Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Je bedoelt dat de particulier niet zal overinvesteren. Hier een bestaande situatie:The Zep Man schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:09:
[...]
Waarna geen enkele particulier ooit nog zelf wilt investeren in vergroenende maatregelen, wetende dat de kans groot is dat ze die investering nooit kunnen terugverdienen door shotgunbeleid.
Mission failed successfully?
PV installatie 6000 wp
Eigen verbruik 60% (in werkelijkheid nog wat hoger)
Kosten nu (0,75 - 1 euro per wp)
Als we de worst case kosten nemen verdient zich dat tussen 7 en 8 jaar terug uitgaande van een energie prijs van Euro 0,22.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het verbieden van invoeden zal leiden tot het plaatsen van veel batterijen wat hetzelfde doel bereikt als wat jij voorstelt.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:41:
[...]
De toekomst van een thuis-batterij ligt nu om zoveel mogelijk het eigen verbruik (tijdens de donkere tijdstippen) in de bruikbare periodes (maart-oktober) vanuit de eigen zonnepanelen te gaan gebruiken.
Dit verlaagt zowel het totale energieverbruik als ook de teruglevering. We hebben dus eigenlijk een deltaplan nodig waarbij als eerste elk huis wat zonnepanelen bezit een kleine thuis-batterij krijgt die exaxt dit doet. Bv de door HW nu aangekondigde mini thuis-batterij zou dit prima kunnen.
zorg dat iedereen deze goedkoop en voor mensen met een kleine beurs zelfs gratis krijgt en wel hebben landelijk al circa 5% van het probleem opgelost (en vaak heb je ook niet veel meer nodig) tegen zeer geringe kosten.
dit lijkt me een veel betere oplossing dan wat hier is geroepen. "Gewoon vanaf 1 januari 2025 invoeden op het net door particulieren verbieden."
want als we dat doen dan zijn we weer terug bij af, we hebben juist deze groene energie hard nodig. Het probleem zit hem helemaal niet in de teruglevering maar in het transport van deze energie, daar hebben we massief een probleem)
Dan kunnen we de miljarden die nu extra naar TenneT en de netbeheerders gaan investeren in zonneparken op strategische plaatsen. Lijkt me dat we aardig wat PV dan neer kunnen leggen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik denk marktfalen in de breedste zin van het woord dan ook. Wat ik hierbij kan bedenken is om juiste de boetes te gaan verhogen. Ik noem even het voorbeeld Zonneplan Arnhem. Inmiddels komen Tilburg en Almere eraan. Zonneplan wordt ook in het artikel benoemd. Doel van ZP was het netstabiliseren. Dat zal deels lukken maar je ziet ook de zorgen dat dit juist voor zorgen zorgt. Lokale problemen. Dat invoeden gebeurd met zn alle tegelijk. Het is als planten water geven met een emmer of gedoseerd met een gieter. Op dat laaste zouden ze meer moeten sturen. Misschien zie ik het wat zwart wit vanaf hier...... maar als je vol vermogen gaat en dan nu bij netbeheerder gaat voor vergoedingen om lokaal het probleem wat ontstaat op te lossen dan voelt dat toch als wat foute praktijken. Je kunt ook gewoon in stapjes invoeden. Gedoseerd je planten water geven dus ipv die emmer te pakken.Proton_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:22:
@Devke dat komt natuurlijk omdat het - met de juiste (centrale) sturing - geen veroorzaker is maar deel van een oplossing is.
Dan moet die sturing wel interessanter zijn dan het alternatief.
Het is juist marktfalen dat je nu winst kan maken door problemen op het publieke net te veroorzaken, maar lastig te corrigeren met specifieke extra kosten. Al is dat natuurlijk wel leuk om over na te denken, zal dat sowieso slecht ontvangen worden.
Helemaal met je eens. Naar mijn mening moeten ze die promoties niet doen en. Dan is de kans veel groter dat de batterijen beter verspreid door Nederland komen te staan.Devke schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:16:
[...]
Ik denk marktfalen in de breedste zin van het woord dan ook. Wat ik hierbij kan bedenken is om juiste de boetes te gaan verhogen. Ik noem even het voorbeeld Zonneplan Arnhem. Inmiddels komen Tilburg en Almere eraan. Zonneplan wordt ook in het artikel benoemd. Doel van ZP was het netstabiliseren. Dat zal deels lukken maar je ziet ook de zorgen dat dit juist voor zorgen zorgt. Lokale problemen. Dat invoeden gebeurd met zn alle tegelijk. Het is als planten water geven met een emmer of gedoseerd met een gieter. Op dat laaste zouden ze meer moeten sturen. Misschien zie ik het wat zwart wit vanaf hier...... maar als je vol vermogen gaat en dan nu bij netbeheerder gaat voor vergoedingen om lokaal het probleem wat ontstaat op te lossen dan voelt dat toch als wat foute praktijken. Je kunt ook gewoon in stapjes invoeden. Gedoseerd je planten water geven dus ipv die emmer te pakken.
Juist, en als deze onbalansmarkt er dus niet meer zo sterk is werkt BM dus ook niet meer, vergeet niet dat alles aan elkaar gekoppeld is. Want stel je zelf maar de vraag waardoor ontstaat eigenlijk die onbalansmarkt.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 06:48:
[...]
En zo werkt het BM van zonneplan dus niet. ZP handelt op de onbalans markt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Die los ik mooi op als particulieren niet mogen invoedenMacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:37:
[...]
Juist, en als deze onbalansmarkt er dus niet meer zo sterk is werkt BM dus ook niet meer, vergeet niet dat alles aan elkaar gekoppeld is. Want stel je zelf maar de vraag waardoor ontstaat eigenlijk die onbalansmarkt.
Bedoel je niet windparken?John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:25:
[...]
Het verbieden van invoeden zal leiden tot het plaatsen van veel batterijen wat hetzelfde doel bereikt als wat jij voorstelt.
Dan kunnen we de miljarden die nu extra naar TenneT gaan investeren in zonneparken op strategische plaatsen. Lijkt me dat we aardig wat PV dan neer kunnen leggen.
En invoeden is maar een deel van het probleem. Oa de switch naar e-mobility en grootschalig omkatten van de industrie naar electra gaat veel extra vraag geven. En dat is maar goed ook, want die tientallen GW's die op zee geplaatst gaan worden moeten ook afgenomen (kunnen) worden!
Ik vraag me nog steeds af of je het serieus bedoelt..John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:39:
Die los ik mooi op als particulieren niet mogen invoeden
Het lijkt me een stap de verkeerde kant op. Bij zowel verbruik als levering lijkt het me wenselijk dat (ook) particulieren zich bewust worden van wat de gunstigste momenten zijn. Dynamische tarieven (die in beide richtingen van toepassing zijn) leveren daaraan een flinke bijdrage, zowel qua 'wijzer maken' als qua 'stimuleren'.
Wat draagt het bij als je particulieren gaat verbieden de namiddag- / vooravond piek voor hun wijk te helpen managen met hun accu's? En ze integraal te verbieden hun zomeroverschot aan te bieden, terwijl er (per etmaal) wel degelijk vraag is? Je lijkt er de aanschaf van accu's mee te willen stimuleren, maar je maakt de sprong enorm en moeilijk begrijpelijk. Ik denk dat je vooral de toch al ingedeukte transitie naar meer PV volkomen stil zou leggen.
En wat is in jouw logica dan een particulier? Voor wat je beschrijft zou het gelden voor elke persoon / bedrijf m.u.v. wie echt een vergunning als energieleverancier heeft (zeer hoge lat).. Da's heel wat méér dan de particulieren. Beëindigt ook het vol leggen van kantoor- en magazijndaken, wat toch al moeizaam verloopt. Of het is puur een echte particulier, maar dan slaat het waarschijnlijk ook nergens op: a) een klein bedrijf is doorgaans niet snuggerder op dit vlak en b) elke particulier die wat wil, begint een klein bedrijf. (Miniatuur bedrijfje zijn is nu door EU regels toch al verplicht voor PV bezitters..)
Laat ik particulier bestempelen als iedere partij waar het niet interessant is afspraken te maken op welke momenten ze PV leveren.Gwaihir schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:49:
[...]
Ik vraag me nog steeds af of je het serieus bedoelt..
Het lijkt me een stap de verkeerde kant op. Bij zowel verbruik als levering lijkt het me wenselijk dat (ook) particulieren zich bewust worden van wat de gunstigste momenten zijn. Dynamische tarieven (die in beide richtingen van toepassing zijn) leveren daaraan een flinke bijdrage, zowel qua 'wijzer maken' als qua 'stimuleren'.
Wat draagt het bij als je particulieren gaat verbieden de namiddag- / vooravond piek voor hun wijk te helpen managen met hun accu's? En ze integraal te verbieden hun zomeroverschot aan te bieden, terwijl er (per etmaal) wel degelijk vraag is? Je lijkt er de aanschaf van accu's mee te willen stimuleren, maar je maakt de sprong enorm en moeilijk begrijpelijk. Ik denk dat je vooral de toch al ingedeukte transitie naar meer PV volkomen stil zou leggen.
En wat is in jouw logica dan een particulier? Voor wat je beschrijft zou het gelden voor elke persoon / bedrijf m.u.v. wie echt een vergunning als energieleverancier heeft (zeer hoge lat).. Da's heel wat méér dan de particulieren. Beëindigt ook het vol leggen van kantoor- en magazijndaken, wat toch al moeizaam verloopt. Of het is puur een echte particulier, maar dan slaat het waarschijnlijk ook nergens op: a) een klein bedrijf is doorgaans niet snuggerder op dit vlak en b) elke particulier die wat wil, begint een klein bedrijf. (Miniatuur bedrijfje zijn is nu door EU regels toch al verplicht voor PV bezitters..)
Als we die miljarden gebruiken om PV clusters aan te leggen is er meer dan genoeg PV.
Het principe bedoel ik serieus. De ingangsdatum is wat minder serieus.
Wat mij betreft investeren we ook in wind. Als we het maar centraal doen.bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:55:
[...]
Bedoel je niet windparken?
En invoeden is maar een deel van het probleem. Oa de switch naar e-mobility en grootschalig omkatten van de industrie naar electra gaat veel extra vraag geven. En dat is maar goed ook, want die tientallen GW's die op zee geplaatst gaan worden moeten ook afgenomen (kunnen) worden!
maar HOE los je dan de tekorten op in voor/na seizoen en winter?John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:39:
[...]
bv als NL thuis komt en alles aanzet?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Welke miljarden? En waar komen die (grote) PV clusters dan?John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:56:
Als we die miljarden gebruiken om PV clusters aan te leggen is er meer dan genoeg PV.
Het klinkt mij als het via monopoliseren vergroten van een ongewenste ontwikkeling: meer enorme zonneweides, terwijl er daken zat zijn, veelal nog dichter bij de gebruikers ook.
Wat maakt het niet interessant? Dat ik, als individuele partij, te klein ben voor een contractonderhandeling met de netbeheerder en het zelf custom afstellen van mijn apparatuur? Dat losse tussenpartijen nu toch al op? Dat het totale volume te laag is? Dat hoor je ze in Arnhem al allerminst nog zeggen (link aan start van dit stuk conversatie). En dan beginnen we pas net..iedere partij waar het niet interessant is afspraken te maken op welke momenten ze PV leveren.
Als het om deze twee zorgen gaat, dan snap ik ze op zich. Maar zie ik ze, zoals je ziet, ook als prima oplosbaar / erg tijdelijk.
Door die miljarden te gebruiken voor centrale PV en wind.Hansieo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:09:
[...]
maar HOE los je dan de tekorten op in voor/na seizoen en winter?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Er zijn meerdere wegen naar Rome. En ik heb niet echt de indruk dat de regering gekeken heeft wat de beste en voordeligste weg is. Of ze hebben het wel gedaan maar communiceren dat zeer slecht en houden totaal de regie niet in handen.Gwaihir schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:14:
[...]
Welke miljarden? En waar komen die (grote) PV clusters dan?
Het klinkt mij als het via monopoliseren vergroten van een ongewenste ontwikkeling: meer enorme zonneweides, terwijl er daken zat zijn, veelal nog dichter bij de gebruikers ook.
[...]
Wat maakt het niet interessant? Dat ik, als individuele partij, te klein ben voor een contractonderhandeling met de netbeheerder en het zelf custom afstellen van mijn apparatuur? Dat losse tussenpartijen nu toch al op? Dat het totale volume te laag is? Dat hoor je ze in Arnhem al allerminst nog zeggen (link aan start van dit stuk conversatie). En dan beginnen we pas net..
Als het om deze twee zorgen gaat, dan snap ik ze op zich. Maar zie ik ze, zoals je ziet, ook als prima oplosbaar / erg tijdelijk.
Als je dat niet particulier doe is de onbalans heel goed te voorkomen.Hansieo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:18:
miljarden in PV én Wind, prima, maar dan nóg meer /vaker onbalans, dus jo-jo-en
De particulier neemt een accu die gedurende de dag langzaam vol pruttelt en rond zes uur de pieken opvangt. In de zomer kan je de accu gratis laden met eigen PV, in de winter zal je moeten betalen voor afname van het net.Hansieo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:09:
[...]
maar HOE los je dan de tekorten op in voor/na seizoen en winter?
Mijn motivatie zou zijn om de PV overschot te bufferen en dat te gebruiken zodra zon onder gaat, niet om off grid te gaan. Als het grid niet genoeg capaciteit heeft voor de gemiddelde particulier, is er toch echt meer aan de hand lijkt mij.jadjong schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:28:
[...]
De particulier neemt een accu die gedurende de dag langzaam vol pruttelt en rond zes uur de pieken opvangt. In de zomer kan je de accu gratis laden met eigen PV, in de winter zal je moeten betalen voor afname van het net.
Ok, als de hele straat allemaal 1 of 2 EV's voor de deur hebben staan, ja daar is het grid niet (volgens mij) op berekend. Maar in mijn straat is er maar 1 of 2 max.
onzin, sorry, we hebben juist de particuliere PV hard nodig. want een verbod op invoeren betekend de dood voor de particuliere PV bezitter. begin dan maar direct met de bouw van nieuwe dijken van +10m hoog.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:39:
[...]
[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 12-07-2024 10:56 ]
Hoezo onzin. Als particulieren alleen afnemen is dit beter voorspelbaar. Alle invoeding is in dit geval regelbaar.
juist, en dat is er nu juist aan de hand, ons energienetwerk komt grotendeels nog uit de 50-60 jaren van vorige eeuw, en is nauwelijks aangepast aan de huidige eisen voor een dergelijk netwerk. Dat wisten ze 30 jaar geleden ook al, alleen is in de tussentijd gewoon niet voldoende geld vrijgemaakt, en zijn zelfs de netbeheerders aan banden gelegd, om vooral hier niet te veel geld aan te besteden, want men had liever de winstuitkering in eigen zak gehouden.iMars schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Mijn motivatie zou zijn om de PV overschot te bufferen en dat te gebruiken zodra zon onder gaat, niet om off grid te gaan. Als het grid niet genoeg capaciteit heeft voor de gemiddelde particulier, is er toch echt meer aan de hand lijkt mij.
overigens juist dat (micro) bufferen, zo noem ik het maar even, kan zeker in combinatie met zonnepanelen heel interessant worden, daarmee verminder je namelijk wel, ook al is dat maar gering (tussen 10-20%) de teruglevering. Als dat echter iedereen met zonnepanelen zou gaan doen, zie je dat dit een behoorlijke impact heeft, mn ook op de locale overbelasting van ons stroomnetwerk.
dus bij de mini thuisbatterij van HW is daar een ideaal ding voor, simpel en eenvoudig. stekker er in en klaar is kees, als dat bij elke PV bezitter wordt geplaatst hebben we tegen een realtief kleine kosten het probleem al deels opgelost.
Ok, als de hele straat allemaal 1 of 2 EV's voor de deur hebben staan, ja daar is het grid niet (volgens mij) op berekend. Maar in mijn straat is er maar 1 of 2 max.
je maakt de fout om je maar op één ding te concentreren, maar helaas de wereld is geen 1-D maar 3-D, je moet dus alle aspecten daarin meenemen.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Hoezo onzin. Als particulieren alleen afnemen is dit beter voorspelbaar. Alle invoeding is in dit geval regelbaar.
Als die dingen centraal aangestuurd worden. Maar in de praktijk zitten ze allemaal om 9 uur in de ochtend vol en dan komen de problemen pas.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:53:
[...]
juist, en dat is er nu juist aan de hand, ons energienetwerk komt grotendeels nog uit de 50-60 jaren van vorige eeuw, en is nauwelijks aangepast aan de huidige eisen voor een dergelijk netwerk. Dat wisten ze 30 jaar geleden ook al, alleen is in de tussentijd gewoon niet voldoende geld vrijgemaakt, en zijn zelfs de netbeheerders aan banden gelegd, om vooral hier niet te veel geld aan te besteden, want men had liever de winstuitkering in eigen zak gehouden.
overigens juist dat (micro) bufferen, zo noem ik het maar even, kan zeker in combinatie met zonnepanelen heel interessant worden, daarmee verminder je namelijk wel, ook al is dat maar gering (tussen 10-20%) de teruglevering. Als dat echter iedereen met zonnepanelen zou gaan doen, zie je dat dit een behoorlijke impact heeft, mn ook op de locale overbelasting van ons stroomnetwerk.
dus bij de mini thuisbatterij van HW is daar een ideaal ding voor, simpel en eenvoudig. stekker er in en klaar is kees, als dat bij elke PV bezitter wordt geplaatst hebben we tegen een realtief kleine kosten het probleem al deels opgelost.
[...]
Die andere aspecten zijn in andere posts al vermeld.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:57:
[...]
je maakt de fout om je maar op één ding te concentreren, maar helaas de wereld is geen 1-D maar 3-D, je moet dus alle aspecten daarin meenemen.
het animo voor juist centrale wind en PV is minder aan het worden, waarom ? omdat bedrijven hiermee niet in hun ogen snel genoeg winst kunnen maken.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:15:
[...]
Door die miljarden te gebruiken voor centrale PV en wind.
overigens missen we de infrastructuur voor grote PV parken, er staan op dit moment al diverse op hold omdat er onvoldoende netwerk aanwezig is.
Ik ken een zeer groot bedrijf (in de EU) dat geen investering doet als de ROI >3 jaar is. Als wij dat als partikulier doen lag er op geen enkel dak een PV.
Tja, 'regering' en 'regie' zijn niet voor niets gerelateerde woorden. Maar m.i. beide al enige tijd niet meer op onze politiek van toepassing. Principieel ben ik zeker akkoord met (voorstander zelfs van) het op verschillende vlakken inkaderen / corrigeren van de vrije markt. Maar ik ben me er ook van bewust dat een domme / kortzichtige ingreep vrijwel altijd meer kwaad dan goed doet.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:19:
[...]
Er zijn meerdere wegen naar Rome. En ik heb niet echt de indruk dat de regering gekeken heeft wat de beste en voordeligste weg is. Of ze hebben het wel gedaan maar communiceren dat zeer slecht en houden totaal de regie niet in handen.
Zo vind ik zowel de manier waarop de salderingsregeling nu 'voorbij houdbaarheidsdatum' in stand is gehouden dom en kortzichtig, als de manier waarop de ACM eromheen werken toe staat. Door het geklooi van de politiek bedrijft de toezichthouder m.i. nu zelf politiek!
Jouw voorstel ontzegt een groot deel van onze bevolking de toegang tot een markt - die waarop elektriciteit verkocht kan worden - waar ze kennelijk wel toegang toe wil, want ook actief gebruik van maakt. Dat vind ik een heftige ingreep. Een nood- / wanhoopsmaatregel welhaast. En dat voor een probleem dat namens de landelijke politiek is veroorzaakt - de ACM verbood jarenlang de investeringen.
Dus zou ik het vele malen gepaster vinden dat de landelijke politiek het ook oplost, voorwaarts geörienteerd. Dus bijvoorbeeld: een vorm van subsidie op thuisaccu's, mits gekoppeld aan een dynamisch contract. En / of het nu al garanderen dat de salderingsregeling uitsluitend ter discussie staat m.b.t. eigen verbruik, niet m.b.t. inkoop voor latere verkoop.
Die subsidie op thuisaccu i.c.n. dynamisch contract zie ik ook wel zitten. Echter ik ben bang dat deze er nooit komt omdat de regering leunt op rapporten die dat afraden.Gwaihir schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:18:
[...]
Tja, 'regering' en 'regie' zijn niet voor niets gerelateerde woorden. Maar m.i. beide al enige tijd niet meer op onze politiek van toepassing. Principieel ben ik zeker akkoord met (voorstander zelfs van) het op verschillende vlakken inkaderen / corrigeren van de vrije markt. Maar ik ben me er ook van bewust dat een domme / kortzichtige ingreep vrijwel altijd meer kwaad dan goed doet.
Zo vind ik zowel de manier waarop de salderingsregeling nu 'voorbij houdbaarheidsdatum' in stand is gehouden dom en kortzichtig, als de manier waarop de ACM eromheen werken toe staat. Door het geklooi van de politiek bedrijft de toezichthouder m.i. nu zelf politiek!
Jouw voorstel ontzegt een groot deel van onze bevolking de toegang tot een markt - die waarop elektriciteit verkocht kan worden - waar ze kennelijk wel toegang toe wil, want ook actief gebruik van maakt. Dat vind ik een heftige ingreep. Een nood- / wanhoopsmaatregel welhaast. En dat voor een probleem dat namens de landelijke politiek is veroorzaakt - de ACM verbood jarenlang de investeringen.
Dus zou ik het vele malen gepaster vinden dat de landelijke politiek het ook oplost, voorwaarts geörienteerd. Dus bijvoorbeeld: een vorm van subsidie op thuisaccu's, mits gekoppeld aan een dynamisch contract. En / of het nu al garanderen dat de salderingsregeling uitsluitend ter discussie staat m.b.t. eigen verbruik, niet m.b.t. inkoop voor latere verkoop.
De particulier wil wel toegang tot de markt. Maar dan moet de particulier ook niet zeuren over de bijkomende kosten.
hoezo om 9 uur vol ? het jaar bestaat niet alleen uit de maand juni of juli, gemiddeld heeft bv mijn voorbeeld van een HW thuis-batterij circa 3,5-4 uur nodig om volledig op te laden.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Als die dingen centraal aangestuurd worden. Maar in de praktijk zitten ze allemaal om 9 uur in de ochtend vol en dan komen de problemen pas.
Om 5 uur echter is het bij mij zelfs in juli nog redelijk donker en komt mijn pv installatie pas later tot leven, mijn teruglevering start kan ook nog een stuk later.
Als ik gisteren, een zeer mooie dag met veel opbrengst bekijk, begint bij mij pas om 9:00 uur het opladen, want dan pas heb ik voldoende teruglevering om met 800W het laden te kunnen gaan beginnen, start ik eerder ga ik alsnog weer stroom uit het net trekken, wil ik niet.
De batterij is dan pas rond 12:30-13:00 vol.
als ik dan even kijk hoe dat in april en september is ben ik zelfs hier minimaal één uur later pas klaar.
laten ze eerst maar deze zogenaamde kosten bewijzen, sorry, de beschikbare onafhankelijke data van oa PBL geven hier een totaal ander beeld aan. en ja er zijn kosten, maar die zijn maar een fractie wat de energieboeren aangeven.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Die subsidie op thuisaccu i.c.n. dynamisch contract zie ik ook wel zitten. Echter ik ben bang dat deze er nooit komt omdat de regering leunt op rapporten die dat afraden.
De particulier wil wel toegang tot de markt. Maar dan moet de particulier ook niet zeuren over de bijkomende kosten.
Ja en laat nou net in de middag het probleem ontstaan.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:27:
[...]
hoezo om 9 uur vol ? het jaar bestaat niet alleen uit de maand juni of juli, gemiddeld heeft bv mijn voorbeeld van een HW thuis-batterij circa 3,5-4 uur nodig om volledig op te laden.
Om 5 uur echter is het bij mij zelfs in juli nog redelijk donker en komt mijn pv installatie pas later tot leven, mijn teruglevering start kan ook nog een stuk later.
Als ik gisternen, een zeer mooie dag met veel opbrengst bekijk, begint bij mij pas om 9:00 uur het opladen, want dan pas heb ik voldoende teruglevering om met 800W het laden te kunnen gaan beginnen, start ik eerder ga ik alsnog weer stroom uit het net trekken, wil ik niet.
als ik dan even kijk hoe dat in april en september is ben ik zelfs hier minimaal één uur later pas klaar.
Wat voor nut heeft dat, er is al een mechaniek voordat en dat is de >253V, daar gaat het licht niet vanuit.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:39:
[...]
Het NU artikel gaat voornamelijk over onbalans thuisaccu's die aangestuurd worden door de energieleverancier, die ook dag van te voren zijn kwartierlijst indient, niet zo zeer de EPEX thuisaccu's,
Die onbalans blijft en prijs mechaniek die de kosten bepaald is de balanceringsmarkt.
De energieleverancier/ balansverantwoordelijke kan zelfs super eenvoudig het volume manipuleren en in mindere mate de prijs per eenheid, die verleiding ontneem je alleen als elke onbalans betaald dient te worden zoals nu bij regeltoestand 2
In de industrie heb je gewoon ovens en motoren van 1 MW of zelfs groter die plots uitgeschakeld (moeten) worden of een energiecentrale van 300-900MW in eens wegvalt vanwege een storing of een niet voorspelde wolken partij die over het land schuift.
In 1 klap 6-8TWh PV opwek uit de markt van 3 miljoen kleinverbruiker aansluitingen, in zeer korte tijd een 1 miljoen thuisaccu's erbij. (1-5kWh zal al flinke impact hebben)
Dynamische contracten van 5% naar 20% in 1-2 jaar om die accu's weer vol te krijgen tegen zo laag mogelijke prijs als er niet voldoende eigen PV opwek is.
Er is wel een verschil met EV waar veel geen eigen laadpaal hebben, maar iedereen heeft wel een stopcontact in huis.
Wil je naar het Duitse systeem?
Die hebben geen groepsscheiding in de wet of enige handel van omvang in garanties van oorsprong.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Die PBL kosten zijn ook maar 1 van de 3 kosten die in het ACM rapport behandelt worden.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
[...]
laten ze eerst maar deze zogenaamde kosten bewijzen, sorry, de beschikbare onafhankelijke data van oa PBL geven hier een totaal ander beeld aan. en ja er zijn kosten, maar die zijn maar een fractie wat de energieboeren aangeven.
Het probleem is dat die batterijen ook neergezet worden op plekken waar netcongestie is en op verkeerde momenten laden/ontladen.Domba schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Wat voor nut heeft dat, er is al een mechaniek voordat en dat is de >253V, daar gaat het licht niet vanuit.
Het NU artikel gaat voornamelijk over onbalans thuisaccu's die aangestuurd worden door de energieleverancier, die ook dag van te voren zijn kwartierlijst indient, niet zo zeer de EPEX thuisaccu's,
Die onbalans blijft en prijs mechaniek die de kosten bepaald is de balanceringsmarkt.
De energieleverancier/ balansverantwoordelijke kan zelfs super eenvoudig het volume manipuleren en in mindere mate de prijs per eenheid, die verleiding ontneem je alleen als elke onbalans betaald dient te worden zoals nu bij regeltoestand 2
In de industrie heb je gewoon ovens en motoren van 1 MW of zelfs groter die plots uitgeschakeld (moeten) worden of een energiecentrale van 300-900MW in eens wegvalt vanwege een storing of een niet voorspelde wolken partij die over het land schuift.
In 1 klap 6-8TWh PV opwek uit de markt van 3 miljoen kleinverbruiker aansluitingen, in zeer korte tijd een 1 miljoen thuisaccu's erbij. (1-5kWh zal al flinke impact hebben)
Dynamische contracten van 5% naar 20% in 1-2 jaar om die accu's weer vol te krijgen tegen zo laag mogelijke prijs als er niet voldoende eigen PV opwek is.
Er is wel een verschil met EV waar veel geen eigen laadpaal hebben, maar iedereen heeft wel een stopcontact in huis.
Wil je naar het Duitse systeem?
Die hebben geen groepsscheiding in de wet of enige handel van omvang in garanties van oorsprong.
Die grote batterijen die in de toekomst in gebruik genomen gaan worden zullen een veel koste efficiëntere oplossing zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik ben aan het importeren, dus nu juist nodig om dat te voorkomenhoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:40:
Vandaag heeft niemand een thuisbatterij nodig: hartje zomer en nul teruglevering...
(ja heb vanmorgen genoeg ogewekt om hem te kunnen gebruiken.)
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Wat dan als dit zou zijn...John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:46:
[...]
alleen afnemen,
dan gaan we dus eigenlijk 50 jaar terug in de tijd,
met als verschil dat we "alleen" wat minder gaan afnemen (door wat PV),
want er zijn massa's mensen /panden waar géén PV op het dak komt/kan...
[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 12-07-2024 13:59 ]
Grote partijen in de markt gaan daar nu in hoog tempo verandering in brengen met giga opslag systemen. Vandaag staat in de Trouw een interessant artikel over deze ontwikkeling in Groningen. Als dit zo doorzet, zie ik op termijn geen markt meer voor gascentrales en kernenergie.
Twee citaten uit het stuk (ik kan het niet integraal delen, zit achter een betaalmuur):
“Het Nederlandse SemperPower en zijn internationale partner Corre Energy gaan bij Zuidwending, een Gronings dorp tussen Veendam en Oude Pekela, batterijen met een vermogen van liefst 320 MW en een opslagcapaciteit van 640 MWh neerzetten. Dat is niet alleen voor Nederland ruimschoots de grootste batterij, het is ook voor Europa de koploper. Eind vorig jaar werd in het Duitse Alfeld een batterij van 137 MW en 325 MWh aangekondigd, en die gold tot nu toe als Europa’s nummer één. Een half jaar later wordt Zuidwending dus al twee keer zo groot.”
En als oplossing voor de ‘dunkelflaute’ waarbij noch voldoende wind- noch zonne-energie wordt geproduceerd:
“Corre Energy heeft in het Groningse dorp nog een tweede batterij in ontwikkeling. Dat wordt een heel ander soort batterij, een die werkt met lucht onder hoge druk. Daarvoor gaat Corre Energy twee opslagruimtes in de zoutlaag onder de grond maken.
Eerst zal met water zout uit de laag worden gespoeld, waardoor zoutkoepels ontstaan. Zout heeft een heel dichte structuur waar lucht niet door kan ontsnappen. In de zoutkoepels pompt Corre Energy straks met behulp van overtollige wind- en zonnestroom lucht onder hoge druk. Als later stroom nodig is, drijft die lucht een generator aan die weer stroom levert. Ook dit systeem krijgt een vermogen van 320 MW, maar is bedoeld om enkele dagen in plaats van uren stroom te leveren.”
Dit is de schaal die we mi nodig hebben om in de toekomst met meerdere van dergelijke installaties een stabiel en 100% duurzame stroomvoorziening te creëren.
Wat is er kostenefficient aan een grid accu bijv bij een koppelstation van netwerkbeheerder voor piekJohn245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Het probleem is dat die batterijen ook neergezet worden op plekken waar netcongestie is en op verkeerde momenten laden/ontladen.
Die grote batterijen die in de toekomst in gebruik genomen gaan worden zullen een veel koste efficiëntere oplossing zijn.
shaving voor de 5-15 kwartieren per jaar dat 10 tientallen procenten transportcapaciteit niet vrijgegeven kan worden .
Netwerkbeheerder mag nu die grid-accu niet zelf plaatsen, maar moet op zoek naar een commerciele partij die dat wil doen, veelal gaat zelfs om een mobiele /tijdelijke situaties tot een nieuw koppelveld van 90MVA gereed is.
Bij regionale netwerkbeheerder neemt sinds 2015 nog steeds met elk jaar het totaal getransporteerde volume op jaarbasis af, ondanks kleinverbruikers al mondjes maat is overgestapt op electriciteit en geen fossiele energie meer gebruikt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In Delfzijl gaan ze dat volgens mij best goed doen.Domba schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Wat is er kostenefficient aan een grid accu bijv bij een koppelstation van netwerkbeheerder voor piek
shaving voor de 5-15 kwartieren per jaar dat 10 tientallen procenten transportcapaciteit niet vrijgegeven kan worden .
Netwerkbeheerder mag nu die grid-accu niet zelf plaatsen, maar moet op zoek naar een commerciele partij die dat wil doen, veelal gaat zelfs om een mobiele /tijdelijke situaties tot een nieuw koppelveld van 90MVA gereed is.
Bij regionale netwerkbeheerder neemt sinds 2015 nog steeds met elk jaar het totaal getransporteerde volume op jaarbasis af, ondanks kleinverbruikers al mondjes maat is overgestapt op electriciteit en geen fossiele energie meer gebruikt.
1000000 kleine accu's kosten meer dan 1 grote.
In theorie, commerciele bedrijf wil wel rendement zien en dat is met aanvullende handel en dan moet je ook de kosten van netwerkverzwaring meenemen. (bijv een wijk accu die alleen draait op de PV opwek in de wijk is niet rendabel, wel als deze vrije ruimte benut voor handel op de energiemarkten, waarvoor transportcapaciteit nodig is, die je net wilt beperken)John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:42:
[...]
In Delfzijl gaan ze dat volgens mij best goed doen.
Niet veel anders dan de onbalans thuis accu's van Zonneplan in Arnhem als die alle geinstalleerd zijn dat netwerkbeheerder rekenening moet houden met 16MW transportcapaciteit.
Dat wordt met de tijd verwerkt in de netwerkkosten,
De kosten van het hebben van een gewone 3x25A netaansluiting zijn afgelopen jaren fors gestegen voor die met een vast/variabel contract zijn die al opgelopen tot 600-1300 euro/jaar los van het gebruik zelf en deze stijgen met de geplande investeringen komende jaren verder met 10% per jaar
Een netwerkbeheerder zou die kWh's die al lokaal aanwezig zijn in thuisaccu beschikbaar kunnen krijgen voor netbeheer doeleinden zodat deze laag spanningsnet maar met 200-400% hoeft te verzwaren ipv van 600-800% met een prijsprikkel, want het volume aantal kWh's stijgt niet met zelfde percentages.
Met een lokale energiemarkt (40-50 deelgebieden in Nederland onder een hoogspannings station) alleen mogen ze die niet zelf beheren uitsluitend voordat doel vanwege groepsscheiding die Nederland heeft als enigste in de hele EU heeft.
helemaal met je eens qwa kostenJohn245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:42:
[...]
In Delfzijl gaan ze dat volgens mij best goed doen.
maar wat dan als deze SUPER locatie SUPER het net op gaat pompen?
is het dan niet beter( neem onze wijk) dat 20% een batterij heeft
en dan de andere omgevende panden gaat bevoorraden?
Dat is dan toch een SUPER ontlasting van het net? of zie ik dat verkeerd?
Niet overdrijven. De netwerkkosten voor 3x25A zijn bij Stedin 424 Euro en wat voor leveranciers contract je hebt speelt geen rol.Domba schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:53:
[...]
De kosten van het hebben van een gewone 3x25A netaansluiting zijn afgelopen jaren fors gestegen voor die met een vast/variabel contract zijn die al opgelopen tot 600-1300 euro/jaar los van het gebruik zelf en deze stijgen met de geplande investeringen komende jaren verder met 10% per jaar
maar laat nu juist dat de kosten zijn waarover het de energieboeren het over hebben, de overige kosten zijn eigenlijk gewoon bedrijfsrisico, daar had je ze de laaste 15 jaar ook niet over gehoord.John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Die PBL kosten zijn ook maar 1 van de 3 kosten die in het ACM rapport behandelt worden.
De energieboeren benoemen vaak 2 van de 3 aspecten.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:07:
[...]
maar laat nu juist dat de kosten zijn waarover het de energieboeren het over hebben, de overige kosten zijn eigenlijk gewoon bedrijfsrisico, daar had je ze de laaste 15 jaar ook niet over gehoord.
Heb zonnepanelen. In dit seizoen overschot genoeg. Die overschot kan ik middels HW batterij deels opvangen om inderdaad een avond en nacht los te zijn van het net. Kan ik alles opvangen? Nee. Wat wel zou kunnen helpen is dat ik mijn EV mag laden aan huis. Extra capaciteit beschikbaar aan batterij dus. Hier gaat al iets mis. Gemeentebeleid maakt dat nog niet mogelijk. Er rijden al genoeg EV's rond. Zet die nu eens handig in voor laden van zonnestroom. Ik zou dat graag willen maar beleid staat in de weg.
Gedrag. Ik moet een TLB betalen voor iedere kWh die het net in gaat. Dit zet ons al aan het denken of we de vaatwasser niet beter later kunnen aanzetten daar we dan meer terug leveren. Dus minder boete. Je zal dus mensen moeten motiveren stroomverbruik te verplaatsen.
Nu kan dat best lastig zijn als je alle dagen van je huis weg bent op je werk. Gelukkig is er domotica genoeg te vinden waar je best e.a. op een taak kunt laten uitvoeren. HW biedt deze opties. Werkt nog niet optimaal maar een goede basis.
Daarnaast beboet mensen / bedrijven die met emmers een plantje water blijven geven ipv met een gieter. Ook dat vind het net niet leuk met invoeden.... eerder genoemd in een post.
Verander de (energie) wereld. Begin bij jezelf wat kan en werkt voor je. Daarnaast zou wat sneller beleid bepalen m.b.t. bijvoorbeeld opvangen zonneopwek voor EV ook zeker positief bijdragen.
Ik denk dat @Domba hier de vaste kosten van de energieboer mee bedoeld en die zijn de laatste jaren ook fors omhoog gegaan.hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:53:
[...]
Niet overdrijven. De netwerkkosten voor 3x25A zijn bij Stedin 424 Euro en wat voor leveranciers contract je hebt speelt geen rol.
Maar ook de netwerkkosten zijn de laatste jaren behoorlijk omhoog gegaan gaan zelfs nog duidelijk meer omhoog, dat is al door diverse netbeheerders aangekondigd.
En helaas je hebt keuzevrijheid bij je energieboer maar niet bij je netbeheerder.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 12-07-2024 15:58 ]
Als @MacD007 aan geeft.hanev001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:53:
[...]
Niet overdrijven. De netwerkkosten voor 3x25A zijn bij Stedin 424 Euro en wat voor leveranciers contract je hebt speelt geen rol.
Als je een werkende aansluiting hebt ben je bij wet verplicht een energieleverancier te hebben en dien je de vaste leverkosten meenemen dat zijn geen gebruiks afhankelijk variabele kosten en die zijn ook fors verhoogd met 1 juli en Nederland is daar extreem duur,
Ca 270 euro van dat vaste Stedin bedrag wat komende jaren nog verder omhoog gaat, is het tranportkosten deel voor de kWh's en die zit bij veel andere EU landen in de kWh prijs verwerkt en is een thuisaccu zonder teruglevering ook eerder rendabel, zoals in Duitsland.
We zijn nog lang niet klaar met. de energietransitie. Er is scheefgroei door trage besluitvorming en oude hardnekkige denkwijzen (dat bijvoorbeeld nachtstroom goedkoper is dan dagtarief). Dat geeft ( tijdelijk) kansen voor ons tweakers en dat maakt het sowieso een boeiende periode.
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 12-07-2024 22:05 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja en op basis van postcode.BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:59:
@HermanGast dus nettarief variabel op basis van de pieken
Ja, maar hoe definieer je de ontlastende pieken voor het lokale net?Gwaihir schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:37:
@BarryH Dat zouden dan wel de belastende pieken moeten zijn, niet de ontlastende.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat zal de netbeheerder die wel beschikbaar moeten stellen wanneer de zekeringen tegen max zitten met een prijsprikkel, er zijn verbruikers die de negatieve day ahead prijzen ontdekt hebbenBarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:59:
@HermanGast dus nettarief variabel op basis van de pieken
Waar ik L2 een jaar geleden nog regelmatig >245V zweefde
10 juli slimme meter P1 data van L2 spanning
/f/image/jSKb0FPU9cbFTR1alnboHAFf.png?f=fotoalbum_large)
EPEX prijzen voor de dag
/f/image/8mecNpwJ3sl3jsgm7NE4xHKw.png?f=fotoalbum_large)
Zonder prijsprikkel geen grote interesse om netspanning naar 230V op te krikken
:fill(white):strip_exif()/f/image/m7mXeOpEeus4cXZ9YzfZKp6C.png?f=user_large)
Dat oogt daar dan ook nog niet nodigDomba schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:25:
Zonder prijsprikkel geen grote interesse om netspanning naar 230V op te krikken
Op netspanning, vermoed ik? Dat is hoe de netspanning toch al beweegt onder de verschillende belastingen en het is info die voor alle apparatuur die erop zou willen reageren eenvoudig beschikbaar is.BarryH schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:40:
Ja, maar hoe definieer je de ontlastende pieken voor het lokale net?
Implementatie voorbeeld: een eerste financiële prikkel bij een netspanning >105% nominaal, waarbij verbruik korting krijgt en terug levering extra wordt aangeslagen. En een extra stevige prikkel bij >108% nominaal. Bij een netspanning <95% en <92% nominaal doe je het omgekeerd.
Dat kan heel lokaal. Aangezien je als netbeheerder dan toch de kwartierverbruiken moet registreren, kun je net zo goed de bijbehorende spanningen ook bewaren. En het hoort m.i. de netbeheerder wat geld te kosten: er moet wel een stimulans overblijven voor de netbeheerder toe om het net te verbeteren. Dit hoort een hulp-maatregel te zijn, niet een gratis afschuiven van verantwoordelijkheid voor het net.
Met dat voorstel wordt het hier geen geld verdienen.Gwaihir schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Dat oogt daar dan ook nog niet nodig.
[...]
Op netspanning, vermoed ik? Dat is hoe de netspanning toch al beweegt onder de verschillende belastingen en het is info die voor alle apparatuur die erop zou willen reageren eenvoudig beschikbaar is.
Implementatie voorbeeld: een eerste financiële prikkel bij een netspanning >105% nominaal, waarbij verbruik korting krijgt en terug levering extra wordt aangeslagen. En een extra stevige prikkel bij >108% nominaal. Bij een netspanning <95% en <92% nominaal doe je het omgekeerd.
Dat kan heel lokaal. Aangezien je als netbeheerder dan toch de kwartierverbruiken moet registreren, kun je net zo goed de bijbehorende spanningen ook bewaren. En het hoort m.i. de netbeheerder wat geld te kosten: er moet wel een stimulans overblijven voor de netbeheerder toe om het net te verbeteren. Dit hoort een hulp-maatregel te zijn, niet een gratis afschuiven van verantwoordelijkheid voor het net.
Hier kan je als gebruiker helemaal niets mee tenzij je constant naar een Volt meter zit te lijken. Als netbeheerder wil je mensen stimuleren om hun gebruik / teruglevering aan te passen op probleem momenten maar dan moet er wel een voor de gebruikers duidelijke indicatie zijn wat die momenten zijn.Gwaihir schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:52:
[...]
[...]
Op netspanning, vermoed ik? Dat is hoe de netspanning toch al beweegt onder de verschillende belastingen en het is info die voor alle apparatuur die erop zou willen reageren eenvoudig beschikbaar is.
Ik zie het niet meer, omdat je niet weet wat de spanning aan 10kV zijde is of wat de belasting is bij het 150kV koppelstation
Het trafohuisje is gedigitaliseerd.
Daarvoor was netwerkbeheerder wel paar keer per week even met iets bezig aan de 10kV zijde en was tapstand setting van de LS-trafo in iedergeval nog manueel (of ze nu een automatische hebben weet ik niet)
De LS trafo zit in een ring of veld van een koppelstation 150kV<>10kV (ook de back-up ring van andere 150kV koppelstation) welke in top10 van regionale netwerkbeheerder zit wat betreft wachtlijst voor teruglevering en afname, waarvan laatste op huidige wachtlijst mogelijk pas na 2032 geholpen worden, vanwege gebrek aan transportcapaciteit.
Ik zelf heb een directe afgaande 16mm2 koperkabel met laatste 5meter 6mm2 op de LS trafo afzekering waar niemand anders opzit met zeer geringe spanningsval.
Ik lees de spanningen via P1 constant uit en dat is met mijn setup wel te automatiseren.hanev001 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:35:
[...]
Hier kan je als gebruiker helemaal niets mee tenzij je constant naar een Volt meter zit te lijken. Als netbeheerder wil je mensen stimuleren om hun gebruik / teruglevering aan te passen op probleem momenten maar dan moet er wel een voor de gebruikers duidelijke indicatie zijn wat die momenten zijn.
Alleen is mijn reactietijd veelal wel wat traag met ca 2 minuten *) voor eilandbedrijf met net ondersteuning daar ik niet continue met netaansluiting verbonden ben.
In principe is maar gemiddeld 5 uur per dag over het hele jaar nodig, 5 minuten voor tot 1 minuut na periode dat ik wil laden of terugleveren.
(2 minuten: netaansluiting herstellen is ~1 seconde, maar netkwaliteitscontrole en frequentie sync koosten tijd)
Greenchoice stopt elke meteruitlezing netjes in een dashboard voor me. Zodra de spanning daarbij relevant wordt, zetten ze die er vast wel bij. Daar zal ik voor m'n eigen wijk, dag van de week, en weertype dan echt wel patronen in kunnen ontdekken. En ook uit de afrekening kun je vast wel e.e.a. afleiden, bijvoorbeeld dat steevast om 17:00 je EV inpluggen niet handig is.hanev001 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:35:
Hier kan je als gebruiker helemaal niets mee tenzij je constant naar een Volt meter zit te lijken. Als netbeheerder wil je mensen stimuleren om hun gebruik / teruglevering aan te passen op probleem momenten maar dan moet er wel een voor de gebruikers duidelijke indicatie zijn wat die momenten zijn.
En natuurlijk is 'constant naar een voltmeter kijken' iets wat je vooral aan relevante apparatuur uitbesteedt. O.a. PV systemen, EV laders, thuisaccu's, en huisautomatisering draaien daar hun (spreekwoordelijke) hand niet voor om.
Je ziet het niet meer omdat het (vooralsnog) opgelost is, toch?Domba schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:14:
Ik zie het niet meer, omdat je niet weet wat de spanning aan 10kV zijde is of wat de belasting is bij het 150kV koppelstation
Het trafohuisje is gedigitaliseerd.
Waar het huisje nog niet over een zich aanpassende trafo beschikt, speelt het probleem het meest en zie je het goed. En die digitale huisjes kunnen vast wel een firmware update krijgen die problemen verderop wel weer in gepaste mate zichtbaar maken. Momenteel is het op laten lopen van de spanning naar 253V (zodat teruglevering uitschakelt) sowieso de enige oplossing die de netbeheerder heeft.
Kan zijn.. Maar.. / dus.. / vanwaar die smileyJohn245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:56:
Met dat voorstel wordt het hier geen geld verdienen.
(Jouw portemonnee was niet het primaire ontwerp criterium
Leuk bedacht. Daarvoor mijn complimenten.Gwaihir schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:52:
[...]
[...]
Helaas gaat dit niet uitgevoerd worden. Er is al een bestaande simpelere oplossing. Namelijk de dynamische contracten. Dan zijn de prijzen bij hoge spanningen ook al lager en omgekeerd.
Het is ook een oplossing die niet meer gebruikt kan worden als de netwerkproblemen opgelost zijn. En persoonlijk hoeft het voor mij ook niet. Bij mij is de spanning vrij stabiel rond de 230 Volt.
EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp
Oh, simpel zou dit niet zijn nee. Maar vooralsnog zijn dynamische contracten niet verplicht en deelt de netwerkbeheerder niet in de tariefverschillen. Bovenal zijn ze niet lokaal terwijl de netwerkproblemen dat wel zijn (zoals je al aangeeft).Gerardus1956 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:31:
Leuk bedacht. Daarvoor mijn complimenten.
Helaas gaat dit niet uitgevoerd worden. Er is al een bestaande simpelere oplossing. Namelijk de dynamische contracten. Dan zijn de prijzen bij hoge spanningen ook al lager en omgekeerd.
Maar waarom is hij dan nog nodig? Het is toch ook de bedoeling dat de netwerkproblemen opgelost worden?Het is ook een oplossing die niet meer gebruikt kan worden als de netwerkproblemen opgelost zijn. En persoonlijk hoeft het voor mij ook niet. Bij mij is de spanning vrij stabiel rond de 230 Volt.
Zoals ik al zei: ik vind dat de netwerkbeheerder hier ietsje op toe moet leggen, niet aan verdienen. Want het compenseert voor een netwerkbeheer probleem.
Niet helemaal, buiten energie zuiniger is natuurlijk ook een andere reden voor heel veel eilandgebruikGwaihir schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:35:
Je ziet het niet meer omdat het (vooralsnog) opgelost is, toch?
Van soms >253V zijn we naar soms heel snelle netspanningspieken gegaan.
Waar mijn Deye hybride niet goed mee overweg kan omdat ze zo lort zijn.
(voor gewone 1 fase omvormers SMA en Solis is het zelfde, maar die worden bij niet direct netgebonden gebruikt)
Die spanningspieken zijn sneller dan de ESMR5.0 slimme meter, dat deze niet eens de volledige max voltage geheel meekrijgt, deze zijn op alle 3 fases,
Mijn Deye ziet ze wel, die in aantal milliseconden dan naar eilandmode schakelt maar na 3-5 seconden terug wil naar de ingestelde setting.
Deye hybride is nog niet uit fase met gevolg dat Deye hybride in verwarring is, nog niet door alle checks is en het relais nog niet vrijgegeven is.
(ook weer zo sporadisch en niet te voorspellen, om met een scoop te kijken, naar fase kwaliteit/fase verschuiving en spanning )
Het resultaat dat alles even voor <2 seconden uitgaat.
Net voldoende dat sommige, maar niet lang genoeg dat alle devices naar een setting na stroomstoring verspringen, zoals verlichting /slimme tussenstekkers etc.
zoals vandaag rond 13:06-13:
/f/image/A9PgSiPONsll2FTLy4jtMs93.png?f=fotoalbum_large)
Onbekend met Deye. Is die EM extern? Heb je net zoals bij Victron EM's met verschillende sample frequentie? Dat zou kunnen helpen, maar gaat natuurlijk wel ten kosten van de regelsnelheid.Domba schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:14:
[...]
Niet helemaal, buiten energie zuiniger is natuurlijk ook een andere reden voor heel veel eilandgebruik
Van soms >253V zijn we naar soms heel snelle netspanningspieken gegaan.
Waar mijn Deye hybride niet goed mee overweg kan omdat ze zo lort zijn.
(voor gewone 1 fase omvormers SMA en Solis is het zelfde, maar die worden bij niet direct netgebonden gebruikt)
Die spanningspieken zijn sneller dan de ESMR5.0 slimme meter, dat deze niet eens de volledige max voltage geheel meekrijgt, deze zijn op alle 3 fases,
Mijn Deye ziet ze wel, die in aantal milliseconden dan naar eilandmode schakelt maar na 3-5 seconden terug wil naar de ingestelde setting.
Deye hybride is nog niet uit fase met gevolg dat Deye hybride in verwarring is, nog niet door alle checks is en het relais nog niet vrijgegeven is.
(ook weer zo sporadisch en niet te voorspellen, om met een scoop te kijken, naar fase kwaliteit/fase verschuiving en spanning )
Het resultaat dat alles even voor <2 seconden uitgaat.
Net voldoende dat sommige, maar niet lang genoeg dat alle devices naar een setting na stroomstoring verspringen, zoals verlichting /slimme tussenstekkers etc.
zoals vandaag rond 13:06-13:[Afbeelding]07
Kun je de parameters van de EM wat aanpassen (bij mijn meter wel mogelijk) waardoor je die pieken vat afvlak?
Dat is ook wel afhankelijk van je PV installatie. Die van mij begon gisteren rond half 12 terug te leveren, erg laat voor deze tijd van het jaar. Maar dat kwam omdat het vrijdag zoveel geregend had dat vanaf 12 uur ‘s middags alweer aan het ontladen was, dus de volgende dag leger was dan anders. Een redelijk normale dag zoals gisteren en vandaag betekend iets na 9 al weer vol en terug leveren. Ik heb 9300kWp aan panelen pal zuid op 7graden liggen. Dit is niet alleen deze twee maanden zo maar minsten 6 van het jaar dat de boel zo snel vol is.MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:27:
[...]
hoezo om 9 uur vol ? het jaar bestaat niet alleen uit de maand juni of juli, gemiddeld heeft bv mijn voorbeeld van een HW thuis-batterij circa 3,5-4 uur nodig om volledig op te laden.
Als ik gisteren, een zeer mooie dag met veel opbrengst bekijk, begint bij mij pas om 9:00 uur het opladen, want dan pas heb ik voldoende teruglevering om met 800W het laden te kunnen gaan beginnen, start ik eerder ga ik alsnog weer stroom uit het net trekken, wil ik niet.
Het gemiddelde dakvlak in NL heeft ruimte voor 6-10 panelen(175*115) en lang niet alles staat strak op zuid-oost om het meeste rendement in de ochtend te halen. Zelfs als die ieder 450Wp zijn red je het niet om de homewizzard accu voor negen uur vol te proppen. John zijn bewering dat al die dingen voor negen uur vol zijn was iets te enthousiast. Het lukt vast, maar niet in de gemiddelde woonwijk.ErnstvV schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Dat is ook wel afhankelijk van je PV installatie.
Dan ben ik bang dat ik met 26 panelen het gemiddelde iets omhoog haaljadjong schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Het gemiddelde dakvlak in NL heeft ruimte voor 6-10 panelen(175*115) en langs niet alles staat strak op zuid-oost om het meeste rendement in de ochtend te halen. Zelfs als die ieder 450Wp zijn red je het niet om de homewizzard accu voor negen uur vol te proppen. John zijn bewering dat al die dingen voor negen uur vol zijn was iets te enthousiast. Het lukt vast, maar niet in de gemiddelde woonwijk.
Als je zo gemiddeld woont is de batterij waarschijnlijk ook nog niet leeg in de ochtend.
De eerste stappen zijn gezet om hier de batterijcapaciteit uit te breiden naar 38,4 kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 14-07-2024 14:13 ]
38,4?John245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:09:
[...]
De eerste stappen zijn gezet om hier de batterijcapaciteit uit te breiden naar 38,4 kWh.
Ik zit nog te twijfelen of ik 2,4, het dubbele (4,8) van Homewizard of toch maar de 5 kWh van Zonneplan zal nemen
Als ik naar mijn verbruik kijk zie ik dat ik dagelijks tussen de 3,2 en 4 kWh van het net afhaal. Ik heb 11 panelen voor 3190 Wp, dus gedurende de dag wek ik wel op wat ik gebruik (en meer).
Ff nieuwsgierig: waarom zoveel batterij-capaciteit? Wil je offgrid kunnen voor langere tijd?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
We gebruiken minimaal 28.8 kWh per dag. En de set-up is uitgelegd om makkelijk ca. 60 kWh op de slaan. We gaan dus zeker niet off grid.Pietervs schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:48:
[...]
38,4?
Ik zit nog te twijfelen of ik 2,4, het dubbele (4,8) van Homewizard of toch maar de 5 kWh van Zonneplan zal nemen
Als ik naar mijn verbruik kijk zie ik dat ik dagelijks tussen de 3,2 en 4 kWh van het net afhaal. Ik heb 11 panelen voor 3190 Wp, dus gedurende de dag wek ik wel op wat ik gebruik (en meer).
Ff nieuwsgierig: waarom zoveel batterij-capaciteit? Wil je offgrid kunnen voor langere tijd?
In het algemeen 1 - 1,5 keer het aantal kWp van je PV installatie.
:strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nachtverbruik dekken. En dan het liefst nog reserve voor de dagen dat er niet voldoende PV is om het ding elke dag vol te laden. De ene verbruikt 3kWh als het donker is, de andere 15kWh. Tenzij je een schuur van 60 meter vol met panelen hebt komt er natuurlijk een periode dat je nooit genoeg opwekt om de accu te vullen, maar met een grotere accu kan er in de goede maanden net iets langer tussen de goede dagen zitten. Stel dat je 1x in de week 60kWh opwekt en de andere dagen maar 10kWh dan red je het misschien wel op 0 op de meter te halen met een grotere accu.Pietervs schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:48:
Dit is een moeilijke berekening die je voor jezelf moet maken.
Oh, en John verbruikt minimaal 28kWh per dag.
[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 14-07-2024 22:01 ]
@Pietervsjadjong schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:00:
[...]
Nachtverbruik dekken. En dan het liefst nog reserve voor de dagen dat er niet voldoende PV is om het ding elke dag vol te laden. De ene verbruikt 3kWh als het donker is, de andere 15kWh. Tenzij je een schuur van 60 meter vol met panelen hebt komt er natuurlijk een periode dat je nooit genoeg opwekt om de accu te vullen, maar met een grotere accu kan er in de goede maanden net iets langer tussen de goede dagen zitten. Stel dat je 1x in de week 60kWh opwekt en de andere dagen maar 10kWh dan red je het misschien wel op 0 op de meter te halen met een grotere accu.
Dit is een moeilijke berekening die je voor jezelf moet maken.
Oh, en John verbruikt minimaal 28kWh per dag.
De berekening kan lastig zijn.
Je kan ook met een modulair systeem beginnen en uitbreiden indien rendabel. Als het systeem eenmaal staat kun je gegevens verzamelen en zien of het zinvol is om uit te breiden in opslagcapaciteit of PV capaciteit.
Deze uitbreiding is een no brainer. Want met minimaal 28 kWh verbruik per dag is een batterij van ca 20 kWh te klein.
Als je al PV hebt kan je beginnen met filteren op de weken dat je meer opwekt dan er in die week verbruikt wordt. Er van uitgaande dat je die weken geen consistente opwekking hebt en je stroom van een zonnige maandag op slaat voor gebruikt op een regenachtige vrijdag.
Is dat van februari tot en met november het geval dan kan een grotere accu rendabel zijn, wek je alleen in de eerste week van juni meer op dan je verbruikt dan is alles groter dan een knoopcel zonde van je geld.
Mooi streven, maar om in februari al meer op te wekken dan verbruik is in ons geval (full electric woning) voorlopig een utopie.jadjong schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Als je al PV hebt kan je beginnen met filteren op de weken dat je meer opwekt dan er in die week verbruikt wordt. Er van uitgaande dat je die weken geen consistente opwekking hebt en je stroom van een zonnige maandag op slaat voor gebruikt op een regenachtige vrijdag.
Is dat van februari tot en met november het geval dan kan een grotere accu rendabel zijn, wek je alleen in de eerste week van juni meer op dan je verbruikt dan is alles groter dan een knoopcel zonde van je geld.
Modulair klinkt wel mooi maar kan wel een uitdaging zijn dat goed te kunnen gebruiken. Mijn SolaX heeft allerlei voorwaarden in welke staat je systeem moet zijn, vooral dat de SoC van het nieuwe pakket nagenoeg gelijk moet zijn met de bestaande pakketten, anders kan niet de volledige capaciteit gebruiken. Ik dacht dat ik wel een optie heb om de installatie klaar te maken voor uitbreiding, hij gaat dan de bestaande accu’s ontladen tot de SoC dat van een nieuwe unit verwacht wordt.John245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:13:
[...]
@Pietervs
De berekening kan lastig zijn.
Je kan ook met een modulair systeem beginnen en uitbreiden indien rendabel. Als het systeem eenmaal staat kun je gegevens verzamelen en zien of het zinvol is om uit te breiden in opslagcapaciteit of PV capaciteit.
Deze uitbreiding is een no brainer. Want met minimaal 28 kWh verbruik per dag is een batterij van ca 20 kWh te klein.
Huawei is daar wat makkelijker in. Ook wordt de SoH van het oudste pakket als leidend aangenomen, als die 90% is wordt de laatste 10% van het nieuwe pakket nooit gebruikt.
Ik heb gelijk maar de maximale capaciteit genomen.
Eens.ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:13:
[...]
Modulair klinkt wel mooi maar kan wel een uitdaging zijn dat goed te kunnen gebruiken. Mijn SolaX heeft allerlei voorwaarden in welke staat je systeem moet zijn, vooral dat de SoC van het nieuwe pakket nagenoeg gelijk moet zijn met de bestaande pakketten, anders kan niet de volledige capaciteit gebruiken. Ik dacht dat ik wel een optie heb om de installatie klaar te maken voor uitbreiding, hij gaat dan de bestaande accu’s ontladen tot de SoC dat van een nieuwe unit verwacht wordt.
Huawei is daar wat makkelijker in. Ook wordt de SoH van het oudste pakket als leidend aangenomen, als die 90% is wordt de laatste 10% van het nieuwe pakket nooit gebruikt.
@John245 Vergeet latere uitbreiding maar.
Deze ontwikkeling gaat nu heel snel. Over 2 jaar zal je een nu gekocht systeem niet of nauwelijks kunnen uitbreiden. Ter vergelijk, een PV systeem van 3 a 5 jaar oud is ook nauwelijks uit te breiden, nieuwe panelen en converters kunnen niet/nauwelijks gecombineerd worden met oude.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Bij de Pylontech US5000 moeten de batterijen ook ongeveer een gelijke SoC hebben. Maar als je ze gewoon idle laat staan ontstaat er vanzelf een evenwicht.ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:13:
[...]
Modulair klinkt wel mooi maar kan wel een uitdaging zijn dat goed te kunnen gebruiken. Mijn SolaX heeft allerlei voorwaarden in welke staat je systeem moet zijn, vooral dat de SoC van het nieuwe pakket nagenoeg gelijk moet zijn met de bestaande pakketten, anders kan niet de volledige capaciteit gebruiken. Ik dacht dat ik wel een optie heb om de installatie klaar te maken voor uitbreiding, hij gaat dan de bestaande accu’s ontladen tot de SoC dat van een nieuwe unit verwacht wordt.
@StefannnStefannn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:33:
[...]
Eens.
Deze ontwikkeling gaat nu heel snel. Over 2 jaar zal je een nu gekocht systeem niet of nauwelijks kunnen uitbreiden. Ter vergelijk, een PV systeem van 3 a 5 jaar oud is ook nauwelijks uit te breiden, nieuwe panelen en converters kunnen niet/nauwelijks gecombineerd worden met oude.
Een Pylontech batterij kun je (na 10 jaar) nog steeds uitbreiden met nieuwe, verwacht je echt dat dit binnen 2 jaar veranderd? Wel bijvoorbeeld als eis dat je de nieuwste batterij Master moet maken.
Pylontech is zo groot dat ik niet verwacht dat ze snel hun compatibiliteit opgeven. Dit zou beteken dat als je 200 batterijen heb je ze over 2 jaar niet meer kan vervangen.
Wel gaaf dat je die setup hebt en nog uit kan breiden.
De berekening is voor mij redelijk rechttoe-rechtaan: ik gebruik grofweg 8-10 kWh per dag. Het grootste deel daarvan wordt in de maanden maart tot half oktober gedekt door de zonnepanelen, dus alleen het nachtgebruik blijft in die maanden over. Dat komt neer op zo’n 3,2-4 kWh per dag.
Stukje overcapaciteit (dus 2x2,4 of 1x5 kWh) is denk ik niet erg. En ik verwacht dat met accu’s mijn teruglevering in februari al een stuk minder gaat zijn: de afgelopen jaren leverde ik grofweg zo’n 110 kWh terug in februari (dit jaar niet meegerekend).
Ik ben wat bang dat @Stefannn gelijk heeft, en uitbreiding in de toekomst lastig kan zijn. En verschillende systemen zoals @ErnstvV beschrijft had ik niet eens bij stilgestaan dat dat problemen kan geven, maar is dus ook een argument om nu maar meteen goed uit te pakken…
Ik twijfel nog even verder, maar in ieder geval dank voor de input heren!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Indien je bang ben dat uitbreiding in de toekomst lastig is dan is het misschien verstandig om te wachten. Ik ben namelijk van mening dat Pylontech compatibiliteit niet snel op zou geven, tenzij ze zich hierdoor uit de markt prijzen door de hogere kosten in vergelijking met de concurenten.Pietervs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:35:
@John245 je gebruikt duidelijk meer stroom dan ik in mijn uppie
Wel gaaf dat je die setup hebt en nog uit kan breiden.
De berekening is voor mij redelijk rechttoe-rechtaan: ik gebruik grofweg 8-10 kWh per dag. Het grootste deel daarvan wordt in de maanden maart tot half oktober gedekt door de zonnepanelen, dus alleen het nachtgebruik blijft in die maanden over. Dat komt neer op zo’n 3,2-4 kWh per dag.
Stukje overcapaciteit (dus 2x2,4 of 1x5 kWh) is denk ik niet erg. En ik verwacht dat met accu’s mijn teruglevering in februari al een stuk minder gaat zijn: de afgelopen jaren leverde ik grofweg zo’n 110 kWh terug in februari (dit jaar niet meegerekend).
Ik ben wat bang dat @Stefannn gelijk heeft, en uitbreiding in de toekomst lastig kan zijn. En verschillende systemen zoals @ErnstvV beschrijft had ik niet eens bij stilgestaan dat dat problemen kan geven, maar is dus ook een argument om nu maar meteen goed uit te pakken…
Ik twijfel nog even verder, maar in ieder geval dank voor de input heren!
Het is sowieso koffiedik kijken.John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:44:
[...]
@Stefannn
Een Pylontech batterij kun je (na 10 jaar) nog steeds uitbreiden met nieuwe, verwacht je echt dat dit binnen 2 jaar veranderd? Wel bijvoorbeeld als eis dat je de nieuwste batterij Master moet maken.
Pylontech is zo groot dat ik niet verwacht dat ze snel hun compatibiliteit opgeven. Dit zou beteken dat als je 200 batterijen heb je ze over 2 jaar niet meer kan vervangen.
Als je het met PV vergelijkt:
- nieuwe generatie panelen hebben kleurverschil met vooorgaande generaties
- formaat is veranderd
- bijvoorbeeld enphase heeft de centrale ENVOY die inderdaad backward compatible de oude micro-inverters ondersteunt. Echter… geen mix van oude en nieuwe.
(NB: mijn zoon heeft een PV installatie bedrijf dus dit weet ik vrij precies)
Kortom… de industrie gaat echt wel iets verzinnen om garantie verplichtingen na te komen. Misschien valt het mee. Maar ik zou er in deze snelle ontwikkel markt met price-down-approach niet op durven vertrouwen dat je een bestaand systeem over 2 jaar simpelweg kan uitbreiden.
Kan bijvoorbeeld ook zijn dat er nog service parts geleverd worden maar enkel tegen hoge kosten.
Ieder mag zijn eigen afweging maken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Voor Enphase zou dat best kunnen. Volgens mij is dat ook meer consumenten spul.Stefannn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:43:
[...]
Het is sowieso koffiedik kijken.
Als je het met PV vergelijkt:
- nieuwe generatie panelen hebben kleurverschil met vooorgaande generaties
- formaat is veranderd
- bijvoorbeeld enphase heeft de centrale ENVOY die inderdaad backward compatible de oude micro-inverters ondersteunt. Echter… geen mix van oude en nieuwe.
(NB: mijn zoon heeft een PV installatie bedrijf dus dit weet ik vrij precies)
Kortom… de industrie gaat echt wel iets verzinnen om garantie verplichtingen na te komen. Misschien valt het mee. Maar ik zou er in deze snelle ontwikkel markt met price-down-approach niet op durven vertrouwen dat je een bestaand systeem over 2 jaar simpelweg kan uitbreiden.
Kan bijvoorbeeld ook zijn dat er nog service parts geleverd worden maar enkel tegen hoge kosten.
Ieder mag zijn eigen afweging maken.
Wat is de bottleneck, kan SOC niet hercalibreren?ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:13:
[...]
Een Deye kan zowel overweg met een SOC als voltage sturing en als je Seplos BMS-en gebruikt kun je ook na paar honded duizend cycles een topbalans doen en SOC hercaliberen/reseten (topbalans is nodig om de benodigde pack spanning te halen) en daarmee kan je gewoon een accubank hebben met verschillende aantal cycles of modules met veschillende capaciteit.
Ik heb ook gewoon 100Ah en 280Ah modules in mijn accubank, voorwaarde is zelfde cel chemie en BMS-en die met elkaar communiceren.
Kan je dat ook doen als je nieuwe pakketten een andere capaciteit hebben dan dat wat je al hebt? Anders zou dat zou betekenen dat ze erg lang een product in productie zouden moeten houden. Ik kan in ieder geval geen accu’s van verschillende capaciteiten mixen.John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:44:
[...]
@Stefannn
Alhoewel ik Andy uit Australië niet 100% een autoriteit vind, zijn zijn beweringen zeker de moeite waard. Hij heeft ook Accupacks van diverse Ah’s parallel.Domba schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb ook gewoon 100Ah en 280Ah modules in mijn accubank, voorwaarde is zelfde cel chemie en BMS-en die met elkaar communiceren.
Lijkt me ook geen probleem zoals jij het beschrijft.
Wat ik voor mezelf wil is beginnen met lithium cellen en later uitbreiden met Sodium cells. Helaas niet compatible met elkaar en denk dat de BMS die dan ook parallel staan gaan vloeken.
Hoop dat als ik twee Deye’s parallel heb staan dat ik op de tweede Deye wel een ander chemie aan accu’s kan aansluiten. Dus iedere Deye zijn eigen pakeet en pas dan de Deye’s 3Fase parallel zetten.
Meer een opmerking voor in het Deye topic.
Bij Pylontech kan je gewoon de 2000, 3000 en 5000 mixen. Maar je moet als je een US5000 heb deze wel als master gebruiken.ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:24:
[...]
Kan je dat ook doen als je nieuwe pakketten een andere capaciteit hebben dan dat wat je al hebt? Anders zou dat zou betekenen dat ze erg lang een product in productie zouden moeten houden. Ik kan in ieder geval geen accu’s van verschillende capaciteiten mixen.
Twee accubanken met verschillende chemie is geen Master-Slave setup, maar 2x MasterLord Anubis schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Alhoewel ik Andy uit Australië niet 100% een autoriteit vind, zijn zijn beweringen zeker de moeite waard. Hij heeft ook Accupacks van diverse Ah’s parallel.
Lijkt me ook geen probleem zoals jij het beschrijft.
Wat ik voor mezelf wil is beginnen met lithium cellen en later uitbreiden met Sodium cells. Helaas niet compatible met elkaar en denk dat de BMS die dan ook parallel staan gaan vloeken.
Hoop dat als ik twee Deye’s parallel heb staan dat ik op de tweede Deye wel een ander chemie aan accu’s kan aansluiten. Dus iedere Deye zijn eigen pakeet en pas dan de Deye’s 3Fase parallel zetten.
Meer een opmerking voor in het Deye topic.
Daarmee heb je ook andere mogelijkheden, als je voor je verbruikers voldoende hebt aan 1 Deye, kan je ook voor redunatie zorgen door hoe je de losse CT's plaatst ook al zitten beide parallel op de netaansluiting aangesloten.
Dat doen ze dan wel netjes, dan zou het inderdaad niet zo'n probleem moeten zijn later een nog grotere aan te schaffen en die de boel laten aansturen. Daar is over nagedacht!John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Bij Pylontech kan je gewoon de 2000, 3000 en 5000 mixen. Maar je moet als je een US5000 heb deze wel als master gebruiken.
Dat, en de Pylontech BMS-en werken ook prima met een mix van oudere (verminderde capaciteit) en nieuwere units. En backward compatibiliteit voor hele lange tijd.ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:08:
[...]
Dat doen ze dan wel netjes, dan zou het inderdaad niet zo'n probleem moeten zijn later een nog grotere aan te schaffen en die de boel laten aansturen. Daar is over nagedacht!
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ben ik blij met Victron icm DIY accu, kan je ook na 5-10jr gewoon uitbreidenStefannn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:33:
[...]
Eens.
Maar zoals vermeld kan je met Pylontech ook gewoon uitbreiden en mixen met verschillende capaciteiten mocht je voor een kant en klaar systeem willen gaan.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Met dien verstande dat je een Pylontech systeem niet zomaar uit kan breiden met een ander merk want 16s vs 15.Jazsie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Maar zoals vermeld kan je met Pylontech ook gewoon uitbreiden en mixen met verschillende capaciteiten mocht je voor een kant en klaar systeem willen gaan.
Dat mixen van 16s verschillende configuraties gaat prima eigenlijk. Bij mij staat een EEL box met 280 Ah cellen en JK BMS, 2 x Seplos Mason 135 Ah en een zelfbouw batterij van ruim 1000 Ah met een Daly 500 A BMS. Cellen 206 Ah 5p16s. Redelijk lomp allemaal en eigenlijk wil ik het om gaan bouwen naar 3 x 2p16s met JK BMS-en ook al omdat ik dan kan monitoren via de Cerbo. Die Daly en Seplos BMS-en staan niet verbonden met de Cerbo. De JK wel en dat werkt super. Ik meet en regel met de Lynx shunt, daardoor kun je mixen.
Verder stel ik vast dat kabellengtes en -diktes maar weinig invloed hebben. Alle batterijen gaan redelijk gelijk op qua SoC.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
https://thuisbatterij.frl...-2-thuisbatterij-10-2-kwh
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar volgens mij is dit de eerste keer dat ik een 10kWh batterij samen met omvormer aangeboden zie voor minder dan 3000euro (zonder al te veel zelf te hobbyen).
Zolang ik nog kan salderen wacht ik nog wat af. Maar 3000euro voor 10kWh had ik een poosje terug al gecommuniceerd als mijn kantelpunt. Ik had niet gedacht dat dat zo snel al bereikt zou zijn.
Gaaf.
Is alleen een gewone LPF 16S accu (~€175/kWh excl BTW)die al een tijd je te koop is bijv hier, geschikt voor een hybride omvormmer met open accu protocol 48V, die niet in de prijs zit.Stefannn schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:38:
Hola,
https://thuisbatterij.frl...-2-thuisbatterij-10-2-kwh
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar volgens mij is dit de eerste keer dat ik een 10kWh batterij samen met omvormer aangeboden zie voor minder dan 3000euro (zonder al te veel zelf te hobbyen).
Zolang ik nog kan salderen wacht ik nog wat af. Maar 3000euro voor 10kWh had ik een poosje terug al gecommuniceerd als mijn kantelpunt. Ik had niet gedacht dat dat zo snel al bereikt zou zijn.
Gaaf.
edit als je bedoeld dat samen met een Parool LF-48200PW een Growatt MIN 2500TL-XH of andere uit de XH serie kunt mee bestellen, bekijk dan eerst wel de datasheet van de XH-serie , die hebben een high voltage accu nodig van 360-550V
[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 19-07-2024 00:17 ]
Ze bieden een omvormer erbij aan voor 350euro extra, de set prijs blijft dan onder de 3000euroDomba schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:45:
[...]
Is alleen een gewone LPF 16S accu (~€175/kWh excl BTW)die al een tijd je te koop is bijv hier, geschikt voor een hybride omvormmer met open accu protocol 48V, die niet in de prijs zit.
edit als je bedoeld dat samen met een Parool LF-48200PW een Growatt MIN 2500TL-XH of andere uit de XH serie kunt mee bestellen, bekijk dan eerst wel de datasheet van de XH-serie , die hebben een high voltage accu nodig van 360-550V
Dank voor de gistron link. Daar staat inderdaad dezelfde.
Dat is toch wel gaaf. Set prijs voor 10kWh zit dus daadwerkelijk onder de 3000euro. Op een bierviltje had ik eens berekend dat dat ongeveer het omslagpunt van 7 a 10 jaar terugverdientijd zou zijn. Dan kon ik het overwegen “wellicht zonder grote winst”, maar ook “zonder veel geld weggooien”. Cool.
Ik wacht toch af tot 2027. Ik heb er nu geen tijd voor, ik wil eerst gebruik optimaliseren. Zolang salderen nog gaat is de prikkel er nog niet echt. En dan gok ik dat het nog wel wat goedkoper wordt.
Maar dit kantelpunt is toch wel een dik jaar eerder bereikt dan ik gedacht had. Dat is wel heel erg cool.
(En het kan zomaar zijn dat die info al eerder op dit forum stond maar dat ik door bomen het bos niet gezien heb)
Dank… “lekker betrouwbaar” is inderdaad een mooie conclusie. Dankjadjong schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:12:
Een set batterijen aanbieden met de verkeerder omvormer, lekker betrouwbare partij.
Die Omvormer gaat het dus niet worden
Ik ga het nu dus nog niet daadwerkelijk kopen. Mijn “vreugde” over het prijs punt blijft, maar dit gaat de leverancier dus waarschijnlijk niet worden.
Dank,jadjong schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:48:
Let er ook op dat je die kant en klare accu's zelf nog moet controleren op bouwkwaliteit. Een BMS zonder balancer, te dunne kabels, waardeloze zekering, geen compressie op de cellen, te veel compressie op de cellen, gebrek aan isolatiemateriaal tussen de cellen, gebruikt isolatiemateriaal in brandgevaarlijk, het kan allemaal als je iets van Ali (doorver)koopt.
Hobbyen is geen probleem, ik heb werkelijk alles zelf gedaan.
Ik was echter zeker niet van plan accu via Ali te kopen. Precies vanwege de redenen die jij zegt.
Als ik al die dingen zelf moet controleren. Hoe weet ik dan immers zeker dat er ook geen gebreken zijn die ik NIET gecontroleerd heb.
“Doorverkoop” is een beetje een “eye opening experience” dank ook. Eehhh..… daarvoor zit ik natuurlijk ook op dit forum.
Toch is alles bij elkaar mijn optimisme dat ik dit tegen 2027 kan gaan realiseren wel toegenomen. Leuk.
De batterij heeft wel mooie specificaties:Domba schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:45:
[...]
Is alleen een gewone LPF 16S accu (~€175/kWh excl BTW)die al een tijd je te koop is bijv hier, geschikt voor een hybride omvormmer met open accu protocol 48V, die niet in de prijs zit.
" Compact en lichtgewicht: De batterij is compact en lichtgewicht"
Ik ga dit inschieten bij Pylontech als feature request.
Die krijg ik niet alleen de trap af in ieder geval.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De zwaartekracht helpt welEthirty schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:19:
90kg lichtgewicht?
Die krijg ik niet alleen de trap af in ieder geval.
Gaat dit werken denken jullie?
Growatt 1PH Hybride Omvormer SPH4000 BL-UP
Of nog goedkopere Victron suggesties?
[ Voor 40% gewijzigd door batterijfanaat op 19-07-2024 13:32 ]