Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:18
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
victron is zeker een leuk systeem voor de hobby matige toepassing en als je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt, maar zelf voor de doorsnee tweaker is dat eigenlijk al een brug of meer te ver.
Nou ben ik wel heel erg benieuwd naar definitie van een doorsnee tweaker.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:24
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
[...]

sorry, een victron is eigenlijk alleen een omvormer en is met een los batterijblok verbonden, en dit soort systemen, zie eerdere opmerkingen hebben hun beperkingen en zijn door de doorsnee consument gewoon niet te doen, zeker niet zelf, terwijl voor NOM bedrijf een victron systeem veelal pure overkill is, voor veel doorsnee consumenten is een plug in batterij een veel betere een vooral eenvoudiger oplossing. Een relatief kleine box die je met een simpele stekker in je stopcontact (WCD) plugt.

victron is zeker een leuk systeem voor de hobby matige toepassing en als je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt, maar zelf voor de doorsnee tweaker is dat eigenlijk al een brug of meer te ver.
Victron is juist de enige zonder beperkingen, en ja je kunt er een complex systeem van maken ja. Maar als basis voor enkel nom is het harstikke simpel, net als een PV omvormer aansluiten. Automaat in meterkast, kabel eraan die via werk schakelaar naar de AC in aansluiting gaat en klaar. En nog twee accu kabels uiteraard met sleutel 13 vast draaien. Het moeilijkste vond ik via de PC de software aanpassen aan je persoonlijke situatie, daar ben ik samen met google wel twee uurtjes mee bezig geweest. Maar er zijn ook bedrijven die dit al voor je doen als je daar een omvormer koopt.
Er is geen enkele kleine thuis batterij die ik er mee zou mee willen wisselen. Want juist die hebben beperkingen en volop storingen, en daarnaast ook nog eens twee tot drie keer zo duur als je besluit er wat uitbreidings accu's bij te doen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:28
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Victron is juist de enige zonder beperkingen, en ja je kunt er een complex systeem van maken ja. Maar als basis voor enkel nom is het harstikke simpel, net als een PV omvormer aansluiten. Automaat in meterkast, kabel eraan die via werk schakelaar naar de AC in aansluiting gaat en klaar. En nog twee accu kabels uiteraard met sleutel 13 vast draaien. Het moeilijkste vond ik via de PC de software aanpassen aan je persoonlijke situatie, daar ben ik samen met google wel twee uurtjes mee bezig geweest. Maar er zijn ook bedrijven die dit al voor je doen als je daar een omvormer koopt.
Er is geen enkele kleine thuis batterij die ik er mee zou mee willen wisselen. Want juist die hebben beperkingen en volop storingen, en daarnaast ook nog eens twee tot drie keer zo duur als je besluit er wat uitbreidings accu's bij te doen.
prima dat het voor jou werkt, maar een kleine vraag, kun je eens een foto van je thuis-batterij plaatsen, dat maakt het voor anderen makkelijk dingen te vergelijken. alvast bedankt. :)

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:47:
[...]

prima dat het voor jou werkt, maar een kleine vraag, kun je eens een foto van je thuis-batterij plaatsen, dat maakt het voor anderen makkelijk dingen te vergelijken. alvast bedankt. :)
Nee waarom zou ik, als je afmetingen wilt weten die staan in de data sheets bij verkopers

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:45
denneappel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Dat dag en dal tarief wordt met een signaal aangestuurd dacht ik. Dat kan dat vast ook 4x per dag gedaan worden.

Dag tarief tijdens de ochtend en avondpiek
Dal tarief voor de rest van de uren.

Of zie ik dat te simpel?
huidige meters hebben maar 2 tariefgroepen. De discussie die nu gaan gaan richting 4 of 5 tariefgroepen. Dan past het dus niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:17:
[...]

huidige meters hebben maar 2 tariefgroepen. De discussie die nu gaan gaan richting 4 of 5 tariefgroepen. Dan past het dus niet.
Als we nu 2 tariefgroepen hebben zou ik die gaan benutten. Dan heb je snel een (gedeeltelijke) oplossing. Maar waarschijnlijk heb ik dan te weinig gepoldert.

• Stefannn
denneappel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Als we nu 2 tariefgroepen hebben zou ik die gaan benutten. Dan heb je snel een (gedeeltelijke) oplossing. Maar waarschijnlijk heb ik dan te weinig gepoldert.
tja... als de tarieven over 5 groepen zijn verdeeld dan is 2 te weinig.
Maar.... het kan natuurlijk wel zijn dat ze voor mensen met een digitale meter tarief 1&2 beiden tegen de hoogte van tarief 2 in groep A zetten en tarief 3,4&5 tegen de hoogte van tarief 5 in groep B (als tarieven oplopen van 1 tot 5).
Dan "werkt" de digitale meter maar heeft dan wel een nadeel. "de prijs voor niet slim willen".

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dbbl

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2026 15:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Marstek met eigen aansturing is ook pretty flawless hoor.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Marstek met eigen aansturing is ook pretty flawless hoor.
Ja maar eigen aansturing is niet voor iedereen weg gelegd, is nog moeilijker dan victron haha. En kost ook weer paar honderd euro als je niks ervoor hebt.
En eerlijk gezegd, als ik zie hoeveel problemen er zijn op het marstek forum, in ieder geval met model A,dan wil ik dat merk nog niet voor niks hebben, maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:09

Ethirty

Who...me?

Ik ben een aantal net-gekoppelde systemen aan het vergelijken, zoals de Sigenstor. Maar wat me opvalt is dat veel systemen een type B aardlek vereisen wat een complete meterkast ombouw zou vereisen. Alleen dat al zou me met gemak €1000 extra kosten.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij het plaatsen van een 32A groep voor bijvoorbeeld een 10kW omvormer, ook iets wat in de documentatie een beetje lijkt onder te sneeuwen.

Is dat iets wat anderen hebben meegenomen in hun afweging voor welk systeem te gaan? Of wordt er door de installateur onnadenkend een goedkope Chinese type A aardlekautomaat geplaatst?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Stefannn
Ethirty schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:49:
Ik ben een aantal net-gekoppelde systemen aan het vergelijken, zoals de Sigenstor. Maar wat me opvalt is dat veel systemen een type B aardlek vereisen wat een complete meterkast ombouw zou vereisen. Alleen dat al zou me met gemak €1000 extra kosten.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij het plaatsen van een 32A groep voor bijvoorbeeld een 10kW omvormer, ook iets wat in de documentatie een beetje lijkt onder te sneeuwen.

Is dat iets wat anderen hebben meegenomen in hun afweging voor welk systeem te gaan? Of wordt er door de installateur onnadenkend een goedkope Chinese type A aardlekautomaat geplaatst?
Zeker weten?
type B aardlek?
niet type B afschakel curve?
Bij mijn weten is type B aardlek alleen vereist voor Laadpalen (voornamelijk omdat de Zoe geen gescheiden 12V<>laad circuit heeft)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Ik ben me niet bewust van een type B ALS voor een Sigenstor. Niet dat dat een probleem zou zijn, heb er 1 over van de voormalige autolader.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:09

Ethirty

Who...me?

Sigenstor is de enige die ik vond met een 6mA verklaring dus die mag wel type A.

De meeste PV omvormers zijn daar ook voor geschikt maar bijv een Anker Solix X1 heeft die verklaring niet en vereist een 300mA type B aardlek. Máár de catch lijkt vooral te zijn dat de norm dan voorschrijft dat alles in de meterkast type B moet zijn.

Vandaar mijn vraag, nogal een essentiële kostenpost.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• daemonix
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:09:
Sigenstor is de enige die ik vond met een 6mA verklaring dus die mag wel type A.

De meeste PV omvormers zijn daar ook voor geschikt maar bijv een Anker Solix X1 heeft die verklaring niet en vereist een 300mA type B aardlek. Máár de catch lijkt vooral te zijn dat de norm dan voorschrijft dat alles in de meterkast type B moet zijn.

Vandaar mijn vraag, nogal een essentiële kostenpost.
Kun je dat laatst onderbouwen? Naar mijn mening is dat alleen van toepassing op EV laadpalen en zonnepaneelinstallaties zelf, niet voor alles in de meterkast.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:28

nu zijn er natuurlijk wel ook europese merken (ABB, Siemens, Schneider, Hager, Eaton) die dus niet uit China komen, merken als Emat zou ik daarom links laten liggen, mn ook omdat het prijsverschil helemaal niet zo groot is.
Wat is de reden om een type B voor te schrijven?
Nu zou ik zelf bij een thuis-batterij nooit een LS en ALS gebruiken maar een aardlekautomaat (alamat).
Zo verwacht ik bij een 10 kW omvormer (3-fase) geen noodzaak voor een 32A Zekering, aangezien bij 3-fase en 10 kW je per fase maximaal 14,5A hebt, dus een 3fase 16A alamat lijkt me daar ruim voldoende.

• daemonix
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:28:
[...]

nu zijn er natuurlijk wel ook europese merken (ABB, Siemens, Schneider, Hager, Eaton) die dus niet uit China komen, merken als Emat zou ik daarom links laten liggen, mn ook omdat het prijsverschil helemaal niet zo groot is.
Wat is de reden om een type B voor te schrijven?
Nu zou ik zelf bij een thuis-batterij nooit een LS en ALS gebruiken maar een aardlekautomaat (alamat).
Zo verwacht ik bij een 10 kW omvormer (3-fase) geen noodzaak voor een 32A Zekering, aangezien bij 3-fase en 10 kW je per fase maximaal 14,5A hebt, dus een 3fase 16A alamat lijkt me daar ruim voldoende.
Alamat bestaat niet in Type B.

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste