Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 99 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:35
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
victron is zeker een leuk systeem voor de hobby matige toepassing en als je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt, maar zelf voor de doorsnee tweaker is dat eigenlijk al een brug of meer te ver.
Nou ben ik wel heel erg benieuwd naar definitie van een doorsnee tweaker.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:22
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
[...]

sorry, een victron is eigenlijk alleen een omvormer en is met een los batterijblok verbonden, en dit soort systemen, zie eerdere opmerkingen hebben hun beperkingen en zijn door de doorsnee consument gewoon niet te doen, zeker niet zelf, terwijl voor NOM bedrijf een victron systeem veelal pure overkill is, voor veel doorsnee consumenten is een plug in batterij een veel betere een vooral eenvoudiger oplossing. Een relatief kleine box die je met een simpele stekker in je stopcontact (WCD) plugt.

victron is zeker een leuk systeem voor de hobby matige toepassing en als je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt, maar zelf voor de doorsnee tweaker is dat eigenlijk al een brug of meer te ver.
Victron is juist de enige zonder beperkingen, en ja je kunt er een complex systeem van maken ja. Maar als basis voor enkel nom is het harstikke simpel, net als een PV omvormer aansluiten. Automaat in meterkast, kabel eraan die via werk schakelaar naar de AC in aansluiting gaat en klaar. En nog twee accu kabels uiteraard met sleutel 13 vast draaien. Het moeilijkste vond ik via de PC de software aanpassen aan je persoonlijke situatie, daar ben ik samen met google wel twee uurtjes mee bezig geweest. Maar er zijn ook bedrijven die dit al voor je doen als je daar een omvormer koopt.
Er is geen enkele kleine thuis batterij die ik er mee zou mee willen wisselen. Want juist die hebben beperkingen en volop storingen, en daarnaast ook nog eens twee tot drie keer zo duur als je besluit er wat uitbreidings accu's bij te doen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:14
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Victron is juist de enige zonder beperkingen, en ja je kunt er een complex systeem van maken ja. Maar als basis voor enkel nom is het harstikke simpel, net als een PV omvormer aansluiten. Automaat in meterkast, kabel eraan die via werk schakelaar naar de AC in aansluiting gaat en klaar. En nog twee accu kabels uiteraard met sleutel 13 vast draaien. Het moeilijkste vond ik via de PC de software aanpassen aan je persoonlijke situatie, daar ben ik samen met google wel twee uurtjes mee bezig geweest. Maar er zijn ook bedrijven die dit al voor je doen als je daar een omvormer koopt.
Er is geen enkele kleine thuis batterij die ik er mee zou mee willen wisselen. Want juist die hebben beperkingen en volop storingen, en daarnaast ook nog eens twee tot drie keer zo duur als je besluit er wat uitbreidings accu's bij te doen.
prima dat het voor jou werkt, maar een kleine vraag, kun je eens een foto van je thuis-batterij plaatsen, dat maakt het voor anderen makkelijk dingen te vergelijken. alvast bedankt. :)

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:47:
[...]

prima dat het voor jou werkt, maar een kleine vraag, kun je eens een foto van je thuis-batterij plaatsen, dat maakt het voor anderen makkelijk dingen te vergelijken. alvast bedankt. :)
Nee waarom zou ik, als je afmetingen wilt weten die staan in de data sheets bij verkopers

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:07
denneappel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Dat dag en dal tarief wordt met een signaal aangestuurd dacht ik. Dat kan dat vast ook 4x per dag gedaan worden.

Dag tarief tijdens de ochtend en avondpiek
Dal tarief voor de rest van de uren.

Of zie ik dat te simpel?
huidige meters hebben maar 2 tariefgroepen. De discussie die nu gaan gaan richting 4 of 5 tariefgroepen. Dan past het dus niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:18
Stefannn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:17:
[...]

huidige meters hebben maar 2 tariefgroepen. De discussie die nu gaan gaan richting 4 of 5 tariefgroepen. Dan past het dus niet.
Als we nu 2 tariefgroepen hebben zou ik die gaan benutten. Dan heb je snel een (gedeeltelijke) oplossing. Maar waarschijnlijk heb ik dan te weinig gepoldert.

• Stefannn
denneappel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Als we nu 2 tariefgroepen hebben zou ik die gaan benutten. Dan heb je snel een (gedeeltelijke) oplossing. Maar waarschijnlijk heb ik dan te weinig gepoldert.
tja... als de tarieven over 5 groepen zijn verdeeld dan is 2 te weinig.
Maar.... het kan natuurlijk wel zijn dat ze voor mensen met een digitale meter tarief 1&2 beiden tegen de hoogte van tarief 2 in groep A zetten en tarief 3,4&5 tegen de hoogte van tarief 5 in groep B (als tarieven oplopen van 1 tot 5).
Dan "werkt" de digitale meter maar heeft dan wel een nadeel. "de prijs voor niet slim willen".

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dbbl

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2026 15:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Marstek met eigen aansturing is ook pretty flawless hoor.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Marstek met eigen aansturing is ook pretty flawless hoor.
Ja maar eigen aansturing is niet voor iedereen weg gelegd, is nog moeilijker dan victron haha. En kost ook weer paar honderd euro als je niks ervoor hebt.
En eerlijk gezegd, als ik zie hoeveel problemen er zijn op het marstek forum, in ieder geval met model A,dan wil ik dat merk nog niet voor niks hebben, maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

Ik ben een aantal net-gekoppelde systemen aan het vergelijken, zoals de Sigenstor. Maar wat me opvalt is dat veel systemen een type B aardlek vereisen wat een complete meterkast ombouw zou vereisen. Alleen dat al zou me met gemak €1000 extra kosten.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij het plaatsen van een 32A groep voor bijvoorbeeld een 10kW omvormer, ook iets wat in de documentatie een beetje lijkt onder te sneeuwen.

Is dat iets wat anderen hebben meegenomen in hun afweging voor welk systeem te gaan? Of wordt er door de installateur onnadenkend een goedkope Chinese type A aardlekautomaat geplaatst?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Stefannn
Ethirty schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:49:
Ik ben een aantal net-gekoppelde systemen aan het vergelijken, zoals de Sigenstor. Maar wat me opvalt is dat veel systemen een type B aardlek vereisen wat een complete meterkast ombouw zou vereisen. Alleen dat al zou me met gemak €1000 extra kosten.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij het plaatsen van een 32A groep voor bijvoorbeeld een 10kW omvormer, ook iets wat in de documentatie een beetje lijkt onder te sneeuwen.

Is dat iets wat anderen hebben meegenomen in hun afweging voor welk systeem te gaan? Of wordt er door de installateur onnadenkend een goedkope Chinese type A aardlekautomaat geplaatst?
Zeker weten?
type B aardlek?
niet type B afschakel curve?
Bij mijn weten is type B aardlek alleen vereist voor Laadpalen (voornamelijk omdat de Zoe geen gescheiden 12V<>laad circuit heeft)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Ik ben me niet bewust van een type B ALS voor een Sigenstor. Niet dat dat een probleem zou zijn, heb er 1 over van de voormalige autolader.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sigenstor is de enige die ik vond met een 6mA verklaring dus die mag wel type A.

De meeste PV omvormers zijn daar ook voor geschikt maar bijv een Anker Solix X1 heeft die verklaring niet en vereist een 300mA type B aardlek. Máár de catch lijkt vooral te zijn dat de norm dan voorschrijft dat alles in de meterkast type B moet zijn.

Vandaar mijn vraag, nogal een essentiële kostenpost.

• daemonix
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:09:
Sigenstor is de enige die ik vond met een 6mA verklaring dus die mag wel type A.

De meeste PV omvormers zijn daar ook voor geschikt maar bijv een Anker Solix X1 heeft die verklaring niet en vereist een 300mA type B aardlek. Máár de catch lijkt vooral te zijn dat de norm dan voorschrijft dat alles in de meterkast type B moet zijn.

Vandaar mijn vraag, nogal een essentiële kostenpost.
Kun je dat laatst onderbouwen? Naar mijn mening is dat alleen van toepassing op EV laadpalen en zonnepaneelinstallaties zelf, niet voor alles in de meterkast.

• Jan-tweak

nu zijn er natuurlijk wel ook europese merken (ABB, Siemens, Schneider, Hager, Eaton) die dus niet uit China komen, merken als Emat zou ik daarom links laten liggen, mn ook omdat het prijsverschil helemaal niet zo groot is.
Wat is de reden om een type B voor te schrijven?
Nu zou ik zelf bij een thuis-batterij nooit een LS en ALS gebruiken maar een aardlekautomaat (alamat).
Zo verwacht ik bij een 10 kW omvormer (3-fase) geen noodzaak voor een 32A Zekering, aangezien bij 3-fase en 10 kW je per fase maximaal 14,5A hebt, dus een 3fase 16A alamat lijkt me daar ruim voldoende.

• daemonix
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:28:
[...]

nu zijn er natuurlijk wel ook europese merken (ABB, Siemens, Schneider, Hager, Eaton) die dus niet uit China komen, merken als Emat zou ik daarom links laten liggen, mn ook omdat het prijsverschil helemaal niet zo groot is.
Wat is de reden om een type B voor te schrijven?
Nu zou ik zelf bij een thuis-batterij nooit een LS en ALS gebruiken maar een aardlekautomaat (alamat).
Zo verwacht ik bij een 10 kW omvormer (3-fase) geen noodzaak voor een 32A Zekering, aangezien bij 3-fase en 10 kW je per fase maximaal 14,5A hebt, dus een 3fase 16A alamat lijkt me daar ruim voldoende.
Alamat bestaat niet in Type B.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:36
daemonix schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:30:
[...]

https://www.elektramat.nl...ighscore+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22916978387&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22911219507&gbraid=0AAAAAD5RVId_QxRPyb8PI6PSwZpvjxVp-&gclid=Cj0KCQiAtfXMBhDzARIsAJ0jp3BczYCOZHOWVnQEJBlN56xA18cQTuBz2XI6c6c8TpdjxDmu367V-WMaApIzEALw_wcB

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:28:
Hangt er een beetje van af of je de omvormer parallel of in serie met de netvoeding plaatst en of er ook PV aan de accu-doos hangt. Een omvormer in serie met de netvoeding voegt 14.5A toe aan de 25A van de netvoeding waardoor er net geen 40A doorheen wandelt. Heb je PV ook aan de accu hangen dan kan er op een zonnige dag, afhankelijk van hoe het DC-gedeelte intern werkt, nog wat ampère per fase bij opgeteld worden. Zo zit je theoretisch aan de 54A en dat is misschien te veel voor de draden intern, daarom kan je de omvormer die je met 25A zekering aan de ingang beveiligt ook met 32A aan de uitgang beveiligen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier zijn de belangrijkste regels en toepassingen volgens NEN 1010:
Wanneer is Type B verplicht?
Type B aardlekbeveiliging is vereist in situaties waar vlakke DC-lekstromen van meer dan 6 mA kunnen ontstaan. Dit is nodig voor:
  • Elektrische laadstations (EV): Volgens NEN 1010 en gerelateerde normen is een type B aardlekschakelaar (of een type A/F met 6mA DC-detectie) verplicht voor laadpunten, tenzij de laadpaal zelf al een type B beveiliging integreert.
  • PV-systemen (Zonnepanelen): Omvormers voor zonnepanelen kunnen DC-foutstromen opwekken. Volgens bepaling 712.530.3.101 uit NEN 1010:2020 is een type B RCD noodzakelijk, tenzij de omvormer zorgt voor een elektrische scheiding tussen de AC- en DC-zijde.
  • Frequentieomvormers en vermogenselektronica: Bij warmtepompen, liften, en medische apparatuur die gebruikmaken van frequentieregelaars.
Belangrijke NEN 1010 Richtlijnen voor Type B
  • Normering: Type B aardlekschakelaars moeten voldoen aan de norm NEN-EN-IEC 62423.
  • Gevoeligheid: Type B detecteert wisselstromen, pulserende gelijkstromen en vlakke gelijkstroom (DC). Ze schakelen af bij DC-lekstromen van meer dan 6 mA.
  • Geen 6mA-verklaring: Als de aangesloten apparatuur (bijv. een omvormer) geen ingebouwde 6mA DC-detectie heeft, moet de groep worden beveiligd met een type B aardlekschakelaar.
  • Combinatie: Type B is een uitbreiding op type A en kan pulserende DC-lekstromen gesuperponeerd op een rimpelloze DC-stroom van meer dan 6 mA detecteren.
De type B kan ik op zich nog wel begrijpen, PV geïntegreerd en geen 6mA verklaring dan ben je daartoe al verplicht.

Ik kan de bron over de meterkast aanpassen zo snel niet terugvinden, vandaar mijn vraag. Misschien een slechte vertaling van een buitenlandse norm oid gezien. 1 type B valt nog wel te overzien in ieder geval.

Edit: (twijfelachtige) bron gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 24-02-2026 20:06 ]

• Jan-tweak
daemonix schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Jawel, bv deze 3-fase alamat met lekstroom type B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVzZUNSc986ZZkInVHHWAKF9kkg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mDeZAs88g4vLY6J266OC3sJJ.png?f=user_large

• Jan-tweak
jadjong schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Hangt er een beetje van af of je de omvormer parallel of in serie met de netvoeding plaatst en of er ook PV aan de accu-doos hangt. Een omvormer in serie met de netvoeding voegt 14.5A toe aan de 25A van de netvoeding waardoor er net geen 40A doorheen wandelt. Heb je PV ook aan de accu hangen dan kan er op een zonnige dag, afhankelijk van hoe het DC-gedeelte intern werkt, nog wat ampère per fase bij opgeteld worden. Zo zit je theoretisch aan de 54A en dat is misschien te veel voor de draden intern, daarom kan je de omvormer die je met 25A zekering aan de ingang beveiligt ook met 32A aan de uitgang beveiligen.
In die situatie ja, snap ik, maar ik ging even van een thuis-batterij alleen zonder DC koppeling met PV uit.

• xrobert19
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:43
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar wat aankoop advies.
Sinds afgelopen juni is een kleine pv installatie geplaatst icm een laadpaal plus verzwaring naar 3x25a.
Pv installatie is 6x450wp icm enphase omvormers.(zuid-oost)
Opwek zou volgens de offerte ca 2600kwh per jaar moeten zijn?
Ik heb nu al doel om mijn zelfcosumtie omhoog te krijgen en mijn terug lever boete zo laag mogelijk.
We hebben huidig een vast contract wat opzich wel een bepaald comfort met zich mee brengt. Stroom kost de hele dag €0.23 cent (vattenfall) icm in verhouding duur gas voor de cv.
Dit contract loopt augustus af en daarna sta ik open voor een dynamische contract.

De EV stroom kosten laat ik even buiten beschouwing ( ca 2800 kwh per jaar)
Als ik random een paar dagen er tussen er tussen uit pak zie ik dat ik van 18:00 tot 6:00 ongeveer 3 a 4 kwh nodig heb. Dus ik pas prima bij het landelijk gemiddelde van 4 a 6 kwh accu.
Dan nu de vraag welke vermogen omvormer?

Avond verbruik tot 22:00 ca 275 tot 350w (live afgelezen op de meter)
Daarnaast natuurlijk wel kortere pieken van bijvoorbeeld een oven, waterkoker etc.
Nacht verbruik ca 160w

Met een max vermogen van 1500w ben ik al tevreden hoger mag maar zou graag weten waarom.
Heb huidig mijn oog laten vallen op

2x Zendure SolarFlow 800 Plus mischien met 1 extra losse accu er bij.
(Als ik het goed gelezen heb kunnen ze samen werken maar niet zo als je zou willen voor nom. Ze delen altijd de last? En met nom zou je liever een voor 1 leeg trekken? Mits het vermogen dat toelaat natuurlijk. Leuk HA project? Geen ervaring mee maar lijkt me heel interessant)

Of 1x SolarFlow 2400 AC+ plus 1x ab3000L

Doel is NOM en later misschien op goedkopere momenten inkopen en daarna nom draaien.

2700 Wp Enphase IQ8 | 54 Kwh EV | Zaptec go 2

• zalkc
  • Laatst online: 19:50

Mijn 12kW Deye wil zelfs een 63A groep op de grid kant hebben volgens het boekje, terwijl het max uitgangsvermogen 13.2kW is, ik heb er nu een B20 opzitten, lijkt me voldoende

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

M-ThijZ

Riding on Rails

Op basis van welke criteria zou ik kunnen bepalen of ik de BYD LVS, HVS of HVM nodig heb?
Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb geen verstand van goodwe. [...]

Daarnaast heb ik wel een flinke voorkeur voor BYD batterijen gekregen omdat BYD al extreem veel ervaring met batterijen heeft en natuurlijk heel veel batterijen voor auto’s levert. Dat is vele malen veiliger dan een merkloos Chinees ding. [...]
Met behulp van ChatGPT heb ik het uitgezocht. De BYD LVS is laagspanning en niet compatible voor de GoodWe GW10KN-ET omvormer. Het verschil tussen de BYD HVS en de BYD HVM is de nominale spanning per batterij unit.

De HVS 10.2 heeft een spanning van 409.6 V en de HVM 11.0 een spanning van 204.8 V.

Omdat de GW10KN-ET met maximaal 25 A kan laden/ontladen, is de spanning bepalend voor het maximale vermogen.

Wil ik dus tot 10 kW uit de accu kunnen trekken (bijv. EV laden), dan kan dat met 4 HVS modules of 8 HVM modules.

Bij Winkelman kost het BYD HVS Batterij pakket (4 modules) 10.2 kWh € 4.879,00 exc. btw en daarmee kan ik to 10 kW laden / ontladen. De BYD HVM Batterij pakket (4 modules) 11 kWh kost € 4.349,00 en daarmee kan ik tot 5,1 kW laden / ontladen.

Volgens mij moet ik toch de prijzen van de BYD HVS 10.2 kWh in de gaten houden, want met 11,5 kWp aan panelen moet het maximale vermogen ook rechtstreeks het accupakket in kunnen.

• Jan-tweak
xrobert19 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:33:
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen juni is een kleine pv installatie geplaatst icm een laadpaal plus verzwaring naar 3x25a.
Via PVCalc ( even googelen) kun je dat zeer eenvoudig bereken.
Ik heb nu al doel om mijn zelfcosumtie omhoog te krijgen en mijn terug lever boete zo laag mogelijk.
We hebben huidig een vast contract wat opzich wel een bepaald comfort met zich mee brengt. Stroom kost de hele dag €0.23 cent (vattenfall) icm in verhouding duur gas voor de cv.
Dit contract loopt augustus af en daarna sta ik open voor een dynamische contract.
bedenk dat je dus zo ver je dat gebruikt stroom dynamisch en gas vast kunt zetten.
De EV stroom kosten laat ik even buiten beschouwing ( ca 2800 kwh per jaar)
Als ik random een paar dagen er tussen er tussen uit pak zie ik dat ik van 18:00 tot 6:00 ongeveer 3 a 4 kwh nodig heb. Dus ik pas prima bij het landelijk gemiddelde van 4 a 6 kwh accu.
Dan nu de vraag welke vermogen omvormer?
gezien je verbruik heb je eigenlijk aan een plug in batterij al meer dan genoeg, met een eigen groep kan bv een Zendure SF 2400 AC tot 2400W gaan, en met een heel goede RTE, een prima keuze.
Daarbij is de capaciteit modulair opgebouwd met stappen van 2,88 kWh.
Maar zelfs op een normaal WCD heb je met 800W denk ik al meer dan genoeg, echter dat is voor je pieken onvoldoende ( daarom eigen groep )
Avond verbruik tot 22:00 ca 275 tot 350w (live afgelezen op de meter)
Daarnaast natuurlijk wel kortere pieken van bijvoorbeeld een oven, waterkoker etc.
Nacht verbruik ca 160w

Met een max vermogen van 1500w ben ik al tevreden hoger mag maar zou graag weten waarom.
Heb huidig mijn oog laten vallen op

2x Zendure SolarFlow 800 Plus mischien met 1 extra losse accu er bij.
(Als ik het goed gelezen heb kunnen ze samen werken maar niet zo als je zou willen voor nom. Ze delen altijd de last? En met nom zou je liever een voor 1 leeg trekken? Mits het vermogen dat toelaat natuurlijk. Leuk HA project? Geen ervaring mee maar lijkt me heel interessant)

Of 1x SolarFlow 2400 AC+ plus 1x ab3000L
lijkt me een beter alternatief ( of de SF 2400 AC met de AB3000X batterij module ( min. 2 en ik denk zelfs beter 3)
Doel is NOM en later misschien op goedkopere momenten inkopen en daarna nom draaien.

• Stefannn
M-ThijZ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:58:
[...]

[...]

Met behulp van ChatGPT heb ik het uitgezocht. De BYD LVS is laagspanning en niet compatible voor de GoodWe GW10KN-ET omvormer. Het verschil tussen de BYD HVS en de BYD HVM is de nominale spanning per batterij unit.

De HVS 10.2 heeft een spanning van 409.6 V en de HVM 11.0 een spanning van 204.8 V.

Omdat de GW10KN-ET met maximaal 25 A kan laden/ontladen, is de spanning bepalend voor het maximale vermogen.

Wil ik dus tot 10 kW uit de accu kunnen trekken (bijv. EV laden), dan kan dat met 4 HVS modules of 8 HVM modules.

Bij Winkelman kost het BYD HVS Batterij pakket (4 modules) 10.2 kWh € 4.879,00 exc. btw en daarmee kan ik to 10 kW laden / ontladen. De BYD HVM Batterij pakket (4 modules) 11 kWh kost € 4.349,00 en daarmee kan ik tot 5,1 kW laden / ontladen.

Volgens mij moet ik toch de prijzen van de BYD HVS 10.2 kWh in de gaten houden, want met 11,5 kWp aan panelen moet het maximale vermogen ook rechtstreeks het accupakket in kunnen.
Zijn dat LFP batterijen? Dat zou ik wel echt doen als je de boel binnen zet. Als je NMC neemt buiten hangen.
Persoonlijk hang ik niet zo aan “10kW laden”, zeker niet met een batterij van rond de 10kWh.
Ik ga sowieso niet met meer dan C=0.5 laden t.b.v. veiligheid, dus dan is 5kW genoeg.
En het is echt helemaal niet erg dat je 11kW zonnepanelen niet in 1 uur je batterij kunnen opladen. Als er genoeg zon is voor 1 uur lang 11kW is er echt wel genoeg zon voor 2 uur 5kW.
Belangrijker is hoeveel power je nodig hebt bij ontladen. Tenzij je de EV gaat laden (maar dat kan beter direct van de PV) is 5kW vaak wel genoeg.
Anyway… ieder zijn ding.. maar dit is wat ik er van denk.

• Jan-tweak
zalkc schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Mijn 12kW Deye wil zelfs een 63A groep op de grid kant hebben volgens het boekje, terwijl het max uitgangsvermogen 13.2kW is, ik heb er nu een B20 opzitten, lijkt me voldoende
64A aan de grid kant, wat moet dan wel niet je hoofdaansluiting voor een hoofzekering hebben ? 80A ? anders weet je eigenlijk al op voorhand welke zekering als eerste zal afgaan.
Deze waarden zijn echt niet voor de nederlandse markt bedoeld, mogelijk in Duitsland waar de hoofdzekeringen ( vrijwel altijd NH-Sicherungen, dat zijn dus totaal andere typen dan in Nederland bij woningen worden gebruikt ) vaak al veel hogere waarden hebben. waarden tussen 64A en 100A zijn daar redelijk standaard. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 00:07 ]

• daemonix
  • Niet online
Congrats! 'We' zijn in het laadpalentopic jaren op zoek geweest, goed dat je er 1 gevonden hebt!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik leer recent dat er (DC) batterijen zijn die je tussen panelen en omvormer, direct tussen de string, kunt inprikken. Ik kan er weinig over vinden echter. Weet iemand naar welke (LiPo liefst) ik kan kijken? Heeft iemand zoiets?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• reneeke1970
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:43:
Ik leer recent dat er (DC) batterijen zijn die je tussen panelen en omvormer, direct tussen de string, kunt inprikken. Ik kan er weinig over vinden echter. Weet iemand naar welke (LiPo liefst) ik kan kijken? Heeft iemand zoiets?
Denk dat je je vergist, panelen aan accu is gebruikelijk, maar accu aan omvormer niet hoor.
Als je het zou willen moet je gaan zelf bouwen, het voltage moet bij de omvormer passen, maar de panelen moeten altijd via DC lader aan de accu hangen anders ontploft de boel.

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:05
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Denk dat je je vergist, panelen aan accu is gebruikelijk, maar accu aan omvormer niet hoor.
Als je het zou willen moet je gaan zelf bouwen, het voltage moet bij de omvormer passen, maar de panelen moeten altijd via DC lader aan de accu hangen anders ontploft de boel.
Er zijn wel degelijk batterijen die je tussen zonnepanelen en een normale micro omvormer kan plaatsen zonder dat ze boem zeggen.

Bijvoorbeeld een Storcube S1000, maar daar zit natuurlijk wel wat elektronica in zo'n unit om te zorgen dat het werkt.

Maar het is een vreemde nichemarkt.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je bedoelt denk ik LFP, li-po is een van de minder veilige chemistries. Maar word ook eigenlijk niet gebruikt in thuisaccus.

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Er zijn wel degelijk batterijen die je tussen zonnepanelen en een normale micro omvormer kan plaatsen zonder dat ze boem zeggen.

Bijvoorbeeld een Storcube S1000, maar daar zit natuurlijk wel wat elektronica in zo'n unit om te zorgen dat het werkt.

Dan zal daar een lader in zitten, een paneel stopt niet uit zichzelf als accu vol is. En sowieso moet je het voltage regelen, de schommelingen zijn te groot om daar accu mee te laden.

Heb hem even opgezocht, maar dat vind ik gewoon een thuis batterij, met ingebouwde mppt lader. Maarja ik weet niet wat de vraag steller precies bedoelt

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 25-02-2026 11:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:30
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd? Volgens mij zitten panelen aan een omvormer en niet aan een accu. Dus panelen aan een omvormer die gekoppeld kan zijn aan een accu, DC of AC.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak
daemonix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:46:
[...]

Congrats! 'We' zijn in het laadpalentopic jaren op zoek geweest, goed dat je er 1 gevonden hebt!
het waren er zelfs 3 verschillende merken, lijkt me keuze genoeg. Graag gedaan, juist daarvoor zitten we denk ik ook hier op tweakers. samen sterk.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 12:09 ]

• Brent
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Je bedoelt denk ik LFP, li-po is een van de minder veilige chemistries. Maar word ook eigenlijk niet gebruikt in thuisaccus.
LiFePO4 eigenlijk.

De enige functie die ik van de accu wil is PV uitsmeren, vandaar dat me het een logische plek lijkt, op de string tussen omvormer en panelen. Scheelt een groep, scheelt complexiteit (je kunt niet laden uit het net, maar dat hoef ik ook niet.) Uiteraard zit er dan regelelectronica in, maar dat heb je met elke batterij.

• Jan-tweak
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:11:
[...]

LiFePO4 eigenlijk.

De enige functie die ik van de accu wil is PV uitsmeren, vandaar dat me het een logische plek lijkt, op de string tussen omvormer en panelen. Scheelt een groep, scheelt complexiteit (je kunt niet laden uit het net, maar dat hoef ik ook niet.) Uiteraard zit er dan regelelectronica in, maar dat heb je met elke batterij.
voor de goede orde LiFePO4 en LFP zijn het zelfde

• Brent
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Waarom is dat vreemd? Is het niet heel logisch? Dank voor de tip van storcube, levert geen vermogen die ik nodig heb (6kWp over 2 strings), maar zoiets ja.

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Dan zal daar een lader in zitten, een paneel stopt niet uit zichzelf als accu vol is. En sowieso moet je het voltage regelen, de schommelingen zijn te groot om daar accu mee te laden.

Heb hem even opgezocht, maar dat vind ik gewoon een thuis batterij, met ingebouwde mppt lader. Maarja ik weet niet wat de vraag steller precies bedoelt
Maar je kunt dat ding op iedere micro-omvormer aansluiten, en dat heb ik nog niet eerder gezien. En het is dus een batterij (met wat extra electronica erbij) die je tussen je zonnepanelen en omvormer aansluit.

• HandyLumberjack
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Waarom is dat vreemd? Is het niet heel logisch? Dank voor de tip van storcube, levert geen vermogen die ik nodig heb (6kWp over 2 strings), maar zoiets ja.
Ik vindt het vreemd omdat je dan qua prijs net zo goed kan kiezen voor een Anker Solarbank, Zendure of Marstek Venus A/D, en dan heb je gelijk ook meer functionaliteit.

• reneeke1970
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Je kunt zon kant en klaar ding kopen, maar past niet bij jou vermogen. Kijk gewoon naar victron dc lader, hang die aan een 48 volt accu, firma nkon verkoopt ze bv, en voor ontladen kun je dan micro omvormer gebruiken, maarja ook een victron omvormer. Misschien is een easysolar wat voor je? Alles in één....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd? Volgens mij zitten panelen aan een omvormer en niet aan een accu. Dus panelen aan een omvormer die gekoppeld kan zijn aan een accu, DC of AC.
Zei ik toch, moet altijd via dc lader

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
reneeke1970 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Zei ik toch, moet altijd via dc lader
Maar in je eerste zin staat heel iets anders, dus reden voor verwarring.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
xrobert19 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:33:
Hallo allemaal,

Ik zou uitgaan van 85-90% van je kWp-totaal, als je panelen ongehinderd in de zon liggen. Dan kom je ongeveer uit op 6 x 450 = 2.700 x 0,85 = afgerond 2.300 kWh.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
Het Solaredge HV/1-fase systeem werkt (als enige) wel zo simpel, maar die hebben in feite de mppt en dc/ac omvormer functies opgesplitst. Daarbij zet je de accu parallel (waar nodig met een Y-splitter) aan de panelen op de MC4 ingang van je omvormer. Dit werkt omdat de SE optimizers de stringspanning precies rond de HV-accuspanning van 400V regelen. Je laadt dan direct DC-DC op iets boven de 400V vanaf je string de accu in. Laden/ontladen naar het AC-net doe je dan wel via de omvormer.

Levert een hele hoge RTE op als je vanaf PV laadt. Nadeel is de forse prijs en dat het NCM accu's zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 25-02-2026 13:36 ]

All-electric.

• Brent
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Ik vindt het vreemd omdat je dan qua prijs net zo goed kan kiezen voor een Anker Solarbank, Zendure of Marstek Venus A/D, en dan heb je gelijk ook meer functionaliteit.
Als ik die netjes wil installeren moet ik een groep aanleggen en kabels trekken. Dat veranderd het prijskaartje toch wel een beetje.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-04 14:10
Ik zal vast niet de enige zijn met deze case, maar ik krijg het moeilijk uitgezocht of er voor mij voordelen zijn van een thuisaccu of niet.

Situatie
  • Zonnepanelen (Zonneplan, 2300kWh teruglevering op jaarbasis)
  • Laadpaal (Zonneplan, 2700kWh laden op jaarbasis met 1 EV, mogelijk 2e in de toekomst)
  • Dynamisch energiecontract (Zonneplan, 4600kWh op jaarbasis inc. 2700kWh EV)
  • EV staat gemiddeld 4 dagen per week thuis aan de lader overdag en vrijwel altijd 's nachts.
Waarom ik nadenk over een thuisaccu (10 tot 20kWh)?
  • Eigen gebruik opwek verhogen
  • Als ik weg ben met de EV = overdag accu laden, 's avonds EV er mee laden. Woon-werk is 55km (~10kWh) per kantoor dag totaal
  • Noodstroom voor vriezer/koelkast.
Mijn vraag aan jullie?
Klopt mijn gedachtengang rondom het gebruik van een thuisaccu ook als ik een EV heb in deze situatie? Het gaat me niet direct om geld verdienen, maar om eigen zonnestroom beter te gebruiken, het net wat minder belasten. Wat kostenbesparing en noodstroomvoorziening zijn meer leuke bijkomstigheden.

Heeft het zin of is het echt rommelen in de marges met mijn situatie?

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:32
Ik zou dan naar een Victron systeem kijken. Met deze tool kun je vinden welke charge controller bij een bepaalde solar opstelling past https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
omgwtfbbq schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:36:
Ik zal vast niet de enige zijn met deze case, maar ik krijg het moeilijk uitgezocht of er voor mij voordelen zijn van een thuisaccu of niet.

Situatie
  • Laadpaal (Zonneplan, 2700kWh laden op jaarbasis met 1 EV, mogelijk 2e in de toekomst)
  • EV staat gemiddeld 4 dagen per week thuis aan de lader overdag en vrijwel altijd 's nachts.
  • Als ik weg ben met de EV = overdag accu laden, 's avonds EV er mee laden. Woon-werk is 55km (~10kWh) per kantoor dag totaal
Mijn vraag aan jullie?
Klopt mijn gedachtengang rondom het gebruik van een thuisaccu ook als ik een EV heb in deze situatie? Het gaat me niet direct om geld verdienen, maar om eigen zonnestroom beter te gebruiken, het net wat minder belasten. Wat kostenbesparing en noodstroomvoorziening zijn meer leuke bijkomstigheden.

Grofweg, ja. Hoeveel capaciteit precies zin heeft en hoeveel eea oplevert hangt enorm van je eigen situatie af. Heb je toevallig data van een homewizard p1, home assistant of iets anders dat een csv kan produceren? Dan zou je eens op jeroen.nl en/of de simulator van mr. fish kunnen kijken wat voor jou wel en niet loont.

All-electric.

• Stefannn
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:11:
[...]

LiFePO4 eigenlijk.

echt "in de PV string" is ongebruikelijk,
Maar ik denk dat wat jij wilt een DC gekoppelde accu met hybride omvormer is.
- Dan is het het handigste om bij het merk van je PV installatie te blijven.
- tegenwoordig hebben alle merken "hybride omvormers"
- je vervangt je huidige omvormer door een hybride
- en je zet de accu er naast

Voordelen:
- PV en accu worden door dezelfde hybride omvormer geregeld dus die gaan elkaar niet tegenwerken.
- directe DC koppeling en daarmee betere efficiency: PV > omvormer > accu in plaats van PV > omvormer > meterkast > omvormer > accu.
- geen extra kabels door je huis, minimale meterkast aanpassing (er moet namelijk wel een kWh meter in)

• Stefannn

Situatie
Mijn vraag aan jullie?

Klopt wel.
Met wegvallen salderen is dit zeer zeker geen rommelen in de marge, je repareert de penalty van wegvallen salderen grotendeels.
Met 4 dagen overdag thuis denk ik dat je de EV toch grotendeels direct op PV moet kunnen laden (als je bereik genoeg is om 2 a 3 dagen zonder laden te overbruggen). Dat scheelt 10...15% accu laad/ontlaad verlies. En bovendien kan je dan met een kleinere accu toe. 10kWh zal dan ruim voldoende zijn (die dingen zijn heel erg niet gratis).

• Brent
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:51:
[...]

echt "in de PV string" is ongebruikelijk,
Maar ik denk dat wat jij wilt een DC gekoppelde accu met hybride omvormer is.
- Dan is het het handigste om bij het merk van je PV installatie te blijven.
- tegenwoordig hebben alle merken "hybride omvormers"
- je vervangt je huidige omvormer door een hybride
- en je zet de accu er naast

Voordelen:
- PV en accu worden door dezelfde hybride omvormer geregeld dus die gaan elkaar niet tegenwerken.
- directe DC koppeling en daarmee betere efficiency: PV > omvormer > accu in plaats van PV > omvormer > meterkast > omvormer > accu.
- geen extra kabels door je huis, minimale meterkast aanpassing (er moet namelijk wel een kWh meter in)
Hybride omvormer is idd plan B. Omdat het spul net een jaar zit (toen wat een hybride optie 1k extra, zonder batterij) en garantie heeft, leek met iets ertussen simpel en next best (de omvormer vormt om wat de accu(s) leveren, en die doen alle regelwerk). Maar dat komt dus weinig voor behalve in vrij custom opstellingen of relatief laagvermogen en capcaciteit.

• Stefannn
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Hybride omvormer is idd plan B. Omdat het spul net een jaar zit (toen wat een hybride optie 1k extra, zonder batterij) en garantie heeft, leek met iets ertussen simpel en next best (de omvormer vormt om wat de accu(s) leveren, en die doen alle regelwerk). Maar dat komt dus weinig voor behalve in vrij custom opstellingen of relatief laagvermogen en capcaciteit.
Als je solar edge hebt: die hebben soms inruil acties, dan betaal je enkel de meerprijs van een hybride omvormer.
1000 euro extra is erg veel.
StorEdge SE4000H hybride omvormer 1-fase, 4kW kost 715 euro. Dat is ongeveer 500euro duurder dan de niet-hybride. Bij 3 fase is de meerprijs vergelijkbaar.
Dat is voldoende voor enkel "batterij zonder backup functie".
MET backup functie is het wel een flink stuk duurder, inclusief de backup-unit die je dan nodig hebt wordt het prijsverschil rond de 1500 euro.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:59
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:51:
[...]
echt "in de PV string" is ongebruikelijk…
Hier in NL wel, maar bij de Oosterburen heb ik dit wel voorbij zien komen. Als deel van een “balkonkraftwerk”, die daar heul populair zijn/waren (de wetgever heeft daar een paar doelen gevonden om op te schieten zodat het voordeel niet meer groot is). Dit werkt alleen met micro-omvormers én met een bepaalde voltage-range aan panelen én een zero-export meter die de micro-omvormer aanstuurt.
MC4 in, MC4 uit, geen instellingen, blijkbaar langer plezier van je zonnestroom.

• HandyLumberjack
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Als ik die netjes wil installeren moet ik een groep aanleggen en kabels trekken. Dat veranderd het prijskaartje toch wel een beetje.
Die kun je allemaal zo instellen dat ze op een bestaande groep mogen....

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:50
Mijn eerste jaar dynamisch met thuisaccuutje zit er net op en de jaarafrekening moet dus nog komen. Als ik zelf alles optel en aftrek kom ik op totale jaarkosten voor de aansluitingen en vastrecht en verbruik en belastingen op €259. Caloriecorrectie en misschien een BTW correctie voor 100kWh teveel teruggeleverde stroom zijn de enige dingen die ik zie die er nog bij kunnen komen. Ik kreeg van het net 5100kWh stroom en 330m3 gas en leverde 5200kWh terug.
Voor rest 2026 gaat t even door met inmiddels nog wat betere voorwaarden en gunstigere tarieven. Voor 2027 denk ik nog na over aanpassingen.
Fictief kon de initiele aanschafkosten van zeg maar €1200 voor het Victronnetje met 5kWh batterij makkelijk uit, als ik het accepteren van nieuwe aanbod vorig jaar van UnitedConsumers als jaarkosten neem. Alle installatiematerialen gridmeters, zekeringen, nest 'rook'melder etc vallen zelfs ook binnen het verschil. Waar niet mee gezegd is dat 1 jaar een reele terugverdientijd is, haha, alleen uiterst fictief wel. Maar ben er blij mee, €259 is minder dan ik had durven hopen.

• Brent
Stefannn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:14:
[...]

Als je solar edge hebt: die hebben soms inruil acties,
Solarconcept. Die hadden toen alleen een AlphaESS, waarvan ik weinig review kon lezen en ze toen ook geen batterij konden leveren... Maar ik heb daar eerder eens een offerte uitgezet om wat panelen bij te leggen en dat was heeeuuull erg te duur. Vrees dus het ergste. Of heeft iemand daar weleens een goede deal gehad met een upgrade/inruil?

• zalkc

Situatie
Mijn vraag aan jullie?

Dit is wat ik grotendeesl ook doe, met net iets andere aantallen.
Dankzij de EV kan ik 200+ cycli halen in mijn NOM opstelling, dit kan voornamelijk omdat ik de batterij ook in de zomer altijd wel weer leeg krijg, met huisgebruik alleen lukt dat anders nooit.

systeem staat in de signature en dit zijn de cijfers tot nu toe, accu heb ik vanaf eind maart.
PV schuur is eind augustus aangesloten op dezelfde omvormer als de accu, daarvoor op eigen groep en daar mist iets data. PV op het dak is in augustus met 3000 wp uitgebreid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gvIVoYUO2UkaTwFBVVWvjvPVmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6FRyZCYmGcGdglPRrSi3WMa.png?f=fotoalbum_large

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Vdvmark
Brent schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Solarconcept. Die hadden toen alleen een AlphaESS, waarvan ik weinig review kon lezen en ze toen ook geen batterij konden leveren... Maar ik heb daar eerder eens een offerte uitgezet om wat panelen bij te leggen en dat was heeeuuull erg te duur. Vrees dus het ergste. Of heeft iemand daar weleens een goede deal gehad met een upgrade/inruil?
Nee.

• Jan-tweak

Situatie
Mijn vraag aan jullie?

Op zich heb je dus al heel veel gedaan.
Om echter een duidelijk inzicht te krijgen of een thuis-batterij ( in welke vorm dan ook, dat is eigenlijk stap 2) zich in jou specifieke situatie een mogelijke oplossing bied moet je naar mijn mening eerst eens gaan kijken hoe jouw energiestroom (per dag) verloopt.
Dus heb je inzicht in je netverbruik, net-teruglevering en liefst dat op dag niveau?
Zo ja, kijk dan m’n even in hoe dat in de meer kritieke maanden maart en april, september en oktober en als referentie kijk dan ook naar de maand juni (overvloed aan zonnestroom) en januari (zeer lage opbrengst zonnestroom).
Nu verwacht ik met een 2.300 kWh aan teruglevering juist in die maanden een zeer nuttige uitkomst. Hoe hoog is eigenlijk nu je opbrengst van je PV installatie?
Je krijgt dan per maand een soortgelijke grafiek, hiermee kun je dan al redelijk eenvoudig je benodigde capaciteit en de duur van je nom periode aflezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large
Je mag met ook altijd een pm sturen.
Succes :)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Stefannn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Zijn dat LFP batterijen? Dat zou ik wel echt doen als je de boel binnen zet. Als je NMC neemt buiten hangen.
Persoonlijk hang ik niet zo aan “10kW laden”, zeker niet met een batterij van rond de 10kWh.
Ik ga sowieso niet met meer dan C=0.5 laden t.b.v. veiligheid, dus dan is 5kW genoeg.
En het is echt helemaal niet erg dat je 11kW zonnepanelen niet in 1 uur je batterij kunnen opladen. Als er genoeg zon is voor 1 uur lang 11kW is er echt wel genoeg zon voor 2 uur 5kW.
Belangrijker is hoeveel power je nodig hebt bij ontladen. Tenzij je de EV gaat laden (maar dat kan beter direct van de PV) is 5kW vaak wel genoeg.
Anyway… ieder zijn ding.. maar dit is wat ik er van denk.
Ja, de BYD HVM / HVS zijn LFP batterijen (Lithium Iron Phosphate).

Terecht punt. 10 kW ontladen zal ik inderdaad zelden nodig hebben. Met de HVS zit je ook eerder aan de maximum capaciteit per toren (5 units / 12.8 kWh), terwijl je de HVM kan blijven stapelen tot 22.08 kWh met 8 units.

Zowel de BYD HVM en BYD HVS zijn voor mij dus goede opties, en ik zal in de gaten houden wat de prijzen doen.

• PeterZ(on)
M-ThijZ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Ja, de BYD HVM / HVS zijn LFP batterijen (Lithium Iron Phosphate).

Terecht punt. 10 kW ontladen zal ik inderdaad zelden nodig hebben. Met de HVS zit je ook eerder aan de maximum capaciteit per toren (5 units / 12.8 kWh), terwijl je de HVM kan blijven stapelen tot 22.08 kWh met 8 units.

Zowel de BYD HVM en BYD HVS zijn voor mij dus goede opties, en ik zal in de gaten houden wat de prijzen doen.
Mij bevalt de BYD HVS i.c.m. de Fronius uitstekend. Vandaag voor het eerst sinds de winterdip weer voor 100% gevuld en kan daarmee zonder netverbruik de nacht zoals het er nu uit ziet. :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Anker heeft met hun Solix X1 een DC versie, die komt dan tussen je panelen en huidige omvormer als ik me goed herinner. Maar was duurder dan de normale optie dus verder weinig in gedoken.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

PeterZ(on) schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Mij bevalt de BYD HVS i.c.m. de Fronius uitstekend. Vandaag voor het eerst sinds de winterdip weer voor 100% gevuld en kan daarmee zonder netverbruik de nacht zoals het er nu uit ziet. :)
Goed om te weten!

Het lijkt er wel op dat de HVS en HVM modellen vervangen worden door HVS+ en HVM+ modellen. Die zijn niet compatible met mijn GoodWe omvormer (GW10KN-ET). Dat is wel even een ding om op te letten als ik de aanschaf van de thuisaccu nog even wil uitstellen.

Ik zou niet weten welk merk accu anders interessant en geschikt zou zijn. GoodWe Lynx Home?

• PeterZ(on)
M-ThijZ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:00:
[...]

Goed om te weten!

Het lijkt er wel op dat de HVS en HVM modellen vervangen worden door HVS+ en HVM+ modellen. Die zijn niet compatible met mijn GoodWe omvormer (GW10KN-ET). Dat is wel even een ding om op te letten als ik de aanschaf van de thuisaccu nog even wil uitstellen.

Ik zou niet weten welk merk accu anders interessant en geschikt zou zijn. GoodWe Lynx Home?
Ja dat is denk ik wel belangrijk dat die bij de omvormer past, ik kon kiezen voor LG en BYD. Andere merken zullen ook wel geschikt zijn maar voor deze twee stond de installatie uitgebreid omschreven.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:53
reneeke1970 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:41:
[...]

Als ik mijn DC lader weg laat, was ik voor 15kWh met mp2 5kva ongeveer 2400 euro kwijt
Wat bedoel je met 'DC lader' ? De ingebouwde MPPT charger, of een extern iets ? En in het laatste geval, wat heb je dan precies ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Wat bedoel je met 'DC lader' ? De ingebouwde MPPT charger, of een extern iets ? En in het laatste geval, wat heb je dan precies ?
Ik heb een easysolar ,dat is een drie in één apparaat, de solar charger 250/100 die zit ingebouwd, kost ongeveer 400 euro extra tov een multiplus met gx.

1 PVoutput . Dongen NB

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-04 14:10
Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Op zich heb je dus al heel veel gedaan.
Om echter een duidelijk inzicht te krijgen of een thuis-batterij ( in welke vorm dan ook, dat is eigenlijk stap 2) zich in jou specifieke situatie een mogelijke oplossing bied moet je naar mijn mening eerst eens gaan kijken hoe jouw energiestroom (per dag) verloopt.
Dus heb je inzicht in je netverbruik, net-teruglevering en liefst dat op dag niveau?
Zo ja, kijk dan m’n even in hoe dat in de meer kritieke maanden maart en april, september en oktober en als referentie kijk dan ook naar de maand juni (overvloed aan zonnestroom) en januari (zeer lage opbrengst zonnestroom).
Nu verwacht ik met een 2.300 kWh aan teruglevering juist in die maanden een zeer nuttige uitkomst. Hoe hoog is eigenlijk nu je opbrengst van je PV installatie?
Je krijgt dan per maand een soortgelijke grafiek, hiermee kun je dan al redelijk eenvoudig je benodigde capaciteit en de duur van je nom periode aflezen.
[Afbeelding]
Je mag met ook altijd een pm sturen.
Succes :)
Allereerst bedankt @RonJ ,@Stefannn ,@zalkc en @Jan-tweak voor jullie antwoorden. Ik ben in ieder geval niet gek :)

Jan-tweak: Ik heb wel inzicht op dag niveau van verbruik en teruglevering, hieronder bijv. de situatie van januari. Die zegt 10kWh teruglevering, maar ik heb 44kWh opgewekt. In 2025 vergelijkbare getallen. Ik kan ook per dag het verbruik en teruglevering op uur niveau bekijken.

In Maart 2025 begin ik beetje te begrijp wat je bedoelt denk ik. ~330kWh aan opwek, waarvan 190kWh teruggeleverd aan het net. Ik kan ook zien dat ik in Maart 300kWh EV geladen heb. Dus daar zit een kans om 110kWh nog wel voor mijn EV te gebruiken en dan maar 80kWh teruglever.

Met deze informatie ben ik iets dichter bij een idee of het een beetje zin heeft, thanks!

Bedoel je verder met opbrengst van mijn PV installatie de kWh (2300kWh op jaarbasis) of financieel? (~€450 op jaarbasis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G6cIhFXqTQLyEijjHdrfSWgwKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kVKDraN27YxpWFcyzikXmwtl.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
omgwtfbbq schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Allereerst bedankt @RonJ ,@Stefannn ,@zalkc en @Jan-tweak voor jullie antwoorden. Ik ben in ieder geval niet gek :)

Jan-tweak: Ik heb wel inzicht op dag niveau van verbruik en teruglevering, hieronder bijv. de situatie van januari. Die zegt 10kWh teruglevering, maar ik heb 44kWh opgewekt. In 2025 vergelijkbare getallen. Ik kan ook per dag het verbruik en teruglevering op uur niveau bekijken.

In Maart 2025 begin ik beetje te begrijp wat je bedoelt denk ik. ~330kWh aan opwek, waarvan 190kWh teruggeleverd aan het net. Ik kan ook zien dat ik in Maart 300kWh EV geladen heb. Dus daar zit een kans om 110kWh nog wel voor mijn EV te gebruiken en dan maar 80kWh teruglever.

Met deze informatie ben ik iets dichter bij een idee of het een beetje zin heeft, thanks!

Bedoel je verder met opbrengst van mijn PV installatie de kWh (2300kWh op jaarbasis) of financieel? (~€450 op jaarbasis).

[Afbeelding]
Jup, dat zie ik bij veel mensen dat hun PV in de maand januari en fabruari nauwelijks iets opleveren (deze week is eigenlijk een pure uitzondering). Een beetje afhankelijk van de groote en uitrichting van je PV installatie zie je dat vanaf begin maart (als het een kleinere is, dan vaak pas iets later) dat je een overproductie hebt (dus je directe eigenverbruik is dan al weg) krijgt die dan in een batterij cq in je EV kunt stoppen (waarbij ik van mening ben dat je veel beter je EV tijdens goedkope uren met een dynamisch contract kunt laden). ik zou eens conform mijn voorbeeld de dag verbruik en dagopbrengst en met de dagopbrengst de batterijteruglevering (ik heb met mijn Zendure deze op 80% (RTE) gezet, dus dagopbrengst * RTE = batterijterugwinning) in een simpel Excel sheet zetten en dan krijg je een vergelijkbaar grafiek. als je dat doortrekt naar april en dan ook weer in september en oktober kom je vrij snel achter wat je ideale capaciteit is.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:47:
[...]

Jup, dat zie ik bij veel mensen dat hun PV in de maand januari en fabruari nauwelijks iets opleveren (deze week is eigenlijk een pure uitzondering). Een beetje afhankelijk van de groote en uitrichting van je PV installatie zie je dat vanaf begin maart (als het een kleinere is, dan vaak pas iets later) dat je een overproductie hebt (dus je directe eigenverbruik is dan al weg) krijgt die dan in een batterij cq in je EV kunt stoppen (waarbij ik van mening ben dat je veel beter je EV tijdens goedkope uren met een dynamisch contract kunt laden). ik zou eens conform mijn voorbeeld de dag verbruik en dagopbrengst en met de dagopbrengst de batterijteruglevering (ik heb met mijn Zendure deze op 80% (RTE) gezet, dus dagopbrengst * RTE = batterijterugwinning) in een simpel Excel sheet zetten en dan krijg je een vergelijkbaar grafiek. als je dat doortrekt naar april en dan ook weer in september en oktober kom je vrij snel achter wat je ideale capaciteit is.
En als je zo'n grafiek maakt zou je ook eens kunnen kijken wat het effect van meer PV is, over het algemeen is dat veel interessanter dan meer batterijen.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:56:
[...]

En als je zo'n grafiek maakt zou je ook eens kunnen kijken wat het effect van meer PV is, over het algemeen is dat veel interessanter dan meer batterijen.
Dat is zeker ook een goede insteek, m’n als je al nog batterij-capaciteit te beschikking hebt en eigenlijk een te kort aan PV. 😃

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Dat is zeker ook een goede insteek, m’n als je al nog batterij-capaciteit te beschikking hebt en eigenlijk een te kort aan PV. 😃
Volgens mij heeft bijna iedereen een tekort aan PV (in de winter) :+.

Maar als je jouw grafiekje hebt gemaakt, en je hebt dagopbrengsten van je PV is het vrij makkelijk om eens te kijken wat er gebeurt als je 25/50/100% extra PV capaciteit toevoegd.

Daarmee gaat de dekkingsgraad van je eigen verbruik vaak veel sneller omhoog dan extra batterijen.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:25:
[...]

Volgens mij heeft bijna iedereen een tekort aan PV (in de winter) :+.

Maar als je jouw grafiekje hebt gemaakt, en je hebt dagopbrengsten van je PV is het vrij makkelijk om eens te kijken wat er gebeurt als je 25/50/100% extra PV capaciteit toevoegd.

Daarmee gaat de dekkingsgraad van je eigen verbruik vaak veel sneller omhoog dan extra batterijen.
Zeker in de vroege cq late maanden is dat zeker het geval, maar vergeet niet dat het beschikbaar dakoppervlak veelal beperkt is.
Echter zul je dan ook zien dat je dus ook een grotere overproductie krijgt in maanden waar eigenlijk daar geen behoefte aan is.
Om m’n in deze maanden met slechte opbrengst de productie aanzienlijk te kunnen verhogen cq op het niveau van je verbruik te brengen heb je best veel, heel veel nodig, met als neveneffect dat je weer batterij-capaciteit te kort komt.

• Stefannn
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Zeker in de vroege cq late maanden is dat zeker het geval, maar vergeet niet dat het beschikbaar dakoppervlak veelal beperkt is.
Echter zul je dan ook zien dat je dus ook een grotere overproductie krijgt in maanden waar eigenlijk daar geen behoefte aan is.
Om m’n in deze maanden met slechte opbrengst de productie aanzienlijk te kunnen verhogen cq op het niveau van je verbruik te brengen heb je best veel, heel veel nodig, met als neveneffect dat je weer batterij-capaciteit te kort komt.
Klopt mijns inziens half.
Dak oppervlak is zeer zeker vaak de beperkende factor. Ik heb 57 panelen en er is geen dak oppervlak meer over.
Verder hangt het er ook vanaf hoeveel je voor PV moet betalen. Het hangt van veel af maar 50% rendement is niet zo raar. Dat betekent 2x langere terugverdientijd.
Klopt zeer zeker dat je onrealistisch veel moet leggen om december en januari door te komen. Dat zal vrijwel nooit lukken.
Maar…
De overproductie zie ik niet als probleem.
Ook in de zomer is dat helemaal niet erg.
Rond de middag bruto prijzen, dus vanaf 2027 ook netto prijzen, negatief. Maar overpodroductie in de zomer geeft flinke opbrengst voor 11:00 en na 16:00. Op die tijden krijg je hele behoorlijke bedragen terug (zonder op te slaan dus).

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Veel stekkerbatterijen hebben laag voltage DC ingangen, daardoor kun je ook gemakkelijk kleine dakoppervlakken benutten voor PV zoals uitbouw, tuinhuis, garage, dakkapel etcetera.

En je hoeft echt niet naar 5x je verbruik qua PV productie, maar 1,5-2x zou al een stuk schelen.

Teveel capaciteit in de zomer is geen probleem, behalve tussen de oren. Iedereen heeft in de zomer ook overcapaciteit op de warmtepomp/CV ketel en daar hoor je nooit iemand over klagen.

Ik zie ook niet waarom je daar extra batterij-capaciteit voor nodig zou hebben, eerder minder, zeker als die andere panelen een andere oriëntatie hebben.

• Jan-tweak
Stefannn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:50:
[...]

Klopt mijns inziens half.
Dak oppervlak is zeer zeker vaak de beperkende factor. Ik heb 57 panelen en er is geen dak oppervlak meer over.
Leuk, maar 57 panelen is echt geen gemiddelde PV installatie meer.
Verder hangt het er ook vanaf hoeveel je voor PV moet betalen. Het hangt van veel af maar 50% rendement is niet zo raar. Dat betekent 2x langere terugverdientijd.
Klopt zeer zeker dat je onrealistisch veel moet leggen om december en januari door te komen. Dat zal vrijwel nooit lukken.
Maar…
De overproductie zie ik niet als probleem.
Juist die grote toename van de overproductie zal de huidige problemen met netcongestie alleen maar verhogen, ik zie zelf dat je in de zomer al vaak dicht en soms zelfs boven de maximale voltage van het net uitkomt met als resultaat dat daardoor de kans op uitschakelen van al je zonnepanelen alleen maar toeneemt.
Je zou bij dus zelf m’n in die maanden zelf je zero export moeten instellen om dat te voorkomen.
Ook in de zomer is dat helemaal niet erg.
Rond de middag bruto prijzen, dus vanaf 2027 ook netto prijzen, negatief. Maar overpodroductie in de zomer geeft flinke opbrengst voor 11:00 en na 16:00. Op die tijden krijg je hele behoorlijke bedragen terug (zonder op te slaan dus).
Wat denk je als je ook juist in die tijdvakken een duidelijk groter aanbod van zonnestroom gaat krijgen, juist de prijzen zullen gaan dalen. Zeker als dat op grote schaal zou gaan gebeuren.
Vergelijk maar eens het aantal negatieve prijzen in 2023-2024 ten opzichte van 2025, zul je zien dat zowel de gemiddelde negatieve prijs als ook de aantallen duidelijk verminderd is. Eens kijken of deze trend zich ook in 2026 zich voortzet. Voor mensen die exporteren een prima ontwikkeling, echter voor mensen die bv goedkoop hun EV willen opladen wat minder.
En dat werkt natuurlijk alleen maar bij een dynamisch contract. En blijft dat voordeel ook in de toekomst nog wel bestaan? Belangrijk bij een investering van ruim over 10 jaar, wordt dus een behoorlijke gok.

Wil je dat niet, worden je terugleverkosten alleen maar nog hoger, dat zal de meeste mensen dus afschrikken.

En dan nog een veel meer technische uitdaging, gewoon bij je bestaande PV installatie bijplaatsen is door de beperkingen van je omvormer vaak niet mogelijk, dus of omvormer vervangen (kapitaal vernietiging) of een tweede … bijplaatsen, deze heeft echter vaak wel weer een minimaal aantal panelen nodig (string) of je moet naar micro-omvormers overstappen (duur).

• Stefannn
Jan-tweak schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Leuk, maar 57 panelen is echt geen gemiddelde PV installatie meer.

[...]

Juist die grote toename van de overproductie zal de huidige problemen met netcongestie alleen maar verhogen, ik zie zelf dat je in de zomer al vaak dicht en soms zelfs boven de maximale voltage van het net uitkomt met als resultaat dat daardoor de kans op uitschakelen van al je zonnepanelen alleen maar toeneemt.
Je zou bij dus zelf m’n in die maanden zelf je zero export moeten instellen om dat te voorkomen.

[...]

Wat denk je als je ook juist in die tijdvakken een duidelijk groter aanbod van zonnestroom gaat krijgen, juist de prijzen zullen gaan dalen. Zeker als dat op grote schaal zou gaan gebeuren.
Vergelijk maar eens het aantal negatieve prijzen in 2023-2024 ten opzichte van 2025, zul je zien dat zowel de gemiddelde negatieve prijs als ook de aantallen duidelijk verminderd is. Eens kijken of deze trend zich ook in 2026 zich voortzet. Voor mensen die exporteren een prima ontwikkeling, echter voor mensen die bv goedkoop hun EV willen opladen wat minder.
En dat werkt natuurlijk alleen maar bij een dynamisch contract. En blijft dat voordeel ook in de toekomst nog wel bestaan? Belangrijk bij een investering van ruim over 10 jaar, wordt dus een behoorlijke gok.

Wil je dat niet, worden je terugleverkosten alleen maar nog hoger, dat zal de meeste mensen dus afschrikken.

En dan nog een veel meer technische uitdaging, gewoon bij je bestaande PV installatie bijplaatsen is door de beperkingen van je omvormer vaak niet mogelijk, dus of omvormer vervangen (kapitaal vernietiging) of een tweede … bijplaatsen, deze heeft echter vaak wel weer een minimaal aantal panelen nodig (string) of je moet naar micro-omvormers overstappen (duur).
57 panelen, maar "slechts" 9000kWh/jaar opbrengst. Dat bedoelde ik met "vol leggen maar wel realiseren dat ze vaak maar voor 50% meedoen". Ik kon vrij voordelig via een bevriende installateur aanleggen (mazzel die velen niet hebben). Een groot deel doet echt maar voor 50% mee.

Overproductie/netcongestie: niet helemaal mee eens. Zeker vanaf 2027 zal de "negatieve prijzen productie" worden voorkomen. De extra overproductie zit juist VOOR 11:00 en NA 16:00, op momenten dat de stroom duur is omdat er te weinig beschikbaar is.
Op zich kan dat op den duur wellicht afvlakken. Maar voorlopig zullen er toch heel veel mensen zijn die morgens en eind vd middag gewoon veel stroom trekken.

Mara goed... we zullen het zien.

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:48:
[...]

57 panelen, maar "slechts" 9000kWh/jaar opbrengst. Dat bedoelde ik met "vol leggen maar wel realiseren dat ze vaak maar voor 50% meedoen". Ik kon vrij voordelig via een bevriende installateur aanleggen (mazzel die velen niet hebben). Een groot deel doet echt maar voor 50% mee.

Overproductie/netcongestie: niet helemaal mee eens. Zeker vanaf 2027 zal de "negatieve prijzen productie" worden voorkomen. De extra overproductie zit juist VOOR 11:00 en NA 16:00, op momenten dat de stroom duur is omdat er te weinig beschikbaar is.
Op zich kan dat op den duur wellicht afvlakken. Maar voorlopig zullen er toch heel veel mensen zijn die morgens en eind vd middag gewoon veel stroom trekken.

Mara goed... we zullen het zien.
Niemand weet wat de toekomst brengt...

Op korte termijn zouden de prijzen overdag wel eens juist wat omhoog kunnen gaan als iedereen gaat proberen zijn zonnestroom zelf te gebruiken/op te slaan voor later gebruik.

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Op korte termijn zouden de prijzen overdag wel eens juist wat omhoog kunnen gaan als iedereen gaat proberen zijn zonnestroom zelf te gebruiken/op te slaan voor later gebruik.
Het beste is gewoon zorgen voor een zo laag mogelijk verbruik en proberen of dat je dat met pv en accu kunt afdekken. Oftewel, het goedkoopste kWh is die je niet hoeft te kopen/gebruikt. :)

• Jan-tweak
In 2025 lag 76% van de negatieve prijzen net onder nul (tot -€ 0,01 per kWh), een stuk meer dan de 52% het jaar ervoor:en dat zijn kale negatieve prijzen, dus met de belastingen nog ruim positief. Kijk je echter naar negatieve prijzen incl. de belastingen zie je dat juist deze (en die betaal je tenslotte) helemaal niet zo vaak voorkomen.
De stelling is dus geen beetje uit zijn verband getrokken, normaal noem je dat creatief boekhouden.

• Stefannn
HandyLumberjack schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Het zal denk ik dicht bij 0 blijven.
Het is immers een markt/regel algorithme: zodra leveranciers te veel afschakelen en de prijs stijgt gaan de particuliere PV panelen weer leveren en andersom. Dat regelt zich redelijk richting 0.

• ProvideInRoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-04 21:30
Ik zie zojuist dat er partijen zijn in mijn gemeente die subsidie willen voor een thuisbatterij. Misschien handig om mee te nemen als je een overweging maakt om al zo’n batterij aan te schaffen.

Overigens zou ik sowieso met een simpele stekker batterij wachten ergens tot het einde van het jaar. De prijzen blijven dalen van de accu’s en als er dan ook nog ergens subsidie bij komt dan is dat geld wat je niet kan besparen met een accu.

• Pr088
ProvideInRoot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:23:
Ik zie zojuist dat er partijen zijn in mijn gemeente die subsidie willen voor een thuisbatterij. Misschien handig om mee te nemen als je een overweging maakt om al zo’n batterij aan te schaffen.

Overigens zou ik sowieso met een simpele stekker batterij wachten ergens tot het einde van het jaar. De prijzen blijven dalen van de accu’s en als er dan ook nog ergens subsidie bij komt dan is dat geld wat je niet kan besparen met een accu.
Die dingen subsidiëren uit duurzaamheidsoogpunt vind ik een dure en niet slimme investering. Dus ik moet nog zien welke gemeente het voorbeeld van Flevoland gaat volgen.

En hoe bereik je de gewenste doelgroep? In Flevoland bleek dat vooral de rijken de subsidie pakten. De gewone man bleek niet zomaar een paar duizend euro te hebben liggen voor een thuisbatterij.

Mijn voorspelling is dat de meeste gemeenten het niet gaan subsidiëren.

Nog even afwachten op prijsdaling is wel slim.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Het is jammer dat de duurzaamheidslening de rente behoorlijk opgeschroeft heeft. Ik heb in 2015 dmv die lening mijn zonnepanelen gefinancierd. Ik moest 0,5% rente betalen. Dat is nu 3,61%.
Ik betaalde destijds zo'n € 40,- per maand aan rente en aflossing. Mijn panelen bespaarden toen al meer per maand.
In Flevoland werd de subsidie best onverwacht ingevoerd. Eigenlijk zo je je gewoon moeten kunnen inschrijven hiervoor en bijvoorbeeld <18 maanden een batterij kunnen aanschaffen. Ik snap dat de korte klap die je wil maken er niet is maar zo bereik je 2 doelgroepen; de ene die er al mee bezig is en het als een leuk extraatje ziet en de ander die spaargeld heeft en denkt 'acht, laten we het maar doen'.
Ik heb het geld liggen voor een batterij en ga dit jaar zeker de prijzen en ontwikkelingen volgen. Misschien na maart in enkele gemeenten nog een subsidie die ingevoerd gaat worden.... Indevolt staat zeker op mijn lijst als optie.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Pr088
..Christiaan.. schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
Het is jammer dat de duurzaamheidslening de rente behoorlijk opgeschroeft heeft. Ik heb in 2015 dmv die lening mijn zonnepanelen gefinancierd. Ik moest 0,5% rente betalen. Dat is nu 3,61%.
Ik betaalde destijds zo'n € 40,- per maand aan rente en aflossing. Mijn panelen bespaarden toen al meer per maand.
In Flevoland werd de subsidie best onverwacht ingevoerd. Eigenlijk zo je je gewoon moeten kunnen inschrijven hiervoor en bijvoorbeeld <18 maanden een batterij kunnen aanschaffen. Ik snap dat de korte klap die je wil maken er niet is maar zo bereik je 2 doelgroepen; de ene die er al mee bezig is en het als een leuk extraatje ziet en de ander die spaargeld heeft en denkt 'acht, laten we het maar doen'.
Ik heb het geld liggen voor een batterij en ga dit jaar zeker de prijzen en ontwikkelingen volgen. Misschien na maart in enkele gemeenten nog een subsidie die ingevoerd gaat worden.... Indevolt staat zeker op mijn lijst als optie.
Indevolt is niet verkeerd, maar zendure doet het veel beter op RTE een aanstuurbaarheid via HA. Is dat niet een beter alternatief?

• Vdvmark
Gemeenten kunnen natuurlijk de rioolheffing verhogen en de hondenbelasting verhogen en dat uitkeren aan inwoners die thuisbatterijen kopen :) Leuk die verkiezingen!

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Indevolt is niet verkeerd, maar zendure doet het veel beter op RTE een aanstuurbaarheid via HA. Is dat niet een beter alternatief?
Zeker; Indevolt; Marstek en Zendure heb ik op de radar. Elk met eigen voor- en nadelen. Prijs is wel belangrijk voor mij. De nieuwe Zendure lijn lijkt mij ook geweldig maar de prijs is (nu nog) te hoog. Ik volg de diverse topics.
Marstek Venus E was ook dichtbij; echter wil ik kunnen uitbreiden. Dat kan met deze ook maar dan moet ik een nieuwe ook weer op een nieuwe groep aansluiten. Het zou mooi zijn als ze op 1 groep zouden kunnen samenwerken. Dan was de knoop denk ik wel in het voordeel van de Venus E doorgehakt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Jan-tweak
..Christiaan.. schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
voor dat je naar merk gaat kijken lijkt het mij in elk geval slim om eerst eens te gaan kijken wat je in jou specifiek geval ook echt nodig hebt.
en dat begint met het beschikbaar hebben van de benodigde data, en nee daar bedoel ik dus niet je jaarovericht of mogelijk je maandelijkse overzichten van je energieboer mee, maar exact minimaal per dag, maar eigenlijk per uur hoe je verbruik en opwek eruit ziet. Zo ver je dit nog niet hebt is het NU tijd om daar mee te beginnen, heb je een slimme meter dan is het vrij simpel, voor circa rond 25 euro ben je eigenlijk al klaar, koop een HW P1 dongel en plug deze in je P1 poort van je slimme meter en installeer de gratis app.
Want pas met deze data (liefst over een heel jaar) kun je een juiste keuze maken. :)

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

@Jan-tweak die data is allemaal beschikbaar hoor. Met zo'n 5kw kan ik mijn nachtverbruik prima opvangen. Ik wil t liefst iets meer zodat ik de batterij niet maximaal leeg hoef te laden en niet maximaal vol moet laden. Modulaire opbouw is dus wenselijk want in de toekomst zal het alleen maar meer gaan worden.

• Jan-tweak
..Christiaan.. schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:01:
@Jan-tweak die data is allemaal beschikbaar hoor. Met zo'n 5kw kan ik mijn nachtverbruik prima opvangen. Ik wil t liefst iets meer zodat ik de batterij niet maximaal leeg hoef te laden en niet maximaal vol moet laden. Modulaire opbouw is dus wenselijk want in de toekomst zal het alleen maar meer gaan worden.
Je netto (bruikbare) capaciteit is altijd minimaal 10% lager dan de totale capaciteit, dus heeft een batterij module bv 2,88 kWh capaciteit is de bruikbare capaciteit maximaal 2,59 kWh.
Een tweede belangrijke factor is de RTE van een batterij systeem, en daar zit best wel veel verschil tussen, Een Zendure zit daar met ruim 80% een heel stuk beter bij dan de krappe 75% van een Home wizaard of Marstek systeem.
kijk wat ik hier al vaker heb aangegeven niet wat je gemiddeld over een jaar aan sluipverbruik zou hebben , maar kijk mn naar de maanden maart-april en september en oktober en dan mn ook de relatie tussen je opwek en sluipverbruik en reken met de netto capaciteit incl. RTE. Want dan zie je dat uit een 5 kWh sluipverbruik eigenlijk een benodigde batterij capaciteit van bijna 7,5 kWh uitkomt, best een belangrijk verschil.
ik zou zeker eens naar een Zendure gaan kijken, modulair opgebouwd tot ruim 17 kWh (1-fase) opbouw mogelijk, per fase tot max. 2400W output (mits eigen groep), extreem goede bouwkwaliteit.

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
Gemeenten kunnen natuurlijk de rioolheffing verhogen en de hondenbelasting verhogen en dat uitkeren aan inwoners die thuisbatterijen kopen :) Leuk die verkiezingen!
ik ben voor een kattenbelasting die minimaal gelijk zowel niet hoger zou moeten zijn aan die hondenbelasting en met die kattenbelasting kun je een mooie subsidie voor thuis-batterijen bekostigen. :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:28
Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:11:
Die dingen subsidiëren uit duurzaamheidsoogpunt vind ik een dure en niet slimme investering. Dus ik moet nog zien welke gemeente het voorbeeld van Flevoland gaat volgen.

En hoe bereik je de gewenste doelgroep? In Flevoland bleek dat vooral de rijken de subsidie pakten. De gewone man bleek niet zomaar een paar duizend euro te hebben liggen voor een thuisbatterij.

Mijn voorspelling is dat de meeste gemeenten het niet gaan subsidiëren.

Nog even afwachten op prijsdaling is wel slim.
De gewenste doelgroep is toch iedereen die er 1 wil aanschaffen om het net te ontlasten zodat we weer huizen kunnen bouwen?
De "gewone man (armen)" geld toeschuiven zijn ook andere mechanismen voor. Maar als meer mensen daarmee een plug&play apparaat van 1000 euro kan aanschaffen is dat mooi meegenomen.
Bv 500 subsidie per systeem geeft dat de gewone man met een 5kWh systeem 50% korting krijgt, terwijl de rijken (doorgaans met hogere capaciteiten) nog maar 10-20% korting krijgen.
(en dus niet zoals met warmtepompen (deels) afhankelijk van de capaciteit)

• zalkc
mitsumark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
[...]

De gewenste doelgroep is toch iedereen die er 1 wil aanschaffen om het net te ontlasten zodat we weer huizen kunnen bouwen?
De "gewone man (armen)" geld toeschuiven zijn ook andere mechanismen voor. Maar als meer mensen daarmee een plug&play apparaat van 1000 euro kan aanschaffen is dat mooi meegenomen.
Bv 500 subsidie per systeem geeft dat de gewone man met een 5kWh systeem 50% korting krijgt, terwijl de rijken (doorgaans met hogere capaciteiten) nog maar 10-20% korting krijgen.
(en dus niet zoals met warmtepompen (deels) afhankelijk van de capaciteit)
Leuk allemaal, maar ik zie liever eerst dat de huurders worden gecompenseerd. Veel woningbouwverenigingen hebben relatief laat panelen geplaatst, en gekoppeld daaraan de huur verhoogt.

Nu betalen veel sociale huurders een huurverhoging die niet meer door de panelen kan worden waargemaakt. Ik zie liever dat deze groep eerst de keus krijgt tussen een thuisbatterij of het deels terugdraaien van de verhoogde huur (tot 30% van de verhoging bijvoorbeeld).

Voor de particuliere markt denk ik dat de energiemaatschappijen hier vast wel een leuke korting voor kunnen bedenken. Gratis bij 5 jaar vast bijvoorbeeld (hoewel 'vast' inderdaad vrij absurd klinkt).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:28
zalkc schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Leuk allemaal, maar ik zie liever eerst dat de huurders worden gecompenseerd. Veel woningbouwverenigingen hebben relatief laat panelen geplaatst, en gekoppeld daaraan de huur verhoogt.

Nu betalen veel sociale huurders een huurverhoging die niet meer door de panelen kan worden waargemaakt. Ik zie liever dat deze groep eerst de keus krijgt tussen een thuisbatterij of het deels terugdraaien van de verhoogde huur (tot 30% van de verhoging bijvoorbeeld).
Beiden hebben toch niks met elkaar te maken en hoeven elkaar niet te compenseren.
Als de PV regeling alleen gunstig was voor de verhuurder en niet of zelfs nadelig voor de huurder zou het netjes zijn dat recht te trekken, maar dat staat los van subsidie op een accu.
Voor de particuliere markt denk ik dat de energiemaatschappijen hier vast wel een leuke korting voor kunnen bedenken. Gratis bij 5 jaar vast bijvoorbeeld (hoewel 'vast' inderdaad vrij absurd klinkt).
Ik vind 5 jaar vast best een groot risico in deze veranderende markt, zou ik niemand aanraden.
Aangezien op 1 jaar nu al 300+ euro cashback zit kan het ook al bij een 2-3 jarig contract zonder cashback imo.

• Stefannn
hallo.... thuisbatterijen????

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:16
Hoezo de huurders (nog) meer compenseren?

Ze hebben toch ook zelf best flink voordeel van hun eigen opgeleverde zon productie? Hoeven ze gedurende zon productie in elk geval geen "dure" energie van hun leverancier in te kopen?

Daarnaast hebben ze nooit 1 cent geïnvesteerd in hun zon panelen installatie!

Sorry weet dat het hier of topic is, maar moet het gewoon effe kwijt

[ Voor 10% gewijzigd door dinandus op 01-03-2026 14:15 ]

• Vdvmark
NextEnergy doet dat al toch? Terugverdiengarantie voor hun thuisaccu

• Vdvmark
dinandus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:09:
Hoezo de huurders (nog) meer compenseren?

Ze hebben toch ook zelf best flink voordeel van hun eigen opgeleverde zon productie? Hoeven ze gedurende zon productie in elk geval geen "dure" energie van hun leverancier in te kopen?

Daarnaast hebben ze nooit 1 cent geïnvesteerd in hun zon panelen installatie!
Volgens mij ken ik er ook wel die per maand iets van lening ofzo betalen aan Zonneplan.
Pagina: 1 ... 99 ... 111 Laatste