijen."
Bron Nederlandse Academie voor Crisisbeheersing en Brandweerzorg
John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:49:
Hij is niet zo dat over 15 jaar de batterij sowieso niet meer bruikbaar is. Wel verwacht ik dat er over 15 jaar veel betere batterijen op de markt zijn en je om die reden misschien wil vervangen.
Ehm.. economisch betere op de markt kunnen vinden is toch geen slijtage?John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:40:
Ik maakte me ook geen zorgen. Ik wees iemand er op dat de batterij niet alleen "slijt" door gebruik.
Dat klopt. Maar het artikel laat ook zien dat er slijtage is door aging.Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:25:
[...]
[...]
Ehm.. economisch betere op de markt kunnen vinden is toch geen slijtage?