Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb de installatie handleiding van Sigenergy maar eens opgezocht:daemonix schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:24:
@Stefannn Als je zorgt voor 230 V op de AC link (wat standaard is bij bijvoorbeeld Sigenergy) dan hoef je helemaal niets te regelen om de zonnepanelen te laten werken.
linkerplaatje is een volledig backup systeem. Je ziet dat de PV dan DC gekoppeld is. Dat is defacto de "hybride oplossing" die ik mijn eerdere post bedoelde. Kan met solaredeg, kan ook met ander merken (maar als je al solaredge optimisers hebt worden andere merken erg lastig.
/f/image/QaSsfWt9dMk7S9cJ7uAbzIrE.png?f=fotoalbum_large)
Klopt... ALS de netspanning netjes is zal de PV omvormer het verschil niet zien.Bravo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Vanuit de PV-omvormer is dat zeker. Zolang die netspanning ziet die voldoet aan de standaard dan ziet hij geen verschil tussen een 230 die uit een noodstroomvoorziening komt, of van het Grid.
Maar daar kleven inderdaad risico's aan zoals je beschrijft als de opwek groter is dan het gebruik en er geen batterij is om het in af te laten vloeien.
In het beste geval loopt het voltage op en schakelt de PV omvormer af, maar daar moet de noodstroomvoorziening wel mee om kunnen gaan. Je hebt er ook een aantal die stug blijven corrigeren om 230V te maken. Die zijn dan ook niet geschikt om een PV omvormer op de uitgang te zetten.
Solaredge en SMA reageren ook op de netfrequentie, dit wordt o.a. door Victron gebruikt om PV-omvormers af te knijpen zodat er niet meer wordt opgewekt dan dat er kan worden afgenomen. Ook andere omvormers lijken dit te ondersteunen, maar niet altijd stapsgewijs (0/1).
Maar of je noodstroomvoorziening dat allemaal storingvrij kan aansturen is allerminst zeker. Combinatie zou ik als "getest" in de specs willen zien staan danwel hier op tweakers iemand die het werkend heeft voordat je ervan uit kan gaan dat dat werkt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
20 cent zonder energiebelasting ? Ik betaal die niet vanwege teruglevering/saldering.Ethirty schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Dat is dan ook bizar laag. Ik ben al trots dat ik nog net onder de 20 cent ben gebleven.
Als je vanwege die ontwikkelingen 1800 piek gaat uitgeven, dan ben je toch juist meer aan ze gebonden, op z'n minst totdat je die 1800 piek hebt terugverdiend?targaryanwolf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:24:
[...]
Doelde meer op piek bloktarieven en alle andere verzinsels die ze aan het verzinnen zijn. Daarnaast kan ik een deel van mijn stroom opslaan voor in de avond ipv voor nop afgeven in 2027.
Bij wijze van kan ik in 2030 gewoon de nieuwste enphase accu laten ophangen, maakt niet uit.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, je zet over het hoofd dat een UPS binnen 1 netcyclus schakelt dus de stroom valt niet uit.Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Als de stroom is uitgevallen staat er geen 230V op de AC link. Dus dan werken de zonnepanelen niet meer.
(bij mijn beste weten, zie ik iets over het hoofd???)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
.
[ Voor 81% gewijzigd door daemonix op 18-02-2026 18:28 ]
Hier getest en werkend met Enphase. Dat zal voor een ander merk niet anders zijn.Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:18:
[...]
Ik heb de installatie handleiding van Sigenergy maar eens opgezocht:
linkerplaatje is een volledig backup systeem. Je ziet dat de PV dan DC gekoppeld is. Dat is defacto de "hybride oplossing" die ik mijn eerdere post bedoelde. Kan met solaredeg, kan ook met ander merken (maar als je al solaredge optimisers hebt worden andere merken erg lastig.
[Afbeelding]
[...]
Klopt... ALS de netspanning netjes is zal de PV omvormer het verschil niet zien.
Maar of je noodstroomvoorziening dat allemaal storingvrij kan aansturen is allerminst zeker. Combinatie zou ik als "getest" in de specs willen zien staan danwel hier op tweakers iemand die het werkend heeft voordat je ervan uit kan gaan dat dat werkt.
EenMPII 4k5 kan toch niets met PV daar moet je een Victron Multi RS Solar 48/6000 voor hebben volgens mij. Samen kopen met pv is btw teruggave https://lithiumaccus.nl/p...n-multi-rs-solar-48-6000/Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:36:
@Night89 Voor ongeveer €700 koop je de Victron Multiplus 2 GX 4k5 die de maximale 4kW van je zonnepanelenomvormer kan afvangen, voor ongeveer €1700 koop je een 16 kWh batterij daarvoor. Er komt nog een paar honderd euro bij voor installatie. De Victron is een herrieschopper en blauw dus in ieder interieur een leuk accent
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja dat klopt, ik heb inderdaad optimizers onder de panelen liggen, en daar kan de batterij niks mee. dus het wordt AC aansluiten, en misschien eens tzt als de omvormer toch vervangen moet eens kijken of ze op de batterij kunnen.Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:22:
Omdat Solaredge fijne optimizers heeft typte ik zonnepaneelomvormer als bron van AC afkomstig van PV. Ik weet niks van Solaredge optimizers zelfs niet of Night89 die heeft, maar lees wel regelmatig dat andere merk hybride omvormers er niks mee kunnen en dat ze dan dus van het dak verwijderd moeten worden. Misschien leveren ze wel een winst die het AC/DC verlies compenseert haha, niet verwijderen kost geen geld in ieder geval.
Wat betreft de Victron onderdelen, dan moet ik zelf een systeem gaan bouwen toch? ik ben niet vies van wat knutselen, maar dit gaat om dingen die je wel goed moet hebben, ik zou niet willen dat het huis af fikt, en dat de verzekering dan ook nog eens zegt he dat heb je zelf geprutst, veel succes wij doen niks
Met Vriendelijke Groet,
Even een vraag, wat kost je deze grap om een werkende omvormer door een andere te vervangen ?Stefannn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Persoonlijk zou ik gaan voor hybride omvormer (dus niet AC gekoppeld). En aangezien je al solaredge hebt is vervanging van huidige omvormer voor solaredge dan het handigste. Dan heb je toch de meeste kans dat het optimaal blijft werken met je solaredge optimizers.
Met hybride omvormer bestuur je ook direct je zonne-energie, die kan je dus af laten schakelen bij negatieve prijs en volle accu. En met hybride omvormer heb je gewoon beter rendement omdat je direct van PV naar de accu gaat inplaats van PV ->230V -> accu.
En, bij veel hybride systemen (niet allemaal, maar sommigen wel) blijft de PV de batterij laden bij stroomuitval. Bij los AC systeem niet, dan moet je dat weer separaat regelen.
Solaredge heeft een storedge hybride omvormer die ook de accu kan aansturen.
Ze hebben ook de homehub omvormer waarmee je noodstroom kan maken en de accu blijft laden bij stroomuitval. Als je ook de backup module aanschaft schakelt het zelfstandig naar noodstroom bij stroomuitval.
De solar edge 9.6kWh batterij is erg duur. De solaredge storedge omvormer ondersteunt ook de goedkopere BYD LVS batterijen. Voor de homehut is het aangekondigd maar vereist nog een firmware upgrade.
De BYD is bovendien LFP terwijl de solaredge hoogvolt 9.6kWh NMC is hetgeen brandgevaarlijker is.
Ik heb mijn systeem nog niet, ik wacht op de firmware, maar huidig plan is om mijn huidige solaredge omvormer te vervangen door solaredge homehub + backup module + 3xBYD LVS (totaal 12kWh)
En wat kost die BYD LVS?
En denk je dat je hiermee onder de streep goedkoper qua TCO uit te komen dan een AC systeem ?
Ik ben het met je eens dat de puur Solaregde add-on zowel qua kosten en veiligheid duidelijk minder is.
Er is/was een SolarEdge actie waarbij je accu's kocht en je indien nodig gratis en nieuwe hybride omvormer kreeg. Ik zou eens rond shoppen als je toch al SE hebt.Night89 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Dat is zeker waar, dat heeft ook mijn voorkeur.
Maar de verkoper van dat systeem had een raar verhaal wat ik hierboven schrijf, dat alle zonnepanelen aangepast moesten of iets dergelijks.. lijkt me wat gek.
Maar vandaar offerte met die WCD 's.
ligt er natuurlijk beetje aan wat het kost, maar wat mij betreft als ik dat neerzet komt er ook volledige noodstroom bij.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik heb het over de winter, in de zomer hoeven we praktisch niet in te kopen, zeker niet i.c.m. een accu. In de winter voor 6 cent per kWh inkopen lijkt mij ideaal, maar ik zie niet hoe dat gaat lukken?Vdvmark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Mijn dynamische inkoopprijs stroom inclusief BTW en inkoopvergoeding voor 2025 was 6 cent per kWh, 3 cent per kWh extra is dan ...