Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:40
Stefannn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:53:
[...]

Ik heb hier mijn conclusies mbt veilheid gepost. Dat was naar aanleiding van een flinke discussie op dit forum dus lees vooral de posts daarvan voorafgaand ook.
Voor mij is de conclusie in het kort:
- LPF type
- niet meer dan C=0.5 (dus stroom maximaal helft van capaciteit, max 1000W op een 2kWh accu dus)
even nog kleine opmerking(en) naar aanleiding van je link m.b.t. veiligheid, waarbij ik veruit de meeste dingen volledig of tenminste voor het grootste deel met je me eens bent.

echter met deze opmerkingen heb ik wat meer moeite;
1) - lithium blusser ; kan echter wat je zelf ook schrijft zou ik zelf niet gaan blussen, kies eerder een thuis-batterij met ingebouwde blusinrichting zoals bv de Zendure.
daarmee vertraag je namelijk het verbrandingsproces (tenminste) en ben je ondertussen wel al gewaarschuwd door de CO meter bij de thuis-batterij, de voorkeur gaat naar een melder die je goed kunt horen (in normale woon en slaapruimtes) of die gekoppeld zijn aan je andere rook(brand)melders zodat je bv ook in de nacht tijdig wordt gewaarschuurd.
Stop het geld van de blusser beter in een goede melder.
prio 1 is hierbij je familie en je zelf zo snel mogelijk in veiligheid brengen en de brandweer te alameren.

2) bij een goede CO meter heb je infeite al voldoende meld-capaciteit en is een specifieke H2 melder in mijn ogen volledig overbodig, vergeet niet dat de senoren hiervan ook regelmatig vervangen moeten worden en die zijn gewoon heel duur. stop dat geld beter in een goede gekoppelde CO meter.

2) H2 melder (kost meer dan 400euro, als er H2 is dan is er waarschijnlijk CO in overvloed).

zeker als je gaat voor relatief kleine plug in batterijen (stekker) die veelal < dan 10 kWh capaciteit hebben.
zeker als deze met de WCD-limit van 800W draaien is het risico redelijk laag zolang je de essensiele veiligheidsmaatregelen toepast.
gebruik je een eigen groep dan gebruik een goed merk zekering, bij voorkeur een alamat van een goed merk (geen EMAT bv) en leg cq laat het aanlegen door een deskundige conform de huidige norm NEN1010.
vergeet niet dat je met een Zendure SF 2400AC ook per fase ruim 17 kWh kunt gaat, dat is zeker niet klein te noemen, doe je dat in een 3-fase opstelling kom je uit op ruim 51 kWh uit, dat is duidelijk boven de grens van 20 kWh nvolgens de PGS-37-1 (en ja, is voor particulieren veen verplichting maar wordt wel heel duidelijk geadviseerd, je verzekering zou dan wel eens moeilijk gaan doen als het om een behoorlijke schade gaat.

ga je voor een vaste thuis-batterij laats deze dan ook vakkundig aanleggen.

hobby achtige zaken als een victron systeem is leuk als je exact weet waar je mee bezig bent, maar zeker niet geschikt voor de doorsnee consument.

• Jan-tweak
daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:45:
Je mist 1 ding: het risico is niet of het ding explodeert, maar of je veilig weg komt als er een H2 lek is. De detectie van H2 kan levensreddend zijn.
dat klopt, alleen heb je dus niet alleen een H2 uitstoot, deze gaat namelijk altijd met een CO uitstoot hand in hand. waarbij de uitstoot van CO wel een stuk lager is, echter een deel van de waterstof reageert met de CO2 naar CO en water.
De concentratie van CO is met circa 0,1vol% nog voldoende binnen de alarmwaarde van 420 AGW (10min), de meeste melders alarmeren bij 300ppm<3 min. (300 ppm is circa 0,3vol%, echter zie het tijdsverloop, 900 s is 15 minuten, en dat ligt ruim binnen de alarmgrens van 100 ppm >10 min (standaard alarmgrens bij CO meters)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7imJl73rqtukPtO8ZQ5AlkuMcfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSBESv843jnb1o72p4f6qWyJ.png?f=fotoalbum_large
bron

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 21-02-2026 17:52 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:08
Jojan265 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik heb sinds 24 juli 2025 een simulatie lopen met een batterij configuratie voor 15 kWh en kijk naar de dynamische tarieven en naar vaste tarieven. In ons geval zijn we dus voordeliger uit met vaste tarieven:

[Afbeelding]
Maar hoe zet je je batterij dan in bij het dynamische contract?

Als ik gewoon NOM zou draaien met een batterij dan is deze in de zomer meestal om 7:30 weer vol (geladen met relatief dure zelf opgewekte energie). En dan verdien ik bijna niks met die batterij vanwege de verliezen.

Maar als ik dat uitstel tot ca. 12:00 en eventuele overschotten in de avond/ochtend piek teruglever zodat de batterij helemaal leeg komt, dan ziet dat plaatje er heel anders uit.

En in de winter wil je je opgeslagen energie zoveel mogelijk gebruiken in de dure uren, dus ook geen standaard NOM modus gebruiken.

In mijn specifieke geval telt een hogere terugleververgoeding ook veel harder mee in de jaarafrekening dan een wat hoger afname tarief.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-02-2026 19:01 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Jan-tweak
[...]

Ik heb sinds 24 juli 2025 een simulatie lopen met een batterij configuratie voor 15 kWh en kijk naar de dynamische tarieven en naar vaste tarieven. In ons geval zijn we dus voordeliger uit met vaste tarieven:

[Afbeelding]
heb je ook een eventuele terugleverkosten op basis van de huidige gebruikte kosten hierin meegenomen? met ruim 1 MWh uur en met bv 10ct/kWh aan kosten zijn dat al snel extra 100 euro die je dus moet betalen, en omdat jou gegevens slechts een 1/2 jaar zijn wordt dat dus ruim 200 euro.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:45

DM_

[...]

[Afbeelding]
Klein check voor de berekening ( ben dit nu ook aan het uitzoeken). In je dynamisch model heb je -€93 staan door export en bij vast model -€4. Maar een dynamisch contract zal in principe toch altijd meer opleveren voor export dan een vast contract? Als dat zo is dan is de "-€93" toch eigenlijk een + voor je eind opbrengst? Dat zou dan €415 (dyn) vs €315 (vast) besparing opleveren.

(Heb in excel dit ook gehad dus vandaar mijn vraag)

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:29
I-Lynx schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:57:
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar wat advies.
Wat ik wil:
Een thuisaccu om vooral in de zomer het overschot van de panelen in de avond zelf gebruiken.
Iets minder belangrijk, maar wel een pré, goedkoop laden en dan zelf verbruiken tijdens de piek momenten.
Ik kan eind dit jaar overstappen dus dan is een dynamisch contract mogelijk.

Ik wil wel een Noodstroom functie. Dit mag een WCD op de accu zijn.
Mocht er een langdurige stroomstoring zijn dan rol ik wel een verlengsnoer uit naar de vriezer.
En het zou helemaal mooi zijn als de accu dan wel wordt bijgeladen met de panelen.

Wie weet er een goed alternatief met een degelijke MPPT ingang?
Installatie kan ik prima zelf zolang ik niet het dak op hoef te gaan voor andere panelen of de bestaande panelen te moeten splitsen in meerdere stringen.

5kWh to 10kWh is voldoende.

Ik heb niet de illusie dat het systeem zichzelf terug zal verdienen.
Het gaat mij meer om een stukje zekerheid (Noodstroom), Peak shaving, teruglevering van de bestaande panelen tot een minimum beperken.
Ik zou de panelen laten liggen, en de omvormer vervangen door een hybride omvormer met noodstroom uitgang, bvb Solis.
Die ondersteunt allerlei standaard 48V batterijen, die tegenwoordig redelijk goedkoop verkrijgbaar zijn.
Hij kan ook hoge string spanningen aan, en heeft een noodstroom uitgang.
Je moet dan niet op je dak om de strings anders te gaan kableren, gewoon de omvormer, die binnenkort waarschijnlijk toch de geest zal geven vervangen door een hybride type, en een laagspannings batterijbox erbij plaatsen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:21
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:06:
[...]

heb je ook een eventuele terugleverkosten op basis van de huidige gebruikte kosten hierin meegenomen? met ruim 1 MWh uur en met bv 10ct/kWh aan kosten zijn dat al snel extra 100 euro die je dus moet betalen, en omdat jou gegevens slechts een 1/2 jaar zijn wordt dat dus ruim 200 euro.
Ik heb als netto teruglevergoeding voor het vaste contract € 0,03/kWh meegenomen. Ik weet dat op dit moment dit waarschijnlijk niet gehaald gaat worden, maar je moet ergens vanuit gaan. Die bijna extra export kosten bij het dynamisch contract zijn waarschijnlijk de terugleveringen bij negatieve prijzen. Dat is natuurlijk te voorkomen door dan op zero export te draaien. Het verschil is voor mij dan niet dusdanig dat ik daardoor over zou stappen op dynamisch.

ik wacht het nog even af, totdat we een volledig jaar hebben. Mijn contract loopt nog tot 1-1-2027 en kan dan beslissen wat voor mij het beste lijkt. Zoals ik er nu naar kijk ga ik waarschijnlijk voor het goedkoopste levertarief en zero export met een vast contract.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Stefannn
  • Laatst online: 15:55
Jojan265 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:58:
[...]

Ik heb als netto teruglevergoeding voor het vaste contract € 0,03/kWh meegenomen. Ik weet dat op dit moment dit waarschijnlijk niet gehaald gaat worden, maar je moet ergens vanuit gaan. Die bijna extra export kosten bij het dynamisch contract zijn waarschijnlijk de terugleveringen bij negatieve prijzen. Dat is natuurlijk te voorkomen door dan op zero export te draaien. Het verschil is voor mij dan niet dusdanig dat ik daardoor over zou stappen op dynamisch.

ik wacht het nog even af, totdat we een volledig jaar hebben. Mijn contract loopt nog tot 1-1-2027 en kan dan beslissen wat voor mij het beste lijkt. Zoals ik er nu naar kijk ga ik waarschijnlijk voor het goedkoopste levertarief en zero export met een vast contract.
Mooi overzicht,
En dat was ook eigenlijk mijn boodschap: “niet gokken maar monitoren”.
Je zit nu vast tot 2027 met een heel prima tarief. Prima.

Echter…
Ik denk dat er toch een sneak in het overzichtje zit:
Je rapporteert “saved on imports” en “earned on exports”.
Ik kan het achterliggende sommetje niet zien maar ik vermoed heel erg dat dat een saved & earned ten opzichte van het dynamisch respectievelijk vaste tarief is.
En dat is dus niet correct want (bijvoorbeeld) 0.01 euro saved op 0.0.5 euro dynamisch levert meer op dan 0.02 euro saved op 0.20 vast.
Om het correct te doen moet je van beiden de absolute kosten nemen en die met elkaar vergelijken.

Voor nu prima, maar een puntje in de rit naar 2027.
Half jaar data vanaf afgelopen juli lijkt me overigens prima. Enige wat je dan moet doen is zorgen dat zowel zomer als winter er half in zitten voor een goede afweging.

Voor 2027 verwacht ik eigenlijk nog wat extra contract vormen. Een soort vast/dynamisch hybride met vaste lage prijzen in zomer en nacht. Vattenfall heeft dit inmiddels al als “tijd prijs trend” alleen hebben die veel te hoge tarieven om aantrekkelijk te zijn.
Zoiets zou echter wel eens “the best of both worlds” kunnen zijn:
- duur op de dure stroom momenten zodat gebruik verschuiving met of zonder batterij loont.
- maar vast voor alle dagen waarmee je meteen weet waar je aan toe bent.
Dynamisch zal wel blijven, maar zoiets zou voor velen toch aantrekkelijk kunnen zijn. En voor jou wellicht ook bij de 2027 afweging in december.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Jojan265
Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:15:
[...]

Mooi overzicht,
En dat was ook eigenlijk mijn boodschap: “niet gokken maar monitoren”.
Je zit nu vast tot 2027 met een heel prima tarief. Prima.

Echter…
Ik denk dat er toch een sneak in het overzichtje zit:
Je rapporteert “saved on imports” en “earned on exports”.
Ik kan het achterliggende sommetje niet zien maar ik vermoed heel erg dat dat een saved & earned ten opzichte van het dynamisch respectievelijk vaste tarief is.
En dat is dus niet correct want (bijvoorbeeld) 0.01 euro saved op 0.0.5 euro dynamisch levert meer op dan 0.02 euro saved op 0.20 vast.
Om het correct te doen moet je van beiden de absolute kosten nemen en die met elkaar vergelijken.

Voor nu prima, maar een puntje in de rit naar 2027.
Half jaar data vanaf afgelopen juli lijkt me overigens prima. Enige wat je dan moet doen is zorgen dat zowel zomer als winter er half in zitten voor een goede afweging.

Voor 2027 verwacht ik eigenlijk nog wat extra contract vormen. Een soort vast/dynamisch hybride met vaste lage prijzen in zomer en nacht. Vattenfall heeft dit inmiddels al als “tijd prijs trend” alleen hebben die veel te hoge tarieven om aantrekkelijk te zijn.
Zoiets zou echter wel eens “the best of both worlds” kunnen zijn:
- duur op de dure stroom momenten zodat gebruik verschuiving met of zonder batterij loont.
- maar vast voor alle dagen waarmee je meteen weet waar je aan toe bent.
Dynamisch zal wel blijven, maar zoiets zou voor velen toch aantrekkelijk kunnen zijn. En voor jou wellicht ook bij de 2027 afweging in december.
Ik snap je redenering. Het besparen is t.o.v. geen batterij. Dit is een simulatie voor mezelf om te bepalen welk contractvorm voor mij het beste uitpakt. In de batterijsimulatie kun je namelijk aangeven of je een vast tarief hebt of een dynamisch tarief.

Het probleem bij mij is, dat ik in de dure wintermaanden ook veruit het meeste stroomverbruik heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD6LcW6QcXA9HXw-1NjGm-jcnaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9MzsukT6akq0BvYJBgR9Ir2.png?f=fotoalbum_large

Ik zou wel iets kunnen schuiven over de dag, maar dat is marginaal. En ook vooruitkijkend naar de toekomstige tarieven van de netbeheerder, vermoed ik beter uit te zijn met een vast contract. Ik heb ook nog geen slimme meter (wel digitale met 4 telwerken). Ik denk daarom dat het voor het comfort misschien wel zo goed is, om met een 15 kWh batterij de eigen opwek zo goed mogelijk te gebruiken en een vast contract te nemen na 1-1-2027. De EV wordt zoveel mogelijk rechtstreeks geladen van de zonne-energie. En waarschijnlijk gaan de netbeheerders ook kosten rekenen voor het terugleveren, dus dan gaat dat zeker op zero export.

Met een 15 kWh accu kan ik een groot deel van het benodigde energie van het grid terugdringen. Een 20 kWh accu levert maar weinig meer op, dus die meerkosten ga ik nooit meer terugverdienen.

Ik kom dan volgens de simulatie op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvuj8MrRts0Ds2KiQWy2npdMJkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h76CfMNgLypxQxi7gSkXbK4P.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan ga kijken wat dat vermoedelijk gaat kosten na 1-1-2027:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XU4lf8L24PEbZbjuYFoTz1g6pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leV0Un5cd40SPpbgifQc7kNh.png?f=fotoalbum_large

Ik ga daarbij uit van netwerktarieven van € 0,20/kWh vanaf 1-1-2028, voor zowel afname als invoeding. Het idee van de netbeerders is om 5 tijdblokken te gaan gebruiken met verschillende tarieven, maar met mijn meter gaat dat natuurlijk niet, dus vandaar dat ik met een vast bedrag reken. Daarom ook even zero export erbij gedaan om de kosten voor het terugleveren te elimineren.

Aangezien dit een topic is over de thuisaccu, ook nog even de gegevens als ik geen thuisaccu zou nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7i1AgHmsW9LRElUeYCeq-lubqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9FHYhbRRi3JIpsSuJrGoNU5.png?f=fotoalbum_large

In 2027 zou de accu dan een besparing opleveren op de elektriciteitsrekening van € 33,68/maand en vanaf 2028 ca. € 64,86/maand. Door de vermoedelijke netwerktarieven gaat de terugverdientijd behoorlijk naar beneden.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:19

M-ThijZ

Riding on Rails

Stefannn schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:14:
[...]

Ik neem dan de prijzen van stralendgroen.nl (geen connecties)

Solaredge home hub 10kW 3fase: 1595 euro, geen btw
Solaredge backup unit 3fase: 670 euro inc btw
BYD LVS 12kW: 4144 euro inc btw
Totaal 6409 euro waarvan 835 euro btw die je wellicht gedeeltelijk kan terugkrijgen
In dit voorbeeld heb je gekozen voor de BYD LVS. Ik heb zelf een GoodWe GW10KN-ET omvormer en zou wel willen weten welke accu’s ik hier het beste op kan aansluiten. Ik meen te herinneren dat mijn installateur mij verwees naar de BYD HVS Batterij pakket 10.2 kWh. Die is een stuk duurder.

Op basis van welke criteria zou ik kunnen bepalen of ik de BYD LVS, HVS of HVM nodig heb?

• Jan-tweak
Jojan265 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:58:
[...]

ik vrees dat je mij niet begrepen hebt.
ik had het niet over een terugleververgoeding die je krijgt voor je teruglevering boven op de saldering cq als je na 2027 gaat rekenen wat je bij een vast contract voor je stroom zou kunnen krijgen.
nee, ik had het over terugleverkosten cq boete (hoe je dat ook wilt noemen).

Die kosten betaal je ook nu ook al voor elke kWh die je aan het net terug gaat leveren (ook nu al terwijl deze eigenlijk binnen de saldering zou gaan vallen, dit zijn totaal twee compleet verschillende zaken).
ook is je denkbeldig terugleververgoedeing veel te hoog met 3ct/kWh, ik vrees dat je dit hooguit 0,25ct/kWh zal zijn, soms zelfs negatief (hier zijn dan de teurgleverkosten wel al meegerekend).

Hier een voorbeeld tarief van Vattenvall (1 jaar vast)
Terugleververgoeding vanaf 1-1-2027: € 0,041400 per kWh (btw-vrij tarief)
Terugleverkosten vanaf 1-1-2027: € 0,039083 per kWh
netto hou je dus voor elke teruglegeverde kWh € 0,002317 over, dat is dus 0,2317 ct/kWh !!!

Voor je circa 2,7 MWh (= 2.700 kWh) krijg je dus slechts 6,25 euro voor terug. ! bij een vast contract
terwijl de gemiddelde dynamische prijs tussen half maart en half oktober (incl. de nachtelijke uren) op ruim 8,5 ct/kWh lag = je zou bij een dynamisch tarief dus voor je 2,7 MWh circa 300 euro krijgen.

Wil je de simulatie echt doen moet je dit echt nu per kwartier met je verbruik en teruglevering gaan doen.
en ja, zelf met een thuis-batterij ga je nog steeds terugleveren, dat is eigenlijk tijdens de zomer niet te voorkomen, alleen bedenk wel dat je bij een dynamisch tarief wel nog de marktprijs krijgt, en zou deze negatief zijn kan je PV omvormer daar veelal ook op reageren en tijdelijk de opwek verminderen cq stoppen. maar zelf incl. de negatieve prijzen zie je dat het verschil tussen de netto terugleververgoeding tussen dynamisch en vast een factor van circa 37 keer is. en dat is een behoorlijk verschil.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Die kosten betaal je ook nu la voor elke kWh die je aan het net terug gaat leveren
Het is afhankelijk van je contract natuurlijk, maar ik heb nog 18 maanden geen terugleverkosten. Dus (nog) niet iedereen heeft dat.

• Jan-tweak
Jojan265 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Ik snap je redenering. Het besparen is t.o.v. geen batterij. Dit is een simulatie voor mezelf om te bepalen welk contractvorm voor mij het beste uitpakt. In de batterijsimulatie kun je namelijk aangeven of je een vast tarief hebt of een dynamisch tarief.

Het probleem bij mij is, dat ik in de dure wintermaanden ook veruit het meeste stroomverbruik heb:

[Afbeelding]

Ik zou wel iets kunnen schuiven over de dag, maar dat is marginaal. En ook vooruitkijkend naar de toekomstige tarieven van de netbeheerder, vermoed ik beter uit te zijn met een vast contract. Ik heb ook nog geen slimme meter (wel digitale met 4 telwerken). Ik denk daarom dat het voor het comfort misschien wel zo goed is, om met een 15 kWh batterij de eigen opwek zo goed mogelijk te gebruiken en een vast contract te nemen na 1-1-2027. De EV wordt zoveel mogelijk rechtstreeks geladen van de zonne-energie. En waarschijnlijk gaan de netbeheerders ook kosten rekenen voor het terugleveren, dus dan gaat dat zeker op zero export.
met een EV is het bepalend waneer je kunt laden, is dat pas in de avond/nacht omdat de EV tijdens werk dan namelijk niet thuis staat en dus niet direct via je zonnestroom geladen kan worden.
ook afhankelijk van je laadbehoefte per dag is hier een belangrijke factor in.

welke simulatiesoftware gebruik je of is een een eigen ontwikkelde software bv via HA?
bedenk wel dat je zowieso naar een slimme meter moet, ook ivm de nieuwe ontwikkelingen van de netwerkkosten.
Met een 15 kWh accu kan ik een groot deel van het benodigde energie van het grid terugdringen. Een 20 kWh accu levert maar weinig meer op, dus die meerkosten ga ik nooit meer terugverdienen.
wat ik mis in je simulatie is hoe hoog is je dagelijkse sluipverbruik (met je EV laden) cq wat is het sluipverbruik zonder deze EV?
Ik kom dan volgens de simulatie op het volgende:

[Afbeelding]

Als ik dan ga kijken wat dat vermoedelijk gaat kosten na 1-1-2027:

[Afbeelding]

Ik ga daarbij uit van netwerktarieven van € 0,20/kWh vanaf 1-1-2028, voor zowel afname als invoeding. Het idee van de netbeerders is om 5 tijdblokken te gaan gebruiken met verschillende tarieven, maar met mijn meter gaat dat natuurlijk niet, dus vandaar dat ik met een vast bedrag reken. Daarom ook even zero export erbij gedaan om de kosten voor het terugleveren te elimineren.

Aangezien dit een topic is over de thuisaccu, ook nog even de gegevens als ik geen thuisaccu zou nemen:

[Afbeelding]

In 2027 zou de accu dan een besparing opleveren op de elektriciteitsrekening van € 33,68/maand en vanaf 2028 ca. € 64,86/maand. Door de vermoedelijke netwerktarieven gaat de terugverdientijd behoorlijk naar beneden.
hoezo ? juist met een redelijk batterij heb je dan namelijk de kans om tijdens deze "dure" tijdvakken, ook als er dan geen cq onvoldoende zonnestroom aanwezig is voor het grootste tijd van het jaar ruim 9 maanden via een ondersteuning vanuit de thuis-batterij het verbruik in die tijdvakken tot vrijwel nul terug te brengen, maw de hogere netwerkkosten hebben geen uitwerking.

• Jan-tweak
rube schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Het is afhankelijk van je contract natuurlijk, maar ik heb nog 18 maanden geen terugleverkosten. Dus (nog) niet iedereen heeft dat.
ik vrees dat je toch een van de weinigen bent die toen tijdens het kantelpunt een 3 jaar lange vaste contract heeft afgesloten. dus goed gedaan toen (echter zit je nu wel met hogere kWh kosten dan wat je nu zou betalen)
en ja, of een dynamisch cq vast contract in de toekomst een voordeel oplevert is heel sterk afhankelijk van je eigen situatie en de aanbiedingen die er soms wel en soms niet zijn.
wat ik wel weet dat na 2026 door wegval van de saldering de energiekosten voor heel veel mensen gewoon behoorlijk gaan stijgen, met dank aan de PVV.
dus zelfs als je nog in 2027 deels nog geen terugleverkosten hebt ga je het gemis van je saldering tog duidelijk merken.
met een thuis-batterij kun je tenminste je eigenverbruik een stuk omhoog krijgen, en daar zit het voordeel van een thuis-batterij ook voor het overgrote deel van de doorsnee consument er in. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 22-02-2026 12:05 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:10
[...]
ik vrees dat je mij niet begrepen hebt.
ik had het niet over een terugleververgoeding die je krijgt voor je teruglevering boven op de saldering cq als je na 2027 gaat rekenen wat je bij een vast contract voor je stroom zou kunnen krijgen.

Die kosten betaal je ook nu la voor elke kWh die je aan het net terug gaat leveren (ook nu al terwijl deze eigenlijk binnen de saldering zou gaan vallen, dit zijn totaal twee compleet verschillende zaken).
ook is je denkbeldig terugleververgoedeing veel te hoog met 3ct/kWh, ik vrees dat je dit hooguit 0,25ct/kWh zal zijn, soms zelfs negatief (hier zijn dan de teurgleverkosten wel al meegerekend).

Terugleverkosten vanaf 1-1-2027: € 0,039083 per kWh
netto hou je dus voor elke teruglegeverde kWh € 0,002317 over, dat is dus 0,2317 ct/kWh !!!

Voor je circa 2,7 MWh (= 2.700 kWh) krijg je dus slechts 6,25 euro voor terug. ! bij een vast contract
terwijl de gemiddelde dynamische prijs tussen half maart en half oktober (incl. de nachtelijke uren) op ruim 8,5 ct/kWh lag = je zou bij een dynamisch tarief dus voor je 2,7 MWh circa 300 euro krijgen.

Wil je de simulatie echt doen moet je dit echt nu per kwartier met je verbruik en teruglevering gaan doen.
en ja, zelf met een thuis-batterij ga je nog steeds terugleveren, dat is eigenlijk tijdens de zomer niet te voorkomen, alleen bedenk wel dat je bij een dynamisch tarief wel nog de marktprijs krijgt, en zou deze negatief zijn kan je PV omvormer daar veelal ook op reageren en tijdelijk de opwek verminderen cq stoppen. maar zelf incl. de negatieve prijzen zie je dat het verschil tussen de netto terugleververgoeding tussen dynamisch en vast een factor van circa 37 keer is. en dat is een behoorlijk verschil.

[...]
Helder verhaal, maar ik zie bijna nooit hier het complete stuk. Dat is overigens niet persoonlijk bedoeld maar zie in dit forum steeds nadrukkelijk steeds één kant van het hele verhaal belicht worden. Enerzijds de keuze tussen vast en dynamisch gericht op de zomer/zonnepanelen en de winst die daarbij gemaakt kan worden uitgediept en anderzijds de discussie over winter en bijvoorbeeld WP verbruik dat niet altijd stuurbaar is.
Onder de streep haal ik uit bovenstaand verhaal dat je met dynamisch (2027) ergens tussen de 5 tot 8 cent per kWh terug kunt krijgen en dat dit de winst is t.o.v. vast. Nu probeer ik het even simpel te houden:
Stel dat je nu (met salderen) evenveel opwekt (zomer) dan verbruikt (gehele jaar en met name winter). Dan kun je dus in de zomer blijkbaar 5-8 cent terug krijgen, dat betekent dat in de loopt van het jaar (met name doelend op de winter met een WP) het dynamisch contract 5-8 cent duurder mag zijn dan vast om wederom op ‘nul’ uit te komen.
Aan de risico kant zit dan de mogelijk negatieve prijzen bij dynamisch in de zomer en aan de plus kant dat de prijzen bij dynamisch in de winter minder veel hoger zijn (gemiddeld) dan die 5-8 cent.
Dan heb ik verder nog niet gekeken naar de contract bonussen die eerder bij vast dan bij dynamisch voorkomen (bij de grote 3). Dat zou dan alsnog een negatieve slag kunnen zijn in de vergelijking ten faveure van vast.

Of zie ik het te simpel door dit vanuit deze hoek te bekijken?

P.s. Buiten dit alles is ook, zoals bekend, geen enkel huishouden hetzelfde en is er dus ook niet één absolute oplossing.

• Jojan265
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:08:
[...]
met een EV is het bepalend waneer je kunt laden, is dat pas in de avond/nacht omdat de EV tijdens werk dan namelijk niet thuis staat en dus niet direct via je zonnestroom geladen kan worden.
ook afhankelijk van je laadbehoefte per dag is hier een belangrijke factor in.

welke simulatiesoftware gebruik je of is een een eigen ontwikkelde software bv via HA?
PV*SOL premium van Valentin Software en ook HA (Home battery Simulation).
bedenk wel dat je zowieso naar een slimme meter moet, ook ivm de nieuwe ontwikkelingen van de netwerkkosten.
Ik moet nog niets. Alleen als ik gebruik wil maken van de dynamische tarieven. Zolang ik vaste tarieven ook nog aantrekkelijk vind is het niet nodig om naar een slimme meter te gaan. Ik gok er ook nog steeds op dat met de komende netwerktarieven het misschien zelfs beter is om niet naar een slimme meter te hoeven.
[...]
wat ik mis in je simulatie is hoe hoog is je dagelijkse sluipverbruik (met je EV laden) cq wat is het sluipverbruik zonder deze EV?
Dagelijks verbruik en EV verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jePEdO4J9F8ciyeDnkpl6_qfyWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oT6wkuEivptw3n67QP2vbf7l.png?f=fotoalbum_large
[...]

hoezo ? juist met een redelijk batterij heb je dan namelijk de kans om tijdens deze "dure" tijdvakken, ook als er dan geen cq onvoldoende zonnestroom aanwezig is voor het grootste tijd van het jaar ruim 9 maanden via een ondersteuning vanuit de thuis-batterij het verbruik in die tijdvakken tot vrijwel nul terug te brengen, maw de hogere netwerkkosten hebben geen uitwerking.
Klopt. Voor de mooie 9 maanden maak ik me ook geen zorgen. Echter in de donkere maanden heb ik juist het meeste energie verbruik (all electric verwarming/koken). Ik vermoed dat in de mooie 9 maanden een dynamisch contract wel aantrekkelijker zal zijn, maar in de dure maanden weer niet. Netto zal het waarschijnlijk niet heel veel uitmaken. Het voordeel met vaste tarieven is dat je niet hoeft na te denken wanneer je de EV gaat laden. De thuisaccu wordt namelijk niet zo groot, dat ik de EV ervan kan laden. Mocht ik wel voor dynamisch willen gaan, moet er waarschijnlijk ook een grotere thuisaccu komen met alle bijbehorende kosten.

• Stefannn
M-ThijZ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:06:
[...]

In dit voorbeeld heb je gekozen voor de BYD LVS. Ik heb zelf een GoodWe GW10KN-ET omvormer en zou wel willen weten welke accu’s ik hier het beste op kan aansluiten. Ik meen te herinneren dat mijn installateur mij verwees naar de BYD HVS Batterij pakket 10.2 kWh. Die is een stuk duurder.

Op basis van welke criteria zou ik kunnen bepalen of ik de BYD LVS, HVS of HVM nodig heb?
Ik heb geen verstand van goodwe.
Wat ik gedaan heb en wat ik echt wel kan aanraden:
- niet heen en weer zwalken tussen optie A, B, C, enz..
- maar een aantal configuraties in detail uitwerken (alsof je het echt gaat doen)
- en daar dan een “trade table” van maken met prijs versus mogelijkheden en prestaties.

Grofweg concludeer ik:
- zeer zeker LFP vanwege veiligheid.
- ofwel een voordelig 1 fase stekker achtig systeem (al dan niet geïnstalleerd op een groep) van maximaal 2000 euro.
- danwel een DC gekoppeld 3 fase systeem waarbij je als je iets van optimizers hebt vast zit aan het betreffende merk.
- waarbij je “backup” als aparte functie moet waarderen en niet moet proberen terug te verdienen, geïntegreerde backup functie (dus niet een extra stopcontact) mag ongeveer 1500euro kosten als je het zelf aanlegt.

Daarnaast heb ik wel een flinke voorkeur voor BYD batterijen gekregen omdat BYD al extreem veel ervaring met batterijen heeft en natuurlijk heel veel batterijen voor auto’s levert. Dat is vele malen veiliger dan een merkloos Chinees ding.
Die veiligheid is vooral van belang als je de boel binnen wil plaatsen (en dat wil ik). Ook de andere varianten zullen wel 99.9% of meer veilig zijn maar voor de minimale kans dat het mis gaat wil je dat buiten hebben en niet binnen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Jan-tweak
Jojan265 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:37:
[...]
PV*SOL premium van Valentin Software en ook HA (Home battery Simulation).

[...]
Ik moet nog niets. Alleen als ik gebruik wil maken van de dynamische tarieven. Zolang ik vaste tarieven ook nog aantrekkelijk vind is het niet nodig om naar een slimme meter te gaan. Ik gok er ook nog steeds op dat met de komende netwerktarieven het misschien zelfs beter is om niet naar een slimme meter te hoeven.
ik vrees voor je dat je hier een misvatting maakt, ook met deze nieuwe netwerktarieven heb je dadelijk gewoon een slimme meter nodig, met een digitale meter kan de netwerkbeheerder namelijk niet registeren wat jouw verbruik tijdens de verschillende tijdvakken is. dus ongeacht of je dynamisch wel of niet wilt doen, en ja, dat is volledig je eigen beslissing, je zult wel aan de slimme meter moeten.
[...]

Dagelijks verbruik en EV verbruik:

[Afbeelding]
dus dat is circa 20 kWh per dag voor EV, helaas kun je uit je grafiek lastig je sluipverbruik zien, heb je geen getal ?
[...]

Klopt. Voor de mooie 9 maanden maak ik me ook geen zorgen. Echter in de donkere maanden heb ik juist het meeste energie verbruik (all electric verwarming/koken). Ik vermoed dat in de mooie 9 maanden een dynamisch contract wel aantrekkelijker zal zijn, maar in de dure maanden weer niet. Netto zal het waarschijnlijk niet heel veel uitmaken. Het voordeel met vaste tarieven is dat je niet hoeft na te denken wanneer je de EV gaat laden. De thuisaccu wordt namelijk niet zo groot, dat ik de EV ervan kan laden. Mocht ik wel voor dynamisch willen gaan, moet er waarschijnlijk ook een grotere thuisaccu komen met alle bijbehorende kosten.
wat je natuurlijk prima kunt is juist voor de zonnige perioden neem je een dynamisch contract en voor de dure een vast contract. (variabel) beide hebben namelijk max. 1 mnd opzegtermijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 22-02-2026 12:02 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[...]
[...]
Ik kan dat stukje ' (btw-vrij tarief)' niet vinden bij Vattenfall. De zoekfunctie levert ook niets op bij 'btw vrij' en 'btw-vrij'

Heb je een verwijzing?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jan-tweak
Rojado schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Helder verhaal, maar ik zie bijna nooit hier het complete stuk. Dat is overigens niet persoonlijk bedoeld maar zie in dit forum steeds nadrukkelijk steeds één kant van het hele verhaal belicht worden. Enerzijds de keuze tussen vast en dynamisch gericht op de zomer/zonnepanelen en de winst die daarbij gemaakt kan worden uitgediept en anderzijds de discussie over winter en bijvoorbeeld WP verbruik dat niet altijd stuurbaar is.
Onder de streep haal ik uit bovenstaand verhaal dat je met dynamisch (2027) ergens tussen de 5 tot 8 cent per kWh terug kunt krijgen en dat dit de winst is t.o.v. vast. Nu probeer ik het even simpel te houden:
Stel dat je nu (met salderen) evenveel opwekt (zomer) dan verbruikt (gehele jaar en met name winter). Dan kun je dus in de zomer blijkbaar 5-8 cent terug krijgen, dat betekent dat in de loopt van het jaar (met name doelend op de winter met een WP) het dynamisch contract 5-8 cent duurder mag zijn dan vast om wederom op ‘nul’ uit te komen.
Aan de risico kant zit dan de mogelijk negatieve prijzen bij dynamisch in de zomer en aan de plus kant dat de prijzen bij dynamisch in de winter minder veel hoger zijn (gemiddeld) dan die 5-8 cent.
Dan heb ik verder nog niet gekeken naar de contract bonussen die eerder bij vast dan bij dynamisch voorkomen (bij de grote 3). Dat zou dan alsnog een negatieve slag kunnen zijn in de vergelijking ten faveure van vast.

Of zie ik het te simpel door dit vanuit deze hoek te bekijken?

P.s. Buiten dit alles is ook, zoals bekend, geen enkel huishouden hetzelfde en is er dus ook niet één absolute oplossing.
om met het laatste te beginnen, helemaal mijn idee, die algemene oplossing waar iedereen zo op zoek naar is die is er gewoon NIET, je moet dus wel je eigen situatie gaan bekijken en dan helpt het als je ook je verbruik ed exact tot op het uur/kwartier weet en dat met de prijzen exact kunt vergelijken. Alleen met je jaaropgave kun je eigenlijk geen goede berekening maken.

ja, de bonussen spelen een belangrijke rol, echter daarvoor moet je dus wel gaan overstappen, wat veel mensen gewoon niet doen.

In mijn eigen situatie heb ik mijn verbruik van heel 2025 vergeleken met dynamisch cq vast en zelfs met een warmtepomp die toch 1/3 van mijn stroomverbruik uitmaakt (en dus alleen in de winter actief is) met de "dure" dynamische stroom blijkt bij mij dat ik met (zonder de saldering mee te nemen, dus uitgaand van geen saldering) dat ik in mijn situatie (ik wek via mijn PV vrijwel evenveel op als ik verbruik, mijn eigen zonnestroom verbruik ligt al op ruim 35%) ik onder de streep met een dynamisch tarief duidelijk goedkoper uit ben dan met een vast contact, krijg je dan ook nog een leuke bonus, wordt dat verschil dus kleiner maar is er nog steeds. maar mogmaals dat is in mijn situatie. waar anders kan dat dus duidelijk anders zijn.

ik probeer dus met een thuis-batterij mijn eigen zonnestroom verbruik alleen maar omhoog te krijgen, tijdens de wintermanden heeft deze thuis-batterij echter nauwelijks tot geen effect. de investering heb ik dan circa op de helft van de verwachte levensduur wel terugverdient. :)

• rube
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:14:
[...]
ik vrees dat je toch een van de weinigen bent die toen tijdens het kantelpunt een 3 jaar lange vaste contract heeft afgesloten. dus goed gedaan toen (echter zit je nu wel met hogere kWh kosten dan wat je nu zou betalen)
en ja, of een dynamisch cq vast contract in de toekomst een voordeel oplevert is heel sterk afhankelijk van je eigen situatie en de aanbiedingen die er soms wel en soms niet zijn.
wat ik wel weet dat na 2026 door wegval van de saldering de energiekosten voor heel veel mensen gewoon behoorlijk gaan stijgen, met dank aan de PVV.
dus zelfs als je nog in 2027 deels nog geen terugleverkosten hebt ga je het gemis van je saldering tog duidelijk merken. :)
Mee eens dat het er waarschijnlijk niet zo veel mensen meer zijn zonder terugleverkosten, maar op tweakers zijn verhoudingsgewijs waarschijnlijk wat meer mensen die destijds de gunstige contracten nog hebben afgesloten.
En ja, ik ga het niet meer salderen zeker merken want ik zit all electric op dit moment op zo'n 11.000 kWh verbruik, waarbij ik 6800 kWh net afname heb en ca 8800 kWh teruglever. Per saldo wek ik dus 2000 kWh meer op dan ik verbruik. Ik ontvang dan ook al bijna zo'n 6 jaar netto van mijn elektriciteit leveranciers, dat zal dus ook gaan veranderen.
Met een accu denk ik dat ik door verplaatsen naar zo'n 3000 a 3500 kWh net-afname kan gaan bij een accu van 15-30 kWh. Veel minder gaat het niet worden door de warmtepomp en elektrische auto in de slechtste 3-4 maanden. Ik heb dit ongeveer ingeschat d.m.v. maand verbruiken/opbrengsten in excel en de app PV calculator.
Mijn besparing in net-afname zou zo maximaal 2300-2800 kWh zijn, tegen een tarief van ~0,25 euro = 625 euro per jaar (als ik geen rekening houd met een vaste prijs kWh prijs en geen teruglever vergoeding).
Mis ik hier nog iets of zal het inderdaad in deze orde van grote liggen?

Ik zit een beetje te kijken om tzt een 3 fase victron systeem van 16-32 kWh te plaatsen. Puur op basis van terugverdientijd kan dat niet echt uit denk ik zo.

• Jan-tweak
Ersus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik kan dat stukje ' (btw-vrij tarief)' niet vinden bij Vattenfall. De zoekfunctie levert ook niets op bij 'btw vrij' en 'btw-vrij'

Heb je een verwijzing?
je krijgt in 2027 alleen nog het netto bedrag terug, daar zit dus geen energiebelasting en BTW meer bij.
dit jaar kun je bij je saldering je totale teruglevering (tot aan je verbruik) wegstrepen tegen je verbruik en dat is dus incl. de energiebelasting en BTW.
Dat was ook bij de vorige regering het pijnpunt waar ze op wilden bezuinigen, in hun beleving liepen ze namelijk door de saldering deze BTW en energiebelasting mis, en die hebben ze dus nu ook de nek omgedraaid.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:23:
[...]

je krijgt in 2027 alleen nog het netto bedrag terug, daar zit dus geen energiebelasting en BTW meer bij.
dit jaar kun je bij je saldering je totale teruglevering (tot aan je verbruik) wegstrepen tegen je verbruik en dat is dus incl. de energiebelasting en BTW.
Dat was ook bij de vorige regering het pijnpunt waar ze op wilden bezuinigen, in hun beleving liepen ze namelijk door de saldering deze BTW en energiebelasting mis, en die hebben ze dus nu ook de nek omgedraaid.
Volgens mij betaald de energieleverancier vanaf 2027 het kale tarief met daaroverheen BTW berekend per terug geleverde kWh.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jan-tweak
rube schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:21:
[...]

Mee eens dat het er waarschijnlijk niet zo veel mensen meer zijn zonder terugleverkosten, maar op tweakers zijn verhoudingsgewijs waarschijnlijk wat meer mensen die destijds de gunstige contracten nog hebben afgesloten.
En ja, ik ga het niet meer salderen zeker merken want ik zit all electric op dit moment op zo'n 11.000 kWh verbruik, waarbij ik 6800 kWh net afname heb en ca 8800 kWh teruglever. Per saldo wek ik dus 2000 kWh meer op dan ik verbruik. Ik ontvang dan ook al bijna zo'n 6 jaar netto van mijn elektriciteit leveranciers, dat zal dus ook gaan veranderen.
Met een accu denk ik dat ik door verplaatsen naar zo'n 3000 a 3500 kWh net-afname kan gaan bij een accu van 15-30 kWh. Veel minder gaat het niet worden door de warmtepomp en elektrische auto in de slechtste 3-4 maanden. Ik heb dit ongeveer ingeschat d.m.v. maand verbruiken/opbrengsten in excel en de app PV calculator.
Mijn besparing in net-afname zou zo maximaal 2300-2800 kWh zijn, tegen een tarief van ~0,25 euro = 625 euro per jaar (als ik geen rekening houd met een vaste prijs kWh prijs en geen teruglever vergoeding).

Ik zit een beetje te kijken om tzt een 3 fase victron systeem van 16-32 kWh te plaatsen. Puur op basis van terugverdientijd kan dat niet echt uit denk ik zo.
oke, dat gaat helaas niet leuk worden voor je. mijn verbruik ligt op de helft waarbij ik dus nu eigenlijk break-even ga met verbruik en opwek.
mijn advies is, want ik vrees dat je idee van een dergelijk grote thuis-batterij wel eens alleen nog meer kosten met zich meebrengt, en je met een dergelijke batterij eigenlijk de ezel achter de kar aan het spannen bent. (sorry voor deze beeldspraak)
heb je zelf een duidelijk beeld van je dagelijkse sluipverbruik, en dan bedoel ik mn in de maanden maart, april, september en oktober en als reverentie ook die van juni (best case) en januari (worst case).
doe dat op dagniveau.
vergelijk hierbij wat je verbruik en je opwek op die dag is.
jij krijgt dan een grafiek (per maand en meerdere) zie er zo uitziet, dit was mijn maand oktober 2025, de stippellijn geeft je NOM status aan. hiermee bepaal je eigenlijk de direct de ideale batterijcapaciteit (hier heb ik 20% verlies mee ingerekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large
in deze grafiek zie je dus ook dat ik na 13 oktober onvoldoende capaciteit van mijn PV installatie heb om nog nagenoeg volledig op NOM te draaien. hieruit blijkt ook dat mijn brutto capaciteit onder de 10 kWh ligt. ( dat blijkt ook uit gegevens van de andere maanden) meer capaciteit kost alleen een hoop geld maar zal ik gewoon niet kunnen benutten, dus zonde.

kijk dan wat volgens deze benadering je ideale (NOM) batterij grote zou kunnen zijn.
succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 22-02-2026 12:40 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Je kan misschien behalve de accu ook nog dingen herprogrameren? Een boiler opwarmen als de zon schijnt, nachtverwarming ietsje lager? Vaatwasser overdag aanzetten ipv s'avonds etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:41
[...]

Voor nom heb je geen drie fase nodig, en 32 kWh is ook overdreven.
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en ik heb één fase Victron met 15 kWh, terug verdienen pfff jaar of tien haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Jojan265
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:58:
[...]
ik vrees voor je dat je hier een misvatting maakt, ook met deze nieuwe netwerktarieven heb je dadelijk gewoon een slimme meter nodig, met een digitale meter kan de netwerkbeheerder namelijk niet registeren wat jouw verbruik tijdens de verschillende tijdvakken is. dus ongeacht of je dynamisch wel of niet wilt doen, en ja, dat is volledig je eigen beslissing, je zult wel aan de slimme meter moeten.
Dat is mijn gok. Als ik voor vaste tarieven ga hoef ik geen slimme meter. Wat de netbeheerders gaan doen is nog maar de vraag. Gaan ze echt mensen verplichten voor een slimme meter? Of is er een alternatief voor een vast tarief per kWh. En wanneer het verplicht wordt, wanneer zijn dan alle meters vervangen?

• Jan-tweak
Ersus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Volgens mij betaald de energieleverancier vanaf 2027 het kale tarief met daaroverheen BTW berekend per terug geleverde kWh.
volgens mij niet, je krijgt geen BTW terug als consument.

• Jan-tweak
Jojan265 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Dat is mijn gok. Als ik voor vaste tarieven ga hoef ik geen slimme meter. Wat de netbeheerders gaan doen is nog maar de vraag. Gaan ze echt mensen verplichten voor een slimme meter? Of is er een alternatief voor een vast tarief per kWh. En wanneer het verplicht wordt, wanneer zijn dan alle meters vervangen?
dat kopt, dat gaat wel nog even duren, maar zeker op de langere tijd zul je gewoon naar een slimme meter moeten. In de huidige nieuwe energiewet is een digitale meter wel toegestaan, echter met de nieuwe ontwikkelingen vrees ik dat dit zal veranderen. :)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:41:
[...]

volgens mij niet, je krijgt geen BTW terug als consument.
Volgens Kiki van Zonneplan wel.
Als onderneming zijn zij BTW plichtig en dan betalen zij met btw uit. Ik kan mij niet herinneren een wijziging te hebben gelezen dat de uitbetaling van de btw uitgesloten is.

Immers zou dat de btw zijn die je dan afdraagt als je niet in de KOR zou zitten, als je de btw over de aanschaf van de thuisbatterij hebt terug gevraagd?

[ Voor 16% gewijzigd door Ersus op 22-02-2026 12:46 ]

• rube
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:38:
[...]
Je kan misschien behalve de accu ook nog dingen herprogrameren? Een boiler opwarmen als de zon schijnt, nachtverwarming ietsje lager? Vaatwasser overdag aanzetten ipv s'avonds etc.
De 2 grootste verbruikers zijn de EV en de warmtepomp. De EV sturen we d.m.v. Zappi volledig op zonnestroom zover dat mogelijk is, groot gedeelte van het jaar. Bij het sanitair warm water en koeling d.m.v. warmtepomp lukt ook een groot gedeelte van het jaar, verwarming grotendeel niets want dat valt in de maanden dat de PV opbrengst toch volledig opgaat.
Dus ja, ik kan en wil het echt nog wel iets meer optimaliseren, maar dat zal geen grote verschuiven meer zijn procentueel.

• rube
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:36:
[...]
oke, dat gaat helaas niet leuk worden voor je. mijn verbruik ligt op de helft waarbij ik dus nu eigenlijk break-even ga met verbruik en opwek.
mijn advies is, want ik vrees dat je idee van een dergelijk grote thuis-batterij wel eens alleen nog meer kosten met zich meebrengt, en je met een dergelijke batterij eigenlijk de ezel achter de kar aan het spannen bent. (sorry voor deze beeldspraak)
Ach, zo erg is het niet hoor. Dan gaan we van jarenlang een negatieve energierekening naar ca 60 106 euro per maand op basis van afname en terulevering als ik dat nu invul op Gaslicht.com.
En dat is dan inclusief ca 20.000 km rijden met onze electrische auto per jaar. Vroeger waren we alleen aan brandstof al meer kwijt.

Als ik trouwens de gegevens aanpas op een inschatting met een accu dan zou het naar ca 20 euro per maand gaan. Dus is mijn besparing max. (€ 60 - € 20) *12 maanden=480 euro / jaar (bij mijn eerdere post kwam ik op ca 625 euro, maar had ik niet gerekeng met teruglever vergoeding en kosten).

Edit gaslicht neemt tot eind van dit jaar de saldering nog mee, dus bovenstaande klopt niet. Als ik alleen uitga van afname van ca 6800 kWh dan zijn de kosten ca 106 euro, met accu ca 43 euro.
Dus is mijn besparing max. (€ 106 - € 43) *12 maanden=756 euro / jaar. Bij mijn eerdere post kwam ik op ca 625 euro, maar in deze order van grote zal het dan liggen.
heb je zelf een duidelijk beeld van je dagelijkse sluipverbruik, en dan bedoel ik mn in de maanden maart, april, september en oktober en als reverentie ook die van juni (best case) en januari (worst case).
doe dat op dagniveau.
vergelijk hierbij wat je verbruik en je opwek op die dag is.
jij krijgt dan een grafiek (per maand en meerdere) zie er zo uitziet, dit was mijn maand oktober 2025, de stippellijn geeft je NOM status aan. hiermee bepaal je eigenlijk de direct de ideale batterijcapaciteit (hier heb ik 20% verlies mee ingerekend)
[Afbeelding]
in deze grafiek zie je dus ook dat ik na 13 oktober onvoldoende capaciteit van mijn PV installatie heb om nog nagenoeg volledig op NOM te draaien. hieruit blijkt ook dat mijn brutto capaciteit onder de 10 kWh ligt. ( dat blijkt ook uit gegevens van de andere maanden) meer capaciteit kost alleen een hoop geld maar zal ik gewoon niet kunnen benutten, dus zonde.

kijk dan wat volgens deze benadering je ideale (NOM) batterij grote zou kunnen zijn.
succes :)
Ja, de app PV calculator kan dat aardig automatisch doen voor je op basis van wat input. Dan kun ik ook zien dat een grote accu steeds minder nut heeft voor het eigen verbruik. Vandaar ook dat ik de range van 15 - 30 kWh aangaf. De eerste 15 kWh kan het eigen verbuik echt met bijna 15-20% omhoog doen, de 2de kWh nog maar met een paar % en daarna vrijwel niet meer.

Maar inmiddels zijn de prijzen al zover, dat als je een 3 fasen victron systeem plaatst, dat ook alles in huis kan overnemen, de kosten voor de accu relatief beperkt is. Of je nu een accu neem van 10 of 15 kWh, maar dan niet zo veel meer uit met nog maar zo'n 100 euro / kWh. En wellicht als ik dan toch bezig ga, om het ook gewoon als back-up te hebben als de stroom uitvalt dat ik er nog wat extra bij neem.

Maar goed, met een maximale besparing van zo'n € 500 per jaar op basis van de huidige energieprijzen is er dus geen financiële haast om de thuisaccu te gaan plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 22-02-2026 13:10 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Stefannn Je bedoelt ongetwijfeld LFP batterijen, niet een politieke partij.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Stefannn
daemonix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:10:
@Stefannn Je bedoelt ongetwijfeld LFP batterijen, niet een politieke partij.
Oeps.. gecorrigeerd.
Ik kan de volgorde nooit precies onthouden..
mhhh, LF staat voor “life” dat is een mooi ezelsbruggetje

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Oeps.. gecorrigeerd.
Ik kan de volgorde nooit precies onthouden..
mhhh, LF staat voor “life” dat is een mooi ezelsbruggetje
Ezelsbruggetje kan simpeler: Lithium IJzer Fosfaat. LiFePO4. Afgekort tot LFP. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Stefannn
daemonix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Ezelsbruggetje kan simpeler: Lithium IJzer Fosfaat. LiFePO4. Afgekort tot LFP. ;)
Klopt… alleen vroeg ik me af of het geen lithium fosfor ijzer was.
(Ik ben erg, laten we het verder maar met rust laten. In ieder geval gecorrigeerd dus)

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 22-02-2026 13:24 ]

• Jan-tweak
Ersus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Volgens Kiki van Zonneplan wel.
Als onderneming zijn zij BTW plichtig en dan betalen zij met btw uit. Ik kan mij niet herinneren een wijziging te hebben gelezen dat de uitbetaling van de btw uitgesloten is.

Immers zou dat de btw zijn die je dan afdraagt als je niet in de KOR zou zitten, als je de btw over de aanschaf van de thuisbatterij hebt terug gevraagd?
ik kon helaas dat bij zonneplan niet terugvinden, wat ik echter op diverse bronnen teruglees is dat de terugleververgoeding op basis van de kale energieprijs (minimaal 50%) wordt berekend, en dat is dus zonder energiebelasting en BTW.
zie hier oa.
"Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling, wat betekent dat je je opgewekte stroom niet meer kunt salderen tegen je verbruik.
Je ontvangt een terugleververgoeding per kWh voor elke stroom die je teruglevert, met een minimum van 50% van het kale leveringstarief, exclusief btw en energiebelasting.
2 Voor elke kWh die je teruglevert, betaal je geen btw of energiebelasting meer. ( maar kijg je dus ook niet meer). "
Dus is het veel beter om via bv een thuis-battterij je zonnestroom zo veel mogelijk in een thuis-batterij op te slaan en die dan tijdens donkere dagen te gebruiken ipv deze duur met energiebelasting en btw in te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 22-02-2026 13:34 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:31:
[...]

ik kon helaas dat bij zonneplan niet terugvinden, wat ik echter op diverse bronnen teruglees is dat de terugleververgoeding op basis van de kale energieprijs (minimaal 50%) wordt berekend, en dat is dus zonder energiebelasting en BTW.
zie hier oa.
"Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling, wat betekent dat je je opgewekte stroom niet meer kunt salderen tegen je verbruik.
Je ontvangt een terugleververgoeding per kWh voor elke stroom die je teruglevert, met een minimum van 50% van het kale leveringstarief, exclusief btw en energiebelasting.
2 Voor elke kWh die je teruglevert, betaal je geen btw of energiebelasting meer. ( maar kijg je dus ook niet meer). "
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOHv4oPcpPLia8g4joRYHrl232Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3rVavK9fGhGBWoiPViMr3Bdp.png?f=user_large

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:41
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Een slimme meter is toch echt niet verplicht, je bent verplicht tot een digitale meter en die mag dom of slim zijn. Dat is wat ik lees https://www.energievergel...-digitale-of-slimme-meter

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak
rube schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Ach, zo erg is het niet hoor. Dan gaan we van jarenlang een negatieve energierekening naar ca 60 106 euro per maand op basis van afname en terulevering als ik dat nu invul op Gaslicht.com.
En dat is dan inclusief ca 20.000 km rijden met onze electrische auto per jaar. Vroeger waren we alleen aan brandstof al meer kwijt.

Als ik trouwens de gegevens aanpas op een inschatting met een accu dan zou het naar ca 20 euro per maand gaan. Dus is mijn besparing max. (€ 60 - € 20) *12 maanden=480 euro / jaar (bij mijn eerdere post kwam ik op ca 625 euro, maar had ik niet gerekeng met teruglever vergoeding en kosten).

Edit gaslicht neemt tot eind van dit jaar de saldering nog mee, dus bovenstaande klopt niet. Als ik alleen uitga van afname van ca 6800 kWh dan zijn de kosten ca 106 euro, met accu ca 43 euro.
Dus is mijn besparing max. (€ 106 - € 43) *12 maanden=756 euro / jaar. Bij mijn eerdere post kwam ik op ca 625 euro, maar in deze order van grote zal het dan liggen.

[...]

Ja, de app PV calculator kan dat aardig automatisch doen voor je op basis van wat input. Dan kun ik ook zien dat een grote accu steeds minder nut heeft voor het eigen verbruik. Vandaar ook dat ik de range van 15 - 30 kWh aangaf. De eerste 15 kWh kan het eigen verbuik echt met bijna 15-20% omhoog doen, de 2de kWh nog maar met een paar % en daarna vrijwel niet meer.

Maar inmiddels zijn de prijzen al zover, dat als je een 3 fasen victron systeem plaatst, dat ook alles in huis kan overnemen, de kosten voor de accu relatief beperkt is. Of je nu een accu neem van 10 of 15 kWh, maar dan niet zo veel meer uit met nog maar zo'n 100 euro / kWh. En wellicht als ik dan toch bezig ga, om het ook gewoon als back-up te hebben als de stroom uitvalt dat ik er nog wat extra bij neem.
een victron systeem lijkt leuk maar is vaak gewoon erg duur, zeker als je van de materie geen verstand hebt en dit alles moet laten installeren.
Ondertussen zijn er als je graag een vaste thuis-batterij wilt, ik ben nog niet overtuigd of zelfs een 15 kWh niet al te groot voor je is, mn omdat je zelf aangeeft dat je EV veelal op zonnestroom wordt opgeladen.
de app die je noemde ken ik niet dus daar kan ik geen oordeel over geven, maar ik zou je willen adviseren voordat je een hoop geld gaat uitgeven eerst eens goed naar je verbruik/opwek te kijken, die gegevens zou je eigenlijk moeten hebben.
zo niet kijk eens naar HW, voor weinig krijg je een beter inzicht.
ik vermoed dat je eigenlijk met een realatieve "kleiner" stekker batterij die wel uitbreidbaar is een veel betere keuze zou kunnen maken, bv een Zendure SF 2400 die tot wel 17 kWh uitgebreid kan worden. en die kost heel wat minder dan één 15 kWh victron systeem.
Maar goed, met een maximale besparing van zo'n € 500 per jaar op basis van de huidige energieprijzen is er dus geen financiële haast om de thuisaccu te gaan plaatsen.

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Een slimme meter is toch echt niet verplicht, je bent verplicht tot een digitale meter en die mag dom of slim zijn. Dat is wat ik lees https://www.energievergel...-digitale-of-slimme-meter
ja, voor nu klopt dat, echter met de nieuwe netwerktarieven die in de pijplijn zitten kom je dus met een puur digitale meter niet meer weg, daarvoor heb je dus echt een slimme meter voor nodig.

• Jan-tweak
oke, ik vrees een AI foutje, echt die BTW krijg je echt niet van hun terug, je krijgt alleen de kale dynamische prijs van hun incl. de genoemde bonus en handling fee ( waarbij de laatste ik al bij diverse leveranciers bij teruglevering zie verdwijnen cq dat die weer in minder gebracht gaat worden, lees meer bij jeroen.nl na.

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:09:
[...]

ja, voor nu klopt dat, echter met de nieuwe netwerktarieven die in de pijplijn zitten kom je dus met een puur digitale meter niet meer weg, daarvoor heb je dus echt een slimme meter voor nodig.
Dat zou dan wel heel erg vreemd zijn lijkt mij. Je kunt dus nu gewoon een domme digitale meter eisen die dan later weer zou moeten worden vervangen door een slimme digitale voor die nieuwe netwerktarieven, Lijkt mij een vreemde regelgeving want ze kunnen nu nog niet voldoende meters wisselen. Dus die verplichting op termijn zie ik niet zo. Neemt niet weg dat je met een domme digitale straks niet van nieuwe mogelijkheden kan profiteren, mits je dat zou willen natuurlijk.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:12:
[...]

oke, ik vrees een AI foutje, echt die BTW krijg je echt niet van hun terug, je krijgt alleen de kale dynamische prijs van hun incl. de genoemde bonus en handling fee ( waarbij de laatste ik al bij diverse leveranciers bij teruglevering zie verdwijnen cq dat die weer in minder gebracht gaat worden, lees meer bij jeroen.nl na.
Maar waar kan de informatie dan gevonden worden dat er vanaf 1-1-2027 géén BTW over de uitbetaling van geïnjecteerde kWh's wordt berekend?

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Dat zou dan wel heel erg vreemd zijn lijkt mij. Je kunt dus nu gewoon een domme digitale meter eisen die dan later weer zou moeten worden vervangen door een slimme digitale voor die nieuwe netwerktarieven, Lijkt mij een vreemde regelgeving want ze kunnen nu nog niet voldoende meters wisselen. Dus die verplichting op termijn zie ik niet zo. Neemt niet weg dat je met een domme digitale straks niet van nieuwe mogelijkheden kan profiteren, mits je dat zou willen natuurlijk.
tijden veranderen, en ze krijgen het probleem met de stroomcapaciteit gewoon niet onder controle, dus gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden, vergeet niet dat deze eisen qua ontwerp al meer dan 10 jaar achterlopen, zolang is namelijk de nieuwe energiewet al in ontwikkeling.
je moet je zelf ook echt afvragen of zeker in combinatie van een thuis-batterij en een dynamisch tarief een digitale meter eigenlijk niet meer van deze tijd is, dat gaat gewoon niet werken.
ook omdat mn de combinatie van een thuis-batterij en een dynamisch contract wel een hele gouden duo is, en ja, daar hoort dus ook een slimme meter bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 22-02-2026 15:39 ]

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:23:
[...]

tijden veranderen, en ze krijgen het probleem met de stroomcapaciteit gewoon niet onder controle, dus gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden, vergeet niet dat deze eisen qua ontwerp al meer dan 10 jaar achterlopen, zolang is namelijk de nieuwe energiewet al in ontwikkeling.
je moet je zelf ook echt afvragen of zeker in combinatie van een thuis-batterij en een dynamisch tarief een digitale meter eigenlijk niet meer vasn deze tijd is, dat gaat gewoon niet werken.
Je kunt er natuurlijk over denken wat je wil, op dit moment is een slimme meter niet verplicht. Net zoals het hele energievraagstuk niet slim is en de consument vertwijfelt achterlaat wat ze moeten doen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:31
@Ersus Bij Delta

voor nieuwer contracten na september2025
Na 1 januari 2027 tot de einddatum van je energiecontract verrekenen we teruggeleverde stroom op een nieuwe manier:

voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw
voor iedere kWh stroom die je afneemt betaal je de stroomprijs uit je energiecontract
de terugleverkosten berekenen we anders: over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 22-02-2026 15:31 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:29:
@Ersus Bij Delta

Na 1 januari 2027 tot de einddatum van je energiecontract verrekenen we teruggeleverde stroom op een nieuwe manier:

voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw
voor iedere kWh stroom die je afneemt betaal je de stroomprijs uit je energiecontract
de terugleverkosten berekenen we anders: over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw
duidelijk, zullen we het nu weer over een thuis-batterij hebben. voordat een mod hier moet gaan ingrijpen. _/-\o_ :)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:38:
[...]

duidelijk, zullen we het nu weer over een thuis-batterij hebben. voordat een mod hier moet gaan ingrijpen. _/-\o_ :)
We hebben het over de thuisbatterij.
kWh prijs relevantie is aanwezig, anders hoef je ook niet over de terugverdientijd te discussiëren lijkt me.
De terugverdientijd is verbonden aan de kWh prijs ongeacht of die import of export is.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:29:
@Ersus Bij Delta

Duidelijke formulering van Delta.
Lijkt me wel handig als je de terugverdientijd van de thuisbatterij wil berekenen om de juiste tariefstelling erbij te hebben.

• rube
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:07:
[...]
...ik vermoed dat je eigenlijk met een realatieve "kleiner" stekker batterij die wel uitbreidbaar is een veel betere keuze zou kunnen maken,
Ik begrijp je opmerking en je hebt ook geen ongelijk. Maae kosten zijn voor mij weliswaar relevant, maar niet doorslaggevend. Ik zou ook graag willen dat de accu gewoon het hele huis kan overnemen bij stroomuitval. Het budget waar ik nu aan zit te denken is tot zo'n ~8K. Ik kan best wel wat zelf doen/voorbereiden, maar ik weet inderdaad nog niet of Victron te uitgebreid voor me is want ik wil daarna ook gewoon hebben dat het stabiel is, goed draait en niet dat het te vaak, ingewikkeld onderhoud nodig heeft.
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste