compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Oei… dat is wel weinig.Ronald.42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:07:
Standby verbruik van de Marstek is 6 watt..
Dat had ik niet zo begrepen.
Maakt het wel echt een goed ding.
Op 3 fases dus 18W, 157kWh per jaar. Dat is behoorlijk goed.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ja als je het 24 uur per dag aanhoud klopt dat.Stefannn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Oei… dat is wel weinig.
Dat had ik niet zo begrepen.
Maakt het wel echt een goed ding.
Op 3 fases dus 18W, 157kWh per jaar. Dat is behoorlijk goed.
Maar als je staat te laden uit je pv opwek klopt het dan ook nog?
Die 6 watt meet ik als de accu leeg is en het net gebruikt om in leven te blijven.
Hoe dan ook ik ben met één accu iets meer dan een jaar en de 2 extra vanaf 28 april nog wel prima tevreden.
Ondanks dat de aanschaf voor mij iets hoger lag dan waar je ze nu voor thuiskrijgt.
Of het een financieel goed idee was zal pas blijken na afloop dit jaar.
Iets met einde salderen en dan?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Verbruik tijdens laden/ontladen zou ik meer als efficiency zien. Onderdeel van de rte. ook belangrijk.Ronald.42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:22:
[...]
Ja als je het 24 uur per dag aanhoud klopt dat.
Maar als je staat te laden uit je pv opwek klopt het dan ook nog?
Die 6 watt meet ik als de accu leeg is en het net gebruikt om in leven te blijven.
Hoe dan ook ik ben met één accu iets meer dan een jaar en de 2 extra vanaf 28 april nog wel prima tevreden.
Ondanks dat de aanschaf voor mij iets hoger lag dan waar je ze nu voor thuiskrijgt.
Of het een financieel goed idee was zal pas blijken na afloop dit jaar.
Iets met einde salderen en dan?
Stand-by gebruik zie ik meer als “sluipmoordenaar”. Ik heb nog geen accu, ik verwacht dat hij dit jaar wel komt. Maar ik verwacht ook dat hij grofweg 2/3 van de tijd (misschien wel meer) stand-by staat. Dan is het extreem niet fijn als dat significant veel energie kost. 6watt is erg netjes.
Eens, tijdens laden ontladen hoort dat mijnsinziens ook bij de rte.Stefannn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:54:
[...]
Verbruik tijdens laden/ontladen zou ik meer als efficiency zien. Onderdeel van de rte. ook belangrijk.
Stand-by gebruik zie ik meer als “sluipmoordenaar”. Ik heb nog geen accu, ik verwacht dat hij dit jaar wel komt. Maar ik verwacht ook dat hij grofweg 2/3 van de tijd (misschien wel meer) stand-by staat. Dan is het extreem niet fijn als dat significant veel energie kost. 6watt is erg netjes.
De eerste accu die van 10 januari tot nu draait heeft vorig jaar dus van 10 januari tot 31 december een rte gehaald van 74% op NOM. (Inclusief het stand-by Verbruik)
En daar zijn dus ook heel lage laad en ontlaadvermogens bij, dat was een stukje waar bijv HW heel prat op ging dat met hun kleinere omvormer de rte zoveel hoger zou zijn.
Mijn mening is anders. Met de 2500 watt omvormer doet de Marstek dat best netjes.
Het kan natuurlijk altijd beter maar tegen welke prijs en hoe snel verdient dat verschil zich terug.
Als je überhaupt wat terug gaat verdienen..
ik vrees met slechts een beperkte batterij capaciteit zal dat nog minder worden, kijk mn even in de maanden maart en april en september en oktober wat in die tijd je verhouding PV teruglevering en sluipverbruik (als je onvoldoende PV stroom hebt) is.bvuaemal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:40:
Allen,
Ik ben mij gaan verdiepen in mogelijke batterij aanschaf. In het algemeen kun je stellen dat voor de lange termijn de meeste flexibele optie een victron 3 fase systeem is, maar deze heeft ook de hoogste investering kosten.
Mijn situatie: Gasloos met vast contract (nog geen terug lever boete).
Ik lever per jaar 10000kWh in het net en consumeer 6000kWh.
In de maanden Nov- Feb consumeer ik 4000kWh uit het net
Dus kan eigenlijk maximaal maar 6000-4000=2000kWh besparen * 0.25 = E500/jaar (tijdens de maanden maart – oktober)
Vanaf 2028 wordt dat weer wat anders i.v.m. de hogere transport kosten tijdens de ochtend en avonduren.
daar kun je prima zien wat je mogelijkheden zijn, met een redelijke PIB zul je tijdens de zomer maanden vaak geen probleem mee hebben (beetje afhankelijk van je sluipverbruik).
even uit de losse pols verwacht ik circa 1.500 kWh besparing. Dat is circa 375 euro (bij 25ct/kWh), afhankelijk van je batterij capaciteit zul je zien dat daar niet echt je grote winst in zit.
Bedenk echter dat vanaf 2027 je nagenoeg niets meer van je 10.000 kWh zult gaan krijgen, of je gaat dynamisch. Met dynamisch krijg je echter mn in de winter juist de mogelijkheid om tijdens goedkope tijden op de dag je enegie in te laden en tijdens de dure tijden weer zelf te gebruiken (bedenk dat het prijsverschil wel voldoende groot moet zijn omdat je ook nog met verleis tijdens laden/ontladen te maken krijgt, en dat ligt vaak tussen 20-25%.
slechte keuze, zeker als je wilt uitbreiden richting 50 kWh, wat ik zelf heel veel vind en dit soort capaciteiten zeker niet in een PiB zou gaan plaatsen.Ik stuur op een terugverdientijd van 7 jaar (voor mij is dat kosten neutraal)
Dan kun ik dus maar E3500 uitgeven.
Daar kan ik dus momenteel 3* Marstek Venus voor kopen (15Wh opslag). Plan op elke fase 1 Marstek met eigen automaat (dan kan ik dus 7.5 KW leveren en trekken).
Het system moet ook max 5800 Watt per fase kunnen sturen, zodat mijn enexis zekeringen er niet uit springen (mijn gedachte is dit aan te sturen via mijn Homey)
Het systeem moet uitbreidbaar zijn tot onegeveer 50kWh (dit zou met de marstek venus moeten kunnen nl max 9 units heb ik ergens gelezen)
alleenal de veiligheidsaspecten die dan daar een rol gaan spelen, er wordt heel duidelijk geadviseerd om bij een capaciteit van af 20 kWh de veiligheidsmaatregelen van de PGS-37-1 toe te passen. en dat lukt met een stapel PIB echt niet, ik vreed ook dat je verzekering daar ook niet blij van gaat worden.
ik zou graag eerst eens je dagelijkse sluipverbruik van de eerder genoemde maanden willen weten.Vraag:
1: Wat zie ik over het hoofd met deze aanpak
2: Zijn er momenteel meer flexibele systemen tegen ongeveer dezelfde of iets hogere prijs?
en de daarbij PV overschot in de zelfde periode (hoewel ik eigenlijk verwacht dat je van mid-feb tot mid nov wel nog enige PV teruglevering zult hebben.
op basis van deze gegevens kun je kijken wat je energiebehoefde is en welke capaciteit daar goed bij zou passen.
het zou me niet verbasen dat je met een goed uitbreidbaar en ook bouwkundig goed product (en ik denk hierbij zeker niet aan marstek) maar veel meer richting een Zendure SF2400 systeem, per fase kun je die namelijk tot ruim 17 kWh uitbreiden, met een 3-fase configuratie zit je dan ook al boven je gewenste 50 kWh. bij de Zendure beschik je dan over max 3 * 2400 W uitgangsvermogen, dat is 7.200 W.
bedenk wel dat je net als bij de alle andere PIB je vanaf 800W uitgangsvermogen deze op ieder een eigen groep moet plaatsen. voor 3-fase heb je dus 3 aparte groepen nodig die elk op een andere fase zitten. dat is dus geen echte 3-fase aansluiting maar 3 losse 1-fase aansluitingen.
een redelijk goedkope optie voor een vaste thuis-batterij 3-fase is bv deze Quatt met 7,6 kWh capaciteit, en deze is dus uitbreidbaar tot max. 55 kWh. (waarbij je dan daarvoor ook wel een geschikte locatie voor nodig moet hebben (bv de garage), een gang, onder een trap (vluchtweg !), woon cq slaapkamer zijn zeker locaties die je zeker niet wilt. dit geld zowel voor PIB als ook vaste batterijen.
en voor grotere denk dan zeker aan aanvullende eisen conform de PGS-37-1.
https://etronixcenter.com...or-hoogspanningsaccu.html
https://etronixcenter.com...#/1070-pack_mix-t7_710kwh
of
https://etronixcenter.com...c-lifepo4-ess-pakket.html
leuk, maar ik denk dat dit toch wel een iets ander systeem is dan wat de vraagsteller voor ogen had.Vdvmark schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:03:
Ach ja, als je redelijk goedkoop (hoogvolt AlphaEss/Quat) door twee deelt krijg je ook in hoogvolt:
https://etronixcenter.com...or-hoogspanningsaccu.html
https://etronixcenter.com...#/1070-pack_mix-t7_710kwh
of
https://etronixcenter.com...c-lifepo4-ess-pakket.html
Ik hoop ook dat de vraagsteller niet aan zo'n redelijk goedkoop €6100 setje denktJan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:18:
[...]
leuk, maar ik denk dat dit toch wel een iets ander systeem is dan wat de vraagsteller voor ogen had.
ben je zelf wel bewust dat je met je zogenaamde äanbieding" knollen met appels aan het vergelijken bent. en ja, een vaste thuis-batterij is nu een keer een stuk duurder dan dan een eenvoudige PIB, dat zijn gewoon twee verschillende producten en eigenlijk ook ander user-case, daar ligt eigenlijk ook het probleem bij de vraagsteller.Vdvmark schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:38:
[...]
Ik hoop ook dat de vraagsteller niet aan zo'n redelijk goedkoop €6100 setje denkt
Bijgaand een overzicht. De aaname is dat een Marstek max 4kWh kan ontladen (met 5.2 Kwh input) en dat de oplaad stroom gratis is. Deze berkening voor is 2027 van toepassing - met vaste tarieven. Voor 2028 wordt dit een aander verhaal ivm de nieuwe netbeheerders kosten.
Hoe bedoel je knollen met appels ? Volledig vergelijkbare producten toch ?Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:50:
[...]
ben je zelf wel bewust dat je met je zogenaamde äanbieding" knollen met appels aan het vergelijken bent. en ja, een vaste thuis-batterij is nu een keer een stuk duurder dan dan een eenvoudige PIB, dat zijn gewoon twee verschillende producten en eigenlijk ook ander user-case, daar ligt eigenlijk ook het probleem bij de vraagsteller.
niet in mijn ogen.Vdvmark schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Hoe bedoel je knollen met appels ? Volledig vergelijkbare producten toch ?
ik vrees dat je besparing bij de eerste rij al te hoog is, dat zou betekenen dat je 242,25 dagen je batterij volledig gevuld en weer leeg krijgt.bvuaemal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:51:
Allen, Weer een interessante discussie. Ik ben nu in detail gaan rekenen met al mijn uurwaardes van 2023.
Bijgaand een overzicht. De aaname is dat een Marstek max 4kWh kan ontladen (met 5.2 Kwh input) en dat de oplaad stroom gratis is. Deze berkening voor is 2027 van toepassing - met vaste tarieven. Voor 2028 wordt dit een aander verhaal ivm de nieuwe netbeheerders kosten.
[Afbeelding]
Dat leeg krijgen zal mogelijk wel lukken, alleen zijn die 242 dagen vullen gewoon veel te hoog gegerepen (tenminste voor de doorsnee pv bezitter), je rekend daarbij met 25ct/kWh wat in feite een fast/variabel contract betekend, daarbij heb je dus ook nog te maken van je giga overschot waar je dus wel weer giga terugleverkosten over gaat betalen die mogelijk zelfs je hele voordeel van je opslag zullen gaan opeten.
mijn eigen berekening gebaseerd op dynamische kwartiersprijzen, op werkelijke (en zeker geen kleine PV installatie) overschot kom ik op circa 200-210 dagen dat je met een 4 kWh netto capaciteit iets kunt doen, mn tijdens het voor en najaar kom ik met een dergelijk systeem niet eens op volledige NOM, en het vullen van een batterij met 5,2 kWh gaat mij ook zeker nin die 242 dagen gewoon niet lukken.
En ja, dat ligt natuurlijk wel aan je PV, als die duidelijk groter is dan lukt dat mogelijk wel, echter zit je dan weer met het probleem dat je overschot na dat de batterij vol is, echter zo groot dat je door de terugleverkosten niet blij zult worden.
een ander probleem is als je dynamisch gaat om juist deze terugleverkosten te omgaan, wat op zich een prima idee is, is je gemiddelde prijs van je besparing duidelijk lager dan de genoemde 25 ct/kWh, dat komt om dat mn in deze periode de gemiddelde prijs (nacht) een heel stuk lager zal zijn, ik kom circa 50% lager uit, wat dus direct ook een groot effect heeft op je besparing en terugverdientijd.
wil je echt een enigzins reale uitkomst krijgen zul je dit echt dit op kwartiestijden moeten uitrekenen, en ja, dat zijn echt een hele hoop data (ik heb ze met dynamische stroomprijzen, eigen verbruik en batterijsimulatie) en dat doe helaas even niet in een half uurtje.
ik vrees dat je met je berekening helaas te rijk gaat rekenen.
Oplaadstroom gratis vind ik een grove overschatting van je businesscase. Ik haalde met 4000kWh teruglevering gemiddeld 6,5 cent kale prijs met dynamische contract. Dus ik zou minstens 5 cent waarde aanhouden.bvuaemal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:51:
Allen, Weer een interessante discussie. Ik ben nu in detail gaan rekenen met al mijn uurwaardes van 2023.
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
En dan is het gemiddelde nog aan de lage kant als de batterij op een "domme" nul op de meter modus zou draaien. In de zomer zou de batterij in mijn geval dan rond 7:30 vol zijn, geladen met stroom die ook goed verkocht had kunnen worden. Reken ik verliezen mee, dan zou ik in de zomer nauwelijks verdienen aan een batterij.Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Oplaadstroom gratis vind ik een grove overschatting van je businesscase. Ik haalde met 4000kWh teruglevering gemiddeld 6,5 cent kale prijs met dynamische contract. Dus ik zou minstens 5 cent waarde aanhouden.
Wil je richting die gemiddelde prijs uitkomen, dan moet je het laden zomers uitstellen tot na 12u.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Dat kan deze winter eigenlijk geen enkel moment uit, de prijzen zijn veel te vlak om de RTE verliezen te compenseren. In het beste geval zijn er een paar uur per week waar je net een positieve business case kan maken, maar dat zet weinig zoden aan de dijk tegen die andere 98+% van de tijd waarin de spread te klein is.Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:43:
Met dynamisch krijg je echter mn in de winter juist de mogelijkheid om tijdens goedkope tijden op de dag je enegie in te laden en tijdens de dure tijden weer zelf te gebruiken (bedenk dat het prijsverschil wel voldoende groot moet zijn omdat je ook nog met verleis tijdens laden/ontladen te maken krijgt, en dat ligt vaak tussen 20-25%.
Ik snap niet hoe je een Quatt aan iemand aan kunt bevelen, veel verderfelijkere marketing vinden is een uitdaging op zich. Informatie op hun website is zeer onduidelijk, er wordt van alles geroepen, maar er staat geen eens een overzicht van prijzen. Er is een PDF met technische specificaties, maar dat is meer een brochure dan een datasheet, want driekwart van de essentiële getallen ontbreekt. Als ik het goed lees dan is een 1-fase omvormer met 5 kWh opslag 4400 Euro, dat vind ik niet bepaald een koopje, sterker nog dat gaat nooit terug verdient worden.Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:43:
het zou me niet verbasen dat je met een goed uitbreidbaar en ook bouwkundig goed product (en ik denk hierbij zeker niet aan marstek) maar veel meer richting een Zendure SF2400 systeem, per fase kun je die namelijk tot ruim 17 kWh uitbreiden, met een 3-fase configuratie zit je dan ook al boven je gewenste 50 kWh. bij de Zendure beschik je dan over max 3 * 2400 W uitgangsvermogen, dat is 7.200 W.
bedenk wel dat je net als bij de alle andere PIB je vanaf 800W uitgangsvermogen deze op ieder een eigen groep moet plaatsen. voor 3-fase heb je dus 3 aparte groepen nodig die elk op een andere fase zitten. dat is dus geen echte 3-fase aansluiting maar 3 losse 1-fase aansluitingen.
een redelijk goedkope optie voor een vaste thuis-batterij 3-fase is bv deze Quatt met 7,6 kWh capaciteit, en deze is dus uitbreidbaar tot max. 55 kWh. (waarbij je dan daarvoor ook wel een geschikte locatie voor nodig moet hebben (bv de garage), een gang, onder een trap (vluchtweg !), woon cq slaapkamer zijn zeker locaties die je zeker niet wilt. dit geld zowel voor PIB als ook vaste batterijen.
en voor grotere denk dan zeker aan aanvullende eisen conform de PGS-37-1.
Daarnaast schermen ze met opbrengsten zonder die te onderbouwen. Ze claimen 87 Euro aan slimme besparingen in januari door op het juiste moment in te kopen en te verkopen, terwijl we allemaal weten dat de spread minimaal was in januari. Kortom die berekening deugt van geen kant.
Helemaal eens. Ik heb geen batterij, dus de meeste teruglevering zat vorig jaar echt in de goedkope middaguren met mijn dakopstelling op plat dak zuid.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:02:
[...]
En dan is het gemiddelde nog aan de lage kant als de batterij op een "domme" nul op de meter modus zou draaien. In de zomer zou de batterij in mijn geval dan rond 7:30 vol zijn, geladen met stroom die ook goed verkocht had kunnen worden. Reken ik verliezen mee, dan zou ik in de zomer nauwelijks verdienen aan een batterij.
Wil je richting die gemiddelde prijs uitkomen, dan moet je het laden zomers uitstellen tot na 12u.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zoals eerder gezegd, smorgens tegen hoge tarieven terug leveren, en pas na twaalven gaan laden. Je kunt tijd blokken instellen, bij de meeste laders dan toch....Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Helemaal eens. Ik heb geen batterij, dus de meeste teruglevering zat vorig jaar echt in de goedkope middaguren met mijn dakopstelling op plat dak zuid.
1 PVoutput . Dongen NB
dat klopt, in de winter zeker als je de prijzen van 2025 en 2026 bekijkt wordt de spoeling van bruikbare laadvensters erg klein, in vele situaties dus gewoon niet meer interessant. daarom ook mijn opmerking over de benodigde brandbreedte, die vaak vergeten wordt. en ik vrees dat dit alleen maar minder gaat worden, daarom ga ik er van uit dat een echt nuttig gebruik in slechts 9 mnd in het jaar mogelijk is en eventueel nog wat dagen in de winter, mijn focus ligt echter in juist die andere 9 mnd.Oilman schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:13:
[...]
Dat kan deze winter eigenlijk geen enkel moment uit, de prijzen zijn veel te vlak om de RTE verliezen te compenseren. In het beste geval zijn er een paar uur per week waar je net een positieve business case kan maken, maar dat zet weinig zoden aan de dijk tegen die andere 98+% van de tijd waarin de spread te klein is.
Toch? Sommige thuisbatterijen zijn helaas nog niet zo slimreneeke1970 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:44:
[...]
Zoals eerder gezegd, smorgens tegen hoge tarieven terug leveren, en pas na twaalven gaan laden. Je kunt tijd blokken instellen, bij de meeste laders dan toch....
Dus goed opletten bij aanschaf.
Tijdsblokken kan vaak wel, maar met de combinatie van dynamische tarieven en geen salderen omgaan is al een stuk lastiger, maar er zijn modellen te vinden die dat kunnen.Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Toch? Sommige thuisbatterijen zijn helaas nog niet zo slim![]()
Dus goed opletten bij aanschaf.
De Zendure AC+ is gebaseerd op een basis unit + 2x AB3000L. De RTE is gebasseerd op NOM en de waarde van 72% is basseerd op de data uit het marstek topic. De RTE van de AC+ is wat lastiger want deze is net uit. Op basis van energienerds komen ze nog wat hoger, maar voor NOM is de RTE juist weer wat lager. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je bij 10% capaciteit de batterij niet meer kan gebruiken en zit verekend in de data.
| Feature | Zendure AC+ | 2× Marstek Venus E 3.0 |
|---|---|---|
| Nominal Capacity | 8.20 kWh | 10.2 kWh |
| Round-Trip Efficiency (RTE) | 87% | 72% |
| Usable Capacity (10–100%) | 7.38 kWh | 7.34 kWh |
| Prijs | €2,427 | €2,400 |
| € per bruikbare kWh | ≈ €329 | ≈ €327 |
| System | Battery Cost | Electricity Cost | Total Lifetime Cost |
|---|---|---|---|
| Zendure AC+ | €2,427 | €10,627 | ≈ €13,054 |
| 2× Marstek E 3.0 | €2,400 | €13,219 | ≈ €15,619 |
Maar zijn dat de goedkopere modellen en de stekkerbatterijen? Kom je dan niet uit bij de Sigenergy's van deze wereld? Die zijn dan weer een slag duurder.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:05:
[...]
Tijdsblokken kan vaak wel, maar met de combinatie van dynamische tarieven en geen salderen omgaan is al een stuk lastiger, maar er zijn modellen te vinden die dat kunnen.
Ik weet niet exact welke modellen wat wel en niet kunnen.Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Maar zijn dat de goedkopere modellen en de stekkerbatterijen? Kom je dan niet uit bij de Sigenergy's van deze wereld? Die zijn dan weer een slag duurder.
Maar voor het Tweakers Testpanel ben ik een Anker Solarbank 3 aan het testen. En daar is dit (met wat moeite) instelbaar. En die is met wat zoekwerk niet heel veel duurder dan een Marstek Venus E.
Als je van plan om voor een dynamisch contract en een thuisbatterij te kiezen, lijkt het mij een vereiste dat je dit op een manier kan instellen, anders gaan de opbrengsten erg tegenvallen.
[ Voor 15% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-02-2026 14:07 ]
Met zo'n efficiëntieverschil en de in dit forum beschreven opties qua aansturing in Homey of HA zou ik altijd gaan voor Zendure. Die heeft ook nog batterijverwarming (heeft de Marstek dat ook?)Cardinal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:32:
Op dit moment zijn zowel de Marstek E3 en Zendure AC+ zijn zeer competatief geprijsd. Ik wil de batterijen gebruiken voor NOM. Kan iemand helpen of mijn denk/rekenwerk klopt?
De Zendure AC+ is gebaseerd op een basis unit + 2x AB3000L. De RTE is gebasseerd op NOM en de waarde van 72% is basseerd op de data uit het marstek topic. De RTE van de AC+ is wat lastiger want deze is net uit. Op basis van energienerds komen ze nog wat hoger, maar voor NOM is de RTE juist weer wat lager. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je bij 10% capaciteit de batterij niet meer kan gebruiken en zit verekend in de data.Het lijkt gelijk op te gaan, maar de RTE wordt hier niet in beschouwing genomen over tijd. Als je de looptijd van 6000 cycles neemt met een stroomprijs van 0.24 cent.
Feature Zendure AC+ 2× Marstek Venus E 3.0 Nominal Capacity 8.20 kWh 10.2 kWh Round-Trip Efficiency (RTE) 87% 72% Usable Capacity (10–100%) 7.38 kWh 7.34 kWh Prijs €2,427 €2,400 € per bruikbare kWh ≈ €329 ≈ €327 Op basis hiervan zou ik stellen dat de systemen vergelijkbaar lijken, maar de RTE over tijd de Zendure aantrekkelijker maken omdat deze efficienter omgaat met de energie die je erin stopt.
System Battery Cost Electricity Cost Total Lifetime Cost Zendure AC+ €2,427 €10,627 ≈ €13,054 2× Marstek E 3.0 €2,400 €13,219 ≈ €15,619
Daarnaast ben je bij Marstek ook nog gebonden aan 2 omvormers, dus 2x standbyverliezen. Wel meer vermogen. Maar wanneer wil je uit een 10kWh batterij landurig 5kW trekken? Niet erg realistisch.
Ik zou kiezen voor 1 Zendure met 3 of 4 batterijen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 13-02-2026 14:12 ]
Pouchcellen hebben last van het krimpen en uitzetten, prismatisch niet. Daarom krijgen prismatische cellen doorgaans een langere levensduur toegeschreven. Maar het probleem is dat je met 1 cycle per dag maar zo 16+ jaar verder bent en dan zijn ze nog niet per se kapot, maar hebben ze minder capaciteit.Vdvmark schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:28:
Mij valt op dat sinds prismatische LiFePO4 cellen een hoger aantal cycli in de datasheets hebben, fabrikanten van accu's met pouches ook een langere levensduur beloven. Is dat chineze marketing/oplichting of echt te verwachten? Ik dacht dat die pouches een kortere levensduur hadden dan prismatische cellen.
Dus kan je vanuit marketing oogpunt op dit moment alles roepen, pas over vele jaren wordt men afgerekend op de uitspraken, als er dan nog überhaupt iemand mee bezig is.
Dus ja: Marketing, totdat het tegendeel is bewezen, maar dat duurt nog even en dan is de vraag of vele van deze merken überhaupt nog bestaan.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Marstek heeft geen verwarming, geen aerosol brandblusser en een lagere RTE tov Zendure. Ook heeft Zendure veel minder kwaliteitsissues dan Marstek.Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:09:
[...]
Met zo'n efficiëntieverschil en de in dit forum beschreven opties qua aansturing in Homey of HA zou ik altijd gaan voor Zendure. Die heeft ook nog batterijverwarming (heeft de Marstek dat ook?)
Daarnaast ben je bij Marstek ook nog gebonden aan 2 omvormers, dus 2x standbyverliezen. Wel meer vermogen. Maar wanneer wil je uit een 10kWh batterij landurig 5kW trekken? Niet erg realistisch.
Ik zou kiezen voor 1 Zendure met 3 of 4 batterijen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
ik mis eigenlijk in jouw betoog het meest belangrijke aspect. wat is je sluipverbruik en PV teruglevering (dus niet de opwek!) van mn de periode maart-april en september-oktober.Cardinal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:32:
Op dit moment zijn zowel de Marstek E3 en Zendure AC+ zijn zeer competatief geprijsd. Ik wil de batterijen gebruiken voor NOM. Kan iemand helpen of mijn denk/rekenwerk klopt?
De Zendure AC+ is gebaseerd op een basis unit + 2x AB3000L. De RTE is gebasseerd op NOM en de waarde van 72% is basseerd op de data uit het marstek topic. De RTE van de AC+ is wat lastiger want deze is net uit. Op basis van energienerds komen ze nog wat hoger, maar voor NOM is de RTE juist weer wat lager. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je bij 10% capaciteit de batterij niet meer kan gebruiken en zit verekend in de data.Het lijkt gelijk op te gaan, maar de RTE wordt hier niet in beschouwing genomen over tijd. Als je de looptijd van 6000 cycles neemt met een stroomprijs van 0.24 cent.
Feature Zendure AC+ 2× Marstek Venus E 3.0 Nominal Capacity 8.20 kWh 10.2 kWh Round-Trip Efficiency (RTE) 87% 72% Usable Capacity (10–100%) 7.38 kWh 7.34 kWh Prijs €2,427 €2,400 € per bruikbare kWh ≈ €329 ≈ €327 Op basis hiervan zou ik stellen dat de systemen vergelijkbaar lijken, maar de RTE over tijd de Zendure aantrekkelijker maken omdat deze efficienter omgaat met de energie die je erin stopt.
System Battery Cost Electricity Cost Total Lifetime Cost Zendure AC+ €2,427 €10,627 ≈ €13,054 2× Marstek E 3.0 €2,400 €13,219 ≈ €15,619
probeer dat eens in kaart te brengen en dat dus wel per dag.
want dan zie je eigenlijk wat je echt nodig hebt. het zou zo maar kunnen dat je huidige opzet hierin te kort schort.
en je aanname is juist dat je niet volledig kunt ontladen, afhankelijk van de instelling (bij Zendure kun je dat zelf instellen) kun je de laaste 10% capaciteit dus niet gebruiken. Het voordeel van de Zendure lijkt me de duidelijke betere RTE waardoor je dus meer netto capaciteit overhoud.
tevens lijkt de zendure over een duidelijke betere software en app te beschikken.
ook als ik beide producten qua bouwkwaliteit zou moeten beoordelen heeft de Zendure hier duidelijke voordelen, ik vraag me wel af in hoever je aanvullende mogelijkheden van de Zendure AC+ wel gebruikt, heb je bv ook eens naar de SF Zendure AC (die zonder de +) gekeken.
ook qua veiligheid heeft de Zendure duidelijke voordelen.
Je hebt gelijk. Met de komst van megabatterijen (en de kleine thuisbatterijen in de kleine aderen van het net) zal de duck curve steeds platter worden. Ja, op een zonnige dag in februari met vorst en windkracht 5 uit het oosten valt er misschien nog wat te verdienen.Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:00:
[...]
dat klopt, in de winter zeker als je de prijzen van 2025 en 2026 bekijkt wordt de spoeling van bruikbare laadvensters erg klein, in vele situaties dus gewoon niet meer interessant. daarom ook mijn opmerking over de benodigde brandbreedte, die vaak vergeten wordt. en ik vrees dat dit alleen maar minder gaat worden, daarom ga ik er van uit dat een echt nuttig gebruik in slechts 9 mnd in het jaar mogelijk is en eventueel nog wat dagen in de winter, mijn focus ligt echter in juist die andere 9 mnd.
Geef het nog een jaartje of vijf en de energiemarkt ziet er weer volkomen anders uit. Waar we eerst gesubsidieerde zonneparken en windparken zagen zullen nu batterijparken de overhand krijgen. Het zou me niet verbazen als de ‘vaste contracten’ tegen die tijd weer een comeback maken.
Als die tijdsgebonden netbeheerderstarieven komen wordt de effectieve prijsverschillen weer een stuk groter, zeker als je nog wat eigen zonnestroom hebt om te laden...Sonero schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Je hebt gelijk. Met de komst van megabatterijen (en de kleine thuisbatterijen in de kleine aderen van het net) zal de duck curve steeds platter worden. Ja, op een zonnige dag in februari met vorst en windkracht 5 uit het oosten valt er misschien nog wat te verdienen.
Geef het nog een jaartje of vijf en de energiemarkt ziet er weer volkomen anders uit. Waar we eerst gesubsidieerde zonneparken en windparken zagen zullen nu batterijparken de overhand krijgen. Het zou me niet verbazen als de ‘vaste contracten’ tegen die tijd weer een comeback maken.
Ik zie de vaste contracten geen comeback maken, iedereen die (flink) goedkoper uit is met dynamisch stapt over naar dynamisch, waardoor de relatief dure klanten overblijven en het tarief allen maar hoger zal worden op kostendekkend te blijven.
In je berekening van Usable Capacity (10–100%) maak je een foutje. De RTE gaat over zowel laad- als ontlaadverliezen. Voor de Usable Capacity (10–100%), dat wat je er uit haalt, heb je alleen te maken met ontlaad verliezen. Je gooit ze immers tot 100% vol .Cardinal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:32:
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Het blijft een interessante discussie. Ik heb mijn berekeningen iets getweaked..Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:30:
[...]
ik vrees dat je besparing bij de eerste rij al te hoog is, dat zou betekenen dat je 242,25 dagen je batterij volledig gevuld en weer leeg krijgt.
Dat leeg krijgen zal mogelijk wel lukken, alleen zijn die 242 dagen vullen gewoon veel te hoog gegerepen (tenminste voor de doorsnee pv bezitter), je rekend daarbij met 25ct/kWh wat in feite een fast/variabel contract betekend, daarbij heb je dus ook nog te maken van je giga overschot waar je dus wel weer giga terugleverkosten over gaat betalen die mogelijk zelfs je hele voordeel van je opslag zullen gaan opeten.
mijn eigen berekening gebaseerd op dynamische kwartiersprijzen, op werkelijke (en zeker geen kleine PV installatie) overschot kom ik op circa 200-210 dagen dat je met een 4 kWh netto capaciteit iets kunt doen, mn tijdens het voor en najaar kom ik met een dergelijk systeem niet eens op volledige NOM, en het vullen van een batterij met 5,2 kWh gaat mij ook zeker nin die 242 dagen gewoon niet lukken.
En ja, dat ligt natuurlijk wel aan je PV, als die duidelijk groter is dan lukt dat mogelijk wel, echter zit je dan weer met het probleem dat je overschot na dat de batterij vol is, echter zo groot dat je door de terugleverkosten niet blij zult worden.
een ander probleem is als je dynamisch gaat om juist deze terugleverkosten te omgaan, wat op zich een prima idee is, is je gemiddelde prijs van je besparing duidelijk lager dan de genoemde 25 ct/kWh, dat komt om dat mn in deze periode de gemiddelde prijs (nacht) een heel stuk lager zal zijn, ik kom circa 50% lager uit, wat dus direct ook een groot effect heeft op je besparing en terugverdientijd.
wil je echt een enigzins reale uitkomst krijgen zul je dit echt dit op kwartiestijden moeten uitrekenen, en ja, dat zijn echt een hele hoop data (ik heb ze met dynamische stroomprijzen, eigen verbruik en batterijsimulatie) en dat doe helaas even niet in een half uurtje.
ik vrees dat je met je berekening helaas te rijk gaat rekenen.
Mijn conclusie = aanschaf van een 5kWh unit eind dit jaar en dan maar eens afwachten wat de tarieven in 2027 en 2028 gaan doen. Op basis daarvan de situatie opnieuw bekijken.
Nogmaals input:
1 - vast contract 0.25E/kWh 2 - Geen boete voor teruglevering - Batterij wordt alleen opgeladen met opgewekte excess stroom die naar het net wordt gestuurd. Bijgaand update excell overzicht en 3 plots die weergeven hoe 5.2; 10.4 en 15.6kW per dag word opgeladen en ontladen. In de winter maanden bijna niets (bijna geen zon en veel afname); voor en najaar behoorlijk (genoeg zon en nog een redelijke afname) en zomers minimaal (genoeg zon maar weinig afname). De 5.2 kWh unit is behoorlijk belast,
:strip_exif()/f/image/OQ1hYmiLLDuiMV6HsmYTHofD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DvmxZtAJuZ53DCLqGyUxOUBV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dv1QkPJn6rDt7ZKYotaenxk8.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar kijk ik naar?bvuaemal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:04:
[...]
Het blijft een interessante discussie. Ik heb mijn berekeningen iets getweaked..
Mijn conclusie = aanschaf van een 5kWh unit eind dit jaar en dan maar eens afwachten wat de tarieven in 2027 en 2028 gaan doen. Op basis daarvan de situatie opnieuw bekijken.
Nogmaals input:
1 - vast contract 0.25E/kWh 2 - Geen boete voor teruglevering - Batterij wordt alleen opgeladen met opgewekte excess stroom die naar het net wordt gestuurd. Bijgaand update excell overzicht en 3 plots die weergeven hoe 5.2; 10.4 en 15.6kW per dag word opgeladen en ontladen. In de winter maanden bijna niets (bijna geen zon en veel afname); voor en najaar behoorlijk (genoeg zon en nog een redelijke afname) en zomers minimaal (genoeg zon maar weinig afname). De 5.2 kWh unit is behoorlijk belast,
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kijk eens of je je sluipverbruik, en teruglevering eens op onderstaande manier met jouw gegens kunt vullen, het handigst is om dat per maand te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 13-02-2026 21:26 ]
Waar je naar kijkt is hoeveel stroom je per dag uit de batterij kan trekken of de uitilization van de batterij per dag. Op die manier maak je zichtbaar en reken je uit, hoe de batterij wordt gebruikt. Voor de bv 5200Wh batterij. In januarie is dat 0. Alle opgewekte stroom verbruik je direct (de baterij wordt niet opgeladen). In feb is dat bv -2000 Wh (er wordt 2000 Wh naar het net gestuurd en er wordt meer dan 2000Wh verbruikt. ( de batterij wordt met 2000 Wh opgeladen en ontladen). In mei is dat -4000 Wh. Er wordt meer dat 4000Wh naar het net gestuurd (de batterij wordt dus vol opgeladen) en er wordt meer dan 4000Wh verbruikt (de batterij is limiterend). In juli is het -2000Wh. Er wordt veel meer dan de 2000Wh naar het net gestuurd (battery wordt vol opgeladen) maar het sluip verbruik is maar 2000Wh en dus limiterend.Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Waar kijk ik naar?
Kijk eens of je je sluipverbruik, en teruglevering eens op onderstaande manier met jouw gegens kunt vullen, het handigst is om dat per maand te doen. [Afbeelding]
De snelst terugverdiende batterij is de batterij die je niet gekocht hebt.
is dat zo? als ik het nieuws vandaag weer zie wat de netbeheerders nu weer uit hun hoed hebben getoverd, denk ik dat er nog eren grotere run op thuis-batterijen gaat komen. ze krijgen dan namelijk mogelijk een nieuw gebruiksdoel er bij (niet alleen NOM).ASW1 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:59:
Hoe kleiner de batterij, hoe sneller terugverdiend.
ik ben het echter wel met je eens dat mn de keuze van de capaciteit (tenminste met de huidige typen cellen, wie weet hoe zich bv die nu net nieuwe Na-ion gaan ontwikkelen, mn qua prijs, CATL sprak al van 10$/kWh) met beleid en zo laag mogelijk aangezet zou moeten worden.
Goh, bij ons kost geen batterij hebben juist geld. 2500 euro per jaar om precies te zijn. Je stelling is veel te breed.ASW1 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:59:
Hoe kleiner de batterij, hoe sneller terugverdiend.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er komen vast nog wel meer konijnen uit de hoge hoed. Tegen september 2026 mogen we ongetwijfeld allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:19:
[...]
Als die tijdsgebonden netbeheerderstarieven komen wordt de effectieve prijsverschillen weer een stuk groter, zeker als je nog wat eigen zonnestroom hebt om te laden...
Ik zie de vaste contracten geen comeback maken, iedereen die (flink) goedkoper uit is met dynamisch stapt over naar dynamisch, waardoor de relatief dure klanten overblijven en het tarief allen maar hoger zal worden op kostendekkend te blijven.
- vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
- vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner/groter/anders.
- vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
- vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.
Even serieus, het lijkt me verstandig binnen een half jaar een batterij aan te schaffen. (Of over anderhalf jaar als de gekte voorbij is; buy the dip.) Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Het gaat niet meevallen dat voor te blijven.
Je hoeft dat niet voor te blijven (liever niet zelfs), maar je moet zorgen dat je flexibel bent/blijft en gewoon slim meebewegen.Sonero schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:33:
[...]
Even serieus, het lijkt me verstandig binnen een half jaar een batterij aan te schaffen. (Of over anderhalf jaar als de gekte voorbij is; buy the dip.) Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Het gaat niet meevallen dat voor te blijven.
En met de wispelturig politiek betekent dat soms wachten tot het laatste moment, zorgen dat je systemen flexibel zijn en vooral niet investeren als de terugverdientijd te lang is.
Mijn situatie is als volgt:
- De woning wordt verwarmd door een warmtepomp (we hebben geen gasaansluiting meer)
- Wij hebben twee elektrische auto's
- Een kantoor die verwarmt wordt door een lucht/lucht warmtepomp
- We hebben 20 zonnepanelen van 365wp pal op het zuiden liggen
- In de wintermaanden is ons verbruik gigantisch. Bijvoorbeeld in januari hebben wij alleen al 3444kw verbruikt en n december 2140kw.
- Er zijn dagen dat wij 150kw per dag verbruiken
Is het voor mij interessant om juist een zo groot mogelijke accu te nemen? Ik kan ook nog 20 zonnepanelen op het oosten plaatsen. Is dat nog interessant om te doen? Het is voor mij niet interessant om geld te gaan verdienen met de accu. Hebben jullie tips?
Ik kan mij in bovenstaande approach wel vinden:HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Je hoeft dat niet voor te blijven (liever niet zelfs), maar je moet zorgen dat je flexibel bent/blijft en gewoon slim meebewegen.
En met de wispelturig politiek betekent dat soms wachten tot het laatste moment, zorgen dat je systemen flexibel zijn en vooral niet investeren als de terugverdientijd te lang is.
Op bais van mijn verbruik ga ik het volgende doen:
1 koop aan het eind van het jaar een 5kWh unit tegen laten we zeggen E1000 ( terug verdien tijd voor mij is dan ongeveer 4 jaar daar kun je dus geen buil aan vallen)
2 Wees flexibel en dat houdt voor mij een 3 fase opstelling in die je flexibel kunt aansturen door het apparaat zelf of nog beter door homey of homeassistant, waarbij je per fase de stroom kunt regelen om te voorkomen dat de zekeringen van de netbeheerder worden aangeproken. Het is mij momenteel nog niet helemaal helder of dit al kan met een PIB of dat je dan naar een Victron opstelling moet.....
3 Wacht de nieuwe regelgeving tarieven af voor verder investering.
Verder zal je naar een 3 fase accu systeem gaan. Daar heb je diverse merken voor maar kijk of je een grote hoeveelheid accu merken kan aankoppelen dit zodat je niet vast zit aan 1 merk. Daarnaast zou ik kijken naar een omvormer merk wat lokaal aan te sturen is. Dit zodat je geen cloud nodig hebt.
Zelf ben ik gecharmeerd van een Victron installatie maar je kan ook kijken naar Dyness bijvoorbeeld.
Het minimale vermogen van de omvormer is afhankelijk van je tekort die je nu hebt op je 3x25A aansluiting en de eventuele toekomstige plannen. Daarnaast zal je wel een aardige batterij neer kunnen zetten ik vermoed dat 16 kWh niet heelveel bij draagt in jouw situatie.
Verder zou ik het verbruik van je auto's buiten de benodigde accu capaciteit houden maar die laden op pv overschot of goedkope prijzen uit het net.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Tegen zulk verbruik ga je niet veel doen met een accu.Sunri5e schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:52:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een thuisaccu. Dit omdat wij met onze woning, auto's en bedrijfsruimte aan huis grootverbruikers zijn. We hebben een 3x 25 aansluiting maar dat is in de wintermaanden krap aan. Dus ik kan een verzwaring aanvragen van 3x35 maar dan gaan de netwerkkosten maandelijks flink omhoog. Een thuisaccu lijkt mij dan een goede oplossing. Wat mij opvalt is het gigantische aanbod van verschillende merken en types. Ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen.
- De woning wordt verwarmd door een warmtepomp (we hebben geen gasaansluiting meer)
- In de wintermaanden is ons verbruik gigantisch. Bijvoorbeeld in januari hebben wij alleen al 3444kw verbruikt en n december 2140kw.
Is het voor mij interessant om juist een zo groot mogelijke accu te nemen? Ik kan ook nog 20 zonnepanelen op het oosten plaatsen. Is dat nog interessant om te doen? Het is voor mij niet interessant om geld te gaan verdienen met de accu. Hebben jullie tips?
Haal de auto's eraf, anders zou je benzine tanken. Het laden kan je waarschijnlijk beter sturen met een dynamisch contract.
Haal je warmtepompen eraf, anders had je gas verbruikt. En een warmtepomp is altijd goedkoper.
Wat blijft er dan nog aan realistisch verbruik over? Met een 7-10kW systeem en een redelijke accu kan je dan prima aan peak-shaving gaan doen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
8.20 kWh * 87% = 7.134 kWh. Hoe kom je aan 7.38 kWh? Het verandert de verdere berekening overigens niet heel heel.Cardinal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:32:
Wat zou je in een best buy guide willen zien?ELD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:09:
Ik hoop dat er ergens een goede buy guide gaat komen. Er zijn nu zoveel producten en leveranciers op de markt dat de juiste keuze maken moeilijk is.
Heb hier de afgelopen jaren dusdanig veel merken en types getest dat het heel lastig is ze te vergelijken. Nav rauwe specs kan je een conclusie trekken, maar dat betekent niet automatisch dat het de beste thuisbatterij voor jouw situatie is.
Heb al een paar keer een tabel met alle merken, types en opties gefabriceerd, maar besluit iedere keer dat het geen reet toevoegt.
Kwaliteit, ecosysteem, garantie, service, Home Assistant ondersteuning, MQTT, lokale aansturing, RTE, etc. betekenen zoveel meer dan de specs die je zoekt, etc.
Dus: Waar ben je naar op zoek?
Even voor de goede orde dat ik het goed begrijp, je wilt NOM draaien met stroom vanuit het net ipv met zonne-stroom van een PV installatie?Cardinal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:32:
Zou je dan ipv een batterij niet gewoon gebruik maken van een dynamisch contract?
Tegen zulk verbruik kun je prima iets doen met een accu, namelijk het piekverbruik spreiden, precies wat we hier doen. Terug van 3x50 A naar 3x 25 A zonder centje pijn met een Sigenstor.Ethirty schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Tegen zulk verbruik ga je niet veel doen met een accu.
Haal de auto's eraf, anders zou je benzine tanken. Het laden kan je waarschijnlijk beter sturen met een dynamisch contract.
Haal je warmtepompen eraf, anders had je gas verbruikt. En een warmtepomp is altijd goedkoper.
Wat blijft er dan nog aan realistisch verbruik over? Met een 7-10kW systeem en een redelijke accu kan je dan prima aan peak-shaving gaan doen.
Accu lijkt me zeer zeker nuttig.Sunri5e schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:52:
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een thuisaccu. Dit omdat wij met onze woning, auto's en bedrijfsruimte aan huis grootverbruikers zijn. We hebben een 3x 25 aansluiting maar dat is in de wintermaanden krap aan. Dus ik kan een verzwaring aanvragen van 3x35 maar dan gaan de netwerkkosten maandelijks flink omhoog. Een thuisaccu lijkt mij dan een goede oplossing. Wat mij opvalt is het gigantische aanbod van verschillende merken en types. Ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen.
3444kWh in januari komt neer op gemiddeld 111kWh per dag oftewel 4.6kW gemiddeld. Een 3x25A aansluiting kan 17.2kW leveren dus daar zit je nog ruim onder. Ook weer niet “echt” ruim aangezien die 4.6kW gemiddeld was, dat zal in de eerste weken gauw 2x zoveel geweest zijn. Maar goed…. Het is zeer goed voorstelbaar dat je met pieken in de buurt van de 3x25A belasting komt terwijl je daar met wat uitsmeren nog ruim onder blijft. Een accu is dan zeer geschikt.
- aangezien je met hoge vermogens zit is een 3fase systeem dan wel echt aan te raden.
- in dat geval ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van hybride PV/accu oplossingen aangezien het systeem dan “simpel” blijft en omdat je dan minder verliezen hebt aangezien je de PV zonder AC tussenstap in de accu krijgt. Ik wil zelf naar Solaredge homehub waarmee je ook meteen een goede backup oplossing hebt. Solaredge storedge kan ook maar dan heb je geen backup.
- accu zal “stevig” moeten zijn maar ook niet overdrijven. In de zomer moet je de nacht kunnen overbruggen maar in de zomer draait de warmtepomp niet en auto’s kan je beter overdag direct van de PV laden. Dimensionering zal met name van voorjaar en herfst afhangen. Ik gok 15 a 20 kWh.
- zonnepanelen bijleggen is een extreem goed idee. Mits je die tegen niet al te hoge kosten kan krijgen. Eigenlijk “juist omdat salderen wegvalt moet je zoveel mogelijk direct opwekken”. Zonne energie is eigenlijk nog ongeveer net zo rendabel als voor de Ukraine oorlog MAAR enkel in combinatie met een batterij. Kosten van nu MET batterij zijn echter vergelijkbaar met toen zonder.
Neem bij je afwegen mee, dat vanaf 1 januari 2028 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten wordt verwacht, vaak “capaciteitstarief” of “bloktarief” genoemd. Dit tarief houdt niet alleen rekening met je totale kWh-verbruik, maar ook met je maximale gelijktijdige afname van het net (kW), meestal gemeten als het gemiddelde piekverbruik over periodes van 15 minuten. Je netwerkkosten kunnen gebaseerd zijn op je hoogste kwartierpiek per maand. De blokperiodes zijn mogelijk van 6.00 tot 10.00 uur en van 16.00 tot 21.00 uur. Met je energieverbruik per uur en het laden van een batterij zal je mogelijk in de problemen gaan komen de 3x25A aansluiting zal te licht zijn.Stefannn schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:50:
[...]
Accu lijkt me zeer zeker nuttig.
3444kWh in januari komt neer op gemiddeld 111kWh per dag oftewel 4.6kW gemiddeld. Een 3x25A aansluiting kan 17.2kW leveren dus daar zit je nog ruim onder. Ook weer niet “echt” ruim aangezien die 4.6kW gemiddeld was, dat zal in de eerste weken gauw 2x zoveel geweest zijn. Maar goed…. Het is zeer goed voorstelbaar dat je met pieken in de buurt van de 3x25A belasting komt terwijl je daar met wat uitsmeren nog ruim onder blijft. Een accu is dan zeer geschikt.
- aangezien je met hoge vermogens zit is een 3fase systeem dan wel echt aan te raden.
- in dat geval ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van hybride PV/accu oplossingen aangezien het systeem dan “simpel” blijft en omdat je dan minder verliezen hebt aangezien je de PV zonder AC tussenstap in de accu krijgt. Ik wil zelf naar Solaredge homehub waarmee je ook meteen een goede backup oplossing hebt. Solaredge storedge kan ook maar dan heb je geen backup.
- accu zal “stevig” moeten zijn maar ook niet overdrijven. In de zomer moet je de nacht kunnen overbruggen maar in de zomer draait de warmtepomp niet en auto’s kan je beter overdag direct van de PV laden. Dimensionering zal met name van voorjaar en herfst afhangen. Ik gok 15 a 20 kWh.
- zonnepanelen bijleggen is een extreem goed idee. Mits je die tegen niet al te hoge kosten kan krijgen. Eigenlijk “juist omdat salderen wegvalt moet je zoveel mogelijk direct opwekken”. Zonne energie is eigenlijk nog ongeveer net zo rendabel als voor de Ukraine oorlog MAAR enkel in combinatie met een batterij. Kosten van nu MET batterij zijn echter vergelijkbaar met toen zonder.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Volgens mij klopt dit niet. Dit is het systeem zoals het in België werkt. Het voorstel in Nederland is een tarief per kWh, dat varieert met het tijdstip van de dag, zie. bijv. https://www.overstappen.n...nt-dit-voor-de-consument/clodders schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:58:
[...]
Neem bij je afwegen mee, dat vanaf 1 januari 2028 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten wordt verwacht, vaak “capaciteitstarief” of “bloktarief” genoemd. Dit tarief houdt niet alleen rekening met je totale kWh-verbruik, maar ook met je maximale gelijktijdige afname van het net (kW), meestal gemeten als het gemiddelde piekverbruik over periodes van 15 minuten. Je netwerkkosten kunnen gebaseerd zijn op je hoogste kwartierpiek per maand. De blokperiodes zijn mogelijk van 6.00 tot 10.00 uur en van 16.00 tot 21.00 uur. Met je energieverbruik per uur en het laden van een batterij zal je mogelijk in de problemen gaan komen de 3x25A aansluiting zal te licht zijn.
Dan zal toch eerst iedereen een slimme meter moeten hebben die ook mag worden uitgelezen.deejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:05:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Dit is het systeem zoals het in België werkt. Het voorstel in Nederland is een tarief per kWh, dat varieert met het tijdstip van de dag, zie. bijv. https://www.overstappen.n...nt-dit-voor-de-consument/
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je betaalt toch gewoon hoogste tarief als je geen zichtbaar verbruik hebt tijdens lage tariefperioden ?PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Dan zal toch eerst iedereen een slimme meter moeten hebben die ook mag worden uitgelezen.
Dat suggereer ik toch ookdaemonix schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:16:
[...]
Tegen zulk verbruik kun je prima iets doen met een accu, namelijk het piekverbruik spreiden, precies wat we hier doen. Terug van 3x50 A naar 3x 25 A zonder centje pijn met een Sigenstor.
Je kan alleen niet al je (winter)verbruik afdekken.
Maar voor iemand die 3x50A nodig heeft gelden andere financiële criteria dan voor iemand die al ruim genoeg heeft aan een 3x25A aansluiting.
Jouw suggestie van accu grootte is echt veel te klein daarvoor.Ethirty schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Dat suggereer ik toch ook
Je kan alleen niet al je (winter)verbruik afdekken.
Maar voor iemand die 3x50A nodig heeft gelden andere financiële criteria dan voor iemand die al ruim genoeg heeft aan een 3x25A aansluiting.
Hij suggereert geen accu capaciteit maar omvormer vermogen;daemonix schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:08:
[...]
Jouw suggestie van accu grootte is echt veel te klein daarvoor.
Ethirty schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Met een 7-10kW systeem en een redelijke accu kan je dan prima aan peak-shaving gaan doen.
[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-02-2026 12:26 ]
Kijk eens wat verder en je zal zien dan mijn verhaal klopt, alleen moet de ACM nog een beluit nemendeejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:05:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Dit is het systeem zoals het in België werkt. Het voorstel in Nederland is een tarief per kWh, dat varieert met het tijdstip van de dag, zie. bijv. https://www.overstappen.n...nt-dit-voor-de-consument/
https://www.keuze.nl/nieu...f-2028-dit-is-hoe-het-zit
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Helaas,. nee.clodders schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Kijk eens wat verder en je zal zien dan mijn verhaal klopt, alleen moet de ACM nog een beluit nemen
Dit betreft slechts een interpretatie, het is geen beslis, besluit, of wettekst.
rapport staat hier
En verder veel discussie in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Volgens mij gaat het daar echt om tarieven per kWh en niet over een tarief over je maximale piek per kwartier. En inderdaad er is nog geen besluit, het is slechts een voorstel.clodders schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Kijk eens wat verder en je zal zien dan mijn verhaal klopt, alleen moet de ACM nog een beluit nemen
[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 15-02-2026 14:04 ]
Klopt het gaat om tarieven per kwartier niet op de maximale piek in dat kwartier.deejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Volgens mij gaat het daar echt om tarieven per kWh en niet over een tarief over je maximale piek per kwartier. En inderdaad er is nog geen besluit, het is slechts een voorstel.
Tijd zal het leren hoe/of/wanneer het geïmplementeerd gaat worden.
Overigens is het betreffende berenschot rapport ook genoemd in een van de kamerbrieven over de differentiatie van de prijs.
[ Voor 12% gewijzigd door Impossibl3 op 15-02-2026 14:07 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Exact, met 10kW naast de netaansluiting komt @Sunri5e ruim boven de 3x35A die hij zoekt.bbbrumbrum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Hij suggereert geen accu capaciteit maar omvormer vermogen;
[...]
Hoeveel accu capaciteit daarvoor nodig is kan ik niet inschatten. Dat ligt oa aan zijn verbruikspatroon.
Het gaat om netwerkkosten en niet de kWh tarievendeejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Volgens mij gaat het daar echt om tarieven per kWh en niet over een tarief over je maximale piek per kwartier. En inderdaad er is nog geen besluit, het is slechts een voorstel.
Maar het plan is nu juist om de nettarieven in de kWh prijs te gaan verwerken in plaats van een vast bedrag afhankelijk van de zwaarte van je huisaansluiting.clodders schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Het gaat om netwerkkosten en niet de kWh tarieven
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
volgens mij is dat dus niet het geval, ik verwacht eerder dat ze dat met bv staffels van je verbruik in die bedoelde periode gaan berekenen, voor een netbeheerder super makelijk omdat zij reeds al over je data van je verbruik beschikken. maar dit s is gewoon gissen.deejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Maar het plan is nu juist om de nettarieven in de kWh prijs te gaan verwerken in plaats van een vast bedrag afhankelijk van de zwaarte van je huisaansluiting.
echter alles is nog open, volgens mij weten ze het nog niet eens zelf hoe ze het willen doen.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zal van 2028 met bloktarieven voor netwerkkosten gewerkt gaan worden en als je nu een batterij wil aanschaffen is het verstandig om dit in je overwegingen mee te nemen.PolderPloer! schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:09:
Gaan we nou hier ook al de energie prijzen & netwerkkosten en bespreken? Wat mij betreft terug naar thuisaccu’s. Ik snap best dat het invloed heeft op een mogelijke aanschaf, maar het moet hier toch juist gaan over de thuisaccu’s?
In het document Focus op Energie 2026 van de AMC staat o.a. bij actie 2026 “Besluit tijdsafhankelijk nettarief kleinverbruikers. De ACM verwacht voor de zomer een codewijzigingsvoorstel van de netbeheerders te ontvangen. Daarna publiceert de ACM een ontwerpbesluit met consultatie. Vervolgens verwacht de ACM eind van dit jaar het besluit definitief vast te stellen.”
Zie mijn opmerkingen zondag 15 februari 2026 08:58
Heb de accu niet gekocht om 'm terug te verdienen, heb om gekocht om minder afhankelijk te zijn van de Overheid, netbeheerder en energiemaatschappijen en andere rare regels die nog gaan komen en peace of mind. De accu kan wel als noodstroombackup dienen icm de zonnepanelen, maar is mij in mijn situatie afgeraden door de adviseur, maar de optie is wel kost dan wel nog €1800,- aan investering en aanpassingen.
Voor welk merk heb je gekozen?targaryanwolf schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:18:
Van de zomer komt mij accu, een 5kWh accu, wou eigenlijk een grotere, heeft de adviseur mij afgeraden met de cijfers uit HomeWizard. Maar mocht ik ooit extra capaciteit willen was dat geen enkel probleem om er een accu bij de plaatsen.
Heb de accu niet gekocht om 'm terug te verdienen, heb om gekocht om minder afhankelijk te zijn van de Overheid, netbeheerder en energiemaatschappijen en andere rare regels die nog gaan komen en peace of mind. De accu kan wel als noodstroombackup dienen icm de zonnepanelen, maar is mij in mijn situatie afgeraden door de adviseur, maar de optie is wel kost dan wel nog €1800,- aan investering en aanpassingen.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Enphase omdat ik dat al heb, niet de goedkoopste nee maar wou alles bij 1 merk houden.
prima keuze toch.targaryanwolf schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Enphase omdat ik dat al heb, niet de goedkoopste nee maar wou alles bij 1 merk houden.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik heb juist Sigenstor gekozen ondanks dat we alle 33 zonnepanelen met Enphase micro inverters hebben uitgerust omdat Sigenergy momenteel ver voor loopt op de rest met functionaliteit en afmetingen van de accu. Voor de 27 kWh accu die we nu hebben staan paste maar een 10 kWh Enphase.targaryanwolf schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Hier dezelfde overweging; al 31 Enphase micro inverters op het dak en een SigEnergy gekozen als thuisbatterij.daemonix schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb juist Sigenstor gekozen ondanks dat we alle 33 zonnepanelen met Enphase micro inverters hebben uitgerust omdat Sigenergy momenteel ver voor loopt op de rest met functionaliteit en afmetingen van de accu. Voor de 27 kWh accu die we nu hebben staan paste maar een 10 kWh Enphase.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ben wel nieuwsgierig waarom Victron op plaat 2 staat.Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:23:
Ik kijk ook naar SigEnergy (Victron op plek 2) voor een thuisbatterij. Woont één van jullie toevallig in de regio Groningen? Ik zoek daar nog een betrouwbare installateur.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb slechts 12 panelen, kan er nog 6kwijt, zie op de site van SigEnergy wel een leuke 10kwh accu staan trouwens. Toch maar eens informeren.daemonix schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb juist Sigenstor gekozen ondanks dat we alle 33 zonnepanelen met Enphase micro inverters hebben uitgerust omdat Sigenergy momenteel ver voor loopt op de rest met functionaliteit en afmetingen van de accu. Voor de 27 kWh accu die we nu hebben staan paste maar een 10 kWh Enphase.
Omvormergeluid en meer ruimtebeslag in de garage. Daarnaast zoek ik verwarmde batterijen en een beetje mooi aanzicht. En ik schat in dat de installatiekosten voor een Victronsysteem hoger liggen, arbeidsintensiever.John245 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Ben wel nieuwsgierig waarom Victron op plaat 2 staat.
Mijn warmtepomp- en zonnepaneleninstallateur doet ook Victronsystemen dus die ga ik maar een keertje benaderen.
Jammer dat er een gigantische losse module nodig is voor noodstroom
Dus je bent niets minder afhankelijk van de netbeheerder geworden?targaryanwolf schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:18:
Van de zomer komt mij accu, een 5kWh accu, wou eigenlijk een grotere, heeft de adviseur mij afgeraden met de cijfers uit HomeWizard. Maar mocht ik ooit extra capaciteit willen was dat geen enkel probleem om er een accu bij de plaatsen.
Wat zijn je opties als je extra capaciteit bij wilt plaatsen? Zit je vast aan een specifiek model van Enphase of kan je iets generieks toevoegen? In het eerste geval zou ik er rekening mee houden dat het over een paar jaar mogelijk niet meer mogelijk is.
Bij gebrek aan spread in energie prijzen in de afgelopen 2 winters is het voor een mogelijke business case wel van doorslaggevend belang. Ik hik zelf op de gedachten 1-fase PIB of 3-fase systeem met losse accu / inverter en noodstroom mogelijkheid. Stel dat we straks van 1700 tot 2100 10 cent extra per kWh moeten betalen, dan maakt dat de keuze voor optie 2 een stuk makkelijker. Gaat het uiteindelijk om iets van 3 cent per kWh, dan is het meer een kwestie van schouders ophalen en weer door, want daar is met een accu weinig aan te verhapstukken.PolderPloer! schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:09:
Gaan we nou hier ook al de energie prijzen & netwerkkosten en bespreken? Wat mij betreft terug naar thuisaccu’s. Ik snap best dat het invloed heeft op een mogelijke aanschaf, maar het moet hier toch juist gaan over de thuisaccu’s?
ik hoop dat jullie mij een beetje de goede kant op kunnen sturen.
Ik ben aan het kijken voor een batterijsysteem, aangezien er teveel PV overdag het net op gaat, (55% ongeveer op jaarbasis),
- We graag aan peak shaving willen doen (we verwarmen nu (nog) met airco's, en die gaan dus aan op de dure uren.), ik ben ook aan het kijken naar een warmtepomp, maar dat is een andere afdeling
- Handelen is een mooie bijkomstigheid, al verwacht ik er geen gouden bergen van ( denk dat de grootste plus nog in de BTW teruggave zit)
- Daarbij gaan ze natuurlijk volgend jaar en het jaar erop sleutelen aan alle tarieven de we kennen zo ongeveer, dus wat dat betreft denk ik wel dat het een reële optie is, een thuisbatterij.
-Noodstroomvoorziening mocht de stroom weg vallen, geen verplichting, maar meer als ik toch wat neer zet wat dat zou kunnen, waarom niet. ik weet alleen niet zo heel goed in hoeverre dat de prijs op drijft.
Lokale toegang is een must voor bijvoorbeeld Home Assistant. ik heb er geen zin in dat over een jaar of 4 de cloud ondersteuning er mee stopt, zit je dan
Op het dak liggen 13 zonnepanelen uit 2021 (4,68kWp), met een Solaredge (SE-4000H uit mijn hoofd ?) String omvormer.
Jaarverbruik 2025 was 12.000kWh
Jaaropbrengst zonnepanelen 5720kWh
Elektrische auto voor de deur (thuis opladen), Warmtepomp zit ik nog over te twijfelen of die komt.
Nu heb ik een paar offertes opgevraagd,
1 komt met een Solaredge systeem, 9,7kWh, 6658 Euro. ( de noodstroom zie ik hier even niet bij staan..)
1 keer een Hyxipower 15.9 kWh Batterij , 6 tot 15 kw omvormer, volledige backupfunctie. 10.285 Euro
En een Growatt Hyrbide omvormer (10KTL3-XH), 15 kWh, noodstroom. 11.233 Euro
Dit is allemaal inclusief installatie e.d. en nog inclusief BTW.
Nu vraag ik me af doe ik goed aan zo'n installatie ,
Welke is de "beste"aanbieding (bijvoorbeeld heeft het een hele grote plus als de batterij ook Solaredge is en de zonnepanelen dus rechtstreeks daar op kunnen ?, hoeveel merk je daar van effiecientiewijs, of is dat een druppel op de gloeiende plaat.)
puur uit mijn eigen research neig ik naar de Hyxipower. maar ja, dat is wel 8500 euro Netto na subsidie, hoop geld..
Ik heb ook naar de Marsteks e.d. zitten kijken, maar ik ben eigenlijk bang dat dat een beetje half werk wordt, en ik over 1 of 2 jaar toch weer wat anders koop, dat zou ook zonde zijn.
Hopelijk kunnen jullie hier een lichtje over laten schijnen, bedankt!
Met Vriendelijke Groet,
Doelde meer op piek bloktarieven en alle andere verzinsels die ze aan het verzinnen zijn. Daarnaast kan ik een deel van mijn stroom opslaan voor in de avond ipv voor nop afgeven in 2027.Oilman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:42:
[...]
Dus je bent niets minder afhankelijk van de netbeheerder geworden?
Wat zijn je opties als je extra capaciteit bij wilt plaatsen? Zit je vast aan een specifiek model van Enphase of kan je iets generieks toevoegen? In het eerste geval zou ik er rekening mee houden dat het over een paar jaar mogelijk niet meer mogelijk is.
Bij wijze van kan ik in 2030 gewoon de nieuwste enphase accu laten ophangen, maakt niet uit.
Mijn dynamische inkoopprijs stroom inclusief BTW en inkoopvergoeding voor 2025 was 6 cent per kWh, 3 cent per kWh extra is dan ...Oilman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:00:
[...]
Bij gebrek aan spread in energie prijzen in de afgelopen 2 winters is het voor een mogelijke business case wel van doorslaggevend belang. Ik hik zelf op de gedachten 1-fase PIB of 3-fase systeem met losse accu / inverter en noodstroom mogelijkheid. Stel dat we straks van 1700 tot 2100 10 cent extra per kWh moeten betalen, dan maakt dat de keuze voor optie 2 een stuk makkelijker. Gaat het uiteindelijk om iets van 3 cent per kWh, dan is het meer een kwestie van schouders ophalen en weer door, want daar is met een accu weinig aan te verhapstukken.
Misschien ook eens naar Zendure kijken.Night89 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:27:
Goedenavond,
Ik ben aan het kijken voor een batterijsysteem, aangezien er teveel PV overdag het net op gaat, (55% ongeveer op jaarbasis),
- We graag aan peak shaving willen doen (we verwarmen nu (nog) met airco's, en die gaan dus aan op de dure uren.), ik ben ook aan het kijken naar een warmtepomp, maar dat is een andere afdeling
- Handelen is een mooie bijkomstigheid, al verwacht ik er geen gouden bergen van ( denk dat de grootste plus nog in de BTW teruggave zit)
- Daarbij gaan ze natuurlijk volgend jaar en het jaar erop sleutelen aan alle tarieven de we kennen zo ongeveer, dus wat dat betreft denk ik wel dat het een reële optie is, een thuisbatterij.
-Noodstroomvoorziening mocht de stroom weg vallen, geen verplichting, maar meer als ik toch wat neer zet wat dat zou kunnen, waarom niet. ik weet alleen niet zo heel goed in hoeverre dat de prijs op drijft.
Lokale toegang is een must voor bijvoorbeeld Home Assistant. ik heb er geen zin in dat over een jaar of 4 de cloud ondersteuning er mee stopt, zit je dan
Op het dak liggen 13 zonnepanelen uit 2021 (4,68kWp), met een Solaredge (SE-4000H uit mijn hoofd ?) String omvormer.
Elektrische auto voor de deur (thuis opladen), Warmtepomp zit ik nog over te twijfelen of die komt.
1 komt met een Solaredge systeem, 9,7kWh, 6658 Euro. ( de noodstroom zie ik hier even niet bij staan..)
1 keer een Hyxipower 15.9 kWh Batterij , 6 tot 15 kw omvormer, volledige backupfunctie. 10.285 Euro
Welke is de "beste"aanbieding (bijvoorbeeld heeft het een hele grote plus als de batterij ook Solaredge is en de zonnepanelen dus rechtstreeks daar op kunnen ?, hoeveel merk je daar van effiecientiewijs, of is dat een druppel op de gloeiende plaat.)
puur uit mijn eigen research neig ik naar de Hyxipower. maar ja, dat is wel 8500 euro Netto na subsidie, hoop geld..
Ik heb ook naar de Marsteks e.d. zitten kijken, maar ik ben eigenlijk bang dat dat een beetje half werk wordt, en ik over 1 of 2 jaar toch weer wat anders koop, dat zou ook zonde zijn.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dat is dan ook bizar laag. Ik ben al trots dat ik nog net onder de 20 cent ben gebleven.Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Mijn dynamische inkoopprijs stroom inclusief BTW en inkoopvergoeding voor 2025 was 6 cent per kWh, 3 cent per kWh extra is dan ...
- Alpha ESS G3-T6 inverter, 10 jaar garantie
- 9.3 kWh batterijen, 10.000 cycli, 10 jaar garantie
- installatie
- ~€5600
[ Voor 3% gewijzigd door theguyofdoom op 18-02-2026 14:16 ]
Persoonlijk zou ik gaan voor hybride omvormer (dus niet AC gekoppeld). En aangezien je al solaredge hebt is vervanging van huidige omvormer voor solaredge dan het handigste. Dan heb je toch de meeste kans dat het optimaal blijft werken met je solaredge optimizers.Night89 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:27:
Goedenavond,
Met hybride omvormer bestuur je ook direct je zonne-energie, die kan je dus af laten schakelen bij negatieve prijs en volle accu. En met hybride omvormer heb je gewoon beter rendement omdat je direct van PV naar de accu gaat inplaats van PV ->230V -> accu.
En, bij veel hybride systemen (niet allemaal, maar sommigen wel) blijft de PV de batterij laden bij stroomuitval. Bij los AC systeem niet, dan moet je dat weer separaat regelen.
Solaredge heeft een storedge hybride omvormer die ook de accu kan aansturen.
Ze hebben ook de homehub omvormer waarmee je noodstroom kan maken en de accu blijft laden bij stroomuitval. Als je ook de backup module aanschaft schakelt het zelfstandig naar noodstroom bij stroomuitval.
De solar edge 9.6kWh batterij is erg duur. De solaredge storedge omvormer ondersteunt ook de goedkopere BYD LVS batterijen. Voor de homehut is het aangekondigd maar vereist nog een firmware upgrade.
De BYD is bovendien LFP terwijl de solaredge hoogvolt 9.6kWh NMC is hetgeen brandgevaarlijker is.
Ik heb mijn systeem nog niet, ik wacht op de firmware, maar huidig plan is om mijn huidige solaredge omvormer te vervangen door solaredge homehub + backup module + 3xBYD LVS (totaal 12kWh)
Ik heb toevallig vanmiddag nog een offerte binnen gehad:theguyofdoom schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:16:
Voor de grap heb ik me ingeschreven voor de Vereniging Eigen Huis collectieve thuisbatterij actie. Die komen nu met het volgende aanbod (pending schouw en definitieve offerte). Ik heb me nog niet verdiept in de details en of het een goede deal is, maar anderen zijn vast geïnteresseerd in dit datapunt:
- Alpha ESS G3-T6 inverter, 10 jaar garantie
- 9.3 kWh batterijen, 10.000 cycli, 10 jaar garantie
- installatie
- ~€5600
Alpha ESS G3 T10 Inverter (10 Jr garantie)
18.6 kWh Batterijen, 10.000 cycli, 10 jr garantie
Installatie.
Noodstroomvoorziening d.m.v. 2 WCD bij de Batterij.
Incl BTW: 7889 Euro
Na Teruggave BTW: 6520 Euro
Zeker aangezien de batterij 2x zo groot is, lijkt de deal van Eigenhuis me wat duur.
Bedankt voor je reactie,Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Persoonlijk zou ik gaan voor hybride omvormer (dus niet AC gekoppeld). En aangezien je al solaredge hebt is vervanging van huidige omvormer voor solaredge dan het handigste. Dan heb je toch de meeste kans dat het optimaal blijft werken met je solaredge optimizers.
Met hybride omvormer bestuur je ook direct je zonne-energie, die kan je dus af laten schakelen bij negatieve prijs en volle accu. En met hybride omvormer heb je gewoon beter rendement omdat je direct van PV naar de accu gaat inplaats van PV ->230V -> accu.
En, bij veel hybride systemen (niet allemaal, maar sommigen wel) blijft de PV de batterij laden bij stroomuitval. Bij los AC systeem niet, dan moet je dat weer separaat regelen.
Solaredge heeft een storedge hybride omvormer die ook de accu kan aansturen.
Ze hebben ook de homehub omvormer waarmee je noodstroom kan maken en de accu blijft laden bij stroomuitval. Als je ook de backup module aanschaft schakelt het zelfstandig naar noodstroom bij stroomuitval.
De solar edge 9.6kWh batterij is erg duur. De solaredge storedge omvormer ondersteunt ook de goedkopere BYD LVS batterijen. Voor de homehut is het aangekondigd maar vereist nog een firmware upgrade.
De BYD is bovendien LFP terwijl de solaredge hoogvolt 9.6kWh NMC is hetgeen brandgevaarlijker is.
Ik heb mijn systeem nog niet, ik wacht op de firmware, maar huidig plan is om mijn huidige solaredge omvormer te vervangen door solaredge homehub + backup module + 3xBYD LVS (totaal 12kWh)
De Solaredge is voor mij al een beetje afgevallen denk ik, o.a. door de prijs inderdaad.
Je zegt je zou gaan voor een Hybride omvormer, betekent dat dat ik mijn solaredge panelen/omvormer op een AlphaESS G3 Hybrid inverter kan aansluiten? of is dat te makkelijk bedacht.
Mij werd ook verteld dat als ik een volledig noodstroom systeem zou willen, dat al mijn zonnepanelen van het dak moesten, en de micro inverters eraf of aangepast o.i.d. anders zou het niet werken.
dit lijkt me echt heel vreemd, en heb er nog nooit van gehoord zo, iemand een idee,of is dit klinkklare onzin?
[ Voor 51% gewijzigd door Night89 op 18-02-2026 15:21 ]
Met Vriendelijke Groet,
@Night89 2 wcd's kun je niet als UPS/noodstroom kwalificeren. Hier zit gewoon het hele huis op UPS/noodstroom zonder moeilijk te doen. Een wcd is een minderwaardige oplossing want je moet met kabels (en mogelijkerwijs gevaarlijke) aan de gang in het geval van een storing. Vooral 's nachts is dat heel erg gedoe.
Dat is zeker waar, dat heeft ook mijn voorkeur.daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
@Stefannn Als je zorgt voor 230 V op de AC link (wat standaard is bij bijvoorbeeld Sigenergy) dan hoef je helemaal niets te regelen om de zonnepanelen te laten werken.
@Night89 2 wcd's kun je niet als UPS/noodstroom kwalificeren. Hier zit gewoon het hele huis op UPS/noodstroom zonder moeilijk te doen. Een wcd is een minderwaardige oplossing want je moet met kabels (en mogelijkerwijs gevaarlijke) aan de gang in het geval van een storing. Vooral 's nachts is dat heel erg gedoe.
Maar de verkoper van dat systeem had een raar verhaal wat ik hierboven schrijf, dat alle zonnepanelen aangepast moesten of iets dergelijks.. lijkt me wat gek.
Maar vandaar offerte met die WCD 's.
ligt er natuurlijk beetje aan wat het kost, maar wat mij betreft als ik dat neerzet komt er ook volledige noodstroom bij.
Met Vriendelijke Groet,
Als je naar solaredge hybride omvormer gaat dan kunnen de optimisers blijven zitten. Ook als je volledig backup systeem maakt.Night89 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:17:
De Solaredge is voor mij al een beetje afgevallen denk ik, o.a. door de prijs inderdaad.
Je zegt je zou gaan voor een Hybride omvormer, betekent dat dat ik mijn solaredge panelen/omvormer op een AlphaESS G3 Hybrid inverter kan aansluiten? of is dat te makkelijk bedacht.
Mij werd ook verteld dat als ik een volledig noodstroom systeem zou willen, dat al mijn zonnepanelen van het dak moesten, en de micro inverters eraf of aangepast o.i.d. anders zou het niet werken.
dit lijkt me echt heel vreemd, en heb er nog nooit van gehoord zo, iemand een idee,of is dit klinkklare onzin?
Als je naar ander merk hybride omvormer gaat dan kan ik me goed voorstellen dat dat niet samengaat met de solaredge optimisers en vervangen daarvan wordt hopeloos duur.
Solaredge te duur? >> het was de goedkoopste optie in je originele post.
De solaredge BATTERIJ is wel duur en bovendien zou ik ivm veiligheid geen NMC accu binnenshuis willen hebben hangen. Met BYD batterij is het significant goedkoper.
Als de stroom is uitgevallen staat er geen 230V op de AC link. Dus dan werken de zonnepanelen niet meer.daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
@Stefannn Als je zorgt voor 230 V op de AC link (wat standaard is bij bijvoorbeeld Sigenergy) dan hoef je helemaal niets te regelen om de zonnepanelen te laten werken.
(bij mijn beste weten, zie ik iets over het hoofd???)
Als de stroom is uitgevallen en je noodstroomvoorziening schakelt in, dan gaat de PV-omvormer ook weer gewoon zijn ding doen als hij 230V ziet.Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Als de stroom is uitgevallen staat er geen 230V op de AC link. Dus dan werken de zonnepanelen niet meer.
(bij mijn beste weten, zie ik iets over het hoofd???)
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Is dat zeker?Bravo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Als de stroom is uitgevallen en je noodstroomvoorziening schakelt in, dan gaat de PV-omvormer ook weer gewoon zijn ding doen als hij 230V ziet.
Als de PV dan meer gaat leveren dan er belasting is dan moet de noodstroom 230V maken die energie "eet".
Op zich kan dat, maar dat vind ik niet meteen vanzelfsprekend.
Sowieso verwacht ik dat dat merk afhankelijk is.
[ Voor 9% gewijzigd door Vdvmark op 18-02-2026 16:06 ]