Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:43
bvuaemal schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:56:
[...]

Ik schat dat mijn sweet point bij 15kWh ligt. Verder blijft het wat koffiedik kijken. Wat je wel kunt inschatten is

1 - 2027 batterij + regeling geschikt voor NOM
2 - 2028 battery + regeling geschikt voor NOM + tijdsgebonden laden + batterij kiezen waarvan het laadvermogen per fase geregeld kan worden om er voor te zorgen dat de "Enexis" zekeringen worden aangesproken (overkwam mijn broer die de sauna aanzette waarbij zijn Marstek ook nog eens 2500W uit het net trok om op te laden.....).
3 - het is verstanding om een batterij te kiezen die door homey en of homewizard betrouwbaar kan worden aangestuurd. --> dat geeft flexibiliteit (zie punt 2)
4 Volgens mij is 3 Marsteks = 15kWh voor 3500E nog steeds een aantrekkelijke prijs, zeker als je die onafhankelijk met homey of homewizzard zouden kunnen worden aangestuurd
Met 3 marsteks haal je je wel een vrij groot stand-by verbruik op de hals.
Ik heb het niet exact opgezocht maar meen dat ik dat hier toch zo opmaak.

Voordeel van 3fase hybride omvormer is dat dat maar 1x stand-by is voor zowel accu als PV. In plaats van 4x met 3 marsteks plus een PV.
Het blijft wikken en wegen.

Edit, zie post @Ronald.42 : marstek 6W stand-by, dat is niet zo veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 11-02-2026 19:06 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:38
Die Marstek kan niet zo heel veel toch, dus standby verbruik zal ook wel meevallen, hij hoeft bijvoorbeeld toch niet binnen 0ms of 20ms als UPS te fungeren ? Of t meevalt weet ik niet, maar het zou mee moeten vallen in vergelijking met UPS omvormers.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Standby verbruik van de Marstek is 6 watt..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Stefannn
Ronald.42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:07:
Standby verbruik van de Marstek is 6 watt..
Oei… dat is wel weinig.
Dat had ik niet zo begrepen.
Maakt het wel echt een goed ding.
Op 3 fases dus 18W, 157kWh per jaar. Dat is behoorlijk goed.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ronald.42
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Oei… dat is wel weinig.
Dat had ik niet zo begrepen.
Maakt het wel echt een goed ding.
Op 3 fases dus 18W, 157kWh per jaar. Dat is behoorlijk goed.
Ja als je het 24 uur per dag aanhoud klopt dat.
Maar als je staat te laden uit je pv opwek klopt het dan ook nog?
Die 6 watt meet ik als de accu leeg is en het net gebruikt om in leven te blijven.

Hoe dan ook ik ben met één accu iets meer dan een jaar en de 2 extra vanaf 28 april nog wel prima tevreden.
Ondanks dat de aanschaf voor mij iets hoger lag dan waar je ze nu voor thuiskrijgt.

Of het een financieel goed idee was zal pas blijken na afloop dit jaar.
Iets met einde salderen en dan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Stefannn
Ronald.42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Ja als je het 24 uur per dag aanhoud klopt dat.
Maar als je staat te laden uit je pv opwek klopt het dan ook nog?
Die 6 watt meet ik als de accu leeg is en het net gebruikt om in leven te blijven.

Hoe dan ook ik ben met één accu iets meer dan een jaar en de 2 extra vanaf 28 april nog wel prima tevreden.
Ondanks dat de aanschaf voor mij iets hoger lag dan waar je ze nu voor thuiskrijgt.

Of het een financieel goed idee was zal pas blijken na afloop dit jaar.
Iets met einde salderen en dan?
Verbruik tijdens laden/ontladen zou ik meer als efficiency zien. Onderdeel van de rte. ook belangrijk.
Stand-by gebruik zie ik meer als “sluipmoordenaar”. Ik heb nog geen accu, ik verwacht dat hij dit jaar wel komt. Maar ik verwacht ook dat hij grofweg 2/3 van de tijd (misschien wel meer) stand-by staat. Dan is het extreem niet fijn als dat significant veel energie kost. 6watt is erg netjes.

• Ronald.42
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Verbruik tijdens laden/ontladen zou ik meer als efficiency zien. Onderdeel van de rte. ook belangrijk.
Stand-by gebruik zie ik meer als “sluipmoordenaar”. Ik heb nog geen accu, ik verwacht dat hij dit jaar wel komt. Maar ik verwacht ook dat hij grofweg 2/3 van de tijd (misschien wel meer) stand-by staat. Dan is het extreem niet fijn als dat significant veel energie kost. 6watt is erg netjes.
Eens, tijdens laden ontladen hoort dat mijnsinziens ook bij de rte.
De eerste accu die van 10 januari tot nu draait heeft vorig jaar dus van 10 januari tot 31 december een rte gehaald van 74% op NOM. (Inclusief het stand-by Verbruik)
En daar zijn dus ook heel lage laad en ontlaadvermogens bij, dat was een stukje waar bijv HW heel prat op ging dat met hun kleinere omvormer de rte zoveel hoger zou zijn.
Mijn mening is anders. Met de 2500 watt omvormer doet de Marstek dat best netjes.
Het kan natuurlijk altijd beter maar tegen welke prijs en hoe snel verdient dat verschil zich terug.
Als je überhaupt wat terug gaat verdienen..

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:50
bvuaemal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:40:
Allen,

Ik ben mij gaan verdiepen in mogelijke batterij aanschaf. In het algemeen kun je stellen dat voor de lange termijn de meeste flexibele optie een victron 3 fase systeem is, maar deze heeft ook de hoogste investering kosten.

Mijn situatie: Gasloos met vast contract (nog geen terug lever boete).
Ik lever per jaar 10000kWh in het net en consumeer 6000kWh.
In de maanden Nov- Feb consumeer ik 4000kWh uit het net
Dus kan eigenlijk maximaal maar 6000-4000=2000kWh besparen * 0.25 = E500/jaar (tijdens de maanden maart – oktober)
Vanaf 2028 wordt dat weer wat anders i.v.m. de hogere transport kosten tijdens de ochtend en avonduren.
ik vrees met slechts een beperkte batterij capaciteit zal dat nog minder worden, kijk mn even in de maanden maart en april en september en oktober wat in die tijd je verhouding PV teruglevering en sluipverbruik (als je onvoldoende PV stroom hebt) is.
daar kun je prima zien wat je mogelijkheden zijn, met een redelijke PIB zul je tijdens de zomer maanden vaak geen probleem mee hebben (beetje afhankelijk van je sluipverbruik).
even uit de losse pols verwacht ik circa 1.500 kWh besparing. Dat is circa 375 euro (bij 25ct/kWh), afhankelijk van je batterij capaciteit zul je zien dat daar niet echt je grote winst in zit.
Bedenk echter dat vanaf 2027 je nagenoeg niets meer van je 10.000 kWh zult gaan krijgen, of je gaat dynamisch. Met dynamisch krijg je echter mn in de winter juist de mogelijkheid om tijdens goedkope tijden op de dag je enegie in te laden en tijdens de dure tijden weer zelf te gebruiken (bedenk dat het prijsverschil wel voldoende groot moet zijn omdat je ook nog met verleis tijdens laden/ontladen te maken krijgt, en dat ligt vaak tussen 20-25%.
Ik stuur op een terugverdientijd van 7 jaar (voor mij is dat kosten neutraal)
Dan kun ik dus maar E3500 uitgeven.
Daar kan ik dus momenteel 3* Marstek Venus voor kopen (15Wh opslag). Plan op elke fase 1 Marstek met eigen automaat (dan kan ik dus 7.5 KW leveren en trekken).
Het system moet ook max 5800 Watt per fase kunnen sturen, zodat mijn enexis zekeringen er niet uit springen (mijn gedachte is dit aan te sturen via mijn Homey)
Het systeem moet uitbreidbaar zijn tot onegeveer 50kWh (dit zou met de marstek venus moeten kunnen nl max 9 units heb ik ergens gelezen)
slechte keuze, zeker als je wilt uitbreiden richting 50 kWh, wat ik zelf heel veel vind en dit soort capaciteiten zeker niet in een PiB zou gaan plaatsen.
alleenal de veiligheidsaspecten die dan daar een rol gaan spelen, er wordt heel duidelijk geadviseerd om bij een capaciteit van af 20 kWh de veiligheidsmaatregelen van de PGS-37-1 toe te passen. en dat lukt met een stapel PIB echt niet, ik vreed ook dat je verzekering daar ook niet blij van gaat worden.
Vraag:
1: Wat zie ik over het hoofd met deze aanpak
2: Zijn er momenteel meer flexibele systemen tegen ongeveer dezelfde of iets hogere prijs?
ik zou graag eerst eens je dagelijkse sluipverbruik van de eerder genoemde maanden willen weten.
en de daarbij PV overschot in de zelfde periode (hoewel ik eigenlijk verwacht dat je van mid-feb tot mid nov wel nog enige PV teruglevering zult hebben.
op basis van deze gegevens kun je kijken wat je energiebehoefde is en welke capaciteit daar goed bij zou passen.

het zou me niet verbasen dat je met een goed uitbreidbaar en ook bouwkundig goed product (en ik denk hierbij zeker niet aan marstek) maar veel meer richting een Zendure SF2400 systeem, per fase kun je die namelijk tot ruim 17 kWh uitbreiden, met een 3-fase configuratie zit je dan ook al boven je gewenste 50 kWh. bij de Zendure beschik je dan over max 3 * 2400 W uitgangsvermogen, dat is 7.200 W.
bedenk wel dat je net als bij de alle andere PIB je vanaf 800W uitgangsvermogen deze op ieder een eigen groep moet plaatsen. voor 3-fase heb je dus 3 aparte groepen nodig die elk op een andere fase zitten. dat is dus geen echte 3-fase aansluiting maar 3 losse 1-fase aansluitingen.

een redelijk goedkope optie voor een vaste thuis-batterij 3-fase is bv deze Quatt met 7,6 kWh capaciteit, en deze is dus uitbreidbaar tot max. 55 kWh. (waarbij je dan daarvoor ook wel een geschikte locatie voor nodig moet hebben (bv de garage), een gang, onder een trap (vluchtweg !), woon cq slaapkamer zijn zeker locaties die je zeker niet wilt. dit geld zowel voor PIB als ook vaste batterijen.
en voor grotere denk dan zeker aan aanvullende eisen conform de PGS-37-1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sypvPTAjXqs9A1huYvJXf8fcn9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oO7tE6DjlQMXx1OvWXtqShOg.png?f=user_large

• Vdvmark
Ach ja, als je redelijk goedkoop (hoogvolt AlphaEss/Quat) door twee deelt krijg je ook in hoogvolt:
https://etronixcenter.com...or-hoogspanningsaccu.html
https://etronixcenter.com...#/1070-pack_mix-t7_710kwh
of
https://etronixcenter.com...c-lifepo4-ess-pakket.html

• Jan-tweak
leuk, maar ik denk dat dit toch wel een iets ander systeem is dan wat de vraagsteller voor ogen had.

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:18:
[...]

leuk, maar ik denk dat dit toch wel een iets ander systeem is dan wat de vraagsteller voor ogen had.
Ik hoop ook dat de vraagsteller niet aan zo'n redelijk goedkoop €6100 setje denkt

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Ik hoop ook dat de vraagsteller niet aan zo'n redelijk goedkoop €6100 setje denkt
ben je zelf wel bewust dat je met je zogenaamde äanbieding" knollen met appels aan het vergelijken bent. en ja, een vaste thuis-batterij is nu een keer een stuk duurder dan dan een eenvoudige PIB, dat zijn gewoon twee verschillende producten en eigenlijk ook ander user-case, daar ligt eigenlijk ook het probleem bij de vraagsteller.
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste