Met 3 marsteks haal je je wel een vrij groot stand-by verbruik op de hals.bvuaemal schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Ik schat dat mijn sweet point bij 15kWh ligt. Verder blijft het wat koffiedik kijken. Wat je wel kunt inschatten is
1 - 2027 batterij + regeling geschikt voor NOM
2 - 2028 battery + regeling geschikt voor NOM + tijdsgebonden laden + batterij kiezen waarvan het laadvermogen per fase geregeld kan worden om er voor te zorgen dat de "Enexis" zekeringen worden aangesproken (overkwam mijn broer die de sauna aanzette waarbij zijn Marstek ook nog eens 2500W uit het net trok om op te laden.....).
3 - het is verstanding om een batterij te kiezen die door homey en of homewizard betrouwbaar kan worden aangestuurd. --> dat geeft flexibiliteit (zie punt 2)
4 Volgens mij is 3 Marsteks = 15kWh voor 3500E nog steeds een aantrekkelijke prijs, zeker als je die onafhankelijk met homey of homewizzard zouden kunnen worden aangestuurd
Ik heb het niet exact opgezocht maar meen dat ik dat hier toch zo opmaak.
Voordeel van 3fase hybride omvormer is dat dat maar 1x stand-by is voor zowel accu als PV. In plaats van 4x met 3 marsteks plus een PV.
Het blijft wikken en wegen.
Edit, zie post @Ronald.42 : marstek 6W stand-by, dat is niet zo veel.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 11-02-2026 19:06 ]
Zelfbouw home-automation 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
:strip_exif()/f/image/3LeszJxpyhYk7iQcx2bLQOhv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OQ1hYmiLLDuiMV6HsmYTHofD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DvmxZtAJuZ53DCLqGyUxOUBV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dv1QkPJn6rDt7ZKYotaenxk8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7u302LlksQeXkXXYGkRolltv.jpg?f=fotoalbum_large)