Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 38 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:40:
Yep “vanzelfsprekend niet van toepassing” klopt wel, ander ga je het namelijk helemaal niet voor elkaar krijgen.
In mijn geval zou ik mijn 8kW sauna ook nog moeten kunnen gebruiken.
Ehmm.. vanzelfsprekendheid (voor een willekeurig persoon) als basis voelt niet zo sterk; nogal een drogredenatie, lijkt me.

En je stellingname klopt ook niet. Dat je de installatie eventueel op 6A afzekert naar de netaansluiting toe, zegt bij zo'n installatie niets over hoeveel ampere er verderop doorheen kan en mag.

Maar, als je selectief zou moeten zijn, dan zou je zoveel keer 6A eraan kunnen hangen als je wilt. Je mag immers (in beide richting) wel die volle 10A van de hoofdaansluiting gebruiken. Dus twee maal een 6A zekering achter je hoofdaansluiting mag wel, mits ze niet weer samen komen natuurlijk, dus bijv. eentje rechtstreeks naar alleen een omvormer.

En sowieso is selectiviteit uiteindelijk meer een kwestie van karakteristieken, zoals @John245 deelt. Gegeven dat die hoofdzekering een C10 is, is er dan, wellicht elektronisch, ook zoiets als een A10 (of nog sneller)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:50:
[...]

oke, ik snap het, het is niet dus blijkbaar vanzelfsprekend niet van toepassing omdat het anders niet zou passen. Ja, die redernatie moet ik onthouden, meer dus van als het niet recht kan dan maar krom, zolang je het er maar ingepropt krijgt.
Vind je het dan vreemd dat ik van dergelijke vriendelijke adviezen een beetje buikpijn ga krijgen.

en dan een hardware beveiliging, want dat is selectiviteit in feite is, via software matige aanpassingen (home automation) gaan vervangen, ook daar heb ik mijn bedenkingen tegen.

en wat iemand kan verzinnen betekend nog niet dat het ook mag of nog beter ook verstandig is.
niets voor niets horen leken van dit soort installaties af blijven en dat aub aan de echte profesionelle overlaten.
sorry, nee, geen overtuigend argument waarom het wel zou kunnen. 8)7
Selectiviteit is geen hardwarematige beveiliging, het geeft je alleen wat meer zekerheid (mits goed uitgevoerd, wat dus in een huisinstallatie per definitie niet kan met automaten, zie afbeelding @John245 ) dat een kortsluiting in een groep niet je voorliggende hoofdzekering meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bbbrumbrum schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Selectiviteit is geen hardwarematige beveiliging, het geeft je alleen wat meer zekerheid (mits goed uitgevoerd, wat dus in een huisinstallatie per definitie niet kan met automaten, zie afbeelding @John245 ) dat een kortsluiting in een groep niet je voorliggende hoofdzekering meeneemt.
Ja, dat snap ik ook wel, maar de toegepaste beveiligingen (HardWare) zijn dat dus wel. En juist dat is in mijn ogen ook de functie van het juist toepassen van de juiste selectiviteitdsregels, dus verschillende layers van beveiligingen creeren zodat deze elkaar niet negatief kunnen beinvloeden en in de juiste volgorde bij bv overbelasting afgaan en dus de voorliggend deel beveiligen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 06:38
Selectiviteit in een huis installatie met een 35/40 1 fase f 3x 25A niet haalbaar en ook geen harde eis.

Voor grotere aansluitingen is dit wel haalbaar. Je installatie wordt er niet onveiliger van, alleen kun je bij sluiting in een eindgroep krijgen dat je hoofdzekering automaat er ook uit gaat. Als je die zelf weer omhoog kan zetten zie ik het probleem niet.

Ik heb zelf ook een 3x25D aansluiting en bv een hd reininger die alleen op een 3fase c16 automaat start, niet selectief maar werkt wel. Een PV met 20Ab werkt ook gewoon.

Hoe vaak maak/heb je sluiting.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Ja, dat snap ik ook wel, maar de toegepaste beveiligingen (HardWare) zijn dat dus wel. En juist dat is in mijn ogen ook de functie van het juist toepassen van de juiste selectiviteitdsregels, dus verschillende layers van beveiligingen creeren zodat deze elkaar niet negatief kunnen beinvloeden en in de juiste volgorde bij bv overbelasting afgaan en dus de voorliggend deel beveiligen.
Je zegt dat je het snapt, maar dat blijkt niet uit je reactie.

Met het plaatje van @John245 in ogenschouw, leg mij eens uit je selectiviteit behaald in een 3x25A afgezekerde huisinstallatie, en ook hoe dat veiliger (dat waren je originele woorden, "negatief beinvloeden" is nogal intepretabel) zou zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Oké, dank je, ik was dus juist door die 3*35A de mist ingegaan. Wat ik vergeten was dat een 1*10A toch nog een lagere mnd kosten had, ik ging van uit van de zelfde prijs als bij een 1*25A.

Ik ben alleen nog steeds niet overtuigd dat je deze in een normaal huis, waar je nu een 3*25A zit, normaal gaat gebruiken. Ik snap dat het technisch wel kan maar een grote toepassing in bestaande woningen zoals we deze hier in Nederland hebben verwacht ik niet, tenminste niet op korte tijd.
Nieuwbouw waarbij hier rekening mee wordt gehouden kan hier natuurlijk verandering in brengen. Echter als ik kijk naar de huidige normen en voorschriften die hiervoor gelden en de manier hoe bouwers hiermee omgaan, verwacht ik helaas geen grote impact in.
Op dit moment gaan bouwers alleen vergroenen als ze door eisen en bouwregels daartoe gedwongen gaan worden. En juist daar, zeker met dzee nieuwe regering verwacht ik geen postieve wending, eerder een terugstap in de ingeslagen weg (kijk maar naar wat er met de warmtepomp nu gebeurt, nu nog te bouwen warmtepompen zullen zeker geen warmtepomp meer krijgen als er nog een gasleiding in de wijk aanwezig is.

[ Voor 36% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2024 00:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat je cop bedoelt. Scop is een gemiddelde cop vast gesteld onder vaste omstandigheden, berekend per gebied (klimaatinvloeden). Dus niet iets wat je zelf uitrekent.
Oh?
Ik ken sCOP alleen als term voor de seizoens-COP, de gemiddelde COP over een heel jaar, @Sjamo

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 02-07-2024 08:03 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:28
Voor de 10A woning het kan maar het komt met beperkingen.

In dat eplucon concept heeft de woning 1fase en 30A terbeschikking
De inductiekookplaat kan niet gelijktijding met de electrische oven en wasmachine en warmtepomp worden uitgeschakelt op moment die gebruikt worden.
(dat is kwestie dat ze een Solax hybride gebruiken, kwestie meer hybride vermogen en meer kWh- accu)
Als ook dat je ruimte nodig hebt voor 60-80m2 aan PV-panelen.

Voor wie in de data wil grasduinen https://www.e-plushome.nl/
Energieverbruik is enkel de slimme meterdata, het verbruik in woning zelf zie je niet.
Of er sprake is van bewoning mag je zelf oordelen.

3 fase voor de woning kan, maar dan heb je aan de netzijde een 1 fase hybride nodig en dat komt wel met meer verlies, vanwege conversie AC>DC>AC.
Financieel zie ik het voordeel niet, zeker niet met een dynamisch contract omdat beter gebruik kan maken van de paar hoogste uren met dynamisch en een 3x25A

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:16

pvg

bbbrumbrum schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Waarom zou je dan naar 3-fase gaan?

Dat is alleen voor je auto nodig, maar die wil je sowieso eigenlijk niet uit accu laden vanwege inefficientie.

Omwille van simpliciteit zou ik lekker bij 1-fase blijven.

En welke 3-fase motoren heb jij in een woonhuis? :+
De situatie hier is dat het al 3 fasen is: pv, ev, meterkast, onderverdeler in garage (incl lange kabel naar garage) enz. Ik vroeg me af hoe je dat met bijv victron spul achter een 1-fase 10A aansluiting zou kunnen krijgen zonder de gehele electra opnieuw te doen.
EV kun je ‘s zomers vanuit PV laden, maar om nou in de winter gelimiteerd te zijn tot 2.3kW laden… dat zou dus ook vanuit accu moeten kunnen. Opzich levert het weinig extra requirements aan inverters/accu, want die moeten toch al op dergelijke vermogens berekend zijn (inductie koken, oven, quooker, beregeningspompje, wasmachine/droger, enz.).
Zit je wel al snel naar 50+ kWh opslag te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:00
pvg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:34:
[...]

De situatie hier is dat het al 3 fasen is: pv, ev, meterkast, onderverdeler in garage (incl lange kabel naar garage) enz. Ik vroeg me af hoe je dat met bijv victron spul achter een 1-fase 10A aansluiting zou kunnen krijgen zonder de gehele electra opnieuw te doen.
EV kun je ‘s zomers vanuit PV laden, maar om nou in de winter gelimiteerd te zijn tot 2.3kW laden… dat zou dus ook vanuit accu moeten kunnen. Opzich levert het weinig extra requirements aan inverters/accu, want die moeten toch al op dergelijke vermogens berekend zijn (inductie koken, oven, quooker, beregeningspompje, wasmachine/droger, enz.).
Zit je wel al snel naar 50+ kWh opslag te kijken.
Het zijn verschillende discussies:
-kan het technisch
-kosten
-lifestyle

Kort: kunnen & willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Simpel360 Je mist er nog eentje: - levert het maatschappelijk voordeel op?

Een onderliggend argument lijkt ontlasten van het net te zijn. Maar wellicht gaat dat juist beter met 3x 25A installaties die actief ontlasten (dus terugleveren bij veel vraag (in de wijk), etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:00
Gwaihir schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:05:
@Simpel360 Je mist er nog eentje: - levert het maatschappelijk voordeel op?

Een onderliggend argument lijkt ontlasten van het net te zijn. Maar wellicht gaat dat juist beter met 3x 25A installaties die actief ontlasten (dus terugleveren bij veel vraag (in de wijk), etc.)
Nee hoor, beide valt bij mij onder lifestyle :+
Dat het niet de jouwe of mijne is is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 04:03:
Voor de 10A woning het kan maar het komt met beperkingen.

In dat eplucon concept heeft de woning 1fase en 30A terbeschikking
De inductiekookplaat kan niet gelijktijding met de electrische oven en wasmachine en warmtepomp worden uitgeschakelt op moment die gebruikt worden.
(dat is kwestie dat ze een Solax hybride gebruiken, kwestie meer hybride vermogen en meer kWh- accu)
Als ook dat je ruimte nodig hebt voor 60-80m2 aan PV-panelen.

Voor wie in de data wil grasduinen https://www.e-plushome.nl/
Energieverbruik is enkel de slimme meterdata, het verbruik in woning zelf zie je niet.
Of er sprake is van bewoning mag je zelf oordelen.

3 fase voor de woning kan, maar dan heb je aan de netzijde een 1 fase hybride nodig en dat komt wel met meer verlies, vanwege conversie AC>DC>AC.
Financieel zie ik het voordeel niet, zeker niet met een dynamisch contract omdat beter gebruik kan maken van de paar hoogste uren met dynamisch en een 3x25A
dank, ik begin dit vreemd systeem eindelijk te snappen, 8)7
belangrijk is, en daar ging ik zelf de mist mee in, ook mn qua selectiviteit, dat met deze speciale omvormer er dus in feite geen teruglevering vanuit de pv richting het net gebeurt.
en dat is afwijkend wat je bij een meer standaard systeem ziet.
er is dus (via de omvormer) ook een volledige scheiding tussen de de interne stroomvoorziening op 1-Fase 30A en de netaansluiting op 10A. En ook dat kun je zeker niet standaard noemen.

En @Domba heeft in zijn post ook aan dat dit wel met beperkingen komt, logisch gezien je bij max. 30A 1-Fase toch ook met moderne apparatuur tegen de grenzen aan gaat lopen.
Dat is dan de keuze die men dient te maken.
als demohuis leuk om te zien wat mogelijk is als je maar out of the box gaat denken alleen zie nog wel wat beeren op de weg om dit breed uit te rollen. prijstechnisch vrees ik op dit moment gewoon niet haalbaar.
M.n. als je kijkt hoe de afgelopen jaren de prijsstijgingen op bouwproducten zijn verlopen, dit huis is natuurlijk nog voor die prijsstijging in een fabriek gebouwd. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MacD007 @Domba Waar vond je die technische details over 30A en hoe de omvormer t.o.v. het net is aangesloten? (Het zijn wat veel linkjes daar, en zo op het oog naar marketing artikelen.)

Zag wel dat het accupakket al geheel vervangen is (van Ecoforest op het filmpje naar Triple Power op de foto die er nu staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gwaihir schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:31:
@MacD007 @Domba Waar vond je die technische details over 30A en hoe de omvormer t.o.v. het net is aangesloten? (Het zijn wat veel linkjes daar, en zo op het oog naar marketing artikelen.)

Zag wel dat het accupakket al geheel vervangen is (van Ecoforest op het filmpje naar Triple Power op de foto die er nu staat).
zie de link bij @Domba en dan de jaarafrekening

daar staat deze uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xp5sNlje6bLrcFwGJwcrZMGWCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6DYAtnDjWcKySg96bjT436l.png?f=fotoalbum_large

hoe dat in detail nu werkt en welke HW je daar nu exact voor nodig hebt heb ik niet verder onderzocht.
Wat ik uit bovenstaand schema lees is dat je alleen netinvoer hebt en e.e.a. dus blijkbaar door de omvormer geregeld gaat worden. wat ik alleen een beetje vreemd vind is die 30A keuze, want dat is geen gangbare grote, 32A of 25A zijn eigenlijk hier de gebruikelijke grotes keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank @MacD007. En nee, niet alleen invoer vanaf het net. Op de link ('hoofdpagina') staat ook teruglevering bij het 'nu' dashboardje en in de grafiek energieverbruik. En je vind 'm ook op de jaarafrekeningen zelf.

Die 1x 30A lijkt inderdaad nogal een krappe keuze. Zal wel met (meerkosten) grotere omvormer en accu te maken hebben, vanuit het perspectief van een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gwaihir schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:00:
Dank @MacD007. En nee, niet alleen invoer vanaf het net. Op de link ('hoofdpagina') staat ook teruglevering bij het 'nu' dashboardje en in de grafiek energieverbruik. En je vind 'm ook op de jaarafrekeningen zelf.

Die 1x 30A lijkt inderdaad nogal een krappe keuze. Zal wel met (meerkosten) grotere omvormer en accu te maken hebben, vanuit het perspectief van een paar jaar geleden.
Ja, dat zag ik later dus ook, maar die is wel met 10A ( waarschijnlijk zelfs lager) begrenst. dus veel stelt het ook niet voor, ik verwacht om als de batterijen vol zijn cq de laadlimiet bereikt is, om de rest nog te kunnen affakkelen ipv de panelen uit te zetten. Dus die interne zekering zal in elk geval lager moeten zijn dan de 10A hoofdzekering van netbeheerder, mn om deze te beschermen. (normaal zal dat dus een 6A installatieautomaat zijn, dat is de standaard die onder de 10A normaal gezien komt).
Geen idee of een netbeheerder hier ook een automaat gaat plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MacD007 Selectiviteit is voor beschikbaarheid, zodat niet de hele installatie uitvalt bij overbelasting/kortsluiting van een enkel circuit.
Het lijkt me evident dat als er maar 1 apparaat op aangesloten is (hier de Solax inverter/charger/mppt) het toepassen van selectiviteit niets toevoegt. Sterker, ik zou 'm gelijk, zonder automaat, na de hoofdschakelaar aansluiten.

De enige harde selectiviteitseis is trouwens tussen jouw hoofdzekeringen en de zekeringen in de wijktrafo.
Na de hoofdzekeringen is alleen het toepassen van gezond verstand vereist (en vaak komt dat alsnog op selectiviteit uit).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:49:
@MacD007 Selectiviteit is voor beschikbaarheid, zodat niet de hele installatie uitvalt bij overbelasting/kortsluiting van een enkel circuit.
had ik dan iets anders aangegeven ???
Het lijkt me evident dat als er maar 1 apparaat op aangesloten is (hier de Solax inverter/charger/mppt) het toepassen van selectiviteit niets toevoegt. Sterker, ik zou 'm gelijk, zonder automaat, na de hoofdschakelaar aansluiten.
ik zal je niet tegenhouden.
De enige harde selectiviteitseis is trouwens tussen jouw hoofdzekeringen en de zekeringen in de wijktrafo.
Na de hoofdzekeringen is alleen het toepassen van gezond verstand vereist (en vaak komt dat alsnog op selectiviteit uit).
juist, vooral dat laatste "gezond verstand vereist" d:)b , en wat je blijkbaar dan zelf ook tot de ontdekking komt dat je mogelijk toch enige selectiviteit moet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:16:

hoe dat in detail nu werkt en welke HW je daar nu exact voor nodig hebt heb ik niet verder onderzocht.
Wat ik uit bovenstaand schema lees is dat je alleen netinvoer hebt en e.e.a. dus blijkbaar door de omvormer geregeld gaat worden. wat ik alleen een beetje vreemd vind is die 30A keuze, want dat is geen gangbare grote, 32A of 25A zijn eigenlijk hier de gebruikelijke grotes keuzes zijn.
Ik heb nu door dat je nog niet bekend was met volledig configureerbare apparatuur.

Intelligente apparatuur zoals die Solax, maar ook het Nederlandse Victron, moet je natuurlijk voorzien van de juiste zekeringen aan de inkomende en uitgaande zekeringen. Maar het is ook volledig instelbaar met software limieten per situatie.
Victron heeft jaren ervaring met campers en boten. Daar heb je spanning vanaf panelen, spanning vanaf een dynamo op de verbrandingsmotor (12V/24V/400V) en spanning vanaf het net als je aangemeerd bent in de haven of stil staat op een camping.
De omvormer, of verschillende omvormers, praten met elkaar via een protocol (modbus bijvoorbeeld) en zorgen er zo voor dat de vooraf ingestelde waardes niet overschreden worden. In geval van netvoeding stel je bijvoorbeeld in dat je in deze haven maximaal 20A af mag nemen. Het laden van de batterij of de lasten in de boot worden dan voor maximaal 20A voorzien uit de het net, de rest komt uit de batterij of zon als die schijnt. De volgende haven is maximaal 6A, dus dan pas je de waarde naar beneden aan. Als je niet terug kan leveren dan zorgt de omvormer er voor dat de overtollige PV stroom nergens heen gaat als batterij vol zit. In gevallen dat je wel terug levert maar vast zit aan een kleine aansluiting dan stel je simpelweg een limiet in. Soms is dat een gecombineerde waarde met bovenstaande wat afname betreft, soms kan je afname en terug leveren apart instellen.

Waarom er in het voorbeeld 30A gekozen is? Waarschijnlijk het type omvormer, dit merk lever varianten tussen de 5kW en 15kW op een enkele fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb nu door dat je nog niet bekend was met volledig configureerbare apparatuur.

Intelligente apparatuur zoals die Solax, maar ook het Nederlandse Victron, moet je natuurlijk voorzien van de juiste zekeringen aan de inkomende en uitgaande zekeringen. Maar het is ook volledig instelbaar met software limieten per situatie.
Victron heeft jaren ervaring met campers en boten. Daar heb je spanning vanaf panelen, spanning vanaf een dynamo op de verbrandingsmotor (12V/24V/400V) en spanning vanaf het net als je aangemeerd bent in de haven of stil staat op een camping.
De omvormer, of verschillende omvormers, praten met elkaar via een protocol (modbus bijvoorbeeld) en zorgen er zo voor dat de vooraf ingestelde waardes niet overschreden worden. In geval van netvoeding stel je bijvoorbeeld in dat je in deze haven maximaal 20A af mag nemen. Het laden van de batterij of de lasten in de boot worden dan voor maximaal 20A voorzien uit de het net, de rest komt uit de batterij of zon als die schijnt. De volgende haven is maximaal 6A, dus dan pas je de waarde naar beneden aan. Als je niet terug kan leveren dan zorgt de omvormer er voor dat de overtollige PV stroom nergens heen gaat als batterij vol zit. In gevallen dat je wel terug levert maar vast zit aan een kleine aansluiting dan stel je simpelweg een limiet in. Soms is dat een gecombineerde waarde met bovenstaande wat afname betreft, soms kan je afname en terug leveren apart instellen.

Waarom er in het voorbeeld 30A gekozen is? Waarschijnlijk het type omvormer, dit merk lever varianten tussen de 5kW en 15kW op een enkele fase.
dank voor de uitleg, maar wat gebeurt als Intelligente apparatuur dan toch niet meer zo intelligent blijkt cq in de fout gaat , is bij software niet helemaal uit te sluiten ? welke backup heb je dan ?
ik dacht overigens al dat het op jou beschreven manier geregelt zou gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als de software faalt heb je nog de zekering bij de hoofdaansluiting van de netbeheerder. In geval van een D10 automaat moet je even lopen en de schakelaar weer omhoog drukken, in geval van een smeltpatroon is het een duur telefoontje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:12:
Als de software faalt heb je nog de zekering bij de hoofdaansluiting van de netbeheerder. In geval van een D10 automaat moet je even lopen en de schakelaar weer omhoog drukken, in geval van een smeltpatroon is het een duur telefoontje. :+
Oké, duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:04
jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:12:
Bij Liander vervangen ze de smelt patroon gratis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKwu91rTK1UdEYIlP8dsXjlS_7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6SHOmhjeyt1IqzhDVtHoV2b.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:09
MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:09:
[...]

dank voor de uitleg, maar wat gebeurt als Intelligente apparatuur dan toch niet meer zo intelligent blijkt cq in de fout gaat , is bij software niet helemaal uit te sluiten ? welke backup heb je dan ?
ik dacht overigens al dat het op jou beschreven manier geregelt zou gaan worden.
Ten eerste,.. zoals jij in een eerdere post al expliciet constateerde, en ik impliciet had aangenomen (maar dat was niet altijd duidelijk): het betreft hier een ver buiten de box denken met betrekking of het “eventueel technisch te realiseren is”.
Voorlopig is dit nog verre van praktisch.

Met betrekking tot “wat als de intelligente apparatuur toch niet zo intelligent is” heb je een zeer valide punt en dat gaat al veel eerder dan met een extreem 1fase 10A huis een issue worden.

Als je deze vrij extreme energy control vanuit home assistant gaat besturen dan ben je inderdaad veel te gevoelig voor “hiccups”.

Mijn visie om dat te voorkomen is een vrij dedicated processor, een PLC of een minimaal Linux computertje met als enige taak om de energie te controleren. Daarvoor kan je namelijk vrij robuuste software schrijven. En dat zal je dan moeten voorzien van vrij robuuste schakel electronica.
De truc is dan dat het ding er volledig autonoom voor zorgt dat de energie balans altijd “veilig” is.
Op die controller moet dan een interface zitten waar je “doelen” mee mee kan geven (bijvoorbeeld “probeer de auto op te laden” of “probeer de oven aan te zetten” of “geeft warmtepomp prioriteit”)
De rationale achter zo’n aanpak is:
- relatief simpel/beperkt ding waar kwa hardware niet veel aan stuk kan en dat kwa software eenvoudig genoeg is om goed uit te kunnen testen voor het in gebruik gaat.
- de “doelen” kunnen op een veel complexere manier tot stand komen. Door die complexiteit is er inderdaad een risico dat de intelligentie tot een strijdig doel komt (bijvoorbeeld zowel warmtepomp aan als auto opladen).
- maar de robuuste simpele controller “zorgt dus dat er geen schade komt”.

Met andere woorden…
- traditioneel creeer je robuustheid door te vertrouwen op simpele mechanische beveiligingen.
- het klopt dat het risicovol is dat te vervangen door complexe computertjes.
- de oplossing ligt in het scheiden van die aanpak in een inderdaad foutgevoelige complexe computer voor de complexe taken en een “welliswaar software gebaseerde” maar “robuste simpele controller” voor de veiligheids taken.

Nb, voorbeeld van deze aanpak is bijvoorbeeld de “smart loading” die bijna alle EV laadpalen doen middels stroom meting op de electriciteits aansluiting of via de P1 interface waarmee ze de auto met 11kW opladen maar wel actief zorgen dat de hoofdzekering er nooit uit klapt.
Bij voorbeeld ook de smartEVSE die in een ander forum op tweakers veelvuldig besproken wordt.

NB, dit is trouwens een standaard aanpak mbt veiligheid op complexe machines. Op mijn werk doen we dat vergelijkbaar. “Scheiden van functionaliteit naar robuste simpele veiligheids circuits versus complexe functionaliteit circuits”

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 02-07-2024 19:07 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
@MacD007 de 10A woning heeft een C10A automaat van ABB van liander

De 30A is een gevolg van dat aanvankelijk net na de oplevering er een Ecoforest E-manager van 17,4kWh werd gebruikt, er hangen 2 Solax omvormers.

Dat ontwerp zal 2019 begin 2020 gemaakt zijn, ze zijn verkoper van het Spaanse Ecoforest als ook van Solax.
Met een grote hybride omvormer en meer Accu, die nu beter betaalbaar, zijn er minder beperkingen.

Als vaak genoeg voorbij gekomen, ik heb ook een eilandbedrijf setup met netondersteuning alleen dan op 3 fase, maar dan met Deye hybride omvormers en 3x zoveel accu en 3x25A.

Het kan prima met 1x25A, maar dat geeft geen voordelen, 1x10A is gewoon een uitdaging, het is nu eenmaal zodat bepaalde officiele feestdagen in December vallen met meer huiselijke activiteiten :X

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@MacD007 Ecoforest E-managers was van 2018 of zo, die had gewoon pylontech accu's in een enorme kast een beter plaatje heb ik zo nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhFpV-huw3Bs6sQwTaRa4dYSNEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3TTZo0KCxbioCPUL5AjLMqrQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
HermanGast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:28:
Ik gebruik een aantal gebruikte Enphase IQ7X micro-omvormers, die doen het prima in de 48V range (op de busbar met 6x Pylontech 15s) en die produceren ieder ca. 300Watt. (Parallel aan 3x Victron Multiplus 48/3000). Voorheen met slimme stopcontacten maar nu schakel ik ze met ShellyPro relais met MQTT, dat werkt tot nu toe erg goed. (MQTT server zit in de Victron GX) Let op dat niet iedere omvormer bestand is tegen het aan/uit zetten met volle DC er op. De IQ7X is erg robuust.
Door er een op iedere fase te zetten kan ik daar ook mee spelen (300/600/900Watt) maar in de praktijk meestal alle 3 aan bij ontladen.
Schakel je met de ShellyPro de DC of AC kant?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05:53

HermanGast

Exige GT3

RaymondD schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Schakel je met de ShellyPro de DC of AC kant?
Aan de AC kant.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:02:

[..]

Het laden van de batterij of de lasten in de boot worden dan voor maximaal 20A voorzien uit de het net, de rest komt uit de batterij of zon als die schijnt. De volgende haven is maximaal 6A, dus dan pas je de waarde naar beneden aan.
Heb je er enig beeld van met welke karakteristieken dat gebeurt?

In een huishouden schakel je toch gebruikers van (vrijwel) 16A in en uit, waar de energiemanager maar op te reageren heeft. (Een oven die gaat voorverwarmen, en zo ook de (vaat)wasmachine, inductieplaten, wellicht een doorstroomverwarmer. En eventueel een EV-lader, maar die zou 't slim / aangekondigd moeten kunnen doen.) Er is dus altijd een stukje reactietijd wat haaks staat op de behoefte dat bij een calamiteit direct de beveiliging eruit knalt. (Dat stukje reactietijd mis ik ook 'n beetje in @Stefannn's laastste post.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Gwaihir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Dat hangt geheel van het type omvormer af. Daar ze offgrid kunnen werken wordt er de impressie gewekt dat ze de ondersteuning van het net niet nodig hebben. Dat er dan 10A toch beschikbaar is zou alleen maar meer speling moeten geven.

Helaas reageert niet elke omvormer hetzelfde als je uit het niets een flinke belasting aan zet. Her en der zie je op Youtube ook andere filmpjes van goedkope Chinese omvormers die vervangen worden door een dure Victron omdat de lampen elke keer dimmen of knipperen als de boiler of airco aan slaat. Dit zijn dan wel Amerikaanse toestanden waar door het halve voltage dubbel zo hoge stromen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jadjong Ik bedoelde vooral t.a.v. die link met het net: wat is de schakelkarakteristiek daarvan = hoeveel overbelasting (in enige richting) komt daarop voor, voor hoe lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je bedoelt de sampling frequentie van de energiemeter waarop de omvormer bepaalt hoeveel er het net in/uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jadjong Onder andere. Binnen de sampling frequentie zal het system nog totaal niet reageren, lijkt me. Dus een piek wordt 1:1 doorgegeven, maar ook daarna zal die niet in één klap zo maar weg geregeld zijn, daar gaat ietsje tijd overheen. Al met al zal er een regelkarakteristiek ontstaan die lijkt op de afschakelkarakteristieken van de zekeringen, waar we eergister over spraken.

Die regelkarakteristiek t.o.v. het net van de omvormer / Victron / of andere spullen, zal binnen die van de (hoofd)zekering moeten blijven. En dat lijkt me best 'n uitdaging (die zoals eerder genoemd een HA oplossing al vrij snel buiten spel zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:22:
[...]

In een huishouden schakel je toch gebruikers van (vrijwel) 16A in en uit, waar de energiemanager maar op te reageren heeft. (Een oven die gaat voorverwarmen, en zo ook de (vaat)wasmachine, inductieplaten, wellicht een doorstroomverwarmer. En eventueel een EV-lader, maar die zou 't slim / aangekondigd moeten kunnen doen.) Er is dus altijd een stukje reactietijd wat haaks staat op de behoefte dat bij een calamiteit direct de beveiliging eruit knalt. (Dat stukje reactietijd mis ik ook 'n beetje in @Stefannn's laastste post.)
Wat bedoel je met "karakterstiek"

Wat is de vraag exact, ik draai ook delen van de dag volledig off-grid , dan is fysiek met een relais de netaansluiting onderbroken.

Met net ondersteuning exporteer je de in en uitschakel pieken, bij off-grid is het afhankelijk van je keuzes hoeveel je er van merkt.
Met led verlichting en al die geschakelde voedingen merk je veel minder van deze in en uitschakelpieken, als ook dat je boven 70% van je vermogen (in mijn geval 9kW voor alle 3 fase, de Deye is nominaal 4kW per fase met tot 6kW per fase scheef belasting [voor 1 min is er nog wel meer mogelijk, maar dat is niet wat je normaal wilt gebruiken], zolang alle 3 fase samen niet boven 12kW gaan) minder essentiele verbruikers tijdelijk uitschakelt.
Dat heeft die 10A woning ook gewoon 30A normaal die kunnen ook tijdelijk even omhoog naar 40A, daar ze 1fase gebruiken.

Ik heb 3 fase, gewoonlijk max 12kW met 5kW extra voor max 3 uur voor het geval.

Als je bedoeld afzekeringen, sneller dan 100 milliseconden dat is een uitdaging,
Of wel de magnetische afschakeling van een automaat, datasheets geven wel wat, maar daar ben ik gewoon praktisch.
Ik heb mijn automaten geselecteerd op basis van gewoon testen en voor eindgroepen uitgekomen op EMAT 16A alamats.
(ik gebruik voor testen een 20j oude 230mm 2000W haaksslijper zonder softstart heeft met een aanloopstroom tot 29-30A omdat ik niks beter heb om het beter te meten voor de eindgroepen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:56:
@jadjong
Die regelkarakteristiek t.o.v. het net van de omvormer / Victron / of andere spullen, zal binnen die van de (hoofd)zekering moeten blijven. En dat lijkt me best 'n uitdaging (die zoals eerder genoemd een HA oplossing al vrij snel buiten spel zet).
Voor eilandbedrijf met netondersteuning setup maak je hier een denkfout, de netaansluiting is eigenlijk een nevenzaak aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:04:
Voor eilandbedrijf met netondersteuning setup maak je hier een denkfout, de netaansluiting is eigenlijk een nevenzaak aansluiting.
Ik doel op een setup zoals jij (de post erboven) beschrijft te hebben: een relatief hoge onafhankelijkheid van het net (eilandbedrijf is dus mogelijk voor de gehele installatie of tenminste een groot deel), maar (naar ik aanneem) wel rechtstreeks (synchroon dus ook) netgekoppeld. Zodat de netaansluiting dus gebruikt wordt zonder (de verliezen van) AC > DC > AC conversie.

En mijn vraag is in feite: in hoeverre kun je zo'n installatie daadwerkelijk een stuk 'zwaarder' uitvoeren intern, dan de netaansluiting is?

En je beantwoordt die ook al, zoals ik vermoedde:
Met net ondersteuning exporteer je de in en uitschakel pieken
Het lijkt me dat voor een al te krappe aansluiting - zoals dus een 10A 'garage' aansluiting op een woning - dat een uitdaging kan worden. Je geeft dan nl. aan die netaansluiting pieken door waarop zo'n lichte aansluiting niet is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gwaihir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Ik doel op een setup zoals jij (de post erboven) beschrijft te hebben: een relatief hoge onafhankelijkheid van het net (eilandbedrijf is dus mogelijk voor de gehele installatie of tenminste een groot deel), maar (naar ik aanneem) wel rechtstreeks (synchroon dus ook) netgekoppeld. Zodat de netaansluiting dus gebruikt wordt zonder (de verliezen van) AC > DC > AC conversie.
Eilandbedrijf is voor alles, mijn huis kan je ook zien als een boot, die zo nu en dan walstroom inprikt
Ik neem veel van de AC > DC > AC voor mijn rekening, lijkt misschien vreemd, ben eigenlijk op weg om alleen een netverbinding te hebben van 5 minuten voor to 1 minuut na dat ik wil laden van de netaansluiting of terugleveren. De net-kwaliteitscontrole en vereisten om te voldoen aan de netcode en netsynchronisatie kost ook energie.
In het geval van met Deye is het eigenverbruik per Deye ~30W minder in off-grid dan met spanning op de grid ingang.
Als ik klaar ben met mijn opknapwoning is een 3x25A netaansluiting te klein, maar heel bewuste keuze en als ik dak van de woning deel van rand tot rand vol ligt is dat ~40kWp PV.

Ik heb ook een bestemming voor 10-12MWh/jaar mijn netaansluiting te klein is, die op dit moment niet rendabel is.
En mijn vraag is in feite: in hoeverre kun je zo'n installatie daadwerkelijk een stuk 'zwaarder' uitvoeren intern, dan de netaansluiting is?

En je beantwoordt die ook al, zoals ik vermoedde:
Dat is geen issue bij eiland bedrijf is onafhankelijk van je netaansluiting, het is afhanklijk van wat je kan opwekken en of je deze ook kan sturen/reduceren.
Wat nu goed betaalbaar verkrijgbaar is op basis van LV 51.2V accu' s is denk ik 3x35A of 3x40A voor achter de meter. De belangrijkste post of het ook rendabel is, zijn de kosten xxx euro/kWh voor je accu
[...]

Het lijkt me dat voor een al te krappe aansluiting - zoals dus een 10A 'garage' aansluiting op een woning - dat een uitdaging kan worden. Je geeft dan nl. aan die netaansluiting pieken door waarop zo'n lichte aansluiting niet is ingesteld.
Je bedoeld dit (is alleen de afname richting/ teruglevering is ongeveer vergelijkbaar, beide is de Deye on-grid, maar het effect van een bepaalde functie wel niet ingeschakeld te hebben of niet
(MI-ingang wel of niet ingeschakeld icm met een positieve grotere of kleinere off-set parameter "zero-export power" die de Deye heeft,
Mi-ingang, als je er niet bekend mee bent, kan gebruikt worden om gewone netgebonden grid-tie omvormer(s) of micro omvormers aan te sluiten op de Deye en te sturen met frequentie sturing 50-55Hz om de PV-opwek te regelen, is wel verschillend voor een bepaalde firmware versies daar zitten ook verschillen tusssen, deze was voor FW1135 van begin 2023 voor deze hybrides)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGEkUYV7lXXM95a4ivVDXzwHLcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmxT8M232SuBAomsaapkZJDz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
De vraag is eigenlijk, hoe snel reageert de omvormer op een inschakelpiek om te voorkomen dat dit door het net opgevangen moet worden? Dat hangt van de omvormer af, het gekozen meetinstrument waarmee deze communiceert en de piek zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-06 19:16
DaCoTa schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Als je een handige hobbyist bent, kun je natuurlijk een P1 adapter maken die bij negatieve prijzen opwek van zonnepanelen faked naar de Homewizard.
Tenzij je HomeWizard voor meer dan alleen de batterij gebruikt, want daar heb je dan niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DaanTriple7 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Tenzij je HomeWizard voor meer dan alleen de batterij gebruikt, want daar heb je dan niets meer aan.
Kun je dan niet een tweede HW installeren met een ander account?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
timpel_800 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:44:
Ik heb dit topic doorgelezen omdat ik ook geïnteresseerd ben in een thuisaccu.
We zijn sinds vorig jaar van het gas af en dus een WP, rijden een EV, hebben veel zonnepanelen en ik heb ook nog eens een hobby/zaterdag-bakkerij aan huis waar veel stroom doorheen gaat (1 x per week 150kw als ik bak en er draaien 24/7 koelkasten en vriezers. Aansluiting 3x50A

Verbruik +/- 20.000kWh
Opwekking +/- 12.000kWh
Eigen consumptie +/- 4000kWh
EV (via Zappi) +/- 3000kWh

Een accu lijkt mij dus een logische volgende stap. Het zou mij al erg tof lijken om in de zomer het nachtverbruik naar 0 te brengen (meestal 5-10kwh/nacht). Het niet is niet bedoeling om de bakkerij te laten draaien op de accu. Maar zoals ik daar net de vaatwasser aanzet terwijl er een anderhalf uur durende wolk voor de zon schuift. Dat soort dingen lijken mij nuttig.

Ik ben realistisch wat betreft de winter. Met meer dan 18kWp aan panelen heb ik in januari 325kw opgewekt dus dat zet weinig zoden aan de dijk, maar misschien kan ik dan met een dynamisch tarief als de wind waait de batterij 'goedkoop' laden.

Ik heb dus in totaal 4 omvormers (SMA) waarvan de grootste een van 6000W die op het zuiden ligt en dus het leeuwendeel van opwekking voor z'n rekening neemt. Deze omvormer is van 2018 en dus al buiten de garantie. Deze zou eventueel vervangen kunnen worden door een hybride, maar als het anders kan dan liever niet natuurlijk.

Qua capaciteit zouden we dus op iets van 20kWh accu uitkomen, maar 15 is misschien ook goed om te beginnen.
Ik kan veel zelf, dus het installatiewerk kan ik zelf doen, maar zelf een accu bouwen van een YT filmpje gaat mij te ver. Ook ben ik slecht thuis in 'scripts, homewizzard' en dat soort dingen.

Op zolder heb ik ruimte tegen een betonnen muur en op een betonnen vloer. Dat is redelijk dichtbij de omvormer en ook is het geen probleem AC kabels naar beneden te trekken via een koof.

Misschien is het wat kort door de bocht, maar wie weet hebben jullie een advies.
Als je van plan bent om later uit te gaan bereiden is het denk ik wel verstandig daar nu al wel rekening mee te houden. Vooral hoogspanningsystemen kunnen daar tegen grenzen aan lopen aangezien die meestal losse units in serie hebben staan en daardoor tegen een maximale spanningen aan lopen. Ik kan mijn 12 kWh systeem bijvoorbeeld niet meer uitbreiden omdat er geen accu’s meer extra in serie gezet worden, de totale spanning wordt dan te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:50

Ethirty

Who...me?

Er verschijnen volgens mij steeds meer startups die batterij oplossingen aanbieden. Ik kwam laatst de Smartjuice tegen.

Dit is volgens mij vrijwel exact hetzelfde concept als Sessy, maar dan iets beter vorm gegeven.

Wat zou een argument zijn om voor zo'n startup te kiezen, ze zijn niet uitzonderlijk goedkoop of functioneel bijzonder toch?

Met de huidige boetes en naderende einde van salderen ben ik me aan het orienteren om mijn eigen verbruik te maximaliseren, maar ik krijg op geen enkele manier een accu al rond gerekend.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ethirty schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:28:
Er verschijnen volgens mij steeds meer startups die batterij oplossingen aanbieden. Ik kwam laatst de Smartjuice tegen.

Dit is volgens mij vrijwel exact hetzelfde concept als Sessy, maar dan iets beter vorm gegeven.

Wat zou een argument zijn om voor zo'n startup te kiezen, ze zijn niet uitzonderlijk goedkoop of functioneel bijzonder toch?

Met de huidige boetes en naderende einde van salderen ben ik me aan het orienteren om mijn eigen verbruik te maximaliseren, maar ik krijg op geen enkele manier een accu al rond gerekend.
Ik heb gisteren een homevolt van tibber gepreordered. Ik denk dat je het terug kan verdienen op de onbalans markt maar wil zelf niet de logica daarvoor uitvinden. Nu kan ik gewoon aankijken hoe zij het doen en ze geven je grid rewards.

Gaat get opleveren? Ik weet het niet. Maar ik heb wel het gevoel dat het kantelpunt nabij is en nu moeten die batterijen boeren de markt nog maken en zijn de prijzen relatief okee. Als salderen eraf gaat breekt de gekte los en is er niet meer aan batterijen te komen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

als aliexpress plots met batterijenaanbiedingen komt, weet je dat je teveel surft op dat onderwerp....
maar 2k voor 15 kWh is ook een mooi bedrag.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005873811213.html

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

kmf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:01:
als aliexpress plots met batterijenaanbiedingen komt, weet je dat je teveel surft op dat onderwerp....

Haha, nice, in de accu-fuik. Moet alleen nog een omvormer bij zie ik. Blijft alsnog wel een gok lijkt mij, al komt zo goed als al het batterij spul daar vandaan. en als ik dan lees dat je de verkoper moet contacten rondom het communicatieprotocol. .

Edit: ik zie nu dat ze ook een variant met ingebouwde omvormer hebben. 4.100 voor 20kWh, je zou bijna een gokje wagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fioravanti op 04-07-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@kmf Het best kan je eens naar gebruikers ervaring informeren.
vanWalsum in "Zelf een powerwall bouwen"
Want als ik mij niet vergis heeft dat Victron systeem inmiddels gewoon Pylontech US5000 accu's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:59
kmf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:01:

Maar zit dat met de invoer kosten??

En op welke markten is deze te gebruiken? Inzetbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 05-07-2024 09:28 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hansieo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Maar zit dat met de invoer kosten??
0, want europa verscheping
En op welke markten is deze te gebruiken? Inzetbaar?
thuismarkt? of je stript hem en gebruik het in een victron systeem

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:59
@kmf

Dank voor de extra info. (y)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:18
Is een accu trouwens zomaar te gebruiken met elk systeem? Ik heb netjes Enphase iq7 micro's + metered s genomen zodat ik een gerenommeerd merk heb.

Maar zit ik dan vast aan een Enphase accu?

Als ik een accu neem dan zou ik er wel eentje willen met een noodstroom optie, het liefst eentje die automatisch werkt. Zag vanochtend weer een artikel op ad.nl (https://www.ad.nl/binnenl...-is-code-oranje~a0caa199/) over voorbereiding voor de oorlog... Nu ga ik er ook niet snel van uit dat we in een oorlog terecht komen, maar een backup voor stroom lijkt mij niet zo een heel gek idee? Dan heb ik die voorziening nog steeds ook al stopt het stroomnetwerk met functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
President schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:10:
Is een accu trouwens zomaar te gebruiken met elk systeem? Ik heb netjes Enphase iq7 micro's + metered s genomen zodat ik een gerenommeerd merk heb.

Maar zit ik dan vast aan een Enphase accu?

Als ik een accu neem dan zou ik er wel eentje willen met een noodstroom optie, het liefst eentje die automatisch werkt. Zag vanochtend weer een artikel op ad.nl (https://www.ad.nl/binnenl...-is-code-oranje~a0caa199/) over voorbereiding voor de oorlog... Nu ga ik er ook niet snel van uit dat we in een oorlog terecht komen, maar een backup voor stroom lijkt mij niet zo een heel gek idee? Dan heb ik die voorziening nog steeds ook al stopt het stroomnetwerk met functioneren?
Ja die oorlog is een reeel ding, echter als dat gebeurt heb je ook niet zo heel veel aan een noodstroom. Dan verwacht ik dat het er langer uit gaat liggen dan je paar accu's het redden.
De enphase accu integreert wel mooi met de envoy metered . De green guys lieten al zien in een filmpje dat de envoy netjes de accu gebruikt. Vb bij negatieve stroom eerst accu vol dan zonne panelen precies afknijpen totdat je eigen verbruik weg valt. Stijgt je eigen verbruik dan knijpt ie minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
MichaelReitsma schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Ja die oorlog is een reeel ding, echter als dat gebeurt heb je ook niet zo heel veel aan een noodstroom. Dan verwacht ik dat het er langer uit gaat liggen dan je paar accu's het redden.
De enphase accu integreert wel mooi met de envoy metered . De green guys lieten al zien in een filmpje dat de envoy netjes de accu gebruikt. Vb bij negatieve stroom eerst accu vol dan zonne panelen precies afknijpen totdat je eigen verbruik weg valt. Stijgt je eigen verbruik dan knijpt ie minder.
Ja, maar de Enphase is ook niet de goedkoopste...

En ja, dan zal het net er vast langer uitleggen. Maar dan kan ik nog steeds overdag stroom opwekken met mijn panelen en dat in de nacht gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:19
President schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Ja, maar de Enphase is ook niet de goedkoopste...

En ja, dan zal het net er vast langer uitleggen. Maar dan kan ik nog steeds overdag stroom opwekken met mijn panelen en dat in de nacht gebruiken?
Heb je daar geen eiland-bedrijf voor nodig? Kan dat al met Enphase? Ik dacht dat die nog druk bezig waren met het krijgen van goedkeuring op de module voor fysieke disconnect tov het net, wanneer noodstroom aan de orde zou zijn?

Ik ken hiervoor eigenlijk alleen de naam Victron, maar er kunnen er uiteraard meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:55:
[...]

Heb je daar geen eiland-bedrijf voor nodig? Kan dat al met Enphase? Ik dacht dat die nog druk bezig waren met het krijgen van goedkeuring op de module voor fysieke disconnect tov het net, wanneer noodstroom aan de orde zou zijn?

Ik ken hiervoor eigenlijk alleen de naam Victron, maar er kunnen er uiteraard meer zijn.
Nou, dat weet ik niet. Ik had verwacht dat die ontwikkeling wlr door sou gaan, maar lijkt mij toch een functie die elke accu bezitter wel zou willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:19
President schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Nou, dat weet ik niet. Ik had verwacht dat die ontwikkeling wlr door sou gaan, maar lijkt mij toch een functie die elke accu bezitter wel zou willen hebben?
Ik zou die functie graag willen hebben, maar hoe graag is wel afhankelijk van wat ik daarvoor neer moet tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Ik zou die functie graag willen hebben, maar hoe graag is wel afhankelijk van wat ik daarvoor neer moet tellen.
True. Enphase heeft ook https://duurzameboer.nl/k...20het%20elektriciteitsnet.

Maar: dergelijke functies maken het voor mij wel makkelijker om een uitgave aan een accu financieel te verantwoorden voor mezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06 10:33
Idem voor mij, zoals eerder vermeld.

Een SMA hybride omvormer met batterij kan ook noodstroom leveren indien hij zo aangesloten en geconfigureerd is. Bovendien kan hij black starts doen. Dus opstarten zonder net en met een lege thuisbatterij op het moment dat er weer voldoende PV opwek is. Voor mij een prettige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:09
Mijn Fronius heeft zonder accu ook noodstroom (pv-point), werkt natuurlijk alleen als er pv productie is. Nu nog een accu om 24/7 noodstroom te hebben en om straks de terugleverboete te voorkomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Franciesco schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:59:
Idem voor mij, zoals eerder vermeld.

Een SMA hybride omvormer met batterij kan ook noodstroom leveren indien hij zo aangesloten en geconfigureerd is. Bovendien kan hij black starts doen. Dus opstarten zonder net en met een lege thuisbatterij op het moment dat er weer voldoende PV opwek is. Voor mij een prettige gedachte.
Heb jij dat al dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06 10:33
Ja, sinds eind vorig jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het avontuur van de thuisbakkerij van @timpel_800 heeft een eigen plekje in timpel_800 in "Thuisaccu voor hobbybakkerij zinvol?" gekregen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier ook vooruit aan het kijken naar luxe verlichting. En die werkt tegenwoordig natuurlijk allemaal op DC. Vandaar de vraag:

Zijn er al mensen die de DC rechtstreeks in huis gebruiken? Zo ja, waarvoor, en (ongeveer) hoe ingericht? (Hoe goed kan de accu-manager ermee overweg bijvoorbeeld.)

Zelfs bij de uitgebreide Victron en Deye setups die hier langs komen, heb ik dit nog niet zien noemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Gwaihir Wel DC meerdere verlichtingpunten maar wel lokaal op een geschakelde 230V AC voeding.
Mijn 3 onderverdelers 3x230V AC bevinden zich al 15-40m van de Deye met accu's, zelf als ik deze centraal zou kunnen plaatsen is het nog in meeste optimale rechte lijnen verlegt 26-27m naar de laatste vaste lichtpunten voor de ruimte verlichting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:54
Gwaihir schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:52:
Hier ook vooruit aan het kijken naar luxe verlichting. En die werkt tegenwoordig natuurlijk allemaal op DC. Vandaar de vraag:

Zijn er al mensen die de DC rechtstreeks in huis gebruiken? Zo ja, waarvoor, en (ongeveer) hoe ingericht? (Hoe goed kan de accu-manager ermee overweg bijvoorbeeld.)

Zelfs bij de uitgebreide Victron en Deye setups die hier langs komen, heb ik dit nog niet zien noemen..
Daar is een goede reden voor: gelijkstroom (DC) is een stuk gevaarlijker in een installatie dan wisselstroom (AC). Onze huisinstallaties zijn allemaal ingericht voor wisselstroom volgens industrienorm NEN 1010. Het is gevaarlijk om DC hoogspanning in je huisinstallatie te gebruiken. Voorbeeld: een schakelaar voor wisselspanning die gelijkspanning moet schakelen, heeft het risico dat een vlamboog ontstaat en de stroom instandhoudt. Dat geeft risico op brand en daar zit niemand op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Neem aan dat hij DC laagspanning bedoeld, dus 12/24V verlichting. ;)
(En hem kennende waarschijnlijk in een KNX/Dali setup dus sowieso geen DC schakel materiaal in de buurt van de bewoner, maar alleen in een technische ruimte.)

Victron heeft gewoon 48-24V en 48-12V omvormers dus dan kan je die rechtstreeks vanuit je 48V accu voeden en het systeem houdt dat gewoon bij. Voordeel van hun oorsprong in boten/campers etc waar 12/24V verlichting en zelfs koelkasten heel normaal zijn.

Is zelfs efficiënter dan er eerst 230V van maken en dan weer door een voeding halen om er weer DC van te maken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Ethirty Warm: vooral een Loxone/Dali setup :D.

Qua spanning begon ik te denken bij de 48V die jij ook noemt, omdat het, naar ik begrijp, een heel gebruikelijke spanning is voor accu's. In 't (KNX/)LED topic komen ook wel hogere spanningen voorbij, voor bijv. een serie spots. Al met al lijkt het me het meest logisch op de spanning van de accu te distribueren naar de drivers en daar (soms dicht bij de lamp, soms nog steeds semi-centraal) verder te converteren.

Voor zoverre deze stroomvoorziening geschakeld wordt, zal dat met relais zijn, niet met wandschakelaars. (En in de spec van elk relais staat ook welke DC stromen hij mag schakelen. Het simpelste relais wat er nu in m'n installatie zit, doet inderdaad geen 48VDC maar stopt bij DC gebruik bij 30V (10A).)

De efficiëntie winst die je noemt is waar het me uiteindelijk om gaat. We hebben het hier steeds over flinke conversieverliezen. Die worden minder als nodeloze conversies worden uitgespaard.

@jdbiggelaa Is die 48V al DC hoogspanning voor je? Ik ga nog niet zo maar mee in 'een stuk gevaarlijker'. Ik lees het liever als 'wezenlijk anders' en post m'n vraag dus juist om bekendheid ermee op te bouwen. Ondertussen heb ik al 'gewoon' 750V gelijkspanningskabel liggen. Want dat is wat 'n SolarEdge 3 fase omvormer gebruikt en dat vind iedereen doodnormaal. En heeft ABN AMRO al jaren een DC-bedraad gebouw staan in A'dam Zuid. (Nog net, trouwens. Dat hele gebouw schijnt verhuisd te gaan worden.) En 24V kennen we inderdaad al heel erg goed van boten, vrachtwagens e.d. - en dan niet alleen voor de koelkast, maar ook voor stevige gebruikers als 'n magnetron / oven. Dus 48V (of zelfs 96?) moeten we toch ook al best onder de knie kunnen krijgen, lijkt me..

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 08-07-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Gwaihir schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:41:
@Ethirty Warm: vooral een Loxone/Dali setup :D.

@jdbiggelaa Is die 48V al DC hoogspanning voor je? Ik ga nog niet zo maar mee in 'een stuk gevaarlijker'. Ik lees het liever als 'wezenlijk anders' en post m'n vraag dus juist om bekendheid ermee op te bouwen. Ondertussen heb ik al 'gewoon' 750V gelijkspanningskabel liggen. Want dat is wat 'n SolarEdge 3 fase omvormer gebruikt en dat vind iedereen doodnormaal. En heeft ABN AMRO al jaren een DC-bedraad gebouw staan in A'dam Zuid. (Nog net, trouwens. Dat hele gebouw schijnt verhuisd te gaan worden.) En 24V kennen we inderdaad al heel erg goed van boten, vrachtwagens e.d. - en dan niet alleen voor de koelkast, maar ook voor stevige gebruikers als 'n magnetron / oven. Dus 48V (of zelfs 96?) moeten we toch ook al best onder de knie kunnen krijgen, lijkt me..
Neen, zeker niet. De accu in mijn e-bike is al 42V. En ja, hoge DC spanningen kom je ook tegen in PV installaties, maar die zijn ook volkomen gescheiden van de AC installatie. Als je weet wat je doet is er niks aan de hand. Maar kennis over DC installaties is nog zeker geen gemeengoed en ik zou doe het zelvers zonder behoorlijke kennis van elektrotechniek beslist ontraden om met hoge DC spanningen te gaan werken. Niet voor niets heb je een aparte certificering nodig om aan hoogvoltage batterijen van EV’s te mogen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 08-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gwaihir in de thuisaccu topics komt ook af en toe beveiliging langs. Automaten die de kortsluitstroom van een accu overleven zijn afschuwelijk duur.

Ook gewone schakelaars leven minder lang, zie onderstaande grafieken uit een random relais datasheet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERIezySoK4oA0mEhGhOkOmLBJog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iPtC6AiD4CoUUxVEAJp1o2Zs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:20:
@Gwaihir in de thuisaccu topics komt ook af en toe beveiliging langs. Automaten die de kortsluitstroom van een accu overleven zijn afschuwelijk duur.
Waarom wil ik die?

Ik zal moeten zekeren inderdaad, om te voorkomen dat die hoge stroom ooit zo maar door een willekeurige kabel in huis gaat lopen. Maar dat kan per 'groep' toch op een 10A (480W) tot hooguit 20A (960W)?

Desondanks: minder gebruikt spul => hogere prijs, waarschijnlijk..
Ook gewone schakelaars leven minder lang, zie onderstaande grafieken uit een random relais datasheet:

[Afbeelding]
Tx. Goed om te weten.

@jdbiggelaa E-bike, met ook 'n behoorlijk vermogen op een soortgelijk voltage als de thuisaccu's. En 400V en 800V accu's van EVs: goede referenties :). Samen met die soortgelijke voltages bij PV, zijn we als maatschappij dan toch snel meer ervaring aan het opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Gwaihir schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Waarom wil ik die?

Ik zal moeten zekeren inderdaad, om te voorkomen dat die hoge stroom ooit zo maar door een willekeurige kabel in huis gaat lopen. Maar dat kan per 'groep' toch op een 10A (480W) tot hooguit 20A (960W)?

Omdat de gemiddelde LFP-accu een kortsluitstroom van pak ‘m beet 10000 A kan genereren. Daar heb je speciale zekeringen voor nodig, ook al wil je maar afzekeren op 10 A. Een gewone zekering kan zo’n hoge kortsluitstroom niet breken en dan krijg je een mooie vlamboog en loopt de stroom vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 14:25
MrFish schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Omdat de gemiddelde LFP-accu een kortsluitstroom van pak ‘m beet 10000 A kan genereren. Daar heb je speciale zekeringen voor nodig, ook al wil je maar afzekeren op 10 A. Een gewone zekering kan zo’n hoge kortsluitstroom niet breken en dan krijg je een mooie vlamboog en loopt de stroom vrolijk door.
250A ANL zekering kan toch wel he?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:43:
[...]

offtopic:
Nee, dat volstaat niet - vrees ik. Ik zie breekcapaciteiten van 2.7 kA. LFP doet ongeveer 16 kA kortsluitstroom (3.2 V en 0.2 mOhm interne weerstand per cel). Uiteraard kun je wel bijvoorbeeld een T-class direct bij je batterij toepassen en verderop in het circuit mega's of ANL's, maar dan moet de breekcapaciteit van die laatste nog steeds wel hoog genoeg zijn. Voor mijn zelfbouw heb ik 400 A T-class bij de batterijen gepland en 200 A mega's bij de omvormers (multiplus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:43:
[...]
Gewoonlijk is de maximale onderbrekingscapaciteit 2700A voor een ANL, daar boven blijft de vlamboog gewoon tot ergens anders een beveiliging de stroom wel kan onderbreken met LPF accu's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Waarom wil ik die?

[...]
Tx. Goed om te weten.

@jdbiggelaa E-bike, met ook 'n behoorlijk vermogen op een soortgelijk voltage als de thuisaccu's. En 400V en 800V accu's van EVs: goede referenties :). Samen met die soortgelijke voltages bij PV, zijn we als maatschappij dan toch snel meer ervaring aan het opbouwen.
Kijk eens naar het soort beveiliging dat je nodig hebt voor een 48V systeem. Bijv een 200A megafuse of een disconnect switch. Alles is groter dan je gewend bent. Kabels zo dik als je vinger is nog niks.

Ergens “down the line” zit het wat normalere auto-grade zekeringen en wordt het wat minder spannend, maar als je nog weinig weet van vlambogen zou ik gewoon eens beginnen met wat filmpjes over campers, boten en off-grid huisjes met Victron. Youtube staat er vol mee.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Gewoonlijk is de maximale onderbrekingscapaciteit 2700A voor een ANL, daar boven blijft de vlamboog gewoon tot ergens anders een beveiliging de stroom wel kan onderbreken met LPF accu's
Ik zoek een beveiliging voor tussen de Deye en de accupack.

https://www.aliexpress.us/item/1005004132644593.html
Zoiets dan beter? Tussen de Deye en de busbar(verdeelstrip waar 2 - 3 accupacks aankomen)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Zoiets dan beter? Tussen de Deye en de busbar(verdeelstrip waar 2 - 3 accupacks aankomen)
Absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Je maakt t wel spannend... Je weet vast de wedervragen al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:05:
[...]

"Waarom niet?" Ten eerste komt het van aliexpress. Ten tweede zou ik gewoon een T-class zekering nemen: zo duur zijn die nou ook weer niet en het is bewezen techniek, met duidelijke datasheets. (Of eventueel een EF3). Maar laten we deze discussie voortzetten in het zelfbouwtopic.

[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 08-07-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Misschien even dit draadje doornemen: Zelf een powerwall bouwen

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Voor 2x Deye is het beter zelf te maken, voor 1 kan natuurlijk ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Oa-SFYEuX7scM0jROEWn5y79bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcrJAvTWyns0XVDzjfZA7z7R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Misschien is deze video wat voor je: YouTube: New Solar battery isolators - Are they any good?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:15:
@PCJR Voor 2x Deye is het beter zelf te maken, voor 1 kan natuurlijk ook.
[Afbeelding]
Hier heb ik geen plek voor. En ik wilde ook iets om handmatig de packs af te schakelen, zoiets als een rode draaiknop die je wel eens ziet. Maar hier zit dan geen beveiliging voor de kabel in zeg maar.

Overigens wat is mis met dat merk op Ali? Ervaring mee? Reviews? Iets dergelijks in een EU webshop vind ik lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ja, dat zijn die. Wat wil je zeggen met die video? :> (want ik heb m gezien dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:40:
Overigens wat is mis met dat merk op Ali? Ervaring mee? Reviews? Iets dergelijks in een EU webshop vind ik lastig te vinden.
Alles op Ali moet je met een korreltje kroepoek nemen. Dat ding wat je linkt en 400A doet kost 60 hele euro's inclusief verzendkosten. Een vergelijkbare Eaton kost 10x dat bedrag en is alleen nog maar een schakelaar. Om DC stromen te kunnen onderbreken heb je lucht en heel veel kracht nodig, of een bak zand. Ik zie jouw gelinkte spullen geen 20kA onderbreken zonder zelf in vlammen op te gaan. De T-class suggestie van @MrFish heeft een bak zand in de kamer die een vlamboog voorkomt als de dunne staaldraadjes van de zekering wegsmelten.

Wat er gebeurd bij hoge DC stromen. Uiteraard is 5000A niet helemaal representatief voor de thuisaccu, maar je ziet wel hoe de binnenkant van een zekering is opgebouwd en daarmee de vlamboog dooft.

[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 08-07-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
PCJR schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Ja, dat zijn die. Wat wil je zeggen met die video? :> (want ik heb m gezien dus)
Vond hem zelf ook best interessant, misschien haal ik er binnenkort wel eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
.Erik. schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Ben je dan binnenkort in China? :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
.Erik. schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Mr Fish vindt t geen fijn gevoel. Maar of er reviews/ervaringen zijn, ik heb t nog niet gezien. We zijn dus niet de enige die ze willen of gaan gebruiken.

Sommigen dingen van Ali snap ik, maar er is ook veel beter geworden afgelopen jaren. T class zekering kan ook, maar, een afschakel punt ontbreekt nog steeds dan. Al zit er wel vaak een dc switch in de lifpo4 box (apexium/eel/gobel/luyuan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrFish schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Hmm.. het elektriciteitsnet genereert ook met gemak 10kA* de wijktrafo genereert ook tot 6kA. Toch kan ik m'n groepen gewoon op 16A afzekeren met die 6kA 'breek-baar', met hele simpele units. Het bereiken van selectiviteit - wat we toch al lastig vonden :P - werkt kennelijk wezenlijk ingewikkelder met DC! Da's alvast iets belangrijks om in te duiken voor mij.

Bedankt voor de info en de diverse tips waar te beginnen eraan te snuffelen (ook @Ethirty , @John245, @MrFish en anderen).

*Sorry; ik trigger hier reacties in een heel andere richting dan ik bedoelde, dus maar even ge-edit. De tot 6kA in de wijk is inderdaad minder dan pakweg 10kA van een accu natuurlijk, maar ik bedoelde vooral dat het met zo'n eenvoudige automaat af te vangen valt - geen grootste vlambogen bij 6kA 230VAC.

[ Voor 18% gewijzigd door Gwaihir op 09-07-2024 11:03 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Gwaihir schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Hmm.. het elektriciteitsnet genereert ook met gemakt 10kA. Toch kan ik m'n groepen gewoon op 16A afzekeren met 6kA 'breek-baar'. Het bereiken van selectiviteit - wat we toch al lastig vonden :P - werkt kennelijk wezenlijk ingewikkelder met DC! Da's alvast iets belangrijks om in te duiken voor mij.

Bedankt voor de info en de diverse tips waar te beginnen eraan te snuffelen (ook @Ethirty , @John245, @MrFish en anderen).
Nee, ons electriciteitsnet genereert bij een huisaansluiting zeker niet met gemak 10 kA. De typische kortsluitstroom in een huisinstallatie is iets van honderden amperes. Leuk filmpje van Harold Halewijn: YouTube: Kortsluiting en overbelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
10kA is mogelijk als je strak op de trafo zit van industriële grootverbruikers, maar dan zal de netbeheerder voorzieningen treffen. In woonwijken volstaat 6kA zoals dat door velen wordt verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Hmm.. het elektriciteitsnet genereert ook met gemak 10kA* de wijktrafo genereert ook tot 6kA. Toch kan ik m'n groepen gewoon op 16A afzekeren met die 6kA 'breek-baar', met hele simpele units. Het bereiken van selectiviteit - wat we toch al lastig vonden :P - werkt kennelijk wezenlijk ingewikkelder met DC! Da's alvast iets belangrijks om in te duiken voor mij.

*Sorry; ik trigger hier reacties in een heel andere richting dan ik bedoelde, dus maar even ge-edit. De tot 6kA in de wijk is inderdaad minder dan pakweg 10kA van een accu natuurlijk, maar ik bedoelde vooral dat het met zo'n eenvoudige automaat af te vangen valt - geen grootste vlambogen bij 6kA 230VAC.
6kA DC != 6kA AC

Oftewel, je moet je echt even in DC verdiepen voor je denkt dat de kennis van AC toepasbaar is :)
Maar volgens mij had je dat ondertussen wel door.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
https://nl.aliexpress.com/item/1005001770791172.html

Dit heeft 25kA breaking capacity, die vrowu in dat filmpje eheft ze dus ook. Denk dat het dit zal worden. Er zit ook nog een dc breaker in elke accu box. Evt kan er een ANL of Tclass fuse nog ergens tussen.

@.Erik. welke bestel jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Erik.
PCJR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:53:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001770791172.html

Dit heeft 25kA breaking capacity, die vrowu in dat filmpje eheft ze dus ook. Denk dat het dit zal worden. Er zit ook nog een dc breaker in elke accu box. Evt kan er een ANL of Tclass fuse nog ergens tussen.

@.Erik. welke bestel jij?
Ik zit zelf nog te twijfelen, Ik heb er al een T-class tussen zitten en een victron 48V schakelaar dus weet niet of het wel nodig is. Zolang ik de victron schakelaar niet onder load uitschakel is die ook prima lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Even niet over de techniek, wél interessant voor thuis accu bezitters:

Beloning moet voorkomen dat thuisbatterij probleem voor het stroomnet wordt

https://www.nu.nl/klimaat...-het-stroomnet-wordt.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:07
jdbiggelaa schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:11:

Ene kant wel raar dat we een veroorzaker gaan betalen ipv te laten betalen ( heel nuchter bekenen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Devke dat komt natuurlijk omdat het - met de juiste (centrale) sturing - geen veroorzaker is maar deel van een oplossing is.
Dan moet die sturing wel interessanter zijn dan het alternatief.
Het is juist marktfalen dat je nu winst kan maken door problemen op het publieke net te veroorzaken, maar lastig te corrigeren met specifieke extra kosten. Al is dat natuurlijk wel leuk om over na te denken, zal dat sowieso slecht ontvangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:22:
@Devke dat komt natuurlijk omdat het - met de juiste (centrale) sturing - geen veroorzaker is maar deel van een oplossing is.
Dan moet die sturing wel interessanter zijn dan het alternatief.
Het is juist marktfalen dat je nu winst kan maken door problemen op het publieke net te veroorzaken, maar lastig te corrigeren met specifieke extra kosten. Al is dat natuurlijk wel leuk om over na te denken, zal dat sowieso slecht ontvangen worden.
Gewoon vanaf 1 januari 2025 invoeden op het net door particulieren verbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
jdbiggelaa schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:11:

Ik geloof dat ook, net als ik geloof dat kerstmis en pasen op één dag geviert gaan worden. Niet dus.
Het hele verhaal op nu.nl is weer een duidelijk verhaal om iets te willen verkopen.

en alles wordt weer over een kam geschoren. Zoals dat alle thuis-batterijen willen gaan handelen. En Nee, dat is dus niet zo, alleen in de huidige situatie met de huidige technieken en prijzen zijn thuis-batterijen gewoon financieel niet interessant. Om dat wel verkoopbaar te maken heeft oa zonneplan gedacht om te gaan handelen, niet zo zeer met de zelfopgewekte zonnestroom die anders op het "overvolle" energienetwerk wordt gedumpt dit op te gaan slaan in de eigen thuis-batterij en dat zelf later in de donkere uren weer te gaan gebruiken, maar om als de stroom zeer goedkoop of zelfs gratis is op te kopen en op te slaan (en daardoor ook het net extra te gaan belasten) en later als het duur is weer te gaan verkopen (waardoor weer het net extra wordt belast). 8)7
het BM van zonneplan gaat nu nog wel op, omdat relatief weinig mensen dit doen. en dus ook weinig mensen de goedkope stroom afnemen. Mar stel dat wordt gelijktijdig door 5.000.000 huishoudens tegelijkertijd gedaan ? dan blijft er namelijk helemaal niets meer over van die goedkope stroom en stijgt deze in zeer korte tijd naar een veel duurdere prijs. oeps, dat was echter blijkbaar niet de bedoeling van het BM.

De oplossing voor dit probleem ligt gewoon om ons oude en helaas onvoldoende energienetwerk in een sneltreinvaart naar de nieuwe toekomst te brengen. Waarom dit niet gebeurt is ligt volledig aan onze regering en bestuur en (nog steeds) kortzichtig en meer met zich zelf bezig is dan om de problemen van ons land op te lossen (want dat is hun taak).

en dan wil een netbeheerder ook nog toegang om het zo te regelen als het hem uitkomt, en dat is prima, als hij de installatie dan ook maar koopt en deze beschikbaar steld aan de bewooners. Maar dat laatste gebeurt dus natuurlijk niet.

De toekomst van een thuis-batterij ligt nu om zoveel mogelijk het eigen verbruik (tijdens de donkere tijdstippen) in de bruikbare periodes (maart-oktober) vanuit de eigen zonnepanelen te gaan gebruiken.
Dit verlaagt zowel het totale energieverbruik als ook de teruglevering. We hebben dus eigenlijk een deltaplan nodig waarbij als eerste elk huis wat zonnepanelen bezit een kleine thuis-batterij krijgt die exaxt dit doet. Bv de door HW nu aangekondigde mini thuis-batterij zou dit prima kunnen.
zorg dat iedereen deze goedkoop en voor mensen met een kleine beurs zelfs gratis krijgt en wel hebben landelijk al circa 5% van het probleem opgelost (en vaak heb je ook niet veel meer nodig) tegen zeer geringe kosten.
dit lijkt me een veel betere oplossing dan wat hier is geroepen. "Gewoon vanaf 1 januari 2025 invoeden op het net door particulieren verbieden."
want als we dat doen dan zijn we weer terug bij af, we hebben juist deze groene energie hard nodig. Het probleem zit hem helemaal niet in de teruglevering maar in het transport van deze energie, daar hebben we massief een probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:41:
[...]

Ik geloof dat ook, net als ik geloof dat kerstmis en pasen op één dag geviert gaan worden. Niet dus.
Het hele verhaal op nu.nl is weer een duidelijk verhaal om iets te willen verkopen.

en alles wordt weer over een kam geschoren. Zoals dat alle thuis-batterijen willen gaan handelen. En Nee, dat is dus niet zo, alleen in de huidige situatie met de huidige technieken en prijzen zijn thuis-batterijen gewoon financieel niet interessant. Om dat wel verkoopbaar te maken heeft oa zonneplan gedacht om te gaan handelen, niet zo zeer met de zelfopgewekte zonnestroom die anders op het "overvolle" energienetwerk wordt gedumpt dit op te gaan slaan in de eigen thuis-batterij en dat zelf later in de donkere uren weer te gaan gebruiken, maar om als de stroom zeer goedkoop of zelfs gratis is op te kopen en op te slaan (en daardoor ook het net extra te gaan belasten) en later als het duur is weer te gaan verkopen (waardoor weer het net extra wordt belast). 8)7
het BM van zonneplan gaat nu nog wel op, omdat relatief weinig mensen dit doen. en dus ook weinig mensen de goedkope stroom afnemen. Mar stel dat wordt gelijktijdig door 5.000.000 huishoudens tegelijkertijd gedaan ? dan blijft er namelijk helemaal niets meer over van die goedkope stroom en stijgt deze in zeer korte tijd naar een veel duurdere prijs. oeps, dat was echter blijkbaar niet de bedoeling van het BM.
En zo werkt het BM van zonneplan dus niet. ZP handelt op de onbalans markt.

Pagina: 1 ... 38 ... 65 Laatste