even nog kleine opmerking(en) naar aanleiding van je link m.b.t. veiligheid, waarbij ik veruit de meeste dingen volledig of tenminste voor het grootste deel met je me eens bent.Stefannn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb hier mijn conclusies mbt veilheid gepost. Dat was naar aanleiding van een flinke discussie op dit forum dus lees vooral de posts daarvan voorafgaand ook.
Voor mij is de conclusie in het kort:
- LPF type
- niet meer dan C=0.5 (dus stroom maximaal helft van capaciteit, max 1000W op een 2kWh accu dus)
echter met deze opmerkingen heb ik wat meer moeite;
1) - lithium blusser ; kan echter wat je zelf ook schrijft zou ik zelf niet gaan blussen, kies eerder een thuis-batterij met ingebouwde blusinrichting zoals bv de Zendure.
daarmee vertraag je namelijk het verbrandingsproces (tenminste) en ben je ondertussen wel al gewaarschuwd door de CO meter bij de thuis-batterij, de voorkeur gaat naar een melder die je goed kunt horen (in normale woon en slaapruimtes) of die gekoppeld zijn aan je andere rook(brand)melders zodat je bv ook in de nacht tijdig wordt gewaarschuurd.
Stop het geld van de blusser beter in een goede melder.
prio 1 is hierbij je familie en je zelf zo snel mogelijk in veiligheid brengen en de brandweer te alameren.
2) bij een goede CO meter heb je infeite al voldoende meld-capaciteit en is een specifieke H2 melder in mijn ogen volledig overbodig, vergeet niet dat de senoren hiervan ook regelmatig vervangen moeten worden en die zijn gewoon heel duur. stop dat geld beter in een goede gekoppelde CO meter.
2) H2 melder (kost meer dan 400euro, als er H2 is dan is er waarschijnlijk CO in overvloed).
zeker als je gaat voor relatief kleine plug in batterijen (stekker) die veelal < dan 10 kWh capaciteit hebben.
zeker als deze met de WCD-limit van 800W draaien is het risico redelijk laag zolang je de essensiele veiligheidsmaatregelen toepast.
gebruik je een eigen groep dan gebruik een goed merk zekering, bij voorkeur een alamat van een goed merk (geen EMAT bv) en leg cq laat het aanlegen door een deskundige conform de huidige norm NEN1010.
vergeet niet dat je met een Zendure SF 2400AC ook per fase ruim 17 kWh kunt gaat, dat is zeker niet klein te noemen, doe je dat in een 3-fase opstelling kom je uit op ruim 51 kWh uit, dat is duidelijk boven de grens van 20 kWh nvolgens de PGS-37-1 (en ja, is voor particulieren veen verplichting maar wordt wel heel duidelijk geadviseerd, je verzekering zou dan wel eens moeilijk gaan doen als het om een behoorlijke schade gaat.
ga je voor een vaste thuis-batterij laats deze dan ook vakkundig aanleggen.
hobby achtige zaken als een victron systeem is leuk als je exact weet waar je mee bezig bent, maar zeker niet geschikt voor de doorsnee consument.
/f/image/BSBESv843jnb1o72p4f6qWyJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x9MzsukT6akq0BvYJBgR9Ir2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/h76CfMNgLypxQxi7gSkXbK4P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/leV0Un5cd40SPpbgifQc7kNh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9FHYhbRRi3JIpsSuJrGoNU5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oT6wkuEivptw3n67QP2vbf7l.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large)